Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.901 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-10 22:44
Ai, ik zie nu wat verder terug dat je de panelen op het tuinhuis, en de omvormer in de schuur wilt plaatsen. Tja, dat maakt een (extra) DC lastscheider in het tuinhuisje dan wel een beetje logischer.
Buitenom laten lopen zou mijn voorkeur hebben. De DC kabels in het tuinhuisje brengen geeft weer extra risico. Want als er brand etc. door PV ontstaat, is het vaak door contactweerstand en met een schakelaar voeg je extra contacten toe (al is het risico dat het fout gaat, klein natuurlijk).
En met ene DC schakeleraar binne blijft het aanvoerde deel nog steeds op de DC spannign staan.

In bv. Autralia is het verplicht om een DC lastscheider dicht bij de panelen te hebben (op het dak dus). Daar gaan ze dan relatief vaak kapot door vocht en UV.

In jouw geval zou DC schakelaar op een beschut plekje op het dak, een mooi compromis kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:05
WackoH schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:13:
[...]

Een omvormer moet een lastscheider aan de DC-zijde hebben, maar veel omvormers hebben die al ingebouwd, dus dan is een externe niet nodig. Scheelt weer een onderdeel dat problemen kan geven.
Een lastscheider aan de AC-zijde is op zich niet nodig omdat de installatie-automaat deze functie kan hebben. Maar als de afstand tussen groepenkast en omvormer groot is (zoals bij jouw tuinhuis, als je de omvormer daar zou plaatsen)) is het wel duidelijker omdat te doen.
Als de omvormer een connector voor AC heeft (en dus niet vast verdraad is) zoals bij SMA, Goodwe, Growatt etc., kan die ook als (2de) lastscheider dienen. Je haalt deze met 1 handeling los.
Volgens mij mag je zo'n connector, ook die aan de AC-zijde, niet onder last schakelen. Vinden de contacten niet leuk. Hier zijn schakelaars voor uitgevonden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:29
WackoH schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:13:
[...]

Een omvormer moet een lastscheider aan de DC-zijde hebben, maar veel omvormers hebben die al ingebouwd, dus dan is een externe niet nodig. Scheelt weer een onderdeel dat problemen kan geven.
Een lastscheider aan de AC-zijde is op zich niet nodig omdat de installatie-automaat deze functie kan hebben. Maar als de afstand tussen groepenkast en omvormer groot is (zoals bij jouw tuinhuis, als je de omvormer daar zou plaatsen)) is het wel duidelijker omdat te doen.
Als de omvormer een connector voor AC heeft (en dus niet vast verdraad is) zoals bij SMA, Goodwe, Growatt etc., kan die ook als (2de) lastscheider dienen. Je haalt deze met 1 handeling los.
Edit: [achterhaald]

[ Voor 6% gewijzigd door FransvWoerkom op 20-10-2022 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:58
Wie kan mij het verschil tussen IBC en HJT panelen uitleggen en wat je daarvan merkt in de praktijk?
Het gaat om onderstaande panelen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMJKPo_9g6iQLRXUL8JQeexOD2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KeOCS4TlcrAfimV8cZ4kovxX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WzPmuRGLTYmyOojC1dizalI3Pc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpR3Urg9u1ymSVogcni7wGha.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13_xO3m5Wzy0UpxV2TBOJIwk-u4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFi4g2Nh2MhKeev6ue4C5xFm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXemp76LYkOYM2o38XXMWttEM3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pjcd0Ay3kpIN8IrU3qRy6OH2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:47

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Nou zojuist voor de tweede keer een mooie offerte door mijn neus geboord (al na acceptatie) en ben ik nu al weer 2 maanden verder, fijn dat men zo met je omgaat terwijl de prijzen met de maand omhoog schieten :-(

Mocht iemand een bedrijf weten welk wel in regio zuid-holland zonnepanelen wil leggen dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Andrehj schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:38:
[...]Volgens mij mag je zo'n connector, ook die aan de AC-zijde, niet onder last schakelen. Vinden de contacten niet leuk. Hier zijn schakelaars voor uitgevonden.
Mee eens.
Ik bedoelde het als een extra veiligheid, naast uitzetten (en bij voorkeur van een slotje voorzien) van de automaat in de groepenkast. Of in geval van nood.
Voordeel van AC ipv DC schakelen is dat een mogelijke vlamboog makkelijker uitdooft omdat de spanning en daarmee stroom 100x per seconde nul wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:32
Xqlus1ve schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:28:
Nou zojuist voor de tweede keer een mooie offerte door mijn neus geboord (al na acceptatie) en ben ik nu al weer 2 maanden verder, fijn dat men zo met je omgaat terwijl de prijzen met de maand omhoog schieten :-(

Mocht iemand een bedrijf weten welk wel in regio zuid-holland zonnepanelen wil leggen dan hoor ik dat graag!
BeSolar. Niet de goedkoopste, maar wel 1 van de weinige waar je nog een offerte krijgt..
Ze hebben bij mijn buurman naar tevredenheid gelegd. Bij ons hebben ze de schouw gedaan. Panelen gaan ze leggen in januari ivm de 0% btw regel.
Ik ben overigens bij de store in Pijnacker geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door Tranze op 20-10-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12-10 10:50
Hallo allemaal, ik heb mijn eigen offerte topic gehad en goede adviezen gekregen. Mijn dak gaat maximaal vol en nog even afhankelijk van mijn definitieve keuze voor panelen en aanbieder, ga ik tussen de 1000-1500kwh op jaarbasis overhouden.

Ik heb natuurlijk al van alles gelezen over verschillende manieren om dit efficiënt in te zetten. Van simpelweg terugleveren tegen de hoogste vergoeding tot verwarmen met airco’s etc.

Is er consensus over wat in alle gevallen het beste is om te doen met het overschot dat je opwekt? Even uitgaande van de actuele hoogtes van de TLV? Ik vermoed dat dit persoonlijk is, mede afhankelijk van zaken als inhoud van de woning, isolatie, etc. Maar wil de vraag toch even stellen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-10 15:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

JeroenVerweij schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:03:
Is er consensus over wat in alle gevallen het beste is om te doen met het overschot dat je opwekt? Even uitgaande van de actuele hoogtes van de TLV? Ik vermoed dat dit persoonlijk is, mede afhankelijk van zaken als inhoud van de woning, isolatie, etc. Maar wil de vraag toch even stellen :)
Nee :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

2 vraagjes voor bevestiging.

Een schuine dak 45 graden op het noorden zonder last van schaduwval door bomen oid, is dan single string voldoende qua aanschaf en opbrengst of haal ik meer winst uit micro omvormers?

2e vraag; een centrale omvromer heeft een garantie van 10 jaar, neem aan dat de levensduur toch normaal gesproken langer is? :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WackoH
Verschillende grotere (met name Chinese) omvormer merken bestaan vaak nog maar rond de tien jaar. De huidige modellen zijn natuurlijk nog minder lang op de markt. Dus de fabrikanten geven die garantie op basis van berekeningen en wellicht versnelde verouderingstest.

Ik las recent een artikel in het Solar Maagzine over de vervangingsmarkt in Vlaanderen. Daarin zei een installateur dat SMA omvormers gemiddeld duidelijk langer dan 10 jaar mee gaan (ook al krijg je geen 10 jaar garantie).
De Chinese merken geven waarschijnljik lange garanties om zich, naast met lage prijs, een martkaandeel te verwerven. Ze zien dan tzt wel waar het schip strand... Als het tegenzit trekken ze zich terug uit een land (of gaan failliet) . Ga jij dan maar je gelijk in China halen (want het is dan fabrieksgarantie en geen wettelijke garantie waar de installateur verantwoordelijk voor is).

De betrouwbaarheid van een micro-omvormer is over het algemeen hoger dan van een stringomvormer. Alleen heb je er in een installatie veel meer van.

Ik heb er eens aan gerekend. De kans dat de stringomvormer kapot gaat, is ongeveer net zo groot als dat en 1 micro-omvormer in de installatie kapot gaat.

Verschil is dat de stringomvormer op een makkelijk bereikbare plek hangt en in 5 minuten is gewisseld als je hetzelfde model krijgt (gerefurbished is mijn ervaring met Goodwe).
Voor een micro-omvormer of optimizer moet er iemand het dak op. Zoalng dat wordt vergoed is er weinig aan de hand. Maar als je daarvoor moet betalen, heb je voor de kosten al een halve nieuwe stringomvormer.

Verder verandert de techniek snel (accu opslag). Dus het kan goed zijn dat je over 5 jaar een ander omvormer wilt. Dan ben je blij als het alleen een stringomvormer is die je moet vervangen.

Dus, neem een stringomvormer als het kan, en micro-omvormers (of optimizers) als het moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

@WackoH Bedankt voor je uitleg.

Ik denk ook dat de zijde van mijn dak (volledig noord) ook voor single string gewoon prima is. De verkoper aan de lijn wou mij micro-omvormers aansmeren omdat volgens hem ik daar een betere opbrengst mee haal, maar dat zal zeker niet opwegen tegen de meerprijs ervan.

Het was trouwens een zeer onprettig gesprek met deze meneer, je kon aan alles merken dat hij eigenlijk geen tegenspraak dulde :')

-Wil je mijn advies of niet meneer?!
- Nee hoor enkel een offerte prijs zodat ik weet of het interresant is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:41
Ga binnenkort wat zonnepanelen leggen op de carport. Nu dacht ik aan de zijkant 3 buizen te doen voor de plus en min en aarde. Je ziet vaak ook van die platdak doorvoeren maar dan is toch niks gescheiden qua kabels? Ander ding in heb kant en klare kabels gekocht maar de mc4 connector past volgens mij net niet door een 19mm buis. Hoe doen ze dat dan? Dacht kan ook een kleine water pvc van 32mm pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:17

de Peer

under peer review

DJ-Promo schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:02:
Ga binnenkort wat zonnepanelen leggen op de carport. Nu dacht ik aan de zijkant 3 buizen te doen voor de plus en min en aarde. Je ziet vaak ook van die platdak doorvoeren maar dan is toch niks gescheiden qua kabels?
bij voorkeur plus en min wel gescheiden. Niet iedereen doet het, maar is wel beter. 5-10 cm afstand is genoeg.
Ander ding in heb kant en klare kabels gekocht maar de mc4 connector past volgens mij net niet door een 19mm buis. Hoe doen ze dat dan?
geen kant en klare kabels gebruiken. je kunt 1 connector er dus afknippen en er weer een nieuwe connector opzetten na het doorvoeren.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 21-10-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:41
de Peer schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:04:
[...]

bij voorkeur plus en min wel gescheiden. Niet iedereen doet het, maar is wel beter. 5-10 cm afstand is genoeg.

[...]

geen kant en klare kabels gebruiken. je kunt 1 connector er dus afknippen en er weer een nieuwe connector opzetten na het doorvoeren.
Ok top. Zie dat er ook 25mm elektrabuis is. Ga ik daarvoor. Heb kant en klare zodat ik geen fouten maak bij het zelf aansluiten van zo'n connector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:28

johan_solar

kitesurfing and coding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCsWUcB4A6cTphfLOQBYLRoOlY0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wTFElkXoM0Yjll1g6sp66MeI.png?f=fotoalbum_large

Vergelijking 3x StecaGrid 500 vs GoodWe GW4200T-DS
Ik vervang mijn 18 jaar oude PV installatie bestaande uit 9x170Wp multikristallijn en 3 Philips StecaGrid 500. Ik heb de nieuwe omvormer alvast opgehangen en aangesloten op de 9 oude panelen. Ik heb van de 3 oude strings nu 1 lange string gemaakt.

In het donkergroen de opbrengst van een mooie dag in 2021.
In het lichtgroen dezelfde dag 2022, met de nieuwe omvormer.

Wat opvalt is de invloed van de schaduw om 10:25. Slecht 1 schoorsteen beinvloed nu de hele string van 9, daarvoor maar 1/3. Wat verder opvalt is toch de hogere output gemiddeld gezien. Ook met andere dagen viel dit op. De nieuwe omvormer is kennelijk efficienter.

Later deze week hoop ik de nieuwe panelen aan te sluiten.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
WackoH schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:57:
(ook al krijg je geen 10 jaar garantie).
Ja wel hoor : https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html
(bepaalde modellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieass
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:21
Binnenkort zullen er hier zonnepanelen geplaatst gaan worden en nu wil ik alvast de bekende ''Solar afwatering Clips'' bestellen bij mijn neef Ali(express).

9 stuks komen op een 3x3 schans onder een hoek van 5 graden
4 stuks komen landscape naast elkaar onder 13 graden
6 stuks komen portrait naast elkaar onder 10 graden

Zijn er hier meer mensen die de clips hebben toegepast bij een schansopstelling?
En ze adviseren om er 2 per paneel te plaatsen, is dit ook nodig bij portrait?

[ Voor 1% gewijzigd door Nieass op 21-10-2022 22:15 . Reden: "afwatering" toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:21
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieass
GioStyle schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:53:
[...]

Je maakt me nieuwsgierig... Wat bedoel je met 'solar clips"?
Voor betere afwatering zodat vuil minder ophoopt onderaan het paneel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBEJ_YTyLdnGxH_FvoJPeutYut4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DFQfOD52aBqtEhyHO0vfOm6p.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nieass schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:03:
Binnenkort zullen er hier zonnepanelen geplaatst gaan worden en nu wil ik alvast de bekende ''Solar afwatering Clips'' bestellen bij mijn neef Ali(express).

9 stuks komen op een 3x3 schans onder een hoek van 5 graden
4 stuks komen landscape naast elkaar onder 13 graden
6 stuks komen portrait naast elkaar onder 10 graden

Zijn er hier meer mensen die de clips hebben toegepast bij een schansopstelling?
zelf printen?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Nieass schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:14:
[...]

Voor betere afwatering zodat vuil minder ophoopt onderaan het paneel.
[Afbeelding]
Moet dat ding niet helemaal op de onderhand? Zo blijft er nog water liggen lijkt mij.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:15
Rechts op de foto = onderzijde paneel

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:00
Ik heb ze op een set in portrait een op een set in landscape... Ervaring is prima, ze doen zeker hun werk. Nou vind ik 5 graden wel heel erg vlak... En bij de landscape panelen zou ik er eerder drie doen dan bij de portrait één weg laten.
Let je wel op dat je helemaal zeker bent dat je de panelen krijgt die je nu denkt te krijgen, er zijn namelijk verschillende diktes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieass
@hfolkers jij zou er dus 3 per landscape paneel doen en 2 per portrait? Is dat niet een beetje overkill?

Mijn keuze was of 6 panelen onder 13 graden of 9 panelen op een schans en minder schuin.
Dan gaan die 9 panelen die platter liggen toch heel wat meer opleveren.

Een schans van 10 graden komt veel te hoog uit (+/- 70cm hoog). En die 5 graden lager zal maar iets rendement verlies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nieass schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:10:
@hfolkers jij zou er dus 3 per landscape paneel doen en 2 per portrait? Is dat niet een beetje overkill?
Het is misschien overkill van iets dat bijna gratis is ¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
Xqlus1ve schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:28:

Solar Leiden al geprobeerd?

Momenteel hebben hun het ook erg druk, dus volledig ZH lukt niet meer

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr

Je moet er wel om denken dat de afmetingen van je paneel kloppen met die van de clips. Afmetingen staan wel op neef ali. Niet alle panelen hebben die afmetingen en dan werken ze niet !

Ik zou er wel 2 plaatsen per paneel in portrait. Zo duur zijn ze nu ook weer niet :)

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 22-10-2022 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Die foto lijkt exact als mijn dak, haha ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

D_Jeff schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:28:
[...]

Solar Leiden al geprobeerd?

Momenteel hebben hun het ook erg druk, dus volledig ZH lukt niet meer
Bedankt maar een dikke banner met offerte STOP staan op de website :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Xqlus1ve schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:18:
[...]

Maandje geleden was het nog: We hebben het drukker dan gebruikelijk, daarom gaan we iets afschalen.
Deze mededeling:

Afbeeldingslocatie: https://media.makeameme.org/created/oh-boy.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:15

Wom

Xqlus1ve schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:18:
[...]

Als je tot 8 weken kunt wachten voor een offerte: https://www.samangroep.nl/

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ah, als ze in maart maar op het dak liggen toch? :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Wom schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:42:
[...]

Als je tot 8 weken kunt wachten voor een offerte: https://www.samangroep.nl/
Thanks.

Geinig, alle crypto tweakers zijn ook actief in dit topic :+
Rol-Co schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:45:
Ah, als ze in maart maar op het dak liggen toch? :)
Ja die hoop zie ik langzaam weg varen :/

[ Voor 37% gewijzigd door Xqlus1ve op 22-10-2022 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 12:30
Reken er inderdaad maar niet op dat de situatie voorlopig verbetert. Waarschijnlijk per 1 januari nog verslechtert als de btw-route via de Belastingdienst komt te vervallen.

Ik zie dagelijks meer daken "in staat van beleg" in mijn omgeving. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Toch maar zelf doen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterpiet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 16:02
Ik heb wat vragen over een legplannetje in een eigen topic: Legplan zonnepanelen collector dakraam: feedback gevraagd

Graag jullie feedback.

[ Voor 88% gewijzigd door pieterpiet op 23-10-2022 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47
Topicwarning gemist denk ik? Eigen topic graag :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
Lang niet voor iedereen weggelegd.
Ook niet altijd verstandig als je er geen ervaring mee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Ultraboy schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:45:
[...]

Lang niet voor iedereen weggelegd.
Ook niet altijd verstandig als je er geen ervaring mee hebt.
Zeker, maar wel voor een deel van de mensen, zeker mensen met interesse voor techniek en met een plat dak.
En als we daarnaast meer balkonsolar gaan doen met panelen aan stekker, dan komen we samen sneller verder

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Moet je eerst even alle filmpjes van dit kanaal kijken en dan vooral deze twee:

Ik heb het overigens wel zelf gedaan. Maar ik vind er wel wat veiligheidsaspecten aan zitten:
1. Werken op hoogte (valgevaar)
2. Werken met (buiten) (DC) elektra (brandgevaar)
3. Werken met grote schermen (afwaaigevaar, lekkagegevaar)

Je moet ze alledrie goed snappen en goed weten wat je doet. Dan zijn alle risico's acceptabel. Je zou je bijvoorbeeld minimaal comfortabel moeten voelen bij het plaatsen van een extra groep in je meterkast en met het klimmen op een steiger.

Dan is het verder inderdaad gewoon net lego, maar de impact als het mis gaat is veel groter.

[ Voor 48% gewijzigd door JvS op 23-10-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
Er is wel even een verschil tussen een gereroutineerd bedrijf met ervaring en "een filmpje 2 x bekijken en dan denken dat je het zelf ook wel kunt fixen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:27
Ultraboy schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:48:
Er is wel even een verschil tussen een geretourneerd bedrijf met ervaring en "een filmpje 2 x bekijken en dan denken dat je het zelf ook wel kunt fixen."
Een geretourneerd bedrijf met ervaring moest dus ook terugkomen........en deed het niet in een keer goed.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
In mijn ervaring gaan mensen die dit zelf doen alles goed uitzoeken.
En zeker geen dakpannen slopen en weer dichtkitten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Met geretourneerd bedoelen jullie geroutineerd? @Ultraboy en @Teijgetje Die zorgde even voor kortsluiting in mijn hoofd :D.

Ik denk dat je het zelf leggen prima kunt leren en prima veilig kunt doen. Je moet denk ik wel een NEN1010 zintuig hebben en verder gewoon goed technisch inzicht en verantwoordelijkheidsgevoel.

Die filmpjes poste ik als grapje. Wel een leuk kanaal overigens. Al zal-ie geen persoonlijkheid van het jaar award winnen, die gast is wel een mooie droogkloot :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
JvS schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:47:
Met geretourneerd bedoelen jullie geroutineerd? @Ultraboy en @Teijgetje Die zorgde even voor kortsluiting in mijn hoofd :D.
Ik denk dat @Teijgetje het wel begreep ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
JvS schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:47:
Ultraboy bedoelde vast geroutineerd.
Ik quote zijn verspreking, een bedrijf dat terug moet komen ondanks ervaring vs zelf doen maakte imo niet zoveel uit. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:32
BarryH schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:41:
Gezien het filmpje blijkt dat niet altijd het geval te zijn. Wel apart dat sommigen er zo'n zooitje van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Martin7182 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:11:
[...]

Gezien het filmpje blijkt dat niet altijd het geval te zijn. Wel apart dat sommigen er zo'n zooitje van maken.
Dat filmpje lijkt me eerder neergelegd door een (beunhaas) 3e partij. Mensen die dit bij zichzelf doen, fixen de problemen vaak een stuk beter :). IIg niet door een doormidden gebroken dakpan te kitten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
Teijgetje schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:40:
[...]

Een geretourneerd bedrijf met ervaring moest dus ook terugkomen........en deed het niet in een keer goed.
Uiteraard! Te snel opgeschreven en niet gecheckt. Fout hersteld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Martin7182 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:11:
[...]

Ik ben wel benieuwd, zou dat een dhz’er zijn geweest?
Das dan een goede voor help mijn man is een klusser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-10 16:30
Xqlus1ve schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:08:

[...]

Ja die hoop zie ik langzaam weg varen :/
Ik heb vorige akkoord gegeven op een offerte van Solarking, met een te verwachten installatie in februari. Het kan nog wel hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:49

Vliegvlug

Flight Simple

Mijn SMA omvormer staat momenteel ingesteld op Duitsland en dat is uiteraard niet de bedoeling.

Deze wil ik graag omzetten naar Nederland via de installatie wizard maar vreemd genoeg heb ik de optie helemaal niet. :?

Ik krijg deze opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMWKHTyTzqQrWZ3rC6ixtaCTlps=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mw9k9tg0rxJ61IEv3FBR5O1w.jpg?f=user_large

Dacht; misschien moet ik de laatste pakken en dan kan ik in een volgende stap wel NEN kiezen maar ik kan helemaal niet door want de 'volgende'-knop werkt niet als ik die selecteer.
Wel als ik een van die andere opties kies trouwens maar die zijn dus allemaal van andere landen.

Wat nu?

offtopic:
[edit] plaatje kleiner gemaakt zodat deze beter leesbaar is

[ Voor 11% gewijzigd door Vliegvlug op 23-10-2022 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-10 16:11
Mijn Trannergy omvormer heeft een max vermogen van 5250W.
De zonnepanelen liggen Oost-West op een dak hoek van 50 graden. Op beide zijden liggen 10 panelen van 370wp.

Nu wil ik uitbreiden. Is dit mogelijk zonder dat ik een nieuwe omvormer moet aanschaffen?Hoeveel panelen kunnen er max per zijde geplaatst worden? Maw hoeveel WP per zijde is mogelijk in mijn situatie?
Mijn installateur verteld mij dat als ik wil uitbreiden er dan ook een omvormer nodig zal zijn met grotere capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Vliegvlug Je kan ook de EU pakken volgens dit document

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:07
Ultraboy schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:46:
[...]

Uiteraard! Te snel opgeschreven en niet gecheckt. Fout hersteld. ;)
Als het geroutineerde bedrijf terug moest komen dan is het toch juist wel een geretourneerd bedrijf?

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Bedankt, dat had ik me niet gerealiseerd!
Zie het inderdaad staan in die link:

2. Zo stelt u de landcode correct in

We merken dat in het verleden bij het plaatsen van de omvormer de landcode vaak niet werd ingesteld. Daardoor werkt hij niet volgens de juiste instellingen, met netstoring tot gevolg. Controleer de landcode en pas aan naar de meest recente landnorm indien mogelijk.
voor België: C10/11:2019
voor Nederland: EN50549-1:2018
Indien de recentere landcodes niet beschikbaar zijn voor uw toestel (ook niet na firmware update), volg dan de stappen uit hoofdstuk 5 Netbewakingsparameters.

Ik had een handleiding van de installateur gekregen zodat ik het zelf kon aanpassen nadat ik ze had gemeld dat de omvormer op duits stond ingesteld.

Ook weer lekker; zij stellen het niet goed in, ik mag het oplossen (waar ik op zich geen probleem mee heb) maar dan krijg ik een handleiding mee waar in staat kies de optie ‘NEN’ terwijl die er niet is. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Vliegvlug schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:51:
[...]

Bedankt, dat had ik me niet gerealiseerd!
Zie het inderdaad staan in die link:

2. Zo stelt u de landcode correct in

We merken dat in het verleden bij het plaatsen van de omvormer de landcode vaak niet werd ingesteld. Daardoor werkt hij niet volgens de juiste instellingen, met netstoring tot gevolg. Controleer de landcode en pas aan naar de meest recente landnorm indien mogelijk.
voor België: C10/11:2019
voor Nederland: EN50549-1:2018
Indien de recentere landcodes niet beschikbaar zijn voor uw toestel (ook niet na firmware update), volg dan de stappen uit hoofdstuk 5 Netbewakingsparameters.

Ik had een handleiding van de installateur gekregen zodat ik het zelf kon aanpassen nadat ik ze had gemeld dat de omvormer op duits stond ingesteld.

Ook weer lekker; zij stellen het niet goed in, ik mag het oplossen (waar ik op zich geen probleem mee heb) maar dan krijg ik een handleiding mee waar in staat kies de optie ‘NEN’ terwijl die er niet is. :|
Ik zie je probleem niet?

EN50549-1:2018 -> de EU optie in je keuze menu. Staat gewoon netjes in je screenshot.
Verderop in de instelwizard kan je nog wat zaken aanpassen, indien nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vliegvlug
Valt nog mee dat het niet op slot zit.
Normaal na de 1e 10 bedrijfsuren en dan heb je een grid guard code nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Matadores schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:23:
Mijn Trannergy omvormer heeft een max vermogen van 5250W.
De zonnepanelen liggen Oost-West op een dak hoek van 50 graden. Op beide zijden liggen 10 panelen van 370wp.

Nu wil ik uitbreiden. Is dit mogelijk zonder dat ik een nieuwe omvormer moet aanschaffen?Hoeveel panelen kunnen er max per zijde geplaatst worden? Maw hoeveel WP per zijde is mogelijk in mijn situatie?
Mijn installateur verteld mij dat als ik wil uitbreiden er dan ook een omvormer nodig zal zijn met grotere capaciteit.
eigen topic maken en daar in de specs van de panelen en omvormer laten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Dre Wellicht in de OP iets opnemen over:

Past mijn omvormer bij mijn panelen?

Generiek:
- #panelen x Voc x 1,1 moet onder DC voltage max zitten
- # panelen minimaal zonder schaduw xVmpp moet ruim boven minimum DC range MPPT zitten
- paneel Ioc < omvormer max kortsluit amperage DC zijde
Specifiek: meeste omvormer merken hebben een webtool waar je de installatie in kan modelleren en dan krijg je een resultaat wat laat zien of er problemen/risico's zijn en een verwachte jaaropbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

D_Jeff schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:58:
[...]

Ik zie je probleem niet?

EN50549-1:2018 -> de EU optie in je keuze menu. Staat gewoon netjes in je screenshot.
Verderop in de instelwizard kan je nog wat zaken aanpassen, indien nodig
Tja, voor jouw misschien heel duidelijk en ik zal wel dom zijn ofzo, maar als ik allemaal land afkortingen zie (van landen die ook in de EU zitten) en je verwacht dus een [NL] entry en de handleiding die ik heb gekregen heeft het over voor Nederland de optie met ‘NEN’ kiezen dan verwacht ik dus “ [NL] NEN …” en geen generieke EU optie.

En waarom zou je dan niet net zo goed “SMA default 2019 50Hz” kiezen. 2019 is nieuwer dan 2018 en 50Hz klinkt ook helemaal goed. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

AUijtdehaag schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:03:
@Vliegvlug
Valt nog mee dat het niet op slot zit.
Normaal na de 1e 10 bedrijfsuren en dan heb je een grid guard code nodig.
Dat had ik ook gelezen ja. Maar ik was ook nog niet verder gekomen in de installatie wizard, dus het kan nog gevraagd worden.
Maar de grid guard code heb ik ook gekregen dus dat is geen probleem! :*)

[update] De wizard helemaal doorlopen maar er is niet om de grid guard code gevraagd, tot mijn verbazing eigenlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Vliegvlug op 23-10-2022 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Vliegvlug Je kan ook dankjewel zeggen. Of gewoon het topic van vooraf aan lezen. Of de zoekfunctie gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

BarryH schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:10:
@Vliegvlug Je kan ook dankjewel zeggen. Of gewoon het topic van vooraf aan lezen. Of de zoekfunctie gebruiken
Ik heb @AUijtdehaag dan ook gelijk bedankt. (y)

Maar dat iemand dan 20 minuten later nog even als een bijdehantje langs komt zetten en nota bene mij gaat quoten waarin ik de oplossing van iemand die echt geholpen heeft neerzet om mijn neus er nog even extra in te drukken daar zit ik niet op te wachten nee, dat noem ik niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Vliegvlug uit hulpvaardigheid wordt er vaak een post beantwoord voordat alle Posts daaronder gelezen zijn.
Ik probeer weleens eerst alles te lezen, maar dan ben ik vaak de gestelde vraag alweer kwijt.
En verder wordt genoemd dat in je keuze lijst de optie eu staat.
Ik ga maar even geen antwoord geven op je vragen

[ Voor 22% gewijzigd door BarryH op 23-10-2022 23:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:33

matroosoft

Lone Christian

Mooi filmpje over de zin (en vooral onzin) van optimizers. Uit een praktijktest blijken optimizers in de meeste gevallen alleen maar nadelig te zijn doordat moderne panelen toch al voorzien zijn van bypass diodes:

YouTube: Are PV Optimizers Worth the Money (e.g. SolarEdge)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

BarryH schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:13:
@Vliegvlug uit hulpvaardigheid wordt er vaak een post beantwoord voordat alle Posts daaronder gelezen zijn.
De vraag was daarboven al beantwoord, dus wat daaronder daarmee te maken heeft vat ik niet.
En dit kwam echt niet als hulpvaardig bedoelt op me over, vandaar mijn reactie.
Ik probeer weleens eerst alles te lezen, maar dan ben ik vaak de gestelde vraag alweer kwijt.
Wat wil je hiermee zeggen? Serieuze vraag, want ik begrijp het niet.
En verder wordt genoemd dat in je keuze lijst de optie eu staat.
En precies dat komt juist zo belerend over. Iemand helpt me met mijn vraag dat ik EU moet hebben, linkt naar het document waar dat in staat en ik kopieer het relevante stuk nog even in mijn tekst mochten anderen daar nog op zoeken later, en dan komt er vervolgens een spuit11 langs die me nog even extra erop komt wijzen dat EU in mijn screenshot staat. Duh! Dat had ik echt niet door hoor nadat het me net verteld is en ik het zelf voor de duidelijkheid zelfs herhaald heb in mijn post.
Ik ga maar even geen antwoord geven op je vragen
Welke vragen bedoel je?
Mijn vraag van welke land code is inmiddels beantwoord.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 23-10-2022 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vliegvlug
Het zou kunnen, omdat de installatiewizard nog niet doorlopen was, dat de grid instellingen nog niet oo slot staan.
Ik verwacht dat ze nu wel oo slot gaan.
Geen probleem met een grid guard code. Maar zoveel hoeft daar niet meer aan gewijzigd te worden.
Sma default heb ik de ervaring mee, dat de omvormer te vroeg ging aftoppen en niet het volle vermogen leverde.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-10-2022 03:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@AUijtdehaag Daar heb je waarschijnlijk de verklaring gevonden, is het meest logische dat die Wizard nooit goed doorlopen is inderdaad.
Dat hij daarom nog op Duitsland stond, is dan vast de standaard waarde omdat SMA een Duits bedrijf is.

Vraag me dan nu wel af of de overige settings van de Wizard wel kloppen, want volgens de instructies van de installateur moest ik enkel de landcode wijzigen en moest ik de rest ongewijzigd laten, maar daar zou ook nog best iets op default kunnen staan natuurlijk als die nooit doorlopen is. :X

De meeste instellingen zagen er overigens goed uit zover ik zien, want er staat gelukkig ook uitleg onder in de wizard.

Alleen over de instellingen van “active power setpoint”heb ik mijn twijfels.
Deze staat nu ingesteld op “External setting”.

Zie screenshot van die stap uit de wizard:
(de “reactive power setpoint” van het andere tabblad staat trouwens op “off” mocht dat relevant zijn)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJRYdc7AT8a6SeBRPXXmqenMWS8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrZkSauFmZIgZx4EdAbrpU4a.jpg?f=fotoalbum_medium

Die instelling vind ik wat vreemd omdat ik geen externe dingen zoals een SMA energy manager heb en de uitleg van de wizard was helaas ook niet duidelijk.
Andere opties waren een fixed percentage of Watt invullen.

Is “active power setpoint” aan en met “External setting” de juiste instelling?

[edit] Om mijn eigen vraag te beantwoorden: Ondanks dat het een ‘externe instelling’ heet moet je deze ook selecteren als je het door de omvormer zelf wilt laten regelen.
En het staat zelfs in de handleiding, misschien had ik daar eerst moeten kijken. :F O-)

If the inverter itself is to control active power at the point of interconnection, perform the following steps:
• In the drop-down list Operating mode active power setting, select the entry External setting.
• In the drop-down list Fallback behavior, select the entry Apply fallback values.
• In the drop-down list Grid disconnection for active power setpoint of 0% select the entry No.

[ Voor 17% gewijzigd door Vliegvlug op 24-10-2022 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
matroosoft schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:35:
Mooi filmpje over de zin (en vooral onzin) van optimizers. Uit een praktijktest blijken optimizers in de meeste gevallen alleen maar nadelig te zijn doordat moderne panelen toch al voorzien zijn van bypass diodes:

Niemand valt onder "de meeste gevallen". Er blijven gevallen over waarbij optimisers voordelig zijn. Duidelijk niet voor de YT-er die heel beperkt getest heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-10 17:02
Deze video begint met de opmerking dat makers van optimizers en micros claimen dat ze de oplossing zijn voor alle gevallen. Dat wordt duidelijk ontkracht. Aan het einde noemt de maker een case waar optimizers waarschijnlijk wel een goed idee zijn: verschillende oriëntaties in één string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:30
Vraagje: ik heb mijn oude panelen bij recente dakrenovatie op NO laten leggen en wil graag een tweede set op ZW terugleggen. In april dit jaar had ik een offerte voor ca 3700 (€1,25/wp) en inmiddels is deze geüpdatet, kost nu 5300 (1,64/wattpiek). Zelfde aanbieder, zelfde omvormer, 400 ipv 370 wattpiek/paneel.

Weet iemand of dat puur inflatie / materiaalkosten /arbeidsloon is? Of zit hier een btw-afschaf-premie bij gerekend? Ik vind 1500 meerprijs in 6 maanden best wel pittig.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@wheli Je kan je offerte namaken bij b.v. solar-bouwmarkt of zoiets.
Ik heb wel de indruk dat b.v. panelen zo eur 50,- p stuk duurder zijn geworden.

En vooral montagekosten zijn gestegen. Gewoon vraag vs aanbod denk ik met tot 30 weken wachttijd tussen accoord offerte en installatiedatum

Heb zelf nooit meer dan ca. eur 1/wp betaald incl. installatie (excl. btw). Maar dat was in de tijd dat het nog niet uitkon op oost en west daken met schaduw :F

[ Voor 21% gewijzigd door BarryH op 24-10-2022 14:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-10 09:42

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ultraboy schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:48:
Er is wel even een verschil tussen een gereroutineerd bedrijf met ervaring en "een filmpje 2 x bekijken en dan denken dat je het zelf ook wel kunt fixen."
Sorry hoor maar het is echt geen rocket science. Al wordt dat vaak wel zo weggezet. Een paneel in een onderconstructie schroeven die je op het dak gemonteerd hebt, zo intens moeilijk is het niet. Er is genoeg over te lezen en te zien. En om eerlijk te zijn kun je het bijna niet fout doen.

Daarbij gezegd hebbende, ik mijn meterkast laten doen, zodat ik alleen de kabel aan hoefde te sluiten, maar de constructie op het dak zelf.
BarryH schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:41:
Ik heb ook een paar dakpannen gesloopt. Het valt me dan op vooral bij dat YT kanaal, je veel bedrijven ziet die gaan kitten. Terwijl een reserve pan zo gelegd is en zoveel ellende voorkomt. Heb er bij mij nog een paar extra vervangen waarvan ik dacht: ik ben er nu toch. Maar een pan kitten, nee zeg kom op. Heb dan trots in je werk zou ik zeggen.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:48
zwahiel schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:14:
Maar een pan kitten, nee zeg kom op.
Of je zou maar pannen hebben die al een tijd niet meer gemaakt worden (en 0 reserve), dan moet je wel. (pannen van meer dan 100 jaar oud)
Maar hier hebben we het anders gedaan: Defecte pan op de onderste rij gelegd (boven de goot) en er een stukje brandrol op gebrand aan de achterkant.
Zie je (bijna) niets van en is waterdicht. (werkt niet als er stukjes ontbreken, die moet je dan weer vullen op kleur)

Edit: dit ging trouwens om vorstschade, geen zonnepaneel-installatie schade. Veel pannen hier zijn hier aan het 'schilveren' door de weersinvloeden.

[ Voor 11% gewijzigd door LooneyTunes op 24-10-2022 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
LooneyTunes schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:15:
[...]

Of je zou maar pannen hebben die al een tijd niet meer gemaakt worden (en 0 reserve), dan moet je wel. (pannen van meer dan 100 jaar oud)
Dat probleem heb je bij de bouwhandel, die hebben alleen moderne pannen.
Er is een levendige handel in antieke dakpannen.
Een handelaar weet bij het bekijken van een voorbeeld vaak gelijk waar en wanneer deze gemaakt werden, en waar ze liggen tussen de duizend stapels pannen op zijn terrein. (been there, done that en was erg verbaasd dat hij het gelijk wist en ik het hele verhaal van de toenmalige fabriek ook te horen kreeg).
Bovendien komen oude pannen vaak per provincie/streek voor en zijn ze dus veel minder "exclusief" als je denkt. En liggen ze dus gewoon vanaf een slooppandje te wachten op een nieuw eigenaar.
Nokvorsten en zijpannen zijn vaak moeilijker (of de juiste kleur blauw(zwart)) maar ook daarvoor weten ze meestal welke wel past.
Dus gewoon even de dichtstbijzijnde (grote) antieke pannenhandel (of twee) bezoeken (mailen met foto`s), heeft de een het niet dan weet hij vaak wel wie ze nog wel heeft.

En hoewel ik snap dat een bedrijf, dat tegen minimale kosten drie installaties per dag moet plaatsen, pannen gaat kitten, want klaar = betaald, zou het toch hun eer te na moeten zijn.
Maar dan moeten ze inderdaad soms wel even zoeken en de klant teleurstellen dat de installatie pas later afgemaakt wordt.
Waarbij veel voorkomen kan worden door als eigenaar zelf een aantal pannen (gelijk het aantal montagepunten) reserve te hebben, zelfs die antieke kosten je de kop niet. En komen vaak alsnog van pas na een storm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Volgens UMeter heb ik dit jaar 2.826 kWh teruggeleverd en 1.290 kWh verbruikt. Mijn SMA verteld mij dat er dit jaar 3.715 kWh is opgewekt.
Kan ik daaruit het volgende concluderen: ik heb (3715-2826=) 889 kWh direct verbruikt (24%) en mijn totale verbruik is tot op heden zo'n (1290+889=) 2.180 kWh?
Als ik mijn verbruik dan extrapoleer - een beetje rekening houdende met de donkere maanden voor ons - dan houd ik zeker 1.000 kWh over en wordt het tijd om een airco aan te schaffen om mee te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tehh schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:26:
Volgens UMeter heb ik dit jaar 2.826 kWh teruggeleverd en 1.290 kWh verbruikt. Mijn SMA verteld mij dat er dit jaar 3.715 kWh is opgewekt.
Kan ik daaruit het volgende concluderen: ik heb (3715-2826=) 889 kWh direct verbruikt (24%) en mijn totale verbruik is tot op heden zo'n (1290+889=) 2.180 kWh?
Als ik mijn verbruik dan extrapoleer - een beetje rekening houdende met de donkere maanden voor ons - dan houd ik zeker 1.000 kWh over en wordt het tijd om een airco aan te schaffen om mee te verwarmen.
Ja, maar ik weet niet hoeveel je extrapoleert. Je CV ketel gebruikt ook stroom als-ie draait en in de winter heb je meer lampen aan. Dus extrapoleer met mate :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
JvS schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:28:
[...]

Ja, maar ik weet niet hoeveel je extrapoleert. Je CV ketel gebruikt ook stroom als-ie draait en in de winter heb je meer lampen aan. Dus extrapoleer met mate :P
Waarschijnlijk lood om oud ijzer; met een airco hoeft de CV ketel niet of minder lang aan, dus die stroom bespaar je weer. Verder compenseren koelkast en vriezer in de koude maanden het stroomverbruik van (led?)verlichting. Ik denk dat @Tehh met nog 2 maanden te gaan rond de 1200 kWh zou overhouden voor de airco.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:25
de Peer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:54:
[...]

Kun je niet optellen nee wat het is parallel en niet in serie.

Ja zo kun je het aansluiten idd. Maar eigenlijk moet je het niet zelf doen als je er geen ervaring mee hebt. Ik zou je installateur het netjes laten oplossen.

Je kunt je zelfs afvragen of ze het niet netjes op het dak moeten oplossen ipv doorlussen bij de omvormer. Maar of het reëel is om dat te eisen laat ik graag aan iemand anders over om over te oordelen.
Het heeft even geduurd, maar ik kreeg toestemming van de installateur om zelf mijn twee strings samen te voegen tot één. Blijkbaar was ik overtuigend genoeg (maar de kans is groter dat ze het gewoon te druk hebben om langs te komen :+ ). Gisteravond de stap maar eens genomen toen het donker was, en de boel omgestekkerd. Ik had zelfs speciaal gewacht op een tooltje om de MC4 -stekkers los te halen, maar die bleek overbodig, het klikt vrij simpel los (en weer vast).

En vanmorgen startte de boel weer keurig op - met een veel hoger voltage (iets van 485, nog steeds niet optimaal maar beter wordt het niet). Dank allen, en met name @de Peer voor het meedenken en de PB-tjes hierover.

En nou maar hopen dat die gedeeltelijke zonsverduistering geen roet in het eten gooit O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-10 14:40
Even een vraagje, kun je een rits panelen in protretmode ook ondersteboven op het dak monteren?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Naalroc
tuppes schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:26:
Even een vraagje, kun je een rits panelen in protretmode ook ondersteboven op het dak monteren?
Dat kàn natuurlijk wel, maar dan krijg je maar weinig opbrengst: het dak geeft weinig zonlicht.... :?
:X

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Naalroc schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:52:
[...]
Dat kàn natuurlijk wel, maar dan krijg je maar weinig opbrengst: het dak geeft weinig zonlicht.... :?
:X
:) :) :)
Ik denk dat ie180° gedraaid om de as haaks op het paneel bedoelt...
En dat was bij de panelen die ik hier op het dak heb liggen in ieder geval geen probleem. Is ook vaak nodig om strings heen en weer te kunnen maken omdat anders de kabels te kort zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Andrehj schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:01:
[...]

En dat was bij de panelen die ik hier op het dak heb liggen in ieder geval geen probleem. Is ook vaak nodig om strings heen en weer te kunnen maken omdat anders de kabels te kort zijn.
Zou niet juist de zwaartekracht helpen de kabels langer te maken als ze onder uit de junction box hangen? En zou dat niet ook helpen tegen inregenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
FransvWoerkom schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:09:
[...]

Zou niet juist de zwaartekracht helpen de kabels langer te maken als ze onder uit de junction box hangen? En zou dat niet ook helpen tegen inregenen?
Volgens mij (is al weer een paar jaar geleden) kwamen bij de Jinko panelen de kabels zijdelings uit de junction box.
Overigens, als je zoveel spanning op de kabels zet dat ze langer worden, zou ik de kabelloop wat aanpassen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-10 14:40
Andrehj schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:31:
[...]

Volgens mij (is al weer een paar jaar geleden) kwamen bij de Jinko panelen de kabels zijdelings uit de junction box.
Overigens, als je zoveel spanning op de kabels zet dat ze langer worden, zou ik de kabelloop wat aanpassen... ;)
Hier betreft het ook Jinko (tiger jkm375n-375n-6tl3-v) panelen met de kabels zijdelings uit het paneel. Bij de oude Longi panelen zat de + en - net andersom. Daarom mijn vraag om de panelen 180⁰ te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Andrehj schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:01:
[...]

..........
Je meent het niet 8)7
Sjonge :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-10 21:43
Iemand een tip voor een mc4 krimptang? Tweemalige installatie dus hoeft niet super-pro, maar ook geen goedkope amazon meuk. Is deze oke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-10 17:06
Om nog even terug te komen op mijn vraag over (elektrisch) beveiligen van DC kabels door de grond. (Bedankt voor de reacties.) M'n conclusie is:
  • Een automaat / zekering beschermt tegen kortsluiting/overbelasting en niet zo zeer tegen aanraking (als er zo veel stroom door je heen gaat is het toch al te laat.) Die heb ik in mijn geval niet nodig.
  • Een werkschakelaar (aan de kant van de panelen) beschermt tegen alles, mits je eraan denkt vooraf. Die ga ik sowieso plaatsen.
  • Een aardlekschakelaar (maar dan voor DC) zou misschien beschermen als bij doorsteken ofzo contact met de aarde wordt gemaakt. Maar ik zou niet weten waar ik zo'n ding vind voor DC, als het al bestaat. Dus die zet ik niet in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 12:15
AirJonn schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:20:
Iemand een tip voor een mc4 krimptang? Tweemalige installatie dus hoeft niet super-pro, maar ook geen goedkope amazon meuk. Is deze oke?
Je kan ook kiezen voor de Weidmuller PV stick https://www.rexel.nl/nln/...dlAK9TqYsz3saAgptEALw_wcB. Scheelt een tang wanneer je maar een paar verbindingen hoeft te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
@AirJonn Dat zou ik ook aanbevelen: ik heb destijds contact gezocht met Weidmueller en kreeg van hun technische man een uitgebreid antwoord, waarin stond dat je juridisch de merken niet moet mixen, maar:
"Technisch gezien is dit absoluut niet nodig daar de Weidmüller connectoren en de originele MC4 van Stäubli perfect op elkaar af gestemd zijn."
Dat dat heb ik zo gedaan, en die Weidmueller terminals klemmen op dezelfde wijze als de bekende Wago klemmen.
Prima product.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-10 09:42

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Teijgetje schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:26:
[...]

Dat probleem heb je bij de bouwhandel, die hebben alleen moderne pannen.
Er is een levendige handel in antieke dakpannen.
Een handelaar weet bij het bekijken van een voorbeeld vaak gelijk waar en wanneer deze gemaakt werden, en waar ze liggen tussen de duizend stapels pannen op zijn terrein. (been there, done that en was erg verbaasd dat hij het gelijk wist en ik het hele verhaal van de toenmalige fabriek ook te horen kreeg).
Bovendien komen oude pannen vaak per provincie/streek voor en zijn ze dus veel minder "exclusief" als je denkt. En liggen ze dus gewoon vanaf een slooppandje te wachten op een nieuw eigenaar.
Nokvorsten en zijpannen zijn vaak moeilijker (of de juiste kleur blauw(zwart)) maar ook daarvoor weten ze meestal welke wel past.
Dus gewoon even de dichtstbijzijnde (grote) antieke pannenhandel (of twee) bezoeken (mailen met foto`s), heeft de een het niet dan weet hij vaak wel wie ze nog wel heeft.

En hoewel ik snap dat een bedrijf, dat tegen minimale kosten drie installaties per dag moet plaatsen, pannen gaat kitten, want klaar = betaald, zou het toch hun eer te na moeten zijn.
Maar dan moeten ze inderdaad soms wel even zoeken en de klant teleurstellen dat de installatie pas later afgemaakt wordt.
Waarbij veel voorkomen kan worden door als eigenaar zelf een aantal pannen (gelijk het aantal montagepunten) reserve te hebben, zelfs die antieke kosten je de kop niet. En komen vaak alsnog van pas na een storm.
Ik heb hier sneldekkers, maar een snelle zoektocht op MP leverde idd iemand op die een hele stapel had liggen waar ze vanaf moesten. Dus ook meteen dakvorsten meegenomen daar.

Een maatje die kleipannen had liggen, zelfde verhaal er waren er 3 stuk door het installatiebedrijf. Die gaven dat keurig aan met de vraag of hij reserve pannen had. Die had hij niet. Even Marktplaatsen en binnen 10 minuten had hij een adresje waar hij voor een flesje wijn 15 pannen opgehaald heeft dezelfde dag. Dat installatiebedrijf heeft toen keurig de pannen geplaatst. Ze waren zelf ook al op zoek gegaan naar reserve pannen. Want onder een paneel zie jij die andere kleur toch niet, was hun motto. Zo kan het natuurlijk ook.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-10 21:43
detonated schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:21:
[...]

Je kan ook kiezen voor de Weidmuller PV stick https://www.rexel.nl/nln/...dlAK9TqYsz3saAgptEALw_wcB. Scheelt een tang wanneer je maar een paar verbindingen hoeft te maken.
Dat zou ik graag doen, alleen zijn ze momenteel overal uitverkocht kan ze nergens vinden :| Zal wat mails sturen naar een paar shops of er wat info is omtrent levering. Thanks ook @Naalroc voor de toelichting klinkt idd als een goed plan.
Oh, slechts 17 weken @ conrad. Wordt toch het tangetje 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door AirJonn op 26-10-2022 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
AirJonn schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:31:
...........
Dat zou ik graag doen, alleen zijn ze momenteel overal uitverkocht kan ze nergens vinden :| Zal wat mails sturen naar een paar shops of er wat info is omtrent levering. Thanks ook @Naalroc voor de toelichting klinkt idd als een goed plan.
Oh, slechts 17 weken @ conrad. Wordt toch het tangetje 8)7
Wel prijzig, maar kijk eens hier, 1 minuutje Googlen:
https://www.bengshop.nl/w...6mm2-vp10-1303450000-art/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-10 07:22

ErikVers

e-Duurzaam

matroosoft schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:35:

Persoonlijk deze uitleg nog wat prettiger en dan met name de stem 🙈 inhoud komt op het zelfde neer 👍✅

Tip; op youtube heb je auto translate en zet je playback speed op 1.5x

YouTube: Solar Panel Shading: Are Optimisers and Microinverters Worth It?

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 26-10-2022 17:34 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fEJpqfo6_3vH8YaulmF6Ox0KAU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zONDP43a7vIbElpE0xyKo2eD.jpg?f=user_large

Ik zat eens te kijken in de SEMS-portal van mijn nieuwe 3-fasen Goodwe-omvormer. Ik zag daar een aantal voltages staan - is dat wat de omvormer "levert" aan het net qua spanning op de verschillende fasen, of is dit gemeten netspanning door de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keyb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-10 08:37
26 x Elsun Full Black panelen besteld met 6 hoymiles Micro omvormers. Als het goed is worden ze in maart 2023 geïnstalleerd. Het zijn 310 Wp panelen, maar van NL makelij en recyclebaar.

Vraag me nog wel een beetje af waarom ik er 26 bestel, ohja een warmtepomp, maar ik ben eigenlijk niet geheel overtuigd van warmtepompen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Keyb schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:33:
26 x Elsun Full Black panelen besteld met 6 hoymiles Micro omvormers. Als het goed is worden ze in maart 2023 geïnstalleerd. Het zijn 310 Wp panelen, maar van NL makelij en recyclebaar.

Vraag me nog wel een beetje af waarom ik er 26 bestel, ohja een warmtepomp, maar ik ben eigenlijk niet geheel overtuigd van warmtepompen.
Het enthousiasme spát ervan af :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keyb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-10 08:37
Gramser schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:36:
[...]

Het enthousiasme spát ervan af :+
Hahah, is een goede investering toch? 8)

Nouja, er komt een 8 KW WP aan, dat is voldoende om de verwarming van de woning mee te regelen. Dus op zich is dat ok. Alleen heb ik mijn schema van m'n Nest nu nog wat aangepast en heb ik tot op heden niet gestookt. Ben benieuwd of dat nog gaat veranderen in december/januari. Misschien draai ik dan bij :)
Pagina: 1 ... 24 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren