Foto's
:strip_exif()/f/image/LqzFFNQ35zpJOuuN9tYq7Dvn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kUgzp7YBEIhs8HhOEa3kncac.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
410 breed x 180 cm hoog (per dakzijde), golfplaten.Schaduw
Tuin ligt op ONO. Dakzijde links ligt op NNW. Dakzijde rechts ligt op ZZO. Hellingshoek is circa 32 graden.Begin van de dag schaduw door bomen in parkje achter de woning. Aan het einde van de dag schaduw door woning(en).
Jaarverbruik
10.000 kWh, wek nu circa 5.000 kWh per jaar op met 18 zonnepanelen op de woning zelf.Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, ga ik in de herfst uitbreiden naar 3 fasen.Budget en doel
Zoveel mogelijk kWh's opwekken met een zo laag mogelijke investering.Wie gaat het project uitvoeren
Ikzelf.Bijhouden van data
Via PV omvormer.Reeds verkregen offertes
N.v.t.Regio
GroningenVragen
Ik wil graag beide dakzijdes volleggen, dus 3 tot 4 panelen per kant afhankelijk van de breedte van het paneel. Ik zat zelf te denken aan een Growatt string omvormer met 2 MPPT trackers. We gebruiken voor de bestaande PV installatie ook een Growatt omvormer.Gaat dit werken met slechts 3-4 panelen per string?
Moet ik dan speciale (en duurdere) zonnepanelen gebruiken met een hoog voltage?
Kan ik wellicht toch beter voor micro-omvormers gaan? Zo ja, welke?
Volgens mij wordt het een keuze tussen dure panelen (hoog voltage) i.c.m. goedkopere string omvormer vs goedkopere panelen i.c.m. duurdere micro-omvormers?
[ Voor 4% gewijzigd door nMad op 08-08-2022 11:32 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W