Bijplaatsen zonnepanelen | Doen of niet doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-05 10:53
Goedemorgen allen,

Sinds kort wonen wij in een nieuwbouwhuis (gasloos, full electric warmtepomp) met een schuin dak op het zuidoosten waar vanaf de bouw al 4 zonnepanelen op zijn geplaatst. Zie onderstaand de gegevens van de reeds aanwezige installatie:
  • AC- of uitgangsvermogen omvormer in kiloWatt (kW): 1 kW
  • Vermogen per zonnepaneel in Wattpiek (Wp): 305 Wp
  • Merk omvormer: Goodwe 1000 NS
  • Type omvormer: 1-fase stringomvormer
Ons dak met het voorgestelde legplan uit een offerte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pgr4c3CxIiw6BZUQO8WknmbAD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L3zezGG6Q8cJv3FMQ5gyHTFZ.png?f=fotoalbum_large

Twijfel
Nu twijfelen wij echter over het al dan niet bijplaatsen van extra zonnepanelen. We komen op jaarbasis namelijk zo'n 2.500 kWh tekort. We merken dat we het lastig vinden om te beoordelen of de offerte realistisch is en of we er dus goed aan doen om te investeren. Daarnaast hebben de nieuwe panelen een afwijkende afmeting van de panelen die momenteel op het dak liggen (1,72 x 1,14 van de nieuwe panelen ten opzichte van 1,63 x 1,00 van de oude panelen).

Het onderstaande wordt geschetst in de offerte
  • 7x Phono Solar 405 Full Black
  • 2.543 kWh verwachte opbrengst
  • € 1,61 per Wp
  • 4,6 jaar terugverdientijd op basis van een onzekere € 0,40 kWh prijs
Expertise
We zouden het heel fijn vinden om expertise van jullie te ontvangen, alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:34

_Apache_

For life.

Zonnepalenen verdienen zich praktisch altijd wel terug. Zonder de salderingregeling duurt het alleen langer.
Dus heb je de ruimte op het dak, en kan je de investering maken, zou ik het altijd doen.

Je zou zelfs nog kunnen overwegen om die oude in te verkoop te gooien, omdat je dan
- totaal meer vermogen kunt neerleggen
- nog wat geld uit je oude set kunt halen om je investering te drukken
- minder kans hebt op kleur verschil (als je daar waarde aan hecht)
- netter kan neerleggen vanwege die afwijkende maten
- wellicht past het dan beter, en kan je nog een extra paneel kwijt.

Hier was de schatting dat we 8 panelen kwijt konden. Maar bij installatie bleek het goed in portret te staan (ipv landscape) waardoor er meer kwijt kon. Kreeg het extra paneel tegen voor de reguliere prijs, zonder extra arbeidskosten. Installateur gaf aan 'gebeurd wel vaker, we nemen altijd 1 of 2 extra panelen mee.'

[ Voor 25% gewijzigd door _Apache_ op 22-11-2022 10:32 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:08

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Een leeg dak brengt sowieso niets op...

Wat ik mis is welke omvormer er in het nieuwe systeem wordt gebruikt.
Verder: heb je overwogen om de 4 huidige panelen eraf te halen en je dak dus met nieuwe panelen vol te leggen? Die 4 gooi je op de schuur, of zet je op marktplaats.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:19
Je zou ook kunnen overwegen om de 4 bestaande panelen op de aanbouw te leggen. Er lijkt voldoende ruimte te zijn. Het dak kun je dan volledig met nieuwe panelen vullen.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
Bedankt voor jullie reacties!

In het nieuwe systeem worden 2 van de onderstaande omvormers gebruikt:

Hoymiles HMS-1600 Micro omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:12
@gerbendg97 Ik zie een mooie plek op je uitbouw om die 4 schaam panelen op te leggen.
Dan kan je je dak gooien met grotere/hogere opbrengst panelen.

Wordt wel wat duurder, maar dan heb je iig de waade van die 4 panelen nog "terug".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 22:12
1,60/Wp, is dat inclusief of exclusief BTW?

In beide gevallen is het hoog geprijsd overigens. Vraag nog een paar offerte's.

Edit: als bovenstaande incl. BTW is dan is het voor een micro-omvormer oplossing waarschijnlijk wel een acceptabele prijs op dit moment.

[ Voor 35% gewijzigd door Wilke op 22-11-2022 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
Ik twijfel of deze wel op de aanbouw passen? Op de bijgevoegde foto staat het zonwering scherm uit, wellicht geeft dit een vertekend beeld?

De verkoper stelde nog voor om de oude panelen eventueel te verplaatsen naar de voorzijde van het huis voor een bedrag van € 500,-. Is dit wellicht ook nog de moeite waard of is de verwachte opbrengst dan verwaarloosbaar (noordoosten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
Wilke schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:59:
1,60/Wp, is dat inclusief of exclusief BTW?

In beide gevallen is het hoog geprijsd overigens. Vraag nog een paar offerte's.
Exclusief btw. Heb er meerdere aangevraagd die nog hoger zitten... Wellicht heeft iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Nu ja, Google eens rond wat de spullen kosten, dan heb je een idee wat je betaalt voor de installatie.

Panelen ca. €200/stuk met BTW, dus €1400. De genoemde omvormers zijn duur, 2x €500 dus dat tikt aan. Dan nog installatie materialen, ook snel een paar honderd, en nog de uren. Waarom niet een simpele string omvormer van 2500W? Die zijn allicht een stuk goedkoper (mits leverbaar). Of is er sprake van meerdere oriëntaties of zachte schaduwen?

€500 voor het verplaatsen lijkt me niet gek, want dat is feitelijk meer werk dan nieuw aanleggen. Je zou kunnen zeggen, €500 voor 1000 Wp is dus €0,50 per Wp. Dus doen? Als het meer oost dan noord is zo te zien gaat dat nog best ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:08

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

gerbendg97 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:01:
Ik twijfel of deze wel op de aanbouw passen? Op de bijgevoegde foto staat het zonwering scherm uit, wellicht geeft dit een vertekend beeld?

De verkoper stelde nog voor om de oude panelen eventueel te verplaatsen naar de voorzijde van het huis voor een bedrag van € 500,-. Is dit wellicht ook nog de moeite waard of is de verwachte opbrengst dan verwaarloosbaar (noordoosten)?
Opbrengst ongeveer 60% (en dat is beter dan 0% ;) )

De opbouw kan je natuurlijk zelf nameten :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
Bij het verplaatsen van de 4 panelen naar de voorkant zouden we aan de achterkant 11 nieuwe panelen kwijt kunnen. Dan gaan we echter wel meer opwekken dan we verbruiken.

Is dat wat jullie betreft verstandig gezien de onduidelijkheid over de terugleververgoeding in de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je moet uitgaan van wat je verbruik is nu met 15% vermeerdert. termijn van terugverdienen maakt niet veel uit of het 48mnd of 60mnd is, de panelen gaan wel langer mee. Leg ze aan de kant waar het langst de zon op staat. evt. neem je er meer en verkoop je de 'oude' of leg je op de schuur/garage

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-05 21:25
Ik zou hier persoonlijk geen micro-omvormers aanhangen. Zo te zien heeft alles dezelfde oriëntatie en hoek en heb je geen last van schaduw. Een stringomvormer moet dan het werk prima kunnen doen. Eventueel alles vervangen boven op het dak en de oude paneeltjes op de schuur en omvormer in de schuur ophangen. Die lijkt wat vrijer te liggen (met name zuidwest) ten opzichte van de uitbouw.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-05 16:54
Zowat alles is al gezegd. Reken er op dat op termijn de saldering er af gaat. Dus investeren in meer zonnepanelenopbrengst dan je eigen verbruik is altijd verstandig. Waar wel handig is om op te letten is de dikte van de 230V kabel bij een 1 fase string omvormer. Het advies is bij 10m of langer minimaal 4mm2 te nemen. Bij korter is dat ook beter. Dit heeft te maken met het automatisch afschakelen bij een te hoge netspanning.
Als je een 3 fase groepenkast hebt, altijd een 3 fase omvormer nemen, is wel wat duurder. Deze zoekt, als het een goede is, zelf uit welke fase te laagste spanning heeft om terug te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
NoepZor schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:20:
Ik zou hier persoonlijk geen micro-omvormers aanhangen. Zo te zien heeft alles dezelfde oriëntatie en hoek en heb je geen last van schaduw.
Precies. Hierin kan je de goede leveranciers herkennen. De minder goede gebruiken micro-omvormers in zulke gevallen als verdienmodel.
Bij micro-omvormers moet je ook opletten dat ze op een montageplaatje gemonteerd worden onder de panelen.. Hier in de nieuwbouwwijk zitten ze met tyraps vast. En de bouwonderneming en de keurmeester VEH vond het best bij de oplevering terwijl de installatiehandleiding dit voorschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
Op de schuur plaatsen van de 'oude' panelen lijkt mij een goede optie. Ik zal dit echter wel moeten laten doen, ik ga eens her en der navragen wat dit kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
miro010 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:44:
Zowat alles is al gezegd. Reken er op dat op termijn de saldering er af gaat. Dus investeren in meer zonnepanelenopbrengst dan je eigen verbruik is altijd verstandig. Waar wel handig is om op te letten is de dikte van de 230V kabel bij een 1 fase string omvormer. Het advies is bij 10m of langer minimaal 4mm2 te nemen. Bij korter is dat ook beter. Dit heeft te maken met het automatisch afschakelen bij een te hoge netspanning.
Als je een 3 fase groepenkast hebt, altijd een 3 fase omvormer nemen, is wel wat duurder. Deze zoekt, als het een goede is, zelf uit welke fase te laagste spanning heeft om terug te leveren.
Dat de saldering er af gaat is toch juist een argument om geen overcapaciteit te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-05 09:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

gerbendg97 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:13:
[...]

Dat de saldering er af gaat is toch juist een argument om geen overcapaciteit te hebben?
Hangt ervanaf wat je belangrijk vindt. Als het puur om "ik wil alleen mijn hoge verbruik in de winter volledig compenseren met hoog opbrengst in de zomer" dan moet je geen overcapaciteit hebben. (het pure financiele motief)

Als je juist in de winter nog zoveel mogelijk opbrengst wilt hebben om ook dan je eigen verbruik zoveel mogelijk af te dekken, ten koste van een wat langere (maar nog steeds interessante) terugverdientijd (meer milieu, principe van zoveel mogelijk eigen energie gebruiken, en ook deels financieel), dan wil je juist nu veel overcapaciteit.

In de zomer verkoop je dan veel stroom voor niet het volle pond (maar als het goed is nog steeds redelijke tariefen) en in de winter kan je je eigen broek op houden.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:32

watercoolertje

Untertitel

gerbendg97 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:13:
[...]

Nee want het overschot/overcapaciteit heeft in beide gevallen toch niks te maken met de salderingsregeling maar met de terugleververgoeding ;)

Het gaat er (na verdwijnen salderen) juist om dat je zo veel mogelijk van je verbruik direct van het dak krijgt want dat levert het meeste op (de prijs die je zelf anders had moet betalen aan je leverancier per kwh) en dat werkt alleen met overkill aan panelen in ongeveer 6 maanden van het jaar. In de zomer heb je dat probleem natuurlijk niet (zelfs niet als je maar 50/80% van je verbruik aan WP neemt).

Dus ja, je gaat meer terugleveren voor de terugleververgoeding maar tegelijk ga je ook meer eigen stroom verbruiken waardoor je dus minder kwh van je leverancier afneemt tegen het volle pond.

Ik zit nu op 100% en ik ga naar iets van 160% aan capaciteit, gewoon omdat ik het geld heb en het op termijn altijd geld oplevert ipv kost. In de zomer dus wel meer terug leveren tegen 'karige' teruglevertarieven, maar in de winter wel meer kwh die ik zelf kan leveren en dus anders het volle tarief zouden kosten. Al met al zal de terugverdientijd wat langer zijn maar terugverdienen is vrijwel gegarandeerd en ik ben duurzamer bezig 8)

[ Voor 27% gewijzigd door watercoolertje op 22-11-2022 12:30 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
Dank voor jullie uitgebreide toelichting! Ik denk dat wij meer in het 'financiële kamp' zitten en dus streven naar een zo kort mogelijke terugverdientijd t.o.v. streven naar zelfvoorzienend zijn. Met (veel) overcapaciteit gaat deze terugverdientijd ongetwijfeld langer zijn.

We verwachten in de toekomst namelijk wel te willen doorstromen. Als dat niet meer het geval zou zijn dan zou die langere terugverdientijd uiteraard niet zo'n probleem zijn.

Daarnaast is er overdag vaak niemand thuis en wordt de energie (behalve dan die van de warmtepomp) voornamelijk in de avonduren verbruikt wanneer de zon niet schijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je krap in geld zit en je moet echt kiezen waar je het aan uit geeft, snap ik dat. Als dat niet het geval is, dan is het denk ik voor de wereld in totaal (en ook voor jezelf) wel verstandiger om in kamp "duurzaam" in te stappen.

In beide gevallen is het rendabel. De ene is iets minder rendabel voor je directe financien, maar wel echt beter voor de wereld.

[ Voor 22% gewijzigd door JvS op 22-11-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
gerbendg97 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:18:

Is dat wat jullie betreft verstandig gezien de onduidelijkheid over de terugleververgoeding in de toekomst?
Zonder saldering is het juist fijn om aan beide kanten wat te hebben liggen, dan dek je langere tijd het directe eigen verbruik. Financieel is het lastig te zeggen, maar voor 50 ct/Wp zou ik het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
@gerbendg97 Dilemma's/ keuzes. Wat is nu en op termijn belangrijk en wat kan /wil je besteden. Investeren in zonnepanelen is beter dan overtollig spaargeld (meer dan de nodige buffer) op de bank
Saldering eraf: Overweging is de WP overdag zoveel mogelijk te laten lopen ten tijden dat de grootste kans is dat de zon schijnt. Wasmachine en vaatwasser idem. Mss niet tegelijk :)

@iedereen Misschien is het handig alvast een vergelijk te maken van energieleverancier (zeker niet HEM) vwb de prijzen vd hoogte teruglevering in relatie tot de verbruik in ogenschouw te nemen en vaste lasten. Salderen gaat er op termijn af.
En als je dagelijks vanaf rond 15:00 uur bezig wilt zijn (dan is meestal de verwachting voor de volgende dag beschikbaar) is een dynamisch energie contract mss een optie. Salderen is er dan niet meer bij begreep ik.
In momenten van overschot kan je zelfs geld toe krijgen bij verbruik (bv WP aan, EV opladen, wasmachine aan, thuisbatterij opladen, ...).
Voor het verloop van energieprijzen afgelopen dagen en verwachting de komende uren zie https://aleasoft.com/ener...etherlands-prices-demand/ . Ga naar tab "Prices".

Of zoek op inet op "day ahead price".

[ Voor 29% gewijzigd door miro010 op 23-11-2022 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
Is een prijsverschil van €400,- het waard om voor een micro inverter te kiezen (met monitoring per paneel) ten opzichte van een normale Goodwe 3000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:20

de Peer

under peer review

gerbendg97 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:18:
Is een prijsverschil van €400,- het waard om voor een micro inverter te kiezen (met monitoring per paneel) ten opzichte van een normale Goodwe 3000?
Dat is erg persoonlijk. ik zou zeggen: nee.
Ik zou het zelfs niet willen als ik 400 euro geld toe kreeg ;)

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 23-11-2022 16:22 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
de Peer schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:21:
[...]

Dat is erg persoonlijk. ik zou zeggen: nee.
Ik zou het zelfs niet willen als ik 400 euro geld toe kreeg ;)
Dank! Vanwaar dat je zo negatief staat tegenover micro omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:20

de Peer

under peer review

gerbendg97 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:07:
[...]

Dank! Vanwaar dat je zo negatief staat tegenover micro omvormers?
Ik vind het vooral een marketingproduct en ik heb liever 1 omvormer dan veel kleintjes.

Het is echt heel persoonlijk.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

gerbendg97 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:18:
Nee echt totale onzin in deze situatie. En ook echt volledig in tegenspraak met je wens om financieel zoveel mogelijk rendement te hebben.

Bij gelijke kosten zou ik het wel doen. Ik houd van monitoring per paneel en van AC dat van het dak komt. Ieder z'n voorkeuren.

[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 23-11-2022 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
JvS schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:32:
[...]

Nee echt totale onzin in deze situatie. En ook echt volledig in tegenspraak met je wens om financieel zoveel mogelijk rendement te hebben.

Bij gelijke kosten zou ik het wel doen. Ik houd van monitoring per paneel en van AC dat van het dak komt. Ieder z'n voorkeuren.
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
Bedankt allen voor jullie reacties, heel verhelderend.

Ik ga er nog even goed over nadenken. De onzekerheid ten aanzien van de toekomstige kWh prijs en de terugleververgoeding maken me toch nog wat voorzichtig. Als ik over een jaar of 7/8 mogelijk een keer €2.000,- (€250,- per jaar) heb verdiend dan vraag ik me af of ik het de moeite vind. Woon je in een huis waar je nog 10-20 jaar blijft dan is de investering een no brainer. In ons geval vind ik de investering toch vrij fors, de terugverdientijd relatief lang en hetgeen je bespaart/verdient met terugleveren nadat de investering is terugverdiend relatief weinig (dankzij het salderen dat helaas langzaam maar zeker verdwijnt).
Pagina: 1