Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.925 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:33

Vliegvlug

Flight Simple

D_Jeff schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:57:
[...]

Er zit nieuwe meuk aan te komen en voor bijv DE is 8.0 en 10.0 de sweetspot
Dan zullen de reguliere STP 8.0 en 10.0 wel vernieuwd worden en de reden zijn dat ze niet meer tussen de producten in dat overzicht staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timovd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:57:
[...]

Wellicht dat jouw laatste suggestie het dan wordt. Dan wil ik ook nog een simpele Growatt overwegen, want daar heb ik goede ervaringen mee.
Zeker als het panelen zijn van 400/500 watt kun je dat zeker overwegen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:52
@BarryH pvcalc ga ik eens doen ! Als ik daar op Google kom ik bij een domein uit van thomas nog iets , klopt dat ? Dan ga ik daar eens mee spelen. Je hebt gelijk qua rendement , eerder 27% of iets dergelijks, toch een behoorlijk verschil mijn inziens..

Ik zal vandaag de pvcalc eens hier posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:58
Galaxis schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 06:30:
@BarryH pvcalc ga ik eens doen ! Als ik daar op Google kom ik bij een domein uit van thomas nog iets , klopt dat ? Dan ga ik daar eens mee spelen. Je hebt gelijk qua rendement , eerder 27% of iets dergelijks, toch een behoorlijk verschil mijn inziens..

Ik zal vandaag de pvcalc eens hier posten!
Klopt, dat is de goede.
Wellicht voor het overzicht je Posts in een eigen topic zetten en daar heen linken vanaf hier. Anders wordt het verwarrend

[ Voor 12% gewijzigd door BarryH op 11-10-2022 07:58 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:52
BarryH schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:57:
[...]

Klopt, dat is de goede.
Wellicht voor het overzicht je Posts in een eigen topic zetten en daar heen linken vanaf hier. Anders wordt het verwarrend
Nou, eigen topic is niet meer nodig denk ik zo...

Als ik de data in PVcalc zet en op de berekenknop druk dan lijkt het akelig veel op de opwek die ik die dag had. Schijnbaar is de Temp coeff van mijn panelen niet zo heel best.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBY7Jj943uzirTXcj68gfXjxyeY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Tsr53g5czM4UDQ7TknZY0n2P.png?f=fotoalbum_medium

En nogmaals de grafiek uit de omvormer van dezelfde dag ;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_TLjhx92HwVo5nUNb8h6sXlyGA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZO1zjqy5yuljaddzPwvcm3tl.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:09

Termy

valt er nog wat te fragge?

@Galaxis Yep, hoek maakt nogal uit met de lagere zon.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Laatst online: 16-10 16:59

bebopper

I'm an absolute beginner...

Ben druk bezig met puzzelen voor zonnepanelen en heb ook de PVcalc eens ingevuld.

Ben met name niet zeker wat nou slim is qua omvormer.

Situatie:
15 panelen van 450 = 6750 op ~ zuid oost
6 panelen van 450 = 2700 op ~ noord west

Hierbij gebruikmakend van SolarEdge optimizers vanwege schaduw van een dakkapel en een schoorsteen. Ziet er dan ongeveer zo uit (beetje vervormd):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXLk4Z1qcQ7GkRc3Y1ZuNPMdfoE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1Ykz95FKlb3KsAAC8f9KqK0j.png?f=user_large

Als ik dit alles opvoer in PVcalc: https://www.thomasberger....peakw2=2700&temp_coeff2=0

Moet ik voor de omvormer dan best kijken naar een SE9K of is een SE8K een beter idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

bebopper schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:38:
Ben druk bezig met puzzelen voor zonnepanelen en heb ook de PVcalc eens ingevuld.

Situatie:

Hierbij gebruikmakend van SolarEdge optimizers vanwege schaduw van een dakkapel en een schoorsteen. Ziet er dan ongeveer zo uit (beetje vervormd):

[Afbeelding]

Als ik dit alles opvoer in PVcalc: https://www.thomasberger....peakw2=2700&temp_coeff2=0

Moet ik voor de omvormer dan best kijken naar een SE9K of is een SE8K een beter idee?
Punt 1: eigen topic ;).
Punt 2: gebruik sunny designweb oid om de omvormer te bepalen
Punt 3: Waarom slechts 6 panelen op noordwest?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
sgsdebruijn schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:33:
[...]

Het is wel wat de installateur aangeeft en wat ik ook zie op het dak.
quote installateur "De panelen zijn als 6 setjes van 2 parallel geschakeld."

Ik heb wel een klein beetje jullie hulp nodig om het e.e.a. helder te krijgen, het is geen onwil of gemakzucht maar deels een gebrek aan kennis/ervaring vandaar dat ik ook hier aanklop :*)

Binnen het setje van 2 in serie blijft de stroom gelijk en de spanning opgeteld.
Binnen de string de spanning gelijk en de stroom opgeteld.

String 1 (bestaande set)
12 panelen 6 setjes van 2

Vmpp 2x 87,5V = 175,0 V
Voc 2x 112,0V = 224,0V
lmpp 6x 1,95A = 11,7A

String 2 (uitbreidingsset)
8 panelen 4 setjes van 2

Vmpp 2x 87,5V = 175,0 V
Voc 2x 112,0V = 224,0V
lmpp 4x 1,95A = 7,8A

Solar Frontier specs
[Afbeelding]

De vraag is of de Growatt MIN2500TL-XE geschikt is voor de 2 strings die ik heb
[Afbeelding]

Naar mijn weten wel maar zou graag jullie mening willen weten.
Omvormer past.
Wellicht nog wel de stekkers controleren, die zou je moeten vervangen denk ik (om het 100%) netjes te doen.
Afhankelijk van je hellingshoek kan een nog grotere omvormer wellicht nog meer opbrengen.
Elke fabrikant heeft een web tool waarin je je systeem kan zetten en dan verschillende omvormers testen op te verwachten jaaropbrengst en check op alle randvoorwaarden.
Is waarschijnlijk zoiezo verstandig, om te bepalen of je uberhaupt een significante verbetering kan verwachten.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-09 16:09
Hoe snel verandert het aanbod van zonnepanelen op de markt? Kan het kwaad om nu al offertes op te vragen voor een installatie die december 2023 / januari 2024 pas geïnstalleerd zal worden? Zijn de panelen die ze nu aanbieden dan al outdated?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:36

de Peer

under peer review

Facerafter schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:12:
Hoe snel verandert het aanbod van zonnepanelen op de markt? Kan het kwaad om nu al offertes op te vragen voor een installatie die december 2023 / januari 2024 pas geïnstalleerd zal worden? Zijn de panelen die ze nu aanbieden dan al outdated?
Houd er rekening mee dat in 2023 de btw van de panelen vervalt (of 0% wordt).
Dus dat kan/gaat invloed hebben.

verder is het nogal ongebruikelijk om het meer dan een jaar van tevoren vast te leggen. Ze gaan die echt niet een jaar voor je bewaren. Tegen die tijd zijn ze wel wat outdated ja en krijg je gewoon andere.

ik denk dat je ook geen leverancier gaat vinden die een offerte geeft die meer dan 1 jaar geldig is.

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 11-10-2022 14:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:39
Nou liep ik gisteren een beetje te mopperen, vanwege een omvormer die niet beschikbaar is, maar als ik dit dan zie word ik wel blij…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlwxgXNFrm3FXf_PbvrVc6YBmyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Qqi1rD0b3N7FvgRT4bi3P0M.jpg?f=fotoalbum_large

Best wel strak gelegd, op dit licht golvende jaren ‘30 dak…!

Alleen wordt de omvormer zelf pas donderdag geplaatst, die was nog niet op hun locatie aangekomen. Maar prima, echt alles wordt nu aangesloten behalve de Goodwe. De heren werken netjes, getuige deze kabelloop en -kleur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64MZ_SHUPCvbo_Bg3WiwinQNsNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6nPY4zIalx62vZCgCIYr0B8.jpg?f=fotoalbum_large

Tot nu toe tevreden dus - en excuses als dit in een eigen topic had gemoeten 🫢

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gramser schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:32:
Nou liep ik gisteren een beetje te mopperen, vanwege een omvormer die niet beschikbaar is, maar als ik dit dan zie word ik wel blij…
[Afbeelding]

Alleen wordt de omvormer zelf pas donderdag geplaatst, die was nog niet op hun locatie aangekomen. Maar prima, echt alles wordt nu aangesloten behalve de Goodwe. De heren werken netjes, getuige deze kabelloop en -kleur:
[Afbeelding]

Ziet er mooi uit hoor, maar ik word juist altijd minder blij van daken die maar halfvol liggen :D . gemiste kans!
Of zijn ze halverwege?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
de Peer schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:34:
[...]

Ziet er mooi uit hoor, maar ik word juist altijd minder blij van daken die maar halfvol liggen :D . gemiste kans!
Ah, dus jij bent die ene persoon die wèl in mijn portemonnee kan kijken :+

Zonder gekheid, ik heb straks 22 panelen, er liggen er al 8 op de garage. Dat moet maar even voldoende zijn. En er komt ook nog een hele full electric warmtepompinstallatie. Ik heb er lang voor gespaard, en ik wil niet lenen. So don’t rain on my parade 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gramser schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:37:
[...]

Ah, dus jij bent die ene persoon die wèl in mijn portemonnee kan kijken :+

Zonder gekheid, ik heb straks 22 panelen, er liggen er al 8 op de garage. Dat moet maar even voldoende zijn. En er komt ook nog een hele full electric warmtepompinstallatie. Ik heb er lang voor gespaard, en ik wil niet lenen. So don’t rain on my parade 😉
oke, dat kan natuurlijk. Lenen wilde ik dan net gaan noemen inderdaad maar als dat ook geen optie is, dan begrijp ik je keuze.
het is nooit genoeg overigens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-09 16:09
de Peer schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:23:
[...]

Houd er rekening mee dat in 2023 de btw van de panelen vervalt (of 0% wordt).
Dus dat kan/gaat invloed hebben.

verder is het nogal ongebruikelijk om het meer dan een jaar van tevoren vast te leggen. Ze gaan die echt niet een jaar voor je bewaren. Tegen die tijd zijn ze wel wat outdated ja en krijg je gewoon andere.

ik denk dat je ook geen leverancier gaat vinden die een offerte geeft die meer dan 1 jaar geldig is.
Ik heb al wel een offerte gehad onder voorbehoud van beschikbaarheid van de producten. Waar ik zelf voornamelijk mee zit dat ik het liefst wil dat die panelen er gewoon binnen een maand na oplevering op het dak liggen. De partij waar van ik een offerte heb zeggen zelf al dat hun montage planning nu al t/m juli 2023 vol zit dus ik zou nog wel een paar maanden kunnen wachten maar ook niet heel veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
de Peer schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:39:
[...]

oke, dat kan natuurlijk. Lenen wilde ik dan net gaan noemen inderdaad maar als dat ook geen optie is, dan begrijp ik je keuze.
het is nooit genoeg overigens ;)
Haha, geloof me, volleggen had ik ook mooier gevonden, maar hier ben ik ook blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:51

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik heb in BE, al enige tijd geleden, zelf 16 panelen (boviet 340W) gelegd icm APS QS1 omvormers.

Helaas toen na de keuring vastgesteld dat de 'synergrid' lijst voor deze omvormers geen 1200W was maar 1260W waardoor ik (nipt) over de injectielimiet van 5kW voor monofasige aansluitingen ga.

Toen heb ik dat hier ook besproken (https://gathering.tweaker...message/67182776#67182776). Helaas, en nu tot mijn grote spijt, heb ik dat toen laten liggen.

Nu moet ik dit, relatief spoedig, toch echt wel op orde brengen. Helaas is in de tussentijd de YC600 nergens meer leverbaar. Iemand een andere tip qua omvormer?

Ik heb max 1220W "over" (en dit moet zo op synergrid lijst staan!) voor 4 panelen die op het oosten liggen en veel last hebben van schaduw.

Op synergrid lijst staat een APS DS3-L-SPE met 500W. Helaas kan ik dit model nergens vinden 8)7 .

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RL600
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-07 17:55
Mensen hier ervaring met Suntech? Hoe verhoudt dit merk zich ten opzichte van een REC bijvoorbeeld?

Update:

Linkje met lijstje van aanbieders in de eerste post werkt niet meer. Iemand een andere link daarvan?

[ Voor 36% gewijzigd door RL600 op 11-10-2022 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gramser schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

Haha, geloof me, volleggen had ik ook mooier gevonden, maar hier ben ik ook blij mee!
Komende jaren is de terugleververgoeding nog hoog verwacht ik, dus ik zou nu toch nog een rijtje erbij leggen :+ Liever energieproducent dan consument lijkt me. Ik weet niet wat je bezwaar is tegen lenen, maar ik zag ook geen andere optie toen ik mijn koophuis kocht (met een lening c.q. hypotheek dus). Ik heb die hypotheek maar geaccepteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:20

Situatie:

[Afbeelding]

Als je naar de opbrengst over het jaar kijkt, dan klopt er niets van. Met jouw coördinaten woon je in Somalië. Heb je lengte en breedte omgewisseld?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
Dre schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:36:
[...]

Komende jaren is de terugleververgoeding nog hoog verwacht ik, dus ik zou toch nog een rijtje erbij leggen :+ Liever energieproducent dan consument lijkt me. Ik weet niet wat je bezwaar is tegen lenen, maar ik zag ook geen andere optie toen ik mijn koophuis kocht (met een lening c.q. hypotheek dus). Ik heb die hypotheek maar geaccepteerd.
Dat is ook nogal een andere orde van grootte hè - die lening heb ik ook. Daar had ik ook geen andere optie. Maar je stelt jezelf een budget en daar doe je het mee. Voor mij is het goed zo. Hopelijk voor jou daarmee ook, maar zo niet… pech :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
BarryH schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:41:
[...]

Omvormer past.
Wellicht nog wel de stekkers controleren, die zou je moeten vervangen denk ik (om het 100%) netjes te doen.
Afhankelijk van je hellingshoek kan een nog grotere omvormer wellicht nog meer opbrengen.
Elke fabrikant heeft een web tool waarin je je systeem kan zetten en dan verschillende omvormers testen op te verwachten jaaropbrengst en check op alle randvoorwaarden.
Is waarschijnlijk zoiezo verstandig, om te bepalen of je uberhaupt een significante verbetering kan verwachten.
Bedankt voor de tip, ga opzoek naar die tools.
Klopt, SMS heeft Sunclicks, Growatt MC4.

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

FransvWoerkom schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:38:
[...]

Als je naar de opbrengst over het jaar kijkt, dan klopt er niets van. Met jouw coördinaten woon je in Somalië. Heb je lengte en breedte omgewisseld?
Oeps, dat wordt of verhuizen, of toch de lengte en breedte omwisselen. Super bedankt!
Termy schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:51:
[...]

Punt 1: eigen topic ;).
Punt 2: gebruik sunny designweb oid om de omvormer te bepalen
Punt 3: Waarom slechts 6 panelen op noordwest?
Ben aan het stoeien met sunny webdesign en ook nog steeds aan het nadenken over hoeveel panelen op noordwest. Maar dat ga ik allemaal netjes in een eigen topic zetten :)

Eigen topic is nu ook af (incl. sunnydesign), blijf wel met de vraag van de omvormer zitten. Alle commentaar is welkom :) Zonnepanelen installatie - keuze omvormer

[ Voor 10% gewijzigd door bebopper op 12-10-2022 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:47
Inmiddels zijn wij ook in het bezit van zonnepanelen,
Ligging zuid/zuid-oost, ruim 20 panelen onder een hoek van een graad of 12.
Op zo’n dag als vandaag al 10kWh opgewekt
:)

De panelen zijn via Zonneplan en de recensies zijn de afgelopen maanden niet heel goed geweest.
Gelukkig is de afspraak slechts 1x verschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-10 16:11

tismij

???

Heb al 1 zijde van mijn huis met panelen (al 9 jaar) en zit nu te kijken om bij te leggen aan de andere zijde (kan qua richting goed).
Aan de andere zijde alleen een dakkapel die groot deel dak bedekt, ga panelen zoeken die eronder passen maar kijk ook of ik panelen erop kan leggen.
Omdat op een dakkapel natuurlijk gewicht van belang is zat ik me af te vragen of er inmiddels niet hele grote panelen zijn met veel wp?
Oppervlak is niet zo groot (400x200 plat dak) wat ik kan gebruiken dus mogelijk is 1 heel groot paneel makkelijker dan 2 kleinere panelen.
Wat zouden jullie adviseren, 2 kleinere panelen of 1 groot paneel zoeken?
Of is er een betere oplossing om zoveel mogelijk wp zo veilig mogelijk op de dakkapel te krijgen?

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik kwam dit artikel tegen. Het lijkt erop dat die drainage clipjes van Solar webshop en ali namaak is van dit bedrijf (hun oude versie lijkt verdacht veel op de clipjes die ik heb, maar dan zonder de naam) maar ze hebben dus nu ook een nieuwe die blijkbaar ook goed werkt met het wegspoelen van zand en zo. Ze zijn ook universeel binnen 32 en 38 mm dikte.

Interessant voor de platte sets onder ons :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-10 18:51
Termy schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:20:
...Het lijkt erop dat die drainage clipjes van Solar webshop en ali namaak is van dit bedrijf ....(hun oude versie lijkt verdacht veel op de clipjes die ik heb, maar dan zonder de naam)...
"Portuguese startup Solarud" en "After the launch of the original device in May" -> die clips bestaan al langer dus mij lijkt dat dit namaak is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ja dan kan het niet hetzelfde zijn. Bij nader inzien is de bovenkant wel ook anders van vorm. De zijkant leek er alleen wel veel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je kan ze ook al zelf printen
(oude model dan)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-10-2022 20:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Goedemorgen,

Wij hebben reeds 24x175Wp zonnepanelen liggen, maar kunnen dat niets op uitbreiden.
Maar we willen wel meer zonnepanelen neer laten leggen.
Bij het invoeren van onze gegevens komt er het volgende voorstel uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwVkjW_MMMCTe3XtviuubraxTa0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tESPVlBEPnTNKP0FObVobvFQ.jpg?f=fotoalbum_large

Totaalprijs inclusief monteren op plat dak €6.250,-

Graag jullie mening of dit een goed advies is qua merk en prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Ook zijn wij benieuwd naar installateurs van zowel zonnepanelen als warmtepomp.
Zou mooi zijn wanneer we dit in één opdracht kunnen uitbesteden.
Maar vaak zie ik dat ze 1 van de 2 installeren en niet beiden.
Benieuwd of jullie er wel kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:19
jolandacb schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:55:
Goedemorgen,

Wij hebben reeds 24x175Wp zonnepanelen liggen, maar kunnen dat niets op uitbreiden.
[Afbeelding]

Nee dat is zeer duur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:57
@jolandacb Waarom zou je zowel de zonnepanelen als de WP via één aanbieder willen doen? Die 2 staan helemaal los van elkaar en kun je mijn inziens vergelijken met dat je een nieuwe elektrische auto en zonnepanelen graag bij dezelfde dealer wilt kunnen bestellen.

Oftewel: beperk je zelf niet en vraag bij diverse bedrijven aparte offertes voor WP en zonnepanelen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Franciesco schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:17:
@jolandacb Waarom zou je zowel de zonnepanelen als de WP via één aanbieder willen doen? Die 2 staan helemaal los van elkaar en kun je mijn inziens vergelijken met dat je een nieuwe elektrische auto en zonnepanelen graag bij dezelfde dealer wilt kunnen bestellen.

Oftewel: beperk je zelf niet en vraag bij diverse bedrijven aparte offertes voor WP en zonnepanelen aan.
Oké, helemaal duidelijk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:29

Situatie:

[Afbeelding]

Ik heb een huis wat grofweg op de zelfde hoek ligt. Ik zou eens de design tool van SolarEdge hier voor gebruiken (laatst als tip gekregen van een medetweaker). Aangezien je op de NW maar weinig panelen hebt liggen, bestaat er een kans dat je bij die omvormers niet genoeg spanning krijgt, waardoor 's avonds er maar weinig rendement is. Met die tool kan je ook de verschillende omvormers in de installatie intekenen, weet je meteen wat het beste past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-10 11:52
jolandacb schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:55:
Goedemorgen,

[Afbeelding]

Dit komt neer op 1.67 eur per Wp geinstalleerd vermogen, dat is heel erg duur, momenteel vallen nog vlot offertes te vinden alles inbegrepen onder de 1.2 euro per Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Afwezig schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:17:
[...]

Ik heb een huis wat grofweg op de zelfde hoek ligt. Ik zou eens de design tool van SolarEdge hier voor gebruiken (laatst als tip gekregen van een medetweaker). Aangezien je op de NW maar weinig panelen hebt liggen, bestaat er een kans dat je bij die omvormers niet genoeg spanning krijgt, waardoor 's avonds er maar weinig rendement is. Met die tool kan je ook de verschillende omvormers in de installatie intekenen, weet je meteen wat het beste past.
Super bedankt, heb op advies van andere tweakers precies dat ook gedaan (in SE designer gezet) en een eigen topic aangemaakt: Zonnepanelen installatie - keuze omvormer

@Ronald heeft me daarbij ook precies gewezen op wat jij nu noemt, de mogelijkheid dat de omvormer niet genoeg spanning krijgt doordat de strings op de verschillende dakrichtingen (mogelijk) niet groot genoeg zijn. Er is dus nog wat meer puzzel en uitzoekwerk te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:11
kwdr schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:25:
[...]

Dit komt neer op 1.67 eur per Wp geinstalleerd vermogen, dat is heel erg duur, momenteel vallen nog vlot offertes te vinden alles inbegrepen onder de 1.2 euro per Wp
Ligt eraan of het inclusief BTW is. Exclusief kom je op €1,38 wat overigens nog steeds duur is voor een installatie met simpele stringomvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpt870
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-10 21:13
Mijn ervaring op dit moment, op zoek naar en in contact met wat voor partij dan ook die een offerte kan maken voor zonnepanelen, is dat er ofwel geen reactie komt ofwel de reactie dat geen nieuwe klussen worden aangenomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
hpt870 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:19:
Mijn ervaring op dit moment, op zoek naar en in contact met wat voor partij dan ook die een offerte kan maken voor zonnepanelen, is dat er ofwel geen reactie komt ofwel de reactie dat geen nieuwe klussen worden aangenomen..
Klopt.
Zonnepanelen wachttijd is gemiddeld maar 2-3 maanden, maar voor een warmtepomp loopt de wachttijd op tot ruim een jaar. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:00
@jolandacb Als je gedegen advies wil, maak dan even een eigen topic. Zie ook de topicwarning...

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 13-10-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:11
Gramser schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:32:
[Afbeelding]

Best wel strak gelegd, op dit licht golvende jaren ‘30 dak…!

[Afbeelding]

Heb jij 2x 19mm leidingen voor je zonnepanelen nodig? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Zo te zien wel hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:11
Weet je toevallig wat voor kabels daar doorlopen?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Strider schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:07:
[...]

Een zwarte, rode en een geelgroene. Best dik ook zag ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Strider schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:07:
[...]

Tsja het gaat om een stringomvormer. dus dat zullen PV-kabels zijn. 1 x rood, 1 x zwart van 4mm2 of 6mm2 en dan nog een aardekabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 00:51
hi all

toch nog even een vraagje over solaredge + optimizers vs enphase iq7+. mijn voorkeur gaat uit naar enphase vanwege:

- geen hoge voltages in de woning
- geen plek nodig voor een solar edge device. (zolder of meterkast). Op zolder wordt een kinderkamer gemaakt.
- geen geklik of andere geluiden van de solar edge.

het betreft 400wp+ 18 stuks.

Zijn er andere mensen die om deze redenen voor een duurdere enphase oplossing gaan of zijn deze argumenten niet zwaar genoeg ?

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doomedahab
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-02 20:49
Dalma schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:23:
hi all

toch nog even een vraagje over solaredge + optimizers vs enphase iq7+. mijn voorkeur gaat uit naar enphase vanwege:

- geen plek nodig voor een solar edge device. (zolder of meterkast). Op zolder wordt een kinderkamer gemaakt.

Zijn er andere mensen die om deze redenen voor een duurdere enphase oplossing gaan of zijn deze argumenten niet zwaar genoeg ?

alvast bedankt
Dat kan niemand voor jou bepalen dan jijzelf toch. Stel nou dat ik antwoord dat dat geen reden mag zijn om voor Enpahse te kiezen, wat doe je dan? ;)

Buiten dat: Je geeft niet aan wat het prijsverschil tussen de twee opties is, dus hoe kan iemand hier nou serieus op reageren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 16:14
hi all

alvast bedankt
tsja, in plaats daarvan heb je dus alle electronica buiten op het dak zitten. Als er dan iets stuk gaat, moet je het dak op. Daarnaast moet je, ook met enphase wel degelijk binnen minimaal een Q relay hebben?

Wat betreft die hoge spanningen, waar ben je bang voor? ;) Ben je ook bang voor aftoppen? want dan is Enphase weer een probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
Doomedahab schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:42:
[...]

Dat kan niemand voor jou bepalen dan jijzelf toch. Stel nou dat ik antwoord dat dat geen reden mag zijn om voor Enpahse te kiezen, wat doe je dan? ;)

Buiten dat: Je geeft niet aan wat het prijsverschil tussen de twee opties is, dus hoe kan iemand hier nou serieus op reageren? :)
op 18 panelen is het verschil op dit moment tussen de enphase en de solaredge 750 euro. De panelen zijn AEG 430wp full black.

Hoeveel aftoppen zou er dan zijn met de iq7 plus ? want enphase zegt dat die dingen tot 450wp panelen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
de Peer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:12:
[...]

Tsja het gaat om een stringomvormer. dus dat zullen PV-kabels zijn. 1 x rood, 1 x zwart van 4mm2 of 6mm2 en dan nog een aardekabel.
Sterker nog, twee strings.

En ze zijn zojuist aangesloten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00MAF0hbPbxtHCE93LWwDFlITmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uy1JFunPMYkRE9u1UVrCWagq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doomedahab
Dalma schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:40:
[...]

op 18 panelen is het verschil op dit moment tussen de enphase en de solaredge 750 euro. De panelen zijn AEG 430wp full black.

Hoeveel aftoppen zou er dan zijn met de iq7 plus ? want enphase zegt dat die dingen tot 450wp panelen gaan
Hoeveel aftop hangt af van dakhelling, dak oriëntatie, schaduw. Je geeft te weinig info om daar iets over te zeggen. Ik gebruik bijvoorbeeld APS QS1 boosted micros op 415wp panelen. Het piekvermogen van deze micro omvormers is 350VA per kanaal. In de praktijk heb ik tussen maart en september hooguit 20 minuten aftop gehad op hooguit 6 panelen, omdat ik een heel ongunstig dak heb: 53 graden op oost-west, met harde schaduw van een aantal obstakels.

Maar als jouw panelen bijvoorbeeld op Zuid liggen, op een dak van 40 graden, zonder schaduw, dan heb je behoorlijk last van aftoppen met micro omvormers van max 295VA per kanaal (op zo'n dak zou ik overigens beide opties niet kiezen, maar voor een heel eenvoudige string omvormer gaan, zonder optimizers).

Maar als je gevoelig bent voor tikgeluiden in je huis, of je bent bang dat je jonge kroost daar last van gaat hebben, dan telt dat allemaal niet mee :)

EDIT: Ik zie nu jouw eerdere post, waar je aangeeft dat je dak op ZO georienteerd is, met hooguit in de winter wat schaduw. In dat geval is er bijna 100% zeker geen reden om voor Enphase te gaan als je puur kijkt naar rendement. Integendeel. Een simpele string omvormer met het juiste vermogen gaat meer stroom opwekken dan IQ7+ micro's. Ook een Solaredge systeem is superieur aan Enphase in jouw situatie (maar veel te duur tov een Goodwe oid). Blijft over subjectieve criteria, en daar kan niemand iets van vinden behalve jezelf.

[ Voor 29% gewijzigd door Doomedahab op 13-10-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _VoiD_
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 15:20
hi all

alvast bedankt
Ik heb, onder andere ook door ontbreken omvormer in garage, maar voornamelijk door schaduw gedurende de dag en drie verschillende orientaties met 14 panelen, gekozen voor een systeem met IQ7A micro's.

De IQ7A kunnen tot 366VA, terwijl ik 450 Wp panelen heb. Aftoppen komt zeer sporadisch voor, maar is verwaarloosbaar.

Installatie is super eenvoudig. Wel moet je met 14 (en bij jouw 18) panelen met twee phase relays werken. Of een 3-fase relay gebruiken. Zijn maximaal voor 20A geschikt en, naar ik meen, iets van 12 IQ7A micro's.

De monitoring per paneel is super.

Ik zou het zeker weer doen (al kon ik kon bij mijn dak bijna niet anders door de te korte strings met verschillende orientaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
Doomedahab schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:56:
[...]

Hoeveel aftop hangt af van dakhelling, dak oriëntatie, schaduw. Je geeft te weinig info om daar iets over te zeggen. Ik gebruik bijvoorbeeld APS QS1 boosted micros op 415wp panelen. Het piekvermogen van deze micro omvormers is 350VA per kanaal. In de praktijk heb ik tussen maart en september hooguit 20 minuten aftop gehad op hooguit 6 panelen, omdat ik een heel ongunstig dak heb: 53 graden op oost-west, met harde schaduw van een aantal obstakels.

Maar als jouw panelen bijvoorbeeld op Zuid liggen, op een dak van 40 graden, zonder schaduw, dan heb je behoorlijk last van aftoppen met micro omvormers van max 295VA per kanaal (op zo'n dak zou ik overigens beide opties niet kiezen, maar voor een heel eenvoudige string omvormer gaan, zonder optimizers).

Maar als je gevoelig bent voor tikgeluiden in je huis, of je bent bang dat je jonge kroost daar last van gaat hebben, dan telt dat allemaal niet mee :)
Wellicht wil je mij nog even verder helpen dan. Kroost heeft er ook wel mee te maken, maar nog even los daarvan.

Het dak staat op het zuidoosten. Onderkant van de 2de rij zonnepanelen (2x 9 in portrait mode) zou in de ochtend wat last kunnen hebben van het dak naast ons. we praten dan over ongeveer 20cm in de schaduw (in de ochtend). De AEG full blacks zijn 1899mm lang.

Ik snap niet helemaal welke enphase (als ik voor micro omvormers zou gaan) ik dan moet selecteren. Volgens een artikel van solar-bouwmarkt over aftoppen, kom je met panelen van 430wp uit op de IQ7A en niet de IQ7Plus die nu dus in de offerte staan.

Ik kan ook via een andere partij 1000 euro goedkoper gaan. Dat is ook obv enphase IQ7plus icm 400wp panelen van het merk URE (ureco). Deze hebben een "standaard" maat van 1722mm en deze zullen dus minder problemen hebben schat ik met aftoppen en iets minder in de ochtend in de schaduw liggen dan de AEGs.

Dus op dit moment heb ik:

- dak zuidoosten
- ochtend schaduw rond oktober op het onderste gedeelte van het dak. (onderste rij panelen kunnen daar last van hebben) winter waarschijnlijk meer problemen
- offerte 1: 18 ureco panelen 400WP , Enphase IQ7+ voor 9400 ex btw
- offerte 2: 18 AEG panelen 430WP, Enphase IQ7+ voor 10400 ex btw

In het geval dat offerte 2 niet klopt en we naar IQ7A moeten, dan schat ik dat daar nog eens 400 euro bij komt.

Edit: ik zie dat jullie in de tussentijd al gereageerd hebben. dank daarvoor. Maar bij deze nog beide offertes op een rij. wellicht kunnen jullie hier nog iets zinnigs over zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dalma op 13-10-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doomedahab
Dalma schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:20:
[...]

Wellicht wil je mij nog even verder helpen dan. Kroost heeft er ook wel mee te maken, maar nog even los daarvan.

Het dak staat op het zuidoosten. Onderkant van de 2de rij zonnepanelen (2x 9 in portrait mode) zou in de ochtend wat last kunnen hebben van het dak naast ons. we praten dan over ongeveer 20cm in de schaduw (in de ochtend). De AEG full blacks zijn 1899mm lang.

Ik snap niet helemaal welke enphase (als ik voor micro omvormers zou gaan) ik dan moet selecteren. Volgens een artikel van solar-bouwmarkt over aftoppen, kom je met panelen van 430wp uit op de IQ7A en niet de IQ7Plus die nu dus in de offerte staan.

Ik kan ook via een andere partij 1000 euro goedkoper gaan. Dat is ook obv enphase IQ7plus icm 400wp panelen van het merk URE (ureco). Deze hebben een "standaard" maat van 1722mm en deze zullen dus minder problemen hebben schat ik met aftoppen en iets minder in de ochtend in de schaduw liggen dan de AEGs.

Dus op dit moment heb ik:

- dak zuidoosten
- ochtend schaduw rond oktober op het onderste gedeelte van het dak. (onderste rij panelen kunnen daar last van hebben) winter waarschijnlijk meer problemen
- offerte 1: 18 ureco panelen 400WP , Enphase IQ7+ voor 9400 ex btw
- offerte 2: 18 AEG panelen 430WP, Enphase IQ7+ voor 10400 ex btw

In het geval dat offerte 2 niet klopt en we naar IQ7A moeten, dan schat ik dat daar nog eens 400 euro bij komt.
Tja, gevoelsmatig zou ik zeggen offerte 2, want ik kan me niet voorstellen dat je die 1000 euro ooit gaat terugverdienen met het kleine verschil in piekvermogen tussen die panelen. In de praktijk zal het verschil ongeveer 15-20 watt per paneel zijn in de zomermaanden in de range waarin ze gaan werken (tot max 300VA / 366VA afhankelijk van je micro omvormer). Tenminste, dat verschil zie ik tussen mijn 375wp panelen en mijn 415wp panelen als ze rond de 300 a 350 VA produceren.

En dan heb je ook nog meer last van schaduw met de duurdere offerte.

[ Voor 4% gewijzigd door Doomedahab op 13-10-2022 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gramser schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:56:
[...]

Sterker nog, twee strings.

En ze zijn zojuist aangesloten!

[Afbeelding]
Oei, dan is het verkeerd (of in ieder geval nogal sub-optimaal) aangesloten volgens mij.
Want nu heb je 7 zonnepanelen per string aangesloten toch bij een 3-fase omvormer?

Ik zou ze dan toch vriendelijk verzoeken om ze alle 14 op 1 string aan te sluiten.

of heb ik iets verkeerd begrepen?
misschien goed als iemand hier het nog even bevestigt.

En dan hebben ze dus ook nog 2x de zwarte en rode samen in 1 buis gedaan? terwijl je eigenlijk de 2 rode samen in 1 buis dient te doen en de 2 zwarte samen in een andere buis.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 13-10-2022 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@de Peer Is 7 per string niet voldoende? Ik heb nu (18:00 uur) als ik het goed aflees 193V en 180V per string. Ik heb ook op de onderste helft van de panelen wat schaduw aan het einde van de dag.

Rood en zwart zit apart van elkaar in de buizen hoor.

Ik wacht sowieso nog even op de inloggegevens voor de monitoring, dan kan ik wat meer zien over de prestaties. Ik meende ook op te maken uit andere topics dat het aan de omvormerzijde eenvoudig is om van twee strings één te maken?

[ Voor 127% gewijzigd door Gramser op 13-10-2022 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
Doomedahab schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:27:
[...]

Tja, gevoelsmatig zou ik zeggen offerte 2, want ik kan me niet voorstellen dat je die 1000 euro ooit gaat terugverdienen met het kleine verschil in piekvermogen tussen die panelen. In de praktijk zal het verschil ongeveer 15-20 watt per paneel zijn in de zomermaanden in de range waarin ze gaan werken (tot max 300VA / 366VA afhankelijk van je micro omvormer). Tenminste, dat verschil zie ik tussen mijn 375wp panelen en mijn 415wp panelen als ze rond de 300 a 350 VA produceren.

En dan heb je ook nog meer last van schaduw met de duurdere offerte.
En als we kijken naar de Micro omvormers. Voor 400wp volstaat de iq7+ maar voor de 430wp zou een iq7a een betere match zijn ?

Dakhelling is overigens 55gr :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doomedahab
Dalma schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:35:
[...]

En als we kijken naar de Micro omvormers. Voor 400wp volstaat de iq7+ maar voor de 430wp zou een iq7a een betere match zijn ?

Dakhelling is overigens 55gr :|
400 euro is een hoop extra geld, en daar ga je denk ik niks van terug zien als de schaduw ook een grotere rol gaat spelen. Aan de andere kant, 295VA micros op een 430wp paneel, daar word ik ook niet heel vrolijk van... Je leverancier kan niet toevallig ook APS DS3 micros leveren? Veel voordeliger, en een veel betere match met de 430wp panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
Doomedahab schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 18:10:
[...]

400 euro is een hoop extra geld, en daar ga je denk ik niks van terug zien als de schaduw ook een grotere rol gaat spelen. Aan de andere kant, 295VA micros op een 430wp paneel, daar word ik ook niet heel vrolijk van... Je leverancier kan niet toevallig ook APS DS3 micros leveren? Veel voordeliger, en een veel betere match met de 430wp panelen.
Doen beide partijen helaas niet. Enphase of solaredge

Maar die 400wp ure met iq7+ is wel goed te doen of moet ik daar ook de iq7a aanvragen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doomedahab
Iq7+ is ongetwijfeld financieel de beste keuze. Meer aftop, maar met je 55 graden dak heb je daar relatief kort last van gedurende het jaar. Waarschijnlijk met name rond april/mei. De IQ7A is gewoon te duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
Doomedahab schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:12:
Iq7+ is ongetwijfeld financieel de beste keuze. Meer aftop, maar met je 55 graden dak heb je daar relatief kort last van gedurende het jaar. Waarschijnlijk met name rond april/mei. De IQ7A is gewoon te duur
Thnx. Duidelijk verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gramser schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:21:
@de Peer Is 7 per string niet voldoende? Ik heb nu (18:00 uur) als ik het goed aflees 193V en 180V per string. Ik heb ook op de onderste helft van de panelen wat schaduw aan het einde van de dag.
Nee dat is echt te weinig. Zelfs die 14 zou in 1 string aan de lage kant zijn.
Je wil een veel hoger voltage hebben. Dit kost je veel efficiëntie en dat is dus onnodig.
Rood en zwart zit apart van elkaar in de buizen hoor.
Ah OK dan heb ik dat verkeerd gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 16-10 00:42

Crazy-

Best life ever

Een vraagje omtrent Scope12.

Kennis van mij heeft mij gevraagd om mee te denken/advies omtrent plaatsen van panelen -boerderij - voor +-50.000kWh/jaar incl helpen met plaatsen etc.

Prima; leuk project etc.!

Er is 1 dingetje: verzekering vereist Scope12 certificaat.

Nu ben ik bekend met de term en eis, maar mis ik de details: waar aan dient Scope12 te voldoen?

Ik ben al wezen zoeken en doen; maar de exacte richtlijnen (inspectiepunten) kan ik helaas niet vinden.

Ik kan een cursus doen a 4 dagen tegen 1600.- excl btw maar dat is wellicht wat gek hiervoor.

Een inspectie partij is geen probleem, maar voordat ik bij een partij ga vragen: goh, waar moet alles aan voldoen,.. hoop ik hier informatie te verkrijgen in deze.

Het AC gedeelte - meterkast etc - laten we uitvoeren door mijn vaste elektricien - PV is niet zijn gebied, maar rest des te meer. Normaliter doe ik dat bij huis/kleine installaties zelf maar dit keer met 50kVa een keer niet ;-)

Wellicht dat jullie mij op weg kunnen helpen!

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:09
wat is duur kreeg nu via svea solar van ikea 8 panelen voor 5500
dat vind ik pas erg duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
de Peer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:09:
[...]

Nee dat is echt te weinig. Zelfs die 14 zou in 1 string aan de lage kant zijn.
Je wil een veel hoger voltage hebben. Dit kost je veel efficiëntie en dat is dus onnodig.

[...]

Ah OK dan heb ik dat verkeerd gezien
Dan ga ik eens met de installateur contact opnemen. Ik moet dan refereren aan de nominale ingangsspanning, nietwaar? Dat 14 panelen te weinig zou zijn, waag ik te betwijfelen. Eerdere simulaties in SunnyDesignWeb hebben dat niet laten zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6VyZItrwnVfZn4W47jzeC3v2xg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XmRUjzB0vlMjFJUAYQPWUzeb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PO1unxtji6zFO-DD9ZgeMevYJjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8OaYNP6gdSTbqrzfAoXx60I.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Gramser op 13-10-2022 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Gramser Die 277 Vmpp zit wel dicht op de ondergrens van 259V.
Dus beetje schaduw of hogere temperaturen en......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:08
Crazy- schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:12:

Kennis van mij heeft mij gevraagd om mee te denken/advies omtrent plaatsen van panelen -boerderij - voor +-50.000kWh/jaar incl helpen met plaatsen etc.
Heeft hij plaats op een dak voor ca. 180 - 200 panelen?

Wij zijn met een veldje bezig, want boerderij is rietgedekt/monument en schuren zijn asbestgolfplaat, en worden al twee en een halve maand aan het lijntje gehouden door de gemeente ivm een omgevingsvergunning voor een zonneveld op agrarische grond.
En dit terwijl het geheel voldoet aan het beleid uit 2020 voor veldjes tot maximaal 350 m2, (wat niet genoeg is voor 50.000 kWh/j)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
BarryH schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:22:
@Gramser Die 277 Vmpp zit wel dicht op de ondergrens van 259V.
Dus beetje schaduw of hogere temperaturen en......
Dus jij zegt ook “ompluggen naar 1 string”? Als ik me niet vergis moet dat zoals @Tutti-frutti eerder heeft gedaan:

Efficientie verhogen - van 2 strings naar 1 string?

Overigens zijn die screenshots met een SMA, ik heb nu een Goodwe. Dat maakt waarschijnlijk ergens nog wel wat verschil in de genoemde voltages.

[ Voor 34% gewijzigd door Gramser op 13-10-2022 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@Gramser Je hebt een goodwe omvormer en een SMA design screenshot?
Dan eerst maar eens even de specs van deze goodwe omvormer hier posten.

Maar wat ik nu zie:
- 3 fase omvormer (die willen het liefst 580V)
- vlgs sma 277volt bij string van 7
- nauwelijks schaduw.
Dan is waarschijnlijk 1 string van 14 beter.
En afhankelijk van de omvormer specs zelfs het enige wat een beetje presteert..
(met een 1fase omvormer was 2x7 eerder succesvol geweest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 16-10 00:42

Crazy-

Best life ever

Teijgetje schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:26:
[...]

Heeft hij plaats op een dak voor ca. 180 - 200 panelen?

Wij zijn met een veldje bezig, want boerderij is rietgedekt/monument en schuren zijn asbestgolfplaat, en worden al twee en een halve maand aan het lijntje gehouden door de gemeente ivm een omgevingsvergunning voor een zonneveld op agrarische grond.
En dit terwijl het geheel voldoet aan het beleid uit 2020 voor veldjes tot maximaal 350 m2, (wat niet genoeg is voor 50.000 kWh/j)
Oost-west 20° helling / 132x 455Wp panelen icm SolarEdge

Komen we ergens rond de 45-50MWh - er is nu 40MWh verbruik rest voor toekomst elektrische auto etc
Er is ruimte voor meer panelen; maar dat gaan we nog even bepalen in detail

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
BarryH schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:33:
@Gramser Je hebt een goodwe omvormer en een SMA design screenshot?
Dan eerst maar eens even de specs van deze goodwe omvormer hier posten.

Maar wat ik nu zie:
- 3 fase omvormer (die willen het liefst 580V)
- vlgs sma 277volt bij string van 7
- nauwelijks schaduw.
Dan is waarschijnlijk 1 string van 14 beter.
En afhankelijk van de omvormer specs zelfs het enige wat een beetje presteert..
(met een 1fase omvormer was 2x7 eerder succesvol geweest)
Ik ga morgen even kijken wat er gebeurt, als ie weer opstart. Het gaat om deze omvormer, de 5k variant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Ktoxoeut-bZhkYpc-ZYs9vpMzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/joAeyfpePFiA1iYwU5w6cXi9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie daar 620V staan…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gramser schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:43:
[...]

Ik ga morgen even kijken wat er gebeurt, als ie weer opstart. Het gaat om deze omvormer, de 5k variant:

[Afbeelding]

Ik zie daar 620V staan…
Precies. Hij presteert optimaal bij 620v.
En 180v is het absolute minimum. Jij zit daar niet heel ver boven.

2 strings is dus een slechte keuze en kost je aardig wat opbrengst.

Zeker voor 1 string gaan dus.

14 in 1 string is niet te weinig maar nog steeds wat aan de lage kant. Maar als het niet anders kan zoals in jouw geval is 14 prima.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 13-10-2022 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
de Peer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:45:
[...]

Precies. Hij presteert optimaal bij 620v.
En 180v is het absolute minimum. Jij zit daar niet heel ver boven.

2 strings is dus een slechte keuze en kost je aardig wat opbrengst.

Zeker voor 1 string gaan dus.
En het is niet zo dat ik die twee voltages bij elkaar moet optellen..? Zal wel niet hè?

Iets hierboven postte ik hoe dat ompluggen zou moeten. Is die manier correct? Zo zitten ze bij mij aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7W4P9KXRiefl76opR8tlgYoD96w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D0iZix7dtaTxW0o7AiG0XyIe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gramser schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:49:
[...]

En het is niet zo dat ik die twee voltages bij elkaar moet optellen..? Zal wel niet hè?

Iets hierboven postte ik hoe dat ompluggen zou moeten. Is die manier correct? Zo zitten ze bij mij aangesloten:

[Afbeelding]
Kun je niet optellen nee wat het is parallel en niet in serie.

Ja zo kun je het aansluiten idd. Maar eigenlijk moet je het niet zelf doen als je er geen ervaring mee hebt. Ik zou je installateur het netjes laten oplossen.

Je kunt je zelfs afvragen of ze het niet netjes op het dak moeten oplossen ipv doorlussen bij de omvormer. Maar of het reëel is om dat te eisen laat ik graag aan iemand anders over om over te oordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Dank je. Ik ga er morgen eens een belletje aan wagen. Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noob-solar86
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-10-2022
Hi,

Wie kan mij helpen. Zijn deze twee panelen tegelijk te gebruiken in een installatie?
LR6-60PH-310M & LR6-60PE-310M

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGeE4H1Cha4A-Ga8HxJvV75B_2E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/urO7a8Eaqhl9zN4q35MTTMl1.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-10 18:51
noob-solar86 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:07:
Hi,

Wie kan mij helpen. Zijn deze twee panelen tegelijk te gebruiken in een installatie?

[Afbeelding]

Alvast bedank!
Ligt eraan hoe lang je string is maar die zal toch niet meer dan 20 panelen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noob-solar86
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-10-2022
bvdbos schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:12:
[...]

Ligt eraan hoe lang je string is maar die zal toch niet meer dan 20 panelen zijn?
Bedankt voor je reactie.
Waarschijnlijk 7x de PE en 4a5x de PH. Kan het gebruiken van 2 verschillende types problemen opleveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gramser schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:57:
Dank je. Ik ga er morgen eens een belletje aan wagen. Wordt vervolgd!
Gewoon bij omvormer door lussen, niet op dak doen. Dit is altijd makkelijk mocht je eens uit nood een één fase omvormer ophangen. Heb je gelijk weer 2×7

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hi,

[Afbeelding]

Alvast bedank!
Jazeker, hebben allebei dezelfde specificaties.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
8 x 405Wp WB (Trina, Risen )
1 x SolarEdge SE3000H 1-fase omvormer
8 x SolarEdge optimiser
Volledige levering & installatie
Extra groep meterkast
BTW-teruggaaf service

Totaal te betalen € 6.530 incl btw

lijkt me wel erg veel niet en dan 10 maanden wachttijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Maxwp schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:24:
8 x 405Wp WB (Trina, Risen )
1 x SolarEdge SE3000H 1-fase omvormer
8 x SolarEdge optimiser
Volledige levering & installatie
Extra groep meterkast
BTW-teruggaaf service

Totaal te betalen € 6.530 incl btw

lijkt me wel erg veel niet en dan 10 maanden wachttijd.
Ja behoorlijk duur. Zou meer offertes opvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
de Peer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:29:
[...]

Ja behoorlijk duur. Zou meer offertes opvragen
dit is bij ikea solar met 10% korting zelfs.
andere offertes pas maart tijd alles zit heel erg vol en daarbij zelfs bedragen van 7 a 8000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Maxwp waar moet het op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Help!!

Heeft iemand dit ooit meegemaakt?

Een half jaar geleden zonnepanelen neergelegd. Een van de panelen is doorgezakt?
Ik krijg dit plaatje net door van mijn ouders maar ik kan mij niet voorstellen dat de panelen zelf doormidden kunnen..

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/T1Y58KGN/Screenshot-2022-10-13-at-23-06-30.png

[ Voor 23% gewijzigd door LED-Maniak op 13-10-2022 23:12 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Het ziet er eerder uit of daar iets zwaars op is gevallen. Zijn er werkzaamheden aan het dak of de daken eromheen geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
reneeke1970 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:47:
[...]

Gewoon bij omvormer door lussen, niet op dak doen. Dit is altijd makkelijk mocht je eens uit nood een één fase omvormer ophangen. Heb je gelijk weer 2×7
I like how you think 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@LED-Maniak Staan er 2 of 3 panelen op de foto?

Is het 3e paneel iets scheef gemonteerd ivm de dakrand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
Doomedahab schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:12:
helaas hoe meer ik aan het lezen des te groter de twijfel over welke oplossing, welke panelen, etc.

ik zit heel erg met die hoge voltage in de woning als ik solaredge zou nemen en wellicht de noise. Maar misschien zou ik het net onder het dak kunnen laten plaatsen in de washok ruimte en daaromheen een soort geluidswand of iets dergelijks bouwen.

toch nog even terug naar offerte 2. even de bezwaren opzij zetten, van de opties hieronder, wat is daarin de beste keus:

1. aeg 430wp full black + solaredge + optimizers
2. aeg 430wp full black + iq7+ of iq7a.

Verder zit ik ook te denken aan het volgende:

Maakt het qua systeem enphase of solaredge wat uit, wanneer je straks een ev auto hebt die bidirectional charging aan kan.

Een ev heeft al gauw tussen de 50 en 80kwh batterij. Kan er weinig over vinden op de enphase site dat ze een dergelijke solution ondersteunen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hi,

[Afbeelding]

Alvast bedank!
De karakteristieken oftwel het gedrag van de panelen is van belang. De Pmax, Vmp, Imp, Voc, Isc zijn gelijk, dus dat ziet er goed uit. 1000V of 1500V is de capaciteit om deze spanningniveau's te tolereren. Om 1000V te halen heb je wel zoveel panelen nodig dat dit voor jou niet van belang is.

Klasse A is een hogere brandveiligheid dan C.

Mijn best guess is dat deze twee panelen vrijwel hetzelfde zijn, maar dat de PH uitgevoerd is met hogere spanningstolerantie en lagere brandveiligheid. Dan kunnen er iets andere materialen zijn gebruikt, bijvoorbeeld aan de achterkant, junction box of de geleiders. Het kan een papieren (alleen het label, classificatie) oefening zijn: het paneel is 1500V, maar met lagere brandveiligheid of 1000V met hogere brandveiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doomedahab
Dalma schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:02:
[...]

helaas hoe meer ik aan het lezen des te groter de twijfel over welke oplossing, welke panelen, etc.

ik zit heel erg met die hoge voltage in de woning als ik solaredge zou nemen en wellicht de noise. Maar misschien zou ik het net onder het dak kunnen laten plaatsen in de washok ruimte en daaromheen een soort geluidswand of iets dergelijks bouwen.

toch nog even terug naar offerte 2. even de bezwaren opzij zetten, van de opties hieronder, wat is daarin de beste keus:

1. aeg 430wp full black + solaredge + optimizers
2. aeg 430wp full black + iq7+ of iq7a.

Verder zit ik ook te denken aan het volgende:

Maakt het qua systeem enphase of solaredge wat uit, wanneer je straks een ev auto hebt die bidirectional charging aan kan.

Een ev heeft al gauw tussen de 50 en 80kwh batterij. Kan er weinig over vinden op de enphase site dat ze een dergelijke solution ondersteunen.
Solaredge zal zeer waarschijnlijk:

- óf meer opbrengst geven (tov IQ7+) tegen lagere kosten (lagere kosten ga ik dan maar even van uit)

- óf ongeveer gelijke opbrengst, maar tegen duidelijk lagere kosten (tov IQ7A)

Het is 100% veilig om een omvormer in je huis te hebben hangen hoor, ik denk dat dat vooral een gevoelskwestie is. Ik heb zelf micro omvormers, dus kan ik niet goed inschatten hoe groot de geluidsoverlast is van een binnen geplaatste stringomvormer. Maar het zal om wat klikken gaan bij opstart in de ochtend, niet een sirene die afgaat oid ;) Ik denk dat we daar veel meer over zouden horen hier op het forum als dat algemeen als vervelend zou worden ervaren. Ik zie dat in topics eigenlijk nooit voorbij komen.

Ik kan je niet verder adviseren over opslagmogelijkheden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
In afwachting van een “go” van mijn installateur op het samenvoegen van de 2 strings op mijn nieuwe Goodwe 3-fasen omvormer, ben ik een beetje aan het browsen in de handleiding. Ik kom daar tegen dat het schaduwmanagement standaard uit staat. Is er iets op tegen om dat gewoon aan te zetten, behalve dat het wat Wh-tjes per scan kost..? Aan het einde van de dag heb ik wat schaduw van een boom. Vandaag niet want het is gewoon egaal grijs hier, maar soms toch wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gramser schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:58:
In afwachting van een “go” van mijn installateur op het samenvoegen van de 2 strings op mijn nieuwe Goodwe 3-fasen omvormer, ben ik een beetje aan het browsen in de handleiding. Ik kom daar tegen dat het schaduwmanagement standaard uit staat. Is er iets op tegen om dat gewoon aan te zetten, behalve dat het wat Wh-tjes per scan kost..? Aan het einde van de dag heb ik wat schaduw van een boom. Vandaag niet want het is gewoon egaal grijs hier, maar soms toch wel.
nee daar kun je gewoon mee experimenteren om te kijken of het in jouw geval de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dank je @de Peer !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
BarryH schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:59:
@LED-Maniak Staan er 2 of 3 panelen op de foto?

Is het 3e paneel iets scheef gemonteerd ivm de dakrand?
Blijkt dat het dak deels is ingezakt. Blijkbaar hebben we het veren van het dak nooit opgemerkt. Even kleine hartverzakking, maar het lijkt mee te vallen. Liggen nu een aantal platen trespa onder de frames en alles ligt weer recht.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
LED-Maniak schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:30:
[...]

Blijkt dat het dak deels is ingezakt. Blijkbaar hebben we het veren van het dak nooit opgemerkt. Even kleine hartverzakking, maar het lijkt mee te vallen. Liggen nu een aantal platen trespa onder de frames en alles ligt weer recht.
Als je denkt dat het door overbelasting van het dak komt, graag hier melden, daar kunnen we van leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Crazy- schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:12:
Misschien ook even de netbeheerder vragen als dat aangesloten kan/mag worden.
Op veel plekken zit het al vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezz
  • Laatst online: 16-10 12:06
Die link in de startpost waar je gemakkelijk prijzen van zonnepanelen kon vergelijken werkt niet meer.
Iemand nog een goede methode voor het vergelijken van panelen bij verschillende aanbieders? Liefst nog vergelijkbaar in €/Wp
Pagina: 1 ... 22 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren