Huidige panelen zijn zelfs nog leverbaar maar met 127x98 flink kleiner dan 400wp panelen. Daar zit je op ongeveer 180x110cm. Wel mee eens dat vervangen in overweging mag worden genomen. 400Wp's produceren behoorlijk wat meer per m2 dak. 200Wp vs 136Wp per m2.D_Jeff schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:29:
[...]
5,5 jaar voor zo'n set is niet heel erg veel, eens.
Maar het verschil met de huidige panelen is zo groot (170 tegenover 400) dat het vervangen zelfs lonend is. Grote kans dat je zelfs nog 20% terugkrijgt voor de oude set, als je deze te koop aanbiedt.
Mocht jullie in 2017 gebruik gemaakt hebben om de BTW terug te vragen, dan kan dit ook weer (2017 gaat lopen voor kalenderjaren 2018,2019& 2020). Op een set van 7.000 tot 8.000 Wp is dat al snel zo'n 1200 euro.
Even de harde waarheid:
24 * 170 = 4080Wp
10 * 400 = 4000 Wp
Met 10 panelen van dit jaar heb je al dezelfde capaciteit als die 24.
De kans is zelfs aanwezig dat de huidige 400Wp panelen dezelfde oppervlakte hebben als de 170Wp die nu op het dak zitten/liggen.
24 * 400 = 9.600 Wp
Met 9.600 Wp heb je voldoende ruimte om een huis gasloos te maken en alsnog iets terug te kunnen leveren of een (PH-)EV goedkoop te kunnen laden.
De huidige set gaat dat gewoon niet afdekken.
Daarom: Bijplaatsen is goed, vervangen is goud
Dan nog is 170 verdomd weinig voor panelen uit 2017.peterpv schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:25:
[...]
Mee eens dat dat erg kort is, kun je nagaan hoeveel het vermogen per paneel is gestegen sindsdien.
Hier ligt al sinds 2013! 245 Wp panelen (en sinds kort 4 X 460 Wp er bij).
Of zijn het van die folie panelen?
Edit:
Mijn buren hadden ook 170 Wp poly-panelen van Shell liggen. Maar die lagen er al van ver voor 2005.
[ Voor 16% gewijzigd door LooneyTunes op 03-10-2022 02:15 ]
Die 170wp panelen zijn echt VEEEEL kleiner dan de 400wp panelen waarmee nu vergeleken wordt. (125 bij 98cm vs 100 x 180cm).
@jolandacb
Ja per m2 is het nu best wel wat efficiënter, maar alles vervangen is zeker niet de meest optimale oplossing. Ik zou er een paar panelen bij (laten) leggen op een eigen (micro)omvormer ofzo.
Als je graag het maximale uit je dak wilt halen tegen een wel flink hogere investering en gedoe van je oude set verkopen, moet je uiteraard alles vervangen. Want nu is het wel beter. Maar dit is denk ik niet zomaar de beste of makkelijkste en zeker niet de betaalbaarste oplossing
@jolandacb
Ja per m2 is het nu best wel wat efficiënter, maar alles vervangen is zeker niet de meest optimale oplossing. Ik zou er een paar panelen bij (laten) leggen op een eigen (micro)omvormer ofzo.
Als je graag het maximale uit je dak wilt halen tegen een wel flink hogere investering en gedoe van je oude set verkopen, moet je uiteraard alles vervangen. Want nu is het wel beter. Maar dit is denk ik niet zomaar de beste of makkelijkste en zeker niet de betaalbaarste oplossing
[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 02-10-2022 22:24 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Met het oog op een warmtepomp klinkt een opbrengst van 9600Wp erg mooi in de oren, maar ik heb werkelijk geen idee wat het kost om de huidige panelen te laten verwijderen en ervoor on de plaats de 400Wp panelen te laten monteren.JvS schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:18:
Die 170wp panelen zijn echt VEEEEL kleiner dan de 400wp panelen waarmee nu vergeleken wordt. (125 bij 98cm vs 100 x 180cm).
@jolandacb
De huidige zijn op betonnen blokken gemonteerd. Geen idee of hier de nieuwe panelen ook op gemonteerd kunnen worden.
Dat zou aanzienlijk schelen.
Ik zou even een los topic voor openen als je daar advies voor wilt hebben, het is eigenlijk niet de bedoeling speicifkee situaties in dit algemene topic te bespreken. Misschien kan het wel, misschien niet. Ik zie in je oude topic over de panelen dat ze zo zijn bedacht dat ze ook "oost west" kunnen liggen en zie dat je een behoorlijk enorm dak hebt. Dat biedt mogelijkheden.jolandacb schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:38:
[...]
Met het oog op een warmtepomp klinkt een opbrengst van 9600Wp erg mooi in de oren, maar ik heb werkelijk geen idee wat het kost om de huidige panelen te laten verwijderen en ervoor on de plaats de 400Wp panelen te laten monteren.
De huidige zijn op betonnen blokken gemonteerd. Geen idee of hier de nieuwe panelen ook op gemonteerd kunnen worden.
Dat zou aanzienlijk schelen.
Het zijn vreemde panelen in dunne film CIS technologie. Niet alleen in afmeting (1 x 1,26m) maar ook in elektrische eigenschappen (spanning 80V en stroom 2A). Dat is niet te combineren met gangbare moderne panelen. Ze waren trouwens in april 2017 zeker niet state of the art in vermogen per vierkante meter.jolandacb schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:09:
Goedenavond,
Wij hebben in april 2017 24 stuks zonnepanelen op ons platte dak laten installeren.
Merk en type: Solar Frontier 170 Wp
Omvormer: Hosola bright 5000 MTL
Wij zouden graag een aantal panelen erbij plaatsen met het vooruitzicht op een warmtepomp die we binnen nu en 2 jaar willen laten plaatsen. Nu heb ik begrepen dat dit type panelen niet meer geleverd wordt.
Heeft iemand hier misschien ervaring met dit type panelen en het extra plaatsen van panelen?
Wat is er mogelijk op dit gebied?
Alvast dank voor het meedenken.
http://www.duurzame-zonne...tier-zonnepaneel-170-Watt
Gezien het strakke uiterlijk zijn ze ook niet mooi te combineren met gangbare poly of monokristalijne panelen. Zelfs als je ze nog weet te vinden, betwijfel ik of ze gezien de hoge paneelspanning op dezelfde omvormer passen.
Het is helemaal niet logisch, hij weet duidelijk niet wat solar frontier panelen zijn.jolandacb schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:05:
[...]
Dat is inderdaad wel zo.
Klinkt logisch.
We gaan erover nadenken.
Op marktplaats komen er nog steeds wel eens voorbij hoor, als je geluk hebt 50 euro, maar de meeste vragen 70 euro per stuk
1 PVoutput . Dongen NB
Je vergeet er wel bij te zeggen dat de nieuwere 400W panelen een stuk groter zijn dan de ca 200W panelen.D_Jeff schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:13:
[...]
Al eens aan vervangen van de huidige set panelen gedacht?
170wp per paneel noem ik niet heel bijzonder meer. 350 a 400wp is momenteel veel voorkomend als aanbieding in een offerte, maar met zoveel panelen kan een 490wp van Hyundai wellicht nog interessant zijn.
Daarmee ga je misschien terug naar ~15 panelen, maar 15 x 490 is alsnog bijna 2x zoveel opwerkcapaciteit
Goed werkende panelen vervangen is echt te gek.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Een 6 jaar oude auto met een 6 cilinder motor vervangen voor een gloednieuwe 4 cilinder met meer vermogen en minder verbruik is dat dan ookTommie12 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:34:
[...]
Je vergeet er wel bij te zeggen dat de nieuwere 400W panelen een stuk groter zijn dan de ca 200W panelen.
Goed werkende panelen vervangen is echt te gek.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Met dat verschil dat je die 6-cilinder nog voor een redelijke prijs kan verkopen.D_Jeff schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:54:
[...]
Een 6 jaar oude auto met een 6 cilinder motor vervangen voor een gloednieuwe 4 cilinder met meer vermogen en minder verbruik is dat dan ook
Geen idee of dat lukt met panelen op dit ogenblik.
Sony A7 iv en wat recycled glas
ik zal verder gaan in het andere topic, maar ik had dus die brief al verstuurd naar de Belastingdienst voor stopzetting KOR. Nou kreeg ik van de week bericht terug dat dit is afgewezen en als ik jouw reactie zo interpreteer is dat maar goed ook?ErikVers schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:57:
[...]
Er is een btw zonnepanelen topic. Maar zonder verder te veel op in te gaan heb je twee opties: op naam partner alles zetten (panelen aankoop en energie contract) of plaatsing naar jan 2023
In principe ga je “nat” met opzegging kor. Je moet dan elk kwartaal aangifte gaan doen. Je kan na opzegging KOR niet direct je weer opnieuw in de regeling aanmelden. En je kan komende tijd dus niet opnieuw in de kor (dacht drie jaar wachttijd) dus voor set 2 ga je de opwek btw terugbetalen.
Als het niet terug te draaien is (de kor stopzetting); en je hebt een partner; zet je energie contract en de factuur voor je panelen om op naam partner. 😋
Heb je geen partner dan suc6 met de kwartaal aangifte 👍
Ik zal nu naar het andere topic gaan om advies, want ik snap er echt geen ruk meer van hoe ik nu voor die nieuwe set zonnepanelen op mn nieuwe huis de BTW kan terugvragen.
Heb je ze al laten plaatsen / gekocht? Zo niet is het simpel: plaats ze in 2023 vrijgesteld van BTWJapser schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:19:
[...]
ik zal verder gaan in het andere topic, maar ik had dus die brief al verstuurd naar de Belastingdienst voor stopzetting KOR. Nou kreeg ik van de week bericht terug dat dit is afgewezen en als ik jouw reactie zo interpreteer is dat maar goed ook?
Ik zal nu naar het andere topic gaan om advies, want ik snap er echt geen ruk meer van hoe ik nu voor die nieuwe set zonnepanelen op mn nieuwe huis de BTW kan terugvragen.
Al de set betaald en je energie rekening niet omgezet vooraf? Dan je verlies pakken en door gaan met de orde van de dag :-)
Worden ze nog dit jaar geplaatst en heb je een partner, zet de energierekening en de factuur van de installatie op naam partner. Zolang zij nog geen onderneming heeft en geen gebruik al maakt van de KOR.
Woon je beetje omgeving Zwolle en nog interesse in set voor Q1 2023 stuur me dan een pb
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Dat dus...jammer danErikVers schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:35:
[...]
Heb je ze al laten plaatsen / gekocht? Zo niet is het simpel: plaats ze in 2023 vrijgesteld van BTW
Al de set betaald en je energie rekening niet omgezet vooraf? Dan je verlies pakken en door gaan met de orde van de dag :-)
Worden ze nog dit jaar geplaatst en heb je een partner, zet de energierekening en de factuur van de installatie op naam partner. Zolang zij nog geen onderneming heeft en geen gebruik al maakt van de KOR.
Woon je beetje omgeving Zwolle en nog interesse in set voor Q1 2023 stuur me dan een pb

Om dit topic niet te vervuilen mijn adviesvraag hier neergezet:https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2150088
Gaat over de verschillende offertes die ik van installateurs krijg met allerlei verschillende opstellingen en in verschillende complexe situaties. Zou fijn zijn als mensen mee konden denken
Gaat over de verschillende offertes die ik van installateurs krijg met allerlei verschillende opstellingen en in verschillende complexe situaties. Zou fijn zijn als mensen mee konden denken
Over een paar maanden gaan we verhuizen en op dat dak komt uiteraard ook een PV-installatie (op twee dakhelften(Noordoost/Zuidwest)). Nu ben ik van plan om twee panelen op de dakkapel te plaatsen. De helling zal dus anders zijn (45 vs 13 graden). Voldoen Tigo's hier, of moet ik dan toch kijken naar een ander systeem? Op het deel van de dakkapel, komen naar verwachting (eerste inschatting) 8 panelen (60 cells). 10 in totaal dus in de zelfde windrichting.
Ik heb nog geen exacte afmetingen, dus een eigen topic kan ik nog niet maken.
Daarnaast zal er ook wel iets van schaduw zijn van bomen en pijpjes op het dak (van de buren), maar ik verwacht dat de diodes dat kunnen afvangen.
Ik ben geen fan van de monitoring van Goodwe. Als ik schaduwmanagement wil hebben, zijn er dan nog opties naast SMA?
Daarnaast zal er ook wel iets van schaduw zijn van bomen en pijpjes op het dak (van de buren), maar ik verwacht dat de diodes dat kunnen afvangen.
Ik ben geen fan van de monitoring van Goodwe. Als ik schaduwmanagement wil hebben, zijn er dan nog opties naast SMA?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
SolarEdge met Power Optimizers en anders micro-omvormers. Afhankelijk van je keuze 25 jaar garantie, het beste qua opbrengst en ook verreweg het duurst.timovd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:06:
Over een paar maanden gaan we verhuizen en op dat dak komt uiteraard ook een PV-installatie (op twee dakhelften(Noordoost/Zuidwest)). Nu ben ik van plan om twee panelen op de dakkapel te plaatsen. De helling zal dus anders zijn (45 vs 13 graden). Voldoen Tigo's hier, of moet ik dan toch kijken naar een ander systeem? Op het deel van de dakkapel, komen naar verwachting (eerste inschatting) 8 panelen (60 cells). 10 in totaal dus in de zelfde windrichting.
Al gekeken of je dakkapelconstructie de zonnepanelen aan kan inclusief ballast?
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
@JT ik heb nu ook SolarEdge ivm schaduw van de dakkapel. Maar ik vraag mij af of dat de meerprijs waard is.
De dakkapel gaan we vernieuwen, dus qua constructie wordt dat ook aangepakt.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Pfoe, moeilijk te zeggen van een afstand. Heb je de hele zomer bijna de hele dag een deel van de bomen als schaduw op je zonnepanelen dan denk ik het wel. Heb je alleen van november tot en met februari de schaduw van een paar takjes op een van je buitenste zonnepanelen, dan nee. En dan zit er nog een heel groot grijs gebied tussentimovd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:37:
@JT ik heb nu ook SolarEdge ivm schaduw van de dakkapel. Maar ik vraag mij af of dat de meerprijs waard is.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
SMA schijnt goed te samenwerken Tigo's. Met een moderne SMA, heb je zo te lezen alleen een gateway nodig om de optimizers te monitoren. Biedt dit verder nog voordelen @AUijtdehaag ?
@Edmin waar heb je de betonvoeten vandaan?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Verwijderd
Voor wie een LL-warmtepomp heeft en het eigen verbruik van zonne-energie wil maximaliseren:
Wat zou het goedkoopst zijn?
- Van 's middags tot zonsondergang de verwarming op 21-22 graden zetten, zodat de verwarming rond het moment dat je thuiskomt uitgaat en het rond 22-23u nog steeds 19-20 graden is
- De verwarming pas een uurtje voor thuiskomst aanzetten op 19-20 graden tot een uurtje voor bedtijd
De tijdsduur van verwarmen is ongeveer hetzelfde. Verwarmen in de namiddag is aan hogere temperatuur, maar de WP werkt dan ook efficiënter omdat de buitentemperatuur hoger is + je moet 's avonds minder energie van het net halen. Met verwarming 's avonds krijg je in de namiddag wel een terugleververgoeding voor je zonne-energie, veel zal dan ook afhangen van het bedrag dat je daarvoor krijgt.
PS: hetzelfde geldt voor koelen in de zomer: Ik zou enkel koelen tot zonsondergang, niet 's nachts of dan zelfs de ramen open zetten.
Wat zou het goedkoopst zijn?
- Van 's middags tot zonsondergang de verwarming op 21-22 graden zetten, zodat de verwarming rond het moment dat je thuiskomt uitgaat en het rond 22-23u nog steeds 19-20 graden is
- De verwarming pas een uurtje voor thuiskomst aanzetten op 19-20 graden tot een uurtje voor bedtijd
De tijdsduur van verwarmen is ongeveer hetzelfde. Verwarmen in de namiddag is aan hogere temperatuur, maar de WP werkt dan ook efficiënter omdat de buitentemperatuur hoger is + je moet 's avonds minder energie van het net halen. Met verwarming 's avonds krijg je in de namiddag wel een terugleververgoeding voor je zonne-energie, veel zal dan ook afhangen van het bedrag dat je daarvoor krijgt.
PS: hetzelfde geldt voor koelen in de zomer: Ik zou enkel koelen tot zonsondergang, niet 's nachts of dan zelfs de ramen open zetten.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2022 19:15 ]
@Verwijderd Zolang je kunt salderen is het het beste om met beste COP te verwarmen/koelen.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Verwijderd
Ik woon in BE en kan dus niet salderen, er is wel een terugleververgoeding die verschilt per leverancier. Wat bedoel je met 'beste COP'? De beste COP in de winter is toch overdag als het op z'n warmst is?Termy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:28:
@Verwijderd Zolang je kunt salderen is het het beste om met beste COP te verwarmen/koelen.
Hoeveel van die micro's heb je moeten gebruiken?Extreme smell schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:10:
Afgelopen weekend 11x 395Wp JA Solar met Enphase IQ7+ micro’s op mijn dak gelegd. Trots op het resultaat en door het zelf installeren voor €1,12 p/Wp kunnen doen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
1 per paneel, dus 11 stuksbvdbos schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:33:
[...]
Hoeveel van die micro's heb je moeten gebruiken?
Ik heb 12 zonnepanelen in de bestelling staan. Het kan nog wel even duren voordat ze geplaatst worden, maar nu dacht ik, moet er ook nog wat in de meterkast worden aangepast?
Ik hoorde iemand iets zeggen (en lees hier ook over), dat er een 3-fase aangelegd moet worden door de netbeheerder.
Klopt dit? Mijn huis is van 2008, en na navraag blijkt er een 1x40a aansluiting te zijn. Moet ik dit nu zelf laten aanpassen naar een 3-fase aansluiting? Zo ja, is dat dan een kwestie van nu even de netbeheerder opdracht geven? Of is dit iets anders?
Ik hoorde iemand iets zeggen (en lees hier ook over), dat er een 3-fase aangelegd moet worden door de netbeheerder.
Klopt dit? Mijn huis is van 2008, en na navraag blijkt er een 1x40a aansluiting te zijn. Moet ik dit nu zelf laten aanpassen naar een 3-fase aansluiting? Zo ja, is dat dan een kwestie van nu even de netbeheerder opdracht geven? Of is dit iets anders?
Hangt er vanaf, wat is de maximale output van je bestelde omvormer?Goofyduck384 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:45:
Ik heb 12 zonnepanelen in de bestelling staan. Het kan nog wel even duren voordat ze geplaatst worden, maar nu dacht ik, moet er ook nog wat in de meterkast worden aangepast?
Gaat om 12 panelen van dit systeem: SunPower Maxeon 6 - 415AC BLK + micro omvormer IQ7A.Extreme smell schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:48:
Hangt er vanaf, wat is de maximale output van je bestelde omvormer?
Dus elk paneel een eigen omvormer geloof ik?
Deze omvormers zijn 349VA per stuk, dus totaal 4188w belasting. Dit is teveel voor een 16A groep. Veel mensen schakelen dan over naar een 3-fase aansluiting maar mijn inziens kun je dat prima op een 20A groep aansluiten op 1-fase. (Wel met 4mm2 installatiedraad).Goofyduck384 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:55:
[...]
Gaat om 12 panelen van dit systeem: SunPower Maxeon 6 - 415AC BLK + micro omvormer IQ7A.
Dus elk paneel een eigen omvormer geloof ik?
Tja net wordt netjes geïnstalleerd, maar dan hoef ik nu dus niks te doen. Dank je.
Beste COP haal je met zo efficiënt mogelijk lopen (dus relatief lage compressorfrequentie) met zo klein mogelijke tempdelta. Zonder salderen komt dat dus neer om vroeg/einde van de middag wanneer het het warmst is rustig te verwarmen. Als je dat niet redt eerder beginnen met verwarmen.Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:09:
[...]
Ik woon in BE en kan dus niet salderen, er is wel een terugleververgoeding die verschilt per leverancier. Wat bedoel je met 'beste COP'? De beste COP in de winter is toch overdag als het op z'n warmst is?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Klopt, het kan ook zonder 3-fase.Extreme smell schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:02:
[...]
Deze omvormers zijn 349VA per stuk, dus totaal 4188w belasting. Dit is teveel voor een 16A groep. Veel mensen schakelen dan over naar een 3-fase aansluiting maar mijn inziens kun je dat prima op een 20A groep aansluiten op 1-fase. (Wel met 4mm2 installatiedraad).
Ik heb 16 x IQ7+ op het dak liggen. Dat is dus 16 x 295 VA = 4720 VA, meer dan jouw 4188 VA.
Deze zijn NIET 3-fase aangesloten (wel overwogen maar bekabeling zou lastig worden).
Door 4mm^2 installatiedraad mag je 25 A trekken (6 kVA) en dat is genoeg.
Nog een klein dingetje wat mijn installateur eerst niet wist maar na een belletje met Enphase wist ie het wel.
In de meterkast zal een Q-relay of iets dergelijks moeten komen om de panalen van het net af te kunnen halen. De single-phase Q-relay kon bij mij niet gebruikt worden omdat die geen 25 A aan kan.
Maar de 3-phase Q-relay kan wel 25 A aan en je kunt deze ook single-phase gebruiken!
[ Voor 9% gewijzigd door peterpv op 04-10-2022 09:56 ]
(Ik heb het volgende gisteren ook in een aparte topic geplaatst, maar dat topic is helaas zonder reacties gebleven, vandaar dat ik het even hier probeer).
Ik ben bezig een leg-plan te maken voor zonnepanelen op mijn carport (circa 6x6m). Ik wil hier gebruik maken van betonschansen van 2m lang; tussen twee van deze betonschansen kun je 2 panelen in landscape plaatsen. Met totaal 12 betonschansen wil ik 18 panelen in een west-oost-west opstelling plaatsen (of beter gezegd, NW, ZO, NW). De betonschansen hebben een helling van slechts 4,5 graden, alles ligt dus vrij plat op het dak. Ik overweeg daarom alles in 1 string te plaatsen van circa 7kWp.
Nu ben ik over de DC kabels aan het nadenken, en twijfel tussen twee opties. Bij eentje leg ik de labels langs de rijen, bij de andere langs de kolommen. Bij de 'kolom'-variant lijkt het dan gunstig de panelen in de middelste kolom 180 graden te draaien zodat je met de bekabeling beter uitkomt.
Rij-variant:
/f/image/Z6Riv8yfjpxGpHecP1m8qyTP.png?f=fotoalbum_large)
Kolom-variant:
/f/image/5zGACkKhuzIK2G4GusgVrwOc.png?f=fotoalbum_large)
Zou een van beide varianten beter zijn dan de andere? En zou het draaien van de panelen om 180 graden nadelen hebben? Of heeft iemand wellicht een beter idee voor de bekabeling?
Ik ben bezig een leg-plan te maken voor zonnepanelen op mijn carport (circa 6x6m). Ik wil hier gebruik maken van betonschansen van 2m lang; tussen twee van deze betonschansen kun je 2 panelen in landscape plaatsen. Met totaal 12 betonschansen wil ik 18 panelen in een west-oost-west opstelling plaatsen (of beter gezegd, NW, ZO, NW). De betonschansen hebben een helling van slechts 4,5 graden, alles ligt dus vrij plat op het dak. Ik overweeg daarom alles in 1 string te plaatsen van circa 7kWp.
Nu ben ik over de DC kabels aan het nadenken, en twijfel tussen twee opties. Bij eentje leg ik de labels langs de rijen, bij de andere langs de kolommen. Bij de 'kolom'-variant lijkt het dan gunstig de panelen in de middelste kolom 180 graden te draaien zodat je met de bekabeling beter uitkomt.
Rij-variant:
/f/image/Z6Riv8yfjpxGpHecP1m8qyTP.png?f=fotoalbum_large)
Kolom-variant:
/f/image/5zGACkKhuzIK2G4GusgVrwOc.png?f=fotoalbum_large)
Zou een van beide varianten beter zijn dan de andere? En zou het draaien van de panelen om 180 graden nadelen hebben? Of heeft iemand wellicht een beter idee voor de bekabeling?
De wetswijziging van de elektriciteitswet die eraan komt lijkt nu ook definitief de slimme meter te verplichten. Voor de mensen die nog geen slimme meter hebben misschien wel handig om te weten.
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2022D30945
2. Een afnemer als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, beschikt over een geïnstalleerde meetinrichting die de elektriciteit die van het net wordt afgenomen en de elektriciteit die op het net wordt ingevoed afzonderlijk kan meten, tenzij:
a. die afnemer blijkens de voorwaarden, bedoeld in artikel 31, eerste lid, onderdelen a of b, beschikt over een onbemeten aansluiting;
b. de netbeheerder na het tijdstip waarop de periode, bedoeld in artikel 26ae, eerste lid, aanvangt de afnemer nog geen geïnstalleerde meetinrichting die de elektriciteit die van het net wordt afgenomen en de elektriciteit die op het net wordt ingevoed afzonderlijk kan meten ter beschikking heeft gesteld;
c. de netbeheerder redelijkerwijs niet in staat is een dergelijke meetinrichting te plaatsen en de oorzaak daarvan niet in de macht van de afnemer ligt.
1. In het eerste lid wordt “tenzij die afnemer blijkens de voorwaarden, bedoeld in artikel 31, eerste lid, onderdelen a of b, beschikt over een onbemeten aansluiting.” vervangen door “tenzij:
a. die afnemer blijkens de voorwaarden, bedoeld in artikel 31, eerste lid, onderdelen a of b, beschikt over een onbemeten aansluiting;
b. de netbeheerder redelijkerwijs niet in staat is een meetinrichting te plaatsen die de elektriciteit die van het net wordt afgenomen en de elektriciteit die op het net wordt ingevoed afzonderlijk kan meten;
c. die afnemer reeds de beschikking heeft over een geïnstalleerde meetinrichting die de elektriciteit die van het net wordt afgenomen en de elektriciteit die op het net wordt ingevoed afzonderlijk kan meten.”.
4. Na het veertiende lid worden twee leden toegevoegd, luidende:
15. De netbeheerder zendt Onze Minister de persoonsgegevens van een afnemer als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, indien de netbeheerder deze afnemer een geïnstalleerde meetinrichting als bedoeld in artikel 26aa, tweede lid, ter beschikking heeft gesteld maar dit niet heeft geleid tot installatie van de meetinrichting.
16. De netbeheerder kan een leverancier verzoeken het correspondentieadres van een afnemer als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, te verstrekken indien dit noodzakelijk is ten behoeve van de taak, bedoeld in het eerste lid. Een leverancier verstrekt deze gegevens.
2. Onze Minister kan in geval van overtreding van artikel 26aa, tweede lid, en 78, vijfde lid, de overtreder een last onder dwangsom opleggen.
Na artikel 78, vierde lid, wordt een lid toegevoegd, luidende:
5. Onze Minister kan een leverancier verzoeken de persoonsgegevens van een afnemer als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, te verstrekken indien deze afnemer blijkens de door de netbeheerder op grond van artikel 26ae, vijftiende lid, verstrekte informatie niet beschikt over een geïnstalleerde meetinrichting als bedoeld in artikel 26aa, tweede lid. Een leverancier verstrekt deze persoonsgegevens.
[ Voor 11% gewijzigd door SidewalkSuper op 04-10-2022 10:13 ]
En waar staat exact dat een slimme meter verplicht wordt? Ik lees alleen terug dat er een verplichting is voor aparte telwerken voor levering en afname. Maar dat kan ook prima met een domme meter.SidewalkSuper schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:11:
De wetswijziging van de elektriciteitswet die eraan komt lijkt nu ook definitief de slimme meter te verplichten. Voor de mensen die nog geen slimme meter hebben misschien wel handig om te weten.
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Sterker, je kan het zelfs oplossen met 2 in serie geplaatste ferrarismeters die een terugloop blokkering hebben.Bravo schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:07:
En waar staat exact dat een slimme meter verplicht wordt? Ik lees alleen terug dat er een verplichting is voor aparte telwerken voor levering en afname. Maar dat kan ook prima met een domme meter.
Voldoe je prima aan de eis van aparte telwerken.
@saturn21 Waar is de link naar dat aparte topic?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De verplichte slimme meter kun je zelf weer dom maken door hem administratief uit te laten zetten.SidewalkSuper schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:11:
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
De enige wijziging is de aparte registratie van verbruik en terugleveren.
Je moet dan wel weer net als vroeger zelf de meterstanden doorgeven.
[ Voor 5% gewijzigd door Pim57 op 04-10-2022 13:08 ]
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Hier, en ik heb hem ook in mijn post toegevoegd.
Niet om weer een hele discussie te starten, maar een "slimme" meter zal nooit "dom" worden zolang de communicatiemodule er nog in zit.Pim57 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:59:
De verplichte slimme meter kun je zelf weer dom maken door hem administratief uit te laten zetten.
Die moet wel actief blijven, anders is dat nooit op afstand weer 'administratief aan' te zetten.
Had in topic gezocht mag ik zo onderstaande rekenen?
Mei 2022 15 panelen Rec 365 (5475 wp)1.13€/ wp zuiden georiënteerd.
Mag ik rekenen dat mijn verbruik 4000 kw( huidige verbruik) x tarief 0.8 cent = 3200€ bespaar per jaar excl terugleveren? Of mis ik iets. Tvt <2 jaar?
In voorbeeld neem ik dan zelfde zomer opbrengst als 2022.
Mag ik rekenen dat mijn verbruik 4000 kw( huidige verbruik) x tarief 0.8 cent = 3200€ bespaar per jaar excl terugleveren? Of mis ik iets. Tvt <2 jaar?
[ Voor 9% gewijzigd door Offens1490 op 04-10-2022 15:19 ]
AnimeAdicted
Vorige week heb ik mijn zelfgemaakte steunen en zonnepanelen eindelijk geinstalleerd. Op de achtergrond zie je 3 panelen op de aanbouw met een Flatfix Fusion-systeem. Nu nog even stroomkabel leggen, installateur die de kabel in de meterkast aansluit en nog wat hout achterop de betonnen steunen en gaan 
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ecodan warmtepomp
Ik denk persoonlijk een beetje best case scenario en daarom failed to meet target. We hebben afgelopen jaar extreem veel zon gehad, een nieuw record. De kans dat we komend jaar weer die extreme raken in plaats van gemiddeld is natuurlijk klein. Daarnaast, de kans bestaat dat we volgend jaar evenveel betalen voor een kwh of zelfs meer, maar het is zeker niet uit te sluiten dat de kwh-prijs volgend jaar een stuk lager is. Ik weet niet of er iets vanaf hangt, maar ga uit van 4 jaar, de kans dat je dat haalt is véél hoger.Offens1490 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:17:
Ecodan warmtepomp
Er hangt niets aan vast maar is wel puur om te rekenen. Dat deze zomer beter was dan 2021 wist ik wel maar extreem had ik niet door.JT schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:14:
[...]
Ik denk persoonlijk een beetje best case scenario en daarom failed to meet target. We hebben afgelopen jaar extreem veel zon gehad, een nieuw record. De kans dat we komend jaar weer die extreme raken in plaats van gemiddeld is natuurlijk klein. Daarnaast, de kans bestaat dat we volgend jaar evenveel betalen voor een kwh of zelfs meer, maar het is zeker niet uit te sluiten dat de kwh-prijs volgend jaar een stuk lager is. Ik weet niet of er iets vanaf hangt, maar ga uit van 4 jaar, de kans dat je dat haalt is véél hoger.
Eerlijk is eerlijk we doen beetje voor milieu maar uiteindelijk ook voor de portemonnee minder maandlasten. Het is meer wat ik nu " bespaar wil sparen voor warmptepomboiler of iets dergelijks voor sww maar dat terzijde
AnimeAdicted
Ik snap het welOffens1490 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:19:
[...]
Er hangt niets aan vast maar is wel puur om te rekenen. Dat deze zomer beter was dan 2021 wist ik wel maar extreem had ik niet door.
Eerlijk is eerlijk we doen beetje voor milieu maar uiteindelijk ook voor de portemonnee minder maandlasten. Het is meer wat ik nu " bespaar wil sparen voor warmptepomboiler of iets dergelijks voor sww maar dat terzijde
Ecodan warmtepomp
Goedenavond.
In april dot jaar heb ik geïnvesteerd in 11 zonnepanelen op me dak a 330wp met een 1 fase omvormer. Helaas kwam ik er tijdens de werking achter dat het net zwaar overbelast is.
Dus als de zon op het dak kwam begon mijn omvormer aan uit te kwakkelen.
Nu heb heb ik een klacht ingediend bij me net beheerder. En die zijn snel gaan handelen. Deze zomer hebben ze de straat voorzien van nieuwe hoofdkabels en een nieuw travo huisje erbij geplaatst.
Ze gaan volgende week beginnen met de huisaansluitingen naar de hoofkabel.
De net beheerder heeft mij de vraag gesteld of ik een 3 fase aansluiting wil 25 ampère of een 1 fase 40 ampère. Ik heb geen idee wat voor mij handig is om het maximale uit het terug leveren te halen.
Tijdens de plaatsing van de zonnepanelen hebben ze ook nieuwe groepenkast geplaatst.
Een abb 1 fase met 8 groepen.
Als ik voor de 3 fase kies moet die ook omgebouwd worden.
Maar wat is wijsheid.
Wie kan me hier bij helpen.
Alvast bedankt
In april dot jaar heb ik geïnvesteerd in 11 zonnepanelen op me dak a 330wp met een 1 fase omvormer. Helaas kwam ik er tijdens de werking achter dat het net zwaar overbelast is.
Nu heb heb ik een klacht ingediend bij me net beheerder. En die zijn snel gaan handelen. Deze zomer hebben ze de straat voorzien van nieuwe hoofdkabels en een nieuw travo huisje erbij geplaatst.
De net beheerder heeft mij de vraag gesteld of ik een 3 fase aansluiting wil 25 ampère of een 1 fase 40 ampère. Ik heb geen idee wat voor mij handig is om het maximale uit het terug leveren te halen.
Tijdens de plaatsing van de zonnepanelen hebben ze ook nieuwe groepenkast geplaatst.
Maar wat is wijsheid.
Alvast bedankt
Wat heb je nu voor aansluiting, 1x25? Ga je in de toekomst nog meer panelen leggen? Ga je in de toekomst je elektrische auto thuis laden? Je gaat op een zeker moment elektrisch koken, als je dat nu al niet doet. Dan zou ik zeggen : ga naar 3x25 A.Bastro! schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:14:
Goedenavond.
Maar wat is wijsheid.
Alvast bedankt
Je zal nu een omvormer hebben op een 16 A groep? Dan kan je die gewoon op één van die fasen laten aansluiten.
en me = mijn
Je had in Mei of eerder een scenario moeten doorrekenen zonder panelen. Bij de goedkoopste aanbieder betaal je misschien minder dan €0.80/kWh. Een goed jaar terug kon je een 5-jaars contract afsluiten voor €0.20/kWh.Offens1490 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:17:
Kleine update van mijn installatie op ZZW; vorige week de 10 jaar oude 3x230Wp installatie laten vervangen door een nieuwe 11x370Wp Jinko Solar icm Solis 3.6K omvormer. Ben benieuwd hoe vaak die aftopt in de lente, maar tot nu toe erg tevreden mee!
Uiteindelijk voor 1,16/Wp ex btw. Nu die oude paneeltjes en Mastervolt 600 maar even oppoetsen en op Marktplaats zetten
of kijken of ik ze toch nog ergens op een plat dak kan leggen..
Uiteindelijk voor 1,16/Wp ex btw. Nu die oude paneeltjes en Mastervolt 600 maar even oppoetsen en op Marktplaats zetten
![]() | ![]() |
Vraagje over een SMA omvormer in combinatie met een kWh meter.
Klopt het dat SMA omvormers niet goed werken met generieke kWh meters en enkel door SMA gecertificeerde meters gebruikt kunnen worden?
Het gaat specifiek om een SMA STP 8.0 Smart Energy:

In combinatie met een Eastron SDM72D-M welke modbus en pulse output ondersteund.

Naar mijn idee zou dit zonder problemen moeten werken, want is zo’n kWh meter niet gewoon onzichtbaar voor de omvormer die er achter zit?
Achtergrond: vandaag is de omvormer geplaatst en moest de door mij geplaatste Eastron kWh meter er tussenuit gehaald worden om de omvormer aan de praat te krijgen.
Waarbij vertelt werd dat enkel door SMA vermelde meters zouden functioneren, waarbij me een lijstje van 5 meters werd getoond. Ik heb ze niet allemaal onthouden maar er zat een “SMA smart energy meter” en een “SMA sunny home manager” tussen.
Na wat zoeken op internet kom ik er achter dat die beiden hartstikke duur zijn.
En lees ik dat die gecertificeerde meters met de omvormer kunnen communiceren maar dat hoeft niet van mij.
Maar ik kan nergens vinden dat meters die dat niet kunnen dan ook niet voor een SMA omvormer geplaatst zouden kunnen worden.
Dus als iemand me kan wijzen op een stuk tekst bij SMA dat het inderdaad niet kan, of beter nog dat het geen probleem is want dan kan ik daarmee naar de installateur.
Want ik wil graag mijn meter er weer tussen om de opbrengst te kunnen loggen.
Klopt het dat SMA omvormers niet goed werken met generieke kWh meters en enkel door SMA gecertificeerde meters gebruikt kunnen worden?
Het gaat specifiek om een SMA STP 8.0 Smart Energy:

In combinatie met een Eastron SDM72D-M welke modbus en pulse output ondersteund.

Naar mijn idee zou dit zonder problemen moeten werken, want is zo’n kWh meter niet gewoon onzichtbaar voor de omvormer die er achter zit?
Achtergrond: vandaag is de omvormer geplaatst en moest de door mij geplaatste Eastron kWh meter er tussenuit gehaald worden om de omvormer aan de praat te krijgen.
Waarbij vertelt werd dat enkel door SMA vermelde meters zouden functioneren, waarbij me een lijstje van 5 meters werd getoond. Ik heb ze niet allemaal onthouden maar er zat een “SMA smart energy meter” en een “SMA sunny home manager” tussen.
Na wat zoeken op internet kom ik er achter dat die beiden hartstikke duur zijn.
En lees ik dat die gecertificeerde meters met de omvormer kunnen communiceren maar dat hoeft niet van mij.
Maar ik kan nergens vinden dat meters die dat niet kunnen dan ook niet voor een SMA omvormer geplaatst zouden kunnen worden.
Dus als iemand me kan wijzen op een stuk tekst bij SMA dat het inderdaad niet kan, of beter nog dat het geen probleem is want dan kan ik daarmee naar de installateur.
-
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:16 ]
Exact dat heb ik ook gezegd!GioStyle schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:15:
En je slimme meter accepteert je SMA wel? Wat vreemd...
Werd verder niet op ingegaan
Het werkte niet met die meter ertussen en ineens wel toen ALLEEN die meter eruit gehaald werd? Vreemd verhaal.
Ik vind het ook een vreemd verhaal inderdaad.JvS schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:34:
Het werkte niet met die meter ertussen en ineens wel toen ALLEEN die meter eruit gehaald werd? Vreemd verhaal.
De omvormer gaf blijkbaar een foutmelding, daarna is als troubleshooting die meter er tussenuit gehaald, daarna was die foutmelding er nog steeds (mijn conclusie was toen dat het dus niet aan de meter lag), vervolgens is nog wat verder gekeken en toen was de foutmelding opeens weg. En omdat er verder niets was veranderd dan moest het dus wel aan die meter liggen. Dus die bleef eruit. Einde verhaal.
Meter er weer tussen zetten, probleem opgelost
[ Voor 3% gewijzigd door Martin7182 op 05-10-2022 00:23 ]
Zo lang er nog 100% saldering is, betaal je de elektriciteit aan jezelf. Je zult dan ook met jezelf in onderhandeling moeten over de prijs per kWh.Offens1490 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:17:
Snap ik ook wel maar ja had een contract al van maart op 0.80 dus moest toen al rekenen met die prijs.Martin7182 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:32:
[...]
Je had in Mei of eerder een scenario moeten doorrekenen zonder panelen. Bij de goedkoopste aanbieder betaal je misschien minder dan €0.80/kWh. Een goed jaar terug kon je een 5-jaars contract afsluiten voor €0.20/kWh.
Dus ja tijd wordt dan ook sneller terugverdiend.
Ongeacht dat iedereen die zonnepanelen in 2022 heeft gelegd voor de zomer is nu blij en zeker als mensen minimaal hun verbruik en zoals op dit forum wordt aangeraden zoveel mogelijk.(zeker nu met salderen )
AnimeAdicted
Als je een domme slimme meter bedoelt ben ik het ermee eens. Het gaat erom dat ik bedoelde dat de ferrarismeter dan afgeschaft wordt.Bravo schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:07:
[...]
En waar staat exact dat een slimme meter verplicht wordt? Ik lees alleen terug dat er een verplichting is voor aparte telwerken voor levering en afname. Maar dat kan ook prima met een domme meter.
Ik maak uit jouw reactie op dat zo’n losse kWh meter geen invloed kan hebben op het functioneren van de omvormer.Martin7182 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 00:22:
Meter er weer tussen zetten, probleem opgelost
Dat is wat ik dus ook denk.
Maar ben toch huiverig om die meter er zomaar weer tussen te zetten want ze monitoren de omvormer op afstand.
En als dan die foutmelding weer terug komt en ze komen daarvoor langs en dat ding zit er weer tussen wordt er toch naar mij en de meter gekeken.

Ik zou nu voor 3 fase gaan. Dat kost waarschijnlijk net zoveel als 1 fase, en achteraf verbouwen kost je meer.Bastro! schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:14:
Goedenavond.
Maar wat is wijsheid.
Alvast bedankt
Redenen om het te doen:
- laden electrische auto
- electrisch koken*
- doorstroomverwarmer**
* bij electrisch koken spreekt men van een zogeheten kookgroep met een Perilex aansluiting. Er zijn hier 2 opties. 2 maal fase, 2 maal nul en 1 maal aarde of 3 maal fase, 1 maal nul en 1 maal aarde. Heel veel kooktoestellen zitten op 2 fase, maar als je echt graag kookt en een groter toestel neemt (90 cm) dan zit je al snel aan de 3 fase.
** een doorstroomverwarmer is een apparaat wat je tapwater snel verwarmt. Die kan je gebruiken als je geen boiler, combiketel of andere oplossing hebt voor je tapwater. Een doorstroomverwarmer gebruikt meestal 3 fase.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Kort vraagje:
Zijn er hier nog mensen bekend met leveranciers die groot formaat zonnepanelen leveren? Panelen van rond de 500 tot 560 Wp?
Bij voorkeur regio Limburg / Noord-Brabant.
Ik ken Sun-Solar, maar hier is erg slecht contact mee te krijgen helaas.
Zijn er hier nog mensen bekend met leveranciers die groot formaat zonnepanelen leveren? Panelen van rond de 500 tot 560 Wp?
De digitale meter wordt vaak verward met een slimme meter. Het verschil is dat een slimme meter een uitgang heeft om uit te lezen en draadloos kan communiceren met de netbeheerder, dit heeft een 'domme' digitale meter niet.SidewalkSuper schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:47:
[...]
Als je een domme slimme meter bedoelt ben ik het ermee eens. Het gaat erom dat ik bedoelde dat de ferrarismeter dan afgeschaft wordt.
Als er geen ferrarimeters zijn die zuiver levering en teruglevering kunnen meten, dan kunnen ze inderdaad niet meer toegepast worden.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Winkelman in Hengelo. Maar dan mag je wel zelf komen ophalen, vanwege het formaat verzenden zij ze niet.emot schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:35:
Kort vraagje:
Ioniq 6 LR Lounge 20"
4000kW?Offens1490 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:17:
*knip* dat ligt er te dik bovenop
[ Voor 21% gewijzigd door Proton_ op 05-10-2022 12:48 ]
Wordt je niet moe van die grapjes? Hij vergeet een teken, dus maak je er een hele post van om hem belachelijk te maken...
Maar goed, om dan meer op jouw niveau te praten: "continueverbruik", "ofzo", wat zijn dat voor woorden? Spreek je wel Nederlands?
[ Voor 38% gewijzigd door Proton_ op 05-10-2022 12:50 ]
<off topic>Michiel1978 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:49:
[...]
Wordt je niet moe van die grapjes? Hij vergeet een teken, dus maak je er een hele post van om hem belachelijk te maken...
Maar goed, om dan meer op jouw niveau te praten: "continueverbruik", "ofzo", wat zijn dat voor woorden? Spreek je wel Nederlands?
Mwah, hij vergeet er wel meer. Ofzo is een gewoon Nederlands woord hoor. continuverbruik moet inderdaad met een e minder; scherp
Ik denk dat een klein beetje aandacht voor wat je vraagt wel uitkan. Een kWh is iets heel anders dan een kW (of een kw). Helemaal als je het door elkaar gebruikt met vermogens (die dus daarwerkelijk in kW worden uitgedrukt).
</off topic>
OK, terug on topic. Ik gebruik voor het berekenen de volgende berekening:
verbruik * tarief (salderen) + teruglevering * teruglevertarief.
Dus dan zou ik dezelfde berekening maken als in het voorbeeld, en kom je dus inderdaad snel richting de 2 jaar. Wat natuurlijk wel meespeelt: zou je, als je geen PV had, niet een veel goedkoper contract genomen hebben? Als dat zo is, dan is wat je als terugverdienen rekent door de saldering natuurlijk een stuk minder
@Bastro! op 40A (= 9200watt!) kan je eigenlijk alles wel doen.
Alleen als je perse
- een inductiefornuis met >4 pitten wil -> die zijn vaak 3fase
- een warmtepomp van 12kW (= ~2500m3 gasverbruik per jaar)
- je EV perse met 11kW wil laden (maar dan laad je 55km/uur x 8 uur = 440 km, dus blijkbaar taxichauffeur)
voordeel van 1 fase 40A is dat je niet hoeft na te denken over de verdeling van de apparatuur over die fases.
En je meterkast aanpassen kost zo ook 300+ euro (andere hoofdschakelaar + 2-3 uur monteur?)
Dan nog een andere omvormer. en een 3fase omvormer heeft dan ook weer een andere kabel in huis nodig, en een 3 fase automaat (weer eur 100?) in je meterkast.
Dit nog even los van je stringspanning, is die wel hoog genoeg voor een goede werking van een 3fase omvormer?
Alleen als je perse
- een inductiefornuis met >4 pitten wil -> die zijn vaak 3fase
- een warmtepomp van 12kW (= ~2500m3 gasverbruik per jaar)
- je EV perse met 11kW wil laden (maar dan laad je 55km/uur x 8 uur = 440 km, dus blijkbaar taxichauffeur)
voordeel van 1 fase 40A is dat je niet hoeft na te denken over de verdeling van de apparatuur over die fases.
En je meterkast aanpassen kost zo ook 300+ euro (andere hoofdschakelaar + 2-3 uur monteur?)
Dan nog een andere omvormer. en een 3fase omvormer heeft dan ook weer een andere kabel in huis nodig, en een 3 fase automaat (weer eur 100?) in je meterkast.
Dit nog even los van je stringspanning, is die wel hoog genoeg voor een goede werking van een 3fase omvormer?
Klopt ik heb een typo gemaakt. Desalniettemin maakt verwarring met eenheden de vraagstelling niet makkelijk.borft schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:56:
[...]
<off topic>
Mwah, hij vergeet er wel meer. Ofzo is een gewoon Nederlands woord hoor. continuverbruik moet inderdaad met een e minder; scherp
Ik denk dat een klein beetje aandacht voor wat je vraagt wel uitkan. Een kWh is iets heel anders dan een kW (of een kw). Helemaal als je het door elkaar gebruikt met vermogens (die dus daarwerkelijk in kW worden uitgedrukt).
</off topic>
OK, terug on topic. Ik gebruik voor het berekenen de volgende berekening:
verbruik * tarief (salderen) + teruglevering * teruglevertarief.
Dus dan zou ik dezelfde berekening maken als in het voorbeeld, en kom je dus inderdaad snel richting de 2 jaar. Wat natuurlijk wel meespeelt: zou je, als je geen PV had, niet een veel goedkoper contract genomen hebben? Als dat zo is, dan is wat je als terugverdienen rekent door de saldering natuurlijk een stuk minder
Je hebt inderdaad de neiging rooskleuriger te rekenen naar je wensen. Op dat moment was prijs al hoog met vastzetten contract, ja was een gok achteraf misschien slechter.(had ook in voordeel kunnen werken)
Zonnepanelen stonden langer op het lijstje, was niet persè trigger mbt huidige prijzen maar dat ik vermogen had om te doen.
AnimeAdicted
Als het goed is heb jij een sma account en via het Sunny Portal toegang tot de monitoring.Vliegvlug schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:18:
[...]
Ik maak uit jouw reactie op dat zo’n losse kWh meter geen invloed kan hebben op het functioneren van de omvormer.
Maar ben toch huiverig om die meter er zomaar weer tussen te zetten want ze monitoren de omvormer op afstand.
En als dan die foutmelding weer terug komt en ze komen daarvoor langs en dat ding zit er weer tussen wordt er toch naar mij en de meter gekeken.
Volgens SMA kan de smart inverter gebruikt worden zonder de sma smart meter:
https://my.sma-service.co...art-Energy?language=en_US
Ik zou contact opnemen met SMA. Volgens mij probeert de leverancier je steeds meer dingen aan te smeren die je niet nodig hebt en waar je in eerste instantie ook niet om hebt gevraagd. SMA waarschuwt zelf dat als je in de toekomst zou willen omschakelen naar een accu, je dan mogelijk goedkoper/beter uit zou zijn met een oplossing aan de AC-kant in plaats van aan de omvormer.
https://my.sma-service.co...-a-battery?language=en_US
De omvormer verwacht bij installatie de sma(rt) meter. Dit hebben ze waarschijnlijk uitgezet. De omvormer heeft geen weet van de Eastron, je automaat en andere onderdelen in je meterkast en ook niet van de slimme meter, de leidingen in de straat en het merk transformator in het lokale transformatorstation.
Wie is er eigenlijk de baas in huis, "ze" op afstand toch niet? Gewoon ertussen zetten; "ze" gaan vanzelf wel piepen als iets niet bevalt. En dan bepaal je zelf of je er iets mee doetVliegvlug schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:18:
[...]
Ik maak uit jouw reactie op dat zo’n losse kWh meter geen invloed kan hebben op het functioneren van de omvormer.
De vraag is, zou je dat contract ook al in Maart hebben en aanhouden als je toen nog niet wist dat je in Mei zonnepanelen zou nemen? Ik bedoel maar, je kunt heel makkelijk naar je eigen situatie toerekenen. Maar dat is niet altijd zuivere koffie.Offens1490 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:42:
[...]
Snap ik ook wel maar ja had een contract al van maart op 0.80 dus moest toen al rekenen met die prijs.
Dus ja tijd wordt dan ook sneller terugverdiend.
Ongeacht dat iedereen die zonnepanelen in 2022 heeft gelegd voor de zomer is nu blij en zeker als mensen minimaal hun verbruik en zoals op dit forum wordt aangeraden zoveel mogelijk.(zeker nu met salderen )
Waarom lees je de SMA-omvormer zelf niet direct uit? Juist dat is 1 van de sterkere punten van een SMA, dat hij lokaal prima uit te lezen is zonder cloud-achtige zaken.Vliegvlug schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:12:
Ik probeer bij energieleveren.nl mijzelf aan te melden echter blijft hij melden dat de combinatie van de adres gegevens en de laatste 6 cijfers van mijn meter niet overeen komen.
Het is overigens een slimme meter, nu heb ik al reeds zonnepanelen, zou het kunnen doordat ik mij ooit al eens heb aangemeld dat ik hierdoor de foutcode krijgt?
Tja als je die van de gasmeter pakt, dan werkt het niet
Het is overigens een slimme meter, nu heb ik al reeds zonnepanelen, zou het kunnen doordat ik mij ooit al eens heb aangemeld dat ik hierdoor de foutcode krijgt?
Tja als je die van de gasmeter pakt, dan werkt het niet

[ Voor 9% gewijzigd door Xqlus1ve op 05-10-2022 14:24 ]
Eerlijk toegeven,ik weet het niet had in april pas financiële meevaller in de begroting mbt isolatie dak vloer etc.(lees normale offertes en die wel kwamen opdagen) Zonnepanelen installatie kon ook snel op snelle termijn na offerte.Martin7182 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:22:
[...]
De vraag is, zou je dat contract ook al in Maart hebben en aanhouden als je toen nog niet wist dat je in Mei zonnepanelen zou nemen? Ik bedoel maar, je kunt heel makkelijk naar je eigen situatie toerekenen. Maar dat is niet altijd zuivere koffie.
Achteraf waarschijnlijk niet.
AnimeAdicted
^^Vaste kosten worden niet hoger, wel zou je combi-korting kunnen mislopen omdat je maar 1 product afneemt. Het was voor mij heel aantrekkelijk om elektra elders onder te brengen. Sowieso hou ik niet zo van koppelverkoop.
+1 Patrick heeft op mijn vorige en huidige huis de PV installatie gelegd, erg tevreden mee. En inderdaad, site even overslaan, maar gewoon gelijk bellen.rookieblue schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:24:
[...]
Ik zou Patrick van zonnekompas Utrecht even bellen. Vooral niet op z'n site letten, hij is te druk om die bij te werken blijkbaar.
Klopt, maar nog niet naar gekeken, al wel de app geïnstalleerd maar met bijna enkel 1-ster reviews belooft die weinig goeds.FransvWoerkom schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:21:
[...]
Als het goed is heb jij een sma account en via het Sunny Portal toegang tot de monitoring.
Ik wil graag die losse kWh meter om de s0 puls uitgang op mijn youless aan te sluiten voor logging naar Enelogic.
Daarbij vind ik het ook wel prettig om gewoon een fysiek apparaat te hebben hangen waar ik de opbrengst op kan zien en niet enkel online.
Is die Sunny Portal misschien makkelijk te koppelen met Enelogic om de gegevens te uploaden?
Dat is niet wat ik zoek, daar staat enkel dat de SMA sunny home manager niet noodzakelijk is en je aan een SMA Energy Meter ook voldoende heb om de batterij te laden en te ontladen.Volgens SMA kan de smart inverter gebruikt worden zonder de sma smart meter:
https://my.sma-service.co...art-Energy?language=en_US
Ik heb geen batterij aan mijn omvormer en wil juist lezen dat een willekeurige kWh meter geen probleem is of anders een expliciete vermelding van SMA dat het juist niet ondersteund wordt.
Maar hoe doe je dat?Ik zou contact opnemen met SMA.
Ik heb op hun site niets kunnen vinden voor particulieren anders dat je vragen aan hun via je installateur moet spelen.
Vorige maand had ik de vraag of een Smart Energy omvormer die volgens de handleiding 100mA ALS nodig heeft ook goed zou kunnen functioneren op een 30mA aardlekschakelaar en dat heb ik naar hun e-mail gestuurd wat eigenlijk enkel voor zakelijke klanten bedoelt is maar daar heb ik nooit antwoord op gekregen.
En ze publiceren dus geen contactgegevens voor particulieren
Dat is hier echt niet het geval hoor. Ging puur om een technicus die een storing aan het oplossen was en in zijn overtuiging dit als de oplossing zag.Volgens mij probeert de leverancier je steeds meer dingen aan te smeren die je niet nodig hebt en waar je in eerste instantie ook niet om hebt gevraagd.
Maar dat is nu opeens de geaccepteerde waarheid geworden die ik dus wil weerleggen.
Ben ik bekend mee want was ik hier al eerder op gewezen maar is inmiddels niet meer relevant voor mij.SMA waarschuwt zelf dat als je in de toekomst zou willen omschakelen naar een accu, je dan mogelijk goedkoper/beter uit zou zijn met een oplossing aan de AC-kant in plaats van aan de omvormer.
https://my.sma-service.co...-a-battery?language=en_US
Begrijp ik het goed dat jij nu zegt dat er standaard bij de settings in de omvormer staat ingesteld dat er zo’n SMA Smart Meter aanwezig is en als je dat niet uitzet terwijl die meter er niet is dat er dan een fout code 1302 wordt gegeven over het ontbreken van een fase of nul?De omvormer verwacht bij installatie de sma(rt) meter. Dit hebben ze waarschijnlijk uitgezet.
Lijkt me een vreemde melding in dat geval, zou ik eerder iets van een foutcode verwachten dat de meter niet gevonden kan worden.
Bovendien installeren ze veel meer van deze apparaten en zal dat wel bekend moeten zijn en heeft de technicus daarnaast ruim een uur met SMA aan de lijn gezeten dus als dat echt het issue zou zijn hadden ze dat wel gezegd ga ik vanuit.
Precies mijn idee! Dank. Nu de installateur nog overtuigen.De omvormer heeft geen weet van de Eastron, je automaat en andere onderdelen in je meterkast en ook niet van de slimme meter, de leidingen in de straat en het merk transformator in het lokale transformatorstation.
Ik wil op ons nieuwbouwwoning 10 panelen plaatsen (zuid oost, 63 graden helling):
/f/image/XiJo3dJodNxww7EJvILXoowv.png?f=fotoalbum_large)
In de winter heb ik tot +/- 10:00 schaduw op (een deel van) de panelen.
Mijn voornamelijke vraag is:
- String omvormer
- SolarEdge optimizers
- Micro omvormers
2 okt 08:00
:strip_exif()/f/image/5Iy6xyVIrtgfj12S1diF1Loa.jpg?f=fotoalbum_large)
2 okt 10:00
:strip_exif()/f/image/KXQAP237vCWn95qSs3tE3BUm.jpg?f=fotoalbum_large)
2 nov 08:00
:strip_exif()/f/image/OcleGCeA8KPUTbKfD0iyLfkg.jpg?f=fotoalbum_large)
2 nov 10:00
:strip_exif()/f/image/EeBoz1ep4wbMsMoikIMIrsjp.jpg?f=fotoalbum_large)
2 maa 08:00
:strip_exif()/f/image/WV18fcD72DVpPWL8rz4IGxlr.jpg?f=fotoalbum_large)
2 maa 10:00
:strip_exif()/f/image/pPmcFbr0mrKx5qExb8oIJKbY.jpg?f=fotoalbum_large)
2 apr 08:00
:strip_exif()/f/image/mklqXKi851BAfWycyDTKbyoz.jpg?f=fotoalbum_large)
Indien string, dan 2 strings?
Ik denk zelf een string omvormer met 1 string en accepteren dat ik tot +/- 10:00 uur weinig tot niks zal opwekken. De meerprijs van micro verdien je niet terug denk ik?
/f/image/XiJo3dJodNxww7EJvILXoowv.png?f=fotoalbum_large)
- String omvormer
- SolarEdge optimizers
- Micro omvormers
:strip_exif()/f/image/5Iy6xyVIrtgfj12S1diF1Loa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KXQAP237vCWn95qSs3tE3BUm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OcleGCeA8KPUTbKfD0iyLfkg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EeBoz1ep4wbMsMoikIMIrsjp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WV18fcD72DVpPWL8rz4IGxlr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pPmcFbr0mrKx5qExb8oIJKbY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mklqXKi851BAfWycyDTKbyoz.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk zelf een string omvormer met 1 string en accepteren dat ik tot +/- 10:00 uur weinig tot niks zal opwekken. De meerprijs van micro verdien je niet terug denk ik?
[ Voor 3% gewijzigd door c-nan op 05-10-2022 18:14 ]
EU DNS: 86.54.11.100
String met optimizers op de onderste zes? En dan de tweede string voor de panelen aan de tuin-zijde.

Ik zou me niet druk maken om het gemis aan opwek tot 10.00 uur, alleen in de winter. Mijn panelen liggen op ZW en wekken tot 10.00 een beetje op met diffuus licht. Daarna schiet het vermogen ophoog. Als je een omvormer hebt met meerdere MTP's dan zou ik de bovenste rij op een aparte string zetten maar de meerkosten zullen niet opwegen tegen een enkele string. En idd, ik zou geen micro's nemen.c-nan schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:11:
Ik wil op ons nieuwbouwwoning 10 panelen plaatsen (zuid oost, 63 graden helling):
[Afbeelding]
- String omvormer
- SolarEdge optimizers
- Micro omvormers
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je nog meer dakvlakken die je kan gebruiken?
Dak aan de tuinzijde (Z/W) komen ook panelen, maar dat doet de aannemer. Zijkant laat ik dus achteraf doen.bvdbos schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:47:
[...]
Ik zou me niet druk maken om het gemis aan opwek tot 10.00 uur, alleen in de winter. Mijn panelen liggen op ZW en wekken tot 10.00 een beetje op met diffuus licht. Daarna schiet het vermogen ophoog. Als je een omvormer hebt met meerdere MTP's dan zou ik de bovenste rij op een aparte string zetten maar de meerkosten zullen niet opwegen tegen een enkele string. En idd, ik zou geen micro's nemen.
Heb je nog meer dakvlakken die je kan gebruiken?
2 strings, 1 voor de 4 panelen en 1 voor de 6 panelen zou dus kunnen? 4 panelen leveren voldoende spanning op om de omvormer te starten?
EU DNS: 86.54.11.100
Goed.. zojuist het maandoverzicht gehad van Eneco -- het verschil is enorm (met slecht 2 weken productie).
Qua kosten ging de boel van ~100 euro naar ~40 euro.
Daarom neem je dus een set PV
Qua kosten ging de boel van ~100 euro naar ~40 euro.
Daarom neem je dus een set PV
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Weet iemand hoe ik erachter kan komen wat de maximale dak belasting mag zijn van bijvoorbeeld een hout schuurtje, ik wil daar 2 Plug&Play zonnepanelen op leggen.
Absolute n00b vraag neem ik aan maar wat is de meest go-to methode voor het aansluiten van oost-west panelen op een omvormer met 2 mppt's? alle oost op 1 mppt en alle west op de andere?
Of half-half? En dan gewoon in serie of een poly-string met de helft van de west-panelen en de helft van de oost-panelen?
Of half-half? En dan gewoon in serie of een poly-string met de helft van de west-panelen en de helft van de oost-panelen?
Ik weet dat er een modbus rs485 interface op zit maar voor mijn youless logging naar Enelogic heb ik een s0 pulssignaal nodig._Arthur schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:45:
[...]
Waarom lees je de SMA-omvormer zelf niet direct uit? Juist dat is 1 van de sterkere punten van een SMA, dat hij lokaal prima uit te lezen is zonder cloud-achtige zaken.
Die modbus kan ik mogelijk wel gebruiken voor aparte logging naar PVoutput maar als dat geen meerwaarde bied boven uitlezen van de modbus interface die op de Eastron kwh meter zit die ik de groepenkast had geplaatst dan bespaard me dat weer de moeite van het aanleggen van een lange losse kabel om het modbus signaal in de meterkast te krijgen waar de router staat.
Oost op 1 mppt en alle west op de andere... Maar hoeveel panelen liggen er en welke omvormer? Kom je uit met je spanningen (min, max en mppt)?Breezz schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:30:
Absolute n00b vraag neem ik aan maar wat is de meest go-to methode voor het aansluiten van oost-west panelen op een omvormer met 2 mppt's? alle oost op 1 mppt en alle west op de andere?
Heb jij die betonnen steunen zelf gemaakt?JT schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:08:
Vorige week heb ik mijn zelfgemaakte steunen en zonnepanelen eindelijk geinstalleerd. Op de achtergrond zie je 3 panelen op de aanbouw met een Flatfix Fusion-systeem. Nu nog even stroomkabel leggen, installateur die de kabel in de meterkast aansluit en nog wat hout achterop de betonnen steunen en gaan
***members only***
BlaBlaBla
Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelenStrider schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 00:06:
[...]
Heb jij die betonnen steunen zelf gemaakt?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Jup, zoals vermeld in de eerste regel van mijn post die je quoteStrider schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 00:06:
[...]
Heb jij die betonnen steunen zelf gemaakt?
Ecodan warmtepomp
Ding heeft gewoon WiFi & een RJ45 netwerk aansluiting he. Heb je iets qua Home Automation al draaien ergens?Vliegvlug schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:10:
Ik weet dat er een modbus rs485 interface op zit maar voor mijn youless logging naar Enelogic heb ik een s0 pulssignaal nodig.
[ Voor 7% gewijzigd door _Arthur op 06-10-2022 16:10 ]
Meest standaard is je eerste optie. De laatste sowieso niet, want je wilt geen panelen met verschillende oriëntaties in serie hebben.Breezz schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:30:
Wat ik momenteel zit te overwegen is om mijn string van oost- en die van mijn west-panelen samen parallel te zetten. Dit kan alleen als er geen schaduw is én het aantal op oost en west gelijk is én het (nagenoeg) dezelfde panelen betreft én de MPPT die grote stroom aan kan. Maar ik voldoe aan al die voorwaarden.
Dan heb ik een ingang vrij op mijn omvormer voor nog een extra string. Ga ik wel wat meer aftoppen, maar dat is met een aflopende salderingsregeling helemaal nog niet zo erg.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Als je een recente SMA hebt dan kun je modbus gewoon uitlezen via het lan. Geen extra kabel nodig.Vliegvlug schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:10:
[...]
Die modbus kan ik mogelijk wel gebruiken voor aparte logging naar PVoutput maar als dat geen meerwaarde bied boven uitlezen van de modbus interface die op de Eastron kwh meter zit die ik de groepenkast had geplaatst dan bespaard me dat weer de moeite van het aanleggen van een lange losse kabel om het modbus signaal in de meterkast te krijgen waar de router staat.
Op zichzelf is het wel handig dat ze de boel ook kunnen monitoren en aan de bel trekken als er iets met het systeem is.Martin7182 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:15:
[...]
Wie is er eigenlijk de baas in huis, "ze" op afstand toch niet? Gewoon ertussen zetten; "ze" gaan vanzelf wel piepen als iets niet bevalt. En dan bepaal je zelf of je er iets mee doet
En dat het dan opgelost wordt zonder dat ik er helemaal in moet duiken en tijd aan besteden, dat is juist het pluspunt dat het uitbesteed is.
Maar in dit geval kan dat dus juist gezeur opleveren vandaar dat ik ze gevraagd heb bij SMA na te vragen waar dan staat dat losse kWh meters niet mogen. Als dat er niet is heb ik goede reden ‘m er weer tussen te zetten en mocht de foutcode zich dan toevallig weer voor doen dan moeten ze maar op zoek naar de echte oorzaak.
Een goede reden is ook "het is van mij, dus ik zet hem ertussen". In het ergste geval krijg je die storing weer, haal je de meter er weer tussenuit en doe je verder niets en werkt het weer (dat is wat eerder ook het probleem oploste was het verhaal toch). Ik begrijp niet zo goed waarom je daar zo ingewikkeld over doet.Vliegvlug schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:47:
[...]
Als dat er niet is heb ik goede reden ‘m er weer tussen te zetten en mocht de foutcode zich dan toevallig weer voor doen dan moeten ze maar op zoek naar de echte oorzaak.
Wifi is niet aangesloten, netwerkkabel wel._Arthur schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:08:
[...]
Ding heeft gewoon WiFi & een RJ45 netwerk aansluiting he.
Maar hoe gaat dat helpen om mijn data naar Enelogic te krijgen?
Kan dat vanaf de omvormer zelf?
Want zover ik kan vinden krijg ik ‘m niet verbonden met de Youless via netwerk.
De gegevens die ik met zowel de SMA Energy app als de Sunny Portal website kan inzien vallen me trouwens enorm tegen.
Meer dan een leuk grafiekje en de totale opwek van die dag en overall staat er niet in echt in. Oh wacht, ik vergeet de CO2-vermindering nog.
Kan ook niets aanpassen op die omvormer, dus ik vermoed dat ik ook nog op een andere manier bij die omvormer moet kunnen.
Direct via het IP adres dan waarschijnlijk maar dat moet ik nog uitzoeken.
NopeHeb je iets qua Home Automation al draaien ergens?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic
[/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren