4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Dankjewel,JvS schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:53:
@HebikWeer ZIe hier: twee mensen die het ook hebben. Nieuwe werkende set en dan na een dag ineens niet meer:
thecure in "APSystems DS3 en QS1 DEAD"
Bij mij doen ze het nog prima. Set ligt er ook al 9 maanden
Het enige verschil bij mij is: de lampjes van de APSystems module zijn netjes allemaal groen.
Ah. Dan zou ik eerst ff uitvogelen wat er dan niet werkt. Is het alleen de rapportage? Of wordt er echt niets opgewekt?HebikWeer schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:07:
[...]
Dankjewel,
Het enige verschil bij mij is: de lampjes van de APSystems module zijn netjes allemaal groen.
Voor de zekerheid heb ik bij mijn openingsbericht wat afbeeldingen toegevoegd.JvS schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:27:
[...]
Ah. Dan zou ik eerst ff uitvogelen wat er dan niet werkt. Is het alleen de rapportage? Of wordt er echt niets opgewekt?
weet het niet precies, maar ik heb iets gelzen mbt een foute update . Misgelopen opbrengst zou vergoed worden door Ap begreep ik uit de post . zaak was de juiste updat e te downloaden en dan kon de boel weer aan de gang . Ap baalt iig van de situatie (ergens op fok k&w gelezen )HebikWeer schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:50:
Goedemorgen,
Afgelopen vrijdag zijn mijn zonnepanelen geinstall/opgeleverd.
Het werkte allemaal perfect totdat.....
Gisteren en vandaag is de opbrengst 0.0. Helaas is de support afdeling gesloten en kan ik vanaf maandag 8.30 uur weer contact opnemen. Alles gecheckt en een herstart van de APSystem module maar geen vreemde dingen gezien. Deze komt gewoon weer netjes op en heeft een IP-adres.
Wat heb ik:
12 zonnepanelen AEG 410 Ultrablack
APSystems DS3 Micro-Omvormer
Volgens de monteur zijn er meerdere (maar niet allemaal) klanten die dit weekend problemen hebben.
Mijn vraag: komt dit vaker voor, wat kun je er tegen doen en zijn er Tweakers die op dit moment ook problemen hebben met APSytems?
Een prachtig zonnig weekend "HebikWeer"
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???
Ik woon in Duitsland en hier is de situatie rondom zonnepanelen wat complexer. Je krijgt weinig terug per opgewekte kWh en een installatie waarbij je meer dan 600w terug het net induwt moet worden gecheckt door een elektricien.
Die zijn helaas allemaal zo knettergek dat je dan ook bij hen alles moet kopen en je dus volle mep betaald. Ik wacht nog op een offerte, maar op basis van wat ik hoor uit m’n omgeving moet ik denken aan een investering van 25k voor <10kwp en een 10kwh accu. Waarschijnlijk zelfs 30k+.
Met een jaarlijks verbruik van 3.500kwh á €0,31 per kWh voor t komende jaar (nieuw contract, net afgesloten) rendeert dat niet echt. De electroboer hier vertelde me dat je eigenlijk voor 2 dagen aan capaciteit wilt in je accu en om hem vol te laden je dus ook genoeg panelen nodig hebt.
Maar goed, voor 30k gaan we dat dus lekker niet doen.
Nu kwam ik erachter dat je (volgens mij) max 600w per dag het net in mag duwen zonder dat er een elektricien bij komt kijken en een hele hoop bureaucratische rompslomp.
Wat veel mensen hier dan stiekem doen is een zo’n 600w installatie aanmelden (dat moet dan wel, minder moeite als een grote installatie) en vervolgens een of twee panelen bij leggen. Het probleem is echter dat je wanneer je eigen verbruik 0 is, je meer dan die 600w het net induwt en je dus gezeik kunt krijgen.
Is er een manier om te voorkomen dat je meer dan 600w het net induwt ?
Mijn idee is nu om gewoon een degelijk aantal panelen neer te leggen, desnoods met een accu en wpb/boiler om zoveel mogelijk eigen verbruik te realiseren. Ik wil echter niet dat er >600w het net in gaat op t moment dat m’n accu vol is en doet drinkwater ook op temp is. Op die manier zou ik aan alle meuk kunnen ontkomen. Die 4-5cent per kWh lig ik dan ook niet wakker van als ik die mis loop. Dat weegt niet op tegen de 15k extra kosten voor installatie via een electro boer hier.
Omvormers zijn volgens mij nog niet zo slim en mijn meter in de meterkast is helaas ook niet zo slim. Moet m uitlezen via een IR poort maar kan er verder niets mee.
Misschien een aparte automaat/meter in de meterkast waar je wel iets mee kunt obv hoeveel er doorheen gaat?
In België is het verplicht om alle noemenswaardige wijzigingen aan je elektrische installatie (waaronder ook PV) door zo een van installateurs onafhankelijke keuringsbedrijven te laten keuren.
Of je je installatie dan zelf aanlegt of door een elektricien laat aanleggen maakt niet uit, ook het werk van een electricien moet door een onafhankelijke instantie nagekeken worden.
Aangezien je het ook over accu's hebt is dat heel eenvoudig, zeg tegen de inverter dat er per 24u niet meer dan x KW of A het net in mag. Alle Victrons, Growatts, Sunsynks en andere off grid oplossingen kunnen dit. Alle PV opbrengst die je dan niet zelf verbruikt gaat gewoon in rook op.De_Bastaard schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:03:
[ Voor 8% gewijzigd door jadjong op 13-11-2022 14:52 ]
In die andere topics hebben ze het over de ledjes op de micro inverters zelf heHebikWeer schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:37:
[...]
Voor de zekerheid heb ik bij mijn openingsbericht wat afbeeldingen toegevoegd.
Dus je wil een heleboel half legale dingen gaan doen voor een installatie van pakweg 1800 Wp die ca 600€ per jaar gaat opleveren als je die stroom aan 30ct kan gebruiken. Maar eigenlijk minder want je wil die de helft van de tijd er uit gooien….De_Bastaard schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:03:
Hi,
Ik woon in Duitsland en hier is de situatie rondom zonnepanelen wat complexer. Je krijgt weinig terug per opgewekte kWh en een installatie waarbij je meer dan 600w terug het net induwt moet worden gecheckt door een elektricien.
Die zijn helaas allemaal zo knettergek dat je dan ook bij hen alles moet kopen en je dus volle mep betaald. Ik wacht nog op een offerte, maar op basis van wat ik hoor uit m’n omgeving moet ik denken aan een investering van 25k voor <10kwp en een 10kwh accu. Waarschijnlijk zelfs 30k+.
Met een jaarlijks verbruik van 3.500kwh á €0,31 per kWh voor t komende jaar (nieuw contract, net afgesloten) rendeert dat niet echt. De electroboer hier vertelde me dat je eigenlijk voor 2 dagen aan capaciteit wilt in je accu en om hem vol te laden je dus ook genoeg panelen nodig hebt.
Nu kwam ik erachter dat je (volgens mij) max 600w per dag het net in mag duwen zonder dat er een elektricien bij komt kijken en een hele hoop bureaucratische rompslomp.
Wat veel mensen hier dan stiekem doen is een zo’n 600w installatie aanmelden (dat moet dan wel, minder moeite als een grote installatie) en vervolgens een of twee panelen bij leggen. Het probleem is echter dat je wanneer je eigen verbruik 0 is, je meer dan die 600w het net induwt en je dus gezeik kunt krijgen.
Mijn idee is nu om gewoon een degelijk aantal panelen neer te leggen, desnoods met een accu en wpb/boiler om zoveel mogelijk eigen verbruik te realiseren. Ik wil echter niet dat er >600w het net in gaat op t moment dat m’n accu vol is en doet drinkwater ook op temp is. Op die manier zou ik aan alle meuk kunnen ontkomen. Die 4-5cent per kWh lig ik dan ook niet wakker van als ik die mis loop. Dat weegt niet op tegen de 15k extra kosten voor installatie via een electro boer hier.
Omvormers zijn volgens mij nog niet zo slim en mijn meter in de meterkast is helaas ook niet zo slim. Moet m uitlezen via een IR poort maar kan er verder niets mee.
Misschien een aparte automaat/meter in de meterkast waar je wel iets mee kunt obv hoeveel er doorheen gaat?
En dan ook nog een accu mee afbetalen…..
Er zijn leukere manieren om geld weg te gooien.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ja, en nee niet voor 1800kwp maar gewoon 5000 ofzo en dan niet terugleveren :-)Tommie12 schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:45:
[...]
Dus je wil een heleboel half legale dingen gaan doen voor een installatie van pakweg 1800 Wp die ca 600€ per jaar gaat opleveren als je die stroom aan 30ct kan gebruiken. Maar eigenlijk minder want je wil die de helft van de tijd er uit gooien….
En dan ook nog een accu mee afbetalen…..
Er zijn leukere manieren om geld weg te gooien.
Wat ga je er mee doen als je het niet teruglevert? In je batterij stoppen zeg je. Maar in de winter krijg je je batterij niet vol met 5000wp in de zomer heb je veel te veel.De_Bastaard schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:02:
[...]
Ja, en nee niet voor 1800kwp maar gewoon 5000 ofzo en dan niet terugleveren :-)
In NL wordt het Net als grote batterij gebruikt door de salderingsregeling. In de zomer vul je hem en in de winter haal je het eruit. Maar een (kleine) thuisbatterij van 10kWh is meer bedoeld om de stroom die je overdag opwekt in de donkere uurtjes te kunnen gebruiken. En dan is het ook nog maar de vraag of hij je piekvermogen aan kan als jij je inductiekookplaat aanzet tezamen met je oven.
Dat is heel bijzonder want normaal brengt de netbeheerder die 2 missende draden aan.Chaoss schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:06:
Vreemde is dus dat ik daadwerkelijk een 3 fase aansluiting heb, deze heeft Liander al in 2020 opgeleverd. Dus alles is 3-fase, behalve dat er 2 fase draden missen tussen de meter en hoofdschakelaar.
Kies dan voor een N, O, Z, W opstelling, zodat je gedurende de dag zo veel mogelijk die 600W kunt terugleveren.
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
Wij zijn momenteel bezig met het plannen van een solar installatie waarbij ik even jullie kennis en ervaring nodig heb.
Het betreft de volgende panelen en omvormer:
- GoodWe GW15K-DT
- 28 x Ja Solar JAM72S30-545/MR
De panelen komen op een plat dak van een loods waarbij er 14 op west georiënteerd worden en 14 op oost. Wegens bouwkundige omstandigheden is het noodzakelijk om de panelen aan weerskanten van de loods te leggen in twee rijen van 7, zie onderstaande weergave:
:strip_exif()/f/image/H9cPNMsuNroWEFsFJV2dXZlx.jpg?f=fotoalbum_large)
De omvormer heeft 2 MPP trackers waarop ieder 2 strings aangesloten kunnen worden. Nu heb ik het idee om alle 14 zonnepanelen van West op MPP tracker #1 aan te sluiten en alle 14 zonnepanelen van Oost op MPP tracker #2 aan te sluiten.
Omdat het echter een groot dakoppervlak betreft, heb ik het idee om per rij van 7 zonnepanelen één string te maken. Voor zowel west als oost hebben we dan 2 strings met ieder 7 panelen, in totaal 28 panelen die ik wil aansluiten met 6mm2 kabel (i.v.m. de te overbruggen afstanden).
Mijn vraag is als volgt:
- Is het verstandig om per windrichting de panelen op te delen in 2 strings van ieder 7 panelen per string? Dit zou namelijk met het oog op een inductielus én het reduceren van het aantal m1 kabel het meest voordelige zijn. Ik weet echter niet 100% zeker of dit elektrotechnisch toegestaan is en tevens of dit voldoende voltage per string levert.
- Is het tevens ook mogelijk om de 2 strings die per windrichting bij elkaar komen, te koppelen met een T/Y connector (parallel) en daarna op de MPP tracker aan te sluiten? Zie afbeelding hierboven. Daarmee houden we dan één aansluitpunt per MPP tracker open en besparen we nogmaals wat kabel van het dak tot aan de omvormer. Tevens verhoogt dit dan het voltage per string.
Alvast super bedankt!
Onderstaand ook nog de volledige informatie van de zonnepanelen en de omvormer.
GoodWe GW15K-DT
:strip_exif()/f/image/jbJk2IEyzC8N9uf5Y3WJJQyI.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja Solar JAM72S30-545/MR
:strip_exif()/f/image/d44V0R0CHr3jfFZ9H72eQWpR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door RayMotix op 13-11-2022 20:05 ]
Belangrijker is wat je meter zegt. Draaide die vandaag terug / zag je teruglevering? Heb je uitlezing van een slimme meter met bv een P1 meter of via iets als slimmemeterportal?HebikWeer schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:50:
Goedemorgen,
Afgelopen vrijdag zijn mijn zonnepanelen geinstall/opgeleverd.
Het werkte allemaal perfect totdat.....
Gisteren en vandaag is de opbrengst 0.0. Helaas is de support afdeling gesloten en kan ik vanaf maandag 8.30 uur weer contact opnemen. Alles gecheckt en een herstart van de APSystem module maar geen vreemde dingen gezien. Deze komt gewoon weer netjes op en heeft een IP-adres.
Wat heb ik:
12 zonnepanelen AEG 410 Ultrablack
APSystems DS3 Micro-Omvormer
Volgens de monteur zijn er meerdere (maar niet allemaal) klanten die dit weekend problemen hebben.
Mijn vraag: komt dit vaker voor, wat kun je er tegen doen en zijn er Tweakers die op dit moment ook problemen hebben met APSytems?
Een prachtig zonnig weekend "HebikWeer"
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
APS monitoring is niet de be all end all iig.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Als je panelen parallel schakelt, verdubbel je niet de spanning, maar de stroom.RayMotix schreef op zondag 13 november 2022 @ 19:56:
Beste Tweakers,
Wij zijn momenteel bezig met het plannen van een solar installatie waarbij ik even jullie kennis en ervaring nodig heb.
Het betreft de volgende panelen en omvormer:
- GoodWe GW15K-DT
- 28 x Ja Solar JAM72S30-545/MR
De panelen komen op een plat dak van een loods waarbij er 14 op west georiënteerd worden en 14 op oost. Wegens bouwkundige omstandigheden is het noodzakelijk om de panelen aan weerskanten van de loods te leggen in twee rijen van 7, zie onderstaande weergave:
[Afbeelding]
De omvormer heeft 2 MPP trackers waarop ieder 2 strings aangesloten kunnen worden. Nu heb ik het idee om alle 14 zonnepanelen van West op MPP tracker #1 aan te sluiten en alle 14 zonnepanelen van Oost op MPP tracker #2 aan te sluiten.
Omdat het echter een groot dakoppervlak betreft, heb ik het idee om per rij van 7 zonnepanelen één string te maken. Voor zowel west als oost hebben we dan 2 strings met ieder 7 panelen, in totaal 28 panelen die ik wil aansluiten met 6mm2 kabel (i.v.m. de te overbruggen afstanden).
Mijn vraag is als volgt:In de toekomst zou ik wellicht nog een extra set zonnepanelen op zuid willen oriënteren. Gezien de omvormer echter maar 2 MPP trackers heeft, lijkt het mij verstandiger om hier een aparte omvormer voor te gebruiken. Ik weet niet of hier iemand wellicht nog een ander idee of mening over heeft?
- Is het verstandig om per windrichting de panelen op te delen in 2 strings van ieder 7 panelen per string? Dit zou namelijk met het oog op een inductielus én het reduceren van het aantal m1 kabel het meest voordelige zijn. Ik weet echter niet 100% zeker of dit elektrotechnisch toegestaan is en tevens of dit voldoende voltage per string levert.
- Is het tevens ook mogelijk om de 2 strings die per windrichting bij elkaar komen, te koppelen met een T/Y connector (parallel) en daarna op de MPP tracker aan te sluiten? Zie afbeelding hierboven. Daarmee houden we dan één aansluitpunt per MPP tracker open en besparen we nogmaals wat kabel van het dak tot aan de omvormer. Tevens verhoogt dit dan het voltage per string.
Alvast super bedankt!
Onderstaand ook nog de volledige informatie van de zonnepanelen en de omvormer.
GoodWe GW15K-DT
[Afbeelding][/URL]
Ja Solar JAM72S30-545/MR
[Afbeelding]
Wat is er tegen gewoon de twee W strings bij de omvormer in serie te zetten en de twee O strings idem?
Om heel lange discussies te voorkomen misschien beter een eigen topic maken?
Als je wilt weten, moet ik hier twee keer twee strings van maken? Dan is het korte antwoord nee.
dat is wel anders, want dan gebruik je de virtuele batterij (het electranet) niet meer.Martin7182 schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:32:
Ik vind het een beetje een drogreden; stel ik stap over of besluit helemaal off-grid te gaan, dan moet de rest ook meer betalen omdat dezelfde winst uit minder klanten gehaald moet worden.
Terwijl iemand die saldeert het net juist maximaal belast.
Er is qua milieu geen verschil tussen elektrisch affakkelen en de omvormer uitzetten. Bij het laatste zullen de panelen zelf het zonlicht in warmte omzetten.Tommie12 schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:34:
[...]
Eerst en vooral, proficiat met deze milieuvriendelijke houding.
Daarom zei ik ook "een beetje". Als je geen klant meer bent, is de rest 'de dupe'. Want winst zal er gemaakt wordende Peer schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:40:
[...]
dat is wel anders, want dan gebruik je de virtuele batterij (het electranet) niet meer.
Terwijl iemand die saldeert het net juist maximaal belast.
Met de spullen van HomeWizard is dat in te stellen; if teruglevering > 600 then een stopcontact inschakelen waarop je stroomverbruik dus hoog genoeg moet zijn.De_Bastaard schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:03:
Hi,
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nu heb ik sinds gisteren 4 stuks nieuwe Tigo-duo's via marktplaats opgepikt voor een appel en een ei. de gekregen kWh heb ik nu precies ge-herinvesteerd.
Ze zijn dus voor 2 panelen per Tigo. Die koppel je in serie aan één tigo. Volgens mij omdat er 2 op een enkele tigo moet in serie wil je die 2 panelen gelijkmatig bezonnen/beschaduwen.
Nu heb ik de schaduwval een tijdje aangekeken en heb ik dit gemaakt. Ik ben benieuwd hoe ik de tigos het beste kan aansluiten.
Het is een string van 5 panelen.
:strip_exif()/f/image/99lavtAkPt7SECy6rgmvjVOb.jpg?f=fotoalbum_large)
ochtend:
ochtend-ZON is van A naar B-C-D-E, waarbij er dus steeds meer panelen vol in de zon komen. Als een waaier, beginnend bij paneel 01.
avond
einde middag/avond SCHADUW van mijn eigen huis is van X naar Y-Z dat als een horizontale lijn over alle panelen schuift, beginnend bij panelen 01 02 en 03.
Die tigo's blieven dus 1 of 2 panelen per stuk en ik heb er 4.
lijn B
01 ligt als enige vol in de zon. Dus tigo op 02&03 en 04&05 zodat ze 01 niet naar beneden trekken.
lijn C
01 02 03 liggen vol in de zon. Dus tigo op 04&05.zodat ze 01 02 en 03 niet naar beneden trekken.
lijn E
Alles ligt nu vol in de zon. Geen tigo nodig.
lijn X
01 02 03 gaan de schaduw in, 04 en 05 nog niet. Dus tigos op 02&03 en nu dus ook 01, zodat ze 04 en 05 niet naar beneden trekken.
lijn Y
04 05 gaan nu ook de schaduw in. Tigo nog nodig als ze al op 01 02 03 zitten?
lijn Z
alles in de schaduw in. geen tigo nodig.
Conclusie
met de optelsom van hierboven kom ik dus uit op:
paneel 01 solo op een tigo
panelen 02 en 03 op een tigo
panelen 04 en 05 op een tigo.
een tigo ongebruikt
Iemand bezwaar?
Aanvullende vraag
Lijn A tm E is een draaiende zon en gaat best langzaam.
Lijn X tm Z is een zakkende zon en gaat best snel.
De geplande tigo op paneel 01 is wellicht optioneel. aangezien de schaduw snel over panelen 01 02 03 trekt. En aangezien een tigo best wat waard is......
[ Voor 15% gewijzigd door fuzzyduck op 14-11-2022 15:25 ]
Bijvoorbeeld, de panelen liggen naast elkaar en de zon schijnt er exact hetzelfde op:
Jinko 400Wp: levert 300W
AEG 400Wp: levert 310W
Wwet iemand of dit het geval is?
[ Voor 3% gewijzigd door herrieschopper op 14-11-2022 17:11 ]
Ja altijd wel wat. Full-black levert altijd iets minder op omdat ze warmer worden. Zwart of aluminium frame scheelt ook iets.herrieschopper schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:10:
Zit er eigenlijk verschil in opbrengst tussen verschillende merken zonnepanelen met dezelfde hoeveelheid Wp?
Bijvoorbeeld, de panelen liggen naast elkaar en de zon schijnt er exact hetzelfde op:
Jinko 400Wp: levert 300W
AEG 400Wp: levert 310W
Wwet iemand of dit het geval is?
En beoordeel zelf
Fysiek past het wel, maar kan het ook? Het zijn 11 dakpannen van ~351mm = 386cm.
De 2 panelen: 2x 172 = 344 cm. Blijft over 42 cm, haal daar 2 cm marge van af, blijft over 40 cm, dat is net iets meer dan 1 dakpan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/3jdFvJbWvNmLgmZ5dwqO5nmP.png?f=user_large)
/f/image/WypyWQG6aitJlhCmVGsGFOMl.png?f=fotoalbum_large)
EU DNS: 86.54.11.100
als je 40 cm over hebt dan kan het makkelijk ja. Ik heb het wel eens krapper gelegd.c-nan schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:42:
Past op deze dakvlak 2 panelen van 172cm boven elkaar in portrait mode?
Fysiek past het wel, maar kan het ook? Het zijn 11 dakpannen van ~351mm = 386cm.
De 2 panelen: 2x 172 = 344 cm. Blijft over 42 cm, haal daar 2 cm marge van af, blijft over 40 cm, dat is net iets meer dan 1 dakpan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aandachtspunt is misschien dat het water over de dakgoot zou kunnen vliegen als het hard regent.
Die 351mm lijkt al rekening te houden met overlap van de dakpannen, toch?
[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 15-11-2022 09:22 ]
Goedemorgen,JvS schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:41:
[...]
In die andere topics hebben ze het over de ledjes op de micro inverters zelf he. Jij kijkt nu naar de ECU-R en naar de webinterface. Ik zou ook eens kijken of er power opgewekt wordt
Misschien is het netjes om een laatste update te geven.
Bericht van de verkoper, dit was gisteren:
Tijdens de installaties bleek dat de panelen ineens niet inzichtelijk waren, bij de groothandel hebben we meteen navraag gedaan en zij vertelde ons dat de panelen het wel deden maar dat de ECU nog geüpdatet moest worden. Dit probleem zou vanuit APsystems binnen een paar weken intern verholpen zijn (ondertussen werken de panelen gewoon). Dit verhaal hebben we uiteraard ook naar buiten gebracht en zo de klanten met Apsystems geïnformeerd dat de panelen gelukkig wel werken. Op deze mail ontvingen wij verschillende reacties van klanten, waaronder foto’s van slimme meters waaruit wordt geconcludeerd dat de installatie niet werkt (we weten niet bij hoeveel mensen dit het geval is).
Na deze reacties hebben we elke dag contact gezocht met zowel de groothandel als APsystems zelf om erachter te komen hoe we dit moeten oplossen. Op 11 November kregen we eindelijk de onderstaande mail vanuit APsystems met dat het eind vorige week allemaal is opgelost. Helaas moeten we er vandaag achter komen dat het nog steeds niet werkt en daarom hebben we meteen weer met APsystems gebeld. Wat ze konden vertellen is dat de update nog niet is gelukt en dat het een dezer dagen is opgelost.
Wij hopen dat we uiterlijk deze vrijdag een update kunnen geven met dat alles werkt, hoe dan ook geven we eind deze week een update over het systeem. Dit is voor zowel jullie als ons erg vervelend maar we hopen dat jullie begrijpen dat we bezig zijn met het oplossen van dit probleem en we willen jullie bedanken voor het begrip.
Tot op vandaag werkt het nog steeds niet... We wachten af.
Yes, er wordt met 351mm al rekening gehouden met overlap.de Peer schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:16:
[...]
als je 40 cm over hebt dan kan het makkelijk ja. Ik heb het wel eens krapper gelegd.
Aandachtspunt is misschien dat het water over de dakgoot zou kunnen vliegen als het hard regent.
Die 351mm lijkt al rekening te houden met overlap van de dakpannen, toch?
Ik dacht dat je aan alle randen minimaal 30cm vrij moest houden, maar dat is dus niet zo?
Dat is een richtlijn ja. Je krijgt geen boete ofzo.c-nan schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:25:
[...]
Yes, er wordt met 351mm al rekening gehouden met overlap.
Ik dacht dat je aan alle randen minimaal 30cm vrij moest houden, maar dat is dus niet zo?
Dat is goed om te wetende Peer schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:32:
[...]
Dat is een richtlijn ja. Je krijgt geen boete ofzo.
Ik heb geen zin dat straks de panelen krom worden getrokken of zelfs er af waaien
Het risico daarop is dan misschien iets groter. In de praktijk zie je dat veel mensen deze richtlijn negeren als het niet uitkomt. En ik heb nog nooit een situatie gezien waar een paneel van een schuin dak is gewaaid.c-nan schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:05:
[...]
Dat is goed om te wetenmaar die richtlijn zal er toch niet voor niets zijn?
Ik heb geen zin dat straks de panelen krom worden getrokken of zelfs er af waaien
Maar als je 0 risico wil nemen, dan zou ik 1 of 2 dakpannen aanhouden als marge.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 15-11-2022 15:13 ]
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Solax verkoopt een X3 Retro Fit Solar Charger. Waarschijnlijk communiceert deze met de bestaande omvormer en de slimme meter en de gebruiker en haalt en dumpt elektriciteit gewoon in de leiding tussen meterkast en omvormer.BugBoy schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:25:
Ik heb een eenvoudig dak (zonder schaduwval) en krijg volgende maand 14 panelen op mijn dak (Trina Vertex S395 Full Black). Ik heb reeds een 3-fase aansluiting in de meterkast en er wordt een Solax X3 MIC5.0 omvormer geïnstalleerd. Nu heb ik de datasheet doorgeplozen, maar ik kan niet vinden of deze voorbereid is om een batterij te laden?
https://www.solaxpower.com/x3-retro-fit/
Over drie jaar zijn er hopelijk meer lader/omvormer/accu combinaties te koop waarmee we onze solar homes kunnen retro fitten.
Niemand gaat/kan daarop antwoorden, omdat iedereen ze gewoon zo oppakt.RobWest schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:14:
Even simpel vraagje: mag/kan je zonnepanelen aan die zuignappen optillen die ze ook voor ramen gebruiken?
Met zuignappen is alleen tijdverlies (ja ik denk dat dit perfect mogelijk is).
Maar waarom zou je dit willen doen?
Vrijwel geen enkel nut. Bij het frame vastnemen is in elk geval handiger...
Met 1 hand? Heb je ook gekeken wat 1 paneel weegt...?RobWest schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:15:
Ik dacht misschien bij het van de grond naar het dak brengen, dan kan je ze makkelijk (met 1 hand) vastpakken.
Jazeker (25 kg), daarom dacht ik misschien wat extra grip.Rouske schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:29:
[...]
Heb je ook gekeken wat 1 paneel weegt...?
Ondertussen heb ik een warmtepomp en elektrische auto en zou ik dus de opbrengst willen maximaliseren met de belgische beperking van 10Kva op omvormer alsook geen 1 op 1 saldering beschikbaar.
Het is voor mij dus interessant om de opbrengst over de dag te spreiden 's ochtens en 's avonds ook nog iets.
De laatste verkoper vertelde mij dat de oost kant zo goed als niets zal brengen in donkerdere maanden en de west kant eigenlijk ook niet zo zeer denderend is.
Van vorige installateurs had ik wel vorige legplannen gekregen.
Ik slaag er niet echt in om mijn huis in enige online tool zinnig te tekenen om nu eens na te gaan hoeveel die panelen nu pakweg in november of oktober zouden kunnen brengen in het westen.
Iemand die hier een goede link voor heeft of dat snel kan tekenen en uitrekenen?
:strip_exif()/f/image/EJGSw9m9NJIJEqzXjlqNWyKz.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xYIVd5rhfPWeB07MXSxL6HOm.jpg?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/vCfsooD2ddUbJPzHsO12MetA.png?f=user_large)
Weet iemand installateurs die nog op redelijke termijn zonnepanelen kunnen plaatsen? Ik zie bv. zonneplan soms genoemd worden, is dat een mogelijkheid? Het gaat qua locatie om het oosten van het land voor het geval dat nog uit maakt. Lokale installateurs zijn helaas overvol. Als iemand toevallig recente ervaring heeft bedrijven die nog relatief snel zijn hoor ik dat zeer graag.
SMA Sunny Design.blinded schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:01:
Ik heb door de jaren heen al eens een paar offertes gevraagd voor zonnepanelen.
Ondertussen heb ik een warmtepomp en elektrische auto en zou ik dus de opbrengst willen maximaliseren met de belgische beperking van 10Kva op omvormer alsook geen 1 op 1 saldering beschikbaar.
Het is voor mij dus interessant om de opbrengst over de dag te spreiden 's ochtens en 's avonds ook nog iets.
De laatste verkoper vertelde mij dat de oost kant zo goed als niets zal brengen in donkerdere maanden en de west kant eigenlijk ook niet zo zeer denderend is.
Van vorige installateurs had ik wel vorige legplannen gekregen.
Ik slaag er niet echt in om mijn huis in enige online tool zinnig te tekenen om nu eens na te gaan hoeveel die panelen nu pakweg in november of oktober zouden kunnen brengen in het westen.
Iemand die hier een goede link voor heeft of dat snel kan tekenen en uitrekenen?
Hier kan je exact de opbrengst in simuleren. Volgens mij is je string groot zat om ook in de donkere maanden (waar je het sowieso nietvan moet hebben) in OW opstelling nog redelijk wat op te wekken. Probeer bij OW ook je omvormer zo klein mogelijk te kiezen.
All-electric.
Ik heb de [handleiding](https://www.dropbox.com/s...retro_fit_series.pdf?dl=0) bekeken. Ik krijg de indruk dat dit een volledige nieuw omvormer is die in de plaats van je bestaande omvormer komt. Dat maakt het een prijzige upgrade (als je het achteraf moet doen). Aangezien ik een dynamische energieleverancier heb en saldering ook afgebouwd wordt straks, denk ik dat een batterij best wel eens interessant kan worden. Maar als je dan je bestaande omvormer weg kan doen, dan wordt het wel weer lastig.FransvWoerkom schreef op woensdag 16 november 2022 @ 01:03:
Solax verkoopt een X3 Retro Fit Solar Charger. Waarschijnlijk communiceert deze met de bestaande omvormer en de slimme meter en de gebruiker en haalt en dumpt elektriciteit gewoon in de leiding tussen meterkast en omvormer.
Maar als ik het goed begrijp kan de omvormer die ik in de offerte heb dus niet overweg met een batterij. Zijn er andere alternatieven die ik zou kunnen overwegen?
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Hier kan je uitrekenen wat ze opleverenblinded schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:01:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of zelf leggen. Met een beetje technische kennis en handig zijn is het goed te doen. Scheelt je een hoop geld en bij de Solar Bouwmarkt is er veel info over te vindenKluifjes schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:03:
Ik heb zelf inmiddels al even panelen op het dak liggen, maar wilde dit ook voor vrienden regelen. Nu is het probleem: de installateur legt ze tijdelijk niet meer ivm de drukte en andere waar ik aanbieding van had geeft wachttijd tussen 40-50 weken aan vanaf moment dat offerte er überhaupt is.
Weet iemand installateurs die nog op redelijke termijn zonnepanelen kunnen plaatsen? Ik zie bv. zonneplan soms genoemd worden, is dat een mogelijkheid? Het gaat qua locatie om het oosten van het land voor het geval dat nog uit maakt. Lokale installateurs zijn helaas overvol. Als iemand toevallig recente ervaring heeft bedrijven die nog relatief snel zijn hoor ik dat zeer graag.
[ Voor 4% gewijzigd door RobWest op 16-11-2022 11:31 ]
mooie tool, per uur enkel in csv spijtig maar dat lukt nog wel
Als ik dat zou kunnen dan stopte ik meteen met werken en ging mezelf aanbieden als installateur van zonnepanelen :-) Helaas lukt me dat niet en in kennissenkring ook niet.RobWest schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:29:
[...]
Of zelf leggen. Met een beetje technische kennis en handig zijn is het goed te doen. Scheelt je een hoop geld en bij de Solar Bouwmarkt is er veel info over te vinden
Neehoor, ook grafisch. Je moet op de knop "Visualize results"drukken.blinded schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:51:
[...]
mooie tool, per uur enkel in csv spijtig maar dat lukt nog wel
Als je je nu al, drie jaar voor de afbouw van de saldering wilt vastleggen op Solax, dan kun je bij je leverancier vast ook al de Solax Charger en accu kopen. Helemaal als je nu al kunt profiteren van saldering per dag. Met de huidige inflatie en zeker als de saldering wordt afgebouwd, zullen laders/accu's duurder worden.BugBoy schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:21:
[...]
Ik heb de [handleiding](https://www.dropbox.com/s...retro_fit_series.pdf?dl=0) bekeken. Ik krijg de indruk dat dit een volledige nieuw omvormer is die in de plaats van je bestaande omvormer komt. Dat maakt het een prijzige upgrade (als je het achteraf moet doen). Aangezien ik een dynamische energieleverancier heb en saldering ook afgebouwd wordt straks, denk ik dat een batterij best wel eens interessant kan worden. Maar als je dan je bestaande omvormer weg kan doen, dan wordt het wel weer lastig.
Maar als ik het goed begrijp kan de omvormer die ik in de offerte heb dus niet overweg met een batterij. Zijn er andere alternatieven die ik zou kunnen overwegen?
Als het je alleen gaat om het kunnen kiezen van het moment van terugleveren, dan kun je ook een Powerwall of soortgelijke combinatie van lader/accu van een ander merk kopen. Integratie met de zonnepaneel-omvormer is nodig voor eiland bedrijf. Dus als de netstroom wegvalt en de lader/accu de omvormer moet kunnen terugregelen omdat die meer levert dan je gebruikt of kunt opslaan.
Ik zie trouwens nu dat de retrofit lader leverbaar is vanaf 6kW en er van Solax ook smart omvormers zijn vanaf 6kW. Die zullen dus bedoeld zijn voor die retro-fit.
Nooit officieel gecheckt, maar zo heb ik zelf, in mijn eentje, 30 panelen gelegd. Liep ze zo (19kg/stuk), met 1 hand aan de zuignap op de rug de ladder & dak op! Zie afbeelding hieronder (ben ik nietRobWest schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:14:
Even simpel vraagje: mag/kan je zonnepanelen aan die zuignappen optillen die ze ook voor ramen gebruiken?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tzqEZc4dHKWQJExgZoEzmPL1.jpg?f=user_large)
Hangt er vanaf, wil je nu ook al meteen een batterij? Hybride omvormers zijn niet heel veel goedkoper als een omvormer nu + losse accu inverter straks. Je PV omvormer hou je gewoon, er komt er alleen 1 bij specifiek voor de batterij. Dan heb je voor een accu straks ook veel meer flexibiliteit en als daar nog subsidie op komt kan je die tegen die tijd nog meepakken op die 2e omvormer.BugBoy schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:21:
[...]
Ik heb de [handleiding](https://www.dropbox.com/s...retro_fit_series.pdf?dl=0) bekeken. Ik krijg de indruk dat dit een volledige nieuw omvormer is die in de plaats van je bestaande omvormer komt. Dat maakt het een prijzige upgrade (als je het achteraf moet doen). Aangezien ik een dynamische energieleverancier heb en saldering ook afgebouwd wordt straks, denk ik dat een batterij best wel eens interessant kan worden. Maar als je dan je bestaande omvormer weg kan doen, dan wordt het wel weer lastig.
Als je nu voor een hybride 3-fase omvormer kiest, zit je meteen vast aan hoogspanningsaccu's zonder ingebouwde omvormer (voor 48V accu's zijn ze er meestal alleen in 1-fase) en is je PV-omvormer ook gelijk in vermogen voor de batterij. Je zit dan ook vaak nog vast aan wat de omvormer fabrikant op dit moment ondersteund voor jouw model aan accu's, vaak een vrij kort lijstje. Zijn die over 3-4 jaar nog wel te krijgen?
Door nu alleen een PV inverter te kopen hou je je opties voor een batterij nog vrij:
- Vermogen accu inverter kan groter/kleiner dan voor je PV en is apart daarvan op 1/3 fase te doen, naar gelang wat je wilt.
- Je kan de PV-omvormer ergens anders in huis plaatsen dan de batterij-omvormer.
- Je kan dan nog vrij kiezen tussen low-voltage, high-voltage en all-in-one systemen a la de tesla powerwall.
- Je kan een batterij omvormer nemen die compatibel is met de gewenste accu.
All-electric.
:fill(white):strip_exif()/f/image/TPPsRmnlsNtkp8SbH2l3rKnj.png?f=user_large)
Dit is via het web frontend en ook via de modbus interface (daar geeft hij 0xffffffffffffffff, uint64 max).
Zijn er meer mensen met dit probleem sinds een paar dagen? Of eerder gehad?
Ik moet het systeem nog herstarten om te kijken of dat het oplost.
The easiest way to solve a problem is just to solve it.
Nee, ik hoef niet perse nu al een batterij. Enige dat ik wil voorkomen is dat ik nu een omvormer koop die waardeloos is als ik daarna ooit een batterij wil plaatsen. Ik kan me voorstellen dat de omvormer een gelijkstroomuitgang moet hebben om een extra DC-AC en AC-DC conversie te voorkomen als je het een batterij in wilt sturen. Met enkel AC uitgang zal je toch extra conversieverliezen hebben lijkt me. Ik ben een absolute leek op dit gebied, dus mij kunnen ze nog alles wijsmaken. Ervaring met de meeste leveranciers is dat ze gewoon makkelijk willen verkopen, dus vandaar dat ik hier mijn licht even opsteek.RonJ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:36:
Hangt er vanaf, wil je nu ook al meteen een batterij? Hybride omvormers zijn niet heel veel goedkoper als een omvormer nu + losse accu inverter straks. Je PV omvormer hou je gewoon, er komt er alleen 1 bij specifiek voor de batterij. Dan heb je voor een accu straks ook veel meer flexibiliteit en als daar nog subsidie op komt kan je die tegen die tijd nog meepakken op die 2e omvormer.
Ik heb geen enkele behoefte aan off-grid kunnen werken. In de 49 jaar dat ik op de wereld rondloop heb ik nog nooit langer dan een paar uur stroomuitval gehad en dat heb ik prima overleefd
DC-AC conversie gaat momenteel met 98% efficiency. Dus heel veel verlies je daar ook weer niet aan....
Bovendien zul je toch ook met een DC uitgang een DC DC conversie krijgen, naar het juiste voltage de batterij cellen in. Dus verliesloos is het nooit.
Omvormers zijn nu duur en schaars. Als je straks toch een hybride exemplaar wilt, dan verkoop je de oude toch weer? Marktplaats is gewillig.
Ja, maand geleden of zo. Herstart loste dat op.trinite_t schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:59:
Zijn er meer mensen met dit probleem sinds een paar dagen? Of eerder gehad?
Ik moet het systeem nog herstarten om te kijken of dat het oplost.
(ook de dc spanning eraf anders herstart ie niet)
[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 16-11-2022 18:14 ]
Ik heb 5400Wp zonnepanelen liggen op oost-west, dus een SMA 4.0 was voldoende geweest.
Bij navraag bij de installateur blijkt dat er een grotere omvormer geplaatst ivm leverproblemen van de SMA 4.0
Dit kan natuurlijk het geval zijn, maar mijn vraag is :
Volgens hun is de opstartspanning van de SMA 4.0 en SMA 5.0 gelijk en zal dus gezien efficienty / dimensionering geen verschil maken.
Ik kan over de opstartspanningen van de SMA omvormers alleen maar algemene info vinden.
Waar kan ik deze info vinden per specifieke omvormer ?
[ Voor 3% gewijzigd door pjotter1965 op 16-11-2022 18:47 ]
Nu heb ik alleen nog 1 vraag.
Wij gaan dus 10 zonnepanelen met micro-omvormers laten plaatsen. De ene aanbieder levert hier een Envoy-S Metered 1 fase bij en de andere aanbieder een multiphase, dus 3 fase.
Wij gaan binnenkort over van 1x35a naar 3x25a in de meterkast.
Is het nu ook beter om dus een 3 fase Envoy-S Metered te nemen?
Opstartspanning is niet relevant, opstartvermogen wel.pjotter1965 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:25:
Ik heb sinds kort zonnepanelen. Toen de panelen geplaatst werden zag ik al wel dat een andere omvormer werd geplaatst, dan in de offerte stond. In de offerte stond een SMA 4.0 sunnyboy, ik heb een SMA 5.0 sunnyboy gekregen.
Ik heb 5400Wp zonnepanelen liggen op oost-west, dus een SMA 4.0 was voldoende geweest.
Bij navraag bij de installateur blijkt dat er een grotere omvormer geplaatst ivm leverproblemen van de SMA 4.0
Dit kan natuurlijk het geval zijn, maar mijn vraag is :
Volgens hun is de opstartspanning van de SMA 4.0 en SMA 5.0 gelijk en zal dus gezien efficienty / dimensionering geen verschil maken.
Ik kan over de opstartspanningen van de SMA omvormers alleen maar algemene info vinden.
Waar kan ik deze info vinden per specifieke omvormer ?
Zie deze link
Deze brengen zo'n dikke 6000kWh per jaar op, per saldo kom ik altijd zo'n 1000kWh te kort. (Gasloos huis hier met WP).
Maar door bonussen en energieheffingskortingen komt ik per saldo altijd <0 uit per jaar.
Dus ik heb een 0 op de rekening woning zoals ze dat zo mooi noemen.
Maar nu ga ik een nieuwe garage bouwen en wil hier toch PV opleggen. De grootste dakvlakken liggen op oost/west, ik zit dan ook te denken om een oost/west opstelling te maken.
Afmetingen dakvlak zijn 7 x 2,5 meter (LxH)
Ik heb mijn panelen bij een bekende weg, en die zegt dat op dit moment gangbare panelen van 400WP qua afmeting 170x110CM zijn
Dat zou betekenden dat ik in "landscape" er 4 naast elkaar, en 2 boven elkaar dus 8 per kant, dus 16 totaal kwijt kan.
16 x 400 = 6400WP.
Omdat ik ze oost west leg mag ik de omvormer dimensioneren op 65% als ik het goed begrepen heb, dus minimaal 4100Watt
Nu heb ik eigenlijk 2 "eisen"
1 = 3 fase
2 = Merk Fronius
Als ik dan 2 MPP trackers wil kom ik uit op de Fronius SYMO 4,5-3-M als ik het goed begrepen heb
https://www.fronius.com/n...symo/fronius-symo-4-5-3-m
Beide dakvlakken zijn schaduwvrij
Zo heb ik straks 13400WP op het dak liggen met een mooi verdeelde orientatie (Oost/Zuid/West) zodat mocht het salderen minder worden ik een constantere opwek over de gehele dag heb.
En mocht er ooit een EV komen, ben ik ook al een beetje voorbereid.
Zie ik dingen verkeerd, of zouden jullie zaken anders doen
Hoe beter verdeeld over de verschillende fases is altijd beter. Maar 10 panelen op 1 fase kan volgens mij wel.jolandacb schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:28:
Na het al enkele keren vragen gesteld te hebben en veel uitleg te hebben gekregen, staan wij op het punt een keuze te maken uit 2 offertes.
Nu heb ik alleen nog 1 vraag.
Wij gaan dus 10 zonnepanelen met micro-omvormers laten plaatsen. De ene aanbieder levert hier een Envoy-S Metered 1 fase bij en de andere aanbieder een multiphase, dus 3 fase.
Wij gaan binnenkort over van 1x35a naar 3x25a in de meterkast.
Is het nu ook beter om dus een 3 fase Envoy-S Metered te nemen?
Ik weet niet of je plannen hebt om ze in de toekomst uit te breiden.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
En wat een rijkdom, een dak zonder schaduw aan beide zijden. Ik heb hier zon in de zomer van 11 uur tot ca 17 uur, maar heb wel ruim voldoende opwek voor mijn WP en om de rest van mijn verbruik af te dekken.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
De hoek is 40 graden, zelfde als de woning, dat wil ik ook niet veranderen.Naalroc schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:32:
@Grolsch Lijkt mij een prima plan; als je nog in het ontwerpstadium van de garage bent, dan zou ik ook nog even uitzoeken wat de optimale dakhelling is voor Oost-West, want ik kan me voorstellen dat die wat steiler mag zijn dan voor Zuid, omdat de zon in O/W natuurlijk lager staat dan op zuid.
En wat een rijkdom, een dak zonder schaduw aan beide zijden. Ik heb hier zon in de zomer van 11 uur tot ca 17 uur, maar heb wel ruim voldoende opwek voor mijn WP en om de rest van mijn verbruik af te dekken.
Ik heb hieronder foto's geplaatst van situatie vandaag om 14.45u, 15.10u en 15.30u met de schaduw, een paar minuten daar omheen is de schaduw weg. Daarnaast ook vanuit de app de opwekking van vandaag en voorbeeld van 12 november toen het ook zonnig was. Vandaag kwam er tussendoor ook wel wat bewolking dus de dipjes komen niet alleen door de schaduw. Ik vraag me af of ik hier nu nog wat aan kan doen en of het überhaupt de moeite waard is en me eigenlijk een beetje druk maak om nauwelijks wezenlijk lagere productie. Het gaat om 1 uurtje maximaal per dag in de "slechte maanden" waarbij het sowieso al regelmatig bewolkt is. Kan iemand hier wat over zeggen? De foto's zijn wel een beetje groot zie ik

:strip_exif()/f/image/j089KHGOogQvWa2ouDLP97yt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Hde6W6rBdWljZO7PuAVvEjMc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MjLI6rVdfDs8XE9ar7o8PQBi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P2NeBjPiy1QEotzt5IitK59k.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oMCPPyNLlcJsQuDNeJpkOZmw.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo niet, dan verlies je idd weinig van weinig dus niet heel spannend.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Als je het zeker wil weten moet je een perfect zonnige dag pakken dan en kijken wat er gebeurt.
Het is een SAJ R5 omvormer 3 fase 5-6K 2MPPT. Volgens mij is het daar niet op mogelijk, maar jullie reacties stellen mij al heel gerust :-) Top!Termy schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:18:
@Kluifjes Welke omvormer heb je? Als je daarop schaduwmanagement hebt dan is dat in die maanden mogelijk nuttig om aan te zetten.
Zo niet, dan verlies je idd weinig van weinig dus niet heel spannend.
Uitbreiden zou zeker een mogelijkheid zijn.RobWest schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:07:
[...]
Hoe beter verdeeld over de verschillende fases is altijd beter. Maar 10 panelen op 1 fase kan volgens mij wel.
Ik weet niet of je plannen hebt om ze in de toekomst uit te breiden.
Dus beter dan een Envoy-S Metered 3 fase te nemen?
Lees ook eens in het draadje over de Enphasejolandacb schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:45:
[...]
Uitbreiden zou zeker een mogelijkheid zijn.
Vanaf hier en verder
Ja. 10x 400-450wp kan nét op 1-fase, maar als je de mogelijkheid wil houden om later uit te breiden zou ik nu zeker voor een 3 fase envoy kiezen.jolandacb schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:45:
[...]
Uitbreiden zou zeker een mogelijkheid zijn.
@Grolsch Niks meer aan doen. Behalve dan veel Grolschjes drinken terwijl je op de levertijd van je Fronius wacht
[ Voor 13% gewijzigd door RonJ op 16-11-2022 21:06 ]
All-electric.
Garage wordt pas volgend jaar gebouwd, daarom dat ik nu al wil bestellen.RonJ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:06:
[...]
Ja. 10x 400-450wp kan nét op 1-fase, maar als je de mogelijkheid wil houden om later uit te breiden zou ik nu zeker voor een 3 fase envoy kiezen.
@Grolsch Niks meer aan doen. Behalve dan veel Grolschjes drinken terwijl je op de levertijd van je Fronius wacht
Ik kan je in de regio Gelderland - Flevoland - Overijssel een voorstel sturen. Bij interesse svp een pm om topic niet veel te vervuilen 😋👍Kluifjes schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:03:
Ik heb zelf inmiddels al even panelen op het dak liggen, maar wilde dit ook voor vrienden regelen. Nu is het probleem: de installateur legt ze tijdelijk niet meer ivm de drukte en andere waar ik aanbieding van had geeft wachttijd tussen 40-50 weken aan vanaf moment dat offerte er überhaupt is.
Plaatsing momenteel feb-maart en prijzen zeer competitief.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Dan zou ik nu alleen de omvormer bestellen. Panelen zijn nogal aan de prijs momenteel, terwijl de prijzen voor containervervoer flink gekeldert zijn de laatste weken. Blijft speculeren natuurlijk maar ik verwacht volgend jaar wel weer een flinke daling. Ik wacht daarom ook nog even met mijn garage.Grolsch schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:11:
[...]
Garage wordt pas volgend jaar gebouwd, daarom dat ik nu al wil bestellen.
All-electric.
100 kudos; helemaal mee eens op alle punten 👏👍RonJ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:36:
[...]
Hangt er vanaf, wil je nu ook al meteen een batterij? Hybride omvormers zijn niet heel veel goedkoper als een omvormer nu + losse accu inverter straks. Je PV omvormer hou je gewoon, er komt er alleen 1 bij specifiek voor de batterij. Dan heb je voor een accu straks ook veel meer flexibiliteit en als daar nog subsidie op komt kan je die tegen die tijd nog meepakken op die 2e omvormer.
Als je nu voor een hybride 3-fase omvormer kiest, zit je meteen vast aan hoogspanningsaccu's zonder ingebouwde omvormer (voor 48V accu's zijn ze er meestal alleen in 1-fase) en is je PV-omvormer ook gelijk in vermogen voor de batterij. Je zit dan ook vaak nog vast aan wat de omvormer fabrikant op dit moment ondersteund voor jouw model aan accu's, vaak een vrij kort lijstje. Zijn die over 3-4 jaar nog wel te krijgen?
Door nu alleen een PV inverter te kopen hou je je opties voor een batterij nog vrij:
- Vermogen accu inverter kan groter/kleiner dan voor je PV en is apart daarvan op 1/3 fase te doen, naar gelang wat je wilt.
- Je kan de PV-omvormer ergens anders in huis plaatsen dan de batterij-omvormer.
- Je kan dan nog vrij kiezen tussen low-voltage, high-voltage en all-in-one systemen a la de tesla powerwall.
- Je kan een batterij omvormer nemen die compatibel is met de gewenste accu.
@BugBoy ; houd de twee dingen wat het zijn; een omvormer en een lader (los en dus niet in 1 omhulling)
[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 16-11-2022 21:18 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Aah..RobWest schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:01:
[...]
Opstartspanning is niet relevant, opstartvermogen wel.
Zie deze link
Vanuit mijn situatie dus…..Opstartvermogen voor de SMA 4.0 is 240 W , van de SMA 5.0 is 300 W.
( 6 % totaalvermogen )
Dus is is een SMA 4.0 de beste optie.
De regel is dat je je panelen overdimensioneerd t.o.v. omvormerpjotter1965 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:02:
[...]
Aah..
Vanuit mijn situatie dus…..Opstartvermogen voor de SMA 4.0 is 240 W , van de SMA 5.0 is 300 W.
( 6 % totaalvermogen )
Dus is is een SMA 4.0 de beste optie.
of andersom gezegd
dat je je omvormer onderdimensioneerd t.o.v. je panelen.
Dus bij een 'te kleine' omvormer start hij iets eerder op, maar topt hij soms op superdagen iets af. Per saldo lever je dan iets in op de totale opbrengst.
Maar het prijsverschil tussen een te kleine en grotere omvormer is vaak dan weer dusdanig hoog dat het jaren duurt voordat je dat verschil hebt terugverdient.
Maar als jouw installateur een SMA 5.0 levert voor de prijs van een 4.0, dan denk ik dat een 5.0 ook prima is.
Daarnaast is een grotere omvormer soms ook fysiek groter en gaat hij langer mee omdat hij koeler blijft.
Mijn energieleverancier geeft aan dat we onze bejaarde meter moeten laten vervangen door een slimme of digitale meter. Ik lees echter tegenstrijdige berichtgeving omtrent dit onderwerp. We hebben geen meter met apart telwerk voor teruglevering en dus snap ik wel dat dit op een bepaald moment moet, maar omdat de afbouw van de salderingsregeling van 2023 naar 2025 is verplaatst.. Zouden we ook geen verplichting voor de nieuwe meter moeten hebben toch?
FYI:
Op Consuwijzer staat 1/1/2025
Op de site van mijn energieleverancier staat 1/1/2023
Bij Liander staat geen datum genoemd. Wel staat hier dat als je systeem is aangemeld, maar je meter niet geschikt er een afspraak voor een nieuwe meter wordt gemaakt. Er staat al vanaf de vorige bewoners een systeem gemeld en de meter loopt gewoon terug.
Aldus:
Moeten we nu zo snel mogelijk een nieuwe meter of niet?
Zou voor ons overigens best zuur zijn, gezien we >15kWp op het dak hebben liggen.

UPDATE:
De leverancier heeft aangegeven voor mij de meterstanden in te vullen in haar systemen. Ik kan het (dus) niet zelf, maar het staat er tenminste in.. Geen antwoord op waarom ik het nu niet mag, of ik nu echt zo'n meterwissel moet uitvoeren.
[ Voor 33% gewijzigd door Floor-is op 22-11-2022 11:23 ]
Bericht hierboven
Omdat mijn energieleverancier me nu niet toestaat om meterstanden door te geven. Volgens hen moet ik een meter met 4 telwerken hebben.Termy schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:10:
@Floor-is Hoezo zou het zuur voor je zijn? Tot 2025 is er geen verschil en daarna moet je omdat er verschil is.
Ik lees dat digitale meters niet erg goed beschikbaar zijn en dat het daarom tot 6 maanden kan duren voordat je een nieuwe meter geïnstalleerd krijgt.
Kijk ons voorschot is ruim meer dan het verbruik, wat dat betreft geen zorgen. Maar je wilt je zaken goed geregeld toch?
Heb overigens deze pagina op Liander gevonden: https://service.liander.n...ervangen_bij_terugleveren
Liander geeft aan dat ze niet automatisch gaan vervangen, maar vooral dat de ferarris meter op zich zou moeten voldoen mits deze terug kan lopen. Wat de onze prima lijkt te doen.
Bericht hierboven
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ah, zo. Tja, als je netbeheerder stelt dat je meter voldoet (het is hun meter) en niet kan/wil vervangen op korte termijn, dan lijkt me dat een prima argument voor je leverancier.Floor-is schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:14:
[...]
Omdat mijn energieleverancier me nu niet toestaat om meterstanden door te geven. Volgens hen moet ik een meter met 4 telwerken hebben.
Ik lees dat digitale meters niet erg goed beschikbaar zijn en dat het daarom tot 6 maanden kan duren voordat je een nieuwe meter geïnstalleerd krijgt.
Kijk ons voorschot is ruim meer dan het verbruik, wat dat betreft geen zorgen. Maar je wilt je zaken goed geregeld toch?
Heb overigens deze pagina op Liander gevonden: https://service.liander.n...ervangen_bij_terugleveren
Liander geeft aan dat ze niet automatisch gaan vervangen, maar vooral dat de ferarris meter op zich zou moeten voldoen mits deze terug kan lopen. Wat de onze prima lijkt te doen.
Verder geen ervaring mee maar het lijkt me dat de netbeheerder hier leidend is.
Dat "smaakt" gelijk naar meer
We kunnen op het stukje platte dak van onze zolder nog 2 panelen kwijt. Dat is te weinig voor een string omvormer. Dan kom je al snel terecht bij een micro-omvormer per paneel of één micro-omvormer met twee inputs. Welk merk/type micro-omvormer zouden jullie in dit geval aanraden?
Foto van het dak:
:strip_exif()/f/image/8LhOR3CicBlvSIXst9fjTi1Q.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 54% gewijzigd door nMad op 17-11-2022 19:19 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
AP Systems of Hoymiles. Enphase heeft voor 2 panelen veel teveel overhead kosten aan randapparatuur.nMad schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:13:
Onlangs een DIY-projectje afgerond met panelen op het schuurtje in de tuin: Zonnepanelen op tuinhuisje (zelf installeren)
Dat "smaakt" gelijk naar meer![]()
We kunnen op het stukje platte dak van onze zolder nog 2 panelen kwijt. Dat is te weinig voor een string omvormer. Dan kom je al snel terecht bij een micro-omvormer per paneel of één micro-omvormer met twee inputs. Welk merk/type micro-omvormer zouden jullie in dit geval aanraden?
All-electric.
Qua opstarten doet die SMA 4.0 het idd. ietsje beter dan de 5.0. Maar ik doelde op aftoppen. Met de huidige stroomprijzen loont een kleinere, goedkopere omvormer minder snel.Termy schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:01:
Ik zou zeggen, reken even aan de situatie dat je wel/niet 240 of 300 W opwekt, wat voor dagen dat zijn en hoeveel dat precies kost. Geen drol.
De opstartspanning van de 3.0 tm 5.0 Sunny Boys is gelijk: 125VMartin7182 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:44:
[...]
Qua opstarten doet die SMA 4.0 het idd. ietsje beter dan de 5.0. Maar ik doelde op aftoppen. Met de huidige stroomprijzen loont een kleinere, goedkopere omvormer minder snel.
https://files.sma.de/downloads/SB30-50-DNL1721-V24web.pdf
Die loopt prima terug, heb al ruim 1.300kWh teruggeleverd. Maar dat mag ik bij mijn leverancier niet opgeven op een of andere manier. Die stellen dat ik een meter met 4 telwerken moet hebben.Naalroc schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:20:
Aanvulling na je Edit: als je panelen al werkend liggen, dan kan je toch gelijk al zien of je meter terug loopt?
We zitten nog in een contract van 2021, gaan ergens rond 16.000kWh per jaar gebruiken en hopen 13.000 op te wekken. Dus ik blijf graag in dat contract
Bericht hierboven
Je geeft toch niet op wat je terug levert? Je geeft alleen maar de meterstanden door, en zeer zeker als je meer gebruikt dan opwekt, is er geen vuiltje aan de lucht.Floor-is schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:12:
[...]
Die loopt prima terug, heb al ruim 1.300kWh teruggeleverd. Maar dat mag ik bij mijn leverancier niet opgeven op een of andere manier. Die stellen dat ik een meter met 4 telwerken moet hebben.
We zitten nog in een contract van 2021, gaan ergens rond 16.000kWh per jaar gebruiken en hopen 13.000 op te wekken. Dus ik blijf graag in dat contract
Mogelijk komen ze dan wel 'automatisch' je meter vervangen, omdat ze denken dat die defect is.
Het zal toch niet zo zijn dat die leverancier je liever kwijt is?Floor-is schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:12:
[...]
Die loopt prima terug, heb al ruim 1.300kWh teruggeleverd. Maar dat mag ik bij mijn leverancier niet opgeven op een of andere manier. Die stellen dat ik een meter met 4 telwerken moet hebben.
Hoe is het rendement, degradatie en opbrengst van deze panelen?
Prima, ze liggen er nu zo'n 5 jaar hier. 28 stuks.Jcrs7 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:08:
Hoe is jullie ervaring met Canadian Solar zonnepanelen?
Gewoon volgens verwachting, zoals bij alle zonnepanelen volgens mij. Dit kan niemand echt beantwoorden. Ik zou gewoon de specs vertrouwen.Hoe is het rendement, degradatie en opbrengst van deze panelen?
Er zijn geen slechte panelen, wel onderlinge verschillen in opbrengst en product- en vermogensgarantie.Jcrs7 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:08:
Hoe is jullie ervaring met Canadian Solar zonnepanelen?
Hoe is het rendement, degradatie en opbrengst van deze panelen?
Zie ook hier
Ik mag geen meterstand doorgeven die lager is dan de vorige meting. En dus kan ik ook mijn gasverbruik niet doorgeven. Bij navraag zegt de leverancier dat ik een andere meter moet.Martin7182 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:50:
Wat is dan het probleem? Als je jaarlijks 16000 kWh verbruikt en 13000 kWh opwekt, dan loopt de meter netto 3000 kWh vooruit. Als je 's zomers tussenstanden moet doorgeven, dan kun je toch 0 verbruik doorgeven?
Het probleem is dus verwarring.
En dat verbruik is verwacht verbruik nadat de warmtepomp is geplaatst en we elektrisch gaan rijden; ergens begin komend jaar komt de warmtepomp. De auto kan met een paar weken al.
[ Voor 7% gewijzigd door Floor-is op 18-11-2022 12:31 ]
Bericht hierboven
Oh dat zou me niet verbazen gezien mijn contractprijzen en de huidige prijzen, maar dat lijkt me iets te vergezochtFransvWoerkom schreef op donderdag 17 november 2022 @ 23:30:
[...]
Het zal toch niet zo zijn dat die leverancier je liever kwijt is?
UPDATE: De energieleverancier heeft gemaild dat ze het voor me in gaan voeren. Heb ik nog geen antwoord met betrekking tot de verplichting, hoewel je hieruit zou kunnen concluderen dat er geen verplichting is..
[ Voor 26% gewijzigd door Floor-is op 18-11-2022 13:05 ]
Bericht hierboven
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren