Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 19:23
In onze huidige situatie hebben we 5620 watt piek verspreidt over het dak van het huis (2820 wp) en een oost west opsteling op de carport (2800 wp) en dit dekt ons jaarverbruik af. Dit zit op een solaredge se3680h en die wordt dus goed benut. Vanaf grofweg augustus t/m april hebben we last van schaduw op de carport. Deze schaduw kruipt naarmate de zon lager komt te staan uiteindelijk tot het huis. Onderstaande foto is van 6-9-2022 rond 13:30. Voor het idee van het effect zie pvoutput.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_W6fySRMCnvTC05O9QIzenhUabE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RAX24XoXGf4l0NtsBO9b5LmH.jpg?f=user_large

In ons huis hebben we een 1 fase 35A aansluiting dus we kunnen nog iets uitbreiden als ik het goed begrepen heb. Als uitbreiding wil ik een overkapping maken met als dak de panelen. Het lukt me alleen niet om voor een acceptabele prijs frameloze glas op glas panelen te vinden vandaar dat ik het nu maar met gewone panelen van plan ben. Iets minder mooi, maar scheelt alleen op de panelen al gauw €1000,- en aangezien de opbrengst van deze panelen extra gaat zijn..

Het idee is dan om een overkapping (max 5.9 m breed en de diepte zijn we flexibel mee maar het liefst max rond de 3.5m diep) met alleen de palen en regels te maken en daar vervolgens de panelen in portret op te leggen onder een hoek van 10 graden richting het zuiden en waterdicht te maken met rubbers. Dit idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuia0QEkiKRKfCjZvo2upelIxFY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nlUGbuZfSKQzFk5PBbmrnpe4.png?f=user_large

Zijaanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BQzHlsjbPwGtcFBqXDbt-yMSQc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ROQapGkOArynT8jIIEDhOUcN.png?f=user_large

Bovenaanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUmDJ4G0L_ml0tO9YUpxJm_MU0c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Qa1xnF5Zwx3fWU4G3ICRlhHY.png?f=user_large

Waar ik een beetje mee zit is hoe ze precies te bevestigen en aan te sluiten. Op ons schuine dak is een Esdec ClickFit - Evo systeem gebruikt maar dat lijkt me hier overkill advies is welkom hiervoor. Het lijkt me het beste om de klemmen aan de boven en onderkant te plaatsen van de panelen om ze vervolgens met de zijkanten zo strak mogelijk tegen elkaar aan te leggen.
Als ik het goed begrijp moet ik de panelen aansluiten in serie beginnend met de + (plus), welke van de omvormer komt, en vervolgens de - (min) van het eerste paneel aansluiten op de plus van de volgende en zo verder en bij de laatste met de - (min) terug naar de omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAo1bCSAl4dF7L-F0pFdNBYEG3w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x6TXsb4An0M00FxrhMpsJzL8.png?f=user_large

De omvormer wil ik in de schuur hangen, welke direct aansluit op de overkapping, om vervolgens met een stroomkabel naar de meterkast om het daar aan te sluiten op een 16A groep.

Via sunny design kom ik op onderstaande resultaten uit het lijkt hier dat schaduwmanagement niet zo nuttig is (slechts 37 kWh verschil?) en ik ook een andere (lees goedkopere) omvormer zou kunnen gebruiken bijvoorbeeld een goodwe/growatt 3000. Wel wil ik sowieso de omvormer kunnen uitlezen over het lokale netwerk dus wellicht vallen de goodwe en growatt dan meteen af.

Total number of PV modules 10
Peak power 4.00 kWp
Number of PV inverters 1
Nominal AC power of the PV inverters 3.00 kW
AC active power 3.00 kW
Active power ratio 75 %
Annual energy yield 3,441 kWh
Additional yield with SMA ShadeFix 37 kWh
Energy usability factor 100 %

PV arrays:
10 x Trina Solar Energy TSM-400DE09.08 (Vertex S) (Building 1: Surface 1 (South))
Azimuth angle: -6 °, Tilt angle: 10 °, Mounting type: Roof, Peak power: 4.00 kWp
PV inverter:
1 x SB3.0-1AV-41

Aangezien we dit voor de eerste keer ga doen komen er nu wat beginnersvragen en na de reacties vast nog een aantal ;).

Laten we beginnen met de meest voor de hand liggende en belangrijkste. Is bovenstaande uitbreiding inderdaad mogelijk? We halen met de huidige opsteling makkelijk de max van de omvormer en met 4 kWp op een 3kW omvormer zal deze ook regelmatig aftoppen. Dit vind ik geen probleem. De uitbreiding is met name bedoelt om een overkapping te hebben en extra opbrengst in de mindere maanden.

Los van de panelen, omvormer, +/- 10m 4mm2 solar kabel rood & zwart, 16A groep en stroomkabel naar de meterkast weet ik niet of ik nog meer nodig heb. Klemmen uiteraard om de panelen vast te leggen en de juiste rubbers, maar welke dat zijn of wat handig (gemak mag best iets kosten i.v.m. de ervaring die we niet hebben).

Qua uitlezen en informatie wat beschikbaar is via de huidige se3680h over de modbus ben ik tevreden. Het is echter lastig te bepalen (voor mij) of het veel scheelt in opbrengst indien ik voor een solaredge oplossing zou gaan. Met de solaredge desginer ben ik ook bezig geweest en kwam ik met dezelfde panelen en formaat omvormer uit op iets meer (100 kWh) opbrengst dan via sunny design. Hoe goed dit te vergelijken is heb ik echter geen idee van. Wellicht kan iemand hier iets over delen.
Financieel gezien is het duidelijk dat solaredge de duurste oplossing is. Verder heb ik her en der gelezen dat solaredge niet enthousiast is over zelfinstallaties en je niet zou willen helpen vervolgens bij problemen. Dus hoor hier ook graag meer over.

tldr;
Ik wil een veranda maken met 10 pv panelen (4kWp) erop en heb last van schaduw.

- Wat heb ik eigenlijk allemaal nodig naast panelen, omvormer, solar kabel, extra groep en stroomkabel?
- Hoe sluit ik het precies aan? Is er speciaal gereedschap (krimptang) nodig bijvoorbeeld?
- Welke omvormer is voor mijn situatie (zowel financieel als met schaduw management) het meest geschikt?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

Ronald_O schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:22:
In onze huidige situatie hebben we 5620 watt piek verspreidt over het dak van het huis (2820 wp) en een oost west opsteling op de carport (2800 wp) en dit dekt ons jaarverbruik af. Dit zit op een solaredge se3680h en die wordt dus goed benut. Vanaf grofweg augustus t/m april hebben we last van schaduw op de carport. Deze schaduw kruipt naarmate de zon lager komt te staan uiteindelijk tot het huis. Onderstaande foto is van 6-9-2022 rond 13:30. Voor het idee van het effect zie pvoutput.

[Afbeelding]

In ons huis hebben we een 1 fase 35A aansluiting dus we kunnen nog iets uitbreiden als ik het goed begrepen heb. Als uitbreiding wil ik een overkapping maken met als dak de panelen. Het lukt me alleen niet om voor een acceptabele prijs frameloze glas op glas panelen te vinden vandaar dat ik het nu maar met gewone panelen van plan ben. Iets minder mooi, maar scheelt alleen op de panelen al gauw €1000,- en aangezien de opbrengst van deze panelen extra gaat zijn..

Het idee is dan om een overkapping (max 5.9 m breed en de diepte zijn we flexibel mee maar het liefst max rond de 3.5m diep) met alleen de palen en regels te maken en daar vervolgens de panelen in portret op te leggen onder een hoek van 10 graden richting het zuiden en waterdicht te maken met rubbers. Dit idee:

[Afbeelding]

Zijaanzicht:
[Afbeelding]

Bovenaanzicht:
[Afbeelding]

Waar ik een beetje mee zit is hoe ze precies te bevestigen en aan te sluiten. Op ons schuine dak is een Esdec ClickFit - Evo systeem gebruikt maar dat lijkt me hier overkill advies is welkom hiervoor. Het lijkt me het beste om de klemmen aan de boven en onderkant te plaatsen van de panelen om ze vervolgens met de zijkanten zo strak mogelijk tegen elkaar aan te leggen.
Als ik het goed begrijp moet ik de panelen aansluiten in serie beginnend met de + (plus), welke van de omvormer komt, en vervolgens de - (min) van het eerste paneel aansluiten op de plus van de volgende en zo verder en bij de laatste met de - (min) terug naar de omvormer.

[Afbeelding]

De omvormer wil ik in de schuur hangen, welke direct aansluit op de overkapping, om vervolgens met een stroomkabel naar de meterkast om het daar aan te sluiten op een 16A groep.

Via sunny design kom ik op onderstaande resultaten uit het lijkt hier dat schaduwmanagement niet zo nuttig is (slechts 37 kWh verschil?) en ik ook een andere (lees goedkopere) omvormer zou kunnen gebruiken bijvoorbeeld een goodwe/growatt 3000. Wel wil ik sowieso de omvormer kunnen uitlezen over het lokale netwerk dus wellicht vallen de goodwe en growatt dan meteen af.

Total number of PV modules 10
Peak power 4.00 kWp
Number of PV inverters 1
Nominal AC power of the PV inverters 3.00 kW
AC active power 3.00 kW
Active power ratio 75 %
Annual energy yield 3,441 kWh
Additional yield with SMA ShadeFix 37 kWh
Energy usability factor 100 %

PV arrays:
10 x Trina Solar Energy TSM-400DE09.08 (Vertex S) (Building 1: Surface 1 (South))
Azimuth angle: -6 °, Tilt angle: 10 °, Mounting type: Roof, Peak power: 4.00 kWp
PV inverter:
1 x SB3.0-1AV-41

Aangezien we dit voor de eerste keer ga doen komen er nu wat beginnersvragen en na de reacties vast nog een aantal ;).

Laten we beginnen met de meest voor de hand liggende en belangrijkste. Is bovenstaande uitbreiding inderdaad mogelijk? We halen met de huidige opsteling makkelijk de max van de omvormer en met 4 kWp op een 3kW omvormer zal deze ook regelmatig aftoppen. Dit vind ik geen probleem. De uitbreiding is met name bedoelt om een overkapping te hebben en extra opbrengst in de mindere maanden.

Los van de panelen, omvormer, +/- 10m 4mm2 solar kabel rood & zwart, 16A groep en stroomkabel naar de meterkast weet ik niet of ik nog meer nodig heb. Klemmen uiteraard om de panelen vast te leggen en de juiste rubbers, maar welke dat zijn of wat handig (gemak mag best iets kosten i.v.m. de ervaring die we niet hebben).

Qua uitlezen en informatie wat beschikbaar is via de huidige se3680h over de modbus ben ik tevreden. Het is echter lastig te bepalen (voor mij) of het veel scheelt in opbrengst indien ik voor een solaredge oplossing zou gaan. Met de solaredge desginer ben ik ook bezig geweest en kwam ik met dezelfde panelen en formaat omvormer uit op iets meer (100 kWh) opbrengst dan via sunny design. Hoe goed dit te vergelijken is heb ik echter geen idee van. Wellicht kan iemand hier iets over delen.
Financieel gezien is het duidelijk dat solaredge de duurste oplossing is. Verder heb ik her en der gelezen dat solaredge niet enthousiast is over zelfinstallaties en je niet zou willen helpen vervolgens bij problemen. Dus hoor hier ook graag meer over.

tldr;
Ik wil een veranda maken met 10 pv panelen (4kWp) erop en heb last van schaduw.

- Wat heb ik eigenlijk allemaal nodig naast panelen, omvormer, solar kabel, extra groep en stroomkabel?
- Hoe sluit ik het precies aan? Is er speciaal gereedschap (krimptang) nodig bijvoorbeeld?
- Welke omvormer is voor mijn situatie (zowel financieel als met schaduw management) het meest geschikt?
Verdiep je ook even in inductielus. Als je de panelen zo aansluit als jij nu voorstelt, creëer je een 'magnetisch veld' wat onwenselijk kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
de Peer schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:00:
[...]

Verdiep je ook even in inductielus. Als je de panelen zo aansluit als jij nu voorstelt, creëer je een 'magnetisch veld' wat onwenselijk kan zijn.
Check, dank voor de tip. Simpel gezegd moet de weg terug dus net zo lang zijn als de heenweg.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

Ronald_O schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:17:
[...]

Check, dank voor de tip. Simpel gezegd moet de weg terug dus net zo lang zijn als de heenweg.
ja! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:03
Dat wordt zonder isolatie aan de onderzijde bij koude nachten aan de onderkant ene condenserende druppende natte zooi.

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 07-09-2022 11:24 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:23:
Dat wordt zonder isolatie aan de onderzijde bij koude nachten aan de onderkant ene condenserende druppende natte zooi.
@Andrehj ik heb zelf ook een solar veranda gebouwd en daar geen last van, wellicht omdat ik aan de achterzijde ruimte heb gelaten tussen de draagbalken van de panelen waardoor er continue ventilatie is.

@Ronald_O mijn ervaringen kun je vinden op https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1938144. Aandachtspunt is de waterdichtheid, ik zou met de kennis van nu aanraden veranda profielen aan de bovenkant te gebruiken. Zie ook mijn blog via de QR code.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
lbreman schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:40:
[...]

@Andrehj ik heb zelf ook een solar veranda gebouwd en daar geen last van, wellicht omdat ik aan de achterzijde ruimte heb gelaten tussen de draagbalken van de panelen waardoor er continue ventilatie is.

@Ronald_O mijn ervaringen kun je vinden op https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1938144. Aandachtspunt is de waterdichtheid, ik zou met de kennis van nu aanraden veranda profielen aan de bovenkant te gebruiken. Zie ook mijn blog via de QR code.
Top, dank voor het delen. Daar ga ik eens rustig voor zitten.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-09 23:55
Zou het gewoon lekker goedkoop houden, constructie zoals @lbreman lijkt mij dan ook het beste:

- Kabels samen cq zelfde route om inderdaad inductie te voorkomen.
- Gewoon bifaciale zonnepanelen nemen met frame (gewone panelen maken het zo donker :P).
- Geen montage rails/ssytemen gebruiken, direct op de onderbalken monteren met tussen/eind klemmen (https://e-altamira.nl/nl_...-aluminium-6060-gat-M8/89).

Effe kort door de bocht, rubbers etc voor waterdichting niet vergeten...

[ Voor 8% gewijzigd door Jazsie op 07-09-2022 12:31 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-09 16:10
vraag je maar welk pakket heb je gebruikt om dat te maken
dat hout ziet er erg realistisch vuit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
Jazsie schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:31:
Zou het gewoon lekker goedkoop houden, constructie zoals @lbreman lijkt mij dan ook het beste:

- Kabels samen cq zelfde route om inderdaad inductie te voorkomen.
- Gewoon bifaciale zonnepanelen nemen met frame (gewone panelen maken het zo donker :P).
- Geen montage rails/ssytemen gebruiken, direct op de onderbalken monteren met tussen/eind klemmen (https://e-altamira.nl/nl_...-aluminium-6060-gat-M8/89).

Effe kort door de bocht, rubbers etc voor waterdichting niet vergeten...
Dat soort panelen zijn wel mooier inderdaad. Wel iets met prijs per watt, maar met frame scheelt wel weer t.o.v. frameloos.. ik ga er nog maar weer een nachtje over slapen ;)

Dank voor de tip met de klemmen dat maakt het een stuk makkelijker.

@Jazsie nu ik nog eens goed kijk naar de klemmen dan lijken die nogal plat. Als in de panelen zijn dikker dan de klemmen hoog zijn. Ik neem aan dat dit enigszins overeen moet komen?

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald_O op 08-09-2022 11:29 ]

PVoutput

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-09 23:55
Je wilt je panelen kunnen "aanspannen" cq vast zetten, dan moet het kleiner (minder hoog) zijn dan je panelen ;)

Ze zijn 21.9mm hoog om precies te zijn.

[ Voor 66% gewijzigd door Jazsie op 08-09-2022 17:25 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:10
@Ronald_O Denim heeft op moment een erg betaalbaar bifacial paneel. Wordt (voornamelijk) te onpas aangeboden omdat het zo netjes in prijs is.

In jouw geval: wel nuttig ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald_O
Jazsie schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:24:
Je wilt je panelen kunnen "aanspannen" cq vast zetten, dan moet het kleiner (minder hoog) zijn dan je panelen ;)

Ze zijn 21.9mm hoog om precies te zijn.
Ah ok, had verwacht dat het iets dichter in de buurt van de paneel dikte moest komen. Iets met subtiel vastzetten is hierbij wel van belang dan ;)
Ronald schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:28:
@Ronald_O Denim heeft op moment een erg betaalbaar bifacial paneel. Wordt (voornamelijk) te onpas aangeboden omdat het zo netjes in prijs is.

In jouw geval: wel nuttig ;-)
Had ik gezien bij Solar Outlet inderdaad. Zeker een mooie prijs en staat op m'n bel lijstje om na te gaan of ze echt op voorraad zijn. Enige jammere is dat ze (toen ik keek in ieder geval) geen omvormer op voorraad hebben en andere winkels die dat wel hebben "eisen" dat je ook panelen afneemt.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Ronald_O Denim is het 'huismerk' van importeur https://solarclarity.com/en/

Wellicht weten zij nog 'routes' voor je.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
Denim panelen net besteld inclusief de s440 optimizer. Ze waren allebei ruim op voorraad. Dus mochten meer mensen dit willen.. ;)

Volgende stappen:
  • hout aanschaffen
  • omvormer
  • kabels
  • op jacht naar profielen en als dat faalt klemmen & rubbers
@Ronald ik ben jou geloof al vaak tegen gekomen m.b.t. solaredge vandaar de volgende vraag. Enige idee hoe het met garantie zit bij solaredge wanneer je het zelf installeert?
Op marktplaats staan namelijk wel nieuwe solaredge omvormers aangeboden. Als ik het goed heb kan ik het zelf verder koppelen in het portaal of laten bijvoegen wellicht in m'n huidige..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:14
@Ronald_O : Ik ben mij aan het oriënteren om volgend jaar in het voorjaar ook een overkapping te maken van zonnepanelen. Hou je ons op de hoogte via dit topic hoe het verder verloopt?

Ik dacht er van 2m te nemen omdat dit quasi perfect uitkomt voor de diepte die ik moet hebben. Twee Denim panelen in landscape zou echter eventueel ook kunnen. Alleen dan eens nadenken hoe ik de T-rubbers tussen de twee panelen plaats om het (grotendeels) waterdicht te krijgen. Ik ga trouwens waarschijnlijk werken met micro-omvormers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_O
Horla schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:51:
@Ronald_O : Ik ben mij aan het oriënteren om volgend jaar in het voorjaar ook een overkapping te maken van zonnepanelen. Hou je ons op de hoogte via dit topic hoe het verder verloopt?

Ik dacht er van 2m te nemen omdat dit quasi perfect uitkomt voor de diepte die ik moet hebben. Twee Denim panelen in landscape zou echter eventueel ook kunnen. Alleen dan eens nadenken hoe ik de T-rubbers tussen de twee panelen plaats om het (grotendeels) waterdicht te krijgen. Ik ga trouwens waarschijnlijk werken met micro-omvormers.
Ga m'n best doen om het hopelijk goede vervolg hier te delen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Ronald_O Ik heb de cursusjes gedaan en ben 'gecertificeerd solaredge installateur'. Ik zou dus garantie direct met SolarEdge moeten afhandelen zoals een 'echte' installateur.

Als je omvormer bij Solar Outlet, Winkelman of Solar Bouwmarkt (wellicht anderen) koopt dan kun je hen de opstelling geven, tekenen ze het in en beheren zij het - garantie via hun..

Via marktplaats: ik zie voornamelijk astronomische prijzen. En ik denk dat je dan het pad van certificering moet volgen om iets aan garantie te kunnen doen.
Je huidige installateur wil wellicht niet helemaal meewerken wat betreft een omvormer die je zelf plaatst ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
Ronald schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:06:
@Ronald_O Ik heb de cursusjes gedaan en ben 'gecertificeerd solaredge installateur'. Ik zou dus garantie direct met SolarEdge moeten afhandelen zoals een 'echte' installateur.

Als je omvormer bij Solar Outlet, Winkelman of Solar Bouwmarkt (wellicht anderen) koopt dan kun je hen de opstelling geven, tekenen ze het in en beheren zij het - garantie via hun..

Via marktplaats: ik zie voornamelijk astronomische prijzen. En ik denk dat je dan het pad van certificering moet volgen om iets aan garantie te kunnen doen.
Je huidige installateur wil wellicht niet helemaal meewerken wat betreft een omvormer die je zelf plaatst ;-)
Dat is ook mijn verwachting m.b.t. de huidige installateur maar wie niet waagt.. ;)

Heb de solar edge academy in de todo lijst staan om ook een "echte" monteur te worden. Kan sowieso geen kwaad om me wat meer te verdiepen hierin.

Wat ik had gevonden op marktplaats viel mee qua prijs, maar na een bericht bleek het ineens duurder te zijn en ex BTW dus heb vriendelijk bedankt. Op zich geen haast dat scheelt. Her en der gevonden dat er in december weer wat binnenkomt qua omvormers. Heb dan mooi de tijd om het rustig op te bouwen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Ronald_O Weinig winst met haast de komende maanden. Voor je het geplaatst hebt zit je wel in oktober, en dan doet het niet echt veel meer. Eind februari begint het weer leuk te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
Ronald schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:32:
@Ronald_O Weinig winst met haast de komende maanden. Voor je het geplaatst hebt zit je wel in oktober, en dan doet het niet echt veel meer. Eind februari begint het weer leuk te worden.
Precies. Kan de mooie dagen uitkiezen om te klussen. Met een beetje geluk is er dan ook weer voorraad voor een normale prijs.

PVoutput

• Ronald_O
@lbreman ik zat nog eens je veranda te bekijken en het valt me op dat je in het midden geen dwarsbalk hebt geplaatst. Waarschijnlijk omdat de panelen nagenoeg vlak liggen, maar ik dacht even checken of er soms een andere reden voor is..

Van het weekend ga ik waarschijnlijk hout regelen en volgende week komen de overige onderdelen binnen druppelen als het goed is dus dan kunnen we met droog weer rustig aan gaan bouwen!

PVoutput

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Ronald_O schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:18:
@lbreman ik zat nog eens je veranda te bekijken en het valt me op dat je in het midden geen dwarsbalk hebt geplaatst. Waarschijnlijk omdat de panelen nagenoeg vlak liggen, maar ik dacht even checken of er soms een andere reden voor is..

Van het weekend ga ik waarschijnlijk hout regelen en volgende week komen de overige onderdelen binnen druppelen als het goed is dus dan kunnen we met droog weer rustig aan gaan bouwen!
Nee hoor daar is geen speciale reden voor. Succes met bouwen!

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
Kleine update van deze kant voor de geïnteresseerden. De laatste dingetjes zijn van de week binnen gekomen en gisteren zijn we begonnen met de betonpoeren om daar het frame op te gaan bouwen.

Tijdens het wachten:
  • solaredge opleiding succesvol afgerond
  • omvormer een plekje gegeven en aangesloten in de meterkast op z'n eigen schakelaar
  • solarkabels getrokken vanaf de meterkast naar de carport en aangesloten op de omvormer
  • vast m'n scriptje voorbereid om via modbus te gaan kletsen met de extra omvormer
Vandaag is hier wisselvallig qua weer dus morgen weer verder. Hopelijk krijgen we aankomende week het frame af, het terras weer netjes en kan ik wat handjes regelen om de panelen er op te schroeven.

PVoutput

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald_O
Vandaag waren er handjes beschikbaar en hebben we de panelen kunnen leggen. Morgen aansluiten en dan nog rustig afwerken. Maar voor nu al tevreden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXj5_NA6Srut_5BuOwVvSPkQFvM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jVUFAtkQPrN3HRNl4CCHjLCq.jpg?f=user_large

Voor het geval iemand twijfelt.. het is een panorama foto ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald_O op 12-10-2022 19:25 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Ronald_O N.i.c.e.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Mooi. Hoe ga je de spleten tussen de zonnepanelen dichten? Met een rubber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
Horla schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:23:
Mooi. Hoe ga je de spleten tussen de zonnepanelen dichten? Met een rubber?
Op de balken waar de panelen op liggen zitten rubbers onder de panelen (vanaf de tuinkant naar de schuur dus). Tussen de 2 rijen panelen zit op het moment niets, maar waarschijnlijk gaat het morgen hier regenen dus dan kan ik het meteen ervaren hoe erg dat is. Wanneer alles het doet ben ik eigenlijk van plan om het simpelweg te kitten.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Ronald_O schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:04:
[...]
Wanneer alles het doet ben ik eigenlijk van plan om het simpelweg te kitten.
Langs onder dan? Want ik veronderstel dat je er niet op gaat lopen? Zelf ga ik waarschijnlijk deze rubbers gebruiken. Kost redelijk wat maar 2 cm opening is voor bij mij te veel aangezien er o.a. pellets onder gaan liggen. Mijn project is verschoven naar het voorjaar onder druk van mijn vrouw :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
Horla schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:11:
[...]

Langs onder dan? Want ik veronderstel dat je er niet op gaat lopen? Zelf ga ik waarschijnlijk deze rubbers gebruiken. Kost redelijk wat maar 2 cm opening is voor bij mij te veel aangezien er o.a. pellets onder gaan liggen. Mijn project is verschoven naar het voorjaar onder druk van mijn vrouw :X
Via de onderkant inderdaad.

Had dat rubber ook gezien maar los van de prijs zou het eigenlijk ook moeten klemmen ergens in leek ons anders hangt ie er maar een beetje los tussen. Indien je de panelen goed tegen elkaar aanlegt had ik het idee dat het rubber dan te ver over het frame van het paneel kwam en zodoende cellen zou afdekken.. Mocht je frameloze panelen voor een (voor jou) acceptabele prijs kunnen vinden is dat beter, want dan kun je goede profielen gebruiken.

PVoutput

Pagina: 1