FransvWoerkom schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:54:
[...]
O ja, nog iets bij SMA omvormers. Ze zijn kritisch op de volgorde van inschakelen van AC en DC. Eerst de AC inschakelen, dan pas de DC. Als de omvormer gaat opstarten op zonnestroom beklaagt hij zich over het ontbreken van AC of verschil tussen nul en aarde.
Ik heb er niet op gelet hoe de omvormer is aangezet tijdens het installeren maar goed te weten dat dat uitmaakt.
Had er helemaal niet bij stil gestaan dat zo’n omvormer opstart op DC dacht dat enkel op Ac gebeurde.
Het lijkt me ergens wel sterk dat het in de verkeerde volgorde opstarten het probleem zou kunnen zijn want die man installeert al langer omvormers en meerdere per dag dat is dan toch wel basiskennis zou je zeggen.
Of is dit een speciale eigenschap van de hybride Smart Energy omvormers van SMA, waar ook een accu op kan?
Dan zou ik het iets logischer vinden want kan me voorstellen dat ze die veel minder vaak installeren en die van SMA zijn ook nog niet zo heel lang op de markt meen ik.
Kun je in het Sunny Portal niet terugzien wat er aan foutmeldingen is geweest toen die monteur er bij was?
Hij heeft me wel de lijst met logging en de foutmeldingen laten zien op zijn telefoon, waaronder de 1302 “L of N is niet aangesloten”, en een entry met dezelfde foutcode maar een andere tekst die ik niet meer weet.
Ik heb gisteravond gekeken maar kan dat niet terugvinden als ik nu inlog met mijn Sunny Portal account.
Zie enkel dit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qWwX9I92GZxi6lj7vsj3Nity.jpg?f=user_large)
Dat is de dag van installatie maar ook op andere dagen staat er niets meer.
Hoort dat ding niet meer logging te genereren?
Of kijk ik op de verkeerde plek?
Ik vraag me sowieso af of de omvormer wel goed ingesteld is eigenlijk.
Kreeg bij aanloggen op Sunny Portal deze melding:
De actuele gegevens kunnen niet van de installatie worden afgeroepen. Controleer de bekabeling en configuratie van de volgende energiemeters:- Teruglevermeter
- Netafnamemeter
Wat voor mij lijkt te suggereren dat er in de omvormer is ingesteld dat er een SMA compatibel meter is geïnstalleerd waar hij mee probeert te communiceren, maar een dergelijke meter heb ik helemaal niet.
En bij de parameter staat het volgende:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B8trjBkFrWy832YS4c1fODfK.jpg?f=user_large)
Waarbij vooral de landnorm die staat ingesteld op [DE] opvalt. Lijkt me dat daar NL moet staan, hoewel DE een hoger netvoltage toe staat maar dat heb ik niet echt nodig met een 3 fase omvormer lijkt me.
Ook vraag ik me af of die accugegevens wel kloppen zoals Li-ion, productiedatum en accufabrikant, want zou je daar niet eerder “niet aangesloten” verwachten ipv deze info.
Waarbij ik vooral getriggert werd door een melding bij het voor het eerst aanloggen op Sunny Portal toen ik de melding kreeg dat de accu niet kon worden gevonden. Waarom zou de omvormer daar naar gaan zoeken als je weet dat die er niet is?
Heb die melding trouwens maar 1x gekregen en kan ‘m ook niet meer terugvinden ergens.
Valt me überhaupt tegen welke zaken ik kan zien van de omvormer.
Had ook wel zaken verwacht zoals DC spanning per string, netspanning per fase en meer van dergelijke waarden.
Ik kan ook nergens wat instellen, enige plek die ik gevonden heb is dat ik bij de “Communicatiebewaking” mijn eigen e-mailadres kan invullen ipv die van de leverancier wat nu er nu staat, maar daar blijft de ‘opslaan’-knop op grijs staan.
Er staat wel als info tekst bij dat enkel bij Sunny Portal geregistreerde adressen zijn toegestaan maar het adres dat ik invul is nota bene het e-mailadres wat ik gebruik om in te loggen op Sunny Portal!
Ook loopt de grafiek en opbrengst waarden die ik in Sunny portal zie 1 uur achter, wat ik ook wel teleurstellend vind eigenlijk.