De_Bastaard schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:03:
Hi,
Ik woon in Duitsland en hier is de situatie rondom zonnepanelen wat complexer. Je krijgt weinig terug per opgewekte kWh en een installatie waarbij je meer dan 600w terug het net induwt moet worden gecheckt door een elektricien.
Die zijn helaas allemaal zo knettergek dat je dan ook bij hen alles moet kopen en je dus volle mep betaald. Ik wacht nog op een offerte, maar op basis van wat ik hoor uit m’n omgeving moet ik denken aan een investering van 25k voor <10kwp en een 10kwh accu. Waarschijnlijk zelfs 30k+.
Met een jaarlijks verbruik van 3.500kwh á €0,31 per kWh voor t komende jaar (nieuw contract, net afgesloten) rendeert dat niet echt. De electroboer hier vertelde me dat je eigenlijk voor 2 dagen aan capaciteit wilt in je accu en om hem vol te laden je dus ook genoeg panelen nodig hebt.
Maar goed, voor 30k gaan we dat dus lekker niet doen.
Nu kwam ik erachter dat je (volgens mij) max 600w per dag het net in mag duwen zonder dat er een elektricien bij komt kijken en een hele hoop bureaucratische rompslomp.
Wat veel mensen hier dan stiekem doen is een zo’n 600w installatie aanmelden (dat moet dan wel, minder moeite als een grote installatie) en vervolgens een of twee panelen bij leggen. Het probleem is echter dat je wanneer je eigen verbruik 0 is, je meer dan die 600w het net induwt en je dus gezeik kunt krijgen.
Is er een manier om te voorkomen dat je meer dan 600w het net induwt ?
Mijn idee is nu om gewoon een degelijk aantal panelen neer te leggen, desnoods met een accu en wpb/boiler om zoveel mogelijk eigen verbruik te realiseren. Ik wil echter niet dat er >600w het net in gaat op t moment dat m’n accu vol is en doet drinkwater ook op temp is. Op die manier zou ik aan alle meuk kunnen ontkomen. Die 4-5cent per kWh lig ik dan ook niet wakker van als ik die mis loop. Dat weegt niet op tegen de 15k extra kosten voor installatie via een electro boer hier.
Omvormers zijn volgens mij nog niet zo slim en mijn meter in de meterkast is helaas ook niet zo slim. Moet m uitlezen via een IR poort maar kan er verder niets mee.
Misschien een aparte automaat/meter in de meterkast waar je wel iets mee kunt obv hoeveel er doorheen gaat?
Twee dagen gaat dat om zelfvoorzienend te zijn?
Vind ik zelf wel een interessant uitgangspunt met oog op afbouw saldering. Als ik hier kijk naar vorige week:
-verbruik dagelijks +- 10 Kwh
-accu start vol (voor het gemak)
-woensdag opwek 11.8, 1.8 surplus naar het net
-donderdag 2.1 kwh, -7.9 op de accu
-vrijdag: 6.7 Kwh: -3.3 op de accu
-zaterdag: 2.2 kwh: -7.8 op de accu
-zondag: 2.5 kwh: -7.5 op de accu
-maandag: 10.3 Kwh: + 0.3 op de accu
-dinsdag: 2 kwh: -8 op de accu
-woensdag 7.7 kwh: -2.3 op de accu
-donderdag 16.2 kwh: +6.2 op de accu
Kom je op een accu surplus van -30.3. In de winter heb je dan een flinke accu nodig én veel panelen om hem te vullen. In mijn geval accu van minstens 40 Kwh.
Kijk ik vervolgens in augustus dan zie ik dagelijks 40 Kwh per dag, surplus van 30 per dag. Dat valt niet binnen die 600W en daar is voorlopig ook niet tegenaan te werken met accu's wanneer je dat surplus zelf wil opslaan.