Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.976 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:29
Ik weet niet goed in welk topic ik deze vraag kan stellen, ik vermoed hier.

Ik heb bij mij een opstelling bedacht voor zonnepanelen, dit lijkt mij aantrekkelijk maar of dit technisch/hardware matig te realiseren is heb ik mijn bedenkingen bij i.v.m. het minimale vermogen om de omvormer op te starten. Ik vermoed ook dat ik overal optimizers nodig heb aangezien ik op zuid op ten duur schaduw van het huis zelf krijg.

Oost: 4 max 6
Zuid: max 4
West: 12 max 14
Aansluiting 3x25A, mijn voorkeur gaat dus ook uit naar een 3 fase omvormer

Mijn idee achter drie kanten is een beetje om met het werkelijke verbruik mee te kunnen gaan om zo minder op het salderen te rekenen.
Mijn vrouw werkt 50% thuis, dan verwarmen we met L/L MHI 3.5kW

De eigenlijke vraag:
Slaat het ergens op om op drie windrichtingen te werken en is dit überhaupt omvormer technisch mogelijk?
Zo nee, is eventueel 6 panelen op oost en 12 op west wel mogelijk?

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:53
Vogels60 schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:45:

Ik heb bij mij een opstelling bedacht voor zonnepanelen, dit lijkt mij aantrekkelijk maar of dit technisch/hardware matig te realiseren is heb ik mijn bedenkingen bij i.v.m. het minimale vermogen om de omvormer op te starten. Ik vermoed ook dat ik overal optimizers nodig heb aangezien ik op zuid op ten duur schaduw van het huis zelf krijg.

Mijn idee achter drie kanten is een beetje om met het werkelijke verbruik mee te kunnen gaan om zo minder op het salderen te rekenen.

De eigenlijke vraag:
Slaat het ergens op om op drie windrichtingen te werken en is dit überhaupt omvormer technisch mogelijk?
Zo'n legplan is meer iets voor micro's van Enphase oid.

Misschien is een eigen topic voor specifiek advies verstandig. Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:23
Even een snelle check, welk percentage van Wp kun je maximaal ongeveer verwachten op een 20° dak op zuid-oost en haaks erop op noord-oost, midden Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:26

de Peer

under peer review

Martin7182 schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:08:
Even een snelle check, welk percentage van Wp kun je maximaal ongeveer verwachten op een 20° dak op zuid-oost en haaks erop op noord-oost, midden Nederland?
gewoon 100%, als de zon er vol op staat? Maar ik begrijp je vraag denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Martin7182 schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:08:
Tabel van Hespul

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6M8ZQ7RyUQHzYr_TdyPsHRLjWs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u5niXDzkCwOZhOKxFavOXwOP.jpg?f=user_large

Voor NO 20 is het jaarrendement 73% tov zuid en voor ZO 20 is dat 93%. Dus stel een 400Wp paneel doet jaarlijks 400kWh op zuid dan doet datzelfde paneel 292 kWh op NO en 372 kWh op ZO.

[ Voor 8% gewijzigd door Uszka op 25-09-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Misschien had ik "vermogen" erbij moeten zetten. Ik wil dus weten hoeveel instraling ik maximaal kan verwachten op een 20° dak op ZO en op NO. Dit met betrekking tot de omvormervermogen. Even los van al dan niet aftopping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Martin7182 schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:29:
Misschien had ik "vermogen" erbij moeten zetten. Ik wil dus weten hoeveel instraling ik maximaal kan verwachten op een 20° dak op ZO en op NO. Dit met betrekking tot de omvormervermogen. Even los van al dan niet aftopping.
ah dan had ik het toch goed begrepen. 100% dus, als de zon er vol op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Martin7182 schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:29:
Dit kan je veel beter over een jaar simuleren met sunnydesign of met de SE designer ofzo. En hoe groot je omvormer moet zijn hangt ook af of je je gaat voor 'maximale opbrengst per dag op 22 juni' of 'optimale opbrengst per jaar, vergeleken met de meerprijs van een grotere omvormer'
de Peer schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:31:
[...]

ah dan had ik het toch goed begrepen. 100% dus, als de zon er vol op staat.
Hoe bedoel je dit antwoord? Je gaat in ongeveer geen enkele situatie toch 100% van de hele set in vermogen halen (als in 1 wp = 1 watt) in een NO/ZO set. Dit zal eerder op de absolute piek van de piek 0,75 watt per wp zijn (maar daarmee wil ik niet zeggen dat je omvormer 75% van het wp vermogen moet hebben in watt, want dat is waarschijnlijk nog steeds veel te groot)

[ Voor 38% gewijzigd door JvS op 25-09-2022 21:02 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:16
@Martin7182 of thomasberger pvcalc

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JvS schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:57:
[...]

Dit kan je veel beter over een jaar simuleren met sunnydesign of met de SE designer ofzo. En hoe groot je omvormer moet zijn hangt ook af of je je gaat voor 'maximale opbrengst per dag op 22 juni' of 'optimale opbrengst per jaar, vergeleken met de meerprijs van een grotere omvormer'

[...]

Hoe bedoel je dit antwoord? Je gaat in ongeveer geen enkele situatie toch 100% van de hele set in vermogen halen (als in 1 wp = 1 watt) in een NO/ZO set. Dit zal eerder op de absolute piek van de piek 0,75 watt per wp zijn (maar daarmee wil ik niet zeggen dat je omvormer 75% van het wp vermogen moet hebben in watt, want dat is waarschijnlijk nog steeds veel te groot)
Jij denkt in opbrengst op jaarbasis. Hij vraagt om vermogen.
de vraag is (volgens mij) : wat is het piek vermogen dat ik haal op enig punt gedurende het jaar?
Nou aangezien de zon ergens in het jaar er wel precies op zal staan, is het antwoord 100 procent.
Eigenlijk nog hoger natuurlijk want als de zon achter de wolken vandaan komt kun je ook wel 110 percent halen.

Ook bedoelt hij volgens mij ZO of NO, niet en. Maar ook dat was niet duidelijk in zijn vraag

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 25-09-2022 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:50
@Martin7182 ik heb op 1 optimizer 387W gerapporteerd gezien uit een 350W paneel 13 graden pal west.

Dat duurde niet lang, was na een regenbui.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

de Peer schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:15:
[...]

Jij denkt in opbrengst op jaarbasis. Hij vraagt om vermogen.
Ik geef antwoord in vermogen (zie de grafiek). Overigens is het niet zo nuttig om in vermogen te denken, rekenen met gesimuleerde jaaropbrengst is naar mijn mening een stuk nuttiger :).
de Peer schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:15:
[...]

Ook bedoelt hij volgens mij ZO of NO, niet en. Maar ook dat was niet duidelijk in zijn vraag
Ok, maar dan is het nog steeds niet 100% (behalve dan op gekke piekjes na regen, gekoelde panelen, felle directe zon EN extra support van diffuus licht uit wolken). Zie die grafiek die ik link. NO en ZO staat er ook los in.

[ Voor 33% gewijzigd door JvS op 25-09-2022 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Bedankt @de Peer ! Maar staat de zon er wel eens vol op dan? Ik heb zelf o.a. een 0° schuurdak, daar kom ik tot iets van 85% rond het middaguur als de zon op zijn hoogst staat. 20° op het zuiden levert natuurlijk meer op, maar ik vroeg me af hoe dat is op 20° ZO en op 20° NO.
Laat ik de vraag anders stellen; stel je legt 2460 Wp op 20° ZO en 2460 Wp op 20° NO. Welke wattage stringomvormer(s) zou je kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JvS schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:35:
[...]

Ik geef antwoord in vermogen (zie de grafiek). Overigens is het niet zo nuttig om in vermogen te denken, rekenen met gesimuleerde jaaropbrengst is naar mijn mening een stuk nuttiger :).

[...]

Ok, maar dan is het nog steeds niet 100% (behalve dan op gekke piekjes na regen, gekoelde panelen, felle directe zon EN extra support van diffuus licht uit wolken). Zie die grafiek die ik link. NO en ZO staat er ook los in.
Ja das waar. Dan is het 83 (Zo) en 73(no) procent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 15:50
@Martin7182 dat kun je vrij vlot bepalen met sunny design, geen account nodig. Handmatig aantal, richting, paneel type invoeren, en berekenen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Martin7182 schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:43:
Bedankt @de Peer ! Maar staat de zon er wel eens vol op dan? Ik heb zelf o.a. een 0° schuurdak, daar kom ik tot iets van 85% rond het middaguur als de zon op zijn hoogst staat. 20° op het zuiden levert natuurlijk meer op, maar ik vroeg me af hoe dat is op 20° ZO en op 20° NO.
Laat ik de vraag anders stellen; stel je legt 2460 Wp op 20° ZO en 2460 Wp op 20° NO. Welke wattage stringomvormer(s) zou je kiezen?
Dan zou ik 3600w of 4000w kiezen, afhankelijk van de meerprijs van de 4000w variant. Zie de link van @JvS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Martin7182 schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:43:

4kW levert per jaar 4,1MWh op
3,6kW levert per jaar 4,1MWh op
3kW levert per jaar 4,0MWh op
2,5kW levert per jaar 3,9MWh op
2kW levert per jaar 3,6MWh op

Welke je kiest hangt af van de prijs. Maar vanaf 2,5kW ga je per jaar tot 200kWh opbrengst extra hebben. Dus minimaal 2,5kW zou ik zeggen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Martin7182 3,6kW
- past normaal op een 16A groep
- alleen als een 3,0 significant goedkoper is (eur 300?) een 3.0

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Laatst online: 18-10 12:03
Megalomania schreef op zondag 25 september 2022 @ 07:59:
Ik hoor van iemand met flink ervaring in de electro techniek dat het belangrijk is en volgens de norm om de plus en de min kabel van je dc in aparte pvc buizen aan te laten leggen waar afstanden worden overbrugt. Omdat ze continu een veld uitstralen gaat na jaren gebruik op de plekken waar bochten zitten de isolatie kapot. Kan iemand die onderschrijven?

Bij ons zijn ze het aan het aanleggen en loopt het van het dak naar de schuur in de tuin.
Het veld dat ze uitstralen is vooral vervelend als je met een kompas moet werken. Zeker als de zon schijnt. Maar dan kun je tenminste nog een sextant en klok gebruiken als je de weg kwijt bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Top @JvS en @BarryH _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:56
Ik wil de SE-installatie op mijn platdak uitbreiden of vervangen. Aan de zuidzijde staat een muur van 3 meter. Wat zouden jullie doen? Topic geopend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:02
Is er eigenlijk een theoretisch rendement / aantal kwh wat je per jaar kunt opwekken? Ik kom eigenlijk alleen het sommetje van xxx watt piek x 0,85 tegen als ik hiernaar zoek. Dit gaat volgens mij uit van een gemiddeld dak in een gemiddeld jaar op een gemiddelde plek in NL met gemiddeld weer zeg maar.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NoepZor schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:19:
Is er eigenlijk een theoretisch rendement / aantal kwh wat je per jaar kunt opwekken? Ik kom eigenlijk alleen het sommetje van xxx watt piek x 0,85 tegen als ik hiernaar zoek. Dit gaat volgens mij uit van een gemiddeld dak in een gemiddeld jaar op een gemiddelde plek in NL met gemiddeld weer zeg maar.
vervang die 0,85 door 1 of 1,1 en je hebt je antwoord ;-)
het is onder andere afhankelijk van hoe zonnig het het gehele jaar is.

theoretisch maximum: 365 dagen per jaar geen wolkje aan de hemel?

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 26-09-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
de Peer schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:21:
[...]

vervang die 0,85 door 1 of 1,1 en je hebt je antwoord ;-)
het is onder andere afhankelijk van hoe zonnig het het gehele jaar is.

theoretisch maximum: 365 dagen per jaar geen wolkje aan de hemel?
Dat laatste inderdaad, dus inderdaad volle 100% zonneschijn, maar wel rekening houdend met minder zoninstraling in bijv. maart ten opzichte van juni en ook de lengte van daglicht etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:35
NoepZor schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:42:
[...]

Dat laatste inderdaad, dus inderdaad volle 100% zonneschijn, maar wel rekening houdend met minder zoninstraling in bijv. maart ten opzichte van juni en ook de lengte van daglicht etc.
Maakt me wel benieuwd naar de achtergrond van je vraag.
Wat ga je ermee doen als je die info hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Batilan schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:16:
[...]

Maakt me wel benieuwd naar de achtergrond van je vraag.
Wat ga je ermee doen als je die info hebt :)
Puur ter lering ende vermaak. Een vriend van me heeft bijv. voor vorig jaar en dit jaar een kWh opbrengst die hoger ligt dan zijn wattpiek, dus die 0,85 is niet altijd de waarheid. Ik ben benieuwd wat je theoretisch zou kunnen opwekken als het hele jaar de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
NoepZor schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:19:
[...]

Puur ter lering ende vermaak. Een vriend van me heeft bijv. voor vorig jaar en dit jaar een kWh opbrengst die hoger ligt dan zijn wattpiek, dus die 0,85 is niet altijd de waarheid. Ik ben benieuwd wat je theoretisch zou kunnen opwekken als het hele jaar de zon schijnt.
Dan woont je vriend vast in Zeeland :)
Over het jaar genomen springt Zeeland er meestal positief uit, maar vorig jaar was voor de meeste mensen in Nederland een relatief 'slecht' jaar (qua zonuren), ik vraag me af of je vriend zijn Wattpiekjes wel goed heeft geteld ;)

Dit jaar verloopt een stuk beter (zit nu ook al bijna aan de factor 1.0 voor 2022 terwijl ik in Flevoland woon, een provincie die meestal achterblijft, zeker op Zeeland), de terugverdientijd is dit jaar voor de meeste mensen beter dan ooit ("helaas").

Maar in het "bragging topic" willen mensen vast hun ervaring en mening graag delen :+
Die 0.85 is slechts een vuistregel, jaar op jaar kunnen opbrengsten flink verschillen, ook de regio speelt dus een rol . 100% zonneschijn gaan we in Nederland nooit benaderen vanwege het zeeklimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Locatie is Oost NL (Twente). Niet de beste locatie dus :)
NoepZor schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:31:
Ik vind het voor nu even onnodig om er een heel topic voor te openen, hopelijk mag het hier tussendoor: Ik heb een schuin dak op zuidwest en ik heb een aanbieding gekregen voor een goeie 6200 incl BTW voor het plaatsen van 11 Longi full black panelen van 405wp en een Solax X1 BOOST - 3.6kW omvormer. Is deze prijs reëel en is deze omvormer een geschikt ding (als in, geen troep)? Ze kunnen snel leveren (enkele weken).
Met een kleine korting bovenstaande akkoord gegeven. Netto investering 5000 excl. BTW. Benieuwd hoe snel het ligt, ze hadden het over een week of 2-3 qua levertijd. Nog net iets zonneschijn meepakken dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

NoepZor schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:19:
[...]

Die 0,85 is ook helemaal geen waarheid. Dat is een groffe vuistregel. Als je een set vol op het zuiden hebt en geen schaduw en elke dag in het jaar is koel en zonnig, kan je denk ik wel meer dan twee keer dat vermogen halen.

Gebruik tools als pvcalc om dit uit te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morked
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag als Martin gisteren.
Zouden jullie mijn redenering kunnen bevestigen?
Morked schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:03:
Ik heb een oost-west dak en kan schaduwvrij 2 strings van 8 zonnepanelen kwijt. (16*410=6560Wp)
Meerdere offertes ontvangen, en allemaal met een goodwe of growatt 6kW omvormer.
Bij de laatste tijdens het gesprek wat dieper nagevraagd, en ook deze installateur raadt toch echt een Goodwe 6kW aan. Prijsverschil met 5kW is €120.
  • Naar mijn mening verdien ik dat nooit terug omdat zelfs een 5kW zelden tot niet zal aftoppen als ik het goed begrijp.
  • In de TS lees ik wel dat bij hogere belasting het warmer kan worden en de levensduur dus achteruit. Speelt dat al bij mijn situatie, waarin op een goede dag 4,5kW wordt opgewerkt.
  • Zie ik nog iets anders over het hoofd?
Dus, ga ik voor de kleine of de grotere omvormer?

Calculatie: https://www.thomasberger....w2=3280&temp_coeff2=-0.35
Dakhelling ca 30° tot 35°. Dak oriëntatie:
[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Morked schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:35:

[...]
Je kunt dit gewoon simuleren in sunnydesign met verschillende maten omvormers. Mijn inschatting is dat dit zelfs met een 4kW omvormer nog wel zou gaan.

[ Voor 35% gewijzigd door JvS op 26-09-2022 18:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@Morked 5k zou zeker genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:09
5kW is voldoende zoals @BarryH al zegt, en 4.2kW kan ook hetzij met een beetje aftopping @Morked.
JvS schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:01:
Je geeft te weinig info om een antwoord te kunnen geven. Zoals onder welke hoek de panelen liggen. Volg voor zulke situatiespecifieke vragen de topicstarttool, dan krijg je advies over je nieuwe set.

Je kan het ook gewoon simuleren in sunnydesign met verschillende maten omvormers.
Staat gewoon erbij, 30gr ;).

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morked
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Dat had ik vorige week inderdaad gedaan voor de 6kW. Het "max rendement" bij de tabel van omvormer kiezen was praktisch gelijk dus ik dacht al dat er iets niet klopte of dat ik iets fout deed.
En dat vermoeden heb ik nu weer 8)7 .Totdat ik het resultaat met 3kW omvormer bekijk.
p.s. understaande uit sunnydesign is met 395Wp panelen ipv 410Wp

6kW 5062kWh
5kW 5072kWh
4kW 5059kWh
3kW 2340kWh

Dan is 4kW inderdaad al voldoende. Of eventueel 5kW vanwege warmte-ontwikkeling/levensduur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okUHiYH9B5mlgsSCXy8M7Eg__Co=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BouFfURqTlgvFFIDT4bPx7ui.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Morked
5 of 4kw maakt niet veel uit. Is er prijsverschil? zo nee dan 5kW
En kijk naar je meterkast/netaansluiting en of je in de toekomst nog meer PV wil. Kan je dan nog uitbreiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ik lees mijn SMA sunny boy uit via modbus en http (/dyn/getValues.json).
Echter vandaag bleek de voor dagopbrengst via http geen waarde meer terug te komen. Ook via modbus kreeg ik een heel raar getal terug.
Na een herstart van de inverter werkte dit weer.

Iemand dat ook wel eens gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-10 17:27
jobr schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:28:
Ik lees mijn SMA sunny boy uit via modbus en http (/dyn/getValues.json).
Echter vandaag bleek de voor dagopbrengst via http geen waarde meer terug te komen. Ook via modbus kreeg ik een heel raar getal terug.
Na een herstart van de inverter werkte dit weer.

Iemand dat ook wel eens gehad?
Heb ik op de gekste momenten last van met een sma. Zie SMA Omvormer ineens slechte verbinding

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:37
JvS schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:03:
[...]

Die 0,85 is ook helemaal geen waarheid. Dat is een groffe vuistregel. Als je een set vol op het zuiden hebt en geen schaduw en elke dag in het jaar is koel en zonnig, kan je denk ik wel meer dan twee keer dat vermogen halen.

Gebruik tools als pvcalc om dit uit te rekenen.
Dat zou wel erg mooi zijn, maar 2x zoveel is wat overdreven.
Ik heb 34 gr Zuid in een weiland zonder bomen en geen af pieken en kom op 110%,
2020 zelfs 115%, maar afgelopen jaar exact 100% (denk als gevolg van verlies door de hoge temperaturen)
In Brabant.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Pietje555 schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:46:
[...]

Dat zou wel erg mooi zijn, maar 2x zoveel is wat overdreven.
Ik heb 34 gr Zuid in een weiland zonder bomen en geen af pieken en kom op 110%,
2020 zelfs 115%, maar afgelopen jaar exact 100% (denk als gevolg van verlies door de hoge temperaturen)
In Brabant.
Uiteraard :). Ik gaf slechts antwoord op de academische vraag wat een set theoretisch op kan leveren als het elke dag perfect zonnepanelenweer is :).

Dit komt in het echt niet voor natuurlijk. PVcalv voorspelt voor een 4kWp set 30 graden, pal op zuid in juni iets van 26-27kWh voor een perfecte dag, maar voor de hele maand (gebaseerd op gemiddeld weer) 476kWh. Als je 30 van deze perfecte dagen doet, dat is 800kWh. Totaal absurd natuurlijk. Komt nooit voor.

De set zou volgens de simulatie 3900kWh opleveren in het jaar (dat klopt meestal wel behoorlijk), Als dat jaar geen gemiddeld weer zou hebben, maar alleen perfecte dagen zou dat dan geextrapoleerd op basis van de juni data 6500kWh jaaropbregst zijn. Oftewel 1,64kWh / wp. Verrassend in de buurt van het dubbele van 0,85 wat mn gok was :P

Maarja, wat je hiermee opschiet weet ik niet. Wel grappig om over na te denken. Het kan nog veel meer opleveren als je er solar tracking op installeert :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I Funk I
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-10 22:44
Hallo
Ik wil zonnepanelen leggen in de tuin, heb al 2 offertes maar die zijn echt belachelijk duur.
Ik zou het zelf willen installeren. Ben op zoek naar betrouwbare sites of plaatsen(belgië) waar je als particulier alles kan kopen. Liefst met merken Fronius, SMA, BYD
Iemand ervaring met solarwinkel.be ?
Ik zag iemand hier https://www.gpceurope.com/ aanbevelen maar ik zie niet hoe je account aanmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:35

ErikVers

e-Duurzaam

Morked schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:35:

[...]
De 5k en de 6K hebben hetzelfde opstart voltage en efficientie. Vandaar dat men vaak wat grotere stappen maakt voor een voorraad bestelling: 6-8-10K

Normaal zou grofweg dit aantal op oost-west uitkomen op 4862 dus 5K kan prima maar zal vermoed ik een inkoop ding zijn.

Verkoop prijs verschil is wat ik zo intern zie 110 ex

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

@onetime op mijn eigen aangeven en verzoek van anderen hierbij een wijzigingsverzoek voor de TS vanwege achterhaalde informatie en nieuwe technieken (lees onjuiste marketing van anderen.....)

Ik wil me vooral richten op de werking en functie van de string omvormer, maar svp alvast op onderstaande een correctie doen:
Bij vragen ben ik via dit forum of via pb beschikbaar!!

Micro omvormers
Micro-omvormers werken op paneelniveau, dat wil zeggen dat per paneel het vermogen van DC naar AC wordt omgezet. Micro-omvormers kosten doorgaans meer per Watt (al geldt dit doorgaans niet voor kleine systemen met een vermogen van minder dan 1kW) en hebben een iets lagere efficiëntie. Echter, er zijn een aantal specifieke voordelen:
Schaduw op één paneel beïnvloed niet de hele string. (De hoofdreden dat veel mensen met gedeeltelijke schaduw op de panelen voor micro-omvormers kiezen). Update 26-09-22 @ErikVers : dit is vanwege de nieuwere type panelen met meestal wel drie maal een bypass diode ook niet meer het geval bij een string omvormer. Zie voor vermaak en technische onderbouwing:
short: YouTube: Solar Bypass Diodes Causing Performance Boost
langer vergelijk met een micro: YouTube: Solar Inverter Shade Test! Are Microinverters Over-Hyped?

Modulair. Het is relatief makkelijk om je systeem in de toekomst uit te breiden door gewoon één of meerdere micro-omvormers met desnoods een ander type panelen bij te plaatsen. Je hoeft geen plek te vinden voor een grote omvormer, de micro-omvormers plaats je (doorgaans) onder het paneel.
Je kan (meestal) de opbrengst per paneel zien en loggen, bij string-omvormers kan dit alleen per string.

Veiligheid:
Bij het ontbreken van AC spanning zal de omvormer zich uitschakelen en is dus over het grootste gedeelte van het kabeltraject alles spanningsloos. Let wel op dat nog steeds de kortere kabels tussen de microomvormer en het paneel onder spanning kunnen staan, net als in grotere lengte bij een stringomvormer.

Met name op het punt minder DC spanning over het dak en de monitoring per paneel doet de micro het beter. Over praktijkopbrengst zijn verschillende inzichten en niet echt een winnaar aan te wijzen.

Je ziet dat in Nederland er vaak op het gebied van veiligheid de extra investering word gedaan. Maak hierin je eigen afweging want DC en AC spanning zijn heel verschillend en het voltage in een string DC kabel is in veel gevallen (tot 6-7 panelen per string) veel lager dan het voltage van elke micro omvormer per stuk.

[ Voor 21% gewijzigd door ErikVers op 27-09-2022 11:44 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

@onetime

Voorstel aanpassing TS String omvormers:

String omvormers

Omvormen
Een string-omvormer maakt van je panelen in serie van DC naar AC (stroom)
Doorgaans zit er 1 of 2 maal een MPPT tracker op. Deze zorgt per string voor de optimale verhouding tussen spanning en stroom. De kwaliteit en het onderscheidend vermogen van je string omvormer zit met name op dit punt. Bij voorkeur heeft een string minimaal 4-5 panelen om snel op te kunnen starten. Bij kleinere 1 fase kan dit nog wel eens iets kleiner worden uitgevoerd. En hebben dan een opstartvoltage van 40V al genoeg. Bij een drie fase omvormer ligt het opstartvoltage wat hoger.
Huidige stand van de techniek: (Goodwe G2-G3)
1 fase XS 1mppt 40V
1 fase NS 1mppt 80V
1 fase DNS G2 2mppt 80V
1 fase DNS G3 2mppt 50V
3 fase SDT G2 2mppt 160V
Bovenstaande is niet om reclame voor Goodwe te maken maar als voorbeeld hoe de lever programma's zijn opgebouwd en met welk type omvormer je welke toepassing kan maken.

Stringomvormers zijn doorgaans relatief goedkoop per Watt (al worden ze snel duurder per Watt bij vermogens minder dan 1,5 kW ga wel in je vergelijk met micro er vanuit dat bij micro er nog een relay <Enphase>of zigbee monitoring <APS> bij komt die 60% van een kleine omvormer kunnen kosten)
Ook heeft een string omvormer een relatief hoge efficiëntie. Hoger dan van een micro omvormer. En dat is toch waar je een omvormer voor aanschaft :-)
Daarnaast starten ze met een juist aantal per string ook potentieel sneller op.

Veiligheid: Ook is het goed om te weten dat in de basis gelijksstroom minder gevaarlijk is dan wisselspanning. Al raad ik niemand aan om dit in de praktijk te testen. Maar laat je niet misleiden door teksten als "enorme voltage over het dak" je kunt namelijk zien in de datasheet wat het paneel voltage is. De gemiddelde woning heeft er 5-7 per string zitten waarbij maar zelden het minder gevaarlijke gelijkspanning zelfs ook nog eens op een lagere voltage wordt getransporteerd meeste strings zitten rond de 210V daar waar de AC omvormer ronde 235V zal zitten in een AC spanning. Bij het ontbreken van een AC spanning zal de omvormer zich ook bij brand uitschakelen. Wel is dan de DC bekabeling van de omvormer naar het paneel nog mogelijk onder spanning. Dit is dus zaak om goed af te werken in een buis en geen kabel door een wand heen te voeren zonder omhulsing. Daarnaast verdiend het de aanbeveling (verplicht met SCOPE 12) om de + en de - niet via de zelfde leidingbuis te trekken. Een kleine moeite met een groot voordeel in geval van kabelbreuk.

( Het grote nadeel van string-omvomers is de gevoeligheid voor (gedeeltelijke) schaduw. Als er schaduw op één paneel valt, en dus significant minder opbrengt, dan zullen alle panelen terugvallen naar het niveau van dat ene paneel. Zie het stukje verderop over schaduwwerking en bypass-diodes. Update 26-09-22 @ErikVers gelukkig is bovenstaande tekst al even achterhaald en zijn er diverse voorbeelden en langere praktijk testen waaruit blijkt dat dit al even niet meer zo werkt. De bypass diode (3 per paneel zie datasheet van je paneel) werkt zelfs zo goed dat in sommige gevallen ook de micro omvormer op daken met gedeeltelijke schaduw het op jaarbasis zal afleggen ten opzichte van de string omvormer. Dit om de simpele reden dat een stringomvormer efficiënter is in waar je hem voor hebt gekocht: omvormen van DC naar AC
Zie ook deze interessante video: YouTube: Solar Inverter Shade Test! Are Microinverters Over-Hyped?

Dus laat niemand je vertellen dat de serie nog zo zwak is als het zwakste paneel/schakel, dit is gewoon onjuist.
Prima als iemand voor micro kiest als je daar maar niet om deze reden voor kiest.

Dit is in te zien met de zogenaamde stroomwet van Kirchhoff1, die stelt dat de som van stromen van en naar een punt nul moet zijn (stroom zal niet accumuleren). Als één paneel minder stroom dan de rest produceert, zal de som op een punt in de string niet 0 zijn, en dat kan niet.
De string is dus zo 'sterk' als het zwakst producerende paneel.
Update 26-09-22 Gelukkig niet van toepassing in combinatie met de panelen vanaf zeg maar 2018/2019 check wel altijd je datasheet op de aanwezigheid van (bij voorkeur drie) bypass diodes.

Wat betreft flexibel: bij een set met een stringomvormer kun je in de meeste gevallen vanwege overdimensionering er nog vaak wel 1 of twee panelen bij plaatsen. Simpel weg omdat die ruimte er is bij de omvormer (meestal dimensioneer je op 120% en kan de omvormer tot 150% zie betreffende datsheets)
Wil je er meer en heb je die capaciteit niet meer op je stringomvormer dan pak je een XS omvormer erbij vanaf drie stuks mogelijk. En zoals gezegd heb je er maar 1 of twee dan maak je combinatie met je huidige set.
Mocht het echt een ander type paneel zijn en bied een optimizer ook geen uitkomst, kijk dan eens bij de micro omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Laatst online: 09-10 15:43
Hey Tweakers,

Zou iemand met veel ervaring over omvormers mij eens in de juiste richting willen wijzen? Ik ga mijn 'oude' PV installatie op de garage leggen (8x 320wp) en wil een oude omvormer op marktplaats op de kop tikken om erop aan te sluiten. Ik heb op de garage aardig wat schaduw van mijn eigen dak tot 14:00/15:00 uur dus ben op zoek naar een omvormer die hier aardig mee om kan gaan. Ik weet dat SMA hier goed in is, maar die zijn 2e hands nog behoorlijk prijzig. Dan kan ik wellicht net zo goed 2 nieuwe micromvormers pakken.

Nu vroeg ik me af welke merken nog meer een acceptabel schaduw beheer hebben. Weet iemand dat? Ik kan dit moeilijk online vinden. Bv een Growatt, Goodwe of Solis zie ik vaker op MP langs komen.

Edit: Ik weet dat er bypass diodes opzitten etc en dit dus de schaduw al gedeeltelijk kan managen, maar ik begreep dat sommige omvormers alsnog een hogere opbrengst kunnen halen met schaduwbeheer. Het liefst koop ik dus een 2ehandsje die net wat 'slimmer' is ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Evanrvb op 27-09-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Evanrvb schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:08:
Hey Tweakers,

Zou iemand met veel ervaring over omvormers mij eens in de juiste richting willen wijzen? Ik ga mijn 'oude' PV installatie op de garage leggen (8x 320wp) en wil een oude omvormer op marktplaats op de kop tikken om erop aan te sluiten. Ik heb op de garage aardig wat schaduw van mijn eigen dak tot 14:00/15:00 uur dus ben op zoek naar een omvormer die hier aardig mee om kan gaan. Ik weet dat SMA hier goed in is, maar die zijn 2e hands nog behoorlijk prijzig. Dan kan ik wellicht net zo goed 2 nieuwe micromvormers pakken.

Nu vroeg ik me af welke merken nog meer een acceptabel schaduw beheer hebben. Weet iemand dat? Ik kan dit moeilijk online vinden. Bv een Growatt, Goodwe of Solis zie ik vaker op MP langs komen.
Waarom 2 nieuwe omvormers. Liggen de panelen in verschillende richtingen dan?
Welk merk en type panelen zijn het?

Als het in 1 string komt te liggen dan zou je een Growatt MIC 2000TL-X kunnen overwegen maar om dat zeker te weten mist dus wat informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Vogels60 schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:45:

De eigenlijke vraag:
Prima opstelling toch? En goed te doen met een stringomvormer.
Voordeel van niet alles op het zuiden is dat je mooier het gaat verdelen wat betreft opwekking en wellicht goed uit gaat pakken in de toekomst met flex tarieven.

Wel zou je minimaal die 4 moeten proberen aan te houden dan is er geen uitdaging. Als ik het zo van papier af zie zou ik die 4 om 4 (oost en zuid) op 1 omvormer dimensioneren en de 12-14 op een losse 2 omvormer. Dus met twee string omvormers.

Ik zou zeker niet voor drie phase fase gaan want dan kom je met de 4 in het oosten niet tot opstarten en dat is zonder. Dus 1x een XS en 1x een DNS als je naar Goowde zou kijken.

N.b, als je beetje midden van het land zit en het wil laten doen mag je me een pb doen.
Zo niet zie bovenstaande als tip, zo zou ik het aanpakken (let op zonder de beelden gezien te hebben van de situatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Laatst online: 09-10 15:43
Uszka schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:26:
[...]

Waarom 2 nieuwe omvormers. Liggen de panelen in verschillende richtingen dan?
Welk merk en type panelen zijn het?

Als het in 1 string komt te liggen dan zou je een Growatt MIC 2000TL-X kunnen overwegen maar om dat zeker te weten mist dus wat informatie.
Dacht ik geef niet te veel info om het topic niet te veel te bevuilen met een specifieke situatie :p Maar zal idd even wat uitbreiden:

2 omvormers omdat ik op het dak nieuwe panelen leg (10 x 370WP). Deze komen dus op de oude omvormer (SMA 4.0) samen met de panelen aan de voorkant (6x 320 WP DMEGC).

De 'oude' van het dak die op de garage komen zijn 8 stuks DMEGC 320 WP (model dm320g1-g60bb) panelen. Deze leg ik (bijna) plat en zoek ik dus een simpel 2e hands omvormertje voor. (of nieuw als dat net zo handig is en weinig scheelt)

Qua schaduw draait de zon om het huis heen (achter is op ZW) en gedurende de dag komt de garage dus meer in de zon te liggen. (tijdstip foto rond 13:00)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLBUXGQ925qetDKLo-iEUt0fTQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mF6Ra72GpF6np906fpHwAGWJ.jpg?f=fotoalbum_large

Growatt kan dus ook wel goed omgaan met schaduw begrijp ik? Ik dacht dat Growatt en Goodwe juist vooral goede opties waren als je geen last hebt van schaduw.

[ Voor 27% gewijzigd door Evanrvb op 27-09-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Mss een beetje een rare vraag: ik heb nog fysiek plaats voor 10 panelen van ~370Wp, maar slechts ruimte op de fase voor 2kW aan omvormervermogen.
De SMA Sunnyboy 2.0 vindt het volgens de spec sheet prima om 3700Wp gevoed te krijgen.
Zijn er redenen (buiten de behoorlijke aftopping) om dit niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-10 09:56

BTS

@boxlessness is die 2kw beschikbare ruimte op de fase als alle omvormers tegelijkertijd pieken? En kan dat ook gebeuren?

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Evanrvb schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:35:
[...]

Dacht ik geef niet te veel info om het topic niet te veel te bevuilen met een specifieke situatie :p
Dan beter een eigen topic openen als dat het probleem is.
Maar zal idd even wat uitbreiden:

2 omvormers omdat ik op het dak nieuwe panelen leg (10 x 370WP). Deze komen dus op de oude omvormer (SMA 4.0) samen met de panelen aan de voorkant (6x 320 WP DMEGC).

De 'oude' van het dak die op de garage komen zijn 8 stuks DMEGC 320 WP (model dm320g1-g60bb) panelen. Deze leg ik (bijna) plat en zoek ik dus een simpel 2e hands omvormertje voor. (of nieuw als dat net zo handig is en weinig scheelt)

Qua schaduw draait de zon om het huis heen (achter is op ZW) en gedurende de dag komt de garage dus meer in de zon te liggen. (tijdstip foto rond 13:00)
[Afbeelding]

Growatt kan dus ook wel goed omgaan met schaduw begrijp ik? Ik dacht dat Growatt en Goodwe juist vooral goede opties waren als je geen last hebt van schaduw.
Als de string maar lang genoeg is dan is schaduw niet zo'n probleem. Opstartvoltage van de Growatt is met 50v lekker laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

boxlessness schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:44:
Mss een beetje een rare vraag: ik heb nog fysiek plaats voor 10 panelen van ~370Wp, maar slechts ruimte op de fase voor 2kW aan omvormervermogen.
De SMA Sunnyboy 2.0 vindt het volgens de spec sheet prima om 3700Wp gevoed te krijgen.
Zijn er redenen (buiten de behoorlijke aftopping) om dit niet te doen?
Nee, kan best prima idee zijn. Je mist idd wat pieken, maar buiten de pieken en buten "het seizoen" heb je best veel voordeel van veel panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
ErikVers schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:53:
:
Veiligheid: Ook is het goed om te weten dat in de basis gelijksstroom minder gevaarlijk is dan wisselspanning.
:
Waar heb je deze stelling vandaan? Eén van de belangrijkste oorzaken van branden met PV installaties zijn vlambogen. Bekijk even deze video (betreft 4 panelen) en oordeel zelf. Dit gaat je met een micro omvormer nooit gebeuren. Natuurlijk kan er met AC / 230V ook wat mis gaan, maar een eventuele vlamboog dooft vanwege de wisselstroom 100x per seconde uit (en ontstaat dus niet, althans niet in een consumenten omgeving, ik laat dit soort ongelukjes even buiten beschouwing :+ ).

Natuurlijk zijn er omvormers met vlamboog detectie, maar ik ben benieuwd in welke gevallen de stelling dat "gelijkstroom minder gevaarlijk is dan wisselspanning", op zal gaan (nog afgezien van hoe relevant dat is voor een PV installatie).

[ Voor 11% gewijzigd door Batilan op 27-09-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-10 15:27
Heeft iemand tips voor een zonnepanelen leverancier die ze ook wil plaatsen in Zuid-Holland?
Ik ben al bij BeSolar geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door Tranze op 27-09-2022 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Tranze schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:15:
Heeft iemand tips voor een zonnepanelen leverancier in Zuid-Holland?
Ik ben al bij BeSolar geweest.
Mijn PV sets heb ik bij Warmtebeheer vandaan. Kan je ook installatie bij kiezen mocht je het niet zelf willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Batilan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:06:
[...]

Waar heb je deze stelling vandaan? Eén van de belangrijkste oorzaken van branden met PV installaties zijn vlambogen. Bekijk even deze video (betreft 4 panelen) en oordeel zelf. Dit gaat je met een micro omvormer nooit gebeuren. Natuurlijk kan er met AC / 230V ook wat mis gaan, maar een eventuele vlamboog dooft vanwege de wisselstroom 100x per seconde uit (en ontstaat dus niet, althans niet in een consumenten omgeving, ik laat dit soort ongelukjes even buiten beschouwing :+ ).

Natuurlijk zijn er omvormers met vlamboog detectie, maar ik ben benieuwd in welke gevallen de stelling dat "gelijkstroom minder gevaarlijk is dan wisselspanning", op zal gaan (nog afgezien van hoe relevant dat is voor een PV installatie).
Dat gaat over de veiligheid op je zelf: hoe een lichaam DC en AC zal ervaren. Je hebt gelijk wat betreft vlamboog vandaar ook altijd focus op stekker verbindingen en alle kabels in een afgewerkte leiding.

Voel je vrij om de tekst aan te passen, maar kernpunt blijft voor mij dat TS nu te veel focus heeft op marketing praat met teksten als zwakste schakel enz :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Batilan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:06:
[...]

Kan natuurlijk ook met micro gebeuren, risico is kleiner maar er is ook daar met micro omvormers gewoon een DC gedeelte en een stekker verbinding.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
Uszka schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:22:
[...]

Mijn PV sets heb ik bij Warmtebeheer vandaan. Kan je ook installatie bij kiezen mocht je het niet zelf willen doen.
Helaas: Op dit moment kunnen wij door de geëxplodeerde vraag naar zonnepanelen geen offertes voor u opmaken.

Zelfde bericht als op de sites van een aantal leveranciers hier in de buurt van Pijnacker :X :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Tranze schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:27:
[...]

Helaas: Op dit moment kunnen wij door de geëxplodeerde vraag naar zonnepanelen geen offertes voor u opmaken.

Zelfde bericht als op de sites van een aantal leveranciers hier in de buurt van Pijnacker :X :/
https://solarnrg.nl/ ook geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
BTS schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:53:
@boxlessness is die 2kw beschikbare ruimte op de fase als alle omvormers tegelijkertijd pieken? En kan dat ook gebeuren?
Klopt, en ja...
Ik heb een fase achter een 20A automaat. Daar zitten nu al 3x APS DS3-L met 6x500kWp panelen op. Deze liggen op oost op een helling van 20 graden, en kwa schaduw niet echt gunstig. Maar de 730W piek output heb ik deze zomer al eens gezien op alle drie DS3-L omvormers rond een uur of 11 omdat de panelen zo groot zijn, zij het maar een uurtje of twee aaneengesloten.
Achter diezelfde 20A automaat heb ik dus nog ~2kW over (met wat veiligheidsmarge).

Voordat je vraagt "en andere fases dan, of een 3 fase systeem", op de andere fases heb ik al respectievelijk 4kW en 3.6kW aan omvormervermogen liggen. Ik heb dus drie "kleinere" opstellingen verspreid over het dak, de tuin en de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
ErikVers schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:24:
[...]

Kan natuurlijk ook met micro gebeuren, risico is kleiner maar er is ook daar met micro omvormers gewoon een DC gedeelte en een stekker verbinding.....
Volgens mij niet, of in ieder geval veel minder snel. 4 panelen genereren potentieel zo'n 1600W, 1 paneel maar 400W. De vlamboog bij 1 paneel is veel minder sterk, als hij al optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
Die zag ik al eens voorbij komen hier, dus daar heb ik een aanvraag gedaan, maar dat zal ook nog wel even duren voordat er een offerte komt vrees ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Martin7182 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:34:
[...]

Volgens mij niet, of in ieder geval veel minder snel. 4 panelen genereren potentieel zo'n 1600W, 1 paneel maar 400W. De vlamboog bij 1 paneel is veel minder sterk, als hij al optreedt.
Helemaal met je eens wat betreft kansen. En dit soort informatie komt dan ook hopelijk in de TS 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
ErikVers schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:53:

Zie ook deze interessante video: YouTube: Solar Inverter Shade Test! Are Microinverters Over-Hyped?

Dus laat niemand je vertellen dat de serie nog zo zwak is als het zwakste paneel/schakel, dit is gewoon onjuist.
Prima als iemand voor micro kiest als je daar maar niet om deze reden voor kiest.
De test is nogal beperkt want voorspelbare constante schaduw en ze wachten telkens 10 minuten om te stabiliseren. Ja, dan doen beide omvormers het even goed. In de praktijk kun je variërende en snel wisselende schaduw hebben en gevallen waar de bypass diode nog net niet gaat geleiden. Op zo'n moment zakt toch de hele string nog in. Dan heb je nog de iets verminderde opbrengst in volle zon vanwege de periodieke sweeps. En kleine tolerantieverschillen tussen panelen. Nee, een stringomvormer is niet altijd even goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Martin7182 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:46:
[...]

De test is nogal beperkt want voorspelbare constante schaduw en ze wachten telkens 10 minuten om te stabiliseren. Ja, dan doen beide omvormers het even goed. In de praktijk kun je variërende en snel wisselende schaduw hebben en gevallen waar de bypass diode nog net niet gaat geleiden. Op zo'n moment zakt toch de hele string nog in. Dan heb je nog de iets verminderde opbrengst in volle zon vanwege de periodieke sweeps. En kleine tolerantieverschillen tussen panelen. Nee, een stringomvormer is niet altijd even goed.
Deels eens het is maar een test, maar wel een goed tegengeluid op al het micro geweld...
Wat betreft "bypass geleiding" je zult zien als je daar online en op youtube naar zoekt dat die onverwacht snel al in/mee schakelen. Ik dacht ook altijd dat er een dood punt/weerstand in zat met een omslagpunt maar de nieuwste regelen gewoon variabel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:05
Voor mijn nieuwbouwwoning laat ik als meerwerk 2 loze leidingen naar de zolder leggen.
1 is voor UTP en 1 is voor Elektra.

De bedoeling is dat na de oplevering (Q2 2023) iets van 20 zonnepanelen op het dak gaan komen. Standaard krijg ik er 2, die gaan er af en hebben op de onderstaande tekening een eigen aansluitpunt naar de meterkast (pv). Ik weet niet wat ik straks nog met die aansluiting kan. Hopelijk is het geen flexibele buis..

Nu vraag ik mij af of 1 loze leiding voldoende gaat zijn voor de bekabeling tussen de omvormer en de meterkast voor +/- 20 zonnepanelen? Volgens mij is de loze leiding 19mm.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iRZdFRq.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]Dan heb je nog de iets verminderde opbrengst in volle zon vanwege de periodieke sweeps. En kleine tolerantieverschillen tussen panelen.[...]
Micro's geven je zeker meer inzicht en hebben minder manieren waarop een installateur een fuckup kan doen, maar een hogere opbrengst is echt zeldzaam.

De sweeps moet een micro-omvormer ook doen om de bypassdiodes te laten werken. Opbrengstverlies daarvan is in de praktijk overigens verwaarloosbaar.
Kleine tolerantieverschillen (+/- 5%) tussen panelen zijn ook verwaarloosbaar in de opbrengst. Het is gewoon niet zo dat een string altijd de performance van het slechtste paneel heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tF-nBLxSgVx0Uun-6kG8jpIyOew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s6WiiDZIf9NWl75CBqktlfuT.png?f=fotoalbum_large
Zie voor hulp bij beter modelleren bijvoorbeeld
Proton_ in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-10 12:55

Niwla

dat dus....

Strider schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:19:
Nu vraag ik mij af of 1 loze leiding voldoende gaat zijn voor de bekabeling tussen de omvormer en de meterkast voor +/- 20 zonnepanelen? Volgens mij is de loze leiding 19mm.
Wij hebben afgelopen week onze woning opgeleverd gekregen. Hierbij waren loze leidingen geen optie. Alles moest bedraad en afgemonteerd "gekocht" worden. Zowel UTP als 230V. Zo ook een voorbereiding voor zonnepanelen, bestaande uit een 5-aderige kabel van meterkast naar positie omvormer naar keus incl. werkschakelaar à €650,-. Wel een klap geld maar tegens in 1x goed en netjes.

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-10 06:35

Termy

valt er nog wat te fragge?

@Strider Het is niet alsof je meer kwijt kan dan wat op 3x25A past dus 1 5-aderige kabel is zeker genoeg. Als 20 panelen echt het maximum is dan is dat zelfs met joekels van panelen amper 10 kWp dus niet eens in de buurt van de limieten.

Hier is overigens alles flexibele buis (bj 2020)..

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Termy schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:11:
@Strider Het is niet alsof je meer kwijt kan dan wat op 3x25A past dus 1 5-aderige kabel is zeker genoeg. Als 20 panelen echt het maximum is dan is dat zelfs met joekels van panelen amper 10 kWp dus niet eens in de buurt van de limieten.

Hier is overigens alles flexibele buis (bj 2020)..
Oke en een 5-aderige kabel past gewoon door een 19mm loze leiding? :)

Wat voor kabel denken jullie dat ik kan verwachten voor de aansluiting voor de 2 zonnepanelen die ik standaard ga krijgen? Ook een 5-aderige kabel die dan ook goed genoeg gaat zijn voor 20 zonnepanelen?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-10 15:34
Goedenmiddag,

Ik heb reeds 6 340Wp panelen geinstalleerd met 3 APS YC600 micro omvormers. Nu heb ik nog een kleine uitbouw en daar wil ik 3 Jinko 370Wp full-black panelen (103cm breed) of eventueel 3 JA Solar 365WP full-black panelen (105 cm breed) installeren. Ik ben erg beperkt in de breedte (strookje van 3 sneldekpannen), dus breder gaat echt niet. 2 vragen:

1) Omdat ik reeds APS ECU monitoring heb, zou ik dan deze 3 panelen op een APS QS1 kunnen aansluiten? Deze gaat tot 1200W output en dat lijkt dus OK - maar is er ook een beperking per ingang? (als dit 300W per ingang is is dit dus geen optie en moet ik naar 2 x DS3)

2) Werken zowel de Jinko als de JA Solar panelen met de APS omvormer? Indien ja, zijn er nog voorkeuren voor beide?

Dank voor reactie!

EDIT: QS1 nergens meer te krijgen, jammer. Dan dus maar 2 x DS3 (voor 3 panelen...)

[ Voor 5% gewijzigd door Ribruijn op 27-09-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Strider schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:54:
[...]

Oke en een 5-aderige kabel past gewoon door een 19mm loze leiding? :)

Wat voor kabel denken jullie dat ik kan verwachten voor de aansluiting voor de 2 zonnepanelen die ik standaard ga krijgen? Ook een 5-aderige kabel die dan ook goed genoeg gaat zijn voor 20 zonnepanelen?
Een 2.5 mm2 wel ja, maar met hoog vermogen en lange kabel moet het wellicht 4 mm2 zijn en ik weet niet of dat kan/mag. Dat is een vraag voor het grote thuiselektra topic :).

@Ribruijn De YC600 en QS1 doen precies hetzelfde per kanaal dus wat dat betreft maakt het niet uit. Afhankelijk van de oriëntatie en hoek haalt zo'n 370 Wp de 300 W mogelijk toch niet. Mijn vorige systeem gebruikte 370 Wp op oost/west 13 graden met QS1 en dat topte niet af. Dat systeem ligt nu bij een paar buren verderop en zelf heb ik wat in m'n sig staat liggen.

Als je geen QS1 meer kunt vinden is de DS3-L goed genoeg. Dat is wellicht makkelijker te vinden dan de DS3. Kijk goed naar de Vmpp van je beoogde panelen en hoe dat past op het voltagebereik van de omvormer (ruim boven minimum) anders zou dat erg matig kunnen uitpakken.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:41
(Vanwege "zero tolerance" maar even een antwoord in dit topic)
paulv1973 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:48:
Waar moet of kun je terecht als particulier als je meer dan 20.000kwh gaat terug leveren??
bmoorman schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:33:
Is dat alles? :+ Mooi als je dit weg kunt douwen op een 3X25A aansluiting. Tips?
Dat zou geen probleem moeten zijn, lever zelf meer dan 10MWh per jaar. Innova bijvoorbeeld heeft niks daarover in contract. Enigste is dat boven 10MWh er een ander transportkosten rekenen maar daar heb je geen last van.
20 MWh kan makkelijk in 3x25A. Hier haal ik al 12 MWh op met een 8 kW omvormer (14 kWp panelen op oost/west. Als ik daar nog een 10 kW omvormer naast zou hangen (en als ik daar dakoppervlak voor zou hebben), zou er nog wel een systeem van 17 kWp op die omvormer naast kunnen. Dan zou ik rond de 28 MWh op een 3x25A aansluiting kunnen opwekken.
Met nog wat meer aftopping is 30 MWh ook wel haalbaar. Ben benieuwd wat @reneeke1970 in totaal opwekt, die zal wel een eind die kant op gaan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Andrehj schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:00:

[...]

[...]

20 MWh kan makkelijk in 3x25A. Hier haal ik al 12 MWh op met een 8 kW omvormer (14 kWp panelen op oost/west. Als ik daar nog een 10 kW omvormer naast zou hangen (en als ik daar dakoppervlak voor zou hebben), zou er nog wel een systeem van 17 kWp op die omvormer naast kunnen. Dan zou ik rond de 28 MWh op een 3x25A aansluiting kunnen opwekken.
Met nog wat meer aftopping is 30 MWh ook wel haalbaar. Ben benieuwd wat @reneeke1970 in totaal opwekt, die zal wel een eind die kant op gaan.
Als komende drie maanden volgens voorspelling verlopen ,ongeveer 28500kWh

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

@Martin7182 ook in de video gezien dat ze naar een langere bron video verwijzen? Dat betreft een praktijk test van maanden. Dit terwijl deze 15min video een korte samenvatting met wat leuke voorbeelden zijn. Ik wil jullie niet met al te taaie kost vermoeien anders gaat het nog op werken lijken. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@ErikVers Ik ben de hele topicstart aan het nalopenen en aanpassen. Niet op tweakers maar op mijn pc. Het eerste stukje van jou waar mijn oog op valt klopt echter al niet... (DC is gevaarlijker dan AC!) Ik ga er nu verder niet op in. Ik ga verder met de topicstart.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-10 19:01
Hallo allemaal,

Afgelopen weekend heb ik mijn zonnepanelen geïnstalleerd bestaande uit JKM400N-6RL3-BK en DS3-L Nu valt mij op dat als de panelen vol in de zon liggen er soms een omvormer weg valt in de ECU-R.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBhsUzfcBbl_Sno7pVJbw4Q5RcA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oQ76a6DmZtiYvkvjY2qUpa71.jpg?f=user_large

Ik zie dit bij verschillende omvormers gebeuren en soms meerdere tegelijk die weg vallen. Zelf ben ik niet zeker of de GRID PROFILE juist is ingesteld al is de keuze hier heel beperkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FS3vMou10Y-qlHKebkHpmTjwPec=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XBZBIBSbdfsvnnpYMKZAZ6BT.jpg?f=user_large

Iemand hier ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

onetime schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:44:
@ErikVers Ik ben de hele topicstart aan het nalopenen en aanpassen. Niet op tweakers maar op mijn pc. Het eerste stukje van jou waar mijn oog op valt klopt echter al niet... (DC is gevaarlijker dan AC!) Ik ga er nu verder niet op in. Ik ga verder met de topicstart.
Je mag dat ook gerust eruit halen maar er zijn genoeg engineers die dat wel zo zien. Ik vind het geen punt om er tussen uit te knippen. Het gaat meer om de voordelen van een moderne centrale omvormer en het ontbreken nu van een zwakke schakel.

Mijn doel is een betere TS ik hoop dat de rest dat ook voor ogen heeft dan komen we er wel 👍

Edit; @onetime kun jij aangeven waarom je niet eens bent met een redelijk betrouwbare bron als deze? https://de-opleider.nl/kb/gelijkstroom-versus-wisselstroom/

Ik vind dit op meerdere plekken in soortgelijke bewoording terug…

Daarom geldt een wisselspanning van 50 Volt als veilig, terwijl bij gelijkspanning de grens ligt op 120 volt. Dat geldt voor droge situaties. Bij natte huid is de veilig spanning de helft lager, dus respectievelijk 25 en 60 volt.

Bron: Installatiejournaal

Gaat mij niet om vlamboog ed maar om de potentiële schade en dus veiligheid richting de mens.

[ Voor 29% gewijzigd door ErikVers op 27-09-2022 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

DevaZ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:52:
Hallo allemaal,

Afgelopen weekend heb ik mijn zonnepanelen geïnstalleerd bestaande uit JKM400N-6RL3-BK en DS3-L Nu valt mij op dat als de panelen vol in de zon liggen er soms een omvormer weg valt in de ECU-R.

[Afbeelding]

Ik zie dit bij verschillende omvormers gebeuren en soms meerdere tegelijk die weg vallen. Zelf ben ik niet zeker of de GRID PROFILE juist is ingesteld al is de keuze hier heel beperkt.

[Afbeelding]

Dit is niet wegvallen aan de ac kant maar vermogen dat instort. Open even een los topic want dit is wat complex om overal tussendoor te bespreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Proton_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:33:
[...]

Micro's geven je zeker meer inzicht en hebben minder manieren waarop een installateur een fuckup kan doen, maar een hogere opbrengst is echt zeldzaam.

De sweeps moet een micro-omvormer ook doen om de bypassdiodes te laten werken. Opbrengstverlies daarvan is in de praktijk overigens verwaarloosbaar.
Kleine tolerantieverschillen (+/- 5%) tussen panelen zijn ook verwaarloosbaar in de opbrengst. Het is gewoon niet zo dat een string altijd de performance van het slechtste paneel heeft.
[Afbeelding]
Zie voor hulp bij beter modelleren bijvoorbeeld
Proton_ in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Je suggereert ten onrechte dat ik beweer dat een string altijd naar beneden wordt getrokken door het slechtste paneel. Ik denk dat we het verder wel eens zijn. In theorie blijft een micro-omvormer beter dan een stringomvormer. Je kunt nou eenmaal niet de natuurwetten naar eigen hand zetten. Praktisch zal het niet veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

DevaZ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:52:
Hallo allemaal,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zie je het helemaal naar 0 vallen of alleen lager? Aangezien je het gemiddelde over 5mins ziet kan het wel naar 0 vallen zonder dat je het hier ziet. Als je het ook op een andere manier kan monitoren zoals via je slimme meter kan je er mogelijk in de grotere resolutie achter komen.

Ik heb dit (helemaal wegvallen) ook gehad met m'n DS3-Ls en heb toen APS gemaild. Die hebben toen iets met de AC grid protection settings gedaan en sindsdien is het niet meer voorgekomen. Ik heb gevraagd wat ze precies gedaan hebben, want ik had het al op NL staan en het changelog gaf wel aan dat ze iets gedaan hebben maar niet wat en ogenschijnlijk was er niks veranderd, maar ze wilden er niks over zeggen, vreemd genoeg.

Termy schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:51:
[...]

Zie je het helemaal naar 0 vallen of alleen lager? Aangezien je het gemiddelde over 5mins ziet kan het wel naar 0 vallen zonder dat je het hier ziet. Als je het ook op een andere manier kan monitoren zoals via je slimme meter kan je er mogelijk in de grotere resolutie achter komen.

Ik heb dit (helemaal wegvallen) ook gehad met m'n DS3-Ls en heb toen APS gemaild. Die hebben toen iets met de AC grid protection settings gedaan en sindsdien is het niet meer voorgekomen. Ik heb gevraagd wat ze precies gedaan hebben, want ik had het al op NL staan en het changelog gaf wel aan dat ze iets gedaan hebben maar niet wat en ogenschijnlijk was er niks veranderd, maar ze wilden er niks over zeggen, vreemd genoeg.
Zelfde verhaal hier met tigo,mooie beveiliging is dat....
Maar ook op mijn verzoek uitgeschakeld.
Als de verbinding even weg is, suggereert hij dat de netspanning weg is, en dus uit veilgheid alles uit gooit.

1 PVoutput . Dongen NB

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-10 17:28
Andrehj schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:00:

[...]

[...]

Je hebt wel een heleboel als'en in je verhaal. ;)
25MWp zou net kunnen verdeeld over de windstreken. In de zomer maanden heb ik een probleem met piek vermogen en dus moet de omvormer afgetopt worden wat toch zonde is. Ik heb dan ook 30MWp+ liggen.
Trouwens hoe komt dit opeens in ander topic terecht?

• Vogels60
  • Laatst online: 15:29
ErikVers schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:33:
[...]

Prima opstelling toch? En goed te doen met een stringomvormer.
Voordeel van niet alles op het zuiden is dat je mooier het gaat verdelen wat betreft opwekking en wellicht goed uit gaat pakken in de toekomst met flex tarieven.

Wel zou je minimaal die 4 moeten proberen aan te houden dan is er geen uitdaging. Als ik het zo van papier af zie zou ik die 4 om 4 (oost en zuid) op 1 omvormer dimensioneren en de 12-14 op een losse 2 omvormer. Dus met twee string omvormers.

Ik zou zeker niet voor drie phase fase gaan want dan kom je met de 4 in het oosten niet tot opstarten en dat is zonder. Dus 1x een XS en 1x een DNS als je naar Goowde zou kijken.

N.b, als je beetje midden van het land zit en het wil laten doen mag je me een pb doen.
Zo niet zie bovenstaande als tip, zo zou ik het aanpakken (let op zonder de beelden gezien te hebben van de situatie)
Ik heb inmiddels mijn eigen topic aangemaakt met een wat gedetailleerdere uitleg:
https://gathering.tweaker...message/72919698#72919698

Bedankt voor je aanbod, helaas woon ik 15 minuten onder Eindhoven.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-10 20:54
Ik heb een Omnik 4K TL2 omvormer waarvan ik de AC connector ben kwijt geraakt ..

Heeft iemand een typenr of website waar je die kan bestellen ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-10 20:58
Levert een schuin dak met een 63 graden helling op Z-O zonder schaduw voldoende op? Of raak je best wat rendement kwijt vanwege de stijle helling?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
c-nan schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:59:
Levert een schuin dak met een 63 graden helling op Z-O zonder schaduw voldoende op? Of raak je best wat rendement kwijt vanwege de stijle helling?
Kan je simpelweg berekenen in sunny design.

Je zal in de zomer wat verlies hebben, maar iets meer opbrengst in winter en voor en najaar bij lage zon.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batilan
Zie een paar dagen terug, of nog simpeler: de TS. Wat "voldoende" of "best wat" is mag je zelf beoordelen, graag gedaan :)

[ Voor 13% gewijzigd door Batilan op 28-09-2022 19:20 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Termy

Termy

Wat is voldoende? Wat leveren je dakpannen je op?

• Martin7182
Ongeveer 85% t.o.v. ideale hoek naar het zuiden. Zie het plaatje in de TS.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Termy schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:58:
[...]

Geniale reactie :-)

@Termy algemene consensus hier is dat alles behalve Noord icm >30graden, interessant genoeg kan zijn.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:47
zijn er hier mensen die ervaring hebben met de ikea installateur van zonnepanelen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JWT
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

Die moet je eerst zelf in elkaar zetten ;)

• Termy

Termy

ErikVers schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:35:
[...]

Geniale reactie :-)

@Termy algemene consensus hier is dat alles behalve Noord icm >30graden, interessant genoeg kan zijn.
;)

Wmb is er voor elk dakoppervlak wel wat te zeggen, afhankelijk van de kosten. Voor gratis zou ik ze nog onder de grond leggen ;). Voor steil noord adviseert men hier vaak om naar 2e hands te kijken om de kosten te drukken en een redelijke TVT te houden. Hoe minder opbrengst je kunt verwachten hoe goedkoper het moet zijn, zolang je maar binnen de verwachte levensduur de boel terugverdient kan het niet echt fout gaan. Met de huidige tarieven kan waarschijnlijk nieuw zelfs prima uit, zeker als het slechts een meerprijs is bij een set op een gunstiger dak of als je het zelf doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

hannibal2206 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:57:
Ik heb een Omnik 4K TL2 omvormer waarvan ik de AC connector ben kwijt geraakt ..

Heeft iemand een typenr of website waar je die kan bestellen ?
https://www.eibabo.nl/wie...0JAg3XEAQYAyABEgKhqPD_BwE

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:23

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Heeft men nog tips voor installatie bedrijven die regio zuid-holland doen?

DM's zijn welkom (y)

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Xqlus1ve schreef op donderdag 29 september 2022 @ 07:20:
Heeft men nog tips voor installatie bedrijven die regio zuid-holland doen?

DM's zijn welkom (y)
Ik kan iemand vragen of hij buiten zijn regio wil gaan. Ik stuur je een pb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-10 20:58
Termy schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:58:
[...]

Een droge woning, maar wat heeft dat verder met mijn vraag te maken?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jarti66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:58
Iemand nog een bedrijf in de buurt van Eindhoven die systemen wel voor een normale prijs kunnen aanbieden?

Heb best wat aanvragen voor offertes gedaan naar weinig reacties gehad. Die wel reageerden kwamen met offertes van 13.000,- voor 14 panelen parallel en bijna 9.000,- voor 12 serieel geschakelde panelen 8)7

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-10 21:17
jarti66 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:37:
Iemand nog een bedrijf in de buurt van Eindhoven die systemen wel voor een normale prijs kunnen aanbieden?

Heb best wat aanvragen voor offertes gedaan naar weinig reacties gehad. Die wel reageerden kwamen met offertes van 13.000,- voor 14 panelen parallel en bijna 9.000,- voor 12 serieel geschakelde panelen 8)7
oef 14 panelen parallel, dan moet je echt dikke kabels hebben, ga je makkelijk over de 140A aan, hoe wou je dat uberhaupt aansluiten?

Daarnaast, niet normale prijzen....

• Strider
jarti66 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:37:

Sunleaves al geprobeerd?

BlaBlaBla

Pagina: 1 ... 18 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren