Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:26
Ik heb op kantoor een platdak waar een verdieping voor staat (pas aangekocht).
google maps
Er liggen nu 23 panelen JA Solar, JAP6-60-275 met P300 SE-optimizers op een SE5000H. Geeft circa 4,71 MWh volgen SE-design.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jgK_UKMGs7dV6B9O4KFuMf-GMg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qiK8DlNcSkLzGm0jwzXDcyai.png?f=user_large
zicht vanuit zuid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nzd9qXYEt38I62Z0i12B7OQgnWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pVurQgkqVIr9kSmupoGqeKC0.png?f=fotoalbum_large
zicht vanuit noord

Ik zou deze installatie willen upgraden/uitbreiden. Met SE-designer kan ik die 23 panelen uitbreiden met 18 extra panelen (heb even Jinko 400's genomen) om tot een jaarlijkse opwek van 8,61 MWh te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjJ_ynJ02BwkYEE7HtQBc_BIWP0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j0kV4lmP1s3SwKmeAozE9d6N.png?f=user_large

Als ik echter in Sunnydesign dit simuleer dan stelt SMA voor om de panelen NO te leggen? Is dan 16,2 KWp met een opbrengst van 12,3 KWh per jaar...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMls-LIZ3bT7Lk4JhsBVCM1vy8o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g30PzoFGQKGXH3U8M9jHviW0.png?f=user_large

Deze laatste vind ik raar liggen maar SMA blijft erbij dat dit het beste is? Wat zou jullie advies zijn in deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:33

JvS

Ik heb hem zelf ook

Oriëntatie maakt met panelen op 10 graden niet echt uit als je in dakjes ligt.

Maar je kan toch experimenteren door ze zelf bij te draaien en te plaatsen en dan te simuleren ?

Verschil in opbrengst is wel erg groot.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
JvS schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:09:
Oriëntatie maakt met panelen op 10 graden niet echt uit als je in dakjes ligt.

Maar je kan toch experimenteren door ze zelf bij te draaien en te plaatsen en dan te simuleren ?

Verschil in opbrengst is wel erg groot.
Ah, dat wist ik niet dat OW of NZ niet uitmaakt op een plat dak... Ik heb wat geschoven en kan nog twee panelen extra kwijt op basis hiervan... Kom ik op 12.941 KWh met Sunnydesign waarvan 3,119 m.b.v. SMA-shadefix.. Dit zijn trouwens allemaal First Choice 395 WP panelen in Sunnydesign, zal vanavond eens kijken of ik die 23 bestaande ook hier kan herplaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXQAnuWJzDuBndM0Jj2l54u_YOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yRX6ZEs0SVvPQVAfPsb8h4Fb.png?f=fotoalbum_large

De panelen met de P300's die er nu opzitten, kan ik die op één string zetten van een SMA-omvormer (ervan uitgaande dat voltage uitkomt?). Die optimizing van SE en SMA gaan elkaar niet tegenwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:27

Termy

valt er nog wat te fragge?

Oriëntatie op plat dak is idd irrelevant. Meer panelen is the name of the game.

Grappig dat SMA hier mee komt. Hoe werkt dat? Of heb je het gewoon zelf ingevuld en simuleert het gewoon naar hogere opbrengst?

SE optimizers kun je overigens niet mixen met een SMA omvormer. Maar ik zie ook niet waarom je iets anders dan een stringomvormer met shadefix/global mppt zou willen in dit geval.

[ Voor 30% gewijzigd door Termy op 26-09-2022 21:24 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Termy schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:23:
Grappig dat SMA hier mee komt. Hoe werkt dat? Of heb je het gewoon zelf ingevuld en simuleert het gewoon naar hogere opbrengst?
Dat doet Sunnydesign automatisch, kan de dakjes ook niet draaien...
Termy schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:23:
SE optimizers kun je overigens niet mixen met een SMA omvormer. Maar ik zie ook niet waarom je iets anders dan een stringomvormer met shadefix/global mppt zou willen in dit geval.
Als ik de bestaande panelen wil hergebruiken dan zal ik dus de optimizers eraf moeten halen. Ik heb een opstelling gemaakt waarbij ik de 23 bestaande panelen hergebruik en voor de rest er nieuwe panelen bij leg, allemaal in dakvorm. Aangezien ik dan vier strings krijg heb ik wel twee omvormers nodig. Ik kom dan op 15,41 KWp en een opbrengst van 11,987 KWh/jr.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djnDYUHvpK5umV7c0IcJfYTz0Tc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7YCcb8mP9yzbST1uiDtsrN0Z.jpg?f=user_large
Dat kan nog enigszins geoptimaliseerd worden, ik heb de oude panelen (275 WP) nu in het minst belastte deel liggen maar die kunnen natuurlijk beter in het schaduw-deel liggen en de nieuwe panelen (395 WP) in het deel met de meeste zon.

Wat ik me wel afvraag : Ik krijg geen waarschuwingen in Sunnydesign bij de volgende omvormers
STP6.0-3AV-40 - 23 x 285 WP op twee strings
STP8.0-3AV-40 - 23 x 395 WP op twee strings
maar mijn opbrengstgrafiek geeft in de periode mei-juli nagenoeg exact dezelfde opbrengst per maand. Kan natuurlijk dit specifieke geval zijn maar zou ook afvlakking door maximale capaciteit omvormers kunnen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrHc8v_pTpHzx8u9Mb5oRDxpqwk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wxKnPWAtOa61lrRMs8IAEO35.png?f=user_large
Moet ik nog wat mee spelen...

Zal het dak eens opgaan, volgens mij kan die schoorsteen gesloopt worden en kan de airco die er naast staat ook naar de dakrand verplaatst worden. Geeft weer meer ruimte... Kosten zal het probleem niet zijn, mijn nieuwe energiecontract bij GC is ca 1 euro per KWh...

[ Voor 6% gewijzigd door bvdbos op 27-09-2022 07:47 . Reden: toegevoegd : sloop schoorsteen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:27
Even aanvulling: oriëntatie van “oost-west” systemen maken niets uit. De meer en minder opbrengst van niet o-w ligging strepen exact tegen elkaar weg.

Kloppen de titels van je foto’s? Ik interpreteert dat de panelen nu noord gericht liggen :?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik vind je onderwerp erg lastig te volgen. Maar ik begrijp dat je panelen wilt gaan hergebruiken?

Dat kan wel door:
- De huidige set anders neer te leggen zodat er ruimte komt voor de nieuwe. De huidige, bestaande panelen, optimizers en SE omvormer moet je dan wel bij elkaar te houden en op elkaar aangesloten laten zoals nu met 1 string, en zodanig neer te leggen dat de string wel op gaat starten (dus niet alle panelen in de volle schaduw)
- Door er nieuwe panelen met een nieuwe omvormer bij te leggen. Dat kan dan prima een SMA omvormer zijn

Let wel op dat je niet zomaar 3 orientaties op de SMA kan aansluiten, dus die "dwarse" panelen, moeten OF op de SE aangesloten zitten OF met micro omvormer gaan werken of een TIGO optimizertje hebben om zeker te zijn dat je je string niet beperkt.

Als je alles wel op 1 nieuwe omvormer wilt hebben, moeten alle panelen in 1 string identiek zijn qua parameters. Dat kan dus ook. De oude panelen op string 1 en de nieuwe panelen op string 2. Optimizers werken dan niet meer (SE optimizers werken alleen op SE omvormers)

Alle nieuwe panelen aansluiten op je SE omvormer kan misschien ook, maar dan moeten al die panelen wel ook een SE optimizer hebben en ik vraag me af of de omvormer dan niet (veel) te klein wordt (vandaar misschien dat grote verschil in gesimuleerde opbrengst?)

Eigenlijk zou ik je even aanraden opnieuw met de start van je topic te beginnen en de template te gebruiken om hem aan te vullen.

Hoe heb je die tekeningen gemaakt? Oude panelen zijn vaak ook een heel stuk kleiner dan moderne panelen.

[ Voor 27% gewijzigd door JvS op 27-09-2022 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

bvdbos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 07:45:
[...]

Wat ik me wel afvraag : Ik krijg geen waarschuwingen in Sunnydesign bij de volgende omvormers
STP6.0-3AV-40 - 23 x 285 WP op twee strings
STP8.0-3AV-40 - 23 x 395 WP op twee strings
maar mijn opbrengstgrafiek geeft in de periode mei-juli nagenoeg exact dezelfde opbrengst per maand. Kan natuurlijk dit specifieke geval zijn maar zou ook afvlakking door maximale capaciteit omvormers kunnen zijn.
Ik denk eerder dat je nog wel kleinere omvormers kan nemen (heb er de laatste dagen veel gesimuleerd, 9kWp panelen hebben in OW niet perse 8kW omvormer nodig gok ik). Je kan in sunnydesing de AC output verlagen. Het zou me niets verbazen als dat op jaaropbrengst niet zoveel uitmaakt. Je kan ook een 10kW omvormer simuleren.

Mijn set (OW plat) heeft vergelijkbare simulatiecijfers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwQsdegoojN9c_xiYS_3SUa8biA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A0TSsPsVmNUBPhYRZ8Fsprw6.png?f=fotoalbum_large

Ik zie dat je al met twee omvormers wilt werken. Waarom zou je dan niet gewoon de hele bestaande installatie qua apparatuur intact laten, die veel slimmer neerleggen en er een nieuwe installatie met 23 395Wp panelen met nieuwe omvormer naast leggen?

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 27-09-2022 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Ronald schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:12:
Kloppen de titels van je foto’s? Ik interpreteert dat de panelen nu noord gericht liggen :?
Je hebt gelijk, aangepast...
JvS schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:14:
Ik vind je onderwerp erg lastig te volgen. Maar ik begrijp dat je panelen wilt gaan hergebruiken?
Dat is een afweging maar de extra opbrengst door de bestaande panelen te vervangen door panelen met een hoger vermogen blijkt minimaal te zijn.
JvS schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:14:
Dat kan wel door:
- De huidige set anders neer te leggen zodat er ruimte komt voor de nieuwe. De huidige, bestaande panelen, optimizers en SE omvormer moet je dan wel bij elkaar te houden en op elkaar aangesloten laten zoals nu met 1 string, en zodanig neer te leggen dat de string wel op gaat starten (dus niet alle panelen in de volle schaduw)
- Door er nieuwe panelen met een nieuwe omvormer bij te leggen. Dat kan dan prima een SMA omvormer zijn

Let wel op dat je niet zomaar 3 orientaties op de SMA kan aansluiten, dus die "dwarse" panelen, moeten OF op de SE aangesloten zitten OF met micro omvormer gaan werken of een TIGO optimizertje hebben om zeker te zijn dat je je string niet beperkt.

Als je alles wel op 1 nieuwe omvormer wilt hebben, moeten alle panelen in 1 string identiek zijn qua parameters. Dat kan dus ook. De oude panelen op string 1 en de nieuwe panelen op string 2. Optimizers werken dan niet meer (SE optimizers werken alleen op SE omvormers)

Alle nieuwe panelen aansluiten op je SE omvormer kan misschien ook, maar dan moeten al die panelen wel ook een SE optimizer hebben en ik vraag me af of de omvormer dan niet (veel) te klein wordt (vandaar misschien dat grote verschil in gesimuleerde opbrengst?)

Eigenlijk zou ik je even aanraden opnieuw met de start van je topic te beginnen en de template te gebruiken om hem aan te vullen.

Hoe heb je die tekeningen gemaakt? Oude panelen zijn vaak ook een heel stuk kleiner dan moderne panelen.
Tekeningen zijn van Sunnydesign, daar kloppen de afmetingen ga ik van uit... Bestaande panelen kunnen behouden blijven blijkt : die vervangen door nieuwe panelen geeft minimale meeropbrengst. Dan is nog de vraag of ik de bestaande panelen, optimizers en omvormer beter zo kan laten of dat ik die beter naar een dakligging kan leggen. Vanavond nog wat proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

275 is wel vrij weinig tegenwoordig dus als ze 1 op 1 vervangen kunnen worden lijkt het me sterk dat de meeropbrengst klein is.

Ik zou iig niet op de webtool vertrouwen dat die alle maten exact goed heeft op basis van google maps of zo..

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:12:
Even aanvulling: oriëntatie van “oost-west” systemen maken niets uit. De meer en minder opbrengst van niet o-w ligging strepen exact tegen elkaar weg.

Heb je hier meer informatie / links over? Mijn hoofd krijgt dit niet rond. Als je “dakje” noord/zuid ligt, heb je met de zon in het oosten of westen toch veel minder opbrengst? En in het noorden staat hij niet / amper. Gaat dat zuid paneel dat echt corrigeren?
Of geld dit alleen bij een paneelhoek van minder dan 15 graden ofzo?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@_eLMo_ even spelen met de PvCalc-tools van Thomas Berger en het zou inzichtelijker moeten worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja of gewoon naar dat plaatje uit de startport van het centrale topic kijken. Of dit geldt voor alle OW systemen weet ik niet, maar is ook niet zo relevant. Alleen op een plat dak heb je de keuze en daar ligt meestal 10 of 13 graden :)
Termy schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:49:
275 is wel vrij weinig tegenwoordig dus als ze 1 op 1 vervangen kunnen worden lijkt het me sterk dat de meeropbrengst klein is.
you sure? Rendement van panelen is niet echt enorm toegenomen toch. Ze zijn een paar procent meer efficient, maar vooral veel groter per paneel geworden.

@bvdbos welk type paneel ligt er nu?

[ Voor 48% gewijzigd door JvS op 27-09-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

bvdbos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:45:
[...]
Dan is nog de vraag of ik de bestaande panelen, optimizers en omvormer beter zo kan laten of dat ik die beter naar een dakligging kan leggen. Vanavond nog wat proberen...
Wat bedoel je hiermee?

Ik denk dat het meest geld-efficient is: Alle hudige spullen hergebruiken, precies aangesloten zoals het nu is, maar uiterst compact in een oost-west (noordzuid, whatever) opstelling en dan de overgebleven ruimte vullen met nieuwe panelen en een nieuwe omvormer met shadefix of iets vergelijkbaars (optimizers zijn hier niet echt nodig met moderne panelen).

En dan zorgen dat zowel de oude als de nieuwe set altijd voldoende zon 'ziet' zodat het ook goed en efficient werkt.

Maten zou ik met behulp van echte maten en maten van de bevestigingsmaterialen doen (die bepalen de hoeveelheid ruimte in 1 ricting voornamelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

JvS schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:25:
Ja of gewoon naar dat plaatje uit de startport van het centrale topic kijken. Of dit geldt voor alle OW systemen weet ik niet, maar is ook niet zo relevant. Alleen op een plat dak heb je de keuze en daar ligt meestal 10 of 13 graden :)
En @_eLMo_, ja dit is alleen van toepassing op vrij platte panelen. Je ziet dit idd in dat plaatje van jaaropbrengst als functie van helling en oriëntatie. Ik heb toevallig meerdere system in m'n APS installateursaccount waarvan er 3 erg dicht bijelkaar zitten qua Wp en 2 daarvan zijn oost/west (zelfde dak als ik) en 1 noord/zuid (precies 90 graden gedraaid), alles op 13 graden helling (solarstell). Hun opbrengst is vrijwel gelijk per dag zolang het er ligt (noord/zuid kwam in april erbij). In de winter zou dat ook zo moeten zijn (volgens simulatie) maar aangezien het noord/zuid dak vrij dicht op een hoger appartementencomplex op het zuiden ligt vangt die misschien schaduw rond 21 december. Maar ja, dan is de opbrengst toch ruk of voornamelijk van diffuus licht. Dat zie ik overigens wel: die ligging dichter bij het hogere gebouw kost wat opbrengst op bewolkte dagen omdat een goed stuk horizon afgeschermd wordt, lijkt het.
you sure? Rendement van panelen is niet echt enorm toegenomen toch. Ze zijn een paar procent meer efficient, maar vooral veel groter per paneel geworden.
Wel wat, ja, maar het ging me dan ook om 1 op 1. Het ligt nu niet als dakjes dus geen idee hoe het in dakjes zou passen. Dat moet gewoon bekeken worden en dan volgt vanzelf of het de moeite van vervangen waard is. Best kans dat het gewoon het beste is om dat systeem te herleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Termy
Maar ja, dan is de opbrengst toch ruk of voornamelijk van diffuus licht. Dat zie ik overigens wel: die ligging dichter bij het hogere gebouw kost wat opbrengst op bewolkte dagen omdat een goed stuk horizon afgeschermd wordt, lijkt het.
Dit zie ik ook, mijn OW garage panelen doen in diffuus weer iets van 90% van de Z panelen met meer vrij zicht (liggen hoger, zicht op hemel vrijwel onbeperkt, garage zien huis en bomen op noord veel meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Cool, maar het scheelt wel qua eigen gebruik / piek denk ik? Oost/West blijft beter qua autonomie, of?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

_eLMo_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:29:
Cool, maar het scheelt wel qua eigen gebruik / piek denk ik? Oost/West blijft beter qua autonomie, of?
Nee, dit is echt een misverstand. Een set op zuid (en steiler gepositioneerd) doet het in de winter VEEL beter dan een (platte) OW set. En een hogere winteropbrengst is veel waardevoller voor autonomie dan dat je "opwekdag" in April-Augustus wat langer duurt (wat wel zo is met een OW set).

Zie dit topic waarin dit uitgebreid aan bod komt vanaf deze post: JvS in "Wij ( 2 gezinnen ) pv panelen nieuwbouw woning"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
JvS schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:08:
[...]

Nee, dit is echt een misverstand. Een set op zuid (en steiler gepositioneerd) doet het in de winter VEEL beter dan een (platte) OW set. En een hogere winteropbrengst is veel waardevoller voor autonomie dan dat je "opwekdag" in April-Augustus wat langer duurt (wat wel zo is met een OW set).

Zie dit topic waarin dit uitgebreid aan bod komt vanaf deze post: JvS in "Wij ( 2 gezinnen ) pv panelen nieuwbouw woning"
Cool, interessant ook! Kanttekening is dus dat dit alleen geld bij gelijke grootte opstellingen, en het verschil ongeveer 10-20% is bij 30 gr zuid vs 15 gr oost/west.
Als het dakoppervlak dus beperkt is en je met oost/west 40% meer panelen kwijt kan is dat een beter idee.

Bij mijn pa kon ik met oost/west bv 8 panelen kwijt ipv 4 op zuid, ivm slagschaduwen van de panelen en zeer beperkte dakruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Uiteraard, OW doe je omdat je meer panelen op je dak kwijt kan. Niets gaat boven meer panelen (ik heb hem zelluf ook :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Bedenk wel ook dat bv afgelopen winter zeer bewolkt was met slechts enkele heldere dagen. Steil op zuid is alleen relevant bij heldere hemel anders heb je veel meer aan meerdere platte panelen aangezien oriëntatie er niet toe doet bij diffuus licht en platter dan juist beter is (vanaf grotere hoek lichtinval mogelijk). Praktisch gezien wil je in NL dus gewoon zo veel mogelijk panelen.

Pagina: 1