Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 101 Laatste
Acties:
  • 673.082 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

fuzzyduck schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:25:
[...]

Ik heb via Marktplaats een HoneyBee 400 gekocht. Zal morgen wel komen. Ik ga die eens testen in het najaar op blauwe dagen zodra ik schaduw van het pijpje heb op dat ene paneel. Een dag met, een dag zonder.

Als dat werkt en de markt een beetje bekoeld is dan ga ik ook nadenken over de schuur. Daar kan ik ze zeker gebruiken ook.
Die kan max 450 wat handlen, dus niet twee panelen in serie.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

AUijtdehaag schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:07:
@Tutti-frutti
Die installateur snapt er niks van inderdaad.
Gewoon doen dus.
Oke, duidelijk. Ik heb het vermoeden dat het advies wat hij geeft niet klopt bij een dual string omvormer, en meer te maken heeft met parallel aansluiten van strings (maar dan lijkt me 5+6 ook al een no-go).
Zal eens vragen of hij meer uitleg kan geven.

edit: Ook hier wordt het "advies" van gelijkmatig verdeling strings benoemd, maar helaas zonder onderbouwing:
https://www.libra.energy/...rp-je-een-pv-installatie/
Deze installatie zal dus verdeeld moeten worden over twee stringen. Indien mogelijk heeft het de voorkeur om de strings gelijk te verdelen. Dus in dit geval zal het een string van 8 en een string van 7 zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Tutti-frutti op 08-09-2022 12:57 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:29
Iemand ervaring met Van der Valk Portrait O-W systeem? Ik wil dit gaan gebruiken met zijplaten en metalen ballastdragers en wil de rails dan met rubber tegels op het dak leggen en geen gebruik te maken van de standaard 'rubber tegeldragers'.
De montageblokken lijken namelijk teveel uit te steken voor de dakmaat die ik heb.
Sowieso kan ik geen tegels plaatsen op de 'rubber tegeldragers' als ik zij-platen monteer en heb ik afwijkende tegelmaten die wel goed passen op de ballastdragers.

Volgens mij moet dit kunnen, heeft iemand daar ervaring mee of een andere mening over? :-)

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 20:20
BarryH schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:33:
Wellicht al eerder langsgekomen, maar kon het niet vinden (ook niet in deel 10):

Er was een tijdje geleden in het nieuws dat het stroomnet ontregelt kan worden door op afstand omvormers uit te zetten via een hack.

Kan ik (b.v. in mijn router) instellen dat mijn omvormer wel naar buiten data kan sturen, maar geen data kan ontvangen (b.v. firmware updates etc)?
(excuses voor een randje-on-topic-post)
nee, dat is niet hoe tcp/ip werkt.. Hoe zie je netwerkverkeer voor je als er geen data naar binnen kan? ;)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:07
borft schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:02:
[...]

nee, dat is niet hoe tcp/ip werkt.. Hoe zie je netwerkverkeer voor je als er geen data naar binnen kan? ;)
Was ik al bang voor, ok, dan gewoon ding maar van internet af.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 20:20
BarryH schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:03:
[...]

wat je wel kunt doen, is inkomende connecties naar je omvormer blokkeren, en alleen inkomend verkeer op bestaande connecties toestaan. Dan kan niet iemand van buiten naar binnen verbinden. Dat gaat alleen niks tegenhouden dat door de omvormer geinitieerd wordt, zoals bv firmware updates ;)

gewoon de utp kabel eruit helpt daar wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:34
BarryH schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:33:
Wellicht al eerder langsgekomen, maar kon het niet vinden (ook niet in deel 10):

Er was een tijdje geleden in het nieuws dat het stroomnet ontregelt kan worden door op afstand omvormers uit te zetten via een hack.

Kan ik (b.v. in mijn router) instellen dat mijn omvormer wel naar buiten data kan sturen, maar geen data kan ontvangen (b.v. firmware updates etc)?
(excuses voor een randje-on-topic-post)
Het ophalen van updates gebeurt net als het versturen van productiedata op initiatief van de omvormer. Je kunt meestal in de omvormer het ophalen van updates uitschakelen. Als dat niet kan, kun je in de router wel de toegang tot internet ontzeggen, maar dan verstuurt hij ook geen data aan een cloud portaal. Als je het automatisch ophalen van updates niet kunt uitzetten en toch productiedata naar de cloud wilt laten sturen, heb je een firewall nodig die de inhoud van het verkeer monitort en eventueel blokkeert.

In het geval van het massaal hacken van omvormers ging het zoals gewoonlijk om het hacken van een management portaal in de cloud die vervolgens valse updates aan omvormers ter beschikking stelde. De hacker kon niet rechtsstreeks van buiten bij de omvormers.

nieuws: Hacker kon software van zonnepanelen met omvormers Chinese Solarman a...

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:17
JvS schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:36:
[...]

Klopt. Deze gaat voor 1 paneel gebruikt worden . Bedankt voor je alertheid

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:18
BarryH schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:03:
[...]

Dat kan inderdaad, maar zorg dan dat die ook via wifi niet verbonden is.

Je kan dan altijd nog eens om de paar maand even kabel in steken, updaten indien nodig, en dan kabel er uit.

Persoonlijk ben ik er niet echt mee bezig.
Wat belangrijk voor mij is dat je aan de data van de omvormer niet kan zien of je al dan niet thuis bent. Meer dan het vermogen wat van de panelen komt kan je niet zien.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Maxwp
  • Laatst online: 21:53
iemand ervaring met deze

Ubbink Platdak bevestiging FRS 60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
Tutti-frutti schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:40:
[...]

Oke, duidelijk. Ik heb het vermoeden dat het advies wat hij geeft niet klopt bij een dual string omvormer, en meer te maken heeft met parallel aansluiten van strings (maar dan lijkt me 5+6 ook al een no-go).
Zal eens vragen of hij meer uitleg kan geven.

edit: Ook hier wordt het "advies" van gelijkmatig verdeling strings benoemd, maar helaas zonder onderbouwing:
https://www.libra.energy/...rp-je-een-pv-installatie/

[...]
Voorkeur, moet niet.

Kan gewoon hoor, daarom heb je juist aparte trackers... Uiteraard moet je wel binnen het voltage bereik komen met je PV panelen.
Maxwp schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:33:
iemand ervaring met deze

Ubbink Platdak bevestiging FRS 60
Heb deze plastic bakken ook gehad, kost veel extra ballast omdat het per paneel is en niet 1 geheel waar minder ballast voor nodig is.

Niet doen en als je echt wilt, op marktplaats komen ze voorbij voor een paar EUR...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Voor een 5kW omvormer op een 3x25A aansluiting, wat vinden jullie:
Is dan 3-fase sterk aan te raden of is 1-fase ook prima?

(Met in het achterhoofd de huidige schaarste en de wens om de netspanning niet teveel op te drijven.)

• Delchrys
  • Laatst online: 17-02-2024
Hey allemaal, wie kan er voor mij even snel een ballast berekening maken?
Gaat om 16 panelen Oost West op een plat dak. In twee rijen. Dus 4O-4W-4O-4W.
Esdec flatfix montage in landscape. Met de voor en achterkant dicht.
Hoogte gebouw circa 10m en helaas wel in een kustgebied.
Globale ballastberekening zodat ik kan checken of mijn schatting klopt. Ik leg er zowieso iets extra's op.
Vr. Groet en bedankt

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

wmeester schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:54:
Iemand ervaring met Van der Valk Portrait O-W systeem? Ik wil dit gaan gebruiken met zijplaten en metalen ballastdragers en wil de rails dan met rubber tegels op het dak leggen en geen gebruik te maken van de standaard 'rubber tegeldragers'.
De montageblokken lijken namelijk teveel uit te steken voor de dakmaat die ik heb.
Sowieso kan ik geen tegels plaatsen op de 'rubber tegeldragers' als ik zij-platen monteer en heb ik afwijkende tegelmaten die wel goed passen op de ballastdragers.

Volgens mij moet dit kunnen, heeft iemand daar ervaring mee of een andere mening over? :-)
Ik heb die liggen. Ik zou die wel gebruiken, want die klikken lekker in het frame. Je kan ze eventueel makkelijk bijsnijden. Heb ik bij twee van die dingen ook gedaan. Zie mn signature voor mijn legavontuur.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 19:20
wmeester schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:54:

De profielen van Valkpro+ klikken in de tegeldragers en vormen daarna één geheel. Je hebt met losse rubber tegels dus een hoger risico dat het systeem los kan komen. Als dit zo niet op je dak past, heb je sowieso geen randzone vermoed ik dus meer risico op windproblemen. Wat voor dak met het op komen en hoe hoog, hoe is de omgeving?

Import van EVs

• daaan_1992
  • Laatst online: 11-06 18:28
Ik zou graag wat panelen willen bijleggen op mijn woning die recent is opgeleverd.

Huidige situatie is als volgt:
14 x 325 watt JA Solar 325W panel in een oost-west opstelling
9 x oost
5x west

Zie hier een foto van het dak met in de blauwe cirkel ruimte voor extra panelen.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnQMqKJoJA9FUtmf18y3Mhm6rhE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J9qw44sklMxxl6Rep3JKyiEk.jpg?f=user_large

Omvormer: Solplanet 3 fase ASW4000-T met een maximaal DC vermogen van 4000 watt. Maximale vermogen komt nu op de meeste zonnige dagen niet boven 2,5 kW.
Zie hier een voorbeeld dag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoHsOfUZRTqqApvt6VOe18e9fTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NqA648pPsd0HvLi5Rdf2TNIj.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien het feit het om een nieuwbouwwoning gaat hebben we helaas beperkt informatie. Ik weet bijvoorbeeld niet of er optimizers geplaatst zijn (ik vermoed van niet) en hoe het nu verdeeld zit over 2 strings.

Mijn vermoeden is dat er één string is van 9 panelen op oost en één string van 5 panelen op west en dat ik er dus zonder het plaatsen van een extra omvormer 4 bij kan leggen op west om mijn opbrengst te vergroten.

Ik kan echter niet veel informatie uit de AISWEI/Solplanet app halen. Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie of advies over hoe ik hier achter kan komen?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:37

Zenix

BOE!

daaan_1992 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:45:
Ik zou graag wat panelen willen bijleggen op mijn woning die recent is opgeleverd.

9 x oost
5x west

Zie hier een foto van het dak met in de blauwe cirkel ruimte voor extra panelen.:
[Afbeelding]

Omvormer: Solplanet 3 fase ASW4000-T met een maximaal DC vermogen van 4000 watt. Maximale vermogen komt nu op de meeste zonnige dagen niet boven 2,5 kW.

[Afbeelding]

Gezien het feit het om een nieuwbouwwoning gaat hebben we helaas beperkt informatie. Ik weet bijvoorbeeld niet of er optimizers geplaatst zijn (ik vermoed van niet) en hoe het nu verdeeld zit over 2 strings.

Mijn vermoeden is dat er één string is van 9 panelen op oost en één string van 5 panelen op west en dat ik er dus zonder het plaatsen van een extra omvormer 4 bij kan leggen op west om mijn opbrengst te vergroten.

Ik kan echter niet veel informatie uit de AISWEI/Solplanet app halen. Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie of advies over hoe ik hier achter kan komen?
Ik zou inderdaad twee strings verwachten. Vier panelen erbij moet geen issue zijn, moeten wel dezelfde of vergelijkbaar zijn qua voltages. Als je nog meer ruimte heb, zou ik er nog meer bij leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

9 x oost
5x west

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat ziet er verdacht uit. Mogelijk is het in 1 string aangesloten, dat zou niet best zijn.
Heb je ook een grafiek van een dag met strakblauwe lucht, bij mij bijvoorbeeld 8 augustus?
En een foto van hoe de kabels op de omvormer aangesloten zijn?

Aanvullen kan met elk paneel dat ongeveer dezelfde stroom heeft (+/- 5%), spanning maakt niet uit. Dus kijk in de datasheets naar Impp, die moet ongeveer overeenkomen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:40

9 x oost
5x west
...

...
https://solplanet.net/wp-...-T-Series-0721_NL_web.pdf
MPP-spanningsbereik : 125 V tot 950 V / 630 V -> 630V/33 = 19 panelen kan je zo aansluiten
Een enkel paneel zorgt voor 33 V en circa 10 A extra. De maximale stroom door de in serie geschakelde panelen zal ook een limiet hebben maar welke dat is?

• bvdbos
Proton_ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:13:
[...]

Dat ziet er verdacht uit. Mogelijk is het in 1 string aangesloten, dat zou niet best zijn.
Dat dacht ik ook toen ik de grafiek zag...

• daaan_1992
Proton_ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:13:
[...]

Heb je ook een grafiek van een dag met strakblauwe lucht, bij mij bijvoorbeeld 8 augustus?
En een foto van hoe de kabels op de omvormer aangesloten zijn?

Aanvullen kan met elk paneel dat ongeveer dezelfde stroom heeft (+/- 5%), spanning maakt niet uit. Dus kijk in de datasheets naar Impp, die moet ongeveer overeenkomen.
bvdbos schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:20:
[...]

Dat dacht ik ook toen ik de grafiek zag...
Hier bijvoorbeeld een opbrengst van 7 augustus, totaal 15,69 kWh wat ik ook al het weinig vind voor 14 x 325 panelen terwijl ik op mijn vorige woning ook wel eens 15 kWh haalde terwijl er daar maar 8 x 300 panelen lagen (wel op zuid).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMuNhsGRgMERzo7rpuL0RCTbp2k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zlrVO3VcF4yz2WvhDoR0xUut.jpg?f=user_large

Zou dit betekenen dat ze het maar op 1 string hebben aangesloten en de spanning dus flink wegvalt op het moment dat de zon voorbij de nok is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@daaan_1992 de vorm van je grafiek geeft aan dat het 1 string is. Je moet ongeveer deze gele lijn krijgen op een mooie dag:
https://www.thomasberger....w2=1625&temp_coeff2=-0.48 (zet zelf je dakhelling goed). Die bult tussen 10 en 13 hoort niet en krijg jij omdat alleen dan oost en west tegelijk beschenen worden.
Afhankelijk hoe het aan de omvormer geknoopt is, moeten ze het dak op of niet om het te fixen.
Mogelijk zit er een display op de omvormer waarmee je door de stroom/spanning aan de DC kant kan klikken?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Jazsie

9 x oost
5x west

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals reeds is gevraagd hoe is het aangesloten op de omvormer? Foto?

• daaan_1992
Proton_ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:31:
@daaan_1992 de vorm van je grafiek geeft aan dat het 1 string is. Je moet ongeveer deze gele lijn krijgen op een mooie dag:
https://www.thomasberger....w2=1625&temp_coeff2=-0.48 (zet zelf je dakhelling goed). Die bult tussen 10 en 13 hoort niet en krijg jij omdat alleen dan oost en west tegelijk beschenen worden.
Afhankelijk hoe het aan de omvormer geknoopt is, moeten ze het dak op of niet om het te fixen.
Mogelijk zit er een display op de omvormer waarmee je door de stroom/spanning aan de DC kant kan klikken?
Jazsie schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:39:
[...]

Zoals reeds is gevraagd hoe is het aangesloten op de omvormer? Foto?
Dank voor jullie snelle reacties! Bizar dat je er dus niet van uit kan gaan dat dit bij nieuwbouwprojecten goed gaat. Hier bij twee foto's van de aanslutingen. Als leek lijk ik te zien dat er wel twee losse strings zijn aangesloten?

EDIT: Foto's vergetenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0_wrOh6kYGIwF16YwLjbXP8a9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZz8lrKHscANlGv8dxuXJk7G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XpzxO-w05qXRm9gmCUcdR-dyJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNixeIkYAfWfkNkwL9AQiyDj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door daaan_1992 op 08-09-2022 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@daaan_1992 dat ziet er inderdaad wel OK uit. Ik ben erg benieuwd naar de stringspanningen en -stromen.
Misschien heb je veel schaduw (daar is weinig aan te doen) of is het op het dak ergens misgegaan :)
Een andere mogelijkheid is dat er twee kabels met dezelfde kleur omgewisseld zijn, zoiets kan ook vreemde effecten hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Proton_ op 08-09-2022 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Paul C schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:08:

(Met in het achterhoofd de huidige schaarste en de wens om de netspanning niet teveel op te drijven.)
Bij mij is de netspanning hooguit 238V met 4 kW teruglevering op 1-fase.

Mijn advies is: meten is weten, dus doe deze test:
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Netimpedantie heb ik bij diverse huizen gemeten, en ik zie eigenlijk nooit problemen om 5 kW op 1-fase terug te leveren. Het is met name gemeten in de bebouwde kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daaan_1992
Proton_ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:01:
@daaan_1992 dat ziet er inderdaad wel OK uit. Ik ben erg benieuwd naar de stringspanningen en -stromen.
Misschien heb je veel schaduw (daar is weinig aan te doen) of is het op het dak ergens misgegaan :)
Een andere mogelijkheid is dat er twee kabels met dezelfde kleur omgewisseld zijn, zoiets kan ook vreemde effecten hebben.
Een kabelwissel dacht ik ook meteen aan, zou ik daar zelf aan kunnen priegelen of is er kan om het te beschadigen? Er is geen schaduwvorming dus dat kan het niet zijn.

Ik heb de stringspanning en stroom gevonden van de zelfde dag maar daar kan ik niks uit halen.

EDIT:
Na beter kijken lijkt ik het te snappen. Ik denk dat er een of meerdere panelen van de oostzijde aan de panelen van de westzijde op één string zitten. Klopt deze aanname?

Zo ja, dan moet er waarschijnlijk iemand het dak op om het te fixen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPCF4_5BrH5p61XEdLSd17ycTbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XgSPkKqFbjJdDB4coyD0OFYW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Htbf9noxxPNSIOcwlufh4NRiY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJjhQ0qaiO97OwFCU0ul8s84.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door daaan_1992 op 08-09-2022 21:25 ]

• bvdbos
daaan_1992 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:17:
[...]

Een kabelwissel dacht ik ook meteen aan, zou ik daar zelf aan kunnen priegelen of is er kan om het te beschadigen? Er is geen schaduwvorming dus dat kan het niet zijn.

Ik heb de stringspanning en stroom gevonden van de zelfde dag maar daar kan ik niks uit halen.

EDIT:
Na beter kijken lijkt ik het te snappen. Ik denk dat er een of meerdere panelen van de oostzijde aan de panelen van de westzijde op één string zitten. Klopt deze aanname?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt dus duidelijk twee strings. De spanning van string 1 lijkt te kloppen (9 x 34 V is ongeveer 295 V) maar de spanning van string 2 lijkt te hoog (5 x 34 V is ongeveer 170 V die opgetrokken lijkt te worden naar 40 V per paneel? En bij die spanning valt de stroom ineen volgens de datasheet... Daarbij is ca 40 V gelijk aan de open-circuit spanning Voc.

Mij lijkt dat er in string 2 iets fout gaat. Ik zou eens een dagje alleen string 1 pakken kijken hoe je grafiek er dan uitziet. En een dagje alleen string 2.

• sjonniepanelen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-02-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alZ4CHUKk_r6jld2-ZirTVTN6aI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ow0KzY2wBv9nSWq4wTbZ4S7M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcRIQrARv_JoQiofCK1oIFnuPTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UD9ZD7jYgn0R1zQputq4OhTJ.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij een soortgelijke grafiek, oost-west opstelling. 21 panelen x 405wp (Enphase IQ7+ omvormers). Gaat hier ook iets mis?

[ Voor 0% gewijzigd door sjonniepanelen op 08-09-2022 21:56 . Reden: duidelijker ]

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 12:48
Ben al een tijdje aan het kijken in dit topic, en kom er niet helemaal uit wat in mijn situatie de beste oplossing zal zijn.

- 8 panelen 435Wp
- Ligging op zuid met 6 panelen op schuindak
- 2 panelen liggend op dakkapel (andere hellingsgraad)

Is het verstandig om alle panelen op 1 string omvormer te plaatsen, of 6 panelen op string omvormer en 2 op DS3 of alle panelen op 4 DS3 aan te sluiten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@tomdabom
"de beste oplossing" bestaat niet, maak even eigen topic en wees helder over wat je wil optimaliseren (Rendement, opbrengst,,,,,)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

daaan_1992 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:17:
[...]

EDIT:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat je bingo hebt :) Dat is duidelijk aan de stroom te zien. Daarnaast kloppen de stringspanningen niet:
Oost is oranje 190V , "west" is blauw en minder stabiel maar belast ca 260V.
Je panelen geven onder NOCT een spanning van 31.8 V dus op oost heb je 6 panelen en op "west" 8 (spanning is wat hoger want ze worden niet goed belast).
Er zitten op "west" dus drie panelen van oost bij die de stroom beperken (want de stroom is recht evenredig met hoeveelheid licht en de minst bestraalde paneel bepaalt dus de stroom, ongeveer.)

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@sjonniepanelen Dat ziet er wat mij betreft prima uit. Vul je dakvlakken anders in bij pvcalc, dan zie je een erg vergelijkbare curve verwacht ik. Je hebt meer westpanelen dan oost gok ik?
Met enphase micro's kan je trouwens niet fout doen wat er bij daaan_1992 mis ging :)

• sjonniepanelen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-02-2024
Proton_ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:08:
@sjonniepanelen Dat ziet er wat mij betreft prima uit. Vul je dakvlakken anders in bij pvcalc, dan zie je een erg vergelijkbare curve verwacht ik. Je hebt meer westpanelen dan oost gok ik?
Met enphase micro's kan je trouwens niet fout doen wat er bij daaan_1992 mis ging :)
Ah idd, 8 op oost en 13 op west. Stom van me, dat maakt natuurlijk het verschil. Laat ik het erop gooien dat ik een drukke dag gehad heb 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Paul C schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:08:

Wil je het "goed" doen dan is 16A de max (ivm selectiviteit) ofwel 3.68kW en dus 3-fase.

5kW kan prima op 1-fase maar dat is zoals al vermeld afhankelijk van je omgeving en dus meten.
daaan_1992 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:56:
[...]

[...]

Dank voor jullie snelle reacties! Bizar dat je er dus niet van uit kan gaan dat dit bij nieuwbouwprojecten goed gaat. Hier bij twee foto's van de aanslutingen. Als leek lijk ik te zien dat er wel twee losse strings zijn aangesloten?

EDIT: Foto's vergeten[Afbeelding]

[Afbeelding]
"Goed" aangesloten maar ook hier zeg ik net als de rest dat je strings niet kloppen, ik gok ook op gemix :+.
tomdabom schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:55:
Ben al een tijdje aan het kijken in dit topic, en kom er niet helemaal uit wat in mijn situatie de beste oplossing zal zijn.

- 8 panelen 435Wp
- Ligging op zuid met 6 panelen op schuindak
- 2 panelen liggend op dakkapel (andere hellingsgraad)

Is het verstandig om alle panelen op 1 string omvormer te plaatsen, of 6 panelen op string omvormer en 2 op DS3 of alle panelen op 4 DS3 aan te sluiten ?
Hoewel het allemaal situatie afhankelijk is sluit je infeite de panelen met de zelfde oriëntatie en hellingsgraad samen, dus 6 in een string en de andere 2 op een micro omvormer.

Als de hellingsgraad verschil minimaal is (staat nergens vermeld) dan zou samen ook kunnen gezien het verlies dan minimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:17
JvS schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:36:
[...]

En een Tigo 700w? Staat nergens maar met 2x 325w zou dat toch moeten kunnen?

https://assets-global.web...ptimization%20add-on).pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:25
Het kan, maar of het goed gaat werken is nog maar de vraag. Twee panelen in serie met schaduw hebben een andere karakteristiek dan een. Dat is precies de reden dat er optimisers bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daaan_1992
Proton_ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:02:
[...]

Ik denk dat je bingo hebt :) Dat is duidelijk aan de stroom te zien. Daarnaast kloppen de stringspanningen niet:
Oost is oranje 190V , "west" is blauw en minder stabiel maar belast ca 260V.
Je panelen geven onder NOCT een spanning van 31.8 V dus op oost heb je 6 panelen en op "west" 8 (spanning is wat hoger want ze worden niet goed belast).
Er zitten op "west" dus drie panelen van oost bij die de stroom beperken (want de stroom is recht evenredig met hoeveelheid licht en de minst bestraalde paneel bepaalt dus de stroom, ongeveer.)
Inmiddels contact gehad met de bouwer. Die geeft inderdaad aan dat er een string is van 8 panelen en een string van 6 panelen maar dat er op de 5 panelen op west optimizers geplaatst zouden zijn. Ik heb aangegeven dat er met optmizers niet het effect zou moeten optreden wat ik zie in de grafieken en ze gaan het nu verder uitzoeken. Ben benieuwd naar het antwoord.

Zie hier de tekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akYkgH3PkaNsFGHMKEgYSwuAgm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xs1ch9I7rBCoVvj12K6diLQX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
@Jazsie
Thanks voor je uitleg! Wellicht maak ik een grotere dakoverstek als we de asbest platen vervangen.
Aan de randen van het dak en dus ook de panelen, kan ik een extra profiel plaatsen om de zonnepanelen wat vaster te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@daaan_1992 als dat tigo's of honeybees zijn, dan kunnen die alleen de stroom verhogen, niet de spanning.
Daaruit volgt dat selectief toepassen van optimizers alleen kan op panelen die het altijd slechter doen dan andere in dezelfde string (bv allemaal dezelfde oriëntatie maar eentje heeft zachte schaduw).

In alle andere gevallen, bijvoorbeeld bij verschillende oriëntaties zoals bij jou, waarbij een paneel het soms beter en soms slechter doet dan zijn stringgenoten, zal je dus op alle panelen in die string een optimizer nodig hebben.

Maar met één oriëntatie per MPPT heb je die optimizers helemaal niet nodig. Het is me een volslagen raadsel waarom ze moeilijk en duur doen met optimizers. Die omvormer doet het net met een string van 5 en van 9 (de omvormer start op met 150V, maar eenmaal opgestart loopt de MPPT terug tot 120V). 5 is dus wel wat mager, je plan om er vier bij te leggen komt dus goed uit :) dan mogen ze die optimizers houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delchrys
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvpjujjcSgTujc-CrZ63pfR-T10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eaRgp5lz9ef4YySOo5peYCvp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben begonnen vandaag.... Hopelijk lukt alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:54

de Peer

under peer review

Delchrys schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:50:
[Afbeelding]

Succes!
Die zakken zijn tijdelijk neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Jazsie schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:48:
[...]

Voorkeur, moet niet.

Kan gewoon hoor, daarom heb je juist aparte trackers... Uiteraard moet je wel binnen het voltage bereik komen met je PV panelen.

[...]

Heb deze plastic bakken ook gehad, kost veel extra ballast omdat het per paneel is en niet 1 geheel waar minder ballast voor nodig is.

Niet doen en als je echt wilt, op marktplaats komen ze voorbij voor een paar EUR...
belast blijft toch het zelfde?
het is toch niet bij de andere systemen dat je de belast kan verdelen daar heb je 2 poten per paneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delchrys
de Peer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:03:
[...]

Succes!
Die zakken zijn tijdelijk neem ik aan?
Ja die gaan open en in de bakken.

Heb eerst globaal de maten uitgezet met een afstandhouder.
Nu eerst nog de panelen drie etages omhoog tillen...

[ Voor 22% gewijzigd door Delchrys op 09-09-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-03 11:12
Vraagje omdat ik het verder nergens kan vinden: ik heb een dak dat ik deel met mijn mede-VVE eigenaar, die eigenaar is van de overige twee woningen die hij verhuurd. We willen op het dak zonnepanelen laten aanleggen en die vervolgens naar de drie meterkasten laten lopen. Vraag: kan dit met één omvormer of heb je sowieso altijd 3 omvormers nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 11:53

Termy

valt er nog wat te fragge?

Morfang schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:57:
Vraagje omdat ik het verder nergens kan vinden: ik heb een dak dat ik deel met mijn mede-VVE eigenaar, die eigenaar is van de overige twee woningen die hij verhuurd. We willen op het dak zonnepanelen laten aanleggen en die vervolgens naar de drie meterkasten laten lopen. Vraag: kan dit met één omvormer of heb je sowieso altijd 3 omvormers nodig?
Een omvormer heeft maar 1 AC uitgang dus voor elke meterkast minimaal 1 ja.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Klinkt 300kg aan grind als ballast genoeg? Of maak ik ergens een fout?
Oost West en met dichte voor en achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Delchrys schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:53:
hangt er van af:
https://zonnepaneel-info.nl/nl/ballasttabellen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Maxwp schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:06:
[...]
belast blijft toch het zelfde?
het is toch niet bij de andere systemen dat je de belast kan verdelen daar heb je 2 poten per paneel.
Rails systeem heeft minder ballast nodig omdat je een geheel hebt. Hierbij zijn de buitenste delen het meest ballast en naar het midden toe stukken minder. Dat kan omdat het met elkaar verbonden is.

Met apparte "bakken" moet je ieder bak evenveel ballasten, dat geeft een enorme toename in benodigd gewicht cq ballast op je dak.

Kort gezegd, je kan dan inderdaad ballast "verdelen" met aardig wat minder gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 09:29
Luiaard schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:03:
[...]

De profielen van Valkpro+ klikken in de tegeldragers en vormen daarna één geheel. Je hebt met losse rubber tegels dus een hoger risico dat het systeem los kan komen. Als dit zo niet op je dak past, heb je sowieso geen randzone vermoed ik dus meer risico op windproblemen. Wat voor dak met het op komen en hoe hoog, hoe is de omgeving?
Ik heb geen randzone, het komt op het tuinhuis van 2,7 meter hoog en er is rondom bebouwing. Midden van het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Tja ik kan nergens echt een goede calculator vinden waar ik echt het idee van heb dat er goed over nagedacht is.
Ik ga nog even zoeken.
Ik heb maar een hoek van 10graden natuurlijk met esdec dus alles is natuurlijk gericht op lagere ballast, maar hoeveel dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Delchrys schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:53:
300Kg voor twee panelen lijkt me erg veel, voor 28 panelen niet.
Delchrys schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:50:
[...]

Tja ik kan nergens echt een goede calculator vinden waar ik echt het idee van heb dat er goed over nagedacht is.
Ik ga nog even zoeken.
Ik heb maar een hoek van 10graden natuurlijk met esdec dus alles is natuurlijk gericht op lagere ballast, maar hoeveel dan....
Valkpro geeft prima resultaten op basis van locatie, hoogte, dakindeling, zonnepaneelgrootte en alles.

Maar waarom zo ingewikkeld doen, overkill is op sjouwwerk na op een normaal dak toch niet echt een probleem?

[ Voor 19% gewijzigd door JvS op 09-09-2022 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Morfang schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:57:
Hier wordt vaak micro omvormers toegepast, dan kan ieder deel naar eigen meterkast gaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

daaan_1992 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:52:
[...]

Inmiddels contact gehad met de bouwer. Die geeft inderdaad aan dat er een string is van 8 panelen en een string van 6 panelen maar dat er op de 5 panelen op west optimizers geplaatst zouden zijn. Ik heb aangegeven dat er met optmizers niet het effect zou moeten optreden wat ik zie in de grafieken en ze gaan het nu verder uitzoeken. Ben benieuwd naar het antwoord.
Wat een knuppels. Ik heb geen idee wat voor omvormer je hebt, maar een string met 5 panelen op dakhelft 1 en dan 1 paneel op dakhelft twee met optimizers is sowieso een dom idee. ALS je het dan doet, doe dan juist die ene met een optimizer en de andere niet. Goedkoper en (iets) beter... Nu is dat ene paneel die andere aan het vertragen...

Normaal doe je dakhelft 1 string 1 en dakhelft 2 string 2 en nul optimizers nodig (bij geen complexe schaduw)

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 09-09-2022 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
De zonnepanelen op mijn uitbouw zijn onder een lage hoek gelegd zodat je ze vanuit de tuin niet ziet... Maar nu staat er wat water aan de onderkant van het paneel.

Ik heb hier wel eens klemmetjes voorbij zien komen voor de water afvoer? Zodat er volgens mij geen vuil gaat zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
JvS schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:54:
[...]

300Kg voor twee panelen lijkt me erg veel, voor 28 panelen niet.

[...]

Valkpro geeft prima resultaten op basis van locatie, hoogte, dakindeling, zonnepaneelgrootte en alles.

Maar waarom zo ingewikkeld doen, overkill is op sjouwwerk na op een normaal dak toch niet echt een probleem?
Het is ook geen probleem maar hoeveel is overkill..... Is dat al bij 300kg of 400?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Delchrys schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:02:
[...]

Het is ook geen probleem maar hoeveel is overkill..... Is dat al bij 300kg of 400?...
Dat hangt af van de hoogte, aantallen, grootte panelen, opstelling, afstand tot dakrand, plek in Nederland... Je 'voetjes' leverancier kan dit simuleren. En anders doe je het met de valkpro website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
JvS schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:12:
[...]

Dat hangt af van de hoogte, aantallen, grootte panelen, opstelling, afstand tot dakrand, plek in Nederland... Je 'voetjes' leverancier kan dit simuleren. En anders doe je het met de valkpro website.
Ik ga het even in valkpro calculator kloppen.
Esdec werkt niet echt handig met de calculator.. En ik leg zowieso extra neer ivm.... Afstand tot dakrand🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
President schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:01:
De zonnepanelen op mijn uitbouw zijn onder een lage hoek gelegd zodat je ze vanuit de tuin niet ziet... Maar nu staat er wat water aan de onderkant van het paneel.

Ik heb hier wel eens klemmetjes voorbij zien komen voor de water afvoer? Zodat er volgens mij geen vuil gaat zitten?
O.a. besproken in deel 10; "afwater clips". Ze zijn lokaal te koop en uit China. Ze trekken het water over de rand heen, maar er blijft juist wel vuil zitten, met name bij de clips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delchrys
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMy9XevwHZyJQW7HDT4Q4n37rs0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjS9giIIGqWbe4Ft86P5jGIV.jpg?f=fotoalbum_large
Dit rekent valkpro uit bij longi solar 375 wp panelen op 15 graden (13 kan niet) dak op 11m en relatief onbeschut.
Dat is dus 216kg...
Even kijken wat esdec zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indiaan706
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-06 08:44
Als iemand zin en tijd heeft eens naar mijn dak te kijken heel graag :)

Advies O/W PV-installatie op schuur

• Delchrys
raar esdec rekent bijna ruim 400kg aan ballast.
snap er geen *&^%$* meer van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 13:02
[Afbeelding]

Delchrys schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 02:50:
raar esdec rekent bijna ruim 400kg aan ballast.
snap er geen *&^%$* meer van
Als je de 2 rijen in het midden met koppelstukken verbind heb je veel minder ballast nodig bij Esdec omdat het dan 1 geheel vormt.

[ Voor 15% gewijzigd door Niek_ op 10-09-2022 07:10 ]

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:54

johan_solar

kitesurfing and coding

Goedemorgen,

Bij de upgrade van mijn PV installatie wil ik mijn meterkast aanpassen. Volgens het ABB kennisdocument zijn er verschillende opties, ik heb er 1 uitgewerkt in een eigen topic, met foto's en schema's.
Graag hoor ik een reactie of dit de juiste manier is.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

• Delchrys
Niek_ schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 07:09:
[...]

[...]

Als je de 2 rijen in het midden met koppelstukken verbind heb je veel minder ballast nodig bij Esdec omdat het dan 1 geheel vormt.
Ja ik ga ze wel verbinden alleen hadden ze de korte koppelstukken niet. Dus heb ik lange 940mm basiselement extra gekocht welke ik ga inkorten. Dus alles wordt 1 geheel. Hetgene wat ik alleen jammer vind is het gebruik van de woorden minder/lagere hoeveelheid enzo..... Het liefst heb ik gewoon getallen.. Ik zit zelf te denken aan 75kg op de eerste en laatse van de rij. En 50kg op de overige. Maar volgens mij is dat enorm overkill en denk ik veel te zwaar.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Ik moet binnenkort 1 paneel verwijderen die tussen 2 andere panelen zit (schuin dak).
Blijven die andere 2 panelen zitten als ik de klemmen van het te verwijderen paneel losdraai ?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Delchrys schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:34:
[...]
Maar volgens mij is dat enorm overkill en denk ik veel te zwaar.
Te zwaar voor wat? Ik heb 90Kg aan stoeptegels per paneel gelegd. Ligt wel 9M hoog en zijn panelen van 220 x 114 cm. Een dak met dikke balken kan wel wat hebben.

• Delchrys
JvS schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:33:
[...]

Te zwaar voor wat? Ik heb 90Kg aan stoeptegels per paneel gelegd. Ligt wel 9M hoog en zijn panelen van 220 x 114 cm. Een dak met dikke balken kan wel wat hebben.
Oh ik ben niet bang voor mijn dak.... Wel voor mijn rug...
Het feit dat ik gewoon zoveel grote verschillen tegenkom maakt het gewoon lastig hoeveel het nou zou moeten wezen.
Stel dat elke berekening in mijn geval 400kg had gezegd, had ik er toch wel 500kg opgegooid. Ik ben niet bang voor mijn dak.
Mijn dak ligt ongeveer ook op 9m,misschien 10 en relatief kustgebied. Panelen zijn 175*104.

• Martin7182
jobr schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:07:
Ik moet binnenkort 1 paneel verwijderen die tussen 2 andere panelen zit (schuin dak).
Blijven die andere 2 panelen zitten als ik de klemmen van het te verwijderen paneel losdraai ?
Blijvend verwijderen? Op een 35° dak blijven panelen met Clickfit EVO wel even zitten op 2 klemmen aan een kant, maar ik zou dat niet te lang doen. Als het paneel er tussenuit is, kun je wel makkelijk de klem terugzetten, evt. met een houten blokje o.i.d. eronder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Martin7182 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:46:
[...]

Blijvend verwijderen? Op een 35° dak blijven panelen met Clickfit EVO wel even zitten op 2 klemmen aan een kant, maar ik zou dat niet te lang doen. Als het paneel er tussenuit is, kun je wel makkelijk de klem terugzetten, evt. met een houten blokje o.i.d. eronder.
Nee, voor een paar uur. Als ik deze eruit is kan ik wel weer even de klem aandraaien inderdaad.
Ging me er meer om of ze er direct ook uit vallen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:54

de Peer

under peer review

jobr schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:48:
[...]

Nee, voor een paar uur. Als ik deze eruit is kan ik wel weer even de klem aandraaien inderdaad.
Ging me er meer om of ze er direct ook uit vallen
Paar uur is geen probleem

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Delchrys schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:39:
[...]

Oh ik ben niet bang voor mijn dak.... Wel voor mijn rug...
Het feit dat ik gewoon zoveel grote verschillen tegenkom maakt het gewoon lastig hoeveel het nou zou moeten wezen.
Verschil in ballast van verschillende aanbieders kan trouwens komen omdat de materialen zelf in gewicht verschillen. In het valkpro programma kreeg ik een rapport uitgepoept dat zowel het gewicht van de panelen, de bevestigingsmaterialen en het gewenste gewicht doorgaven. Het verschil was het ballast dat erbij moest.

• Delchrys
JvS schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:36:
[...]

Verschil in ballast van verschillende aanbieders kan trouwens komen omdat de materialen zelf in gewicht verschillen. In het valkpro programma kreeg ik een rapport uitgepoept dat zowel het gewicht van de panelen, de bevestigingsmaterialen en het gewenste gewicht doorgaven. Het verschil was het ballast dat erbij moest.
Ik zal vanavond nog even een vergelijk posten van dezelfde setups maar van verschillende fabrikanten... Zit gewoon een factor twee tussen. Esdec zegt gewoon twee keer zoveel ballast.
Mijn buurman heeft twee schansen van 4 panelen en een schans van 3 en daar ligt totaal een kleine 1300kg op. 😱😱😱

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Laatst online: 11-06 13:02
Delchrys schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:34:
[...]

Ja ik ga ze wel verbinden alleen hadden ze de korte koppelstukken niet. Dus heb ik lange 940mm basiselement extra gekocht welke ik ga inkorten. Dus alles wordt 1 geheel. Hetgene wat ik alleen jammer vind is het gebruik van de woorden minder/lagere hoeveelheid enzo..... Het liefst heb ik gewoon getallen.. Ik zit zelf te denken aan 75kg op de eerste en laatse van de rij. En 50kg op de overige. Maar volgens mij is dat enorm overkill en denk ik veel te zwaar.
Ik mag toch aannemen dat je gewoon de calculator gebruikt hebt? Dan kan je van beide varianten uitrekenen hoeveel ballast waar geplaatst moet worden. Dan heb je de getallen waar je naar op zoek bent en de montagewijze waarvan de producent van de onderconstructie aan geeft dat de boel op het dak blijft liggen. Niet zo moeilijk. Mocht je het teveel gewicht vinden dan had je aan de voorzijde meer voorbereiding moeten treffen door voordat je de materialen bestelt van de verschillende onderconstructies te bekijken hoeveel ballast voorgeschreven wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door Niek_ op 11-09-2022 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:40
Zijn er tweakers die ergens ook panelen verticaal aan een buitenmuur hebben? Wellicht onder een bepaalde hoek gemonteerd? Ik zou misschien zoiets op ZW willen maar geen idee wat je aan opbrengst eruit haalt.

[ Voor 26% gewijzigd door scofield op 11-09-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Niek_ schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:02:
[...]

Ik mag toch aannemen dat je gewoon de calculator gebruikt hebt? Dan kan je van beide varianten uitrekenen hoeveel ballast waar geplaatst moet worden. Dan heb je de getallen waar je naar op zoek bent en de montagewijze waarvan de producent van de onderconstructie aan geeft dat de boel op het dak blijft liggen. Niet zo moeilijk. Mocht je het teveel gewicht vinden dan had je aan de voorzijde meer voorbereiding moeten treffen door voordat je de materialen bestelt van de verschillende onderconstructies te bekijken hoeveel ballast voorgeschreven wordt.
Ik denk dat ik alles beter voorbereid als menig ander. Juist het gebruik van de calculators schept verwarring, helemaal als de verschillende fabrikanten gewoon een factor twee uit elkaar liggen.
De termen meer/minder etc waar ik op doel zijn de mooie praatjes op verscheidene websites.... Als je het echt zeker weet zeg dan gewoon 10/20/30% minder ballast ipv het woord minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
scofield schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:12:
Zijn er tweakers die ergens ook panelen verticaal aan een buitenmuur hebben? Wellicht onder een bepaalde hoek gemonteerd? Ik zou misschien zoiets op ZW willen maar geen idee wat je aan opbrengst eruit haalt.
Ik probeer vergunning te krijgen voor verticaal.
Opbrengst 60%-70% bij vrij uitzicht met muur op zuid met 15 graden west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Daar kun je toch gewoon de standaard calculators als PVCalc en Sunny Design Web voor gebruiken?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Delchrys schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:14:
[...]

Ik denk dat ik alles beter voorbereid als menig ander. Juist het gebruik van de calculators schept verwarring, helemaal als de verschillende fabrikanten gewoon een factor twee uit elkaar liggen.
De termen meer/minder etc waar ik op doel zijn de mooie praatjes op verscheidene websites.... Als je het echt zeker weet zeg dan gewoon 10/20/30% minder ballast ipv het woord minder
Ik heb zelfbouw onderstellen, is inderdaad erg verwarrend om te ontdekken hoeveel gewicht er op moet.
Ik heb (denk ik) veel te weinig volgens de calculators, heb tijdens de eerste storm die er overheen ging een paar spanbanden er aan gezet.
Toen ze daar niks mee deden de conclusie getrokken dat het wel los liep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:27
Ben op zoek naar een hybride 3-fasen-omvormer (met EPS) die communiceert met 48V-accu's.

De meeste 3F communiceren met hoge-V-accu's. Tot nu toe slechts één gevonden, die niet erg veel wordt verkocht in NL:

https://deye.com/product/...rter-low-voltage-battery/

Nu houd ik wel van wat vergelijken, maar het wordt lastig. Misschien weet iemand hier nog een merk/type met genoemde specs?

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Ongeveer 65% t.o.v. ideale ligging op zuid. Zie tabel in openingspost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
zeegerd schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:26:
Ben op zoek naar een hybride 3-fasen-omvormer (met EPS) die communiceert met 48V-accu's.

De meeste 3F communiceren met hoge-V-accu's. Tot nu toe slechts één gevonden, die niet erg veel wordt verkocht in NL:

https://deye.com/product/...rter-low-voltage-battery/

Nu houd ik wel van wat vergelijken, maar het wordt lastig. Misschien weet iemand hier nog een merk/type met genoemde specs?
Victron of Mastervolt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Ik hoor van een installateur dat hun in kustgebied 6 tegels per paneel aanhouden. Bij Oost West betekend dat dus 6 tegels per twee panelen ivm de lage hoek en winddicht zijn van het geheel.
Kleine 60kg dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Delchrys schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:11:
Ik hoor van een installateur dat hun in kustgebied 6 tegels per paneel aanhouden. Bij Oost West betekend dat dus 6 tegels per twee panelen ivm de lage hoek en winddicht zijn van het geheel.
Kleine 60kg dus.
Voor de duidelijkheid; stoeptegel van 30x30x4,5cm die 9,5KG per stuk weegt? :)

En op welke hoogte is dit?

En bij een "frame" constructie? Hierbij wordt bij de randen meer ballast geplaatst dan in het midden, hoeveel minder of nog steeds "6 tegels per paneel"?

... lekker verwarrend :+.

Beter te veel dan te weinig, maja wat is nu te veel gezien de verschillende antwoorden :9~.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Jazsie schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:22:
[...]

Voor de duidelijkheid; stoeptegel van 30x30x4,5cm die 9,5KG per stuk weegt? :)

En op welke hoogte is dit?

En bij een "frame" constructie? Hierbij wordt bij de randen meer ballast geplaatst dan in het midden, hoeveel minder of nog steeds "6 tegels per paneel"?

... lekker verwarrend :+.

Beter te veel dan te weinig, maja wat is nu te veel gezien de verschillende antwoorden :9~.
Ja precies wat is teveel? Als je geen getallen te horen krijg.
In ieder geval zit ik op de derde etage dus circa 9 a 10meter.
En overal hoor je andere verhalen.
Bij Esdec op Oost West ligt de ballast echt in het midden van de twee panelen.
Ik heb nu voor 500kg aan grind op het dak liggen.
Per rij 75-50-50-75 voorste en achterste doe ik drie zakken in de bak. De andere twee bakken komen twee zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 18:55

Vliegvlug

Flight Simple

Mijn panelen liggen al maar ik zit al een weken te wachten tot mijn omvormer er is.
Zou oorspronkelijk een SMA Sunny Tripower 8.0 worden maar ik krijg nu een SMA Sunny Tripower 10.0 Smart Energy aangeboden die wel direct leverbaar is (maar wel 800 duurder is. :X )

Zover ik kan zien is enkel de MPP voltage range anders tussen beide omvormers.
260-800V voor de normale 8.0
330-800V voor de 10.0 Smart Energy
(Bij de Smart Energy datasheet hebben ze naar mijn idee de waarden van de 8.0 en 10.0 omgewisseld. Want de 8.0 heeft daar hogere waarden dan de 10.0. Er staat 280 bij de 10 en 330 bij de 8.0. Lijkt me sterk aangezien voor de normale 8.0 en 10.0 die laatste wel een hogere waarde heeft.)

Is deze hogere MPP waarde een probleem icm mijn panelen?

Ik heb 26 stuks 400Wp AXIworldblackpremium XXL HC panelen liggen in 2 strings van 13 stuks.
Specs:
Nominal Voltage Umpp: 31,20V (x13 = 405,6V)
Open Circuit Voltage Uoc: 37,10V (x 13 = 482,3V)

Beiden dus ruim boven de 330V, dus geen punt, of is het niet zo simpel en zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
Vliegvlug schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:23:
Mijn panelen liggen al maar ik zit al een weken te wachten tot mijn omvormer er is.
Zou oorspronkelijk een SMA Sunny Tripower 8.0 worden maar ik krijg nu een SMA Sunny Tripower 10.0 Smart Energy aangeboden die wel direct leverbaar is (maar wel 800 duurder is. :X )

Zover ik kan zien is enkel de MPP voltage range anders tussen beide omvormers.
260-800V voor de normale 8.0
330-800V voor de 10.0 Smart Energy
(Bij de Smart Energy datasheet hebben ze naar mijn idee de waarden van de 8.0 en 10.0 omgewisseld. Want de 8.0 heeft daar hogere waarden dan de 10.0. Er staat 280 bij de 10 en 330 bij de 8.0. Lijkt me sterk aangezien voor de normale 8.0 en 10.0 die laatste wel een hogere waarde heeft.)

Is deze hogere MPP waarde een probleem icm mijn panelen?

Ik heb 26 stuks 400Wp AXIworldblackpremium XXL HC panelen liggen in 2 strings van 13 stuks.
Specs:
Nominal Voltage Umpp: 31,20V (x13 = 405,6V)
Open Circuit Voltage Uoc: 37,10V (x 13 = 482,3V)

Beiden dus ruim boven de 330V, dus geen punt, of is het niet zo simpel en zie ik wat over het hoofd?
Je gedachtegang klopt... En voor die meerprijs krijg je ook wel wat meer... Of dat het geld waard is? Dat zal in de toekomst blijken als je batterijen gaat hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vliegvlug Je kan de 2 strings van 13 ook parallel op ingang B aansluiten op de 10.0
Dan heb je nog een ingang A over voor de uitbreiding.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:03

JT

VETAK y0

[Afbeelding]

Ik heb vorige week een drietal panelen met Flatfix Fusion gelegd. Het is prijzig spul (had het goed geprijsd tweedehands) maar man wat werkt het fijn. Bijna alles is doordacht. Ik twijfel alleen nog wat te doen met de bekabeling; ik heb een zuidopstelling en dus is de helft van de ballastbak blootgesteld aan de hemel.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JT schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:00:
[...]

Ik heb vorige week een drietal panelen met Flatfix Fusion gelegd. Het is prijzig spul (had het goed geprijsd tweedehands) maar man wat werkt het fijn. Bijna alles is doordacht. Ik twijfel alleen nog wat te doen met de bekabeling; ik heb een zuidopstelling en dus is de helft van de ballastbak blootgesteld aan de hemel.
Tegen het paneel binden misschien?
Zitten al gaten in het frame.kunt dure ty wrap nemen,maar een stukje koperdraad wikkelen is ook 100 procent UV bestendig.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
JT schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:00:
[...]

Prijzen vielen mijn inziens wel mee.... Goed zoeken online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

AUijtdehaag schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:56:
@Vliegvlug Je kan de 2 strings van 13 ook parallel op ingang B aansluiten op de 10.0
Dan heb je nog een ingang A over voor de uitbreiding.
Ik zag inderdaad al in de datasheet van de SMA Smart Energy dat de 8.0 maar 1 string bij de B input heeft terwijl de 10.0 op input B inderdaad 2 strings op die MPP ondersteund.

Was me niet helemaal duidelijk wat daar mee bedoelt werd eerlijk gezegd maar is dus voor het paralel aansluiten van twee strings op 1 fysiek inputpaar.

Maar dan heb je dus wel iets nodig om die 2 strings samen te voegen.
Zoiets neem ik ?
Twee inputparen en één outputpaar:
Afbeeldingslocatie: https://pl.eaton.com/image?doc_name=1210PIC-195&locale=nl&type=big
Eaton SOL20

Ik was deze kastjes al eerder tegengekomen toen ik opzoek was naar een DC lastscheider voor mijn installatie en vroeg me toen al af wat het praktisch nut van zo’n kastje was want ik zocht juist iets om 4 kabels onafhankelijk van elkaar te kunnen schakelen, maar dat is dus voor paralel aansluiten op je omvormer.

Denk niet dat ze zo’n kastje bij mij gaan toepassen aangezien er nu twee paar kabels hangen op de plek waar de omvormer moet komen en ze natuurlijk van de 8.0 uitgingen.

Kan ik natuurlijk altijd nog later toevoegen mocht het nodig zijn en ik nog een stelletje panelen als derde string aan de andere kant van het huis wil plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Vliegvlug
Je hebt 2 ingangen.
Mppt A en B
Mppt A heeft 2 aansluitingen (+ en -)
Mppt B heeft 4 aansluitingen (+ en -)

Die Mppt B is intern al parallel gezet. (en kan de dubbele stroom aan van ingang A)
Dus je kan 2 gelijke strings (ivm voltage) van 13 aansluiten op ingang B

De omvormer heeft al een DC switch.
Hoe minder verbindingen hoe beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BbNaraV8U4ukUH2QWU1QyOQ16Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzCliued3M81T26zgLAj6c2A.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou me even verdiepen in het manual.
Je kan namelijk een "backup circuit" maken voor als de stroom uitvalt.
Er moeten in dat geval 2 voedingskabels dan naar de omvormer toe. (G en H)

Leveren ze ook een sunny home manager 2.0 mee voor in de meterkast?

Sungrow hybrid bestaat al langer en is vergelijkbaar
YouTube: Sungrow Hybrid three phase inverter, whats it like?

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-09-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@AUijtdehaag
Klopt dat me niet in de handleiding verdiept heb omdat ik net pas hoorde dat als alternatief een Smart Energy nu wel direct leverbaar is.
Ging er vanuit dat er maar twee connectoren per input A en B waren omdat de datasheet het over 2 “onafhankelijke MPP-ingangen” heeft.
Wist niet dat B er 4 heeft, dank voor het plaatje.
Zal er bij aansluiten op letten welke ze pakken.
Beide strings op B is dus beter dan één op A en één op B?

En die AC-grid aansluiting is toch de enige die nodig is wanneer je geen accu erop aansluit. Deze STP 10.0 Smart Energy werd namelijk gepresenteerd als een drop-in replacement voor de normale 8.0.
Die accu komt er misschien ooit wel maar sowieso niet op heel korte termijn.

“ Leveren ze ook een sunny home manager 2.0 mee voor in de meterkast?”
Dat staat niet op de offerte en heb ze er ook niet over gehoord dus nee.
Ik hoor er nu voor het eerst over.
Wat ik begreep hoefde ik enkel voor een netwerkkabel bij de omvormer te zorgen en dan zou ik mijn opwek en omvormer gegevens kunnen bekijken.
Als ik zie dat een sunny home manager 2.0 minimaal €650 moet kosten mag dat ding wel heel bijzonder zijn.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vliegvlug
Als je maar 2 strings heb zou ik inderdaad mppt A en mppt B nemen. En niet parallel op alleen B
Voordeel is dat je de 2 strings met elkaar kan vergelijken omdat ze ieder op een aparte ingang zitten.
Ook shadefix werkt dan onafhankelijk..

Het is ook vrij gemakkelijk met wat extra hardware op het netwerk (odroid C4 ofzo) alles uit te lezen en te visualiseren.

De backup functie werk ook zonder de batterij volgens mij, bij stroom uitval.
Uiteraard moeten de panelen voldoende leveren dan.
Maar pin me er niet op vast.

De SMA 10 Hybride zal ook hetzelfde doen als een "gewone" tripower omvormer.
Maar dan met de mogelijkheid tot opslag.

De Home manager is inderdaad duur, maar een "must" voor de opslag.
Er zit namelijk een slimme regel stategie in om de batterij zo lang mogelijk mee te laten gaan. (laden en ontladen)
Hij houdt zelfs rekening met de weersvoorspelling geloof ik (maar ik spreek niet uit ervaring, maar van wat ik lees)
En hij houdt in de gaten wat je verbruikt en terugleverd en baseert daar het laden en ontladen op.

Hier heb je nog een opgenomen webinar over de hybride omvormer
https://www.sma-benelux.c...ur/sma-solar-academy.html

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-09-2022 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:03

JT

VETAK y0

reneeke1970 schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:07:
[...]

Tegen het paneel binden misschien?
Zitten al gaten in het frame.kunt dure ty wrap nemen,maar een stukje koperdraad wikkelen is ook 100 procent UV bestendig.
Dat is wel een idee :) Ik bedacht me ook net dat ik nog 3 extra ballastbakken heb liggen die ik bij een set panelen kreeg. Die dingen brengen tweedehands volgens mij niks op. Die kan ik ook gebruiken als kabelgoot.
Delchrys schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:14:
[...]

Prijzen vielen mijn inziens wel mee.... Goed zoeken online
Ik kwam na uitgebreid zoeken toch al snel richting de 100e per paneel inclusief afdichting aan de achter- en zijkant. De losse onderdelen zijn niet duur, maar als je het bij elkaar raapt dan gaat het hard imho.

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 12-09-2022 21:33 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 22:29
Is er iemand met panelen op noor-oost die een opbrengst grafiek heeft ?

Waarom?

Ikzelf heb 4 380 Wp sunpowers op noord-oost en 12 380 Wp sunpower op het zuiden. Dit alles op een 3-fase SMA omvormer.
opbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-G6yVikEib5rHdqGwkad-9VXjPA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQVgyndYfQeO7UujOTwSK3uO.jpg?f=fotoalbum_small

Buurman:
Exact dezelfde panelen, echter alleen 14 panelen op het zuiden, ook een 3-fase SMA omvormer
opbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmKmdBqHLMxrwJBReucRQpGoknI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehvCBWbmz5eb2VlYrMAP2ztQ.jpg?f=fotoalbum_small

Beide daken zijn hetzelfde (zelfde type woning). Beide woning hebben geen last van bomen.

Ik krijg de indruk dat mijn panelen op het noord-oost (bijna) niks doen.
Heb het installatiebedrijf al om een reactie gevraagd, maar daar heb ik nog geen antwoord terug van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 11:53

Termy

valt er nog wat te fragge?

ymaenhout schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:50:
Is er iemand met panelen op noor-oost die een opbrengst grafiek heeft ?

Waarom?

Ikzelf heb 4 380 Wp sunpowers op noord-oost en 12 380 Wp sunpower op het zuiden. Dit alles op een 3-fase SMA omvormer.
opbrengst:
[Afbeelding]

Buurman:
Exact dezelfde panelen, echter alleen 14 panelen op het zuiden, ook een 3-fase SMA omvormer
opbrengst:
[Afbeelding]

Beide daken zijn hetzelfde (zelfde type woning). Beide woning hebben geen last van bomen.

Ik krijg de indruk dat mijn panelen op het noord-oost (bijna) niks doen.
Heb het installatiebedrijf al om een reactie gevraagd, maar daar heb ik nog geen antwoord terug van.
Hoe zit dit aangesloten dan? Niet op dezelfde string mag ik hopen, of zitten er optimizers op? Micro's? Beetje meer info zou wel handig zijn (lees: vertel ons alles dat je weet).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 22:29
Termy schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:53:
[...]

Hoe zit dit aangesloten dan? Niet op dezelfde string mag ik hopen, of zitten er optimizers op? Micro's? Beetje meer info zou wel handig zijn (lees: vertel ons alles dat je weet).
Is enkel een 3-fase SMA omvormer. Heb gevraagd of de noord-oost kant op 1 string kon en de zuid kant op de andere string. Geen optimizers of andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
ymaenhout schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:57:
[...]

Is enkel een 3-fase SMA omvormer. Heb gevraagd of de noord-oost kant op 1 string kon en de zuid kant op de andere string. Geen optimizers of andere zaken.
Als je je setup in sunny design invoert, staan alle vinkjes dan op groen?

En als je de detaildata uit de omvormer download kan je de opbrengstgrafiek per MPPT zien. Dat zal veel duidelijk maken

[ Voor 14% gewijzigd door BarryH op 12-09-2022 22:11 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren