Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:01
Heb 4 systemen draaien met 11x een QS1 en 4x een DS3 omvormer
in het afgelopen half jaar heb ik al 2 defecte qs1's en 2 defecte DS3's
weliswaar onder garantie vervangen maar kost veel tijd.
soms zijn ze dood na stroomstoring of worden ze na de nacht niet meer wakker.
hebben jullie deze ervaring ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:45
Nee, al twee jaar enkele QS1 draaien zonder problemen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Hier QS1 en YC600 zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:40
Aengineering schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:47:
Heb 4 systemen draaien met 11x een QS1 en 4x een DS3 omvormer
in het afgelopen half jaar heb ik al 2 defecte qs1's en 2 defecte DS3's
weliswaar onder garantie vervangen maar kost veel tijd.
soms zijn ze dood na stroomstoring of worden ze na de nacht niet meer wakker.
hebben jullie deze ervaring ook?
Worden ze toevallig te warm? Ik heb pc ventiloren erop aangebracht. Bij mij hangen ze binnen en dat heeft de problemen opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Ik vraag me overigens af waarom de QS1 niet (meer) verkrijgbaar is, je zou verwachten dat er best wat vraag naar is. Een goed alternatief (4 panelen, 4mppt) is nergens te vinden ook niet bij andere merken, 2 losse Micro-omvormers is duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
DS3 DUO wordt opvolger van QS1, maar leveringsproblemen, chiptekorts etc etc etc

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
Lardman schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:11:
DS3 DUO wordt opvolger van QS1, maar leveringsproblemen, chiptekorts etc etc etc
gaaf maar ook de ds3 heb ik al 2x zien falen.
overigens krijg je wel een nieuwe toegestuurd

[ Voor 8% gewijzigd door Aengineering op 23-08-2022 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:12

RvV

Hier heb ik een aantal YC600's en QS1's liggen. Ondanks dat de temperatuur op warme dagen regelmatig oploopt naar 70°C, blijft het hier vooralsnog allemaal werken.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik beheer 62 ds3(l) sinds begin februari dit jaar, geen uitval gehad. Wel zag ik afgelopen zondag en maandag willekeurig enkele (niet dezelfde) voor een minuut of 20 offline, ik vermoed een firmware update.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Aengineering
DukeBox schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:15:
Ik beheer 62 ds3(l) sinds begin februari dit jaar, geen uitval gehad. Wel zag ik afgelopen zondag en maandag willekeurig enkele (niet dezelfde) voor een minuut of 20 offline, ik vermoed een firmware update.
Zo dat is een flink aantal, goed om te horen dat jij geen problemen hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-06 17:37
Afgelopen zaterdag op mijn tuinhuis 2x een trina tsm395 met een DS3 geplaatst.
Set startte mooi op, de bijbehorende ecu geinstalleerd, werkte allemaal prima.

Zondags deed de set niks, maar het was ook erg slecht en donker weer, dus ik dacht daar ligt het aan.
Maar maandag niks, en vandaag ook niks terwijl de zon toch wel een aantal keren is doorgebroken.

Met mijn mobiel kan ik net onder de panelen kijken op de omvormer om een filmpje te maken van het ledje. Die is dus geheel uit. Ook geen rode knippercode of zo.
Voor de zekerheid gemeten op de kabel, staat gewoon 230 V op.

Hier dus ook een DS3 stuk na 1 dag... helaas.

• Aengineering
Dat is wel heel snel
Al contact mat APSystems gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mariodh
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-01-2023
Afgelopen vrijdag 5 ds3 omvormers geplaats. Werkte in eerste instantie prima. Na een paar uur was er geen verbinding meer en branden ook de ledjes niet meer. Omvormer losgehaald en opnieuw gemonteerd maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
Aengineering schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:32:
Dat is wel heel snel
Al contact mat APSystems gehad?
Niet met APS, wel met de verkoper. Die zou proberen een nieuwe te regelen. Maar ja... levertijd he....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
Mariodh schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:24:
Afgelopen vrijdag 5 ds3 omvormers geplaats. Werkte in eerste instantie prima. Na een paar uur was er geen verbinding meer en branden ook de ledjes niet meer. Omvormer losgehaald en opnieuw gemonteerd maar helaas.
Lijkt erop dat APS momenteel een serieus kwaliteits issue heeft. Op facebook las ik ook al over een installatie met stuk of 5 DS3 die na een nacht niet meer opstarten... :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neovo
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Dat er bij verschillende PV-installaties DS3's zomaar zijn gestopt met functioneren sinds afgelopen dagen kan bijna geen toeval zijn, het doet mij denken aan een foutieve firmware update.

Ik ben heel benieuwd welke firmware versie jullie ECU en omvormers hebben, @thecure en @Mariodh.
Mochten jullie toevallig een ECU-R PRO hebben of een andere ECU die een bereikbare webinterface heeft, via deze URL's kun je de versienummers uitlezen:
- http://x.x.x.x/index.php/hidden/version
- http://x.x.x.x/index.php/hidden/remoteupdate

Afgelopen week zijn ze flink bezig geweest qua firmware updates voor in ieder geval de ECU-R en wellicht ook voor de omvormers zelf. Mijn ECU-R is van versie 2.0.7 naar 2.1.0, 2.1.1, 2.1.2 en op moment van schrijven 2.1.3 gegaan. Mijn vier DS3-L's draaien versie 2233, 3067 of 252001.
Heb hierover in een ander topic al eerder wat geschreven:
Neovo in "APS ecu-r lokaal data uitlezen (projectje)"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:57

Termy

valt er nog wat te fragge?

DukeBox schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:15:
Misschien, maar als je dat vaker ziet, contact opnemen met APS. Hier gebeurde dit ook en niet meer nadat ik het meldde en ze iets aan de AC grid protection settings veranderd hebben. Helaas is niet duidelijk wat want daar waren ze niet specifiek over en in het log is het ook niet duidelijk en de instelling ziet er ook niet anders uit dan het was. Wel was prompt het probleem weg.

Verder on topic hier 8 DS3-Ls, 4 YC600's 6 QS1's en 3 boosted QS1's in 'beheer' en nul uitval in 2 jaar (oudste QS1's, recentste van maart dit jaar).

[ Voor 9% gewijzigd door Termy op 13-11-2022 21:45 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doomedahab
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-02 20:49
Neovo schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:06:

Ik ben heel benieuwd welke firmware versie jullie ECU en omvormers hebben, @thecure en @Mariodh.
Mochten jullie toevallig een ECU-R PRO hebben of een andere ECU die een bereikbare webinterface heeft, via deze URL's kun je de versienummers uitlezen:
- http://x.x.x.x/index.php/hidden/version
- http://x.x.x.x/index.php/hidden/remoteupdate
[/MESSAGE]
Ik heb zojuist geprobeerd deze pagina's te benaderen en dat lukt. Betekent dat dat ik een ECU-R Pro heb? Uit het etiket op de ECU blijkt dat niet (geen sunspec logo, geen PRO aanduiding). Ik hoef overigens geen wachtwoord in te voeren om bij die pagina's te komen.

ECU FW 2.1.3, DS3-L FW 2271, QS1 Boosted FW 5203. Er doen nogal wat firmware versies de ronde voor de DS3's zo blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
Ik kan geen webinterface benaderen, dat zal wel komen omdat ik een ECU-B heb.

Via de EMA manager app zie ik versie 1.2.23 staan als ik 'workspace' aanklik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mariodh
  • Laatst online: 22-01-2023
Kleine update.
Vandaag contact gehad met de levercier.
Deze geeft aan dat het een software probleem is. Zie onderstaande
Beste partner,
Graag informeren we U dat de software-update van de getroffen micro-
omvormers van een geïdentificeerde serie nu operationeel is, en in heel Europa
wordt uitgerold.
Vanwege de grote hoeveelheid gegevensoverdracht via onze servers voor deze
update, zal deze volgens onze schatting eind deze week operationeel zijn op
alle getroffen installaties.
Nieuwe installaties die mogelijk gebruik maken van deze micro-omvormers
worden onmiddellijk bijgewerkt bij de inbedrijfstelling, dit van zodra de ECU
met het internet is verbonden. Om een goede update te garanderen, raden wij
u aan de ECU te installeren en met het internet te verbinden voordat u de
micro-omvormers installeert, zodat de download compleet is.
Deze update is bedoeld voor installaties die NC aangeven op moduleniveau op
de EMA-bewaking. Als een installatie na 2 of 3 dagen vanaf maandag 14/11
nog steeds NC aangeeft (als gevolg van slechte weersomstandigheden), is het
in dit geval mogelijk dat de DC-zijde van de micro-omvormers gedurende 30
seconden moet worden losgekoppeld, waarna na heraansluiting de micro-
omvormer zal worden bijgewerkt.
Wij willen ons nogmaals verontschuldigen voor het ongemak dat dit probleem
heeft veroorzaakt en verzekeren u dat wij ons uiterste best doen om ervoor te
zorgen dat deze update zo snel mogelijk wordt uitgevoerd.
Het volledige APSystems team blijft ter Uw beschikking.
Nogmaals bedankt voor uw begrip en steun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thecure
Vreemd advies om op het dak te klimmen om de dc zijde los te moeten halen.
In principe gebeurt dat toch na elke nacht en starten ze elke ochtend weer opnieuw op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HebikWeer
  • Laatst online: 11-10-2024
Volgens mij heb ik hetzelfde probleem, dus een kleine update:

Beste klant,

Hierbij een update over de systemen van APSystems.

Een aantal micro omvormers hebben opstart problemen, deze doen het de eerste dag en daarna niet meer. Volgens APSystems zullen deze na een update weer gaan werken (deze situatie zien we het meest terugkomen als storing in ons platform).

Daarnaast zijn er een aantal die het helemaal niet doen, deze omvormers moeten vervangen worden. In samenwerking met APSystems zoeken we uit bij wie dit het geval is, zodra we dit weten maken we een afspraak om de omvormers te vervangen.

Wij vinden dit net zo vervelend als jullie en dit heeft dan ook onze hoogste prioriteit! We gaan met APSystems in gesprek voor een schadevergoeding om de gemiste opbrengst voor iedereen te vergoeden, dit lijkt ons het minste wat we kunnen verwachten. We doen ons uiterste best om dit zo goed mogelijk op te lossen en in juiste banen te leiden, we vragen enkel om nog iets meer geduld.

Uiterlijk dinsdag 22-11 geven wij een nieuwe update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnFrederiks
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-11-2023
Ik sluit mij even aan bij dit topic aangezien ik dezelfde problemen ondervind als beschreven. 2 weken terug 4x500wp panelen met 2 DS3 omvormers binnengekregen en geïnstalleerd. Ook hier helemaal niets zelfs geen blink van het ledje. Na verschillende pogingen gedurende week kreeg ik 1 omvormer aan de gang. Volgende ochtend weer niets. Na het lezen van dit topic vandaag weer een poging, en die ene omvormer is nu weer aan. Hoop dat dit morgen nog zo is. De ander is nog steeds uit. Nu valt mij op dat het lampje bij het wolkje van de ecu-r knippert. Weet iemand wat dit betekend, voorheen brande deze stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@JohnFrederiks Het is in he verhaal niet duidelijk welke LEDs je in elk geval bedoelt. Gaat dit alleen over de ECU? Dan zouden ze prima kunnen werken maar dat moet je dan onafhankelijk checken (kWh meter op de groep of slimme meter bv).

Het knipperen van het cloudlampje zou kunnen betekenen dat er geen verbinding mogelijk is. Misschien door je een firewall oid. Hier werkt het iig dus 'de cloud' is er wel.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayz25
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-06 08:02
Gelukkig heb ik hier geen last van set vorige week geïnstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnFrederiks
@Termy, ik bedoelde inderdaad het cloud lampje. Inmiddels brand deze weer stabiel. Helaas beide omvormers doen weer helemaal niets. Volgende week maar eens bellen met AP systems, op de mail wordt niet gereageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

JohnFrederiks schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:35:
@Termy, ik bedoelde inderdaad het cloud lampje. Inmiddels brand deze weer stabiel. Helaas beide omvormers doen weer helemaal niets. Volgende week maar eens bellen met AP systems, op de mail wordt niet gereageert.
En met niets bedoel je ook echt dat je geen opwekking ziet op je slimme meter of terugdraaien van de schijf van een oude (ongeblokkeerde) ferrarismeter?

Vandaag rond het middaguur zou je waarschijnlijk wel wat gezien moeten hebben als het wat deed.

Als je in staat bent de omvormers fysiek te bekijken kun je ook checken of het lampje daarop wel groen knippert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnFrederiks
@Termy Inderdaad, leds zijn dan uit en geen stroom opwekking. Gisteren toen er 1 wel wat deed, knipperde het ledje netjes groen. Andere omvormer heeft nog helemaal niets gedaan. Dus geen enkel led leven en geen stroom. Ook de p1 meter geeft geen terug levering aan. Aansluitingen zijn allemaal nagelopen en goed. Om gek van te worden, elke keer weer het dak op om te checken. Ook de dc kabels al diverse keren ontkoppeld en weer opnieuw aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ok, dat is wel matig.

Je verwacht het niet in dit seizoen maar je netspanning is niet buiten 230 +/-10% toch? Heb je ooit iets kunnen instellen wat dat betreft? Staat het wellicht op een verkeerde instelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnFrederiks
@Termy Ik zal dat eens nameten zodra ik thuis ben, heb hier zelf nog niets aan ingesteld. Bedankt voor uw reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benben
  • Laatst online: 27-11-2022
Heb momenteel 3 x ds3-l draaien zonder problemen. Gister een 4 e geplaatst deze geeft NC. Ik las dat hier aan gewerkt word ? Is dit al
Opgelost of moet je hier zelf nog wat voor aanpassen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnFrederiks
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrwYNl9_1VdAp87doJig8Y0I8cU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6zy0WTgi73qebdeTXzNgZqE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgrQcrlK-xzp4m_1CkGUQ-E7DGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEcPhwphBuDplIJn6czJeWah.jpg?f=fotoalbum_large @Termy Dit zijn de settings volgens de manager app. Zie jij hier iets vreemds in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Volgens Forum Photovoltaique zijn inverters ids 703000199xxx tot 7030003289xx getroffen en een FW update gaat het niet verhelpen blijkbaar. De hardware zal moeten gewisseld worden, zijn meer dan 100k inverters. ;)

12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@JohnFrederiks Nee, niks vreemds.

Heb je toevallig omvormers in de reeks die SenH noemt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnFrederiks
@Termy Nee die van mij zit in de 7040000*** range, ga vandaag maar eens aan het bellen. Bedankt voor de hulp. Ik hou je op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thecure
Die van mij zit ook in de 7040000*** reeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Niet online
704 is DS3, 703 is DS3-L.
Die thread op het andere forum gaat enkel over DS3-L, maar lijkt zelfde issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Ouch, heb net vorige week 2 DS3's besteld en binnen gekregen. Zit toch te denken om het nu maar terug te sturen en te gaan voor IQ7A's nu ik dit lees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohnFrederiks
Update: vandaag de beide inverters retour gestuurd naar de leverancier. Deze gaat bij APsystems proberen ze om te ruilen. De leverancier gaf aan zelf ook veel problemen te hebben met deze DS3 range. Hoop gauw nieuwe te krijgen. Update volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:09
Ik heb diverse systemen bij/met vrienden en familie gebouwd met daarin:

- 4x QS1 --> Geen problemen
- 5x YC600 --> Geen problemen
- 40x DS3 -L --> Daarvan 2 defecte omvormers gehad, welke direct na RMA worden omgeruild. Opvallend genoeg in dezelfde installatie, dus mogelijk gerelateerd aan serienummers / reeks? Bij de buren draaien er ook 5 en daar nog geen uitval.

In beide gevallen tripte de alamat en na opstarten deed de betreffende omvormer het niet meer.
Ik benader de helpdesk van AP systemes altijd rechstreeks en zij regelen het opsturen van een nieuwe. De oude gaat naar de milieustraat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HebikWeer
En maar weer een update:

Beste klant,

Elke dag bellen we meerdere malen met APSystems en zijn we druk bezig om het probleem van APSystems te verhelpen. Helaas zijn er nog geen nieuwe ontwikkelingen en hebben we hierom nog geen nieuwe informatie om te geven. Hoe frustrerend het ook is, we willen toch vragen om meer geduld te hebben. Aankomende vrijdag zullen wij weer een nieuwe update geven met hopelijk beter nieuws.

Zijn er gebruikers waar bij het systeem inmiddels wel werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSchreuder
  • Laatst online: 09-07-2023
Ik kwam deze tegen vandaag:

Bij de DS3 (88VA) en DS3-L (730VA) die door ons zijn geleverd vanaf oktober tot half november is een productiefout ontdekt door APSystems. Een deel van de micro-omvormers uit deze batch kunnen door een Firmware-update van de micro-omvormer via de ECU opgelost worden. Helaas is er ook een deel waarvan firmware-updates het probleem niet oplossen.

Alle DS3-eenheden zijn functioneel en veilig, maar onder bepaalde omstandigheden kan de component ervoor zorgen dat de micro-omvormer wordt uitgeschakeld of niet communiceert.

Als verkoper APSystems producten houden we u op de meest snelle manier op de hoogte van de voortgang en oplossing van dit probleem voor onze klanten. Voor nieuwe updates kunt u deze pagina in de gaten houden.

In het onderstaande overzicht staan de micro omvormer nummers waarvan een Firmware-update via een aangesloten ECU het probleem verhelpt.
DS3-L (730VA): Serienummers 703000350273 ~ 703000492272
DS3 (880VA): Serienummer 704000102801 ~ 704000136800

In het onderstaande overzicht staan de micro-omvormer nummers waarvan een Firmware-update via een aangesloten ECU het probleem niet verhelpt en u opstart problemen blijft houden met de micro-omvormer.
DS3-L (730VA): Serienummers 703000195463 ~ 703000350272
DS3 (880VA): Serienummer 704000060801 ~ 70400012800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HebikWeer
En ik kreeg deze weer:

Beste klant,

Ik kan gelukkig mededelen dat er positieve ontwikkeling zijn. Van APSystems hebben we te horen gekregen dat we goede omvormers toegestuurd krijgen, we hopen dat we deze zo snel mogelijk mogen ontvangen. Vanuit APSystems is het voorstel gedaan dat zij externe installateurs inhuren om de kapotte omvormers te laten vervangen, dit verzoek hebben wij zelf afgewezen om te voorkomen dat er buitenlands sprekende mannen langs komen en ervoor te zorgen dat we de kwaliteit hooghouden. Wanneer we de omvormers ontvangen hebben, zullen wij iedereen bellen om een afspraak in te plannen zodat wij zelf de kapotte omvormers kunnen vervangen. Ik wil jullie daarom allemaal vragen om niet zelf te bellen maar om even af te wachten tot wij contact op nemen.

Ons verzoek aan APSystems om de verloren opbrengsten te vergoeden is helaas afgewezen, ze geven aan dat het overmacht is en dat ze hier niet aan kunnen beginnen.

Eindelijk is er actie in de tent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjvnoort
  • Laatst online: 12-07-2023
Die van mij zitten ook in de ‘niet remote te repareren’-range. Storing gemeld op 7 november. Op 21 november gaf apsystems aan dat ze nieuwe zouden sturen (na een aantal firmware-upgrades) in de loop vd week. Helaas heb ik nog niets ontvangen.
Gelukkig gaat het bij mij op platdak en kan ik er redelijk makkelijk bij.
Ik twijfel nu wel om ze ook op mijn schuine dak te gaan gebruiken. Voelt niet helemaal fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-06 19:58

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Het klonk allemaal zo mooi. Product kan op afstand geupgrade worden indien er problemen zijn. Dit kost APsystems klauwen met geld. Marges zijn al niet vreselijk groot en dan moeten ze ook nog producten laten vervangen in het veld.
Doe mij dan toch maar een stringomvormer... Ja ik ken alle pros en cons, maar ik ben persoonlijk toch iets meer voorstander van "keep it simple". Niet teveel elektronica op het dak.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Tja, dit kan met alles gebeuren. Als je nooit het dak op wilt omdat er iets met de micro's is dan moet je geen micro's kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oeboema1
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-06 08:32
Hier hetzelfde issue, DS3 start als je hem overdag aan het zonnepaneel aansluit, maar weigert 's morgens vroeg te starten. Op 22 november gemeld bij APsystems, helaas nog geen reactie gehad.
Ik heb een DS3 met een serienummer dat valt in de reeks 704000060801 ~ 70400102800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-06-2024
Ik heb geen omvormer uit de reeks, maar ik heb wel een omvormer die 's morgens begint met N >> No Communication. Maar zodra er stroom wordt gemaakt, dan doet ie vrolijk mee.

Hij zit het verste weg van de ECU-R, dus puur een zigbee-bereik probleem lijkt me? Niks om actie voor te hoeven ondernemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvnoort
starbeach schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:29:
Ik heb geen omvormer uit de reeks, maar ik heb wel een omvormer die 's morgens begint met N >> No Communication. Maar zodra er stroom wordt gemaakt, dan doet ie vrolijk mee.

Hij zit het verste weg van de ECU-R, dus puur een zigbee-bereik probleem lijkt me? Niks om actie voor te hoeven ondernemen?
Je zou de ecu even kunnen verplaatsen om te testen. Als de afstand het probleem is zou je wellicht de ecu iets qua positie of antenne richting kunnen wijzigen. Blijft hij afwijken van de rest dan zou ik het gewoon melden bij apsystems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:20
starbeach schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:29:

Je kunt kijken wat het bereik is per omvormer? In home assistant integratie krijg je iig standaard o.a temp en signaalsterkte per omvormer terug, daar zou je het dan wel aan moeten kunnen zien lijkt me. (Hier ecu r met 12 ds3l)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Als het Zigbee gebruikt dan verwacht ik dat ze ook een mesh netwerk opzetten. Bereik hangt dan alleen af van de onderlinge afstand, niet van de afstand tot de ECU.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-06-2024
Ja inderdaad xah5kiDe, dat las ik ook ergens. Ik ga het even in de gaten houden. Het gekke is dat ik wel gewoon iedere dag data binnen krijg van deze omvormer. Ik mis dus geen data dus het lijkt me dat het in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:20
xah5kiDe schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:49:
Als het Zigbee gebruikt dan verwacht ik dat ze ook een mesh netwerk opzetten. Bereik hangt dan alleen af van de onderlinge afstand, niet van de afstand tot de ECU.
Snap de verwachting idd, maar ik weet niet zo zeker of ze wel de mesh functie van zigbee gebruiken.. dat is althans niet wat ik terugzie in de logging bij mij. ik heb drie oost-west rijtjes, met elke rij 6 panelen. en er zit een duidelijk verschil in signal strengt, hoe verder je weg komt van de ecu, hoe grilliger de signal strengt grafiek is, en ook gemiddeld met een lagere strength, en de verste weg, valt soms heel kort weg, terwijl de andere 8 daar geen last van hebben... Kan ook dat ze wel meshen maar niet zo soepel natuurlijk, maar afstand ecu heeft bij mij in ieder geval zeker wel invloed op de uptime van info. (niet van stroomproductie offc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Om in mesh te werken hebben de nodes wel iets meer stroom nodig. Die is er voldoende lijkt me. Juist voor deze toepassing is dat ideaal. De coördinator van het netwerk rapporteert de RSSI van alle nodes zoals hij dat ziet. Toch kan een node die te ver weg is om direct te adresseren wel bereikt worden door via een andere node te gaan.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
Mijn RMA is ook aangevraagd zag ik in de mail. Hopen dat ie snel geleverd wordt. Alhoewel, het is wel koud om nu het dak op te gaan 🥶

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjvnoort
Op 7 november heb ik het probleem gemeld. Op 21 november kreeg ik een mail van apsystems dat ik binnen enkele dagen nieuwe omvormers zou ontvangen. Op 2 december gaven ze aan dat ze nog niet verstuurd waren. Afwachten maar. Wel lastig om straks nog iets positiefs in de review te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HebikWeer
Wederom een update:

Beste klant,

Ondertussen hebben we al een aantal klanten blij mogen maken met het vervangen van de kapotte omvormers, we konden een klein aantal geleverd krijgen en wachten nu weer op een nieuwe levering omvormers. We hebben te horen gekregen dat er nieuwe omvormers worden ingevlogen maar wanneer dit is en deze binnen zijn is ons nog niet duidelijk. Zodra de nieuwe levering binnen is zullen we op volgorde en op korte termijn een afspraak inplannen voor het vervangen van de omvormers. Ik wil iedereen daarom vragen om te wachten tot wij jullie bellen. Vrijdag kunnen jullie van mij een nieuwe update verwachten.

Bericht aflopen vrijdag:

Beste klant,

Helaas is het voor ons nog niet duidelijk wanneer de batch met de vervangende omvormers binnen zullen zijn. De verwachting is dat we deze omvormers tussen nu en de kerstdagen mogen ontvangen, dit is voor ons ook erg onduidelijk. Gelukkig gebeurt dit in de winter, wanneer de opbrengst niet zo hoog is. Zodra de nieuwe levering binnen is zullen we op volgorde en op korte termijn een afspraak inplannen voor het vervangen van de omvormers. Ik wil iedereen daarom vragen om te wachten tot wij jullie bellen.

De panelen hebben bij mij precies 2 uurtjes gewerkt. Daarna was het over- en uit.
De leverancier wil natuurlijk wel graag zijn geld zien. Ik zelf heb hier wat moeite mee omdat ze niet werken. De discussie is hiermee begonnen en dan straks ook nog een positieve review achterlaten, lastig hoor.

[ Voor 11% gewijzigd door HebikWeer op 04-12-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Komend seizoen komt er een flinke partij gerefurbishde omvormers op de markt. Met nieuwe firmware 8)

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aengineering
de omvormers worden niet ingenomen door aps.

zonde maar ze zijn wel te repareren ben samen met forum lid Neovo hier mee bezig.
mochten er meer techneuten aan de gang willen kunne we gegevens delen

[ Voor 70% gewijzigd door Aengineering op 04-12-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Interessant. Kun je al iets zeggen over waar het probleem zit? Puur uit interesse ;)

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Zover ik begreep zitten deze omvormers helemaal dicht met hars ivm waterbestendigheid dus dat ze niet meer te repareren vallen verbaast me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Inderdaad. Iets van componenten repareren is er niet bij. Maar een software update, ja dat zou wel moeten kunnen. Het kan haast niet anders dat een update dit veroorzaakt. Dan doet ie het totdat de update is binnengehaald. Ik heb diep respect voor mensen die hier nog iets mee kunnen omdat ze het update process geheel versleuteld zullen hebben. Als je de potting weet te verwijderen dan kun je mogelijk fysiek nog bij een jtag interface. En zelf dan moet je nog aan de firmware zien te komen.
Vandaar dat ik heel geïnteresseerd ben.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neovo
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Aengineering schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:39:
de omvormers worden niet ingenomen door aps.

zonde maar ze zijn wel te repareren ben samen met forum lid Neovo hier mee bezig.
mochten er meer techneuten aan de gang willen kunne we gegevens delen
Ik heb vernomen van een aantal getroffen gebruikers in Nederland, Duitsland en Frankrijk, die direct contact hebben met APsystems om hun omvormers met opstartproblemen om te ruilen, dat ze deze moesten retourneren na ontvangst van de nieuwe omvormers. Al blijkt dit niet bij iedereen te hoeven, ook wel weer typisch APsystems… ;)
Hopelijk wordt het merendeel teruggestuurd zodat ze gerepareerd worden of onderdelen hergebruikt. Want (naar schatting) 200.000-300.000 omvormers weggooien zou niet heel milieuvriendelijk zijn. ;(

Zoals @Aengineering al aangaf hebben we al wat ervaring met de binnenkant van de DS3(-L). Wat @Termy zegt is correct: de printplaat zit ter bescherming zowel boven als onder volledig ingegoten met een plakkerige, zwarte compound. Met veel geduld is deze voorzichtig te verwijderen.

Deze DS3(-L)’s kwamen overigens uit een andere productiebatch, hebben maanden lang normaal gefunctioneerd en zijn opeens defect geraakt. Ik ben nog op zoek naar een exemplaar met opstartproblemen om een vergelijking van de binnenkant te kunnen maken.
Maar ook andere types van APsystems zijn welkom. :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Aengineering
Even ter motivatie om ze vooral te gaan repareren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdsEicZbMnfiPW9wDGhz6_-JKIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVH625hs8tokSgnL3jjVCNVg.jpg?f=fotoalbum_large

Een DS3 na dat ik er half uurtje zware kit uit getrokken heb.

[ Voor 6% gewijzigd door Aengineering op 05-12-2022 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HebikWeer
Goed nieuws "NOT"

Beste klant,

Er zijn ongeveer 800 omvormers die we moeten gaan vervangen, hier moeten we per omvormer speciaal een case voor aanmaken bij APSystems (hier zijn we druk mee bezig). Vandaag hebben we van APSystems te horen gekregen dat we deze vervangende omvormers ergens in Januari zullen ontvangen. Zodra deze levering binnen is zullen we op volgorde en op korte termijn een afspraak inplannen voor het vervangen van de omvormers. Ik wil iedereen daarom vragen om te wachten tot wij jullie bellen.

Inmiddels wacht ik al vanaf 1 November.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zijn op zich wel de beste maanden om geen omvormer te hebben. Wel kut verder.

Zijn het allemaal nieuwe omvormers? Of zijn er nou ook mensen die er een hadden die al een tijdje werkte en nu ineens niet meer?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjvnoort
Yess. Ik heb zojuist nieuwe omvormers ontvangen. Ze zitten allemaal in de probleemrange maar dan de variant die op te lossen is met een firmware-upgrade. Ben benieuwd wat ze doen. Helaas is alles bevroren dus ik twijfel wel sterk om ff een paar dagen te wachten met de installatie om de aansluitingen droog te kunnen koppelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hjvnoort
Ik heb de nieuwe omvormers toch maar gisteren geïnstalleerd. Vandaag zijn ze allemaal vanzelf opgestart. Het probleem is opgelost!
Het heeft ongeveer 5 weken geduurd van probleemmelding tot oplossing. De communicatie vanuit apsystems was slecht en ik heb er dan ook erg vaak achteraan gebeld.

Ik blijf het een mooi product vinden maar het vertrouwen is geschaad. Het zou een mooi gebaar zijn vanuit apsystems om de bij te kopen extra 10 jaar garantie voor de gedupeerden gratis aan te bieden. Als zij er zelf vertrouwen in hebben lijkt dat niet al te ingewikkeld.
(Wellicht kunnen de installateurs onder ons zich hier sterk voor maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:15
Interessant filmpje (gister geüpload) wat een deel van de problemen bevestigd die ik hier terugzie in dit topic:
YouTube: #042 - Probleme mit dem APSystems DS3 | Die ganze Story und Lösungsa...

Samenvatting. Sorry mijn Duits is echt heel matig.

Grote problemen:
- Verkeerde firmware geprogrammeerd bij levering. Kan en moet geüpdatet worden
- Hardware defecten in een bepaalde range
-- Grote terugroepactie voor betrokken apparaten
- Slechte energieopbrengst bij Vmp van >28V resp. 30/34V
- 0W op de fasen, uitschakelingen en startproblemen in de ochtend door/in(?) de AC/DC-omvorming
- APSystems werkt aan verbeteringen en stelt firmware updates beschikbaar

APSystems is uitsluitend voor professionele installatiebouw bedoeld:
- Support alleen voor handelaren en installateurs
- De ECU heeft wel volledige support (?)

Dit kan interessant zijn voor mensen die twijfelen over de keuze van de DS3 serie en dit topic tegen komen.

[ Voor 46% gewijzigd door topaj op 30-12-2022 17:46 . Reden: 28min :> ]

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

topaj schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:06:
Interessant filmpje (gister geüpload) wat een deel van de problemen bevestigd die ik hier terugzie in dit topic:
YouTube: #042 - Probleme mit dem APSystems DS3 | Die ganze Story und Lösungsa...

Dit kan interessant zijn voor mensen die twijfelen over de keuze van de DS3 serie en dit topic tegen komen.
Wellicht kan je dit iets toelichten ipv een linkdrop van een duitse film van 30 min te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topaj
Zie edit, je zult het helaas met mijn Duitse interpretatie moeten doen die te wensen over laat.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

topaj schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:06:
Samenvatting. Sorry mijn Duits is echt heel matig.

Grote problemen:
- Verkeerde firmware geprogrammeerd bij levering. Kan en moet geüpdatet worden
- Hardware defecten in een bepaalde range
-- Grote terugroepactie voor betrokken apparaten
- Slechte energieopbrengst bij Vmp van >28V resp. 30/34V
- 0W op de fasen, uitschakelingen en startproblemen in de ochtend door/in(?) de AC/DC-omvorming
- APSystems werkt aan verbeteringen en stelt firmware updates beschikbaar
Dit geldt voor die serie die slecht presteerde? Want al die andere dingen zoals slechte opbrengst enzo herken ik hier niet (buiten dus die batch die volledig de mist in ging)
APSystems is uitsluitend voor professionele installatiebouw bedoeld:
- Support alleen voor handelaren en installateurs
- De ECU heeft wel volledige support (?)
Dit zeggen alle leveranciers van omvormers. Het is geen consumentenspul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topaj
JvS schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:34:
[...]
Dit geldt voor die serie die slecht presteerde? Want al die andere dingen zoals slechte opbrengst enzo herken ik hier niet (buiten dus die batch die volledig de mist in ging)
Ja en nee denk ik, ja in de zin dat het om de DS3 serie gaat. Een deel is software en is van toepassing op alle DS3 series, en een deel is hardwarematig wat inderdaad om een bepaalde range gaat.
Dit groeperen de Duitsers onder problemen die nu vandaag de dag nog spelen, ik vind de conclusie op zich wel terecht. Mijn Duits is behoorlijk matig overigens, maar ik begreep dat een deel van de problemen zijn benoemd door APSystems in een reactie aan hen.
JvS schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:34:
Dit zeggen alle leveranciers van omvormers. Het is geen consumentenspul.
Uiteraard geldt het voor alle leveranciers van omvormers, maar ze plaatsen het in de context dat het voor consumenten extra nadelig is, omdat ze dus te maken hebben met een extra tussenpersoon. Ook weten veel consumenten niet eens dat ze te maken hebben met (semi-)defecte omvormers. Daarbij komend dat ze ook niet enthousiast klonken over de bereikbaarheid van APSystems in het algemeen; al is dit een ander land waar de video opgenomen is natuurlijk.

Mijn doel van het delen is tweeledig: Tweakers die oriënteren naar deze producten kennis te laten maken met deze fenomenen en ervaringen. Dit is namelijk hoe ik hier terecht kwam: het meest uitgebreide ervaringen topic over de DS3 serie die ik vinden kon op Tweakers als potentieel geïnteresseerde :). Twee: Het kan toch nog een bron voor informatie zijn voor mensen die aan het troubleshooten zijn; bovendien heeft dit kanaal meerdere video's over deze en andere micro omvormers gemaakt.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou ze met een gerust hart nog steeds aanraden :). Vindt ze prijs/kwaliteit verhoudingsgewijs erg goed en lees nu een jaar zeer actief dit forum over alle omvormers en op de fuck-up met die ene batch na, lees je nooit problemen.

Ik heb ze zelf dus ook en vele mede tweakers ook. Ik zag in jouw aankooptopic dat @Ronald goed duits kan en het filmpje gaat kijken. Ik ben niet zo duits, dus hopelijk kan hij het in context zetten :).

(ik zou ze jouw met je 3 dakvlakken en grote >400Wp panelen ook van harte aanraden boven enphase ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Mijn Duits is ook goed dus ik ben benieuwd. Ik herken uit de samenvatting iig geen problemen bij mijn DS3-L's. Dat ik 0 W zie in de ochtend/avond en bij donkere regen heeft niks met de omvormer te maken want dat zie ik bij m'n buren met 2162xxx ECU ook. De oude 2160xxx ECU laat gewoon te hoog zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin94
  • Laatst online: 07:04
Ik ga dit ook in de gaten houden. Ik heb 10x de DS3-L met serienummers 7030000xxxxx. Dat zou dus niet de echte probleemreeks zijn. 1 omvormer heeft het een poos niet gedaan, maar vanmorgen heb ik de omvormer uit de ECU-R verwijderd en opnieuw toegevoegd. Daarna heeft hij het de hele dag gedaan. Ik ga kijken of hij morgen weer opstart.

Van de zomer viel het me op dat soms een omvormer 15 minuten uitging. Ik ging er altijd vanuit dat dat kwam door een software update o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:46
Erwin94 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:14:

Van de zomer viel het me op dat soms een omvormer 15 minuten uitging. Ik ging er altijd vanuit dat dat kwam door een software update o.i.d.
Waarschijnlijker dat dat komt wanneer de netspanning te hoog wordt (>253 volt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin94
ASW1 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:48:
[...]

Waarschijnlijker dat dat komt wanneer de netspanning te hoog wordt (>253 volt)
Dat kan een optie zijn maar lijkt mij onwaarschijnlijk omdat het er altijd maar 1 tegelijk is en de netspanning niet boven de 247V is geweest volgens mijn slimme meter logs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Erwin94 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:55:
[...]

Dat kan een optie zijn maar lijkt mij onwaarschijnlijk omdat het er altijd maar 1 tegelijk is en de netspanning niet boven de 247V is geweest volgens mijn slimme meter logs.
Op zich kan je wel 6V spanningsval hebben bij hele hoge vermogens en zijn de meters niet 100,00% accuraat. Dus eentje die uitvalt en een andere niet kan theoretisch wel.

6V spanningsval is wel een ding. Dat heb je normaal niet ;)

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 30-12-2022 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De samenvatting van @topaj is wat mij betreft prima.

Het Vmpp bereik is mijns inziens maar heel beperkt een probleem en niet uniek voor APS. Je moet naar 8V om 2 paneel strings te bypassen bij de huidige 108 cel panelen in de zomer. Iq7+ kan terug naar 22 en iq7a 18. Beide ook onvoldoende om betrouwbaar zelfs maar 1 string in bypass te drukken. Je zou denken dat iq8 het beter gaat doen... Nope. 27V voor de versie geschikt voor precies 0 panelen op de markt. De rest hoger tot onbruikbaar
Omvormer fabrikanten lijken op een compleet andere wereld te leven dan paneel fabrikanten (geld ook voor SMA).

Zorgelijk is de staat van ds3 firmware behoorlijk lang na een heel lang traject om het op de markt te brengen behoorlijk problemen kan geven.

Zorgelijk is terugroepactie die niet publiek is. Zie verkoop kanalen opmerking hieronder.

Zorgelijk is ondersteuning. Dat ze alleen getrainde mensen willen steunen is prima. Dit is geen iPhone.
Maar SolarEdge biedt gewoon een certificerings traject en ik wordt niet als minderwaardig behandeld door hen. Apsystems lijkt een en ander op de groothandels af te schuiven, maar die verkopen doodleuk aan consument gerichte webshops. Of je hebt je verkoop kanalen onder controle, of niet. Zo kan het niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
JvS schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:03:
[...]

Op zich kan je wel 6V spanningsval hebben bij hele hoge vermogens en zijn de meters niet 100,00% accuraat. Dus eentje die uitvalt en een andere niet kan theoretisch wel.

6V spanningsval is wel een ding. Dat heb je normaal niet ;)
Wat je in huis meet is natuurlijk inderdaad niet wat je bij de micro zou meten.
Hier valt bij 249V in huis de eerste DS3 uit. Meestal dezelfde, logisch als je erover nadenkt, soms nog een tweede.
Er is er altijd 1 die net iets eerder aan de 253 komt, door positie op de kabel en/of een minieme meetafwijking. Juist doordat er 1 uitvalt zakt het voltage weer iets waardoor de anderen door kunnen. Ik weet niet precies hoe vaak ze dan opnieuw proberen op te starten, kan met de ECU-R alleen een polling interval van 5 min. zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hier mijn voltages op een dag, klopt wel dat er een sneller uitvalt idd. En dat de spanningsval dan ook weer minder wordt klopt dan natuurlijk ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKFPQc9W-Cape3Abf1Ra7s5iKiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UBYzyYedSJe5PdjC9BdiBkbA.png?f=fotoalbum_large

En hier met de spanning op de meter. Ik heb hele bijzondere kabels zie ik, ik heb een lagere spanning bij de panelen :P 6V spanningsval is wel veel. Ik denk dat dit gewoon onnauwkeurigheid is van de spanningsmeting in de DS3'en.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EO44dPJSLrtWPnXGIUkEKr8NHXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qs1v2xr4aNDaO3XbbSGKwJ7V.png?f=fotoalbum_large

Edit: Ik bedenk me dat dit allemaal decemberdata is en dan lever ik geen zak op, dus weinig stroom, dus weinig spanningsval. Ik moet deze data eens in de lente / zomer bekijken voor meer info :).

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 30-12-2022 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
JvS schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:29:
6V spanningsval is wel veel. Ik denk dat dit gewoon onnauwkeurigheid is van de spanningsmeting in de DS3'en.

[Afbeelding]
Ik zou idd heel graag de data van de DS3'en zelf willen uitlezen om te kijken hoe dicht de voltages dan bij elkaar zitten ofwel hoe groot de meetafwijking lijkt te zijn. Heb helaas geen installateursaccount om EMA manager te gebruiken waarmee dat volgens mij wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ASW1 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:43:
[...]

Ik zou idd heel graag de data van de DS3'en zelf willen uitlezen om te kijken hoe dicht de voltages dan bij elkaar zitten ofwel hoe groot de meetafwijking lijkt te zijn. Heb helaas geen installateursaccount om EMA manager te gebruiken waarmee dat volgens mij wel kan.
Dat kan met Home Assistant en een plugin, of als je een ECU-R hebt, kan je het op de webinterface vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
JvS schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:51:
[...]
Dat kan met Home Assistant en een plugin, of als je een ECU-R hebt, kan je het op de webinterface vinden.
Ik heb een ECU-R maar nog nooit voltages ergens gezien. Bedoel je zonder installateursaccount, en zo ja waar zie je dat dan? Dacht dat ik ieder hoekje en gaatje van de webinterface wel bekeken had.

Edit: per PB ontvangen. Werkt inderdaad, ik ga eens kijken wat de spreiding in voltage tussen de verschillende micro's is wanneer het weer eens wat zonniger is want ik krijg nu in het donker geen data te zien, moet neem ik aan wachten tot ze opgestart zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door ASW1 op 30-12-2022 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zonder installateurs account

http://192.168.2.18/index.php/realtimedata

(maar dan jouw locale IP). AC voltage, AC frequentie, DC voltage per paneel, temperatuur van je inverter, power per paneel (per 5min), alles vind je daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Top, dank je!
De pagina laadt maar nu geen data, ik neem aan dat die pas komt wanneer de micro's zijn opgestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb je een screenshot ge DM'ed van hoe het er bij mij uit ziet. Ik zie een lege tabel met al mn inverters en power channels, alleen zijn er nu geen voltages enzo nee. Want de inverters staan uit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ja dacht dat grid voltage misschien op dit moment in het donker wel uit te lezen zou zijn maar blijkbaar pas als ze opgestart zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Niet online
Je kan ook kijken op deze pagina:
http://ECU_IP/index.php/display/status_zigbee

Hier worden de status berichten die de omvormers verzenden weergegeven. Ze zitten in een database op de ECU dus je kan bovenaan ook een andere datum kiezen.

Er zou iets in de trant van AC Voltage_stage2 Exceeding Range moeten staan, als het AC grid voltage te hoog is (kan je vergelijken met de waardes in het grid profile).

[ Voor 11% gewijzigd door Kristofferson op 30-12-2022 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Dit klinkt als het probleem dat ik had. Ik heb toen bij APS geklaagd en die hebben iets in de instellingen veranderd op afstand en sindsdien gebeurde het niet meer. Het had wel te maken met de AC Grid protection settings, maar onduidelijk wat ze gedaan hebben, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Ik ga dit ook in de gaten houden. Ik heb 10x de DS3-L met serienummers 7030000xxxxx. Dat zou dus niet de echte probleemreeks zijn. 1 omvormer heeft het een poos niet gedaan, maar vanmorgen heb ik de omvormer uit de ECU-R verwijderd en opnieuw toegevoegd. Daarna heeft hij het de hele dag gedaan. Ik ga kijken of hij morgen weer opstart.

of hij wordt te warm, dat had ik. Fan er op geplaatst, probleem weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin94
jerh schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:31:
[...]

Temperatuur lijkt mij ook onwaarschijnlijk, want ik heb het ook in de ochtend vroeg zien gebeuren als het buiten nog koud was.
Termy schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 00:30:
[...]

Dit klinkt als het probleem dat ik had. Ik heb toen bij APS geklaagd en die hebben iets in de instellingen veranderd op afstand en sindsdien gebeurde het niet meer. Het had wel te maken met de AC Grid protection settings, maar onduidelijk wat ze gedaan hebben, helaas.
Dit klinkt wel als een optie, ik ga de leverancier eens vragen.

De omvormer die ik gisteren opnieuw heb toegevoegd aan de ECU en het weer deed is vandaag weer uit. Ik ga volgende week eens met mijn leverancier bellen om een vervangende te krijgen. Omvormer heeft ook als enige software versie 252001, de rest heeft 2284 ([ip]/index.php/hidden/remoteupdate). Ook staat de "remote update flag" bij die omvormer op 3.

Edit: Ik heb nog even in de Zigbee status log gekeken ([ip]/index.php/display/status_zigbee), en bij de omvormer die niet werkt heb ik gisteren 12 keer de log "BUS Voltage Too Low" gehad. Dit heeft er mogelijk mee te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Erwin94 op 31-12-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Niet online
Ik vermoed dat "BUS Voltage" de DC spanning van de 2 ingangen is. Ik heb deze status soms ook op een omvormer waar maar 1 paneel op hangt bij donker grijs weer. Ben wel benieuwd wat de helpdesk hier nog over te zeggen heeft.

Wat betreft de FW update. Ik zit nog op FW 2271 en er is geen nieuwe versie volgens EMA helpdesk. Vermoedelijk hangt dit ook samen met het serienummer (reeks) van mijn DS3-L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

jerh schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:31:
[...]

Hoe warm was dat dan? Ik monitor de data sins 17 augustus en 25AUG (33 graden buiten) was de hoogste temperatuur hier 60°C van de omvormers en die gaven geen krimp.
Erwin94 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:41:
[...]

De omvormer die ik gisteren opnieuw heb toegevoegd aan de ECU en het weer deed is vandaag weer uit. Ik ga volgende week eens met mijn leverancier bellen om een vervangende te krijgen. Omvormer heeft ook als enige software versie 252001, de rest heeft 2284 ([ip]/index.php/hidden/remoteupdate). Ook staat de "remote update flag" bij die omvormer op 3.
Interessant, mijne hebben versie 3067 (DS3)
Edit: Ik heb nog even in de Zigbee status log gekeken ([ip]/index.php/display/status_zigbee), en bij de omvormer die niet werkt heb ik gisteren 12 keer de log "BUS Voltage Too Low" gehad. Dit heeft er mogelijk mee te maken.
Dit zie ik ook altijd aan het begin en einde van de dag samen met "Channel B: DC Voltage Too Low". Maar ook op deze grijze dag zie ik dat af en toe voorbij komen. (nooit channel A vreemd genoeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
JvS schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:06:
[...]

Hoe warm was dat dan? Ik monitor de data sins 17 augustus en 25AUG (33 graden buiten) was de hoogste temperatuur hier 60°C van de omvormers en die gaven geen krimp.
[...]

[...]

Dit zie ik ook altijd aan het begin en einde van de dag samen met "Channel B: DC Voltage Too Low". Maar ook op deze grijze dag zie ik dat af en toe voorbij komen. (nooit channel A vreemd genoeg).
bij 92 graden beginnen de problemen.... hij hangt hier binnen, dat vond de installeur handig, kon je er altijd bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Aaah ok, bij mij hangen ze onder de panelen op het platte dak, dus wel heet (want dak), maar ook vrij veel vrije lucht eromheen (want panelen op 10° op plat dak op schansjes en de omvormers in de schaduw 30cm onder de panelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Ronald schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:23:
Maar SolarEdge biedt gewoon een certificerings traject en ik wordt niet als minderwaardig behandeld door hen. Apsystems lijkt een en ander op de groothandels af te schuiven, maar die verkopen doodleuk aan consument gerichte webshops. Of je hebt je verkoop kanalen onder controle, of niet. Zo kan het niet.
Na dit alles te hebben gelezen een maand geleden heb ik de DS3's teruggestuurd en IQ7A's gekocht. Ik had al een M250 systeem en had wat moeite met detectie met mijn Envoy. Na bellen met Enphase kreeg ik als consument direct toegang tot de Enlighten omgeving voor installatie en hielpen ze mij om het op te lossen.

Geen enkel punt of ik wel installateur was of niet. Groot verschil in de dienstverlening dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

APsystems heeft laten zien dat ze hun kwaliteit niet op orde hebben. Ik heb dat filmpje gezien en val van verbazing van mijn stoel. Wat een amateurs. Bedrijf is opgericht in 2010 en bestaat dus nog niet zo lang dat verklaart het mogelijk. Ik zit zelf ook in de elektronica industrie en weet dat het wel eens mis kan gaan en ik weet ook wat de gevolgen kunnen zijn. Juist daarom moet je producten ook uitgebreid testen voordat ze de klant (installateur) bereiken. Ook een nieuwe firmware update moet uitgebreid getest worden onder alle condities (koud/warm/weinig of veel licht). Een nieuwe chip-set gebruiken? Prima, maar je herhaalt dan al je kwalificatie testen en past je productie testprogramma aan. Hoe krijg je het voor elkaar om een basis spec item (Vmp) niet te testen 8)7?

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-06 08:37
JvS schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:06:

[...]

[...]

Ik zie hetzelfde in mijn DS3's vandaag en gisteren. Enkel kanaal B. Daarnaast BUS voltage too low, maar dat is volgens mij gewoon te danken aan het grijze weer.

Mijn omvormers vallen in de 704000050000 > range. Zo ver ik weet zitten hier geen fouten / bugs in. Iemand die dit kan bevestigen? 8)7

Ik zie wel dat ik draai op software version 2271. Dat is weer anders dan die van jou / eerder genoemd door helpdesk.

Is het nu best-practice om de firmware in ieder geval te updaten?

In de Duitse video wordt 5612 als meest recente firmware genoemd. Maar deze persoon lijkt DS3-S te omvormers te hebben, als ik kijk naar zijn serienummer (702).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_2_pyqIisZhSb-bgHVRPQe-58I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6E6PdpCC1M3si5YyOE9IDMPR.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 3 4 Laatste