Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:45
Oke ik leg jullie graag een vraagstuk voor. Wat zou je doen?

Situatie: je hebt (nu nog) 1 kind en 3 slaapkamers op de 1e en een grote zolder met aan de achterzijde een dakkapel. Lichtinval is matig, want de schuine kap aan de voorkant bevat geen raam. Je gaat voor een full electric WP. Geschat verbruik zal 7-8000 kWh/jaar zijn (3K "gewoon" en 4-5K WP). EV hebben we (nog) niet. Je kan kiezen tussen:

Optie 1) 29 zonnepanelen met totaal WP 10k (verwachte opbrengst 7-8000 kWh/jaar) en een extra dakkapel (3m1) op zolder aan de voorkant.

Voordelen:
- Je hebt veel meer lichtinval op zolder (nu enkel de dakkapel achterzijde en aan de voorzijde een dichte schuine kap), de kamer transformeert in een prachtig lichte mooie ruimte.
- Woningwaarde omhoog, want je wint er diverse m2 mee. (Niet dat we verhuisplannen hebben.)
- Je hoeft de boel niet meer op een later tijdstip te laten verbouwen, mocht je het op termijn toch willen. Het teveel aan zonnepanelen hoef je er ook niet af te slopen/te verplaatsen.
- Optioneel: je maakt er nu ook maar gelijk 2 aparte kamers van met een scheidingsmuurtje. (Niet dat we nu 5 slaapkamers nodig zou hebben.)

Nadelen:
- Minder WP, maar lijkt voor nu vooral overproductie te zijn wat je dan mist.
- Je hebt een dakkapel, maar je gebruikt de zolder de komende jaren vooral als logeerkamer, speelruimte voor de kids, strijkplek, wasrek, thuiswerkplek 2 dagen per week (maar dus niet heel intensief).

Optie 2) 36 zonnepanelen met totaal WP van 12,5k (verwachte opbrengst 9,4-10 kWh/jaar).

Voordelen:
- Meer WP, overproductie nu handig voor de EV over een jaar of 3,4,5..?
- Tot die tijd meer terugleveren. Je levert jaarlijks zo'n 2k kWh méér terug.
- Geldbesparing, want misschien hebben we wel nooit behoefte aan die dakkapel.

Nadelen:
- "Bouwgedoe", mocht je toch ooit die dakkapel willen.
- Dakkapel zal dan duurder zijn dan nu.
- Voorlopig een thuiswerkplek in een matig verlichte ruimte.

Ik snap, first world problems. Maar ben toch benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dakkapellen kunnen voldoende sterk gebouwd worden voor zonnepanelen : beide?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-10 08:32

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Ik zou het gelijk goed doen. Niets zo vervelend om later te moeten vaststellen dat je tóch beter een dakkapel erbij had moeten nemen.

Dus wanneer ik jou was: doe het goed. En wat die teruglevering betreft, die wordt toch alleen maar afgebouwd.

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@musiman teruglevering wordt niet afgebouwd.

Saldering misschien wel.

En dan neemt het relatieve voordeel van meer PV alleen maar toe : meer direct eigen gebruik en meer gebruik met eventuele accu

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:40
Optie 3: maak een fiks dakraam van 1,80x1,40 aan de andere kant. Dat geeft de ruimte ook al een heel ander aanzien. Dit "kost" je dan 2 panelen als je de plek even goed uitzoekt, maar een dakkapel kost je ruimte voor een stuk meer - zelfs als je er wel panelen op kunt plaatsen.

Een dakraam plaatsen is bovendien een fractie van de kosten en afwerking.

Maar goed, zoals Ronald zegt, als je het geld hebt zou ik eerste eens de optie "en, en" uitzoeken. Wat als je ook op de andere kant nog panelen legt? Voorzoveel mogelijk om de dakkapellen heen volleggen. Je verdeelt dan mooier over de dag als er geen saldering meer is. En kunt een kleinere omvormer nemen dat het totaal aan Wp omdat ze niet tegelijk vol in de zon liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman

musiman

Ronald schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:48:
@musiman teruglevering wordt niet afgebouwd.

Saldering misschien wel.

En dan neemt het relatieve voordeel van meer PV alleen maar toe : meer direct eigen gebruik en meer gebruik met eventuele accu
Ja, dat bedoelde ik eigenlijk ook. :)
Oftewel, wanneer je overproduceert, heb je er steeds minder aan, tenzij je dat in een accu opslaat.
Dan nog zou ik kiezen voor de optie met dakkapel. Doe het gelijk goed en niet zodanig dat je later er spijt van gaat krijgen, omdat je dan met veel extra kosten komt te zitten.
Wilke schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:53:
Optie 3: maak een fiks dakraam van 1,80x1,40 aan de andere kant. [...]
Daar moet je wel mee uitkijken. Er bestaan regels omtrent de maximale grootte van een dakkapel. Kijk ook even of jouw huis vrijgesteld is van een bouwvergunning of juist niet.

[ Voor 21% gewijzigd door musiman op 27-11-2022 13:48 ]

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:44

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Andere optie: dakkapel en 29 panelen van 450 Wp, als die passen uiteraard. Totaal 13kWp.

[ Voor 17% gewijzigd door remco_k op 27-11-2022 14:07 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

Zet panelen op je dakkapel.

M.i. is kwaliteit van je huis en woongenot belangrijker dan een paar Kwh extra terugleveren.

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:42
nou nee, dit is too much

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 27-11-2022 15:42 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:40
musiman schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:46:
Daar moet je wel mee uitkijken. Er bestaan regels omtrent de maximale grootte van een dakkapel. Kijk ook even of jouw huis vrijgesteld is van een bouwvergunning of juist niet.
Ik zeg dakraam, dat is geen dakkapel.

Een dakkapel aan de voorkant is sowieso vergunningplichtig, en ja zullen regels zijn voor afmetingen, hoogte en plaatsing. Maar vaak kan het dan wel gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
musiman schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:46:
[...]

Ja, dat bedoelde ik eigenlijk ook. :)
Oftewel, wanneer je overproduceert, heb je er steeds minder aan, tenzij je dat in een accu opslaat.
Pas als je in de winter ook overproductie hebt liggen er voldoende panelen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musiman

musiman

@Wilke Ach ja, nu zie ik het. Het komt wss omdat ik zelf met een illegaal gebouwde dakkapel in de maag gesplitst zit, waardoor ik overal het woordje "dakkapel" zie. ;)

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-10 21:56
liever niet reageren op offtopic berichten

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 27-11-2022 15:43 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-10 23:43

Church of Noise

Drive it like you stole it

Wilke schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:53:
Optie 3: maak een fiks dakraam van 1,80x1,40 aan de andere kant. Dat geeft de ruimte ook al een heel ander aanzien. Dit "kost" je dan 2 panelen als je de plek even goed uitzoekt, maar een dakkapel kost je ruimte voor een stuk meer - zelfs als je er wel panelen op kunt plaatsen.

Een dakraam plaatsen is bovendien een fractie van de kosten en afwerking.

Maar goed, zoals Ronald zegt, als je het geld hebt zou ik eerste eens de optie "en, en" uitzoeken. Wat als je ook op de andere kant nog panelen legt? Voorzoveel mogelijk om de dakkapellen heen volleggen. Je verdeelt dan mooier over de dag als er geen saldering meer is. En kunt een kleinere omvormer nemen dat het totaal aan Wp omdat ze niet tegelijk vol in de zon liggen.
Dit (als je hier iets zoals een Velux raam mee bedoelt). Goedkoper dan een dakkapel, meer lichtinval, minder mogelijke problemen met vocht (dit is de reden dat ik net een dakkapel ga weghalen) en nog altijd behoorlijk wat plaats voor zonnepanelen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:39
dakkapel aan de achterkant (meestal vergunningsvrij), zonnepanelen aan de voorkant is misschien ook een optie?
Wij hebben bewust het dakraam op noord (=ook mooier licht en minder warmte), en het hele zuid dak vrij voor zonnepanelen...
Pagina: 1