Dat is dan ex. btw ga ik vanuit?
Mijn meerprijs van STP 8.0 naar STP 10.0 SE was €800 ex, dus bijna €1000 incl.
Dan verwacht ik dat ik bij een upgrade van een STP 8.0 naar 10.0 rond de €300 ex. moet bijbetalen mocht die sneller te leveren zijn dan de 8.0.
Goed om alvast een indicatie te hebben.
Nu nog afwegen of dat het extra geld wel waard is eigenlijk…de 8.0 heeft in mijn opstelling een heel klein beetje last van aftopping in ideale opbrengstsituaties maar of dat in de praktijk echt terug te verdienen is. En eerder leverbaar in de komende karige zonnemaanden zal ook niet veel zoden aan de dijk zetten.
Mogelijk dan dat een 10.0 langer meer gaat omdat die minder zwaar belast wordt dan een 8.0 met 10,4K Wp aan panelen eraan.
Het achteraf plaatsen van een aparte batterijomvormer kan uiteraard en maakt je inderdaad flexibeler.
De kosten hiervan (zeker eentje die 3-fasen 10kW is) zijn echter veel hoger. Om bij SMA te blijven: de instapbatterijomvormer is de Sunny Boy Storage 2.5. Deze levert max 2,5kW voor 1 fase en kost ca €1200. Voor 3-fasen heb je er 3 nodig en kost het dus al €3600. Deze SB2.5 heeft volgens mij geen backupfunctie, de SB 3.7 wel. Maar die is al ca €1900 per stuk/per fase.
Uiteraard hangen de benodigdheden en dus totale prijs ook af van wat je uiteindelijk wilt kunnen met een thuisbatterij.
Ik heb me er nog helemaal niet in verdiept want kreeg vrij spontaan zo’n Smart Energy aangeboden omdat die op voorraad was.
Maar dat echt zijn flinke bedragen zeg!
Dan is zo’n hybride omvormer wel erg gunstig geprijsd inderdaad.
Vraag me wel af of dat enkel komt door het kunnen combineren van componenten of ook een stukje korting is die je krijgt omdat je in een soort vendor lock-in stapt met heel beperkte keus in accu’s.
Maar dat ik nu geen Smart Energy omvormer neem betekent natuurlijk niet dat ik die niet over een paar jaar alsnog kan kopen als ik een accu wil en dan de reguliere omvormer verkopen op de tweedehands markt.

Dat was een slimme tip die ik hier kreeg:
Ethirty in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"Als extra, maar niet de daadwerkelijke reden van mijn keuze: als ik niet de SE zou nemen maar bij de reguliere STP 10.0 gebleven zou zijn, dan had ik langer moeten wachten voordat de extra panelen operationeel zouden zijn. Met mijn huidige energieprijs van ca €0,42/kWh heb ik die €500 meerkosten al snel (gedeeltelijk) terugverdiend: dat is slechts 1200kWh.
Dat eerder verkrijgbaar zijn speelde bij mij ook een rol hoor, want die hybride omvormers zijn blijkbaar beter leverbaar dan de reguliere omvormers.
Helaas duurde zelfs het leveren van die hybride omvormer zodanig lang dat de boel pas eind deze maand werkend zou zijn en dan is de opwek niet al te best meer. En met een kleine €0,25/kWh moet ik wel heel veel opwekken om dat nog te compenseren, dat komt niet uit.
Mijn conclusie was dat voor de beperkte meerprijs de Smart Energy variant veel waar voor het geld biedt.
Als ik in jouw situatie had gezeten had ik daar ook wel voor gekozen ja.