5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik begrijp volkomen dat panelen op noord-oost het minder 'goed' doen t.o.v. panelen op het zuiden.BarryH schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:17:
@ymaenhout Overigens heeft @antonboonstra kort geleden een post geplaatst dat Noord 50% opbrengt van Zuid.
Dus dan is het niet gek: 2 panelen op noord = 1 paneel op zuid, dus dan klopt het weer
Maar ik zie totaal geen opbrengst verschil tussen mijn systeem met 4 panelen op noord-oost to.v. systeem buren met enkel panelen op het zuiden. Ik had verwacht in de ochtend bij mij toen een kleine 'piek' te zien
Dan moet je toch echt de data uit je omvormer downloadn (kan heel makkelijk). komt mooie .csv file uit met alle details per 5 minuten (ofzoiets).ymaenhout schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:20:
[...]
Ik begrijp volkomen dat panelen op noord-oost het minder 'goed' doen t.o.v. panelen op het zuiden.
Maar ik zie totaal geen opbrengst verschil tussen mijn systeem met 4 panelen op noord-oost to.v. systeem buren met enkel panelen op het zuiden. Ik had verwacht in de ochtend bij mij toen een kleine 'piek' te zien
Verder is het moeilijk te beoordelen zonder informatie over de exacte orientatie (5 kompasgraden nauwkeurig) en hellingshoek.
[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 12-09-2022 22:42 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Je bedoelt de opbrengst per kwartier ? Dat is wat ik krijg als ik een .csv bestand exporteer.BarryH schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:41:
[...]
Dan moet je toch echt de data uit je omvormer downloadn (kan heel makkelijk). komt mooie .csv file uit met alle details per 5 minuten (ofzoiets).
Verder is het moeilijk te beoordelen zonder informatie over de exacte orientatie (5 kompasgraden nauwkeurig) en hellingshoek.
Heb ze ingevoerd in sunny design (ben een leek!) maar zie geen rare dingen volgens mij:BarryH schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:41:
[...]
Dan moet je toch echt de data uit je omvormer downloadn (kan heel makkelijk). komt mooie .csv file uit met alle details per 5 minuten (ofzoiets).
:strip_exif()/f/image/UmGYIXpppGYH2TOATTLt3xv8.jpg?f=fotoalbum_small)
Ik zie wel dat de korte string bij warme panelen geen opbrengst zal hebben. (2e melding)ymaenhout schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:02:
[...]
Heb ze ingevoerd in sunny design (ben een leek!) maar zie geen rare dingen volgens mij:
[Afbeelding]
Dus ben benieuwd wat je in de kwartierwaarden terugziet.
Zullen de panelen op noord-oost, de korte string, boven de 60 graden komen ?BarryH schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:07:
[...]
Ik zie wel dat de korte string bij warme panelen geen opbrengst zal hebben. (2e melding)
Dus ben benieuwd wat je in de kwartierwaarden terugziet.
Dat zou ik niet snel verwachten, maar ben wel benieuwd hoe dicht je op de kritische ondergrens zit van het stringvoltage.ymaenhout schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:15:
[...]
Zullen de panelen op noord-oost, de korte string, boven de 60 graden komen ?
3fase omvormers hebben graag lange strings, dus 4 panelen is best een uitdaging.
Best kans dat op een 1fase 5kW omvormer je opbrengst hoger is.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
AUijtdehaag schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:07:
@Vliegvlug
Als je maar 2 strings heb zou ik inderdaad mppt A en mppt B nemen. En niet parallel op alleen B
Voordeel is dat je de 2 strings met elkaar kan vergelijken omdat ze ieder op een aparte ingang zitten.
Ook shadefix werkt dan onafhankelijk..
Ik zal er naar kijken als de gegevens die de SMA omvormer levert niet toereikend zijn.Het is ook vrij gemakkelijk met wat extra hardware op het netwerk (odroid C4 ofzo) alles uit te lezen en te visualiseren.
Ik heb al wel een losse 3-fase kWh MID meter tussen pv-groep en omvormer staan voor logging van de opwek naar Enelogic via mijn Youless.
Dat is een grappig feature, ga me er eens in verdiepen.De backup functie werk ook zonder de batterij volgens mij, bij stroom uitval.
Uiteraard moeten de panelen voldoende leveren dan.
Maar pin me er niet op vast.
Ah, dat is idee inderdaad. Vooralsnog simpelweg een pv omvormer en eventueel later een accu.De SMA 10 Hybride zal ook hetzelfde doen als een "gewone" tripower omvormer.
Maar dan met de mogelijkheid tot opslag.
Goed om te weten, dan kan ik daar alvast rekening mee houden wanneer er een accu komt. Zeker als dit een element is wat niet standaard wordt meegenomen bij de offerte van zo’n accu.De Home manager is inderdaad duur, maar een "must" voor de opslag.
Er zit namelijk een slimme regel stategie in om de batterij zo lang mogelijk mee te laten gaan. (laden en ontladen)
Hij houdt zelfs rekening met de weersvoorspelling geloof ik (maar ik spreek niet uit ervaring, maar van wat ik lees)
En hij houdt in de gaten wat je verbruikt en terugleverd en baseert daar het laden en ontladen op.
Zit ik nu eigenlijk ook vast aan een accu van SMA of één die het stempel SMA-compatibel heeft of zijn dergelijke interfaces universeel en heb je een ruime keuze in accu aanbieders?
Dank.Hier heb je nog een opgenomen webinar over de hybride omvormer
https://www.sma-benelux.c...ur/sma-solar-academy.html
Ik heb een DC lastscheider op mijn vliering geplaatst om de bekabeling tussen de panelen en de omvormer die op de begane grond in de garage hangt spanningsloos te maken.AUijtdehaag schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:13:
@Vliegvlug
…
De omvormer heeft al een DC switch.
Hoe minder verbindingen hoe beter.
Het was de bedoeling dat dit de enige onderbreking was in de solar kabels vanaf de panelen richting de omvormer.
Helaas was er een vergissing gemaakt bij het plaatsen van de panelen en de plek van de dakdoorvoer waardoor 2 van de 4 kabels net te kort waren. Deze twee zijn toen verlengt en hebben daarom een extra MC4 koppeling gekregen op het dak.
Zit op een totaal van 4100euro. Met 16 panelen Oost West, kabel, omvormer, automaat, flatfix, de hele mikmak.JT schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:32:
[...]
Dat is wel een ideeIk bedacht me ook net dat ik nog 3 extra ballastbakken heb liggen die ik bij een set panelen kreeg. Die dingen brengen tweedehands volgens mij niks op. Die kan ik ook gebruiken als kabelgoot.
[...]
Ik kwam na uitgebreid zoeken toch al snel richting de 100e per paneel inclusief afdichting aan de achter- en zijkant. De losse onderdelen zijn niet duur, maar als je het bij elkaar raapt dan gaat het hard imho.
Je moet die grijze balk onderaan uitklappen. Je omvormer heeft een mpp bereik van 260 tot 800 v en ingangspanning nodig van 150 v. Zie hier. Dat red je niet met 4 panelen met een vmpp van 35.9. Zieymaenhout schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:02:
[...]
Heb ze ingevoerd in sunny design (ben een leek!) maar zie geen rare dingen volgens mij:
[Afbeelding]
Je string is dus te kort!
Aanvullende vraag, mijn dak is onevenredig verdeeld qua schuine oppervlakten, hoe kan ik dit voor elkaar krijgen, zie afbeelding.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JU0GrvvCj86wV3WCRXs2EDho.jpg?f=user_large)
[ Voor 51% gewijzigd door Mistacal op 13-09-2022 09:06 ]
__/`\__/`\__
Op dit moment worden alleen enkele batterij types van BYD ondersteunt. Specifiek: de Battery-Box Premium HVM en HVS. Het schijnt dat dit uitgebreid gaat worden, maar ik heb hier nog geen details over gezien.
Dank voor de duidelijke uitleg!niels11 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:10:
[...]
Je moet die grijze balk onderaan uitklappen. Je omvormer heeft een mpp bereik van 260 tot 800 v en ingangspanning nodig van 150 v. Zie hier. Dat red je niet met 4 panelen met een vmpp van 35.9. Zie
Je string is dus te kort!
Ik had hier wel naar gevraagd toendertijd en mij is toegezegd dat dit prima kon zo.
Ze mogen er 1 paneel bij gaan leggen!
Kan je er niet meer bijleggen?ymaenhout schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:51:
[...]
Dank voor de duidelijke uitleg!
Ik had hier wel naar gevraagd toendertijd en mij is toegezegd dat dit prima kon zo.
Met 1 paneel zit je nog steeds onder het mppt bereik van je omvormer en zal de string dus niet goed presteren. Ik zou minimaal 4, maar liever vijf, panelen laten bijleggen.ymaenhout schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:51:
[...]
Dank voor de duidelijke uitleg!
Als voordelige alternatief zou je kunnen kijken naar een aparte micro omvormer(s) voor deze string, bijvoorbeeld van APsystems.
Nu blijft er een alarm staan en krijg ik die ook binnen per mail. Hoe krijg ik dit alarm er nu weer uit bij Growatt? Alles werkt al weer een ruime tijd normaal.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik heb ze om een reactie gevraagd.niels11 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:30:
[...]
Met 1 paneel zit je nog steeds onder het mppt bereik van je omvormer en zal de string dus niet goed presteren. Ik zou minimaal 4, maar liever vijf, panelen laten bijleggen.
Als voordelige alternatief zou je kunnen kijken naar een aparte micro omvormer(s) voor deze string, bijvoorbeeld van APsystems.
Maar ik denk niet dat ik 4 a 5 panelen extra kan eisen

Eerst maar eens hun reactie afwachten
Weet niet of die 4 van voren op 1 omvormer zo handig is, is mijn 3-fase omvormer dan niet te zwaar voor enkel die 12 panelen ?BarryH schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:05:
@ymaenhout of gewoon een apart 1fase omvormertje. Maar meer panelen is idd beter.volgens mij moet VMPP - aftrek voor temperatuur ruim boven de ondergrens van de mppt liggen om goed te werken.
Tezwaar is niet echt een probleem.ymaenhout schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:42:
[...]
Weet niet of die 4 van voren op 1 omvormer zo handig is, is mijn 3-fase omvormer dan niet te zwaar voor enkel die 12 panelen ?
Als je een losse 1f omvormer erbij doet moet je wel opletten wat de range van de MPPT is. Sommige merken bieden b.v. 80-500 volt, dat zou goed passen.
Je moet dan wel weer een vrije groep in de meterkast hebben/maken of met een PV verdeler werken.
Extra panelen is beter: dan heb je gewoon meer opbrengst.doordat je meer WP capaciteit neerlegt en de omvormer wel goed functioneert.
Zeker als je ruimte hebt is meer panelen beter dan meer uitgeven aan omvormers etc.
min. DC voltage 175 volt
MAAR: MPPT range: 260 volt- 800 volt.
Dus om de MPPT goed te laten functioneren moet je ruim boven de 260volt komen (260/35,9 = 7,2), kortom: 8 panelen of meer....
/f/image/veGih99DpNPeA0quLG7R8wm7.png?f=fotoalbum_large)
Geld dit voor 1 string of voor het gehele systeem ? Want naar het lijkt doen de panelen op de zuidkant rond half 8 al iets ( de omvormer is aangegaan en ik wek iets op).BarryH schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:00:
@ymaenhout En let op: de specificatie van de omvormer geeft
min. DC voltage 175 volt
MAAR: MPPT range: 260 volt- 800 volt.
Dus om de MPPT goed te laten functioneren moet je ruim boven de 260volt komen (260/35,9 = 7,2), kortom: 8 panelen of meer....
[Afbeelding]
dit gaat per mppt en bij jou heeft elke mppt 1 string. Dus 12 zuid op MPPT1 en 4 Noord/oost op MPPT 2ymaenhout schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:31:
[...]
Geld dit voor 1 string of voor het gehele systeem ? Want naar het lijkt doen de panelen op de zuidkant rond half 8 al iets ( de omvormer is aangegaan en ik wek iets op).
de 12Zuid zitten goed in het MPPT bereik (dus OK) en de 4 NoordOost niet (dus probleem)
[ Voor 10% gewijzigd door BarryH op 13-09-2022 14:34 ]
Bedankt!BarryH schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:33:
[...]
dit gaat per mppt en bij jou heeft elke mppt 1 string. Dus 12 zuid op MPPT1 en 4 Noord/oost op MPPT 2
de 12Zuid zitten goed in het MPPT bereik (dus OK) en de 4 NoordOost niet (dus probleem)
Dat kan, maar ik ben max 50e per tweedehands paneel kwijt, dan wil ik geen 80-100e voor montage per paneel kwijt zijnDelchrys schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 07:29:
[...]
Zit op een totaal van 4100euro. Met 16 panelen Oost West, kabel, omvormer, automaat, flatfix, de hele mikmak.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Eur 1600 voor 5* Risen 405-410WP op Solis omvormer, incl. alle aansluitmaterialen. BTW moet daar nog vanaf.
Montage met beugels op 60x40 betontegels geschroeft en gekit:
:strip_exif()/f/image/jNIRzBCVdv9IDL6g20igfv06.jpg?f=fotoalbum_large)
Omvormer op PV verdeler:
:strip_exif()/f/image/H5669L31QYz8fyHaCYpnB7DI.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan het eindresultaat:
:strip_exif()/f/image/kuYk6RVNBT4gXTJZ4Eu1ncF0.jpg?f=fotoalbum_large)
@JT Montagesysteem: betontegels gratis van MP, beugels eur 9,50 per set (1 beugel meer dan aantal panelen), nog wat schroeven, pluggen, ringen en montagekit.
[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 13-09-2022 16:00 ]
Dank voor de tip. Voor op de carport heb ik zelf wat gemaaktBarryH schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:51:
@JT Montagesysteem: betontegels gratis van MP, beugels eur 9,50 per set (1 beugel meer dan aantal panelen), nog wat schroeven, pluggen, ringen en montagekit.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Je betaalt ze gewoon voor de extra panelen maar de arbeid etc mogen ze zelf ophoesten vanwege hun fuckup.ymaenhout schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:41:
[...]
Ik heb ze om een reactie gevraagd.
Maar ik denk niet dat ik 4 a 5 panelen extra kan eisen.
Eerst maar eens hun reactie afwachten
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Oh, had eigenlijk niet verwacht dat het zo beperkt zou zijn en er slechts één fabrikant met maar twee producten momenteel ondersteund wordt.Franciesco schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:20:
@Vliegvlug Sinds kort heb ik ook de STP Smart Energy in 10kW variant. Die heb ik gekozen om in de (enigszins) nabije toekomst een thuisbatterij op aan te sluiten. En om de mogelijkheid te hebben een noodstroomvoorziening te maken.
Op dit moment worden alleen enkele batterij types van BYD ondersteunt. Specifiek: de Battery-Box Premium HVM en HVS. Het schijnt dat dit uitgebreid gaat worden, maar ik heb hier nog geen details over gezien.
Net even gekeken en 5,1kWh voor €4000 vind ik flink aan de prijs.
Wat maakt eigenlijk dat niet elke accu ondersteund wordt? Hopelijk niet proprietary protocollen met dure licenties want dan schat ik de kans niet heel groot in dat er veel accu’s gaan komen in de toekomst.
Ja lol. Mijn panelen waren 156€ nieuw.JT schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:34:
[...]
Dat kan, maar ik ben max 50e per tweedehands paneel kwijt, dan wil ik geen 80-100e voor montage per paneel kwijt zijn
Dus ja voor tweedehands met 50€ is een montagesysteem het duurste artikel...
Tweede hands montagesysteem of zelf wat fabriceren?
Schilddak op west.
6x 405Wp Trina Vertex S
Growatt 2000tl-x omvormer
DIY installatie
Verwachte opbrengst 1800-1900kwh.
Kosten ca 0.90euro/Wp
Twee mogelijke opstellingen, de piramide heeft mijn voorkeur.
Op de onderste afbeelding heb ik even de montagerails ingeschetst; is dit de meest logische lay-out wbt de rails? In deze opstelling zitten uiteindelijk alle panelen als een geheel verbonden, dit lijkt mij het mooiste resultaat geven.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q7fRNXwsd7A63e41eguLipGz.jpg?f=user_large)
Met wat slecht knip en plakwerk op de app nog beide opstellingen op het dakvlak weergegeven. @JT
/f/image/SlQx7fpYnPqeNHkQZkj7Caft.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mA5VLt7ejjzqUX3Bkim52AxK.jpg?f=user_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Geronimoos op 13-09-2022 22:03 ]
2030Wp + 2520Wp PVoutput
De Fusion voor 3 panelen was een goede deal tweedehands (ik heb geluk dat ik met een eerlijk persoon te maken had gezien wat ik hoorde over hoe hoog de biedingen werden na mijn bod en afspraak). Voor op een andere plek JT in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"Delchrys schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:17:
[...]
Ja lol. Mijn panelen waren 156€ nieuw.
Dus ja voor tweedehands met 50€ is een montagesysteem het duurste artikel...
Tweede hands montagesysteem of zelf wat fabriceren?
Ik vind het moeilijk er wat van te vinden met die alternatieve opstelling níet in een driehoek getekendGeronimoos schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:29:
Ik wil mijn laatste dakvlak op west nog gaan vol leggen, met een WP als extra verbruiker kom ik met de huidige 2 installaties niet aan m'n eigen verbruik.
Schilddak op west.
6x 405Wp Trina Vertex S
DIY installatie
Verwachte opbrengst 1800-1900kwh.
Kosten ca 0.90euro/Wp
Twee mogelijke opstellingen, de piramide heeft mijn voorkeur.
Op de onderste afbeelding heb ik even de montagerails ingeschetst; is dit de meest logische lay-out wbt de rails? In deze opstelling zitten uiteindelijk alle panelen als een geheel verbonden, dit lijkt mij het mooiste resultaat geven.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ecodan warmtepomp
Ja, goedkoop is het niet… 5kWh batterijopslag is mijn inziens niet veel, en als je meer wilt wordt het uiteraard nog een stuk duurder. Zelf denk ik eerder aan rond de 15kWh.Vliegvlug schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:20:
[...]
Oh, had eigenlijk niet verwacht dat het zo beperkt zou zijn en er slechts één fabrikant met maar twee producten momenteel ondersteund wordt.
Net even gekeken en 5,1kWh voor €4000 vind ik flink aan de prijs.
Wat maakt eigenlijk dat niet elke accu ondersteund wordt? Hopelijk niet proprietary protocollen met dure licenties want dan schat ik de kans niet heel groot in dat er veel accu’s gaan komen in de toekomst.
De reden voor het niet ondersteunen van alle/veel HV batterijen weet ik ook niet precies. Bij de andere hybride omvormer merken is dit voor zover ik gezien heb niet zo veel anders. Hopelijk komt er bredere ondersteuning in de nabije toekomst (de STP Smart Energy is pas ca een half jaar op de markt).
ThanksGeronimoos schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:29:
Met wat slecht knip en plakwerk op de app nog beide opstellingen op het dakvlak weergegeven. @JT
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ecodan warmtepomp
5kWh is inderdaad veel te weinig maar ging me meer om de prijs, ik heb nog niet gekeken wat handig zou zijn. Waarschijnlijk begin ik er pas aan wanneer het salderen te ver is afgebouwd.Franciesco schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:40:
[...]
Ja, goedkoop is het niet… 5kWh batterijopslag is mijn inziens niet veel, en als je meer wilt wordt het uiteraard nog een stuk duurder. Zelf denk ik eerder aan rond de 15kWh.
Dat hoop ik ook want als iedereen zijn eigen systeem gaat uitbrengen ben ik bang voor de prijzen.De reden voor het niet ondersteunen van alle/veel HV batterijen weet ik ook niet precies. Bij de andere hybride omvormer merken is dit voor zover ik gezien heb niet zo veel anders. Hopelijk komt er bredere ondersteuning in de nabije toekomst (de STP Smart Energy is pas ca een half jaar op de markt).
3x25a groepenkast
40A hoofdschakelaar
Elke fase heeft een Aardlekautomaat 40a en daarachter mijn 4x16a afzonderlijke groepen.
Mijn omvormer van 4.2kw heeft een 20A aardlekschakelaar.
1 elektricien zegt: aansluiten op een fase na de 40a hoofdschakelaar.
Gevolg. Hoofdschakelaar uit is dus ook PV uit (ac zijdig)
Andere elektricien zegt: aansluiten op een fase direct op het net. Dus voor de hoofdschakelaar.
Dit vanwege het feit dat in de andere situatie mijn PV 20a kan leveren en mijn groepen 25A kunnen trekken. Dus netto kan er dan 45A lopen door de kabels in mijn groepenkast, wat dus niet veilig is...
Wie heeft gelijk? Ik ben het kwijt
:strip_exif()/f/image/5510G8pA16rMLDuuemdKTj7l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m79mEk7wVTogU5SsvsK6PLP3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Delchrys op 14-09-2022 07:04 ]
25A netvoeding --- hoofdschakelaar --- PV feed --- 40A hoofdzekering ---- rest van het huis.
[ Voor 12% gewijzigd door jadjong op 14-09-2022 07:10 ]
Maar er zijn dus meerdere opties begrijp ik. Hoofdschakelaar vervangen voor een automaat.jadjong schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:08:
Beide hebben gelijk, alleen de oplossing van de tweede voorkomt overbelasting niet. De hoofdschakelaar is namelijk slechts een schakelaar die goedgekeurd is TOT 40A. Als je de hele handel wilt beveiligen zal je een extra 40A automaat moeten plaatsen na de hoofdschakelaar en PV tussen hoofdschakelaar en 'hoofdzekering' moeten aansluiten.
25A netvoeding --- hoofdschakelaar --- PV feed --- 40A hoofdzekering ---- rest van het huis.
Extra automaat plaatsen in de fase waar de PV op komt.
Of de ALS'en vervangen voor ALA.
Of gewoon niks doen gezien je enorm je best moet doen om 25A te trekken uit de groepen.
Direct op net, parallel aan de hoofdschakelaar zou ik verwachten dat niet aan de normen voldoet. En het doet niets aan de overstroom. (Gebrek aan kennis hoe de componenten werken... alarmfase 2)
De andere probeert het overstroom verhaal niet eens op te lossen.
Huiswerk voor beiden: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik ben denk ik degene die de verkeerde terminologie gebruikt. Dus gebrek aan kennis is mijn schuld. Ik probeer snel wat te typen en gebruik blijkbaar de verkeerde woorden automaat/schakelaar etc.Ronald schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:39:
@Delchrys Ik zou zeggen geen van beide
Direct op net, parallel aan de hoofdschakelaar zou ik verwachten dat niet aan de normen voldoet. En het doet niets aan de overstroom. (Gebrek aan kennis hoe de componenten werken... alarmfase 2)
De andere probeert het overstroom verhaal niet eens op te lossen.
Huiswerk voor beiden: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls
Ook kom ik diverse schema's tegen en wil het gewoon veilig oplossen.
O.a die ABB library...
Mijn vraag is echter wat het slimste/eenvoudigste is. Kast is namelijk net nieuw en zou het zonde vinden als ik alles over de kop moet gooien
Verder even kijken of er wel eindhulzen gebruikt zijn... Kans dat ze deze gebruikt hebben... https://www.sandervunderi...oleerd-zak-100-stuks.html
maar meestal worden deze gebruikt: https://www.sandervunderi...reindhuls-geisoleerd.html
of deze als er 2 aders op 1 contact moeten en het component maar 1 aansluitpunt heeft: https://www.sandervunderi...reindhuls-geisoleerd.html
[ Voor 43% gewijzigd door Ronald op 14-09-2022 07:50 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Pagina 8 is het meest simpele. 40A installatieautomaat ertussen zetten ter voorkomen van overbelasting in de kast.Delchrys schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:43:
[...]
Ik ben denk ik degene die de verkeerde terminologie gebruikt. Dus gebrek aan kennis is mijn schuld. Ik probeer snel wat te typen en gebruik blijkbaar de verkeerde woorden automaat/schakelaar etc.
Ook kom ik diverse schema's tegen en wil het gewoon veilig oplossen.
O.a die ABB library...
Mijn vraag is echter wat het slimste/eenvoudigste is. Kast is namelijk net nieuw en zou het zonde vinden als ik alles over de kop moet gooien
Nu zitten mijn aardlekschakelaars allemaal op een eigen fase... Ik neem aan dat ik die extra 40A automaat dan alleen maar op die fase moet zetten waar de PV op komtmaxoss schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:02:
[...]
Pagina 8 is het meest simpele. 40A installatieautomaat ertussen zetten ter voorkomen van overbelasting in de kast.
Pagina 12 geeft nog als optie hetzelfde idee als die andere elektricien namelijk voor de hoofdautomaat aansluiten.... Hij zei deze optie omdat hij dacht dat ik een automaat had ipv een schakelaar.
[ Voor 19% gewijzigd door Delchrys op 14-09-2022 08:17 ]
Niemand een tip?Mistacal schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:54:
Korte vraag maar zoek me een ongeluk, hoe kan ik op 1 dakoppervlak zowel een staande als liggend paneel krijgen in Sunny Design.. Moet ik het oppervlak gaan opdelen?
Aanvullende vraag, mijn dak is onevenredig verdeeld qua schuine oppervlakten, hoe kan ik dit voor elkaar krijgen, zie afbeelding.
[Afbeelding]
__/`\__/`\__
De pagina 12 die ik zie gaat over de NEN?Delchrys schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:12:
[...]
Nu zitten mijn aardlekschakelaars allemaal op een eigen fase... Ik neem aan dat ik die extra 40A automaat dan alleen maar op die fase moet zetten waar de PV op komt
Pagina 12 geeft nog als optie hetzelfde idee als die andere elektricien namelijk voor de hoofdautomaat aansluiten.... Hij zei deze optie omdat hij dacht dat ik een automaat had ipv een schakelaar.
Jij hebt echt een schakelaar, geen installatie automaat.
De remautomaat zou in jouw geval een 1 fase kunnen zijn. Een 3 fase is ook goed. Dat zou ik doen, zit je gelijk goed voor vehicle to grid
ja ik had gezien dat ik een schakelaar had en geen automaat. Maar bij die optie zou ik mijn hoofdschakelaar kunnen vervangen voor een automaat...maar prijstechnisch is dat best prijzig.Ronald schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:33:
[...]
De pagina 12 die ik zie gaat over de NEN?
Jij hebt echt een schakelaar, geen installatie automaat.
De remautomaat zou in jouw geval een 1 fase kunnen zijn. Een 3 fase is ook goed. Dat zou ik doen, zit je gelijk goed voor vehicle to grid
een enkele 40A automaat bijplaatsen maakt het financieel wat vriendelijker
nu nog even een automaat vinden welke ik zo kan ophalen, anders moet ik weer wachten
[ Voor 6% gewijzigd door Delchrys op 14-09-2022 10:36 ]
Je zou maar brand in huis hebben. Komt de brandweer blussen; hoofdschakelaar uit, panelen afgekoppeld, blussen maar!Delchrys schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:12:
[...]

Die zoeken geen schakelaars,knippen gewoon kabels door,veiliger en sneller.Martin7182 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:36:
[...]
Je zou maar brand in huis hebben. Komt de brandweer blussen; hoofdschakelaar uit, panelen afgekoppeld, blussen maar!
1 PVoutput . Dongen NB
Dan is alles beveiligd op 40A.
Of zie ik het verkeerd?
Er zou oorspronkelijk een SMA STP 8.0 geplaatst worden maar deze is nu omgezet naar een STP 10.0 Smart Energy omdat deze wel beschikbaar is.
- Voor de STP 8.0 staat het volgende in de handleiding:
”De omvormer is vanaf firmware-versie 3.00.05.R compatibel met aardlekbeveiligingen van het type A en B, die een nominale aardlekstroom van 30 mA of hoger hebben” - STP 10.0 Smart Energy
”De omvormer is compatibel met aardlekbeveiligingen van het type A, die een nominale aardlekstroom van 100 mA of hoger hebben”
(Ik heb zelf de aansluiting in de meterkast voorbereid, en hiervoor ook korting gekregen, op basis van de gegevens van de geoffreerde omvormer omdat ik niet zo’n vertrouwen heb in de materialen en kunde van de gemiddelde pv leverancier)
Nee, hoofdschakelaar laten zitten en een 40A installatieautomaat toevoegen.Delchrys schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:11:
Kortom hoofdschakelaar vervangen voor hoofdautomaat? (installatie automaat 3p+1n).
Dan is alles beveiligd op 40A.
Of zie ik het verkeerd?
[ Voor 99% gewijzigd door jobr op 14-09-2022 19:29 ]
De standaard 7 panelen worden als volgt geplaatst:
2 panelen, zuid georiënteerd op hellend dak 40° + 3 panelen oost georiënteerd op hellend dak 56°+ 2 panelen, west georiënteerd op hellend dak 56°
Aan de achterzijde zitten we op het noorden met een zadeldak. Ik begrijp uit de TS dat bij een zo laag mogelijke hellingshoek, zonnepanelen hier nog steeds interessant kunnen zijn.
Wat voor informatie zouden jullie aanraden om verder uit te vragen bij de elektriciën buiten:
- het type panelen
- wat voor omvormer
- hellingsdoek van het dak aan de achterzijde
Alternatief is dat we een partij na de oplevering vragen om dit te beoordelen als de prijzen binnen het project bizar zijn.
Ik mag hopen dat dit met micro's wordt opgeleverd, of dat er een heeeeele goede solaredge installatie is die dit kan (lijkt me niet, maar geen kennertomtom901 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:04:
Wij hebben een nieuwbouw woning gekocht waar standaard 7 zonnepanelen in zitten, die aan de voorzijde geplaatst worden. Nu hebben we aankomende vrijdag een gesprek met de project electricien waar we (eventueel) ook extra zonnepanelen mee willen nemen aan de voor- en achterzijde (voor zover mogelijk).
De standaard 7 panelen worden als volgt geplaatst:
2 panelen, zuid georiënteerd op hellend dak 40° + 3 panelen oost georiënteerd op hellend dak 56°+ 2 panelen, west georiënteerd op hellend dak 56°
Aan de achterzijde zitten we op het noorden met een zadeldak. Ik begrijp uit de TS dat bij een zo laag mogelijke hellingshoek, zonnepanelen hier nog steeds interessant kunnen zijn.
Wat voor informatie zouden jullie aanraden om verder uit te vragen bij de elektriciën buiten:
- het type panelen
- wat voor omvormer
- hellingsdoek van het dak aan de achterzijde
Alternatief is dat we een partij na de oplevering vragen om dit te beoordelen als de prijzen binnen het project bizar zijn.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Waarschijnlijk heeft dat dan ook weer te maken met het uiterlijk van het huis en de spitse punt.JvS schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:08:
[...]
Ik mag hopen dat dit met micro's wordt opgeleverd, of dat er een heeeeele goede solaredge installatie is die dit kan (lijkt me niet, maar geen kenner), want 2-3 panelen per orientatie is wel een beetje karig.
/f/image/tEMPmNR4GEF4u71E9qyHwc1g.png?f=fotoalbum_large)
Dus kenners zijn welkom om een beetje beslagen ten ijs te komen
Kunnen jullie wellicht wat bedrijven adviseren (Zuid-Holland)?
EU DNS: 86.54.11.100
Vraag 1 is wat het gaat kosten want over het algemeen (bij mijn nieuwbouwhuis ook) zijn panelen uit de bouw extreem duur.tomtom901 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:13:
[...]
Waarschijnlijk heeft dat dan ook weer te maken met het uiterlijk van het huis en de spitse punt.
[Afbeelding]
Oh zeker, maar ik kom ook graag een beetje beslagen ten ijs. Daarnaast, als ik het pas na de bouw laat doen zou ik alsnog graag de (juiste) info alvast willen doorgeven waar een derde partij een offerte op zou kunnen maken.Termy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:01:
[...]
Vraag 1 is wat het gaat kosten want over het algemeen (bij mijn nieuwbouwhuis ook) zijn panelen uit de bouw extreem duur.
Vragen die ik nu heb:
- Kosten voor extra panelen
- Welk type
- Hellingshoek van dak noord en orientatie
- Mogelijkheden om aan de voorzijde extra panelen te plaatsen
- Welke panelen zitten aan dezelfde string
Eventueel andere zaken zijn welkom.
Ha wat leuk wij krijgen ook precies zo'n ingewikkelde punt. Het enige wat ik zeker wil weten is hoe ze de boel gaan aansluiten want zoals gezegd zijn er weinig panelen per kant dus moet gewoon met micro omvormers. Maarja, een externe partij inschakelen zal ben ik bang ook de hoofdprijs kosten met zo weinig panelen en veel dakvlakken. Staat of valt ook een beetje met het aantal panelen per vlakje. Als dat er 5 ofzo kunnen worden met wat kleinere panelen oid dan kan misschien een normale omvormer ook wel weer maar dat zou je dan in sunny design moeten invoeren.tomtom901 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:13:
[...]
Waarschijnlijk heeft dat dan ook weer te maken met het uiterlijk van het huis en de spitse punt.
[Afbeelding]
[ Voor 12% gewijzigd door j4y op 15-09-2022 08:03 ]
Ik heb je een DM gestuurd.c-nan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:32:
Ik ben op zoek naar wat offertes maar via Google kom ik allemaal algemene websites tegen die als tussenpersoon dienen, direct de bedrijven zelf vinden heb ik moeite mee.
Kunnen jullie wellicht wat bedrijven adviseren (Zuid-Holland)?
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Thanks!
[ Voor 6% gewijzigd door c-nan op 15-09-2022 08:13 ]
Ik denk er ook aan 4 extra panelen te plaatsten, heb inmiddels als een systeem met Enphase dus het is alleen 4x paneel met een IQ7+ op plat dak, maar dat mag gewoon 1,49 euro per Wp kosten

Envoy en Q-relais zit er al, kun je nagaan wat dan zou mogen kosten als dat er ook nog bij komt. Als saldereing over 2 jaar echt ineens keldert naar 65% wordt het er niet interessanter op.
[ Voor 21% gewijzigd door dimi_v op 15-09-2022 08:29 ]
Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.
Ik heb een maand of 2~3 geleden een brief gestuurd naar de Belastingdienst om de KOR regeling op mijn naam op te zeggen zodat ik voor de nieuwe zonnepanelen weer subsidie kan krijgen. Echter ik heb nooit meer iets gehoord en ik heb geen idee waar je naartoe moet bellen om iemand te spreken te krijgen die uberhaupt weet van mijn brief.
iemand suggesties hoe dit aan te pakken om niet +/- 2000,- subsidie mis te lopen?
subsidie? je bedoelt btw-teruggave denk ik ==> Nieuws: Zonnepanelen en de btwJapser schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:57:
Weet niet precies of dit het goede topic is maar het volgende: ik krijg eind deze maand nieuwe zonnepanelen geinstalleerd. ik heb hievoor pak em beet 2 jaar geleden op een oud huis ook al zonnepanelen geplaatst en daar subsidie voor ontvangen.
Ik heb een maand of 2~3 geleden een brief gestuurd naar de Belastingdienst om de KOR regeling op mijn naam op te zeggen zodat ik voor de nieuwe zonnepanelen weer subsidie kan krijgen. Echter ik heb nooit meer iets gehoord en ik heb geen idee waar je naartoe moet bellen om iemand te spreken te krijgen die uberhaupt weet van mijn brief.
iemand suggesties hoe dit aan te pakken om niet +/- 2000,- subsidie mis te lopen?
Oh ja, je hebt gelijk. Ben met twee zaken bezig (warmtepomp en zonnepanelen) en had de terminologie door elkaar gehaald.de Peer schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:59:
[...]
subsidie? je bedoelt btw-teruggave denk ik ==> Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Wat misschien nog wel goed is om te vermelden: ik heb een brief verstuurd in combinatie met het formulier afmelden KOR. Dit was eind Juni. Hier heb ik dus nooit meer iets van gehoord of een bevestiging ontvangen,
Ik heb een offerte ontvangen voor uitbreiding met 7 panelen Trina Solar 390 WP Full Black, Omvormer SolarEdge SE2200 HD-wave en Optimizers SolarEdge S500B.
Is het wel een goede samenstelling? Orientatie zuid-west en laat in de avond wat boomschaduw.
Hier en daar lees ik over vele storingen met SAolarEdge optimizers, daarom mijn vraag.
Wat me nog verder niet aanstaat, een voorschot van 10%. Is dat tegenwoordig normaal? Levering over 4 maanden.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Nee, maar maak je niet te veel zorgen.Sebazzz schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:07:
Puur uit interesse, bestaat er een PV systeem waarbij je per paneel de prestaties kan bekijken, maar zonder optimizers? Dus een stringomvormer waarbij je wel kan zien als een paneel problemen oplevert?
De uitval van panelen is bijzonder klein.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ze leveren daar een Solis omvormer bij, maar ik zoek even of het nog uitmaakt voor de effectiviteit of ze de 3.6K (3.6kW nominaal, 4kW max) of de 4K (4kW nominaal, 4.4kW max) leveren?
Verder schuin dak op het zuid-zuidwesten en alleen een schoorsteen die het allerlaatste moment van de dag een beetje schaduw maakt, dus lijkt mij prima geschikt voor alle 11 in één string?
Waarom geen 2 strings, bij een beetje schaduw gaat dat altijd iets meer opleveren.Terranca schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:23:
Ik heb op dit moment 3 panelen uit 2012 liggen, van circa 500Wp en ben van plan deze uit te breiden naar 3500-4000Wp -- ik heb een offerte liggen om te vervangen door 11x375Wp voor 4800 ex btw, waar ik op zich erg over te spreken ben.
Ze leveren daar een Solis omvormer bij, maar ik zoek even of het nog uitmaakt voor de effectiviteit of ze de 3.6K (3.6kW nominaal, 4kW max) of de 4K (4kW nominaal, 4.4kW max) leveren?
Verder schuin dak op het zuid-zuidwesten en alleen een schoorsteen die het allerlaatste moment van de dag een beetje schaduw maakt, dus lijkt mij prima geschikt voor alle 11 in één string?
En kan je die 3 panelen niet laten liggen, die panelen zijn nog goed (of je kan ze ook verkopen).
Sony A7 iv en wat recycled glas
De nieuwe zijn in formaat kleiner, waardoor ze meer in de weg zouden liggen, helaas. Plan is idd verkopen, of later nog op dakkapel leggen maar dat durf ik met het extra gewicht nog niet helemaal aan.Tommie12 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:50:
[...]
Waarom geen 2 strings, bij een beetje schaduw gaat dat altijd iets meer opleveren.
En kan je die 3 panelen niet laten liggen, die panelen zijn nog goed (of je kan ze ook verkopen).
Ik begreep dat verdelen over twee strings ervoor zou zorgen dat ze later inschakelen (5x40VoC = 200V, vrij dicht bij het 120V opstartvoltage), of beredeneer ik dat verkeerd?
Dit is echter wel voor 15 graden helling, ik zit zelf te overwegen voor slechts 0 tot 5 graden te gaan afhankelijk van de constuctie. Valt er iets te zeggen over hoeveel dat scheelt qua ballast?
Nu zie ik ook dakankers voor platte daken zoals technea / fixnordic
:fill(white):strip_exif()/f/image/Ai2tgrTMh9LeiFPSlPGYdKnp.png?f=user_large)
Hier lees ik niks over in dit forum, zou dat geen goed alternatief zijn om het geheel te verankeren? Iemand ervaring mee?
11x JA Solar 395wp full black
11x Enphase IQ7+
Ik lees nu dat de panelen van het type 108 half-cut cel zijn, maar de omvormers zouden alleen 60/120 half-cut 72/144 half-cut en 96 cell aankunnen.
Op de spec pagina van Solar-bouwmarkt staat dat voor dit type paneel de IQ7+ geschikt is, daarom heb ik die combi ook gemaakt.
Moet ik de bestelling aan laten passen of gaat dit prima zo?
Ik twijfel tussen de SMA Sunny Tripower 25000TL (datasheet) en het nieuw aangekondigde model SMA Sunny Tripower X 25 (datasheet).
Volgens de datasheet lijkt het nieuwe model weinig voordelen te bieden. Enkel marketing-termen als SMA arcfix, het nieuwe OS en het geringere gewicht zijn verbeterpunten. Wat betreft schaduw zal 1 van de 5 strings in de wintermaanden wat last hebben van schaduw van een aangelegen gebouw.
Als ik in de Sunny Designer beide configuraties vergelijk, zie ik geen verschil in opbrengsten.
De nieuwe Tripower X is pas leverbaar vanaf maart 2023. Het bestaand model zou ik de eerste helft van oktober kunnen bemachtigen. Kostprijs is op enkele euro’s na identiek.
Die extra maanden opbrengst wegen mijn inziens meer door. Daarenboven hebben de “oude” Tripowers een erg goede reputatie.
Volgen jullie deze redenering? Of zijn er zaken die ik over het hoofd zie?
[ Voor 3% gewijzigd door NiVanc op 15-09-2022 21:24 ]
twitter: @NiVanc
Heeft iemand nog advies over de plaatsing van de rails in de landscape-piramide setup? Als dit gewoon prima gaat werken kan ik bestellen.Geronimoos schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:29:
Ik wil mijn laatste dakvlak op west nog gaan vol leggen, met een WP als extra verbruiker kom ik met de huidige 2 installaties niet aan m'n eigen verbruik.
Schilddak op west.
6x 405Wp Trina Vertex S
DIY installatie
[Afbeelding]
2030Wp + 2520Wp PVoutput
ik heb 0-5 cm bij mijn dak.c-nan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:41:
Is 10 cm vanaf de dakrand/nok plaatsen 100% not-done? Of is dat achterhaald en kan het gewoon?
Risico's zullen wel toe nemen. Ik woon in Limburg.
Maar ik heb nog nooit gehoord van een paneel dat van een schuin dak is afgewaaid.
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 15-09-2022 20:52 ]
Vandaar een algemere vraag:
- Zijn er mensen hier die voor hun omvormer een aardlekschakelaar gebruiken die een lagere waarde heeft dan geadviseerd door de fabrikant en daarmee geen problemen ondervinden?
Op de randen een extra beugel monteren (twee pannen naast elkaar), gaat al jaren goed in het open veld met windkracht Irma.c-nan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:41:
Is 10 cm vanaf de dakrand/nok plaatsen 100% not-done? Of is dat achterhaald en kan het gewoon?
Je kunt beter vragen hoeveel er wel problemen mee hebben.Vliegvlug schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:34:
Waarschijnlijk is mijn eerdere vraag te specifiek: Vliegvlug in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"
- Zijn er mensen hier die voor hun omvormer een aardlekschakelaar gebruiken die een lagere waarde heeft dan geadviseerd door de fabrikant en daarmee geen problemen ondervinden?
En je dan afvragen of je het risico gaat nemen van tussendoor wisselen van aardlekschakelaar
1 PVoutput . Dongen NB
Naast de Tripower kan ik nu als alternatief ook de Solis S5-GC25K-DC aanschaffen (datasheet).NiVanc schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:20:
Ik zit in dubio over de bestelling van een omvormer voor een nieuwe zonnepaneleninstallatie.
Ik twijfel tussen de SMA Sunny Tripower 25000TL (datasheet) en het nieuw aangekondigde model SMA Sunny Tripower X 25 (datasheet).
Volgens de datasheet lijkt het nieuwe model weinig voordelen te bieden. Enkel marketing-termen als SMA arcfix, het nieuwe OS en het geringere gewicht zijn verbeterpunten. Wat betreft schaduw zal 1 van de 5 strings in de wintermaanden wat last hebben van schaduw van een aangelegen gebouw.
Als ik in de Sunny Designer beide configuraties vergelijk, zie ik geen verschil in opbrengsten.
De nieuwe Tripower X is pas leverbaar vanaf maart 2023. Het bestaand model zou ik de eerste helft van oktober kunnen bemachtigen. Kostprijs is op enkele euro’s na identiek.
Die extra maanden opbrengst wegen mijn inziens meer door. Daarenboven hebben de “oude” Tripowers een erg goede reputatie.
Volgen jullie deze redenering? Of zijn er zaken die ik over het hoofd zie?
Op papier lijken deze evenwaardig maar bij de Solis is er geen sprake van schaduw management. Of is dit de "Intelligente string monitoring, slimme IV-curve-scannen" die staat beschreven?
Prijsverschil is maar liefst €1.000. Ik vind het erg lastig om te beoordelen of de SMA die meerprijs waard is.
Hebben jullie nog bijkomend advies of ervaringen om mij te helpen bij het maken van de keuze? Solis zou immers een degelijk en goed Chinees merk zijn maar het blijft erg lastig om in te schatten hoe zich dat verhoudt tot een omvormer van SMA.
De garantie van de Solis kan voor een meerprijs van €200 verlengd worden tot 10 jaar.
twitter: @NiVanc
Ik weet niet helemaal zeker......maar als je 5 string parallel gaat hangen dan doet schaduw management het toch al nauwelijks meer.NiVanc schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 06:00:
[...]
Naast de Tripower kan ik nu als alternatief ook de Solis S5-GC25K-DC aanschaffen (datasheet).
Op papier lijken deze evenwaardig maar bij de Solis is er geen sprake van schaduw management. Of is dit de "Intelligente string monitoring, slimme IV-curve-scannen" die staat beschreven?
Prijsverschil is maar liefst €1.000. Ik vind het erg lastig om te beoordelen of de SMA die meerprijs waard is.
Hebben jullie nog bijkomend advies of ervaringen om mij te helpen bij het maken van de keuze? Solis zou immers een degelijk en goed Chinees merk zijn maar het blijft erg lastig om in te schatten hoe zich dat verhoudt tot een omvormer van SMA.
De garantie van de Solis kan voor een meerprijs van €200 verlengd worden tot 10 jaar.
1 PVoutput . Dongen NB
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Toch even mezelf quotenTerranca schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:40:
[...]
De nieuwe zijn in formaat kleiner, waardoor ze meer in de weg zouden liggen, helaas. Plan is idd verkopen, of later nog op dakkapel leggen maar dat durf ik met het extra gewicht nog niet helemaal aan.
Ik begreep dat verdelen over twee strings ervoor zou zorgen dat ze later inschakelen (5x40VoC = 200V, vrij dicht bij het 120V opstartvoltage), of beredeneer ik dat verkeerd?

4 * 42.67V (VoC) = 170V => ruim meer dan de 120V opstartwaarde
4 * 35.02V (Vmp) * 0,85 = 119V => ruim meer dan de minimale MPPT waarde van 90V
Of schiet ik mezelf hiermee in de voeten omdat een string met zo'n laag nominaal voltage niet heel effectief draait?
Ja, heb vier Growatt omvormers hangen (2x 3 fase, 2 x 1 fase) + 18 Enphase microomvormer.Vliegvlug schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:34:
Waarschijnlijk is mijn eerdere vraag te specifiek: Vliegvlug in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"
Eén keer een aardlekfout gehad, maar gezien mijn werkplaats hoeft dat niet van de panelen te komen.
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
Mijn SMA STP 10 Smart Energy hangt als ik me niet vergis onder 30mA (die er al was voor de STP 6.0 die eerder aangesloten was). Tot nu toe probleemloos. Maar dat is pas ca 1 maand, dus of dit al veel zegt?Vliegvlug schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:34:
Ja en nee. We hebben theorie, praktijk en verzekeraars.c-nan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:41:
Nee,ja en nee respectievelijk
Ik heb een 9 jaar oude SMA SB3000 en een ruim 1 jaar oude Goodwe GW8K-DT beide aan hun eigen 30mA alamat. Nooit problemen mee gehad.Vliegvlug schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:34:
Bij zoeken naar 30mA aardlekschakelaars bij PV installaties komen ik inderdaad wel wat topics en problemen tegen over afslaande installaties vooral bij vochtig weer en grotere installaties.reneeke1970 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 05:39:
[...]
Je kunt beter vragen hoeveel er wel problemen mee hebben.
En je dan afvragen of je het risico gaat nemen van tussendoor wisselen van aardlekschakelaar
Wat je bedoelt met risico nemen van tussendoor wisselen is me niet duidelijk. Het wisselen kan risicoloos als ik mijn hoofdschakelaar en omvormer maar beiden uitzet.
Dat klinkt interessant! Want precies de omvormer die ik ook ga krijgen.Franciesco schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:42:
[...]
Mijn SMA STP 10 Smart Energy hangt als ik me niet vergis onder 30mA (die er al was voor de STP 6.0 die eerder aangesloten was). Tot nu toe probleemloos. Maar dat is pas ca 1 maand, dus of dit al veel zegt?
Is het daadwerkelijk een 30mA aardlek en heb je een accu aan je omvormer hangen?
Welke automaat is het; een B16 of een zwaardere?
Wordt voor die omvormers wel een aardlekschakelaar hoger dan 30mA voorgeschreven?FransvWoerkom schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:06:
[...]
Ik heb een 9 jaar oude SMA SB3000 en een ruim 1 jaar oude Goodwe GW8K-DT beide aan hun eigen 30mA alamat. Nooit problemen mee gehad.
Is dat een toevallig een SB3000TL want daar kan ik in de handleiding vinden dat een 100mA of hogere aardlekschakelaar wordt vereist.
Van de Sunny Boy 3000 kwam ik deze handleiding tegen maar daar staat niet in welke aardlekschakelaar ze aanraden.
Van de Goodwe GW8K-DT lees ik in de handleiding dat er zelfs een 300 mA aardlekschakelaar wordt voorgeschreven dus goed om te horen dat dit bij jou geen probleem geeft.
Is natuurlijk wel een ander merk maar in elk geval wel een aanwijzing dat het niet altijd een probleem hoeft te zijn om lager te gaan zitten.
Het risico is dat je twee keer een aardlekschakelaar aan moet schaffen. Bij velen gaat het na maanden of soms jaren toch ineens meerdere malen per maand fout.Vliegvlug schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:57:
[...]
Bij zoeken naar 30mA aardlekschakelaars bij PV installaties komen ik inderdaad wel wat topics en problemen tegen over afslaande installaties vooral bij vochtig weer en grotere installaties.
Wat je bedoelt met risico nemen van tussendoor wisselen is me niet duidelijk. Het wisselen kan risicoloos als ik mijn hoofdschakelaar en omvormer maar beiden uitzet.
Dus als je er nog eentje moet aanschaffen,neem dan gewoon gelijk een 100ma
1 PVoutput . Dongen NB
Het is inderdaad een SB3000-TL21. In de handleiding staat:Vliegvlug schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:21:
[...]
Wordt voor die omvormers wel een aardlekschakelaar hoger dan 30mA voorgeschreven?
Is dat een toevallig een SB3000TL want daar kan ik in de handleiding vinden dat een 100mA of hogere aardlekschakelaar wordt vereist.
Van de Sunny Boy 3000 kwam ik deze handleiding tegen maar daar staat niet in welke aardlekschakelaar ze aanraden.
Van de Goodwe GW8K-DT lees ik in de handleiding dat er zelfs een 300 mA aardlekschakelaar wordt voorgeschreven dus goed om te horen dat dit bij jou geen probleem geeft.
Is natuurlijk wel een ander merk maar in elk geval wel een aanwijzing dat het niet altijd een probleem hoeft te zijn om lager te gaan zitten.
"Residual-current monitoring unit
The inverter is equipped with an integrated all-pole-sensitive residual current monitoring unit.
Consequently, the inverter can differentiate automatically between residual currents and "normal"
capacitive leakage currents.
If regulations in the country of installation stipulate an external residual current device, you must use
a device with a tripping threshold of 100 mA or more."
Misschien willen fabrikanten ook zeker zijn als de omvormer buiten hangt. Bij mij hangen ze op zolder.
Aha, op die manier.reneeke1970 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:47:
[...]
Het risico is dat je twee keer een aardlekschakelaar aan moet schaffen. Bij velen gaat het na maanden of soms jaren toch ineens meerdere malen per maand fout.
Dus als je er nog eentje moet aanschaffen,neem dan gewoon gelijk een 100ma
Het is juist precies andersom, ik heb al een 30 mA hangen voor een omvormer die daarvoor geschikt was maar niet op voorraad en de STP 10.0 Smart Energy die wel leverbaar is vereist een 100 mA volgens de handleiding.
Dus ik koop juist dubbel als ik nu een 100 mA aanschaf!
Dan is dat nog een puntje erbij dat het toch zou moeten kunnenFransvWoerkom schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:54:
[...]
Het is inderdaad een SB3000-TL21. In de handleiding staat:
"Residual-current monitoring unit
The inverter is equipped with an integrated all-pole-sensitive residual current monitoring unit.
Consequently, the inverter can differentiate automatically between residual currents and "normal"
capacitive leakage currents.
If regulations in the country of installation stipulate an external residual current device, you must use
a device with a tripping threshold of 100 mA or more."
Misschien willen fabrikanten ook zeker zijn als de omvormer buiten hangt. Bij mij hangen ze op zolder.
Bij mij komt de omvormer ook binnen te hangen.
Maar ik dacht eigenlijk dat het vooral om de aarding gaat van de panelen zelf die problemen met trippende aardleks geeft.
Lopen die bij jou ook door die aardlekschakelaar heen of zijn die direct op een aardpunt aangesloten en niet via de omvormer?
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren