Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:38
Heb een (gasloos) nieuwbouwhuis gekocht met standaard 2 zonnepanelen (eind 2020 opgeleverd) . Wilde eigenlijk het dak volgooien met panelen maar kwam eigenlijk het volgende tegen:

https://www.solvana.nl/do...178-x-3396-copy-copy.html

Mijn vraag:
Mijn tuin ligt op het noorden en is 12 meter diep. Als de veranda op het einde vd tuin komt heb ik dan geen last van schaduwvorming van het huis? Huis is misschien ook 12 meter hoog (weet ik niet precies)

Heeft iemand ook ervaring met zonnepanelen als dak, zie de link (is het waterdicht bijvoorbeeld)

Daarnaast als ik dit wil is het dus handig om er nu al een stroomkabel naar toe te trekken (meerwerk)

Ik vind de prijs enorm hoor denk dat ik te zijner tijd zelf de panelen enzo ga kopen, doorzichtige panelen is volgens mij helemaal niet nodig.

[ Voor 46% gewijzigd door Bravertal op 07-08-2019 20:19 . Reden: Ter verduidelijking ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-04 08:54
12 meter is volgens mij precies genoeg om geen schaduw te hebben op dat stuk.

Met betrekking tot de kabel, natuurlijk is dat handig om alvast te doen. Maar ik zou als je er een veranda gaat maken liever een dikke lege buis naartoe leggen door de tuin heen. Dan kun je later ook nog bijvoorbeeld een ethernetkabel doorvoeren.

Lijkt mij dat je dat prima zelf kan doen wanneer je de tuin gaat aanleggen. (je moet wel ergens boren om naar binnen te komen in je kruipruimte waarschijnlijk.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Ik heb zelf recent een solar overkapping in elkaar gesleuteld met m'n schoonvader, een hoop werk maar ik vond het leuk om te doen. Eerst een lading Douglas hout gehaald, vervolgens zonnepanelen geinstalleerd. Er ligt 20m2 zonnepanelen op (2 rijen a 5 stuks JASolar glas-glas 375Wp van een krappe 200x100cm). Waterdicht gemaakt met EPDM onderlegrubber/band van 60mm breed (eigenlijk bedoeld voor polycarbonaat platen). De kruispunten van de panelen moet ik van onderaf nog afkitten met dakkit, daar lekt het bij een hoosbui.

Wanneer je alvast een grondkabel trekt let dan op de aderdikte; op Elektramat.nl (geen aandelen) staat ergens een tabelletje voor gebruik bij zonnepanelen. Is de aderdikte te dun dan kan een inverter bij pieken z'n vermogen niet kwijt, zal daarom het voltage verhogen totdat ie bij 250V uiteindelijk automatisch van het net schakelt. In mijn geval heb ik onder de fundering door gegraven waardoor ik niet hoefde te boren.
Let op de NEN 1010 eisen m.b.t. solar installaties, zie forum topics zonnepanelen.

Solar veranda

Solar veranda

Solar veranda

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zou zeggen, doe allebei! En het dak volgooien en als je toch een zitje plaatst in de tuin maak het dak van pv zoals in het uitstekende voorbeeld hierboven.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-04 21:13
lbreman schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:34:
Ik heb zelf recent een solar overkapping in elkaar gesleuteld met m'n schoonvader, een hoop werk maar ik vond het leuk om te doen. Eerst een lading Douglas hout gehaald, vervolgens zonnepanelen geinstalleerd. Er ligt 20m2 zonnepanelen op (2 rijen a 5 stuks JASolar glas-glas 375Wp van een krappe 200x100cm). Waterdicht gemaakt met EPDM onderlegrubber/band van 60mm breed (eigenlijk bedoeld voor polycarbonaat platen). De kruispunten van de panelen moet ik van onderaf nog afkitten met dakkit, daar lekt het bij een hoosbui.

Wanneer je alvast een grondkabel trekt let dan op de aderdikte; op Elektramat.nl (geen aandelen) staat ergens een tabelletje voor gebruik bij zonnepanelen. Is de aderdikte te dun dan kan een inverter bij pieken z'n vermogen niet kwijt, zal daarom het voltage verhogen totdat ie bij 250V uiteindelijk automatisch van het net schakelt. In mijn geval heb ik onder de fundering door gegraven waardoor ik niet hoefde te boren.
Let op de NEN 1010 eisen m.b.t. solar installaties, zie forum topics zonnepanelen.

[Afbeelding: Solar veranda]

toon volledige bericht
Mooi gemaakt! Hier moet ook een veranda komen maar zat ye denken aan gewoon epdm en daarna zonnepanelen in oost-west erop te leggen.

Is de opbrengst nog een beetje fatsoenlijk zo? 0,6 kwh/kwp p/j?

Heb je misschien wat detail foto's hoe je eea heb bevestigd? Heb je bijvoorbeeld een goot gemaakt?/ hoe heb je de afwatering geregeld?

• lbreman
  • Niet online
De houten constructie bestaat uit staanders in 14x14cm met daarop in de breedte draagbalken van 19x7cm. Vervolgens om de ca. 1m een draagbalk van 4m. Op de draagbalk de onderlegrubber. Vervolgens panelen erop gelegd en bevestigd met standaard SolarStell midden- en eindklemmen (i.p.v. de standaard bouten RVS schroeven direct in het hout - uit voorzorg vooraf afgekit met dakkit). Dus geen goot o.i.d. De panelen steken aan de achterzijde 10cm over; vooralsnog leg ik geen extra goot aan voor afwatering.

Door de 4m lange draagbalken passen er precies 2 panelen van 2m op; tussen de panelen heb ik een dubbelgevouwen onderlegrubber geplaatst t.b.v. waterdichtheid.

Exact type van de panelen: JA Solar JAM72D-00-375-BP Mono Perc Bifacial Glas - Glas Zwart Frame 375Wp, afmetingen 1993 x 998 x 30mm. Voordeel van het grote formaat paneel zijn de door JASolar gebruikte vierkante alu profielen; die sluiten mooi aan op de onderlegrubbers wat de waterdichtheid ten goede komt.

Qua opbrengst; op m'n platte dak ligt 4.400 Wp in 10 graden oost/west opstelling. De 3.750 Wp solar veranda (op zuid/zuid-oost) brengt in de praktijk per dag zo'n 10% minder op dus prima. Het kleine verschil kan zitten in de bifacial techniek; die zou zo'n 10-15% extra productie moeten opleveren door invallend licht van de onderzijde.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-04 21:13
Bedankt voor de extra info alvast. Ik ben erg benieuwd naar die profielen die je gebruikt.

Ik vind bijvoorbeeld dit:
https://www.glasmaatje.nl...-gelaagd-glas-overkapping

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QhEuAbiFBonnZbuZA7opEyne/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yc81FxD9oPVIpYIGSnMUJA8h/full.jpg

Erg mooi systeem maar volgens mij erg kostbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
Ik gebruik enkel de onderlegrubber:
https://www.xxldirect.nl/...bber-60-mm-x-1000-mm.html
in combinatie met 4 Solarstell klemmen per paneel:
https://solarstell.nl/product/middenklem-blank/

De profielen van glasmaatje zien er mooi uit en zullen vast goed waterdicht afsluiten, mits ze precies op de rand van het zonnepaneelframe aansluiten (wat iets hoger ligt dan het glas). Voor onze situatie vond ik het overkill; een drupje af en toe op het onderliggende terras is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-04 23:34
Al wat ouder topic, maar ik wil ook een tuinoverkapping maken.
Ik heb nog wat vragen:
-hoe bepaal je minimale dikte van de gebruikte balken? Vaak lees je dat de gordingen 60cm uit elkaar moeten liggen, maar hier liggen ze 1 meter uit elkaar
-als ik het goed zie, dan heb je de omvormer vlak onder de zonnepanelen gemonteerd, maar waarom niet dichter bij de meterkast?
-ivm schaduwwerking op dak van ons huis kan ik daar maar max. 12 panelen(Long 445) schaduwvrij leggen, vandaar extra op overkapping. Ik vraag me dan ook af of ik in dat geval een 3-fase omvormer met 2 mppt moet hebben( een string voor panelen op huis en een string voor panelen op overkapping met ca 10 dezelfde panelen)
-is overkapping nog naar tevredenheid, of heb je nog aanbevelingen
-heb je nu veel last van inwateren?
-is het dak iets schuin, ivm afwatering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-04 08:03
doggy1 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:04:
Al wat ouder topic, maar ik wil ook een tuinoverkapping maken.
Ik heb nog wat vragen:
-hoe bepaal je minimale dikte van de gebruikte balken? Vaak lees je dat de gordingen 60cm uit elkaar moeten liggen, maar hier liggen ze 1 meter uit elkaar
-als ik het goed zie, dan heb je de omvormer vlak onder de zonnepanelen gemonteerd, maar waarom niet dichter bij de meterkast?
-ivm schaduwwerking op dak van ons huis kan ik daar maar max. 12 panelen(Long 445) schaduwvrij leggen, vandaar extra op overkapping. Ik vraag me dan ook af of ik in dat geval een 3-fase omvormer met 2 mppt moet hebben( een string voor panelen op huis en een string voor panelen op overkapping met ca 10 dezelfde panelen)
-is overkapping nog naar tevredenheid, of heb je nog aanbevelingen
-heb je nu veel last van inwateren?
-is het dak iets schuin, ivm afwatering?
AC veiliger en minder verlies.
Pagina: 1