Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.014 views

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:57
FransvWoerkom schreef op woensdag 21 september 2022 @ 01:30:
@Dalma

Hou het simpel, dan zijn er minder onderdelen die defect kunnen raken. Met 18 panelen kun je twee strings aansluiten aan de omvormer en de onderste, waar het eerst schaduw op komt, scheiden van de bovenste. Met het geld dat je dan uitspaart, kun je een A-merk omvormer kopen en je meterkast laten ombouwen tot 3-fase zodat je klaar bent voor de toekomst.
Beter het ik het niet kunnen verwoorden d:)b

XXXVI

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Moet die vraag niet gewoon duidelijker in de topcistart staan?

Micro’s zijn vooral handig als je een combinatie van meer dan twee oriëntaties hebt of als je een laag aantal panelen, 4 of minder, per string zou hebben of als je veel complexe (boom) schaduw hebt. Bui complexe schaduw werken optimisers ook prima. Bij harde schaduw (schoorsteen, gebouw) en nog genoeg andere panelen die niet in de schaduw liggen om de string aan de gang te houden, is een omvormer met shade management aan te raden en genoeg.

En met micro’s en sommige omvormers heb je per paneel monitoring en heb je geen hoge dc stromen (wat verder niet erg is als je het goed aan legt). Verder zijn er volgens mij geen redenen om voor micro’s te willen gaan.

[ Voor 33% gewijzigd door JvS op 21-09-2022 08:16 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:54
BarryH schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:14:
[...]

ja
logisch in een markt met veel vraag. met alle beste bedoelingen toch de logische route.

Ik heb sinds 2012 nooit meer dan 1eur/wp betaald (excl. btw).
en afgelopen najaar lukte dat ook nog wel (geinstalleerd).
Maar nu zie ik overal 1,50eur/wp langskomen (ex btw)....

Zelf net bij mn schoonvader geinstalleerd: eur 0,65/wp (ex btw)
Zijn die EUR 1/wp prijzen nog realistisch, of gaat dat in de huidige tijd niet meer lukken? Ik zit met mijn offerte op EUR 1,18 /wp ex btw. Zelf leggen ga ik niet aan beginnen, iets met hoogtevrees. Feit blijft dat ondanks het prijsplafond elektriciteit alsnog 70 ct / kWh kost. Ik ga straks dan naar een overproductie van 1100kWh, maar dat biedt ruimte voor een kleintje die op komst is en een airco. :)

De wijzen komen uit het Oosten!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:23

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Ik wilgraag een sanity check.

Ik heb een schuin dak met een helling van ongeveer 43° bijna volledig naar het noorden (een paar graden naar het oosten). Daar ligt momenteel 4x 300wp panelen op die swinters op een zonnige dag ~20 watt opbrengen en zomers 700 watt bij een heldere dag.

Ik was eerst offertes aan het opvragen voor Airco's nu de gasprijs per 1 Oktober naar 5 euro de kuub ging. Nu is er een prijsplafond gesteld op 1,50 euro de kuub gas maar energie naar 1 euro per kW. Is het nu een verstandige keuze om eerst mijn dak vol te leggen met nieuwe panelen (zat de te denken aan 12 a 14 panelen)? En de oude panelen (2 of 3 stuks) met de oude omvormer op de platte schuur te leggen (deze kunnen dan richting het zuiden gericht worden, echter is enkel een schuurtje van 2x3 meter.

De voorkant van het huis is uitesloten, deze is vergunning technisch niet mogelijk en ik heb een tuit gevel (rechte voorkant zoals een jaren 30 huis).

Ik kan deze vragen natuurlijk stellen aan iemand die zonnepanelen verkoopt maar de laatste merk ik dat ze je eerder wat proberen aan te smeren dan eerlijk zijn (zo ook met Airco's ben ik achter gekomen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 11:40

C@SP

Biertje ??

BarryH schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:14:
[...]

ja
logisch in een markt met veel vraag. met alle beste bedoelingen toch de logische route.

Ik heb sinds 2012 nooit meer dan 1eur/wp betaald (excl. btw).
en afgelopen najaar lukte dat ook nog wel (geinstalleerd).
Maar nu zie ik overal 1,50eur/wp langskomen (ex btw)....

Zelf net bij mn schoonvader geinstalleerd: eur 0,65/wp (ex btw)
Ik heb hier zelf ook 7kWp gelegd voor 0,67/wp. Inclusief montagemateriaal Valkpro en Clickfit.

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Heeft er iemand ervaring met een DS3-L die niet wil opstarten met 60 cell panelen? Hij blijft hangen op een 10 watt opwek, terwijl 72 cell panelen gewoon de juiste opwek hebben. Het lijkt net alsof hij niet in MPPT bereik komt en dat dat pas start vanaf 32 volt (of iets dergelijks). Hang ik de 3*210Wp panelen parallel aan een IQ7 dan topt die netjes af op 250 watt.

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:41
Allereerst, excuses als dit niet in het goede topic staat of de vraag al gesteld is, ik heb zoveel mogelijk doorgelezen maar niet een specifiek antwoord gevonden.

Wij hebben een huis zonder gas en verbruiken dus meer stroom ivm een (grond)warmtepomp. Op het dak liggen 10 zonnepanelen welke ongeveer 2500kWh opbrengen per jaar. Het verbruik per jaar zal ongeveer 14.000kWh zijn (7300kWh normaal / 6700kWh dal), dit ivm elektrische auto en de warmte pomp. Wellicht niet relevant voor de vraagstelling.

Met de huidige energieprijzen zitten wij ons af te vragen of meer zonnepanelen neerleggen de moeite is. Vanaf 2025 gaat de salderingsregeling namelijk achteruit. De meeste stroom wordt natuurlijk opgewekt in de middag, maar dan wordt er gewerkt en wordt de meeste stroom niet gebruikt en wordt dus teruggeleverd. Ik volg het terugleververgoedingen topic, echter zie ik vooral dat veel grote spelers de TLV terug schroeven naar ongeveer €0.10. Met de huidige energieprijzen natuurlijk verre van genoeg :+.

Als ik het dus goed heb, is tegenwoordig zonnepanelen neerleggen veel minder interessant / onzeker geworden, omdat je eigenlijk investeert om over een paar jaar voor weinig geld stroom te verkopen aan energiebedrijven ipv dit zelf efficient te kunnen gebruiken? En wordt de terugverdientijd dus wellicht wel 10+ jaar?

Nu snap ik dat niemand een glazen bol heeft voor de toekomst, want als de kWh prijs terug keert naar €0.20, is €0.10 per kWh TLV best prima, maar dan neem je een "gok".

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 22:46

de Peer

under peer review

reputatio schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:43:
Vanaf 2025 gaat de salderingsregeling namelijk achteruit.
Dat staat niet vast.
dat roept men al sinds 2015. en keer op keer ging het niet door.
Zou me niet verbazen dat het ook deze keer niet doorgaat.

Dat is de realiteit. Ik zou gewoon je eigen plan trekken en maximaal bijleggen. Dat is tot nu toe altijd de moeite waard geweest. Ik heb nu 57 panelen, en ga er in januari of februari nog 6 bij leggen op een overkapping.

Zekerheid heb je niet. Overheid is onbetrouwbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 21-09-2022 10:10 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
NoepZor schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:18:
[...]

Zijn die EUR 1/wp prijzen nog realistisch, of gaat dat in de huidige tijd niet meer lukken? Ik zit met mijn offerte op EUR 1,18 /wp ex btw. Zelf leggen ga ik niet aan beginnen, iets met hoogtevrees. Feit blijft dat ondanks het prijsplafond elektriciteit alsnog 0,70 ct / kWh kost. Ik ga straks dan naar een overproductie van 1100kWh, maar dat biedt ruimte voor een kleintje die op komst is en een airco. :)
Ik denk idd dan eur 1/wp lastig is op dit moment. En je kan door blijven zoeken, maar dan komen de panelen ook later.
Je kan even checken bij de online-prijs- partijen (zoals solar-bouwmarkt en winkelman) voor een cross check voor jouw situatie.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Xqlus1ve schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:58:
Ik wilgraag een sanity check.

Ik heb een schuin dak met een helling van ongeveer 43° bijna volledig naar het noorden (een paar graden naar het oosten). Daar ligt momenteel 4x 300wp panelen op die swinters op een zonnige dag ~20 watt opbrengen en zomers 700 watt bij een heldere dag.

Ik was eerst offertes aan het opvragen voor Airco's nu de gasprijs per 1 Oktober naar 5 euro de kuub ging. Nu is er een prijsplafond gesteld op 1,50 euro de kuub gas maar energie naar 1 euro per kW. Is het nu een verstandige keuze om eerst mijn dak vol te leggen met nieuwe panelen (zat de te denken aan 12 a 14 panelen)? En de oude panelen (2 of 3 stuks) met de oude omvormer op de platte schuur te leggen (deze kunnen dan richting het zuiden gericht worden, echter is enkel een schuurtje van 2x3 meter.

De voorkant van het huis is uitesloten, deze is vergunning technisch niet mogelijk en ik heb een tuit gevel (rechte voorkant zoals een jaren 30 huis).

Ik kan deze vragen natuurlijk stellen aan iemand die zonnepanelen verkoopt maar de laatste merk ik dat ze je eerder wat proberen aan te smeren dan eerlijk zijn (zo ook met Airco's ben ik achter gekomen).
Ik zou - gezien alle onzekerheden - op beide onderwerpen doorzetten.
PV krijg je dan wellicht nog net voor start zomer op je dak.
En die airco geeft je flexibiliteit tussen E en G prijzen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als ik het dus goed heb, is tegenwoordig zonnepanelen neerleggen veel minder interessant / onzeker geworden, omdat je eigenlijk investeert om over een paar jaar voor weinig geld stroom te verkopen aan energiebedrijven ipv dit zelf efficient te kunnen gebruiken? En wordt de terugverdientijd dus wellicht wel 10+ jaar?
Nee, wat iedereen nodig heeft is genoeg panelen per huishouden om 80% van het jaar zelfvoorzienend te zijn. Die hoeven niet allemaal op het dak of in de tuin te liggen, kan ook ergens anders in het land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Allereerst, excuses als dit niet in het goede topic staat of de vraag al gesteld is, ik heb zoveel mogelijk doorgelezen maar niet een specifiek antwoord gevonden.

Wij hebben een huis zonder gas en verbruiken dus meer stroom ivm een (grond)warmtepomp. Op het dak liggen 10 zonnepanelen welke ongeveer 2500kWh opbrengen per jaar. Het verbruik per jaar zal ongeveer 14.000kWh zijn (7300kWh normaal / 6700kWh dal), dit ivm elektrische auto en de warmte pomp. Wellicht niet relevant voor de vraagstelling.

Met de huidige energieprijzen zitten wij ons af te vragen of meer zonnepanelen neerleggen de moeite is. Vanaf 2025 gaat de salderingsregeling namelijk achteruit. De meeste stroom wordt natuurlijk opgewekt in de middag, maar dan wordt er gewerkt en wordt de meeste stroom niet gebruikt en wordt dus teruggeleverd. Ik volg het terugleververgoedingen topic, echter zie ik vooral dat veel grote spelers de TLV terug schroeven naar ongeveer €0.10. Met de huidige energieprijzen natuurlijk verre van genoeg :+.

Nu snap ik dat niemand een glazen bol heeft voor de toekomst, want als de kWh prijs terug keert naar €0.20, is €0.10 per kWh TLV best prima, maar dan neem je een "gok".

Alvast bedankt! :)
Snel volleggen is slim bij een redelijke installatieprijs: voer eea in in sunny designer en dan heb je een idee van de opbrengt. Als met eur 1,50 ex BTW en een waarde van 20ct je een redelijke TVT haalt, kan je het gewoon neerleggen, want:
- afbouw saldering gaat gestaag, maar start pas in 2025
- E kosten kunnen zomaar hoog blijven
- met je EVs kan je best een redelijk deel "eigen verbruik " creeren als je een beetje oplet

nb. persoonlijk zou ik zsm alles volleggen. Denk aan de onzekerheden die je inperkt (zelf in de winter nog een deel van je stroombehoefte tegen een vastgeprikte kostprijs).

nb2: ook met je WP kan je je eigen verbruik optimaliseren. Denk aan de SWW run timing.
nb3: met zo'n kWh verbruik kan je vast wel 10% nog besparen :)

• D!ablo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-03 13:24
Kun je straks op dag basis nog salderen?

Stel dat je overdag 20 KWh opwekt en verbruikt 10 KWh, dus 10 KWh teruglevering,
en 's nachts laadt je je auto op voor 10 KWh. Netto dus nul.

Kun je alsnog voor de hele dag salderen of wordt dat 10 KWh maar voor 64% gesaldeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

D!ablo schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:13:
Kun je straks op dag basis nog salderen?

Stel dat je overdag 20 KWh opwekt en verbruikt 10 KWh, dus 10 KWh teruglevering,
en 's nachts laadt je je auto op voor 10 KWh. Netto dus nul.

Kun je alsnog voor de hele dag salderen of wordt dat 10 KWh maar voor 64% gesaldeerd?
salderen gaat op jaarbasis, niet op dagbasis.

je mag dan idd maar 64% van die 10 kWh salderen.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 21-09-2022 11:30 ]

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:41
Bedankt voor de antwoorden, dit heeft me verder aan het denken gezet! (de 10% besparing is ook zeker het eerste wat ik ga doen @BarryH ;))

Ik heb even een simpele rekensom erop losgelaten, maar ik heb bijvoorbeeld een pakket gezien voor het leggen van 18 zonnepanelen (375Wp) met string-omvormer, geschat vermogen per jaar is 6412 kWh, voor een bedrag van ongeveer 8000,- ex btw. Met de kWh prijzen van nu (en dan zit ik nog even laag) van 0,70 cent, zou dat dus betekenen dat je dit binnen 2 jaar zou terugverdienen met de huidige salderingsregeling van 100%? Of mis ik nu iets?

Mocht het op een offerte uitkomen en ik hier vragen over hebben, zal ik een eigen topic openen zoals beschreven in de waarschuwing. Maar een bierviltje berekening leek mij niet topic waardig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@reputatio klopt. (geen wonder dat iedereen PV wil :) )

[ Voor 51% gewijzigd door BarryH op 21-09-2022 11:42 ]

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:12
Saldering gaat toch per tariefperiode? Dus als dat per maand is, ook per maand salderen. Ik zou op basis van die aanname een berekening maken van de terugverdienperiode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 22:56

Vliegvlug

Flight Simple

Franciesco schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:43:
[...]

Voor mij waren de meerkosten "slechts" €500. Ik moest namelijk sowieso een 10kW omvormer hebben. Die prijsgok durfde ik wel aan.
Dat is dan ex. btw ga ik vanuit?
Mijn meerprijs van STP 8.0 naar STP 10.0 SE was €800 ex, dus bijna €1000 incl.
Dan verwacht ik dat ik bij een upgrade van een STP 8.0 naar 10.0 rond de €300 ex. moet bijbetalen mocht die sneller te leveren zijn dan de 8.0.
Goed om alvast een indicatie te hebben. :)

Nu nog afwegen of dat het extra geld wel waard is eigenlijk…de 8.0 heeft in mijn opstelling een heel klein beetje last van aftopping in ideale opbrengstsituaties maar of dat in de praktijk echt terug te verdienen is. En eerder leverbaar in de komende karige zonnemaanden zal ook niet veel zoden aan de dijk zetten.
Mogelijk dan dat een 10.0 langer meer gaat omdat die minder zwaar belast wordt dan een 8.0 met 10,4K Wp aan panelen eraan.
Het achteraf plaatsen van een aparte batterijomvormer kan uiteraard en maakt je inderdaad flexibeler.
De kosten hiervan (zeker eentje die 3-fasen 10kW is) zijn echter veel hoger. Om bij SMA te blijven: de instapbatterijomvormer is de Sunny Boy Storage 2.5. Deze levert max 2,5kW voor 1 fase en kost ca €1200. Voor 3-fasen heb je er 3 nodig en kost het dus al €3600. Deze SB2.5 heeft volgens mij geen backupfunctie, de SB 3.7 wel. Maar die is al ca €1900 per stuk/per fase.

Uiteraard hangen de benodigdheden en dus totale prijs ook af van wat je uiteindelijk wilt kunnen met een thuisbatterij.
Ik heb me er nog helemaal niet in verdiept want kreeg vrij spontaan zo’n Smart Energy aangeboden omdat die op voorraad was.
Maar dat echt zijn flinke bedragen zeg!
Dan is zo’n hybride omvormer wel erg gunstig geprijsd inderdaad.
Vraag me wel af of dat enkel komt door het kunnen combineren van componenten of ook een stukje korting is die je krijgt omdat je in een soort vendor lock-in stapt met heel beperkte keus in accu’s.

Maar dat ik nu geen Smart Energy omvormer neem betekent natuurlijk niet dat ik die niet over een paar jaar alsnog kan kopen als ik een accu wil en dan de reguliere omvormer verkopen op de tweedehands markt. ;)
Dat was een slimme tip die ik hier kreeg: Ethirty in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Als extra, maar niet de daadwerkelijke reden van mijn keuze: als ik niet de SE zou nemen maar bij de reguliere STP 10.0 gebleven zou zijn, dan had ik langer moeten wachten voordat de extra panelen operationeel zouden zijn. Met mijn huidige energieprijs van ca €0,42/kWh heb ik die €500 meerkosten al snel (gedeeltelijk) terugverdiend: dat is slechts 1200kWh.
Dat eerder verkrijgbaar zijn speelde bij mij ook een rol hoor, want die hybride omvormers zijn blijkbaar beter leverbaar dan de reguliere omvormers.

Helaas duurde zelfs het leveren van die hybride omvormer zodanig lang dat de boel pas eind deze maand werkend zou zijn en dan is de opwek niet al te best meer. En met een kleine €0,25/kWh moet ik wel heel veel opwekken om dat nog te compenseren, dat komt niet uit.
Mijn conclusie was dat voor de beperkte meerprijs de Smart Energy variant veel waar voor het geld biedt.
Als ik in jouw situatie had gezeten had ik daar ook wel voor gekozen ja.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
Vliegvlug schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:22:
[...]

Dat is dan ex. btw ga ik vanuit?
Mijn meerprijs van STP 8.0 naar STP 10.0 SE was €800 ex, dus bijna €1000 incl.
Dan verwacht ik dat ik bij een upgrade van een STP 8.0 naar 10.0 rond de €300 ex. moet bijbetalen mocht die sneller te leveren zijn dan de 8.0.
Goed om alvast een indicatie te hebben. :)
Nee, dat was incl BTW (kan de BTW ook niet meer terugvragen). Om precies te zijn: de meerprijs t.o.v. een reguliere STP10.0 was bij mij €477,95 incl BTW.

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-08 20:04
Hi all. Ik ben na wat puzzelen op de volgende layout gekomen voor mijn dak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFfQBFbxpi60eiDTIFi0yARuvrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bevxYGi0Z9PzfK3Ig830Z4qG.png?f=fotoalbum_large

Oost west opstelling met 5 op west en 4 oost. De panelen rechts hebben last van schaduw door een boom (op zuid). Met sma designer kom ik toch op een geschatte opbrengst van 2960 kWh, zo'n 78%.

Is de sma ShadeFix technologie zo goed dat ik geen meerwaarde zou hebben aan een systeem met optimizers / micro inverters? Ook met maar 4-5 panelen per string?

Is de schaduwtechniek van Growatt inverters vergelijkbaar? Of beter mijden met deze opstelling.

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

AirJonn schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:08:
Hi all. Ik ben na wat puzzelen op de volgende layout gekomen voor mijn dak:

[Afbeelding]

Oost west opstelling met 5 op west en 4 oost. De panelen rechts hebben last van schaduw door een boom (op zuid). Met sma designer kom ik toch op een geschatte opbrengst van 2960 kWh, zo'n 78%.

Is de sma ShadeFix technologie zo goed dat ik geen meerwaarde zou hebben aan een systeem met optimizers / micro inverters? Ook met maar 4-5 panelen per string?

Is de schaduwtechniek van Growatt inverters vergelijkbaar? Of beter mijden met deze opstelling.
Wat is dat voor software tool?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Franciesco schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:46:
[...]

Nee, dat was incl BTW (kan de BTW ook niet meer terugvragen). Om precies te zijn: de meerprijs t.o.v. een reguliere STP10.0 was bij mij €477,95 incl BTW.
Oh, das dan 395 ex. btw.
Dat maakt het verschil tussen een STP 8.0 en 10.0 opeens ruim €400 ex btw. op basis van het €800 verschil dat er bij mij tussen de STP 8.0 en 10.0SE zat. En dat was nog inclusief korting zelfs.
Dat is wel een erg groot verschil want toen ik in juli keek was het verschil tussen de 8.0 en 10.0 nog iets van 2 á 300 euro inclusief btw.
Waarschijnlijk zijn de prijzen dan echt flink gestegen.

Voor de STP 8.0 betaalde ik €2604 ex., de STP 10.0 SE werd me voor €3568 ex aangeboden, nog zonder korting trouwens.
Vraag me echt af wat een reguliere STP 10.0 dan moet gaan kosten mocht er straks één beschikbaar komen. :X

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Vliegvlug schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:26:
Voor de STP 8.0 betaalde ik €2604 ex.,
Dat is € 3150.84 inclusief BTW !
Ik wist niet dat de inflatie zo heftig was. |:(
De mijne kocht ik in voorjaar 2020 (pas dik twee jaar geleden) voor € 1677 .....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Andrehj schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:29:
[...]

De mijne kocht ik in voorjaar 2020 (pas dik twee jaar geleden) voor € 1677 .....
Wist ik ook niet.
Keek in voorjaar 2020 dan ook nog niet naar omvormers en hun prijzen en misschien maar goed ook.. ignorance is bliss

• Volkerk
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-05 18:08
Andrehj schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:29:
[...]

Mijn stp8.0 heb ik in juni gekocht voor €1600,- contant. Wat een prijzen nu..

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
@Vliegvlug Mijn offerte voor de uitbreiding van de zonnepanelen en de reguliere STP 10 dateert uit maart 2022. En in juli ben ik geswitched naar de STP 10 SE voor de genoemde meerprijs.
Ik heb echter geen losse prijzen, alleen een totaalprijs. Dus wat er precies voor de omvormer gerekend is weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirJonn
Xqlus1ve schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:21:
[...]

Wat is dat voor software tool?
sunny designer

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
Inclusief die heatmap? Die kan ik niet vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirJonn
bvdbos schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:41:
[...]

Inclusief die heatmap? Die kan ik niet vinden?
Bij 3. layout of pv modules, heb je rechts een tabje shading

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Na de aanleg van mijn panelen (3 jaar geleden) waren er wat onvolkomenheden welke ik eindelijk eens wil rechttrekken.
Een ervan is het aarden van de frames. Momenteel is er niets geaard en dat wil ik zelf doen.

Wat voor kabel kan ik hiervoor het beste pakken?
Is dat gewoon de eerste de beste H07V2-K geel/groene draad van 4 of 6mm2?
Of moet dit ook UV-bestendig en dubbel geïsoleerde kabel zijn?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

henkNL schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:30:
Na de aanleg van mijn panelen (3 jaar geleden) waren er wat onvolkomenheden welke ik eindelijk eens wil rechttrekken.
Een ervan is het aarden van de frames. Momenteel is er niets geaard en dat wil ik zelf doen.

Wat voor kabel kan ik hiervoor het beste pakken?
Is dat gewoon de eerste de beste H07V2-K geel/groene kabel van 4 of 6mm2?
Of moet dit ook UV-bestendig en dubbel geïsoleerde kabel zijn?
Ik heb gewoon vertinde aarddraad (blank) 6mm2 gebruikt.
4mm2 zou ook kunnen geloof ik maar 6 mm2 wordt aangeraden voor meer stevigheid als ik het goed begrepen heb.

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 21:28
Even een Goodwe vraagje tussendoor:
Ligt SEMS portal er ook bij anderen uit?
Ik krijg een inlog, en daarna niets meer....

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Net gebeld door Solor Concept, waarschijnlijk hier lang en breed bekend, prachtig verhaal, dik systeem, nette offerte met meerdere pagina's.

Voor mijn gevoel veels te duur, en wat hij als offerte heeft opgemaakt is nogeneens toepasbaar op mijn dak 8)7 (11x400wp Sunpower panelen met microconverters inclusief installatie, 7850 euro in 2023, panelen zijn veels te groot :| ).

Ik dacht dat ik met mijn dak van 5mx4,5m, met een paneeltje of 11 a 12 stuks enmicroconverters wel voor 5,5 a 6,5K klaar zou zijn ex btw, maar miscchien zit ik er ook wel helemaal naast.

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Misschien een betere vraag, zijn er tips bij welke bedrijven/vaklui ik goede offertes kan opvragen voor regio Zuid-Holland?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Volkerk schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:38:
[...]

Mijn stp8.0 heb ik in juni gekocht voor €1600,- contant. Wat een prijzen nu..
Contant… tweedehands of nieuw?
En juni dit jaar?

Mijn offerte was wel uit juni dit jaar ;(

• Volkerk
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-05 18:08
Vliegvlug schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:52:
[...]

Contant… tweedehands of nieuw?
En juni dit jaar?

Mijn offerte was wel uit juni dit jaar ;(
Nieuw met 10 jaar garantie maar zonder bon..
de stp 8.0 was op dat moment nergens beschikbaar dus ben noodgedwongen gaan zoeken op marktplaats.

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 00:51
JvS schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:14:
Moet die vraag niet gewoon duidelijker in de topcistart staan?

Micro’s zijn vooral handig als je een combinatie van meer dan twee oriëntaties hebt of als je een laag aantal panelen, 4 of minder, per string zou hebben of als je veel complexe (boom) schaduw hebt. Bui complexe schaduw werken optimisers ook prima. Bij harde schaduw (schoorsteen, gebouw) en nog genoeg andere panelen die niet in de schaduw liggen om de string aan de gang te houden, is een omvormer met shade management aan te raden en genoeg.

En met micro’s en sommige omvormers heb je per paneel monitoring en heb je geen hoge dc stromen (wat verder niet erg is als je het goed aan legt). Verder zijn er volgens mij geen redenen om voor micro’s te willen gaan.
Duidelijk verhaal. Maar tegenwoordig staat elke branche onder druk van keukens en badkamer specialisten tot aan zonnepaneel installateurs. Tegenwoordig is het “het goed aanleggen” geen garantie meer. Net als met loodgieters hebben zelfs de beunhazen het druk.

Je geeft aan dat er verder geen andere redenen zijn om voor Micro omvormers te gaan. Maar hoe zit het dan met prijs ? Kies je voor SE met optimizers, dan is het prijsverschil met iq7+ bijv. verwaarloosbaar.

Daarnaast als je nu al op een lijst gezet wilt worden moet je vooraf al de bestelling plaatsen. Zit je met nieuwbouw zoals in ons geval met andere woningen/daken naast ons, weet je niet 100% of je schaduw hebt en hoeveel. Applicaties die de installateurs gebruiken laten het dak nog niet zien.

Is het dan niet een grotere gok om voor een centrale omvormer te gaan dan voor een systeem dat daar perfect mee om kan gaan ?

Edit: Aardig stuk over het verschil. Toch wel weer case by case. Maar zo op het oog lijkt solaredge toch de “edge” te hebben lol

https://nrgcleanpower.com...ter/solaredge-vs-enphase/

[ Voor 6% gewijzigd door Dalma op 21-09-2022 20:01 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dalma schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:06:
[...]
.

Je geeft aan dat er verder geen andere redenen zijn om voor Micro omvormers te gaan. Maar hoe zit het dan met prijs ? Kies je voor SE met optimizers, dan is het prijsverschil met iq7+ bijv. verwaarloosbaar.
Als je complexe schaduw hebt en strings die lang genoeg zijn, is SE en micro inverters lood om oud ijzer en zou ik de goedkoopste kiezen (of waar je installateur zich het beste bij voelt)

Maar dan is nog steeds de prijs niet de reden, de complexe schaduw is de reden. Die SE is (als het een beetje meezit) namelijk ook niet zomaar gekozen. ALs er uit een soort valse zekerheid voor SE is gekozen (wat vaak gebeurt), is dan micro's kiezen gewoon nog steeds een slechte keuze, ook al is het goedkoper dan SE.
Daarnaast als je nu al op een lijst gezet wilt worden moet je vooraf al de bestelling plaatsen. Zit je met nieuwbouw zoals in ons geval met andere woningen/daken naast ons, weet je niet 100% of je schaduw hebt en hoeveel. Applicaties die de installateurs gebruiken laten het dak nog niet zien.

Is het dan niet een grotere gok om voor een centrale omvormer te gaan dan voor een systeem dat daar perfect mee om kan gaan ?
Als er mogelijk enorme bomen vlak naast je huis geplant worden die complexe schaduw gaan geven, is het wel een gok. Maar dat is nooit zo. Een stringomvormer kan verder prima met harde schaduw omgaan als de resterende spanning van de string maar hoog genoeg is.

Altijd voor micro's gaan is (bijna) gegarandeerd geen gezeur. Als je dat belangrijk vindt, moet je het doen. Maar dat is geen technische reden. Dat is gewoon een extreme vorm van risico mijden. Stringomvormers zijn (mits goed toegepast) icm met panelen met bypass diodes en een omvormer die schaduwmanagement heeft, in verreweg de meeste gavellen meer dan voldoende op daken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
Xqlus1ve schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:35:
Net gebeld door Solor Concept, waarschijnlijk hier lang en breed bekend, prachtig verhaal, dik systeem, nette offerte met meerdere pagina's.

Voor mijn gevoel veels te duur, en wat hij als offerte heeft opgemaakt is nogeneens toepasbaar op mijn dak 8)7 (11x400wp Sunpower panelen met microconverters inclusief installatie, 7850 euro in 2023, panelen zijn veels te groot :| ).

Ik dacht dat ik met mijn dak van 5mx4,5m, met een paneeltje of 11 a 12 stuks enmicroconverters wel voor 5,5 a 6,5K klaar zou zijn ex btw, maar miscchien zit ik er ook wel helemaal naast.
Dat is behoorlijk. Ik stuur je een DM.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
[...]

Edit: Aardig stuk over het verschil. Toch wel weer case by case. Maar zo op het oog lijkt solaredge toch de “edge” te hebben lol

https://nrgcleanpower.com...ter/solaredge-vs-enphase/
Mooie opsomming. Alleen aftoppen en max output per paneel mist (“Enphase probleem”) voor de rest, zeer mooie opsomming. Ga ik even achter de hand houden :)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 13:22
Ik heb vandaag storingsdienst van Stedin gebeld met overspanningsklachten paar keer 252V gehaald op fase 1 verschil met fase 2 soms wel 10V. Gemeten via P1 en kWh meter. Mijn installatie gaat vanaf 250V terugregelen. ook 3F installatie.

Vrijdag komen ze meten.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:38
Na het warmtepompavontuur eindelijk klaar voor de zonnepalenklus.

Zonnepanelen op een krap dak

Wil iemand meekijken? :)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

[...]
Ik heb laatst in een topic een snelle berekening gemaakt voor kosten van een SE omvormer met optimizers vs Enphase. Solar Edge was significant goedkoper, in het geval van 10kwp vermogen scheelde het meer dan 1000 euro. Dus ik was even benieuwd hoe je hier bij komt :)

Micro-omvormers hebben meestal wel superlang garantie dus dat is wel een voordeeltje. Plus nergens veel ruimte nodig voor een omvormer. Voor mijn (tweedehands) project was dat reden om te kiezen voor (tweedehands) micro-omvormers.

Edit: post gevonden: JT in "Overdimensionering zonnepanelen enphase of solaredge"

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 22-09-2022 08:10 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 00:51
JT schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:07:
[...]

Ik heb laatst in een topic een snelle berekening gemaakt voor kosten van een SE omvormer met optimizers vs Enphase. Solar Edge was significant goedkoper, in het geval van 10kwp vermogen scheelde het meer dan 1000 euro. Dus ik was even benieuwd hoe je hier bij komt :)

Micro-omvormers hebben meestal wel superlang garantie dus dat is wel een voordeeltje. Plus nergens veel ruimte nodig voor een omvormer. Voor mijn (tweedehands) project was dat reden om te kiezen voor (tweedehands) micro-omvormers.

Edit: post gevonden: JT in "Overdimensionering zonnepanelen enphase of solaredge"
Misschien dat ik wat heb gemist, maar als ik het zo even snel bekijk:

Solar Edge SE7K 1500,-
S440 optimizer 60,-

vs

Enphase IQ7+ 142,5
envoy s standard 195

bij 16 panelen kom ik uit op:

solaredge 2460
enphase 2475

bij 12 panelen :

Solaredge 2220
enphase 1905

bij 18 panelen:

solaredge 2580
enphase 2760

bij meer dan 16 panelen wordt enphase duurder. En misschien had ik de envoy s metered moeten pakken voor een " 1 op 1" vergelijk, dan is enphase nog eens 150 euro duurder.

Ik snap het economische vergelijk wel . Ook al zouden micro omvormers superieur zijn (wat niet het geval is) dan nog moet je hele complexe situaties hebben om het prijsverschil uiteindelijk in stroomopbrengst te kunnen rechtvaardigen.

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Weet iemand toevallig of het mogelijk gelijk is bij de shinelanbox om de rs485 aansluiting te gebruiken? Hij staat in de manual als reserved, maar vraag me af of het gewoon werkt als je er een kabel op aansluit.
Mijn rf verbinding werkt namelijk niet en kan evt met kabel gaan werken

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Ik heb een schuin dak, helling van 43°, helemaal naar het noorden. Is dan singlestring de beste keus of omdat het op de noorderzijde ligt dan toch micro converters een betere oplossing omdat die makkelijker aanslaan in de winter?

Ik probeer een beetje een richting te zoeken wat voor mij het verstandigst is qua keuze inplaats dat een verkoper mij iets aansmeert wat hem het beste aanstaat.

• JT

JT

VETAK y0

Dalma schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:30:
[...]

Misschien dat ik wat heb gemist, maar als ik het zo even snel bekijk:

Solar Edge SE7K 1500,-
S440 optimizer 60,-

vs

Enphase IQ7+ 142,5
envoy s standard 195

bij 16 panelen kom ik uit op:

solaredge 2460
enphase 2475

bij 12 panelen :

Solaredge 2220
enphase 1905

bij 18 panelen:

solaredge 2580
enphase 2760

bij meer dan 16 panelen wordt enphase duurder. En misschien had ik de envoy s metered moeten pakken voor een " 1 op 1" vergelijk, dan is enphase nog eens 150 euro duurder.

Ik snap het economische vergelijk wel . Ook al zouden micro omvormers superieur zijn (wat niet het geval is) dan nog moet je hele complexe situaties hebben om het prijsverschil uiteindelijk in stroomopbrengst te kunnen rechtvaardigen.
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik een iets goedkopere PO had gepakt zonder me erin te verdiepen, weet niet of de P401 ook van toepassing zou zijn. Bij de Enphase-omvormers moet je nog proprietary kabels rekenen, afhankelijk van portrait of landscape-orientatie (ivm lengte kabel) 17 tot 25 euro per omvormer erbij. Daarnaast zie ik hoe je met de Solar Edge hier een andere verhouding bereikt tov mijn berekening; de 7k scheelt bijna niks in prijs met de 10k, die ik gebruikte in de andere vergelijking.

Maar bij (bijna) dezelfde prijs zou ik zelf voor micro-omvormers kiezen. Enphase geeft volgens mij 25 jaar garantie, versus een verwachte levensduur van 10 jaar voor een stringomvormer. En het kost je ook nergens een bak ruimte.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Xqlus1ve schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:03:
Ik heb een schuin dak, helling van 43°, helemaal naar het noorden. Is dan singlestring de beste keus of omdat het op de noorderzijde ligt dan toch micro converters een betere oplossing omdat die makkelijker aanslaan in de winter?

Ik probeer een beetje een richting te zoeken wat voor mij het verstandigst is qua keuze inplaats dat een verkoper mij iets aansmeert wat hem het beste aanstaat.
De vraag is of je de meerprijs van micro-omvormers eruit haalt, dat moet je even berekenen. Je kunt ook een onderbemeten stringomvormer kopen die bij een lager stringvoltage al aanslaat.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:21
-

[ Voor 97% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:16 ]

• JT

JT

VETAK y0

GioStyle schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:31:
@JT

Waarom gaat een micro-omvormer 25 jaar mee en een stringomvormer maar 10 jaar?
Dat heb ik op meer plekken gelezen voals hier, terwijl Enphase daadwerkelijk 25 jaar garantie geeft.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:41
JT schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:29:
[...]

Maar bij (bijna) dezelfde prijs zou ik zelf voor micro-omvormers kiezen. Enphase geeft volgens mij 25 jaar garantie, versus een verwachte levensduur van 10 jaar voor een stringomvormer. En het kost je ook nergens een bak ruimte.
Nou ja nergens? Q-relais, ferrietkernen, console. Met name bij een volle meterkast lijkt me een 2 unit brede Q-relais niet fijn. Mijn stringomvormer is iets van 30×40 cm op een zelf te kiezen plek :)

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
Graag jullie advies over een offerte voor de installatie van 12 zonnepanelen (5 zuid en 7 west).

EVfan in "Offerte zonnepanelen, jullie advies graag"

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• JT

JT

VETAK y0

Martin7182 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:55:
[...]

Nou ja nergens? Q-relais, ferrietkernen, console. Met name bij een volle meterkast lijkt me een 2 unit brede Q-relais niet fijn. Mijn stringomvormer is iets van 30×40 cm op een zelf te kiezen plek :)
Goed punt, al wens ik je succes met zonnepanelen op een carport en een stringomvormer :) Neem aan dat je de string niet vanaf de zonnepanelen gezien nog even 30 meter kunt maken?

Ecodan warmtepomp

• Martin7182
JT schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:56:
[...]

Goed punt, al wens ik je succes met zonnepanelen op een carport en een stringomvormer :) Neem aan dat je de string niet vanaf de zonnepanelen gezien nog even 30 meter kunt maken?
Ik heb geen carport, probleem opgelost ;)
Maar zelfs dan, je kunt de omvormer onder de carport hangen. Er zijn best grote lompe stringomvormers te vinden, maar de doorsnee omvormer heeft ongeveer de afmetingen van een schoenendoos :)

• JT

JT

VETAK y0

Martin7182 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:42:
[...]

Ik heb geen carport, probleem opgelost ;)
Maar zelfs dan, je kunt de omvormer onder de carport hangen. Er zijn best grote lompe stringomvormers te vinden, maar de doorsnee omvormer heeft ongeveer de afmetingen van een schoenendoos :)
Mjah, theoretisch kan dat in de open lucht maar ik zou er toch wel iets omheen willen hebben. En dan worden micro's ineens wat makkelijker. In mijn situatie in ieder geval.

Ecodan warmtepomp

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 11:14
Zijn hier mensen met zonnepanelen gekocht via Eneco ?
Kreeg een offerte van Eneco, de prijs voor 15 zonnepanelen inclusief montage en btw met Growatt 8157 euro en Enphase omvormer 10.208

Bij Coolblue hebben 15 zonnepanelen al voor 6655 euro inclusief montage en btw.

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Mars18 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:41:
Kreeg een offerte van Eneco, de prijs voor 15 zonnepanelen inclusief montage en btw met Growatt 8157 euro en Enphase omvormer 10.208

Heeft dat er niet mee te maken dat CB met hele ander merk klasse werken? Enphase en Growatt is toch het duurdere segment?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mars18 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:41:

Gaat lekker met de prijzen 8)7

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• BarryH
  • Nu online
Xqlus1ve schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:44:
[...]

Heeft dat er niet mee te maken dat CB met hele ander merk klasse werken? Enphase en Growatt is toch het duurdere segment?
growatt is niks bijzonders.

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

De energie prijzen ook 8)7

Maar ik snap je punt.

[ Voor 9% gewijzigd door Xqlus1ve op 22-09-2022 14:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Xqlus1ve schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:03:
Waarom zou een systeem met microinverters makkelijker opstarten? :? Als je gewoon voldoende panelen in een string hebt dan werkt het zonder problemen. Mijn 8 kW stringomvormer draait al vanaf ca 10W. Bij het eerste straaltje licht gaat ie al aan. Zou niet weten hoe dat nog beter kan.
Juist op de noordzijde, waar het rendement toch al wat lager is, moet je een systeem met minimale kostprijs plaatsen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Andrehj schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:09:
[...]

Waarom zou een systeem met microinverters makkelijker opstarten? :? Als je gewoon voldoende panelen in een string hebt dan werkt het zonder problemen. Mijn 8 kW stringomvormer draait al vanaf ca 10W. Bij het eerste straaltje licht gaat ie al aan. Zou niet weten hoe dat nog beter kan.
Juist op de noordzijde, waar het rendement toch al wat lager is, moet je een systeem met minimale kostprijs plaatsen.
Minimum kostprijs is wat iedereen wilt, alleen ga je dan voor wabbi babbi waaibomen spul of kies je dan toch voor iets relatief bekends met goede prestaties?

Mijzelf kennende wil ik wel iets waarvan ik een goede gemoedsrust van krijg en niet aan het tobben ben van oh jee wanneer gaat het stuk?

• GioStyle
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:16 ]

• BarryH
  • Nu online
Mijn sma SB3.6-1AV-41 818 heeft een standby verbruik van 4watt (volgens de plugwise circle waar die op zit). En itt mn goodwe omvormer kan je hem op zn ip adres benaderen als er geen energie wordt opgewekt.
Ik ben op sluipverbruik jacht en zou graag dit standby verbruik minimaliseren.
Is hier een setting voor? Ik kan het in de handleiding nog niet vinden... :(

bedankt

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 23-09-2022 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik ben al een tijdje bezig met panelen. Ik heb meerdere uitdagingen waaronder een onhandig klein dak waar de rookgasuitvoer van de CV op zit. We zouden het eerst met buren doen maar daar zit erg weinig beweging in. Ik zal dus mijn eigen weg moeten zoeken.

Na hier een topic te hebben geopend kwamen we tot de conclusie dat ik voor mijn dak een APSystems systeem zal moeten hebben omdat het anders niet gaat werken. Zie Een lastig dak voor panelen, gaat dit werken? voor meer info.

Ik heb contact met een installatiebedrijf, die zou mij een offerte doen maar de offerte komt maar niet en er worden steeds excuses gegeven waarom niet. Ik ben het vertrouwen een beetje kwijt.

Wie weet in regio oost Nederland (Gelderland) een goed installatiebedrijf wat APSystems systemen aanlegt?

[ Voor 5% gewijzigd door asing op 23-09-2022 11:29 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

BarryH schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:18:
Mijn sma SB3.6-1AV-41 818 heeft een standby verbruik van 4watt (volgens de plugwise circle waar die op zit)
De plugwise op basis van tijden zonsopgang/-ondergang laten in-/uitschakelen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:55

Termy

valt er nog wat te fragge?

asing schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:27:
Ik ben al een tijdje bezig met panelen. Ik heb meerdere uitdagingen waaronder een onhandig klein dak waar de rookgasuitvoer van de CV op zit. We zouden het eerst met buren doen maar daar zit erg weinig beweging in. Ik zal dus mijn eigen weg moeten zoeken.

Na hier een topic te hebben geopend kwamen we tot de conclusie dat ik voor mijn dak een APSystems systeem zal moeten hebben omdat het anders niet gaat werken. Zie Een lastig dak voor panelen, gaat dit werken? voor meer info.

Ik heb contact met een installatiebedrijf, die zou mij een offerte doen maar de offerte komt maar niet en er worden steeds excuses gegeven waarom niet. Ik ben het vertrouwen een beetje kwijt.

Wie weet in regio oost Nederland (Gelderland) een goed installatiebedrijf wat APSystems systemen aanlegt?
Afhankelijk van het vermogen van de beoogde panelen en ligging zou je misschien ook een redelijk Enphase systeem kunnen krijgen dus als APS lastig te krijgen is kan het geen kwaad offertes op te vragen voor Enphase. Dat is de meer mainstream micro dus dat zal makkelijker gaan.

Voor het simuleren daarvan zou je sunnydesignweb kunnen gebruiken. Dat is van SMA, een stringomvormerfabrikant, maar voor dimensionering (dus wel/niet significant aftoppen) is het wel bruikbaar. Kwestie van een string maken op een omvormer in dezelfde verhouding als een enkel paneel zou zijn met een micro. Bv 4000 Wp op een 3 kW omvormer om een 400 Wp paneel op een 300 W microomvormer te simuleren.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
BarryH schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:18:
Mijn sma SB3.6-1AV-41 818 heeft een standby verbruik van 4watt (volgens de plugwise circle waar die op zit). En itt mn goodwe omvormer kan je hem op zn ip adres benaderen als er geen energie wordt opgewekt.
Ik ben op sluipverbruik jacht en zou graag dit standby verbruik minimaliseren.
Is hier een setting voor? Ik kan het in de handleiding nog niet vinden... :(

bedankt
Misschien kun je beter je plugwise adapters eruit trekken, ze verbruiken ~1W per stuk. Geen idee hoeveel je er hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Martin7182

0,5watt en daarmee uniforme monitoring PV opbrengst.

@Raven

Ja, schakelen met plugwise is idd een optie. maar ik dacht ooit gezien/gelezen te hebben dat er een instelling in de omvormer zat om dit in te stellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 13:55

_Arthur

blub

BarryH schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:47:
0,5watt en daarmee uniforme monitoring PV opbrengst.
Je kan natuurlijk ook die SMA gewoon rechtstreeks uitlezen met wat tooling. Krijg je nog veel meer info & inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:15
Na lang zoeken, wegen, hier mee lurken en vooral heel veel kansloze offertes en pogingen daartoe ;-). Heb ik eindelijk een betrouwbare, lokale partij gevonden die voor een redelijk bedrag en op korte termijn een installatie op mijn zadeldak wil gaan leggen.

In het kort:
- 2 x 8 = 16 400wp DMEGC zwarte panelen op oost/west.
- Op iedere kant 6 panelen op 53 graden aan het dak en 2 op de dakkapel op 10 graden.
- Dit alles op een 1-fase SMA Sunny Boy 4.0 AV-41 omvormer (3-fase scheelde me volgens Sunny Designer zo'n 20-25% opbrengst ivm een te hoog startvoltage bij deze stringmaat)
- Op de helft van de panelen SMA TS4-R-O optimizers ivm afwijkende hellingshoek en een schoorsteen.
- Ik regel zelf alle AC-elektra tot aan de werkschakelaar/omvormer.

Dit kost me dan 1,09/Wp, dat lijkt me in deze tijd heel netjes als ik hier zo meelees. Dit dekt dan met 4600kwh/jaar zo'n 40% van het jaarverbruik af.

Ik heb nog 2 concrete vragen aan jullie:
- Hoe nauwkeurig is de interne energiemeting van de SMA omvormer tov een losse kWh meter? Ik las al dat deze het eigen verbruik iig niet meeneemt, daar kan ik mee leven maar een flinke afwijking niet. Met andere woorden, heeft een aparte kWh meter nog heel veel zin?

- Ik ben op dit moment bezig het dak te isoleren, ik wil dus nu alvast zelf de doorvoerpijpjes naar onder de dakpannen maken, zodat ik zeker weet dat dit netjes water- en luchtdicht zit. Ik weet dat de DC+ en - in een aparte buis en zo'n 10cm uit elkaar moeten liggen, maar moet de aarde ook weer apart en op afstand? Of mag die draad met de - kabel mee? Dat scheelt dan toch weer een kleine koudebrug aan 2 kanten.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morked
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik heb een oost-west dak en kan schaduwvrij 2 strings van 8 zonnepanelen kwijt. (16*410=6560Wp)
Meerdere offertes ontvangen, en allemaal met een goodwe of growatt 6kW omvormer.
Bij de laatste tijdens het gesprek wat dieper nagevraagd, en ook deze installateur raadt toch echt een Goodwe 6kW aan. Prijsverschil met 5kW is €120.
  • Naar mijn mening verdien ik dat nooit terug omdat zelfs een 5kW zelden tot niet zal aftoppen als ik het goed begrijp.
  • In de TS lees ik wel dat bij hogere belasting het warmer kan worden en de levensduur dus achteruit. Speelt dat al bij mijn situatie, waarin op een goede dag 4,5kW wordt opgewerkt.
  • Zie ik nog iets anders over het hoofd?
Dus, ga ik voor de kleine of de grotere omvormer?

Calculatie: https://www.thomasberger....w2=3280&temp_coeff2=-0.35
Dakhelling ca 30° tot 35°. Dak oriëntatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbsPg5V-Bd_3_hY9h7OF-I4TNz8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DguRaSwF13HtKwcwRxIdddbT.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 13:55

_Arthur

blub

RonJ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:57:
- Hoe nauwkeurig is de interne energiemeting van de SMA omvormer tov een losse kWh meter? Ik las al dat deze het eigen verbruik iig niet meeneemt, daar kan ik mee leven maar een flinke afwijking niet. Met andere woorden, heeft een aparte kWh meter nog heel veel zin?
Die is prima op orde en hoef je je geen zorgen over te maken. Ik wilde ook een losse kWh meter er nog eens tussen zetten, maar tot nu toe kloppen de getalletjes prima. Die getalletjes komen uit de SMA, de P1-poort en als controle stap de app van de energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reload1976
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05-09 18:29
Waarschijnlijk al eerder over gediscussieerd en hierbij alvast een excuus als ik dit forum niet pagina voor pagina heb doorgelezen maar ik heb een vraag over het salderen dat men wilt uit-faseren. Ik begrijp niet helemaal wat men onder salderen verstaat. De overcapaciteit van de panelen of het verschil tussen direct en indirect verbruik?
Stel: mijn panelen brengen 5000 kwh per jaar op, mijn verbruik is 4000 kwh per jaar (1000 kwh overdag en 3000 kwh avond/nacht). Bij een 0% saldering: verdien ik dan niets meer aan de 5000-4000 kwh = 1000 kwh 'overcapaciteit' of alles wat ik niet direct kan betrekken uit mijn panelen overdag (5000-1000 kwh = 4000 kwh per jaar)?

Bedankt voor jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Reload1976 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:15:
Waarschijnlijk al eerder over gediscussieerd en hierbij alvast een excuus als ik dit forum niet pagina voor pagina heb doorgelezen maar ik heb een vraag over het salderen dat men wilt uit-faseren. Ik begrijp niet helemaal wat men onder salderen verstaat. De overcapaciteit van de panelen of het verschil tussen direct e indirect verbruik?
Stel: mijn panelen brengen 5000 kwh per jaar op, mijn verbruik is 4000 kwh per jaar (1000 kwh overdag en 3000 kwh avond/nacht). Bij een 0% saldering: verdien ik dan niets meer aan de 5000-4000 kwh = 1000 kwh 'overcapaciteit' of alles wat ik niet direct kan betrekken uit mijn panelen overdag (5000-1000 kwh = 4000 kwh per jaar)?

Bedankt voor jullie reactie!
Salderen zal altijd blijven, al is het per seconde. De vraag is waar het straks op uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Nee, salderen betekent dat je netto verbruik en teruglevering tegen elkaar wegstreept. Die 5000 en 4000 kWh zijn bruto. Op de meter zie de netto getallen. Pas na salderen heb je eventueel een overschot waarvoor je een terugleververgoeding krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:00

Niwla

dat dus....

Eerder dit jaar opdracht gegeven voor 25x HYUNDAI 400WP HIE-S400VG FULL BLACK

Aankomende week technische schouw en ik hoor van andere kopers binnen hetzelfde project dat deze panelen bij deze leverancier niet meer leverbaar zijn. In plaats daarvan plaatsen ze nu Jinko Solar Tiger Neo N-type 54HL4-B 395-415 Watt. Volgens de leverancier natuurlijk vergelijkbaar met de Hyundai’s. Is dat zo? En moet ik dit accepteren?

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Niwla schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:39:

Aankomende week technische schouw en ik hoor van andere kopers binnen hetzelfde project dat deze panelen bij deze leverancier niet meer leverbaar zijn. In plaats daarvan plaatsen ze nu Jinko Solar Tiger Neo N-type 54HL4-B 395-415 Watt. Volgens de leverancier natuurlijk vergelijkbaar met de Hyundai’s. Is dat zo? En moet ik dit accepteren?
Meer watt piek dus beter. Afhankelijk van hoe het zou komen te liggen is het zelfs een enorme upgrade aangezien die hyundai panelen heel slecht om gaan met schaduw met de lengte van het paneel mee.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Heb de ballen verstand ervan, maar zodra ik kreten hoor als Tiger Neo dan denk ik dat @GioStyle wel advies kan geven :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Termy schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:01:
[...]

Meer watt piek dus beter. Afhankelijk van hoe het zou komen te liggen is het zelfs een enorme upgrade aangezien die hyundai panelen heel slecht om gaan met schaduw met de lengte van het paneel mee.
Het plan is dat ze portrait komen te liggen en 0,0 schaduwval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Xqlus1ve schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:02:
[...]

Heb de ballen verstand ervan, maar zodra ik kreten hoor als Tiger Neo dan denk ik dat @GioStyle wel advies kan geven :')
Ik wacht gespannen af 😂 Al even dit topic afgezocht op deze woorden maar nog niks gevonden.

[ Voor 10% gewijzigd door Niwla op 23-09-2022 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Niwla schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:11:
[...]

Het plan is dat ze portrait komen te liggen en 0,0 schaduwval
De orientatie is 1 ding, hoe de schaduw er over valt is het belangrijkste. Maar als er geen schaduw is dan is 415 Wp gewoon meer dan 400 Wp dus met hetzelfde aantal panelen is het een upgrade. Jinko is geen kleine speler met crappy panelen.

Mij is iig niet bekend dat Hyundai's panelen speciaal zijn en meer opbrengst halen dan wat van 'gewone' panelen op basis van hun Wp verwacht mag worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Niwla schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:11:
[...]

Ik wacht gespannen af 😂 Al even dit topic afgezocht op deze woorden maar nog niks gevonden.
Eigenlijk helemaal fout, maar het is ook een beetje een Crypto grapje. Excuses Gio als ik als een eikel overkwam :P

Verbaas mij nog steeds over Chinese merken die gemakkelijk op daken gelegd worden met super hippe gaming / aziatische termen. Nogmaals heb de ballen verstand ervan dus ik zal de komende dagen /weken hoop bij leren aangezien dit ook mijn eerst volgende investering wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvdbos
GioStyle schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 00:05:
@Xqlus1ve

Jinko Solar is een Chinese fabrikant en volgens mij zijn ze Amerikaans beursgenoteerd... Zo ver ik weet niets mis mee, maar heb er geen persoonlijke ervaring mee.
FYI: Ook Jinko ->
https://www.nytimes.com/2...orced-labor-xinjiang.html

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:32
Heeft er iemand ervaring met zonnepanelen in je eentje op het dak leggen? Ik ben gevraagd om te helpen, maar de gene van wie het huis is heeft hoogtevrees. Ik kan wel de panelen alleen via een steiger omhoog tillen, maar hoe neem je de panelen in je eentje het dak mee op. Op je rug? Schuiven over de dakpannen met een stuk karton?

Iemand ervaring mee of moet ik dit niet alleen willen doen?

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-09 14:19
Met geen ervaring zou ik iig een steiger bouwen tot aan de goot vanaf dat kun je ze redelijk makkelijk leggen.
De gemiddelde ZZPer neemt ze idd gewoon op zijn rug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BigEagle schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:31:
Heeft er iemand ervaring met zonnepanelen in je eentje op het dak leggen? Ik ben gevraagd om te helpen, maar de gene van wie het huis is heeft hoogtevrees. Ik kan wel de panelen alleen via een steiger omhoog tillen, maar hoe neem je de panelen in je eentje het dak mee op. Op je rug? Schuiven over de dakpannen met een stuk karton?

Ik heb hier thuis 60 panelen in mijn eentje gelegd. Ik schoof ze over de rails naar boven. Je kunt hem dan ook even parkeren achter zo'n rail om even te pauzeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:42

Top, ik zou liever een N-type willen hebben (nieuwste type). Jinko zit in de top 3 qua productie tegenwoordig??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Laatst online: 15:19

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Whiskey48 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:02:
[...]

Top, ik zou liever een N-type willen hebben (nieuwste type). Jinko zit in de top 3 qua productie tegenwoordig??
@Niwla wij hebben zowel oude tiger (p-type) 350W en nieuwe tiger (n-type) 405W liggen. Beiden prima panelen en mooi zwart tov sommige anderen. N-type is inderdaad volgens de garanties nog wat beter gedurende de levensduur, dus ik zie weinig om te klagen ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:10

timovd

Voorsprong door techniek

@BigEagle gebruik wel glaszuignappen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 21:28
Afgelopen donderdag zijn hier 4 paneeltjes gelegd. (ik wilde het inderdaad zelf doen, de panelen liggen op ~2.75 meter, maar door omstandigheden heb ik daar van af moeten zien)

Het ingehuurde bedrijf (via werkspot) dat ze installeerde waren inderdaad met z'n tweeën, maar het leggen zelf werd door één gedaan (met af en toe een 'hou-ff-vast'-handje van mijnheer nummer 2. (het maatje sjouwde ze de ladder op, en de ander sloot ze aan en legde ze neer). (60 graden dak)
En inderdaad één paneel op de schouder. (zelfs deze zware jongens van ~25kg).

MAAR: Dit is werk dat zij dagelijks doen.

Ik zou het, een beetje afhankelijk van de hoeveelheid panelen en het type dak, lekker met z'n tweeën doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Allemaal wel leuk en aardig, en ik weet dat ik op werk veiliger werk dan thuis dus ook ik ben een beetje hypocriet, maar ff een ladder op klimmen met een zonnepaneel in je hand(en), dan ben je verre weg van veilig bezig!

Maar goed niemand die stelling eist of wil want tijd is geld natuurlijk (of geld dat men wil besparen). Op werk zijn ongevallen heel transparant gemeld maar vraag me af hoe vaak dit mis gaat (en als ik mijn zwager mag geloven ging het op de bouw ook echt vaak mis door laxe regels en mentaliteit. Enigste wat ik wil zeggen is gebruik je koppe en wees je bewust wat de consequencies kunnen zijn.

En ook ik zal ze niet tegenhouden als ze zonnepanelen op zo'n manier op mijn dak willen leggen, maar ik ga er van uit dat hun verzekerd zijn tegen ongevallen, en dat ben ik zelf niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018

Ladderlift huren bij Boels ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:32
Dat is inderdaad een goed idee zeg, niet eerder aan gedacht! _/-\o_ Daarmee is het tillen ook wat makkelijker.

Ik heb er nog 1 liggen (profi).
LooneyTunes schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:46:
[...]

Afgelopen donderdag zijn hier 4 paneeltjes gelegd. (ik wilde het inderdaad zelf doen, de panelen liggen op ~2.75 meter, maar door omstandigheden heb ik daar van af moeten zien)

Het ingehuurde bedrijf (via werkspot) dat ze installeerde waren inderdaad met z'n tweeën, maar het leggen zelf werd door één gedaan (met af en toe een 'hou-ff-vast'-handje van mijnheer nummer 2. (het maatje sjouwde ze de ladder op, en de ander sloot ze aan en legde ze neer). (60 graden dak)
En inderdaad één paneel op de schouder. (zelfs deze zware jongens van ~25kg).

MAAR: Dit is werk dat zij dagelijks doen.

Ik zou het, een beetje afhankelijk van de hoeveelheid panelen en het type dak, lekker met z'n tweeën doen.
Ik doe dit niet dagelijks, maar heb al meerdere daken voorzien van panelen. Dit was echter wel altijd met 2 of 3 personen.
Uszka schreef op zondag 25 september 2022 @ 00:04:
[...]

Ladderlift huren bij Boels ofzo.
Ook een goed idee, kan alleen niet in de achtertuin komen met een ladder lift.

[ Voor 75% gewijzigd door BigEagle op 25-09-2022 07:38 ]

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Ik hoor van iemand met flink ervaring in de electro techniek dat het belangrijk is en volgens de norm om de plus en de min kabel van je dc in aparte pvc buizen aan te laten leggen waar afstanden worden overbrugt. Omdat ze continu een veld uitstralen gaat na jaren gebruik op de plekken waar bochten zitten de isolatie kapot. Kan iemand die onderschrijven?

Bij ons zijn ze het aan het aanleggen en loopt het van het dak naar de schuur in de tuin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Megalomania schreef op zondag 25 september 2022 @ 07:59:
Ik hoor van iemand met flink ervaring in de electro techniek dat het belangrijk is en volgens de norm om de plus en de min kabel van je dc in aparte pvc buizen aan te laten leggen waar afstanden worden overbrugt. Omdat ze continu een veld uitstralen gaat na jaren gebruik op de plekken waar bochten zitten de isolatie kapot. Kan iemand die onderschrijven?
Het klopt dat je plus en min niet in 1 buis moet proppen. In geval van een vlamboog kan er dan niet veel gebeuren.
Dus inderdaad: plus en min in een aparte buis. Heb ik bij mijn 3 installaties ook zo gedaan.

het verhaal over straling en dat dan in de bochten de isolatie kapot zou gaan lijkt me sterk... maar ik laat me graag verbeteren.
misschien wordt er bedoeld: als in de bochten de isolatie kapot gaat heb je een probleem als plus en min tegen elkaar aan liggen.

Overigens lijkt bijna niemand zich daar aan te houden. Ik zie hier ook regelmatig foto's voorbij komen waarbij rood en zwart in 1 buis zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 25-09-2022 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
@de Peer wat je nog wel eens ziet met oude wand klokken is dat er een vlek op de muur achter blijft ter plaatse van de kabels. Omdat het geen wisselspanning is maar dc staat er continu hetzelfde op.

Anyway, ik ga ze de draden een weer uit laten halen nu het nog kan. Thanks!

Edit: weet iemand waar dit staat in de code?

[ Voor 23% gewijzigd door Megalomania op 25-09-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 20:44
Ik heb in maart dit jaar de installatie van mijn zonnepanelen laten vervangen. Deze week heb ik pas toegang gekregen tot de monitoring software waarbij ik nu tegen wat bijzonderheden aan loop. Ik heb één installatie van 18 panelen van 355Wp met en één van 5 panelen met 300Wp. Die 18 panelen zijn verdeeld over twee dakvlakken (voorkant, achterkant en dakkapel van het huis), de 5 panelen op 1 dakvlak (op een overkapping met een schuin dak in de achtertuin). De installatie van 18 panelen heeft "power optimizers"

Van de installatie van 18 panelen liggen er 10 op het zuid-oosten in een hoek van 45 graden. De installatie van 5 panelen ligt ook op het zuid-oosten (orientatie is exact gelijk aan die van de woning). De hoek waarin de panelen bij de overkapping liggen weet ik niet exact maar die liggen wat vlakker, ik schat 30-35 graden.

Nu zie ik op de monitoring software elke dag een patroon; opbrengst van de panelen van de grote installatie is tot een uur of 11.45 erg mager; maximaal 1,25 kW over afgelopen week, maar meestal behoorlijk veel minder. Vanochtend is het volledig helder buiten en om 10.30 wekt de installatie van 5 panelen 1000W op, terwijl de monitoring software van de zonnepanelen op het huis zegt dat deze blijft steken op +/- 600W.

Nu liggen de panelen in een andere hoek, maar het zijn ruim 2 keer zo veel panelen die nu vol in de zon liggen, met een hoger Wp vermogen die ook nog eens een paar jaar nieuwer zijn. Maakt de hoek op de zon zo veel uit, of is mijn vermoeden dat er iets niet goed zit / kapot is logisch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
Afwezig schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:19:
Ik heb in maart dit jaar de installatie van mijn zonnepanelen laten vervangen. Deze week heb ik pas toegang gekregen tot de monitoring software waarbij ik nu tegen wat bijzonderheden aan loop. Ik heb één installatie van 18 panelen van 355Wp met en één van 5 panelen met 300Wp. Die 18 panelen zijn verdeeld over twee dakvlakken (voorkant, achterkant en dakkapel van het huis), de 5 panelen op 1 dakvlak (op een overkapping met een schuin dak in de achtertuin). De installatie van 18 panelen heeft "power optimizers"

Van de installatie van 18 panelen liggen er 10 op het zuid-oosten in een hoek van 45 graden. De installatie van 5 panelen ligt ook op het zuid-oosten (orientatie is exact gelijk aan die van de woning). De hoek waarin de panelen bij de overkapping liggen weet ik niet exact maar die liggen wat vlakker, ik schat 30-35 graden.

Nu zie ik op de monitoring software elke dag een patroon; opbrengst van de panelen van de grote installatie is tot een uur of 11.45 erg mager; maximaal 1,25 kW over afgelopen week, maar meestal behoorlijk veel minder. Vanochtend is het volledig helder buiten en om 10.30 wekt de installatie van 5 panelen 1000W op, terwijl de monitoring software van de zonnepanelen op het huis zegt dat deze blijft steken op +/- 600W.

Nu liggen de panelen in een andere hoek, maar het zijn ruim 2 keer zo veel panelen die nu vol in de zon liggen, met een hoger Wp vermogen die ook nog eens een paar jaar nieuwer zijn. Maakt de hoek op de zon zo veel uit, of is mijn vermoeden dat er iets niet goed zit / kapot is logisch?
Het is aan te raden om hier een apart topic over te maken met alle relevante informatie van merk en type panelen, merk en type omvormer(s), merk en type optimizer en helling, azimut en schaduw van de panelen.
Pagina: 1 ... 17 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren