Een lastig dak voor panelen, gaat dit werken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:16
Mede tweakers,

Zoals velen kijk ik naar de optie om een paar panelen op mijn dak te leggen. In het geval van mijn dak is dat lastig, de bruikbare ruimte is beperkt. We hebben 1.5 jaar geleden al eens een offerte laten maken maar toen kwam het er niet van. De stijgende energieprijzen maken het alleen weer actueel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iBi76ynw1opH2EE-SGSF4GlrSg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ripoICjcD5JgW8ez2JMXkmY4.png?f=user_large

Ongeveer in het midden van de foto zien jullie 2 pijpen. De onderste is loos en was ooit bedoeld om de VR ketel van lucht te voorzien. De bovenste is de CV ketel en die zal naar de andere (noord) kant van het dak moeten.

Ik heb het volgende om mee te werken :)

- schuin dak, 45 graden helling, 221 graden orientatiehoek, 5.56x2.60 meter (20 cm van de rand vrij)
- plat dak, 1.90 meter diep en 3 meter breed
- bomen :X , zoals links op het plaatje. Het grootste deel van de hemel is vrij zicht
- eigen verbruik : 2000-2500kWh
- extra verbruik : er is een laadpaal voor mijn Tesla Model 3. Ik krijg een kWh vergoeding voor het laden
- ik wil de optie open houden om later een thuis accu toe te voegen

Ik heb vervolgens alle panelen die solar-bouwmarkt.nl aanbiedt in een Excel sheet gezet. Hier komt uit dat de grotere panelen niet gaan passen maar deze zou in landscape op het dak kunnen, en in portrait op de dakkapel.

Dat heb ik ingevoerd in de SolarEdge designer, en dat geeft het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EjMC7Xb1LggKX30G4zerSD4-AM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pcLgnBgZkt0Jo58sO0j40S91.png?f=user_large

En:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2e4XYfdKZj9T0NQpPk0EpyFsBkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n0vKpotjD5b9W9jFVb70emuS.png?f=fotoalbum_large

Omvormer : 3000H (103% overdimensionering)
Optimizers : S440

De string met optimizers moet mistens 8 units bevatten, dat is gelukt. Op de dakkapel zou deze set komen. Ik heb maar 3 meter en dat is net te weinig voor 3 panelen. Het enige hier nog speelt is NEN-7250, waarbij op 6 meter hoogte 1 meter vrije rand zone zou moeten worden aangehouden. Het dak is echter iets verdiept waardoor het laagste punt van de panelen waarschijnlijk niet of net boven de rand uit komt. Ook zit ik in windzone 3 en is het redelijk beschut.

Ik zou graag jullie mening willen of bovenstaande gaat werken zoals het wordt weergegeven, of dat ik een andere weg in moet slaan. Ik neem aan dat de data die SolarEdge oplepelt ongeveer zullen kloppen. Aanname, als ze alle data van alle installaties inzetten om deze schatting te maken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Zijn gezien het beperkte aantal panelen en de schaduw micro-omvormers niet beter?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
hoevenpe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:31:
Zijn gezien het beperkte aantal panelen en de schaduw micro-omvormers niet beter?
Goede vraag, de installateur die de offerte heeft gemaakt gaf aan enkel met SolarEdge te werken. Dat kan "wij van WC eend" zijn, dat weet ik niet. Ik wil SE ook niet heilig verklaren maar de rekentool maakte het wel mooi inzichtelijk.

Ik sta open voor suggesties, er is niks besloten of besteld.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:25
@asing Wat zegt het opbrengst verlies diagram?

Op deze string lengte zou ik s500b willen gebruiken. Selecteer de string in elektrisch ontwerp (groen) en kies s500b uit dropdown.

En dan nogmaals het opbrengstverliesdiagram.

Met APSystems DS3-L duale micro omvormers zou je amper/niet duurder uit moeten zijn, maar er zijn maar beperkt installateurs die er mee werken.

Let je op dat de dakkapel de ballast kan dragen? Anders kan het vaak net, maar met lastigere montage zonder ballast.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
@Ronald

verliesdiagram S440:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDh-ra5_2HKsqBnAXtKGjjznRJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ChrndafLtRoZbZ2BhcjOU9C.png?f=fotoalbum_large

En de s500b:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yupvU0Egizuq3fU6E3SPqAG3-_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZX1fPaokrlQOOeHge85zxqd1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEptePBXA73bmo5FTM5zOSyHFXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uQLFYE5gNnzaYLelsM8rLF6P.png?f=fotoalbum_large

De dakkapel ken ik van de onderkant, ooit een keer lekkage gehad. Daar zitten een set dikke houten balken onder. Ik heb hier foto's van gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door asing op 15-02-2022 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:57
@asing dan moet je in de simulatie wel die schoorsteen (van de buren?) als object zetten, want anders heb je geen schaduw verlies van die pijp.

[ Voor 5% gewijzigd door Rouske op 15-02-2022 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Rouske schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:23:
@asing dan moet je in de simulatie wel die schoorsteen als object zetten, want anders heb je geen schaduw verlies van die pijp.
Met pijp past het niet, dus de ene pijp verdwijnt helemaal, de CV pijp moet naar de noordkant van het dak. Mijn buurman doet waarschijnlijk mee dus die zal zijn pijpen ook moeten verplaatsen.

Dan heb ik alleen nog schaduw van de bomen. Dat is een beetje lastig inschatten want geen idee hoe hoog ze zijn en ze hebben ook geen vol bladerdek.

[ Voor 8% gewijzigd door asing op 15-02-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:57
asing schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:26:
[...]
Met pijp past het niet, dus de ene pijp verdwijnt helemaal, de andere pijp moet naar de noordkant van het dak. Dan heb ik alleen nog schaduw van de bomen. Dat is een beetje lastig inschatten want geen idee hoe hoog ze zijn en ze hebben ook geen vol bladerdek.
Ik heb het over de pijp van de buren, die rechter op het dak die schaduw geeft op je rechter panelen.
ah, ok, buren doen mee en verplaatsen ook (y)

[ Voor 5% gewijzigd door Rouske op 15-02-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Okay systeem zit dus als verwacht op het randje; tikje hardnekkig omdat clipping (opbrengst factor verlies) niet uit de simulatie gaat met s500b.

Kunnen er panelen op die dakkapel aan de NO kant?

Heb je budget voor panelen op het NO dak? (Marginale kosten zijn ongeveer in lijn met de opbrengst, daarmee vaak even rendabel als het lucratievere zuiden)

Teken die dikke pijp van de buren ook even, heeft ook effect helaas.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
@Rouske en @Ronald : ik had Rouske niet goed gelezen mbt de pijp. Dat is de pijp van de kachel van de buren. Mijn buurman wil ook panelen en die pijp zal dan ook verplaatst worden naar de noordzijde.

Er kunnen misschien panelen op NO. Dat dak is boven de badkamer en die meet exact 2 bij 2. Dat wordt krap. Ik zal ze straks even intekenen. Let wel dat als de zon onder de 45 graden komt, deze panelen in de schaduw komen te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Lijkt mij aps microomvormer voor de 2 panelen op het platte dak en 1 kleine stringomvormer (sma/goodwe) op het schuine vlak of idd 2 aps met ieder 4 mppt's..

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
@Ronald

S440, 10 panelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIbFVE8s8kq4Da6lfFJOhX4I-Mo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ytiRxVET6jkSfkYd0GebFkSV.png?f=fotoalbum_large

S550B, 10 panelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ovl-gnSX62-uIXCuecSaUmsnrq4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fYIcwQh47DDSbQee4of95W1l.png?f=fotoalbum_large

Is dat beter?

De bomen langs de weg zijn overigens Robinia's. Dingen kunnen flink hoog worden. Ik heb er eentje gemeten met ImageMeter en die was een meter of 16 hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@asing Heb je 2x hetzelfde diagram ingeplakt :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Ronald schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:05:
@asing Heb je 2x hetzelfde diagram ingeplakt :)?
Ik zit echt 5 keer te kijken maar ik krijg hetzelfde resultaat voor beide optimizers. Tenminste, daar lijkt het sterk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Voor de volledigheid, ik had gemeld dat er bomen staan. Ik weet inmiddels de soort en met een appje heb ik de hoogte van de bomen ongeveer vastgesteld. Dat heb ik in de tekening verwerkt en dit is het resultaat (S500B):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZocUL-hz6jke63Ger5tWeChLNds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jay23HouiEYy5HWOFICGR0Tp.png?f=fotoalbum_large

Zoals te zien is lever ik aardig in. De dichtstbijstaande boom had het meeste effect. Latere bomen deden niet zoveel meer.

Zelfde situatie maar nu met 10 panelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gN-wHIRXmjWfY5UfPO9dnQH2oE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2xkOip5qpHbi1sAYmHCfuy3b.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@asing Ik denk dat dit dak beter op zijn plek is met APSystems DS3(-L) micro omvormers...

Die opbrengst factor verlies post is misschien niet groot; maar als de praktijk weerbarstiger is dan de simulatie (meestal dus) kan het escaleren.

Een DS3 systeem zou vergelijkbaar moeten zijn in kosten, en is flexibeler dan SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
@Ronald wat kan er tegenvallen? Is het een matige opbrengst in het algemeen of dat er zoveel schaduw is dat de panelen de omvormer niet aan krijgen? Het is als ik het goed heb 60V per paneel en 350V om de 3000H aan het werk te krijgen. Het minumum zou dan 6 panelen "in actie" moeten zijn.

En waarom APSystems en niet Enphase? Die laatste heeft ook micro omvormers voor achter de panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:42

Zenix

BOE!

@asing Omdat APS DS3 een hoger vermogen per paneel kan en elke APS omvormer twee panelen kan aansturen (individueel), waardoor ze ook goedkoper zijn dan Enphase.

[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 15-02-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Aha dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@asing Omdat Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem? raad ik je af om met SolarEdge te werken voor jouw dak.

En APS is gewoon heel veel meer waard voor je geld dan Enphase: Je kunt er een knap systeem mee maken zonder onnodige (aftop) compromissen ondanks de hoge prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
@Ronald Dank voor de tip! Ik snap nu waarom SE tricky wordt op dit dak onder deze omstandigheden.

Zijn de grafieken hierboven enigszins relevant voor APS? Die hebben zo te zien geen eigen rekentool namelijk. Ik ben ontzettend tevreden over de SE Designer namelijk, en het maakt het makkelijk om de buren duidelijk te maken wat te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@asing Het blijft een simulatie, niet de werkelijkheid. Maar het zou zeker de juiste richting moeten zijn. Een micro-omvormer kan een paneel immers net zo goed tracken als een optimizer.

Je bent met micro's volledig vrij om panelen te plaatsen, zonder rekening te moeten houden met de valkuilen van SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:29

JT

VETAK y0

Kun je op het platte dak niet nog 2 panelen kwijt? Zo te zien liggen die aardig lang in het licht gedurende de dag en als je met micro-omvormers gaat werken dan hoef je ook geen rekening te houden met bekabeling naar de rest van je panelen en de omvormer. Desnoods een enkel 490Wp paneel.

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 16-02-2022 11:01 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
JT schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:58:
Kun je op het platte dak niet nog 2 panelen kwijt? Zo te zien liggen die aardig lang in het licht gedurende de dag en als je met micro-omvormers gaat werken dan hoef je ook geen rekening te houden met bekabeling naar de rest van je panelen en de omvormer. Desnoods een enkel 490Wp paneel.
Welke van de 2 platte daken bedoel je? Aan de zuidkant is de dakkapel 6 meter breed. Ik deel deze met de buren dus 3 meter is voor mij en 3 voor hun. Bedenk dat ieder paneel net iets breder is als een meter dus het wordt 3 meter een een beetje. Dat gaat net niet. Het dak aan de noordkant kan wel 2 panelen hebben maar dat levert wegens het dak van 45 graden nogal wat schaduw op.

Daarnaast gaan we ergens gedurende de levensduur van deze panelen naar 0 saldering. Dat betekent dat terugleveren iets van 40% van de kostprijs oplevert. Het wordt dan bijzonder aantrekkelijk om er een accu bij te zetten. Als je die in de zomermaanden lekker vol krijgt heb je winst. Alles wat je teveel hebt moet je terugleveren. Dat is op een gegeven moment niet interessant meer. Min verbruik ligt tond de 5-7kWh per dag dus 7-10 kWh accu zou prima zijn.

@Ronald : ik heb naar APSystems gekeken, is een mooi systeem. Het enige waar ik niet uit kom is die AC Bus kabel. Eén kant bevat de 3 draden om aan je installatie te hangen. Dan heb je 2 of 4 meter met 2 of 4 connectoren voor de DS3s. Kan je die kabels daisy chainen? Ik moet namelijk een stukje over het dak naar de dakkapel en ik weet niet of dat in 2 meter kan. Dus hoe zou ik dat moeten aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:29

JT

VETAK y0

asing schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:55:
[...]

Welke van de 2 platte daken bedoel je? Aan de zuidkant is de dakkapel 6 meter breed. Ik deel deze met de buren dus 3 meter is voor mij en 3 voor hun. Bedenk dat ieder paneel net iets breder is als een meter dus het wordt 3 meter een een beetje. Dat gaat net niet. Het dak aan de noordkant kan wel 2 panelen hebben maar dat levert wegens het dak van 45 graden nogal wat schaduw op.
Dan heb ik het waarschijnlijk verkeerd gezien. Ik meende een aanbouw te zien bij de achterkant van het huis. Wellicht kun je dan van een afwijkende maat 2 stuks kwijt op de dakkapel maar daarover is eerder al het een en ander geroepen zoals rekening houden met gewicht :)
Daarnaast gaan we ergens gedurende de levensduur van deze panelen naar 0 saldering. Dat betekent dat terugleveren iets van 40% van de kostprijs oplevert. Het wordt dan bijzonder aantrekkelijk om er een accu bij te zetten. Als je die in de zomermaanden lekker vol krijgt heb je winst. Alles wat je teveel hebt moet je terugleveren. Dat is op een gegeven moment niet interessant meer. Min verbruik ligt tond de 5-7kWh per dag dus 7-10 kWh accu zou prima zijn.
Een accu is denk ik sowieso interessant als je kijkt naar maatschappelijk nut; als er weinig wind staat in de avond dan is er maar weinig groene stroom beschikbaar. Financieel ligt het net iets genuanceerder denk ik. Ik zou zelf graag een zoutaccu willen maar zou ook graag zien dat de kosten wat omlaag gaan.

Ik denk dat subsidie door de overheid ook gunstig zou werken; ik geloof dat een toekomst voor de nieuwe situatie ligt in lokale energieopslag zodat je niet megabekabeling hoeft aan te leggen om alle teruglevering op bepaalde momenten aan te kunnen, dan wel het massaal opladen van auto's op andere momenten. Als je daar serieus veel op infra kan besparen door lokale opslag te subsidieren dan lijkt mij dat veel handiger.

[ Voor 23% gewijzigd door JT op 16-02-2022 22:23 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
JT schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:17:
[...]

Dan heb ik het waarschijnlijk verkeerd gezien. Ik meende een aanbouw te zien bij de achterkant van het huis. Wellicht kun je dan van een afwijkende maat 2 stuks kwijt op de dakkapel maar daarover is eerder al het een en ander geroepen zoals rekening houden met gewicht :)
Oh dat! Dat is een schuurtje. 2 bij 3 meter.

Wat betreft dakbelasting, dat is een boeiende. De schuur heeft nog de originele laag grind op het dak liggen. Toen het lekte heb ik alles eraf geschept, dak vervangen en alles er weer op. Diverse schuren in de wijk hebben nog grind, andere niet meer. Ik kan me heel goed voorstellen dat ook de andere dakdelen bij de bouw voorzien zijn van grind. Dat zal verwijderd zijn bij lekkages, dus dat ligt zo te zien nergens meer.

Wat ik wel weet is dat er houten balken onder de dakkapel zitten. Deze balken hebben een onderlinge afstand van zo'n 70 cm. De schuur heeft ook van die balken, ook 70 cm van elkaar. Gokje : er lag ooit grind op. Als je weet wat dat weegt lacht het om een paar panelen. :)
Een accu is denk ik sowieso interessant als je kijkt naar maatschappelijk nut; als er weinig wind staat in de avond dan is er maar weinig groene stroom beschikbaar. Financieel ligt het net iets genuanceerder denk ik. Ik zou zelf graag een zoutaccu willen maar zou ook graag zien dat de kosten wat omlaag gaan.
Ik zag ergens een artikel van iemand die een thuisaccu probeerde en daarna de grond in torpedeerde. Het ding zat namelijk snel vol, en toen hij zijn panelen had uitgebreid nog veel sneller. Ja dat was niet goed natuurlijk. De rest van de energie werd namelijk niet opgeslagen :P . Dus het lag aan de accu, dat moet je maar niet doen.

Het doel is om de panelen en de accu af te stemmen op het verbruik. Heb je 10kWh aan accu dan heb je met 2500Wp (2kWh) 5 uur zon nodig om dat te vullen. Daarna heb je er profijt van tot de volgende dag de zon weer op de panelen schijnt.

Maar goed, eerst de panelen maar eens op het dak. Ik las dat APSystems bezig was met een eigen accu. Daar kan ik alleen verder niks over vinden. De bron was overigens Solar Magazine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-05 14:59
@asing wat voor app had je gebruikt om de boomhoogte te bepalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Megalomania schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:18:
@asing wat voor app had je gebruikt om de boomhoogte te bepalen?
Imagemeter android :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-05 15:50
asing schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:32:
[...]
Ik zag ergens een artikel van iemand die een thuisaccu probeerde en daarna de grond in torpedeerde. Het ding zat namelijk snel vol, en toen hij zijn panelen had uitgebreid nog veel sneller. Ja dat was niet goed natuurlijk. De rest van de energie werd namelijk niet opgeslagen :P . Dus het lag aan de accu, dat moet je maar niet doen.

Het doel is om de panelen en de accu af te stemmen op het verbruik. Heb je 10kWh aan accu dan heb je met 2500Wp (2kWh) 5 uur zon nodig om dat te vullen. Daarna heb je er profijt van tot de volgende dag de zon weer op de panelen schijnt.

Maar goed, eerst de panelen maar eens op het dak. Ik las dat APSystems bezig was met een eigen accu. Daar kan ik alleen verder niks over vinden. De bron was overigens Solar Magazine.
Ja je moet niet zomaar accu's gaan kopen. Wel afstemmen op je verbruik natuurlijk.
Ze zijn duur, 6kWh kost je al gauw rond de 4000€

Ik heb niet je hele topic doorgenomen maar waarom focus je zo op APS?
Enphase is ook prima en dat is veel gangbaarder. Die hebben ook een eigen accu systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-05 14:28
@asing Ligt het er al?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Nog niet, lever problemen helaas.

Pagina: 1