Vraag

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Foto's

Beschikbare (dak)ruimte
Schaduw
Niet echt
Jaarverbruik
N.v.t.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, maar kan altijd aangepast worden natuurlijk
Wie gaat het project uitvoeren
Misschien zelf
Bijhouden van data
Altijd leuk
Reeds verkregen offertes
Ja, 1 offerte van € 11.000
Regio
Utrecht

Ik heb er toch maar een eigen topic van gemaakt. Toch teveel vragen.
Dit topic is het vervolg van mijn vraag

De offerte is voor 18 x 350 wp panelen met een SolarEdge SE4000H omvormer met S440 optimizers. Deze komen op een plat dak:
8 panelen 58° bij 10°
5 panelen 243° bij 10°
5 panelen 63° bij 10°

De antwoorden die ik tot nu toe heb gehad:

@de Peer ik zie 2 orientaties, dus 1 string is niet handig.
beter is om de orientatie zelf aan te passen. dus alle 18 dezelfde kant op onder dezelfde hoek.

Deze config past net/wel niet achter een 16A automaat

Enphase is overkill

@RonJ Wat is de orientatie van de panelen hier? Ik zou als het even kan idd alles op Zuid mikken, maar het paneel- vs omvormer vermogen doet een andere richting vermoeden.

Verder is een omvormer een vast aangesloten apparaat, die mogen achter een 20A automaat (bij een 3x25A aansluiting). Hier komen ook 2x 1-fase 4000w omvormers op 20A automaten. Je zou het vermogen ook kunnen begrenzen in de software op 16A, dat zit niet heel ver af van de theoretische ~17A.

Mijn vragen:
Volgens de offerte komt er 1 omvormer in de garage te hangen. Is dat niet vreemd? Hoe verbind je dan beide strengen? De installateur heeft aangegeven dat mijn zus 1 kabel (3x2.5mm²) moet trekken naar de garage.

Als je niet kijkt naar de huidige offerte, wat zou dan een goed advies zijn?
2 omvormers?
Bij 1 omvormer moet er nog een DC-kabel erbij toch tussen beide strengen?
Alles richting zuid leggen? Of alleen de 8 panelen richting zuid?
Beter een 3-fase omvormer?

En klopt deze berekening een beetje, of moet daar nog meer bij:
SolarEdge
OmschrijvingPrijs
SE 4000H1200
18 x SE440 1260
over 12 jaar:SE4000H 1200
Kabel? 0
Totaal3660

Enphase
18 x Enphase IQ7+3060
Kabel540
Q-Relay200
Envoy-S metered475
Totaal4275

PVOutput

Alle reacties

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:09

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een solaredge systeem is niet echt "een string" dat is een string van individueel gepotimaliseerde panelen. Kan prima werken, maar dit wil je in SE designer simuleren, met name die slechts 5 panelen op 243° en een groot deel van panelen achter een dak vind ik "spannend"

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:41
RobWest schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:23:

Mijn vragen:
Volgens de offerte komt er 1 omvormer in de garage te hangen. Is dat niet vreemd? Hoe verbind je dan beide strengen? De installateur heeft aangegeven dat mijn zus 1 kabel (3x2.5mm²) moet trekken naar de garage.

Als je niet kijkt naar de huidige offerte, wat zou dan een goed advies zijn?
2 omvormers?
Bij 1 omvormer moet er nog een DC-kabel erbij toch tussen beide strengen?
Alles richting zuid leggen? Of alleen de 8 panelen richting zuid?
Beter een 3-fase omvormer?

En klopt deze berekening een beetje, of moet daar nog meer bij:
Dat is opzich niet vreemd, of beter gezegd ongebruikelijk. Hier ook een aantal partijen die dat zo wilde doen. Ben er niet mee in zee gegaan en ga nu voor 2 aparte omvormers. Dat zou ik in jouw geval denk ik ook doen, maar simuleer het (altijd!) wel even in de SMA of SE designers.

Beide strengen worden dan (in het geval van een solaredge) in serie doorgelust met DC-kabel. Een solaredge werkt anders dan een normale stringomvormer die 2 of 3 aparte ingangen heeft, die zet alles in serie en regelt dan met de optimizers onder de panelen de boel met tot 3 virtuele MPTT trackers per setje panelen. Maar daar zijn wel allerlei grenzen aan, ik vraag me af of dat goed gaat werken in deze opstelling, zeker als je niet alles op zuid zet. Als je dat wel doet zou het prima moeten werken. Ik zou m zeker even in de solaredge designer nabouwen en kijken of dit wel gaat.

Je hebt op de garage ruimte zat om de 2 rijen op zuid te leggen, tenzij je met 2 rijen dakjes wil werken. Dus bij dit aantal zou ik alles op zuid doen, of m meteen vol leggen met 2 rijen van deze dakjes. Dat budget heb je wel als je het zelf gaat doen. Dan zou ik al helemaal een aparte omvormer voor de garage pakken met 2 MPTT trackers/ingangen. Schaduw is hier ook niet acht een factor zo te zien, dus lekker een normale stringomvormer pakken.

3-fase kan, zeker met solaredge, maar met dit aantal panelen moet 1-fase ook nog gewoon kunnen. Een voordeel van 2x 1-fase omvormers is dat je later makkelijk alsnog naar een 3-fase hoofdaansluiting kan, maar dat nu nog niet hoeft te doen.

Tot slot mis ik in je lijstje de montagematerialen, maar die post is natuurlijk wel gelijk in beide varianten.

All-electric.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Over solaredge: mooi systeem, met haken en ogen: zoals te weinig panelen per richting.
Leesvoer: Het grote SolarEdge topic

Wise enough to play the fool

• RobWest
  • Nu online
Is dan Enphase sowieso niet handiger? Misschien iets duurder, maar zeker als je het zelf wil leggen wel eenvoudiger

PVOutput

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:41
Enphase is wel het makkelijkste aan te leggen als DHZ'er en is vooral maximaal flexibel, ook in de toekomst (bijv. als je de opstelling op de garage veranderd/uitbreid).

Maar dat heeft wél nogal een meerprijs, die in deze redelijk schaduwvrije omgeving verder niet heel veel toevoegt c.q. meer rendement oplevert. Ik zou dat geld liever in meer panelen steken.

All-electric.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:09

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je gaat DHZ'en zou ik zelf nooit Enphase nemen als micro inverter. Dat zie ik echt als een installateursmerk. APS en Hoymiles zijn dan echt riant beter qua prijs/opbrengst en prima omvormers.

Maar ik zie ook het probleem met Solar Edge niet zo. Alleen moet je het dan wel simuleren om zeker te weten dat het werkt. Als het niet werkt of veel verlies heeftt, is het uiteraard geen goed idee.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• RobWest
  • Nu online
Ik heb zelf ook Enphase. Ik vind het juist ideaal als DHZ-er. Geen geklooi hoge voltages en vlambogen.
Bij SolarEdge moet je wel rekening houden dat je over 12 jaar weer een nieuwe omvormer moet kopen.

PVOutput

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:17
Plat dak is net lego, heel goed zelf te doen.

Vlamboog is geen issue bij aanleg. Wel bij loskoppelen onder belasting, maar dat moet je ook met enphase niet doen in het gelijkstroom deel.

Met dit aantal panelen kom je misschien weg met de set van 5 op ZW. Komt er echt naar een 4kW omvormer uit de simulatie?
Heb je een rapport gemaakt?

Enkelfase GoodWe zou dit net moeten kunnen. Scheelt bom duiten

Bij micros is een gekoppeld accu systeem per definitie niet mogelijk. De AC omzetting is op je dak al gedaan en daarmee zijn alle voordelen van een gekoppeld systeem overboord.

[Voor 20% gewijzigd door Ronald op 16-12-2022 23:14]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee