Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.868 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:57
Ik heb sinds 2 weken een oost - west opstelling.

Omvormer: Growatt MIN 3600 TL-XE

Oost (72 graden tov noorden):
  • 6 x 415 Wp
  • Dakhoek 45 graden
West (252 graden tov noorden):
  • 5 x 415 Wp
  • Dakhoek 45 graden
West is dus iets meer op het zuiden gericht, en oost iets meer maar het noorden. Maar mijn verwachting was dat het extra paneel op het oosten het ongeveer gelijk zou trekken. De bekende tabel geeft aan 86% voor de west kant en 71% voor de oost kant.

Nu valt me na 2 weken al op dat oost erg achter blijft, terwijl daar 1 paneel meer ligt. Op de paar zonnige dagen haalt west het vermogen om 10u30 al in. Op bewolkte dagen zoals vandaag brengt west gelijk meer op.

In totaal heeft west nu in de 2 weken 70% meer opgebracht dan oost.

Wat kan dit zijn of maak ik me te vroeg druk?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:07
mastair schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:50:
Ik heb sinds 2 weken een oost - west opstelling.

Omvormer: Growatt MIN 3600 TL-XE

Oost (72 graden tov noorden):
  • 6 x 415 Wp
  • Dakhoek 45 graden
West (252 graden tov noorden):
  • 5 x 415 Wp
  • Dakhoek 45 graden
West is dus iets meer op het zuiden gericht, en oost iets meer maar het noorden. Maar mijn verwachting was dat het extra paneel op het oosten het ongeveer gelijk zou trekken. De bekende tabel geeft aan 86% voor de west kant en 71% voor de oost kant.

Nu valt me na 2 weken al op dat oost erg achter blijft, terwijl daar 1 paneel meer ligt. Op de paar zonnige dagen haalt west het vermogen om 10u30 al in. Op bewolkte dagen zoals vandaag brengt west gelijk meer op.

In totaal heeft west nu in de 2 weken 70% meer opgebracht dan oost.

Wat kan dit zijn of maak ik me te vroeg druk?
Ik zou op een zonnige dag eens checken hoeveel uren zon beide kanten krijgen. Hier krijgt, met name in de donkere maanden, ONO wel echt aanzienlijk minder zon dan WZW dak. En dat zie je ook terug in opbrengst per kant.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:27
Xqlus1ve schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:13:
[...]

[...]

Is een eigen topic niet veeel handiger?
Je hebt gelijk.

Keuze: zonnepanelen of dakkapel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:57
nMad schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:14:
[...]

Ik zou op een zonnige dag eens checken hoeveel uren zon beide kanten krijgen. Hier krijgt, met name in de donkere maanden, ONO wel echt aanzienlijk minder zon dan WZW dak. En dat zie je ook terug in opbrengst per kant.
Ga ik sowieso doen.

Ik kan dus geen conclusies trekken op een zwaar bewolkte dag als vandaag dat de 6 panelen op oost 's ochtends al gelijk minder opbrengen dan 5 dezelfde panelen west?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:25

JvS

Ik heb hem zelf ook

mastair schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:34:
[...]

Ga ik sowieso doen.

Ik kan dus geen conclusies trekken op een zwaar bewolkte dag als vandaag dat de 6 panelen op oost 's ochtends al gelijk minder opbrengen dan 5 dezelfde panelen west?
Plus je gebruikt data van een jaaropbrengst om dagopbrengst mee te beoordelen. Dit kan je alleen goed beantwoorden door te simuleren. November doet weinig op het jaartotaal en de lage zon maakt het voor jouw set moeilijk. Simuleer met pvcalc van thomas berger en je weet een stuk meer.

Om je een indicatie te geven. Mijn 8 panelen op 10° hoek, de linker 4 zijn 495wp, de rechter 4 zijn 460wp, de bovenste 4 OZO gericht, de onderste 4 NWN gericht op een zonnige dag (24NOV), kWH opbrengst per paneel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62lv82omEvlsw7e0wpXPTFlVZv8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q6YWuI6aJ55EsiIYLqEqgw8Y.png?f=user_large

Vrij enorme verschillen.

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 27-11-2022 12:53 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:21
Atomius schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:09:
Oke ik leg jullie graag een vraagstuk voor. Wat zou je doen?

Situatie: je hebt (nu nog) 1 kind en 3 slaapkamers op de 1e en een grote zolder met aan de achterzijde een dakkapel. Lichtinval is matig, want de schuine kap aan de voorkant bevat geen raam. Je gaat voor een full electric WP. Geschat verbruik zal 7-8000 kWh/jaar zijn (3K "gewoon" en 4-5K WP). EV hebben we (nog) niet. Je kan kiezen tussen:

Optie 1) 29 zonnepanelen met totaal WP 10k (verwachte opbrengst 7-8000 kWh/jaar) en een extra dakkapel (3m1) op zolder aan de voorkant.

Voordelen:
- Je hebt veel meer lichtinval op zolder (nu enkel de dakkapel achterzijde en aan de voorzijde een dichte schuine kap), de kamer transformeert in een prachtig lichte mooie ruimte.
- Woningwaarde omhoog, want je wint er diverse m2 mee. (Niet dat we verhuisplannen hebben.)
- Je hoeft de boel niet meer op een later tijdstip te laten verbouwen, mocht je het op termijn toch willen. Het teveel aan zonnepanelen hoef je er ook niet af te slopen/te verplaatsen.
- Optioneel: je maakt er nu ook maar gelijk 2 aparte kamers van met een scheidingsmuurtje. (Niet dat we nu 5 slaapkamers nodig zou hebben.)

Nadelen:
- Minder WP, maar lijkt voor nu vooral overproductie te zijn wat je dan mist.
- Je hebt een dakkapel, maar je gebruikt de zolder de komende jaren vooral als logeerkamer, speelruimte voor de kids, strijkplek, wasrek, thuiswerkplek 2 dagen per week (maar dus niet heel intensief).

Optie 2) 36 zonnepanelen met totaal WP van 12,5k (verwachte opbrengst 9,4-10 kWh/jaar).

Voordelen:
- Meer WP, overproductie nu handig voor de EV over een jaar of 3,4,5..?
- Tot die tijd meer terugleveren. Je levert jaarlijks zo'n 2k kWh méér terug.

Nadelen:
- "Bouwgedoe", mocht je toch ooit die dakkapel willen.
- Dakkapel zal dan duurder zijn dan nu.
- Voorlopig een thuiswerkplek in een matig verlichte ruimte.

Ik snap, first world problems. Maar ben toch benieuwd.
Dakkapel. Extra m2 is ook wat waard en leefcomfort ook. Die paar panelen zou ik voor lief nemen, je hebt er al aardig wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
JvS schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:52:
[...]

Plus je gebruikt data van een jaaropbrengst om dagopbrengst mee te beoordelen. Dit kan je alleen goed beantwoorden door te simuleren. November doet weinig op het jaartotaal en de lage zon maakt het voor jouw set moeilijk. Simuleer met pvcalc van thomas berger en je weet een stuk meer.

Om je een indicatie te geven. Mijn 8 panelen op 10° hoek, de linker 4 zijn 495wp, de rechter 4 zijn 460wp, de bovenste 4 OZO gericht, de onderste 4 NWN gericht op een zonnige dag (24NOV), kWH opbrengst per paneel

[Afbeelding]

Vrij enorme verschillen.
Jouw oost panelen liggen zuidelijk oost (beter). En jouw west panelen liggen noordelijk west (slechter). Is dus wel anders. Ook 10 graden i.p.v 45 graden. maar goed.. Wat nu wat veroorzaakt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

belmonde schreef op maandag 28 november 2022 @ 01:15:
[...]
Jouw oost panelen liggen zuidelijk oost (beter). En jouw west panelen liggen noordelijk west (slechter). Is dus wel anders. Ook 10 graden i.p.v 45 graden. maar goed.. Wat nu wat veroorzaakt..
Het is een illustratie. En bij jou doen de meer noordelijk georienteerde panelen het toch ook slechter?

Zoals gezegd, ga eens kijken naar dag, maand en jaarobrengsten met PVcalc. Dan weet je meer en snap je meer wat je strings doen.

OW sets doen het op schuine daken in de winter ook (best veel) slechter dan zuid georienteerde sets. Daarom begrijp ik nooit waarom mensen OW altijd zo roemen om de "daar heb je veel aan als saldering eraf gaan". De opbrengst in de zomer start zeer ieeeeeetsje eerder en stopt ieeeeetjse later, terwijl je die dagen enorm veel opbrengst hebt. En in de winter doet een OW set het nu eenmaal een stuk sleechter (wanneer je de energie nodig hebt).

[ Voor 28% gewijzigd door JvS op 28-11-2022 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-10 23:11
JvS schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:13:
[...]

OW sets doen het op schuine daken in de winter ook (best veel) slechter dan zuid georienteerde sets. Daarom begrijp ik nooit waarom mensen OW altijd zo roemen om de "daar heb je veel aan als saldering eraf gaan". De opbrengst in de zomer start zeer ieeeeeetsje eerder en stopt ieeeeetjse later, terwijl je die dagen enorm veel opbrengst hebt. En in de winter doet een OW set het nu eenmaal een stuk sleechter (wanneer je de energie nodig hebt).
Wat betreft het laatste, in een (vroege) wintermaand heb je met een zuidorientatie maar 2 a 3 % van je jaaropbrengst. Dus b.v. 50% slechter op oost/west in december betekent maar 1% slechter op jaarbasis. Als het al in die buurt komt, misschien is het maar 0.1%. De zomeropbrengst start met oost/west inderdaad op ongeveer gelijke tijden, maar de middagpiek wordt veel lager terwijl je in de vroege en late uren relatief veel opbrengst hebt. Dat werkt beter als je niet meer mag salderen en de terugleververgoeding is laag.

[ Voor 5% gewijzigd door Martin7182 op 28-11-2022 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Martin7182 schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:42:
[...]

Wat betreft het laatste, in een (vroege) wintermaand heb je met een zuidorientatie maar 2 a 3 % van je jaaropbrengst. Dus b.v. 50% slechter op oost/west in december betekent maar 1% slechter op jaarbasis. Als het al in die buurt komt, misschien is het maar 0.1%. De zomeropbrengst start met oost/west inderdaad op ongeveer gelijke tijden, maar de middagpiek wordt veel lager terwijl je in de vroege en late uren relatief veel opbrengst hebt. Dat werkt beter als je niet meer mag salderen en de terugleververgoeding is laag.
Het klopt dat op een dag gezien OW beter is, maar de vraag is inderdaad welke factor heeft meer impact. Hier heb ik eraan gesimuleerd:
JvS in "Wij ( 2 gezinnen ) pv panelen nieuwbouw woning"

Conclusie van dat dak: Verschil opbrengst OW en Zuid in de winter op de worst case dag is een factor 3 (24kWh opbrengst per dag ipv 8kWh) terwijl de factor meeropbrengst in de vroege morgen en late avond in de best case dag maar een paar kWh

(nog los van het feit dat je juist die ochtend/avond goed kan opvangen met een thuisaccu en zomer winter niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
JvS schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:13:
[...]

Het is een illustratie. En bij jou doen de meer noordelijk georienteerde panelen het toch ook slechter?

Zoals gezegd, ga eens kijken naar dag, maand en jaarobrengsten met PVcalc. Dan weet je meer en snap je meer wat je strings doen.

Je reageerde hierboven op 'Mastair'. Hij heeft de 'oost-panelen' noordelijker,. dan puur oost. Jij hebt je oost-panelen zuidelijk.
Ja, ik ga met je mee met je zuid panelen in de winter. Mijn broer gaat nog panelen laten leggen. Omdat de schuur zo staat wordt dit iets oost-west.
Met een zonnige winterdag.. vangen zuid panelen veel meer zon. De zon komt zuid-oostelijk op, t.o.v. oost in de zomer. En gaat zuid-westelijk onder. Oost en west wordt door de zon helemaal niet gehaald. Omdat de zon zo laag staat. En als je zuidelijk panelen gewoon mooi steiler 30 graden+ hebt staan pakken ze de lager staande zon ook meer op vanuit alle zuidelijke stralen in de winterdag. Met bewolking zal er meer diffuse straling zijn en dus meer verspreid licht. Maar dat is dan ook minimale zon-stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-10 23:11
JvS schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:38:
[...]

Het klopt dat op een dag gezien OW beter is, maar de vraag is inderdaad welke factor heeft meer impact. Hier heb ik eraan gesimuleerd:
JvS in "Wij ( 2 gezinnen ) pv panelen nieuwbouw woning"

Conclusie van dat dak: Verschil opbrengst OW en Zuid in de winter op de worst case dag is een factor 3 (24kWh opbrengst per dag ipv 8kWh) terwijl de factor meeropbrengst in de vroege morgen en late avond in de best case dag maar een paar kWh

(nog los van het feit dat je juist die ochtend/avond goed kan opvangen met een thuisaccu en zomer winter niet).
Ok, dat is dus best een fors verschil. Maar je gaat voorbij aan de nog veel grotere verschillen van een gelijkmatiger opbrengst van oost/west in de zomer. Even gerekend zonder accu. Op een gemiddelde zomerdag is je opbrengst ongeveer 6 a 7 keer zo hoog als op een gemiddelde winterdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:03

Lulukai

God's gift to women

Zijn er nu nog altijd leveringsproblemen wat betreft zonnepanelen of is de markt al terug hersteld? Wat is de grootste driver dan de problemen: de zonnepanelen of de omvormers?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

Lulukai schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:12:
Zijn er nu nog altijd leveringsproblemen wat betreft zonnepanelen of is de markt al terug hersteld? Wat is de grootste driver dan de problemen: de zonnepanelen of de omvormers?
beide volgens mij, en ook het bevestigingsmateriaal (rails, dakhaken etc).
kijk op een willekeurige webwinkel en trek je conclusies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:51

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Lulukai schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:12:
Wat ik begreep zijn het vooral de omvormers en eventueel de manuren. Toen ik in aug. Begon met opvragen offertes zaten de meeste leveranciers op een levertijd van 3-4 maand.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-10 17:44
Mijn ervaring is dat omvormer en panelen goed beschikbaar zijn. Alleen constructiemateriaal is problematisch. Bij Esdec vooral de dakhaken, maar ook bij Van der Valk is niet alles voorradig.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Ik heb 2 panelen die ik landscape wil monteren op horizontale rails. Mag dat?

De bovenste rij bestaat uit 6 panelen in portrait.
Op rij 2 komen dan 2 panelen in landscape en 2 in portrait.

[ Voor 42% gewijzigd door RobWest op 29-11-2022 10:42 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:34
RobWest schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:40:
Ik heb 2 panelen die ik landscape wil monteren op horizontale rails. Mag dat?

De bovenste rij bestaat uit 6 panelen in portrait.
Op rij 2 komen dan 2 panelen in landscape en 2 in portrait.
Jazeker.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10 11:52
Iemand een idee hoeveel je kan overdimensioneren op een Solis RHI-5K-48ES ?
Op de technische fische lees ik max input 8kw op een 5kw model dus dat is minder dan bij sommige andere merken die tot 200% gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:51
blinded schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:33:
Iemand een idee hoeveel je kan overdimensioneren op een Solis RHI-5K-48ES ?
Op de technische fische lees ik max input 8kw op een 5kw model dus dat is minder dan bij sommige andere merken die tot 200% gaan?
Ik neem toch aan dat de omvormer niet meer kW uit de panelen haalt dan hij kwijt kan. Die 8kW is aanbevolen. Bij deze hybride omvormer kan er max 5kW naar het net en max 5kW naar de accu, dus theoretisch 10kW uit de panelen. Er zitten vast begrenzingen op stroom.

https://www.ginlong.com/U...HI-(3-6)K-48ES-5G_AUS.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-10 18:30
Ik heb 12 panelen op de kop getikt, helaas is er maar plek voor 9 landscape op het pannendak. Daaronder zit een dakkapel welke over de gehele breedte van het huis zit. Nu wil ik de laatste 3 daarop plaatsen maar dan wel plat of met minimale hoek zodat ze geen schaduw vormen voor de onderste rij van 9.

Wat is een goede oplossing om de kosten laag te houden en met spullen wat leverbaar is?

String van 9 met een omvormer en 3 x micro omvormer
String van 12 met 3 x optimizer (Tigo, HoneyBee) voor het platte deel.
String van 12 want de 3 platte panelen beïnvloeden de andere 9 niet op het pannendak.
Wellicht nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
FransvWoerkom schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:56:
[...]

Ik neem toch aan dat de omvormer niet meer kW uit de panelen haalt dan hij kwijt kan. Die 8kW is aanbevolen. Bij deze hybride omvormer kan er max 5kW naar het net en max 5kW naar de accu, dus theoretisch 10kW uit de panelen. Er zitten vast begrenzingen op stroom.

https://www.ginlong.com/U...HI-(3-6)K-48ES-5G_AUS.pdf
Het zit zo, in België mag je max 10 kva leggen dus 2* 5 kw maar je kan wel meer panelen leggen dan dat je omvormer aankan.
De installateur wil er maximum 20 leggen op die specifieke omvormer dus nu wil ik dat even nakijken in de specs.
Daar staat dus idd Recommended max. PV power 8 kW dus dat zal dan wel ongeveer kloppen 20 * 415 =8300
Bij sma bvb mag je tot 200% over gaan lees ik wel.

Ik denk ook niet dat hij naar het net en naar de accu tegelijk kan leveren? of kan dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
blinded schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:47:

Ik denk ook niet dat hij naar het net en naar de accu tegelijk kan leveren? of kan dat wel?
Dat kan alle kanten op. Anders wordt het wel heel warm in de accu. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
jadjong schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:20:
[...]

Dat kan alle kanten op. Anders wordt het wel heel warm in de accu. ;)
Il bedoel 5kw naar het net en 5kwn naar de accu zou er een 10kw omvormer van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

blinded schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:49:
[...]

Il bedoel 5kw naar het net en 5kwn naar de accu zou er een 10kw omvormer van maken?
Is ook niet zo.

Hij heeft twee mppt's, elk kan maximaal 520V handlen en 11A, dus als je dat helemaal optimaal weet te benutten kan je 5kW per mppt opwekken, maar in totaal kan het ook maar 5kW zijn. Het aantal wp doet er minder toe. Je moet gewoon binnen de technische grenzen van die omvormer werken.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 29-11-2022 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Willempie27 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:05:
String van 9 met een omvormer en 3 x micro omvormer
String van 12 met 3 x optimizer (Tigo, HoneyBee) voor het platte deel.
String van 12 want de 3 platte panelen beïnvloeden de andere 9 niet op het pannendak.
Wellicht nog andere opties?
die drie platten beinvloeden de andere 9 zeker wel. Vooral in de winter als de zon laag staat. Maar hangt ook af van je opstelling. Als je gedetailleerd advies wilt, open even een topic met al je gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:51
blinded schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:47:
[...]

Het zit zo, in België mag je max 10 kva leggen dus 2* 5 kw maar je kan wel meer panelen leggen dan dat je omvormer aankan.
De installateur wil er maximum 20 leggen op die specifieke omvormer dus nu wil ik dat even nakijken in de specs.
Daar staat dus idd Recommended max. PV power 8 kW dus dat zal dan wel ongeveer kloppen 20 * 415 =8300
Bij sma bvb mag je tot 200% over gaan lees ik wel.

Hij vult eerst de accu; als die vol is levert hij naar het net. Misschien is het anders instelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Sorry voor de crosspost. We krijgen de sleutel wat eerder en ik wil nu toch snel keuzes maken. Dus Toch even een vraag.

Owww...ok...dus val nog meer door de mand met mn onwetendheid. Ik dacht een site te hebben gevonden waarbij je die panelen gewoon kon slepen. en dat ie dan binnen de rand het maximale aantal panelen zou aangeven. Maar een oost-west opstelling is dus beter dan een zuid opstelling hier?

Gaat er mij om dat we zoveel mogelijk rendement halen uit het dakoppervlakte. En als de wP per M2 hoger is, maakt het mij niet uit dat dat 100-200 duurder is per paneel. Ze blijven toch vele jaren liggen nu dus beter zo hoog mogelijk inzetten denk ik dus.

Dakrand hoogte niet gemeten. Uit mijn hoofd zeg ik zo'n 20-25cm?

Nu een nieuw opzetje gemaakt. oost-west. 12 panelen sunpower max3 400 panelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARxNQnPjHQMUNX3IbenKhSF3sCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYNJED2npj8iFQ58jNEMHYLW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csherCNlTd9cL3cepY5G0xjCftM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/McjonrOLMmKIBqOr35Yq6mh5.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit een beetje normale prijs? Is dit het maximale wat ik uit dit dakoppervlakte kan halen?

Als de panelen ok zijn, heb ik vooral vragen over de omvormer(s):
Zo te zien heb ik een 1 fase aansluiting straks. Ik heb de sleutel nog niet. Dus kan niet zomaar binnenlopen.

String omvormer is goedkoopste. Dan zou ik mss 800,- kwijt zijn?

Micro omvormer is meest rendabel. Ik zie een ENPHASE IQ7A MICRO-OMVORMER voor 195,-

Maar waar doe ik goed aan?
Het plaatsen zou ik deels zelf kunnen doen. enkel de omvormer aansluiten vind ik toch fijner als een expert dit doet en deze netjes wegwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
String omvormer is goedkoopste. Dan zou ik mss 800,- kwijt zijn?

Micro omvormer is meest rendabel. Ik zie een ENPHASE IQ7A MICRO-OMVORMER voor 195,-
Een Growatt MIN 3600TL-X kost 600 euro incl BTW die je nog kan terug vragen. Dus een behoorlijk verschil. Maar als je een beetje gaat zoeken kan je wel goedkopere Enphase krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Als je voor de Enphase gaat dan heb je voldoende aan de IQ7+. Die zijn ook eenvoudig zelf te plaatsen.

Je kan ook nu voor 3 fasen gaan, dan krijg je een brug in je meterkast naar 1 fase en dan kan je later alsnog een 3-fase aansluiting nemen.

Ga je voor Enphase dan heb je hier een goed begin

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanbarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:23

johanbarten

Fallout fanatic

Ik heb via de clickfit calculator berekend hoeveel dakhaken nodig zijn voor 16 panelen op een pannendak i.v.m. zelf leggen. Maar gezien de levertijden van Clickfit Evo onbekend zijn wil ik uitwijken naar Solar Construct Roboost.
Zou ik hetzelfde aantal dakhaken kunnen aanhouden als bij clickfit? Helaas is de Solar Construct calculator niet vrij toegankelijk. Komt uiteindelijk er op neer dat onder elke hoek van een paneel een dakhaak zit. En beide systemen lijken mij vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
De berekening kwam bij mij uit op aantal dakhaken = aantal panelen +1
Maar door de vorm van de pannen kwam ik bij meer dan 4 panelen uit op: aantal panelen + 2

Dus bestel per rij panelen iets meer. Dat maakt op de totale kosten niet zo veel uit

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:19
Van der Valk ValkPVplanner onbereikbaar?

Als ik bij de PV Planner van Van der Valk probeer te komen, krijg ik een 403 Forbidden error.
Heb m'n wachtwoord al gereset (wat prima werkte), maar ik kom er nog steeds niet in. Hebben jullie dat probleem ook of ben ik de enige?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Andrehj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:34:
Van der Valk ValkPVplanner onbereikbaar?

Als ik bij de PV Planner van Van der Valk probeer te komen, krijg ik een 403 Forbidden error.
Heb m'n wachtwoord al gereset (wat prima werkte), maar ik kom er nog steeds niet in. Hebben jullie dat probleem ook of ben ik de enige?
Werkt hier op zich wel, maar je hebt wel Chrome nodig

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:19
RobWest schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:42:
Werkt hier op zich wel, maar je hebt wel Chrome nodig
Dankjewel, maar zowel met Chrome als FF krijg ik dezelfde 403 error.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 30-11-2022 16:44 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Andrehj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:44:
[...]

Dankjewel, maar zowel met Chrome als FF krijg ik dezelfde 403 error.
Privevenster?
Account geactiveerd?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:57
Iemand hier met ervaring met of een mening over Eurener panelen?

Bijv. deze:
https://www.solar365.nl/p...410wp-black-64ACB5AD.html
15 + 5 jaar productgarantie en 25 + 5 jaar opbrengstgarantie.

Prijs bij 9 stuks op een Growatt met 2 strings is 1.29 Euro/Wp.
Worden aangeboden door MijnEnergieWens, maar ik kan er weinig over vinden.
Zelf zeggen ze Tier-1, maar dat is niet op de lijst van Bloomberg...
https://www.mijnenergiewe...ntie-eurener-zonnepaneel/

Isc: 0,039%/ graden Celsius
Uoc: -0,29% / graden Celsius
Pmax -0,42 % / graden Celsius

[ Voor 9% gewijzigd door RudolfR op 30-11-2022 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Ik heb via de clickfit calculator berekend hoeveel dakhaken nodig zijn voor 16 panelen op een pannendak i.v.m. zelf leggen. Maar gezien de levertijden van Clickfit Evo onbekend .
Zou ik hetzelfde aantal dakhaken kunnen aanhouden als bij clickfit?
Hoeveel haken heb je bij clickfit nodig? Volgens mij 2,6 per paneel. Dus op hoek van elk paneel een haak zit je zeker goed.

Op marktplaats staan haken genoeg. Gisteren een doos nieuwe opgehaald voor 150 euro. Maar helaas zitten hier ook weer mensen bij die absurde prijzen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanbarten

johanbarten

Fallout fanatic

Willempie27 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 06:46:
[...]

Hoeveel haken heb je bij clickfit nodig? Volgens mij 2,6 per paneel. Dus op hoek van elk paneel een haak zit je zeker goed.

Op marktplaats staan haken genoeg. Gisteren een doos nieuwe opgehaald voor 150 euro. Maar helaas zitten hier ook weer mensen bij die absurde prijzen vragen.
Klopt, met 16 panelen komt dat neer op 42 haken met Clickfit. Ik heb nog even gekeken hoe ik moet uitkomen met de verdeling van haken/dakpannen t.o.v. de montagerails dus wat extra bestellen kan geen kwaad. Dan maar wat meer haken per rails.

Op marktplaats ook gekeken, zitten helaas advertenties tussen die meer dan twee keer zo duur zijn dan wat ik betaal bij de groothandel :/

In dit jaargetijde genoeg tijd om nog alles bij elkaar te sprokkelen voordat ik het dak op ga ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Laatst online: 14-10 12:47

Niwla

dat dus....

Morgen wordt (nadat ze vorige week zonder hoogwerker kwamen 8)7 ) eindelijk de installatie van mijn zonnepanelen afgerond. Nu wil ik alvast mijn installatie aanmelden op energieleveren.nl maar daar krijg ik een foutmelding: "Het maximale vermogen is overschreden"

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Weet iemand wat ik hier fout doe?

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

Niwla schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:08:
Morgen wordt (nadat ze vorige week zonder hoogwerker kwamen 8)7 ) eindelijk de installatie van mijn zonnepanelen afgerond. Nu wil ik alvast mijn installatie aanmelden op energieleveren.nl maar daar krijg ik een foutmelding: "Het maximale vermogen is overschreden"

***members only***

Weet iemand wat ik hier fout doe?
je moet het in kW invullen. Jij hebt Watt ingevuld. Je zit dus een factor 1000 te hoog. 10 kW is de juiste waarde.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 01-12-2022 09:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

de Peer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:09:
[...]

je moet het in kW invullen. Jij hebt Watt ingevuld. Je zit dus een factor 1000 te hoog. 10 kW is de juiste waarde.
Het is nog vroeg :X

Thanx!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fmb
  • Laatst online: 04-10 22:58

fmb

Jij wilde meteen een energiecentrale starten :)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:08
-even verhuizen naar electra topic-

[ Voor 92% gewijzigd door LED-Maniak op 01-12-2022 23:21 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-10 08:45
Ik heb 20x 330wp = 6600wp met een SE7K liggen op zuid.
Ik wil deze vervangen door 30x400wp = 12000wp met SE10K op zuid waarbij de oude verhuisd naar een O/W dak. Kosten voor de 12000wp installatie en verplaatsen van de oude 6600wp is 20k euro ex BTW.

Nu schrok ik van de offerte sinds ik een jaar geleden offertes had opgevraagd voor het plaatsen van een 9000wp installatie die me toen 10k euro zou kosten. Maar naar wat andere offertes hier op forum gekeken en bij Solar Outlet naar de prijzen gekeken en toen kwam ik op ~16k euro uit qua kosten voor de 12000wp installatie met de door hun gerekende arbeidskosten, dus ik neem aan dat de offerte van 20k niet absurt hoog is in deze markt.

Maar nu... heb ik de 18600wp nodig?
- Ik verbruik 5 tot 6kW per jaar (met 1 airco voor koelen in zomer)
-Ik ga 4x (2.5kW koelen/3.2kW verwarmen) aircos en 3 buitenunites plaatsen om de bovenverdieping te verwarmen en/of koelen.
- Ik ben van plan om mijn 1500m3 gasverbruik (vloerverwarming beneden/warm water/ koken) door een 8kW full electric warmtepomp te vervangen.

Dus ik gok(!) rond de 10.000kW stroom nodig te hebben.

Maar ik twijfel omdat er volgend jaar een energie plafond is, mijn warmte pomp toch nog 6 tot 9 maanden duurt en ik tot december 2024 een enorm goed energie contract heb (21 cent kW en 69 cent m3 gas). Daarbij kan het zijn dat als er een recessie komt de installaties weer goedkoper worden, maar dat is een gok. Ook als ik over een jaar of 2 panelen plaats dan heb ik langer garantie en wellicht meer wp.

Ben ik de enige die twijfels aan investeren door bovenstaande factoren? De terug leverings vergoeding lijkt ook niet meer aantrekkelijk tenzij de overheid 70% minimaal verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:26

Termy

valt er nog wat te fragge?

@The Source Die 1500 m3 gas zal iets van 3000 kWh worden. Koelen is niet echt een noemenswaardige hoeveelheid tenzij je huis echt een broeikas of zo is.

Is die 5-6000 kWh die je noemt een toekomstige schatting of je huidige verbruik?

Anyway, het is sowieso de moeite om maximaal te leggen met de huidige tarieven (zowel verminderen van je verbruik als terugleveren) en later is het ook handig om zo veel mogelijk te hebben wanneer je niet meer kan salderen en je dus zo veel en zo vaak mogelijk je eigen verbruik direct kan opwekken.

Er valt iets voor te zeggen om een serieuze dip in de markt af te wachten, maar dan moet die wel meer opleveren dan wat de panelen opwekken. De winter uitzitten is mogelijk wel redelijk, maar de vraag zal in maart sowieso weer aantrekken dus hoeveel het nou echt goedkoper wordt kun je je afvragen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@The Source Als je in de KOR wil of zit moet je rekening houden met BTW herziening. Bij € 2500 of hogere BTW terugvraag wordt verwacht dat je de volgende 4 jaren jaarlijks 20% van de BTW terugbetaalt.

Als je niet in de KOR zit betaal je de BTW over de opbrengst terug. Zoals je een ondernemer normaal zou doen.

Je kan denk ik beter een warmte/koude */water warmtepomp kiezen dan afzonderlijke airco's. Als er nog geen vloerverwarming is op de bovenverdieping is dit een goede reden om het aan te leggen zodat alles verwarmd of verkoeld wordt via de warmtepomp. Dan kan je van het gas af en dat verdien je uiteindelijk terug doordat je zodoende de beste efficientie bereikt.

Losse airco's verbruiken veel, maken meer lawaai en werken soms niet zo goed, vooral het mobiele type. Ik denk dat het geen goede investering is.

Ik neem aan dat het een modern huis is. Als het huis slecht geisoleerd is, is dat eerst aanpakken belangrijker.

[ Voor 14% gewijzigd door mrmrmr op 04-12-2022 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik mag hopen dat het alleen om vaste split unit airco's ging en die zijn zeker niet luid en verbruiken niet veel (lees: zijn efficiënt).

Maar als je een L/W warmtepomp kan gebruiken met LTV radiatoren of vloerverwarming dan is dat mogelijk wel comfortabeler dan de luchtstroom en geluid van een airco. Echt stil is een L/L wp natuurlijk nooit. Met koelen zijn ze wel veel beter aangezien ze tot onder get dauwpunt kunnen komen zonder problemen, wat zelfs een voordeel is want met een beetje gecontroleerde luchtvochtigheid hoef je lang niet zo ver te koelen om het aangenaam te houden.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Dit is allemaal nogal offtopic (over de airco's en wp'n), lees hiervoor svp de bijbehorende topics). de 1500m3 wordt 3000kWh en dat koeling beperkt #kWh vraagt klopt wel, de rest is discutabel

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-10 08:45
Termy schreef op zondag 4 december 2022 @ 00:51:
@The Source
Is die 5-6000 kWh die je noemt een toekomstige schatting of je huidige verbruik?
Huidig verbruik met 1 airco en veel computers, etc.
mrmrmr schreef op zondag 4 december 2022 @ 01:03:
@The Source Als je in de KOR wil of zit moet je rekening houden met BTW herziening.
Ik wil ze begin 2023 laten aanleggen, dan heb ik toch niets meer met de KOR te maken gezien het vrijgesteld is van BTW.

Woning uit 88, de vloer is geisoleerd, de spouw heeft 5 van de 9cm en extra is verspilling van geld, schuine dak op zolder laat ik nog isoleren.
Termy schreef op zondag 4 december 2022 @ 01:13:
Ik mag hopen dat het alleen om vaste split unit airco's ging en die zijn zeker niet luid en verbruiken niet veel (lees: zijn efficiënt).
Overigens betreft het een split unit. Vloerverwarming boven aanleggen heb ik overwogen echter helpt dat enkel goed met verwarmen. Daarom zou er alsnog een airco moeten komen voor het koelen bij 30+ graden. Warmte pomp zou te weinig doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:09

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Eerste Kamer moet nog instemmen met het afschaffen van de BTW. Iedereen kan wel hard roepen dat het in 2023 niet meer van toepassing is maar heb nog steeds geen bevestiging gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:51

ErikVers

e-Duurzaam

Xqlus1ve schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:22:
Eerste Kamer moet nog instemmen met het afschaffen van de BTW. Iedereen kan wel hard roepen dat het in 2023 niet meer van toepassing is maar heb nog steeds geen bevestiging gezien.
Dat klopt maar geld voor de gehele belasting wet. Ik zie niet in hoe ze dan nog dit weer repareren in enkele weken tijd.

Spoiler; de branche is al uitgebreid geïnformeerd hoe te handelen in 2023

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:19
Xqlus1ve schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:22:
Als ik het goed heb, wordt daarover op 15 dec. gestemd.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Laatst online: 13-10 22:17
verkeerd gelezen 8)7

[ Voor 79% gewijzigd door Naalroc op 04-12-2022 17:21 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Sinds vrijdag heb ik eindelijk mijn 25 panelen liggen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Helaas een niet werkende installatie opgeleverd gekregen. Klus heeft zo lang geduurd dat het donker was voor de boel klaar was. Omvormer en werking hebben ze dus niet kunnen instellen/controleren.
Iets met "er staat wel spanning op.....mompel, mompel.....landcode......als het niet werkt...mompel, mompel.....dan bellen" :'( 8) :O

Nog even geduld dus.... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 10:37
Niwla schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:56:
Sinds vrijdag heb ik eindelijk mijn 25 panelen liggen.

***members only***

Helaas een niet werkende installatie opgeleverd gekregen. Klus heeft zo lang geduurd dat het donker was voor de boel klaar was. Omvormer en werking hebben ze dus niet kunnen instellen/controleren.
Iets met "er staat wel spanning op.....mompel, mompel.....landcode......als het niet werkt...mompel, mompel.....dan bellen" :'( 8) :O

Nog even geduld dus.... :?
Kleurverschil? :o of gezichtsbedrog?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Martinusz schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:58:
[...]

Kleurverschil? :o of gezichtsbedrog?
Lijkt het idd wel op. Misschien ben ik te simpel maar heb ik geen moeite mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 22:52
Niwla schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:00:
[...]

Lijkt het idd wel op. Misschien ben ik te simpel maar heb ik geen moeite mee.
ander merk paneel? dan betaald etc? dat verschil is wel erg groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:37
Willempie27 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 06:46:
[...]

Hier zijn 4 haken per paneel gebruikt en op alle omliggende daken ook. En je zet ze niet op de hoek maar op zon 30-35 cm van de hoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanbarten

johanbarten

Fallout fanatic

Nu Clickfit Evo moeilijk verkrijgbaar is, zie ik dat Clickfit Basic wel ruim voorradig is. Iemand ervaring met Basic? ziet er niet zo flitsend uit als Evo en de montagesnelheid is voor mij geen issue t.o.v. installateurs natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:24
Heeft er iemand een uitschuif schoonmaakborstel te leen in de omgeving van Tilburg? er zit al sinds de lente en vrij grote flats op 1 van mijn panelen, die er denk ik ook niet meer uitgaat zonder een manuele actie. Deze vogel heeft wel precies gemikt op het paneel waar ik het slechtste bij kan vanuit een raam, dus daarom de vraag... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Wat is de goedkoopste manier om DC stroom van 2 panelen (400 Wp p/s) om te zetten in AC?

Geen monitoring en internetfunctionaliteit benodigd.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
nMad schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:36:
Wat is de goedkoopste manier om DC stroom van 2 panelen (400 Wp p/s) om te zetten in AC?

Geen schaduw? Beide altijd dezelfde hoeveelheid zon?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
RobWest schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:42:
[...]

Geen schaduw? Beide altijd dezelfde hoeveelheid zon?
Ja en ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Maxwp schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:03:
[...]

ander merk paneel? dan betaald etc? dat verschil is wel erg groot
Niet kunnen controleren maar men geeft aan 1 merk en type (zoals afgesproken Jinko 425wp) gebruikt te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:09

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Niwla schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:34:
[...]

Niet kunnen controleren maar men geeft aan 1 merk en type (zoals afgesproken Jinko 425wp) gebruikt te hebben.
Zoveel kleurafwijking zou bij mij weten dan 2 dingen betekenen, of verschillende batch van panelen of 2 verschillende types van dezelfde merk en maat. Ikzelf zou het toch gaan navragen. Heb het zelf nog nergens gezien behalve als men 2 type verschillende panelen heeft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

nMad schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:30:
[...]

Interessant. Maar niet veel goedkoper dan een Growatt MIC 750X.
Ik denk ook dat het bodembedrag ergens rond deze koers zal liggen. De meeste kleinere oplossingen tot 1KW liggen zo rond of net boven de 300 Euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
nMad schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:36:

Of 2 losse Enphase IQ7+. Een Q-Relais is niet wettelijk veprlicht. Mocht je toch nog een 3 paneel erbij willen, dan is dat eenvoudig er aan te koppelen. Dan heb je niet gelijk een nieuwe omvormer nodig.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:54

timovd

Voorsprong door techniek

@nMad Een DS3 van APSystems voldoet ook. Kan later eventueel nog monitoring op.
Let er op dat je wel een AC-kabel en een eindkap bijbestelt.

[ Voor 27% gewijzigd door timovd op 06-12-2022 15:11 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50
Of een Chinese micro-omvormer? Het Hoymiles topic

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 06-12-2022 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-10 20:05
Beste,

Ik ben een installatie aan het samenstellen en zou graag hulp ontvangen voor de laatste componenten.

De installatie bestaat uit een 5Kw 3fase Goodwe serie omvormer ( 2 strings ).

Onder het dak moet ik de spullen nog bestellen.

Denk zelf aan deze werkschakelaar https://www.eaton.com/con...-de-pv-omvormer-nl-nl.pdf

Vervolgens van zolder naar meterkast > 12 meter YMVK kabel - 5x 4mm2.

De Aansluiting Liander is 3x 25A.

Nu is het huis ooit in 2en gesplitst en er zitten dan ook 2 Attema meterkasten , zover mijn kennis is 1-fase.

Vanuit de Holec 63A hoofdschakelaar gaat er naar elke meterkast 1 blauw en 1 zwart draad.

Met mijn beperkte kennis zou ik denken dat er een aanvullend circuit van 3 fasen aangesloten kan worden op de Holec hoofdschakelaar, en die vervolgens te verbinden met de schakelkast waar nog een vak leeg is voor deze 3fase aardlekautomaat 3P+N :

https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.html

Ik hoor graag of het kan wat ik in gedachten heb, of als daar een betere oplossing voor is :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USAmJLgHgkj02FT0RQ3MrTvGg88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/muF2RaMBxR7NlQ5iSzNVT5SI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMeyuPplVvEUP1p2EtIgo4IOEJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hC0yLbgzpWNyI7trYWhQdPUJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVz4mlHTAurf9W-3Yuc2C7H8WFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKaKgRwjhZkc41oBLROaNraV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKEm1KM-cG52Mf0NHh0nz9BuTAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WNFXioSUpZNnbnibb9yp6E5H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:19
Even voor de duidelijkhied misschien: Is deze wel geschikt voor netinvoeding? Of alleen als stand alone sine-wave inverter. Maar eigenlijk is dat bij de vraagstelling ook niet duidelijk. Ja DC naar AC. Maar wat voor AC??

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Zwerius schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:12:
[...]

Even voor de duidelijkhied misschien: Is deze wel geschikt voor netinvoeding? Of alleen als stand alone sine-wave inverter. Maar eigenlijk is dat bij de vraagstelling ook niet duidelijk. Ja DC naar AC. Maar wat voor AC??
Goede vraag. Ik was het promofilmpje aan het kijken en werd afgeleid toen iemand belde :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
VanBreukelen schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:55:
Beste,

Ik ben een installatie aan het samenstellen en zou graag hulp ontvangen voor de laatste componenten.

De installatie bestaat uit een 5Kw 3fase Goodwe serie omvormer ( 2 strings ).

Onder het dak moet ik de spullen nog bestellen.

Denk zelf aan deze werkschakelaar https://www.eaton.com/con...-de-pv-omvormer-nl-nl.pdf

Vervolgens van zolder naar meterkast > 12 meter YMVK kabel - 5x 4mm2.

De Aansluiting Liander is 3x 25A.

Nu is het huis ooit in 2en gesplitst en er zitten dan ook 2 Attema meterkasten , zover mijn kennis is 1-fase.

Vanuit de Holec 63A hoofdschakelaar gaat er naar elke meterkast 1 blauw en 1 zwart draad.

Met mijn beperkte kennis zou ik denken dat er een aanvullend circuit van 3 fasen aangesloten kan worden op de Holec hoofdschakelaar, en die vervolgens te verbinden met de schakelkast waar nog een vak leeg is voor deze 3fase aardlekautomaat 3P+N :

https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.html

Ik hoor graag of het kan wat ik in gedachten heb, of als daar een betere oplossing voor is :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maak hier even een eigen topic van, dan zijn er meer/andere die er op reageren en je van goede adviezen kunnen voorzien.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

verder als je de video bekijkt die erbij zit dan twijfel ik toch heel erg over de kwaliteit
montage ana de muur? nee gewoon wat kabels eraan vast en het blijft wel hangen en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Maxwp schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:15:
[...]

verder als je de video bekijkt die erbij zit dan twijfel ik toch heel erg over de kwaliteit
montage ana de muur? nee gewoon wat kabels eraan vast en het blijft wel hangen en zo
Mwah, je kunt het ding gewoon aan de muur hangen hoor. Maar het lijkt een (China) white label product te zijn: https://www.amazon.nl/Aut...BC/ref=asc_df_B0B9437NBC/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
[...]

Dat ding (Vevor) ondersteunt wel 4 panelen, je hebt een 600W en 1200W uitvoering. En die van Amazon zelfs 1600

[ Voor 15% gewijzigd door RobWest op 07-12-2022 08:49 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Maxwp schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:15:
[...]

moet inmiddels zeggen dat ik een youtube video teardown heb gezien en daar werd ( onafhankelijk techneut ) opzich wel positief er over gesproken .
zag er verder ook wel degelijk uit.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 18:04
Is er iemand bekend hier met montage van zonnepanelen op een met pvc bekleed hellend dak? Hoek ongeveer 30 graden schat ik. De pvc dakbedekking ligt op underlayment platen welke aan de onderkant geïsoleerd is.
Je wil natuurlijk geen lekkage.
Er schijnen “voeten” te zijn welke onder een nieuwe lap pvc aan de bestaande pvc dakbedekking gelijmd kan worden. Hoe houd zich dat met de windlast.

Kortom zijn er mensen met ervaring hiermee?

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 18:39

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Een installatie/solar bedrijf heeft in 2015 panelen gelegd met 10 of 12jaar "product garantie" op de panelen.

Nu is er delaminatie ontstaan in meerdere panelen. Dit word (uiteraard) steeds meer.

Het gaat om Zorro 250Wp all black panelen. Kan daar echter niets over vinden. Is het een private/white label merk van een grotere naam? of..?

En is het installatiebedrijf straks verantwoordelijk voor de garantie mocht de fabrikant bijv niet meer bestaan?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:58

tijmeng

Panasonic 7J

snameroc schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:04:
Is er iemand bekend hier met montage van zonnepanelen op een met pvc bekleed hellend dak? Hoek ongeveer 30 graden schat ik. De pvc dakbedekking ligt op underlayment platen welke aan de onderkant geïsoleerd is.
Je wil natuurlijk geen lekkage.
Er schijnen “voeten” te zijn welke onder een nieuwe lap pvc aan de bestaande pvc dakbedekking gelijmd kan worden. Hoe houd zich dat met de windlast.

Kortom zijn er mensen met ervaring hiermee?
Je bedoelt denk ik epdm?? Zo ja. FF zoeken is al vaker in de 11 delen ban dit topic langs gekomen inclusief foto's.

Heb het hier zelf ook icm een hellend sedumdak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:00
Atomic2005 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:24:
Een installatie/solar bedrijf heeft in 2015 panelen gelegd met 10 of 12jaar "product garantie" op de panelen.

Nu is er delaminatie ontstaan in meerdere panelen. Dit word (uiteraard) steeds meer.

Het gaat om Zorro 250Wp all black panelen. Kan daar echter niets over vinden. Is het een private/white label merk van een grotere naam? of..?

En is het installatiebedrijf straks verantwoordelijk voor de garantie mocht de fabrikant bijv niet meer bestaan?
In de regel kun je zo denken.

De installateur/verkoper is verantwoordelijk voor het leveren van deugdelijk product dat de voor dat product verwachte levensduur moet halen. Als het dat niet doet, is de installateur in gebreke en kun je hem vragen het product te herstellen of te vervangen.

Om de productspecifieke levensduur te bepalen wordt er bij een rechter / geschillencommissie bijvoorbeeld gekeken naar de garanties om deze levensduur te bepalen. Maar ze zijn niet rechtsgeldig op deze manier. De verwachting van de markt is dat de levensduur van pv modules op 25 jaar wordt gezet in lijn met de opbrengsgarantie.

Fabrieksgarantie is in de praktijk alleen fijn voor de installateur, niet voor jou, omdat hij dan zijn kosten wellicht weer kan doorschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 18:39

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

drboneym schreef op donderdag 8 december 2022 @ 07:43:
[...]

In de regel kun je zo denken.

De installateur/verkoper is verantwoordelijk voor het leveren van deugdelijk product dat de voor dat product verwachte levensduur moet halen. Als het dat niet doet, is de installateur in gebreke en kun je hem vragen het product te herstellen of te vervangen.

Om de productspecifieke levensduur te bepalen wordt er bij een rechter / geschillencommissie bijvoorbeeld gekeken naar de garanties om deze levensduur te bepalen. Maar ze zijn niet rechtsgeldig op deze manier. De verwachting van de markt is dat de levensduur van pv modules op 25 jaar wordt gezet in lijn met de opbrengsgarantie.

Fabrieksgarantie is in de praktijk alleen fijn voor de installateur, niet voor jou, omdat hij dan zijn kosten wellicht weer kan doorschuiven.
Hiermee geef je dus aan dat de leverancier/installateur de volledige 10 jaar verantwoordelijk is voor die productgarantie? Ongeacht of de fabrikant nu nog bestaat..

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:58
Voor een paar losse paneeltjes wil ik graag micro-omvormers aanschaffen. Nu hoor ik dat je bij Enphase per sé extra onderdelen nodig hebt. Nl. het Q-relay en Envoy. Klopt het dat Envoy nodig is om het systeem überhaupt te laten werken? Heeft APS (bv. de YC600 of de DS3) nog extra hardware nodig? Monitor wil ik op de groep gaan doen met een Homewizzard of Shelly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

@sjigo Nee, met APS werkt het ook als je alleen de omvormer hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:54
@sjigo Enphase werkt hier ook prima zonder Q-relay en Envoy.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drboneym
Atomic2005 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:56:
[...]

Hiermee geef je dus aan dat de leverancier/installateur de volledige 10 jaar verantwoordelijk is voor die productgarantie? Ongeacht of de fabrikant nu nog bestaat..
Niet helemaal, de installateur is verantwoordelijk voor een deugdelijk product over de gehele te verwachten levensduur.

Ik heb het ooit uitgezocht voor ons bedrijf (pv installatie) door met ACM en Techniek NL te praten, en vatte het als volgt samen aan mijn collega. Even snelle kopieer plak.

De installateur moet in de verhouding met de consument helemaal niet naar garanties kijken. Laat dit dus even los:

Consument heeft recht op een deugdelijk product met een redelijke levensduur, los van wat garanties zeggen of beloven. Als het product ondeugdelijk is of gebreken vertoont en het is niet te wijten aan de consument zelf dan richten ze zich in de eerste instantie altijd aan de verkoper. De consument kan dan altijd eerst vragen om mogelijkheid tot reparatie, en vervolgens vervanging, en als laatste restitutie van afgeschreven aanschafkosten.

Indien reparatie niet mogelijk is (nooit mogelijk voor ons),
en als een vervanging met dezelfde productdetails niet mogelijk is (is ook bijna nooit zo door snelle uitloop),
en als vervanging voor een product met afwijkende productdetails onwenselijk is,
dan zijn wij verplicht een vergoeding te geven voor de resterende economische waarde van het product.

Een verkopende partij moet consumenten schadeloos stellen als zij schade ondervinden aan een product dat eigenlijk gewoon had moeten functioneren. Dat betekent dat ze de geleden schade vergoeden, en het is fijn voor hun en voor de consument als er een fabrieksgarantie is waar wmde verkoper weer de kosten op kan verhalen, maar dat heeft niets te maken met het feit dat als de consument geen deugdelijk product heeft en hij mag verwachten dat het nog mee moet gaan, dat de verkoper dat dan moeten oplossen. Ook al is dat met financiële tegemoetkoming.

En wat is nou de economische waarde van het product? Dat is niet bekend, en daar zijn ook geen richtlijnen voor. Er is ooit een uitspraak geweest over de afschrijvingstermijn van zonnepanelen waarin die werd gezet op 20 jaar. Verder zou je kunnen kijken naar de verwachte levensduur gezet door de fabrikant, dat lijkt dan 25 jaar. Maar hier is geen hard punt over bekend en zal in een rechtbank of voor de geschillencommissie bepaald worden, waarschijnlijk door een extern ingefloten technisch deskundige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shiftace
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Ik heb een HELE rare situatie en vraag me af of mijn beredenering klopt.

Nieuwbouw woning 6 kw aan zonnepanelen.
‘S zomers toen wij de sleutel kregen zag ik een vrij hoge meter stand. Dacht: zal wel, mogelijk vanuit de bouwer om de muren te drogen/ vocht uit het huis te krijgen etc.

Echter: ik heb een bodemwarmtepomp en een EV die over 3 fases oplaadt.

Ik merk dat wij ‘s zomers superveel verbruiken en ‘s winters enorm terugleveren.

Nu verwacht ik dat mijn meterkast fout is aangesloten (verkeerd om?!). Mijn meter levert terug als ik m’n auto met 22 kw laad!!!

Ik vind het wel prima, kan dit gezeik opleveren? Bij m’n vorige woning (oude boerderij) werd de meterstand jaarlijks opgenomen ter controle, met slimme meters lijkt me dit niet nodig. Is die kans er? Wat zou jij doen? Ik wil eigenlijk Stedin eens bellen als ik weet of dit kan en of zij ff willen komen kijken hoe de boel is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 00:10
Shiftace schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:51:

‘S zomers toen wij de sleutel kregen zag ik een vrij hoge meter stand. Dacht: zal wel, mogelijk vanuit de bouwer om de muren te drogen/ vocht uit het huis te krijgen etc.

Ik merk dat wij ‘s zomers superveel verbruiken en ‘s winters enorm terugleveren.

Nu verwacht ik dat mijn meterkast fout is aangesloten (verkeerd om?!). Mijn meter levert terug als ik m’n auto met 22 kw laad!!!

Ik vind het wel prima, kan dit gezeik opleveren? Bij m’n vorige woning (oude boerderij) werd de meterstand jaarlijks opgenomen ter controle, met slimme meters lijkt me dit niet nodig. Is die kans er? Wat zou jij doen? Ik wil eigenlijk Stedin eens bellen als ik weet of dit kan en of zij ff willen komen kijken hoe de boel is aangesloten.
Interessante!
Je zou een home wizard of andere P1 meter kunnen gebruiken om zelf ook te kijken wat je slimme meter zegt.

Een slimme meter verkeerdom aansluiten....gezien de enorme krapte op de arbeidsmarkt zou het zomaar kunnen zijn dat een snel opgeleid persoon een fout heeft gemaakt, maar de kans acht ik toch wel echt klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 00:10
drboneym schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:27:
[...]

Niet helemaal, de installateur is verantwoordelijk voor een deugdelijk product over de gehele te verwachten levensduur.

**verhaal ingekort**
Hmm ik zit toevallig net met hetzelfde vraagstuk voor mijn bedrijf.
20~25 jaar volle garantie vind ik wel echt heftig damn.
En specificeer je de garantie per onderdeel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym

Yikes. Maar je gevoel klopt volgens mij. De meter is gewoon verkeerd aangesloten. Jij zult daar niet snel last van hebben, sterker nog, met ev en bodemWP alleen maar profijt, maar uiteindelijk komen ze wel een keer bij je uit. Hoe ze dat afhandelen zal wel rommelig vingerwijzing worden.

Het beste is gewoon bellen met Stedin, maar een winter met extreme prijzen misschien zo door laten lopen is misschien niet erg #duiveltjeopjeschouder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:58
microcuts schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:42:
@sjigo Enphase werkt hier ook prima zonder Q-relay en Envoy.
Goed om te weten, bedankt! Het kan dat het werkt zonder Q-relay, maar deze is volgens de Nederlandse wet nodig. Die stelt dat de omvormers bij te grote afwijking van het net (bv. spanning >253 V) mechanisch ontkoppeld worden van het net. De omvormer zelf kan dat niet. Maar wel mooi dat het ook zonder Envoy werkt.
Termy schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:58:
@sjigo Nee, met APS werkt het ook als je alleen de omvormer hebt.
Bedankt voor je reactie. Zie mijn bovenstaande reactie. Weet je ook of iedere APS omvormer afzonderlijk middels een relais afkoppelt? B.v.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:38

Tijdje terug in een topic ook iemand bij wie één fase verkeerd om zat.

Gewoon bellen met Stedin. Is niet jouw fout, en je verhaal is redelijk genoeg waarom je het nu pas opmerkt. In principe zou je gecompenseerd moeten worden als het nodig is (al betwijfel ik dat).

Ga je nu door, dan pleeg je fraude. Ze kunnen zelf ook gaan zien dat er iets niet klopt als jij hartje winter 22 kW terug blijft leveren ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

sjigo schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:15:
[...]

Goed om te weten, bedankt! Het kan dat het werkt zonder Q-relay, maar deze is volgens de Nederlandse wet nodig. Die stelt dat de omvormers bij te grote afwijking van het net (bv. spanning >253 V) mechanisch ontkoppeld worden van het net. De omvormer zelf kan dat niet. Maar wel mooi dat het ook zonder Envoy werkt.

[...]

Bedankt voor je reactie. Zie mijn bovenstaande reactie. Weet je ook of iedere APS omvormer afzonderlijk middels een relais afkoppelt? B.v.d.
Hier heeft APS niks externs voor nodig nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:54
sjigo schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:15:
[...]

Niet volgens de wet, wel volgens de norm. Een volledig genuanceerd antwoord vind je hier: Het grote Enphase topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Heeft een APS dan wel zo'n relais?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Het hele APS systeem heeft zoiets niet zover ik weet en mag wel gewoon gebruikt worden in NL dus zo belangrijk zal het wel niet zijn als een omvormer zichzelf gewoon uit zet buiten de getolereerde netspanningen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Hier nog een stukje duidelijke uitleg van Solar-Bouwmarkt over het Q-Relais

PVOutput

Pagina: 1 ... 29 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren