Ik overweeg de aanschaf van zonnepanelen maar kan wel wat hulp gebruiken met het beoordelen van offertes en plan van aanpak.
Ik krijg wat wisselende adviezen en ben wel benieuwd naar jullie mening over de offertes.
Oriëntatie:
Achtertuin is ZO/ZZO georiënteerd, hellingshoek 35*.
Dak heeft een oppervlakte van ongeveer 5.40m x 2.80m (tot aan dakkapel)

Elektra:
De wasmachine en droger zitten samen op een groep, er is geen loze leiding voor het toevoegen van een extra groep t.b.v. zonnepanelen.
De bestaande groep loopt direct naar een 4-voudig stopcontact voor de wasmachine & droger.
(Deze twee grootverbruikers zitten nog samen op een aparte combi-regelaar, om gelijktijdig (groot)verbruik te voorkomen) én er zit nog een LED-lampje aangesloten.
Heb nog een oude draaischijfmeter. Van salderen zal op jaarbasis geen sprake zijn.
Op zonnige dagen dat we niet thuis zijn is't waarschijnlijk wel handig.
Dakkapel:
Ik had ergens gelezen dat zonnepanelen aan de dakkapel geen goed idee is, omdat je nooit weet hoe stevig de dakkapel is gebouwd.
Inmiddels twee installateurs over de vloer gehad voor een offerte (3 & 4), twee andere konden het af met een plaatje van Google Earth (1 & 2). Gezien het feit dat de installateurs die zijn komen kijken allebei op 8 panelen zijn blijven steken doet mij vermoeden dat 9 of zelfs 10 panelen teveel van het goede is.
Installateur 1:

2 rijen van 5 panelen in portrait
10x S-Energy (Samsung) 270 Poly BlackFrame
1x Goodwe 2500-NS (1mpp)
Prijs incl. BTW €3642 = 1,348 €/Wp
Installateur 2:

3 rijen van 3 panelen in landscape
9x Trina Solar TSM-270 PC05A Poly
1x Growatt 2000 S
Prijs incl. BTW €3705 = 1,525 €/Wp
Installateur 3:
3x landscape, daaronder 5x portrait
8x S-Energy (Samsung) 270 Poly BlackFrame SN270P-10
1x Omvormer Goodwe 2000-NS (1mpp)
Prijs incl. BTW €3625 = 1,678 €/Wp
óf
8x S-Energy (Samsung) 290 Percium All Black SN290M-10
Prijs incl. BTW €3.950 = 1,70 €/Wp
Volgens de adviseur moet er een groep bij (geen hergebruik was- & drooggroep); door de kruipruimte, langs de hemelwaterafvoer over het dak.
Schaduwwerking van opstaande dakrand rechtvaardigt niet het gebruik van optimizers / parallel systeem.
Adviseur was geen fan van panelen op een dakkapel. Ik, afgaande op wat ik gelezen had, toen ook niet.
Installateur 4:
3x landscape, daaronder 5x portrait + 2 op de dakkapel.
10x JA Solar Percium Zwart 300 WP
10x SolarEdge P300 Optimizer
1x SOLAREDGE MONOFASIGE OMVORMER 3,0KW
Prijs incl. BTW €4.879 = 1,623 €/Wp
Installateur 4 denk dat 2 paneeltjes op dakkapel prima kan i.c.m. platte dak systeem, volledig afgesloten en wind weinig grip.
Verzwaren met terrastegels en er komt misschien 100kg op het dak bij.
In verband met panelen op plat dak (20*, andere hellingshoek), en de schadduwwerking van de opstaande rand, wél een parallel systeem.
Adviseur gaf aan een groep bij te maken op zolder (afsplitsing van was- & drooggroep).
Ik krijg wat wisselende adviezen en ben wel benieuwd naar jullie mening over de offertes.
Oriëntatie:
Achtertuin is ZO/ZZO georiënteerd, hellingshoek 35*.
Dak heeft een oppervlakte van ongeveer 5.40m x 2.80m (tot aan dakkapel)

Elektra:
De wasmachine en droger zitten samen op een groep, er is geen loze leiding voor het toevoegen van een extra groep t.b.v. zonnepanelen.
De bestaande groep loopt direct naar een 4-voudig stopcontact voor de wasmachine & droger.
(Deze twee grootverbruikers zitten nog samen op een aparte combi-regelaar, om gelijktijdig (groot)verbruik te voorkomen) én er zit nog een LED-lampje aangesloten.
Heb nog een oude draaischijfmeter. Van salderen zal op jaarbasis geen sprake zijn.
Op zonnige dagen dat we niet thuis zijn is't waarschijnlijk wel handig.
Dakkapel:
Ik had ergens gelezen dat zonnepanelen aan de dakkapel geen goed idee is, omdat je nooit weet hoe stevig de dakkapel is gebouwd.
Inmiddels twee installateurs over de vloer gehad voor een offerte (3 & 4), twee andere konden het af met een plaatje van Google Earth (1 & 2). Gezien het feit dat de installateurs die zijn komen kijken allebei op 8 panelen zijn blijven steken doet mij vermoeden dat 9 of zelfs 10 panelen teveel van het goede is.
Installateur 1:

2 rijen van 5 panelen in portrait
10x S-Energy (Samsung) 270 Poly BlackFrame
1x Goodwe 2500-NS (1mpp)
Prijs incl. BTW €3642 = 1,348 €/Wp
Installateur 2:

3 rijen van 3 panelen in landscape
9x Trina Solar TSM-270 PC05A Poly
1x Growatt 2000 S
Prijs incl. BTW €3705 = 1,525 €/Wp
Installateur 3:
3x landscape, daaronder 5x portrait
8x S-Energy (Samsung) 270 Poly BlackFrame SN270P-10
Prijs incl. BTW €3625 = 1,678 €/Wp
óf
8x S-Energy (Samsung) 290 Percium All Black SN290M-10
Prijs incl. BTW €3.950 = 1,70 €/Wp
Volgens de adviseur moet er een groep bij (geen hergebruik was- & drooggroep); door de kruipruimte, langs de hemelwaterafvoer over het dak.
Schaduwwerking van opstaande dakrand rechtvaardigt niet het gebruik van optimizers / parallel systeem.
Adviseur was geen fan van panelen op een dakkapel. Ik, afgaande op wat ik gelezen had, toen ook niet.
Installateur 4:
3x landscape, daaronder 5x portrait + 2 op de dakkapel.
10x JA Solar Percium Zwart 300 WP
10x SolarEdge P300 Optimizer
1x SOLAREDGE MONOFASIGE OMVORMER 3,0KW
Prijs incl. BTW €4.879 = 1,623 €/Wp
Installateur 4 denk dat 2 paneeltjes op dakkapel prima kan i.c.m. platte dak systeem, volledig afgesloten en wind weinig grip.
Verzwaren met terrastegels en er komt misschien 100kg op het dak bij.
In verband met panelen op plat dak (20*, andere hellingshoek), en de schadduwwerking van de opstaande rand, wél een parallel systeem.
Adviseur gaf aan een groep bij te maken op zolder (afsplitsing van was- & drooggroep).