Zonnepanelen: 3 offertes; welke zou jij kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubobo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-04 00:57
Ik heb 3 offertes gekregen voor mijn dak; welke is het beste? Qua prijs scheelt niet veel, dus gaat met name om opbrengst en kwaliteit.

Doel: zo vol mogelijk leggen met maximale opbrengst.

De foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smIAziFT6JhROKdeR9rilD_COc8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vpm9BoLKqWnuqiwtPpcpui6h.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLhXk4Nwncgnev5fDO4bdYWLzW0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/adkzZsasBuXWUImGG8uAgcvo.png?f=fotoalbum_large

Orientatie hellend dak: Zuiden/ zuidoosten. Helling 33,4 graden. Plat dak: lijkt meest ideaal voor oost/west opstelling.

Dakruimte: Afmetingen: +/- 4.70 x 5.70 op hellend dak, 8.50 x 2.70 platte dak. Bruikbare ruimte hellend dak: alles behalve de schoorsteen. Raam gaat eruit en wordt dak. Bruikbare ruimte plat dak: Achterste 5,7 - 6 meter. Ervoor komt nog een lichtstraat.

Schaduw:
Hellend dak: Wat zachte schaduw van de bomen die ervoor staan (https://www.google.com/ma...1422831,54m/data=!3m1!1e3.
Plat dak: Harde schaduw van de woning ernaast. Zal met name in de ochtend avond voor oost/west interessant zijn als aanvulling op t zuidelijk gerichte dak.

Verbruik:
Na renovatie van 't gas los: Warmtepomp, doorstroomverwarmer, inductie, verder regulier gebruik voor gezin van 3/4. Op termijn electrische auto.

Aansluiting: 3 fasen
Doel: maximaal eigen verbruik dekken en maximaal salderen.
Budget 10-12k.
Data: minimale monitoring is voldoende. Zolang ze hun werk maar doen ;).

Regio: Zwolle.
Offerte 1(lokaal) en 3(zonneplan) zijn vergelijkbaar en werken met deels een eenvoudige stringomvormer en een deel optimzers. Offerte 2 (lokaal) werkt met enphase.
Offerte 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iBTzfYTCohbm37xb5J5s6DpliQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BRYQE2qEtxfUS1hhuQeDb9Gw.png?f=fotoalbum_large
Verwachte opbrengst: 7078 kwh. 13 panelen hellend dak, 4 grotere plat dak.
Offerte 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e31MEI7kwxpjIDg5-i_SVXuR-cA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q8p0jyRIRhkdAUiwLfrwCjzE.png?f=fotoalbum_large
Verwachte opbrengst: 6617 kwh. 12 panelen hellend dak, 6 plat dak.
Offerte 3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1wmJGpqOB5WJwM_f2Et5jnsy_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iolwUjMyJVQNVq0BqHV8xPHu.png?f=fotoalbum_large

Zij werken met: de DMECG DM400M10-54HBB/-V. Verwachte opbrengst: 5919 kwh. 12 panelen hellend dak, 6 op platte dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CoiiNg29TF9wX8DnJDfEQvLocg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TnjAtR3IOeAV5iu91fmi88iR.png?f=user_large

Welke zouden jullie kiezen? Of ontbreekt er nog 1 die ik zeker zou moeten overwegen?

[ Voor 3% gewijzigd door Hubobo op 22-01-2023 22:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

allemaal prima kwaliteit. Opbrengst is per wp als het allemaal hetzelfde legplan heeft ook gelijk. Blijft over: Euro / Wp, reken die uit en neem de goedkoopste/

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
De eerste lijkt door de verschillende panelen meer in te spelen op jouw specifieke mogelijkheden. Ook de hoogste verwachtte opbrengst. Zelfs 4mm2 kabel! Ik zou die kiezen. Bij nagenoeg gelijke prijzen ook de goedkoopste Wp.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:13
Ik zou even zeker stellen dat Zonneplan een 3 fase omvormer komt installeren. Dat zou mijn voorkeur hebben ipv de 1 fase omvormer van optie 1. Bij offerte 1 zou ik nog eens kritisch kijken naar de omvormer en de aardlekautomaat.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubobo
Tupolev schreef op maandag 23 januari 2023 @ 07:12:
Bij offerte 1 zou ik nog eens kritisch kijken naar de omvormer en de aardlekautomaat.
Deze zijn niet voldoende / oke denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik mis bij 1 de omvormer voor de 13 panelen op het schuine dak? Die 2000 is voor die 4 panelen op het platte dak.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hubobo
Rol-Co schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:16:
Ik mis bij 1 de omvormer voor de 13 panelen op het schuine dak? Die 2000 is voor die 4 panelen op het platte dak.
Ze doen alles op 1 omvormer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:34
Mocht je voor Enphase optie 2 gaan, laat een 'Envoy-S Metered' plaatsen, hiermee kun je in de toekomst eventueel een thuisaccu aansluiten en heeft iets meer statistieken.

Zelf zou ik voor 2 gaan, geen omvormer in huis en omvormer hoef je niet meer te vervangen tijdens levensduur i.v.m. 25 jaar garantie op de micro omvormers bij Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:58
deagan1337 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:43:
Mocht je voor Enphase optie 2 gaan, laat een 'Envoy-S Metered' plaatsen, hiermee kun je in de toekomst eventueel een thuisaccu aansluiten en heeft iets meer statistieken.

Zelf zou ik voor 2 gaan, geen omvormer in huis en omvormer hoef je niet meer te vervangen tijdens levensduur i.v.m. 25 jaar garantie op de micro omvormers bij Enphase.
Hier wil ik een sidenote bij plaatsen. Toen ze bij mij panelen aan het plaatsen waren was er een interessante discussie tussen de panelenboer en elektricien aan de keukentafel bij mij: de 25 jaar garantie op de micro omvormer is leuk en aardig, maar WIE gaat er het dak op om deze te vervangen? De panelenboer doet het (na twee jaar wettelijke garantie) niet meer voor niets... Enphase levert je dan wel de omvormer, maar je mag zelf regelen dat deze op het dak komt.
Plus er was discussie over wie de aanspraak moet doen op de garantie: de klant zelf, of de panelenboer?
Daarbij deed de fabrikant (in hun geval SolarEdge) wel eens moeilijk over garantie en werd het vaak gegooid op foute installatie.

Dus ze waren kwa serviceability niet te spreken over micro's of optimizers omdat er bij een defect iemand het dak op moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Rol-Co Die 2000 is de serie. 5k = 5kW.
Ik vraag me alleen af hoe het zit met 9 optimizers en 17 panelen.
Ik kies zelf alleen voor micro's waar ik er makkelijk bij kan.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deagan1337
boxlessness schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:52:
[...]

Hier wil ik een sidenote bij plaatsen. Toen ze bij mij panelen aan het plaatsen waren was er een interessante discussie tussen de panelenboer en elektricien aan de keukentafel bij mij: de 25 jaar garantie op de micro omvormer is leuk en aardig, maar WIE gaat er het dak op om deze te vervangen? De panelenboer doet het (na twee jaar wettelijke garantie) niet meer voor niets... Enphase levert je dan wel de omvormer, maar je mag zelf regelen dat deze op het dak komt.
Plus er was discussie over wie de aanspraak moet doen op de garantie: de klant zelf, of de panelenboer?
Daarbij deed de fabrikant (in hun geval SolarEdge) wel eens moeilijk over garantie en werd het vaak gegooid op foute installatie.

Dus ze waren kwa serviceability niet te spreken over micro's of optimizers omdat er bij een defect iemand het dak op moet.
Dit probleem heb je zoals je aan geeft zowel bij micro omvormers als optimizers. Bij een defect zul je inderdaad sowieso het dak op moeten.

Ik had de optie bij de leverancier om een extra garantie af te nemen voor 100 euro bij een stichting. Hierbij vervangen ze voor 10 jaar zonder enige kosten voor dak opgaan, ook als de leverancier failliet zou zijn gegaan in de tussentijd.

Een kennis die ook panelen heeft afgenomen bij dezelfde leverancier, had blikseminslag. Toen zijn er netjes 4 SolarEdge optimizers vervangen onder garantie, zonder kosten om het dak op te gaan.

Misschien is dat nog iets om te checken of er een dergelijke optie is bij 1 van deze leveranciers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ControlFreak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-04 21:53
deagan1337 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:53:
[...]

Dit probleem heb je zoals je aan geeft zowel bij micro omvormers als optimizers. Bij een defect zul je inderdaad sowieso het dak op moeten.

Ik had de optie bij de leverancier om een extra garantie af te nemen voor 100 euro bij een stichting. Hierbij vervangen ze voor 10 jaar zonder enige kosten voor dak opgaan, ook als de leverancier failliet zou zijn gegaan in de tussentijd.

Een kennis die ook panelen heeft afgenomen bij dezelfde leverancier, had blikseminslag. Toen zijn er netjes 4 SolarEdge optimizers vervangen onder garantie, zonder kosten om het dak op te gaan.

Misschien is dat nog iets om te checken of er een dergelijke optie is bij 1 van deze leveranciers.
Volgens mij is het bij blikseminslag dan toch al een verzekeringskwestie en zou ook de kosten voor op het dak gaan mee verzekerd moeten zijn... (in dit geval dus een dubbele verzekering)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:24
[...]

Hangt van de voorwaarden af uiteraad. Dat consumenten er niks voor betalen is eerder een service dan een recht. En is volgensmij niet wettelijk geregeld.

Wat betreft de ts zou ik voor optie 2 gaan. Geen omvormer meer in huis helemaal ideaal. Denk ook dat de opgegeven oplevering redelijk laag ingeschat is.

Wat verbruik je nu ? En wat verwacht je te gaan verbruiken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deagan1337
ControlFreak schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:57:
[...]

Volgens mij is het bij blikseminslag dan toch al een verzekeringskwestie en zou ook de kosten voor op het dak gaan mee verzekerd moeten zijn... (in dit geval dus een dubbele verzekering)
Klopt maar dus sowieso als er iets zou zijn ( ander defect ), wordt het gefixt. Wel een fijn idee :-)

Ik denk dat het ook aan de installateur ligt, deze goede ervaringen mee, was binnen een week vervangen uit hunzelf. De ene zal zo min mogelijk doen en de ander meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Jan-man En ik wil hem juist binnenshuis hebben. Kan je er zonder problemen bij.
edit: en geen weersinvloeden

[ Voor 15% gewijzigd door onetime op 23-01-2023 13:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-04 21:20

Die thuisaccu van Enphase is ook onzin want je micro maakt eerst van DC AC en daarna moet het weer als DC in de accu. Als je echt een accu wil moet je een andere omvormer kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hubobo schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:32:
[...]

Ze doen alles op 1 omvormer.
Ja zie het nu ook, ik zou als het dan toch 1 fase wordt liever 2 stuks zien.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-04 15:33
[...]
Dat is een discussie tussen twee mannen die wel of niet het dak op moeten... iets waar je je bij garantie / verzekering niet druk over hoeft te maken...

Wij hebben de omvormers op het dak... gaat er één stuk, heb ik nog steeds opbrengst minus 1 paneel.
En wie dan het dak op gaat? zal mij wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-04 15:33
alwind schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:24:
[...]

Die thuisaccu van Enphase is ook onzin want je micro maakt eerst van DC AC en daarna moet het weer als DC in de accu. Als je echt een accu wil moet je een andere omvormer kiezen.
De laadpaal van je E-auto is ook gewoon AC

van het dak naar de begane grond brengen is aansluit technisch veel minder issue met AC naar benee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:58
Waarnemer schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:55:
[...]

Dat is een discussie tussen twee mannen die wel of niet het dak op moeten... iets waar je je bij garantie / verzekering niet druk over hoeft te maken...

Wij hebben de omvormers op het dak... gaat er één stuk, heb ik nog steeds opbrengst minus 1 paneel.
En wie dan het dak op gaat? zal mij wat...
Dat is het punt: de omvormer valt onder garantie. Niet de installatie er van.
Bij een verzekeringskwestie is de installatie ervan natuurlijk ook gedekt, maar bij een gewoon defect mag je als klant gewoon betalen voor pukje/pietje die het dak op moet.
Je denkt misschien dat je garantie hebt op een werkende installatie, maar je hebt slechts garantie op een werkende omvormer.

Wat in die discussie er ook bij kwam was het mogelijk aanscherpen van veiligheidsregels via de ARBO. Wanneer er een hoogwerker of steiger aan te pas komt onder het mom van veiligheid dan wordt het vervangen van een micro/optimizer toch een duur geintje. Gelukkig doen de cowboys het nu nog gewoon zonder al te veel veiligheids-poespas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubobo
Ik heb nog een vierde offerte ontvangen, behoorlijk lagere prijs ook. Wat vinden jullie van deze? Leek mij niet gek. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hwxvj4tUsltSuVpkxhdlMlsmwfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dja3Cit2X3Ngl5bUswULsxus.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:01

Extra elektronica op je dak in weer en wind is altijd een slecht idee. Die micro-omvormers staan ook niet perse bekend als heel betrouwbaar.

En daarbij: geen omvormer in huis is echt een non-argument in een woning als deze. Er is altijd plek op zolder achter een knieschot bijvoorbeeld. Een omvormer is 4 melkpakken naast elkaar. In woningen zoals deze staat de cv meestal op zolder. Hang ‘m lekker daarnaast.

@Hubobo, ga voor simpele serieomvormer. Alles met optimizers en micro-omvormers is onnodig complex en foutgevoelig. Je hebt zo te zien geen schaduw waar je last van hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
boxlessness schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:32:
[...]

Dat is het punt: de omvormer valt onder garantie. Niet de installatie er van.
Bij een verzekeringskwestie is de installatie ervan natuurlijk ook gedekt, maar bij een gewoon defect mag je als klant gewoon betalen voor pukje/pietje die het dak op moet.
Je denkt misschien dat je garantie hebt op een werkende installatie, maar je hebt slechts garantie op een werkende omvormer.

Wat in die discussie er ook bij kwam was het mogelijk aanscherpen van veiligheidsregels via de ARBO. Wanneer er een hoogwerker of steiger aan te pas komt onder het mom van veiligheid dan wordt het vervangen van een micro/optimizer toch een duur geintje. Gelukkig doen de cowboys het nu nog gewoon zonder al te veel veiligheids-poespas.
Precies waarom je micro-omvormers alleen wil als het echt significant beter presteert. Bij een defecte serieomvormer is het een simpel klusje die je zelfs zelf kan doen. En zo duur zijn omvormers nou ook weer niet meer. Als je dan na een jaar of 13 een keer een nieuwe omvormer moet installeren, kunnen je panelen er weer mee door. Als er íets kapot gaat, zijn het omvormers. De panelen zelf heb ik nog nooit ergens gezien of gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daletumxa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-04 09:11
Ik denk niet dat je snel een goedkopere offerte zal krijgen dan nummer 4, zelfs niet een simpelere serieomvormer die normaliter goedkoper is. Als de partij betrouwbaar is en je er een goed gevoel bij hebt zeker offerte 4 pakken, goedkoper wordt het niet op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubobo
Daletumxa schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:47:
Ik denk niet dat je snel een goedkopere offerte zal krijgen dan nummer 4, zelfs niet een simpelere serieomvormer die normaliter goedkoper is. Als de partij betrouwbaar is en je er een goed gevoel bij hebt zeker offerte 4 pakken, goedkoper wordt het niet op dit moment.
Ze hebben bij mn oude huis ook een installatie (huur) gedaan; die levert tot nu toe prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-04 07:54
Die laatste offerte heeft zeker een goede prijsstelling.

Maar ik betwijfel of je voldoende panelen per dakvlak hebt om de omvormer te laten starten. 12 panelen kan wel op een 3-fase omvormer, maar 6 panelen van het tweede dakvlak niet. Dus dat deel kan niet zelfstandig de omvormer aan de praat houden.
Bij SolarEdge geldt dat ze samen in 1 string komen, maar ook dan moeten beide dakvlakken zelfstandig aan de stringspanning kunnen komen. Dit is 750v bij een 3-fase omvormer en je hebt optimizers die 60 of 80 volt kunnen maken. Hiermee kun je berekenen hoeveel er tegelijkertijd zonlicht moeten hebben om de omvormer te laten produceren. Zeker is dat 6 te weinig is.

Wellicht kan de partij van offerte 4 een alternatief voorstel maken met 2 stringomvormers? 1x een 1 of 3-fase model voor de 12 panelen en 1x een kleiner 1-fase model voor de 6 panelen. Dan weet je zeker dat het gaat werken en hoeft niet duurder te zijn dan SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubobo
schumacher schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:34:
Die laatste offerte heeft zeker een goede prijsstelling.

Maar ik betwijfel of je voldoende panelen per dakvlak hebt om de omvormer te laten starten. 12 panelen kan wel op een 3-fase omvormer, maar 6 panelen van het tweede dakvlak niet. Dus dat deel kan niet zelfstandig de omvormer aan de praat houden...
Volgens mij is nu het idee dat alles in 1 string wordt gemaakt, van plat en schuindak. Zou dat niet goed kunnen werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-04 07:54
Hubobo schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:38:
[...]

Volgens mij is nu het idee dat alles in 1 string wordt gemaakt, van plat en schuindak. Zou dat niet goed kunnen werken?
Dat werkt alleen wanneer de oriëntaties en hellingshoeken van de dakvlakken vergelijkbaar zijn. Dit is te bepalen door een ontwerp te maken in SolarEdge Designer en in het verliesdiagram te kijken.
Als het goed is heeft de installateur dit al gedaan.

Zo wil je het bijvoorbeeld niet:
Daan in "Advies zonnepanelen Daan"
(Door in de zoekfunctie op verliesdiagram te zoeken, kom je er veel tegen en kun je afleiden wat de valkuilen zijn. Lees verder ook de topicstart van het grote SolarEdge topic om SolarEdge te begrijpen voor je ervoor kiest).

[ Voor 3% gewijzigd door schumacher op 23-01-2023 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubobo
schumacher schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:58:
[...]

Dat werkt alleen wanneer de oriëntaties en hellingshoeken van de dakvlakken vergelijkbaar zijn. Dit is te bepalen door een ontwerp te maken in SolarEdge Designer en in het verliesdiagram te kijken.
Als het goed is heeft de installateur dit al gedaan.

Zo wil je het bijvoorbeeld niet:
Daan in "Advies zonnepanelen Daan"
(Door in de zoekfunctie op verliesdiagram te zoeken, kom je er veel tegen en kun je afleiden wat de valkuilen zijn. Lees verder ook de topicstart van het grote SolarEdge topic om SolarEdge te begrijpen voor je ervoor kiest).
Die topicstart v.h. grote solar edge topic had ik gelezen. Ik zal mij even verdiepen in de verliesdiagram, had er wel wat over gelezen, maar nog niet de tijd om heel diep te gaan.
Bedankt voor je adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:53
[...]

Ik heb bij mijn leverancier gewoon de 25 jaar garantie incl het plaatsen etc. Vanuit Enphase krijgen de installateurs ook een vergoeding om iets te vervangen dus dat moet gewoon grotendeels gedekt zijn. Daarnaast werkte hij liever met Enphase omdat het uitvalpercentage het laagste is van allemaal.
t14wo schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:40:
[...]

Extra elektronica op je dak in weer en wind is altijd een slecht idee. Die micro-omvormers staan ook niet perse bekend als heel betrouwbaar.

En daarbij: geen omvormer in huis is echt een non-argument in een woning als deze. Er is altijd plek op zolder achter een knieschot bijvoorbeeld. Een omvormer is 4 melkpakken naast elkaar. In woningen zoals deze staat de cv meestal op zolder. Hang ‘m lekker daarnaast.

@Hubobo, ga voor simpele serieomvormer. Alles met optimizers en micro-omvormers is onnodig complex en foutgevoelig. Je hebt zo te zien geen schaduw waar je last van hebt.
Ik weet niet of je het over Enphase hebt, maar Enphase heeft het minste storingen van alle systemen. Zijn verschillende resultaten te vinden op internet :). En qua complex valt het mee, als een serie omvormer uitvalt heb je niks meer, met micro omvormers blijft de rest gewoon doorwerken. Je bent dan afhankelijk van je leverancier hoelang het duurt eer hij een nieuwe heeft geinstalleerd bij je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
supercrazy schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:24:
[...]

Ik weet niet of je het over Enphase hebt, maar Enphase heeft het minste storingen van alle systemen. Zijn verschillende resultaten te vinden op internet :). En qua complex valt het mee, als een serie omvormer uitvalt heb je niks meer, met micro omvormers blijft de rest gewoon doorwerken. Je bent dan afhankelijk van je leverancier hoelang het duurt eer hij een nieuwe heeft geinstalleerd bij je.
Inderdaad blijft de rest werken wanneer 1 micro-omvormer uitvalt. Maar die kans is wel 20x zo groot als je 20 panelen hebt! In plaats van 1 apparaat heb je opeens 20 apparaatjes die kapot kunnen. En het ligt in weer in wind in de volle hitte en in de vrieskou. Dat moet wel fout-slijtgevoeliger zijn.

Bij zonnepanelen wil je gewoon zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk. Het kan moeilijk een hobby zijn, dus moet gewoon zoveel mogelijk rendement opbrengen. Daarom snap ik de micro-omvormer keuze vaak niet. Maar veel tweakers zie ik hier die het fijn vinden om per paneel de opbrengst te zien. Dat is echt een gimmick, maar à la. Ieder zijn meug toch. :)
Pagina: 1