Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-10 12:06
Ik probeerde al even wat advies in te winnen via het "Elektriciteit opwekken" topic maar dat is inderdaad niet echt de bedoeling, waarvoor excuses. Hier dus een eigen topic.

Mijn doel:
Investeren in zonnepanelen en een goed evenwicht zoeken tussen zo veel mogelijk zonnepanelen en een goed financieel rendement. Ik vind het dus niet erg om 'teveel' panelen (aftoppen) te leggen, zo lang het financieel rendement maar redelijk goed blijft.

De grenzen:
  • Er is geen maximum budget
  • Omvormer mag in BE maximaal 10 kVA zijn
  • Maximaal 750V per string volgens Belgische regelgeving
De situatie
  1. Ik kan niet salderen dus een hoger eigenverbruik (Oost/West) is positief, verbruik is wel maar 1000 kWh/jaar, erg beperkt dus
  2. Hieronder foto van het plat dak. Enige belangrijk obstakel is de lichtkoepel in het midden.
    Ik heb enkele zaken geschetst op het dak. Zowel boven als onder is er plaats voor 14 panelen in portrait (mooi zuidgericht dus). Zou ook landscape kunnen maar dan kan ik er maar half zoveel kwijt.

Links en rechts van de lichtstraat kunnen telkens maar 3 zuid-panelen in landscape.

Gezien de ruimte op het dak lijkt het me ook niet onlogisch om (een deel) Oost/West te leggen. 16 in portrait of 11 in landscape per kant, of nog meer indien ik geen panelen op zuid richt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5roi-5_xw0aP62NMMAuxU_o72w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iBjw3lCfsl7dUvuyy3om6xsv.png?f=fotoalbum_large

In het algemeen topic kwam ik met het idee om 16 panelen te leggen op zuid te leggen, 12 op oost en 12 op west.
Alle oost en west panelen parallel aan de omvormer dus (onderstaande omvormer heeft op 1 string effectief 2 parallel ingangen ook).

Dat is er veel natuurlijk maar als ik kijk naar het financieel rendement, ligt dat met deze opstelling hoger dan bijvoorbeeld 28 of 32 panelen op zuid (om maar een voorbeeld te geven).

Wat vinden jullie?
Zijn er technische redenen om dit toch niet te doen?
Of zijn er nog betere alternatieven voor mijn doel te bereiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1JO0Oj7dYzDaz5TBNc1PO-J5uY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QO02I21UXogId2kBD4Xdch8y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:53
Je geeft aan dat meer dan eigen verbruik neer leggen niet zo zinvol is.
Daarnaast dat je zelf maar 1000kWh per jaar verbruikt.
Waarom dan zoveel panelen (ik woon in NL, dus wellicht iets B wat ik over het hoofd zie?)

Daarnaast kan je de panelen op zuid ook net zo goed oost/west leggen.
Dan heb je gewoon 2 strings, elk op eigen mppt.
Kijk maar eens hoe dat uitkomt, evt. met iets minder panelen ivm je 750V limiet

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
BarryH schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:37:
Je geeft aan dat meer dan eigen verbruik neer leggen niet zo zinvol is.
Daarnaast dat je zelf maar 1000kWh per jaar verbruikt.
Waarom dan zoveel panelen (ik woon in NL, dus wellicht iets B wat ik over het hoofd zie?)

Daarnaast kan je de panelen op zuid ook net zo goed oost/west leggen.
Dan heb je gewoon 2 strings, elk op eigen mppt.
Kijk maar eens hoe dat uitkomt, evt. met iets minder panelen ivm je 750V limiet
Wij kunnen elke kWh die we opwekken natuurlijk wel gewoon verkopen. Momenteel aan een €0,40/kWh.
Ik kijk straks inderdaad even hoe het uitkomt met enkel Oost-West, maar jaaropbrengst zal dan toch iets lager liggen neem ik aan.

Met niet salderen bedoel ik: geen terugdraaiende teller.

[ Voor 3% gewijzigd door Breezz op 10-10-2022 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Breezz Ik zet in op hoger :) (nu haal je niet het optimale uit je oost/west panelen doordat die samen op 1 mppt zitten)
En voordeel oost/west is iets meer opbrengst begin/einde dag (en dan heb je het typisch ook nodig, dus meer eigenverbruik)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
BarryH schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:47:
@Breezz Ik zet in op hoger :) (nu haal je niet het optimale uit je oost/west panelen doordat die samen op 1 mppt zitten)
En voordeel oost/west is iets meer opbrengst begin/einde dag (en dan heb je het typisch ook nodig, dus meer eigenverbruik)
Ik heb het even in SunnyDesign gestoken.
Ik kan dan inderdaad 'maar' 2 x 18 panelen leggen, anders kom ik inderdaad boven die 750V.

Opbrengst is dan iets lager (13164 kWh ipv 14707 kWh).
Mijn 'financieel rendement' waar ik het zo graag over heb blijft echter wel goed.

Bijkomend voordeel is inderdaad dat het de installatie wat vergemakkelijkt. (slechts 2 lange rijen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBkM3CMic1JQwRjOUUJQeN740cw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9D1vzlagWbnwn6TTIojvUTcv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Breezz op 10-10-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Breezz Waar komt die eis van Max 750volt vandaan?

En hoe hoog is de lichtstraat?

Daarnaast kan je misschien nog 18 west erbij leggen. en die op ingang A aansluiten (als parallele string)
Of 18 Oost en dan oost op de 1e mppt.

Dus eerst van links naar rechts: 18 panelen op oost, dan 18 panelen op west (beide westzijde lichtstraat) en dan nog 18 panelen oost (Ten oosten van de lichtstraat.

Wat ik alleen niet begrijp waarom de omvormer 2 parallele strings accepteert, terwijl deze max 20A toelaat?
Heb je alle meldingen van de SMA designer bekeken?

[ Voor 100% gewijzigd door BarryH op 10-10-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
BarryH schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:47:
@Breezz waar komt die eis van Max 750volt vandaan?
Dit is de melding die SunnyDesign geeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNVW597r8UuU-j0CirXh_qWp1-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AJnVBAN8ZMOzfFfYJxEV63KC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Nog even nagedacht:
op deze SMA kan je 2x16 panelen oost en 1x16 panelen west leggen.
alternatief:
2 Goodwe omvormers 3f 10kW (mag dat?) of 2 Goodwe 3f 5kW. Of Solis (datasheet solis) Dit is maar iets duurder dan de SMA
Dan kan je 2x16 panelen oost en 2x 16 panelen west leggen.

(eea afh. van de afstand van de lichtkoepel tot de dakrand aan de oostzijde en de hoogte van de lichtkoepel

[ Voor 112% gewijzigd door BarryH op 10-10-2022 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
BarryH schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:22:
Nog even nagedacht:
op deze SMA kan je 2x16 panelen oost en 1x16 panelen west leggen.
alternatief:
2 Goodwe omvormers 3f 10kW (mag dat?) of 2 Goodwe 3f 5kW. Of Solis (datasheet solis) Dit is maar iets duurder dan de SMA
Dan kan je 2x16 panelen oost en 2x 16 panelen west leggen.

(eea afh. van de afstand van de lichtkoepel tot de dakrand aan de oostzijde en de hoogte van de lichtkoepel
2 x 16 oost en 1 x 16 west kan inderdaad volgens Sunny. Levert 17.987 kWh per jaar op.
Ik moet inderdaad de hoogte van de dakkoepel eens meten, die ken ik momenteel nog niet (dak is 6m hoog dus kom er niet snel op).

Denk dat ik het voorlopig ga houden op mijn configuratie met 2 x 18 panelen.

Hoewel financieel gezien de opstellingen
- 36 op zuid
- 16 op zuid, 12 op oost, 12 op west
nog steeds een hoger rendement hebben.

Ik vind het dak voor 36 op zuid gewoon niet erg geschikt (allemaal rijen van 3 panelen). En boven de lichtkoepel zit ik met de shaduw van de koepel zelf.

[ Voor 21% gewijzigd door Breezz op 10-10-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-09 21:26
Ik zou zelf met zo'n dak overwegen om rekening te houden met dat er in de toekomst misschien toch de mogelijkheid is om een tweede omvormer en/of (zwaardere danwel tweede) aansluiting te realiseren. Dan maximaliseren op de omvormer. Als dat dus bijvoorbeeld 2x16 panelen is dan misschien twee schansen maken van 3x5 (of 3x6) panelen landscape. Een schans op oost en een op west. En die schansen dan aan de noordkant of zuidkant van het dak houden zodat een groot deel van het dak beschikbaar blijft voor de toekomst. Zo heb je dan ook nog ruimte voor bijvoorbeeld een zonneboiler of iets van die geest.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
Ik ga het aftikken op 26 panelen Oost/West van JA Solar (460W half-cut)

Dat ziet er zo uit in Sunny Design.
Moet prima werken toch? :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUgEZ89DsFucD-qVXKXs5nG9eP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XsCA2p3kVwaXHo8y8u8quMcr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:44
@Breezz Dat ziet er technisch prima uit ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1