Zonnepanelen vervangen of bijplaatsen, wat is verstandiger?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Goedenavond,
Wij hebben in april 2017 24 stuks zonnepanelen op ons platte dak laten installeren.
Merk en type: Solar Frontier 170 Wp
Omvormer: Hosola bright 5000 MTL

Wij zouden graag een aantal panelen erbij plaatsen met het vooruitzicht op een warmtepomp die we binnen nu en 2 jaar willen laten plaatsen.

Nu lopen de ideeën hierover uiteen, de één zegt: alles vervangen voor 400Wp panelen, de ander zegt: dat is onzin en zonde, je kunt ook bijplaatsen met een aparte omvormer.

Maar wat is nu verstandiger?
De huidige panelen zijn op betonblokken op het platte dak gemonteerd.
Zouden nieuwe panelen daar eventueel ook op gemonteerd kunnen worden?

Alvast dank voor jullie hulp en advies.

Beste antwoord (via jolandacb op 19-11-2022 08:45)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:55

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ga je de bestaande panelen ook dichter op elkaar leggen in "OW-dakjes" (of NZ-dakjes), zodat ze rug aan rug komen te liggen en er meer ruimte komt voor de nieuwe panelen?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-06 21:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je genoeg ruimte hebt op je dak; heb je niet direct panelen nodig met een hoge Wp.

Maar, reken het eens uit?

Wat krijg je nog voor je huidige panelen; hoeveel kost het om alles nieuw te leggen, hoeveel kost het om alleen de helft nieuw te leggen.

En wat levert het op?

Het hoeft niet allemaal exact te zijn; een grove schatting kan ook al een beeld geven.

Het probleem is wel dat het voor elke installatie weer anders kan zijn, vandaar dat er zo veel verschillende adviezen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:05
Solar Frontiers vind je niet meer denk ik. Je zou er gewoon een nieuwe set bij kunnen plaatsen, die bestaande doen het toch nog prima?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een plaatje Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUiQDKYlXQk6ynrOkygHfuZzlOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IEJ7w5IurZtd3zT3W6iRPapK.jpg?f=fotoalbum_large

4500 kWh uit 4080 Wp is niet verkeerd
jolandacb in "Is combinatie hybride WP met zonneboiler en airco een optie?"

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-10-2022 19:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:27
Met een paar 170Wp panelen bijplaatsen schiet je erg weinig op. Daarbij is het aantal Wp/m² van de Solar Frontier met 135 nogal laag. Een 400Wp paneel doet 50% meer.
Niet verkeerd nee maar met recentere panelen kan er ruim 6000Wp op het dak.
Er is trouwens nauwelijks ruimte om panelen bij te leggen. Van de huidige panelen kunnen er maar een stuk of 4 bij, nog geen 700Wp.

@jolandacb wat zijn de afmetingen van het dak?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Uszka
Alles vervangen voor 1500 kWh extra? Dat ga je niet meer terugverdienen

Nee.... lekker laten liggen. En dan over een jaar of 10 ofzo een hybride zonne systeem met nieuwe panelen en batterijen (komt ook vast subsidie voor nog)

Ik zou er (voor nu) hooguit een "hoymiles" setje bij plaatsen ergens op het platte dak

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-10-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Een nieuw systeem van €1,30/Wp verdien je met de huidige prijzen in 2 jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Uszka
Dan moet je al niet met solaredge of enphase aankomen.
SF is natuurlijk al schaduwmanagement per korte string.
Ze liggen ook nog eens portrait, waarbij horizontale schaduw geen (grote) invloed heeft op de achterliggende rij.

(ik kan geen adviezen geven, want ik heb het zelf bedacht, dit dak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Uszka schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:20:
Met een paar 170Wp panelen bijplaatsen schiet je erg weinig op. Daarbij is het aantal Wp/m² van de Solar Frontier met 135 nogal laag. Een 400Wp paneel doet 50% meer.

[...]

Niet verkeerd nee maar met recentere panelen kan er ruim 6000Wp op het dak.
Er is trouwens nauwelijks ruimte om panelen bij te leggen. Van de huidige panelen kunnen er maar een stuk of 4 bij, nog geen 700Wp.

@jolandacb wat zijn de afmetingen van het dak?
Het dak is ongeveer 9,5 bij 7,25 meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
In het midden van het dak ligt een bijna nieuw zonnepaneel tbv een zonneboiler met 120 liter vat.
Is het dan slimmer die dan weg te halen wat ruimte biedt voor enkele panelen, of niet slim dat paneel weg te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
jolandacb schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:46:
In het midden van het dak ligt een bijna nieuw zonnepaneel tbv een zonneboiler met 120 liter vat.
Is het dan slimmer die dan weg te halen wat ruimte biedt voor enkele panelen, of niet slim dat paneel weg te halen?
Zonnepaneel of zonnecollector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Uszka schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:51:
[...]

Zonnepaneel of zonnecollector?
Zonnecollector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
En heeft het feit dat vanaf januari de btw vervalt op zonnepanelen nog gevolgen voor de prijzen hiervan?
Zullen de leveranciers de prijzen verhogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zelf vervangen of wil je laten vervangen ?

Want als je het zelf gaat doen dan is wet wellicht nog het overwegen waard.
Panelen zijn (volgens mij) nog wel redelijk te vinden, het zijn de omvormers die behoorlijk lastig leverbaar zijn nu. Moet je wel zeker weten dat nieuwe panelen goed samenwerken met je oude omvormer (geen ervaring mee).

En ja, ga er maar vanuit dat de leveranciers de 'btw korting' per 2023 in hun zak gaan steken.
Iedereen is nu op zoek naar panelen/omvormers dus de vraag is hoog. Mensen kopen toch wel.

[ Voor 21% gewijzigd door ZeRoC00L op 05-10-2022 10:46 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-06 10:58
Ik zat nog even naar mijn eigen offerte te kijken. Dat zijn 400Wp panelen (248 euro/ inc btw per stuk) met een afmeting van 113 x 172 cm en deze panelen zijn zeer snel te leveren.

Het enige struikelpunt blijft de omvormer, waarbij 6 maanden levertijd niet ongebruikelijk is. Hogere vermogens (5Kw en meer) zijn makkelijker en sneller leverbaar dan de groep 2.5 Kw - 3.6Kw

-------------
Kijkend naar het screenshot van AJ, denk ik dat die 24 x 400wp er wel oppassen (ligt het wel goed vol) en de zonneboiler kan blijven.

Even rekenen:
24 * 250 = 6000
8Kw omvormer (~3.200 euro premium / 2.400 b-merk)
1500 a 2000 voor vervangen, aanpassen montagekit en extra materiaal

Maakt 9.900 tot 11.200 inc btw

Af:
verkoop van de oude set, zonder montagemateriaal: 1000 euro (natte vinger werk)
BTW (1718 of 1943)

Wordt dan 7.182 - 8.257 euro als netto investering voor 9600 Wp
Daarboven komt dan de afschrijving van de oude set - verkoopbedrag. Het is aan Jolanda om te bepalen of zoiets de moeite waard is

[ Voor 49% gewijzigd door D_Jeff op 05-10-2022 18:54 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
D_Jeff schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:26:
Ik zat nog even naar mijn eigen offerte te kijken. Dat zijn 400Wp panelen (248 euro/ inc btw per stuk) met een afmeting van 113 x 172 cm en deze panelen zijn zeer snel te leveren.

Het enige struikelpunt blijft de omvormer, waarbij 6 maanden levertijd niet ongebruikelijk is. Hogere vermogens (5Kw en meer) zijn makkelijker en sneller leverbaar dan de groep 2.5 Kw - 3.6Kw

-------------
Kijkend naar het screenshot van AJ, denk ik dat die 24 x 400wp er wel oppassen (ligt het wel goed vol) en de zonneboiler kan blijven.

Even rekenen:
24 * 250 = 6000
8Kw omvormer (~3.200 euro premium / 2.400 b-merk)
1500 a 2000 voor vervangen, aanpassen montagekit en extra materiaal

Maakt 9.900 tot 11.200 inc btw

Af:
verkoop van de oude set, zonder montagemateriaal: 1000 euro (natte vinger werk)
BTW (1718 of 1943)

Wordt dan 7.182 - 8.257 euro als netto investering voor 9600 Wp
Daarboven komt dan de afschrijving van de oude set - verkoopbedrag. Het is aan Jolanda om te bepalen of zoiets de moeite waard is
We hebben besloten de huidige panelen te laten liggen.
We willen er 4 of 5 op het platte dak van het huis laten leggen en nog 4 of 5 op het garagedak.
Afhankelijk van grootte van de panelen.

Na veel gelezen te hebben denk ik dat panelen met micro-omvormers beter is dan solaredge.
Woensdag een eerste gesprek met een installateur.
Ik zal zijn ideeën daarna hier plaatsen.
Mochten jullie nu al advies hebben voordat ik het gesprek in ga, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSzTu7fjunF7cLi-5nATGMEjfcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7LMW8Sf1ril4FMyTCYiRL31W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2ACQuNp67akEZPRzpMthvZeg6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uiAvIFOFWJX2ZAXYuhKpTGb0.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog 2 foto's met beschikbare ruimte op het platte dak. Foto van garagedak heb ik geen duidelijkere dan de luchtfoto die is ingevoegd.
Ik overweeg om de zonnecollector weg te laten om extra ruimte te creëren. Ook met het oog op de komst van een warmtepomp en ik de ruimte van het boilervat wil gebruiken voor een groot boilervat van de warmtepomp.

[ Voor 10% gewijzigd door jolandacb op 21-10-2022 06:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 17:32
@jolandacb bedoel je met het garage dak het dak uiterst linksonder, of tussen de woningen. Afmetingen?

Het paneel van de zonneboiler, staat dat wel voldoende stevig? Het is in deze opstelling wel een enorm zeil…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 06:39:
@jolandacb bedoel je met het garage dak het dak uiterst linksonder, of tussen de woningen. Afmetingen?

Het paneel van de zonneboiler, staat dat wel voldoende stevig? Het is in deze opstelling wel een enorm zeil…
De zonnecollector staat stevig genoeg.
Maar inderdaad een groot paneel voor maar een 120 liter vat. Dus ik denk dat een extra zonnepaneel gunstiger is.

Het garagedak is het geel gearceerde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LANtA6Un6b1bBiqeWX80dvTljEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UydBwY8d1u8gvqn9AqlkCRoL.jpg?f=fotoalbum_large

Afmetingen heb ik nu niet, maar zal ik straks bij daglicht opmeten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ga je de bestaande panelen ook dichter op elkaar leggen in "OW-dakjes" (of NZ-dakjes), zodat ze rug aan rug komen te liggen en er meer ruimte komt voor de nieuwe panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:01

paQ

waarom niet 50/50?
Dat je bijvoorbeeld de hele rechterkant vervangt voor 400-450 wp op een nieuwe omvormer (erbij)
Dan kun je kijken wat je van de rechterkant nog naar links erbij kunt leggen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:56
Of alle oude panelen op garage en nieuwe panelen op dak?
Garage lijkt stuk meer schaduw te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
JvS schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:04:
Totaal nog niet aan gedacht.
Ik heb ook geen idee of dat moeilijk is.
Is dat zelf te doen?
Ze liggen op betonvoeten en die zijn weer in het dak geboord, volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

jolandacb schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:23:
[...]

Totaal nog niet aan gedacht.
Ik heb ook geen idee of dat moeilijk is.
Is dat zelf te doen?
Ze liggen op betonvoeten en die zijn weer in het dak geboord, volgens mij.
Is je dak dan een heel klein beetje schuin? Want meestal wordt het gewoon los neergezet met ballast. (daarom maken we ons ook een beetje zorgen om dat enorme paneel met die paar zakjes cement op de voorkant :o).

Ik dacht in je vorige topic te lezen dat het wel zo bedacht was, maar weet niet of @AUijtdehaag iets te maken heeft met de originele installatie:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:58:
Jolanda wekt straks precies op wat ze nodig heeft. (Ietsjes meer)
Heb het zelfs zo uitgemeten dan van zuid opstelling een oost/west te maken is.

We dwalen af....
Klim voortaan zelf even op het dak bij een medetweaker ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 21-10-2022 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
JvS schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:25:
[...]
Is je dak dan een heel klein beetje schuin? Want meestal wordt het gewoon los neergezet met ballast. (daarom maken we ons ook een beetje zorgen om dat enorme paneel met die paar zakjes cement op de voorkant :o).

Ik dacht in je vorige topic te lezen dat het wel zo bedacht was, maar weet niet of @AUijtdehaag iets te maken heeft met de originele installatie:

[...]
Hij heeft advies gegeven, maar installatie is door een bedrijf gedaan toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:04:
waarom niet 50/50?
Dat je bijvoorbeeld de hele rechterkant vervangt voor 400-450 wp op een nieuwe omvormer (erbij)
Dan kun je kijken wat je van de rechterkant nog naar links erbij kunt leggen.
Op zich een goed voorstel, maar dan zou het nieuwe bedrijf wat nu komt de oude panelen moeten gaan verplaatsen, en dat zullen zij niet gaan doen, neem ik aan.
Het bedrijf wat de huidige panelen heeft geplaatst, Sun-Solar, heeft op diverse emails van mijn kant niet gereageerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@jolandacb voor het nieuwe plaatsen van een zonneboiler zeg ik eigenlijk altijd dat PV + warmtepomp (boiler) beter is, maar nu je het al hebt vraag ik me af of weghalen wel een slimme keuze is.

Waarom niet het iets lagere dak ten zuiden van de garage?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
JvS schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:25:
[...]

[...]
Dak is geheel plat.
Die zonnecollector is apart geplaatst en is vastgekit op het dak en er liggen inderdaad zakken cement ter verzwaring op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:47:
@jolandacb voor het nieuwe plaatsen van een zonneboiler zeg ik eigenlijk altijd dat PV + warmtepomp (boiler) beter is, maar nu je het al hebt vraag ik me af of weghalen wel een slimme keuze is.

Waarom niet het iets lagere dak ten zuiden van de garage?
Dat is het dak van tuinhuis + overkapping.
Dat heeft in het vroege voorjaar veel zon, maar aan de achterzijde van onze tuin hebben we leibomen, en die geven zomers veel schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
jolandacb schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:52:
[...]

Is een groter boilervat van ongeveer 230 liter behorende bij een warmtepomp, aan te sluiten op deze zonnecollector?
Dat heeft in het vroege voorjaar veel zon, maar aan de achterzijde van onze tuin hebben we leibomen, en die geven zomers veel schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
jolandacb schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:52:
[...]

Maar de garage heeft weer last van 2 huizen en die boom van de buren? Ik durf mijn vinger er niet voor in het vuur te steken wat betreft de beste keuze ;)

Wellicht is dat ombouw plan van @JvS beter. Maar het lijkt me zaak een en ander vrij natuur getrouw in een van de PV simulatie pakketten te gooien, anders blijft het nog veel meer gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:05
JvS schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:04:
Hier moest ik ook meteen aan denken

Maten zou je na moeten rekenen, maar kan je daarmee niet je huidige set aan één kant van het dak krijgen zodat je de andere kant kan gebruiken voor een nieuwe set? Je huidige betonvoetjes kunnen in ieder geval prima gebruikt worden voor OW/NZ zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:13:
[...]

Maar de garage heeft weer last van 2 huizen en die boom van de buren? Ik durf mijn vinger er niet voor in het vuur te steken wat betreft de beste keuze ;)

Wellicht is dat ombouw plan van @JvS beter. Maar het lijkt me zaak een en ander vrij natuur getrouw in een van de PV simulatie pakketten te gooien, anders blijft het nog veel meer gissen.
Inderdaad, daarim wilden we maar 4 of panelen op het garagedak leggen en eenzelfde aantal op het platte dak erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
nooberke schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:55:
[...]

Hier moest ik ook meteen aan denken

Maten zou je na moeten rekenen, maar kan je daarmee niet je huidige set aan één kant van het dak krijgen zodat je de andere kant kan gebruiken voor een nieuwe set? Je huidige betonvoetjes kunnen in ieder geval prima gebruikt worden voor OW/NZ zo lijkt het.
Dat gaat niet in verband met het gewicht van al die betonvoeten. Die liggen nu verspreid over het dak, maar willen we niet op één helft van het dak, dicht op elkaar leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Wij hebben een legplan en offerte ontvangen voor uitbreiding met 10 zonnepanelen. De adviseur wilde ze echter liever niet op het platte dak uitbreiden ivm teveel schaduw van de schoorsteen. Die is echter maar zo'n 30 cm hoog.
Echter denk ik, met zijn voorstel, dat de panelen in dit legplan meer last van schaduw krijgen van de bomen op de achter- erfgrens en de grote boom van de buren.
Wat denk jullie?
En is de prijs reëel?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qp3RUXV-RtycoTnJ0vmGzrGM24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eWexLznrSySbN9JoTkSDYNkZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-crCUNMl_-UQj8_zAJpnvxGtac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cClRRIjr5U3sOEKVBAD2mJjH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:35
2500 btw terug gave service
ja wie verzinds dat nu en bijna 8000 euro na btw terug gave voor 10 panelen
mogen wel heeeel heel erg netjes werk afleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:17

ErikVers

e-Duurzaam

Beetje normale bedragen zijn van €1,05 tot €1,50 (vrij van btw) per geïnstalleerde Wattpiek

Wat is je woonplaats?

Zelfs alles met micro op platdak zou je wel rond de €7000,- klaar moeten zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door ErikVers op 27-10-2022 20:12 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@jolandacb erg duur ja…

Ben je beetje handig?
Effect van de schaduw kun je simuleren met volledige tekening in sunny design of solaredge designer. Die laatste moet je beweren zelf installateur te zijn en je wil geen monitoring toegang aanvragen… maar ik vind SE makkelijker werken… ook als ik denk dat het als string systeem uitgevoerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
ErikVers schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:10:
Beetje normale bedragen zijn van €1,05 tot €1,50 (vrij van btw) per geïnstalleerde Wattpiek

Wat is je woonplaats?

Zelfs alles met micro op platdak zou je wel rond de €7000,- klaar moeten zijn.
Oké, dat is wel een groot verschil.
Woonplaats Etten-leur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:07:
@jolandacb erg duur ja…

Ben je beetje handig?
Effect van de schaduw kun je simuleren met volledige tekening in sunny design of solaredge designer. Die laatste moet je beweren zelf installateur te zijn en je wil geen monitoring toegang aanvragen… maar ik vind SE makkelijker werken… ook als ik denk dat het als string systeem uitgevoerd kan worden.
Dat is ook wat zij gebruiken toch?
Mijn voorkeur gast wel uit dat micro-omvormers omdat hierbij geen extra omvormer in huis nodig is en we de flexibiliteit houden van extra panelen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Even out of the box denken.
Is het mogelijk om string 3 weg te halen? En dan string 1 en 2 op gelijke hoogte als 4 en 5 te leggen, en dan op de vrij gekomen ruimte 4 nieuwe panelen te leggen, plus nog 2 in het midden?
En dan nog 2 op het dak van de garage en nog 2 op het tuinhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Vanavond ook nog een 2e offerte ontvangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsXwE7xj9esKPsXRbq7EMqjdXg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNT7Er5kh9jWAwJpjs06PYms.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWbTOvBArHYkblSP-l24KrycOmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2yW3JdaVLDfH2aphADlkJLx.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dat is zonder micro-omvormers en die willen wij wel.
Offerte is gestuurd nog voordat er een gesprek is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Die laatste offerte zijn wel micro’s ;)

Micro’s zijn wel duur, zeker Enphase. Maar als je daar vrede mee hebt: het werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:45:
Die laatste offerte zijn wel micro’s ;)

Micro’s zijn wel duur, zeker Enphase. Maar als je daar vrede mee hebt: het werkt prima.
Oh oké, ik las er overheen. |:(
Dan is dat wel een mooie prijs toch?
Alleen de plaats van de panelen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:17

ErikVers

e-Duurzaam

jolandacb schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:57:
[...]

Oh oké, ik las er overheen. |:(
Dan is dat wel een mooie prijs toch?
Alleen de plaats van de panelen niet.
Haha ja is zeker met micro en een hele strakke prijs en snel leveren, zou wat voorzichtig zijn met veel aanbetalen en daarvoor gaan. Uiteraard op de positie die je zelf wilt. Het is een scherpe deal 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
ErikVers schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 00:43:
[...]

Haha ja is zeker met micro en een hele strakke prijs en snel leveren, zou wat voorzichtig zijn met veel aanbetalen en daarvoor gaan. Uiteraard op de positie die je zelf wilt. Het is een scherpe deal 👍
Oké, bedankt.
Ik ga kijken wat we met de positie kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
We hebben inmiddels een keuze gemaakt.
Er gaan 4 oude panelen verwijderd worden.
Of misschien schuiven we de linkse rij panelen op zodat ze iets dichter op elkaar liggen, net als de rechtse rij. Daar zijn we nog niet helemaal over uit.
Maar er komen 8 panelen op het platte dak bij en 2 op het dak van de bijkeuken. Allen met micro-omvormers.
Dan zouden we voldoende stroom op moeten wekken voor een warmtepomp.
Begin 2023 worden ze gelegd.
Pagina: 1