Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Efficientie verhogen - van 2 strings naar 1 string?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tutti-frutti
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
De volgende setup ligt hier inmiddels 2 1/2 maand:
  • 11x JA Solar JAM60S21-365/MR - datasheet
    Omvormer is geinstalleerd op zolder dicht bij de panelen
  • GoodWe 3600D-NS - datasheet (2 MPPT)
  • West 270gr / tilt: 35gr
Op mijn verzoek had ik deze op 2 strings laten aansluiten (5 + 6 panelen). Reden: Schaduw van schoorsteen rond middag uur, en eventueel voorbereid zijn op toekomstige schaduw van een dakkapel van de buren.
Maar nu blijkt het verlies door schoorsteen erg beperkt (alleen als zon laag staat misschien even), en is er verder geen schaduwwerking.

Met huidige setup zie ik de volgende DC spanningen op de strings:
6 panelen - >185-220v
5 panelen -> 152-180v

Het nominale ingangsvoltage van de GoodWe omvormer is gespecificeerd op 360v. (max 600v, bereik 80-550v).

Helaas kan ik nergens efficientie-grafiekjes vinden van de omvormer, maar kijkend naar andere merken zal de omvormer waarschijnlijk efficienter opereren rondom het nominale voltage.

Mijn idee is daarom om de strings op elkaar aan te sluiten tot 1 string (geeft DC range 337v-400v) om daarmee hopelijk nog een procentje extra opbrengst eruit te halen.

Daarbij heb ik nog 2 vragen:
1. Zijn er andere (nadelige) gevolgen welke ik mogelijk over het hoofd zie? Krijgt de omvormer het bijvoorbeeld zwaarder of juist minder zwaar met 1 string ipv 2? Is er nog iets te zeggen over brandveiligheid bij 1 vs 2 strings?

2. De installatie is met MC4 connectors aangesloten. Zijn dit de juiste stappen om de installatie van 2 naar 1 strings om te zetten?

- wachten tot het donker is
- groep uitschakelen van omvormer
- DC schakelaar op omvormer uitschakelen
- min-kabel String 1 op plus-kabel String 2 aansluiten.
- min-kabel String 2 (zit nu op MMPT2) op min-aansluiting MMPT1 (oude plek min-kabel String 1) aansluiten.
- DC Schakelaar en groep weer inschakelen

4015Wp west (Dordrecht)

Beste antwoord (via Tutti-frutti op 10-06-2021 14:57)

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Nu online
@Tutti-frutti
go for it. d:)b

veel merken geven geen grafiekjes, gebruik er die van power-one (nu ABB) voor.
https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
maar of je nu een SMA/goodwe/omniks/solis etc etc hebt, het zijn allemaal de zelfde type TL omvormers.
intern is het verschil minimaal. ;)

(over het algemeen maken die omvormer tussen de mpp(wat weer een DC/DC convertor is eigenlijk.) en de DC/AC convertor er allemaal +/-350V van.
krijg je 220V van je netbeheerder dan is het ongeveer 340V en krijg je 240V van de netbeheerder dan is het 360V.
en als de mpp dus minder te converteren heeft is hij efficiënter, en scoor je dus een 0,1 tot 2% meer uit je set.
en de mpp kan net iets efficiënter de DC verlagen als verhogen, dus iets boven de 350Vmpp zitten is het slimst. maar ja moet maar net passen op je dak.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True