Toon posts:

Vast energiecontract, nu panelen bijleggen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:49
Ik heb op dit moment 4930 Wp (17x 290Wp Suntech panelen) op het dak liggen, oriëntatie ca. 230 graden ZW. Ze liggen in 1 string aan een Goodwe 5000 3-fase omvormer. Deze panelen liggen sinds maart 2016. Opbrengst afgelopen jaar (topjaar) was 5175kWh (in 2021 ‘slechts’ 4505 en 2020 deed 4830kWh). Na salderen moest ik afgelopen jaar nog dik 1500kWh afrekenen. Dat was het eerste volle jaar met de hybride warmtepomp (geïnstalleerd in mei 2021). Ik verbruik nu nog ca. 250-300m3 gas voor SWW. Als we op enig moment all-electric gaan komt er dus nog stroomverbruik bij. Ook een PHEV en vervolgens een EV zal er wel komen met laden op eigen terrein.

Ik heb nog een vast energiecontract tot december 2024 (27,5ct / 25,1ct per kWh hoog / laag tarief). Ik zit ik me al een tijdje af te vragen of het in mijn situatie nu beter is om te wachten tot 2024 (ervan uitgaande dat de prijzen dan nog flink hoger zullen zijn dan m’n huidige tarief), of om gewoon zsm panelen bij te leggen.

De mogelijkheden voor bijleggen zijn alleen niet eindeloos. Plaatje van het dak:

Het schuine dakvlak ligt op 312 graden NW volgens m’n iPhone kompas. Huidige panelen liggen op 230 graden ZW.

Mijn eerste idee was dat als ik nieuwe panelen zou nemen, het logisch zou zijn om de nieuwe met hogere opbrengst op het ‘beste dakvlak’ te leggen. Dat betekent wel meer werk om de panelen (en vermoedelijk rails en dakhaken ed) te verplaatsen. Daarnaast benutten de huidige panelen (maat 1640 × 992mm) zo ongeveer tot op de centimeter het beschikbare dakoppervlakte. Ik zie alleen dat alle nieuwe panelen tegenwoordig flink groter zijn, waardoor ik minder panelen kan leggen en volgens mij meer ruimte ga overhouden waar geen paneel meer past. Misschien heb ik daardoor wel minder Wp per m2?

Het dakvlak op NW mag wat mij betreft vol, hoewel die ligging niet ideaal is. Waar dat ‘vroeger’ niet rendabel was, wordt dat tegenwoordig volgens mij wel gedaan toch? Daarbij dacht ik dat door het verschil in oriëntatie, het misschien wel mogelijk zou zijn om de nieuwe panelen op dezelfde Goodwe 5kW omvormer aan te sluiten? Of is dat onverstandig.

Alternatief is nog een klein stukje plat dak van het tuinhuisje van ca. 2,5 bij 2,5m. Dat heeft echter niet de voorkeur omdat ik dan de tuin moet open halen voor een grondkabel, en zit met de plaatsing van de omvormer. Het platte dak van de garage gebruik ik liever ook niet. Alleen de 1e 1,5-2 meter heeft nog veel zon, de rest ligt in de schaduw van het huis. Daarbij moet de dakbedekking vermoedelijk ergens in de komende 5 jaar worden vervangen, en dat is natuurlijk veel meer werk met zonnepanelen erop.

[TL/DR]

Als ik een extra verbruik van ca. 1500-3000kW wil afdekken met extra panelen, leg ik die dan zsm, ook al heb ik nu nog lage elektra tarieven tot december 2024? Of wacht ik tot ergens in 2024, profiteer dan wellicht van weer hogere Wp per paneel en wellicht lagere prijzen per Wp? En als ik ga leggen, wat is dan het beste plan om te doen? Schuine dakvlak op NW? En dan met een eigen omvormer of op de bestaande omvormer. Of toch een paar panelen op het tuinhuisje, en een paar panelen op het garage dak?

Ik ben toch malle pietje niet!

Alle reacties

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:18
Ik zou voor een uitbreiding met 2x micro-omvormer gaan (bij Hoymiles) op zowel het tuinhuis als de schuur. Dat kan je zelf installeren, misschien electricien voor 2 extra groepen laten komen.

Hoeveel je de komende 2 jaar terug verdiend kan je makkelijk uitrekenen, je kan immers dan de 1500 kWh wegstrepen die je nu nog moet betalen. Op dit moment worden PV installaties alles behalve goedkoper per Wp, dus 2 jaar wachten en verwachten dat je dan meer Wp voor je geld krijgt is niet echt realistisch. Zonder glazenbol blijft het een best guess.

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Dat afdekken van die 1500-3000kwh geld alleen zolang de salderingsregeling nog loopt en op 100% staat, dat is zoals het nu lijkt nog 2 jaar, daarna zal je elk jaar wat meer moeten inkopen omdat je steeds minder mag salderen. De fictieve batterij die je hebt door de salderingsregeling wordt door de afbouw steeds kleiner.

Misschien heb je dit door, maar heb het idee dat heel veel mensen dit niet begrijpen en denken dat als ze panelen neerleggen die een jaaropbrengst hebben gelijk aan hun verbruik ze altijd gratis/genoeg stroom hebben. Maar in werkelijkheid gebruik je zelf maar rond de 30% van je opgewekte stroom en de rest wordt terugeleverd tegen terugleververgoeding als je niet meer kunt salderen. Als er dus geen saldering meer is moet je de andere 70% inkopen. Vandaar ook dat de tendens op Tweakers “dak volleggen” is, daarme kan je die 30% vergroten waardoor je uiteindelijk minder hoeft in te kopen. Met die grote hoeveelheid panelen zorg je dat je zoveel mogelijk wattage beschikbaar hebt, het liefst met zoveel mogelijk spreiding over de hele dag. Meer wattage zelf beschikbaar is minder uit het net kopen.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik zou het dak maximaal vol leggen. Maar ik doe het zelf. Net 11 panelen (8x390 + 3x410 = 4350Wp) besteld voor de beste dak vulling. Verplaats van de bestaande 8 (x215 = 1720Wp) er 5 naar noord. Om samen met 10x 240Wp het noord dak te vullen. (De andere 3 op noord dak van schuur, bestaande 3 daar naar nieuwe uitbouw zodat daar 6 of 7 gelijke liggen.) Nodig om de warmtepompboiler, die bij voldoende opbrengst aan zal gaan, en de E-auto te voorzien.

Kijk ook hier als voorbereiding op de afschaffing van salderen: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

Voor jou zou ik inderdaad oppassen met verplaatsen omdat je ook een goede dak vulling moet hebben.
Ik denk dat wie niet zijn dak maximaal vult een dief van zijn eigen portemonnee is.

Kunnen die pijpjes nog vervangen worden door ventilatie dakpannen?
sorry, beetje warrig, hoop dat je er toch wat aan hebt

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:27

de Peer

under peer review

Gewoon het dak maximaal vol leggen. dat is al jarenlang het advies hier, en is voor jou dus niet anders.
Probeer niet in 'jaarverbruik' te denken want dat heeft in de toekomst niet zo veel betekenis meer.

[Voor 32% gewijzigd door de Peer op 21-01-2023 12:04]

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• The Legend
De strekking: zoveel mogelijk leggen is me wel duidelijk. Ik snap dat het salderen (versneld) wordt afgebouwd. Dan wil je in de wintermaanden zoveel mogelijk opbrengst hebben.

Maar mijn technische vragen zit dan nog in hoe dat het beste te doen. Is het mogelijk om het NW dakvlak vol te leggen en die aan te sluiten op de bestaande omvormer? Of is dat geen goed idee?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:30
Kan prima erbij op de GoodWe. Afhankelijk van hoeveel je erbij kan leggen ga je misschien iets aftoppen, maar dat is een procent of 2, in de zomer waar het op lange duur weinig waarde heeft.

Schuur of garage is eenvoudig zelf te doen en dan zijn een paar aps micro’s snel een goede oplossing.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• onetime
  • Niet online
@The Legend Om het lezers / helpers makkelijk te maken is het een goed idee de relevante specs, omvormer, panelen, en aantallen, eventueel afstand, er bij te vermelden. Help graag verder, maar teveel te doen om dit er bij te zoeken.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• The Legend
Je bedoelt van de bestaande situatie of van de nieuwe panelen @onetime? Nieuwe heb ik nog geen idee van omdat ik nog in de fase zat van: is het überhaupt zinvol. Maar de conclusie is eigenlijk: meer is altijd beter dus dan is het zinvol :P

Denk dat ik dan ff ga kijken naar de mogelijkheid van het zelf plaatsen van een paar panelen op het tuinhuisje. Met zo’n micro-omvormer hoef ik dus “alleen” een kabel te leggen naar de meterkast. Heb 2 linkerhanden maar daar vraag ik m’n pa wel bij :p Dan heb je natuurlijk ook van die schansen nodig. Het tuinhuisje heeft geen schaduw, op welke oriëntatie en welke hoek zou je daar dan leggen? Is het logisch om daar dan zo weinig mogelijk panelen met zoveel mogelijk Wp per paneel te leggen? Zo weinig mogelijk installatiemateriaal en toch flinke opbrengst. Bijvoorbeeld 2 van deze 545Wp Ja-Solar? Eventueel nog 2 van zulke jongens op het garagedak. Kan ik daarna nog kijken naar het schuine dakvlak op NW.

• Oilman
Als het saldeerfeest voorbij is heb je erg weinig aan panelen op het NW, in de wintermaanden doet dat praktisch niets en dat is nu juist het moment dat je de kWh goed kunt gebruiken. Komt er een royale terugleveringvergoeding dan is het een ander verhaal, persoonlijk zie ik dat niet zo snel gebeuren. Ik leg zelf dan ook geen panelen op de noord-oost kan van het dak, daarnaast speelt het esthetisch aspect bij mij ook nog mee, maar als het technisch/financieel een no-brainer was geweest hadden we ons daar nog wel overheen gezet.

• The Legend
@Oilman dan zou dus een paar panelen met veel Wp per paneel op de platte daken zoals ik hierboven opper dus zinniger zijn?

[edit] Dat was precies wat jij al voorstelde dus :+

Ik zal nog eens opmeten hoeveel ruimte ik precies heb om te kijken wat dan de beste panelen combinatie zou zijn.

[Voor 41% gewijzigd door The Legend op 21-01-2023 15:38]

• Oilman
The Legend schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:35:
@Oilman dan zou dus een paar panelen met veel Wp per paneel op de platte daken zoals ik hierboven opper dus zinniger zijn?
Als die grote panelen optimaal passen dan is dat de oplossing die ik inderdaad zou kiezen. Echter natuurlijk liever 4x 400 Wp, dan 2x 545 Wp. Dat beetje extra kosten voor montage materiaal en omvormer verdien je wel weer terug.

• The Legend
Welke oriëntatie zou je dan kiezen? Is het dan logisch om te kiezen voor pal zuid, mijn veronderstelling is dat dat in de wintermaanden dan de beste ligging is? En zonder saldering wil ik dan maximaal opwekken.

[edit]

Bedenk me nu dat het huisje dezelfde oriëntatie heeft als het woonhuis. Het is een bijna vierkant dak. Als je de oriëntatie gaat wijzigen dan verlies je dus oppervlakte. Maar: eerst ff meten

[edit]

Dat dakje is iets van 2,50x2,50 meter. Daar gaan dus nooit meer dan 2 panelen op passen als je ook uitgaat van enige tussenruimte.

[Voor 47% gewijzigd door The Legend op 21-01-2023 16:10]

• onetime
  • Niet online
Maximaal vullen, zelfs noord tot 450, minder opbrengst betekent wel dat het goedkoper moet zijn.
Op een bewolkte dag dezelfde opbrengst als andere oriëntaties, helpt op de slechte dagen toch mooi mee.

Wil je verdeling van de opbrengst over de dag? Oost-West 10-200.
Wil je betere opbrengst in de winter? 450 op ~zuid~. (en op noord voor een plat dak, omdat je toch afstand tussen de zuid panelen moet hebben, daar past noord dan mooi /\ /\
Omvormer afhankelijk van aantal- en de specs van-, de panelen.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-01 19:00
The Legend schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:17:
De strekking: zoveel mogelijk leggen is me wel duidelijk. Ik snap dat het salderen (versneld) wordt afgebouwd. Dan wil je in de wintermaanden zoveel mogelijk opbrengst hebben.

Maar mijn technische vragen zit dan nog in hoe dat het beste te doen. Is het mogelijk om het NW dakvlak vol te leggen en die aan te sluiten op de bestaande omvormer? Of is dat geen goed idee?
Wintermaanden zoveel mogelijk opbrengst hebben? Als je het daarvoor doet...niet doen. December en januari zijn gewoon slecht.

Ik was voornemens mijn 10 jaar oude zonnepanelen op Noord_Oost te leggen en nieuwe op Zuid-West. Met de afbouw van salderen spendeer ik mijn geld wel anders totdat batterijen mainstream worden en betaalbaar. Ik ga geen sponsor worden voor de energiemaatschappijen. Waarom zou ik goedkoop stroom leveren aan hen en duur gaan afnemen als ik het echt nodig heb? Ja klopt voor het klimaat maar niet voor mijn cashflow. Eneco etc lachen zich rot.

Overdag meeste opbrengst en dan moet je verbruiken is het advies. Leuk. Electrische auto (op termijn) staat in de avond voor de deur, WP verwarmen in de winter opbrengst zonnepanelen minimaal. Het enige wat bij mij in de zomer iets meer verbruikt is de L/L om te koelen (200 kWh) en dat verbruikt minimaal.

Lang leven Den Haag met hun plannen om salderen af te schaffen! :'(

[Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 21-01-2023 18:39]

• onetime
  • Niet online
@The Legend 2,5 x 2,5m? 2 zo groot mogelijke panelen, ~500Wp, O-W of N-Z, op 200 /\,
op een micro-omvormer van 500~1kW. Desnoods de panelen parallel als je geen 2 MPPTs hebt.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee