Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.895 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
een plat dak stuk of 10 a 12 panelen zeg 400 wp ps?

hoezo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:07
@Maxwp Je kan overwegen het zelf te doen.
En weet je zeker dat je SE wil? niet simpel een gewone string omvormer?
Ik heb net voor eur 0,65/wp ex btw het zelf gedaan bij mn schoonvader (5 panelen) en bij een kennis 10 panelen, dan was vgl. prijsniveau.

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 26-10-2022 15:23 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:14
Gramser schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:30:
[Afbeelding]

Ik zat eens te kijken in de SEMS-portal van mijn nieuwe 3-fasen Goodwe-omvormer. Ik zag daar een aantal voltages staan - is dat wat de omvormer "levert" aan het net qua spanning op de verschillende fasen, of is dit gemeten netspanning door de omvormer?
Het is de gemeten netspanning tijdens het leveren. Afhankelijk van lengte en doorsnede van de kabel en van de sterkte van de zon is die ietsje tot een paar volt hoger dan de netspanning in de meterkast. De fasen zijn genummerd L1, L2 en L3. Als het goed is komen die overeen met de nummering in de slimme meter, maar niet alle installateurs kijken naar de draadkleuren en de kleine lettertjes in de plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:55
Dank je Frans, dat vind ik wel handig om te weten. Jammer dat het geen volle zomerzon is, dan kon ik een beetje de kritische waarden in de gaten houden. Netspanning heeft in het verleden wel voor afschakeling van de (andere) omvormer gezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
BarryH schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:23:
@Maxwp Je kan overwegen het zelf te doen.
En weet je zeker dat je SE wil? niet simpel een gewone string omvormer?
Ik heb net voor eur 0,65/wp ex btw het zelf gedaan bij mn schoonvader (5 panelen) en bij een kennis 10 panelen, dan was vgl. prijsniveau.
waar alle spullen gehaald? meerdere plekken want bijna nergens ( of nergens ) is het compleet leverbaar
dus beugels bij X en panelen bij A en omvormer bij Z
ik zou graag 6 panelen plaatsen met een maximale ( toch wel minimal 400 wp pst ) voor een 2400wp of meer
helaas passen er geen 3 naast elkaar dus moet 6 rijden van 2 maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
LED-Maniak schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:30:
[...]

Blijkt dat het dak deels is ingezakt. Blijkbaar hebben we het veren van het dak nooit opgemerkt. Even kleine hartverzakking, maar het lijkt mee te vallen. Liggen nu een aantal platen trespa onder de frames en alles ligt weer recht.
hoe kan dat nu zo veel gewicht is het toch niet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-10 18:43

johan_solar

kitesurfing and coding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEF64Ceqhr593g2TDwXIAnGevN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdEd5rXcqWN3NeECzFDPmV0L.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn nieuwe installatie is in bedrijf, dank voor allen op het forum waar ik veel van geleerd heb. De installatie bestaat uit 6300 Wp Jinko Tiger Neo N-type 420 Wp panelen van 1722x1134mm:

8 x 420 Wp op ZW (voor)
7 x 420 Wp op NO (achter)
Omvormer: Goodwe GW4200T-DS
Integratie met Home Assistant
Meterkastaanpassing met alamat + automaat + werkschakelaar
ClickFit Evo dakhaken, montagerails en klemmen

Omdat we nieuwe dakpannen kregen en de 18 jaar oude installatie er toch af moest, ben ik dit jaar in de zonnepanelen materie gedoken. Dat had ik 3 jaar eerder moeten doen, maar goed. Plan was eerst om alleen voor te vervangen, maar met de lucratieve TLV van Innova heb ik achter ook aangepakt. We konden mooi gebruik maken van de steiger en verreiker van de dakdekkers, toen de haken en rails er lagen had ik de panelen aan de voorzijde er in een ochtend op. De achterkant was minder hoog ivm de uitbouw. Dit was met 2 ladders goed te doen. De totale kosten, na BTW teruggave en incl opbrengst verkoop oude set komen op 60 ct / Wp. Wel zitten er erg veel (avond)uren in al het lees- en uitzoekwerk.

Leermomenten:
- Clickfit Evo dakhaken zijn niet e krijgen, op markplaats wel maar 150% van de nieuwprijs, zonder BTW bon helaas
- Koop DC kabels lang genoeg, ik kwam 20cm rood te kort, heb toen zwart moeten gebruiken.
- De nieuwe dakpannen zijn iets breder dan de oude, daarom klopte de layout van de haken niet meer.

In het grafiekje zie je het moment dat eerst enkel ZW actief is, en daarna wordt NO er aan toegevoegd. Ik ben benieuwd naar het komend jaar, en hoeveel de set zal gaan opbrengen. Een voorzichtige schatting is dat buiten ons eigen verbruik zeker 1500 kWh over hebben om te verkopen.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
mooi ;-)

even een vraag mbt een plat dak met warmdakplaten of zo iets ( zelfdragende? )
ziet er uit als een zwaluwplaat maar dan veel grover dus dikke en grotere hoeken

zouden deze het gewicht moeten kunnen dragen? constructeur is op vakantie ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3ImxBY5XsfnjdUxkJgwdSVB-5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1fsnRFSJE0dcSuHRsbqWc2Y.jpg?f=fotoalbum_large

links en rechst zijn de dragende muren de platen liggen er zo op maar verder geen steun in het midden ( midden is de rails voor de carpoort )
is gebouwd in 1980 met vergunning lijkt me en dus op tekening
zou dus het gewicht van sneeuw e.d. moeten kunnen dragen en dus ook wel zonnepanelen lijk me
wilde de betonnen voeten gaan gebruiken

[ Voor 5% gewijzigd door Maxwp op 27-10-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik heb in onderstaande link de offerte geplaatst die ik gisteren kreeg.

Zonnepanelen vervangen of bijplaatsen, wat is verstandiger?

Ik zou het zeer waarderen wanneer jullie hier naar willen kijken.
Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-10 22:44
Maxwp schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:31:
mooi ;-)

even een vraag mbt een plat dak met warmdakplaten of zo iets ( zelfdragende? )
ziet er uit als een zwaluwplaat maar dan veel grover dus dikke en grotere hoeken

zouden deze het gewicht moeten kunnen dragen? constructeur is op vakantie ;-)

[Afbeelding]

links en rechst zijn de dragende muren de platen liggen er zo op maar verder geen steun in het midden ( midden is de rails voor de carpoort )
is gebouwd in 1980 met vergunning lijkt me en dus op tekening
zou dus het gewicht van sneeuw e.d. moeten kunnen dragen en dus ook wel zonnepanelen lijk me
wilde de betonnen voeten gaan gebruiken
Een foto en een vage beschrijving...
Hier kan (of zou tenminste) niemand een zinnig antwoord op geven.

Bij een plat dak lggen de panelen ook vlak(ker) waardoor sneeuw er niet van afglijdt. Het gewicht van de panelen plus ballast komt dus bij de sneeuwlast, oftewel de mogelijk belasting op het dak gaat flink omhoog.

Als je zelf geen risico wilt nemen, zul je echt met een constructeur moeten gaan praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holdem_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-10 22:04
Baal van mezelf dat ik niet eerder de knoop heb doorgehakt... Beetje het gevoel de boot te hebben gemist nu. Installateurs verhogen de offertes met de maand en installatiedatum kan pas ergens in april/mei bizar. Mijn laatste hoop is een beetje het collectief van Vereniging Eigen Huis. Nog meer mensen die zich hiervoor hebben ingeschreven? Wie weet er nog ergens een goed bedrijf in Twente voor panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
Holdem_NL schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:08:
Baal van mezelf dat ik niet eerder de knoop heb doorgehakt... Beetje het gevoel de boot te hebben gemist nu. Installateurs verhogen de offertes met de maand en installatiedatum kan pas ergens in april/mei bizar. Mijn laatste hoop is een beetje het collectief van Vereniging Eigen Huis. Nog meer mensen die zich hiervoor hebben ingeschreven? Wie weet er nog ergens een goed bedrijf in Twente voor panelen?
nog mooier ik heb de boot niet gemist maar het installatie bedrijf gaf aan het te druk te hebben en is me vervolgens vergeten en ik maar wachten wetende dat het overal zo lange wachtentijden zouden zijn.
fout herstellen nee? tegen ruim meer kosten pas maart 2023 als ik geluk heb.
dat gaan we dus niet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
WackoH schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:34:
[...]

Een foto en een vage beschrijving...
Hier kan (of zou tenminste) niemand een zinnig antwoord op geven.

Bij een plat dak lggen de panelen ook vlak(ker) waardoor sneeuw er niet van afglijdt. Het gewicht van de panelen plus ballast komt dus bij de sneeuwlast, oftewel de mogelijk belasting op het dak gaat flink omhoog.

Als je zelf geen risico wilt nemen, zul je echt met een constructeur moeten gaan praten.
vage beschrijving valt wel mee wilde je een dikte van het metaal lengte etc hebben?
had kunnen zijn dat er mensen waren met het zelde soort dak ( deze herkennen ) en daar hun ervaring mee hadden gedeeld of wie precies weten wat dit is en weten hoeveel kg per m2 dit aan kan over X meter.
vragen zijn nooit stom wel...
maar toch bedankt dat je er wel ook inhoudelijk wat op in gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
4 weken terug was ik bij iemand die net daarvoor gekozen het en na 30 weken de panelen geinstalleerd zou gaan krijgen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
7,5 maand pas? .... holy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zomeruur afschaffen lijkt me logisch, maar als er beslist wordt om in de winter nog een extra uur terug te keren, dan wordt de eigen consumptie van zonne-energie wel een stuk moeilijker, dan zou de zon vanaf morgen al onder gaan om 16u21, terwijl een gezin net bij thuiskomst veel energie begint te verbruiken, om bvb. te koken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Maxwp schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:53:
[...]

vage beschrijving valt wel mee wilde je een dikte van het metaal lengte etc hebben?
had kunnen zijn dat er mensen waren met het zelde soort dak ( deze herkennen ) en daar hun ervaring mee hadden gedeeld of wie precies weten wat dit is en weten hoeveel kg per m2 dit aan kan over X meter.
vragen zijn nooit stom wel...
maar toch bedankt dat je er wel ook inhoudelijk wat op in gaat
Er zijn hier tientallen die het even zouden kunnen opzoeken als je iets meer moeite had gedaan. Nu moet je wachten tot je constructeur terug is van vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
FransvWoerkom schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:58:
[...]

Er zijn hier tientallen die het even zouden kunnen opzoeken als je iets meer moeite had gedaan. Nu moet je wachten tot je constructeur terug is van vakantie.
welke moeite? moet de dikte van het staal worden opgemeten? ergens zoeken naar een merknaam? ( 42 jaar geleden factuur? )
er kan ook gereageerd worden met de vragen wat men wil weten ik weet niet wat men vooraf moet weten om zoiets te kunnen berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@MaxwpEven opletten: wij zijn allemaal vrijwillig anderen aan het helpen en daarmee komen we samen verder. Dus vragen stellen in de categorie: Hoe kan ik dit uitvinden en wie weet hoe ik die uit kan vogelen werken het beste. Met af en toe een bedankje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-10 23:38
@Maxwp Hoe sterk/goed ben je met de Duitse taal (en hoever woon je ongeveer van de grens af)?
In DE is deze heisa nauwelijks gaande (behalve dat de levertijd van omvormers echt niet grappig meer is)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
D_Jeff schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:25:
@Maxwp Hoe sterk/goed ben je met de Duitse taal (en hoever woon je ongeveer van de grens af)?
In DE is deze heisa nauwelijks gaande (behalve dat de levertijd van omvormers echt niet grappig meer is)
de helft van nederland woont niet te ver of redelijk te doen van de duiste grens af volgens mij dus dat moet wel lukken ;-)
maar een duist installatie bedrijf of daar zelf panelen gaan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
FransvWoerkom schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:58:
[...]

wat moet ik precies opzoeken of meten om de juiste informatie te verschaffen zodat deze tientallen dit zo kunnen opzoeken?
eerste was dat ik wilde vaststellen of iemand wel eens zn platen had gezien
als iemand ze duidelijk had herkend kon daarmee ( had ik ook nog eerst zelf gedaan ) gezocht of bekend was wat voor overspanning deze konden hebben en of de wel vrijdragend mogen hangen.
als dat niet was geluk had ik me hier weer gemeld.

heb op dit moment geen idee wat dit voor platen zijn het enige lijk me dat het warmdakplaten zijn als ik er op google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Maxwp Had je hier overheen gelezen in het rode vlak hieronder?
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y
Dus maak een mooie topicstart, dan kunnen we het hier weer over algemenere PV hebben.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 16:36
Omdat ik de benodigde lengte aan solarkabels verkeerd heb ingeschat moet ik nu helaas deze op het dak verlengen, en wel vlak na de dakuitvoer waardoor de MC4 connectoren onbeschermd zouden zijn. Ze hangen dan deels aan de dakuitvoer en ‘zweven’ daardoor circa 15cm boven het dak. Ideaal is het niet, maar kan het ook kwaad? En zo ja, zou ik de connector op een eenvoudige manier verder kunnen afschermen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@saturn21
Verder inkorten totdat het wel onder een paneel valt?
Mc4 is niet waterdicht

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
AUijtdehaag schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 06:50:
@saturn21
Verder inkorten totdat het wel onder een paneel valt?
Mc4 is niet waterdicht
Het is een kabel waarvan een eind, via allerlei buizen, naar de omvormer in de kelder loopt; het andere eind steekt 20cm uit de dakuitvoer maar dat is nog zo’n 1,5m van het dichtstbijzijnde zonnepaneel. Het liefst zou ik de kabel zo laten omdat hij nu al via 2 verdiepingsvloeren naar de omvormer loopt.

Hoe zou ik de MC4 connectoren beter kunnen beschermen? Folie en tape, maar dat loopt het risico op condens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@saturn21 Misschien een kabelmof eroverheen?
Of lasdoos met giethars (ala enphase)

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-10-2022 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mc4 connectoren zijn toch prima waterdicht. Ik zou me meer bezighouden met zorgen de het niet onder fysieke spanning staat

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:24
saturn21 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 07:41:
[...]

Het is een kabel waarvan een eind, via allerlei buizen, naar de omvormer in de kelder loopt; het andere eind steekt 20cm uit de dakuitvoer maar dat is nog zo’n 1,5m van het dichtstbijzijnde zonnepaneel. Het liefst zou ik de kabel zo laten omdat hij nu al via 2 verdiepingsvloeren naar de omvormer loopt.

Hoe zou ik de MC4 connectoren beter kunnen beschermen? Folie en tape, maar dat loopt het risico op condens?
Er bestaat zelf vulkaniserende tape. https://www.onlinekabelsh...JYXcpMkGpjVsaAgqJEALw_wcB
Dit wordt een geheel maar is wel verwijderbaar als dat nodig is. Wel even gebruiksaanwijzing volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:22

BTS

@saturn21 dus hij komt uit het huis?

Genoeg speling overhouden en dan de mc4 connectoren terug duwen in de dakdoorvoer.

www.highflow.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

BTS schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:16:

Genoeg speling overhouden en dan de mc4 connectoren terug duwen in de dakdoorvoer.
ohja, dat is wel helemaal de beste oplossing :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:08
JvS schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:40:
[...]

ohja, dat is wel helemaal de beste oplossing :)
Als daarna er maar niet tien meter kabel aan loopt te trekken door de buis naar beneden, dus zoals al eerder genoemd, geen mechanische spanning er op zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
BTS schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:16:

Dat zou inderdaad zo maar eens kunnen werken _/-\o_ Het opzetstuk voor de dakdoorvoer is waarschijnlijk groot genoeg hiervoor. Ik ga morgen eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-10 20:32
Is het gebruikelijk, of toegestaan volgens de normen om het laatste stukje AC kabel van werkschakelaar naar omvormer uit te voeren met 5x4mm2 H07RNF kabel? (Soepel neopreen)

Ben zelf niet zo’n fan van die stugge YMVK kabels op de AC connector aan de omvormer. De super soepele YMVK lijkt alleen maar beschikbaar vanaf 10mm2.

Tussen aardlekautomaat in groepenkast en werkschakelaar zit YMVK 5x4mm2.

Uiteraard voorzie ik de H07RNF netjes van adereindhulzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:26
Mja, hoe vaak trek je die stekker er nog weer uit? Denk dat het wel netter is, maar niet echt noodzakelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:38
Stokertje schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:27:
Is het gebruikelijk, of toegestaan volgens de normen om het laatste stukje AC kabel van werkschakelaar naar omvormer uit te voeren met 5x4mm2 H07RNF kabel? (Soepel neopreen)

Ben zelf niet zo’n fan van die stugge YMVK kabels op de AC connector aan de omvormer. De super soepele YMVK lijkt alleen maar beschikbaar vanaf 10mm2.

Tussen aardlekautomaat in groepenkast en werkschakelaar zit YMVK 5x4mm2.

Uiteraard voorzie ik de H07RNF netjes van adereindhulzen.
Uiteraard is dat toegestaan. Zo zit het bij mij ook. Volgens mij doet bijna iedereen dat, want kabel met vaste kern moet je niet in een stekker willen prutsen.
Ik kan me zelfs voorstellen dat vaste kern helemaal niet mag , want vaste kern mag je alleen maar vast toepassen. En de laatste lus van werkschakelaar naar stekker op je omvormer is niet vast, maar kun je vaak heen en weer bewegen. Bij vaste kern bestaat dan het risico op vermoeiingsbreuk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Stokertje
Ik doe niks anders dan dat.
Soepel meer vertrouwen in dan die vaste kern in de stekker vd omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-10 20:32
Okay, dan pak ik de soepele, vond het zelf ook beter zodat er geen kracht op de connector komt te staan. In de Goodwe handleiding staat bij de 4mm2 kabel een kabel met massieve kern afgebeeld, en bij 10mm2 en hoger soepele kern.

Ze geven echter ook aan adereindhulzen op de vaste kern te knijpen !? Doet meer kwaad dan goed denk ik, enige voordeel is de kans dat je de kabel klemt op de isolatie ipv ader een stuk kleiner wordt, mogelijk is het daarom te doen.

Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:40
Het zit niet altijd mee,
Nadat ik al 2 problemen betreffende installatie voorschriften heb ontdekt. (Afspraak met monteur staat al)
Is sinds 2 dagen de omvormer ook in storing gegaan. (SAJ R5-10K-T2)
Helaas is het er 1 van zonneplan dus kan ik zelf geen logs inzien.

Behalve 3leds (1=oranje, 2=rood, 3= knippert wit)
Hij is gereset, echter was het al donker dus kan ik pas morgen zien of hij weer zin heeft

Heeft iemand toevallig ervaring met deze omvormer of is bekend met veel voorkomende klachten?

Mvg.

Edit:
Wellicht dat Zonneplan zelf de omvormer heeft uitgeschakeld :o

Edit:
Inmiddels weet ik wat de lampjes inhouden
https://service.zonneplan.nl/one-controle-3-fasen

[ Voor 14% gewijzigd door elektriekert op 30-10-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
Toevallig heb ik ook een vraag over de AC aansluiting van mijn GoodWe Inverter (GW5K-DT). Ik heb deze afgelopen weekend gemonteerd en op AC aangesloten (3-fase). DC is nog niet aangesloten. Nu doet de inverter helemaal niets als ik de werkschakelaar aanzet. Ik heb de Vaconn AC connector doorgemeten en op de pinnen die de inverter ingaan lijkt alles correct (L1, L2, L3 ~400V onderling en ~230V t.o.v. N/PE).

Kan het zijn dat de inverter pas aangaat als je ook DC erop zet? Of zou hij enkel op AC ook al aan moeten gaan (informatie op display tonen, etc.)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 16:14
saturn21 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:55:
Toevallig heb ik ook een vraag over de AC aansluiting van mijn GoodWe Inverter (GW5K-DT). Ik heb deze afgelopen weekend gemonteerd en op AC aangesloten (3-fase). DC is nog niet aangesloten. Nu doet de inverter helemaal niets als ik de werkschakelaar aanzet. Ik heb de Vaconn AC connector doorgemeten en op de pinnen die de inverter ingaan lijkt alles correct (L1, L2, L3 ~400V onderling en ~230V t.o.v. N/PE).

Kan het zijn dat de inverter pas aangaat als je ook DC erop zet? Of zou hij enkel op AC ook al aan moeten gaan (informatie op display tonen, etc.)?
Die van mij doet niets zonder DC, dus ik denk dat je nog even moet wachten tot je panelen er ook aan hangen (en er genoeg licht is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 22:51

Pinobigbird

doesn't share food!

saturn21 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:55:
[...]
Ja je hebt DC nodig. De omvormer gaat ook helemaal uit 's nachts als er geen zonlicht is.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saturn21
borft schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:57:
[...]

Die van mij doet niets zonder DC, dus ik denk dat je nog even moet wachten tot je panelen er ook aan hangen (en er genoeg licht is).
Bedankt, dan ben ik gerustgesteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:00
Ik ben op zoek naar een goede installateur met ook een nette prijs.
Ik vond helemaal in het begin van het topic deze link
Overzicht aanbieders zonnepanelen

Maar die lijkt dood? Stonden naar aanbieders in? Of moet ik dan ergens anders zijn?

Ik heb zelf al een aantal offertes aangevraagd, maar door de enorme verschillen in prijs zou ik toch graag ervaringen van adere lezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10 22:17
Er staan 98 pagina's met ervaringen hierboven: leef je uit!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-Willem
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 17:45
Kan iemand mij op weg helpen met het aanmelden van een 2e SMA sunnyboy op Sunny Portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Een beetje een hulpvraag, maar hopelijk zitten hier de meeste mensen die het kunnen verhelpen.

Wij wilde onze SMA tripower 6.0 instellen, alleen doordat het al avond werd, viel de dc spanning weg. Blijkbaar was dat noodzakelijk. Hierdoor kunnen we de wizard niet afmaken en de juiste landinstelling en doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNRQdefY0shZrhmOXYHjgxV0id8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/le8o1MRmDYmZs8EceXxJxUxm.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand of kan iemand een configuratie bestand hiervan delen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_cbzR0NEv0ezwxbZ0UcaEeQ2a8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Tk5HjcUqoM2a8QgEtD7Xw1xl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 12:15
Murkmans schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:59:
Een beetje een hulpvraag, maar hopelijk zitten hier de meeste mensen die het kunnen verhelpen.

Wij wilde onze SMA tripower 6.0 instellen, alleen doordat het al avond werd, viel de dc spanning weg. Blijkbaar was dat noodzakelijk. Hierdoor kunnen we de wizard niet afmaken en de juiste landinstelling en doen.
[Afbeelding]

Heeft iemand of kan iemand een configuratie bestand hiervan delen?
[Afbeelding]
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Heb gewacht tot de volgende dag. Dan eerst de schakelaar aan de DC zijde op I. Dan de AC schakelaar zijde inschakelen. Met voldoende spanning op de DC zijde zou hij dan de juiste firmware installeren en kan je verder de configuratie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:37
Ik heb een offerte getekend voor het plaatsen van zonnepanelen, maar op het dak heb ik een pijpje staan (ventilatie zolder) waardoor er 1 paneel minder op kan.

Ik heb aangegeven dat die pijp weg kan (of vervangen voor een beluchtingspan), zodat het dak helemaal gevuld kan worden met panelen.

Nu ging ik er vanuit dat installateurs wel vaker zulke pijpjes tegen komen en dus wel raad weten met het oplossen van zulke problemen. En eventueel zulke pannen op voorraad hebben.

Maar nu werd er aan mij gevraagd of ik voor een oplossing kon zorgen.

Mijn vraag is dus vooral, voor de kenners of DHZers.

Hebben alle pannen dezelfde afmetingen, of hoe moet ik gaan bepalen welke beluchtingspan ik moet aanschaffen voor deze pijp?
Ik neem aan dat diameter en hoogte ook nog een rol spelen in dit geheel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Ik denk dat je ten minste een foto zou moeten plaatsen van de achterkant van een standaard pan, en de afmetingen precies. Op de achterkant staat vaak het typ enmerk van de pan vermeld.
Zó , als de vraag er nu ligt, is het absoluut glazen bol werk, en kan niemand je helpen.
Denk ik.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Dat is een beetje wat ik bedoel.

De verwachting dat ik, als een leek, het dak op moet (is al een dingetje) en dan ook nog eens een pan eruit moet trekken om het 1 en ander te onderzoeken.

Terwijl, ik dacht, die mensen doen dat dagelijks. Die zullen zoiets toch vast vaker meemaken en vervangen.

Ik heb wel een foto van de bovenkant.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/NKKJGyfh/IMG-20221103-184659-842.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 15:07

Reinier

\o/

NeutraleTeun schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:11:
Ik heb een offerte getekend voor het plaatsen van zonnepanelen, maar op het dak heb ik een pijpje staan (ventilatie zolder) waardoor er 1 paneel minder op kan.

Ik heb aangegeven dat die pijp weg kan (of vervangen voor een beluchtingspan), zodat het dak helemaal gevuld kan worden met panelen.

Nu ging ik er vanuit dat installateurs wel vaker zulke pijpjes tegen komen en dus wel raad weten met het oplossen van zulke problemen. En eventueel zulke pannen op voorraad hebben.

Hebben alle pannen dezelfde afmetingen, of hoe moet ik gaan bepalen welke beluchtingspan ik moet aanschaffen voor deze pijp?
Ik heb er slechte ervaringen mee. Panelenboer kreeg het niet voor elkaar en liet m'n dak tweenaal niet waterdicht achter. Ik heb er €1000 extra tegenaan gegooid om een andere partij de boel te laten fixen.
Achteraf liever één paneel minder gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:05
NeutraleTeun schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:47:
Dat is een beetje wat ik bedoel.

De verwachting dat ik, als een leek, het dak op moet (is al een dingetje) en dan ook nog eens een pan eruit moet trekken om het 1 en ander te onderzoeken.

Terwijl, ik dacht, die mensen doen dat dagelijks. Die zullen zoiets toch vast vaker meemaken en vervangen.

Ik heb wel een foto van de bovenkant.
[Afbeelding]
Vorige week bij ons ook een ongebruikte ventilatiepijp verwijderd ivm plaatsen zonnepanelen.

Een dakpan meegenomen naar een dakpannenhandel, waar gebruikte pannen te koop zijn.
De man bekijkt de dakpan…..na een paar minuten komt de man met 3 identieke dakpannen. Dit soort bedrijven zijn de echte kenners. ( er zijn vele verschillende dakpannen )
Gelukkig heb ik er 3 meegenomen, helaas was er eentje gesneuveld bij het plaatsen van de zonnepanelen.

Je kunt ze vragen om tijdelijk dakpannen te gebruiken van de onderste rij, dan kunnen ze de pijp verwijderen en de zonnepanelen plaatsen.
Dan eventueel later de de dakpannen regelen en weer plaatsen op de onderste rij

[ Voor 11% gewijzigd door pjotter1965 op 03-11-2022 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NeutraleTeun schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:11:

Er zijn ook ontluchting pannen die geheel uit lood slab bestaan, dus ieder model is na te maken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:08
Ziet er op het eerste oog uit als betonnen sneldekkers.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
pjotter1965 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:59:
[...]
Je kunt ze vragen om tijdelijk dakpannen te gebruiken van de onderste rij, dan kunnen ze de pijp verwijderen en de zonnepanelen plaatsen.
Dan eventueel later de de dakpannen regelen en weer plaatsen op de onderste rij
Maar dus gewoon die pijp eraf halen en een normale dakpan erover moet ook passen/werken?
Ik weet niet wat de standaard is in hoeverre zo'n buis uitsteekt en of je dan nog zou moeten zagen.

En een pan van de onderste rij verwijderen kan zomaar, zonder risico's op bv lekkages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
NeutraleTeun schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:27:
[...]

Maar dus gewoon die pijp eraf halen en een normale dakpan erover moet ook passen/werken?
Ik weet niet wat de standaard is in hoeverre zo'n buis uitsteekt en of je dan nog zou moeten zagen.

En een pan van de onderste rij verwijderen kan zomaar, zonder risico's op bv lekkages.
Inderdaad, dit moet lukken. Bij mij vonden de zonnepanelen-monteurs het geen probleem om dit voor mij te doen. Ik hoefde alleen maar een paar dakpannen te regelen. ( €3,- per stuk )
Waar woon je ?

[ Voor 3% gewijzigd door pjotter1965 op 03-11-2022 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
pjotter1965 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:43:
[...]

Inderdaad, dit moet lukken. Bij mij vonden de zonnepanelen-monteurs het geen probleem om dit voor mij te doen. Ik hoefde alleen maar een paar dakpannen te regelen. ( €3,- per stuk )
Waar woon je ?
Regio midden Limburg.

Die kosten zijn ook zo zeer niet het probleem (ook niet die €1-200 voor een ontluchtingspan), maar meer het, welke heb ik nodig.

En het dak opgaan en mogelijk meer kapot maken (pannen, lek of mijn eigen nek) is dan wel een dingetje.

[ Voor 25% gewijzigd door NeutraleTeun op 03-11-2022 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
NeutraleTeun schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:58:
[...]

Regio midden Limburg.

Die kosten zijn ook zo zeer niet het probleem (ook niet die €1-200 voor een ontluchtingspan), maar meer het, welke heb ik nodig.

En het dak opgaan en mogelijk meer kapot maken (pannen, lek of mijn eigen nek) is dan wel een dingetje.
https://www.mundimatdakma...dakpannen-en-hulpstukken/

Ik ben ook geen specialist, misschien kun je er een email aan wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
NeutraleTeun schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:58:
[...]

Regio midden Limburg.

Je hoeft toch het dak niet op?
Je kan gewoon 1 pan van de onderste rij weg halen, en daarmee naar een 'gebruikte-pannen' boer, zoals hierboven al beschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 16:22
Ben een vriend aan het helpen met zonnepanelen voor op zijn huis. Probleem is echter om voor een redelijke prijs aan een goede omvormer te komen. Zou een 3-fase 5kVA model moeten worden. Liefst een SMA, maar die lijken nergens beschikbaar voor een acceptabele prijs. 2-3 maanden levertijd is acceptabel, aangezien het nu toch eerst winter wordt, maar dan moet ie er ook wel zijn.

Weet iemand waar SMA omvormers bestelbaar en met 2-3 maanden leverbaar zijn tegen acceptabele tarieven?

óf:
Een goed alternatief met prijs/kwaliteitverhouding en leverbaar onder gelijke voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Tsja, bij mijn leverancier bleek SMA ook een probleem qua tijdige levering. Op een gegeven moment was ik er wel klaar mee, installateur bood keuze tussen growatt en Goodwe, de laatste gekozen. Nu afgelopen twee weken gewoon genieten van prima opbrengst. Waarom wilde ik ook weer per se SMA? Ja, Europees product… maar als dat niet leverbaar is houdt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 16:22
Zijn Goodwe en Growatt wel leverbaar? Hoe vergelijken die kwalitatief tov SMA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 15:13
Wij hebben afgelopen jaar ook een 5 kW SMA besteld bij Solar Bouwmarkt. De levertijd was toen 4 maanden. Na 5 maanden wachten hebben de bestelling maar geannuleerd want er was geen enkel zicht op een betrouwbare levertijd.

Vervolgens elders een Solis besteld. Die was na een dag geleverd en maakt een verassend goede eerste indruk. We zien wel of dat zo blijft maar tegen de tijd dat de SMA geleverd zou zijn heeft de Solis zichzelf al terugverdient

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-10 22:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2q2Kp-bpsAwbHHdQg7jtTnu3E_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xad5QyAfXYHYSuk0YkcNf0u7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUxajSZryINum0iaJHM03nduPUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RT8V5p9d0mBqjXirj0j2WsC3.png?f=fotoalbum_large
(De plaatsjes zijn een snipping uit de Homewizard met per fase een String systeem van Zonneplan op Oost en Zuid, de kleinere een Enphase systeem op West, genomen op een zo goed als onbewolkte dag)

Vraag, ik heb bij Zonneplan panelen laten leggen op het dak met een Huawei string opstelling zonder optimizers op Oost en een string op Zuid.
Voor het huis van de buren staat een boom waar in de zomer netjes de zon overheen gaat, het advies was om geen optimizers te nemen.

Vanaf Oktober brengt deze echter schaduw op het string systeem waardoor de opbrengst weg valt. (Nu tussen 11:30 en 15:30 zoals te zien).

De bladeren zijn nog niet uit de boom, ik hoop dat deze snel weg zijn.

Weten jullie misschien of het makkelijk is om achteraf optimizers te plaatsen? Zou dit nog meerwaarde hebben qua kosten als alles er al ligt??

[ Voor 31% gewijzigd door Whiskey48 op 04-11-2022 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Whiskey48 Maak maar eens een sommetje hoeveel opbrengst je hierdoor mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
BarryH schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:58:
@Whiskey48 Maak maar eens een sommetje hoeveel opbrengst je hierdoor mist.
Ja idd, even denken hoe ik dat het beste kan doen. Misschien maar 2 kWh in het najaar en voorjaar per dag op een zonnige dag, zeg 0,5kwh gemiddeld voor de overige dagen. Als de boom bladloos is weet ik nog niet wat het effect is qua schaduw.

Een beetje op de gok, maar ik denk gemiddeld 1kwh per dag €0,50 voor 2x2 maanden per jaar is maar €60 (zonder bladloze wintermaanden).
Alleen over een paar jaar zal de boom wel gegroeid zijn dat hij in 6 maanden zeker voor schaduw zal zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Whiskey48
- zou het relatief doen (dus gemist in oktober is meer dan in november
- dit is bij zonnige uren. als het niet zonnig is, dan in de instraling meer diffuus en is het effect minder.
- kijk eens naar meerdere dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:31

Termy

valt er nog wat te fragge?

Als het pas vanaf oktober schaduw geeft lijkt het me volstrekt irrelevant.

Heb je wel een omvormer met schaduwmanagement? Dat zou wat kunnen helpen zodra de boom kaal is en de schaduw wat harder wordt, maar moet je testen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Termy schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:34:
Als het pas vanaf oktober schaduw geeft lijkt het me volstrekt irrelevant.

Heb je wel een omvormer met schaduwmanagement? Dat zou wat kunnen helpen zodra de boom kaal is en de schaduw wat harder wordt, maar moet je testen.
Hmm, geen idee hoe de omvormer is met schaduw management. Huawei SUN2000-4KTL-L1

Maar inderdaad, even kijken wat er gebeurt als de boom kaal is, zal nog maar een paar weekjes zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Whiskey48 op 04-11-2022 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Whiskey48 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:47:
[...]

Hmm, geen idee hoe de omvormer is met schaduw management. Huawei SUN2000-4KTL-L1

Maar inderdaad, even kijken wat er gebeurt als de boom kaal is, zal nog maar een paar weekjes zijn.
Ik heb het met mijn boom twee jaar bijgehouden, het kwam op 10 oplopend tot 15 procent per maand verlies, maar alleen in de maanden dat er blaadjes aan hingen. In het voorjaar was het drie tot vijf procent, maar eind april ging zon alweer over boom heen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:57:
[...]

Ik heb het met mijn boom twee jaar bijgehouden, het kwam op 10 oplopend tot 15 procent per maand verlies, maar alleen in de maanden dat er blaadjes aan hingen. In het voorjaar was het drie tot vijf procent, maar eind april ging zon alweer over boom heen.
Ah super, ik ga het ook bijhouden maar dit is heel handig om te weten, dank!

Ik laat het voor nu zo dan. Mocht over een aantal jaar de boom zo hoog zijn geworden dat hij ook in de vroege en late zomermaanden in de weg staat, kan ik dan wel kijken wat ik doe. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Whiskey48 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:03:
[...]

Ah super, ik ga het ook bijhouden maar dit is heel handig om te weten, dank!

Ik laat het voor nu zo dan. Mocht over een aantal jaar de boom zo hoog zijn geworden dat hij ook in de vroege en late zomermaanden in de weg staat, kan ik dan wel kijken wat ik doe. Dank!
Als je het over drie jaar pas doet, heb je met dezelfde investering kosten wel drie jaar winst weg gegooid...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:07:
[...]

Als je het over drie jaar pas doet, heb je met dezelfde investering kosten wel drie jaar winst weg gegooid...
Hmm, dat is ook weer zo. De boom is voor nu prima, maar hij gaat nog een stuk groeien.
Misschien even een offerte vragen, maar het naplaatsen van optimizers, zal vast niet goedkoop zijn ben ik bang (Moeten de panelen weer los denk ik met al het meerwerk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Blijvende oplossing: Kappen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Sowieso, stomme boom staat de energietransitie in de weg, omhakken dat ding! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Paul C schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:37:
Mijn leverancier kon ze leveren. Ik geloof wel dat SMA een wat slimmer schaduwmanagement heeft maar als ik nu zie hoe vaak ik dat nodig ga hebben, maak ik me daar niet druk om. Verder is de SEMS-portal van Goodwe soms wat brak/traag, maar hij houdt tot nu toe netjes alle data bij. En volgens mij kon de SMA langzaam afschakelen bij net-overspanning in plaats van direct maar helemaal uit te gaan. Maar hopelijk heb ik dat niet nodig.

Oh, en de Goodwe was ook wel een paar honderd euro goedkoper, zo uit mijn hoofd 🙂

[ Voor 6% gewijzigd door Gramser op 04-11-2022 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Whiskey48 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:15:
[...]

Hmm, dat is ook weer zo. De boom is voor nu prima, maar hij gaat nog een stuk groeien.
Misschien even een offerte vragen, maar het naplaatsen van optimizers, zal vast niet goedkoop zijn ben ik bang (Moeten de panelen weer los denk ik met al het meerwerk).
Ja je moet bij de kabels komen, je moet het eigenlijk zelf kunnen, die 1000 euro die installateur rekent verdien je nooit terug

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-10 15:30
Ik heb dat VEH traject begin van dit jaar gedaan. Ze hadden een scherpe prijs voor een string systeem en zouden volgens de algemene voorwaarden vóór 31 juli plaatsen. Vervolgens kreeg ik enkele weken na ondertekening mailtjes met "corona/leveringsproblemen/personeelstekort/blablabla" en was de verwachting 25 weken wachttijd. Uiteindelijk zijn ze 19 oktober geplaatst. Enige lichtpuntje is dat mijn 2e keus installateur ook in april al aangaf pas in Q4 te kunnen leggen op zijn vroegst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:56
Ik weet in ieder geval welke installateur in Twente je niet moet hebben. :(
Panelen liggen er goed op, alles werkt, maar de bekabeling is helaas slordig aangelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:35
Nou het is zo ver hoor de 8x 395 WP panelen liggen hier op het dak en de eerste terug geleverde Kwh staat op de meter. Bedankt voor alle informatie die ik hier op het forum gekregen heb van mensen.

Moet alleen nog even wachten op de USB wifi dongle omdat die niet meegeleverd was dus kan helaas nog niet uitlezen.
Weet iemand trouwens of deze informatie in de omvormer nog opgeslagen word voor de eerste paar weken (growatt) geen idee hoe lang het duurt voordat die dongle komt maar een volledige statistiek is natuurlijk wel zo leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Ik ben net maar even zelf op het platdak gegaan naar aanleiding voor wederom de storing (31) op de SAJ omvormer (insulation error)

Wat blijkt, 3 connectoren lagen in het water, bekabeling niet opgebonden, 2 steunen t.b.v. de bevestiging van de zonnepanelen niet goed vastgezet, alles aan elkaar geknoopt als een grote inductie lus en zo zijn er nog een paar mankementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 16:10
elektriekert schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:22:
Ik ben net maar even zelf op het platdak gegaan naar aanleiding voor wederom de storing (31) op de SAJ omvormer (insulation error)

Wat blijkt, 3 connectoren lagen in het water, bekabeling niet opgebonden, 2 steunen t.b.v. de bevestiging van de zonnepanelen niet goed vastgezet, alles aan elkaar geknoopt als een grote inductie lus en zo zijn er nog een paar mankementen.
Bij gelijkspanning maakt die lus niks uit hoor...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-10 14:58
Tommie12 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:40:
[...]

Het gaat niet om de PV spanning (DC) maar om de geïnduceerde AC spanning bij blikseminslag.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:11:
[...]

Ja je moet bij de kabels komen, je moet het eigenlijk zelf kunnen, die 1000 euro die installateur rekent verdien je nooit terug
Met een ladder kom ik wel bij de panelen maar ik weet niet hoe de kabels liggen, ik denk dat ze tussen de 2 horizontale draagbalken liggen, dus idd misschien een wat lastigere klus. Dank voor je informatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
cville schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:44:
[...]

Het gaat niet om de PV spanning (DC) maar om de geïnduceerde AC spanning bij blikseminslag.
Die snap ik niet.
Bliksem is eigenlijk een grote DC piek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:42
@computerjunky Helaas wordt de data niet opgeslagen in de omvormer.

De usbdongle kan wel tot een maand data opslaan.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Tommie12 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:40:
[...]

Wat @cville zegt.

Maar de hele installatie is raffel/prutswerk

Edit:
Info inductielus
https://www.zonnefabriek.nl/faq/inductielus-zonnepanelen/

[ Voor 16% gewijzigd door elektriekert op 04-11-2022 15:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:04
Tommie12 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:15:
[...]

Die snap ik niet.
Nee. Bliksem is een grote piek waarin zeer veel AC frequenties zitten (te beschrijven met fourier- transformatie).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dd4FybnchovCdt_3GfNbQFuTKlM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cAZsKNxCuTtXUYj58CzDGHji.png?f=fotoalbum_large
https://www.researchgate....-utilizing_fig2_265922592

[ Voor 44% gewijzigd door Martin7182 op 04-11-2022 16:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cville
Tommie12 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:15:
[...]

Die snap ik niet.
Het is oprecht niet vervelend bedoeld maar ik zou iets meer onderzoek doen/lezen voordat je zulke stellige uitspraken doet.

Ik heb in een ver verleden onderzoek gedaan aan kernfusie machines en die moesten 100MA (mega, niet milli) schakelen in, als ik me het goed herinner, honderden ns. De spanning kwam van een grote condensatorbank (DC) maar ik verzeker je dat bij het ontwikkelen van de schakelaars - die voor eenmalig gebruik waren - een AC ontwerp nodig was.

Bij PV systemen MOET er rekening gehouden worden met het vermijden van een inductielus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
redbullwaning schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:16:
@computerjunky Helaas wordt de data niet opgeslagen in de omvormer.

De usbdongle kan wel tot een maand data opslaan.
Bummer, hopen dat de dongle dan snel komt. De omvormer geeft momenteel wel 2.4 kWh aan op 2 tellers maar die worden morgen dus eg reset neem ik aan. Kan het dus wel even opschrijven voor de zon zo onder gaat al is het niet erg precies met 1 cijfer achter de komma.

Al met al wel in mijn nopjes dat ik zelfs met deze halve dag nog 2.4 KkWh krijg met regen en een wolkendek ertussendoor. Dat is meer als ik in die periode gebruik. Kan niet wachten tot ik al van een jaar data heb.

Zag net wel dat watts op de omvormer min mijn gemeten verbruik en watts op de meter zon 150 watt verschillen. Ik neem aan dat dit de conversie tax van de omvormer is (paar procent inefficiëntie)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-10 15:30
computerjunky schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:31:
Nou het is zo ver hoor de 8x 395 WP panelen liggen hier op het dak en de eerste terug geleverde Kwh staat op de meter. Bedankt voor alle informatie die ik hier op het forum gekregen heb van mensen.

Moet alleen nog even wachten op de USB wifi dongle omdat die niet meegeleverd was dus kan helaas nog niet uitlezen.
Weet iemand trouwens of deze informatie in de omvormer nog opgeslagen word voor de eerste paar weken (growatt) geen idee hoe lang het duurt voordat die dongle komt maar een volledige statistiek is natuurlijk wel zo leuk.
De omvormer houdt wel de totaalstand bij en die kun je later ook uitlezen via de app. Wanneer hij zijn data (per 5 minuten bij mij) niet kwijt kan op de Growatt server om welke reden dan ook, ben je die data kwijt en wordt ook niet achteraf opgeladen. Bij mij tenminste met een Shinelink Lan box. Zo mis ik af een toe een paar uur en laatst zelfs een hele dag data. De laatste dagen gaat het weer goed, weet nog steeds niet of de uitval bij mij zelf zit of bij de server van Growatt die niet al te best schijnt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
kleinelievewolff schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:58:
[...]
De omvormer houdt wel de totaalstand bij en die kun je later ook uitlezen via de app. Wanneer hij zijn data (per 5 minuten bij mij) niet kwijt kan op de Growatt server om welke reden dan ook, ben je die data kwijt en wordt ook niet achteraf opgeladen. Bij mij tenminste met een Shinelink Lan box. Zo mis ik af een toe een paar uur en laatst zelfs een hele dag data. De laatste dagen gaat het weer goed, weet nog steeds niet of de uitval bij mij zelf zit of bij de server van Growatt die niet al te best schijnt te zijn.
Dat is wel knudde. Ik wil natuurlijk wel weten wat dat ding het hele jaar op brengt en gaten in je data is dan niet wenselijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
cville schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:22:
[...]

Het is oprecht niet vervelend bedoeld maar ik zou iets meer onderzoek doen/lezen voordat je zulke stellige uitspraken doet.

Ik heb in een ver verleden onderzoek gedaan aan kernfusie machines en die moesten 100MA (mega, niet milli) schakelen in, als ik me het goed herinner, honderden ns. De spanning kwam van een grote condensatorbank (DC) maar ik verzeker je dat bij het ontwikkelen van de schakelaars - die voor eenmalig gebruik waren - een AC ontwerp nodig was.

Bij PV systemen MOET er rekening gehouden worden met het vermijden van een inductielus.
OK, bedankt voor de les. Had echt niet gedacht dat bliksem dit zou veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Tommie12 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:13:
[...]

OK, bedankt voor de les. Had echt niet gedacht dat bliksem dit zou veroorzaken.
En voor de zekerheid: het gaat hierbij niet noodzakelijk om blikseminslagen in de woning maar in de buurt - tot honderden meters ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

computerjunky schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:07:
[...]

Dat is wel knudde. Ik wil natuurlijk wel weten wat dat ding het hele jaar op brengt en gaten in je data is dan niet wenselijk.
De totale hoeveelheid opgebrachte energie gaat niet verloren. Alleen de detaildata (power curve enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
JvS schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:43:
[...]

De totale hoeveelheid opgebrachte energie gaat niet verloren. Alleen de detaildata (power curve enzo)
Ah top, ja dat vind ik niet heel belangrijk dat is meer leuk om te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:53
Paul C schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:37:
Ik heb zelf een goodwe 2500xs en ben behoorlijk tevreden over die omvormer. Als hij verbonden is met internet heb je monitoring via sems portal en kun je ook lokaal uitlezen en opslaan in een domotica systeem.

Goodwe kan echter ook zonder gebruikersinterventie de firmware updaten. Dus een hacker kan dat ook en als we ruzie krijgen met de Chinezen kan de chinese overheid alle omvormers gelijktijdig in de fik laten vliegen. (En ondertussen maken onze kamerleden zich druk over Chinese camera's bij Buza, hoe naïef, we zijn nog veel kwetsbaarder dan zij denken)

Mijn omvormer hangt toch gewoon aan het internet, maar als Xi te eng wordt verander ik toch maar mijn wifi wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Heeft iemand hier ervaring met het verticaal (echt rechtop) plaatsen van bifacial panelen?

Ik overweeg om er een paar op het platte dak van mijn schuur te zetten. Bovenkant Noord-Zuid, zodat ik een een Oost-West-opstelling van de panelen krijg. Op die manier hoop ik een veel hoger rendement per geïnvesteerde euro te halen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Hippe Lip schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 00:01:
Heeft iemand hier ervaring met het verticaal (echt rechtop) plaatsen van bifacial panelen?

Ik overweeg om er een paar op het platte dak van mijn schuur te zetten. Bovenkant Noord-Zuid, zodat ik een een Oost-West-opstelling van de panelen krijg. Op die manier hoop ik een veel hoger rendement per geïnvesteerde euro te halen.
Heb je al bedacht hoe hoog het vermogen zal zijn rond het middaguur als de zon precies op de zijkant schijnt?
Pagina: 1 ... 25 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren