Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Efficientie verhogen - van 2 strings naar 1 string?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Nu online
@Tutti-frutti
go for it. d:)b

veel merken geven geen grafiekjes, gebruik er die van power-one (nu ABB) voor.

maar of je nu een SMA/goodwe/omniks/solis etc etc hebt, het zijn allemaal de zelfde type TL omvormers.
intern is het verschil minimaal. ;)

(over het algemeen maken die omvormer tussen de mpp(wat weer een DC/DC convertor is eigenlijk.) en de DC/AC convertor er allemaal +/-350V van.
krijg je 220V van je netbeheerder dan is het ongeveer 340V en krijg je 240V van de netbeheerder dan is het 360V.
en als de mpp dus minder te converteren heeft is hij efficiënter, en scoor je dus een 0,1 tot 2% meer uit je set.
en de mpp kan net iets efficiënter de DC verlagen als verhogen, dus iets boven de 350Vmpp zitten is het slimst. maar ja moet maar net passen op je dak.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• WackoH
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 15:24
AUijtdehaag schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:14:
Knal die dc switch maar gewoon uit.
Daar is die voor. (dan had hij maar geen dc switch moeten worden :+ )
Mmwoohhh. ;)
Er zijn speciale DC schakelaars van bv. ABB en EATON. Maar ik vraag me af of de DC-schakelaar op de omvormer ook geschikt is om DC bij vollast af te schakelen, vooral als de fabrikant aangeeft dat je eerst de AC eraf moet halen (zodat de stroom door de DC kring stopt).
Dan zou het wel eens kunnen dat zo'n schakelaar bedoeld is om te isoleren, niet om de stroom te onderbreken.

In de handleidingen van Growatt en Goodwe staat resp.:

en
https://tweakers.net/i/9UAgNTjeLh2O6TR56FXpdrd8KUs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5oL3KeVcGkF3Md7xig5qpR3U.png?f=user_large

https://tweakers.net/i/kY7JyrTGygcvDvDI0co50Zhhaxo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Qn16tlfoGsG1jhdDCTzOsSLS.png?f=user_large
Bij zo'n Chinese omvormer is het maar beter hier niet van af te wijken. Ze zijn niet voor niets relatief goedkoop...

Hier nog een aardig voorbeeld dat DC schakelen niet triviaal is: YouTube: Polarised Solar DC Circuit Breakers - Reverse Polarity

• Tutti-frutti
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
Ondanks de aanmoediging het gewoon overdag te doen heb ik geduldig gewacht tot het donker was (https://tweakers.net/i/krSwXbjZ5ZThRqMs7Ggc_gyw6nc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4e9dsW16xNNaTcy4JCFfeHGV.jpg?f=fotoalbum_large "Do not disconnect under load"), en de stappen gevolgd:
- AC groepschakelaar uit
- DC switch op omvormer uit
- S2 plus en min uit PV2 aansluiting geklikt
- S1 min uit PV1 min geklikt en op S2 plus aangesloten
- S2 min op PV1 min aangesloten
- Rubber dopjes op PV2 aansluitingen gedaan
- DC switch aan, AC switch aan

Volgens mij klopt het zo Yes, een mooie 342v op dit ochtend moment :)

[Voor 23% gewijzigd door Tutti-frutti op 11-06-2021 09:16]

4015Wp west (Dordrecht)

• WackoH
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 15:24
Je zou Goodwe kunnen benaderen. Dat heb ik als laatste redmiddel ook gedaan om aan een AC connector voor een 2de hands omvormer te komen (was uiteindelijk niet nodig want ik kon de meegeleverde uiteindelijk overnemen).
Volgens de handleiding kan bv. een Goodwe N en DNS serie met een (Duitse) Wieland of een (Chinese) VACONN connector worden geleverd. Die eerste kun je gewoon bij Conrad etc. kopen. Die laatste lukte zelfs niet via Ebay of AliExpress. Ik heb me toen echt de pl**ris gezocht ;)

Terug naar de DC. Dat hele MC4-gebeuren is zo eenvoudig niet. Ik heb daar eerder deze week nog het een en ander over uitgezocht (WackoH in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10")

Voor mij ook een relevant thema want ik wil nl. bij m'n eigen omvormer de bekabeling wijzigingen.
Chinglish continuous in de Goodwe handleiding...:

Da's dus een probleem want hoe kom je daar aan....
Direct daaronder:

Aha.
H4 is van Amphenol (Amerikaans), MC4 is Staubli (Zwitsers; was het eveneens Zwitserse Multi-Contact, vandaar de MC; er is ook en MC3 ;) ) en het wat onbekende Sunclix is van het Duitse 'Phoenix contact'.
Blijkbaar mag je deze drie merken/types op de omvormer aansluiten:

Dus waarschijnlijk bedoelden ze eerder dat je alleen door Goodwe goedgekeurde connectoren mag gebruiken en dat zijn H4, MC4 en Sunclix.
Als je specifiek zoekt op merk en type nr. bij aanbieders van elektronica materialen (zie mijn post over connectoren), krijgt je waarschijnlijk ook de echte en niet de El Cheapo AliExpress knock-off die je wellicht bij de eerste de beste PV-boer krijgt, en waarmee je een grotere kans op problemen in de toekomst hebt
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True