Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.012 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:31
AirJonn schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:42:
Ik zit met nog wat onzekerheden over de draagkracht van mijn platte dak. Ik woon in een jaren 60 woonboot, in windcategorie gebied 1 met weinig beschutting. Rekentools als esdec en valk kom ik op extra ballast van zon 65-75 kg per paneel. Ik vind dit vrij fors.
Dit is echter wel voor 15 graden helling, ik zit zelf te overwegen voor slechts 0 tot 5 graden te gaan afhankelijk van de constuctie. Valt er iets te zeggen over hoeveel dat scheelt qua ballast?
Nu zie ik ook dakankers voor platte daken zoals technea / fixnordic

[Afbeelding]

Hier lees ik niks over in dit forum, zou dat geen goed alternatief zijn om het geheel te verankeren? Iemand ervaring mee?
Je kunt de qs pv-ankers gebruiken in jouw situatie. Hoeveel van deze ankers je nodig hebt zul je ui moeten (laten) rekenen. Volgens mij is de calculatietool van Solar Construct inmiddels aangepast om met de dakankers te kunnen rekenen.

Die ankers schroef je vast op de houten onderlaag waar het bitumen op is gebrand, vervolgens wordt er een bitumen ring omheen gebrand waardoor het geheel waterdicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:35

ErikVers

e-Duurzaam

Japser schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:01:
[...]

Oh ja, je hebt gelijk. Ben met twee zaken bezig (warmtepomp en zonnepanelen) en had de terminologie door elkaar gehaald.

Wat misschien nog wel goed is om te vermelden: ik heb een brief verstuurd in combinatie met het formulier afmelden KOR. Dit was eind Juni. Hier heb ik dus nooit meer iets van gehoord of een bevestiging ontvangen,
Er is een btw zonnepanelen topic. Maar zonder verder te veel op in te gaan heb je twee opties: op naam partner alles zetten (panelen aankoop en energie contract) of plaatsing naar jan 2023
In principe ga je β€œnat” met opzegging kor. Je moet dan elk kwartaal aangifte gaan doen. Je kan na opzegging KOR niet direct je weer opnieuw in de regeling aanmelden. En je kan komende tijd dus niet opnieuw in de kor (dacht drie jaar wachttijd) dus voor set 2 ga je de opwek btw terugbetalen.

Als het niet terug te draaien is (de kor stopzetting); en je hebt een partner; zet je energie contract en de factuur voor je panelen om op naam partner. πŸ˜‹

Heb je geen partner dan suc6 met de kwartaal aangifte πŸ‘

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 16-09-2022 21:03 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
Vliegvlug schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:06:
[...]

Dan is dat nog een puntje erbij dat het toch zou moeten kunnen :)
Bij mij komt de omvormer ook binnen te hangen.

Maar ik dacht eigenlijk dat het vooral om de aarding gaat van de panelen zelf die problemen met trippende aardleks geeft.
Lopen die bij jou ook door die aardlekschakelaar heen of zijn die direct op een aardpunt aangesloten en niet via de omvormer?
Aardleidingen lopen juist niet door de aardlekschakelaars. Bij mijn 9 jaar oude panelen is wel de omvormer geaard maar niet de panelen. Bij mijn panelen van vorig jaar zijn de panelen geaard op de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:02:
[...]

Aha, op die manier.
Het is juist precies andersom, ik heb al een 30 mA hangen voor een omvormer die daarvoor geschikt was maar niet op voorraad en de STP 10.0 Smart Energy die wel leverbaar is vereist een 100 mA volgens de handleiding.

Dus ik koop juist dubbel als ik nu een 100 mA aanschaf! ;)
Tja,ik weet niet wat de dag opbrengst van je panelen kan zijn?
Is dat de veertig euro waard?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vliegvlug schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:02:
[...]

Aha, op die manier.
Het is juist precies andersom, ik heb al een 30 mA hangen voor een omvormer die daarvoor geschikt was maar niet op voorraad en de STP 10.0 Smart Energy die wel leverbaar is vereist een 100 mA volgens de handleiding.

Dus ik koop juist dubbel als ik nu een 100 mA aanschaf! ;)
Opzich kan sma de lekstroom meten, dus je weet vrij snel hoe hoog de lekstroom is. en weet je direct of je "gevaar" loopt op een klapende aardlek. ik heb iets van 5 ma en iets van 7ma op een vochtige dag op mijn stp 10.0 de 30ma aardlekautomaat is hier 1 keer eruit geklapt (bliksem in de buurt en lag de halve verdeler eruit) maar ik weet niet of het op overspanning of aardlek was. Maargoed, het is ook afhankelijk van de panelen dus YMMV (mijn 10KW kan je trouwens vertellen dat er een 30mA aanhangt, dan gaat hij zelf dingen doen (geen idee wat) maar dat heb ik nooit gedaan.)

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 16-09-2022 23:52 ]

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 22:56

Vliegvlug

Flight Simple

FransvWoerkom schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:53:
[...]

Aardleidingen lopen juist niet door de aardlekschakelaars. Bij mijn 9 jaar oude panelen is wel de omvormer geaard maar niet de panelen. Bij mijn panelen van vorig jaar zijn de panelen geaard op de omvormer.
Ik weet dat aarde niet door de aardlekschakelaar loopt maar was iets met het feit dat de panelen als deze wel geaard zijn via de omvormer er voor kunnen zorgen dat er toch een hoog genoege lekstroom kan ontstaan op de omvormer dat de aardlekschakelaar eruit klapt.

Maar goed te horen dat jouw geaarde panelen via de omvormer lopen, zo wordt dat bij mij straks ook aangesloten maar dat hoeft dus geen belemmering te zijn om toch met een 30 mA aardlek weg te komen.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

reneeke1970 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:23:
[...]

Tja,ik weet niet wat de dag opbrengst van je panelen kan zijn?
Is dat de veertig euro waard?
Als het slechts om €40 ging had ik er ook niet te lang over nagedacht maar een ABB B16 100mA aardlekautomaat kost helaas minstens €225.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

twain4me schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:49:
[...]

Opzich kan sma de lekstroom meten, dus je weet vrij snel hoe hoog de lekstroom is. en weet je direct of je "gevaar" loopt op een klapende aardlek.
Dat wist ik niet dus dat is goed om te weten.
ik heb iets van 5 ma en iets van 7ma op een vochtige dag op mijn stp 10.0 de 30ma aardlekautomaat is hier 1 keer eruit geklapt (bliksem in de buurt en lag de halve verdeler eruit) maar ik weet niet of het op overspanning of aardlek was.
Jij hebt de normale STP 10.0 toch?
Hiervan geeft SMA specifiek aan dat deze op een 30mA aardlekschakelaar kan worden aangesloten
Die zal wel een lagere basis lekstroom dan een Smart Energy variant hebben aangezien van die laatste wordt aangeven dat er minimaal een 100 mA aardlekschakelaar moet worden toegepast.

Ben wel benieuwd wat zo’n Smart Energy variant als lekstroom heeft bij normaal gebruik en hoeveel marge daar dan in zit tov 30 mA.
Maargoed, het is ook afhankelijk van de panelen dus YMMV (mijn 10KW kan je trouwens vertellen dat er een 30mA aanhangt, dan gaat hij zelf dingen doen (geen idee wat) maar dat heb ik nooit gedaan.)
Dat de normale 10.0 een speciale RCD setting heeft die je op 30 mA kan zetten was ik ook tegengekomen.
Ik vroeg me ook al af wat deze setting zou moeten doen als SMA al zegt dat het sowieso kan.

Bij de STP 10.0 Smart Energy wordt er helaas niets vermeld over een speciale RCD setting in de handleiding. Daar zou zoiets juist wel handig zijn geweest voor het geval je β€˜m toch met een gerust gevoel op 30mA wilt aansluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Panelen aard je niet op de omvormer maar op een los aardpunt. Als je de omvormer tijdelijk verwijdert moeten de panelen geaard blijven.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
Vliegvlug schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 00:26:
[...]

Als het slechts om €40 ging had ik er ook niet te lang over nagedacht maar een ABB B16 100mA aardlekautomaat kost helaas minstens €225.
Je kan ook een reguliere aardlekschakelaar op 100 mA kopen en dan een normale groep erachter, als je de ruimte hebt. Geen idee of ABB een 100 mA aardlekschakelaar heeft

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• Doomedahab
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-02 20:49
[...]

Ik weet niet welke ABB kast je hebt, maar als dat een versie is met normale DIN rails dan maakt het merk aardlekautomaat niet veel uit. Ik gebruik deze in mijn Eaton kast (in mijn geval de 20A versie): https://www.superflink.nl...-100ma-b-type-a-10ka.html

[ Voor 10% gewijzigd door Doomedahab op 17-09-2022 08:14 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

The Wizard schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 07:52:
[...]

Je kan ook een reguliere aardlekschakelaar op 100 mA kopen en dan een normale groep erachter, als je de ruimte hebt. Geen idee of ABB een 100 mA aardlekschakelaar heeft
De ruimte in de kasten is inderdaad het probleem, er moet nog een 3-fase automaat bij voor de warmtepomp en dan zijn de twee kasten vol. Tzt een extra automaat voor de laadpaal voor een elektrische auto past dan al niet meer.
Behalve als ik een losse 3F aardlekschakelaar met daarachter twee krachtgroepen vervangen door twee aardlekautomaten wat ook weer een hele dure grap wordt dus dat zie ik tegen die tijd wel.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Doomedahab schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 08:11:
[...]

Ik weet niet welke ABB kast je hebt, maar als dat een versie is met normale DIN rails dan maakt het merk aardlekautomaat niet veel uit. Ik gebruik deze in mijn Eaton kast (in mijn geval de 20A versie): https://www.superflink.nl...-100ma-b-type-a-10ka.html
Het is inderdaad een ABB SN kast met normale DIN rails.
Maar ik moet een 3P+N aardlekautomaat hebben, niet een 1P+N, en wil eigenlijk wel bij ABB blijven omdat beiden kasten daar al mee uitgevoerd zijn en aangesloten met kamrails die wel moeten passen.

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:33
Is er ergens ook gratis software om te berekenen wat de beste positie is voor je zonnepanelen?

Wij kunnen hier 6 panelen plaatsen op een dak, maar we hebben 2 opties hierin.
  1. Of de 6 panelen volledig op zuidoost onder 10 graden
  2. Of in dakvorm plaatsen 3 op zuidoost, en 3 op noordwest.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Wachten... schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:31:
Is er ergens ook gratis software om te berekenen wat de beste positie is voor je zonnepanelen?
Wat heb je zelf al gedaan om het antwoord op deze vraag te vinden?
Deze vraag komt namelijk elke week terug, en het antwoord staat bovendien al in de TS.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Robb70
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-09-2022
Ik heb een vraag over montage van zonnepanelen. Ik heb onlangs 2 panelen laten plaatsen ten behoeve van een zonneboiler. Nu ben ik geen expert, maar ik heb geen goed gevoel over de montage. Volgens mij zitten de dakhaken niet aan het profiel bevestigd, maar steunt het profiel alleen op de dakhaken. Ook is 1 van de dakhaken al vervormd.
Het bedrijf dat deze geplaatst heeft, geeft tot nu toe alleen aan dat ik me geen zorgen hoef te maken, maar reageert (nog) niet inhoudelijk op mijn zorgen. Graag jullie mening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcAdC1ynxOUl9CC49-27PVsz1UI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZ6fmXuNl5GsXbwPAolKhB39.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpRMSriR7jEt9DvVKAbBI_RxYyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e7vNldnAPnAGRWIRbzK41eu2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Zolang de panelen vast zitten kan de rail niet draaien. Die krom getrapte klem is niet heel denderend, of ligt dat aan de camera?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Robb70 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:52:
Ik heb een vraag over montage van zonnepanelen. Ik heb onlangs 2 panelen laten plaatsen ten behoeve van een zonneboiler. Nu ben ik geen expert, maar ik heb geen goed gevoel over de montage. Volgens mij zitten de dakhaken niet aan het profiel bevestigd, maar steunt het profiel alleen op de dakhaken. Ook is 1 van de dakhaken al vervormd.
Het bedrijf dat deze geplaatst heeft, geeft tot nu toe alleen aan dat ik me geen zorgen hoef te maken, maar reageert (nog) niet inhoudelijk op mijn zorgen. Graag jullie mening.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er ontbreekt nog een gedeelte(in dat grote gat),en het stuk wat omhoog staat moet andersom,ribbels moet tegen ribbels,dat is voor schuiven tegen te gaan.
Ook valt dan gelijk dat hoekje over het paneel,nu staat het er vanaf.
Denk ik dan toch.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-09 11:47
Dag allemaal,

ik heb de volgende , solaredge, installatie:

21 panelen
alex solar: alm-260D-36B

hiervan is 1 paneel defect, hij geeft maar 1/3 van zijn spanning af die hij moet afgeven.
Nu moet deze vervangen worden.
Kan ik zomaar het kapotte paneel vervangen voor een sterker paneel met een hoger wattpiek?
of moet het dezelfde sterkte zijn? (260 Wp)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

jadjong schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 07:15:
Panelen aard je niet op de omvormer maar op een los aardpunt. Als je de omvormer tijdelijk verwijdert moeten de panelen geaard blijven.
Dat is waar ook, dat was me eerder verteld: Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Maar toch heb ik het idee dat ze de omvormer zo willen gaan aansluiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/447hGxwAlBP-mJtQk4iya0E38PU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PUw9dxr4XQwyfCsOWktp77uT.jpg?f=user_large

Want dit is er nu voorbereidt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbcxUTubG6GU5zuwi7oNiBwKXdU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m8SHik4YAIFfPRj9OjONHxAH.jpg?f=user_large
En daar is geen losse aarde aansluiting

Maar op zich geen punt. Ik kan het altijd zo oplossen mocht na het plaatsen van de omvormer blijken dat de aarde enkel via de omvormer loopt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4L4cTVR-ziwgmJtGbfuTJEroRkY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A2SoSgpCw3kpzoKVRzlsb7Ll.jpg?f=user_large
Een splitsing van de aardedraad vanaf de panelen naar zowel de omvormer als de aarde aansluiting in de werkschakelaar.
Dan hebben de panelen hun directe aarde en de omvormer heeft zijn extra aarde aansluiting mocht er toch iets fout gaan met de voedingskabel vanaf de schakelaar naar de omvormer. :)

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:31
[...]

Je moet minimaal 100mA toepassen, een 300mA aardlekautomaat is ook goed, die zijn een stuk stuk beter verkrijgbaar.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Robb70 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:52:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
  1. Blijkbaar gaat dit over een zonneboiler, dus je zit in het verkeerde topic. Het juiste topic is:
    Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2
  2. Bij PV wordt zo'n rail uiteraard aan de dakhaken vast gezet, het lijkt me dat je dat bij een zonneboiler ook doet. Dus daar ontbreekt zeker wat. Gek is dat er in de onderste foto ook helemaal geen sleuf te zien is waar een T-moer in kan.
    Maar toch snap ik het niet, want als je dit opbouwt, en je zet de rail niet vast aan de dakhaken, dan blijft die toch niet liggen? Hoe monteer je zoiets met een losse rail? Of zit ie alleen op de uiteinden aan de dakhaken vastgeschroefd?
  3. @reneeke1970 Als je goed kijkt kun je in de onderste foto zien dat de bovenste beugel aan beide kanten ribbels heeft, deze kun je dus op twee manieren monteren. Nog steeds geen reden om hem krom te trappen overigens.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 17-09-2022 13:14 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

205Gutmann schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:07:
[...]

Je moet minimaal 100mA toepassen, een 300mA aardlekautomaat is ook goed, die zijn een stuk stuk beter verkrijgbaar.
Ik had ook al naar een 300mA versie gekeken maar helaas maakt dat in prijs eigenlijk niet uit.
Ik heb beiden leverbaar gevonden trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Vliegvlug schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:36:

Maar op zich geen punt. Ik kan het altijd zo oplossen mocht na het plaatsen van de omvormer blijken dat de aarde enkel via de omvormer loopt:
[Afbeelding]
Een splitsing van de aardedraad vanaf de panelen naar zowel de omvormer als de aarde aansluiting in de werkschakelaar.
Dan hebben de panelen hun directe aarde en de omvormer heeft zijn extra aarde aansluiting mocht er toch iets fout gaan met de voedingskabel vanaf de schakelaar naar de omvormer. :)
Prima oplossing.

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:45
Goedenmiddag. Een vraag (opvolgend aan een vraag welke ik een tijdje geleden al had gesteld, welke is beantwoord). Situatie:
  • Bungalowpark met 8 stenen bungalows met schuin pannendak
  • Centrale elektra aansluiting met slimme meter zit in meterkast van 1 van de 8 bungalows en is 3 x 25A
  • Alle andere bungalows hebben een eigen meterkast: 2 zijn aangesloten op 1 fase van de centrale bungalow, 2 andere op de 2e fase en 3 andere op de 3e fase
  • Ten behoeve van veilig aansluiten van zonnepanelen gaat de elektricien in elke bungalow een aparte 16A aansluiting maken
  • Initieel was het de bedoeling om op elke bungalow 4 zonnepanelen te leggen, dat zal zo’n 1500 Wp per bungalow zijn
  • De vraag die nu opkomt: zouden dit ook 6 panelen kunnen zijn, dus zo’n 2250 Wp per bungalow? Dit moet volgens mij geen probleem zijn, immers in theorie zou je ook 8 ovens met aansluitwaarde van 3000 Watt aan kunnen zetten? Of is de limiet dan officieel 3 x 3.680 Watt (dus max. 3680 Watt terugleveren per fase?)
  • Aanvullende informatie: de 8 bungalows hebben NIET dezelfde dakrichting. Dit varieert van O (1), ZO (1), Z (1), ZW (4) en W (1)
Dank voor jullie reacties! Ik weet even niet goed hoe dit precies te berekenen, ook omdat er dus maar 1 centrale aansluiting is (en geen 8…)

[ Voor 3% gewijzigd door Ribruijn op 17-09-2022 15:51 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
Vliegvlug schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:01:
[...]

Dat klinkt interessant! Want precies de omvormer die ik ook ga krijgen.
Is het daadwerkelijk een 30mA aardlek en heb je een accu aan je omvormer hangen?
Welke automaat is het; een B16 of een zwaardere?
Even nagekeken en het is inderdaad een 30mA aardlekautomaat, type B16.
De omvormer hangt bij mij in de schuur.

• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02 22:39
Hallo allemaal,

Volgens mij zit ik in de juiste topic, maar excuses als het niet zo is. Wij hebben dus een nieuwbouw woning toegewezen gekregen die in 2024 wordt opgeleverd. Dak zit vol met panelen en is de woning dus NOM. Nu vroeg ik me dus af wat dit betekend met de nieuwe salderingsregelingen binnenkort.

Klopt het dat het nu zo is dat je nu met een NOM alleen de vaste kosten betaal, maar vanaf 2025 gewoon normaal voor je stroom betaalt - wat teruglevering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 22:46

de Peer

under peer review

Olivertwist278 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:26:
Hallo allemaal,

Volgens mij zit ik in de juiste topic, maar excuses als het niet zo is. Wij hebben dus een nieuwbouw woning toegewezen gekregen die in 2024 wordt opgeleverd. Dak zit vol met panelen en is de woning dus NOM. Nu vroeg ik me dus af wat dit betekend met de nieuwe salderingsregelingen binnenkort.

Klopt het dat het nu zo is dat je nu met een NOM alleen de vaste kosten betaal, maar vanaf 2025 gewoon normaal voor je stroom betaalt - wat teruglevering?
'Nul op de meter' is er op gebaseerd dat je je verbruik en opwek op jaarbasis bekijkt en tegen elkaar wegstreept, net als bij de salderingsregeling. Dit is puur administratief want eigenlijk neem je regelmatig stroom af en lever je af en toe stroom terug op zonnige dagen.

Nul op de meter heeft straks dus weinig betekenis meer.

Er wordt al sinds 2015 geroepen dat de salderingsregeling afgeschaft of afgebouwd gaat worden. Dat ging keer op keer niet door. De laatste keer werd het uitgesteld van 2023 naar 2025. Ik verwacht zelf niet dat het echt gaat gebeuren in 2025.

Maargoed, als men eenmaal de regeling afbouwt dan ga je inderdaad gewoon weer voor je stroom betalen en je krijgt een (relatief lage) vergoeding voor terugleveren. Je moet dan dus vooral proberen om zoveel mogelijk stroom te verbruiken tijdens de uren dat je panelen stroom opwekken.

Dus straks (na volledige afbouw in 2031) betaal je bijvoorbeeld 80 cent per kWh als je van het net afneemt en krijg je misschien 10 cent per kWh als je teruglevert aan het net. ik gok maar wat...

Momenteel krijg ik 91 cent per kWh voor de teruglevering (na eerst alles naar 0 gesaldeerd te hebben). 2022 was een geweldig jaar, en hopelijk 2023 ook nog.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 17-09-2022 16:39 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Franciesco schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:18:
[...]

Even nagekeken en het is inderdaad een 30mA aardlekautomaat, type B16.
De omvormer hangt bij mij in de schuur.
Bedankt voor het nakijken!
Goed te horen dat de STP 10.0 Smart Energy goed werkt op een 30mA aardlek en B16 zekering.

Jij hebt er zeker geen accu aan want naast dat SMA een 100 mA aardlekschakelaar voorschrijft geeft de SMA handleiding ook nog een voorbeeld waarin er een B32 automaat wordt gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ly5fbFdB_UiWpdcx3UG4sj7_S_4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hulfwV4mN2hlIMrsmlRJnXds.jpg?f=user_large

Dat is blijkbaar nodig als je de omvormer icm een accu zonder beperkingen wilt kunnen gebruiken.
Bij mij in de groepenkast zou zo’n zware zekering voor problemen zorgen dus dat is sowieso geen optie.

Iemand zei hier eerder dat bij zijn reguliere 10.0 hij de huidige lekstroom kan uitlezen.
Kan jij dat bij jouw 10.0 SE ook en wat is die waarde?

• jadjong
  • Niet online
Ribruijn schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:42:
Dank voor jullie reacties! Ik weet even niet goed hoe dit precies te berekenen, ook omdat er dus maar 1 centrale aansluiting is (en geen 8…)
Je hebt 3x25A als hoofdaansluiting en gaat 8x10A op de huisjes leggen. Als niemand iets verbruikt en iedereen terug levert wordt dat een puinhoop. In tegenstelling tot ovens van 3KW gaan panelen wel allemaal tegelijk 'aan'. De invloed van de oriΓ«ntatie ten opzichte van de zon zal je heel precies uit moeten rekenen, dit is zo erg op het randje dat een 'komt wel goed' op een bierviltje niet voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olivertwist278
  • Laatst online: 14-02 22:39
de Peer schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:33:
[...]

'Nul op de meter' is er op gebaseerd dat je je verbruik en opwek op jaarbasis bekijkt en tegen elkaar wegstreept, net als bij de salderingsregeling. Dit is puur administratief want eigenlijk neem je regelmatig stroom af en lever je af en toe stroom terug op zonnige dagen.

Nul op de meter heeft straks dus weinig betekenis meer.

Er wordt al sinds 2015 geroepen dat de salderingsregeling afgeschaft of afgebouwd gaat worden. Dat ging keer op keer niet door. De laatste keer werd het uitgesteld van 2023 naar 2025. Ik verwacht zelf niet dat het echt gaat gebeuren in 2025.

Maargoed, als men eenmaal de regeling afbouwt dan ga je inderdaad gewoon weer voor je stroom betalen en je krijgt een (relatief lage) vergoeding voor terugleveren. Je moet dan dus vooral proberen om zoveel mogelijk stroom te verbruiken tijdens de uren dat je panelen stroom opwekken.

Dus straks (na volledige afbouw in 2031) betaal je bijvoorbeeld 80 cent per kWh als je van het net afneemt en krijg je misschien 10 cent per kWh als je teruglevert aan het net. ik gok maar wat...

Momenteel krijg ik 91 cent per kWh voor de teruglevering (na eerst alles naar 0 gesaldeerd te hebben). 2022 was een geweldig jaar, en hopelijk 2023 ook nog.
Super en heldere uitleg, thanks! Ik hoop dan maar dat het uitgesteld wordt, zodat ik er ook even van kan genieten :')

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
AirJonn schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:42:
Ik zit met nog wat onzekerheden over de draagkracht van mijn platte dak. Ik woon in een jaren 60 woonboot, in windcategorie gebied 1 met weinig beschutting. Rekentools als esdec en valk kom ik op extra ballast van zon 65-75 kg per paneel. Ik vind dit vrij fors.
Dit is echter wel voor 15 graden helling, ik zit zelf te overwegen voor slechts 0 tot 5 graden te gaan afhankelijk van de constuctie. Valt er iets te zeggen over hoeveel dat scheelt qua ballast?
Nu zie ik ook dakankers voor platte daken zoals technea / fixnordic

[Afbeelding]

Hier lees ik niks over in dit forum, zou dat geen goed alternatief zijn om het geheel te verankeren? Iemand ervaring mee?
Denk je er aan, dat je niet alleen moet bekijken hoe goed je panelen met ankers aan het platte dak bevestigd worden, maar ook hoe goed je platte dak eigenlijk is bevestigd aan de rest van de constructie van de boot?
E.e.a. om te voorkomen dat de panelen er bij een storm compleet met je dak vandoor gaan....???

Zwerius Kriegsman

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Ribruijn schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:42:
Goedenmiddag. Een vraag (opvolgend aan een vraag welke ik een tijdje geleden al had gesteld, welke is beantwoord). Situatie:
  • Bungalowpark met 8 stenen bungalows met schuin pannendak
  • Centrale elektra aansluiting met slimme meter zit in meterkast van 1 van de 8 bungalows en is 3 x 25A
  • Alle andere bungalows hebben een eigen meterkast: 2 zijn aangesloten op 1 fase van de centrale bungalow, 2 andere op de 2e fase en 3 andere op de 3e fase
  • Ten behoeve van veilig aansluiten van zonnepanelen gaat de elektricien in elke bungalow een aparte 16A aansluiting maken
  • Initieel was het de bedoeling om op elke bungalow 4 zonnepanelen te leggen, dat zal zo’n 1500 Wp per bungalow zijn
  • De vraag die nu opkomt: zouden dit ook 6 panelen kunnen zijn, dus zo’n 2250 Wp per bungalow? Dit moet volgens mij geen probleem zijn, immers in theorie zou je ook 8 ovens met aansluitwaarde van 3000 Watt aan kunnen zetten? Of is de limiet dan officieel 3 x 3.680 Watt (dus max. 3680 Watt terugleveren per fase?)
  • Aanvullende informatie: de 8 bungalows hebben NIET dezelfde dakrichting. Dit varieert van O (1), ZO (1), Z (1), ZW (4) en W (1)
Per fase mag je 25A invoeden (aannemende dat er geen continuverbruik is.)
Dus stel 8,3A omvormer = 8,3*230=1900watt per omvormer AC zijdig. Dan kan je niet over de 25A heen gaan.
Daarbij
1/je hebt waarschijnlijk altijd wel iets van continuverbruik
2/ de dakorientatie verschilt tussen de huisjes per fase?
3/ panelen halen bijna nooit het volle vermogen (instraling niet optimaal).

Kortom:
Als je op safe speelt: omvormers van 2000 watt AC zijde, b.v. SMA en volgens mij ook Goodwe kan je ook nog op een maximum instellen onder hun max vermogen. Dan kan je ze op 1900W AC zijde instellen
Vervolgens kan je daar prima per omvormer 3600WP of meer opleggen. Dit kan je ook testen in b.v. sunny designer.

Dus: gewoon maximaal panelen plaatsen :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Franciesco
Vliegvlug schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:41:
[...]

Bedankt voor het nakijken!
Goed te horen dat de STP 10.0 Smart Energy goed werkt op een 30mA aardlek en B16 zekering.

Jij hebt er zeker geen accu aan want naast dat SMA een 100 mA aardlekschakelaar voorschrijft geeft de SMA handleiding ook nog een voorbeeld waarin er een B32 automaat wordt gebruikt:
[Afbeelding]

Dat is blijkbaar nodig als je de omvormer icm een accu zonder beperkingen wilt kunnen gebruiken.
Bij mij in de groepenkast zou zo’n zware zekering voor problemen zorgen dus dat is sowieso geen optie.

Iemand zei hier eerder dat bij zijn reguliere 10.0 hij de huidige lekstroom kan uitlezen.
Kan jij dat bij jouw 10.0 SE ook en wat is die waarde?
Inderdaad: ik heb (nog) geen thuisbatterij.
Geen idee of ik de huidige lekstroom kan uitlezen. Enig idee waar ik dat zou moeten kunnen zien?

• Ribruijn
BarryH schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 18:11:
[...]

Per fase mag je 25A invoeden (aannemende dat er geen continuverbruik is.)
Dus stel 8,3A omvormer = 8,3*230=1900watt per omvormer AC zijdig. Dan kan je niet over de 25A heen gaan.
Daarbij
1/je hebt waarschijnlijk altijd wel iets van continuverbruik
2/ de dakorientatie verschilt tussen de huisjes per fase?
3/ panelen halen bijna nooit het volle vermogen (instraling niet optimaal).

Kortom:
Als je op safe speelt: omvormers van 2000 watt AC zijde, b.v. SMA en volgens mij ook Goodwe kan je ook nog op een maximum instellen onder hun max vermogen. Dan kan je ze op 1900W AC zijde instellen
Vervolgens kan je daar prima per omvormer 3600WP of meer opleggen. Dit kan je ook testen in b.v. sunny designer.

Dus: gewoon maximaal panelen plaatsen :)
Jij kijkt naar het maximale wat je per fase mag invoegen. Maar ik heb toch 2 beperkingen? Immers: op twee van de drIe 25A fases zitten 3 bungalows aangesloten. Op de derde fase slechts 2 bungalows.
Per bungalow ben ik beperkt door de 16A zekering waar de omvormer op wordt aangesloten (aparte groep, alleen voor de zonnepanelen). Dus 3680 Watt per bungalow maximaal. Maar de grootste beperking is de 25A aansluiting op de centrale bungalow, daar waar alles binnenkomt. Daar ben ik beperkt door de 25A, dus in principe mag ik per fase daar 5750 Watt invoeren. Betekent dit dan dat ik per bungalow een omvormer moet aansluiten welke maximaal 1900-2000 Watt mag leveren (of hierop beperken) en dat ik dan altijd binnen de normen blijf?

Zie ik het zo goed?

@jadjong ik heb jouw reactie ook gelezen. Dank.

• jadjong
  • Niet online
Je kan nog spelen met de fase verdeling van de huisjes.
L1 2x ZW, 1x O
L2 1x ZW, 1x W
L3 1x ZW, 1x ZO, 1x Z

• Ribruijn
jadjong schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:14:
Je kan nog spelen met de fase verdeling van de huisjes.
L1 2x ZW, 1x O
L2 1x ZW, 1x W
L3 1x ZW, 1x ZO, 1x Z
Yes, ik moet nog even kijken welke fase precies waarheen gaat, en indien echt onlogisch even wijzigen. Maar in principe qua veiligheid klopte mijn aanname hierboven, correct? Zolang ik per bungalow maar maximeer op 1900 (en bij de fase waar maar 2 bungalows opzitten kan dit wat hoger, zeg 2800)

• jadjong
  • Niet online
Ribruijn schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:32:
[...]

Yes, ik moet nog even kijken welke fase precies waarheen gaat, en indien echt onlogisch even wijzigen. Maar in principe qua veiligheid klopte mijn aanname hierboven, correct? Zolang ik per bungalow maar maximeer op 1900 (en bij de fase waar maar 2 bungalows opzitten kan dit wat hoger, zeg 2800)
Jep, stel dat je nou 8KW per hut neer legt met een 4KW omvormer dan kan je het geheel limiteren op 2KW bij een goede omvormer en vervolgens gaan meten. Als blijkt dat huisjes door de verschillende ligging nooit tegelijk actief zijn kan je langzaam de boel op krikken tot je een gezamenlijke piek van 25A bereikt hebt.
En met 8KW per huisje heb je ook nog een bruikbare opbrengst als de zon niet helemaal lekker schijnt. 8)

• BarryH
  • Nu online
@Ribruijn yep.
n.b de fase waar maar 2 huisjes op zitten is dus 25A/2=12,5 A =2700-2800 watt per huisje

Met monitoring en tweaking kan zwaardere omvormers ook nog.
Maar dan is eigenlijk eerst de vraag hoeveel WP je maximaal per huisje kan plaatsen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ribruijn
100% duidelijk. Dank allebei!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Olivertwist278 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:45:
[...]

Super en heldere uitleg, thanks! Ik hoop dan maar dat het uitgesteld wordt, zodat ik er ook even van kan genieten :')
Ga er maar vanuit dat er ook wel concurrentie gaat ontstaan voor een fatsoenlijke teruglever vergoeding en een mogelijk minimaal percentage tov levering vergoeding. Word nu al gesproken over 80%

Daarnaast verwacht ik veel van de variabele energie tarieven waarbij een oost west opstelling wel eens nog interessanter kan gaan worden.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• BarryH
  • Nu online
Iemand ervaring met lage veldopstellingen en onkruid etc wat daar wel/niet onder gaat groeien en hoe je dat onderhoudt?

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:41

Termy

valt er nog wat te fragge?

Wachten... schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:31:

Wij kunnen hier 6 panelen plaatsen op een dak, maar we hebben 2 opties hierin.
  1. Of de 6 panelen volledig op zuidoost onder 10 graden
  2. Of in dakvorm plaatsen 3 op zuidoost, en 3 op noordwest.
Weet je zeker dat je ook in dakjes slechts 6 panelen kwijt kan? Of zitten ze bij allemaal op zuid erg dicht op elkaar zodat ze elkaar in de schaduw zetten?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85Β°/95Β°,13Β°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• de Peer

de Peer

under peer review

ErikVers schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 22:00:
[...]

Ga er maar vanuit dat er ook wel concurrentie gaat ontstaan voor een fatsoenlijke teruglever vergoeding en een mogelijk minimaal percentage tov levering vergoeding. Word nu al gesproken over 80%
Dat minimum wordt juist ingevoerd omdat leveranciers niet willen concureren op TLV. Ze doen het minimale.

Die 80 procent zou mooi zijn, maar stamt nog uit de tijd dat een kwh 20 cent kostte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:41

Termy

valt er nog wat te fragge?

de Peer schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 23:26:
[...]

Dat minimum wordt juist ingevoerd omdat leveranciers niet willen concureren op TLV. Ze doen het minimale.

Die 80 procent zou mooi zijn, maar stamt nog uit de tijd dat een kwh 20 cent kostte.
Nu ze duur gas en zo ingekocht hebben ja. Lijkt me sterk dat er niet minstens 1partij zal zijn die als businessmodel juist particulieren met PV zal gebruiken voor goedkope stroom het gros van het jaar.

De tijd zal het leren.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85Β°/95Β°,13Β°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

de Peer schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 23:26:
[...]

Vandaar de woorden β€œook” & β€œen”
Oftewel of marktwerking of wetgeving. Het lijkt wel Nederland πŸ˜‹ net zo lang polderen tot het mes erin gaat.

We zullen het gaan zien maar al ga je er thuis waterstof mee maken er zal altijd een pv business case te bedenken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
jadjong schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:39:
[...]

Jep, stel dat je nou 8KW per hut neer legt met een 4KW omvormer dan kan je het geheel limiteren op 2KW bij een goede omvormer en vervolgens gaan meten. Als blijkt dat huisjes door de verschillende ligging nooit tegelijk actief zijn kan je langzaam de boel op krikken tot je een gezamenlijke piek van 25A bereikt hebt.
En met 8KW per huisje heb je ook nog een bruikbare opbrengst als de zon niet helemaal lekker schijnt. 8)
Toch nog een vraag. De 3 x 25A fases zijn in de meterkast afgezekerd met 3 zekeringen (stoppen) van 16A. Dan geldt toch niet meer dat ik per fase 5750 Watt mag terugleveren, maar slechts 3680 Watt? Dat zou een tegenvaller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ribruijn schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:41:
[...]

Toch nog een vraag. De 3 x 25A fases zijn in de meterkast afgezekerd met 3 zekeringen (stoppen) van 16A. Dan geldt toch niet meer dat ik per fase 5750 Watt mag terugleveren, maar slechts 3680 Watt? Dat zou een tegenvaller zijn.
Klopt dan ben je beperkt tot 3680 watt per omvormer, maar je kan dus wel meerdere omvormers plaatsen (telkens weer achter een aparte 16A groep). Zie ook de tabel in de topic-start.
Bijvoorbeeld 2 omvormers van 2900 Watt, allebei op een eigen 16A achter 1 gezamelijke 25A.

je kunt ook een 20A plaatsen ipv die 16A. Dat wordt best veel gedaan. Zie de discussie hierover op dit forum. Maar het is niet iets dat ik iedereen wil aanraden.

keyword hier is selectiviteit. overleg maar met je elektricien hoe hij hier tegenaan kijkt en wat hij verantwoord vindt in jouw specifieke situatie.

[ Voor 86% gewijzigd door de Peer op 18-09-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
de Peer schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:44:
[...]

Klopt dan ben je beperkt tot 3680 watt per omvormer, maar je kan dus wel meerdere omvormers plaatsen (telkens weer achter een aparte 16A groep). Zie ook de tabel in de topic-start.
Bijvoorbeeld 2 omvormers van 2900 Watt, allebei op een eigen 16A achter 1 gezamelijke 25A.
Dat klopt dan toch niet? Immers: 2500 Watt in bungalow 1 (op een eigen afgezekerde 16A groep in bungalow 1) en 2500 Watt in bungalow 2 (op een eigen afgezekerde 16A groep in bungalow 2) welke beide op dezelfde fase zijn aangesloten uit de centrale bungalow laten toch samen de 16A van die fase voor de hoofdzekering van 25A in de centrale bungalow eruit klappen?

Zojuist maar even de meterkast opengetrokken maar daar geen verdere uitleg. Dus de elektra installateur maar even een mailtje gedropt of hij meer details heeft over hoe de 8 bungalows precies zijn aangesloten. Zie hieronder een foto welke ik zojuist maakte. Inderdaad 3 fases naar de overige 7 bungalows.

Voor alle duidelijkheid nog even: het gaat dus om 8 bungalows, maar de centrale aansluiting zit in 1 van de 8. Totaal dus 8 omvormers, in elke woning op een eigen 16A groep. Maar onder de grond dus alles naar de centrale bungalow….

@BarryH @jadjong Ter info naar aanleiding van discussie van gisterenavond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DT--dIiQ8xneZ3-fPZHvD435KrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sD2XyOyDjkGvWoS08zomZLS4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Ribruijn op 18-09-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ribruijn schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:41:
[...]

Dus 3x 25A, opgevolgd door 3x16 en dan 8 kabels naar de huisjes?

Ik zou in het 'hoofdhuis' de 3x16 vervangen door 8x16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
jadjong schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:08:
[...]

Dus 3x 25A, opgevolgd door 3x16 en dan 8 kabels naar de huisjes?

Ik zou in het 'hoofdhuis' de 3x16 vervangen door 8x16.
Dat lukt dus niet. Er gaan vanuit de centrale meterkast 3 fasekabels, een nul en een aardedraad de grond in en de splitsing naar de andere 7 bungalows wordt ergens anders gemaakt. Rest me denk ik niets anders dan de 3 x 16 te vervangen door 3 x 20 (discutabel) of de aansluiting te laten verzwaren naar 3 x 35 (met 3 x 25 erachter)…. Balen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ribruijn op 18-09-2022 17:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Ribruijn
Niets veranderen aan je bekabeling etc. voorlopig.

Heb je de OP gelezen?
Dan weet je dat je op een omvormer van 1900 watt (ingeregeld) zonder veel verlies gewoon 2500-3600WP aan panelen kan aansluiten.

Waarschijnlijk liggen dan de daken al vol.
Is er plek voor meer panelen?
Dan die vooral neerleggen en gewoon erbij aansluiten. 5000 WP op een 1900 watt omvormer kan ook. Je mist dan wat opbrengst in pieken, maar dat is beperkt.
Wil je optimaliseren?
Dan verschillende dakorientaties per fase, dan kan het omvormervermogen omhoog. Maar waarschijnlijk is dat makkelijk zolang het de huidige indeling is en veel werk als je nieuwe kabels moet gaan leggen.
Volgende /andere optimalisatie is de levering/teruglevering in deze hoofdmeterkast monitoren (b.v. nas of pi met domoticz en een p1 kabeltje), dan zie je wel wat je maxima zijn en dan kan je de omvormers waarschijnlijk wel wat ruimer afstellen.
Eventueel kan dat zelfs dynamisch, maar dan moet je wat extra's doen en dat is prima als het je hobby is, maar moet je niet doen als je er iemand voor moet inhuren.

Kortom: daken volpleuren, omvormers kopen waar je het max AC vermogen kan instellen (b.v. gewoon 2000watt omvormers, eventueel ook 3000-3600 watt omvormers) en je bent klaar.

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 18-09-2022 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 22:58
Ik zoek nu steeds naar honeybee of tigo, maar kunnen die solaredge optimizers nou wel of niet standalone in een string worden opgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
@BarryH Jazeker heb ik de OP gelezen. Het zal idd wel zo moeten. Goed kijken welke bungalows op welke fase zitten. Goed nieuws is dat de β€œhoofdbungalow” niet achter 1 van de drie 16A smeltzekeringen zit. Deze heeft dus zijn eigen 16A automaat. Betekent waarschijnlijk dat er 2 bungalows op de eerste fase β€œachter” de 16A smeltzekering zitten, nog 2 op de 2e fase en 3 op de 3e fase. Alleen bij deze 3 dus goed opletten - of eventueel het aantal panelen per bungalow hierop afstemmen. En inderdaad overdimensionering toepassen op de omvormers. Twee 1900W omvormers waar 2 bungalows op 1 fase zitten, bij de 3 maar even goed nadenken.
Hoofdbungalow kan zwaardere omvormer.

Het is een bungalowpark waar ook continu wordt verhuurd. Veel klussen en uitproberen is dus niet mogelijk….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Ribruijn met 2 bungalows achter 1 16a zekering in de hoofd meter kast wordt het 16a/2=8a per omvormer
Dus 8*230= 1840 watt.
Dan speel je op safe.

Waarschijnlijk kan het hoger, door energie verlies in de kabels en continue verbruik, maar dan is meer voor optimaliseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
@BarryH

Yep. Dat bedoelde ik met 1900. Nu maar eens kijken qua dakligging wat er op welke fase zit… Ik kan ook nog de drie 16A smeltzekeringen vervangen voor 20A, maar dat is uiteraard in het grijsgebied en wellicht niet verstandig.

Continu verbruik mag ik niet meenemen. Het komt voor dat alle 8 bungalows leeg zijn….

[ Voor 42% gewijzigd door Ribruijn op 18-09-2022 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ribruijn schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:13:
@BarryH

Yep. Dat bedoelde ik met 1900. Nu maar eens kijken qua dakligging wat er op welke fase zit… Ik kan ook nog de drie 16A smeltzekeringen vervangen voor 20A, maar dat is uiteraard in het grijsgebied en wellicht niet verstandig.

Continu verbruik mag ik niet meenemen. Het komt voor dat alle 8 bungalows leeg zijn….
Ik zou upgraden naar 3Γ—35 ,een huurder zit niet graag in donker.
Ik zou iedere bungalow dan 3×10 geven,eentje voor omvormer en twee voor gebruik. Als er dan eentje springt,blijft de andere nog licht geven. Of de omvormer 16 ampère geven,kan daar eventueel een zware verbruiker bij zoals wasmachine.
Uiteraard de fasen wel netjes verdelen.
Een smelt zekering van 35 zal niet springen met even 45 ampère.
De 600 euro extra vast recht moet je maar in huur prijs verwerken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@reneeke1970 Als men nu niet in het donker zit, dan zal met een paar omvormers op 1840watt afgesteld het straks ook niet gebeuren.
En 600 eur/jaar terugverdienen is best een aantal kWh (zelfs bij 1eur /kwh toch nog 80 kWh per bungalow)
Dus het hangt van het # panelen wat je kwijt kan af of je dat makkelijk extra kan realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarryH schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:44:
@reneeke1970 Als men nu niet in het donker zit, dan zal met een paar omvormers op 1840watt afgesteld het straks ook niet gebeuren.
En 600 eur/jaar terugverdienen is best een aantal kWh (zelfs bij 1eur /kwh toch nog 80 kWh per bungalow)
Dus het hangt van het # panelen wat je kwijt kan af of je dat makkelijk extra kan realiseren.
Panelen zijn simpel te regelen. 8Γ—2500 watt 3 fase omvormers en klaar.
8 waterkoker,wasmachine, vaatwasser etc in goede banen leiden is ook iets om over na te denken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:58:
[...]

Panelen zijn simpel te regelen. 8Γ—2500 watt 3 fase omvormers en klaar.
8 waterkoker,wasmachine, vaatwasser etc in goede banen leiden is ook iets om over na te denken.
Klopt, maar zo te zien is dit een al lang bestaande situatie die blijkbaar werkt. Als de gasketels eruit gaan en airco's worden opgehangen is er wellicht wel een risico (of grootschalig EV laden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
Klopt, huidige situatie is al heel lang zo. Nooit klachten geweest. Als ik de aansluiting niet verzwaar (dat kan later altijd nog) en als ik de 16A zekeringen niet vervang voor 20A (dat mag eigenlijk niet) denk ik nu aan 7 identieke opstellingen, en laat ik 1 bungalow leeg (1 van de drie welke op 1 fase zitten, en dan diegene met de meest ongunstige dak oriΓ«ntatie). Alle omvormers dan instellen op maximaal 1850 Watt (bij 2400Wp, 6 x 400 of zo) en dan zou het goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Franciesco schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 18:18:
[...]

Inderdaad: ik heb (nog) geen thuisbatterij.
Ik hoop dat je die binnenkort gaat aanschaffen dan want ik werd gisteren gewezen op dit linkje uit de SMA FAQ
(zie Ethirty in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1")

If a battery is to be retrofitted in the distant future, we recommend installing a PV inverter and retrofitting with an AC solution. This is because it may be assumed that in the future a new generation of batteries will be available on the market and it might be no longer used economically with the device.

Met andere woorden, SMA zelf adviseert eigenlijk om een normale PV omvormer te kopen ipv een hybride omvormer als je er nog niet direct een accu aan hangt.

Dat is mij bij aanschaf helemaal niet verteld, juist het omgekeerde β€œvoorbereid op de toekomst en bespaard later kosten”, dus ik voel me inmiddels een beetje bekocht. :|

Edit: ik lees nu pas weer dat je van plan bent binnenkort een batterij aan te schaffen en ook al weet dat er momenteel slecht twee types van één fabrikant ondersteund wordt; Franciesco in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"
Dus deze waarschuwing is dan eigenlijk niet voor jouw bedoelt, maar wilde je gewoon waarschuwen om teleurstelling te voorkomen zoals waar ik nu tegenaan loop.
Geen idee of ik de huidige lekstroom kan uitlezen. Enig idee waar ik dat zou moeten kunnen zien?
Ik heb lopen zoeken op internet maar helaas niet kunnen vinden waar je dat kan uitlezen. Ik heb de omvormer zelf ook nog niet, was dat @twain4me hier eerder zij dat de SMA dat kon.

[ Voor 12% gewijzigd door Vliegvlug op 19-09-2022 07:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Vliegvlug schreef op maandag 19 september 2022 @ 00:17:
[...]

Ik hoop dat je die binnenkort gaat aanschaffen dan want ik werd gisteren gewezen op dit linkje uit de SMA FAQ

If a battery is to be retrofitted in the distant future, we recommend installing a PV inverter and retrofitting with an AC solution. This is because it may be assumed that in the future a new generation of batteries will be available on the market and it might be no longer used economically with the device.

Met andere woorden, SMA zelf adviseert eigenlijk om een normale PV omvormer te kopen ipv een hybride omvormer als je er nog niet direct een accu aan hangt.

Dat is mij bij aanschaf helemaal niet verteld, juist het omgekeerde β€œvoorbereid op de toekomst en bespaard later kosten”, dus ik voel me inmiddels een beetje bekocht. :|

Edit: ik lees nu pas weer dat je van plan bent binnenkort een batterij aan te schaffen en ook al weet dat er momenteel slecht twee types van één fabrikant ondersteund wordt; Franciesco in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"
Dus deze waarschuwing is dan eigenlijk niet voor jouw bedoelt, maar wilde je gewoon waarschuwen om teleurstelling te voorkomen zoals waar ik nu tegenaan loop.

[...]

Ik heb lopen zoeken op internet maar helaas niet kunnen vinden waar je dat kan uitlezen. Ik heb de omvormer zelf ook nog niet, was dat @twain4me hier eerder zij dat de SMA dat kon.
@Franciesco Inloggen op de omvormer als Instalateur

=> Instantaneous values => Dc side => Insulation monitoring (of vergelijkbaar in een andere taal)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07Z4rQxxvSYF4ZSJNnwThNL1KW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBvftHeUBhX5AVb7vIuHjnDN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Dank @twain4me. Ik heb echter geen installateurs account voor de omvormer.

@Vliegvlug Met mijn gebruikersaccount zie ik wel vanalles staan bij de momentane waardes, maar geen Insulation monitoring oid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLfmc7v2s-XMMnq3XcvBoSLnI4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptKljREb7fum2KMVgNPenvRh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Franciesco schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:15:
Dank @twain4me. Ik heb echter geen installateurs account voor de omvormer.
ah dan wordt het lastig denk ik, of het moet dan nog uit te lezen zijn @AUijtdehaag (?) maar ik zou gewoon om het wachtwoord vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Vliegvlug schreef op maandag 19 september 2022 @ 00:17:
[...]

Mijn plannen zijn nog niet heel concreet. Dus het kan nog wel ff duren, misschien nog wel een paar jaar. Maar niets zo veranderlijk als een mens ;)
De Smart Energy is pas net op de markt, dus ik verwacht dat er nog wel wat batterijtypes toegevoegd gaan worden aan de ondersteuning. β€œDistant future” is een relatief begrip, maar ik zie dit als zeker >3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
twain4me schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:20:
[...]

ah dan wordt het lastig denk ik, of het moet dan nog uit te lezen zijn @AUijtdehaag (?) maar ik zou gewoon om het wachtwoord vragen.
@AUijtdehaag had nog het idee om het via Modbus uit te lezen.

Het wachtwoord krijg ik niet: heb er al om gevraagd, maar willen ze niet afgeven. Vermoedelijk omdat het geen persoonlijk maar een algemeen gebruikt omvormer wachtwoord is... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:51
Franciesco schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:23:
[...]
Het wachtwoord krijg ik niet: heb er al om gevraagd, maar willen ze niet afgeven. Vermoedelijk omdat het geen persoonlijk maar een algemeen gebruikt omvormer wachtwoord is... :X
Dat wachtwoord kan ook gewoon aangepast worden in de UI... Ik heb 'm gewoon gekregen van mij installateur...

[ Voor 6% gewijzigd door bvdbos op 19-09-2022 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Maar daarvoor zul je eerst als Installateur direct op de omvormer moeten inloggen neem ik aan @bvdbos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 13:55

_Arthur

blub

Hier staat de procedure hoe het installer-wachtwoord is te resetten: https://manuals.sma.de/SBxx-1AV-41/en-US/978083851.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:51
Franciesco schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:27:
Maar daarvoor zul je eerst als Installateur direct op de omvormer moeten inloggen neem ik aan @bvdbos?
Tuurlijk ;) I stand corrected...

[ Voor 5% gewijzigd door bvdbos op 19-09-2022 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

dan veranderen ze het maar naar iets persoonlijks, was het toevallig een grote instalateur, want dan is dit wel iets om mensen voor te waarschuwen. ik heb het in het verleden wel bijna standaard bij mijn reacties gezet, maar kennelijk moet dat weer. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

_Arthur schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:28:
[...]

Hier staat de procedure hoe het installer-wachtwoord is te resetten: https://manuals.sma.de/SBxx-1AV-41/en-US/978083851.html
misschien eens updaten dan, volgens mij kan dat bij mij alleen via een puk code :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

twain4me schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:41:
misschien eens updaten dan, volgens mij kan dat bij mij alleen via een puk code :+
Ligt aan welke firmware versie zie ik; bij 4.0 of hoger kan je het kennelijk zelf, bij lager indeed een PUK code benodigd, maar die vraag je direct bij SMA aan. Lijkt mij dat dat wel moet lukken met "installer failliet" of "geen contact meer met installer" oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

_Arthur schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:45:
[...]

Ligt aan welke firmware versie zie ik; bij 4.0 of hoger kan je het kennelijk zelf, bij lager indeed een PUK code benodigd, maar die vraag je direct bij SMA aan. Lijkt mij dat dat wel moet lukken met "installer failliet" of "geen contact meer met installer" oid.
Dat koste geld, en is gratis geweest, geen idee wat het nu is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

twain4me schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:47:
Dat koste geld, en is gratis geweest, geen idee wat het nu is.
Hmm, je hebt gelijk. Euro 15,- basic fee en Euro 3,50 per device. Maar als mijn installateur het wachtwoord niet wenst te geven, zou ik het er wel voor over hebben ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/na0Wf917Qwj_ZsDrtM6vLB0pNLE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/px1tiDWfz2TONqf8VzthWTN0.png?f=fotoalbum_large

https://files.sma.de/downloads/PUK-ANTRAG-en-25.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

brainfart: als je het knopje export data => 5 min value gebruikt staat het in de laatste kolom in de excel tabel *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Inderdaad @twain4me! Al is het bij mij niet de laatste kolom.
Bij mij heet het:

STP10.0-3SE-40 410
SUNNY TRIPOWER 10.0 SE
[SERIENUMMER]
Isolation.FltA (Avg)
Analog
[A]

Dit is de juiste denk ik?
De hoogste waarde die ik voorbij zie komen vandaag is 24 (rond 8:00).

Edit: 24A zou toch eerder 24mA moeten zijn? Of kijk ik toch naar de verkeerde waarde?

[ Voor 13% gewijzigd door Franciesco op 19-09-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Franciesco schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:33:
Inderdaad @twain4me! Al is het bij mij niet de laatste kolom.
Bij mij heet het:

STP10.0-3SE-40 410
SUNNY TRIPOWER 10.0 SE
[SERIENUMMER]
Isolation.FltA (Avg)
Analog
[A]

Dit is de juiste denk ik?
De hoogste waarde die ik voorbij zie komen vandaag is 24 (rond 8:00).
Ik hoop 0,024 :+ en dat is 24mA Als je het mij vraagt vrij fors maar zeker mogelijk ik kom het gehele jaar niet boven de 10mA uit 24mA zou ik niet zo op een 30mA automaat zetten. hoeft niet veel meer te gebeuren met vochtige lucht of veroudering van de instalatie om hem te laten trippen.

SUNNY TRIPOWER 10.0
Isolation.FltA (Avg)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IuJsLvmIfmNCmvb27aRyA1Nrr4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oDnhN8yXtyIpunsrqZ2z2PyO.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@twain4me Kennelijk opent die csv file niet goed in Numbers op mijn i-Pad. In Excel op de laptop staat er inderdaad 0.024.

Ik zal de waarde eens in de gaten houden. Mijn omvormer hangt overigens in een ongeisoleerde en onverwarmde schuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xdrcip4ZdlSwVZluskuXxz1Jj-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sUQO8TNQ0NSgCmptEkFFNpS8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Franciesco schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:58:
Ik zal de waarde eens in de gaten houden. Mijn omvormer hangt overigens in een ongeisoleerde en onverwarmde schuur.
Mijn SMA hangt ook in een ongeisoleerde en onverwarmde garage (SMA TriPower 4.0 met 10x360Wp panelen er aan. Afstand omvormer panelen ~2 meter). Afstand omvormer meterkast ~25 meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7d9_oxTjBj0trx1YU6dUDMya64k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x9kM7Kgka2cMh7TPVE45uR5q.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door _Arthur op 19-09-2022 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:58

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@twain4me Kennelijk opent die csv file niet goed in Numbers op mijn i-Pad. In Excel op de laptop staat er inderdaad 0.024.

[Afbeelding]
Let wel, een 30mA aardlek wacht niet tot je over de 30mA heen gaat:
Aardlekbeveiliging type AC
  • Aanspreektijd bij aanbieden aanspreekstroom < 300ms
  • Aanspreken bij stromen tussen 50% en 100% van I-nominaal. Bij een aardlekbeveiliging zal de aanspreekstroom tussen de 15mA en 30mA moeten liggen
Aardlekbeveiliging type A
  • Aanspreektijd bij aanbieden aanspreekstroom <300ms
  • Aanspreken bij stromen tussen 50% en 100% van I-nominaal bij een sinusvormige signaalvorm en tussen de 35% en 140% van I-nominaal bij een pulsvormige signaalvorm (halve sinus). Bij een aardlekbeveiliging van 30mA zal de aanspreekstroom dan tussen 10,5mA en 42mA moeten liggen

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

twain4me schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:20:
[...]

Goede tip om het installateurs wachtwoord te vragen want ik wist niet eens van het bestaan af. Ging er eigenlijk vanuit de je gewoon het wachtwoord zou krijgen van je eigen gekochte hardware.
Maar er zijn er dus twee!

Wat zou de reden zijn dat je dat installateurswachtwoord niet krijgt en wat zijn de argumenten om het alsnog te krijgen?

Lees dat je dat kan resetten, hetzij zelf, hetzij via SMA maar kan de leverancier dat ook tegen je gebruiken door bijvoorbeeld geen support of garantie meer op de installatie te leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

[Afbeelding]
Hartelijk dank voor het opzoeken!

Ik vind die 24mA wel erg dicht op de 30 zitten dus SMA geeft duidelijk niet zonder reden aan dat voor de STP Smart Energy een 100 mA aardlek of hoger gebruikt moet worden.

Jouw getallen en de extra kosten van bijna €1000 hebben me wel over de streep getrokken om van de STP 10.0 Smart Energy af te zien en maar te wachten op het beschikbaar komen van een reguliere STP 8.0 of 10.0
Er is in de komende maanden toch nauwelijks opbrengst te verwachten dus het verschil ga ik er niet uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Franciesco schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:20:
[...]

Mijn plannen zijn nog niet heel concreet. Dus het kan nog wel ff duren, misschien nog wel een paar jaar. Maar niets zo veranderlijk als een mens ;)
De Smart Energy is pas net op de markt, dus ik verwacht dat er nog wel wat batterijtypes toegevoegd gaan worden aan de ondersteuning. β€œDistant future” is een relatief begrip, maar ik zie dit als zeker >3 jaar.
Ik hoop dat je geluk hebt dat er inderdaad ondersteunde batterijen bij komen en er tegen die tijd nog compatibel accu’s verkrijgbaar zijn en dan hopelijk nog tegen concurrerende prijzen.

Zelf vind ik het te onzeker en durf daarom de gok niet aan. Denk dat ik tegen die tijd dan sowieso liever een courant model koop met nieuwere technologie en de vrijheid heb om uit veel meer producten te kunnen kiezen.
Zou me ook niets verbazen als ik daar uiteindelijk meer geld mee kan besparen dan nu €1000 extra investeren en tegen die tijd hopen dat een SMA Smart Energy compatibel product inderdaad meer dan €1000 goedkoper is dan een stand-alone oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Rimco schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:48:
[...]

Let wel, een 30mA aardlek wacht niet tot je over de 30mA heen gaat:

Aardlekbeveiliging type AC
  • Aanspreektijd bij aanbieden aanspreekstroom < 300ms
  • Aanspreken bij stromen tussen 50% en 100% van I-nominaal. Bij een aardlekbeveiliging zal de aanspreekstroom tussen de 15mA en 30mA moeten liggen
Aardlekbeveiliging type A
  • Aanspreektijd bij aanbieden aanspreekstroom <300ms
  • Aanspreken bij stromen tussen 50% en 100% van I-nominaal bij een sinusvormige signaalvorm en tussen de 35% en 140% van I-nominaal bij een pulsvormige signaalvorm (halve sinus). Bij een aardlekbeveiliging van 30mA zal de aanspreekstroom dan tussen 10,5mA en 42mA moeten liggen
[...]
Dat klinkt interessant, maar hoe moet ik dit nu precies lezen?
Dat een type A aardlekschakelaar (wat de meeste zijn tegenwoordig) er al bij 10,5mA uit zou kunnen liggen, maar ook pas bij 42mA?

Wat bepaalt dan bij welke waarde het daadwerkelijk gebeurt? Is dat gewoon willekeur?

Want @Franciesco heeft een omvormer die 24mA lekstroom heeft maar toch blijft zijn aardlek in. Stel ik hang dezelfde omvormer op met dezelfde lekstroom, kan het dan zijn dat het er bij mij wel uitklapt of is het dan ook zeker dat die omvormer bij mij ook goed functioneert op een 30mA aardlekschakelaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:58

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Vliegvlug Het ligt er dus een beetje aan. (Maar simpel antwoord is inderdaad willekeur.)

Als de lekstroom echt netjes sinusvormig is moet de aardlek tussen 15mA en 30mA afschakelen. Bij 24mA kan het dus zijn dat het afhankelijk van je aardlek wel of niet goed gaat of goed blijft gaan.

Als het niet meer sinusvormig is dan is het toegestaan dat de aardlek in een nog groter bereik afslaat. Ook daar heb je geen garanties als je een lekstroom hebt in dat bereik.

Er zijn zelfs testers die dit netjes kunnen bepalen op welke lekstroom en hoe snel een aardlek afslaat. Dat is ook de enige juiste manier om te controleren dat de aardlek nog aan zijn specificaties voldoet. Het testknopje is in dat opzicht maar een simpele test.

[ Voor 3% gewijzigd door Rimco op 19-09-2022 19:56 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Vliegvlug schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:36:
[...]

Hartelijk dank voor het opzoeken!

Ik vind die 24mA wel erg dicht op de 30 zitten dus SMA geeft duidelijk niet zonder reden aan dat voor de STP Smart Energy een 100 mA aardlek of hoger gebruikt moet worden.

Jouw getallen en de extra kosten van bijna €1000 hebben me wel over de streep getrokken om van de STP 10.0 Smart Energy af te zien en maar te wachten op het beschikbaar komen van een reguliere STP 8.0 of 10.0
Er is in de komende maanden toch nauwelijks opbrengst te verwachten dus het verschil ga ik er niet uithalen.
Voor mij waren de meerkosten "slechts" €500. Ik moest namelijk sowieso een 10kW omvormer hebben. Die prijsgok durfde ik wel aan.

Het achteraf plaatsen van een aparte batterijomvormer kan uiteraard en maakt je inderdaad flexibeler.
De kosten hiervan (zeker eentje die 3-fasen 10kW is) zijn echter veel hoger. Om bij SMA te blijven: de instapbatterijomvormer is de Sunny Boy Storage 2.5. Deze levert max 2,5kW voor 1 fase en kost ca €1200. Voor 3-fasen heb je er 3 nodig en kost het dus al €3600. Deze SB2.5 heeft volgens mij geen backupfunctie, de SB 3.7 wel. Maar die is al ca €1900 per stuk/per fase.

Uiteraard hangen de benodigdheden en dus totale prijs ook af van wat je uiteindelijk wilt kunnen met een thuisbatterij.

Als extra, maar niet de daadwerkelijke reden van mijn keuze: als ik niet de SE zou nemen maar bij de reguliere STP 10.0 gebleven zou zijn, dan had ik langer moeten wachten voordat de extra panelen operationeel zouden zijn. Met mijn huidige energieprijs van ca €0,42/kWh heb ik die €500 meerkosten al snel (gedeeltelijk) terugverdiend: dat is slechts 1200kWh.

Mijn conclusie was dat voor de beperkte meerprijs de Smart Energy variant veel waar voor het geld biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Misschien kunnen jullie me even helpen met een vraag omtrent BTW-teruggave.
Ik heb al op de site van de belastingdienst gekeken, maar kom er niet helemaal uit.

Wat is de situatie?

Recent voor de eerste keer zonnepanelen gekocht. De bedoeling is om de BTW terug te vragen. Als ik het goed heb moet dat binnen 6 maanden.

Maar er zal mogelijk nog een tweede set panelen bij worden gekocht.

Als je één keer BTW hebt terug gevraagd kan de 2e keer niet meer? Of pas na 3 jaar?

Zou deze regeling niet per 01-01-2023 veranderen? Helemaal geen BTW meer op zonnepanelen? Dus beter met de aanschaf van de 2e set even wachten tot na 01-01-2023? En dan nu toch al de BTW op de eerste set terug vragen?

Of zijn er nog wel andere mogelijkheden.
Ik heb geen zin om als kleine ondernemer gebruik te maken van de KOR als ik daarvoor elke 3 maanden een BTW-formulier moet invullen.

Wie zit er goed in deze materie en kan me even op weg helpen?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Zwerius En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw

:)

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 20-09-2022 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
OK bedankt. Moet ik in een ander topic zijn dus. Ga ik het daar nog eens proberen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:47
Ik vind het voor nu even onnodig om er een heel topic voor te openen, hopelijk mag het hier tussendoor: Ik heb een schuin dak op zuidwest en ik heb een aanbieding gekregen voor een goeie 6200 incl BTW voor het plaatsen van 11 Longi full black panelen van 405wp en een Solax X1 BOOST - 3.6kW omvormer. Is deze prijs reΓ«el en is deze omvormer een geschikt ding (als in, geen troep)? Ze kunnen snel leveren (enkele weken).

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@NoepZor is niet heel gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Laatst online: 13:48
Hallo, we zoeken een goed installatie bedrijf voor zonnepanelen in de buurt van Groningen.
Als je adviezen hebt stuur me dan even een PB. Dank voor jullie hulp.
Peter

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 00:51
Hallo allemaal!

Zoveel verschillende partijen inmiddels gesproken en iedereen heeft weer een eigen verhaal waarom wel of geen Micro omvormers, waarom wel of geen solaredge etc etc.

Ben benieuwd wat jullie idee een beetje is.

Situatie is vrij simpel. Op m’n dak passen ongeveer 18 panelen. Opbrengst liefst zo rond de 6500 kWh.

Dak is op het ZO en heeft denk ik in de winter iets schaduw.

Is er een goede reden waarom er gekozen wordt voor Micro omvormers ipv bijv een solar edge met performance modules per paneel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Dalma schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:18:
Hallo allemaal!

Zoveel verschillende partijen inmiddels gesproken en iedereen heeft weer een eigen verhaal waarom wel of geen Micro omvormers, waarom wel of geen solaredge etc etc.

Ben benieuwd wat jullie idee een beetje is.

Situatie is vrij simpel. Op m’n dak passen ongeveer 18 panelen. Opbrengst liefst zo rond de 6500 kWh.

Dak is op het ZO en heeft denk ik in de winter iets schaduw.

Is er een goede reden waarom er gekozen wordt voor Micro omvormers ipv bijv een solar edge met performance modules per paneel ?
Allebei marge verhogend. En allebei ongeveer gelijke opbrengst als een simpele string omvormer (wat een stuk goedkoper is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
BarryH schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:44:
[...]

Allebei marge verhogend. En allebei ongeveer gelijke opbrengst als een simpele string omvormer (wat een stuk goedkoper is)
Met marge bedoel je de marge voor de installateur en verkoper ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Dalma schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:49:
[...]

Met marge bedoel je de marge voor de installateur en verkoper ?
ja
logisch in een markt met veel vraag. met alle beste bedoelingen toch de logische route.

Ik heb sinds 2012 nooit meer dan 1eur/wp betaald (excl. btw).
en afgelopen najaar lukte dat ook nog wel (geinstalleerd).
Maar nu zie ik overal 1,50eur/wp langskomen (ex btw)....

Zelf net bij mn schoonvader geinstalleerd: eur 0,65/wp (ex btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
BarryH schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:14:
[...]

ja
logisch in een markt met veel vraag. met alle beste bedoelingen toch de logische route.

Ik heb sinds 2012 nooit meer dan 1eur/wp betaald (excl. btw).
en afgelopen najaar lukte dat ook nog wel (geinstalleerd).
Maar nu zie ik overal 1,50eur/wp langskomen (ex btw)....

Zelf net bij mn schoonvader geinstalleerd: eur 0,65/wp (ex btw)
Maar is dat dan niet meer een kwestie van vraag en aanbod. Het verschil in eur/wp. Is het niet te simpel om te zeggen dat de optimizers en Micro omvormers puur marge verhogend zijn en praktisch niets doen voor het verhogen van stabiliteit, vermogen, opbrengst etc ?

Ik snap wat je zegt maar met al deze terminologie tegenwoordig in de zonnepanelen wereld kun je een leek van alles en nog wat wijsmaken.

Ik probeer te begrijpen waar ik goed aan doe. Want bij elke offerte die ik krijg zie ik of solaredge met optimizers of the enphase iq7+ Micro omvormers 😭

Edit: voor dat bedrag mag je ook bij mij op m’n dak klimmen πŸ˜‰

[ Voor 3% gewijzigd door Dalma op 21-09-2022 00:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
@Dalma

Hou het simpel, dan zijn er minder onderdelen die defect kunnen raken. Met 18 panelen kun je twee strings aansluiten aan de omvormer en de onderste, waar het eerst schaduw op komt, scheiden van de bovenste. Met het geld dat je dan uitspaart, kun je een A-merk omvormer kopen en je meterkast laten ombouwen tot 3-fase zodat je klaar bent voor de toekomst.
Pagina: 1 ... 16 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren