Allereerst een shoutout naar Tweakers die 3 jaar geleden in dit topic al zeiden dat de schuur ook een heel mooi dak voor PV heeft, die hadden natuurlijk gelijk
. Toen op het dak van het huis 2835Wp laten leggen, draait naar alle tevredenheid, nog 2 dagen met wat zon nodig en we zijn in 2022 al door de 1 kWh/Wp heen (PVOutput)
.
Maar nu toch besloten dat de schuur ook vol moet dus.

Foto is de oostkant, aan de westkant is geen goot maar onderkant dak komt uit op plat dak van schuur van de buren.
Op Oost moet het er nog beetje mooi uitzien, dus zwarte panelen. Dan kom ik met die standaardmaat van 1,722 x 1,134m van tegenwoordig dus uit op 2 rijen van 4 landscape dus ongeveer 8x400 = 3200Wp
Op West maakt het uiterlijk niet uit en omdat ik daar geen rekening hoef te houden met een goot vraag ik me af of ik er daar 10 op zou kunnen krijgen: met 6 portrait en 4 landscape erboven of eronder heb ik dus 1,722+1,134=2,86m nodig in de hoogte. Kan vrijwel niet dus denk ik? Heb wel ietsje marge nog dat ze tikje uit kunnen steken misschien, maarja dan zit je ook over de erfgrens dus eigenlijk..

3 jaar geleden nieuw kastje linksonder geplaatst voor de PV groep. Is daar nog plek voor nieuwe 3 fase groep? Hoeveel van die slots heb ik daarvoor nodig?

https://www.thomasberger....w2=3240&temp_coeff2=-0.34
Als ik automatische configuratie kies op Sunny Design komt ie met een 1-fase omvormer:

Is 3-fase niet verstandiger?

Als ik naar 18 panelen zou gaan wordt het een lastige keuze of ik naar een 5kW omvormer moet gaan denk ik?
Weet al aardig wat ik wil dus, maar zou graag nog wat advies willen over de omvormer en de meterkast etc. En of het verstandig is die 10 op West te leggen ipv 8.
Maar nu toch besloten dat de schuur ook vol moet dus.
Foto's

Beschikbare (dak)ruimte
Dak is 7,05m lang en de hoogte is 2,87m van onderkant onderste pan tot rand van de nokpan. En dat 2 keer dus.Foto is de oostkant, aan de westkant is geen goot maar onderkant dak komt uit op plat dak van schuur van de buren.
Schaduw
GeenBudget en doel
Zoveel mogelijk Wp op het dakOp Oost moet het er nog beetje mooi uitzien, dus zwarte panelen. Dan kom ik met die standaardmaat van 1,722 x 1,134m van tegenwoordig dus uit op 2 rijen van 4 landscape dus ongeveer 8x400 = 3200Wp
Op West maakt het uiterlijk niet uit en omdat ik daar geen rekening hoef te houden met een goot vraag ik me af of ik er daar 10 op zou kunnen krijgen: met 6 portrait en 4 landscape erboven of eronder heb ik dus 1,722+1,134=2,86m nodig in de hoogte. Kan vrijwel niet dus denk ik? Heb wel ietsje marge nog dat ze tikje uit kunnen steken misschien, maarja dan zit je ook over de erfgrens dus eigenlijk..

Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A3 jaar geleden nieuw kastje linksonder geplaatst voor de PV groep. Is daar nog plek voor nieuwe 3 fase groep? Hoeveel van die slots heb ik daarvoor nodig?

Omvormer?
6480 Wp totaal (of eventueel 7290Wp als 10 op West past)https://www.thomasberger....w2=3240&temp_coeff2=-0.34
Als ik automatische configuratie kies op Sunny Design komt ie met een 1-fase omvormer:

Is 3-fase niet verstandiger?

Als ik naar 18 panelen zou gaan wordt het een lastige keuze of ik naar een 5kW omvormer moet gaan denk ik?
Wie gaat het project uitvoeren
Vorige installatie is uitgevoerd door Sun Solar uit Oss, wil die nu ook eerst vragen voor een offerte. Panelen kunnen vanaf de inrit zo de carport/platte dak op en er is niet eens een steiger nodig dus hoop op een scherpe offerte.Bijhouden van data
Growatt van dakinstallatie hangt op plek met slecht WiFi-bereik dus heb een Raspberry in de meterkast hangen waarmee ik via S0 aansluiting die kWh meter uitlees en dan via Python script naar Domoticz en PVoutput. Was heel gepuzzel om dat aan de praat te krijgen. Dus voor de nieuwe omvormer voorkeur voor GoodWe > Growatt omdat ik hier op GoT topics vond met Domoticz plugin voor GoodWe waarmee dat wat makkelijker te doen zou moeten zijn. SMA is te duur denk ik.Regio
EindhovenWeet al aardig wat ik wil dus, maar zou graag nog wat advies willen over de omvormer en de meterkast etc. En of het verstandig is die 10 op West te leggen ipv 8.