Vraag

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 20:25
Hoi allen!

Werk aan ons dak is (bijna) af, dus tijd om eindelijk naar zonnepanelen toe te werken. Ik heb nog geen offertes aangevraagd, maar wil eerst zelf zoveel mogelijk oriënteren op wat een goed idee is. Met behulp van jullie :)
Beknopte situatieschets
Dak is uit 1939, pal zuid, helling zo'n 37 graden. Eén dakvlak is helemaal vrij, ander vlak heeft een (nieuwe) dakkapel. Op het midden staat een schoorsteen. Op de foto's hieronder is nog de schaduw van een andere grote schoorsteen te zien, maar die is inmiddels verwijderd.

Naast het schuine dak wil ik ook graag het platte dak van de berging benutten. Deze zit echter tussen een balkon en woning in, en zal dus weinig volle zon meepakken.

Noordkant van het dak wil mevrouw Zwartoog niet ivm aanzicht woning.

Ik focus hieronder vooral op het schuine dak.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuRaquwAb3OeqwndAFudyNNJtMY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lCk1TYijICjwj5ytSceZsbd5.png?f=fotoalbum_large
Overzichtsfoto. Het betreft de linkerwoning. Het blauwe gedeelte is het schuine dak incl. dakkapel. Groene gedeelte is het stuk van de berging (staat halverwege een pijpje en nu ook een warmtepomp op). Het middelste rode gedeelte betreft een schoorsteen. Het rode vlakje linksonder betreft een schoorsteen die inmiddels is verwijderd, je kunt de schaduw daar dus negeren. Het dak is dus vrij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Od-h5T1rkDkktzMM4KAit3-0UIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9FISBPrtmyCKWDGWLJGb8G0.jpg?f=fotoalbum_large
Foto vanaf de grond. Linkerdakgedeelte is dus geheel vrij. (Ja, dakgoot moet nog afgewerkt worden.)
Beschikbare (dak)ruimte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDE9VLLNgtr2zY0OqozSaZ2PAs8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n4rviBNqBsDSm5HbjvXGoF9v.png?f=user_large
Maten van het schuine dak, in cm. Dakkapel is enigszins bij benadering, deze is van binnen gemeten.
Schaduw
Schoorsteentje midden op het dak en de dakkapel.
Verbruik, budget en doel
Zo vol mogelijk voor de portemonnée en de wereld ;) Normaal verbruik is zo'n 3500 kWh, maar nu komt daar een warmtepomp nog bij. Ik ga nooit nul op de meter krijgen.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik ga eerst een paar zonnepaneelbedrijfjes benaderen. Kom ik daar niet uit, dan kijken of ik een legger kan vinden. Elektra aansluiten wil ik het liefst zelf doen.
Regio
Tilburg
Legplan schuin dak
Natuurlijk heb ik zelf al zitten puzzelen :) Ik kom tot een volgend plan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkMcfGZGE0EvAJ1pwBYUvjgg384=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8RWKDOMQJWzS7ap1tIBAIIov.png?f=user_large
De groene panelen zijn de grotere maat 1855 x 1029 mm van ca 400 Wp, en de blauwe de iets kleinere maat van 1692 x 1029 mm van ca 370 Wp.

De panelen links van de dakkapel komen wel dicht op de dakrand te liggen. Als ik echter naar m'n buurman kijk, lijkt dit te kunnen. Boven en onder is dan nog een goed 50 cm vrij voor de afwatering. Oriëntatie heb ik verticaal gehouden om optimaal de bypass diodes te kunnen benutten ivm schaduwval dakkapel.

Boven en onder de dakkapel liggen evenveel dakpannen, en kan dus ook een paneel dwars lijkt mij.

Op de dakkapel is wat tricky. Ik denk dat er twee kleinere naast elkaar moeten passen. Bovenop het dak zal er iets meer ruimte zijn dan binnen in de dakkapel. Ik zou deze dan onder zo'n hoek leggen dat het paneel erboven er geen schaduw van vangt.
Legplan plat dak
Het platte dak van de berging is 220240 cm breed en kan tot zo'n 330350 cm diep leggen. Ik kan er 3 panelen dwars op leggen, maar dan pakken ze zelden 100% zon. Idealiter zou ik er 4 kleinere willen leggen, van 100 x 150 cm, maar zulke korte kan ik nergens vinden. Iemand tips?
Omvormer
Mijn voorkeur gaat uit naar een Enphase micro systeem. Gezien er toch wel wat schaduw speelt (dakkapel, schoorsteentje, muurtjes langs de berging), lijkt me dit de hoogste opbrengst te garanderen. Bovendien heb ik dan binnen geen omvormer nodig, én lijken deze goed te leveren te zijn.

Maar ik sta open voor suggesties.
Vraag
Mijn vraag: hoe zouden jullie dit dak vol leggen? Zie ik dingen over het hoofd?

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21

paQ

7 en 8 doen echt zeer aan mijn OCD :+
Kun je 1/m6 niet ook horizontaal leggen, dan krijg je er heel misschien nog 2 tussen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:06
Op 320 cm gaat 2x 170, het kortste wat te krijgen is, gewoon niet lukken toch @paQ ;)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Zwartoog
paQ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:32:
7 en 8 doen echt zeer aan mijn OCD :+
Kun je 1/m6 niet ook horizontaal leggen, dan krijg je er heel misschien nog 2 tussen?
Ja, mij ook hoor. Gelukkig zie je er weinig van :) Kan wel zijn dat m'n vrouw deze twee sowieso nog wegveto'd :P

Horizontaal kan alleen met kleinere panelen, van 1000 tot 1600 max. Die maat kan ik nergens vinden.

Nadeel is dat de bypass dan niet werkt, dus staan hele panelen een goed deel van de dag duimen te draaien.

Of zijn er inmiddels ook bypasses in de andere richting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ronald schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:35:
Op 320 cm gaat 2x 170, het kortste wat te krijgen is, gewoon niet lukken toch @paQ ;)?
beetje duwen ;)

nee maar goed. 8 x horizontaal doet minder pijn :P

• Zwartoog
Haha. Ik heb deze lengte heel precies kunnen meten vanaf het balkon, maar na 320 cm is het dak gewoon op :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:56
en voor het pannendak:
landscape-landscape-landscape
landscape
landscape

??
zijn er ook 8, maar minder last van de dakkapel
en geen OCD issues

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 21-09-2022 22:49 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-05 14:11
Wat betreft je berging, zelf zit ik ook te puzzelen met nagenoeg dezelfde afmetingen.

Mijn plan (nieuwbouw, dus voorlopig alleen op papier) zou met bijv deze paneelafmeting zijn:1960mm x
996mm. Er kunnen dan 3 achter elkaar op de berging.
Dit voorbeeld is 410wp per paneel. Nog niet verdiept in kwaliteit/levertijd e.d.
Misschien een verhouding waar je nog niet aan gedacht had. Of misschien zie ik zelf iets over het hoofd.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-05 21:58

MieJuul

3970Wp

en
portrait-portrait-portrait

Heb je er 9, ex dakkapel

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• Zwartoog
BarryH schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:42:
en voor het pannendak:
landscape
landscape

??
zijn er ook 8, maar minder last van de dakkapel
en geen OCD issues
Oeh, da's een leuke! Krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-gGYXTpvw7kFkmMrZGljsEnsMI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zFknHKpD8QrtciSosFTubn8y.png?f=user_large

Ik denk alleen niet dat de linkerrij helemaal dicht aan te sluiten is, anders ligt deze heel strak op de dakkapel boven en onder.

Zou er zelfs nog een 11 paneel tussen kunnen proppen >:)

Zijn er overigens full-black panelen die van 1x2 meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Alles P met de 370, L kan met de 400
PPPL_
PPP
L_L_L_

?

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 21-09-2022 22:58 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Zwartoog schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:53:
[...]

}:|

• Zwartoog
Ronald schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:55:
Alles P met de 370, L kan met de 400
PPPL_
PPP
L_L_L_

?
Ook leuk! 2 panelen erbij. Zit ik aan m'n jaarverbruik zonder WP :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/or2HyRy8FwfIw0f1QxVwbBAkTbM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wcE9vBRiyjUIhJQ4k3Nf3zeJ.png?f=user_large

Qua maat zit ik dan 441 cm van de 500 cm daklengte.

Overigens zijn m'n nokvorsten aan de bovenste pannen vastgesmeerd. Maakt dat montage daar nog een probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Overweeg overigens APS als je aan de micro’s gaat. Kosten vrij duidelijk minder… al is formeel de garantie minder… maar hoe relevant is product garantie als je niet zelf legt en zelden een installateur treft die én meer dan 10 jaar installatie garantie biedt, en die periode ook nog (bedrijfsmatig) overleeft

• Zwartoog
Ronald schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:04:
Overweeg overigens APS als je aan de micro’s gaat. Kosten vrij duidelijk minder… al is formeel de garantie minder… maar hoe relevant is product garantie als je niet zelf legt en zelden een installateur treft die én meer dan 10 jaar installatie garantie biedt, en die periode ook nog (bedrijfsmatig) overleeft
Thanks! Die kende ik nog niet! Ga ik ook naar kijken.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:56
Zwartoog schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:53:
[...]

Oeh, da's een leuke! Krijg je dit:

[Afbeelding]

Ik denk alleen niet dat de linkerrij helemaal dicht aan te sluiten is, anders ligt deze heel strak op de dakkapel boven en onder.

Zijn er overigens full-black panelen die van 1x2 meter?
als je 4 en 5 netjes even veel tussenruimte geeft tussen 1 en 6 dan ziet dat er best netjes uit.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Doomedahab
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-02 20:49
Ronald schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:04:
Yep. Goedkoper en hoger vermogen, en geen aftop met 400wp panelen. Quesolar kan ze goed leveren bijvoorbeeld, daar heb ik een DS3-L aangeschaft icm 2x 400wp panelen voor op m'n schuurtje. 20 jaar garantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
Ok, @Ronald heeft het winnende ontwerp :)

Ik had de bovenkant van de dakkapel nog even precies opgemeten, en deze is zelfs 180 cm. Als ik de panelen in oost-west-richting laat hellen, dan moet de afwatering goed gaan.

Platte dakje ook nogmaals opgemeten, en daar geldt hetzelfde voor: met 350 cm van mastiekhoek tot pijpjes. Laat ik ook hier de panelen OW-hellen, dan kan hij inderdaad tot de dakrand zonder problemen met de afwatering te geven.

Fototje platte dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmN_yQJ15wUKRmKlPLo_GZRJDew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jINCmV33OoBNgG4TT6VqvKa.jpg?f=fotoalbum_large

Totaalplaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJtEg1Z9PkixuY8X-pbaga8e6Zo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7hHRQmbW84iZ2y9IbdWhPZNH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8r8DK3HrAB62hT-kc0iV9b4EL8s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sobLssiM4ywYBlyyjm1YSxS7.png?f=fotoalbum_large

Toch nog 16 panelen à 365 Wp. Ik ga eens kijken wat de zonnepaneelleggers ervan zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ok, ik ben blijkbaar niet de enige die op zoek is naar zonnepanelen :) Uiteindelijk best een krap dak, en de meesten willen alleen met maar één maat werken.

Offerte 1: 12 panelen voor 4860 Wp à 9700 netto (2 euro/Wp)
"Offerte" 2: Eigen regie en alleen laten leggen voor bovenstaand plan: 5520 Wp à 8300 netto (minimum) (1,50 euro/Wp)
Offerte 3: 16 panelen volgens bovenstaand plan, 6000 Wp à 9700 netto (1,62 euro/Wp)

Allen Enphase systemen.

Ik ga voor offerte 3: ik denk dat dit een nette prijs is voor deze tijd voor een Enphase systeem, zeker gezien de 3 dakvlakken die ze moeten leggen. En een hoge opbrengst: deze wilde wel dichter op de dakrand leggen dan anderen, waardoor 375 Wp panelen kunnen.

Eigen regie zou ook kunnen, maar het is erg lastig om momenteel alle spullen tegelijk te bestellen. Wordt dus scharrelen, nog heel veel dagen meer bevestigingsmateriaal uitpuzzelen, etc. Dan is 480 Wp meer met gemak en garantie voor 1400 netto meer erg aantrekkelijk.

Moest wel nog navragen of de dakkapel voldoende sterk is voor 2 panelen met last. Dit is de constructie, balken zijn 16 cm. Bovenop multiplex + PIR + PVC. Wat denken jullie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H44-XcQ57ZL6tE1keKKIyz9k76Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mN1kEE3xT6dwY5kxiTDGh67I.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:17
Of de dakkapel, maar eigenlijk belangrijker: de dakconstructie (die ook al extra gewicht draagt door de kapel zelf), dat aankan, kan je alleen zeker weten door een constructie-berekening te laten maken door een bouwkundige.

Jouw dakconstructie ziet er voor mij als leek in elk geval wel stevig uit (ik zie knieschot, dwarsbalk bovenin), maar ja, daar koop je weinig voor als het straks doorzakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Wilke schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:40:
Of de dakkapel, maar eigenlijk belangrijker: de dakconstructie (die ook al extra gewicht draagt door de kapel zelf), dat aankan, kan je alleen zeker weten door een constructie-berekening te laten maken door een bouwkundige.

Jouw dakconstructie ziet er voor mij als leek in elk geval wel stevig uit (ik zie knieschot, dwarsbalk bovenin), maar ja, daar koop je weinig voor als het straks doorzakt.
Thanks! Vreemd genoeg maakt geen installateur zich zorgen over het dak zelf, terwijl ook dat veel te verduren krijgt.

Ik ga in ieder geval de dakkapelbouwer benaderen met deze vraag.
Pagina: 1