Ik probeerde al even wat advies in te winnen via het "Elektriciteit opwekken" topic maar dat is inderdaad niet echt de bedoeling, waarvoor excuses. Hier dus een eigen topic.
Mijn doel:
Investeren in zonnepanelen en een goed evenwicht zoeken tussen zo veel mogelijk zonnepanelen en een goed financieel rendement. Ik vind het dus niet erg om 'teveel' panelen (aftoppen) te leggen, zo lang het financieel rendement maar redelijk goed blijft.
De grenzen:/f/image/iBjw3lCfsl7dUvuyy3om6xsv.png?f=fotoalbum_large)
In het algemeen topic kwam ik met het idee om 16 panelen te leggen op zuid te leggen, 12 op oost en 12 op west.
Alle oost en west panelen parallel aan de omvormer dus (onderstaande omvormer heeft op 1 string effectief 2 parallel ingangen ook).
Dat is er veel natuurlijk maar als ik kijk naar het financieel rendement, ligt dat met deze opstelling hoger dan bijvoorbeeld 28 of 32 panelen op zuid (om maar een voorbeeld te geven).
Wat vinden jullie?
Zijn er technische redenen om dit toch niet te doen?
Of zijn er nog betere alternatieven voor mijn doel te bereiken?
Mijn doel:
Investeren in zonnepanelen en een goed evenwicht zoeken tussen zo veel mogelijk zonnepanelen en een goed financieel rendement. Ik vind het dus niet erg om 'teveel' panelen (aftoppen) te leggen, zo lang het financieel rendement maar redelijk goed blijft.
De grenzen:
- Er is geen maximum budget
- Omvormer mag in BE maximaal 10 kVA zijn
- Maximaal 750V per string volgens Belgische regelgeving
- Ik kan niet salderen dus een hoger eigenverbruik (Oost/West) is positief, verbruik is wel maar 1000 kWh/jaar, erg beperkt dus
- Hieronder foto van het plat dak. Enige belangrijk obstakel is de lichtkoepel in het midden.
Ik heb enkele zaken geschetst op het dak. Zowel boven als onder is er plaats voor 14 panelen in portrait (mooi zuidgericht dus). Zou ook landscape kunnen maar dan kan ik er maar half zoveel kwijt.
Links en rechts van de lichtstraat kunnen telkens maar 3 zuid-panelen in landscape.
Gezien de ruimte op het dak lijkt het me ook niet onlogisch om (een deel) Oost/West te leggen. 16 in portrait of 11 in landscape per kant, of nog meer indien ik geen panelen op zuid richt.
/f/image/iBjw3lCfsl7dUvuyy3om6xsv.png?f=fotoalbum_large)
In het algemeen topic kwam ik met het idee om 16 panelen te leggen op zuid te leggen, 12 op oost en 12 op west.
Alle oost en west panelen parallel aan de omvormer dus (onderstaande omvormer heeft op 1 string effectief 2 parallel ingangen ook).
Dat is er veel natuurlijk maar als ik kijk naar het financieel rendement, ligt dat met deze opstelling hoger dan bijvoorbeeld 28 of 32 panelen op zuid (om maar een voorbeeld te geven).
Wat vinden jullie?
Zijn er technische redenen om dit toch niet te doen?
Of zijn er nog betere alternatieven voor mijn doel te bereiken?
/f/image/QO02I21UXogId2kBD4Xdch8y.png?f=fotoalbum_large)