Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.974 views

• jarti66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:58
borft schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:02:
[...]

oef 14 panelen parallel, dan moet je echt dikke kabels hebben, ga je makkelijk over de 140A aan, hoe wou je dat uberhaupt aansluiten?

Daarnaast, niet normale prijzen....
Parallel geschakeld heeft sowieso weinig voordelen in mijn situatie(op het zuiden, geen enkele schaduw) Dus dit was gewoon puur om de prijs op te drijven.
Ja deze kwamen helaas ook met een vrij forse offerte.

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-10 21:46
Ik ben op zoek naar en installateur in Noord Holland, of natuurlijk iemand die landelijk werkt. Helaas krijg ik tot nu toe weinig reacties, of ze willen niet installeren op een bitumen dak.

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik heb een vraagje over het verloop van de installatie van zonnepanelen wat mij nog niet helemaal duidelijk is.

Bij ons worden eind oktober zonnepanelen geinstalleerd.
Ik heb ze nog niet en ze liggen nog niet op het dak.

1. Nu dien je BTW terug te vragen als 'kleine ondernemer' via de belastingdienst. Volgens mij kan je dat pas aanvragen als de panelen er eenmaal liggen want je moet een installatie datum invoeren en die is er nog niet.

2. Teruglevering (vergoeding) regelen met je huidige energieleverancier. Dit kan toch ook pas nadat de panelen actief zijn.

Al met al kan ik toch nu verder nog geen formulieren invullen etc of kan dat al wel?

Burp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:52

de Peer

under peer review

Wii4all schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:02:

2. Teruglevering (vergoeding) regelen met je huidige energieleverancier. Dit kan toch ook pas nadat de panelen actief zijn.
nee, hoef je niets voor te regelen. Staat gewoon in je contract.
Maar wat je misschien bedoelt is aanmelden van de installatie via https://www.energieleveren.nl/
Dat zou ik inderdaad doen zodra de installatiedatum bekend is.

en inderdaad, voor vraag 1 gewoon even wachten tot de boel er ligt is het handigst.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 29-09-2022 13:38 ]

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:41
JWT schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:44:
Die moet je eerst zelf in elkaar zetten ;)
kijk nooit naar de handleiding en heb altijd schroeven over
weet niet of dat handig is

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:55

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Ik heb een offerte gekregen met het volgende:

BELINUS 400WP M8 HJT ULTRA BLACK GLAS-GLAS 400 Wp

Omvormer onduidelijk, maar ik vermoed Goodwe, aangezien ze dit al standaard merk gebruiken. Als leveren ze ook Solaredge als omvormers.

Is Belinus een prima merk als zonnepaneel? En wat zijn de algemene ervaring met Goodwe? Ik heb nu een simpele Goodwe hangen maar ik kan daar amper mee verbinden om mijn data uit te kunnen lezen.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:08
Maxwp schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:45:
zijn er hier mensen die ervaring hebben met de ikea installateur van zonnepanelen?
Ik heb de panelen via Ikea via Sveasolar en zij gebruikten een lokale monteur die het feitelijke aanleggen deed. Werd allemaal netjes gedaan 2 jaar terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:05

Wom

Wii4all schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:02:
Ik heb een vraagje over het verloop van de installatie van zonnepanelen wat mij nog niet helemaal duidelijk is.

Bij ons worden eind oktober zonnepanelen geinstalleerd.
Ik heb ze nog niet en ze liggen nog niet op het dak.

1. Nu dien je BTW terug te vragen als 'kleine ondernemer' via de belastingdienst. Volgens mij kan je dat pas aanvragen als de panelen er eenmaal liggen want je moet een installatie datum invoeren en die is er nog niet.

Al met al kan ik toch nu verder nog geen formulieren invullen etc of kan dat al wel?
Aanmelden bij energieleveren.nl kun je al op voorhand doen. Je mag daar een datum in de toekomst selecteren. Als die installatiedatum vaststaat kan dat dus al.

BTW terugvraag zou ik starten als ze er op liggen en je duidelijkheid hebt over de finale factuur.

[ Voor 5% gewijzigd door Wom op 29-09-2022 14:32 ]

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• Duck
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-10 17:59
Wie zou mij kunnen adviseren in de beste keuze tussen de volgende twee PV-panelen?

Ik heb de keuze tussen de 560Wp Bluesun BSM560M10-72HPH;
https://solarinstallerste...530-550_Rev02_EN_EU-1.pdf
https://www.bluesunpv.com...ut-solar-panels_p527.html
En de Resun 550Wp S8I-550M;
https://www.resunsolar.co.../download/br/RS8I550M.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08GqYmwuQFo5XGJSpO_-Hd85Oww=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pu97x733ZVKcDj0cBeSeocda.png?f=user_large

De verschillen zijn minimaal, zijn er argumenten om voor het ene of het andere merk te kiezen? Betreft zes panelen gecombineerd met een GOODWE 3000-XS op het zuiden.

[ Voor 12% gewijzigd door Duck op 29-09-2022 16:05 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:53
Iemand all full black panelen gezien van 500WP+?
wil pv op mn gevel, maar dat moet langs welstand. Dus moet met weinig panelen veel WP zien te pakken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:19
Iemand nog tips voor goede installateurs voor Zuid-Holland, omgeving Rotterdam?

Ik heb al een paar pogingen via solvari gedaan, maar daar krijg ik ook heel vaak te maken met partijen die alleen op basis van google maps een legplan maken en daarvan een offerte maken. Dat geeft weinig vertrouwen.

Een schouw wordt meestal pas ingepland nadat de 'offerte' is goedgekeurd, of is dat overal wel gebruikelijk?

Reageren mag via DM, of in m'n eigen topic:
[PV] Hulp gevraagd beoordelen offertes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:34
@RudolfR Ben je serieus al vanaf 2018 aan het oriënteren? Wat heb jij dan al een geld laten liggen 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door BGFG op 29-09-2022 19:20 ]

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-10 14:13
Vraagje:

Wij hebben vorig jaar in april 15 panelen laten leggen van 340 Wp. Dan kom je uit op 5.100 Watt. Dit samen met een Growatt MIN 4200 TL-XE omvormer. Het betreft een zadeldak gesitueerd op het ZW. Ik gebruik de ShinePhone app om het te monitoren.

Als ik in de app geeft onze installatie echter een nominaal vermogen aan van 4.200 Watt. Ik heb de screenshot net gemaakt, vandaar dat hij nu op 0 staat . Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1BHqLfLr8sJJCh49XiPFhph7A4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EmbB2uuQ9noEJWLhoigHvB3M.jpg?f=fotoalbum_medium

Op zonnige dagen is het max vermogen inderdaad rond de 4.200 Watt. Zou ik niet gewoon een max vermogen van 5.100 Watt moeten verwachten? Ik heb hier niet heel veel verstand van dus wellicht dat ik iets stoms over het hoofd zie. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:34
ikswarom schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:41:
Vraagje:

Wij hebben vorig jaar in april 15 panelen laten leggen van 340 Wp. Dan kom je uit op 5.100 Watt. Dit samen met een Growatt MIN 4200 TL-XE omvormer. Het betreft een zadeldak gesitueerd op het ZW. Ik gebruik de ShinePhone app om het te monitoren.

Als ik in de app geeft onze installatie echter een nominaal vermogen aan van 4.200 Watt. Ik heb de screenshot net gemaakt, vandaar dat hij nu op 0 staat . [Afbeelding]

Op zonnige dagen is het max vermogen inderdaad rond de 4.200 Watt. Zou ik niet gewoon een max vermogen van 5.100 Watt moeten verwachten? Ik heb hier niet heel veel verstand van dus wellicht dat ik iets stoms over het hoofd zie. :+
Nope. Je omvormer bepaalt de limiet, 4200 watt dus ;)

• ikswarom
BGFG schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:44:
[...]

Nope. Je omvormer bepaalt de limiet, 4200 watt dus ;)
Ah ja natuurlijk. Maar dan is het toch raar dat ze dit pakket hebben aanbevolen? Beetje zonde dat ik dan panelen heb die meer kunnen leveren maar dat de omvormer dit niet kan. Ik ben als totale noob maar uit gegaan van hun expertise.

In de offerte wordt ook slechts over een 'Growatt omvormer' gesproken maar niet een type. Op de factuur staat dit wel, maar die kreeg ik pas na de installatie natuurlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door ikswarom op 29-09-2022 19:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-10 16:32

ErikVers

e-Duurzaam

ikswarom schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:47:
[...]

Ah ja natuurlijk. Maar dan is het toch raar dat ze dit pakket hebben aanbevolen? Beetje zonde dat ik dan panelen heb die meer kunnen leveren maar dat de omvormer dit niet kan. Ik ben als totale noob maar uit gegaan van hun expertise.

In de offerte wordt ook slechts over een 'Growatt omvormer' gesproken maar niet een type. Op de factuur staat dit wel, maar die kreeg ik pas na de installatie natuurlijk.
Kan een prima combi zijn hoor, je vergelijkt het paneel WP met het maximaal wattage van de omvormer. Dit zijn twee verschillende dingen. Als je factor WP/1.2 doet krijg je een grove inschatting van het gewenste omvormer vermogen👍

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 29-09-2022 19:58 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ikswarom schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:47:
[...]

Het kan goed zijn dat een 5100w omvormer een stuk duurder is en die meerprijs niet waard is. Een groot deel van het jaar haal je die 5100w namelijk niet.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ikswarom schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:41:
Vraagje:

Als ik in de app geeft onze installatie echter een nominaal vermogen aan van 4.200 Watt. Ik heb de screenshot net gemaakt, vandaar dat hij nu op 0 staat . [Afbeelding]

Helaas niet: 15x het WP maakt geen watt. Daarvoor moet je kunnen toveren of rond de evenaar wonen.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• ikswarom
ErikVers schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:57:
[...]

Kan een prima combi zijn hoor, je vergelijkt het paneel WP met het maximaal wattage van de omvormer. Dit zijn twee verschillende dingen. Als je factor WP/1.2 doet krijg je een grove inschatting van het gewenste omvormer vermogen👍
Ah ok. thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:00
RudolfR schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:58:
Iemand nog tips voor goede installateurs voor Zuid-Holland, omgeving Rotterdam?

Ik heb al een paar pogingen via solvari gedaan, maar daar krijg ik ook heel vaak te maken met partijen die alleen op basis van google maps een legplan maken en daarvan een offerte maken. Dat geeft weinig vertrouwen.

Een schouw wordt meestal pas ingepland nadat de 'offerte' is goedgekeurd, of is dat overal wel gebruikelijk?

Reageren mag via DM, of in m'n eigen topic:
[PV] Hulp gevraagd beoordelen offertes
Bij mij werd er wel geschouwd voordat ik een offerte kreeg, lijkt me ook wel wenselijk.

Maar als sinds 2018 aan het zoeken? Als je destijds een te dure offerte had geaccepteerd, had je de panelen al half terugverdiend en was je beter uit geweest dan nu met een scherpe offerte ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ErikVers schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:59:
[...]

Helaas niet: 15x het WP maakt geen watt. Daarvoor moet je kunnen toveren of rond de evenaar wonen.
Wat bedoel je hier nu mee? 15x een aantal watt piek geeft een vermogen in Watt. Afhankelijk van de zoninstraling natuurlijk

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 29-09-2022 20:17 ]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

de Peer schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:15:
[...]

Wat bedoel je hier nu mee? 15x een aantal watt piek geeft een vermogen in Watt. Afhankelijk van de zoninstraling natuurlijk
Inderdaad met de juiste factor voor de situatie van montage-windrichting-hellingshoek-schaduw enz…

Maar WP staat natuurlijk niet rechtstreeks tot het jaar kwh wat in dat betreffende bericht werd gesuggereerd.

[ Voor 28% gewijzigd door ErikVers op 29-09-2022 21:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ErikVers schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:57:
[...]

Inderdaad met de juiste factor voor de situatie van montage-windrichting-hellingshoek-schaduw enz…

Maar WP staat natuurlijk niet rechtstreeks tot het jaar kwh wat in dat betreffende bericht werd gesuggereerd.
Dat werd niet gesuggereerd ;) . Het ging alleen over vermogen. Niet over opbrengst in kWh.

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-10 09:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XoKCcFROm6iM_i5yfmzwHkK7APo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKpm2BoasipMVcPlllaXigDN.jpg?f=fotoalbum_large

Ben van plan om de installatie uit te breiden. Wat er nu ligt is de installatie die de projectbouwer heeft geplaatst. De panelen zijn van ecodelta (320wp), de omvormer die er hangt is de goodwe gw3600d-ns.

Totale aantal wp’s is momenteel dus 3840wp, echter merk ik dat de installatie in de zomer op een zonnige dag tussen 11-14 uur maar 3000watt opwekt. Dat zou betekenen dat ik nog een marge van ongeveer 600 watt zou hebben vooraleer de omvormer afschakelt?

Wat raden jullie aan, 2 extra panelen van 320wp erbij leggen of de omvormer vervangen (duur maar misschien dat ik nog een leuk bedrag kan krijgen voor de huidige omvormer) en er gewoon een stuk of 6 bijleggen? Vraag me trouwens ook af of het uberhaupt mogelijk is om andere panelen bij te leggen dan wat er al ligt?

[ Voor 3% gewijzigd door assassin85 op 29-09-2022 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:05
assassin85 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:45:
[Afbeelding]

Ben van plan om de installatie uit te breiden. Wat er nu ligt is de installatie die de projectbouwer heeft geplaatst. De panelen zijn van ecodelta (320wp), de omvormer die er hangt is de goodwe gw3600d-ns.

Totale aantal wp’s is momenteel dus 3840wp, echter merk ik dat de installatie in de zomer op een zonnige dag tussen 11-14 uur maar 3000watt opwekt. Dat zou betekenen dat ik nog een marge van ongeveer 600 watt zou hebben vooraleer de omvormer afschakelt?

Wat raden jullie aan, 2 extra panelen van 320wp erbij leggen of de omvormer vervangen (duur maar misschien dat ik nog een leuk bedrag kan krijgen voor de huidige omvormer) en er gewoon een stuk of 6 bijleggen? Vraag me trouwens ook af of het uberhaupt mogelijk is om andere panelen bij te leggen dan wat er al ligt?
Ik heb 5000+wp liggen aan een goodwe 3600dns, op zuid.
De omvormer schakelt niet uit, hij levert op een moment gewoon niet meer dan 3600watt.
Ik verlies door het afflakken van de parabool aan opbrengst per jaar 2% van de maximale gegenereerde stroom.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• assassin85
Kodess schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:00:
[...]

Ik heb 5000+wp liggen aan een goodwe 3600dns, op zuid.
De omvormer schakelt niet uit, hij levert op een moment gewoon niet meer dan 3600watt.
Ik verlies door het afflakken van de parabool aan opbrengst per jaar 2% van de maximale gegenereerde stroom.
Oke, dan andere vraag; moet ik exact dezelfde panelen erbij gaan leggen of mogen het ook andere merk panelen zijn?

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
[Afbeelding]

Wat is je budget? Hoe oud is de huidige omvormer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

assassin85 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:43:
[...]

Oke, dan andere vraag; moet ik exact dezelfde panelen erbij gaan leggen of mogen het ook andere merk panelen zijn?
Zou wel t mooiste zijn het zelfde. En als ze niet met zelfde specs te vinden zijn kan je tigo optimizers overwegen. Die werken vaak goed met Goodwe. Wel plaats je extra hardware op je dak wat je in mijn ogen altijd moet proberen te minimaliseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-10 06:35

Termy

valt er nog wat te fragge?

[Afbeelding]

Ligt dit echt op 1 oriëntatie zo dicht op elkaar of vertekent er hier iets?

Ik zou er dakjes van maken in de oriëntatie waarin je de meeste panelen kwijt kan. Ik weet niet of je omvormer 2 trackers heeft maar zo ja, dan kan je waarschijnlijk met dezelfde omvormer makkelijk aardig wat meer panelen kwijt.

Meet goed, pas er zoveel mogelijk panelen in en simuleer bv met sunnydesignweb hoe het met aftopping zit.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:46
ErikVers schreef op donderdag 29 september 2022 @ 23:38:
[...]

Zou wel t mooiste zijn het zelfde. En als ze niet met zelfde specs te vinden zijn kan je tigo optimizers overwegen. Die werken vaak goed met Goodwe. Wel plaats je extra hardware op je dak wat je in mijn ogen altijd moet proberen te minimaliseren.
Eens. Qua specs is de stroom het belangrijkst. Spanning doet er niet echt toe. Of je moet boven de maximale stringspanning uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
KaasOmelet schreef op donderdag 29 september 2022 @ 23:05:
[...]

Wat is je budget? Hoe oud is de huidige omvormer?
2000 euro budget, huidige omvormer is een jaar oud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-10 12:03
assassin85 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:59:
[...]

2000 euro budget, huidige omvormer is een jaar oud
Denk er aan dat je bij een grotere omvormer ook een zwaardere automaat en een dikkere kabel nodig hebt. Waarschijnlijk kun je door panelen bij te leggen ook zonder nieuwe omvormer al een grotere jaaropbrengst krijgen. Kijk maar met Sunny Design Web.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:32
Snel zien waar in de buurt allemaal zonnepanelen liggen:
Alle zonnepanelen van Nederland op de kaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
  • Laatst online: 21:27
Man man man, wat een miserie. Alles ligt klaar bij de installateur, alleen de SMA 3.6 omvormer wil maar niet binnenkomen.

Als er iemand een plaats weet waar ik er aan kan geraken, hou je niet in 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-10 10:45
Bij mij in de buurt klopt er niet veel van. Voorbeeld: de site laat bij mij 5 panelen zien; het zijn er 40.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
Kun je in sunnydesignweb ook PV panelen toevoegen?
De Hyundai 430WP HiE-S430HG staat er bijvoorbeeld niet in.

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-10 22:47
Strider schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:52:
Kun je in sunnydesignweb ook PV panelen toevoegen?
De Hyundai 430WP HiE-S430HG staat er bijvoorbeeld niet in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsckwNxUezVJJDb0kK2i6nS8foQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vBkSGPGcgiymplvpEqDSZDHK.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:44

_Arthur

blub

Kr7Br schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:10:
Man man man, wat een miserie. Alles ligt klaar bij de installateur, alleen de SMA 3.6 omvormer wil maar niet binnenkomen.

Bij een groothandel staat staat de SMA 3.6 nu op levering op 6 maart 2023.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Kr7Br schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:10:

https://www.marktplaats.n...laredge-nieuw-en-gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-10 23:01

JT

VETAK y0

[Afbeelding]

Optie 3: 6 panelen erbij en tweede omvormer ernaast. Mits de bedrading de extra stroom aan kan of je nieuwe bedrading kan leggen, al dan niet op een nieuwe groep.

Mogelijk heb ik nog een 1500w SMA omvormer.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 30-09-2022 18:58 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-10 15:23

beany

Meeheheheheh

Excuses als dit al aan bod is gekomen hier, ik heb redelijk het topic door gebladerd, maar kon het antwoord op mijn vraag niet vinden:

Als ik in een contract jaar 4000kWh verbuik, maar ik lever 3000kWh dan moet ik dus nog 1000kWh betalen aan de energieleverancier. Maar, tegen welk tarief ga ik die 1000kWh betalen? Want momenteel wijzigen de prijzen tijdens het contractjaar namelijk nogal. En pas aan het einde van het contractjaar kunnen de sommetjes gemaakt worden: Hoeveel totaal geleverd, hoeveel totaal afgenomen, salderen, etc.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

beany schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:28:
Excuses als dit al aan bod is gekomen hier, ik heb redelijk het topic door gebladerd, maar kon het antwoord op mijn vraag niet vinden:

Als ik in een contract jaar 4000kWh verbuik, maar ik lever 3000kWh dan moet ik dus nog 1000kWh betalen aan de energieleverancier. Maar, tegen welk tarief ga ik die 1000kWh betalen? Want momenteel wijzigen de prijzen tijdens het contractjaar namelijk nogal. En pas aan het einde van het contractjaar kunnen de sommetjes gemaakt worden: Hoeveel totaal geleverd, hoeveel totaal afgenomen, salderen, etc.
Je betaalt het tarief dat tijdens die tariefperiode geldt.

Dus bijvoorbeeld 600kwh tegen het ene tarief en 400 kwh tegen het andere tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-10 15:23

beany

Meeheheheheh

de Peer schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:31:
[...]

Je betaalt het tarief dat tijdens die tariefperiode geldt.

Dus bijvoorbeeld 600kwh tegen het ene tarief en 400 kwh tegen het andere tarief.
Maar salderen gebeurt op jaarbasis, hoe kan er dan gerekend worden met een tariefperiode?

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

beany schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:42:
[...]

Maar salderen gebeurt op jaarbasis, hoe kan er dan gerekend worden met een tariefperiode?
Door bijvoorbeeld eerst binnen de tariefperiodes te salderen en vervolgens erbuiten. Dat is hoe eneco het doet volgens mij.

En sommige partijen, zoals greenchoice salderen simpelweg niet op jaarbasis als je geen jaarcontract hebt.

Iedere partij geeft er een andere invulling aan. En niet altijd op een legale wijze.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 30-09-2022 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
cville schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:25:
[...]
Bij mij in de buurt klopt er niet veel van. Voorbeeld: de site laat bij mij 5 panelen zien; het zijn er 40.
Tja, ze schrijven dat ze op basis van satelliet en vliegtuig foto's werken. Dan vind ik het al heel knap wat ze bereiken...

Iedere gele punt staat voor een groepje panelen, van 1 tot veel, niet voor een paneel (dat aantal schijn je inde btaalde versie te kunnen zien).
Het viel me op dat bij een plat dak installaltie de panelen regelmatig als aparte installaltie worden gezien, maar andere keren ook weer niet. Zal van de ruimte tussen de rijen afhangen.

Bij mij hebben ze een complete installatie met 12 panelen over het hoofd gezien ;-)
Die staat wel op de luchtfoto, maar is niet als installatie geidentificeerd.

Dus het is een leuke tool als een indicatie voor de PV dichtheid in een bepaalde gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-10 13:58
cville schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:25:

Kan altijd gekker: bij mij liggen er 42 , waarvan 32 al 3 jaar , en er staat er niet eentje op de kaart; en ze liggen echt niet verstopt;
Trouwens mijn buurman heeft er meer dan 100, en die staan ook niet op de kaart, liggen er ook 3 jaar.
Dus welke waarde heeft dit kaartje, gezien de geclaimde update datum?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
WackoH schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:41:
[...]

Bij mij hebben ze een complete installatie met 12 panelen over het hoofd gezien ;-)
Die staat wel op de luchtfoto, maar is niet als installatie geidentificeerd.
Herkenbaar. Bij mij is het hele zuid systeem (14 panelen) niet herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:07
cville schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:07:
[...]

Herkenbaar. Bij mij is het hele zuid systeem (14 panelen) niet herkend.
Grappig, die van mij die nu 3 jaar erop liggen staan erop, maar van de overburen die al ruim 6+ jaar panelen hebben staat er helemaal niet op 8)7.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
  • Laatst online: 21:27
_Arthur schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:51:
[...]

Bij een groothandel staat staat de SMA 3.6 nu op levering op 6 maart 2023.
Ja lap, las ik zo lang ga moeten wachten, dan loop ik €600 subsidies mis 😭
Iemand ervaring met zo'n omvormer van tweedehands? De fabrieksgarantie zit er zogezegd nog op, maar hoe wordt dat afgehandeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Laatst online: 20-10 17:59
Ik zit even klem met het eigen verbruik van mijn opgewekte energie. Ik heb een slimme meter waarin het verbruik en teruglevering gelogd worden, en dat zie ik ook op de afrekening van mijn leverancier.

Wat ik echter zie is:
2500 kWh opgewekt
1500 kWh teruggeleverd

1000 kWh heb ik dus zelf verbruikt. Maar begrijp ik nu goed dat die 1000 kWh door mijn energie leverancier niet ‘gezien’ wordt? Oftewel van de 4000 kWh die ik per jaar aan verbruik heb bij mijn leverancier, en na salderend dus netto 2500 kWh verbruik heb, heb ik dan eigenlijk 3500 kWh netto verbruik omdat ik 1000 kWh van mijn zelf opgewekte energie al direct verbruikt heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45

JvS

Ik heb hem zelf ook

bolleh schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:15:

1000 kWh heb ik dus zelf verbruikt. Maar begrijp ik nu goed dat die 1000 kWh door mijn energie leverancier niet ‘gezien’ wordt? Oftewel van de 4000 kWh die ik per jaar aan verbruik heb bij mijn leverancier, en na salderend dus netto 2500 kWh verbruik heb, heb ik dan eigenlijk 3500 kWh netto verbruik omdat ik 1000 kWh van mijn zelf opgewekte energie al direct verbruikt heb?
Correct. Ken je eventueel zelf uitrekenen door de uur/dag/maandgetallen uit je slimme meter en opwerk panelen te combineren. Ik vind dat machtig interessant, dus ik meet alles met behulp van home assistant en dan zie je het dagelijks / live:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OB9DV6ObzlKuiiw8J-lzvH3ECWk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EifUJwxMg4h7h8BeCGV8qBUX.png?f=user_large

6,9kWh gebruikt, 3,6kWh van het net afgenomen en 8,1kWh terug geleverd. De energieboer weet alleen die laatste twee, maar mijn interne metertje meet alles :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 22:58

fmb

bolleh schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:15:
Ik zit even klem met het eigen verbruik van mijn opgewekte energie. Ik heb een slimme meter waarin het verbruik en teruglevering gelogd worden, en dat zie ik ook op de afrekening van mijn leverancier.

Wat ik echter zie is:
2500 kWh opgewekt
1500 kWh teruggeleverd

Ik volg de getallen en termen niet.

Ik vermoed dat je de 2500 kWh opgewekt uitleest uit de omvormer/portal van de zonnepanelen en dat je de 1500 kWh teruggeleverd afleest van de factuur van de energieleverancier. Als dit klopt en beide slaan op dezelfde periode dan heb je dus 1000 kWh van de 2500 kWh van je zonnepanelen zelf verbruikt en die 1000 kWh gaat niet door de slimme meter dus de energieleverancier ziet die niet. Tel daar bij op wat je energieleverancier als geleverd heeft staan dan weet je je eigen totale verbruik. @JvS geeft hier ook een duidelijk antwoord op.

Aanvullend:
Je slimme meter meet alleen wat je van het net hebt afgenomen en wat je hebt teruggeleverd.
Zonder zonnepanelen is dit eenvoudig: je levert niks terug en je eigen verbruik is gelijk aan wat je hebt afgenomen.
Met zonnepanelen zeggen de slimme meterstanden alleen niks over je eigen verbruik. Dat moet je combineren met wat je zonnepanelen hebben opgewekt.

[ Voor 19% gewijzigd door fmb op 01-10-2022 09:50 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
is het nog steeds gebruikelijk om bij de levering van elke paneel de opbrengt certificaat te krijgen of vragen?
zo dat je kan zien hoeveel ( en daadwerkelijk ) een positieve opbrengst er is
dus een 400 wp is 405 wp in de fabriek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Maxwp schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:58:
is het nog steeds gebruikelijk om bij de levering van elke paneel de opbrengt certificaat te krijgen of vragen?
zo dat je kan zien hoeveel ( en daadwerkelijk ) een positieve opbrengst er is
dus een 400 wp is 405 wp in de fabriek?
ik had er nog nooit van gehoord, dus ik denk niet dat het gebruikelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
de Peer schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:59:
[...]

ik had er nog nooit van gehoord, dus ik denk niet dat het gebruikelijk is.
heb het bij mijn beide installaties gehad.
2 verschillende leveranciers en verschillende merken

er word in de fabriek met elk paneel voor het de deur uit gaat een flashtest gedaan
daarbij word gemeten of het paneel minimaal zijn opbrengst opwekt daar word dan een uitdraai van gemaakt die bij het paneel word toegevoegd.
panelen die de waarde niet halen worden als 2e keus op de markt gezet en deze zijn goedkoper
je weet dus niet vooraf als je te maken hebt met goedkopere panelen of het om deze gaat als je niet die meet resultaten hebt plus het is wel fijn om te zien dat je panelen X% meer doen dan opgegeven.

[ Voor 47% gewijzigd door Maxwp op 01-10-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
JvS schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:10:
[...]

Correct. Ken je eventueel zelf uitrekenen door de uur/dag/maandgetallen uit je slimme meter en opwerk panelen te combineren. Ik vind dat machtig interessant, dus ik meet alles met behulp van home assistant en dan zie je het dagelijks / live:

[Afbeelding]

6,9kWh gebruikt, 3,6kWh van het net afgenomen en 8,1kWh terug geleverd. De energieboer weet alleen die laatste twee, maar mijn interne metertje meet alles :).
Is het plaatje dat je toont een standaard onderdeel van HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

cville schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:00:
Is het plaatje dat je toont een standaard onderdeel van HA?
Ja, dat is het "Energy Dashboard". Maar je kan het ook prima zelf knutselen en daarna eventueel met Grafana grafiekjes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
_Arthur schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:02:
[...]

Ja, dat is het "Energy Dashboard". Maar je kan het ook prima zelf knutselen en daarna eventueel met Grafana grafiekjes maken.
Ik heb al mijn data in InfluxDB staan maar het is me nooit gelukt om zo'n energy flow diagram te vinden. Welke techniek wordt er gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

cville schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:04:
Ik heb al mijn data in InfluxDB staan maar het is me nooit gelukt om zo'n energy flow diagram te vinden. Welke techniek wordt er gebruikt?
Zal je toch even hier verder moeten kijken; Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 want voor dit draadje is dat offtopic.

Maar om je opweg te helpen; https://www.home-assistant.io/dashboards/energy/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
swhnld schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:17:
[...]

Ik heb de panelen via Ikea via Sveasolar en zij gebruikten een lokale monteur die het feitelijke aanleggen deed. Werd allemaal netjes gedaan 2 jaar terug.
ow 2 jaar geleden al weer
heb in maart dit jaar een aanvraag in gediend toen er ook nog een s10 % korting was
behalve een email dat het mega druk was heb ik nog niks gehoord :O

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:59
Maxwp schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:00:
[...]

heb het bij mijn beide installaties gehad.
2 verschillende leveranciers en verschillende merken

er word in de fabriek met elk paneel voor het de deur uit gaat een flashtest gedaan
daarbij word gemeten of het paneel minimaal zijn opbrengst opwekt daar word dan een uitdraai van gemaakt die bij het paneel word toegevoegd.
panelen die de waarde niet halen worden als 2e keus op de markt gezet en deze zijn goedkoper
je weet dus niet vooraf als je te maken hebt met goedkopere panelen of het om deze gaat als je niet die meet resultaten hebt plus het is wel fijn om te zien dat je panelen X% meer doen dan opgegeven.
Is het niet zo dat bij de test vastgesteld wordt hoeveel ze werken opwekken en voor hoeveel Wp ze verkocht gaan worden? Je hebt immers vaak een serie van 4-5 panelen die technisch identiek zijn maar toch allemaal verschillende opbrengst hebben in stappen van 5Wp. Stel je hebt een serie 340-345-350-355Wp, dan wordt op basis van de test bepaald al welke van deze 4 hij verkocht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

dennistd schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:54:
[...]

Is het niet zo dat bij de test vastgesteld wordt hoeveel ze werken opwekken en voor hoeveel Wp ze verkocht gaan worden? Je hebt immers vaak een serie van 4-5 panelen die technisch identiek zijn maar toch allemaal verschillende opbrengst hebben in stappen van 5Wp. Stel je hebt een serie 340-345-350-355Wp, dan wordt op basis van de test bepaald al welke van deze 4 hij verkocht wordt.
Correct. Dat verhaal van marktplaats is gewoon verjaardagprietpraat.

Certificaten ook, al heb je vast leveranciers die er eentje voor je maken en garantie gaan bieden enzo. Ik heb het bij mijn panelen niet gehad en heb er nog nooit van gehoord dat iemand die wel kreeg buiten deze persoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

JvS schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:40:
[...]

Certificaten ook, al heb je vast leveranciers die er eentje voor je maken en garantie gaan bieden enzo. Ik heb het bij mijn panelen niet gehad en heb er nog nooit van gehoord dat iemand die wel kreeg buiten deze persoon
Een certificaat is het niet, maar wel een overzicht met welk panel op hoeveel Wp getest is. Dit zijn Canadian Solar 360 Wp panelen waarbij ik een heel pallet heb gekocht bij een groothandel. En ik denk dat daar het 'probleem' zit; uit 1 levering van 30 panelen worden misschien wel 3-4 eindklanten bedient. Dan gaat een panelenboer natuurlijk niet al die eind klanten dit zelfde overzicht geven.

Ik kan alleen over Canadian Solar spreken, daar wordt een dergelijk overzicht dus zeker wel per pallet meegeleverd door de fabrikant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJOV-kwMxteCMvBaQV9ONxZ9CYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3zsxfGmaPIVri9b8ZlbBdOq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-10 22:47
_Arthur schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:03:
[...]

Een certificaat is het niet, maar wel een overzicht met welk panel op hoeveel Wp getest is. Dit zijn Canadian Solar 360 Wp panelen waarbij ik een heel pallet heb gekocht bij een groothandel. En ik denk dat daar het 'probleem' zit; uit 1 levering van 30 panelen worden misschien wel 3-4 eindklanten bedient. Dan gaat een panelenboer natuurlijk niet al die eind klanten dit zelfde overzicht geven.

Ik kan alleen over Canadian Solar spreken, daar wordt een dergelijk overzicht dus zeker wel per pallet meegeleverd door de fabrikant.

[Afbeelding]
code:
1
2
3
4
gem  364,3
stdev  0,6
min  362,8
max  365,0

Wel netjes voor 360 Wp panelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
bvdbos schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:53:
[...]

code:
1
2
3
4
gem  364,3
stdev  0,6
min  362,8
max  365,0

Wel netjes voor 360 Wp panelen..
dat is vrij normaal een watt of 5 er boven

----
JvS schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:40:
[...]

ik heb het niet over marktplaats
en het verhaal zoals je hier boven ziet klopt

[ Voor 48% gewijzigd door Maxwp op 01-10-2022 15:01 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• VlugVlug
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-10 23:24
Na een hele poos mee te hebben gelezen in dit topic heb ik 3 maanden geleden zonnepanelen besteld voor op onze klus-bungalow.

Vandaag zijn er 36 stuks jinko 405wp en een goodwe omvormer geïnstalleerd.

Dank voor alle informatie die ik hier heb mogen opdoen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YK0u75ejfO5Z3UhFQvR77sFWclI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uw02ERBjjJVZDPNdOTZZz8fM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:07
Niet echt betrouwbaar!

In ons blok van 16 woningen hebben 7 woningen al meer dan 2 jaar zonnepanelen. De neo website toont slechts 1 woning met zonnepanelen.

Die ene woning die getoond wordt was de eerste met zonnepanelen 11 jaar geleden! Mijn woning was nummer twee in 2013.

Ze gebruiken dan óf satelliet beelden van 10 jaar oud, óf hun herkenningssoftware werkt slecht!

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Kr7Br schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 07:54:
Iemand ervaring met zo'n omvormer van tweedehands? De fabrieksgarantie zit er zogezegd nog op, maar hoe wordt dat afgehandeld?
Die SMA van MP is niet 2de hands. Is nieuw. Je kan ook een factuur krijgen. Heb ik een tijdje geleden ook 1 gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

VlugVlug schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:29:
Na een hele poos mee te hebben gelezen in dit topic heb ik 3 maanden geleden zonnepanelen besteld voor op onze klus-bungalow.

Vandaag zijn er 36 stuks jinko 405wp en een goodwe omvormer geïnstalleerd.

Dank voor alle informatie die ik hier heb mogen opdoen.
[Afbeelding]
Moet je die panelen vast monteren op het dak tegen weg waaien of staan die gewoon los op het dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
Xqlus1ve schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:08:
[...]

Moet je die panelen vast monteren op het dak tegen weg waaien of staan die gewoon los op het dak?
??
zoals de meeste zonnepaneel installaties op plat dak kan je zien dat ze gewoon verzwaard zijn met wat tegels.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
[...]

Ik zie wel wat balast liggen maar dat lijkt echt heel minimaal? Een paar klinkers per paneel (b.v. paneel midden voor 4 stuks).

[ Voor 5% gewijzigd door twixx op 01-10-2022 21:11 ]

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Pim57 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:41:
[...]

Ze gebruiken dan óf satelliet beelden van 10 jaar oud, óf hun herkenningssoftware werkt slecht!
Nou mijn dakopbouw en panelen van afgelopen februari staan op de foto (niet gedetecteerd als systeem), dus de foto's zijn niet overal oud :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VlugVlug
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-10 23:24
[...]

Er zijn stellages gebouwd met een gecalculeerde hoeveelheid ballast, daarop zijn de panelen gemonteerd. Zouden dus gewoon moeten blijven staan. Door mijn nieuwe pvc dak schroeven is gelukkig niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Pim57 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:41:
[...]

Niet echt betrouwbaar!

In ons blok van 16 woningen hebben 7 woningen al meer dan 2 jaar zonnepanelen. De neo website toont slechts 1 woning met zonnepanelen.

Die ene woning die getoond wordt was de eerste met zonnepanelen 11 jaar geleden! Mijn woning was nummer twee in 2013.

Laatste, bij ons is de satelliet foto niet zo scherp en dan worden dakkapellen ook als paneel gezien, of dakramen bij quadrant woningen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Kodess schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:09:
[...]

??
zoals de meeste zonnepaneel installaties op plat dak kan je zien dat ze gewoon verzwaard zijn met wat tegels.
Oh verdomd, had het nogegeneens gezien, ik wil namelijk op de schuur plug&pay neerleggen.
twixx schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:10:
[...]

Ik zie wel wat balast liggen maar dat lijkt echt heel minimaal? Een paar klinkers per paneel (b.v. paneel midden voor 4 stuks).
Thanks (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 18:39

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Wat vinden de kenners van deze foutjes in de panelen.

Zijn 250Wp panelen, uit 2015.

in de blauwe lijn zie je op een aantal punten een soort "doorbrand" puntje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUmljSB7eBkcNqB8BrQHfwBQQnI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p37YfXwOuNPxQQFgIMQay2Qi.jpg?f=fotoalbum_medium

En hier soort witte streepjes in de cellen. Op de achterzijde voel je de verdikking. En als je er op drukt beweegen de witte streepjes. Als of er vocht in zit..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_K-a2HjFpEsbGXG1M1uWkPjMIJU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bI24MztRbMvOqI1TmTFFHG4.jpg?f=fotoalbum_medium

Deze panelen zijn in 2015 gelegd. als vervanging onder garantie van in 2013 gelegde zonnepanelen. Dus dit zou de tweede keer zijn..
De opbrengst in pvoutput lijkt nu nog wel goed.
Edit : Heb de ladder nog staan, dus zou een paneel los kunnen maken en de achterkatn fotograferen.

[ Voor 3% gewijzigd door Atomic2005 op 02-10-2022 13:53 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
@Atomic2005 De eerste foto zou oververhitting kunnen zijn als het op en bushbar was geweest, maar dat is bij jou niet het geval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEq8IT1B4ye-nFU--SNsZod__xo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hjuIUSQQnMnFbjjB431j7RYv.png?f=fotoalbum_large
BIj oververhitting zou de achterkant er zou uit moeten zien (maar daar kom je natuurlijk niet gemakkelijk bij)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAODf2UvoOKbZosJdQR0teKV9Nw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p7OXeTsnGOQXaeU2h5ZgeuzZ.png?f=fotoalbum_large

De 2de (beginnende) delaminatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9qBAVjyFk2FOdbI59Q1fRKOt7M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ISqALKOO8V1Yusks0KdWMye.png?f=fotoalbum_large

Bron: IEA-PVPS_T13-01_2014_Review_of_Failures_of_Photovoltaic_Modules_Final.pdf

Wat vinden anderen heirvan?

Ik ben wel heel benieuwd naar merk en model van de panelen...

[ Voor 4% gewijzigd door WackoH op 02-10-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben een beetje gaan oriënteren, en heb nu 1 partij gevonden die een offerte kon maken, en belooft nog dit jaar te kunnen plaatsen. Heb geen bijzondere situatie, gewoon een rijtjeshuis met een schuin dak waar makkelijk 10 panelen op passen. Nu vragen ze 7400 euro excl btw voor een set van 10 panelen, parallel geschakeld, voor totaal 3750wp.

Zonder verder al te veel details te geven, en met het idee dat zij wel claimen te kunnen leveren: zou je dit doen? Of word ik nu een beetje bedonderd?

Ik heb de prijzen opgeteld van de componenten die ze allemaal op de offerte hebben staan, en dan kom ik wat lager uit. Toen ik ze een verklaring vroeg, kwam het er eigenlijk op neer: dit is wat het is, die extra kosten zijn gewoon de marge voor ons OMDAT we nu kunnen leveren, en je gaat het momenteel niet (veel) goedkoper ergens anders krijgen. Denken jullie dat dat een beetje klopt?

Ik vind het niet erg om iets meer te betalen om van het gedoe af te zijn, maar ik wil ook niet 2000 euro teveel kwijt zijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kurkentrekker schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:13:

Zonder verder al te veel details te geven, en met het idee dat zij wel claimen te kunnen leveren: zou je dit doen? Of word ik nu een beetje bedonderd?
Ja hoeveel vind je het nu leveren waard. Ze vragen 2 euro per wp. Dat is achterlijk veel. Welk advies verwacht je hier te krijgen? Als je het nu leveren het waard vindt, doen, zoniet, niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
JvS schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:15:
[...]

Ja hoeveel vind je het nu leveren waard. Ze vragen 2 euro per wp. Dat is achterlijk veel. Welk advies verwacht je hier te krijgen? Als je het nu leveren het waard vindt, doen, zoniet, niet doen.
Het advies wat ik verwacht is of 2 euro per wp achterlijk veel is of niet. Met de huidige stroomprijzen, en het energieplafond, verwacht ik zo'n 1600 euro per jaar kwijt te zijn aan stroom. Met deze offerte kan ik dat naar 0 euro brengen, dus zou ik dat met een jaar of 5 terug verdiend hebben. Er van uitgaande dat de stroomprijs niet heel erg gaat zakken natuurlijk.

Aan de andere kant, als ik een half jaar wacht, de markt koelt wat af, en ik kan die panelen ook voor 5000 euro laten leggen (is dat wel normaal?) dan is dat snel verdiend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kurkentrekker schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:20:
[...]

Het advies wat ik verwacht is of 2 euro per wp achterlijk veel is of niet.
Kijk gewoon eens in de 5 laatste offertetopics en je weet genoeg. Dit is achterlijk veel. "Gewoon" andere offertes opvragen en zorgen dat ze ergens voor februari/maart geinstalleerd zijn.

De rest van je gedachten is denk ik ruis en bijzaken die ik er niet bij zou halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-10 00:03
Kurkentrekker schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:13:
Ik ben een beetje gaan oriënteren, en heb nu 1 partij gevonden die een offerte kon maken, en belooft nog dit jaar te kunnen plaatsen. Heb geen bijzondere situatie, gewoon een rijtjeshuis met een schuin dak waar makkelijk 10 panelen op passen. Nu vragen ze 7400 euro excl btw voor een set van 10 panelen, parallel geschakeld, voor totaal 3750wp.

Ik heb de prijzen opgeteld van de componenten die ze allemaal op de offerte hebben staan, en dan kom ik wat lager uit. Toen ik ze een verklaring vroeg, kwam het er eigenlijk op neer: dit is wat het is, die extra kosten zijn gewoon de marge voor ons OMDAT we nu kunnen leveren, en je gaat het momenteel niet (veel) goedkoper ergens anders krijgen. Denken jullie dat dat een beetje klopt?

Ik vind het niet erg om iets meer te betalen om van het gedoe af te zijn, maar ik wil ook niet 2000 euro teveel kwijt zijn...
Sommige partijen kunnen tot max 10% korting gaan. Als deze partij verder goed staat aangeschreven (en je verder geen "aanbrengbonus" gaat gebruiken), kan je eens vragen of er nog mogelijkheden voor korting is.

aanvulling: Reken er maar niet op dat de prijzen volgend kalenderjaar gaan zakken. Daarvoor moet de energieprijs stevig inkakken en mag het 0-tarief niet ingevoerd worden op de gehele PV-handel.

Not gonna happen

[ Voor 7% gewijzigd door D_Jeff op 02-10-2022 15:33 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

D_Jeff schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:31:
[...]

Sommige partijen kunnen tot max 10% korting gaan. Als deze partij verder goed staat aangeschreven (en je verder geen "aanbrengbonus" gaat gebruiken), kan je eens vragen of er nog mogelijkheden voor korting is.

aanvulling: Reken er maar niet op dat de prijzen volgend kalenderjaar gaan zakken. Daarvoor moet de energieprijs stevig inkakken en mag het 0-tarief niet ingevoerd worden op de gehele PV-handel.

Not gonna happen
Heb je de offerte gezien? Zit richting 2 euro / wp. Er zijn zat offertes te vinden voor 1,40 euro/wp met SMA. En nog wel ietsje lager als je niet perse SMA zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
JvS schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:42:
[...]

Heb je de offerte gezien? Zit richting 2 euro / wp. Er zijn zat offertes te vinden voor 1,40 euro/wp met SMA. En nog wel ietsje lager als je niet perse SMA zou willen.
2 weken geleden is hier een SMA installatie live gegaan met een prijs van ~1,55 euro/wp. Dat het serieus minder kan, heb ik bij deze wel bewezen.

Ik weet dat de Zonnefabriek erg dure prijzen (~1,9 tot 2,54/wp) heeft, maar wel vlot kan leveren. Alleen blijft het de vraag welke SMA omvormer je opgehangen krijgt (hogere vermogens omvormers zijn makkelijker te verkrijgen dan de middenmoot vermogens)

----
@Kurkentrekker Start (even) je eigen topic ;)

[ Voor 3% gewijzigd door D_Jeff op 02-10-2022 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:07
[...]

Het advies wat ik verwacht is of 2 euro per wp achterlijk veel is of niet. Met de huidige stroomprijzen, en het energieplafond, verwacht ik zo'n 1600 euro per jaar kwijt te zijn aan stroom. Met deze offerte kan ik dat naar 0 euro brengen, dus zou ik dat met een jaar of 5 terug verdiend hebben. Er van uitgaande dat de stroomprijs niet heel erg gaat zakken natuurlijk.

Aan de andere kant, als ik een half jaar wacht, de markt koelt wat af, en ik kan die panelen ook voor 5000 euro laten leggen (is dat wel normaal?) dan is dat snel verdiend...
Salderen afbouw begint in 2025, dus als je nu 0 op de meter hebt zal dit niet geval zijn na 2025...

Reken meer op 7-10 jaar terugverdientijd met deze hoge prijs per Watt
Uiteraard ook afhankelijk van je eigen directe verbruik en de energieprijs...

Ik zou lekker verzoeken naar een ander partij die het kan leveren uiterlijk volgend jaar ergens begin van het jaar voordat de zon "komt" :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Met de huidige stroomprijzen, en het energieplafond, verwacht ik zo'n 1600 euro per jaar kwijt te zijn aan stroom.
Wie zegt dat dit 5 jaar zo hoog blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:47
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-10 09:20
Ik heb een nieuwe woning gekocht in omgeving Utrecht waar ik graag zonnepanelen wil plaatsen. Veel aanbieders hebben lange offertermijnen.

Iemand nog een tip voor (landelijke) aanbieder met goede prijs/kwaliteit verhouding en goede ervaringen die nog ergens de komende maanden kan leveren? PM mag ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 18:39

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Zorro 250 Wp panelen zijn het.
WackoH schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:49:
@Atomic2005 De eerste foto zou oververhitting kunnen zijn als het op en bushbar was geweest, maar dat is bij jou niet het geval.
[Afbeelding]
BIj oververhitting zou de achterkant er zou uit moeten zien (maar daar kom je natuurlijk niet gemakkelijk bij)
[Afbeelding]

De 2de (beginnende) delaminatie:
[Afbeelding]

Bron: IEA-PVPS_T13-01_2014_Review_of_Failures_of_Photovoltaic_Modules_Final.pdf

Wat vinden anderen heirvan?

Ik ben wel heel benieuwd naar merk en model van de panelen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaFNoP528LFDVVCXHUYSia_h6lU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I8rXCoBHm31VC4shPC5DJ7xQ.jpg?f=fotoalbum_small

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-10 14:00
[...]

Het advies wat ik verwacht is of 2 euro per wp achterlijk veel is of niet. Met de huidige stroomprijzen, en het energieplafond, verwacht ik zo'n 1600 euro per jaar kwijt te zijn aan stroom. Met deze offerte kan ik dat naar 0 euro brengen, dus zou ik dat met een jaar of 5 terug verdiend hebben.
Je weet dat vanaf nu de 4 slechtste maanden zijn voor zonnepanelen? Maximaal 10% ga je halen van je geschatte jaaropbrengst. Dus waarom zou je uberhaupt ze nog dit jaar willen leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
MaStar schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:13:
Ik heb een nieuwe woning gekocht in omgeving Utrecht waar ik graag zonnepanelen wil plaatsen. Veel aanbieders hebben lange offertermijnen.

Iemand nog een tip voor (landelijke) aanbieder met goede prijs/kwaliteit verhouding en goede ervaringen die nog ergens de komende maanden kan leveren? PM mag ook!
Als > 2 euro / wp / exc btw geen probleem is: Zonnefabriek (SMA + SunPower ~400 a 450Wp/paneel). Meer bang voor bucks ga je meer bij een regionale partij krijgen en voor Prov. Utrecht heb ik die helaas niet

[ Voor 9% gewijzigd door D_Jeff op 02-10-2022 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Goedenavond,
Wij hebben in april 2017 24 stuks zonnepanelen op ons platte dak laten installeren.
Merk en type: Solar Frontier 170 Wp
Omvormer: Hosola bright 5000 MTL

Wij zouden graag een aantal panelen erbij plaatsen met het vooruitzicht op een warmtepomp die we binnen nu en 2 jaar willen laten plaatsen. Nu heb ik begrepen dat dit type panelen niet meer geleverd wordt.
Heeft iemand hier misschien ervaring met dit type panelen en het extra plaatsen van panelen?
Wat is er mogelijk op dit gebied?

Alvast dank voor het meedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
jolandacb schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:09:
Goedenavond,
Wij hebben in april 2017 24 stuks zonnepanelen op ons platte dak laten installeren.
Merk en type: Solar Frontier 170 Wp
Omvormer: Hosola bright 5000 MTL

Wij zouden graag een aantal panelen erbij plaatsen met het vooruitzicht op een warmtepomp die we binnen nu en 2 jaar willen laten plaatsen. Nu heb ik begrepen dat dit type panelen niet meer geleverd wordt.
Heeft iemand hier misschien ervaring met dit type panelen en het extra plaatsen van panelen?
Wat is er mogelijk op dit gebied?

Alvast dank voor het meedenken.
Al eens aan vervangen van de huidige set panelen gedacht?

170wp per paneel noem ik niet heel bijzonder meer. 350 a 400wp is momenteel veel voorkomend als aanbieding in een offerte, maar met zoveel panelen kan een 490wp van Hyundai wellicht nog interessant zijn.

Daarmee ga je misschien terug naar ~15 panelen, maar 15 x 490 is alsnog bijna 2x zoveel opwerkcapaciteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-10 12:03
VlugVlug schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:30:
[...]

Er zijn stellages gebouwd met een gecalculeerde hoeveelheid ballast, daarop zijn de panelen gemonteerd. Zouden dus gewoon moeten blijven staan. Door mijn nieuwe pvc dak schroeven is gelukkig niet nodig.
Komt nog bij dat dit op een plat dak staat en de zijkanten van de frames waar de panelen inzitten "dicht" zijn zodat de wind er (bijna) niet onder kan komen. Dan heb je dus ook veel minder ballast nodig in vergelijking met schuin opgestelde panelen op een plat dak waar de wind wel onder de panelen kan komen.

En gaten maken in een plat dak maakt het dak lek 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
D_Jeff schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:13:
[...]

Al eens aan vervangen van de huidige set panelen gedacht?

170wp per paneel noem ik niet heel bijzonder meer. 350 a 400wp is momenteel veel voorkomend als aanbieding in een offerte, maar met zoveel panelen kan een 490wp van Hyundai wellicht nog interessant zijn.

Daarmee ga je misschien terug naar ~15 panelen, maar 15 x 490 is alsnog bijna 2x zoveel opwerkcapaciteit
Mart ze liggen er nog maar net 5,5 jaar op.
Dat is toch wel erg kort.
Het liefst leggen we er een stuk of 4-6 bij.
Wellicht met een aparte omvormer?
Zou dat een (goede)optie zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rookieblue
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-10 18:03
MaStar schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:13:

Ik zou Patrick van zonnekompas Utrecht even bellen. Vooral niet op z'n site letten, hij is te druk om die bij te werken blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-10 12:03
jolandacb schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:17:
[...]
Mee eens dat dat erg kort is, kun je nagaan hoeveel het vermogen per paneel is gestegen sindsdien.

Edit: ging ervan uit dat het even grote panelen zijn als wat "gangbaar" is. Dit blijken kleinere panelen dus dat verklaart een deel van de lagere opbrengst.

Een aantal extra panelen met hun eigen omvormer kan natuurlijk altijd. Maar hoeveel ruimte heb je? En hoeveel Euro's heb je te besteden / ervoor over?

Realiseer je dat een warmtepomp, die je naar ik aanneem wilt gebruiken om je huis te verwarmen, zeer veel stroom verbruikt. Ook heb je die stroom in de winter nodig terwijl de zon dan minder hard schijnt :(

Als je genoeg geld en ruimte hebt zou ik zeggen: zoveel mogelijk panelen (bij) plaatsen. Afhankelijk van jouw specifieke omstandigheden kan het misschien zelfs uit om (een deel van) de oude panelen te vervangen.

[ Voor 7% gewijzigd door peterpv op 03-10-2022 09:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D_Jeff
jolandacb schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:17:
[...]

5,5 jaar voor zo'n set is niet heel erg veel, eens.

Maar het verschil met de huidige panelen is zo groot (170 tegenover 400) dat het vervangen zelfs lonend is. Grote kans dat je zelfs nog 20% terugkrijgt voor de oude set, als je deze te koop aanbiedt.

Mocht jullie in 2017 gebruik gemaakt hebben om de BTW terug te vragen, dan kan dit ook weer (2017 gaat lopen voor kalenderjaren 2018,2019& 2020). Op een set van 7.000 tot 8.000 Wp is dat al snel zo'n 1200 euro.

Even de harde waarheid:
24 * 170 = 4080Wp
10 * 400 = 4000 Wp

Met 10 panelen van dit jaar heb je al dezelfde capaciteit als die 24.
De kans is zelfs aanwezig dat de huidige 400Wp panelen dezelfde oppervlakte hebben als de 170Wp die nu op het dak zitten/liggen.

24 * 400 = 9.600 Wp

Met 9.600 Wp heb je voldoende ruimte om een huis gasloos te maken en alsnog iets terug te kunnen leveren of een (PH-)EV goedkoop te kunnen laden.

De huidige set gaat dat gewoon niet afdekken.

Daarom: Bijplaatsen is goed, vervangen is goud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
is toch altijd zo geweest 1 euro per wp geinstalleerd of soms zelfs wat minder als je een goedkopere vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
D_Jeff schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:29:
[...]

5,5 jaar voor zo'n set is niet heel erg veel, eens.

Maar het verschil met de huidige panelen is zo groot (170 tegenover 400) dat het vervangen zelfs lonend is. Grote kans dat je zelfs nog 20% terugkrijgt voor de oude set, als je deze te koop aanbiedt.

Mocht jullie in 2017 gebruik gemaakt hebben om de BTW terug te vragen, dan kan dit ook weer (2017 gaat lopen voor kalenderjaren 2018,2019& 2020). Op een set van 7.000 tot 8.000 Wp is dat al snel zo'n 1200 euro.

Even de harde waarheid:
24 * 170 = 4080Wp
10 * 400 = 4000 Wp

Met 10 panelen van dit jaar heb je al dezelfde capaciteit als die 24.
De kans is zelfs aanwezig dat de huidige 400Wp panelen dezelfde oppervlakte hebben als de 170Wp die nu op het dak zitten/liggen.

24 * 400 = 9.600 Wp

Met 9.600 Wp heb je voldoende ruimte om een huis gasloos te maken en alsnog iets terug te kunnen leveren of een (PH-)EV goedkoop te kunnen laden.

De huidige set gaat dat gewoon niet afdekken.

Daarom: Bijplaatsen is goed, vervangen is goud ;)
Dat is inderdaad wel zo.
Klinkt logisch.
We gaan erover nadenken.
Pagina: 1 ... 19 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren