Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.937 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:12

Vliegvlug

Flight Simple

JvS schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:02:
[...]

Een goede reden is ook "het is van mij, dus ik zet hem ertussen". In het ergste geval krijg je die storing weer, haal je de meter er weer tussenuit en doe je verder niets en werkt het weer (dat is wat eerder ook het probleem oploste was het verhaal toch). Ik begrijp niet zo goed waarom je daar zo ingewikkeld over doet.
Nou dat loste eerder het probleem naar mijn idee dus juist niet op aangezien die foutmelding bleef na het weghalen van de kWh meter en er daarna nog bijna een uur getroubleshoot is. Geen idee wat er toen allemaal geprobeerd of gedaan is want daar was ik niet bij maar toen was de foutmelding wel opeens weg zonder dat er daarvoor een duidelijke verklaring kon worden gegeven en werd het voor mijn gevoel maar op die meter gegooid.

Dus zet ik dat ding er nu weer tussen en de foutcode komt terug maar gaat niet meer weg na het weghalen van de meter dan ben ik wel de gebeten hond want én geen productie én ik mag voorrijkosten en uurloon gaan betalen voor het oplossen van die storing omdat ik ‘m zelf veroorzaakt heb tegen hun advies in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

jobr schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:16:
[...]

Als je een recente SMA hebt dan kun je modbus gewoon uitlezen via het lan. Geen extra kabel nodig.
Dat wist ik niet maar klinkt handig!
Nu nog uitzoeken hoe en op welke manier die data dan bij pvoutput te krijgen, dat kan vast niet direct want ik kwam enkel ondersteuning voor Solar Coins tegen in de Sunny Portal.

Ik zit te denken om dat dan met een ESP32 te gaan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@NoepZor heeft nu een eigen topic voor zijn vraag:
NoepZor in "Past Solax of Sofar beter bij deze panelen?"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:45

Sebazzz

3dp

Ik was op 8 september overgestapt op Vandebron, en had dubbel tarief, maar dat betekent ook dat je over twee tarieven saldeert. Ik kwam er gisteren achter dat ik heel gemakkelijk bij Vandebron met terugwerkende kracht op enkeltarief over kan. Dan heb ik nu ook geen zorgen of ik in het weekend voldoende opwek :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Tijd om er iets mee te gaan doen. Want alle 'dingetjes' die je graag wilt, is met een 'centrale verwerkings eenheid' (servertje met bv Home Assistant) allemaal veel eenvoudiger te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:10
Meh.

Vanochtend een man over de vloer gehad hier (Duitsland) voor een offerte te laten maken voor zonnepanelen te laten installeren. Zal hem wel snel krijgen, maar ga uit van 15k ofzo voor 9 kwp, maar eens zien of daar een accu bij zit.

Je mag hier dus echt niets tot weinig zelf doen, lage prikkel om dan te verduurzamen imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:43
Heeft iemand nog tips hoe je betonschansen het makkelijkst op het dak krijgt?

Ik wilde betonschansen van 40kg/stuk gebruiken om zonnepanelen op mijn carport te leggen, maar 40kg lijkt mij iets te zwaar om omhoog te reiken, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:11

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

saturn21 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:53:

Ik wilde betonschansen van 40kg/stuk gebruiken om zonnepanelen op mijn carport te leggen, maar 40kg lijkt mij iets te zwaar om omhoog te reiken, toch?
Je kan toch zo'n verhuiskraan (weet even niet goed de benaming ervoor, maar zo'n kraan op wielen die je vanaf beneden met een bak naar boven schuin stuurt op een rail) huren en dan met 2 man (40/2=20) de betonschansen erop trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:40
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:09

Termy

valt er nog wat te fragge?

Een ladderlift huur je voor een uurtje of zo voor niet al te veel. Zelf zo ook gedaan om m'n panelen het platte dak op te krijgen. Op de totale kosten niet relevant en scheelt je een hoop gevaarlijk gestunt en gesloopte lichaamsdelen :P.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-10 22:26
Anders ter plekke op het dak gieten/storten?
Ik heb hier 4 van die 20-liter emmers van de bouwmarkt als gewicht onder mijn schans staan, en die dus ter plekke gevuld met beton (met wat extra grind van het dak).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0ChFhyCFHGaOlA38L9_BV6Ci4o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uUCoB6BeVAST1mO3APBe1Qeg.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door LooneyTunes op 07-10-2022 14:06 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saturn21
Termy schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:09:
Een ladderlift huur je voor een uurtje of zo voor niet al te veel. Zelf zo ook gedaan om m'n panelen het platte dak op te krijgen. Op de totale kosten niet relevant en scheelt je een hoop gevaarlijk gestunt en gesloopte lichaamsdelen :P.
Ik heb even gekeken en het blijkt dat je inderdaad een materiaallift voor 24 euro voor een halve dag kunt huren. Dat gaan we dan maar doen... Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:37
LooneyTunes schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:24:
[...]

Anders ter plekke op het dak gieten/storten?
Ik heb hier 4 van die 20-liter emmers van de bouwmarkt als gewicht onder mijn schans staan, en die dus ter plekke gevuld met beton (met wat extra grind van het dak).

[Afbeelding]
Of van marktplaats een stapel tegels halen, marktplaats staat vol met mensen die daar heel graag van af willen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:54

Op een pellet en dan met twee man optillen. 20 kg p.p. gaat meestal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-10 22:26
Whiskey48 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:13:
Of van marktplaats een stapel tegels halen, marktplaats staat vol met mensen die daar heel graag van af willen!
En dan aan elkaar lijmen tot schans? ;)
Dan ga je de hele bedoeling voorbij van een betonschans, compact en toch zwaar genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-10 12:06
bvdbos schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:23:
[...]

Oost op 1 mppt en alle west op de andere... Maar hoeveel panelen liggen er en welke omvormer? Kom je uit met je spanningen (min, max en mppt)?
Dank voor het antwoord (ook aan de anderen).

Ik wil graag oost-west ipv zuid omdat ik met een plat dak zit waar een beperkt gewicht op mag.
Ook zit ik in België, wij salderen niet dus vind ik de mindere opbrengst ook niet erg want betere spreiding in tijd.

Ik ben aan het spelen met SunnyDesign.
In België max je max 10 kVA aan omvormer output, dus kies ik voor de STP10.0-3AV-40

Ik veronderstel even dat mijn panelen op 13 graden oost/west liggen.
Alle oost op 1 mppt, west op de andere.

Dan kan ik 'maar' een 9kWp aan panelen leggen, anders gaat mijn PV-spanning boven de 750V en dat mag in België ook niet blijkbaar.

Lijkt me niet ideaal om 9 kWp oost/west aan te sluiten op een omvormer van 10 kWp.
Daarom eventueel toch polystrings gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFlmGJWXPKbFpQopbaF1Zz-PV7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DqwbU44Qz8jDOEYy0kOUIMMN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Vliegvlug schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 00:05:
Nu nog uitzoeken hoe en op welke manier die data dan bij pvoutput te krijgen, dat kan vast niet direct want ik kwam enkel ondersteuning voor Solar Coins tegen in de Sunny Portal.

Ik zit te denken om dat dan met een ESP32 te gaan doen.
bijv https://github.com/SBFspot/SBFspot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40

Met 2 personen moet het wel lukken.

Of op een schuine ladder omhoog trekken met een touw(en).

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 07-10-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

_Arthur schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:29:
[...]

Tijd om er iets mee te gaan doen. Want alle 'dingetjes' die je graag wilt, is met een 'centrale verwerkings eenheid' (servertje met bv Home Assistant) allemaal veel eenvoudiger te realiseren.
Home Automation vind ik zeker interessant en dan met name het loggen van gegevens om inzicht te krijgen in zaken als elektriciteit en gasverbruik, en later ook zaken als temperatuur, CO2 gehaltes, fijnstof.
In het ‘automation’ gedeelte heb ik niet zo veel interesse, een fysieke lichtknop voldoet voor mij prima. Ik heb bijv geen behoefte automatische verlichting die zich aanpast aan mijn mood/muziek die ik op het staan/film die ik aan het bekijken ben en daar dan de juiste kleur licht bij zoekt. Aan/uit/dimmen met een knop is voldoende! ;)

In het lokaal loggen gaat echter ook veel tijd en moeite zitten, hardware draaien en onderhouden, HA, Grafana, etc installeren en configureren.
Daar heb ik nu geen tijd voor (over).

Vandaar dat ik het liever direct exporteer naar Enelogic en PVout met zo simpel mogelijke hardware die weinig stroom verbruikt en niet een OS draait wat vaak geüpdatet moet worden.
Daarom dat ik naar ESP-en zit te kijken en die Eastron kWh meter heb geplaatst zodat ik de s0 puls en modbus interface als datasource heb.

Doordat die nu weg is moet ik me noodgedwongen in andere opties gaan verdiepen. (en ondertussen moeite doen om ‘m weer teruggeplaatst te krijgen)
Wel goed te horen dat de SMA omvormer ook modbus over netwerk ondersteund maar de implementatie daarvan heb ik me nog helemaal niet in verdiept.
Heb die SMA omvormer primaire genomen omdat het een Europees product is van goede kwaliteit en met goede schaduw management.
Hoe de logging bij die omvormer is was geen criterium omdat ik het toch via de losse kWh meter ging doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Interessante stukje software:
“SBFspot connects via Bluetooth or Ethernet to your SMA® solar/battery inverter and reads Archive Day/Month Power generation, user/installer events and the actual (spot) data. The collected data is stored in a SQL database (SQLite/MySQL/MariaDB) or SMA® compatible .csv files. A separate service/daemon uploads the collected data to PVoutput.org”
Goed om te weten dat daar ook opties voor zijn, maar deze gaat helaas niet werken op een ESP: “works on either Linux (Raspberry Pi) and Windows.”
Hoop dat er ook dergelijke software is voor ESP devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-10 14:00
Breezz schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:47:
[...]

Dan kan ik 'maar' een 9kWp aan panelen leggen, anders gaat mijn PV-spanning boven de 750V en dat mag in België ook niet blijkbaar.
Vanwaar haal je dat?
Je legt toch gewoon je dak vol, en afhankelijk wat je omvormer aankan, doe je dat in meerdere strings per mppt?

Hoe groot is je dak? Is redelijk belachelijk om 9000 wattpiek te leggen, en dan een omvormer van 10kW te hebben. Oost-West gezien ben je met een omvormer van 6kW klaar.
Maar het lijkt me dat je dak een heel stuk groter is, en je om de foute reden 750v als limiet kiest.

[ Voor 9% gewijzigd door bottom line op 07-10-2022 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-10 11:52
Breezz schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:47:
[...]

Dank voor het antwoord (ook aan de anderen).

Ik wil graag oost-west ipv zuid omdat ik met een plat dak zit waar een beperkt gewicht op mag.
Ook zit ik in België, wij salderen niet dus vind ik de mindere opbrengst ook niet erg want betere spreiding in tijd.

Ik ben aan het spelen met SunnyDesign.
In België max je max 10 kVA aan omvormer output, dus kies ik voor de STP10.0-3AV-40

Ik veronderstel even dat mijn panelen op 13 graden oost/west liggen.
Alle oost op 1 mppt, west op de andere.

Lijkt me niet ideaal om 9 kWp oost/west aan te sluiten op een omvormer van 10 kWp.
Daarom eventueel toch polystrings gebruiken?
[Afbeelding]
Op het toestel dat je aangeeft, zijn er drie stringingangen (2 op de A, 1 op de B ingang).

Je kan dus perfect 2x15 panelen op de A zetting (in parallel), de spanning blijft dan gelijk, de stroom verdubbelt. Je kan dit ook simuleren in Sunny design.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQapISSAHKWNG7KxQ5fT-XYl73g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j6OM5Q97MVgJQlWO9asFZsbk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:03
Vliegvlug schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:44:
[...]

Nou dat loste eerder het probleem naar mijn idee dus juist niet op aangezien die foutmelding bleef na het weghalen van de kWh meter en er daarna nog bijna een uur getroubleshoot is. Geen idee wat er toen allemaal geprobeerd of gedaan is want daar was ik niet bij maar toen was de foutmelding wel opeens weg zonder dat er daarvoor een duidelijke verklaring kon worden gegeven en werd het voor mijn gevoel maar op die meter gegooid.

Dus zet ik dat ding er nu weer tussen en de foutcode komt terug maar gaat niet meer weg na het weghalen van de meter dan ben ik wel de gebeten hond want én geen productie én ik mag voorrijkosten en uurloon gaan betalen voor het oplossen van die storing omdat ik ‘m zelf veroorzaakt heb tegen hun advies in.
O ja, nog iets bij SMA omvormers. Ze zijn kritisch op de volgorde van inschakelen van AC en DC. Eerst de AC inschakelen, dan pas de DC. Als de omvormer gaat opstarten op zonnestroom beklaagt hij zich over het ontbreken van AC of verschil tussen nul en aarde. Kun je in het Sunny Portal niet terugzien wat er aan foutmeldingen is geweest toen die monteur er bij was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
bottom line schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:15:
[...]

Vanwaar haal je dat?
Je legt toch gewoon je dak vol, en afhankelijk wat je omvormer aankan, doe je dat in meerdere strings per mppt?

Hoe groot is je dak? Is redelijk belachelijk om 9000 wattpiek te leggen, en dan een omvormer van 10kW te hebben. Oost-West gezien ben je met een omvormer van 6kW klaar.
Maar het lijkt me dat je dak een heel stuk groter is, en je om de foute reden 750v als limiet kiest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3PPKxrQ7hVxVT_m4bG6lhX5mDE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8w4E1BhIHDeHMIBRn7vgVcid.png?f=fotoalbum_large

Dat van 750V max is zelfs een melding die ik krijg in Sunny Design. Had het ook zelf even opgezocht en lijkt me te kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Breezz Je hebt er 32 in staan.
Kijk nog even naar je indeling boven

Edit: welke panelen heb je geselecteerd?
Sunpower? Die hebben een hoog voltage

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-10-2022 14:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:14:
@Breezz Je hebt er 32 in staan.
Kijk nog even naar je indeling boven

Edit: welke panelen heb je geselecteerd?
Sunpower? Die hebben een hoog voltage
Je hebt gelijk maar ik zie geen verschil?
Ik gebruik de DEMO panelen van SMA (300W)

[ Voor 38% gewijzigd door Breezz op 08-10-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
/

[ Voor 99% gewijzigd door Breezz op 08-10-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Breezz
Even uitklappen net als je vorige screenshot.
Ik zie geen spanningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
Breezz schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:20:
[...]

Je hebt gelijk maar ik zie geen verschil?
Ik gebruik de DEMO panelen van SMA (300W)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFv4CL0jNXFV1DPW-8qYeV_PcY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q2O6mN2omZUKt3HMs692IvkL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:37
Ik heb zonnepanelen op 1 fase liggen en ben sinds kort naar een 3 fase aansluiting gegaan in voorbereiding van meer gebruik.
Nu lees ik over salderen dat het niet uitmaakt dat je op 1 fase teruglevert, maar wat als vanaf 2025 het salderen afgebouwd wordt, maakt dat dan ook niet uit, of moet ik gaan nadenken om de zonnepanelen tegen die tijd op 3 fase terug te laten leveren?

Bron: https://www.coolblue.nl/z...-omvormer-en-slimme-meter
Gelukkig zijn alle Nederlandse slimme meters zo ingesteld dat ze intern salderen over de drie beschikbare fases. Dat betekent dat als je op fase 1 teruglevert en op fase 3 een wasje draait met net zoveel vermogen, je meter netto 0 telt. Voor saldering maakt het dus niet uit of je een 1- of 3-fase omvormer op je 3-fase aansluiting installeert. Bijkomend voordeel is dat 1-fase omvormers veel goedkoper zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@swhnld Dat maakt idd niet uit. De meter registreert alleen het totaal (bij wet verplicht).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Termy schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:35:
@swhnld Dat maakt idd niet uit. De meter registreert alleen het totaal (bij wet verplicht).
Alleen registreert de meter niet wat ik al gebruikt heb voor het de meter bereikt volgens mij, ten minste, mijn verbruik voordat ik zonnepanelen had en na zonnepanelen geïnstalleerd zit een verschil tussen, terwijl de zonnepanelen en teruglevering op de meter eenzelfde orde grote verschil tussen zit. Dus lijkt er op dat wat ik verbruik gelijkertijd dat de panelen het opwekken niet door de slimme meter geregistreerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Laatst online: 15:12
swhnld schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:58:
[...]

Alleen registreert de meter niet wat ik al gebruikt heb voor het de meter bereikt volgens mij, ten minste, mijn verbruik voordat ik zonnepanelen had en na zonnepanelen geïnstalleerd zit een verschil tussen, terwijl de zonnepanelen en teruglevering op de meter eenzelfde orde grote verschil tussen zit. Dus lijkt er op dat wat ik verbruik gelijkertijd dat de panelen het opwekken niet door de slimme meter geregistreerd wordt?
Uiteraard. Wat je actueel verbruikt gaat direct van de PV opbrengst af voordat het door de meter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plopobiel
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-10 19:50
[...]

Zoek eens in home wizzard topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Uszka schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:00:
[...]

Uiteraard. Wat je actueel verbruikt gaat direct van de PV opbrengst af voordat het door de meter gaat.
Dus de vraag is dan, met afbouwen saldering vanaf 2025, wordt dan gelijktijdig verbruik op 3 fase met teruglevering op 1 fase verrekend met elkaar, of krijg je dan met meerdere tarieven te maken voor het gelijktijdige verbruik?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-10 09:42

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

ik heb de afgelopen dagen ook de handjes uit de mouwen gestoken en heb een setje van 6 panelen geïnstalleerd op t dak.

6x DMEGC DM-500M10-66HSW/-V 500wp mono panelen in maatje XL
3x DS3 microinverter met 2 inputs

Alles op een clickfit evo rail.

Had ontzettende mazzel dat er vanaf een van mijn meterkasten een kabel omhoog liep buiten om naar het dak, netjes weggewerkt onder de goot en dat bleek ook nog de juiste kabel te zijn. Dus mijn elektradoosje zit onder een dakpannetje weggewerkt daardoor. De trunkkabel bleek lang genoeg te zijn met slack om bij dat doosje te komen.

Ja er is nu schaduw, maar in de zomer staat hier de zon volop te bakken op het dak. En ondertussen heb ik vandaag 2kw opgewerkt in dit zon/regen weer.

Toen ik toch op het dak was heb meteen maar pannen vervangen en alles schoongemaakt. Onder het mom we zijn er toch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfQ1F-eNE9s9Z7wcdxCwVvJY5gg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSw0LsNzVMzbB8DbWrvf3UJY.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXKhEp8nAm5jnOfVlgjRC4qereY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJvxNdAJHa7MfEvnKh3HSeLX.jpg?f=fotoalbum_large

Wilde ze eigenlijk dichter op de nok hebben, maar dat ging niet omdat de bovenste rij pannen vast gemetseld is aan de nok en je de rij daaronder niet omhoog kunt schuiven daardoor. Er zit ook een rijtje haken extra om de last beter te verdelen. Dat gaf wel issues met de afsluitdoppen, maar daar hebben we een stanleymes en kniptang voor. ;)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Laatst online: 15:12
swhnld schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:15:
[...]

Dus de vraag is dan, met afbouwen saldering vanaf 2025, wordt dan gelijktijdig verbruik op 3 fase met teruglevering op 1 fase verrekend met elkaar, of krijg je dan met meerdere tarieven te maken voor het gelijktijdige verbruik?
Daar moet ik mijn glazen bol voor gaan afstoffen. Op dit moment mag het niet apart verrekend worden maar dat kan in de toekomst zomaar veranderen zoals dat met zoveel zaken gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

[...]

Hoe verwacht je dat de meter registreert wat niet door de meter gaat? Dat kan gewoon niet.

Momenteel is de wet dat de Ferrarismethode gehanteerd wordt, wat dus betekent dat alle fasen opgeteld worden en alleen dat netto verbruik (of teruglevering) geteld wordt. Of dat ooit verandert, geen idee. Aangezien je toch geen grote onbalans mag veroorzaken zou het me verbazen als dit ooit verandert want het maakt het alleen gecompliceerder voor weinig tot geen voordeel voor het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

FransvWoerkom schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:54:
[...]

O ja, nog iets bij SMA omvormers. Ze zijn kritisch op de volgorde van inschakelen van AC en DC. Eerst de AC inschakelen, dan pas de DC. Als de omvormer gaat opstarten op zonnestroom beklaagt hij zich over het ontbreken van AC of verschil tussen nul en aarde.
Ik heb er niet op gelet hoe de omvormer is aangezet tijdens het installeren maar goed te weten dat dat uitmaakt.
Had er helemaal niet bij stil gestaan dat zo’n omvormer opstart op DC dacht dat enkel op Ac gebeurde.

Het lijkt me ergens wel sterk dat het in de verkeerde volgorde opstarten het probleem zou kunnen zijn want die man installeert al langer omvormers en meerdere per dag dat is dan toch wel basiskennis zou je zeggen.

Of is dit een speciale eigenschap van de hybride Smart Energy omvormers van SMA, waar ook een accu op kan?
Dan zou ik het iets logischer vinden want kan me voorstellen dat ze die veel minder vaak installeren en die van SMA zijn ook nog niet zo heel lang op de markt meen ik.
Kun je in het Sunny Portal niet terugzien wat er aan foutmeldingen is geweest toen die monteur er bij was?
Hij heeft me wel de lijst met logging en de foutmeldingen laten zien op zijn telefoon, waaronder de 1302 “L of N is niet aangesloten”, en een entry met dezelfde foutcode maar een andere tekst die ik niet meer weet.
Ik heb gisteravond gekeken maar kan dat niet terugvinden als ik nu inlog met mijn Sunny Portal account.

Zie enkel dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EttpvAqhDGHzeedxXfA8HRKUKk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qWwX9I92GZxi6lj7vsj3Nity.jpg?f=user_large
Dat is de dag van installatie maar ook op andere dagen staat er niets meer.
Hoort dat ding niet meer logging te genereren?
Of kijk ik op de verkeerde plek?

Ik vraag me sowieso af of de omvormer wel goed ingesteld is eigenlijk.
Kreeg bij aanloggen op Sunny Portal deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJMirvz9E_XHCRtvCilqEEgsr00=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FLJS6Sq7vwtC3hs8X0w9liN3.jpg?f=user_large
De actuele gegevens kunnen niet van de installatie worden afgeroepen. Controleer de bekabeling en configuratie van de volgende energiemeters:
  • Teruglevermeter
  • Netafnamemeter
Wat voor mij lijkt te suggereren dat er in de omvormer is ingesteld dat er een SMA compatibel meter is geïnstalleerd waar hij mee probeert te communiceren, maar een dergelijke meter heb ik helemaal niet.

En bij de parameter staat het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKxULpwOgvtqpfpgyH8uzr-O0H0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B8trjBkFrWy832YS4c1fODfK.jpg?f=user_large
Waarbij vooral de landnorm die staat ingesteld op [DE] opvalt. Lijkt me dat daar NL moet staan, hoewel DE een hoger netvoltage toe staat maar dat heb ik niet echt nodig met een 3 fase omvormer lijkt me.

Ook vraag ik me af of die accugegevens wel kloppen zoals Li-ion, productiedatum en accufabrikant, want zou je daar niet eerder “niet aangesloten” verwachten ipv deze info.
Waarbij ik vooral getriggert werd door een melding bij het voor het eerst aanloggen op Sunny Portal toen ik de melding kreeg dat de accu niet kon worden gevonden. Waarom zou de omvormer daar naar gaan zoeken als je weet dat die er niet is?
Heb die melding trouwens maar 1x gekregen en kan ‘m ook niet meer terugvinden ergens.

Valt me überhaupt tegen welke zaken ik kan zien van de omvormer.
Had ook wel zaken verwacht zoals DC spanning per string, netspanning per fase en meer van dergelijke waarden.
Ik kan ook nergens wat instellen, enige plek die ik gevonden heb is dat ik bij de “Communicatiebewaking” mijn eigen e-mailadres kan invullen ipv die van de leverancier wat nu er nu staat, maar daar blijft de ‘opslaan’-knop op grijs staan.
Er staat wel als info tekst bij dat enkel bij Sunny Portal geregistreerde adressen zijn toegestaan maar het adres dat ik invul is nota bene het e-mailadres wat ik gebruik om in te loggen op Sunny Portal!

Ook loopt de grafiek en opbrengst waarden die ik in Sunny portal zie 1 uur achter, wat ik ook wel teleurstellend vind eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-10 18:18

JT

VETAK y0

Ik heb nog een setje Solar Construct Roboost rails met klemmen enzo liggen voor 2 panelen. Maar op Marktplaats kost een advertentie meer dan 30 euro in het zonnepanelendeel -O- Iemand een idee waar ik daar een advertentie voor kan plaatsen?
zwahiel schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:22:
ik heb de afgelopen dagen ook de handjes uit de mouwen gestoken en heb een setje van 6 panelen geïnstalleerd op t dak.

6x DMEGC DM-500M10-66HSW/-V 500wp mono panelen in maatje XL
3x DS3 microinverter met 2 inputs

Alles op een clickfit evo rail.

Had ontzettende mazzel dat er vanaf een van mijn meterkasten een kabel omhoog liep buiten om naar het dak, netjes weggewerkt onder de goot en dat bleek ook nog de juiste kabel te zijn. Dus mijn elektradoosje zit onder een dakpannetje weggewerkt daardoor. De trunkkabel bleek lang genoeg te zijn met slack om bij dat doosje te komen.

Ja er is nu schaduw, maar in de zomer staat hier de zon volop te bakken op het dak. En ondertussen heb ik vandaag 2kw opgewerkt in dit zon/regen weer.

Toen ik toch op het dak was heb meteen maar pannen vervangen en alles schoongemaakt. Onder het mom we zijn er toch.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wilde ze eigenlijk dichter op de nok hebben, maar dat ging niet omdat de bovenste rij pannen vast gemetseld is aan de nok en je de rij daaronder niet omhoog kunt schuiven daardoor. Er zit ook een rijtje haken extra om de last beter te verdelen. Dat gaf wel issues met de afsluitdoppen, maar daar hebben we een stanleymes en kniptang voor. ;)
Goed bezig. Hou heb je het gedaan qua veiligheid en op het dak werken?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JT schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:29:
Ik heb nog een setje Solar Construct Roboost rails met klemmen enzo liggen voor 2 panelen. Maar op Marktplaats kost een advertentie meer dan 30 euro in het zonnepanelendeel -O- Iemand een idee waar ik daar een advertentie voor kan plaatsen?

[...]

Afdeling metalen, titel montage zonnepaneel...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

JT schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:29:
[...]

Gewoon niet vallen ;)
Mijn dak is dan wel hoog maar de hoek is maar 23 graden en heeft een vrij brede goot. Heb n steiger gehuurd en die geankerd aan de muur. Verder eigenlijk niets behalve met werkschoenen werken.

Als ik zou uitglijden, gleed ik de steiger op die vast stond.

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:02

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hey @zwahiel ziet er goed uit idd!

[ Voor 62% gewijzigd door JvS op 09-10-2022 20:35 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
Om nog even terug te komen op mijn vraagstek.
Onderstaande zoi erg goed passen op mijn plat dak.
Alternatief zou zijn om 36 panelen pal op zuid te zetten, dat past op ook op mijn dak.

Is dit te gek? Wil even de juiste richting vinden alvorens een eigen topic te starten...

12 panelen oost en 12 panelen west staan dan parallel aangesloten (input A heeft 2 ingangen op de omvormer zoals iemand eerder aanhaalde).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1JO0Oj7dYzDaz5TBNc1PO-J5uY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QO02I21UXogId2kBD4Xdch8y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Breezz op 09-10-2022 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-10 18:51
Breezz schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:58:
Alternatief zou zijn om 36 panelen pal op zuid te zetten, dat past op ook op mijn dak.

Is dit te gek? Wil even de juiste richting vinden alvorens een eigen topic te starten...

12 panelen oost en 12 panelen west staan dan parallel aangesloten (input A heeft 2 ingangen op de omvormer zoals iemand eerder aanhaalde).

[Afbeelding]
Zo'n vraag kan je beter in een eigen topic zetten... Graag een foto van het dak erbij want wat je nu neerlegt ziet er niet logisch uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:25

[Afbeelding]
Geen idee wat voor dak dit is, maar 36 panelen is best veel.

Wellicht dat de 600Wp panelen nog interessant kunnen zijn (let op: deze zijn wel een slagje groter dan de 400Wp panelen)

Even een botte inschatting, zonder het dak gezien te hebben:
36 x 400 -> 14.4 KWp
25 x 500 -> 15KWp

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:02

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het hele idee is dat je niet een perfect topic start, maar dat we specifieke op 1 persoon gerichte situaties niet in het centrale topic doen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-10 18:18

JT

VETAK y0

zwahiel schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:25:
[...]

Gewoon niet vallen ;)
Mijn dak is dan wel hoog maar de hoek is maar 23 graden en heeft een vrij brede goot. Heb n steiger gehuurd en die geankerd aan de muur. Verder eigenlijk niets behalve met werkschoenen werken.

Als ik zou uitglijden, gleed ik de steiger op die vast stond.
En hoe zijn de panelen omhoog gegaan?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

JT schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:16:
[...]

En hoe zijn de panelen omhoog gegaan?
Heel eenvoudig, via de steiger. Platforms om en om zetten en dan steeds t paneel een platform omhoog brengen. Ging met 2 man heel snel. Dan monteren en de volgende omhoog.

In de steiger zelf en door de schoren kan t er ook niet uitvallen.

[ Voor 9% gewijzigd door zwahiel op 09-10-2022 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
Graag jullie hulp/advies.

Ik heb op WZW 16x Solar Frontier SF-170-S panelen liggen, setjes van 2 (serie) naar parallel met de rest aangesloten op de MPPT1 van de SMA Sunnyboy 2100-TL.

Nu heb ik er 8 bijgeplaatst, 4 op WZW en 4 op ONO in een tweede string, dat zou op MPPT2 aangesloten kunnen worden. Op termijn wil ik op ONO nog 2 of 4 SF1700 panelen bijplaatsen.

De opstartspanning van de SMA is 150V.

Omdat ik nu flink over gedimensioneerd ben dacht ik eraan om een andere omvormer aan te schaffen.

De Growatt MIN2500 TL-XE leek me een mooi alternatief.
Opstartspanning 100V
Spanningsbereik 80-500V
Max 3500W PV vermogen
AC max 2500W

De SF panelen
Vermogen 170W
Klemspanning 112V
Kortsluitstroom 2.20A

De vragen,
- Van een shop kreeg ik de opmerking dat mijn set niet op de Growatt kan ivm een te hoge spanning, zie ik wat over het hoofd? (2 in serie is max 224v en valt prima binnen het bereik van de 2500).
- De nieuwe omvormer zal iets eerder starten, belangrijk bij minder gunstig weer of bv in de ochtend om de warmtepomp te compenseren

Specs
Growatt
https://www.stralendgroen...rowatt-2500-6000TL-XE.pdf
Solar Frontier
https://durasolar.nl/libr..._uitgebreid_SF170s_NL.pdf

Bedankt voor het meedenken

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:09
Snelle vraag aan de kenners. Morgen wordt hier een installatie geplaatst met 14x415Wp panelen, stringomvormer, 3-fase Ik heb een SMA besteld maar die blijkt uiteindelijk pas begin volgend jaar leverbaar. Ik krijg nu de keuze om een Goodwe of Growatt te laten plaatsen, nog even niet duidelijk of dat tijdelijk is of niet (afhankelijk van diverse factoren).

Welke zal ik doen? Ik wil niet wachten op de SMA, maar gewoon gaan opwekken. Welke heeft de “ fijnste” app om uit te lezen..? En welke heeft het beste schaduwmanagement (if any)?

Hoor graag, moet vandaag beslissen…:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-10 12:24
Gramser schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:31:
Snelle vraag aan de kenners. Morgen wordt hier een installatie geplaatst met 14x415Wp panelen, stringomvormer, 3-fase Ik heb een SMA besteld maar die blijkt uiteindelijk pas begin volgend jaar leverbaar. Ik krijg nu de keuze om een Goodwe of Growatt te laten plaatsen, nog even niet duidelijk of dat tijdelijk is of niet (afhankelijk van diverse factoren).

Welke zal ik doen? Ik wil niet wachten op de SMA, maar gewoon gaan opwekken. Welke heeft de “ fijnste” app om uit te lezen..? En welke heeft het beste schaduwmanagement (if any)?

Growatt heeft MI geen schaduw management, Goodwe wel . Goodwe is een stuk goedkoperaals SMA (dus korting) , maar IMHO een prima omvormer. De portal en app van Goodwe doen wat ze moet doen, maar niet meer dan dat. Je eigen monitoring maken is ingewikkeld, want Goodwe heeft geen ingebouwde webserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:12

timovd

Voorsprong door techniek

timovd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:43:
SMA schijnt goed te samenwerken Tigo's. Met een moderne SMA, heb je zo te lezen alleen een gateway nodig om de optimizers te monitoren. Biedt dit verder nog voordelen @AUijtdehaag ?
Ik sprak net met een PV-installateur/winkel en die gaven aan dat SMA niet samenwerkt met Tigo, dat het dus helemaal niet meer kan. Dat vind ik vreemd, want Tigo zou universeel zijn en SMA benoemt expliciet dat het juist goed samenwerkt met ShadeFix: https://www.sma-benelux.c...nnis-over-optimizers.html
Voor twee panelen op de dakkapel wil ik optimizers toepassen. Wat is wijsheid?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is de hybride ook niet (sneller) leverbaar?
https://www.elektrobode.n...pp-omvormer-stp5-0-3se-40

De winter komt er aan, ik zou geen (onverhoopte) haast meer maken.
Desnoods koop je tijdelijk 2e hands 1 fase omvormers (laat ze 2 stringen van 7 maken)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-10-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
exroosje schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:37:
[...]

Growatt heeft MI geen schaduw management, Goodwe wel . Goodwe is een stuk goedkoperaals SMA (dus korting) , maar IMHO een prima omvormer. De portal en app van Goodwe doen wat ze moet doen, maar niet meer dan dat. Je eigen monitoring maken is ingewikkeld, want Goodwe heeft geen ingebouwde webserver.
Thanks, dit helpt. Ik wil inderdaad wel basismonitoring en (iets aan) schaduwmanagement. Klinkt alsof Goodwe een goed tijdelijk alternatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
AUijtdehaag schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:51:
[...]

Is de hybride ook niet (sneller) leverbaar?
https://www.elektrobode.n...pp-omvormer-stp5-0-3se-40

De winter komt er aan, ik zou geen (onverhoopte) haast meer maken.
Desnoods koop je tijdelijk 2e hands 1 fase omvormers (laat ze 2 stringen van 7 maken)
Ze geven me de keuze uit wat ze hebben, ik kan het navragen, maar vermoed van niet. Maar, ik wil het ijzer smeden als het heet is en dat is het nu. Ook kan ik de stroom goed gebruiken voor de warmtepomp die over een maandje komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• saturn21
saturn21 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:55:
[...]

Ik heb even gekeken en het blijkt dat je inderdaad een materiaallift voor 24 euro voor een halve dag kunt huren. Dat gaan we dan maar doen... Bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqrb5n7z0_-28__k-TRVEeJZyjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VkxjY54FRXcizUo9YoygeVRY.png?f=fotoalbum_large

Ze liggen erop (positie nog niet helemaal goed). Met een materiaallift (links te zien) ging het vrij makkelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door saturn21 op 10-10-2022 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gramser schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:00:
[...]

Ze geven me de keuze uit wat ze hebben, ik kan het navragen, maar vermoed van niet. Maar, ik wil het ijzer smeden als het heet is en dat is het nu. Ook kan ik de stroom goed gebruiken voor de warmtepomp die over een maandje komt.
Paniek is een slechte raadgever maar je moet het zelf weten.

Opslag gaat het toch wel worden in de toekomst.
Met of zonder subsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 17-10 19:54
saturn21 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:04:
[...]

[Afbeelding]

Ze liggen erop (positie nog niet helemaal goed). Met een materiaallift (links te zien) ging het vrij makkelijk.
Die helling is toch heel klein.
Je zal toch regelmatig moeten poetsen denk ik.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
AUijtdehaag schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:05:
[...]

Met of zonder subsidie
Daar heb je gelijk in. Tegelijkertijd zal dat bij het einde van salderen pas echt interessant worden. En dan is deze installatie wel terugverdiend, voor het geld wat ik ervoor betaal. Ik hou van kwaliteit, maar op een gegeven moment moet er ook wel wat gebeuren.

Overigens is er van “paniek” geen sprake - wel een beetje balen zo. Ik heb ze net aan de lijn gehad en een SMA is nu simpelweg niet leverbaar. Dus we gaan voor een Goodwe tegen minderprijs, denk ik zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-09 12:00
Goedenmorgen. Weten jullie of er een tooltje bestaat dat laat zien op welk moment van de dag er een piek wordt bereikt voor zonnepanelen op een bepaalde dakorientatie? Dit in verband met panelen welke over meerdere huizen worden verdeeld, met verschillende dakorientaties. Bijvoorbeeld: als 0 graden pal Noord is, wanneer bereikt een systeem dat op 110 graden (Oost-Zuidoost) is gelegd zijn piek? Met behulp van Hespul etcetera kan ik wel ongeveer de grootte van de piek berekenen, maar niet de tijd wanneer deze optreedt...

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ribruijn schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:14:
Goedenmorgen. Weten jullie of er een tooltje bestaat dat laat zien op welk moment van de dag er een piek wordt bereikt voor zonnepanelen op een bepaalde dakorientatie? Dit in verband met panelen welke over meerdere huizen worden verdeeld, met verschillende dakorientaties. Bijvoorbeeld: als 0 graden pal Noord is, wanneer bereikt een systeem dat op 110 graden (Oost-Zuidoost) is gelegd zijn piek? Met behulp van Hespul etcetera kan ik wel ongeveer de grootte van de piek berekenen, maar niet de tijd wanneer deze optreedt...

Dank!
PVCalc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-09 12:00
Top, dankjewel!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saturn21
Tommie12 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:08:
[...]

Die helling is toch heel klein.
Je zal toch regelmatig moeten poetsen denk ik.
Ik hoor daar wel tegenstrijdige verhalen over (ook over het verlies in opbrengst als ze vuil zijn, volgens sommige is dat minimaal). Ik zal voor de zekerheid 'Solar clips' (drain clips) op elk paneel aanbrengen zodat het water er beter vanaf loopt. Hopelijk is dat voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
saturn21 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:29:
[...]

Ik hoor daar wel tegenstrijdige verhalen over (ook over het verlies in opbrengst als ze vuil zijn, volgens sommige is dat minimaal). Ik zal voor de zekerheid 'Solar clips' (drain clips) op elk paneel aanbrengen zodat het water er beter vanaf loopt. Hopelijk is dat voldoende.
Er is een zelf reinigend effect, maar dat werkt pas vanaf ca 20°.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012

Als je kunt regelen dat de SMA uiterlijk op 2023-01-02 geplaatst wordt kun je overwegen om te wachten. Je mist dan niet zo veel opwek en je krijgt de flexibele logging mogelijkheden van SMA er voor terug (en nog meer). Als je later kunt ruilen is dat natuurlijk nog beter.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 11:06
Ik heb een Involar 250 liggen en wil die combineren met een 325wp paneel. Iets buiten spec, maar moet volgens mij goed gaan (de handleiding geeft 300wp als max)

Echter even praktisch, ik heb de aansluitkabel niet om op 230v verder te gaan. Weet iemand welk type connector ik moet zoeken? Ik zie de kabels nog wel te koop, maar dan voor 35 euro (inclusief verzenden). Is het een optie om "gewoon" de stekker eraf te knippen en er een kabel 1 op 1 aan vast te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

[...]

[Afbeelding]

Moet ik deze toch even delen :')

[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 10-10-2022 12:53 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
cville schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:09:
[...]

Als je kunt regelen dat de SMA uiterlijk op 2023-01-02 geplaatst wordt kun je overwegen om te wachten. Je mist dan niet zo veel opwek en je krijgt de flexibele logging mogelijkheden van SMA er voor terug (en nog meer). Als je later kunt ruilen is dat natuurlijk nog beter.
Ze kunnen dat niet garanderen - en later ruilen ook niet. Maar, ik heb een mooie korting gekregen en laatst al een gratis upgrade naar krachtiger panelen. Ik kies eieren voor mijn geld en laat ze een Goodwe monteren. Het belangrijkste vind ik toch het monitoren van opbrengst en een vorm van schaduwmanagement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timovd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:47:
[...]

Ik sprak net met een PV-installateur/winkel en die gaven aan dat SMA niet samenwerkt met Tigo, dat het dus helemaal niet meer kan. Dat vind ik vreemd, want Tigo zou universeel zijn en SMA benoemt expliciet dat het juist goed samenwerkt met ShadeFix: https://www.sma-benelux.c...nnis-over-optimizers.html
Voor twee panelen op de dakkapel wil ik optimizers toepassen. Wat is wijsheid?
Heb je op een dakkapel schaduw dan?

Tigo werkt zelfstandig en werkt met geen enkele omvormer samen.
Dus kan er gewoon tussen indien nodig

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:07
jantje112 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:48:
Ik heb een Involar 250 liggen en wil die combineren met een 325wp paneel. Iets buiten spec, maar moet volgens mij goed gaan (de handleiding geeft 300wp als max)

Echter even praktisch, ik heb de aansluitkabel niet om op 230v verder te gaan. Weet iemand welk type connector ik moet zoeken? Ik zie de kabels nog wel te koop, maar dan voor 35 euro (inclusief verzenden). Is het een optie om "gewoon" de stekker eraf te knippen en er een kabel 1 op 1 aan vast te maken?
Lijkt me wel. Heb je een foto?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

reneeke1970 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:33:
[...]

Heb je op een dakkapel schaduw dan?
Nee, geen schaduw, wel een andere helling. Is het dan ok om Tigo optimizers te plaatsen achter twee panelen?
Edit: Of heb ik er dan idealiter 11 nodig voor de hele string in deze windrichting?
Tigo werkt zelfstandig en werkt met geen enkele omvormer samen.
Dus kan er gewoon tussen indien nodig
Dat dacht ik al. Blijkbaar is de SLA tussen SMA en Tigo opgehouden en niet meer verlengd.
SMA heeft wel CCA ingebouwd in de omvormer waardoor je geen aparte Tigo CCA meer nodig hebt voor extra monitoring op de (panelen achter de) optimizers.

[ Voor 6% gewijzigd door timovd op 10-10-2022 17:24 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Laatst online: 15-10 21:15
Ribruijn schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:14:

Dank!
110 graden ligt 110/360*24 uur verder dan het noorden.
De zon staat pal in het noorden om 0:00 ofwel 24:00 uur alleen dan zien we hem niet, want dan zit de rest van de aarbol ervoor.
Uit het sommetje komt dus 7,33 uur ofwel 7 uur en 20 minuten.
Let wel op dat je hier met wintertijd rekent.
In de zomer is het dan dus al 8 uur 20.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:08
Zwerius schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:22:
[...]

110 graden ligt 110/360*24 uur verder dan het noorden.
De zon staat pal in het noorden om 0:00 ofwel 24:00 uur alleen dan zien we hem niet, want dan zit de rest van de aarbol ervoor.
Uit het sommetje komt dus 7,33 uur ofwel 7 uur en 20 minuten.
Let wel op dat je hier met wintertijd rekent.
In de zomer is het dan dus al 8 uur 20.
De piek bij een veld op 110 graden ligt op 12;35 -12;45 uur (peildata 6/6 + 10/10 - 14/7, ligt er dus aan wanneer exact en ook de plaats maakt iets uit (niet echt veel mits in Nederland, maar toch))

[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 10-10-2022 17:53 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
timovd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:11:
[...]

Nee, geen schaduw, wel een andere helling. Is het dan ok om Tigo optimizers te plaatsen achter twee panelen?
Edit: Of heb ik er dan idealiter 11 nodig voor de hele string in deze windrichting?

[...]

Dat dacht ik al. Blijkbaar is de SLA tussen SMA en Tigo opgehouden en niet meer verlengd.
SMA heeft wel CCA ingebouwd in de omvormer waardoor je geen aparte Tigo CCA meer nodig hebt voor extra monitoring op de (panelen achter de) optimizers.
Dan heb je er 11 nodig ja, want de stand van de zon is bepalend voor welk paneel dan de sterkste word.
Je kunt er wel twee plaatsen, maar dan moet je op de dakkapel twee andere panelen nemen die een lager ampère heeft, dan moet tigo in alle gevallen de stroom aanpassen.

Of die twee gewoon op micro omvormer...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Soms is er wat verwarring over de NL situatie vs de B situatie. In de OP staat NL redelijk beschreven (Toegestane omvormers, uitschakel voltage).
Kan iemand iets over Belgie vertellen (wij hollanders zijn heftig in verwarring over capaciteitstarief, max 750Volt DC stroom, 10kVA omvormers, etc)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
sgsdebruijn schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:29:
Graag jullie hulp/advies.

Ik heb op WZW 16x Solar Frontier SF-170-S panelen liggen, setjes van 2 (serie) naar parallel met de rest aangesloten op de MPPT1 van de SMA Sunnyboy 2100-TL.

Nu heb ik er 8 bijgeplaatst, 4 op WZW en 4 op ONO in een tweede string, dat zou op MPPT2 aangesloten kunnen worden. Op termijn wil ik op ONO nog 2 of 4 SF1700 panelen bijplaatsen.

De opstartspanning van de SMA is 150V.

Omdat ik nu flink over gedimensioneerd ben dacht ik eraan om een andere omvormer aan te schaffen.

De Growatt MIN2500 TL-XE leek me een mooi alternatief.
Opstartspanning 100V
Spanningsbereik 80-500V
Max 3500W PV vermogen
AC max 2500W

De SF panelen
Vermogen 170W
Klemspanning 112V
Kortsluitstroom 2.20A

De vragen,
- Van een shop kreeg ik de opmerking dat mijn set niet op de Growatt kan ivm een te hoge spanning, zie ik wat over het hoofd? (2 in serie is max 224v en valt prima binnen het bereik van de 2500).
- De nieuwe omvormer zal iets eerder starten, belangrijk bij minder gunstig weer of bv in de ochtend om de warmtepomp te compenseren

Specs
Growatt
https://www.stralendgroen...rowatt-2500-6000TL-XE.pdf
Solar Frontier
https://durasolar.nl/libr..._uitgebreid_SF170s_NL.pdf

Bedankt voor het meedenken
Niemand? 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@sgsdebruijn Je kan beter zelf even je eigen huiswerk maken:
wat is je Vmpp en VoC van je strings en je Ampp?
Het is veelgevraagd om dat ook van de lezers te vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

[...]

[Afbeelding]

Aanhakend op @Tommie12: overweeg drainage clips.

Woops, ging je al doen zie ik nu, nvm :p.

[ Voor 4% gewijzigd door Termy op 10-10-2022 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Laatst online: 12:03
AUijtdehaag schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:05:
[...]

Met of zonder subsidie
SMA vindt het geen goed idee om een hybride te installeren voor de toekomst:

https://my.sma-service.co...-a-battery?language=en_US

@Vliegvlug heeft een hybride tegen forse bijbetaling gekregen en blijkt nu voor monitoring ook een SMA smart meter te moeten aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
BarryH schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:56:
@sgsdebruijn Je kan beter zelf even je eigen huiswerk maken:
wat is je Vmpp en VoC van je strings en je Ampp?
Het is veelgevraagd om dat ook van de lezers te vragen
Bedankt voor de tip, ik ga het morgen na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Laatst online: 08:52
Ik ga toch mijn verhaal hier eens deponeren, als het toch in een eigen topic moet omdat het dit algemene topic te veel vervuild dan hoor ik graag.

Al jaren een 11 stuks 295WP canadian solar op het schuine pannendak liggen met en Hosola omvormer, panelen zitten verdeeld op 2 strings en het draait als een trein, zeer goede opbrengsten per jaar.

Nu verbruiken wij behoorlijk wat kWh's per jaar en besloten wij om nog eens 12 panelen bij plaatsen. 2 panelen op de veranda achter een APS omvormer en 10 stuks op het platte dak.

Na een zaterdag hobbyén ligt het op het dak. Alles startte netjes op, en werkte. Er zijn 10 stuks LP166*166-M-60-H/MH 365 Wp Full Black geplaatst met een hellingshoek van 7.5C. De omvormer is een Sofar Solar 2700TL-G3 ( ja ik weet dat ik af ga topppen op 3000VA , als ik dat uberhaupt haal... )

De set presteerde maar matig, laten we zeggen structureel 40% minder dan de panelen op het schuine pannendak terwijl de bijgeplaatste set 3650Wp is tegenover slechts 3245Wp op het schuine dak.

Omdat de plaatsing van 2 panelen niet optimaal was ( die lagen eerst op de foto gezien links achter de andere 2 panelen, dus pakte schaduw van de voorste 2 ) heb ik de panelen verplaatst naar het garage dak. De foto is dus de huidige situatie. Nu is dit ook niet ideaal omdat die 2 panelen in de ochtend geen zon krijgen, dus 2 optimizers er tussen op advies.

Nu is de opwek nog beroerder dan eerst ! Ik weet niet of het nu door de optimizers komt of door de ligging. De ligging is overigens vol op het zuiden.

Mijn buurman ( 2 deuren verder ) heeft ook 10 stuks op zijn platte dak, zelfde opstelling als ik nu en die wekt beduidend meer op ( de eerder genoemde 40%... , vergelijkbare panelen 360Wp, alleen solaredge systeem ) Nu snap ik dat solaredge beter presteerd dan een string omvormer maar zoveel ?

Hieronder als eerst een foto van de opstelling ( en ja ik moet nog de achterste 2 panelen uitlijnen, maar die heb ik daar even snel neergelegd om zaken uit te sluiten.. )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzOjf89Gs03bl6k8CRNoHLbt4Eo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MX3Yh8cOxGgnHEyey4Fi7YE.jpg?f=fotoalbum_medium

Als voorbeeld hieronder de curve van gisteren 09-10-2022, mooie zonne dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qaUf_alPdhqK_2BaEQAY2TUoHg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZO1zjqy5yuljaddzPwvcm3tl.jpg?f=user_large

Als laatste nog de DC/AC curve.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsXw5OnvPx5byRnQ33RqEOBkyCo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MKbg15YxfL70wrVAQL19Fwzg.png?f=user_large

Gaat er nu iets niet goed ? Die 2 panelen toch weer terug plaatsen naar links met de optimizers ? ZIjn mijn verwachtingen verkeerd ?Verkeerd materiaal? ( ja kan altijd beter dat snap ik, maar het moest cheap en dirty om de dure variabele tarieven wat te dempen )

Als er nog meer informatie nodig is hoor ik dat graag, hopelijk iemand een tip of advies of een mooi epistel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Galaxis zet het eens in PVcalc. Ik verwacht dat je in deze tijd van het jaar door de lage hellingshoek beduidend minder opbrengst hebt
Daarnaast lijkt er op de foto aardig wat schaduw te zijn?
bij schaduw is een geschikte omvormer wel handig (goodwe, sma,...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Galaxis schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:13:
Mijn buurman ( 2 deuren verder ) heeft ook 10 stuks op zijn platte dak, zelfde opstelling als ik nu en die wekt beduidend meer op ( de eerder genoemde 40%... , vergelijkbare panelen 360Wp, alleen solaredge systeem ) Nu snap ik dat solaredge beter presteerd dan een string omvormer maar zoveel ?
Normaal presteert Solar Edge helemaal niet beter als een string omvormer.
Echter, in jouw situatie lijkt er nogal eens schaduw op de panelen te kunnen vallen. Klopt dat? En zo ja, kan je omvormer daarmee overweg?
En kun je eens jouw grafiek samen met die van je buurman (van dezelfde dag) posten? Daar kun je al veel uit afleiden. Zo'n getal van 40% zegt niks.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 10-10-2022 20:18 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@Galaxis Dat die set het slechter doet dan op schuin dak deze tijd van het jaar lijkt me logisch gezien de lage zon.

Hoe ligt die platte set van je buren? Zelfde hoek? Zelfde schaduw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sgsdebruijn schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:11:
[...]

Bedankt voor de tip, ik ga het morgen na.
Lijkt me sterk dat je setjes van twee hebt, vier stuks is gebruikelijker.
Iedere omvormer die een voc kan hebben van 550 volt of hoger is prima voor string van vier.
Dus wat is nu je vraag want je geeft zoveel nutteloze informatie erbij....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Laatst online: 08:52
Bedankt voor jullie input ! @BarryH @Termy @Andrehj

De schaduw op de foto is maar even , foto genomen vandaag rond 18:00 , overdag is er geen schaduw op de panelen waarneembaar zover ik kan zien.

Ik heb toestemming van de buurman om zijn grafiek te plaatsen, komt tie ;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8J1QfdGb8pbNHEDJqkrOWvwPqA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shKiBzgSsjxORtWtHLw92PwU.jpg?f=fotoalbum_medium

Edit , de hellingshoek bij de buurman is 13C.

En zijn huis is gespiegeld aan die van ons. Hij heeft dus ochtendzon (oost) op het garage dak , en ik de avond(west) zon .

Maar als de zon rond 13:00 mooi op zuid staat piekt zijn installatie veel hoger dan bij ons .

[ Voor 20% gewijzigd door Galaxis op 10-10-2022 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
reneeke1970 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:24:
[...]

Lijkt me sterk dat je setjes van twee hebt, vier stuks is gebruikelijker.
Iedere omvormer die een voc kan hebben van 550 volt of hoger is prima voor string van vier.
Dus wat is nu je vraag want je geeft zoveel nutteloze informatie erbij....
Het is wel wat de installateur aangeeft en wat ik ook zie op het dak.
quote installateur "De panelen zijn als 6 setjes van 2 parallel geschakeld."

Ik heb wel een klein beetje jullie hulp nodig om het e.e.a. helder te krijgen, het is geen onwil of gemakzucht maar deels een gebrek aan kennis/ervaring vandaar dat ik ook hier aanklop :*)

Binnen het setje van 2 in serie blijft de stroom gelijk en de spanning opgeteld.
Binnen de string de spanning gelijk en de stroom opgeteld.

String 1 (bestaande set)
12 panelen 6 setjes van 2

Vmpp 2x 87,5V = 175,0 V
Voc 2x 112,0V = 224,0V
lmpp 6x 1,95A = 11,7A

String 2 (uitbreidingsset)
8 panelen 4 setjes van 2

Vmpp 2x 87,5V = 175,0 V
Voc 2x 112,0V = 224,0V
lmpp 4x 1,95A = 7,8A

Solar Frontier specs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXGotawklggtCgs2j5ZRXCeiYAA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ynhG89cw50yJoMcitHxZUuXA.jpg?f=user_large

De vraag is of de Growatt MIN2500TL-XE geschikt is voor de 2 strings die ik heb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pR1GVzNmT64pDSWp8V_RI1Uk5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1l9sDSB2f8ETa3u7B7wYPfB.jpg?f=fotoalbum_large

Naar mijn weten wel maar zou graag jullie mening willen weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

FransvWoerkom schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:03:
[...]

@Vliegvlug heeft een hybride tegen forse bijbetaling gekregen en blijkt nu voor monitoring ook een SMA smart meter te moeten aanschaffen.
Ik moest het nog posten maar bovenstaande is gelukkig niet helemaal correct. :D

Er is me inderdaad een hybride SMA STP 10.0 SE aangeboden als alternatief voor de reguliere STP 8.0 waar ik al ruim 16 weken op zat te wachten.
Die heb ik ook aanvaard in eerste instantie ook al kostte die me €800 ex. btw meer.
Toen kwam ik er achter dat er momenteel slechts twee type accu’s van één fabrikant (BYD) ondersteund worden en dat SMA in dat linkje wat je post inderdaad afraadt een hybride omvormer te kopen als je pas in de ’distant future’ van plan bent er een batterij aan te hangen.

Vervolgens kwam ik er ook nog achter dat de STP SE serie minimaal een 100mA aardlek nodig heeft ipv de 30mA voor de reguliere STP en dat zou me ook weer €225 incl. btw extra gaan kosten om mijn 30mA aardelekautomaat te vervangen door een 100mA variant.

Kortom, reden genoeg om er vanaf te zien: Vliegvlug in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"
En nog geen 2 weken later kreeg ik een belletje dat er een reguliere STP 8.0 beschikbaar was! 8)

Fast forward naar de plaatsingsdag:
De monteur trekt een STP 8.0 SE uit de doos! :?
Dus ik zeg hem dat hij de verkeerde omvormer heeft uitgepakt, maar volgens hem klopt het gewoon. Om te voorkomen dat hij ‘m er later weer af mag schroeven laat ik hem de zaak bellen, die aangeven dat hij de omvormer kan ophangen en dat ik daar niet voor hoef bij te betalen d:)b

Uiteraard een leuke verrassing “maar het 100mA probleem dan?” vraag ik. Aangegeven wordt dat dit geen enkel probleem is wanneer er geen accu aan hangt, maar met in mijn achterhoofd dat @Franciesco al op 24mA zit met zijn SE zonder accu ben ik er toch niet gerust op.
Dus geef ik aan dat ik bij ze aan wil kunnen kloppen als ik in de toekomst problemen krijg met die 30mA aardlek en dat zeiden ze toe dus daarmee durfde ik het wel aan :)

Ergo, ik heb nu toch een hybride omvormer hangen zonder dat het me iets extra’s heeft gekost en er hangt nu tenminste een omvormer :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb trouwens ook het idee dat SMA de reguliere STP 8.0 en 10.0 aan het uitfaseren is.
Wanneer je naar de SMA producten pagina gaat staan die niet meer in de producten slider bovenaan de pagina terwijl de STP Smart Energy omvormer prominent als tweede vooraan staat en de reguliere STP 3.0 tm 6.0 er wel gewoon in voorkomt.

En ze geven me vast niet zomaar een hybride omvormer als ze de reguliere ook hebben liggen of die binnenkort weer geleverd zou worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Vliegvlug op 10-10-2022 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
FransvWoerkom schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:03:
[...]

Jij stinkt zo in de marketing antwoorden van SMA.
Dit gaat gewoon goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Vliegvlug schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:37:
Ik heb trouwens ook het idee dat SMA de reguliere STP 8.0 en 10.0 aan het uitfaseren is.
Wanneer je naar de SMA producten pagina gaat staan die niet meer in de producten slider bovenaan de pagina terwijl de STP Smart Energy omvormer prominent als tweede vooraan staat en de reguliere STP 3.0 tm 6.0 er wel gewoon in voorkomt.

En ze geven me vast niet zomaar een hybride omvormer als ze de reguliere ook hebben liggen of die binnenkort weer geleverd zou worden.
Er zit nieuwe meuk aan te komen en voor bijv DE is 8.0 en 10.0 de sweetspot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Een SE is ook veel duurder dan een 'oude' niet-SE. 1.700 vs 2450 ex BTW (inkoop bij een groothandel) voor een 8.0.

Mag je toch wel enigzins blij mee zijn ;)

[ Voor 10% gewijzigd door _Arthur op 10-10-2022 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

D_Jeff schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:56:
[...]

Jij stinkt zo in de marketing antwoorden van SMA.
Dit gaat gewoon goed
Weet niet of je nu mij bedoelt of @FransvWoerkom maar denk dat hij het ironisch bedoelt. :)

En de reden dat hij erover begint is dat degene die bij mij de plaatsing heeft gedaan dat beweert:
Vliegvlug in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

Waar zie jij die marketing bewering van SMA staan dat alleen hun gecertificeerde meters goed kunnen werken met hun omvormers?
Ik kan het niet vinden (enkel dat die gecertificeerde meters kunnen communiceren met de omvormer) en dat sterkt me in de gedachte dat het niet zo is en je ook bij SMA omvormers generieke meters kan toepassen.
Maar ik zie ze ook nergens zeggen dat generieke meters geen probleem zijn. Dat laatste is denk ik omdat het zo voor de hand ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

_Arthur schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:17:
Een SE is ook veel duurder dan een 'oude' niet-SE. 1.700 vs 2450 ex BTW (inkoop bij een groothandel) voor een 8.0.

Mag je toch wel enigzins blij mee zijn ;)
Daar ben ik ook wel blij mee want ik had hier eerder al begrepen dat ik voor die reguliere STP 8.0 veel teveel betaald heb (ruim 2600 ex. btw :X) dus eigenlijk krijg ik nu geleverd waar ik voor betaald heb. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:35
sgsdebruijn schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:33:
[...]
...
String 1 (bestaande set)
12 panelen 6 setjes van 2

Vmpp 2x 87,5V = 175,0 V
Voc 2x 112,0V = 224,0V
lmpp 6x 1,95A = 11,7A

String 2 (uitbreidingsset)
8 panelen 4 setjes van 2

Vmpp 2x 87,5V = 175,0 V
Voc 2x 112,0V = 224,0V
lmpp 4x 1,95A = 7,8A

Solar Frontier specs
[Afbeelding]

De vraag is of de Growatt MIN2500TL-XE geschikt is voor de 2 strings die ik heb
[Afbeelding]

Naar mijn weten wel maar zou graag jullie mening willen weten.
175V valt ruim binnen het mppt bereik en is minder dan het maximum van 500V.
Stroomsterkte is ook niet hoger dan het maximum van 12.5A
Zolang je niet teveel schaduw hebt, moet dat prima gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

reneeke1970 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:28:
[...]

Dan heb je er 11 nodig ja, want de stand van de zon is bepalend voor welk paneel dan de sterkste word.
Je kunt er wel twee plaatsen, maar dan moet je op de dakkapel twee andere panelen nemen die een lager ampère heeft, dan moet tigo in alle gevallen de stroom aanpassen.

Of die twee gewoon op micro omvormer...
Wellicht dat jouw laatste suggestie het dan wordt. Dan wil ik ook nog een simpele Growatt overwegen, want daar heb ik goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Galaxis hoe vergelijkt de performance van de 10 panelen versus de 2 op een aps micro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Galaxis En kijk eens met PVcalc naar de opbrengst voor deze dagen met de verschillende hellingshoeken ( 7,5 vs 13 graden.
Daarnaast is het verschil toch geen 40%? 11,x vs 15,x? meer 25%?

Pagina: 1 ... 21 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren