Toon posts:

Zonnepanelen voor TimmeStein

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 09:23

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
Ik heb de 0% BTW-regelgeving even afgewacht, maar ik wil nu concreet aan de slag met zonnepanelen.

Situatie:
M'n huis is niet echt geschikt i.v.m. ramen en dakkapellen, maar ik heb wel een garage met zadeldak. De dakvlakken liggen zuidoost en noordwest, nergens last van noemenswaardige schaduw. Volgens de tabellen kan ik het beste dak op zuidoost gebruiken. Ik heb hier ruimte voor 12 panelen. M'n huisaansluiting is 3x25A. Verder heb ik een elektrotechnische achtergrond en wil het zelf aanleggen. Ik hoop dat alles voor mei operationeel is ;)

Ik heb het volgende in mijn hoofd en wil dit even voorleggen. Zijn er nog gaten in mijn plan te schieten?

Vanwege de 3-fasen aansluiting heb ik destijds de groepen met de zwaardere verbruikers (wasmachine, droger, oven, quooker en vaatwasser) zo gunstig mogelijk over de fasen verdeeld. Het leek me in eerste instantie handig dan ook een 3-fasen omvormer te gebruiken. Echter worden die pas bij veel langere strings gebruikt, ongeveer vanaf 18 panelen. SolarEdge heeft een 3-fasen omvormer voor korte strings, maar die eist ook SolarEdge optimizers. Niet nodig omdat ik toch geen schaduw op dat dak heb en dus onnodige kosten.

Voor het salderen maakt 1- of 3-fasen (vooralsnog niet) niet uit, maar het is altijd lekker als je zoveel mogelijk zelf kunt gebruiken. Ik denk wel dat 3-fasen een doodlopend spoor is vanwege de omvang van de PV-installatie. Of hebben jullie andere ideeën?

Door naar 1-fase. Mijn plan is dan:
12 x paneel triple-cut 120 cel 395 WP Monokristallijn
1 x Goodwe 1 fase omvormer 4200-DNS (met eventueel LAN/WIFI module)
1 x 300 mA aardlekschakelaar i.c.m. B20 automaat

De afstand van omvormer naar meterkast is ongeveer 25 meter, dus dit wil ik met 4 mm² of 6 mm² doen. Ik lees in de handleiding dat de kans op DC-reststromen van 6 mA uitgesloten zijn, dus ik kan met een klasse A aardlekschakelaar uit de voeten.

Zie ik nog iets over het hoofd?

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
@Proton_ Dank.

In de openingspost staat redelijk wat info, maar niet volgens het handige sjabloontje. Bij deze dus alsnog gebruikt.
Foto's
(komt nog)
Beschikbare (dak)ruimte
Zadeldak met pannen van 23 m² op zuid-oost. Genoeg voor 2 rijen van 6 panelen. Op het noord-west ligt ook 23 m², maar dit is minder gunstig.
Schaduw
Niet noemenswaardig
Jaarverbruik
3500 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 x 25A
Budget en doel
Budget ongeveer 4 k€. Het is doel is zo rond de 4000 kWh opwekken. Als het meer is dan m'n huidige verbruik is het goed.
Wie gaat het project uitvoeren
Ikzelf. Van anderen hoor ik momenteel bizarre prijzen voor een installatie. En het duurt lang omdat de installateurs het gewoon gierend druk hebben nu.
Bijhouden van data
Ja, via DSMR-reader en Home-assistant
Reeds verkregen offertes
Geen. Zie boven.
Regio
Bollenstreek. Zuid-holland, maar Noord-Holland is vlakbij.

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Zelf doen: prima
Maar daar hoort wel zelf begrijpen bij.

Een systeem ontwerp begint met simulatie software als sunny design. Dan sta je niet voor verrassingen.

Een string van 12, zeker als je panelen gebruikt met wat minder lage spanning (zo uit het hoofd bijvoorbeeld Hyundai) in combinatie met weinig tot geen schaduw kan op een 3 fase omvormer.
Op de schuur zaak relatief lang AC traject zijn, dus dan is 3 fase wel echt in voordeel ten opzichte van 4,2 kW op 1 fase als er bij jouw wat hoge netspanning heerst in de zomer.

Je kunt het NW dak relatief voordelig ook vol leggen: opbrengst circa 60% van het ZO dak.

De omvormer hoeft maar weinig zwaarder te worden, 5 of 6 kW, dus extra kosten dat valt mee.

[Voor 14% gewijzigd door Ronald op 06-01-2023 14:07]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wat ook kan is een string van 6 ZO parallel aan een string van 6 NW op een 3,6 / 4k omvormer.
En dat 2x maal, ieder op een andere fase.
Dan kan je eventueel met micro omvormers nog wat van je huis dak halen op de 3e fase.

Leg die dikke kabel naar een onderverdeler in je garage; heb je daar eventueel 'krachtstroom' beschikbaar.
Ook handig om je toekomstige e-auto te laden.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:23

JvS

Ik heb hem zelf ook

onetime schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:33:
Wat ook kan is een string van 6 ZO parallel aan een string van 6 NW op een 3,6 / 4k omvormer.
En dat 2x maal, ieder op een andere fase.
Dan kan je eventueel met micro omvormers nog wat van je huis dak halen op de 3e fase.
Waarom zou je je dat doen? Die panelen op NW doen in de winter echt helemaal niets en je levert 20% opbrengst in op jaarbasis.

Met 12 panelen kom je met een growatt 3 fase omvormer makkelijk aan de juiste spanning (growatt mod 4000 start al op bij 200V). Ik zou ook gewoon voor 3 fasen gaan (wel goed opletten dat je binnen spanning en stroomspecs blijft)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@JvS
  • omvormer(s) op standaard groep
  • lagere spanning, minder kans op PID, minder kans op gevaarlijke problemen
  • de mogelijkheid om, bij problemen of weinig zon, alles parallel te zetten op 1 omvormer
Jij hoeft op noord niets te plaatsen, ik ga er 15 op noord doen, in 3 strings, om afhankelijk van de omstandigheden mee te kunnen schakelen. Als het er op zuid 10 worden, dan ook in 2 strings van 5...

edit: nee, je levert niet 20% in, je hebt 60% meer.

[Voor 5% gewijzigd door onetime op 06-01-2023 20:20]

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

oh je stelt voor 12 panelen per kant te doen en dan O en W parallel.

Dat is wel een set die wat meer dan 4000 gaat kosten. (en ook wel een beetje een ingewikkelde oplossing voor niet echt enorme problemen, je kan ook met een 4K omvormer 1 string op oost en een op west doen)

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:46
Budget lijkt mij sowieso aan de krappe kant. Ben benieuwd wat je daarvoor momenteel geleverd kunt krijgen.

• Ronald
@onetime bedoel je polystring of gewoon 2 strings van 6 elk op een tracker waarvan eigenlijk alles boven de 3kW er 2 van heeft.

2x enkelfase kost evenveel of meer dan 1x 3-fase... Ook eigenlijk geen beter schaduw beheer op 2x enkelfase...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ultraboy schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:10:
Budget lijkt mij sowieso aan de krappe kant. Ben benieuwd wat je daarvoor momenteel geleverd kunt krijgen.
Voor 2600 haal je 12 400wp panelen en een 4kw 3 fase omvormer (leverbaar zelfs):

Nog 1400 voor kabels en montagemateriaal beschikbaar

[Voor 4% gewijzigd door JvS op 07-01-2023 13:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:05:
Zelf doen: prima
Maar daar hoort wel zelf begrijpen bij.
Uiteraard ;)

Allen bedankt zover. Ik heb weer wat meer inzicht gekregen. Ook een accountje gemaakt voor Sunny Design om mee te spelen.

Ik was (zoals te lezen) in de veronderstelling dat een 3 fasen niet handig zou zijn. Als ik kijk echter kijk naar (bijvoorbeeld) een 395 Wp paneel van Risen zie ik ook Vmpp van 31,68 Volt. Dan heb je met 12 panelen ongeveer 380 volt in het gunstigste geval. De omvormer zou zo rond dit punt moeten gaan zitten. Een Solis (als voorbeeld) 3-fasen omvormer heeft een MPPT voltage range van 160 tot 850 Volt (nominaal 600 Volt). Een Growatt heeft een MPPT voltage range van 140 tot 1000 Volt (nominaal 580 Volt).

Met een 4 of 5 KW omvormer heb ik ook wat ruimte om t.z.t. ook de noordwest kant vol te leggen met een stuk of wat panelen (ook max 12).

Ik wil ook graag de opbrengst lokaal inzichtelijk maken met Home Assistant. Het liefst zonder cloud-oplossing. Sommige integrations halen het uit de webinterface van de fabrikant, anderen rechtstreeks uit de omvormer. Ik heb een P1 interface, maar dan heb ik niet de pure opbrengst van de panelen. Een andere manier zou zijn met een losse kWh meter, dan ben je natuurlijk nergens van afhankelijk. Wat is jullie ervaring?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je het echt lokaal wilt doen, is een losse kWh meter idd de beste oplossing.

• Ronald
Diverse merken zijn via modbus / modbus tcp uit te lezen.
Dat is een beetje minder nauwkeurig dan een knappe kWh meter, maar wel een optie.

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
Vandaag het één en ander besteld naar aanleiding van de tips hier. Ik hoop dat het binnen afzienbare tijd binnen komt. Nagenoeg alles op de kabels en connectors na is natuurlijk erg moeilijk momenteel :s

[Voor 3% gewijzigd door TimmeStein op 10-01-2023 22:22]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee