Hoi allen!
Werk aan ons dak is (bijna) af, dus tijd om eindelijk naar zonnepanelen toe te werken. Ik heb nog geen offertes aangevraagd, maar wil eerst zelf zoveel mogelijk oriënteren op wat een goed idee is. Met behulp van jullie
Naast het schuine dak wil ik ook graag het platte dak van de berging benutten. Deze zit echter tussen een balkon en woning in, en zal dus weinig volle zon meepakken.
Noordkant van het dak wil mevrouw Zwartoog niet ivm aanzicht woning.
Ik focus hieronder vooral op het schuine dak./f/image/lCk1TYijICjwj5ytSceZsbd5.png?f=fotoalbum_large)
Overzichtsfoto. Het betreft de linkerwoning. Het blauwe gedeelte is het schuine dak incl. dakkapel. Groene gedeelte is het stuk van de berging (staat halverwege een pijpje en nu ook een warmtepomp op). Het middelste rode gedeelte betreft een schoorsteen. Het rode vlakje linksonder betreft een schoorsteen die inmiddels is verwijderd, je kunt de schaduw daar dus negeren. Het dak is dus vrij.
:strip_exif()/f/image/L9FISBPrtmyCKWDGWLJGb8G0.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto vanaf de grond. Linkerdakgedeelte is dus geheel vrij. (Ja, dakgoot moet nog afgewerkt worden.):fill(white):strip_exif()/f/image/n4rviBNqBsDSm5HbjvXGoF9v.png?f=user_large)
Maten van het schuine dak, in cm. Dakkapel is enigszins bij benadering, deze is van binnen gemeten.
Normaal verbruik is zo'n 3500 kWh, maar nu komt daar een warmtepomp nog bij. Ik ga nooit nul op de meter krijgen.
Ik kom tot een volgend plan:
:fill(white):strip_exif()/f/image/8RWKDOMQJWzS7ap1tIBAIIov.png?f=user_large)
De groene panelen zijn de grotere maat 1855 x 1029 mm van ca 400 Wp, en de blauwe de iets kleinere maat van 1692 x 1029 mm van ca 370 Wp.
De panelen links van de dakkapel komen wel dicht op de dakrand te liggen. Als ik echter naar m'n buurman kijk, lijkt dit te kunnen. Boven en onder is dan nog een goed 50 cm vrij voor de afwatering. Oriëntatie heb ik verticaal gehouden om optimaal de bypass diodes te kunnen benutten ivm schaduwval dakkapel.
Boven en onder de dakkapel liggen evenveel dakpannen, en kan dus ook een paneel dwars lijkt mij.
Op de dakkapel is wat tricky. Ik denk dat er twee kleinere naast elkaar moeten passen. Bovenop het dak zal er iets meer ruimte zijn dan binnen in de dakkapel. Ik zou deze dan onder zo'n hoek leggen dat het paneel erboven er geen schaduw van vangt.
Maar ik sta open voor suggesties.
Alvast bedankt!
Werk aan ons dak is (bijna) af, dus tijd om eindelijk naar zonnepanelen toe te werken. Ik heb nog geen offertes aangevraagd, maar wil eerst zelf zoveel mogelijk oriënteren op wat een goed idee is. Met behulp van jullie
Beknopte situatieschets
Dak is uit 1939, pal zuid, helling zo'n 37 graden. Eén dakvlak is helemaal vrij, ander vlak heeft een (nieuwe) dakkapel. Op het midden staat een schoorsteen. Op de foto's hieronder is nog de schaduw van een andere grote schoorsteen te zien, maar die is inmiddels verwijderd.Naast het schuine dak wil ik ook graag het platte dak van de berging benutten. Deze zit echter tussen een balkon en woning in, en zal dus weinig volle zon meepakken.
Noordkant van het dak wil mevrouw Zwartoog niet ivm aanzicht woning.
Ik focus hieronder vooral op het schuine dak.
Foto's
/f/image/lCk1TYijICjwj5ytSceZsbd5.png?f=fotoalbum_large)
Overzichtsfoto. Het betreft de linkerwoning. Het blauwe gedeelte is het schuine dak incl. dakkapel. Groene gedeelte is het stuk van de berging (staat halverwege een pijpje en nu ook een warmtepomp op). Het middelste rode gedeelte betreft een schoorsteen. Het rode vlakje linksonder betreft een schoorsteen die inmiddels is verwijderd, je kunt de schaduw daar dus negeren. Het dak is dus vrij.
:strip_exif()/f/image/L9FISBPrtmyCKWDGWLJGb8G0.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto vanaf de grond. Linkerdakgedeelte is dus geheel vrij. (Ja, dakgoot moet nog afgewerkt worden.)
Beschikbare (dak)ruimte
:fill(white):strip_exif()/f/image/n4rviBNqBsDSm5HbjvXGoF9v.png?f=user_large)
Maten van het schuine dak, in cm. Dakkapel is enigszins bij benadering, deze is van binnen gemeten.
Schaduw
Schoorsteentje midden op het dak en de dakkapel.Verbruik, budget en doel
Zo vol mogelijk voor de portemonnée en de wereldWie gaat het project uitvoeren
Ik ga eerst een paar zonnepaneelbedrijfjes benaderen. Kom ik daar niet uit, dan kijken of ik een legger kan vinden. Elektra aansluiten wil ik het liefst zelf doen.Regio
TilburgLegplan schuin dak
Natuurlijk heb ik zelf al zitten puzzelen:fill(white):strip_exif()/f/image/8RWKDOMQJWzS7ap1tIBAIIov.png?f=user_large)
De groene panelen zijn de grotere maat 1855 x 1029 mm van ca 400 Wp, en de blauwe de iets kleinere maat van 1692 x 1029 mm van ca 370 Wp.
De panelen links van de dakkapel komen wel dicht op de dakrand te liggen. Als ik echter naar m'n buurman kijk, lijkt dit te kunnen. Boven en onder is dan nog een goed 50 cm vrij voor de afwatering. Oriëntatie heb ik verticaal gehouden om optimaal de bypass diodes te kunnen benutten ivm schaduwval dakkapel.
Boven en onder de dakkapel liggen evenveel dakpannen, en kan dus ook een paneel dwars lijkt mij.
Op de dakkapel is wat tricky. Ik denk dat er twee kleinere naast elkaar moeten passen. Bovenop het dak zal er iets meer ruimte zijn dan binnen in de dakkapel. Ik zou deze dan onder zo'n hoek leggen dat het paneel erboven er geen schaduw van vangt.
Legplan plat dak
Het platte dak van de berging is 220240 cm breed en kan tot zo'n 330350 cm diep leggen. Ik kan er 3 panelen dwars op leggen, maar dan pakken ze zelden 100% zon. Idealiter zou ik er 4 kleinere willen leggen, van 100 x 150 cm, maar zulke korte kan ik nergens vinden. Iemand tips?Omvormer
Mijn voorkeur gaat uit naar een Enphase micro systeem. Gezien er toch wel wat schaduw speelt (dakkapel, schoorsteentje, muurtjes langs de berging), lijkt me dit de hoogste opbrengst te garanderen. Bovendien heb ik dan binnen geen omvormer nodig, én lijken deze goed te leveren te zijn.Maar ik sta open voor suggesties.
Vraag
Mijn vraag: hoe zouden jullie dit dak vol leggen? Zie ik dingen over het hoofd?Alvast bedankt!