Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21-06 18:54
Luuk9 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:20:
Hoi allemaal! Vorig jaar KOR aangemeld en btw teruggevraagd voor 2 zonnepanelen die vanuit de bouw op nieuwbouw liggen.
Nu willen we graag dit laten uitbreiden door er meer panelen op het dak bij te laten leggen.

Hoe zit dit qua btw terugvragen? Is dan KOR op naam van vriendin aanvragen en op haar naam btw terugvragen enige optie (ook energierekening dan op haar naam laten zetten)?
Zitten hier nog nadelen aan? Hoe zit dit ooit bij eventueel verhuizen? Bedankt voor de kennis alvast hier zo! @mrmrmr @jobr s
Ben er niet zeker van maar ik denk dat dit niet kan (ook gevoelsmatig niet). Je hebt de panelen nog en je bent nog ondernemer. Je hoeft nu jaarlijks geen btw te betalen over je opbrengst omdat je onder de KOR valt. Je gaat nu morrelen aan 1 van de voorwaardes.
Als ze hier achter komen verwacht ik dat je een groot deel moet terugbetalen.

Maar bel de belastingdienst en vraag het. Ze zijn zeer behulpzaam.

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
@Luuk9 Wellicht een optie om de bestaande zonnepanelen te verkopen aan je partner rond het moment dat die zelf nieuwe panelen aanschaft. Jij moet dan de BTW afdragen, maar je partner kan die weer aftrekken. Afgezien van gedoe kost het dus geen geld. Volgens mij kan jij dan simpel je eigen onderneming weer opheffen.

Dit kan je maar 1 keer doen (tenzij er nog meer partners in het spel zijn) dus je kan dan nu beter kijken dat je gelijk zo veel panelen koopt dat niet meer op het dak past en/of dat je zeker weet dat jullie die de komende 3 jaar niet willen uitbreiden.

• Luuk9
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 19-06 15:57
@jobr @JeroenE
Ik dacht dat als we energierekening om zouden zetten, vriendin KOR zou aanvragen en zij de panelen zou kopen, dat het dan gewoon zou kunnen. Maar als ik jullie zo hoor hier misschien toch niet. Zal het checken volgende week zo!

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
@Luuk9 Misschien staan de aangekochte panelen op jullie beider naam als die zijn aangeschaft als deel van nieuwbouw.

Als je zelf de panelen met je eigen bankrekening op eigen naam hebt betaald mag je die verkopen. Je kunt je installatie verkopen aan je vriendin (jij schrijft een realistische factuur zonder BTW, vriendin maakt geld over), en de energierekening op haar naam overzetten. Vervolgens jezelf afmelden als ondernemer voor de BTW. Je vriendin meldt zich aan als ondernemer voor de BTW en kan BTW over nieuw materiaal terugvragen en moet forfait betalen totdat de KOR ingaat per 1-1-2022.

Voor de zekerheid zou ik navragen of dit mag via de Belastingtelefoon.

Het is een opzettelijke belastingontwijkingsconstructie en daarover kan de Belastingdienst in je nadeel beslissen. In dat geval mag je in beroep en het voor de rechter uitvechten. Als je zoiets doet moet je het heel strikt en in de juiste volgorde uitvoeren, geen procedurefouten maken.

Een mogelijk probleem onstaat is als jullie samen gekocht hebben. Het hangt ervan af in hoeverre de belastingdienst het ziet zoals je dat wil.

palimpsest

• ErikVers
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 11:53
thido schreef op dinsdag 1 maart 2016 @ 17:52:
Ik heb in 2013 mijn set zonnepanelen aangeschaft en ook de BTW terug ontvangen. Vanaf 1 januari 2014 had ik vrijstelling van administratieve verplichtingen. Tot zover alles prima :-)
Nu is het zo dat ik over twee weken ga verhuizen en de zonnepanelen achter blijven op de woning.
Voor de belasting dienst prima en een briefje naar het belastingkantoor met de mededeling dat de activiteiten gestaakt worden zou voldoende moeten zijn.
Maar wat als ik nu de "onderneming" mee verhuis en op onze nieuwe woning ook weer zonnepanelen wil plaatsen, valt daar dan weer de BTW over terug te vragen? Ik begrijp dat daarmee de administratieve ontheffing vervalt en volgens mij kan die dan pas weer ingaan na vijf kalender jaren. Iemand wellicht tips in deze situatie?
@thido jaja een oude post, maar was benieuwd hoe dit is afgelopen. Kan namelijk niks concreets vinden over mensen die op een volgende woning opnieuw btw voor panelen terug vragen.

Moet je de kor dan (tijdelijk) stoppen, of kan gewoon opnieuw met een verzoek?

WP Panasonic Monoblok 5kw H - Hewalex solar 6m2 icm 300liter - PV 7680wp: 12*310wp en 12*330wp - Domoticz - VW ID3 First 20” - EVbox 22kw laadpaal incl loadbalancing

• JeroenE
  • Niet online
@mrmrmr Als je ondernemer bent (voor de zonnepanelen) dan kan je die zonnepanelen toch niet zomaar zonder BTW verkopen?

Ik zie trouwens niet helemaal hoe dit belastingontwijking zou moeten zijn. Als je niet mee doet met de KOR kan je die BTW wel terugvragen. Wat dat betreft snap ik niet dat ze de KOR voor zonnepaneeleigenaren niet zo hebben opgezet dat je over later aangeschafte zonnepanelen niet wederom de BTW mag terugvragen.

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Nu online
Ik ben bezig met de BTW-aangifte voor de PV-installatie.

Nu heb ik een papieren aangiftebiljet gekregen (Btw-aangifte op papier uitgereikt), en volgens de site moet ik dat dan ook invullen en kan ik niet digitaal aangifte doen. (Welkom in 2021, de laatste keer dat ik een papieren biljet heb ingevuld was ergens in de jaren 90 van de vorige eeuw...)
Echter, de prutsers hebben er geen retourenvelop bij gedaan (waar het formulier dus wel naar verwijst).

Even googlend vind ik zo een half dozijn aan verschillende antwoordnummers en adressen van de BD in Heerlen, maar nergens eentje specifiek voor aangifte omzetbelasting.

Weet iemand het juiste antwoordnummer? (Normaal zou ik de belastingtelefoon bellen, maar daar heb ik op zondag niet veel aan).

[Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 17-01-2021 11:20]

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 11:38

thido

Tilburg

ErikVers schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:52:
[...]

@thido jaja een oude post, maar was benieuwd hoe dit is afgelopen. Kan namelijk niks concreets vinden over mensen die op een volgende woning opnieuw btw voor panelen terug vragen.

Moet je de kor dan (tijdelijk) stoppen, of kan gewoon opnieuw met een verzoek?
Dat is alweer even geleden inderdaad :-)
Ik heb de belastingdienst destijds laten weten dat het zonnestroom bedrijfje stopte vanwege de verhuizing.
Op de nieuwe woning wel weer zonnepanelen maar geen BTW terug gevraagd.

All electric! 7420Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l

• mrmrmr
  • Niet online
JeroenE schreef op zondag 17 januari 2021 @ 07:29:
@mrmrmr Als je ondernemer bent (voor de zonnepanelen) dan kan je die zonnepanelen toch niet zomaar zonder BTW verkopen?
Dat mag (moet), want als je bent vrijgesteld van BTW aangifte door de KOR, mag je geen BTW meer innen of afdragen. Je kunt beter wel de marktprijs vragen als het deel uitmaakt van een belastingconstructie.
Ik zie trouwens niet helemaal hoe dit belastingontwijking zou moeten zijn. Als je niet mee doet met de KOR kan je die BTW wel terugvragen. Wat dat betreft snap ik niet dat ze de KOR voor zonnepaneeleigenaren niet zo hebben opgezet dat je over later aangeschafte zonnepanelen niet wederom de BTW mag terugvragen.
Het is duidelijk een constructie om BTW terug te vragen, die je anders niet terug kon vragen. Het gaat om wat je doel is. Als je bijvoorbeeld je huis verkoopt of je installatie, bijvoorbeeld omdat die niet meer goed werkt, dan is het geen constructie maar een legitieme mogelijkheid.

De Belastingdienst probeert het in te passen in de bestaande regelgeving en ook de Kleine Ondernemers Regeling, ze wilden het recht van BTW terugvragen niet echt, het komt als gevolg van het Oostenrijkse Fuchs arrest. Dus wordt iedere eigenaar van een installatie die geen formulieren heeft ingevuld als zijnde in de KOR beschouwd. Dan hoeven ze niets te doen. Dat schreef de Belastingdienst op hun site.

Ik zou me afmelden bij de Belastingdienst als je geen installatie meer hebt (en dus geen ondernemer meer bent voor de BTW), anders blijft de KOR van kracht. Dat zou lastig zijn als je weer panelen aanschaft of als je bijvoorbeeld een eigen zaak begint.

palimpsest

• JeroenE
  • Niet online
mrmrmr schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:49:
Dat mag (moet), want als je bent vrijgesteld van BTW aangifte door de KOR, mag je geen BTW meer innen of afdragen. Je kunt beter wel de marktprijs vragen als het deel uitmaakt van een belastingconstructie.
Aha, natuurlijk :)
De Belastingdienst probeert het in te passen in de bestaande regelgeving en ook de Kleine Ondernemers Regeling, ze wilden het recht van BTW terugvragen niet echt, het komt als gevolg van het Oostenrijkse Fuchs arrest.
Ja, dat ambtenaren vooral niet willen meewerken als ze een keer ongelijk krijgen lijkt mij wel duidelijk gezien alle "affaires" waarin allerlei dingen worden achtergehouden.

Anyway, zoals ze het nu geregeld hebben is deze aftrek op basis van persoon. Ik zou het niet eerlijk vinden dat persoon B geen gebruik mag maken van een regeling omdat persoon A dat al heeft gedaan en ze toevallig op hetzelfde adres wonen. Als ze allebei een eigen bedrijf beginnen in de aan- en verkoop van aardappelen mag dat immers ook gewoon en kunnen ze ook allebei gebruik maken van de KOR.

Wellicht kan je ook gewoon enkel de energierekening overschrijven op een andere naam zonder gedoe met panelen aan elkaar verkopen? Ik kon zo snel nergens een regel vinden die zei dat de energierekening voortaan op de naam van de eerste die de KOR heeft aangevraagd moet blijven staan.

• jobr
JeroenE schreef op maandag 18 januari 2021 @ 07:31:

Anyway, zoals ze het nu geregeld hebben is deze aftrek op basis van persoon. Ik zou het niet eerlijk vinden dat persoon B geen gebruik mag maken van een regeling omdat persoon A dat al heeft gedaan en ze toevallig op hetzelfde adres wonen. Als ze allebei een eigen bedrijf beginnen in de aan- en verkoop van aardappelen mag dat immers ook gewoon en kunnen ze ook allebei gebruik maken van de KOR.
Dan moet je ieder apart aan de energieleverancier leveren dus ieder een contract hebben en dat gaat nu eenmaal niet.
Het is geen zonnepanelen regeling maar een ondernemers regeling waar "toevallig" zonnepanelen houders ook onder vallen. Je kan gewoon niet aan de voorwaarde voldoen. Niets oneerlijks aan.
Je moet aan de regels voldoen die ook voor ondernemers gelden.

• JeroenE
  • Niet online
@jobr Maar 1 van die regels is dat je ook mag stoppen met je onderneming en je restant spullen verkopen. Er is geen verplichting dat je minimaal 5 jaar ondernemer blijft ofzoiets. Dus ik snap niet waarom dat in dit geval dan ineens niet zou mogen.

• jobr
@JeroenE Heeft te maken met de herzieningsperiode zover ik weet.

• JeroenE
  • Niet online
@jobr Ja, dan moet je de te veel ontvangen teruggave BTW weer verrekenen. Bij wijze van spreken moet je dan 4/5e deel terug betalen omdat je maar 1 jaar hebt gebruikt en je in 5 jaar zou moeten afschrijven.

Maar dan mag de partner toch nog steeds gewoon meedoen met de KOR? Dat gaat dan alleen over de nieuwe panelen (want over die oude heb je geen BTW factuur), dus je moet dan wel bedenken of dat gunstig is (en opweegt tegen het gedoe). Als je 500 euro moet terugbetalen om je partner 550 euro te laten ontvangen zou ik het niet doen in ieder geval. Maar als je 500 euro moet terugbetalen om 2000 euro terug te krijgen wordt het een ander verhaal.

• ErikVers
thido schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:29:
[...]

Dat is alweer even geleden inderdaad :-)
Ik heb de belastingdienst destijds laten weten dat het zonnestroom bedrijfje stopte vanwege de verhuizing.
Op de nieuwe woning wel weer zonnepanelen maar geen BTW terug gevraagd.
Verhuizen en weer opnieuw zonnepanelen.
Ik ben hier nog wat verder ingedoken en krijg van de online "experts" btw terugvrage.nl e.d. de volgende reactie:
Stap 1
Op tijd de huidige KOR stopzetten, dus voor de datum overdracht huidige woning. Je stopt namelijk met je zonnestroom onderneming :-)
Stap 2
Bij nieuwe woning je set zonnepanelen aanschaffen en de aanvraag doen met dezelfde stappen als voorheen, dus opnieuw ook weer daarna automatisch n de KOR Let wel op dat genoeg tijd tussen stap 1 en 2 zit zodat je eerst echt uit de KOR bent en weer BTW kan terug vragen.

N.b.
Ik ga dit zo proberen in de toekomst, de reden dat ik het nu heb uitgezocht is of ik het recht van de KOR via mijn partner nu wil inzetten voor extra panelen of dit wilde bewaren voor een volgende woning. Ik ga nu dus de aanvullende set via mijn partner terugvragen. En bij een volgende woning weer via mijn eigen BTW teruggaaf.

WP Panasonic Monoblok 5kw H - Hewalex solar 6m2 icm 300liter - PV 7680wp: 12*310wp en 12*330wp - Domoticz - VW ID3 First 20” - EVbox 22kw laadpaal incl loadbalancing

• jobr
@ErikVers Check wel even of je bij stap 1 niet te maken krijgt met een herziening van de btw.

Ik vraag me wel af of stap 2 niet een voortzetting is van de onderneming en dus KOR niet kan voor een aantal jaar.

Zou alles wat je van plan bent wel even checken bij de belastingdienst.

• mrmrmr
  • Niet online
Volgens staatssecretaris Snel zouden zonnepaneeleigenaren voor een herziening van de BTW minstens € 11.904 exclusief BTW moeten hebben geinvesteerd. Voor de meeste particulieren zou dan geen herziening van de BTW nodig zijn.

Snel antwoordt op vragen van de tweedekamer:
Omdat de nieuwe KOR een vrijstellingsregeling is zonder recht op aftrek, kan een overgang naar de KOR leiden tot een herziening van de bij aanschaf in aftrek gebrachte btw. Om kleine ondernemers, waaronder zonnepaneelhouders, zo veel mogelijk te ontlasten van herziening bij toepassing van de nieuwe KOR, is een specifieke herzieningsdrempel geïntroduceerd van € 500 op jaarbasis. Uitgaande van niet-geïntegreerde (roerende) zonnepanelen en ingang van de KOR na het jaar van aanschaf, betreft de herziening in de eerste vier jaren na het jaar van aanschaf 1/5 van de investerings-btw. Hierdoor blijven investeringen tot een jaarbedrag van € 11.904 exclusief btw buiten de herziening. Dit geldt ongeacht of de zonnepanelen vóór of na 1 januari 2020 zijn aangeschaft.

Enkele links:
Herziening aftrek bij investeringsgoederen
Moet ik mijn btw-aftrek herzien vanwege de kleineondernemersregeling (KOR)?

Daar staat o.a.:
Wanneer hoef ik mijn btw-aftrek niet te herzien?

De herziening voor aftrek bij investeringsgoederen hoeft u niet te doen als:

• het totale bedrag van de herziening in dat boekjaar minder is dan € 500
• én het gaat om investeringsgoederen die in de jaren voor dat boekjaar in gebruik zijn genomen
• én de herziening het gevolg is van het aanmelden of beëindigen van uw deelname aan de KOR

Vanwege het standpunt van Snel vermoed ik dat de Belastingdienst geen herziening zal eisen bij particulieren.

Als je € 11.904 of meer exclusief BTW als particulier hebt geinvesteerd in zonnepanelen, dan moet je even nadenken voordat je je afmeldt van de KOR. Als de aanschaf langer is dan 5 jaar geleden hoef je niets te doen.

Aandacht heb je ook nodig als je bijvoorbeeld de installatie verkoopt in hetzelfde jaar, maar dan ben je nog verplicht BTW te berekenen over de verkoop en die te betalen. De KOR begint namelijk het jaar daarop.

[Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 22-01-2021 02:03]

palimpsest

• ErikVers
jobr schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:17:
@ErikVers Check wel even of je bij stap 1 niet te maken krijgt met een herziening van de btw.

Ik vraag me wel af of stap 2 niet een voortzetting is van de onderneming en dus KOR niet kan voor een aantal jaar.

Zou alles wat je van plan bent wel even checken bij de belastingdienst.
Dank voor je reactie @jobr, de herziening is niet van toepassing (gelukkig geen 11.000 ex aan panelen uitgegeven :-)
Daarnaast heb ik stap 2 gecheckt bij de belastingdienst, en aangezien de panelen op de oude woning blijven, kun je de onderneming stopzetten, je levert namelijk geen stroom meer aan je energie maatschappij (dat gaan de nieuwe bewoners doen) Door de onderneming te stoppen, stopt ook de KOR.

Even uit mijn hoofd kan ik direct op de nieuwe weer investering en btw terugvragen en aamelden voor de KOR omdat mijn KOR een automatische omzetting was.

Wel stelde de belastingdienst iets anders ter discussie:
Ik ben voornemens nu nog ff snel een extra set op huidige woning te leggen, maar dan moet ik om de btw terug te vragen op naam van partner, mijn energie contract tenaamstelling wijzigen. Nu gaf de mevrouw aan de telefoon aan dat dit niet kan omdat ik dan mijn eigen BTW zonnestroom onderneming niet meer klopt (ik lever dan niet meer terug??) 8)7

• jobr
ErikVers schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:59:
[...]

Ik ben voornemens nu nog ff snel een extra set op huidige woning te leggen, maar dan moet ik om de btw terug te vragen op naam van partner, mijn energie contract tenaamstelling wijzigen. Nu gaf de mevrouw aan de telefoon aan dat dit niet kan omdat ik dan mijn eigen BTW zonnestroom onderneming niet meer klopt (ik lever dan niet meer terug??) 8)7
Daarom zei ik ook dat het verstandig is om even te bellen. :)
Dit had ik eerlijk gezegd ook wel verwacht.

• jobr
mrmrmr schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:35:

• én het gaat om investeringsgoederen die in de jaren voor dat boekjaar in gebruik zijn genomen
• én de herziening het gevolg is van het aanmelden of beëindigen van uw deelname aan de KOR[/blue]
Maar wat als je de onderneming stopt het volgende jaar na aanschaf. Dan kom je (neem ik aan) wel boven de 500 euro (uitgaande van de max 2500 btw aftrek).
Zou denken dat je gevaar zou kunnen lopen als je binnen 0-4 jaar stopt.

• petermdevries
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 16-06 23:04
[...]

Wel bijzonder/irritant. Ik heb afgelopen week ook de belastingdienst gebeld met de vraag wat voor opties ik heb mbt uitbreiding van mijn zonnepanelen. Overschrijven naar partner werd juist wel als legitieme optie gemeld. Ik moest mij dan uitschrijven en mijn partner juist inschrijven + energiecontract op haar naam zetten aangezien zij dan gaat leveren. :?

• ErikVers
petermdevries schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:30:
[...]

Wel bijzonder/irritant. Ik heb afgelopen week ook de belastingdienst gebeld met de vraag wat voor opties ik heb mbt uitbreiding van mijn zonnepanelen. Overschrijven naar partner werd juist wel als legitieme optie gemeld. Ik moest mij dan uitschrijven en mijn partner juist inschrijven + energiecontract op haar naam zetten aangezien zij dan gaat leveren. :?
Ja bijzonder hé, ik heb het gevoel dat aangezien dit niet zwart op wit op belastingdienst site staat, dit per adviseur anders wordt uitgelegd....

Mijn vraag ging over datum energie contract partner: mijn energie leverancier doet nogal ingewikkeld over naamswijziging, en kreeg van externe adviseur de opmerking dat je ook ten tijde van btw terugvraag alsnog contract naam kan omzetten.

@petermdevries Hoe zit dat bij jou met datum factuur panelen en dat energie contract op partners naam?

En let trouwens op, als je uitschrijft als btw ondernemer kan dat toch alleen als je ook geen panelen meer hebt??

[Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 22-01-2021 20:37]

• petermdevries
Ik heb nog niets aangeschaft, ik hoorde van een collega dat hij hier ook mee te maken had. Hij heeft uiteindelijk gekozen om de btw gewoon te laten voor wat het is.

Mijn energie leverancier doet ook moeilijk. Naam wijzigen kan niet, betekent een nieuw contract, dus ben nog aan het mailen hoe dat dan gaat met behoud van juist tarieven. Maar eigenlijk wil ik ook zeker weten dat het wel kan/mag volgens belastingdienst en niet achteraf in de problemen komen. Anders moet ik wellicht de btw alsnog voor lief nemen. Of een jaar wachten en dan bij volgend jaar contract op naam van mijn partner zetten.

• JeroenE
  • Niet online
Even uit mijn hoofd kan ik direct op de nieuwe weer investering en btw terugvragen en aamelden voor de KOR omdat mijn KOR een automatische omzetting was.
Volgens deze pagina van de belastingdienst kan je dan 3 jaar geen gebruik maken van de KOR.
Ontheffing op basis van de oude KOR?
Deed u geen aangifte omdat u op 31 december 2019 een ontheffing van administratieve verplichtingen had op basis van de oude kleineondernemersregeling? Dan hebben wij u automatisch aangemeld voor de KOR. De minimale deelnemingstermijn van 3 jaar geldt niet voor u. U mag uzelf eerder afmelden als u niet langer gebruik wilt maken van de KOR. Let op, als u zich afmeldt geldt deze afmelding wél voor ten minste 3 jaar.
Ik ben voornemens nu nog ff snel een extra set op huidige woning te leggen,
Waarom laat je de nieuwe bewoners dat niet zelf doen?

@ErikVers Je kan je altijd weer uitschrijven als ondernemer, men kan je niet dwingen ondernemer te blijven omdat je toevallig zonnepanelen hebt. Maar dan heb je dus wel kans dat je de teruggekregen BTW weer gedeeltelijk aan de belastingdienst moet betalen.

Zoals mrmrmr in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw" schrijft kan je beter na 5 jaar jezelf weer uitschrijven. Even aannemend dat je enkel in de KOR zit vanwege de eenmalige teruggave van de BTW. Dan moet je wel 3 jaar wachten en daarna kan je weer opnieuw gebruik maken van de KOR voor een eventuele uitbreiding of vervanging. Als de regels tegen die tijd nog hetzelfde zijn natuurlijk.

• ErikVers
petermdevries schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:40:
Ik heb nog niets aangeschaft, ik hoorde van een collega dat hij hier ook mee te maken had. Hij heeft uiteindelijk gekozen om de btw gewoon te laten voor wat het is.

Mijn energie leverancier doet ook moeilijk. Naam wijzigen kan niet, betekent een nieuw contract, dus ben nog aan het mailen hoe dat dan gaat met behoud van juist tarieven. Maar eigenlijk wil ik ook zeker weten dat het wel kan/mag volgens belastingdienst en niet achteraf in de problemen komen. Anders moet ik wellicht de btw alsnog voor lief nemen. Of een jaar wachten en dan bij volgend jaar contract op naam van mijn partner zetten.
En dan nu panelen kopen, en bij volgende energie contractperiode de btw terugvragen? Ik ga sowieso niet wachten want dan mis ik een jaar rendement, en dat is meer dan de btw. Maar twijfel dus of ik van t najaar energie contract omzet en alsnog op partners naam de btw terugvraag. Opzich staat er nergens dat dit niet mag, sus vul ik alles naar juistheid in.

Laat je weten hoe bij jou afloopt?

• ErikVers
Waarom laat je de nieuwe bewoners dat niet zelf doen?
Omdat ik niet zeker weet wanneer ik ga verhuizen (ben zoekende) en aangezien ik dan woning met negatieve energie rekening kan aanbieden. Ik heb een warmtepomp en elektrische auto. En vanwege de 25ct vergoeding vanuit werkgever is set snel terug verdient (3-4 jaar)
@ErikVers Je kan je altijd weer uitschrijven als ondernemer, men kan je niet dwingen ondernemer te blijven omdat je toevallig zonnepanelen hebt. Maar dan heb je dus wel kans dat je de teruggekregen BTW weer gedeeltelijk aan de belastingdienst moet betalen.

Zoals mrmrmr in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw" schrijft kan je beter na 5 jaar jezelf weer uitschrijven. Even aannemend dat je enkel in de KOR zit vanwege de eenmalige teruggave van de BTW. Dan moet je wel 3 jaar wachten en daarna kan je weer opnieuw gebruik maken van de KOR voor een eventuele uitbreiding of vervanging. Als de regels tegen die tijd nog hetzelfde zijn natuurlijk.
Das wel een goede om dus die vijf jaar in de gaten te houden, nu nog twee jaar vanaf mijn 1e set, dan schrijf ik me sowieso dan uit als nog niet verhuisd ben.

Blijft puntje wissel van energie contract openstaan of dat mag, omdat dan met set 1 ik geen teruglevering op eigennaam zou plaatsvinden, pfff wat een theorie 8)7

• ErikVers
mrmrmr schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:35:
Volgens staatssecretaris Snel zouden zonnepaneeleigenaren voor een herziening van de BTW minstens € 11.904 exclusief BTW moeten hebben geinvesteerd. Voor de meeste particulieren zou dan geen herziening van de BTW nodig zijn.

Snel antwoordt op vragen van de tweedekamer:
Omdat de nieuwe KOR een vrijstellingsregeling is zonder recht op aftrek, kan een overgang naar de KOR leiden tot een herziening van de bij aanschaf in aftrek gebrachte btw. Om kleine ondernemers, waaronder zonnepaneelhouders, zo veel mogelijk te ontlasten van herziening bij toepassing van de nieuwe KOR, is een specifieke herzieningsdrempel geïntroduceerd van € 500 op jaarbasis. Uitgaande van niet-geïntegreerde (roerende) zonnepanelen en ingang van de KOR na het jaar van aanschaf, betreft de herziening in de eerste vier jaren na het jaar van aanschaf 1/5 van de investerings-btw. Hierdoor blijven investeringen tot een jaarbedrag van € 11.904 exclusief btw buiten de herziening. Dit geldt ongeacht of de zonnepanelen vóór of na 1 januari 2020 zijn aangeschaft.

Enkele links:
Herziening aftrek bij investeringsgoederen
Moet ik mijn btw-aftrek herzien vanwege de kleineondernemersregeling (KOR)?

Daar staat o.a.:
Wanneer hoef ik mijn btw-aftrek niet te herzien?

• én de herziening het gevolg is van het aanmelden of beëindigen van uw deelname aan de KOR

Vanwege het standpunt van Snel vermoed ik dat de Belastingdienst geen herziening zal eisen bij particulieren.

Als je € 11.904 of meer exclusief BTW als particulier hebt geinvesteerd in zonnepanelen, dan moet je even nadenken voordat je je afmeldt van de KOR. Als de aanschaf langer is dan 5 jaar geleden hoef je niets te doen.

Aandacht heb je ook nodig als je bijvoorbeeld de installatie verkoopt in hetzelfde jaar, maar dan ben je nog verplicht BTW te berekenen over de verkoop en die te betalen. De KOR begint namelijk het jaar daarop.
@mrmrmr
Uitgaande van een terugvraag van €632,- btw, (zonder forfait) zou je dan toch al na 2jaar (zit automatisch in de nieuwe kor) kunnen stopzetten zonder te hoeven “herzien” ?

Of denk ik nu verkeerd?

• petermdevries
ErikVers schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:50:
[...]

En dan nu panelen kopen, en bij volgende energie contractperiode de btw terugvragen? Ik ga sowieso niet wachten want dan mis ik een jaar rendement, en dat is meer dan de btw. Maar twijfel dus of ik van t najaar energie contract omzet en alsnog op partners naam de btw terugvraag. Opzich staat er nergens dat dit niet mag, sus vul ik alles naar juistheid in.

Laat je weten hoe bij jou afloopt?
Inderdaad, nu panelen kopen, op naam partner. En begin volgend jaar nieuw energiecontract op naam partner en dan de btw terugvragen. Dat is wellicht nog een optie.

• ErikVers
petermdevries schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:41:
[...]

Inderdaad, nu panelen kopen, op naam partner. En begin volgend jaar nieuw energiecontract op naam partner en dan de btw terugvragen. Dat is wellicht nog een optie.
Dat ga ik denk doen, nu kopen en 7-12 loopt huidige energie contract af dus zou nog in dec btw kunnen terugvragen op partners naam.

Zou ik dan eigen1e set moeten “doorverkopen” naar partner en eigen btw onderneming incl kor stopzetten? Of niet nodig / geeft dat nadelen? Dan kan ik over 3 jaar zelf mijn 3e set kopen 🙈

ErikVers schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:45:
[...]

Dat ga ik denk doen, nu kopen en 7-12 loopt huidige energie contract af dus zou nog in dec btw kunnen terugvragen op partners naam.
geen ervaring met overige leveranciers, maar Greenchoice heeft voor dit doel een formulier om de naam op het huidige contract te wijzigen, misschien heb je daar nog meer opties mee

• ErikVers
twain4me schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:54:
[...]

geen ervaring met overige leveranciers, maar Greenchoice heeft voor dit doel een formulier om de naam op het huidige contract te wijzigen, misschien heb je daar nog meer opties mee
Dank, wel eens bij andere ook gezien.
Budget energie stopt daarvoor je contract inclusief een eindnota, en dan kom ik niet uit met mijn zomer en winterverbruik..

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: juni 2008
  • Nu online
JeroenE schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:47:
[...]
Begrijp ik het goed dat je je na 5 jaar kunt uitschrijven als ondernemer en vanaf dan niets meer met de Belastingdienst te maken zult hebben, zonder dat je de panelen van je dak hoeft te verwijderen? Ik had ooit al ergens gelezen dat als je panelen zijn afgeschreven je je kunt uitschrijven als ondernemer maar ik heb daar nooit een getal bij horen noemen hoeveel jaar dat zou zijn. En nu lees ik hier 5 jaar. Is dat een door de Belastingdienst geaccepteerde afschrijfperiode?

• mrmrmr
  • Niet online
@JiMiHeNdRiX Je kunt je afmelden als "ondernemer voor de BTW" op het moment dat je stopt met terugleveren. Het bedrijfsmodel is namelijk het terugleveren van stroom waardoor je een kleine ondernemer bent. Lever je nog gewoon terug, dan moet je je niet afmelden als "ondernemer voor de BTW".

De afschrijvingstijd is 5 jaar voor de Belastingdienst. Je hoeft geen herziening van de BTW te betalen als de installatie voldoet aan de eisen van de Belastingdienst, de investering moet dan onder € 11.904 exclusief BTW liggen.

palimpsest

• mrmrmr
  • Niet online
ErikVers schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:17:
@mrmrmr
Uitgaande van een terugvraag van €632,- btw, (zonder forfait) zou je dan toch al na 2jaar (zit automatisch in de nieuwe kor) kunnen stopzetten zonder te hoeven “herzien” ?

Of denk ik nu verkeerd?
De afschrijvingstermijn is 5 jaar. De herziening is jaarlijks over de teruggevraagde BTW over de installatie.

Zelf de KOR stopzetten heeft als consequentie dat je dan 3 jaar uit de KOR moet blijven.

Als je stopt met je bedrijf ("ondernemer voor de BTW"), dan kun je je wel afmelden als ondernemer. Dat moet de Belastingdienst aanzetten tot het weghalen van de KOR status. Je bent immers geen ondernemer meer. Als de Belastingdienst je uit de KOR haalt, geldt de wachttermijn van 3 jaar niet.

palimpsest

• jobr
ErikVers schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:45:
Ik verwacht ook dat op de factuurdatum van de installatie het energiecontract op de juiste naam moet staan. Je begint dan immers met terugleveren en bent dan volgens de belastingdienst ondernemer.
Je krijgt dacht ik ook een aangifte die je moet doen over het kwartaal van de factuurdatum.

• jobr
JiMiHeNdRiX schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:56:
[...]

Begrijp ik het goed dat je je na 5 jaar kunt uitschrijven als ondernemer en vanaf dan niets meer met de Belastingdienst te maken zult hebben, zonder dat je de panelen van je dak hoeft te verwijderen? Ik had ooit al ergens gelezen dat als je panelen zijn afgeschreven je je kunt uitschrijven als ondernemer maar ik heb daar nooit een getal bij horen noemen hoeveel jaar dat zou zijn. En nu lees ik hier 5 jaar. Is dat een door de Belastingdienst geaccepteerde afschrijfperiode?
Officieel niet. Zolang je energie blijft leveren aan het net blijf je ondernemer.
Leesvoer: https://www.boersmaadviseurs.nl/zonnepanelen.html

Vooral dit:
Op grond van een uitspraak van het Europese Hof van Justitie (hoogste rechtsorgaan bij omzetbelasting, dus BTW) is iedereen die zonnepanelen plaatst automatisch ondernemer voor de omzetbelasting, omdat er deelgenomen wordt aan het economische verkeer (levering anders dan aan jezelf).

Het leven van een ondernemer is niet zo gemakkelijk ;)

• ErikVers
jobr schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:01:
[...]

Ik verwacht ook dat op de factuurdatum van de installatie het energiecontract op de juiste naam moet staan. Je begint dan immers met terugleveren en bent dan volgens de belastingdienst ondernemer.
Je krijgt dacht ik ook een aangifte die je moet doen over het kwartaal van de factuurdatum.
Ja daar zit stukje interpretatie, aangezien dit nergens expliciet staat beschreven ga ik voor deze interpretatie: zodra ik mijn partner aanmeld als ondernemer en de btw terugvraag start mijn teruglevering als ondernemer. Daarvoor was teruglevering een particulier activiteit. Maar eens dat dit idealer zou zijn als datum gelijk zou zijn met factuurdatum. Maar aangezien mijn energieleverancier moeilijk doet..

Ik ga morgen belastingdienst nog eens bellen, ook voor opzet om mijn panelen door te verkopen aan partner zodat mijn eigen onderneming en energierekening kan stopzetten

• JeroenE
  • Niet online
JiMiHeNdRiX schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:56:
Begrijp ik het goed dat je je na 5 jaar kunt uitschrijven als ondernemer en vanaf dan niets meer met de Belastingdienst te maken zult hebben, zonder dat je de panelen van je dak hoeft te verwijderen?
Nee, als je niet meer in de KOR zit moet je dan wel BTW aangifte gaan doen.
En nu lees ik hier 5 jaar. Is dat een door de Belastingdienst geaccepteerde afschrijfperiode?
Volgens mij moet je afschrijven op basis van de verwachte levensduur, met een minimum van 5 jaar. Maar aangezien Snel nu zelf 5 jaar heeft genoemd kan je natuurlijk beargumenteren dat dit blijkbaar door de Belastingdienst wordt geaccepteerd en je dus niet hoeft af te schrijven op bijvoorbeeld 15 of 20 jaar.

Maar goed, of het echt handig is weet ik ook niet. Als je het niet erg vind om iedere 3 maanden BTW aangifte doen etc is het wel een mogelijkheid. In principe hoef je natuurlijk helemaal niet met de KOR mee te doen als je niet wil. Het is wel een makkelijke regeling omdat je eenmalig aangifte doet en daarna hoef je er niets meer voor te doen.

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 12:04

Zenix

BOE!

Andrehj schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:17:
Ik ben bezig met de BTW-aangifte voor de PV-installatie.

Nu heb ik een papieren aangiftebiljet gekregen (Btw-aangifte op papier uitgereikt), en volgens de site moet ik dat dan ook invullen en kan ik niet digitaal aangifte doen. (Welkom in 2021, de laatste keer dat ik een papieren biljet heb ingevuld was ergens in de jaren 90 van de vorige eeuw...)
Echter, de prutsers hebben er geen retourenvelop bij gedaan (waar het formulier dus wel naar verwijst).

Even googlend vind ik zo een half dozijn aan verschillende antwoordnummers en adressen van de BD in Heerlen, maar nergens eentje specifiek voor aangifte omzetbelasting.

Weet iemand het juiste antwoordnummer? (Normaal zou ik de belastingtelefoon bellen, maar daar heb ik op zondag niet veel aan).
Was het inmiddels al gelukt? De barcode op de brief moest zichtbaar zijn in het vak van de envelop, op basis daarvan versturen ze het. Op de achterkant van de envelop moest ik nog mijn postcode en huisnr invullen.

Ik heb de papieren aangifte gisteren op de post gedaan, ging over het laatste kwartaal van vorig jaar.

• Andrehj
  • Nu online
Zenix schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:39:
[...]
Was het inmiddels al gelukt? De barcode op de brief moest zichtbaar zijn in het vak van de envelop, op basis daarvan versturen ze het. Op de achterkant van de envelop moest ik nog mijn postcode en huisnr invullen.
Ik heb de papieren aangifte gisteren op de post gedaan, ging over het laatste kwartaal van vorig jaar.
Uiteindelijk afgelopen maandag gebeld met de BD, van hen kreeg ik een adres waar ik het aangifteformulier naar toe moest sturen. Was hetzelfde adres als bovenaan het formulier stond. Dus dat heb ik maar gedaan. Deze envelop is als het goed is afgelopen dinsdag door de BD ontvangen, maar ik heb nog niets gehoord.
Hoe lang duurt het normaliter voordat je die BTW terug hebt? Of komen er eerst nog meer brieven?

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 12:04

Zenix

BOE!

@Andrehj
Ik neem aan dat de papierwinkel dan voorbij is en je kan wachten tot het geld binnenkomt

• jobr
Andrehj schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:46:
Deze envelop is als het goed is afgelopen dinsdag door de BD ontvangen, maar ik heb nog niets gehoord.
Hoe lang duurt het normaliter voordat je die BTW terug hebt? Of komen er eerst nog meer brieven?
Als ze het niet vertrouwen komen er meer brieven ;)

Denk je dat je enige bent met een BTW aangifte :) Duurt wel een aantal weken.

• mrmrmr
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:46:
[...]

Uiteindelijk afgelopen maandag gebeld met de BD, van hen kreeg ik een adres waar ik het aangifteformulier naar toe moest sturen. Was hetzelfde adres als bovenaan het formulier stond. Dus dat heb ik maar gedaan. Deze envelop is als het goed is afgelopen dinsdag door de BD ontvangen, maar ik heb nog niets gehoord.
De verwerking duurt even, zeker als het met een papieren formulier gaat. Ga uit van 2 tot 4 weken. Na aangifte krijg je een bericht dat er iets wordt terug betaald of moet afdragen. Als je na 3 tot 4 weken nog niets hebt gehoord kun je even bellen.

Soms kun je al eerder iets zien in de digitale omgeving voordat je iets ontvangt, maar in dit geval niet denk ik. Je kunt inloggen met DigiD. Er zijn tegenwoordig meerdere omgevingen die je kunt bekijken: persoonlijk en twee zakelijke (oud/nieuw).

Welk codenummer heeft het aangifteformulier (het formulier zelf, niet je persoonlijke BSN!)?

palimpsest

• Andrehj
  • Nu online
mrmrmr schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:50:
[...]
De verwerking duurt even, zeker als het met een papieren formulier gaat. Ga uit van 2 tot 4 weken. Na aangifte krijg je een bericht dat er iets wordt terug betaald of moet afdragen. Als je na 3 tot 4 weken nog niets hebt gehoord kun je even bellen.

Soms kun je al eerder iets zien in de digitale omgeving voordat je iets ontvangt, maar in dit geval niet denk ik. Je kunt inloggen met DigiD. Er zijn tegenwoordig meerdere omgevingen die je kunt bekijken: persoonlijk en twee zakelijke (oud/nieuw).

Welk codenummer heeft het aangifteformulier (het formulier zelf, niet je persoonlijke BSN!)?
Geen idee wat je met codenummer bedoelt. Bovenaan staan alleen mijn OB nummer en kenmerk.
In de kantlijn staat "AL781" en dan nog iets. Bedoel je die? En wat weet je dan?

• mrmrmr
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:27:
[...]

Geen idee wat je met codenummer bedoelt. Bovenaan staan alleen mijn OB nummer en kenmerk.
In de kantlijn staat "AL781" en dan nog iets. Bedoel je die? En wat weet je dan?
Ja, nummers onderaan, bovenaan of in de kantlijn. Er zijn in de loop der tijd allerlei varianten geweest van formulieren geweest, vandaar de vraag. Gewoon nieuwsgierigheid.

Code AL781 1Z*2CT staat op een brief.

palimpsest

• Remco Tr
  • Registratie: mei 2005
Kan je met KOR ook bij een winkel producten kopen als bedrijf? Heb iets nodig wat lastig te koop als particulier.

• Andrehj
  • Nu online
Remco Tr schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:59:
Kan je met KOR ook bij een winkel producten kopen als bedrijf? Heb iets nodig wat lastig te koop als particulier.
Ik zit ook met zoiets, maar zit dit jaar nog niet in de KOR. Echter, vaak vragen die zaken behalve een BTW-nummer ook een KvK inschrijfnummer. En die heb ik uiteraard niet.

• mrmrmr
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:13:
[...]

Ik zit ook met zoiets, maar zit dit jaar nog niet in de KOR. Echter, vaak vragen die zaken behalve een BTW-nummer ook een KvK inschrijfnummer. En die heb ik uiteraard niet.
Zo is dat, bij groothandels gaat het daarom meestal niet lukken. Inschrijven bij de KvK mag, maar dat kost € 51,30. Als een groothandel vraagt om een uittreksel, dan kost dat nog eens € 15,40.
https://www.kvk.nl/inschr...ndel/inschrijfvergoeding/

palimpsest

• jobr
Kopen kan altijd. :)
BTW aftrek is wat anders. Factuur moet op jouw naam staan.

• jobr
Eigen Huis: teruggave btw voor eigenaren zonnepanelen te complex
Lees voer: https://solarmagazine.nl/...n-zonnepanelen-te-complex
En dan ook: https://solarmagazine.nl/...ienst-hanteert-wet-strikt

• Aziraphale
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 08:36
Mijn ouders willen een extra set panelen plaatsen en dan, uiteraard, btw terugvragen. Hoe zit het dan met de KOR? Mijn vader kwam met een verhaal dat je dan drie jaar lang weer btw af moet dragen over je opgewekte stroom, maar toen ik in 2019 een extra set op het dak legde kreeg ik mijn btw gewoon terug en ik betaal verder niks. Is daar iets aan veranderd?

3120WP Omnik, 4825WP SolarEdge en verwarmen met een Elga.

• Motherboard
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 18-06 22:57
De kleineondernemersregeling (KOR) is per 1 januari 2020 veranderd.

https://www.belastingdien...leineondernemersregeling/
ik ben nu wel nieuwsgierig wat je wilt kopen. :+

• Aziraphale
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 08:36
Ok, dat maakt het allemaal een stuk gecompliceerder.... :?

3120WP Omnik, 4825WP SolarEdge en verwarmen met een Elga.

• Motherboard
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 18-06 22:57
Over de kleineondernemersregeling (KOR) dachten ze inderdaad

Leuker kunnen we het niet maken, wel gecompliceerder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
JohnW1 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:38:
Ik kan me voorstellen dat deze in een ander topic hoort, echter wist ik het niet zeker.
In April '19 zijn er bij mij als particulier 24 Zonnepanelen gelegd. Daar heb ik destijds bij de belastingdienst een teruggave van de BTW voor aangevraagd.

Nu wil ik er 11 bijleggen, kan ik hier opnieuw de BTW van terugvragen?
Ik heb nog een meter die terugdraait.

Kan iemand mij hierin helpen? Persoonlijk begrijp ik de KOR niet helemaal wat hierin staat.
Het hoort in dit topic thuis.

De enige optie is om de energierekening op naam van je partner te zetten en de teruggave BTW door je partner aan te laten vragen. Dat kan natuurlijk alleen als je een partner hebt.

Zie bijvoorbeeld petermdevries in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw"

• JohnW1
  • Registratie: oktober 2020
  • Laatst online: 11:22
Hallo,

Ik lees dat er al een hoop over geschreven is.
In April '19 zijn er bij mij als particulier 24 Zonnepanelen gelegd. Daar heb ik destijds bij de belastingdienst een teruggave van de BTW voor aangevraagd.

Nu wil ik er 11 bijleggen, kan ik over de factuur de BTW van terugvragen?

Kan iemand mij hierin helpen? Persoonlijk begrijp ik de KOR niet helemaal wat hierin staat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@JohnW1
Voor de volledigheid, de officiële manier is dat je de Belastingdienst vraagt de ontheffing voor aangifte van de BTW om te zetten in de plicht wel aangifte te doen. Dat moet je dan de komende 3 jaar doen. Je draagt dan elk jaar het forfait af. Daarna mag je dan weer ontheffing aanvragen. Bij een kleine uitbreiding zou het misschien meer kunnen kosten dan het oplevert.

Dit is de uitleg voor zonnepanelenhouders:
https://www.belastingdien...evraagd-voor-zonnepanelen

Het is aan te raden die tekst goed te lezen. Het is duidelijk geschreven, met rekenvoorbeelden.

palimpsest

• the noise
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 10:29
24 panelen installatie in bestelling op een schuur/loods.
Zowel mijn wederhelft als ik hebben een bedrijf. ZZP/éénmanszaak.
Nu schrijft de adviseur:
Helaas is zonnepanelen in combinatie met het ondernemerschap niet heel handig.

Je mag de BTW terug vragen maar daarnaast ben je ook verplicht een bepaald forfait bij te tellen.

Per saldo betaal je dan de BTW weer terug na een paar jaar.

Op het moment dat een particulier panelen aanschaft wordt hij ondernemer voor de BTW. Hierdoor kan hij de BTW terugvragen. Daarna meldt deze particulier dat hij onder de KOR wil vallen omdat hij onder de 20K omzet blijft. En is het daarmee afgedaan.
Blijkbaar moet je BTW afdragen over je productie, ook wat je privé gebruikt.
Wat een gedoe, eigenlijk kan ik zo weinig met BTW verrekening ben ik bang van.
Maar hoe weet men wat ik 'achter' de meter verbruik?

Wat een gedoe weer.

• jobr
JohnW1 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:09:
Hallo,

Ik lees dat er al een hoop over geschreven is.

Nu wil ik er 11 bijleggen, kan ik over de factuur de BTW van terugvragen?

Als het goed zit je automatisch in de KOR en dan kan dat niet zonder dat je je gaat afmelden voor de KOR. En dat heeft ook consequenties (bijv elke jaar aangifte doen en BTW betalen).
En zoals hierboven staat contract op naam partner zetten heeft ook gevolgen (BTW verrekenen).

• jobr
the noise schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:25:
Blijkbaar moet je BTW afdragen over je productie, ook wat je privé gebruikt.
Wat een gedoe, eigenlijk kan ik zo weinig met BTW verrekening ben ik bang van.
Maar hoe weet men wat ik 'achter' de meter verbruik?
Je betaald toch BTW over je gehele opwek. Dat kun jij uit de omvormer halen als het goed is.
Hoeveel prive is maakt dan toch niet uit.

• the noise
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 10:29
jobr schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:40:
[...]

Je betaald toch BTW over je gehele opwek. Dat kun jij uit de omvormer halen als het goed is.
Hoeveel prive is maakt dan toch niet uit.
Ik heb een antieke draaischijfmeter. Wie verplicht me de productie op te geven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 11:17
Ik heb een vraag, en weet eigenlijk niet waar ik moet zoeken..

Thuis heb ik 9 panelen die aardig wat opwekken, maar alsnog (door thuiswerken oa) ongeveer 1000kWh af moeten tikken.

Nu hebben we een stacaravan waar ik (8.55 breed) rustig 7 a 8 panelen op kwijt kan. Alleen ga ik natuurlijk nooit zoveel gebruiken daar.

Ik wilde eigenlijk weten of er een regeling of aanbieder is die het overschot van adres 1 verrekend met adres 2. Niet zozeer om belasting te ontwijken ofzo, maar om “gewoon” mijn eigen stroom elders te gebruiken.
Het betalen van netwerkkosten vind ik geen probleem; dat is logisch natuurlijk.

Bestaat er zoiets? Of wat zijn goede google keywords?

• emot
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 20-06 17:46
Deshmir schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:57:
Ik heb een vraag, en weet eigenlijk niet waar ik moet zoeken..

Thuis heb ik 9 panelen die aardig wat opwekken, maar alsnog (door thuiswerken oa) ongeveer 1000kWh af moeten tikken.

Nu hebben we een stacaravan waar ik (8.55 breed) rustig 7 a 8 panelen op kwijt kan. Alleen ga ik natuurlijk nooit zoveel gebruiken daar.

Ik wilde eigenlijk weten of er een regeling of aanbieder is die het overschot van adres 1 verrekend met adres 2. Niet zozeer om belasting te ontwijken ofzo, maar om “gewoon” mijn eigen stroom elders te gebruiken.

Waar staat deze stacaravan?
Als deze op of naast je eigen woning staat kun je natuurlijk gewoon een aparte kabel leggen.

[Voor 5% gewijzigd door emot op 08-03-2021 11:14]

• Deshmir
@emot de stacaravan staat in Enexis gebied, en mijn huis in Stedin.
Een kabeltje trekken gaat hem dus niet worden.

Ik ga van de week powerpeers even bellen, of zij zo'n aparte situatie ondersteunen. Voor zover ik kon zien kan je daar wel het een en ander.

Het lastige is, is ik wil het niet aan mijzelf verkopen, ik wil het gebruiken alleen dan op een andere locatie.

• Blik1984
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 11:07
BTW vraag: 8 jaar geleden BTW teruggevraagd aan de belastingdienst voor mijn installatie. Nu, 8 jaar later, weer wat werkzaamheden laten doen wegens de plaatsing van een dakkapel en daardoor ook een andere omvormer moeten plaatsen. Om die BTW terug te vragen, moet ik dan de gegevens van de eerste aanvraag ook nog hebben? Want dan moet ik ergens gaan graven achter de knieschotten bij de administratie van 8 jaar geleden...

• Noshi
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 09:41
Deshmir schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:57:

Maar belasting ontwijken is dan toch precies wat je dan doet?
Door salderen krijg je betaalde belasting over energie min of meer terug bij terug leveren.

• Deshmir
@Noshi ik wek het zelf op en wil het dan zelf gebruiken, transport en netbeheer zijn dan de missing links.

Het is net als die loze termen van groen en grijs, zolang je niet kunt sturen waar het vandaan komt is de enige oplossing een administratieve afhandeling, en dat is nou juist wat ik zoek.

Ik verkoop het niet aan iemand anders, dan zou ik dus geen btw hoeven te betalen, lijkt mij.
Nu met mijn ferraris meter betaal ik ook niks over mijn opbrengst, dat wordt intern van de totale vraag afgehaald.
Over die 1000kWh betaal ik inderdaad btw.

In ieder geval contact gehad met powerpeers, daar kan ik het overschot verkopen voor 11ct en inkopen voor 7ct.
Moet alleen dan het totale plaatje gaan uitrekenen of het zin heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Blik1984 Als je zo lang geleden een teruggave BTW hebt aangevraagd ben je in 2020 automatisch in de nieuwe KOR gekomen. Dan kan je bij een uitbreiding/wijziging niet zo maar opnieuw BTW terug vragen.

Je kan je wel afmelden van de KOR en dan de BTW terug vragen. De volgorde zou wel moeten zijn dat je je eerst afmeld en pas later de uitgaven maakt, als je dat niet hebt gedaan kan je sowieso minder BTW aftrekken.

Als je je afmeld van de KOR dan moet je wel ieder kwartaal aangifte doen en het is dan dus de vraag of het wel zin heeft. Zie mrmrmr in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw" met een handige linkje met meer uitleg van de belastingdienst.

• jobr
Deshmir schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:42:
@Noshi ik wek het zelf op en wil het dan zelf gebruiken, transport en netbeheer zijn dan de missing links.

Het is net als die loze termen van groen en grijs, zolang je niet kunt sturen waar het vandaan komt is de enige oplossing een administratieve afhandeling, en dat is nou juist wat ik zoek.

Ik verkoop het niet aan iemand anders, dan zou ik dus geen btw hoeven te betalen, lijkt mij.
Nu met mijn ferraris meter betaal ik ook niks over mijn opbrengst, dat wordt intern van de totale vraag afgehaald.
Over die 1000kWh betaal ik inderdaad btw.

In ieder geval contact gehad met powerpeers, daar kan ik het overschot verkopen voor 11ct en inkopen voor 7ct.
Moet alleen dan het totale plaatje gaan uitrekenen of het zin heeft.
Dat kun je natuurlijk wel vergeten salderen over 2 aansluitingen. Dan gaat iedereen dit doen met zijn buren of familie.

P.S. mocht je naar Powerpeers willen overstappen dan kan ik je nog aan 75 extra korting helpen dmv een vriendenlink. PM me dan maar.

• Deshmir
@jobr thanks, eerst maar eens uitrekenen.

Wat betreft je opmerking, beide aansluitingen en contracten staan natuurlijk op mijn naam.
Maar gezien de opmerkingen is het niet eens meer een grijs gebied, helaas.

• blauwe eend
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 21-06 23:59
Ik heb een vraag over het terugvragen van de BTW van een PV installatie.

Ik ben van plan dit jaar een PV installatie zelf neer te leggen. Stel ik koop de zonnepanelen bij bedrijf A, de omvormers bij partij B en het montage bij bv de bouwmarkt (C) om mijn vraag even zo breed mogelijk te maken.
Kan ik dan de BTW over de totale uitgave in één keer terug vragen, moet dat in meerdere aanvragen of is het alleen mogelijk om van één factuur de BTW terug te krijgen?

Alvast bij voorbaat dank wie deze vraag kan beantwoorden _/-\o_

Ik heb de website vd belastingdienst over zonnepaneel houders al gelezen, en ook het aangifte formulier bekeken, maar daar wordt ik nog niet veel wijzer van. Verder ben ik dit ook nog niet op het de fora die ik heb door gelezen tegengekomen, maar uiteraard was niet al het lezen hierop gericht :P

• mrmrmr
  • Niet online
@blauwe eend Het maakt niet uit hoeveel leveranciers (facturen) je hebt. Je doet aangifte van het totaal aan Nederlandse BTW.

Als je iets uit het buitenland haalt moet je de informatie lezen over het terugvragen van buitenlandse BTW. Daar zijn drempelwaarden van toepassing. Daardoor is het als particulier vaak niet interessant om in het buitenland te kopen.

Als je iets aanschaft dat een ander doel heeft (privé), dan moet je dat deel niet terugvragen. Bijvoorbeeld je gaat naar een bouwmarkt en koopt daar bijvoorbeeld rubbermatjes voor de zonnepanelenconstructie, dan mag je niet de BTW terugvragen over een plantenbak die ook op de bon staat.

palimpsest

• blauwe eend
mrmrmr schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:52:
@blauwe eend Het maakt niet uit hoeveel leveranciers (facturen) je hebt. Je doet aangifte van het totaal aan Nederlandse BTW.

Als je iets uit het buitenland haalt moet je de informatie lezen over het terugvragen van buitenlandse BTW. Daar zijn drempelwaarden van toepassing. Daardoor is het als particulier vaak niet interessant om in het buitenland te kopen.

Als je iets aanschaft dat een ander doel heeft (privé), dan moet je dat deel niet terugvragen. Bijvoorbeeld je gaat naar een bouwmarkt en koopt daar bijvoorbeeld rubbermatjes voor de zonnepanelenconstructie, dan mag je niet de BTW terugvragen over een plantenbak die ook op de bon staat.
Super, dat was precies wat ik wou weten.

Bedankt (y)

• duimp
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 18-06 14:30
eind 2019 zonnepanelen gekocht en nu wil ik een nieuwe set panelen erbij kopen.
Nu snap ik het nog niet helemaal

ik mag de komende 3 jaar geen btw terugvragen maar kan ik de btw wel over 3 jaar terugvragen van de set die ik dit jaar koop?
Kan ik de nieuwe set niet op de naam van mijn vrouw aanvragen en dan de btw terugvragen op haar naam of kijken ze echt per adres?

Wat is eigenlijk de beste oplossing voor mij?
Alvast bedankt voor jullie reactie

• JeroenE
  • Niet online
duimp schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:35:
ik mag de komende 3 jaar geen btw terugvragen maar kan ik de btw wel over 3 jaar terugvragen van de set die ik dit jaar koop?
Nee, die kan je over 3 jaar niet meer terug vragen. De officiële manier staat in deze post mrmrmr in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw" en lees ook het wantoord op de site van de Belastingdienst zelf.
Kan ik de nieuwe set niet op de naam van mijn vrouw aanvragen en dan de btw terugvragen op haar naam of kijken ze echt per adres?
Volgens mij kijken ze per persoon; je moet wel de energiefactuur op naam van je partner zetten. Bij sommige energieleveranciers kan dat heel makkelijk als je zegt dat het voor de BTW teruggave van zonnepanelen is. Anderen doen heel moeilijk. Dat kan je dus het beste eerst proberen voor je nieuwe spullen gaat kopen.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat als jij stopt met terugleveren (want dat gaat je partner doen) je jouw onderneming op moet heffen en (misschien) weer BTW terugbetalen. Zie mrmrmr in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw"
Wat is eigenlijk de beste oplossing voor mij?
Het beste is de eerste keer zo veel panelen neerleggen dat je later nooit meer kan uitbreiden wegens gebrek aan ruimte :+

• duimp
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 18-06 14:30
Het beste is de eerste keer zo veel panelen neerleggen dat je later nooit meer kan uitbreiden wegens gebrek aan ruimte :+
Ja daar heb ik nu niets aan :) , ik wist 2 jaar geleden niet dat ik nu een hybride warmtepomp wil aanschaffen.
Er zit dus niets anders op dan panelen aanschaffen en geen btw terug te vragen.

• DikkieD
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 21-06 22:23
Hmm. Kom er even niet uit.

Energiecontract staat op naam van mijn vrouw.

Ik ben ZZP'er (en heb BTW nummer), werk in/aan huis (geen eigen ingang).

Ik laat op korte termijn panelen plaatsen en kan via de leverancier voor €130 de BTW automatisch (door hen) laten verwerken.

Is dit simpelweg een kwestie van doen aangezien energiecontract op naam vrouw staat? Of gewoon via mijn eigen boekhouder laten verlopen, aangezien zij onze belastingen etc regelt?

• JeroenE
  • Niet online
@DikkieD Of je vult zelf samen met je partner het formuliertje in en spaart 130 euro uit? Zo ingewikkeld is het ook weer niet. Zeker als je "gewoon" het forfait kan gebruiken.

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Nu online
DikkieD schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:16:
Hmm. Kom er even niet uit.

Energiecontract staat op naam van mijn vrouw.

Ik ben ZZP'er (en heb BTW nummer), werk in/aan huis (geen eigen ingang).

Ik laat op korte termijn panelen plaatsen en kan via de leverancier voor €130 de BTW automatisch (door hen) laten verwerken.

Is dit simpelweg een kwestie van doen aangezien energiecontract op naam vrouw staat? Of gewoon via mijn eigen boekhouder laten verlopen, aangezien zij onze belastingen etc regelt?
Gewoon lekker zelf doen. Die €130,00 kun je in je zak houden.

Stelt echt niks voor.

Formuliertje invullen, 1x aangifte doen. En geld ontvangen. Is echt maar 5 minuten werk.

• DikkieD
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 21-06 22:23
JeroenE schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:30:
@DikkieD Of je vult zelf samen met je partner het formuliertje in en spaart 130 euro uit? Zo ingewikkeld is het ook weer niet. Zeker als je "gewoon" het forfait kan gebruiken.
Highfive95 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:31:
[...]

Gewoon lekker zelf doen. Die €130,00 kun je in je zak houden.

Stelt echt niks voor.

Formuliertje invullen, 1x aangifte doen. En geld ontvangen. Is echt maar 5 minuten werk.
Dank voor de input!

Het ging mij er in het bijzonder om dat het energiecontract op naam van mijn vrouw staat en dat er voor haar een BTW nummer moet worden aangevraagd, terwijl ik die al heb.

Ik neem dan dus aan dat het gewoon via mijn bedrijfje (zzp) kan lopen, op basis van mijn BTW nummer? In dat geval vraag ik mij af of dit kan als de offerte en het energiecontract op naam van mijn vrouw staan...

• JeroenE
  • Niet online
@DikkieD Volgens mij is juist veel handiger om het via je vrouw te laten lopen, juist omdat jij al een ondernemer bent en dus (neem ik aan) niet aan de regeltjes van de KOR gebonden wil zijn.

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Nu online
DikkieD schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:49:
Dank voor de input!

Het ging mij er in het bijzonder om dat het energiecontract op naam van mijn vrouw staat en dat er voor haar een BTW nummer moet worden aangevraagd, terwijl ik die al heb.

Ik neem dan dus aan dat het gewoon via mijn bedrijfje (zzp) kan lopen, op basis van mijn BTW nummer? In dat geval vraag ik mij af of dit kan als de offerte en het energiecontract op naam van mijn vrouw staan...
BTW moet je niet via jouw bedrijf doen. Dan kun je jaarlijks gaan bijhouden wat je opgewekt hebt en overschot en eigen gebruik moet je ook nog gaan betalen.

https://www.belastingdien...20btw%20moet%20berekenen.

Gewoon lekker op naam van je vrouw zetten.

• ron321
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 07:23
@DikkieD
Dan moet de rekening van de panelen ook op naam van je vrouw staan.

WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°

• snaderhtpc
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 08-05 12:33
Ik ben ZZPer sinds 1 maart en zit met deze vraag... Zonnepanelen en dergelijke zijn van vorig jaar, toen alles netjes geregeld. Nu moet ik aangifte BTW doen. Nu kijk ik naar de voorbeeldaangifte halverwege op deze pagina van de website van de Belastingdienst:

Dat verhaal heb ik helder, al vraag ik me af of ze nu in totaal 2000 of 3000 kwh teruggeleverd hebben?

Ik probeer dit te gebruiken voor mijn situatie in maart.
Dit zijn de gegevens volgens mijn energieleverancier:

310 kWh Verbruik
230 kWh Teruglevering
80 kWh Netto verbruik

Betaal ik nu BTW over die 230 teruglevering EN nog een keer over 230 voor eigen verbruik?

Ik krijg mijn hoofd niet op orde met dit verhaal... (en nee, mijn vrouw is ook ondernemer, dus op haar naam is nooit een optie geweest)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@snaderhtpc Zonnepanelen zijn zakelijk sinds het Fuchs arrest in 2013. Als ondernemer moet je de ontvangen BTW over de gehele opbrengst afdragen. Dat is logisch, want dat moet je altijd doen als normale ondernemer. Als je aan jezelf levert (=eigenverbruik, maar alleen het privé deel), moet je ook daarover de BTW afdragen. Daarvoor mag je zelf een factuur opstellen.

Het gezegde voor niets gaat de zon op, is helaas niet altijd waar.

palimpsest

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jobr
snaderhtpc schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:54:
Dat verhaal heb ik helder, al vraag ik me af of ze nu in totaal 2000 of 3000 kwh teruggeleverd hebben?

Ik probeer dit te gebruiken voor mijn situatie in maart.
Dit zijn de gegevens volgens mijn energieleverancier:

310 kWh Verbruik
230 kWh Teruglevering
80 kWh Netto verbruik

Betaal ik nu BTW over die 230 teruglevering EN nog een keer over 230 voor eigen verbruik?
In het voorbeeld bij de belasting dienst is dus de opwek van de omvormer 3000kWh geweest. 1000 is direct zelf verbruikt en 2000 teruglevering naar de energieleverancier.

Dus je moet eerst bepalen hoeveel je omvormer totaal heeft opgewekt. Stel 1000 kWh.
Dan is er 230 naar de energieleverancier gegaan (2000 in het vb van de belastingdienst).
En is er 1000-230= 770 naar eigen gebruik gegaan (1000 in het vb van de belastingdienst).

• Tuff
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 13-06 07:36
Mag je voor alle onderdelen die onderdeel zijn van de PV installatie de BTW terugvragen?

Dus incl. de Envoy-S, schakelmateriaal, bevestiging, Micro omvormers?

Maakt het wat uit als je op verschillende plekken iets koopt?

Stel dat je het thuis in 2 delen wilt doen.. eerst het dak en later in de tuin een extra installatie..moet je dat dan samen in 1 kwartaal regelen of binnen het jaar?

• JeroenE
  • Niet online
Tuff schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:02:
Mag je voor alle onderdelen die onderdeel zijn van de PV installatie de BTW terugvragen?
Ja, het mag ook voor de installatie (als je dat dus laat doen en niet zelf doet).
Nee, als maar overal dezelfde naam op de factuur staat.
Stel dat je het thuis in 2 delen wilt doen.. eerst het dak en later in de tuin een extra installatie..moet je dat dan samen in 1 kwartaal regelen of binnen het jaar?
Binnen hetzelfde kalenderjaar kan je het nog terugvragen met een incidentele BTW aangifte.

Dit voorbeeld staat overigens letterlijk uitgelegd op de site van de belastingdienst:
Voorbeeld
In januari 2020 koopt u zonnepanelen en in april 2020 vraagt u btw terug met uw btw-aangifte. In september 2020 koopt u nog een paar zonnepanelen. Deze btw kunt u nog terugvragen, omdat de KOR pas ingaat op 1 januari 2021. U moet dan nog een keer btw-aangifte doen: met een incidentele btw-aangifte. Daarmee geeft u de verschuldigde btw aan over de tweede set zonnepanelen en vraagt u hiervoor de btw terug.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blauwe eend
Tuff schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:02:

Dus incl. de Envoy-S, schakelmateriaal, bevestiging, Micro omvormers?

Ik had relatief kort geleden soort gelijke vraag gesteld op het forum hier. Dit was het antwoord daarop:
mrmrmr schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:52:

Edit: ik zie dat JeroenE me net voor is

• Anton Rongen
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 17:41

Anton Rongen

Failure is no option!

Ik heb al enkele jaren zonnepanelen en zit in de KOR. Nu wil ik voor mezelf gaan beginnen.

Is het mogelijk de onderneming voor de zonnepanelen over te dragen aan mijn partner en dat kenbaar te maken bij de belastingdienst?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Anton Rongen Volgens mij wel, maar dan kan je na afmelding nog steeds 3 jaar niet mee doen met de KOR. Dan moet je dus juist wel BTW aangifte doen als ondernemer etc.

Je partner moet zich dan weer aanmelden voor de KOR (anders moet die voor de zonnepanelen ook BTW aangiftes blijven doen).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jobr
Anton Rongen schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:39:
Ik heb al enkele jaren zonnepanelen en zit in de KOR. Nu wil ik voor mezelf gaan beginnen.

Is het mogelijk de onderneming voor de zonnepanelen over te dragen aan mijn partner en dat kenbaar te maken bij de belastingdienst?
Vergeet dan ook niet het energiecontract op de naam van je partner te zetten.
En bel de belastingdienst en vraag wat je het beste kunt doen.

[Voor 7% gewijzigd door jobr op 20-04-2021 18:41]

• blauwe eend
Korte vraag omtrent btw teruggaaf en zonnepanelen.

Stel je legt een buitenkraan aan voor het onderhoud (reinigen) van je zonnepanelen, zou je hier dan (ook) btw over mogen terug vragen? (Dit gebeurt dan natuurlijk in het zelfde jaar als dat de panelen gelegd zijn/worden.)

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 12:02

T-Infinity

Heen en weer....

blauwe eend schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 08:50:

Stel je legt een buitenkraan aan voor het onderhoud (reinigen) van je zonnepanelen, zou je hier dan (ook) btw over mogen terug vragen? (Dit gebeurt dan natuurlijk in het zelfde jaar als dat de panelen gelegd zijn/worden.)
jawel. Maar het is wel erg vergezocht. Ik vind het niet erg verdedigbaar en zou er geen goed gevoel bij hebben.

• jobr
blauwe eend schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 08:50:

Ga je zeker van het schoonmaakmiddel en de borstel dan ook de btw terugvragen.
Gewoon in de regen schoonmaken. Kraanwater heb je helemaal niet nodig. Geeft ook nog kalk aanslag als je geen ontharder hebt.

[Voor 11% gewijzigd door jobr op 24-04-2021 21:11]

• blauwe eend
@T-Infinity een dergelijk antwoord had ik wel verwacht, prima, fijn dat dat bevestigd wordt.

Volgende keer misschien iets meer info geven dan alleen de vraag, zodat de denkwijze er ook is...
Ik heb een afvoer buis onder de grond gelegd voor de elektra kabel en dus ook gelijk voor evt. water van de kruipruimte naar de schuur. Prima te combineren dus, maar niet het zelfde project.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 12:02

T-Infinity

Heen en weer....

jobr schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:08:
[...]

Ga je zeker van het schoonmaakmiddel en de borstel dan ook de btw terugvragen.
Gewoon in de regen schoonmaken. Kraanwater heb je helemaal niet nodig. Geeft ook nog kalk aanslag als je geen ontharder hebt.
Das een fabeltje. Van 1 of 2 x per jaar kraanwater gebruiken krijg je echt geen kalkaanslag. Bij wekelijks afspoelen is het een ander verhaal.

• JL-IP(!)
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 11:55

• Paut
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 16-06 21:56
Is het ook mogelijk de btw op aangeschafte zonnepanelen niet terug te vragen en helemaal zonder btw-administratie met een paar panelen een gedeelte van het eigen gebruik op te gaan wekken? Er wordt dan op jaarbasis niets teruggeleverd aan het net.

Als dat niet kan, wacht ik (zzp'er) wel tot die hele administratieve hindernisbaan is afggeschaft. Daar wordt al op gespeculeerd: https://solarmagazine.nl/...-voor-btw-op-zonnepanelen
Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True