• michel_r
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-03 23:03

Ik woon in Frankrijk, en heb mijn systeem (2x QS1) uitgebreid met 1 x een DS3-L die ik drie weken geleden heb ontvangen. Out of the box was deze al Versie 5612

[Voor 17% gewijzigd door michel_r op 02-01-2023 14:49]

• JohnFrederiks
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-06 03:52
Zoals beloofd een update. Gisteren 4-1-2023 heb ik 2 nieuwe omvormers ontvangen en geinstalleerd. Alles zonder problemen geïnstalleerd en toegevoegd aan de ECU. Vandaag netjes 1kw stroom opgewekt ondanks het bewolkte weer. (4 panelen 500wp). Ben blij dat het nu werkt.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Inmiddels de voltages eens uit kunnen lezen van de 6 DS3's die ik heb.
Ze zijn verdeeld over 2 trunkkabels (3 micro's elk), opvallend is dat er een verloop in voltage zit die de mirco's weergeven die ongeveer gelijk is bij beide kabels.
De DS3 die het dichtst bij de meterkast zit geeft dan bv 240 volt aan, de volgende op de trunkkabel 241 en de laatste die op het uiteinde van de trunkkabel zit 242 volt.
Het lijkt erop alsof iedere DS3 er ongeveer 1 volt bovenop gooit t.o.v. van wat hij meet om het terug te kunnen duwen.

Dit klopt ook redelijk met mijn eerdere observatie dat hier bij 249 volt in huis de eerste DS3 afschakelt; de laatste op de trunkkabel zal dan tegen de 253 aan zitten.
Ik had gedacht dat dit verschil over de trunkkabel alleen bij hoge opbrengst zou voorkomen, maar ik zie dit dus ook wanneer er maar een paar watt uit elk paneel komt.

Wanneer het inderdaad zo werkt als ik nu denk dan kun je (wanneer je last hebt van afschakelende omvormers vanwege te hoog voltage) dus beter met meerder kortere parallel geïnstalleerde trunkkabels werken dan met 1 lange. (
Dus bv 2 trunkkabels met ieder 2 micro's parallel ipv 4 micro's op 1 lange trunkkabel)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik vermoed dat dit gewoon toeval is en dat die spanningsmeters gewoon niet zo enorm nauwkeurig zijn dat ze op 1v nauwkeurig kunnen meten... Het lijkt me sterk dat de weerstand over <3meter zo erg is dat er daadwerekelijk een volt spanning bij komt, zelfs niet bij 4 ampere als dat ding max staat te leveren.

Heb je een tijd lang gemonitord, zodat je grafieken kan bekijken?

Had je deze gezien? JvS in "APSystems DS3 en QS1 DEAD"

[Voor 58% gewijzigd door JvS op 05-01-2023 21:53]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• ASW1
  • Nu online
Het lijkt me dat ze redelijk nauwkeurig moeten zijn om correct af te kunnen schakelen bij te hoog voltage?
Ja maar ik begreep niet waar ik naar zat te kijken.
Zijn dit waarden die uitgelezen zijn uit 4 micro's met ieder een eigen kleur?
Ik kan ze zelf alleen via de webinterface uitlezen en dus geen grafieken produceren maar ik heb er nu over een paar dagen af en toe naar de live data zitten kijken

[Voor 69% gewijzigd door ASW1 op 05-01-2023 22:03]

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

ASW1 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:00:
Het lijkt me dat ze redelijk nauwkeurig moeten zijn om correct af te kunnen schakelen bij te hoog voltage?
Waar baseer je dat op? Het is niet zo dat bij 253,00000V het net ontploft :P. Daar zit nog wel wat marge op. Sensoren zijn nu eenmaal niet oneindig nauwkeurig (al denken mensen dat vaak wel).
Ja maar ik begreep niet waar ik naar zat te kijken.
Zijn dit waarden die uitgelezen zijn uit 4 micro's met ieder een eigen kleur?
Ik kan ze zelf alleen via de webinterface uitlezen en dus geen grafieken produceren maar ik heb er nu over een paar dagen af en toe naar de live data zitten kijken
Ja het bovenste plaatje zijn de waarden van de mijn 4 omvormers over een paar uur en op het onderste plaatje heb ik de "echte" netspanning die mijn slimme meter meet er ook bij geplot.

Dat geeft denk ik wel wat inzicht in de nauwkeurigheid van al die metingen. (Spanning bij de omvormers is bij mijn apparaten soms zelfs lager dan netspanning. Dat kan simpelweg niet als de panelen leveren :))

Je ziet ook dat de apparaten weleens "wisselen" van bij welke de spanning het hoogst is. Allemaal meetonnauwkeurigheid.

[Voor 75% gewijzigd door JvS op 05-01-2023 22:10]

• ASW1
  • Nu online
.

[Voor 100% gewijzigd door ASW1 op 05-01-2023 22:20]

• ASW1
  • Nu online
JvS schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:06:
[...]
Waar baseer je dat op? Het is niet zo dat bij 253,00000V het net ontploft :P. Daar zit nog wel wat marge op. Sensoren zijn nu eenmaal niet oneindig nauwkeurig (al denken mensen dat vaak wel).
Geen idee, wat voor soort meetmarge denk jij aan voor dit soort omvormers?
[...]

Ja het bovenste plaatje zijn de waarden van de mijn 4 omvormers over een paar uur en op het onderste plaatje heb ik de "echte" netspanning die mijn slimme meter meet er ook bij geplot.

Dat geeft denk ik wel wat inzicht in de nauwkeurigheid van al die metingen. (Spanning bij de omvormers is bij mijn apparaten soms zelfs lager dan netspanning. Dat kan simpelweg niet als de panelen leveren :))

Je ziet ook dat de apparaten weleens "wisselen" van bij welke de spanning het hoogst is. Allemaal meetonnauwkeurigheid.
Ok dat is wat duidelijker nu.
Ben jaloers op je netspanning, die zit veel te hoog hier in de wijk (as we speak 242V in het donker) dus ik probeer mijn vinger erachter te krijgen hoe dit werkt bij deze micro's.
Ga er binnenkort nog 6 DS3 bijplaatsen, zal eens kijken of ik daar hetzelfde patroon zie of dat het allemaal toeval is.

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je geen home assistant hebt, kan je met python en een scheduler misschien wel elke 5 min je site scrapen en in een csv zetten (weet niet hoe handig je daarin bent). Dat geeft wel een stuk meer inzicht. Hier een voorbeeld van hoe ik dat deed met python:

JvS in "APS ecu-r lokaal data uitlezen (projectje)"

En qua nauwkeurigheid, ik zou zeggen als die dingen binnen 1 - 2% (2,5V - 5V) nauwkeurig meten, dat het dan al best netjes is :).

• ASW1
  • Nu online
JvS schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:27:
Als je geen home assistant hebt, kan je met python en een scheduler misschien wel elke 5 min je site scrapen en in een csv zetten (weet niet hoe handig je daarin bent).
Niet helaas :)
En qua nauwkeurigheid, ik zou zeggen als die dingen binnen 1 - 2% (2,5V - 5V) nauwkeurig meten, dat het dan al best netjes is :).
Ik neem aan dat daar een standaard voor is vastgelegd en dat dit soort terugleverende apparaten daarvoor gecertificeerd moet zijn. Maar dat heb ik ook zelf verzonnen ;)

Anyway ik kan de Vmax zelf veranderen in de interface bij "grid" instellingen, zie hier een voorbeeld aangepast van 253 naar 254.
Heb daar weinig trek in zonder de implicaties en meetonzekerheid te bergijpen, want uiteindelijk mag dit natuurlijk niet. Installateurs mogen het blijkbaar wel, al kun je alleen de waarden in de witte velden aanpassen.
Liever heb ik dat Liander de wijkkast eens terugschroeft, hopelijk gebeurt dat dit jaar maar geen enkele aankondiging vooralsnog.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:20

Termy

valt er nog wat te fragge?

@ASW1 Ook een trunkkabel is parallel, dat verandert weinig aan de zaak.

Hier overigens hetzelfde beeld als bij @JvS. De netspanning gaat hier alle kanten op volgens m'n omvormers en is vaak zelfs lager bij volle opwekking dan in de ochtend. Niet heel waardevol. Verklaart ook wel waarom ze er af en toe toch mee kappen ook al lijkt de netspanning niet eens in de buurt van de limiet te komen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Termy schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 00:40:
@ASW1 Ook een trunkkabel is parallel, dat verandert weinig aan de zaak.

Hier overigens hetzelfde beeld als bij @JvS. De netspanning gaat hier alle kanten op volgens m'n omvormers en is vaak zelfs lager bij volle opwekking dan in de ochtend. Niet heel waardevol. Verklaart ook wel waarom ze er af en toe toch mee kappen ook al lijkt de netspanning niet eens in de buurt van de limiet te komen.
Volgen ze bij jou niet (globaal) de netspanning die je op je meter meet dan? Bij mij gaan de spanningen in de middag ook weleens omlaag, maar dat ligt niet aan de DS3'en maar aan het feit dat de netspanning gewoon (veel) lager wordt.

Ze volgen (wel met een medium nauwkeurigheid van +/-3 V ofzo) wel gewoon de trend van de netspanning. Als de netspanning niet eens in de buurt komt, zou ik niet denken dat om die reden een omvormer uit zou moeten vallen.

Ik heb een beetje gezocht, maar kan de spec van nauwkeurigheid niet vinden. Ze zijn niet 1V nauwkeurig, maar het is daarmee niet ineens een waardeloze meting die maar wat doet geworden :P.

[Voor 5% gewijzigd door JvS op 06-01-2023 09:40]

• Termy

Termy

JvS schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:41:
[...]

Volgen ze bij jou niet (globaal) de netspanning die je op je meter meet dan? Bij mij gaan de spanningen in de middag ook weleens omlaag, maar dat ligt niet aan de DS3'en maar aan het feit dat de netspanning gewoon (veel) lager wordt.

Ze volgen (wel met een medium nauwkeurigheid van +/-3 V ofzo) wel gewoon de trend van de netspanning. Als de netspanning niet eens in de buurt komt, zou ik niet denken dat om die reden een omvormer uit zou moeten vallen.

Ik heb een beetje gezocht, maar kan de spec van nauwkeurigheid niet vinden. Ze zijn niet 1V nauwkeurig, maar het is daarmee niet ineens een waardeloze meting die maar wat doet geworden :P.
Ik meet het niet constant bij m'n meter, ik weet alleen dat het een beetje hoger is dan op het dichtstbijzijnde verdeelpunt op zolder en schijnbaar nogal heen en weer springt volgens APS zelf.

Waarom ze precies uitvielen weet ik niet, ik weet alleen dat ik klaagde, APS vervolgens remote iets aan de AC Grid Protection settings veranderd heeft (maar onzichtbaar voor mij wat) en het daarna niet meer gebeurde.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

ASW1 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:44:
[...]

Ik neem aan dat daar een standaard voor is vastgelegd en dat dit soort terugleverende apparaten daarvoor gecertificeerd moet zijn. Maar dat heb ik ook zelf verzonnen ;)
Dat is ook zo. Je mag niet zomaar elke omvormer van alibaba halen en dan hier aansluiten.

Ik heb trouwens iets gevonden van SMA:
https://files.sma.de/downloads/Messgenau-UEN092520.pdf
2.1 Inverter Measuring Devices
Measuring devices are integrated into the inverter. These devices ensure the proper system management of the inverter. The inverter's task is to determine the operating point along with the maximum yield. Therefore, to achieve maximum energy conversion, it is crucial for the inverter to precisely detect changes in parameters,such as grid current or PV voltage. In this case, high reproducibility is more important than absolute accuracy.
The inverter's measuring devices do not meet the high standards of calibrated measurement equipment.

The inverter's measuring channels may have a tolerance of up to ± 4 % for DC measurements and up to ± 3 % for AC measurements (based on the respective final value of the measurement range under nominal
conditions). As a result, the relative deviation may (also) be correspondingly larger if the feed-in power is low.
These deviations have a proportional effect on the derived measurements.
Kan dus zelfs makkelijk > 7V zijn (in geval van SMA, maar die heb ik wel hoog zitten qua eerlijke specs)!

[Voor 3% gewijzigd door JvS op 06-01-2023 12:31]

• ASW1
  • Nu online
Termy schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:05:
Waarom ze precies uitvielen weet ik niet, ik weet alleen dat ik klaagde, APS vervolgens remote iets aan de AC Grid Protection settings veranderd heeft (maar onzichtbaar voor mij wat) en het daarna niet meer gebeurde.
Dat zal dus zijn wat ik hierboven op de afbeelding liet zien, je kunt het afschakel- en startvoltage handmatig aanpassen in de webinterface.
Maar dat kan dus alleen voor de ECU lijkt het waarmee het dan voor de gehele installatie geldt.
Het lijkt niet mogelijk een individuele micro te kalibreren wanneer die afwijkt. Jammer ik hoopte dat dat mogelijk was.
JvS schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:29:
Kan dus zelfs makkelijk > 7V zijn (in geval van SMA, maar die heb ik wel hoog zitten qua eerlijke specs)!
Dat is fors ja. Voel me dan minder bezwaard om evt zelf het voltage wat op te voeren.

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

ASW1 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:59:
[...]

Dat is fors ja. Voel me dan minder bezwaard om evt zelf het voltage wat op te voeren.
Dit is niet de juiste conclusie. Als je het voltage verhoogt, voldoe je niet meer aan de certificering. De spec is uitschakelen bij 253V EN een bepaalde nauwkeurigheid. Dat voltage ineens verhogen naar 257V ofzo (want het is toch onnauwkeurig) en dan de nauwkeurigheid als onderbouwing gebruiken dat dit gewoon kan, is wel een hele foute interpratie van meetnauwkeurigheid en niet een correcte conclusie.

Als het je niet zoveel kan schelen, het staat je vrij verder (niemand controleert het en je zal niet de enige zijn die het doet). Maar praat het niet voor jezelf goed met dit als argument.

[Voor 9% gewijzigd door JvS op 06-01-2023 13:03]

• ASW1
  • Nu online
Ik zie met name 1 DS3 die een afwijking naar boven vertoont tov de rest, en dat is dus degene die er steeds uit klapt. Blijkbaar wanneer je APS contacteert dan doen ze hetzelfde.

Het kan me wel degelijk schelen, netbeheerder heeft nav klacht al onderzoek gedaan en gaat hopelijk de wijktrafo zo snel mogelijk omlaag schroeven. Ook ben ik inmiddels van 1 naar 3 fasen gegaan en heb een andere fase gevonden die wat lager in de spanning zit op zonnige dagen. Kortom, ik doe m'n best ;)

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-06 22:31

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Staat waarschijnlijk gewoon in EN 50549-1 of -2 standaard. Opwek apparatuur moet afschakelen tussen Vn*1 en Vn*1.2 en dat binnen een bepaalde tijd (0.1 to 100 seconden). Dat zal in de praktijk tussen 230 en 264V zijn. 253V zit precies in het midden (1.1). Kun je ook terugvinden in dit Certificate of compliance van een SMA omvormer reeks.
Rond 253V is er dus ongeveer +/-10% marge die de leverancier van de apparatuur moet garanderen onder alle omstandigheden. Dat is bij alle temperaturen (-20C in de winter, to +55 graden in de zomer) en over de hele levensduur.

Theo

• BTB
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05 17:29

BTB

Ik heb maart 2019 een QS1 geinstalleerd (801000001467) en die was vrij snel stuk.
Het heeft toen tot juli geduurd voor ik een nieuwe kreeg, maar die doet het sindsdien prima.
Er hangen 4 Sharp paneeltjes van 256 Wp aan.

Bram Bouwens

• Termy

Termy

ASW1 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:59:
[...]

Dat zal dus zijn wat ik hierboven op de afbeelding liet zien, je kunt het afschakel- en startvoltage handmatig aanpassen in de webinterface.
Maar dat kan dus alleen voor de ECU lijkt het waarmee het dan voor de gehele installatie geldt.
Het lijkt niet mogelijk een individuele micro te kalibreren wanneer die afwijkt. Jammer ik hoopte dat dat mogelijk was.
Misschien. Zoals gezegd zag ik in het log (ik heb een installateursaccount) alleen dat er iets met die AC Grid Protection settings gedaan was maar alle instellingen waren verder nog exact gelijk. Ik heb nog doorgevraagd naar wat ze nu precies gedaan hebben maar ze ontweken een direct antwoord.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 22:35

Japie.G

Colour Classic

Hmm ik heb vandaag 2 panelen gehaald met een ds3-l (en een ecu-b). Nu zie dat het serienummer 70300015xxxx is. Ik lees op internet verwchillende verhalen. Valt deze nu wel of niet in se foute range? Dan ruil ik hem liever voor installatie nog om namelijk..
SenH schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:16:
Volgens Forum Photovoltaique zijn inverters ids 703000199xxx tot 7030003289xx getroffen en een FW update gaat het niet verhelpen blijkbaar. De hardware zal moeten gewisseld worden, zijn meer dan 100k inverters. ;)
De mijne lijkt dus een ouder exemplaar te zien. Is iemand op de hoogte van hoe dit nu zit?

[Voor 49% gewijzigd door Japie.G op 06-01-2023 19:51]

De hartelijke groeten van mij!

• SenH
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Japie.G schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:16:
De mijne lijkt dus een ouder exemplaar te zien. Is iemand op de hoogte van hoe dit nu zit?
Volgens die duitse You-tuber zijn dit de defecte ranges:

YouTube: #042 - Probleme mit dem APSystems DS3 | Die ganze Story und Lösungsa...

Je kan altijd eens bij EMEA helpdesk navragen?

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

is met een ecu-b ook op een manier de inverter firmware te zien?

• michel_r
SenH schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:20:
[...]

Volgens die duitse You-tuber zijn dit de defecte ranges:
[Afbeelding]
YouTube: #042 - Probleme mit dem APSystems DS3 | Die ganze Story und Lösungsa...

Je kan altijd eens bij EMEA helpdesk navragen?
twee maanden geleden heb ik een systeem met 6x een DS3-L geplaatst, alle in de serie 70300024xxxx en die draaien alle 6 prima.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Japie.G schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:16:
Hmm ik heb vandaag 2 panelen gehaald met een ds3-l (en een ecu-b). Nu zie dat het serienummer 70300015xxxx is. Ik lees op internet verwchillende verhalen. Valt deze nu wel of niet in se foute range? Dan ruil ik hem liever voor installatie nog om namelijk..

[...]

Heb hem toch maar in gebruik genomen, zonder problemen tot zover.. Ben wel erg benieuwd of ik met een ecu-b de firmware versies ergens kan zien..

• ASW1
  • Nu online
Japie.G schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:25:
[...]

Heb hem toch maar in gebruik genomen, zonder problemen tot zover.. Ben wel erg benieuwd of ik met een ecu-b de firmware versies ergens kan zien..
Dat kan denk ik wel, heb je die ecu-b?

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

ASW1 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:33:
[...]

Dat kan denk ik wel, heb je die ecu-b?
Yes, ik draai 2 panelen met 1 ds3-l. Ik heb daarbij een ecu-b om de boel te monitoren.

• ASW1
  • Nu online
Wanneer je het IP van de ecu-b weet dan in een browser op je netwerk https://192.168.2.10/index.php/hidden/remoteupdate invoeren (IP handmatig aanpassen)

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 14:58

Mad_Demon

de dokter

ASW1 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:30:
Wanneer je het IP van de ecu-b weet dan in een browser op je netwerk https://192.168.2.10/index.php/hidden/remoteupdate invoeren (IP handmatig aanpassen)
Ik heb zelf sinds kort een ECU-B maar die lijkt geen HTTP server te hebben. Is er ergens een instelling die nog aan moet of is dit uitsluitend te benaderen via de AP mode?

edit: wordt hieronder beantwoord, blijkbaar niet. Ik heb zelf overigens een installer account maar ook in de cloud zijn de firmware versies niet te zien.

[Voor 15% gewijzigd door Mad_Demon op 09-01-2023 09:03]

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

ASW1 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:30:
De ECU-B heeft geen webinterface helaas.

• Rayz25
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:18
ELD schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:41:
[...]

Na dit alles te hebben gelezen een maand geleden heb ik de DS3's teruggestuurd en IQ7A's gekocht. Ik had al een M250 systeem en had wat moeite met detectie met mijn Envoy. Na bellen met Enphase kreeg ik als consument direct toegang tot de Enlighten omgeving voor installatie en hielpen ze mij om het op te lossen.

Geen enkel punt of ik wel installateur was of niet. Groot verschil in de dienstverlening dus.
Zo dom dit als ap systems 1 miljoen inverters verkoopt

En enphase 10.000 hoeveel mensen zou je dan online tegenkomen met een probleem.

Precies

Hier ap systems 6 stuks werken als een trein nooit uitval of iets top spul.

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Rayz25 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:35:
[...]

Zo dom dit als ap systems 1 miljoen inverters verkoopt

En enphase 10.000 hoeveel mensen zou je dan online tegenkomen met een probleem.

Precies

Hier ap systems 6 stuks werken als een trein nooit uitval of iets top spul.
Tja het is maar wat je dom vindt. Ik had de niet werkende range gekregen. Ik ga niet wachten op een onzeker RMA traject voor nieuwe omvormers en wil al helemaal niet 6 weken wachten op een oplossing. Bij Enphase werkte het meteen en de hulp die ik nodig had was heel makkelijk bereikbaar.

Had AP systeem maar goede QA dat had ik niet andere omvormers nodig gehad.

• Hansvalk
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-05 08:13
Hallo, ben me ook op Apsystem aan het oriënteren. Na al deze commentaren begin ik overigens wel te twijfelen. Ik heb een ergens gelezen dat je de omvormers ook binnen kunt hangen. Ik neem aan dat dan de 2 kabels van het paneel naar binnen wordt gestoken door het dak beschot en daar de omvormers worden aangesloten net als op het schuine dak. Dit heeft in ieder geval als voordeel dat je bij het omwisselen van zo 'n omvormer, je er makkelijk bij kan en je kan zien of alle lampjes de juiste kleur hebben. Hang je de omvormers dan op een metalen rails op die je dan kan aarden. Of is dat niet nodig. Heeft iemand hier ervaring mee?

Dank voor de antwoorden.
Groeten Hans.

• Termy

Termy

Als je maar 1 of weinig micro's nodig hebt kan je dat overwegen ja. Aarding van de omvormer wordt wel aangeraden (heeft ie ook een aansluitpunt voor) maar of het 'moet' weet ik niet. Ze zijn ook via de stroomkabel naar je meterkast geaard.

• michel_r
Termy schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:06:
Als je maar 1 of weinig micro's nodig hebt kan je dat overwegen ja. Aarding van de omvormer wordt wel aangeraden (heeft ie ook een aansluitpunt voor) maar of het 'moet' weet ik niet. Ze zijn ook via de stroomkabel naar je meterkast geaard.
In normale omstandigheden heeft de nieuwe DS3 serie geen aparte aarding nodig, zie beschrijving.

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-06 23:08
Heb van mijn zonneboer APS gekregen. Nu merk ik vandaag dat 1 van mijn panelen maar half zoveel opbrengt, zonder dat deze in de schaduw ligt.
Via de EMA app kan ik niet veel meer dan monitoren (kan bv geen panelen uitschakelen, of resetten). Klopt dit of mis ik ergens iets? Herkent iemand dit?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:54

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Stoffa schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:12:
Via de EMA app kan ik niet veel meer dan monitoren (kan bv geen panelen uitschakelen, of resetten). Klopt dit of mis ik ergens iets? Herkent iemand dit?
Dat kan ook niet als je wel volledige toegang had. Als je gelijke opbrengst verwacht van de panelen dan is of 1 tracker niet lekker (al acht ik die kans klein) of dat paneel is niet goed (bijv. een diode defect wat een logische verklaring kan zijn).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-06 23:08
DukeBox schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:18:
[...]

Dat kan ook niet als je wel volledige toegang had. Als je gelijke opbrengst verwacht van de panelen dan is of 1 tracker niet lekker (al acht ik die kans klein) of dat paneel is niet goed (bijv. een diode defect wat een logische verklaring kan zijn).
Paneel in kwestie lijkt constant een 40-80 watt minder te doen dan de rest. De overige 7 panelen doen 320 watt, en deze doet 245. Ligging is van alle panelen hetzelfde. Zal de leverancier toch eens bellen wat er aan de hand is.

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Als je bij het paneel kunt, kun je het paneel selectief in de schaduw zetten. Stuk karton over 1/3 van het paneel aangezien de meest panelen uit 3 secties bestaan. Dan wacht je een monitor interval af (1 seconde via P1 meter of 5/10 minuten als je monitor platform dat ondersteund) om te zien dat er inderdaad 1/3 van het paneel vermogen afgaat. Zoniet, dan is er inderdaad een sectie kapot. Dat zal natuurlijk niet een vast vermogen zijn maar een fractie (1/3) van het vermogen dat een normaal paneel oplevert.

Theo

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:54

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Makkelijker is om het voltage uit te lezen van die DS3 van beide panelen, dan kan je daarmee al een conclusie trekken of een diode in bypass staat (of kortsluit).

[Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 17-01-2023 14:58]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Als je dat kunt uitlezen, inderdaad ja. Ik begreep even dat hij dat niet kon.

Theo

• mno
  • Laatst online: 04-06 17:30
Weet iemand of de DS3 omvormers die nu online verkocht worden het probleem niet meer zouden moeten hebben?

Gewoon rösti

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ik had er een paar bij solargarant besteld. Daar kreeg ik helaas geleverd uit de foute serie. Na contact met hun bleek dat ze wel op de hoogte waren van het probleem maar dat per abuis die pallet nog niet teruggestuurd was. Is dus netjes opgelost, en ze weten er wel van. Ik ga er dus enigszins vanuit dat leveranciers inmiddels op de hoogte zijn en de verkeerde serie niet meer uitlevert.

• mno
Japie.G schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:50:
Ik had er een paar bij solargarant besteld. Daar kreeg ik helaas geleverd uit de foute serie. Na contact met hun bleek dat ze wel op de hoogte waren van het probleem maar dat per abuis die pallet nog niet teruggestuurd was. Is dus netjes opgelost, en ze weten er wel van. Ik ga er dus enigszins vanuit dat leveranciers inmiddels op de hoogte zijn en de verkeerde serie niet meer uitlevert.
Thanks. Daar heb ik er ook een paar in bestelling staan. De status is nu In nabestelling, dus ze wachten waarschijnlijk inderdaad op een nieuwe serie.

Gewoon rösti

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Nou, vandaag om 09:57 is mijn DS3-L met serienummer 70300015xxxx gestopt met werken. Geen idee hoe of wat, maar er is geen communicatie meer geweest. Is deze nu dood? En dat terwijl ik dacht dat dit serienummer buiten de problemen zat..

Ik kan nergens technische info vinden in de portal, welke firmware, status, niets. Normal system status geeft hij aan. Wat moet ik hier nu mee..

Mijn ECU-R is van een nieuwer type die geen webinterface meer heeft. Ik kan dus ook lokaal niets zien.

EDIT
laatmaar, ik ben een domme sukkel, mijn ecu-b stond per ongeluk nog aan en die heeft eigenwijs als ie is de omvormer weer overgenomen van mijn ecu-r

[Voor 25% gewijzigd door Japie.G op 25-01-2023 18:09]

• ron.hartman
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Hebben jullie ervaringen met de DS3's die zorgen dat de zekering en/of de aardlek er uit gaan?

Ik had in november een defecte gehad die APsystems binnen 6 weken wist te vervangen. Eerst ging de aardlek eruit en daarna bij het her-inschakelen ging de zekering eruit. Toen ik de zekering opnieuw inschakelde was er een omvormer helemaal dood en werkte de rest van de omvormers weer omdat zowel de aardlek als de zekeringen er in bleven.

Maar vandaag is er een tweede defect geraakt. Op een iets andere manier namelijk namelijk dat de aardlek er in blijft tot de omvormers beginnen te werken. Dan grijpt de aardlek in. Dit is dus steeds na ongeveer 30 seconden. Ik heb maar weer contact opgenomen met AP-Systems...

• HebikWeer
  • Laatst online: 13-03 06:40
Goedemorgen,

Begin januari zijn de modules met de software fout vervangen, helaas zijn er nog steeds 2 modules die niet werken.
De monteur is afgelopen vrijdag langs geweest en heeft het probleem opgelost.
Ik natuurlijk blij dat nu alles werkt, maaaaarrrrrrr ben ik met de oplossing wel blij? Als ik de foto's bekijk vraag ik mij af: kan en mag dit wel?

Alles werkt en de zonnepanelen leveren eindelijk allemaal stroom op.
Uiteraard heb ik dit besproken met de monteur. De monteur gaf aan dat dit niets uitmaakt Anders moeten ze de gehele kabelboom vervangen).

Waar ben ik zelf bang voor;
- kortsluiting door inloop van water
- storingen
- Garantie

Ik hoor graag van jullie of je dit moet accepteren.

[Voor 43% gewijzigd door HebikWeer op 19-02-2023 10:50]

• thecure
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-06 21:38
Als je de doos op die manier tie wrapt aan de rails dat er 2 spruiten aan de zijkant zitten en 1 onder, kan er niet zoveel misgaan qwa water inloop.
Voor alle zekerheid kun je de doos nog vullen met vloeibare hars. Dit wordt ook gedaan met lasdozen die onder de grond komen.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ziet er uit als een reguliere waterdichte lasdoos, niks mis mee. Inderdaad kun je als je dat een beter gevoel geeft een harsvulling doen. Kun je bij je lokale gamma wel halen (incl lasdoos vaak, dat wel ;-) )

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:25
In zo'n doos zitten kleine gaatjes welke je door kunt prikken om als ontwatering te kunnen dienen mocht er toch vocht in de doos komen. Natuurlijk wel enkel het gaatje onder in de doos doorprikken

• HebikWeer
Dank voor jullie info en tips.

Waar het mij ook om gaat is moet je dit accepteren ipv pleisters plakken.
Het is een gloed nieuw systeem en alles door de installateur laten plaatsen.

Doe ik nu moeilijk en is het raar als ik zeg "prutswerk"
Ik zou dit niet aan mijn klanten durven laten zien. Aan je nieuwe TV wil je toch ook geen netsnoer met een kroonblokje?

Nogmaals het kan aan mij liggen maar ik hoor graag of jullie dit ook zouden accepteren. We praten over een systeem van bijna 10K

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit is gewoon een normale manier om buiten een kabel aan te sluiten. Ik vermoed dat het onder een paneel ligt, dus vrij van slagwater. Ik heb op mijn dak ook dit soort doosjes liggen voor mn twee "strings" DS3 inverters.

Je TV is thuis ook zo aangesloten in je centraaldoos btw. Niet ok voor in het zicht en gevaarlijk als het in je woonkamer is. Uitstekende verbinding voor installaties (onder je zonnepanelen of in een centraaldoos)

[Voor 33% gewijzigd door JvS op 19-02-2023 21:27]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

HebikWeer schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:39:
Dank voor jullie info en tips.

Waar het mij ook om gaat is moet je dit accepteren ipv pleisters plakken.
Het is een gloed nieuw systeem en alles door de installateur laten plaatsen.

Doe ik nu moeilijk en is het raar als ik zeg "prutswerk"
Ik zou dit niet aan mijn klanten durven laten zien. Aan je nieuwe TV wil je toch ook geen netsnoer met een kroonblokje?

Nogmaals het kan aan mij liggen maar ik hoor graag of jullie dit ook zouden accepteren. We praten over een systeem van bijna 10K
Heb op dit forum bakken aan prutswerk voorbij zien komen, maar dit valt daar niet onder. Dit is de juiste manier van installeren :-)

• HebikWeer
Dan zal het denk ik aan mij liggen.
Ik verwacht bij een nieuw systeem "originele stekkers" daar betaal je ook voor.

Dat het systeem niet werkt omdat de connector (stekkers) geen goed contact maakt is niet mijn probleem.
Ik vind dat de installateur dan moet zorgen voor nieuwe stekkers en geen lasdoosje.

Ik zal morgen eens contact opnemen met APsystems zelf.

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tja, het klinkt erg principieel, Maar als jij vindt dat je uit principe recht hebt op die stekkers, moet je dat zeker doen.

Ik zou het de moeite echt absoluut niet waard vinden. Ik verwacht een conform systeem dat goed en veilig presteert en garantie heeft waar je recht op hebt. Alleen als een van die dingen ineens niet meer aanwezig is, zou ik vragen hoe de leverancier dat op wilt lossen.

[Voor 37% gewijzigd door JvS op 19-02-2023 22:51]

• mithras2
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-03 10:59
Goedenmiddag,

bedankt voor de informatie rond om het hidden menu van de ecu-r.

De DS3 en! DS3-L in mijn installatie hebben een firmware 2271, een deel DS3 hebben 3015.

Via de remote update button heb ik bij een ds3 de remote update flag gezet. Staat nu op 1.
Helaas geen update en de omvormer staat sindsdien uit (panels op NC, geen power date meer enzov.).

Heb al de support van AP om een firmware update gevraagt, tot nu toe nog geen reactie.

Heeft iemand een idee hoe ik de remote update flag kan weghalen?

Alvast bedankt!

Groeten
Juergen
Neovo schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:06:
Dat er bij verschillende PV-installaties DS3's zomaar zijn gestopt met functioneren sinds afgelopen dagen kan bijna geen toeval zijn, het doet mij denken aan een foutieve firmware update.

Ik ben heel benieuwd welke firmware versie jullie ECU en omvormers hebben, @thecure en @Mariodh.
Mochten jullie toevallig een ECU-R PRO hebben of een andere ECU die een bereikbare webinterface heeft, via deze URL's kun je de versienummers uitlezen:
- http://x.x.x.x/index.php/hidden/version
- http://x.x.x.x/index.php/hidden/remoteupdate

• Neovo
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
mithras2 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:40:
Goedenmiddag,

bedankt voor de informatie rond om het hidden menu van de ecu-r.

De DS3 en! DS3-L in mijn installatie hebben een firmware 2271, een deel DS3 hebben 3015.

Via de remote update button heb ik bij een ds3 de remote update flag gezet. Staat nu op 1.
Helaas geen update en de omvormer staat sindsdien uit (panels op NC, geen power date meer enzov.).

Heb al de support van AP om een firmware update gevraagt, tot nu toe nog geen reactie.

Heeft iemand een idee hoe ik de remote update flag kan weghalen?

Alvast bedankt!

Groeten
Juergen

[...]
Ik ben hier zelf ook al een keer tegenaan gelopen. Heb het opgelost door in de webinterface (via de app zal misschien ook werken) de desbetreffende omvormer(s) weg te halen onder “ID Management” en na een half uurtje weer toe te voegen.
Dit zet de remote update flag voor deze omvormers weer op terug 0 en zou ervoor moeten zorgen dat ze weer normaal functioneren. :)

• mithras2
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-03 10:59
Neovo schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:57:
[...]

Ik ben hier zelf ook al een keer tegenaan gelopen. Heb het opgelost door in de webinterface (via de app zal misschien ook werken) de desbetreffende omvormer(s) weg te halen onder “ID Management” en na een half uurtje weer toe te voegen.
Dit zet de remote update flag voor deze omvormers weer op terug 0 en zou ervoor moeten zorgen dat ze weer normaal functioneren. :)
Hallo Neovo,

Heel erg bedankt voor deze handige tip, ik heb het probleem hiermee kunnen verhelpen!
Top van je!

Gr.
Juergen

• markerhh
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-06 22:56
Weet iemand of de Jinko Tiger N type 420wp en 108cellen goed te combineren is met de DS3? En/of is de DS3 L beter?

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-06 20:05
markerhh schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:11:
Weet iemand of de Jinko Tiger N type 420wp en 108cellen goed te combineren is met de DS3? En/of is de DS3 L beter?
DS3-s als je die kan krijgen
maar dit is niet echt de plek om dit soort vragen te stellen

DS3-S – 640VA output, ideal for PV modules up to 400W+
DS3-L – 748VA output, ideal for PV modules up to 480W+
DS3 – 880VA output, ideal for PV modules up to 550W+

• DrLivingstoned
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-04 16:27
Ik heb 4 maal een DS3-L op één fase. Vandaag toen de zon lekker aan het schijnen was viel ineens een van de DS3-L uit (0 watt in de app.) Op een gegeven moment vielen er zelfs twee kortstondig uit.

Spanning van de panelen 40Volt en een netspanning van max. 238Volt volgens
http://192.168.x.x/index.php/realtimedata. Dus alles keurig binnen de marges zou ik zeggen.

Als ik in de app terug ga zoeken dan blijkt dit veel vaker voor te komen. Meestal rond het middag uur als de zon het sterkste is.

Het UID van de DS3-L's is in de 70300015xxxx reeks dus niet eentje van de terugroep of software update groep.

Wat me opviel is dat er een melding op de zigbee bus staat :
32 BUS Voltage Too High 70300015xxxx 2023-03-24 12:44:14.
Dit tijdstip komt overeen met het moment dat deze unit ook daadwerkelijk uitvalt.
( http://192.168.x.x/index.php/display/status_zigbee )

Het lijkt me aannemelijk dat de Voltage too High melding zorgt voor het afschakelen van de units.
Echter ... de spanning die de DS3-L aangeeft zit mijlenver van de 253 volt af.
Ook heb ik 4 DS3-L omvormers op één fase, dat zou gewoon moeten kunnen.

Weet iemand wat hier aan de hand is ?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SenH
  • Niet online
DrLivingstoned schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:12:
Het lijkt me aannemelijk dat de Voltage too High melding zorgt voor het afschakelen van de units.
Klinkt vergelijkbaar als het issue in deze draadjes:
mno in "APSystems DS3-L / Zonnepaneel weg valt in de ECU-R."
kippetje01 in "Uitval micro omvormers bij zon met wolk"

Oplossing was een aanpassing door APS EMEA helpdesk laten uitvoeren.

[Voor 9% gewijzigd door SenH op 24-03-2023 20:32]

• Aengineering
Is dat niet de Reactive Power Control ?

• DrLivingstoned
Wat is een reactive power control ?

Ik heb een mail aan AP systems gestuurd, ik hoop dat ze snel reageren.
Gisteren weer een groot aantal uitvallende omvormers tijdens de zonnige uren.
Op een bepaald moment 3 van de 4 uitgevallen.

Mochten ze niet reageren dan vond ik dit linkje waar je zo te zien per omvormer parameters kan aanpassen.
De parameter van de step-up/step down conversie zit er niet tussen dus ik betwijfel of dat überhaupt iets gaat helpen. Maar dat ga ik nog niet doen, eerst even op AP systems wachten.

http://192.168.x.xx/index.php/configuration

Ik ben trouwens wel benieuwd welke GRID-code jullie hebben.
Mijn systeem staat op "netcode", voor Liander Noord Holland

• mno
DrLivingstoned schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:42:
Ik heb een mail aan AP systems gestuurd, ik hoop dat ze snel reageren.
Gisteren weer een groot aantal uitvallende omvormers tijdens de zonnige uren.
Op een bepaald moment 3 van de 4 uitgevallen.
Het beste kan je maandag even de helpdesk bellen op het nummer dat in de bevestigings e-mail staat. Dan kunnen ze de interne spanningsparameter direct voor je aanpassen en is je probleem verholpen.

Volgens de helpdeskmedewerker stond deze aanpassing los van de grid profile.

Gewoon rösti

• DrLivingstoned
Vandaag een mislukte poging voor de (NL) klantenservice.

Als je in het menu aangeeft het zelf geïnstalleerd te hebben, dan wordt je vriendelijk en automatisch verbroken met de mededeling het maar zelf uit te zoeken. Nog hilarischer is de keuze voor professioneler installateur. Dan mag je een bericht inspreken en daarna wenst de elektronische stem je "vaarwel" .

Morgen nog maar eens proberen.

• mno
DrLivingstoned schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:02:
Vandaag een mislukte poging voor de (NL) klantenservice.

Als je in het menu aangeeft het zelf geïnstalleerd te hebben, dan wordt je vriendelijk en automatisch verbroken met de mededeling het maar zelf uit te zoeken. Nog hilarischer is de keuze voor professioneler installateur. Dan mag je een bericht inspreken en daarna wenst de elektronische stem je "vaarwel"
Je moet inderdaad aangeven dat je een professionele installateur bent anders wordt de verbinding direct verbroken. Ik denk dat je net pech had dat alle medewerkers in gesprek waren en je daarom naar de voicemail ging.

Gewoon rösti

• ASW1
  • Nu online
Vandaag een melding die ik nog nooit eerder heb gezien; eenmalig en op die piek van de opbrengst van vandaag.
"CP protection", en nog iets in het Chinees, iemand enig idee wat dat is?

• SenH
  • Niet online
ASW1 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:44:
"CP protection", en nog iets in het Chinees, iemand enig idee wat dat is?
[Afbeelding]
Ik vermoed dat CP protection "Over Power" protection is. Ik had dit event een paar dagen geleden ook. (ZP 410W, max. DS3-L kanaal 365VA). Die Chinese tekens vertaalt Google Translate ook naar "protection" (op kanaal 2). ;)

• DrLivingstoned
Vanochtend om 9 uur een nieuwe poging gedaan.

Vriendelijk te woord gestaan (en gelukkig geen vragen of ik echt een installateur ben).
"Het is een bekend bus-probleem, er gaat een algemene update komen maar die is er nog niet."

Voor wie niet kan wachten kan support (als je het ecu nummer doorgeeft) het aanpassen terwijl je wacht.

Nu wachten tot de zon weer uitbundig gaat schijnen en dan hoop ik dat de boel stabiel blijft.

• ASW1
  • Nu online
SenH schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:17:
[...]

Ik vermoed dat CP protection "Over Power" protection is. Ik had dit event een paar dagen geleden ook. (ZP 410W, max. DS3-L kanaal 365VA). Die Chinese tekens vertaalt Google Translate ook naar "protection" (op kanaal 2). ;)
Hoe moet ik dat interpreteren, is dit wanneer een paneel meer levert dan de omvormer aankan en de omvormer aftopt op vermogen?

• SenH
  • Niet online
ASW1 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:36:
[...]

Hoe moet ik dat interpreteren, is dit wanneer een paneel meer levert dan de omvormer aankan en de omvormer aftopt op vermogen?
Ik vermoed dat inderdaad, event viel hier ook met een piek overeen.

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:25
DrLivingstoned schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:42:

Mochten ze niet reageren dan vond ik dit linkje waar je zo te zien per omvormer parameters kan aanpassen.
De parameter van de step-up/step down conversie zit er niet tussen dus ik betwijfel of dat überhaupt iets gaat helpen. Maar dat ga ik nog niet doen, eerst even op AP systems wachten.

http://192.168.x.xx/index.php/configuration
Ik krijg een inlogscherm, met welke gegevens moet hier ingelogd worden?

• DrLivingstoned
Inlog scherm is :
admin
admin

en nu denk je ... dat had ik zelf ook kunnen bedenken ;)

• DrLivingstoned
Overigens kan ik melden dat na het aanpassen van de parameters door de helpdesk van APsystems mijn omvormers niet meer zijn uitgevallen. Vandaag waren er een paar zonnige momenten waarbij mijn paneeltjes meer dan 300 watt per stuk produceerden en alles is blijven werken.
Ook op de zigbee bus ( http://192.168.x.xx/index.php/display/status_zigbee) geen high voltage meldingen meer.

Het werkt dus !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-06 21:40
Hier zelfde issue. 2 omvormers vallen willekeurig uit, met dezelfde melding 'bus voltage too high'. Heb dit geloof ik nog niet eerder gehad, maar ook nooit bewust op gelet.

Ik was op het dak bezig om blad weg te halen, dus liep om de installatie heen (wisselende schaduw) - zou dit een oorzaak kunnen zijn? Inmiddels zijn alle omvormers om de beurt uitgevallen, en nu weer aan het opstarten zo lijkt.

Wachten op de update dus? Krijg er wel beetje een apart gevoel van. Je vertrouwd er toch op dat zo'n systeem stabiel is en komende maanden voor je gaat werken..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Termy

Termy

@Guus. Wachten of de emea helpdesk mailen zoals aangegeven in het topic :).

• Aengineering
wat mij opvalt is die 47Volt
ik zie bij een van mijn QS1's dat die dipt boven de 39Volt door schiet naar 45v en weer terug komt ??

Guus. schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:59:
Hier zelfde issue. 2 omvormers vallen willekeurig uit, met dezelfde melding 'bus voltage too high'. Heb dit geloof ik nog niet eerder gehad, maar ook nooit bewust op gelet.

Ik was op het dak bezig om blad weg te halen, dus liep om de installatie heen (wisselende schaduw) - zou dit een oorzaak kunnen zijn? Inmiddels zijn alle omvormers om de beurt uitgevallen, en nu weer aan het opstarten zo lijkt.

[Afbeelding]

Wachten op de update dus? Krijg er wel beetje een apart gevoel van. Je vertrouwd er toch op dat zo'n systeem stabiel is en komende maanden voor je gaat werken..

• Petrus.Windhoos
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-05 20:24
ron.hartman schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:50:
Hebben jullie ervaringen met de DS3's die zorgen dat de zekering en/of de aardlek er uit gaan?

Ik had in november een defecte gehad die APsystems binnen 6 weken wist te vervangen. Eerst ging de aardlek eruit en daarna bij het her-inschakelen ging de zekering eruit. Toen ik de zekering opnieuw inschakelde was er een omvormer helemaal dood en werkte de rest van de omvormers weer omdat zowel de aardlek als de zekeringen er in bleven.

Maar vandaag is er een tweede defect geraakt. Op een iets andere manier namelijk namelijk dat de aardlek er in blijft tot de omvormers beginnen te werken. Dan grijpt de aardlek in. Dit is dus steeds na ongeveer 30 seconden. Ik heb maar weer contact opgenomen met AP-Systems...
Ik herken dit probleem. Dit is hier ook aan de hand. Nadat een aantal keer de ALAMAT is aangesproken is 1 DS3 er mee gestopt en daarna werkt alles prima. Zijn er meer die dit herkennen en weten wat er mis kan zijn?

Ik heb APSystems een stuk of 5 keer gemaild hierover. Geen reactie. Gebeld. Geen gehoor. Wat is jullie ervaring met de service vanuit APSystems?

[Voor 17% gewijzigd door Petrus.Windhoos op 06-04-2023 16:42]

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Aengineering schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:09:
wat mij opvalt is die 47Volt
ik zie bij een van mijn QS1's dat die dipt boven de 39Volt door schiet naar 45v en weer terug komt ??
[...]
Ik vermoed dat de DC spanning van je panelen van Vmpp naar Voc gaat omdat je omvormer de impedantie enorm verhoogt (is de manier waarop ie de panelen uitzet). Dus voltage is meer gevolg dan oorzaak. Check je panelen datasheet om te zien of mijn ingeving klopt. 0watt en wel zon is in principe gewoon Voc.
Petrus.Windhoos schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:39:
[...]

Ik heb APSystems een stuk of 5 keer gemaild hierover. Geen reactie. Gebeld. Geen gehoor. Wat is jullie ervaring met de service vanuit APSystems?
Wat ik hier in het topic is dat je de engelstalige support moet hebben. Nederlands is matig idd (of die forwarden alleen maar en zijn dus enkel een horde misschien)

[Voor 28% gewijzigd door JvS op 06-04-2023 18:49]

• Petrus.Windhoos
JvS schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:48:
[...]

Wat ik hier in het topic is dat je de engelstalige support moet hebben. Nederlands is matig idd (of die forwarden alleen maar en zijn dus enkel een horde misschien)
Dank voor de tip. En dan de engelstalige telefonische support of gewoon een mailtje in het engels tikken?

• Termy

Termy

Ik werd prima geholpen in het Nederlands. Welk adres mail je? support.emea@apsystems.com?

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb een jaar geleden ook contact gehad met support.emea@apsystems.com

Ik weet niet hoe de mensen met recente ervaringen het gedaan hebben. Zie meerdere reacties in dit topic en in dit topic (dat meer specifiek gaat over het wegvallen van de omvormers, dit topic gaat meer over die batch die helemaal niets deed):
APSystems DS3-L / Zonnepaneel weg valt in de ECU-R.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:24

Wuursj

want worst is al bezet

Petrus.Windhoos schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:39:
[...]
Bij mij heel goed. De internationale site dan. Bij de NL importeur na weken een mailtje dat ik maar APS INT moest contacten. Dat gedaan (in Engels) en zij reageeren meteen al is het wel erg kort en krachtig. Ze hebben mijn ECU uitgelezen, hardware fout gecontateerd en een week later lag een nieuwe omvormer in de bus. Dit ging wel nog over een 'oude' YC600.

[Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 07-04-2023 09:48]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• starbeach
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-05 19:32
Even voor de duidelijkheid, als je mailt naar support.emea@apsystems.com is dit dan de internationale support? Dus hier even een Engelse mail naar toe sturen?

• Termy

Termy

Ik heb daar in het NL naar gemaild maar engels kan vast ook. Geen idee of er dan ook daadwerkelijk iemand anders reageert.

• Petrus.Windhoos
starbeach schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:58:
Even voor de duidelijkheid, als je mailt naar support.emea@apsystems.com is dit dan de internationale support? Dus hier even een Engelse mail naar toe sturen?
Ik heb nu via de engelse website het contactformulier ingevuld, vanzelfsprekend in het Engels. Als ik nu wel vlot een reactie krijg laat ik het hier wel even weten. Wellicht dat een ander er weer mee geholpen is.

• isarddubois
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-06 17:32
Via dat formulier kreeg ik geen reactie. Via support.emea@apsystems.com wel 1 keer, met alleen de melding dat ze de micro's hebben geupdate. Dat hielp verder niks.
En op de mails die ik daarna stuurde heb ik weer geen respons gehad.

Wel hetzelfde probleem als vrijwel iedereen hier.

• Blue-Bird
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:20
Dinsdag worden hier panelen gelegd waarbij 4 APsystems micro omvormers zijn geoffreerd. Afgelopen vrijdag kreeg ik bericht dat vanwege het ontdekken van een technisch mankement bij de APsystems omvormers (DS3-L) wat kan leiden tot rendementsverlies, deze worden vervangen door Hoymiles.
Zijn jullie bekend met dit mankement of probeert de leverancier (SolarNRG via Vereniging Eigen Huis) mij goedkopere omvormers te leveren?

• Peter_v_m
  • Laatst online: 04-06 08:17
Hier ook een vreemd probleem bij een kennis waar ik eind oktober 6 panelen met 3x een DS3 heb gelegd.
Hebben de hele winter gewerkt tot we er achter kwamen nu de zon wat sterker is dat zodra bij een van de DS3's het vermogen per paneel boven de 300 watt komt de omvormer terug regelt en soms zelf uit gaat.
En dan later weer terug komt.
Vandaag het Zigbee log bekeken en krijg de melding "AC Voltage_stage4 Exceeding Range" als dit gebeurt.
Zag dat de DS3"s op software versie 3015 draaien.
Gezien mijn DS3's thuis met software versie 3067 draaien leek het me verstandig eerst maar de firmware te updaten.
Heb toen de Remote update geactiveerd en er kwam bij Remote Update Flag bij elke DS3 netjes een 1 te staan.

Enkel naar dat ik dit gedaan heb hadden we totaal geen opbrengst meer, alle panelen 0 Watt.
Ook de groep van de omvormers gemeten met een stroomtang, slechts 200mA.
Dus echt geen opbrengst.
Wel via de manager app geven ze alle 3 een OK bij de sync-status.

Kan het zo zijn dat de omvormers uitschakelen zodra je de Remote update aan zet, en dan wachten tot de update is uitgevoerd ? (waarschijnlijk vannacht)

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Peter

[Voor 7% gewijzigd door Peter_v_m op 08-04-2023 20:18. Reden: extra info toegevoegd]

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-06 21:40
isarddubois schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 17:31:
Via dat formulier kreeg ik geen reactie. Via support.emea@apsystems.com wel 1 keer, met alleen de melding dat ze de micro's hebben geupdate. Dat hielp verder niks.
En op de mails die ik daarna stuurde heb ik weer geen respons gehad.

Wel hetzelfde probleem als vrijwel iedereen hier.
Yes, vandaag wederom drama. Na week nog geen reactie vanuit APS. Lekker.

Patroon van vandaag (onbewolkt, vol zon):

• isarddubois
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-06 17:32
Hier nog iets beroerder dan bij jou. Lijkt wel een trampoline log... O-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arnoloos
  • Laatst online: 03-06 22:31
Peter_v_m schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:55:
Hier ook een vreemd probleem bij een kennis waar ik eind oktober 6 panelen met 3x een DS3 heb gelegd.
Hebben de hele winter gewerkt tot we er achter kwamen nu de zon wat sterker is dat zodra bij een van de DS3's het vermogen per paneel boven de 300 watt komt de omvormer terug regelt en soms zelf uit gaat.
En dan later weer terug komt.
Vandaag het Zigbee log bekeken en krijg de melding "AC Voltage_stage4 Exceeding Range" als dit gebeurt.
Zag dat de DS3"s op software versie 3015 draaien.
Gezien mijn DS3's thuis met software versie 3067 draaien leek het me verstandig eerst maar de firmware te updaten.
Heb toen de Remote update geactiveerd en er kwam bij Remote Update Flag bij elke DS3 netjes een 1 te staan.

Enkel naar dat ik dit gedaan heb hadden we totaal geen opbrengst meer, alle panelen 0 Watt.
Ook de groep van de omvormers gemeten met een stroomtang, slechts 200mA.
Dus echt geen opbrengst.
Wel via de manager app geven ze alle 3 een OK bij de sync-status.

Kan het zo zijn dat de omvormers uitschakelen zodra je de Remote update aan zet, en dan wachten tot de update is uitgevoerd ? (waarschijnlijk vannacht)

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Peter
Dat heb ik ook gehad. Niks hielp ook telefonisch contact met apsystems leverde niks op.
Uiteindelijk de omvormers uit de ecu verwijdert en opnieuw toegevoegd waarna alles weer werkte.
Uiteraard wel met de bijbehorende regelmatige uitvallen, dat dan weer wel...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 06:16
Hmm, gelukkig lees ik dit topic nu. Wilde voor op een schuurtje een DS3 met twee panelen installeren maar zal nu wellicht uitwijken naar een alternatief (iemand nog goede tips?).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aengineering
Blue-Bird schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:36:
Dinsdag worden hier panelen gelegd waarbij 4 APsystems micro omvormers zijn geoffreerd. Afgelopen vrijdag kreeg ik bericht dat vanwege het ontdekken van een technisch mankement bij de APsystems omvormers (DS3-L) wat kan leiden tot rendementsverlies, deze worden vervangen door Hoymiles.
Zijn jullie bekend met dit mankement of probeert de leverancier (SolarNRG via Vereniging Eigen Huis) mij goedkopere omvormers te leveren?
ze zijn niet echt goedkoper toch?
ken ze verder niet.

APS gaat niet helemaal lekker maar de service was altijd goed

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Termy

Termy

Tja, hier werken m'n DS3-Ls gewoon prima.

• Peter_v_m
  • Laatst online: 04-06 08:17
Arnoloos schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:12:
[...]

Dat heb ik ook gehad. Niks hielp ook telefonisch contact met apsystems leverde niks op.
Uiteindelijk de omvormers uit de ecu verwijdert en opnieuw toegevoegd waarna alles weer werkte.
Uiteraard wel met de bijbehorende regelmatige uitvallen, dat dan weer wel...
Inderdaad bleek dit de oplossing om de micro's weer aan de praat te krijgen.

Het hele vreemde is nu dat bij remote update flag nu een 0 staat en nog steeds versie 3015.
Ben benieuwd of die binnenkort toch gaat updaten naar versie 3067.
Nu even afwachten tot ze over de 300 watt gaan.

Wel had ik gemerkt dat het netprofiel niet was ingesteld.
Dit als nog even gedaan (Europa, Netherlands, Netcode)
Mogelijk was dit het probleem.

• Arnoloos
  • Laatst online: 03-06 22:31
Peter_v_m schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:59:
[...]

Inderdaad bleek dit de oplossing om de micro's weer aan de praat te krijgen.

Het hele vreemde is nu dat bij remote update flag nu een 0 staat en nog steeds versie 3015.
Ben benieuwd of die binnenkort toch gaat updaten naar versie 3067.
Nu even afwachten tot ze over de 300 watt gaan.

Wel had ik gemerkt dat het netprofiel niet was ingesteld.
Dit als nog even gedaan (Europa, Netherlands, Netcode)
Mogelijk was dit het probleem.
Helaas staat dit bij mij wel ingesteld, zonder verbetering.
Je kan er zelf weinig aan doen.
Wel heb ik begrepen van iemand die contact heeft gehad met apsystems dat ze bezig zijn met een update maar waneer die komt weet niemand.
Het schijnt als je ze belt dat ze op afstand parameters aanpassen waarmee het verholpen is. Ik ga morgen bellen.

• Doomedahab
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-06 13:24
Bij mijn DS3-L is het inderdaad opgelost door APSystems nadat ik het probleem aan mijn leverancier had gemeld. Men gaf aan de parameters te hebben aangepast. Deze aanpassing zal in een volgende firmware update de standaard instelling worden vertelden ze.

Na de aanpassing geen uitval meer gezien gelukkig.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Weer een nieuw probleem? Wat een waardeloze meuk zeg dat als spul.. Hoe zie je dan of je dit probleem hebt? Ook weer alleen bij bepaalde serienummers? Ik lijk er geen last van te hebben. Althans, ik zie geen omvormers naar 0 gaan (ds3-l)

[Voor 16% gewijzigd door Japie.G op 11-04-2023 12:11]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee