Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.918 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:07

JvS

Ik heb hem zelf ook

Let wel op dat een stringschaduwmanager meestal niet zoveel kan met zachte of complexe / dynamische schaduw. Het zal een deel van het paneel willen laten bypassen en dat gaat lekker met een harde schaduw (hard, massief vast object zoals een schoorsteen ofzo).

Desalnietemenin, experimenteer away en deel resultaten. Want altijd interessant :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:12
Vorige week zijn er panelen gelegd op onze woning maar deze zijn helaas 1,5 pan over de erfgrens (tot halverwege de gemetselde penant) naar rechts gelegd. Door onvoorziene omstandigheden en het feit dat de heren niet om 08:30u kwamen maar om 16:00u was ik niet thuis en heb het niet kunnen corrigeren.

Maakt niet uit, ze komen terug om het op te lossen. Het hele systeem 1,5 pan naar links kan net, mooier zou het zijn als hij 2 pannen naar links en 1 naar beneden zou gaan. Dan komen de panelen onder de afvoerpijp van de CV maar over de aanvoer.

Concrete vraag; zou het een probleem zijn als het linkse paneel over de aanvoer (of een gedeelte) van de CV-ketel zou vallen? Bedankt voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8i8HQ7Gl9wevZyrHumiszQ4I7K0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoFYMnMbPmCEAbJTFbZfnCFw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLZkHOczBWOAiy-SaWmAfEke2bs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKXVONsvveTaGSkcRkc4Rqhi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXRJVaPHCx28eoEOyRdTsb2hJ9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dc7U2nNFAjRlKuHa7BuWWeRx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Djeen84 op 15-10-2022 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Djeen84 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:52:
Vorige week zijn er panelen gelegd op onze woning maar deze zijn helaas 1,5 pan over de erfgrens (tot halverwege de gemetselde penant) naar rechts gelegd. Door onvoorziene omstandigheden en het feit dat de heren niet om 08:30u kwamen maar om 16:00u was ik niet thuis en heb het niet kunnen corrigeren.

Maakt niet uit, ze komen terug om het op te lossen. Het hele systeem 1,5 pan naar links kan net, mooier zou het zijn als hij 2 pannen naar links en 1 naar beneden zou gaan. Dan komen de panelen onder de afvoerpijp van de CV maar over de aanvoer.

Concrete vraag; zou het een probleem zijn als het linkse paneel over de aanvoer (of een gedeelte) van de CV-ketel zou vallen? Bedankt voor het meedenken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
CV is die lange pijp, dat lage ding is ventilatie, kun je gewoon overheen, zijn zelfs super lage dakpannen voor te krijgen mocht deze te hoog zijn

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:19
de Peer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:41:
[...]

En dan hebben ze dus ook nog 2x de zwarte en rode samen in 1 buis gedaan? terwijl je eigenlijk de 2 rode samen in 1 buis dient te doen en de 2 zwarte samen in een andere buis.
Nou, als dit het geval is dan denk ik dat ik nog maar even wacht met betalen, hier zijn 2 strings aangesloten en elke string heeft zijn eigen 19mm buis waar een zwarte en rode draad doorheen lopen.

Sowieso had ik al foto’s gestuurd van hoe de ‘onder’ aannemer de zonnepanelen op de omvormer had geaard.
(Een bout met grove draad in het M6 gat terwijl het oog aan de draad over de bout heen kon schuiven. :F )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:04
Het regent nu een beetje, kan je de mc4 connectoren licht vochtig monteren?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:37
Kàn wel, maar ik zou het zeker niet doen!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:21

de Peer

under peer review

elektriekert schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:08:
[...]

Nou, als dit het geval is dan denk ik dat ik nog maar even wacht met betalen, hier zijn 2 strings aangesloten en elke string heeft zijn eigen 19mm buis waar een zwarte en rode draad doorheen lopen.
ja dat zie je veel. Eigenlijk toch ook belachelijk dat wij hobbyisten het beter weten dan de 'profs' :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:19
de Peer schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

ja dat zie je veel. Eigenlijk toch ook belachelijk dat wij hobbyisten het beter weten dan de 'profs' :o
Ik begrijp wel dat ze gescheiden moeten zijn met dergelijke spanningen (dit is een serieel systeem waar een aanzienlijke spanning doorheen gaat)
Ik heb nog niets betaald :9
Dus na de eerdere fuck up ga ik eisen dat het systeem deugdelijk wordt aangelegd en dat ze alles maar even nalopen door het bedrijf zelf.
In mijn geval was het ook een haastklus aangezien de afspraak al eens was verzet en de onder aannemer 3 uur later aan kwam dan gepland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

de Peer schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

Ik denk dat de mensen die hier veel zitten (schaar me er zelf ook maar onder) idd veel meer weten dan de slechte helft van de installateurs. Het is ook wel een beetje complexe materie en ik denk dat er best veel installateurs eigenlijk niet zo heel goed weten wat er allemaal bij komt kijken (en dat daarom die IQ7's zo in trek zijn, die werken altijd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Naalroc schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:38:
Kàn wel, maar ik zou het zeker niet doen!
En toen was het weer droog, en konden we verder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFlAY_Fb6D1P9u8F9OKRmBrfMHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KWlF4JyUYDVMZK8WmVEaH1aS.jpg?f=fotoalbum_large
Twee keer 5 panelen.

Morgen de AC kant

[ Voor 51% gewijzigd door BarryH op 15-10-2022 19:21 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 15:39
Elk kwartaal maak ik mijn panelen goed schoon (spoelen en met dwijl erover). Controversieel onderwerp natuurlijk met veel meningen.
Ik woon eigenlijk in een bos dus er komt veel vuil, bladeren en rommel van vogels op te liggen. Ik spoel ze meestal maandelijks ook af. Voor de duidelijkheid, regen helpt hier niet!

Ging altijd goed, maar nu heb ik last van een hardnekkige aanslag/mos. Kent iemand dit? Iemand ene best practice om te verwijderen? De dwijl met water is er niet tegen opgewassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezcIDyk14ArkU04cvKmzH0gf4dM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lT2T2ISrrAuaY5ekErzSZVyu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:54
@larsg
Bleekwater er over (verdund), en dan een week later goed poetsen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-10 11:02
Even een vraagje aan de kenners: ik wil mijn Growatt omvormer iets hoger hangen (ivm een kraan eronder en soms wat wilde types in huis :P ). Nu werk ik vaker met elektronica dus het is geen onbekend klusje, maar met zonnepanelen en omvormers ben ik toch wat huiveriger.
Is er nog een kans dat er mis kan gaan als ze uit staan? Idee is om het in de avond te doen wanneer ze niets meer opwekken, alle schakelaars uiteraard uit maar ook de beveiligingsschakelaar wil ik idealiter iets verplaatsen. Nog aandachtspunten die ik vergeet? Vlambogen oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-10 19:04

jefjef

learning by doing

Goedemorgen, ons systeem sinds november 2021 bestaat uit 20x Solar 365wp Halfcell Fullblack en een Omvormer Goodwe 6K-DT, 3-fase, 2 mppt nu is ons totaal.opgewekt vermogen vanaf november 2021 tot heden 6.26 MWh. Ik heb het idee dat dit vrij weinig is. Wat is jullie gedachten hierover? Zal de vervanging van de omvormer beter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:58
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
ID-College schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:08:
Even een vraagje aan de kenners: ik wil mijn Growatt omvormer iets hoger hangen (ivm een kraan eronder en soms wat wilde types in huis :P ). Nu werk ik vaker met elektronica dus het is geen onbekend klusje, maar met zonnepanelen en omvormers ben ik toch wat huiveriger.
Is er nog een kans dat er mis kan gaan als ze uit staan? Idee is om het in de avond te doen wanneer ze niets meer opwekken, alle schakelaars uiteraard uit maar ook de beveiligingsschakelaar wil ik idealiter iets verplaatsen. Nog aandachtspunten die ik vergeet? Vlambogen oid
Nee hoor.
even goed kijken of je de kabels eraan wil laten zitten tijdens loshalen, ophangbeugel verplaatsen en weer ophangen of dat je ze loshaalt.

en natuurlijk dc -uit schakelaar om en ac ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
Ik ben van plan om 15x 400Wp op het dak van onze nieuwbouwwoning (met warmtepomp) te plaatsen. Ik begin echter wel steeds vaker het gevoel te krijgen dat ik mijzelf dalijk gigantisch in de voet schiet als ik dit "design voor de toekomst" en overcapaciteit inbouw door extra panelen neer te leggen:
  • Salderen wordt afgebouwd
  • Capaciteitstarief komt eraan (net als in België)
  • Variabele energietarieven zetten terugleververgoedingen onder druk
  • Ik zie het nog wel gebeuren dat ik dalijk zelf een batterij kan plaatsen in m'n tuin omdat ik anders zou betalen om energie terug te leveren op de zonnigste momenten 7(8)7
Hoe kijken hoe hier tegenaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:23
herrieschopper schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:04:
Ik ben van plan om 15x 400Wp op het dak van onze nieuwbouwwoning (met warmtepomp) te plaatsen. Ik begin echter wel steeds vaker het gevoel te krijgen dat ik mijzelf dalijk gigantisch in de voet schiet als ik dit "design voor de toekomst" en overcapaciteit inbouw door extra panelen neer te leggen:
  • Salderen wordt afgebouwd
  • Capaciteitstarief komt eraan (net als in België)
  • Variabele energietarieven zetten terugleververgoedingen onder druk
  • Ik zie het nog wel gebeuren dat ik dalijk zelf een batterij kan plaatsen in m'n tuin omdat ik anders zou betalen om energie terug te leveren op de zonnigste momenten 7(8)7
Hoe kijken hoe hier tegenaan?
Met het afbouwen van de salderingsregeling wil je juist zoveel mogelijk opwekken op het moment dat je het nodig hebt. Met een WP is dat in de winter. 300% overdemensioneren is dan niet heel gek.

Een thuisbatterij gaat er toch wel van komen en op heel zonnige dagen zou je (een deel van) de installatie uit kunnen schakelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarryH
@herrieschopper
- veel neerleggen, vooral oost/west benutten en redelijke hellingshoek (als je die opties hebt, anders gewoon zuid en wat platter)
- komende 2-3 jaar terugverdienen, daarna gratis stroom
- opwek in de winter blijft bijna altijd waardevol
- vervolgens nog beetje optimaliseren met je EV, nog meer PV bijleggen en eventueel een thuisbatterij.

en sla jezelf vooral voor de kop dat je het niet eerder hebt gedaan :)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

GioStyle schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:34:
[...]

Valt geen zinnig woord over te zeggen zonder meer informatie. Wat is de oriëntatie? Last van schaduw? Locatie?
10 panelen op zuid 45 graden op een plat dak. Eerste 2 uur schaduw van woning er naast. En 10 panelen op schuin dak op het oosten geen schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
jefjef schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:35:
[...]

10 panelen op zuid 45 graden op een plat dak. Eerste 2 uur schaduw van woning er naast. En 10 panelen op schuin dak op het oosten geen schaduw
Dan valt mij die 6,26 MWh nog mee.

Waarom 45 graden als 35 de ideale helling is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@jefjef lijkt me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

Dank allen voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hoe monteer je panelen op een plat dak op 45 graden? Zijn dat meerdere rijen achter elkaar? Hoe ver staan die van elkaar vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:31
JvS schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:01:
Hoe monteer je panelen op een plat dak op 45 graden? Zijn dat meerdere rijen achter elkaar? Hoe ver staan die van elkaar vandaan?
"Dakjes bouwen" (/\) met klein pad als tussenruimte zie ik veel voorbij komen op GoT

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@D_Jeff maar dat is op 10-15 graden helling, anders veel schaduw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
D_Jeff schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:11:
[...]

"Dakjes bouwen" (/\) met klein pad als tussenruimte zie ik veel voorbij komen op GoT
@jefjef heeft 10 panelen op zuid 45 graden op een plat dak. Dakjes krijg je nooit op alleen zuid. En met een helling van 45 graden moet er bijna 1,5 meter tussen de rijen zitten om schaduw van de voorgaande rij te voorkomen. 10 graden helling en 2x zoveel panelen levert dan een stuk meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
Uszka schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:12:
[...]

Met het afbouwen van de salderingsregeling wil je juist zoveel mogelijk opwekken op het moment dat je het nodig hebt. Met een WP is dat in de winter. 300% overdemensioneren is dan niet heel gek.

Een thuisbatterij gaat er toch wel van komen en op heel zonnige dagen zou je (een deel van) de installatie uit kunnen schakelen.
Valt dat uitschakelen geautomatiseerd te doen? Is toch eigenlijk compleet debiel dat je over zulke dingen moet gaan nadenken.
BarryH schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:33:
@herrieschopper
- veel neerleggen, vooral oost/west benutten en redelijke hellingshoek (als je die opties hebt, anders gewoon zuid en wat platter)
- komende 2-3 jaar terugverdienen, daarna gratis stroom
- opwek in de winter blijft bijna altijd waardevol
- vervolgens nog beetje optimaliseren met je EV, nog meer PV bijleggen en eventueel een thuisbatterij.

en sla jezelf vooral voor de kop dat je het niet eerder hebt gedaan :)

-
Bedankt voor je tips! Je laatste zin voelt een beetje als een sneer, misschien niet zo bedoeld. Als jongere generatie was het erg moeilijk om een huis te kopen, misschien geeft dat een idee waarom we nog geen panelen hebben :)

Kun je de EV ook enkel laten laden op het moment dat je een overschot aan eigen energie hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

herrieschopper schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:34:
[...]

Valt dat uitschakelen geautomatiseerd te doen? Is toch eigenlijk compleet debiel dat je over zulke dingen moet gaan nadenken.
Je gaat er nu vanuit dat er een capaciteitstarief komt EN dat je daarop gaat leeglopen. Ik denk dat dat capaciteitstarief meer voor de iets verdere toekomst is (5 jaar) EN dat als dat er komt, het vrij normaal wordt om met een batterij te gaan peakshaven.

Je maakt het jezelf denk ik moeilijker dan het is vrees ik. De tip nu is gewoon veel opbrengst genereren door in principe gewoon een dakvlak vol te leggen. Loop een beetje vooruit op een WP. Dat geld heb je er zo uit. De rest komt later wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Omvormer kopen die kan praten met de batterijlader, of samen in dezelfde behuizing zitten. Dan grenswaardes instellen voor laden en terugleveren. Batterij vol en 25A aansluiting op net? Dan schakelt de omvormer terug naar max 25A uit de panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Kun je de EV ook enkel laten laden op het moment dat je een overschot aan eigen energie hebt?
Ja, als je maar slimme spullen hebt die dat regelen. Ik kan het in theorie nu met home assistant doen. Met victron thuisenergiemanagemnet en batteij kan het ook, maar is nu nog heel duur en totaal niet nodig in NL. HA is nog wel beetje niveau hobby bob. Hier komen vanzelf passende producten voor.

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 16-10-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:17
JvS schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:01:
Dat is simpel te berekenen.
https://www.zonnepanelen....nelen-berekenen-plat-dak/

Voor de helling zijn verschillende mogelijkheden te krijgen.
10 tips om rekening mee te houden.

[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 16-10-2022 12:06 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@herrieschopper je ev laden heeft ander topic, maar je kan idd alleen laden als je overschot hebt. En de haast maken opmerking is vooral dat je vlot moet beginnen. Dat helpt echt. Voor april panelen, dan heb je komend jaar al veel profijt. en na een paar jaar is bij de meeste mensen het gevoel: "Had ik maar meer neergelegd. Nou ja, dan doe ik dat nu alsnog")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:45

ErikVers

e-Duurzaam

Ff een crospost voor de pricewatch zonnepanelen. Zit nog te stoeien met vert.zoeken in excel te optimaliseren.

ErikVers in "Zonnepanelen en omvormers in de Pricewatch?"

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 14:52
Beste mensen ik zit met een vraagje
ik heb zonnepanelen
vorig jaar heb ik zelf opgewekt 1.985,65 kWh volgens de site van de zonnepanelen.

ik had vorig jaar nog een contract bij Greenchoice
en dit is hun info
Levering normaaltarief 2337 KWh
levering Daltarief 2468KWh
Teruglevering normal tarief 637 KWh
Teruglevering Daltarief 248 KWh

dus mijn totale verbruik is 4805 KWh
en mijn totale teruglevering 878 KWh

die teruglevering hoe word dat bepaald is dat op momenten dat ik thuis minder verbruik dan wat de zonnepanelen op dat moment opwekken?

Is het bv. beter om overdag mijn vaatwasser en Wasdroger aan te zetten als de zon Schijnt inplaats van snachts.

PSN: FreakGIB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

FreakGIB schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:15:

die teruglevering hoe word dat bepaald is dat op momenten dat ik thuis minder verbruik dan wat de zonnepanelen op dat moment opwekken?
Nee, dit wordt bepaald op jaarbasis.
Is het bv. beter om overdag mijn vaatwasser en Wasdroger aan te zetten als de zon Schijnt inplaats van snachts.
Financieel maakt het niet uit wanneer je het doet.
Je zou hooguit kunnen redeneren dat je het net minder belast als je het tijdens zonneschijn doet. Milieu/klimaat technisch kan het wel beter zijn om het tijdens zonneschijn te doen.

Het is de afname van het net. Dat is wat anders dan je stroomverbruik. Je stroomverbruik was hoger. Je hebt namelijk ook een deel van je zonnestroom direct verbruikt en dat is nog niet bij die 4805 kWh opgeteld.

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 17-10-2022 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-10 13:36
BarryH schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:57:
[...]
Nee hoor.
even goed kijken of je de kabels eraan wil laten zitten tijdens loshalen, ophangbeugel verplaatsen en weer ophangen of dat je ze loshaalt.

en natuurlijk dc -uit schakelaar om en ac ook uit.
Maar dan in de omgekeerde volgorde: Eerst AC eraf, dan pas DC schakelaar. Heb ik niet verzonnen; staat in handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3iEtfl-QAPS5kC6wxLgYoPfW2X4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ivulKXTlsG4iNLA40a5sfzbV.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:45
de Peer schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:20:
[...]

Je zou hooguit kunnen redeneren dat je het net minder belast als je het tijdens zonneschijn doet. Milieu/klimaat technisch kan het wel beter zijn om het tijdens zonneschijn te doen.
Als het daltarief verschilt van normaal tarief, dan gaat het natuurlijk wel iets uitmaken. Maar de energieleveranciers kennende, zal het niet heel veel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 21:35

_Arthur

blub

Iemand die toevallig weet welke type/model AC connector een Zeversolar (Evershine) TLC6000 gebruikt voor de AC kant?

Kennis heeft een dergelijke omvormer gekocht, echter zonder de AC-connector.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tG9Ku6M2v-9_6MTrSWJyXp_uPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QqGo4RPELoquJPrCefMo07k8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tc6OhtgzqmUrB5raog2FN0gaKUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aqnZuRb5Ebgb0nJsi7CzokL4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Dat merk is failliet of gestopt sinds 2019.

Ik zou die omvormer zo snel mogelijk terug sturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 21:35

_Arthur

blub

Tommie12 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:29:
Dat merk is failliet of gestopt sinds 2019.

Ik zou die omvormer zo snel mogelijk terug sturen...
Kennis is Handige Harry en heeft voor een prikkie het ding op de kop getikt. Dat de toko er achter failliet is/niet meer bestaat e.d. is niet relevant verder ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 15-10 16:14
Beste mensen ik zit met een vraagje
ik heb zonnepanelen
vorig jaar heb ik zelf opgewekt 1.985,65 kWh volgens de site van de zonnepanelen.

ik had vorig jaar nog een contract bij Greenchoice
en dit is hun info
Levering normaaltarief 2337 KWh
levering Daltarief 2468KWh
Teruglevering normal tarief 637 KWh
Teruglevering Daltarief 248 KWh

en mijn totale teruglevering 878 KWh

je totale verbruik is 2337 + 2468 + 1985 - 878 = 5912 kWh, hiervan kwam 4805kWh uit het net, en de rest direct uit je panelen. Je produceert minder dan je verbruikt, dus als je een dubbele meter hebt, kan je beter in de daluren wassen. (geen idee wat de site van de zonnepanelen is, maar ik gok dat je de portal van je omvormer bedoelt ;)

[ Voor 10% gewijzigd door borft op 17-10-2022 14:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:57
_Arthur schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:41:
[...]

Kennis is Handige Harry en heeft voor een prikkie het ding op de kop getikt. Dat de toko er achter failliet is/niet meer bestaat e.d. is niet relevant verder ;)
Mocht de connector niet te vinden zijn dan zou je de omvormer ook nog kunnen openmaken en met fatsoenlijke(!) lasklemmen (Wago) o.i.d. de boel aan kunnen sluiten. Aangezien van garantie toch geen sprake meer is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dàt zal een echte "handige harry" zelf ook wel weten, lijkt me.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ThinkPad schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:42:
[...]

Mocht de connector niet te vinden zijn dan zou je de omvormer ook nog kunnen openmaken en met fatsoenlijke(!) lasklemmen (Wago) o.i.d. de boel aan kunnen sluiten. Aangezien van garantie toch geen sprake meer is...
Zou dat geen standaard aansluiting zijn?
Als je dat open maakt, en er zelf kabels aan zet, dan vraag ik me af of een keurder dat nog gaat aanvaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tommie12 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:28:
[...]

Zou dat geen standaard aansluiting zijn?
Als je dat open maakt, en er zelf kabels aan zet, dan vraag ik me af of een keurder dat nog gaat aanvaarden.
Welke keurder komt dat keuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JvS schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:40:
[...]

Welke keurder komt dat keuren?
De keurder in België

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die laat ik in Utrecht gewoon niet binnen. Dat zal hem leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:51
borft schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:44:
[...]
Je produceert minder dan je verbruikt, dus als je een dubbele meter hebt, kan je beter in de daluren wassen.
Beter is nog te wassen op het moment dat je een overschot hebt... De terugleververgoeding (12 Ct bijvoorbeeld) zal niet hoger zijn dan het daltarief (50 ct bijvoorbeeld)... Dus beter 4 kWh x 12 cent minder terug ontvangen dan 4 kWh x 50 ct betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bvdbos schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:54:
[...]

Beter is nog te wassen op het moment dat je een overschot hebt... De terugleververgoeding (12 Ct bijvoorbeeld) zal niet hoger zijn dan het daltarief (50 ct bijvoorbeeld)... Dus beter 4 kWh x 12 cent minder terug ontvangen dan 4 kWh x 50 ct betalen...
het hebben van een overschot wordt op jaarbasis bepaald. dus die vlieger gaat niet op. dat overschot heb je dus het gehele jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 17-10-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JvS schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:49:
[...]

Die laat ik in Utrecht gewoon niet binnen. Dat zal hem leren.
Gelukzakken...

Ik ga dit jaar de keurder binnenkort voor de 3e keer zien...

1e keuring: keuring installatie voor ombouw van 1F naar 3F
2e keuring: installatie van PV
3e keuring: installatie van laadpaal

Dat wordt allemaal aanzien als een belangrijkr ingreep.
3F krijg je pas als je installatie gekeurd is.
De premie en injectiemogelijkheiden krijg je pas als je PV gekeurd is.
Laadpaal wordt door mijn werkgever voorzien via een leasemaatschappij, en die eisen ook een keuring.
En in prinicipe moet de hele installatie ook nog gekeurd worden omdat ze 25 jaar oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij
  • Laatst online: 16:11

tismij

???

[...]

werkt zo niet in Nederland, met een jaarcontract wordt op eind vh jaar alles verrekend en indien je minder produceert dan je verbruikt (op jaarbasis) dan wordt je verbruikte gewoon verminderd met je geproduceerde stroom.
Wel wordt er rekening gehouden met hoog/laag tarief dus in dit geval zoveel mogelijk laag tarief verbruiken wel nuttig.

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:26
Bij sommige stroomboeren wel (Budget Energie en NLE).
Die salderen per maand.
Zie de Kassa uitzending van begin september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LooneyTunes schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:08:
[...]

Die salderen per maand.
dan nog is er sprake van salderen per maand en kun je niet spreken van 'een moment met overschot' want dat weet je pas aan het einde van de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
tismij schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:58:
..............
Wel wordt er rekening gehouden met hoog/laag tarief dus in dit geval zoveel mogelijk laag tarief verbruiken wel nuttig.
Soms dus: Dat ligt aan de leverancier, in mijn ervaring klopt dit wel voor Delta, maar niet voor Eneco, Fenor, Green Choice b.v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
[...]

zolang we salderen is er geen verschil. Terugleververgoeding is nu alleen van toepassing als je netto overproductie hebt. Maar ook dan maakt het tijdstip dus niet uit.

that said, het is natuurlijk mooier (en beter voor het net), om je eigen consumptie zo hoog mogelijk te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:17
de Peer schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:20:

Stroom is overdag goedkoper dan `s ochtends en `s avonds, dus gebruiken terwijl je zelf (of anderen) opwekt is altijd het goedkoopst.
Ligt uiteraard aan je contract wat je betaalt.
Maar Eneco gaat niet voor niets elk kwartier de meterstand opnemen, om de prijs zo exact mogelijk te kunnen berekenen wanneer je wat gebruikt.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Teijgetje schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:12:
Maar Eneco gaat niet voor niets elk kwartier de meterstand opnemen, om de prijs zo exact mogelijk te kunnen berekenen wanneer je wat gebruikt.
Nee hoor. Eneco kent geen variabele uur/kwartier prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Teijgetje schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:12:
Stroom is overdag goedkoper dan `s ochtends en `s avonds, dus gebruiken terwijl je zelf (of anderen) opwekt is altijd het goedkoopst.
Alleen bij een dynamisch contract en dat zijn er niet veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-10 16:11
Iemand goede ervaring met zonnepaneel leggers in de regio Deventer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 98% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GioStyle schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:30:
Kan iemand mij uitleggen waarom er een normaal- en daltarief bestaat? En waarom het normaaltarief hoger is dan het daltarief?
Wikipedia: Nachtstroom

bedoeld om het stroomverbruik wat meer te verdelen. dus de pieken 'platter' maken.

Vandaag de dag hebben we hele andere pieken (zonnepanelen, windmolens) en gaat het langzaam naar uurtarieven toe om nog meer te spreiden.

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 17-10-2022 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
jobr schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:17:
[...]

Nee hoor. Eneco kent geen variabele uur/kwartier prijzen.
Eneco heeft een "day ahead model" ook als mogelijkheid, alleen zal je wel bij de juiste persoon op de afdeling terecht zien te komen. Niet veel personen binnen Eneco weten hiervan, omdat het meer bedoeld als extraatje richting het eigen personeel (waarop dat op dagbasis een korting kan worden toegekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GioStyle schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:37:
[...]

Dat artikel staat vol met onwaarheden.
gedateerd zou ik het eerder willen noemen, maar hoezo onwaarheden?
[...]

Eneco beweert dat onze kWh's geen pepernoot waard zijn (€0,09)
Dat is niet waar. Eneco beweert dat het aanbieden van een TLV van 0,09 euro een redelijke vergoeding is.
Ze moeten die echter ook betalen als de stroomprijs lager dan 0,09 euro is en ook als de stroomprijs negatief is. Daarnaast ligt hij voor langere tijd vast in de praktijk.

Je bent vrij om je stroom terug te leveren via day-ahead tarieven, dan zie je gelijk waarom 0,09 helemaal zo gek nog niet is, maar wel wat aan de lage kant. Het risico ligt dan namelijk bij jou.

[ Voor 35% gewijzigd door de Peer op 17-10-2022 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij
  • Laatst online: 16:11

tismij

???

LooneyTunes schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:08:
[...]

Die salderen per maand.
en het is duidelijk dat bij een gewoon jaarcontract (dus niet variabel tarief) dit niet mag.

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Dat artikel staat vol met onwaarheden.

Naja, dat is eigenlijk mijn punt: Eneco beweert dat onze kWh's geen pepernoot waard zijn (€0,09), maar dat zou eigenlijk moeten betekenen dat het normaaltarief lager zou moeten zijn dan het daltarief, maar het tegenovergestelde is waar.
Vergeet niet dat je door de salderingsregeling je het net zowat gratis kan gebruiken als oneindig grote batterij.
Dan kan niet bovenop verwachten dat je een hoofdprijs krijgt voor de teruggeleverde stroom bovenop de saldering.

In B heb je 2 systemen:
- oude systeem met terugdraaiende teller: 100% saldering, maar je betalt ca 60-70€ per kW omvormervermogen per jaar (prosumentenvergoeding). Ga je meer terug leveren dan wat je zelf verbruikt krijg je daar niks voor..
- digitale meter: geen saldering, geen prosumentenvergoeding. Afnameprijzen zijn nu zowat 55-60ct/kWh, injectie wordt vergoed aan 35-40ct/kwh. Het verschil is de laatste maanden steeds zowat 20ct geweest bij de betere leveranciers. Hiermee kan je bij grote productieoverschotten realiseren dat je dus echt 0€ aan energie gaat betalen (maar wel veel panelen op je dak moet kwijt raken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:10
de Peer schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:51:
[...]

gedateerd zou ik het eerder willen noemen, maar hoezo onwaarheden?
Zoals ik het ooit geleerd heb, draaien centrales altijd op een minimumlast. 's Nachts komt die stroom niet "op", dus is het voor iedereen voordelig als die overproductie nuttig gebruikt wordt. Dat was vooral nuttig voor elektrische boilers, totdat iedereen een geiser had. Voor consumenten is "nachttarief" vooral voordelig in het weekend om dan je wasjes te draaien. Heden ten dage is het dag/nachtariefverschil zo klein dat het niet zoveel meer uit maakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• borft
GioStyle schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:21:
[...]

In theorie heb je gelijk. In praktijk is het een wassen neus, omdat elke energieleverancier het naar zijn eigen hand probeert te zetten, zoals maandelijks salderen, salderen per telwerk, salderen per tariefperiode.

In je tweede situatie maak ik op dat kWh's in België meer opleveren dan in Nederland. Jij krijgt dus €0,35 tot €0,40 per geleverde kWh, terwijl wij hier in Nederland €0,40 tot €0,47 (salderen) krijgen en voor het restant €0,09. Met een leuke overschot weet ik wel wat meer oplevert... ;)
nja, die 9 cent is dus als je bij Eneco zit, er zijn tal van andere opties die een stuk meer opleveren. Maar dit gaat wel heel erg hard off topic ;) zie daarvoor: Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
GioStyle schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:21:
[...]

In theorie heb je gelijk. In praktijk is het een wassen neus, omdat elke energieleverancier het naar zijn eigen hand probeert te zetten, zoals maandelijks salderen, salderen per telwerk, salderen per tariefperiode.

In je tweede situatie maak ik op dat kWh's in België meer opleveren dan in Nederland. Jij krijgt dus €0,35 tot €0,40 per geleverde kWh, terwijl wij hier in Nederland €0,40 tot €0,47 (salderen) krijgen en voor het restant €0,09. Met een leuke overschot weet ik wel wat meer oplevert... ;)
Ja en nee, ook in de zomer moet in stroom kopen om door de nacht te raken.
Als je installatie ca 4000kWh opwekt en je verbruikt 4000 kWh, dan zal je zien dat je toch maar 30% van de opgewekte stroom zelf verbruikt.

Het belgische systeem is pas echt interessant als je 2-3 keer zo veel produceert dan wat je zelf verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-10 16:59

bebopper

I'm an absolute beginner...

Ben na een hoop puzzelwerk, corrigeren van domme intekenfouten van mijn kant, hulp van een hoop tweakers en bloed zweet en tranen nu volgens mij wel tot een conclusie gekomen voor het PV systeem op ons nieuwe huis.

Maar extra kritische ogen zijn altijd welkom dus als je zin hebt: bebopper in "Zonnepanelen installatie - keuze omvormer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Ben aan het puzzelen voor wat zonnepanelen op de nieuwbouw, wordt DIY met zoveel mogelijk solar. Wellicht tegen de 38 KWp. Zal binnenkort hier wat plaatjes zetten als de werken vorderen. Altijd leuk

Om aan die 38 KWp te komen zal alles goed bedekt moeten worden. Waaronder een opbouw die deels op de woning gaat staan. De zuidkant is te bedekken met 7 panelen, west met 4 en oost met 5 stuks. Ik dacht aan mooie Jinko full black panelen van 420 wp, deze vallen ook niet op tegen de zwarte wand. De straat ligt noordelijks dus geen gedoe met klagende buren en vergunningsvrij volgens de gemeente!

Nu de vraag hoe sluit ik deze best aan? De 7 panelen op zuid gaan op een aparte MPPT dus laten we buiten beschouwing. Voor oost en west zal ik maar 1 mppt over hebben op een 3 fase growatt. Ik weet dat die vaak parallel gezet worden op dezelfde ingang (zolang de stroom het toelaat) maar ik vermoed dat dit lastig wordt met het ongelijke aantal panelen. Wat is wijsheid?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Eigen topic openen voor je specifieke situatie :)

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 18-10-2022 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:59
Wat @JvS zegt.
Ook 4 panelen op één string gaat bij een 3-fase omvormer niet goed.
en voor een goed advies moet je met nog wat meer gegevens komen, waarvoor je dit template goed kan gebruiken: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

[ Voor 19% gewijzigd door wappiewappie op 18-10-2022 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Snelle SolarEdge vraag:
10x JA Solar 395Wp met 401 optimizers op een se3000H, gaat dat goed? @Ronald

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:09
borft schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:28:
Snelle SolarEdge vraag:
10x JA Solar 395Wp met 401 optimizers op een se3000H, gaat dat goed? @Ronald
Kweenie, je mist elk detail ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-10 11:52
kwdr schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:19:
[...]

Ook een case ingediend bij SMA en blijkbaar is de update van 30/08/2022 nadelig voor SMA STP toestellen...

Shadefix voorlopig uitgezet en de omvormer blijft nu wel doorproduceren over de middag.

[Afbeelding]
Op 18/10/2022 werd een update uitgerold door SMA voor de STP10.0-3SE-40. Sindsdien heb ik ShadeFix terug aangezet en voorlopig is het gedrag van uitvallen op bepaalde uren uitgebleven. Fingers crossed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:17
larsg schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:34:
Ben aan het puzzelen voor wat zonnepanelen op de nieuwbouw, wordt DIY met zoveel mogelijk solar. Wellicht tegen de 38 KWp. Zal binnenkort hier wat plaatjes zetten als de werken vorderen. Altijd leuk

Om aan die 38 KWp te komen zal alles goed bedekt moeten worden. Waaronder een opbouw die deels op de woning gaat staan. De zuidkant is te bedekken met 7 panelen, west met 4 en oost met 5 stuks. Ik dacht aan mooie Jinko full black panelen van 420 wp, deze vallen ook niet op tegen de zwarte wand. De straat ligt noordelijks dus geen gedoe met klagende buren en vergunningsvrij volgens de gemeente!

Nu de vraag hoe sluit ik deze best aan? De 7 panelen op zuid gaan op een aparte MPPT dus laten we buiten beschouwing. Voor oost en west zal ik maar 1 mppt over hebben op een 3 fase growatt. Ik weet dat die vaak parallel gezet worden op dezelfde ingang (zolang de stroom het toelaat) maar ik vermoed dat dit lastig wordt met het ongelijke aantal panelen. Wat is wijsheid?
Ik zit me vooral af te vragen wat je gaat doen met 38kWp.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Laatst online: 14:54

Wom

Bij gebrek aan een eigen Vattenfall topic: Iemand hier ook gemerkt dat de teruglevering deze week niet wordt weergegeven op website en in de app?

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 15:13
Gisteren stonden er een boel rare waardes en een rare schaalverdeling in de app maar nu lijkt het hier weer te kloppen.

Dit o.a.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvG7mo-X59GymoRyImFM0f5xOSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGERCESsVXe8ZJ5ww1GkO3GW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door Raymond19792 op 19-10-2022 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• larsg
Gramser schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:28:
[...]

Omdat het kan en het levert meer op dan op een spaarboekje.
Waarom niet hé, ik heb de plaats en we zitten in een energiecrisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:17
Eerlijk antwoord! Dacht dat je misschien een wagenpark op te laden had in een garage die wordt verwarmd door een batterij warmtepompen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:34
larsg schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:51:
[...]

Omdat het kan en het levert meer op dan op een spaarboekje.
Waarom niet hé, ik heb de plaats en we zitten in een energiecrisis.
38 kWp? Dat is 38.000Wp, of 95 400Wp panelen.....

Een normale huisaansluiting heeft maximaal 3*40A (zwaar formaat, 3 fase). 3*220*40 = 26.400 Watt.

Met andere woorden, stel dat je de ruimte hebt voor 95 panelen, dan nog krijg je 38kWp niet terug geleverd op een normale huisaansluiting.

En dan heb ik het nog niet eens over de terugleververgoeding ;)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-01 09:25
asing schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:24:
[...]

38 kWp? Dat is 38.000Wp, of 95 400Wp panelen.....

Een normale huisaansluiting heeft maximaal 3*40A (zwaar formaat, 3 fase). 3*220*40 = 26.400 Watt.

Met andere woorden, stel dat je de ruimte hebt voor 95 panelen, dan nog krijg je 38kWp niet terug geleverd op een normale huisaansluiting.

En dan heb ik het nog niet eens over de terugleververgoeding ;)
Oftewel, hij bedoelt waarschijnlijk 3800 Wp ipv 38000. Dat laatste gaat sowieso niet lukken met 7+5 panelen..

Education is important but big biceps are importanter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
elboero schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:45:
[...]

Oftewel, hij bedoelt waarschijnlijk 3800 Wp ipv 38000. Dat laatste gaat sowieso niet lukken met 7+5 panelen..
Nee hoor, 38KWP. Die paar paneeltjes uit de quote zijn maar een broodkruimel in het plan :)
Menigen zijn altijd welkom: busscherski in "Sanity check grote, diverse PV opstelling"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
EV's met een beetje serieus bereik (EQS, i4, Model-S, EV6, Taycan,enz) hebben al capaciteiten van 64 - 101 KWh.
Met een systeem van 70+ panelen kan je, in principe, bijna gratis rijden voor 2/3e van het jaar.
Mocht je dan alsnog overhouden, dan weten de warmtepomp, airco's en keukenapparatuur wel om de boel te verbruiken.

En ja, dan negeer ik even dat er zoiets als salderen bestaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gramser schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:28:
[...]

Je kunt er gewoon veel geld mee besparen en verdienen.

Stel die 35 kWp levert 30.000 kWh per jaar op en je had op het juiste moment een jaarcontract afgesloten bij Innova met 91 cent terugleververgoeding... Dan levert dat al snel 25.000 euro op in 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:34
D_Jeff schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:57:
EV's met een beetje serieus bereik (EQS, i4, Model-S, EV6, Taycan,enz) hebben al capaciteiten van 64 - 101 KWh.
Met een systeem van 70+ panelen kan je, in principe, bijna gratis rijden voor 2/3e van het jaar.
Mocht je dan alsnog overhouden, dan weten de warmtepomp, airco's en keukenapparatuur wel om de boel te verbruiken.

En ja, dan negeer ik even dat er zoiets als salderen bestaat
Grapjas :P

Een electrische auto laadt AC met 11kW / 3 fase. 28 panelen a 400Wp is dus voldoende om je auto op te laden.

Met een normale 25A / 3 fase huisaansluiting kan je 16.500W maximaal terugleveren. Dat zijn 40 panelen en dan heb je het wel gehad als ze allemaal in de zon liggen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

asing schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:04:
[...]

Een electrische auto laadt AC met 11kW / 3 fase. 28 panelen a 400Wp is dus voldoende om je auto op te laden.

Met een normale 25A / 3 fase huisaansluiting kan je 16.500W maximaal terugleveren. Dat zijn 40 panelen en dan heb je het wel gehad als ze allemaal in de zon liggen.
Ja, met de nuance dat dat het geval is als alles op het zuiden ligt en tegelijk zon ontvangt. Zo niet dan kun je véél meer panelen kwijt. Je kan zelfs overwegen om op sommige momenten e.e.a. af te schakelen zodat je de rest van het jaar wel van alle panelen stroom krijgt.

Ook kun je de zekeringen best een beetje overbelasten.

Maargoed, dan ben je wel echt de grenzen aan het opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
asing schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:04:
[...]

Een elektrische auto laadt AC met 11kW / 3 fase. 28 panelen a 400Wp is dus voldoende om je auto op te laden.

*kuch*
Er is een reden dat ik nog "de fossiel" genoemd wordt :+

En anders kan ie altijd nog meerdere laadpalen installeren en open stellen voor een extra inkomstenbron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:31
Ik ben van plan zonnepanelen te leggen op schuur en tuinhuis. 1 string van 6 resp. 1 van 3. Panelen van 545 Wp, 41 Vmp, 13 A Imp. Ik leg een YMVK-as (nou ja eigenlijk NYCYm de Duitse variant) voor DC van tuinhuis naar schuur door de grond, ongeveer 20 meter. Omdat dat 1 omvormer scheelt. Het DC voltage door de kabel is dan rond de 120.

Nu zat ik na te denken over de beveiliging van die kabel. Voor het geval iemand er doorheen steekt met een spade bijvoorbeeld. Er zit een aardscherm in. Als er aardlek is, zal de aardlekschakelaar (met DC lekbeveiliging) in de groepenkast springen en vervolgens de omvormer. Maar op die grondkabel staat dan nog steeds spanning van de zonnepanelen, die gaan niet uit. Ook als ik het met gewone DC kabel doe komt het op hetzelfde neer: hoe krijg ik de spanning (automatisch) van die kabel af? Bestaat er zoiets als een automaat voor DC? (Die ik dan aan de kant van het tuinhuis, dichtbij de zonnepanelen, plaats.)

Edit: zelf gezocht? Ja ik kan wel wat DC automaten of zekeringen vinden. Maar niet specifiek voor zonnepanelen. Nu dacht ik: de panelen hebben een short-circuit waarde. Hebben ze zelf al zekeringen erin zitten?

[ Voor 10% gewijzigd door cosmo_roel op 19-10-2022 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-10 12:24
Op panelen zitten zonnecellen, dat zijn halfgeleiders, dus bij short circuit leveren ze een Max stroom, door hun eigen interne weerstand.

Zeker een goede vraag dus, want die panelen gaan niet vanzelf uit dus. Hier was een business case van een optimizer merk op gebaseerd (solar edge?).. Die schakelen terug naar 1V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:26
cosmo_roel schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:45:
Bestaat er zoiets als een automaat voor DC?
Vast wel.
Maar dan moet je héél nauwkeurige zekeringen hebben.
Immers ligt de IMPP vlak bij de kortsluitstroom.

Als ik bij mijn eigen panelen kijk: maximum stroom bij optimaal MPP: 10,92A, kortsluitstroom 11,45A.
Dat ligt verdomd dicht bij elkaar. (en dat uiteraard bij STC-waarden, mocht de zon iets minder fel schijnen bij een kortsluiting, loopt er minder stroom).

Een handmatige schakelaar vlak bij de panelen lijkt me dan makkelijker. (of je zou iets met een arduino, relais en wat programmeerwerk wat in elkaar kunnen fröbelen :P )
(If overdag en spanning < 10V then relais schakenen)

[ Voor 15% gewijzigd door LooneyTunes op 19-10-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-10 12:24
Als je een kabel doorsnijdt zal er juist geen kortsluiting in DC plaatsvinden lijkt me . Het gaat er om dat de aardlek is doorgeslagen, dus krijg je meest waarschijnlijk een open DC kring met de open klem spanning van de panelen.

Blijft nog steeds de vraag hoe je dat detecteert. De optimizers doen dit doordat ze de communicatie met de omvormer kwijtraken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:15
Eh, volgens mij zou je dit soort kabels op minimaal 50cm diep moeten leggen net als 230V kabels. Die diepte icm beschermende buis wordt het wel knap om met een spade doorheen te scheppen. Kraan is heel ander verhaal.

Je zou er ook tegels bovenop kunnen leggen.

[ Voor 9% gewijzigd door edwin2021 op 19-10-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:31
Inderdaad, de kabels worden diep gelegd. Dat is waarschijnlijk wel bescherming genoeg. Maar in het algemeen: ook als kabels op het dak liggen en iemand (piet/sint bijv) blijft erachter haken en raakt de open einden aan. Bij het lichtnet heb je dan altijd de automaat of aardlek die (hopelijk snel genoeg) springt.

Een DC lastscheider/werkschakelaar in het tuinhuis zal ik wel plaatsen. Maar het is moeilijk om daar naartoe te lopen terwijl je geëlektrocuteerd wordt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@cosmo_roel
Ik heb hier geen verstand van, maar zoek je niet zoiets als dit:
https://www.zonnepanelent...us-met-dc-zekeringen-32a/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-10 13:36
cosmo_roel schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:33:Een DC lastscheider/werkschakelaar in het tuinhuis zal ik wel plaatsen. Maar het is moeilijk om daar naartoe te lopen terwijl je geëlektrocuteerd wordt :).
Een omvormer moet een lastscheider aan de DC-zijde hebben, maar veel omvormers hebben die al ingebouwd, dus dan is een externe niet nodig. Scheelt weer een onderdeel dat problemen kan geven.
Een lastscheider aan de AC-zijde is op zich niet nodig omdat de installatie-automaat deze functie kan hebben. Maar als de afstand tussen groepenkast en omvormer groot is (zoals bij jouw tuinhuis, als je de omvormer daar zou plaatsen)) is het wel duidelijker omdat te doen.
Als de omvormer een connector voor AC heeft (en dus niet vast verdraad is) zoals bij SMA, Goodwe, Growatt etc., kan die ook als (2de) lastscheider dienen. Je haalt deze met 1 handeling los.
Pagina: 1 ... 23 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren