Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies nieuwe PV installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Indiaan706
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 02-04 14:31
Voor het huis van mijn ouders ben ik me aan het oriënteren om zonnepanelen te laten plaatsen en ik heb nog veel vragen, hoop op hulp van de deskundigen hier.

Gelegen in Zuidoost-Brabant, vrijwel op het zuiden:
https://i.imgur.com/8Pe9cPw.png

Op het platte dak liggen 3 panelen uit 2001. Ik weet niet wat die nog opbrengen. Volgens de rekening van toen zijn ze 150Wp/stuk, afmetingen 160x80cm.
Verbruik volgens de afrekening van vorig jaar ~2550kWh. Ik ga binnenkort ook nog even het huis doorlopen om te bezuinigen, maar behalve een oude inbouwkoelkast is er niet zoveel laaghangend fruit denk ik.

https://i.imgur.com/EoHb54t.jpg

Op de Google maps foto lastig te zien, maar er staat een opbouw op het dak zodat de zuidkant uit 2 delen bestaat. Van beide delen is de hoogte ~1,55m zodat reguliere panelen verticaal net niet gaan passen.
Breedte opbouw is ~6,3m, breedte huis is ~8,3m, dus horizontaal passen er 3 op de opbouw, 4 op het onderste deel. Net geen 5 ook weer, dus allemaal net ongelukkig.

Zou ik er komen met 7 panelen op het dak?
Of is het beter/logischer om te kijken naar panelen van andere afmetingen zodat ik een groter percentage van het dak kan benutten?
Of de oude panelen ergens anders neerleggen en het platte dak benutten?
Of een oost-westopstelling op de garage links op de foto? (daar is de afstand tussen nok en goot 3m, lengte van 7m)
Wat is aan te raden?

Ik heb nog geen offertes aangevraagd, alleen even kort gesproken met Zonneplan maar die zeiden dat ze op de dakopbouw niet kunnen plaatsen omdat daarvoor geen valbeveiliging mogelijk is. Gaat dit echt zo zijn bij elke leverancier, want het lijkt mij helemaal niet zo ingewikkeld om daar te plaatsen eigenlijk? Kunt het raam ook benutten denk ik?

Mijn pa is timmerman geweest en handig maar heeft geen ervaring met PV, in hoeverre is het mogelijk en/of aan te raden de installatie (deels) zelf te doen?

Zijn er aanraders qua leveranciers in de regio?

Erg veel vragen dus, ben benieuwd naar jullie mening.

Alle reacties

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Heb je nog wat meer informatie over die schuur? Op de foto lijkt dat ook een mooie plek voor een oost-west opstelling van panelen. Dat in combinatie met een stuk of zes panelen op zuid zou een mooi setje moeten geven met op elk moment van de dag opbrengst (indien geen schaduw van andere huizen).

• Indiaan706
Die staat haaks op het huis dus vrijwel oost/west.
In de avond misschien wat schaduw van het huis ernaast maar valt erg mee denk ik (als je zo ver mogelijk naar links plaatst).

https://i.imgur.com/Sh8diFU.jpg

Maar dak èn garage ja? Is dat niet stuk duurder qua plaatsen en bekabeling en alles?

[Voor 9% gewijzigd door Indiaan706 op 04-09-2019 18:46]

• Indiaan706
dubbel

[Voor 96% gewijzigd door Indiaan706 op 04-09-2019 17:00. Reden: dubbelpost]

• Speedfightserv
  • Laatst online: 23:25
Ook mijn eerste gedachte, het dak van de schuur/garage. Wat zijn de afmetingen daarvan?

Beide kanten vol leggen. Wellicht heb je dan genoeg om het verbruik te dekken?

Extra omvormer op het huis en daar een rij panelen als extra ten opzichte van de schuur kan ook nog. Kost dus wel een extra omvormer (400 euro plus minus) maar dan heb je wel meer pv

13 x Trina 300 = 3900 wp op Solax omvormer, dak zuid | PVOutput

• JoKo
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online

JoKo

Ouddorp

Schuurtje aan beide zijden volleggen met panelen van 1.95 mtr lang in portrait.
Schuurtje is ruim 9 meter ? Kom je toch aan 6 kWp.
https://www.sun-solar.nl/...-btw-in-juli-op-voorraad/

https://www.sun-track.nl/...un-500-wp-96-cell-bb-mono

Ouddorp ZW 6175 Wp NO 5760 Wp All Electric- Panasonic monobloc 5 kW +Atlantic V4 + inductie😋

• Indiaan706
Schuur is 7m lang, afstand tussen nok en goot 3m.

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 31-03 22:21
Per kant kan je daar dan dus 8 panelen op kwijt als je ze in landscape monteert en dan heb je nog nette marges aan de zijkant over. Dat gaat dus gewoon met de standaard maat panelen en dat is waarschijnlijk financieel een stuk gunstiger dan bovengenoemde panelen van 1m95.

• Speedfightserv
De schuur staat lager dan de andere gebouwen. Dan kan je eventueel 3 in landscape boven elkaar doen. Met 4 rijen zit je dan op 12 aan 1 kant. 24 x 300 WP is een mooi aantal. Anders moet je 8 panelen laten vervallen om binnen de afmetingen van het dak te blijven. Iets diepere dakgoot en het water valt gewoon netjes in de goot.

Maar die extra 8 zijn echt letterlijk en figuurlijk op het randje. Dit moet je zelf even precies passen en meten.

• Indiaan706
Oilman schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:11:
Per kant kan je daar dan dus 8 panelen op kwijt als je ze in landscape monteert en dan heb je nog nette marges aan de zijkant over. Dat gaat dus gewoon met de standaard maat panelen en dat is waarschijnlijk financieel een stuk gunstiger dan bovengenoemde panelen van 1m95.
Klopt, kom ik op 16x300=4800Wp.
Hoeveel kWh per jaar per kWp kan ik ongeveer rekenen op oost/west?

Is betere verdeling over de dag het hoofdargument voor de keuze voor oost/west of scheelt het door kleinere omvormer en wat simpelere installatie op de schuur in prijs en terugverdientijd echt zo weinig tegenwoordig?

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Als je landscape op de schuur plaatst kan je de rails boven de nokpan uit laten komen zodat je een nieuwe nok van panelen krijgt. Eventueel nokpannen eraf en andere afdichting erop. Wordt een mooi dakje.
edit: van 24 panelen.
Is betere verdeling over de dag het hoofdargument voor de keuze voor oost/west of scheelt het door kleinere omvormer en wat simpelere installatie op de schuur wellicht in prijs en terugverdientijd echt zo weinig tegenwoordig?
Al deze argumenten tellen goed mee.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Speedfightserv
Ik zou de rails ook landscape leggen, staat netter. Alleen even omrekenen met de lengtes

• Indiaan706
Aan de westkant komt de dakrand uit op platte dak van de schuur van de buren en is dus geen dakgoot dus daar is iets minder ruimte in de hoogte ben ik bang.

https://i.ibb.co/frBkjhm/Screenshot-20190906-122028.jpg

• JoKo
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online

JoKo

Ouddorp

Oh, schaduw in de middag met die boom?

Ouddorp ZW 6175 Wp NO 5760 Wp All Electric- Panasonic monobloc 5 kW +Atlantic V4 + inductie😋

• onetime
  • Niet online
Klopt, kom ik op 16x300=4800Wp.
Hoeveel kWh per jaar per kWp kan ik ongeveer rekenen op oost/west?
Doe meteen 24. Kan je gas verplaatsen naar electra en misschien wel van het gas af?
Kijk in de tabellen in de openingspost van het opwekken met panelen topic voor de verwachte opbrengst, maar, die gaat iets lager zijn door meer schaduw vroeg in de ochtend en laat op de avond, dat kort de dag wat in voor lage panelen.

Je kunt die panelen op het hoge dak ook later nog erbij doen

edit: en zo te zien in lente en herfst schaduw.

[Voor 4% gewijzigd door onetime op 06-09-2019 12:31]

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Indiaan706
onetime schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:29:
[...]

Doe meteen 24. Kan je gas verplaatsen naar electra en misschien wel van het gas af?
Gezien de leeftijd van m'n ouders is serieus investeren in van het gas afgaan niet zinvol denk ik.
JoKo schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:27:
Oh, schaduw in de middag met die boom?
Schaduw van die bomen daarachter valt mee (lijkt op dit beeld dichterbij te staan dan in werkelijkheid) en is eventueel wel op te lossen anders denk ik.

[Voor 55% gewijzigd door Indiaan706 op 06-09-2019 12:45]

• Speedfightserv
Indiaan706 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:25:
Aan de westkant komt de dakrand uit op platte dak van de schuur van de buren en is dus geen dakgoot dus daar is iets minder ruimte in de hoogte ben ik bang.

[Afbeelding]
Aangezien het laagbouw is kan je eventueel wel wat smokkelen door de panelen gelijk te leggen met de nok. Paar extra haken bovenaan voor de rails.

Meten = weten. :) meet alles even precies op.

• onetime
  • Niet online
@Indiaan706 Was in eerste huis uit mijn .sig fluitje van een cent. Het begint na de panelen met gasverbruik overhevelen naar electra. Keuken boiler, eventueel inductie, in 2e huis uit .sig nu op dit punt en met extra vloer isolatie nu van 900m3 terug naar 300m3. Nu nog boiler voor het douchen en extra panelen.
Nu ben ik zelf handig en kost het bijna niets. Misschien volgend jaar gas de deur uit...

Maar vergeet niet dat je electra van je panelen krijgt en het geld voor gas voor altijd kwijt bent.
Het is alleen een mooie extra als je ook geen vastrecht voor gas meer hoeft te betalen.

edit: en even afwachten of ze nu voor gas het correcte, <500m3 tarief, bereken. Net meterstanden doorgegeven, na 2 weken terug alvast meterstand te hebben doorgegeven om het SJV van de netbeheerder alvast van te voren te corrigeren. Criminelen Boefjes die je pas een jaar later het juiste tarief bereken en een extra jaar het hoge tarief van ~100€ meer in hun zak willen steken.

[Voor 25% gewijzigd door onetime op 06-09-2019 13:21]

• Oilman
Speedfightserv schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:14:
De schuur staat lager dan de andere gebouwen. Dan kan je eventueel 3 in landscape boven elkaar doen. Met 4 rijen zit je dan op 12 aan 1 kant. 24 x 300 WP is een mooi aantal. Anders moet je 8 panelen laten vervallen om binnen de afmetingen van het dak te blijven. Iets diepere dakgoot en het water valt gewoon netjes in de goot.

Maar die extra 8 zijn echt letterlijk en figuurlijk op het randje. Dit moet je zelf even precies passen en meten.
Geen installateur zal die 8 extra panelen erop gaan leggen, garantie op het montage systeem vervalt dan ook. Leuk Tweaker project, maar als ik het verhaal van de TS zo begrijp dan zitten z'n ouders meer op KISS te wachten.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 02-04 17:59
Indiaan706 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:31:
[...]
Gezien de leeftijd van m'n ouders is serieus investeren in van het gas afgaan niet zinvol denk ik.
niet alles is in geld uit te drukken.
soms kun je ook kijken naar luxe. ;)

gasketels, het stookt wel maar vaak wel veel in 1x snel.
warmtepompen, die stoken een stuk rustiger en staan daar door langer te stoken.
dit geeft meer komfoor voor huis.
(ik heb nu mijn huis gewoon 24x7 warm, nacht verlaging is niet meer nodig.
en mijn vloerverwarming is gewoon altijd lekker warm.
niet dat je er vloerverwarming voor nodig hebt.)

de mogelijkheid om de verwarming om te draaien, dus je huis te koelen.
kan ook erg tof zijn als je wat meer op leeftijd komt.

ook niet denken dat warmtepompen vreemde technieken zijn.
ja je hebt ze van 20k€, maar eigenlijk is een gewone airco ook een warmtepomp.
(zelfs een ijskast is eigenlijk een warmtepomp. ;) )
soms zie je al modellen die ook kunnen verwarmen van onder de 1k€.
daar doe je dan maar 1 kamer mee, maar dat is allemaal hoeveel luxe je wil.

als je pa timmerman is geweest, dan is het aanleggen een stuk simpeler als je zou denken.
raad het wel aan om het samen te doen, het blijven platen van +/-1,6x1m dus een extra paar handen is wel erg tof. ;)
maak een goed plan wat past, en bestel dan bij een leverancier een compleet setje.
dan weet je zeker dat je de juiste dak haken en hulp middelen er bij krijgt.
moeilijk is het niet, maar voor veel mensen is de hoogte van het dak het grootste struikelblok. ;)

(je zou gerust met het schuurtje kunnen beginnen.
2x8x +/-320Wp is zeker geen slechte start.
2x12 +/-320Wp dat is erg tof als zo iets zou kunnen. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Oilman
Maar we vergeten er wel even bij te vermelden dat het huis dan toch op z'n minst redelijk geïsoleerd zal moeten zijn, bij voorkeur vloerverwarming heeft, enz. En in Nederland een doorsnee huis enkel met een LL warmtepomp verwarmen? Mijn keuze zou het niet zijn.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 02-04 17:59
Oilman schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:51:
Maar we vergeten er wel even bij te vermelden dat het huis dan toch op z'n minst redelijk geïsoleerd zal moeten zijn, bij voorkeur vloerverwarming heeft, enz. En in Nederland een doorsnee huis enkel met een LL warmtepomp verwarmen? Mijn keuze zou het niet zijn.
jep, isoleren is natuurlijk stap 1, maar hoef je niet alleen voor een warmtepomp te doen, dat doe je ook als je met gas verwarmt. :+

en vloer verwarming is ook niet nodig.
kan gerust zonder.

een heel huis verwarmen met enkel LL, nop ook niet mijn ding.
maar ook dat kan wel.
of alleen de huiskamer en de keuken, is ook een optie.
bedenk iets creatiefs en iets lukt er dan wel. ;)

@Indiaan706
de 3 panelen uit 2001, die zijn nog niet zo heel oud, die kunnen best nog wel wat jaren mee. ;)
heb je daar nog werkende omvormer bij?
is dat een ok4e omvormer of een steca/soladin?

dat soort omvormers kun je vaak slecht zien of ze nog werken.
ik gebruik dit om ze te monitoren:
https://www.hornbach.nl/s...WSghEtbF4cQEaAvRBEALw_wcB
maar ook nog veel andere mogenlijkheden op het web te vinden. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Zou in 1e instantie beginnen, met 7 panelen van 2x1mtr weg te leggen op het huis dak.

Dat kan op een simpele 1xmppt chinese string omvormer van 2500 watt.
Of je vraagt meteen aan sun-solar om een SMA 2.5
Die zitten in Oss.

Qua uitbreiding op eventueel schuur, kan je daarna nog kijken.
Dat moet toch op een aparte groep en omvormer.
Met het huisdak is 2500 kWh p.j. al afgedekt.

Hebben ze 1 of 3-fase in huis? Liggen er reeds aparte groepen, naar zolder en schuurtje?
Als je zelf wilt puzzelen: https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/
Kies nieuw project (vul locatiegegevens in en gaan naar de configuratie van het pv gebeuren rechts onderaan)

[Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-09-2019 16:30]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Indiaan706
migjes schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:56:
@Indiaan706
de 3 panelen uit 2001, die zijn nog niet zo heel oud, die kunnen best nog wel wat jaren mee. ;)
heb je daar nog werkende omvormer bij?
is dat een ok4e omvormer of een steca/soladin?

dat soort omvormers kun je vaak slecht zien of ze nog werken.
ik gebruik dit om ze te monitoren:
https://www.hornbach.nl/s...WSghEtbF4cQEaAvRBEALw_wcB
maar ook nog veel andere mogenlijkheden op het web te vinden. ;)
Omvormer zou ik moeten checken, weet alleen dat die na een aantal jaar vervangen is vanwege terugroepactie fabrikant. Die is dus jonger dan uit 2001. Op zich geen reden om aan te nemen dat het nu niet werkt maar zal weer eens een meter er tussen hangen ja.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 16:16:
Zou in 1e instantie beginnen, met 7 panelen van 2x1mtr weg te leggen op het huis dak.

Dat kan op een simpele 1xmppt chinese string omvormer van 2500 watt.
Of je vraagt meteen aan sun-solar om een SMA 2.5
Die zitten in Oss.

Qua uitbreiding op eventueel schuur, kan je daarna nog kijken.
Dat moet toch op een aparte groep en omvormer.
Met het huisdak is 2500 kWh p.j. al afgedekt.

Hebben ze 1 of 3-fase in huis? Liggen er reeds aparte groepen, naar zolder en schuurtje?
Kies nieuw project (vul locatiegegevens in en gaan naar de configuratie van het pv gebeuren rechts onderaan)
Moet ik ook checken. Meen me te herinneren dat er een krachtstroom stopcontact in de schuur zit, dus dan zeker 3 fasen neem ik aan? Schuur vrijwel zeker aparte groep. Zolder zou gedeeld kunnen zijn met iets op eerste verdieping maar niet met grootverbruikers, ga ik ook checken.

Ik zie de SMA 2.5 niet op de website van Sun-Solar, waarom specifiek die? Panelen van 2x1 zou mooi passen ja.

De ambitieuze plannen om (bijna) alles elektrisch te gaan doen zal ik ook voorstellen maar acht de kans klein dat ze daar aan willen beginnen :+

• AUijtdehaag
  • Niet online
De SMA, omdat ik die zelf ook heb (3x) en makkelijk zelf uit te lezen is. Die heeft wifi en ethernet.
(sbfspot, influxdb, node-red, grafana, en dan ook naar pvoutput via een raspberry pi of odroid)

Wil je dat allemaal niet. dan een goedkope chinees.
Sun-solar kan SMA leveren ook al staat dat niet op de website. (been there done that)

• Indiaan706
AUijtdehaag schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 16:16:
Hoe vind ik het juiste paneel? Als ik op Yingli 370 zoek vind ik er maar 1 en dat is een andere dan die van Sun-Solar volgens mij.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Soms staan de nieuwste er nog niet tussen inderdaad.
Dan zoek je een vergelijkbaar paneel op, met dezelfde hoeveelheid cellen: 72 (datasheet opzoeken)
Dan kom ik uit op de YL340B-36D
Die is wat minder Wp dan de 370, maar vergelijkbare cell eigenschappen.

Sunnydesignweb komt met een SMA 2.0.
Maar je hebt iets meer Wp met de 370 en dan kies je de SMA 2.5.
(De SMA 2.5 heeft zelfs een ietsjes hoger rendement dan de SMA 2.0)

https://tweakers.net/ext/f/gyVAcNsvUTwegYGJWy8WN4yw/thumb.jpg

• Indiaan706
Dank je. Die er wel in staat van 370Wp heeft ook 72 cellen dus is ook niet verkeerd denk ik.

https://puu.sh/EepDb/0942385803.png

Als je dan op automatische configuratie klikt komt ie met SMA 3.0 maar 2.5 lijkt me genoeg en minstens net zo goed toch?

(grotere plaatjes maar even als link)
https://puu.sh/EepB3/818ae1b710.png
https://puu.sh/EepBN/d2a661dc05.png

Nog tips om dit zo realistisch mogelijk in te vullen mbt einde saldering?

http://puu.sh/EepF1/37d466dc25.png

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ja.
Atlantic warmtepomp boiler V4 en batterij opslag.
De was overdag doen.
En je niet aanmelden als ondernemer voor de btw.

Edit:
Zover kijk ik niet. Dwz alles volgooien, zodat de warmtepomp zolang mogelijk er gedeeltelijk op kan draaien :)

Een 2.5 is groot zat.
Tenzij je er uitbreiding op wilt.

[Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2019 16:00]

• Indiaan706
Het heeft even stil gelegen, maar ben nu concreet bezig met offertes. Omdat 7 keer een 2x1 paneel eigenlijk de enige logische optie is zijn de offertes niet heel spannend qua verschillen. Als ik de laatste binnen heb morgen zal ik ze hier delen.

Voor nu eerst nog een vraag over monitoring & logging; ik ga nog wel vragen wat de meerprijs voor een SMA is maar ik denk dat m'n ouders prima tevreden zijn met de standaard online omgeving van de goedkopere omvormers. Mocht ik zelf toch willen loggen met een Youless haalt die dan de bruto opwekking direct uit de slimme meter of moet ik vragen om een extra din rail kWh-meter op de groep van de panelen?

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 02:21

Erasmo

Laadpaaljager

Een din rail meter is de goedkoopste en beste no-nonse meetoplossing.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Indiaan706
De eerder in dit topic besproken aanbieder heeft ruim de goedkoopste offerte aangeboden:
Aantal Omschrijving stukprijs Total prijs
7 Yingli Solar Mono 405Wp full black Shingled zonnepanelen € 162,00 € 1.134,00
( Afm. 1942X 1069 mm )
1 Growatt 3000TL-s 1 fase omvormer met wifi stick, € 419,00 | € 419,00
4 MC4 stekkers € 1,64 | € 6,56
20 4mm2 Solarkabels in kleur rood en zwart (meters) € 0,83 | € 16,60
7 Click-fit Hartmann bevestingsmateriaal voor schuin pannen dak € 29,78 | € 208,46
met zwarte klemmenplaatjes en RVS Schroeven
1 16A aardlekautomaat 300mA € 45,00 | € 45,00
3x4mm YMVK kabel naar de meterkast € 2,50/ meter op na calculatie
Klein electramateriaal € 35,00
Installatiekosten inclusief meterkast aanpassen € 640,00
Subtotaal € 2.504,62
BTW (21%) € 525,97
Totaalincl. btw € 3.030,59
Zijn nieuwe panelen die ze binnenkort binnen krijgen: Datasheet
Werden hier ook al besproken in kleiner formaat: BekSide in "Advies gevraagd zonnepanelen"

Die kleinere zijn slechts 1,62m dus daar zouden er nèt 5 van op het onderste dakdeel (8m40 breed) passen, dus daar had ik ook nog naar gevraagd in de veronderstelling dat ze dan 8 kleine zouden aanbieden maar toen kreeg ik deze offerte:
Aantal Omschrijving stukprijs Total prijs
3 Yingli Solar Mono 405Wp full black Shingled zonnepanelen € 162,00 | € 486,00
( Afm. 1942X 1069 mm )
5 Yingli Solar Mono 340Wp full black Shingled zonnepanelen € 136,00 | € 680,00
( Afm. 1622X 1069 mm )
1 Growatt 3000TL-s 1 fase omvormer met wifi stick, € 419,00 | € 419,00
4 MC4 stekkers € 1,64] € 6,56
20 4mm2 Solarkabels in kleur rood en zwart (meters) € 0,83 | € 16,60
8 Click-fit Hartmann bevestingsmateriaal voor schuin pannen dak € 29,78 | € 238,24
met zwarte klemmenplaatjes en RVS Schroeven
1 16A aardlekautomaat 300mMA € 45,00] € 45,00
3x4mm YMVK kabel naar de meterkast € 2,50/ meter op na calculatie
Klein electramateriaal € 35,00
Installatiekosten inclusief meterkast aanpassen € 640,00
Subtotaal € 2.566,40
BTW (21%) € 538,94
Totaalind. btw € 3.105,34
2 types in 1 string, ik wist niet dat dat kon? Iemand daar opmerkingen over?
Kom je ook maar op 80Wp meer dan met die 7x405Wp dus eigenlijk gaat het nergens over, maar ben benieuwd wat jullie zeggen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Indiaan706
Het zou kunnen dat die panelen gebruik maken van dezelfde cellen.
Dan kan het inderdaad.

• bokaal
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 29-03 22:11
Is het niet vreemd dat de 60-cells volgens de datasheet ongeveer hetzelfde voltage heeft als de 72-cells? Het zou in beide gevallen om +- 37V gaan bij STC en 35 bij NOCT.

• Indiaan706
bokaal schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:54:
Is het niet vreemd dat de 60-cells volgens de datasheet ongeveer hetzelfde voltage heeft als de 72-cells? Het zou in beide gevallen om +- 37V gaan bij STC en 35 bij NOCT.
Dat viel mij ook op inderdaad, maar ik weet dus ook niet hoe dat zit.
Zal het navragen maar was ook benieuwd wat de kenners hier ervan denken.

[Voor 9% gewijzigd door Indiaan706 op 09-01-2020 18:55]

• bokaal
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 29-03 22:11
@Indiaan706 Zou je mij de naam van de leverancier kunnen sturen via DM? Ik ben ook op zoek naar een betaalbare leverancier in Zuid-Oost Brabant.

• Indiaan706
Ze liggen inmiddels een paar weken, 7x Yingli 405Wp.
Heb nog geen goede foto (en kan nu voorlopig niet naar m'n ouders :+) alleen deze van tijdens de installatie.

https://i.imgur.com/4LhoGYk.jpg

Zag in ander topic dat @migjes benieuwd is naar de opbrengst van deze panelen, daar ben ik al wel even mee bezig geweest, maar heb nog even wat hulp nodig.

https://i.imgur.com/EaNSGro.png

Oranje is via p1 kabel slimme meter, update elke 10(?) sec.
Blauw is pulsenteller S0 op de kwh-meter van de zonnepanelengroep in de meterkast, update elke 60 sec.
S0 pas om 11.15u aan de praat gekregen en P1 om 12u even losgekoppeld vandaar de gaten.

Wat vragen:
- Waarom is S0 continu wat lager dan P1, dat kan haast niet kloppen toch?
- Ik dacht dat de slimme meter netto teruglevering registreerde maar lijkt toch bruto per fase te zijn? Want als ik flinke belasting aan zet zie ik de teruglevering niet terug lopen. 12.15u was een 3-fase belasting dus dat klopt wel, verder zit er niet zo veel op de fase van de panelen.

Verder wil ik uiteindelijk ook nog uploaden naar PVoutput & de 3 paneeltjes die aan StecaGrid hangen uitlezen met een TP-Link HS110, maar dan moet ik nog veel leren voor dat goed lukt denk ik...

• Indiaan706
Taggen ging gisteren mis volgens mij @migjes
@AUijtdehaag jij een idee over de logging misschien?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Welke pulsenteller gebruik je?
Als het een youless LS120 is, heeft die de laatste firmware? https://www.youless.nl/blogpost/items/ls120-fw-142.html
Kloppen de imp/kWh of kWh/imp met de meter?

Wat de slimme meter via P1 als teruglevering registreert is zonnepanelen-eigen verbruik eraf.
Daarbij geen onderscheid makend tussen de fases. (registreert de som)

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:10

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Indiaan706 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:10:
Ze liggen inmiddels een paar weken, 7x Yingli 405Wp.
Heb nog geen goede foto (en kan nu voorlopig niet naar m'n ouders :+) alleen deze van tijdens de installatie.

[Afbeelding]

Zag in ander topic dat @migjes benieuwd is naar de opbrengst van deze panelen, daar ben ik al wel even mee bezig geweest, maar heb nog even wat hulp nodig.

[Afbeelding]

Oranje is via p1 kabel slimme meter, update elke 10(?) sec.
Blauw is pulsenteller S0 op de kwh-meter van de zonnepanelengroep in de meterkast, update elke 60 sec.
S0 pas om 11.15u aan de praat gekregen en P1 om 12u even losgekoppeld vandaar de gaten.

Wat vragen:
- Waarom is S0 continu wat lager dan P1, dat kan haast niet kloppen toch?
- Ik dacht dat de slimme meter netto teruglevering registreerde maar lijkt toch bruto per fase te zijn? Want als ik flinke belasting aan zet zie ik de teruglevering niet terug lopen. 12.15u was een 3-fase belasting dus dat klopt wel, verder zit er niet zo veel op de fase van de panelen.

Verder wil ik uiteindelijk ook nog uploaden naar PVoutput & de 3 paneeltjes die aan StecaGrid hangen uitlezen met een TP-Link HS110, maar dan moet ik nog veel leren voor dat goed lukt denk ik...
Wel rare montage, de klemmen zitten aan de korte kant en op de hoeken, denk niet dat dit binnen de spec's van de panelen past.
Heeft sunsolar dit zwlf zo verzonnen?

T.K 20x Solar frontier sf170-S, 1500,-

• Indiaan706
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:57:
Welke pulsenteller gebruik je?
Als het een youless LS120 is, heeft die de laatste firmware? https://www.youless.nl/blogpost/items/ls120-fw-142.html
Kloppen de imp/kWh of kWh/imp met de meter?

Wat de slimme meter via P1 als teruglevering registreert is zonnepanelen-eigen verbruik eraf.
Daarbij geen onderscheid makend tussen de fases. (registreert de som)
Python script wat ik hier op GoT gevonden heb op een Raspberry pi. 1000 pulsen/kWh, dat klopt ja.
Rol-Co schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 17:01:
[...]

Wel rare montage, de klemmen zitten aan de korte kant en op de hoeken, denk niet dat dit binnen de spec's van de panelen past.
Heeft sunsolar dit zwlf zo verzonnen?
Ja, volledige installatie door Sun-Solar.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True