een plat dak stuk of 10 a 12 panelen zeg 400 wp ps?
hoezo
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 26-10-2022 15:23 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Het is de gemeten netspanning tijdens het leveren. Afhankelijk van lengte en doorsnede van de kabel en van de sterkte van de zon is die ietsje tot een paar volt hoger dan de netspanning in de meterkast. De fasen zijn genummerd L1, L2 en L3. Als het goed is komen die overeen met de nummering in de slimme meter, maar niet alle installateurs kijken naar de draadkleuren en de kleine lettertjes in de plug.Gramser schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:30:
[Afbeelding]
Ik zat eens te kijken in de SEMS-portal van mijn nieuwe 3-fasen Goodwe-omvormer. Ik zag daar een aantal voltages staan - is dat wat de omvormer "levert" aan het net qua spanning op de verschillende fasen, of is dit gemeten netspanning door de omvormer?
waar alle spullen gehaald? meerdere plekken want bijna nergens ( of nergens ) is het compleet leverbaarBarryH schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:23:
@Maxwp Je kan overwegen het zelf te doen.
En weet je zeker dat je SE wil? niet simpel een gewone string omvormer?
Ik heb net voor eur 0,65/wp ex btw het zelf gedaan bij mn schoonvader (5 panelen) en bij een kennis 10 panelen, dan was vgl. prijsniveau.
hoe kan dat nu zo veel gewicht is het toch niet?LED-Maniak schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:30:
[...]
Blijkt dat het dak deels is ingezakt. Blijkbaar hebben we het veren van het dak nooit opgemerkt. Even kleine hartverzakking, maar het lijkt mee te vallen. Liggen nu een aantal platen trespa onder de frames en alles ligt weer recht.
pvoutput 6300Wp ZW en NO
[ Voor 5% gewijzigd door Maxwp op 27-10-2022 15:32 ]
Een foto en een vage beschrijving...Maxwp schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:31:
mooi ;-)
even een vraag mbt een plat dak met warmdakplaten of zo iets ( zelfdragende? )
ziet er uit als een zwaluwplaat maar dan veel grover dus dikke en grotere hoeken
zouden deze het gewicht moeten kunnen dragen? constructeur is op vakantie ;-)
[Afbeelding]
links en rechst zijn de dragende muren de platen liggen er zo op maar verder geen steun in het midden ( midden is de rails voor de carpoort )
is gebouwd in 1980 met vergunning lijkt me en dus op tekening
zou dus het gewicht van sneeuw e.d. moeten kunnen dragen en dus ook wel zonnepanelen lijk me
wilde de betonnen voeten gaan gebruiken
nog mooier ik heb de boot niet gemist maar het installatie bedrijf gaf aan het te druk te hebben en is me vervolgens vergeten en ik maar wachten wetende dat het overal zo lange wachtentijden zouden zijn.Holdem_NL schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:08:
Baal van mezelf dat ik niet eerder de knoop heb doorgehakt... Beetje het gevoel de boot te hebben gemist nu. Installateurs verhogen de offertes met de maand en installatiedatum kan pas ergens in april/mei bizar. Mijn laatste hoop is een beetje het collectief van Vereniging Eigen Huis. Nog meer mensen die zich hiervoor hebben ingeschreven? Wie weet er nog ergens een goed bedrijf in Twente voor panelen?
vage beschrijving valt wel mee wilde je een dikte van het metaal lengte etc hebben?WackoH schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:34:
[...]
Een foto en een vage beschrijving...
Hier kan (of zou tenminste) niemand een zinnig antwoord op geven.
Bij een plat dak lggen de panelen ook vlak(ker) waardoor sneeuw er niet van afglijdt. Het gewicht van de panelen plus ballast komt dus bij de sneeuwlast, oftewel de mogelijk belasting op het dak gaat flink omhoog.
Als je zelf geen risico wilt nemen, zul je echt met een constructeur moeten gaan praten.
4 weken terug was ik bij iemand die net daarvoor gekozen het en na 30 weken de panelen geinstalleerd zou gaan krijgen.Holdem_NL schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:08:
Baal van mezelf dat ik niet eerder de knoop heb doorgehakt... Beetje het gevoel de boot te hebben gemist nu. Installateurs verhogen de offertes met de maand en installatiedatum kan pas ergens in april/mei bizar. Mijn laatste hoop is een beetje het collectief van Vereniging Eigen Huis. Nog meer mensen die zich hiervoor hebben ingeschreven? Wie weet er nog ergens een goed bedrijf in Twente voor panelen?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Verwijderd
Er zijn hier tientallen die het even zouden kunnen opzoeken als je iets meer moeite had gedaan. Nu moet je wachten tot je constructeur terug is van vakantie.Maxwp schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:53:
[...]
vage beschrijving valt wel mee wilde je een dikte van het metaal lengte etc hebben?
had kunnen zijn dat er mensen waren met het zelde soort dak ( deze herkennen ) en daar hun ervaring mee hadden gedeeld of wie precies weten wat dit is en weten hoeveel kg per m2 dit aan kan over X meter.
vragen zijn nooit stom wel...
maar toch bedankt dat je er wel ook inhoudelijk wat op in gaat
welke moeite? moet de dikte van het staal worden opgemeten? ergens zoeken naar een merknaam? ( 42 jaar geleden factuur? )FransvWoerkom schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:58:
[...]
Er zijn hier tientallen die het even zouden kunnen opzoeken als je iets meer moeite had gedaan. Nu moet je wachten tot je constructeur terug is van vakantie.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
de helft van nederland woont niet te ver of redelijk te doen van de duiste grens af volgens mij dus dat moet wel lukken ;-)D_Jeff schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:25:
@Maxwp Hoe sterk/goed ben je met de Duitse taal (en hoever woon je ongeveer van de grens af)?
In DE is deze heisa nauwelijks gaande (behalve dat de levertijd van omvormers echt niet grappig meer is)
wat moet ik precies opzoeken of meten om de juiste informatie te verschaffen zodat deze tientallen dit zo kunnen opzoeken?FransvWoerkom schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:58:
[...]
Er zijn hier tientallen die het even zouden kunnen opzoeken als je iets meer moeite had gedaan. Nu moet je wachten tot je constructeur terug is van vakantie.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het is een kabel waarvan een eind, via allerlei buizen, naar de omvormer in de kelder loopt; het andere eind steekt 20cm uit de dakuitvoer maar dat is nog zo’n 1,5m van het dichtstbijzijnde zonnepaneel. Het liefst zou ik de kabel zo laten omdat hij nu al via 2 verdiepingsvloeren naar de omvormer loopt.AUijtdehaag schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 06:50:
@saturn21
Verder inkorten totdat het wel onder een paneel valt?
Mc4 is niet waterdicht
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Er bestaat zelf vulkaniserende tape. https://www.onlinekabelsh...JYXcpMkGpjVsaAgqJEALw_wcBsaturn21 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 07:41:
[...]
Het is een kabel waarvan een eind, via allerlei buizen, naar de omvormer in de kelder loopt; het andere eind steekt 20cm uit de dakuitvoer maar dat is nog zo’n 1,5m van het dichtstbijzijnde zonnepaneel. Het liefst zou ik de kabel zo laten omdat hij nu al via 2 verdiepingsvloeren naar de omvormer loopt.
Hoe zou ik de MC4 connectoren beter kunnen beschermen? Folie en tape, maar dat loopt het risico op condens?
www.highflow.nl
ohja, dat is wel helemaal de beste oplossingBTS schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:16:
@saturn21 dus hij komt uit het huis?
Genoeg speling overhouden en dan de mc4 connectoren terug duwen in de dakdoorvoer.
Als daarna er maar niet tien meter kabel aan loopt te trekken door de buis naar beneden, dus zoals al eerder genoemd, geen mechanische spanning er op zetten!
Dat zou inderdaad zo maar eens kunnen werkenBTS schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:16:
@saturn21 dus hij komt uit het huis?
Genoeg speling overhouden en dan de mc4 connectoren terug duwen in de dakdoorvoer.
Uiteraard is dat toegestaan. Zo zit het bij mij ook. Volgens mij doet bijna iedereen dat, want kabel met vaste kern moet je niet in een stekker willen prutsen.Stokertje schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:27:
Is het gebruikelijk, of toegestaan volgens de normen om het laatste stukje AC kabel van werkschakelaar naar omvormer uit te voeren met 5x4mm2 H07RNF kabel? (Soepel neopreen)
Ben zelf niet zo’n fan van die stugge YMVK kabels op de AC connector aan de omvormer. De super soepele YMVK lijkt alleen maar beschikbaar vanaf 10mm2.
Tussen aardlekautomaat in groepenkast en werkschakelaar zit YMVK 5x4mm2.
Uiteraard voorzie ik de H07RNF netjes van adereindhulzen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
[ Voor 14% gewijzigd door elektriekert op 30-10-2022 22:30 ]
Die van mij doet niets zonder DC, dus ik denk dat je nog even moet wachten tot je panelen er ook aan hangen (en er genoeg licht is).saturn21 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:55:
Toevallig heb ik ook een vraag over de AC aansluiting van mijn GoodWe Inverter (GW5K-DT). Ik heb deze afgelopen weekend gemonteerd en op AC aangesloten (3-fase). DC is nog niet aangesloten. Nu doet de inverter helemaal niets als ik de werkschakelaar aanzet. Ik heb de Vaconn AC connector doorgemeten en op de pinnen die de inverter ingaan lijkt alles correct (L1, L2, L3 ~400V onderling en ~230V t.o.v. N/PE).
Kan het zijn dat de inverter pas aangaat als je ook DC erop zet? Of zou hij enkel op AC ook al aan moeten gaan (informatie op display tonen, etc.)?
Ja je hebt DC nodig. De omvormer gaat ook helemaal uit 's nachts als er geen zonlicht is.saturn21 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:55:
[...]
Kan het zijn dat de inverter pas aangaat als je ook DC erop zet? Of zou hij enkel op AC ook al aan moeten gaan (informatie op display tonen, etc.)?
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
Bedankt, dan ben ik gerustgesteldborft schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:57:
[...]
Die van mij doet niets zonder DC, dus ik denk dat je nog even moet wachten tot je panelen er ook aan hangen (en er genoeg licht is).
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Heb gewacht tot de volgende dag. Dan eerst de schakelaar aan de DC zijde op I. Dan de AC schakelaar zijde inschakelen. Met voldoende spanning op de DC zijde zou hij dan de juiste firmware installeren en kan je verder de configuratie in.Murkmans schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:59:
Een beetje een hulpvraag, maar hopelijk zitten hier de meeste mensen die het kunnen verhelpen.
Wij wilde onze SMA tripower 6.0 instellen, alleen doordat het al avond werd, viel de dc spanning weg. Blijkbaar was dat noodzakelijk. Hierdoor kunnen we de wizard niet afmaken en de juiste landinstelling en doen.
[Afbeelding]
Heeft iemand of kan iemand een configuratie bestand hiervan delen?
[Afbeelding]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik heb er slechte ervaringen mee. Panelenboer kreeg het niet voor elkaar en liet m'n dak tweenaal niet waterdicht achter. Ik heb er €1000 extra tegenaan gegooid om een andere partij de boel te laten fixen.NeutraleTeun schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:11:
Ik heb een offerte getekend voor het plaatsen van zonnepanelen, maar op het dak heb ik een pijpje staan (ventilatie zolder) waardoor er 1 paneel minder op kan.
Ik heb aangegeven dat die pijp weg kan (of vervangen voor een beluchtingspan), zodat het dak helemaal gevuld kan worden met panelen.
Nu ging ik er vanuit dat installateurs wel vaker zulke pijpjes tegen komen en dus wel raad weten met het oplossen van zulke problemen. En eventueel zulke pannen op voorraad hebben.
Maar nu werd er aan mij gevraagd of ik voor een oplossing kon zorgen.
Mijn vraag is dus vooral, voor de kenners of DHZers.
Hebben alle pannen dezelfde afmetingen, of hoe moet ik gaan bepalen welke beluchtingspan ik moet aanschaffen voor deze pijp?
Ik neem aan dat diameter en hoogte ook nog een rol spelen in dit geheel?
Vorige week bij ons ook een ongebruikte ventilatiepijp verwijderd ivm plaatsen zonnepanelen.NeutraleTeun schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:47:
Dat is een beetje wat ik bedoel.
De verwachting dat ik, als een leek, het dak op moet (is al een dingetje) en dan ook nog eens een pan eruit moet trekken om het 1 en ander te onderzoeken.
Terwijl, ik dacht, die mensen doen dat dagelijks. Die zullen zoiets toch vast vaker meemaken en vervangen.
Ik heb wel een foto van de bovenkant.
[Afbeelding]
[ Voor 11% gewijzigd door pjotter1965 op 03-11-2022 19:06 ]
Er zijn ook ontluchting pannen die geheel uit lood slab bestaan, dus ieder model is na te makenNeutraleTeun schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:11:
Ik heb een offerte getekend voor het plaatsen van zonnepanelen, maar op het dak heb ik een pijpje staan (ventilatie zolder) waardoor er 1 paneel minder op kan.
Ik heb aangegeven dat die pijp weg kan (of vervangen voor een beluchtingspan), zodat het dak helemaal gevuld kan worden met panelen.
Nu ging ik er vanuit dat installateurs wel vaker zulke pijpjes tegen komen en dus wel raad weten met het oplossen van zulke problemen. En eventueel zulke pannen op voorraad hebben.
Maar nu werd er aan mij gevraagd of ik voor een oplossing kon zorgen.
Mijn vraag is dus vooral, voor de kenners of DHZers.
Hebben alle pannen dezelfde afmetingen, of hoe moet ik gaan bepalen welke beluchtingspan ik moet aanschaffen voor deze pijp?
Ik neem aan dat diameter en hoogte ook nog een rol spelen in dit geheel?
1 PVoutput . Dongen NB
Ziet er op het eerste oog uit als betonnen sneldekkers.NeutraleTeun schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:47:
Ik heb wel een foto van de bovenkant.
[Afbeelding]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Maar dus gewoon die pijp eraf halen en een normale dakpan erover moet ook passen/werken?pjotter1965 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:59:
[...]
Je kunt ze vragen om tijdelijk dakpannen te gebruiken van de onderste rij, dan kunnen ze de pijp verwijderen en de zonnepanelen plaatsen.
Dan eventueel later de de dakpannen regelen en weer plaatsen op de onderste rij
Inderdaad, dit moet lukken. Bij mij vonden de zonnepanelen-monteurs het geen probleem om dit voor mij te doen. Ik hoefde alleen maar een paar dakpannen te regelen. ( €3,- per stuk )NeutraleTeun schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:27:
[...]
Maar dus gewoon die pijp eraf halen en een normale dakpan erover moet ook passen/werken?
Ik weet niet wat de standaard is in hoeverre zo'n buis uitsteekt en of je dan nog zou moeten zagen.
En een pan van de onderste rij verwijderen kan zomaar, zonder risico's op bv lekkages.
[ Voor 3% gewijzigd door pjotter1965 op 03-11-2022 20:47 ]
Regio midden Limburg.pjotter1965 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:43:
[...]
Inderdaad, dit moet lukken. Bij mij vonden de zonnepanelen-monteurs het geen probleem om dit voor mij te doen. Ik hoefde alleen maar een paar dakpannen te regelen. ( €3,- per stuk )
Waar woon je ?
[ Voor 25% gewijzigd door NeutraleTeun op 03-11-2022 21:00 ]
https://www.mundimatdakma...dakpannen-en-hulpstukken/NeutraleTeun schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:58:
[...]
Regio midden Limburg.
Die kosten zijn ook zo zeer niet het probleem (ook niet die €1-200 voor een ontluchtingspan), maar meer het, welke heb ik nodig.
En het dak opgaan en mogelijk meer kapot maken (pannen, lek of mijn eigen nek) is dan wel een dingetje.
Je hoeft toch het dak niet op?NeutraleTeun schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:58:
[...]
Regio midden Limburg.
Die kosten zijn ook zo zeer niet het probleem (ook niet die €1-200 voor een ontluchtingspan), maar meer het, welke heb ik nodig.
En het dak opgaan en mogelijk meer kapot maken (pannen, lek of mijn eigen nek) is dan wel een dingetje.
[ Voor 31% gewijzigd door Whiskey48 op 04-11-2022 08:59 ]
Ja idd, even denken hoe ik dat het beste kan doen. Misschien maar 2 kWh in het najaar en voorjaar per dag op een zonnige dag, zeg 0,5kwh gemiddeld voor de overige dagen. Als de boom bladloos is weet ik nog niet wat het effect is qua schaduw.BarryH schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:58:
@Whiskey48 Maak maar eens een sommetje hoeveel opbrengst je hierdoor mist.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Hmm, geen idee hoe de omvormer is met schaduw management. Huawei SUN2000-4KTL-L1Termy schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:34:
Als het pas vanaf oktober schaduw geeft lijkt het me volstrekt irrelevant.
Heb je wel een omvormer met schaduwmanagement? Dat zou wat kunnen helpen zodra de boom kaal is en de schaduw wat harder wordt, maar moet je testen.
[ Voor 11% gewijzigd door Whiskey48 op 04-11-2022 09:54 ]
Ik heb het met mijn boom twee jaar bijgehouden, het kwam op 10 oplopend tot 15 procent per maand verlies, maar alleen in de maanden dat er blaadjes aan hingen. In het voorjaar was het drie tot vijf procent, maar eind april ging zon alweer over boom heen.Whiskey48 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:47:
[...]
Hmm, geen idee hoe de omvormer is met schaduw management. Huawei SUN2000-4KTL-L1
Maar inderdaad, even kijken wat er gebeurt als de boom kaal is, zal nog maar een paar weekjes zijn.
1 PVoutput . Dongen NB
Ah super, ik ga het ook bijhouden maar dit is heel handig om te weten, dank!reneeke1970 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:57:
[...]
Ik heb het met mijn boom twee jaar bijgehouden, het kwam op 10 oplopend tot 15 procent per maand verlies, maar alleen in de maanden dat er blaadjes aan hingen. In het voorjaar was het drie tot vijf procent, maar eind april ging zon alweer over boom heen.
Als je het over drie jaar pas doet, heb je met dezelfde investering kosten wel drie jaar winst weg gegooid...Whiskey48 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:03:
[...]
Ah super, ik ga het ook bijhouden maar dit is heel handig om te weten, dank!
Ik laat het voor nu zo dan. Mocht over een aantal jaar de boom zo hoog zijn geworden dat hij ook in de vroege en late zomermaanden in de weg staat, kan ik dan wel kijken wat ik doe. Dank!
1 PVoutput . Dongen NB
Hmm, dat is ook weer zo. De boom is voor nu prima, maar hij gaat nog een stuk groeien.reneeke1970 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:07:
[...]
Als je het over drie jaar pas doet, heb je met dezelfde investering kosten wel drie jaar winst weg gegooid...
Sowieso, stomme boom staat de energietransitie in de weg, omhakken dat ding!Naalroc schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:33:
Blijvende oplossing: Kappen!
Mijn leverancier kon ze leveren. Ik geloof wel dat SMA een wat slimmer schaduwmanagement heeft maar als ik nu zie hoe vaak ik dat nodig ga hebben, maak ik me daar niet druk om. Verder is de SEMS-portal van Goodwe soms wat brak/traag, maar hij houdt tot nu toe netjes alle data bij. En volgens mij kon de SMA langzaam afschakelen bij net-overspanning in plaats van direct maar helemaal uit te gaan. Maar hopelijk heb ik dat niet nodig.Paul C schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:37:
Zijn Goodwe en Growatt wel leverbaar? Hoe vergelijken die kwalitatief tov SMA?
[ Voor 6% gewijzigd door Gramser op 04-11-2022 12:04 ]
Ja je moet bij de kabels komen, je moet het eigenlijk zelf kunnen, die 1000 euro die installateur rekent verdien je nooit terugWhiskey48 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:15:
[...]
Hmm, dat is ook weer zo. De boom is voor nu prima, maar hij gaat nog een stuk groeien.
Misschien even een offerte vragen, maar het naplaatsen van optimizers, zal vast niet goedkoop zijn ben ik bang (Moeten de panelen weer los denk ik met al het meerwerk).
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb dat VEH traject begin van dit jaar gedaan. Ze hadden een scherpe prijs voor een string systeem en zouden volgens de algemene voorwaarden vóór 31 juli plaatsen. Vervolgens kreeg ik enkele weken na ondertekening mailtjes met "corona/leveringsproblemen/personeelstekort/blablabla" en was de verwachting 25 weken wachttijd. Uiteindelijk zijn ze 19 oktober geplaatst. Enige lichtpuntje is dat mijn 2e keus installateur ook in april al aangaf pas in Q4 te kunnen leggen op zijn vroegst.Holdem_NL schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:08:
Ik weet in ieder geval welke installateur in Twente je niet moet hebben.Holdem_NL schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:08:
Bij gelijkspanning maakt die lus niks uit hoor...elektriekert schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:22:
Ik ben net maar even zelf op het platdak gegaan naar aanleiding voor wederom de storing (31) op de SAJ omvormer (insulation error)
Wat blijkt, 3 connectoren lagen in het water, bekabeling niet opgebonden, 2 steunen t.b.v. de bevestiging van de zonnepanelen niet goed vastgezet, alles aan elkaar geknoopt als een grote inductie lus en zo zijn er nog een paar mankementen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Het gaat niet om de PV spanning (DC) maar om de geïnduceerde AC spanning bij blikseminslag.Tommie12 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:40:
[...]
Bij gelijkspanning maakt die lus niks uit hoor...
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Met een ladder kom ik wel bij de panelen maar ik weet niet hoe de kabels liggen, ik denk dat ze tussen de 2 horizontale draagbalken liggen, dus idd misschien een wat lastigere klus. Dank voor je informatie!reneeke1970 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:11:
[...]
Ja je moet bij de kabels komen, je moet het eigenlijk zelf kunnen, die 1000 euro die installateur rekent verdien je nooit terug
Die snap ik niet.cville schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:44:
[...]
Het gaat niet om de PV spanning (DC) maar om de geïnduceerde AC spanning bij blikseminslag.
PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L
Wat @cville zegt.Tommie12 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:40:
[...]
Bij gelijkspanning maakt die lus niks uit hoor...
[ Voor 16% gewijzigd door elektriekert op 04-11-2022 15:38 ]
Nee. Bliksem is een grote piek waarin zeer veel AC frequenties zitten (te beschrijven met fourier- transformatie).Tommie12 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:15:
[...]
Die snap ik niet.
Bliksem is eigenlijk een grote DC piek.
[ Voor 44% gewijzigd door Martin7182 op 04-11-2022 16:04 ]
Het is oprecht niet vervelend bedoeld maar ik zou iets meer onderzoek doen/lezen voordat je zulke stellige uitspraken doet.Tommie12 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:15:
[...]
Die snap ik niet.
Bliksem is eigenlijk een grote DC piek.
Bummer, hopen dat de dongle dan snel komt. De omvormer geeft momenteel wel 2.4 kWh aan op 2 tellers maar die worden morgen dus eg reset neem ik aan. Kan het dus wel even opschrijven voor de zon zo onder gaat al is het niet erg precies met 1 cijfer achter de komma.redbullwaning schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:16:
@computerjunky Helaas wordt de data niet opgeslagen in de omvormer.
De usbdongle kan wel tot een maand data opslaan.
De omvormer houdt wel de totaalstand bij en die kun je later ook uitlezen via de app. Wanneer hij zijn data (per 5 minuten bij mij) niet kwijt kan op de Growatt server om welke reden dan ook, ben je die data kwijt en wordt ook niet achteraf opgeladen. Bij mij tenminste met een Shinelink Lan box. Zo mis ik af een toe een paar uur en laatst zelfs een hele dag data. De laatste dagen gaat het weer goed, weet nog steeds niet of de uitval bij mij zelf zit of bij de server van Growatt die niet al te best schijnt te zijn.computerjunky schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:31:
Nou het is zo ver hoor de 8x 395 WP panelen liggen hier op het dak en de eerste terug geleverde Kwh staat op de meter. Bedankt voor alle informatie die ik hier op het forum gekregen heb van mensen.
Moet alleen nog even wachten op de USB wifi dongle omdat die niet meegeleverd was dus kan helaas nog niet uitlezen.
Weet iemand trouwens of deze informatie in de omvormer nog opgeslagen word voor de eerste paar weken (growatt) geen idee hoe lang het duurt voordat die dongle komt maar een volledige statistiek is natuurlijk wel zo leuk.
Dat is wel knudde. Ik wil natuurlijk wel weten wat dat ding het hele jaar op brengt en gaten in je data is dan niet wenselijk.kleinelievewolff schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:58:
[...]
De omvormer houdt wel de totaalstand bij en die kun je later ook uitlezen via de app. Wanneer hij zijn data (per 5 minuten bij mij) niet kwijt kan op de Growatt server om welke reden dan ook, ben je die data kwijt en wordt ook niet achteraf opgeladen. Bij mij tenminste met een Shinelink Lan box. Zo mis ik af een toe een paar uur en laatst zelfs een hele dag data. De laatste dagen gaat het weer goed, weet nog steeds niet of de uitval bij mij zelf zit of bij de server van Growatt die niet al te best schijnt te zijn.
OK, bedankt voor de les. Had echt niet gedacht dat bliksem dit zou veroorzaken.cville schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:22:
[...]
Het is oprecht niet vervelend bedoeld maar ik zou iets meer onderzoek doen/lezen voordat je zulke stellige uitspraken doet.
Ik heb in een ver verleden onderzoek gedaan aan kernfusie machines en die moesten 100MA (mega, niet milli) schakelen in, als ik me het goed herinner, honderden ns. De spanning kwam van een grote condensatorbank (DC) maar ik verzeker je dat bij het ontwikkelen van de schakelaars - die voor eenmalig gebruik waren - een AC ontwerp nodig was.
Bij PV systemen MOET er rekening gehouden worden met het vermijden van een inductielus.
En voor de zekerheid: het gaat hierbij niet noodzakelijk om blikseminslagen in de woning maar in de buurt - tot honderden meters ver weg.Tommie12 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:13:
[...]
OK, bedankt voor de les. Had echt niet gedacht dat bliksem dit zou veroorzaken.
De totale hoeveelheid opgebrachte energie gaat niet verloren. Alleen de detaildata (power curve enzo)computerjunky schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:07:
[...]
Dat is wel knudde. Ik wil natuurlijk wel weten wat dat ding het hele jaar op brengt en gaten in je data is dan niet wenselijk.
Ah top, ja dat vind ik niet heel belangrijk dat is meer leuk om te zien.JvS schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:43:
[...]
De totale hoeveelheid opgebrachte energie gaat niet verloren. Alleen de detaildata (power curve enzo)
Ik heb zelf een goodwe 2500xs en ben behoorlijk tevreden over die omvormer. Als hij verbonden is met internet heb je monitoring via sems portal en kun je ook lokaal uitlezen en opslaan in een domotica systeem.Paul C schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:37:
Zijn Goodwe en Growatt wel leverbaar? Hoe vergelijken die kwalitatief tov SMA?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Heb je al bedacht hoe hoog het vermogen zal zijn rond het middaguur als de zon precies op de zijkant schijnt?Hippe Lip schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 00:01:
Heeft iemand hier ervaring met het verticaal (echt rechtop) plaatsen van bifacial panelen?
Ik overweeg om er een paar op het platte dak van mijn schuur te zetten. Bovenkant Noord-Zuid, zodat ik een een Oost-West-opstelling van de panelen krijg. Op die manier hoop ik een veel hoger rendement per geïnvesteerde euro te halen.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq