Efficientie verhogen - van 2 strings naar 1 string?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
De volgende setup ligt hier inmiddels 2 1/2 maand:
  • 11x JA Solar JAM60S21-365/MR - datasheet
    Omvormer is geinstalleerd op zolder dicht bij de panelen
  • GoodWe 3600D-NS - datasheet (2 MPPT)
  • West 270gr / tilt: 35gr
Op mijn verzoek had ik deze op 2 strings laten aansluiten (5 + 6 panelen). Reden: Schaduw van schoorsteen rond middag uur, en eventueel voorbereid zijn op toekomstige schaduw van een dakkapel van de buren.
Maar nu blijkt het verlies door schoorsteen erg beperkt (alleen als zon laag staat misschien even), en is er verder geen schaduwwerking.

Met huidige setup zie ik de volgende DC spanningen op de strings:
6 panelen - >185-220v
5 panelen -> 152-180v

Het nominale ingangsvoltage van de GoodWe omvormer is gespecificeerd op 360v. (max 600v, bereik 80-550v).

Helaas kan ik nergens efficientie-grafiekjes vinden van de omvormer, maar kijkend naar andere merken zal de omvormer waarschijnlijk efficienter opereren rondom het nominale voltage.

Mijn idee is daarom om de strings op elkaar aan te sluiten tot 1 string (geeft DC range 337v-400v) om daarmee hopelijk nog een procentje extra opbrengst eruit te halen.

Daarbij heb ik nog 2 vragen:
1. Zijn er andere (nadelige) gevolgen welke ik mogelijk over het hoofd zie? Krijgt de omvormer het bijvoorbeeld zwaarder of juist minder zwaar met 1 string ipv 2? Is er nog iets te zeggen over brandveiligheid bij 1 vs 2 strings?

2. De installatie is met MC4 connectors aangesloten. Zijn dit de juiste stappen om de installatie van 2 naar 1 strings om te zetten?

- wachten tot het donker is
- groep uitschakelen van omvormer
- DC schakelaar op omvormer uitschakelen
- min-kabel String 1 op plus-kabel String 2 aansluiten.
- min-kabel String 2 (zit nu op MMPT2) op min-aansluiting MMPT1 (oude plek min-kabel String 1) aansluiten.
- DC Schakelaar en groep weer inschakelen

4015Wp west (Dordrecht)

Beste antwoord (via Tutti-frutti op 10-06-2021 14:57)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:55
@Tutti-frutti
go for it. d:)b

veel merken geven geen grafiekjes, gebruik er die van power-one (nu ABB) voor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
maar of je nu een SMA/goodwe/omniks/solis etc etc hebt, het zijn allemaal de zelfde type TL omvormers.
intern is het verschil minimaal. ;)

(over het algemeen maken die omvormer tussen de mpp(wat weer een DC/DC convertor is eigenlijk.) en de DC/AC convertor er allemaal +/-350V van.
krijg je 220V van je netbeheerder dan is het ongeveer 340V en krijg je 240V van de netbeheerder dan is het 360V.
en als de mpp dus minder te converteren heeft is hij efficiënter, en scoor je dus een 0,1 tot 2% meer uit je set.
en de mpp kan net iets efficiënter de DC verlagen als verhogen, dus iets boven de 350Vmpp zitten is het slimst. maar ja moet maar net passen op je dak.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nominal dc spanning -= 360 V
11 panelen in een string is ideaal.

Als je NU de dc switch uit zet (en eventueel de automaat in de groepenkast), dan kan je de mc4 stekkers los maken bij de omvormer zonder vlamboog.
Voor de rest klopt het.

Edit: en nu ook dus nog een ingang over voor de noord oost panelen.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-06-2021 12:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• migjes
@Tutti-frutti
go for it. d:)b

veel merken geven geen grafiekjes, gebruik er die van power-one (nu ABB) voor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
maar of je nu een SMA/goodwe/omniks/solis etc etc hebt, het zijn allemaal de zelfde type TL omvormers.
intern is het verschil minimaal. ;)

(over het algemeen maken die omvormer tussen de mpp(wat weer een DC/DC convertor is eigenlijk.) en de DC/AC convertor er allemaal +/-350V van.
krijg je 220V van je netbeheerder dan is het ongeveer 340V en krijg je 240V van de netbeheerder dan is het 360V.
en als de mpp dus minder te converteren heeft is hij efficiënter, en scoor je dus een 0,1 tot 2% meer uit je set.
en de mpp kan net iets efficiënter de DC verlagen als verhogen, dus iets boven de 350Vmpp zitten is het slimst. maar ja moet maar net passen op je dak.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Bedankt! Lijkt inderdaad optimaal dan 8)

Het scheelt misschien ook nog iets in de warmte van de omvormer zelf als hij hiermee efficienter wordt (y)

Ben alleen toch huiverig om het in de volle zon te gaan switchen. Liever minder risico, hoewel het lastiger wordt om het verschil te zien.

Maar... mijn buurman heeft soortgelijke installatie (9 panelen, GW 3000D-NS omvormer), al vanaf het begin (ook 3 maanden geleden) op 1 string en zijn efficientie ligt net iets hoger. Na de switch maar eens kijken of het verschil kleiner is geworden/verdwenen is.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Knal die dc switch maar gewoon uit.
Daar is die voor. (dan had hij maar geen dc switch moeten worden :+ )

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-06-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Tutti-frutti
ach knal die DC switch om, no prob, omvormer gaat dan vanzelf al uit.
(maar aan de andere kant, je produceert nu wel kWh's dan snap ik wel dat je liever dit even in de nacht wil doen. ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:11

Wuursj

want worst is al bezet

Als je hem nu uit zet en 5 minuten later weer kan aanzetten, kan je wel mooi het verschil in opbrengst zien :)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:19
AUijtdehaag schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:14:
Knal die dc switch maar gewoon uit.
Daar is die voor. (dan had hij maar geen dc switch moeten worden :+ )
Mmwoohhh. ;)
Er zijn speciale DC schakelaars van bv. ABB en EATON. Maar ik vraag me af of de DC-schakelaar op de omvormer ook geschikt is om DC bij vollast af te schakelen, vooral als de fabrikant aangeeft dat je eerst de AC eraf moet halen (zodat de stroom door de DC kring stopt).
Dan zou het wel eens kunnen dat zo'n schakelaar bedoeld is om te isoleren, niet om de stroom te onderbreken.

In de handleidingen van Growatt en Goodwe staat resp.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnZvOpzHoyEV57T6XWZhR9vQM4A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mc7t28FLg3Hl4QA8SSF1utpV.png?f=user_large
en
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UAgNTjeLh2O6TR56FXpdrd8KUs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5oL3KeVcGkF3Md7xig5qpR3U.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kY7JyrTGygcvDvDI0co50Zhhaxo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Qn16tlfoGsG1jhdDCTzOsSLS.png?f=user_large
Bij zo'n Chinese omvormer is het maar beter hier niet van af te wijken. Ze zijn niet voor niets relatief goedkoop...

Hier nog een aardig voorbeeld dat DC schakelen niet triviaal is: YouTube: Polarised Solar DC Circuit Breakers - Reverse Polarity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ondanks de aanmoediging het gewoon overdag te doen heb ik geduldig gewacht tot het donker was (Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krSwXbjZ5ZThRqMs7Ggc_gyw6nc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4e9dsW16xNNaTcy4JCFfeHGV.jpg?f=fotoalbum_large "Do not disconnect under load"), en de stappen gevolgd:
- AC groepschakelaar uit
- DC switch op omvormer uit
- S2 plus en min uit PV2 aansluiting geklikt
- S1 min uit PV1 min geklikt en op S2 plus aangesloten
- S2 min op PV1 min aangesloten
- Rubber dopjes op PV2 aansluitingen gedaan
- DC switch aan, AC switch aan

Volgens mij klopt het zo Yes, een mooie 342v op dit ochtend moment :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FB096K-sU18pgaJ-1qiL-DyHkA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Da8Hyw66dTK8Q0qKNTvGpIX6.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 23% gewijzigd door Tutti-frutti op 11-06-2021 09:16 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@WackoH
In het filmpje heb je de volle kortsluitstroom.
Dat is wat anders dan de nominale stroom.
Ik mag verwachten dat de dc schakelaar de nominale stroom mag hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-06-2021 02:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Tutti-frutti schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:20:
Ondanks de aanmoediging het gewoon overdag te doen heb ik geduldig gewacht tot het donker was ([Afbeelding] "Do not disconnect under load"), en de stappen gevolgd:
Dat stickertje op de omvormer noemt inderdaad alle belangrijke aspecten.
Die Chinglish opmerking van "Different brands of connector are forbidden to together" is fraai en het is fijn dat er meestal 2 connectoren worden meegeleverd. Maar hoe weet je welke je moet bestellen en hoe kom je deze niet meer hebt of moet vervangen?
[/quote]
Volgens mij klopt het zo Yes, een mooie 342v op dit ochtend moment :)
[Afbeelding]
Netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 02:55:
@WackoH
In het filmpje heb je de volle kortsluitstroom.
Dat is wat anders dan de nominale stroom.
Juist bij PV valt dat wel mee. De max. MPP is vaak 90~95% van de kortsluitstroom. In mei heb ik een enkele keer zelfs een hogere stroom dan die bij MPP gezien (de spanning zat toen natuurijk niet op MPP).
Ik mag verwachten dat de dc schakelaar de nominale stroom mag hebben.
“Assumptions are the mother of all fuck ups” :*)

Als de fabriaktn zegt dat je iets niet moet doen, is het beter je daar maar aan te houden. Zeker als zo'n fabrikant de grenzen al opzoekt zoals je bij Chinese fabrikanten kunt verwachten.
Sowieso zal ook een schakelaar die er tegen kan, niet beter worden van DC schakelen.
Dit is wel een aardig filmpje van Big Clive over een DC-automaat waar je de schade ana de contacten kan zien, ondanks dat die er voor is gemaakt: YouTube: Inside a 125A DC circuit breaker. Unexpected arc quenching feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
WackoH schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:56:
[...]

Dat stickertje op de omvormer noemt inderdaad alle belangrijke aspecten.
Die Chinglish opmerking van "Different brands of connector are forbidden to together" is fraai en het is fijn dat er meestal 2 connectoren worden meegeleverd. Maar hoe weet je welke je moet bestellen en hoe kom je deze niet meer hebt of moet vervangen?
[/quote]

[...]

Netjes
Goeie vraag. Ik kan zo snel niet de MC4 connectors voor GoodWe vinden om te kopen. Wat nu als ik een andere string zou willen aansluiten.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Je zou Goodwe kunnen benaderen. Dat heb ik als laatste redmiddel ook gedaan om aan een AC connector voor een 2de hands omvormer te komen (was uiteindelijk niet nodig want ik kon de meegeleverde uiteindelijk overnemen).
Volgens de handleiding kan bv. een Goodwe N en DNS serie met een (Duitse) Wieland of een (Chinese) VACONN connector worden geleverd. Die eerste kun je gewoon bij Conrad etc. kopen. Die laatste lukte zelfs niet via Ebay of AliExpress. Ik heb me toen echt de pl**ris gezocht ;)

Terug naar de DC. Dat hele MC4-gebeuren is zo eenvoudig niet. Ik heb daar eerder deze week nog het een en ander over uitgezocht (WackoH in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10")

Voor mij ook een relevant thema want ik wil nl. bij m'n eigen omvormer de bekabeling wijzigingen.
Chinglish continuous in de Goodwe handleiding...:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVVqfVFS7mcVqZBi6ewYrYiv2h4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YVIGJCtJ0zdbhHlhcqBVV3gb.png?f=user_large
Da's dus een probleem want hoe kom je daar aan....
Direct daaronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8E5HLB6aIzm_IrqTtLSWRxqo0o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NVHrrVe0TauuVK8K6ADF1fEz.png?f=user_large
Aha.
H4 is van Amphenol (Amerikaans), MC4 is Staubli (Zwitsers; was het eveneens Zwitserse Multi-Contact, vandaar de MC; er is ook en MC3 ;) ) en het wat onbekende Sunclix is van het Duitse 'Phoenix contact'.
Blijkbaar mag je deze drie merken/types op de omvormer aansluiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toa-dThFZ-Xr9LRMECelHYul0AI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8gVzv9h0PMZjSIkMYFC7lDyZ.png?f=user_large
Dus waarschijnlijk bedoelden ze eerder dat je alleen door Goodwe goedgekeurde connectoren mag gebruiken en dat zijn H4, MC4 en Sunclix.
Als je specifiek zoekt op merk en type nr. bij aanbieders van elektronica materialen (zie mijn post over connectoren), krijgt je waarschijnlijk ook de echte en niet de El Cheapo AliExpress knock-off die je wellicht bij de eerste de beste PV-boer krijgt, en waarmee je een grotere kans op problemen in de toekomst hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Eco
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16-05 10:19
@Tutti-frutti Heeft het samenvoegen van de strings het gewenste resultaat gehad?

Heb een soortgelijke issue ook met een GoodWe omvormer.
[PV] effect schaduw GoodWe GW3600T-DS met 2x5 400Wp

[ Voor 3% gewijzigd door Mr Eco op 23-10-2023 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Mr Eco schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:40:
@Tutti-frutti Heeft het samenvoegen van de strings het gewenste resultaat gehad?

Heb een soortgelijke issue ook met een GoodWe omvormer.
[PV] effect schaduw GoodWe GW3600T-DS met 2x5 400Wp
Het was bij mij geen issue, maar ik wilde een "theoretisch optimale" configuratie. Helaas is er niets te vergelijken, omdat geen dag hetzelfde is. Ik ervaar geen merkbaar verschil door de wijziging.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Eco
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16-05 10:19
Heb 2x5 string samengevoegd tot 1x10 string met 400Wp panelen met een GoodWe GW3600T-DS.
Op hetzelfde dakvlak zit ook identieke omvormer met nog steeds 2x5. Het lijkt te werken;
1x10 doet het beter dan 2x5 op een NO dak in dit jaargetijde (veel indirecte instraling). Nog geen data als zon hoger staat.

Zie andere thread voor details. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77164238

Wat ook opvalt dat XS vormers het veel beter lijken te doen dan de DS; 25-48%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Mr Eco schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:25:
Heb 2x5 string samengevoegd tot 1x10 string met 400Wp panelen met een GoodWe GW3600T-DS.
Op hetzelfde dakvlak zit ook identieke omvormer met nog steeds 2x5. Het lijkt te werken;
1x10 doet het beter dan 2x5 op een NO dak in dit jaargetijde (veel indirecte instraling). Nog geen data als zon hoger staat.

Zie andere thread voor details. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77164238

Wat ook opvalt dat XS vormers het veel beter lijken te doen dan de DS; 25-48%.
Grappig dat je dit aanhaalt! Mijn buurman haalt, volgens de meting van de omvormer, met minder panelen (10% minder WP) dus ook een hogere opbrengst in het winterseizoen met zijn 3000XS. Maar het kan ook prima zijn dat de meting van de XS met lagere wattages een positiever beeld laat zien dan de DS omvormer. Maar dat is lastig te achterhalen. Bij lage opbrengst wijken de metingen van de omvormers vaak (relatief veel) af.

[ Voor 6% gewijzigd door Tutti-frutti op 27-11-2023 10:32 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Ik zou het in de zomer maar op twee strings houden die Goodwe kan maximaal 4680 W aan verdeelt over twee strings dus per strings 2340W.
Zes van jouw panelen leveren al maximaal 2160W op.
Als je geluk hebt dan gaat hij gewoon clippen op zijn max waarde en als je pech hebt gaat de omvormer stuk.

Neemt niet weg dat het hoogste rendement van een omvormer bereikt wordt als hij dicht tegen zijn max werkt.
Dus in de winter de boel op een string zetten lever je meer rendement op maar in het voor/najaar en de zomer zou ik het niet doen.
Bedenk ook dat pv panelen meer rendement hebben bij lagere temperaturen dus een zonnig dag in het voor- of najaar kan wel eens meer vermogen leveren dan je zou verwachten

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ben(V) "Als je pech hebt gaat de omvormer stuk."?
Kan je uitleggen waarom de omvormer dan stuk zou gaan?
Uit de technische data haal ik dit iig niet direct.
Verder is het misschien zinvol de draad van @Mr Eco te bestuderen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als de omvormer er niet tegen beveiligt is dan blijft hij gewoon proberen het aangeboden vermogen van de ene string om te vormen en dan brand hij door.
Ik zeg niet dat het gebeurt, want ik neem aan dat hij wel gaat clippen en dus tegen overbelasting beveiligt is, maar er staat zoals je al zei niets over in de specs.
En als hij gaat clippen heb je alleen maar minder rendement.

Je kunt van alles willen proberen, maar het is gewoon nooit verstandig om buiten de specs van de fabrikant werken,
Een overbelaste omvormer is gewoon een brandgevaar.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ben(V) Je bent de expert en hebt waarschijnlijk meer kennis en ervaring
dan @AUijtdehaag of @Ronald.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als jij het zegt zal het wel zo zijn. O-)
Maar het lijkt me gewoon gezond verstand en meer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:47
Spanning krijg je toegediend als een foie gras eend. Daar heb je niets geen invloed op. Dit dien je dus absoluut binnen de eisen van de omvormer te houden.

Stroom trek je. Naar keuze. Een gloeilamp brand ook niet door ondanks dat deze aan een kabel hangt waar langdurig 3,6 kW door kan een heel kort nog veel meer.

Een omvormer die oprecht door fikt als er potentieel meer vermogen te leveren is als de omvormer kan verwerken zie ik sowieso als gevaarlijke ontwerp fout.

Ik heb een vermogen piek van 387W uit een 350W paneel gezien. Als omvormers daar niet mee om kunnen gaan… dan mogen wat mij betreft de toezichthouders per direct verkoop stop en terug roep actie forceren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ben(V) schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:54:
Ik zou het in de zomer maar op twee strings houden die Goodwe kan maximaal 4680 W aan verdeelt over twee strings dus per strings 2340W.
...
Dat is onjuist. De Goodwe GW3600T kan maximaal 13A per MPPT aan. Of je nu 6 of 12 panelen in serie aan een string hangt, het voltage neemt dan toe, maar amperage zal ongeveer gelijk blijven.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@Tutti-frutti
Het gaat natuurlijk om het vermogen dat hij per string aan kan daar is de elektronica op gedimensioneerd.
De fabrikant gaat echt niet twee string omvormers inbouwen die in hun eentje het totale vermogen kunnen verwerken.
En je raad het al :
Het vermogen is stroom maal spanning

@Ronald
Ik denk ook wel dat die omvormer begrenst per string, maar gaan gaat hij dus clippen (of afslaan) en dan heb je helemaal geen goed rendement meer en daar ging het topic over.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 28-11-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ben(V) schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:43:
@Tutti-frutti
Het gaat natuurlijk om het vermogen dat hij per string aan kan daar is de elektronica op gedimensioneerd.
De fabrikant gaat echt niet twee string omvormers inbouwen die in hun eentje het totale vermogen kunnen verwerken.
En je raad het al :
Het vermogen is stroom maal spanning

@Ronald
Ik denk ook wel dat die omvormer begrenst per string, maar gaan gaat hij dus clippen (of afslaan) en dan heb je helemaal geen goed rendement meer en daar ging het topic over.
Mijn omvormer, 3600D-NS, heeft een max amperage van 11A per string, in een DC-spanningsrange van 80-550v, met een totaal DC vermogen dat niet hoger mag komen dan 4680w. Een vermogen tot 3680w kunnen ze dus prima aan op 1 string zonder te clippen. Zo kun je zo mooi gebruiken voor bijv een oost-west opstelling met in de ochtend veel vermogen op string 1, en smiddags op string 2.

Zoals je in dit topic kunt lezen heb ik mijn westopstelling volledig op 1 string gezet en de 3600D-NS trekt daar prima 3600w+ uit op een mooie mei-dag.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ach beterweter zijn er altijd.
Die specs van de fabrikant zijn er niet voor niets en uiteraard zorgt een fabrikant altijd voor enige over dimensionering, maar let maar eens op de temperatuur van die omvormer, dat komt zijn levensduur echt niet ten goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Op dit forum proberen we elkaar te helpen en zaken aan elkaar uit te leggen. Als er iets beschreven staat wat niet (helemaal) lijkt te kloppen, is het fijn als dat rechtgezet wordt.
Ik probeer aan de hand van de specificaties uit te leggen dat je opmerking niet correct lijkt.
Ben(V) schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:26:
Die specs van de fabrikant zijn er niet voor niets en uiteraard zorgt een fabrikant altijd voor enige over dimensionering, maar let maar eens op de temperatuur van die omvormer, dat komt zijn levensduur echt niet ten goede.
Je verwacht dus dat de temperatuur van de omvormer door deze wijziging zou zijn toegenomen. Als ik de temperatuur logs van de omvormer er op na sla is dat niet het geval. De temperatuur laat voor verschillende periodes (dag, week, maand) voor en na het ompluggen (op 10 juni 2021) het zelfde (schommelende) niveau zien.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:47
Ben(V) schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:43:

@Ronald
Ik reageerde op jouw doorbrandverhaal... Waar je dus wel heel snel van terug krabbelt...
... En toch weer niet... ombuigt in levensduur...

Sja... wat is je punt nu echt?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik zei in mijn eerste post dat het waarschijnlijk niet gebeuren zal omdat ik aannam dat de fabrikant wel beveiligingen ingebouwd zou hebben.
Maar daar heb je vast overheen gelezen.

Pagina: 1