Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 101 Laatste
Acties:
  • 674.997 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Atomius schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:31:
[...]

Klein weet ik niet, is relatief denk ik? 385 WP de neus :)

Mag ik vragen wat jouw beweegredenen zijn om die 6000 over te houden?
Een teruglevering vergoeding van €0,91 is mijn eerste reden.
Ten tweede, het is van de zotte wat men voor tweedehands panelen wil betalen dus alle 4 de oudere sets bij mij verkopen en nieuwe en alles dezelfde ervoor terug.
Ten derde, afbouw saldering, zoals hierboven gemeld.
Ten vierde, gewoon omdat het kan en ik alles zelf doe.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:36
Als ik zoek opzoek in hoeverre zonnepanelen worden over gedimensioneerd ten op zichtte van de omvormer, lees ik doorgaans iets van een 120% overdimensioneren.

Een vriend van me toonde mij de specs van een installatie op een gebouw met studentenkamers.
Er lagen maar liefst 64 panelen met een totaal piekvermogen van 19,52 kWp. En dit aangesloten op een 10 kW omvormer (3fase)

Panelen lagen wel Oost/West, onder een helling van 42 graden.

Dat is een over dimensionering van 195%
Is dat gebruikelijk? Of is dat nu heel erg extreem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:44
Breezz schreef op zondag 4 september 2022 @ 22:18:
Als ik zoek opzoek in hoeverre zonnepanelen worden over gedimensioneerd ten op zichtte van de omvormer, lees ik doorgaans iets van een 120% overdimensioneren.

Een vriend van me toonde mij de specs van een installatie op een gebouw met studentenkamers.
Er lagen maar liefst 64 panelen met een totaal piekvermogen van 19,52 kWp. En dit aangesloten op een 10 kW omvormer (3fase)

Panelen lagen wel Oost/West, onder een helling van 42 graden.

Dat is een over dimensionering van 195%
Is dat gebruikelijk? Of is dat nu heel erg extreem?
nog niet gebruikelijk, maar wel verstandig. Probeer eens wat in sunny designer...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
BarryH schreef op zondag 4 september 2022 @ 22:30:
[...]

nog niet gebruikelijk, maar wel verstandig. Probeer eens wat in sunny designer...
Net gedaan. Met de 12k-50 geeft hij 14000kWh per jaar. Met de 15k-50 hetzelfde. SMA heeft geen 10k omvormer die 32 panelen per string wil zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Laatst online: 16:36
FransvWoerkom schreef op zondag 4 september 2022 @ 22:36:
[...]

Net gedaan. Met de 12k-50 geeft hij 14000kWh per jaar. Met de 15k-50 hetzelfde. SMA heeft geen 10k omvormer die 32 panelen per string wil zien.
In dit geval was het de SMA STP 10000TL-20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 13:24
onetime schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 21:52:
[...]

Die Soladins zijn beperkt tot het vermogen dat met een stekker in een willekeurig stopcontact op een bestaande groep mag worden ingevoed in een huis van voor 2015... Net als de Steca/Philips 500.

Als je net als ik vindt dat iets met een stekker geen onderdeel wordt van je huis installatie, maar er alleen maar op aangesloten is. En dus niet onderworpen is aan de NEN1010. Dan kan je die dus nu "nieuw" plaatsen.
de nieuwe nen "regels" mag dit niet meer dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
BarryH schreef op zondag 4 september 2022 @ 22:30:
[...]

verstandig? voor de winter dan want de maanden dat het meeste opbrengen ga je hier wel heel veel aftoppen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Maxwp schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:12:
[...]

verstandig? voor de winter dan want de maanden dat het meeste opbrengen ga je hier wel heel veel aftoppen
Aftoppen is vooral een probleem voor de psyche. Zie JvS in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11" voor jaaropbrengst. Daar gaat het uiteindelijk om.

200% overdimensioneren en OW kan echt prima (als de strings qua voltage passen)

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 04-09-2022 23:19 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:03
Vanmiddag een Goodwe 4200T-DS opgehangen (Eindelijk van de Omnik af)
Alleen heeft de bijbehorende LAN-adapter nog een levertijd van ongeveer een maand, maar zat er wel een wifi-dongle bij.
En alles wat ik deed, het 'power-ledje' bleef maar knipperen (4 keer kort, pauze, 4 keer kort etz) ten teken dat 'tĀ orgel geen verbinding kon maken met 'de wifi-server' (Wifi SERVER PROBLEM).

't Orgel kreeg wel gewoon een IP adres toegewezen, dus de router zag 'm keurig in het netwerk

Na diverse keren het zelfde doen het maar opgegeven, (alles ging via kopiëren en plakken,dus ècht geen typo's).
De router staat op nog geen 2 meter afstand, dus dat is het probleem niet.
'ff' snel een nieuw wifi-netwerk gemaakt op de ziggo box (staat standaard uit hier), en plop, verbinding.

Zijn er beperkingen in de naamgeving en/of lengte van wachtwoorden bekend bij Goodwe?
Ik weet dat Omnik ook zo zijn eigenaardigheden had met wifi (vandaar dus met ethernet verbonden) met wel of geen speciale tekens, spaties en hoofdletters. (het wifi-netwerk gebruikt hier een wachtwoord van 24 tekens)

[ Voor 4% gewijzigd door LooneyTunes op 04-09-2022 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
@Jazsie
Voor het gemak gaan we eerst zuid en noord op de garage leggen i.v.m. hoogte en nog wat dingen die we aan het huis willen doen.

Dan kunnen we op zuid 4 panelen kwijt en noord 8 of 12.

Zo'n omvormer zou dan twee strings moeten hebben die 4 panelen kan regelen maar ook 12 op de andere string.
Nu kan ik me herinneren dat er vaak werd gezegd dat 4 te weinig is en 12 te veel om fatsoenlijk aan het werk te krijgen voor de gemiddelde omvormer.

Om niet te specifiek in te gaan op de situatie ben ik benieuwd naar de reden hiervoor, is dat tegenwoordig nog een bottleneck of is het dat nooit geweest?
Heeft dat bijv. te maken met het opstartvoltage en maximumvoltage van een omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:56
Whiskey48 schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:27:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo de 450Wp zonnepanelen liggen op de veranda in midden Nederland (2,4m hoog in de achtertuin, lage zijde richting West)
Even ter dubbele check; de panelen zijn verzwaard met 2 stoeptegels per houder (in het midden onder de panelen). Dit is denk ik wel voldoende?
Is het een idee om voor de zekerheid een tegeltje erbij te doen, of zou dit idd wel meer dan prima zijn.
(Dit even een dubbele check omdat de grote panelen wel wat uitsteken natuurlijk).

Thanks!
@Whiskey48 Je panelen lijken op 20° te liggen. Bij 10° heb je veel minder oversteek en dan vangen je panelen ook minder wind. Je kan nu wel meer ballast toevoegen, maar is je verandadak daar op berekend?
Ik weet niet wat het opbrengst verschil is tussen 10 en 20 graden op west, maar ik denk dat het verschil niet heel groot is en als je panelen eraf waaien is dat opbrengstverschil direct verdampt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:19
Amtelode schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:29:
@Jazsie
Voor het gemak gaan we eerst zuid en noord op de garage leggen i.v.m. hoogte en nog wat dingen die we aan het huis willen doen.

Dan kunnen we op zuid 4 panelen kwijt en noord 8 of 12.

Zo'n omvormer zou dan twee strings moeten hebben die 4 panelen kan regelen maar ook 12 op de andere string.
Nu kan ik me herinneren dat er vaak werd gezegd dat 4 te weinig is en 12 te veel om fatsoenlijk aan het werk te krijgen voor de gemiddelde omvormer.

Om niet te specifiek in te gaan op de situatie ben ik benieuwd naar de reden hiervoor, is dat tegenwoordig nog een bottleneck of is het dat nooit geweest?
Heeft dat bijv. te maken met het opstartvoltage en maximumvoltage van een omvormer?
Heeft inderdaad te maken met het voltage bereik, zowel minimum (opstart) als maximum.

Het kan wel, maar dan moet je inderdaad gaan kijken welke panelen en omvormer je gaat nemen.

Maar 4 en 12 panelen effe ruw berekent zou wel kunnen:

4x32V = 128V
12x32V = 384V

Growatt bv zit tussen de 80-550V (afhankelijk van het type). Tegenwoordig hebben omvormers een breed spanningsbereik wat in jouw situatie ten goede komt.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:16

Termy

valt er nog wat te fragge?

Recht op het oosten/westen is platter juist beter voor de jaaropbrengst.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Whiskey48 schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:27:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo de 450Wp zonnepanelen liggen op de veranda in midden Nederland (2,4m hoog in de achtertuin, lage zijde richting West)
Even ter dubbele check; de panelen zijn verzwaard met 2 stoeptegels per houder (in het midden onder de panelen). Dit is denk ik wel voldoende?
Is het een idee om voor de zekerheid een tegeltje erbij te doen, of zou dit idd wel meer dan prima zijn.
(Dit even een dubbele check omdat de grote panelen wel wat uitsteken natuurlijk).

Thanks!
Mooi gedaan maar dat zijn inderdaad flinke windvangers, persoonlijk was ik voor andere panelen gegaan.

Verzwaren is goed maar check of je veranda het gewicht ook aan kan...

Verder precies zoals @Uszka zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:45
Jazsie schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:58:
[...]

Mooi gedaan maar dat zijn inderdaad flinke windvangers, persoonlijk was ik voor andere panelen gegaan.

Verzwaren is goed maar check of je veranda het gewicht ook aan kan...

Verder precies zoals @Uszka zegt.
wlmpie schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:45:
[...]

@Whiskey48 Je panelen lijken op 20° te liggen. Bij 10° heb je veel minder oversteek en dan vangen je panelen ook minder wind. Je kan nu wel meer ballast toevoegen, maar is je verandadak daar op berekend?
Ik weet niet wat het opbrengst verschil is tussen 10 en 20 graden op west, maar ik denk dat het verschil niet heel groot is en als je panelen eraf waaien is dat opbrengstverschil direct verdampt.
Merci! Nee dit zou 10graden moeten zijn. Maar idd flinke jongens, dus blijkbaar steekt dat uit.

Er liggen al panelen op oost en zuid, vandaar deze west opstelling. ... Kan je ze niet misschien platter leggen door de hoge houders 2 gaten verderop te monteren? Maar dan is vast geen zijplaat mogelijk.

Ja extra gewicht is wel zwaarder voor het dak ja.
Misschien was die vdvalk dakbevestiging een idee. Ja het ligt er nu op en factuur betaald.

[ Voor 24% gewijzigd door Whiskey48 op 05-09-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:16

Termy

valt er nog wat te fragge?

Whiskey48 schreef op maandag 5 september 2022 @ 04:53:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Merci! Nee dit zou 10graden moeten zijn. Maar idd flinke jongens, dus blijkbaar steekt dat uit.

Er liggen al panelen op oost en zuid, vandaar deze west opstelling. ... Kan je ze niet misschien platter leggen door de hoge houders 2 gaten verderop te monteren? Maar dan is vast geen zijplaat mogelijk.

Misschien was die vdvalk dakbevestiging een idee. Ja het ligt er nu op en factuur betaald.
Ik had er dakjes van gemaakt in dezelfde oriƫntatie. Had een hoop gescheeld qua ballast en windvangers.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Termy schreef op maandag 5 september 2022 @ 05:41:
[...]

Ik had er dakjes van gemaakt in dezelfde oriƫntatie. Had een hoop gescheeld qua ballast en windvangers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/068q23cUks25XoSCLb0CekBWijM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EB7JtN1thYd7A0vZtkKPQQQ2.webp?f=fotoalbum_large

Ja achteraf misschien wel. Ik had oook ook niet door dat ze zo zouden gaan uitsteken eigenlijk.

Maar misschien kan ik nog een aantal Valksolarfix monteren??
Die met een tuimelanker kan ik misschien vrij makkelijk van onder naar boven monteren.

[ Voor 22% gewijzigd door Whiskey48 op 05-09-2022 06:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Maxwp schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:09:
[...] de nieuwe nen "regels" mag dit niet meer dacht ik
Heb je gelezen wat je hebt gequote?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Whiskey48 schreef op maandag 5 september 2022 @ 04:53:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Je kan de panelen toch wel nog een stuk naar onder schuiven zoals ik de foto bekijk.

Ik had ze persoonlijk gewoon helemaal plat gezet, zou mooi passen en vooral aardig wat schelen in de kosten :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Jazsie schreef op maandag 5 september 2022 @ 07:38:
[...]

Je kan de panelen toch wel nog een stuk naar onder schuiven zoals ik de foto bekijk.

Ik had ze persoonlijk gewoon helemaal plat gezet, zou mooi passen en vooral aardig wat schelen in de kosten :9.
Ja de houder zou nog wel naar achteren kunnen, alleen de zijkanten passen dan niet meer.

Ja daar zat ik in eerste instantie ook aan te denken (icm betonvoeten bijvoorbeeld), maar dat kreeg ik niet voor elkaar om een partij te vinden die zoiets kon doen. Enkel normale schanzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Niet helemaal naar onder schuiven maar tot aan de rails @Whiskey48, dan steken ze wel nog uit maar minder en je kan de zijpanelen gewoon erop houden. Alle beetjes helpen...

En laten toen? Dat plat leggen moet je gewoon zelf doen. Er zal geen (of kleine kans) partij zijn die dit doet omdat het geen standaard configuratie is en er ook geen kant en klaar systeem voor is.

Zo heb ik gedaan, met Clickfit Evo "schuindak rails":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBO9HfZGNgUGAfUTdFugk7keHOA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4NUYWi4C0Byx51DCT1I5U20p.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3t4d6VS5cw4UHNsNTDwr5pm7fk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yX2HT3afA7bMJKGVJMLU3ImU.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Martin7182 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:38:
[...] Dan moet de TS wel heel precies en subtiel aangepast worden, want bovenstaande is niet altijd waar. Een parallel systeem doet het in theorie altijd (tenminste iets) beter dan een serie systeem;
- Schaduw-management kan redelijk goed werken, maar het werkt vrij traag, inaccuraat en laat her en der opbrengst liggen; zeker bij complexe schaduw. Het kan ook haast niet anders; als panelen een verschillende MPP karakteristiek hebben a.g.v. schaduw, dan moet de omvormer het beste compromis kiezen.
- Bypass-diodes dissiperen een miniem deel v.d. opbrengst.
- Zonder schaduw heb je nog steeds kleine afwijkingen in MPP per paneel waar alleen een parallel systeem mee om kan gaan.
Als je dat denkt negeer je nogal wat detail wat op deze schaal van optimalisatie geen detail meer is.
Ik ben met een betere tekst bezig.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43
update over de Shadow MPPT optie in de goodwe 1500-NS. Het lijkt te helpen. De volledige curve is van een paar dagen geleden, strak blauw zoals je ziet.

De andere is nu deze ochtend. Blauw met een wit waasje inde lucht.
Al liggen de panelen in de schaduw nu nog, om 8:30 komt hij al tot leven, ipv 11u 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNuHCT6RoLxEwhKj3DHD_B2RIko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Hy8dtbTMvun7ptqARRckbyd.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRMk7sCRt7kyfHhFiqtNTq7dYOk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z3cNUsDaLbNN42dxOrQWxVxe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door fuzzyduck op 05-09-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:11
onetime schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:36:
[...]

Als je dat denkt negeer je nogal wat detail wat op deze schaal van optimalisatie geen detail meer is.
Ik ben met een betere tekst bezig.
Van mij hoeft de TS niet zozeer te worden aangepast. Ik reageerde alleen op de tekst:
Gelukkig zijn er diverse praktijk testen dat zelfs zonder optimizers de string naar een nieuw optimum gaat. En dus niet de hele string mee word getrokken door de zwakste schakel.
Volgens mij werkt een seriele string best ok, maar niet zo goed als micro-omvormers als het om schaduw gaat. Een seriele string heeft wel degelijk last van (iets) mindere panelen, maar het ligt vaak subtiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
Jazsie schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:15:
Niet helemaal naar onder schuiven maar tot aan de rails @Whiskey48, dan steken ze wel nog uit maar minder en je kan de zijpanelen gewoon erop houden. Alle beetjes helpen...

En laten toen? Dat plat leggen moet je gewoon zelf doen. Er zal geen (of kleine kans) partij zijn die dit doet omdat het geen standaard configuratie is en er ook geen kant en klaar systeem voor is.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ahhh, ja de panelen kan ik nog iets naar onder schuiven inderdaad! Dan tot ze tegen de schuimen houders aankomen zeg maar, dat scheelt toch weer iets idd, goede tip!

Ik heb vd Valk even een mail gestuurd of ik de solarfix onder de huidige constructie zou kunnen schuiven om van onderaf deze met de tuimelanker te monteren. Zoja haal ik ook nog 3 of 4 van deze dingen, dan hoef ik niet met extra balast te werken.

Merci voor de tip iig, dat scheelt idd alweer iets!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

@Whiskey48
Je kan ook de achterste voetjes voor de panelen uiterst achteraan zetten op de rails en dan het rubber voetje wat naar voren. Dat heb ik ook gedaan met die onderstellen om alle ruimte op het dak te gebruiken :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXe3n3EcKjWm6IDvdfLp86vlG3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qA3wJZ332Pk13XYzl7Ky4OHK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Jazsie schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:15:

[Afbeelding][Afbeelding]
Sommige beetjes zijn overdreven klein. Tangens 10° is 0,18 dus 10cm opschuiven scheelt maar 1,8cm hoogte. De opening ligt kennelijk op het oosten en dat is hier meestal niet de windrichting waar de storm vandaan komt. Hoe hou jij je panelen schoon? Elke week op de ladder met een wisser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
JvS schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:44:
@Whiskey48
Je kan ook de achterste voetjes voor de panelen uiterst achteraan zetten op de rails en dan het rubber voetje wat naar voren. Dat heb ik ook gedaan met die onderstellen om alle ruimte op het dak te gebruiken :).

[Afbeelding]
Hmm, dat ziet er ook goed uit zo ja.
Is dit iets wat ik makkelijk zelf zou kunnen aanpassen of iets wat ik aan de installateur moet vragen? Ik begreep dat de huidige opstelling goed was voor de hoogte van de veranda, dus denk dat alle overige wensen meerwerk zal zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:25
klump4u schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:52:
[...]

Een teruglevering vergoeding van €0,91 is mijn eerste reden.
.................
Is dit geen typefoutje?
Zo nee, waar dan (nu)?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Laatst online: 17:58
Naalroc schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:45:
[...]

Is dit geen typefoutje?
Zo nee, waar dan (nu)?
Innova maar ik geloof alleen als je ook gas afneemt nu nog. Verandert per uur/dag lijkt het wel.

Hier verder: Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic

[ Voor 7% gewijzigd door AtlAntA op 05-09-2022 11:58 ]

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
FransvWoerkom schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:05:
[...]

Sommige beetjes zijn overdreven klein. Tangens 10° is 0,18 dus 10cm opschuiven scheelt maar 1,8cm hoogte. De opening ligt kennelijk op het oosten en dat is hier meestal niet de windrichting waar de storm vandaan komt. Hoe hou jij je panelen schoon? Elke week op de ladder met een wisser?
Is toch weer 1,8cm. Of het daadwerkelijk helpt laat ik even in het midden.

Ieder week?! 1x in het voorjaar is voldoende >:).
Bezem met de tuinslang eraan, effe overheen borstelen en klaar. Kan je weer een jaar vooruit.

Perfecte oplossing indien de panelen niet gezien mogen worden vanaf de straat kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 12:47
kwdr schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:48:
[...]

Waarvoor dank, ik heb geen thuisbatterij. Het probleem blijft consistent terugkomen, tussen ongeveer 11u30 en ongeveer 14u wordt er geen stroom opgewekt door de omvormer. Op de SMA Sunny Home Manger 2.0 lees ik 249V, maar ik vermoed dat er peikjes boven de 253V plaats vinden.

Maandag komt de netbeheerder Fluvius langs. Hopelijk kan de technieker het algemene voltage wat verlagen…
Vandaag is Fluvius langsgeweest. Een eerste bezoek vroeg in de ochtend, spanningswaarden al op 241V terwijl de zonnepanelen in de wijk nog niet goed wakker waren. Grafiekjes getoond, zelf gemeten spanningen getoond en ook Fluvius had de spanningsniveaus van de laatste weken in een grafiek gezet. Zij meten dezelfde hoge spanningen maar bleven volgens hen wel binnen de wettelijke limieten. "Gemiddeld gezien zaten we wel aan de hoge kant".

De crux zit er hem in dat Fluvius de data per kwartiergemiddelde neemt, mijn omvormer neemt meer nauwkeurige data en schakelt zich uit bij een 253V piek zoals het hoort volgens de wet. De technieker beloofde terug te komen rond de middag om nog eens lokaal te meten als de zonnepanelen op volle kracht te zijn en er geen kwartiergemiddelde-effect is.

Bij zijn aankomst rond de middag, had mijn omvormer zich alweer in standby geplaatst zoals de laatste paar dagen. De technieker had de netwerksetup bekeken en ook aan de upstreamtransformator was het laagste spanningsniveau gedurende de dag meer dan 240V. Vanaf een grenswaarde van 239V bij de transformator, mogen ze intern de instructie geven om de basiswaarde van de transformator te verlagen.

Fingers crossed, zou 2-3 weken kunnen duren, maar op zich is er al erkenning van het probeem, een eerste stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:25
AtlAntA schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:58:
[...]

Innova maar ik geloof alleen als je ook gas afneemt nu nog. Verandert per uur/dag lijkt het wel.

Hier verder: Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic
Die kende ik, maar niet genoemde bedrag; overigens is er net vanmorgen een update geplaatst, zie hier:
cj1 in "Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic"

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Jazsie schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:04:
[...]

Ieder week?! 1x in het voorjaar is voldoende >:).
Bezem met de tuinslang eraan, effe overheen borstelen en klaar. Kan je weer een jaar vooruit.

Perfecte oplossing indien de panelen niet gezien mogen worden vanaf de straat kant.
Inderdaad! Hier ook platte panelen op Clickfit schuindak frame. Het zit alleen aan twee zijkanten vast aan de schuur. Onzichtbaar vanaf de straat en met de laatste storm geen enkel probleem. 1 keer p.j. tijdens een regenbui even schoonmaken voor het idee :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Thx!

[ Voor 160% gewijzigd door Whiskey48 op 05-09-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Naalroc schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:45:
[...]

Is dit geen typefoutje?
Zo nee, waar dan (nu)?
Idd Innova, 1 jaar vast I.c.m. gas. Alleen elektra doen ze niet meer.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
Iemand ervaring met een Growatt MIC 1000TL-X of Goodwe omvormer 1000-XS. Ik zie deze veel terug als ik op omvormers zoek, of mis ik nu een goed merk/model?

Idee is om 2 x Hyundai 490WP paneel aan te sluiten, zijn lange panelen van 2,05 cm maar dat past goed op het schuurdak.

Natuurlijk , ik moet kijken naar de voltages. Startup / MPPT, dat is met 2 panelen soms net ff krap.

[ Voor 15% gewijzigd door Kaaschef op 05-09-2022 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Kaaschef schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:48:
Iemand ervaring met een Growatt MIC 1000TL-X of Goodwe omvormer 1000-XS. Ik zie deze veel terug als ik op omvormers zoek, of mis ik nu een goed merk/model?

Idee is om 2 x Hyundai 490WP paneel aan te sluiten, zijn lange panelen van 2,05 cm maar dat past goed op het schuurdak.

Natuurlijk , ik moet kijken naar de voltages. Startup / MPPT, dat is met 2 panelen soms net ff krap.
Growatt is prima merk en de MIC 1000TL-X kan prima met die 2 Hyundai panelen die een hoger voltage hebben dan de andere type panelen.

De Goodwe heeft een nog lagere opstart spanning, wil je dus meer "zekerheid" hebben mbt opstarten, dan is de Goodwe een beter keus.

Verder is het meer persoonlijk, de Growatt heeft RS485 ansluiting, perfect als je lokaal data wilt uitlezen bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 19:54
Ik ben me aan het orienteren op zonnepanelen, maar heb helaas geen loze leiding liggen en zie het ook niet zitten om met extra buizen te gaan werken.

Op mijn zolder ligt achter het schot een stroomkabel die afgetapt kan worden dmv het splitsen met een verdeeldoos.

Kan op zo'n aftapping een PV verdeler geplaatst worden (ook achter het schot)? Deze stroomkabel verzorgt ook de stroom in 2 slaapkamers (getest).

Of kan een PV verdeler echt alleen op een aansluiting van een wasmachine, waarna de wasmachine los met het stopcontact in de PV verdeler wordt geplugt?

Het aantal zonnepanelen zal een stuk of 10 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
begrijp alleen die Nominal DC Input Voltage (V) nog niet, 120 V voor de Growatt, 360 zelfs voor de Goodwe.

de panelen leveren 38,8 x 2 = 78 V , wat mis ik hier?

:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-lZNtJt3sFIjcdYMz0ky4Nzy0c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GYvMakojJUOUqL228x0Ezt48.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ph3ORHuPM3BWz7CiqyXI6guXpA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rNqdaVLwyboGuqxeA8XwscmU.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
Rudyy schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:14:
Ik ben me aan het orienteren op zonnepanelen, maar heb helaas geen loze leiding liggen en zie het ook niet zitten om met extra buizen te gaan werken.

Op mijn zolder ligt achter het schot een stroomkabel die afgetapt kan worden dmv het splitsen met een verdeeldoos.

Kan op zo'n aftapping een PV verdeler geplaatst worden (ook achter het schot)? Deze stroomkabel verzorgt ook de stroom in 2 slaapkamers (getest).

Of kan een PV verdeler echt alleen op een aansluiting van een wasmachine, waarna de wasmachine los met het stopcontact in de PV verdeler wordt geplugt?

Op dit vlak durf ik je wel advies te geven en dat is dat je toch echt een aparte groep (zeker met 10 panelen) moet gaan aanleggen. dus een nieuwe kabel met 3 aders x 2,5mm2 of nieuwe bedrading trekken door een loze buis.

De PV verdeler mag volgens mij niet meer los in het stopcontact (of evt. tot een bepaald wattage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
Jazsie schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:14:
[...]

Growatt is prima merk en de MIC 1000TL-X kan prima met die 2 Hyundai panelen die een hoger voltage hebben dan de andere type panelen.

De Goodwe heeft een nog lagere opstart spanning, wil je dus meer "zekerheid" hebben mbt opstarten, dan is de Goodwe een beter keus.

Verder is het meer persoonlijk, de Growatt heeft RS485 ansluiting, perfect als je lokaal data wilt uitlezen bv.
Top, het is gewoon zo'n no brainer!, voor ca 1500 euro , 2000Wp erbij leggen, dat verdien je met de huidige stroomprijzen in 2 jaar terug. :)

Ik reken even geen kosten voor montage materiaal/kabels. Daar eea toch tijdelijk is ga ik dat met een houten frame doen. Buitenkabel is prijzig, leg ik zelf wel aan ook. gelukkig nog vrije groepen in de meterkast. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Kaaschef schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:17:
begrijp alleen die Nominal DC Input Voltage (V) nog niet, 120 V voor de Growatt, 360 zelfs voor de Goodwe.

de panelen leveren 38,8 x 2 = 78 V , wat mis ik hier?

:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nominal DC input voltage is de spanning waarbij de omvormer het meest efficiƫnt is.
Dus in feite zou je dus voor 2 panelen voor de Growatt moeten gaan want die is het meest dichtbij de "Nominal DC Input Voltage".

Het scheelt echt beetje %, het is niet zo dat je op de Goodwe nu spontaan maar 50% efficiƫntie haalt.

Maar afgaande op de specificaties is de Growatt de betere keus.

Apart, de Goodwe specs die ik hebt zegt opstart spanning van 40V ipv 50V :+.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iDz8FmFA7tNsUaT8mIfcQld4jg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XEDKLye9DqqKizrWYnmbv9zE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Kaaschef schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:23:
[...]

Op dit vlak durf ik je wel advies te geven en dat is dat je toch echt een aparte groep (zeker met 10 panelen) moet gaan aanleggen. dus een nieuwe kabel met 3 aders x 2,5mm2 of nieuwe bedrading trekken door een loze buis.

De PV verdeler mag volgens mij niet meer los in het stopcontact (of evt. tot een bepaald wattage)
Waarom een aparte groep? Een bestaande groep met 3Ɨ2,5mm2 is volgens mij prima. Een PV verdeler mocht denk ik nooit via het stopcontact, maar moest altijd al via een vaste verbinding gerealiseerd worden. Wat cruciaal is, is dat er tussen meterkast en PV verdeler geen aftakkingen zijn. De PV verdeler heeft vervolgens een gezekerde groep naar de omvormer en een gezekerde groep naar de verbruikers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie

Dit hoef niet perse op de wasmachine groep al wordt dit vaak zo gedaan...

Als de stroomkabel die achter het schot ligt direct naar de groepenkast gaat kan dit gewoon.

Er moet inderdaad wel een verdeler komen, alleen ipv een stopcontact "voor de wasmachine" gaat het direct naar je voorzieningen (slaapkamers).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom

De vraag is waar die stroomkabel achter het schot vandaan komt. Als dat rechtstreeks uit de meterkast zonder aftakkingen is, kan dat. Als onduidelijk is waar die kabel van afgetakt is, dan kan het niet. En meestal komen leidingen uit de meterkast in buizen in een lasdoos. Niet als losse kabel.

Neem even aan dat overal, in de meterkast en in de nieuwe verdeler 16A zekeringen zitten, dan kan er nergens een hogere stroom lopen dan 16A en wordt er geen draad te heet en komt er geen brand. Maar als er ergens halverwege dat schot en de meterkast nog een aftakking zit, dan kan daar 32A lopen. 16A van je panelen Ʃn 16A uit je meterkast. Er gaat dan geen zekering uit, maar de draad bij die tussenliggende aftakking wordt veel te heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
kreeg een melding van een bedrijf dat veel alumiunium op was voor de plat dak montage
hier iemand ervaring mee?

wat is goekoopste ( niet zelfbouw ) systeem voor plat dak montage dat ook nog leverbaar is ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
FransvWoerkom schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 01:03:
[...]

De vraag is waar die stroomkabel achter het schot vandaan komt. Als dat rechtstreeks uit de meterkast zonder aftakkingen is, kan dat. Als onduidelijk is waar die kabel van afgetakt is, dan kan het niet. En meestal komen leidingen uit de meterkast in buizen in een lasdoos. Niet als losse kabel.

Neem even aan dat overal, in de meterkast en in de nieuwe verdeler 16A zekeringen zitten, dan kan er nergens een hogere stroom lopen dan 16A en wordt er geen draad te heet en komt er geen brand. Maar als er ergens halverwege dat schot en de meterkast nog een aftakking zit, dan kan daar 32A lopen. 16A van je panelen Ʃn 16A uit je meterkast. Er gaat dan geen zekering uit, maar de draad bij die tussenliggende aftakking wordt veel te heet.
Dat lijkt me niet, de stroom van je panelen loopt dan direct naar je aftakking (bv wasmachine). Er gaat dan geen 32A lopen. Maar als er dan kortsluiting zou ontstaan bij de wasmachine gaat het goed fout. . Het gaat erom dat de boel apart is afgezekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:28

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Maxwp schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 01:13:
kreeg een melding van een bedrijf dat veel alumiunium op was voor de plat dak montage
hier iemand ervaring mee?

wat is goekoopste ( niet zelfbouw ) systeem voor plat dak montage dat ook nog leverbaar is ;-)
Betonvoeten? Geen idee of dat nu ook nog echt het goedkoopste is.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
Kaaschef schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 04:20:
[...]

Dat lijkt me niet, de stroom van je panelen loopt dan direct naar je aftakking (bv wasmachine). Er gaat dan geen 32A lopen. Maar als er dan kortsluiting zou ontstaan bij de wasmachine gaat het goed fout. . Het gaat erom dat de boel apart is afgezekerd.
Jawel, want je kan namelijk 16A trekken van je panelen en nog eens 16A van je meterkast zonder dat een of beiden zekeringen eruit klappen.

Daarom mag er tussen de kabel in de meterkast en "PV verdeler" geen aftakking(en) zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
@Jazsie

Dankjewel. De 32 volt doelt op de VMPP, wat een waarde is waar de warmteweerstand al vanaf is gehaald als ik het goed begrijp?

Ik gebruik het volgende paneel als referentiemateriaal;
Trina Vertex- S 400 Wp Mono HC 1754Ɨ1096Ɨ30 mm
Warmtebeheer: https://www.warmtebeheer....SpUTdd1PVeuEaAsdtEALw_wcB
Datasheet: https://www.estg.eu/nl-nl...d/file/4755/product/4020/

Daar staat op pagina 2 zo'n P-V curve:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PStGAPDhqSIEPkYjsgoPC9puuwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zLfHETkEBdiV6NPayJOOjPSe.png?f=fotoalbum_large

Dan heb je bij 200W/m2 ~ 20v (en daar loop ik vast).
200W/m2 kun je berekenen met de hoek van je panelen richting een bepaalde winstreek? :+

Overdrijf ik of is het een kwestie van 4 panelen met ~32vmpp = opstartvoltage van 100 of lager van de omvormer om een ruime marge aan te houden :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Kaaschef schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 04:20:
[...]

Ik schreef dat er 32A KAN lopen zonder dat er een zekering uit gaat. Bijvoorbeeld als die kabel uit een doos op een andere verdieping komt waar toevallig een wasmachine, een wasdroger en een straalkacheltje op aangesloten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Rimco schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:37:
[...]

Betonvoeten? Geen idee of dat nu ook nog echt het goedkoopste is.
dat vind ik wat erg zwaar voor op het plat dak
alu of plastic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 12:47
kwdr schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:36:
[...]

Vandaag is Fluvius langsgeweest. Een eerste bezoek vroeg in de ochtend, spanningswaarden al op 241V terwijl de zonnepanelen in de wijk nog niet goed wakker waren. Grafiekjes getoond, zelf gemeten spanningen getoond en ook Fluvius had de spanningsniveaus van de laatste weken in een grafiek gezet. Zij meten dezelfde hoge spanningen maar bleven volgens hen wel binnen de wettelijke limieten. "Gemiddeld gezien zaten we wel aan de hoge kant".

De crux zit er hem in dat Fluvius de data per kwartiergemiddelde neemt, mijn omvormer neemt meer nauwkeurige data en schakelt zich uit bij een 253V piek zoals het hoort volgens de wet. De technieker beloofde terug te komen rond de middag om nog eens lokaal te meten als de zonnepanelen op volle kracht te zijn en er geen kwartiergemiddelde-effect is.

Bij zijn aankomst rond de middag, had mijn omvormer zich alweer in standby geplaatst zoals de laatste paar dagen. De technieker had de netwerksetup bekeken en ook aan de upstreamtransformator was het laagste spanningsniveau gedurende de dag meer dan 240V. Vanaf een grenswaarde van 239V bij de transformator, mogen ze intern de instructie geven om de basiswaarde van de transformator te verlagen.

Fingers crossed, zou 2-3 weken kunnen duren, maar op zich is er al erkenning van het probeem, een eerste stap.
Ook een case ingediend bij SMA en blijkbaar is de update van 30/08/2022 nadelig voor SMA STP toestellen...

Shadefix voorlopig uitgezet en de omvormer blijft nu wel doorproduceren over de middag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7amfcj0LSVTElxZAGet5Jj16hU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/koGXl2a2fd4VioCP2D6Bf4jQ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Maxwp schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:14:
[...]

dat vind ik wat erg zwaar voor op het plat dak
alu of plastic
Uhmzz, alu/plastic ga je uit eindelijk verzwaren met steen... kom je op het zelfde uit :9.

Gewoon op voorraad:
https://www.euro-electron...x-Fusion-montagemateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Jazsie schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:06:
[...]

Uhmzz, alu/plastic ga je uit eindelijk verzwaren met steen... kom je op het zelfde uit :9.

Gewoon op voorraad:
https://www.euro-electron...x-Fusion-montagemateriaal
die beton tegels verdeel je meer die beton voeten staat het merendeel op een paar cm2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Amtelode schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:13:
@Jazsie

Dankjewel. De 32 volt doelt op de VMPP, wat een waarde is waar de warmteweerstand al vanaf is gehaald als ik het goed begrijp?

[Afbeelding]

200W/m2 kun je berekenen met de hoek van je panelen richting een bepaalde winstreek? :+

Overdrijf ik of is het een kwestie van 4 panelen met ~32vmpp = opstartvoltage van 100 of lager van de omvormer om een ruime marge aan te houden :P
Het plaatje laat per hoeveelheid instraling het verband tussen paneelspanning en opgewekt vermogen zien. Je mag ervan uit gaan dat de omvormer zijn impedantie continue zo aanpast dat je in de knik van de curve zit. Daar zit telkens het maximale vermogen. De spanning per paneel is daar altijd rond de 35V; voor 1000 W/m2 instraling iets lager en voor 200 W/m2 instraling iets hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@Jazsie

[Afbeelding]

Waar lees jij ~20V? Ik lees nog altijd iets van ~32V :).

Verlaging (coƫfficiƫnt) van de voltage -Voc- door de hogere temperatuur is -0.25% per graad volgens de specs.

Makkelijkst is om te kijken naar de Vmpp en Voc. Vmpp bij minimum en Voc als maximum, doe je Voc x 1,2 zodat je dan veilig zit mbt maximale spanning op de koude dagen met zon (voorjaar).

Dus voor die Trina 400Wp paneel 4x:
Vmpp = 34.2 x 4 = 136.8V
Voc = 41.2 x 4 = 164.8V x 1.2 = 197.7V

Dus min = 136.8V en max = 197.7V.

Ofwel een omvormer nodig met een minimale opstart spanning van 136.8V en maximale ingangs spanning van 197.7V.

Uiteraard doe je er wijs aan om niet aan deze grens (min/max) te zitten maar -ruim- er binnen.
@Jazsie

Daar kan ik geen antwoord op geven, geen flauw idee hoe je dat berekent :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 15:32
Heeft er iemand enig idee wat er bij mijn installatie misloopt?

ik heb recent een installatie overgenomen met een Solax X1 1.5 (https://blijmetzonnepanel...x1-mini-x1-1-5-s-d-1500w/)

En 5x Benq 290W panelen.
Deze zijn geinstalleerd op een plat dak, naar het Westen georienteerd, maar met wel heel suboptimale schaduw.

Dat tijdens de schaduwperioden de opbrengst met deze setup miniem zou zijn had ik rekening mee gehouden, en was ook duidelijk te zien in de opbrengst.

De laatste twee dagen heb ik echter het volgende issue:
Op een bepaalde periode met veel schaduw loopt de opbrengst zeer sterk terug, tot de omvormer effectief niets meer levert.
Doordat er echter nog PV-power is (Logging geeft bijna constant 30W) blijft de omvormer en de logging actief.
Nadat de schaduw wegtrekt (En de panelen dus opnieuw vol in de zon liggen begint de omvormer echter niet opnieuw op te leveren.

Schakel ik de DC-zijde volledig af met de DC Switch op de omvormer en terug aan start hij netjes terug...
Ik vermoed dat hetzelfde zou gebeuren als hij 's avonds volledig inactief wordt,

Grafiekje gisteren, tussen 16:00 en tot 18:00 wanneer ik de DC-Switch handmatig een keer omzet geen opbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FLcoX3iA0HClxOXz6au42_NjMU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/imwqD1owWHYWucs9fbTShdjj.jpg?f=user_large

Vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nM-gnGzqL71ySemB6K4T0ToSYg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uag1jUNt6FhPhqTuxuwSu5hG.jpg?f=user_large

De loggingdata voor vandaag, om 13:27:50 loopt het fout:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-MdM89RdAYJBhhq9oc4lHopiEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JwOGUBGjIdQzDiLjOU87XiIT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
Hoe zit het ook al weer met terugleveren op een fase? Ik heb 3x 25A. Op fase 1 en fase 2 een omvormer.

Moet ik als salderen is afgelopen letterlijk de stroom van die 2 fasen direct 'opmaken/gebruiken' bij zonneschijn? Dus bijvoorbeeld wasmachine op fase 1 en vaatwasser op fase 2 aan?

Of telt de slimme meter alles bij elkaar op en mag ik de wasmachine en vaatwasser van bijvoorbeeld fase 3 halen zonder dat ik teruglever.

[ Voor 15% gewijzigd door fuzzyduck op 06-09-2022 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 15:12
fuzzyduck schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:01:
Hoe zit het ook al weer met terugleveren op een fase? Ik heb 3x 25A. Op fase 1 en fase 2 een omvormer.

Moet ik als salderen is afgelopen letterlijk de stroom van die 2 fasen direct 'opmaken/gebruiken' bij zonneschijn? Dus bijvoorbeeld wasmachine op fase 1 en vaatwasser op fase 2 aan?

Of telt de slimme meter alles bij elkaar op en mag ik de wasmachine en vaatwasser van bijvoorbeeld fase 3 halen zonder dat ik teruglever.
In Belgiƫ wordt het gewoon opgeteld.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 17:28
Wij hebben een 2700w (6x450wp) installatie op een goodwe 2000-XS (Max ac vermogen op 2200).

Ik mis een goede 500w door de omvormer.
Nu wil ik de huidige omvormer verkopen, wat geld bijleggen en een goodwe 2500-XS (Max ac 2750) of 3000-XS aanschaffen.

Is het dan beter/efficiƫnter om de 2500 aan te schaffen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:15

de Peer

under peer review

Signs schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:59:
Wij hebben een 2700w (6x450wp) installatie op een goodwe 2000-XS (Max ac vermogen op 2200).

Nu wil ik de huidige omvormer verkopen, wat geld bijleggen en een goodwe 2500-XS (Max ac 2750) of 3000-XS aanschaffen.

als je aangeeft 500w te missen. Ja dan is 2500 efficiƫnter/beter dan 3000.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:47
de Peer schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:08:
als je aangeeft 500w te missen. Ja dan is 2500 efficiƫnter/beter dan 3000.
Hij mist 500W op zijn huidige 2 kW omvormer. 2500W lijkt dus genoeg, en is dan over het algemeen iets efficiënter als een 3 kW omvormer. Verschil zal klein zijn. Maar de meerprijs van de 3000 terugverdienen zal een hele uitdaging worden (vooral omdat die paar kW die je misschien ooit mist zullen vallen op een tijd dat de stroom goedkoop wordt). Eerlijk gezegd vraag ik me af of @Signs die nieuwe omvormer überhaupt wel terugverdient.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
Jazsie schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:30:
[...]

Waar lees jij ~20V? Ik lees nog altijd iets van ~32V :).

Verlaging (coƫfficiƫnt) van de voltage -Voc- door de hogere temperatuur is -0.25% per graad volgens de specs.

Makkelijkst is om te kijken naar de Vmpp en Voc. Vmpp bij minimum en Voc als maximum, doe je Voc x 1,2 zodat je dan veilig zit mbt maximale spanning op de koude dagen met zon (voorjaar).

Dus voor die Trina 400Wp paneel 4x:
Vmpp = 34.2 x 4 = 136.8V
Voc = 41.2 x 4 = 164.8V x 1.2 = 197.7V

Dus min = 136.8V en max = 197.7V.

Ofwel een omvormer nodig met een minimale opstart spanning van 136.8V en maximale ingangs spanning van 197.7V.

Uiteraard doe je er wijs aan om niet aan deze grens (min/max) te zitten maar -ruim- er binnen.

[...]

Daar kan ik geen antwoord op geven, geen flauw idee hoe je dat berekent :+.
20volt... Ik zal je meenemen op reis. Ergens in mijn hoofd, ook wel het "aan elkaar geplakte spaghetti gedeelte" genoemd, afgekort naar puinzooi.... :*)

Het had te maken met een opstart voltage van 80volt / 4 panelen = 20 volt.
Als je in het plaatje bij 20V omhoog gaat bij de 200W/m2 lijn kom je ongeveer uit op ~50watt.

Ik dacht dat je moest berekenen wanneer je 50watt zou halen met een bepaalde hoek t.o.v. de zon zodat je wist wanneer je ongeveer die 20 volt per paneel zou halen en je omvormer op zou starten.

Dat zo ongeveer.

Bedankt voor je mooie uitleg _/-\o_ .

Als ik echter rekening hou met de verplichte afstand tot nok en dakranden, kan ik aan de zuid zijde maar 1 of 2 panelen kwijt.
Dat wordt denk ik heel lastig om daar een omvormer voor te zoeken.

Zou je in zo'n geval die twee zuid panelen een micro-omvormer kunnen geven en de gehele noord-zijde geen micro omvormer?
Gewoon een brainfart, zelf dacht ik om of de afstandsregels aan mijn laars te lappen, of om alleen de noordzijde vol te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Maxwp schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:26:
[...]
die beton tegels verdeel je meer die beton voeten staat het merendeel op een paar cm2
valt wel mee als ik deze zie: https://www.degrootbeton....nnepaneel-steun-plat-dak/
Veel mensen gebruiken betonvoeten. En anders leg je er een paar betontegels onder :)

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 06-09-2022 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
Jazsie schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:59:
[...]

Jawel, want je kan namelijk 16A trekken van je panelen en nog eens 16A van je meterkast zonder dat een of beiden zekeringen eruit klappen.

Daarom mag er tussen de kabel in de meterkast en "PV verdeler" geen aftakking(en) zitten.
@FransvWoerkom

ja natuurlijk, dan loopt er 32A op de aftakker (bv wasmachine) in dit geval, even niet aangedacht. thanks voor de correctie/aanvulling.

[ Voor 4% gewijzigd door Kaaschef op 06-09-2022 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-04-2024
Ik heb 10 2ehands 250Wp panelen gekregen met een omvormer die ik wil gaan inzetten voor een low budgetprojectje op een golfplaten dak <10°.
Ik zit naar montagemateriaal te kijken maar dat is echt teringduur. Nu ben ik volgens mij eerder in dit topic hele goedkope clips tegengekomen. Zoiets als in de afbeelding maar dan gewoon van gezet rvs plaatstaal of aluminium. Ze waren ook langer maar met een veel smaller geul volgens mij, zodat je ze gewoon met een spaanplaatschroef kan vastzetten (wil tuinhouten regels bevestigen op het golfplaten dak en daar de panelen op leggen). Ook mag de tussen afstand niet teveel zijn omdat het dak ook maar 10m lang is. Het maakt niet zoveel uit hoe het eruit ziet want ligt toch buiten het zicht en binnen een aantal jaar ben ik van plan om die schuur af te breken en iets nieuws te bouwen.

Weet iemand waar dit soort clips te krijgen zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlpVrqENQAZ9LafWWGzFa4H43RE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I25OtcHKjTxdyLxHp2VkQQ3S.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
FORZAM schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:43:

ik heb recent een installatie overgenomen met een Solax X1 1.5 (https://blijmetzonnepanel...x1-mini-x1-1-5-s-d-1500w/)

En 5x Benq 290W panelen.
Deze zijn geinstalleerd op een plat dak, naar het Westen georienteerd, maar met wel heel suboptimale schaduw.

Dat tijdens de schaduwperioden de opbrengst met deze setup miniem zou zijn had ik rekening mee gehouden, en was ook duidelijk te zien in de opbrengst.

Op een bepaalde periode met veel schaduw loopt de opbrengst zeer sterk terug, tot de omvormer effectief niets meer levert.
Doordat er echter nog PV-power is (Logging geeft bijna constant 30W) blijft de omvormer en de logging actief.
Nadat de schaduw wegtrekt (En de panelen dus opnieuw vol in de zon liggen begint de omvormer echter niet opnieuw op te leveren.

Schakel ik de DC-zijde volledig af met de DC Switch op de omvormer en terug aan start hij netjes terug...
Ik vermoed dat hetzelfde zou gebeuren als hij 's avonds volledig inactief wordt,

Grafiekje gisteren, tussen 16:00 en tot 18:00 wanneer ik de DC-Switch handmatig een keer omzet geen opbrengst:
[Afbeelding]

Vandaag:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Irritant probleem. Hier ook maar dan in de ochtend bij het opstarten, soms weken geen last van en dan spontaan 2x in de week...

Oplossing; ander omvormer liefst met schaduw "fix"... alternatief zou meer of panelen met hogere Wp (maar dat kan ik niet bevestigen).
Amtelode schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:04:
[...]

20volt... Ik zal je meenemen op reis. Ergens in mijn hoofd, ook wel het "aan elkaar geplakte spaghetti gedeelte" genoemd, afgekort naar puinzooi.... :*)

Het had te maken met een opstart voltage van 80volt / 4 panelen = 20 volt.
Als je in het plaatje bij 20V omhoog gaat bij de 200W/m2 lijn kom je ongeveer uit op ~50watt.

Ik dacht dat je moest berekenen wanneer je 50watt zou halen met een bepaalde hoek t.o.v. de zon zodat je wist wanneer je ongeveer die 20 volt per paneel zou halen en je omvormer op zou starten.

Dat zo ongeveer.

Bedankt voor je mooie uitleg _/-\o_ .

Als ik echter rekening hou met de verplichte afstand tot nok en dakranden, kan ik aan de zuid zijde maar 1 of 2 panelen kwijt.
Dat wordt denk ik heel lastig om daar een omvormer voor te zoeken.

Zou je in zo'n geval die twee zuid panelen een micro-omvormer kunnen geven en de gehele noord-zijde geen micro omvormer?
Gewoon een brainfart, zelf dacht ik om of de afstandsregels aan mijn laars te lappen, of om alleen de noordzijde vol te leggen.
Je panelen halen heel snel de Voc, vervolgens gaat je omvormer MPPT doen. Ofwel de juiste belasting/voltage verhouding. Zelfs bij 50 watt zal de voltage rond de Vmpp liggen of hoger door de MPPT.

Ik zou inderdaad -zeker bij 1 paneel- gewoon voor micro omvormer gaan.
BIj 2 panelen zou ik het proberen mits je al een omvormer hebt met 2 trackers en de voltage binnen bereik zijn, anders ook gewoon hier een micro omvormer (micro omvormer is zo gekocht, dus tja testen zou ik eerst doen).

Noordzijde idd gewoon op een string omvormer.

PS: zou toch rekening houden mbt afstand, ken mensen die dit ook aan hun laars gelapt hebben maar daarbij ook bij storm ook schade hebben opgelopen... het *kan* dus mis gaan.
Longrun schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:54:
Ik heb 10 2ehands 250Wp panelen gekregen met een omvormer die ik wil gaan inzetten voor een low budgetprojectje op een golfplaten dak <10°.
Ik zit naar montagemateriaal te kijken maar dat is echt teringduur. Nu ben ik volgens mij eerder in dit topic hele goedkope clips tegengekomen. Zoiets als in de afbeelding maar dan gewoon van gezet rvs plaatstaal of aluminium. Ze waren ook langer maar met een veel smaller geul volgens mij, zodat je ze gewoon met een spaanplaatschroef kan vastzetten (wil tuinhouten regels bevestigen op het golfplaten dak en daar de panelen op leggen). Ook mag de tussen afstand niet teveel zijn omdat het dak ook maar 10m lang is. Het maakt niet zoveel uit hoe het eruit ziet want ligt toch buiten het zicht en binnen een aantal jaar ben ik van plan om die schuur af te breken en iets nieuws te bouwen.

Weet iemand waar dit soort clips te krijgen zijn?
[Afbeelding]
Wat is duur?

https://www.stralendgroen.nl/product/solarstell-middenklem/ (niet op voorraad)
of
https://www.euro-electron...-1003022-module-klemplaat (wel op voorraad)
nog betere prijs:
https://e-altamira.nl/nl_...-aluminium-6060-gat-M8/89

Misschien niet precies wat je zoekt maar kan je er wel wat mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
Jazsie schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:32:
[...]

Irritant probleem. Hier ook maar dan in de ochtend bij het opstarten, soms weken geen last van en dan spontaan 2x in de week...

Oplossing; ander omvormer liefst met schaduw "fix"... alternatief zou meer of panelen met hogere Wp (maar dat kan ik niet bevestigen).
Heb je dit ook met een Solax omvormer?
Ik vrees dat in mijn geval microomvormers beter geweest waren, maar dit is nu eenmaal een budget-setje 2dehands geweest.

Vanavond de omvormer eens aan AC-zijde afgekoppeld, en direct na opnieuw aankoppelen begon hij terug op te leveren.

Het lijkt dus echt gewoon een software-issue te zijn dat hij de weg kwijt raakt op een bepaald moment...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
hoe bereken je ook weer het oppervlakte van de panelen als deze onder een bepaalde hoek staan zeg 15 graden
moet 1m22 tussen de panelen ( plat dak ) houden aan afstand vanaf de voorkant van de een tot de voorkant van de daar achter liggende
maar ben even aan het kijken hoeveel ik er kwijt kan
maar een paneel van 1m72 bij 1,1 neemt zelf niet dat oppervlakte ook daardwerkelijk in beslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
FORZAM schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:43:

En 5x Benq 290W panelen.

[Afbeelding]

Vandaag:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je de handleiding? Heb je naar de lampjes gekeken?

https://www.technea.nl/wp...uikershandleiding-min.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Maxwp schreef op woensdag 7 september 2022 @ 00:10:
hoe bereken je ook weer het oppervlakte van de panelen als deze onder een bepaalde hoek staan zeg 15 graden
moet 1m22 tussen de panelen ( plat dak ) houden aan afstand vanaf de voorkant van de een tot de voorkant van de daar achter liggende
maar ben even aan het kijken hoeveel ik er kwijt kan
maar een paneel van 1m72 bij 1,1 neemt zelf niet dat oppervlakte ook daardwerkelijk in beslag
Je bedoelt de verticale projectie van het schuine paneel op je dak? Breedte (1,10m) vermenigvuldigen met cosinus van de hellinghoek. Bij 15° is de cosinus 0,966.

Je kunt de panelen natuurlijk steiler zetten, maar dan moeten ze verder uit elkaar dan die 1,22m.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Signs schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:59:

De 500W piekvermogen die je mist door een omvormer die 2200W kan leveren, zijn incidentele pieken. Die pieken zijn kort en zeldzaam en tellen nauwelijks mee in je jaaropbrengst. Het is niet zo dat je bij een theoretische jaaropbrengst van 2700kWh nu 500kWh misloopt. Ik denk eerder tussen de 10 en 100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FORZAM
Ja, die heb ik, en heb ik nagekeken.
Hij geeft geen foutmelding, en de lampjes blijven in de stand staan voor "Normaal" met 25% opbrengst.

Pas wanneer ik zelf een error forceer (Mains lost, door de AC zijde af te sluiten) geeft hij dat aan met de lampjes, en komt dat ook mooi in de log, en krijg ik daar een e-mail alert over.

Na het terug verbinden aan de AC zijde gaat hij dan even in "Controleren" om dan terug beginnen te leveren in "Normaal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Longrun schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:54:
[...]
Kijk ook eens in Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen voor DIY inspiratie.

Ik heb 3 panelen op de schuur gelegd en voeten van betonnen stapelblokken gemaakt (schuine kant aan geslepen). Als klem heb ik SolarStell eindklemmen en middenklemmen gebruikt. Vastgezet met een lange RVS houtschroef (6x80 o.i.d.?) in een plug in de steen. Deze methode: Ophidian in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 07-09-2022 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 16:09

pvr

Ik zit met een vraag over zonnepanelen.
Mijn schoonmoeder, 80 jaar oud, woont op een hoekhuis, en de woning is vorig jaar geĆÆsoleerd met spouwisolatie en vloerisolatie.
In de kozijnen zit thermopane.
Verbruik gas vorig jaar 1500 kub
Verbruik elektriciteit 1800 kwh
Nu wil mijn schoonmoeder die alleen woont, nog zo lang mogelijk in haar huis blijven wonen.
Ze kan het veroorloven om zonnepanelen te nemen.

Mijn vraag is, zouden wij deze stap nemen, om nog zonnepanelen te nemen?

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:38
pvr schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:29:
...
Waarom niet? Als er zonnepanelen liggen dan heeft dat een toegevoegde waarde voor het huis en over drie jaar zijn de kosten terugverdiend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:52
I.v.m. ons plan voor een solar veranda heb ik een topic gemaakt. Graag zou ik advies & aanvullingen krijgen.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
FORZAM schreef op woensdag 7 september 2022 @ 06:19:
[...]

Ja, die heb ik, en heb ik nagekeken.
Hij geeft geen foutmelding, en de lampjes blijven in de stand staan voor "Normaal" met 25% opbrengst.

Pas wanneer ik zelf een error forceer (Mains lost, door de AC zijde af te sluiten) geeft hij dat aan met de lampjes, en komt dat ook mooi in de log, en krijg ik daar een e-mail alert over.

Na het terug verbinden aan de AC zijde gaat hij dan even in "Controleren" om dan terug beginnen te leveren in "Normaal".
Zoals je zelf al dacht, zit er dus een fout in de mpp tracker. Hij zou gezien de ruim voldoende PV spanning makkelijk kunnen proberen de stroom te verhogen om een nieuw mp punt te vinden.

Misschien kun je de oorspronkelijke leverancier/importeur (Technea?) raadplegen. Ik denk dat er 10 jaar garantie op zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
FORZAM schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:55:
[...]

Heb je dit ook met een Solax omvormer?
Ik vrees dat in mijn geval microomvormers beter geweest waren, maar dit is nu eenmaal een budget-setje 2dehands geweest.

Vanavond de omvormer eens aan AC-zijde afgekoppeld, en direct na opnieuw aankoppelen begon hij terug op te leveren.

Het lijkt dus echt gewoon een software-issue te zijn dat hij de weg kwijt raakt op een bepaald moment...
Ja en Omnik.

Probleem zit in de MPPT tracker "software/hardware" zoals @FransvWoerkom al zei.

Bij Omnik zie dat hij gaat terug tellen en blijft vervolgens op 0sec hangen.
Bij Solax zie je inderdaad niks behalve dat het vermogen tussen de 0-25% is.

Enige oplossing bij mij was DC of AC kant onderbreken en weer opnieuw opstarten, of ander omvormer.
Meer panelen zodat de verhouding beter is zou ook helpen maar zoals vermeld kan ik dat niet bevestigen.

Omnik is failliet dus geen updates, Solax kan je proberen te updaten indien beschikbaar...
pvr schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:29:
Ik zit met een vraag over zonnepanelen.
Mijn schoonmoeder, 80 jaar oud, woont op een hoekhuis, en de woning is vorig jaar geĆÆsoleerd met spouwisolatie en vloerisolatie.
In de kozijnen zit thermopane.
Verbruik gas vorig jaar 1500 kub
Verbruik elektriciteit 1800 kwh
Nu wil mijn schoonmoeder die alleen woont, nog zo lang mogelijk in haar huis blijven wonen.
Ze kan het veroorloven om zonnepanelen te nemen.

Doen, al zakt de prijs van energie. Alles wat je zelf opwekt hoef je niet te betalen, nu nog beter ivm salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
FransvWoerkom schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:51:
[...]

Zoals je zelf al dacht, zit er dus een fout in de mpp tracker. Hij zou gezien de ruim voldoende PV spanning makkelijk kunnen proberen de stroom te verhogen om een nieuw mp punt te vinden.

Misschien kun je de oorspronkelijke leverancier/importeur (Technea?) raadplegen. Ik denk dat er 10 jaar garantie op zit.
Hartelijk dank voor het meedenken, ik zit dus ondanks m'n beperktere kennis van de mateire op het juiste spoor.

Ik kijk het nog even aan hoe hij het blijft doen. Uiteindelijk heb ik natuurlijk een niet echt geschikte opstelling (Want, geen Shadefix programma in de omvormer) voor de huidige situatie.
Als hij het dus alleen in de uitzonderlijke omstandigheden zoals ze er nu zijn (Van een bak zonlicht naar ineens veel schaduw op 2 panelen) doet valt daar misschien nog mee te leven. In de maanden met hoge productie staat de zon hoog genoeg aan de hemel om dat issue niet te hebben.

ik zoek ondertussen nog even uit of er via de webinterface van de omvormer een soort reboot mogelijk is, dat zou ook wel te automatiseren vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Ik ben voor iemand aan het kijken voor zijn schuur, hij had zelf al zitten tekenen in sketchup en dacht dat hij 16 panelen kwijt kon, maar nu komt het: om dat te bereiken zou het systeem oost-west moeten zijn, maar dan met de ene zijde portretstand 10 panelen in de rij en de andere er tegenaan liggend/landscape 6 panelen. Mijn standaard montagesystemen/software wil dit niet. Toch blijft deze persoon erbij dat het zo moet zoals hij het heeft bedacht of dat sketchup aangeeft. Een oost-west systeem kan dit niet omdat de paneelafstand anders is voor portret of liggend. Puzzelen dus en de software wil niet meewerken.

Kan ik dit met losse rijen van een Zuidsysteem oplossen en die dan tegen elkaar plaatsen? Bv. met Vandervalk, maar andere merken mag ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Luiaard op 07-09-2022 13:21 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
Mag een je een optimizer ook alleen op 1 of 2 panelen plaatsen in een string (van 11 stuks)?

Zo ja, Hoe weet die optimizer dan 'hoe hij moet optimizen' als hij geen data heeft van de andere panelen/omvormer?

Voor de beeldvorming: Ik heb een 10e paneel toegevoegd en in het najaar ga ik daar schaduw op krijgen. Ik kan hem uit de string halen, of voorzien van een optimizer

[ Voor 28% gewijzigd door fuzzyduck op 07-09-2022 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
fuzzyduck schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:40:
Mag een je een optimizer ook alleen op 1 of 2 panelen plaatsen in een string (van 11 stuks)?

Zo ja, Hoe weet die optimizer dan 'hoe hij moet optimizen' als hij geen data heeft van de andere panelen/omvormer?

Voor de beeldvorming: Ik heb een 10e paneel toegevoegd en in het najaar ga ik daar schaduw op krijgen. Ik kan hem uit de string halen, of voorzien van een optimizer
Dat is inderdaad een interessante kwestie. Ik gok dat de optimiser de kortsluitstroom van de string bepaalt en zelf die stroom ook gaat opwekken m.b.v. het paneel. Of als het paneel daarvoor te weinig vermogen levert, een kortsluiting vormen. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de omvormer met MPPT.
Misschien weet iemand anders hoe het echt zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat doet een "domme" tigo optimizer idd, hij zorgt dat het paneel in kwestie optimaal produceert voor de (schaduw)situatie en past de externe voltage/stroomsterkte aan aan wat de string nodig heeft.
Although bypass diodes somewhat lessen the effects of shading, the Tigo optimizer recovers more lost energy, thereby increasing energy production. The optimizer calculates the maximum power point of its connected module by using patented software algorithms. The optimizer "senses" a reduction in current caused by some shading. It adjusts this module's current to reflect the correct ā€œvirtualā€ resistance for each module, thus preventing the lower producing module from dragging down the production of the higher producing modules in the string.
Overigens als je een omvormer heeft die aan shadowtracking doet, kan je het ook zonder optimizer doen. De bypass diodes kunnen dit ook prima oplossen (Ik neem aan dat het schaduw van een gebouw is ofzo). Optimizers zijn alleen nodig als je complexe schaduw (boom ofzo) hebt (dan doen de bypass diodes het een stuk minder goed).

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 07-09-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariusV
  • Laatst online: 08:34
Onlangs is bij ons een indak zonnepaneelsysteem opgeleverd met een maximale opbrengst van 13.580 Wp. Hierachter zit een 3 fase omvormer (hybride omvormer van Goodwe).Deze is vanuit ons bijgebouw via de werkschakelaar rechtstreeks met de hoofdaansluiting in onze woning verbonden en is afgezekerd met een Hager 25A 30mA aardlekautomaat (hoofdaansluiting 3* 35A). Deze automaat is door de elektricien in de hoofdkast gemonteerd. De leverancier van de panelen en omvormer heeft aangegeven dat het een 300mA automaat dient te zijn.

Je raadt het al: bij de eerste mist/regen schakelt de automaat uit vanwege te hoge lekstroom door condens. De oplossing is een 300mA automaat. De elektricien zegt dat een 300mA in een huisinstallatie volgens de NEN1010 niet is toegestaan en wil het alleen omwisselen en plaatsen als ik/de PV leverancier per mail verklaart dit expliciet te verzoeken ondanks zijn waarschuwing dat dit niet is toegestaan.

Aangezien de NEN1010 nergens (kosteloos) is in te zien, heb ik rondgezocht en gevraagd: Alles en iedereen vertelt mij dat een 100mA of 300mA automaat wel degelijk is toegestaan, mits het een gesloten circuit betreft, zonder andere aansluitingen zoals wandcontactdozen ed.en dat er wel een hogere tolerantie in moƩt omdat bijna alle moderne omvormers trafo-loos zijn en er een hogere lekstroom kan optreden dan 30mA door condensvorming rond de panelen. Deze lekstroom kan bij veel panelen behoorlijk oplopen.

Ik zit als klant nu in een hele irritante discussie die ik eigenlijk niet okay vind.

Is er iemand op het forum die de NEN1010 regels omtrent PV systemen goed kent (ik begrijp dat het om hoofdstuk 712 gaat?), die mij hier uitsluitsel over kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
JvS schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:45:
Dat doet een "domme" tigo optimizer idd, hij zorgt dat het paneel in kwestie optimaal produceert voor de (schaduw)situatie en past de externe voltage/stroomsterkte aan aan wat de string nodig heeft.

[...]

Overigens als je een omvormer heeft die aan shadowtracking doet, kan je het ook zonder optimizer doen. De bypass diodes kunnen dit ook prima oplossen (Ik neem aan dat het schaduw van een gebouw is ofzo). Optimizers zijn alleen nodig als je complexe schaduw (boom ofzo) hebt (dan doen de bypass diodes het een stuk minder goed).
Ik heb een paneel die een veeg schaduw krijgt van een rookgasafvoer van de buurman. Over het onderste deel van het paneel in portrait modus.

Hebben alle pv panelen bypass diodes? En/of moet ik shadow tracking aanzetten in najaar/winter en weer uitzetten in voorjaar zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:15

de Peer

under peer review

fuzzyduck schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:22:
[...]

Ik heb een paneel die een veeg schaduw krijgt van een rookgasafvoer van de buurman. Over het onderste deel van het paneel in portrait modus.

Hebben alle pv panelen bypass diodes?
Ja volgens mij wel, maar helaas zitten die in de lengterichting, dus loodrecht op wat wenselijk is voor jou.
En/of moet ik shadow tracking aanzetten in najaar/winter en weer uitzetten in voorjaar zomer?
Je zou het eens kunnen proberen, of het wat uithaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
ThinkPad schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:42:
[...]

Kijk ook eens in Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen voor DIY inspiratie.

Ik heb 3 panelen op de schuur gelegd en voeten van betonnen stapelblokken gemaakt (schuine kant aan geslepen). Als klem heb ik SolarStell eindklemmen en middenklemmen gebruikt. Vastgezet met een lange RVS houtschroef (6x80 o.i.d.?) in een plug in de steen. Deze methode: Ophidian in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Dat is een mooie opstelling voor een plat dak en nog eens goedkoop ook! Helaas heb ik een golfplatendak onder een hoek en wil deze extra belasting niet toevoegen want daar is het dak niet op berekend. De panelen zelf wegen ook al 200kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
de Peer schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:27:
[...]

Ja volgens mij wel, maar helaas zitten die in de lengterichting, dus loodrecht op wat wenselijk is voor jou.

[...]

Je zou het eens kunnen proberen, of het wat uithaalt.
Ik zal eens 2 strakblauwe winter dagen vergelijken idd.

Nog een vraagje. Kan je ook 2 panelen op een optimizer aansluiten in serie? Ik heb een andere string op de schuur waar dat ideaal zou zijn. Scheelt er weer een :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
Jazsie schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:32:
[...]

[...]

Je panelen halen heel snel de Voc, vervolgens gaat je omvormer MPPT doen. Ofwel de juiste belasting/voltage verhouding. Zelfs bij 50 watt zal de voltage rond de Vmpp liggen of hoger door de MPPT.

Ik zou inderdaad -zeker bij 1 paneel- gewoon voor micro omvormer gaan.
BIj 2 panelen zou ik het proberen mits je al een omvormer hebt met 2 trackers en de voltage binnen bereik zijn, anders ook gewoon hier een micro omvormer (micro omvormer is zo gekocht, dus tja testen zou ik eerst doen).

Noordzijde idd gewoon op een string omvormer.

PS: zou toch rekening houden mbt afstand, ken mensen die dit ook aan hun laars gelapt hebben maar daarbij ook bij storm ook schade hebben opgelopen... het *kan* dus mis gaan.

[...]

Wat is duur?

https://www.stralendgroen.nl/product/solarstell-middenklem/ (niet op voorraad)
of
https://www.euro-electron...-1003022-module-klemplaat (wel op voorraad)
nog betere prijs:
https://e-altamira.nl/nl_...-aluminium-6060-gat-M8/89

Misschien niet precies wat je zoekt maar kan je er wel wat mee...
Bedankt! zal hier ook eens voor gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
MariusV schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:00:
Onlangs is bij ons een indak zonnepaneelsysteem opgeleverd met een maximale opbrengst van 13.580 Wp. Hierachter zit een 3 fase omvormer (hybride omvormer van Goodwe).Deze is vanuit ons bijgebouw via de werkschakelaar rechtstreeks met de hoofdaansluiting in onze woning verbonden en is afgezekerd met een Hager 25A 30mA aardlekautomaat (hoofdaansluiting 3* 35A). Deze automaat is door de elektricien in de hoofdkast gemonteerd. De leverancier van de panelen en omvormer heeft aangegeven dat het een 300mA automaat dient te zijn.

Je raadt het al: bij de eerste mist/regen schakelt de automaat uit vanwege te hoge lekstroom door condens. De oplossing is een 300mA automaat. De elektricien zegt dat een 300mA in een huisinstallatie volgens de NEN1010 niet is toegestaan en wil het alleen omwisselen en plaatsen als ik/de PV leverancier per mail verklaart dit expliciet te verzoeken ondanks zijn waarschuwing dat dit niet is toegestaan.

Aangezien de NEN1010 nergens (kosteloos) is in te zien, heb ik rondgezocht en gevraagd: Alles en iedereen vertelt mij dat een 100mA of 300mA automaat wel degelijk is toegestaan, mits het een gesloten circuit betreft, zonder andere aansluitingen zoals wandcontactdozen ed.en dat er wel een hogere tolerantie in moƩt omdat bijna alle moderne omvormers trafo-loos zijn en er een hogere lekstroom kan optreden dan 30mA door condensvorming rond de panelen. Deze lekstroom kan bij veel panelen behoorlijk oplopen.

Ik zit als klant nu in een hele irritante discussie die ik eigenlijk niet okay vind.

Is er iemand op het forum die de NEN1010 regels omtrent PV systemen goed kent (ik begrijp dat het om hoofdstuk 712 gaat?), die mij hier uitsluitsel over kan geven?
30mA is inderdaad de max voor in een huis. Echter voor je PV omvormer mag je wel 100/300mA plaatsen.

Wel moet je zorgen dat deze aardlekschakelaar enkel gebruikt wordt voor je PV omvormer en mag je niet delen met "normale" huis groepen. Precies zoals je al zelf aangaf een gesloten circuit tussen aardlekschakelaar en PV omvormer.

Meest makkelijke is dan ook om te gaan voor een aardlekautomaat, dan hoef je niet nog een aparte automaat erbij te zetten.

Aangezien er nu al een aardlekautomaat zit kan je deze makkelijk vervangen.

Als goed is staat het in de handleiding van de PV geschreven, lijkt mij genoeg info?

Lekstroom is ongeveer 10mA per 1kWP, dus in jouw geval is 140mA lekstroom geen uitzondering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

fuzzyduck schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:37:
[...]

Ik zal eens 2 strakblauwe winter dagen vergelijken idd.

Nog een vraagje. Kan je ook 2 panelen op een optimizer aansluiten in serie? Ik heb een andere string op de schuur waar dat ideaal zou zijn. Scheelt er weer een :)
Op TIGO's volgens de beschrijving niet. Ze hebben er wel eentje die geschikt is voor twee panelen: TS4-A-2F

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Weet iemand een website waar je ervaringen kan delen over PV-installateurs? Op Google heb ik een review geplaatst over mijn installateur, maar blijkbaar kan mijn installateur die verwijderen. Zondag geplaatst, maar staat er nu niet meer op.

Ik had hem 2 van de 5 sterren gegeven met dit verhaal:
[Installateur] gaf aan dat er maar 6 maanden garantie zit op de installatie. Mijn zonnepanelen raakte na 3,5 jaar defect en het heeft mij een hoop tijd en gedoe gekost om garantie te krijgen. Inclusief aangetekende brief van een jurist.

In mei 2018 heeft [Installateur] zonnepanelen inclusief installatie op mijn woning opgeleverd. Het gaat om 26 zonnepanelen van het merk CSUN. Helaas gaf in oktober 2021 de omvormer de melding 'aardfout'. De oorzaak bleek delaminatie van de CSUN zonnepanelen, een productiefout.

[Installateur] gaf aan dat er maar 6 maanden garantie zat op "installatiegarantie", en dat hij daarom de zonnepanelen niet ging vervangen op mijn dak. Ik mocht wel de zonnepanelen zelf van het dak halen en langsbrengen... De installatie lag er pas 3,5 jaar en is dus door [Installateur] zelf op het dak geĆÆnstalleerd.

Na een paar maanden aan het lijntje te zijn gehouden heb ik een jurist ingeschakeld en die heeft [Installateur] wel in beweging kunnen krijgen tot het verlenen van garantie. Uiteindelijk zijn alle 13 zonnepanelen op noord vervangen in februari 2022. Deze installatie doet het goed. De overige panelen op zuid lijken niet aangedaan te zijn door delaminatie.

22 oktober 2021 eerste melding van aardfout.
28 februari 2022 zijn de panelen vervangen.

Uiteindelijk is het wel opgelost, maar ik had het (veel) sneller verwacht en zonder tussenkomst van een jurist.
Lijkt me geen bijzondere review toch?
De review zie ik nog wel in mijn account, maar is niet meer gepubliceerd onder het bedrijfsaccount van [Installateur].

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 08-09-2022 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Vervelend @Dre, ik heb geen idee waar je reviews kunt plaatsen. Maar wel bedankt voor het delen van deze ervaring. Het toont aan dat Google reviews in het algemeen in feite waardeloos zijn. Niet vanwege de reviews die erop staan, maar vanwege de verwijderde reviews als deze. Als je je ervaring niet op een eerlijke, fatsoenlijke manier mag delen, dan is Google geen geschikt platform.

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Ik heb momenteel 11 panelen op west liggen, aangesloten op 1 string van de GoodWe GW3600D-NS (datasheet).
Nu overweeg ik 4 panelen op de oostzijde erbij te plaatsen, en deze op de andere string aan te sluiten.
De string komt daarmee boven het minimale startvoltage van 120v.

Enkel zegt mijn installateur dat bij deze GoodWe omvormer de strings redelijk gelijk verdeeld dienen te worden, bijv 6+6 panelen of 5+6 panelen :?
Waarom zou dat bij een omvormer met 2 strings en MPP tracker per string het geval moeten zijn?

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Tutti-frutti
Die installateur snapt er niks van inderdaad.
Gewoon doen dus.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-09-2022 09:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• fuzzyduck
JvS schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:55:
[...]

Op TIGO's volgens de beschrijving niet. Ze hebben er wel eentje die geschikt is voor twee panelen: TS4-A-2F
Ik heb via Marktplaats een HoneyBee 400 gekocht. Zal morgen wel komen. Ik ga die eens testen in het najaar op blauwe dagen zodra ik schaduw van het pijpje heb op dat ene paneel. Een dag met, een dag zonder.

Als dat werkt en de markt een beetje bekoeld is dan ga ik ook nadenken over de schuur. Daar kan ik ze zeker gebruiken ook.

• BarryH
  • Laatst online: 17:44
Wellicht al eerder langsgekomen, maar kon het niet vinden (ook niet in deel 10):

Er was een tijdje geleden in het nieuws dat het stroomnet ontregelt kan worden door op afstand omvormers uit te zetten via een hack.

Kan ik (b.v. in mijn router) instellen dat mijn omvormer wel naar buiten data kan sturen, maar geen data kan ontvangen (b.v. firmware updates etc)?
(excuses voor een randje-on-topic-post)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Pagina: 1 ... 13 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren