Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Paut Volgens mij kan je de BTW prima niet terugvragen als je dat niet wil. Maar je moet wel verplicht BTW aangifte doen (of meedoen met de KOR). Volgens de belastingdienst ben je namelijk ondernemer als je zonnepanelen hebt en dan moet je dus verplicht BTW aangifte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:26
@JeroenE, Ik neem aan dat het hebben van zonnepanelen je niet omzetbelastingplichtig maakt (in gedachten zie ik ze nieuw en ongebruikt in hun doos in de garage staan), maar wel het terugleveren van stroom. En er zou dan, vrees ik, zelfs sprake van een levering zijn als je op jaarbasis meer afneemt dan teruglevert en dus per saldo niets levert.

Het ziet ernaar uit dat ik afwacht wat er in Europees verband besloten wordt. Zoals de zaken nu liggen, koop ik liever 100% Nederlandse windenergie bij een van de groenere elektriciteitsmaatschappijen.
JeroenE schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:00:
@Paut Volgens mij kan je de BTW prima niet terugvragen als je dat niet wil. Maar je moet wel verplicht BTW aangifte doen (of meedoen met de KOR). Volgens de belastingdienst ben je namelijk ondernemer als je zonnepanelen hebt en dan moet je dus verplicht BTW aangifte doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Paut op 29-04-2021 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Paut Je moet voor iedere kWh die je installatie opwekt de BTW betalen. Het maakt wel uit voor de berekening of je die zelf verbruikt of dat je hem terug levert aan de energieleverancier, maar het salderen maakt dan weer niets uit.

Zie https://www.belastingdien...panelen-ik-ben-ondernemer

Als je een partner hebt (die geen ondernemer/zzp'er is) dan kan het de moeite zijn om het energiecontract op diens naam te zetten, de factuur voor de panelen op diens naam te zetten en die de teruggave te laten aanvragen.

Ik begrijp niet helemaal wat je keuze voor de energieleverancier te maken heeft met de regels van de belastingdienst voor zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Wat is eigenlijk het probleem van btw aangifte moeten doen? Dat doe je als ondernemer toch al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:42
Stefangrp schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:01:
Wat is eigenlijk het probleem van btw aangifte moeten doen? Dat doe je als ondernemer toch al.
Probleem is dat je btw moet betalen. Doe ik liever niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:26
@Stefangrp Klopt, maar niet heel lang meer. En dan ben ik graag helemaal van de btw-aangifte af.

Het liefst zou ik een paar paneeltjes op het dak leggen zonder enige administratieve verplichting naar wie dan ook.
Stefangrp schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:01:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 15:56
Waneer kan ik de btw verwachten? Heb over 1e kwartaal aangifte gedaan via KOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:52
Ik kom er niet helemaal uit met die BTW teruggave.
Situatie: in juli 2014 heb ik zonnepanelen gekocht, me aangemeld als zefstandig ondernemer en de BTW teruggevraagd. Vervolgens vrijstelling van administratie gevraagd (en gekregen).
Het formulier opgaaf zonnepanelen bestond toen nog niet.

Inmiddels ben ik verhuisd en wil ik op mijn nieuwe woning ook weer zonnepanelen plaatsen.
Wat ik begrijp is dat ik automatisch in de nieuwe (2020) KOR regeling zit.

De vraag is nu dus of ik voor mijn nieuwe panelen weer de BTW terug kan vragen (en vrijstelling van administratie).

Als ik ik-heb-al-btw-teruggevraagd-voor-zonnepanelen begrijp kan dat niet.

Is nu de route dat:
  • Ik mij direct afmeld voor de KOR. Dat kan omdat ik vanuit de oude regeling kom.
  • Vervolgens nieuwe zonnepanelen koop
  • Dan de opgaaf voor zonnepaneelhouders doe bij de belastingdienst waarbij ik me weer aanmeld voor de KOR. De KOR gaat dan in op 1-1-2022.
  • Middels mijn BTW opgaven in Q3 en Q4 2021 ik de BTW van de zonnepanelen kan verrekenen (terug vragen)
Of steekt het toch anders in elkaar?

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Nico Klus Als je je afmeldt voor de KOR kan je pas over 3 jaar weer opnieuw met de KOR meedoen. Je moet in de tussentijd dan steeds BTW aangifte doen. Zoals de site van de belastingdienst zegt is het dan maar de vraag of dit voordelig is. Dat zul je zelf moeten uitrekenen. Het kan dan best zijn dat je uiteindelijk in die 3 jaar meer BTW moet betalen dan je terug krijgt of dat je uiteindelijk maar een gering bedrag over houdt en het dan de vraag si of je daar steeds aangifte voor wil doen.

Er staat meer uitleg en diverse voorbeelden onder het kopje "Ik had al zonnepanelen in 2019 en wil opnieuw investeren in zonnepanelen" op de pagina die je zelf al had gevonden.

Het allermakkelijkste is als je een partner hebt (zonder zaken als ZZP'er zijn etc) zodat je een aanvraag voor de nieuwe woning door je partner kan laten doen. Maar dan moet je die dus wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:52
@JeroenE Ja dat had ik gelezen, maar dat voorbeeld gaat over 2019 (2 jaar geleden) en ik dacht dat je dit een maal in de drie jaar kon doen. Die zijn voor mij allang voorbij.

Het aan/afmelden van de KOR maken ze wel ingewikkeld.
Als je automatisch aangemeld bent voor de KOR (vanwege eerdere vrijstelling op 31-12-2019) dan kan je je direct afmelden, maar mag je pas na 3 jaar weer aanmelden.
Als je jezelf aangemeld hebt voor de KOR (dus na 1-1-2020) mag je je pas na 3 jaar uitschrijven.
Netto lijkt me dat toch hetzelfde?

Over opnieuw inschrijven per 1-1-2023 staat niets vermeld.

Maar je hebt gelijk, het gemakkelijkst is om het op naam van mijn partner te doen en me zelf af te melden voor de KOR. Dan kan ik daar over 3 jaar misschien nog gebruik van maken. Ik heb ook voorlopig geen plannen om ZZPer te worden.

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Nico Klus De enige reden dat je nu al kan afmelden voor de KOR is omdat je er automatisch in bent gezet. Maar de regel dat je na beëindiging van de KOR pas na 3 jaar opnieuw mag aanmelden geldt voor iedereen. Jij zou dan pas op 01-01-2025 weer in de KOR mee kunnen doen; je kan je wel eerder aanmelden natuurlijk, de KOR gaat altijd op 1 januari in.

Iemand die zich in 2020 heeft ingeschreven mag zich in 2023 uitschrijven, maar dan ook pas weer vanaf 01-01-2027 mee doen met de KOR.

Al moet ik zeggen dat ik ook niet 100% zeker weet hoe ze die 3 jaren rekenen.

Maar het is netto dus niet hetzelfde!

Zolang je partner geen ZZP'er, ondernemer of andere redenen heeft om al BTW aangifte te moeten doen dan is het handigste inderdaad om de aanvraag via je partner te doen. Let op dat het energiecontract ook op naam van je partner moet staan. Bij veel (maar ik geloof niet alle) energieleveranciers kan je dat ook wel halverwege het jaar aanpassen als je aangeeft dat het voor de teruggaaf BTW ivm zonnepanelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:16
Ik heb in 2012 en in 2016 panelen gekocht en de btw terug ontvangen. Nu wil ik nog een keer uitbreiden en blijkt dat in 2020 mijn btw teruggave uit 2016 onder de nieuwe regeling valt. Op zich is dit erg vreemd om in 2020 met terugwerkende kracht de regeling van 2016 aan te passen en ik vraag mij af of dat stand zou houden bij een rechtzaak.
In mijn geval kan ik niet omzetten naar mijn partner om die als zzp er werkzaam is. Ik heb lang met de belastingdienst gesproken en echt leuker kunnen ze het niet maken, het is een ingewikkeld iets geworden voor mensen die willen uitbreiden, erg jammer. Ik ga met wat creativiteit nog wat btw proberen te vangen of niet verder investeren in mijn zonneplan.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@corsat Op zich mogen regels natuurlijk prima aangepast worden. Als dat niet zo was dan zou de Tweede Kamer wel naar huis kunnen ;)

Het is ook niet zo dat er iets met terugwerkende kracht is aangepast; het is niet zo dat je het bedrag uit 2016 hebt moeten terugbetalen of iets in die richting. Ik vind het wel apart dat iedereen die eerder BTW heeft teruggevraagd voor zonnepanelen zo maar de KOR is ingeschoven zonder dat ze de moeite hebben genomen om dit aan mensen te melden.

Ik denk niet dat je veel kans maakt in een rechtszaak omdat er nu nieuwe regels zijn waardoor je niet nog een keer BTW kan terugvragen.

Het ligt natuurlijk aan je verbruik etc, maar wellicht is het zonder de BTW teruggave nog steeds rendabel om uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
corsat schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 23:17:
Ik heb lang met de belastingdienst gesproken en echt leuker kunnen ze het niet maken, het is een ingewikkeld iets geworden voor mensen die willen uitbreiden, erg jammer. Ik ga met wat creativiteit nog wat btw proberen te vangen of niet verder investeren in mijn zonneplan.
Het is helemaal niet ingewikkeld geworden. Je bent ondernemer geworden in 2016 en dan moet je aan bepaalde regels (blijven) voldoen. En dat betekent heel simpel dat je nu in de KOR zit met de nodige consequenties.
Dus wil je aftrek dan moet je je afmelden en elk kwartaal/jaar aangifte gaan doen. Dat dit dan mogelijk niet zo interessant voor je is, tsja....

En de regels van 2016 zijn niet aangepast. De regels die nu gelden zijn gewoon anders dan in 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeV0uReR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-06 12:30
Hallo allemaal, ik ben mij aan het verdiepen in de BTW rond zonnepanelen. Mijn vriendin is ondernemer en ik niet. Het beoogde systeem moet 12960Wp gaan leveren (meer dan 10.000 dus) en er zit ongeveer €3000,- aan BTW op (plus vervanging meterkast t.w.v. €200 aan BTW).

Als ik nu echter naar de opties kijk valt het op naam zetten van mijn vriendin af; dit zou namelijk betekenen dat zolang wij de zonnepanelen hebben zij elk jaar BTW zou moeten betalen op zowel de teruggeleverd stroom als wat wij zelf verbruiken.

Optie 2 is het op mijn naam zetten en hierin zie ik 2 mogelijkheden:
- aanmelden voor de KOR en maximaal 2500 BTW terugvragen en enkel het eerste jaar BTW aangifte hoeven te doen. In dit scenario krijg ik dus €2500 BTW terug, minus de BTW over de in dat jaar daadwerkelijk opgewekte stroom (zal ongeveer €350 aan BTW zijn)
- aanmelden voor de KOR en alle BTW (€3200) terugvragen. Dit betekent dat ik 5 jaar lang BTW aangifte moet doen, met als gevolg dat ik 5 jaar lang €350,- aan BTW moet betalen (daadwerkelijk teruggeleverde stroom) Netto krijg ik dan dus €1450 terug.

De vraag is echter of ik ervoor kan/mag kiezen om slechts €2500 aan BTW terug te vragen ondanks dat er meer op de factuur staat.

Heeft iemand ervaring met mijn situatie (meer dan 10kWp en meer dan €2500 BTW) en wat is de slimste keuze? Als alternatief zou ik ook nog minder panelen kunnen plaatsen om onder die €2500 uit te komen, maar doe dit bij voorkeur niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motherboard
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-08 15:21
[b]DeV0uReR in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw"De vraag is echter of ik ervoor kan/mag kiezen om slechts €2500 aan BTW terug te vragen ondanks dat er meer op de factuur staat.
Hierover heb ik de Belastingdienst gebeld en die gaven aan dat je van 1 factuur niet een deel van de BTW kunt terugvragen, het is wel (alles) of niet (niets).

Wat wel kan is zorgen dat je meerdere facturen krijgt, waaronder 1 met slechts €2500 aan BTW, en alleen de BTW over die factuur terugvragen. Dan krijg je dus niet de volledige BTW terug die je moet betalen, maar ben je bij de huidige regelgeving uiteindelijk wel het voordeligste uit (behalve wanneer je je investering verlaagt zodat de totale BTW onder de €2500 aan BTW blijft, want dan kun je met 1 factuur wel 100% van de BTW terugkrijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeV0uReR
Dankjewel @Motherboard, dat is waar ik naar op zoek was. Ik ga eens even contact opnemen met de leverancier om te vragen of ze meerdere facturen willen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeV0uReR
Nog een aanvullende vraag, als ik mij dus niet aanmeld voor de KOR moet ik tot in het oneindige BTW betalen over wat ik aan mijn leverancier en aan mijzelf lever. Ik kan mij echter voorstellen dat na een aantal jaar de investering van de zonnepanelen (waarvoor ik dus die €3200,- heb teruggekregen) is afgeschreven en ik mij alsnog voor de KOR kan aanmelden. Weet iemand of dit zo werkt en welke termijn de belastingdienst hanteerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motherboard
DeV0uReR schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:02:
Nog een aanvullende vraag, als ik mij dus niet aanmeld voor de KOR moet ik tot in het oneindige BTW betalen over wat ik aan mijn leverancier en aan mijzelf lever. Ik kan mij echter voorstellen dat na een aantal jaar de investering van de zonnepanelen (waarvoor ik dus die €3200,- heb teruggekregen) is afgeschreven en ik mij alsnog voor de KOR kan aanmelden. Weet iemand of dit zo werkt en welke termijn de belastingdienst hanteerd?
Zo werkt het niet, je blijft wanneer je geen gebruik maakt van de KOR tot in het oneindige (lees: zolang je zonnepanelen elektriciteit opwekken) BTW betalen.

Wel kun je je na 5 jaar aanmelden voor de KOR zonder nog daarvoor teruggevraagde BTW terug te moeten betalen. Maar zo snel mogelijk gebruik maken van de KOR is altijd voordeliger wanneer je niet extreem veel boven de €2.500 BTW komt, en sowieso veel minder administratief werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Motherboard schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:17:
[...]
Zo werkt het niet, je blijft wanneer je geen gebruik maakt van de KOR tot in het oneindige (lees: zolang je zonnepanelen elektriciteit opwekken) BTW betalen.
@DeV0uReR precies dat. btw vraag je terug over je investering en over je diesten en producten (hier je opgewekte kWh) draag je btw af. Het zijn twee totaal verschillende dingen.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1989
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-09 19:48
Mijn pa is ZZP'er en sinds vorig jaar alleen nog voor de BTW en niet meer voor de inkomstenbelasting.
Is met pensioen, dus doet soms nog een dagje bijbeunen. Inkomsten nu als 'overige werk'.

Hij wil nu 24 zonnepanelen gaan leggen op het dak van de schuur.
BTW terugvragen volgt uiteraard.
Wat ik ervan begrepen heb is:
- BTW terugvragen op het huidige BTW nummer
- BTW afdragen over de opgewekte stroom, tot hij gebruik gaat maken van de KOR.
- Daarna het eerste jaar een forfaitair bedrag betalen en daarna pas klaar met BTW afdracht. (dit is interpretatie)
- BTW nummer aanvragen voor mijn moeder en de factuur op haar naam zetten is mogelijk, maar werkt niet omdat het energiecontract op naam van mijn vader staat.

Klopt alles wat ik hierboven beschrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeV0uReR
ArjoK schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:45:
[...]

@DeV0uReR precies dat. btw vraag je terug over je investering en over je diesten en producten (hier je opgewekte kWh) draag je btw af. Het zijn twee totaal verschillende dingen.
Dankje, zover was ik inderdaad ook inmiddels, mijn eerste post klopt dus niet helemaal (optie 2 variant 2 is inderdaad zonder KOR en na 5 jaar alsnog KOR aanvragen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
johan1989 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:13:
- BTW nummer aanvragen voor mijn moeder en de factuur op haar naam zetten is mogelijk, maar werkt niet omdat het energiecontract op naam van mijn vader staat.
Bij de meeste energieleveranciers kan je de naam op het contract laten aanpassen als je zegt dat het voor de teruggave van de BTW op zonnepanelen is. Dat is de meest makkelijke weg en goedkoper dan al die tijd BTW aangifte over de energierekening te doen totdat hij geen zin meer heeft in bijklussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Motherboard schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:35:
Wat wel kan is zorgen dat je meerdere facturen krijgt, waaronder 1 met slechts €2500 aan BTW, en alleen de BTW over die factuur terugvragen.
@DeV0uReR

Je bent ondernemer geworden met de bijbehorende verplichtingen. Een factuur "vergeten" lijkt me niet helemaal legaa/toegestaan. Dat ze er achter komen is een 2de natuurlijk.
Vraag het de belastingdienst zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeV0uReR
jobr schreef op maandag 24 mei 2021 @ 19:23:
[...]

@DeV0uReR

Je bent ondernemer geworden met de bijbehorende verplichtingen. Een factuur "vergeten" lijkt me niet helemaal legaa/toegestaan. Dat ze er achter komen is een 2de natuurlijk.
Vraag het de belastingdienst zou ik zeggen.
Als ik de panelen het jaar erop zou laten bijplaatsen die op de 2e factuur staan hoef ik hem ook niet in te dienen voor de BTW aangezien je met de KOR vrijgesteld bent van BTW aangifte: zowel voor verzonden als ontvangen facturen (mits je jaaromzet niet boven de €20k komt).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
Volgens mij is aftrekken of terugvragen van BTW geen plicht, aangifte geleverde diensten en goederen wel. Dus mag je best wat inkoopfactuurtjes buiten laten.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motherboard
ArjoK schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:24:
Volgens mij is aftrekken of terugvragen van BTW geen plicht, aangifte geleverde diensten en goederen wel. Dus mag je best wat inkoopfactuurtjes buiten laten.
Dat is inderdaad precies wat de Belastingdienst zei, of je BTW terugvraagt over inkopen moet je zelf weten (afgezien van limieten in je eigen nadeel), maar BTW niet afdragen over verkopen (afgezien van de KOR) mag uiteraard niet (in het nadeel van de Belastingdienst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Zelf heb ik ondertussen met 2e hands spul wat ervaring opgedaan met het aansluiten van pv. Nu ik dat onder de knie heb, zijn er plannen om nieuw spul te kopen. Uiteraard dak vol. Dus ook een redelijk bedrag terugvragen aan btw.

nu heb ik na een zoekronde op het www niet kunnen vinden of je belasting terug kan vragen voor pv, gekocht bij meerdere shops. Bijvoorbeeld panelen en omvormer bij shop A, montagemateriaal bij shop B en AC zijde bij shop C. Is dit erg ingewikkeld en kan ik dus beter, voor een aardig bedrag meer, alles bij shop A kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
plaspvd schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:18:
Zelf heb ik ondertussen met 2e hands spul wat ervaring opgedaan met het aansluiten van pv. Nu ik dat onder de knie heb, zijn er plannen om nieuw spul te kopen. Uiteraard dak vol. Dus ook een redelijk bedrag terugvragen aan btw.

nu heb ik na een zoekronde op het www niet kunnen vinden of je belasting terug kan vragen voor pv, gekocht bij meerdere shops. Bijvoorbeeld panelen en omvormer bij shop A, montagemateriaal bij shop B en AC zijde bij shop C. Is dit erg ingewikkeld en kan ik dus beter, voor een aardig bedrag meer, alles bij shop A kopen?
Heb ik ook gedaan. Bonnen van wel 10 verschillende leveranciers / installateurs. Maakt ook niets uit. Je geeft gewoon netjes het bedrag op wat je aan PV hebt uitgegeven en moet deze bonnen bij controle kunnen overleggen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@plaspvd

In aanvulling van wat @Andrehj schreef, het is bij BTW aangifteplichtige ondernemers zo goed als altijd zo dat er meerdere facturen zijn waarvan de BTW moet worden opgeteld en ingevuld in het formulier. Dat is dus normaal. Je hoeft je er geen zorgen over te maken.

De BTW teruggave kan omdat je als ondernemer voor de BTW wordt gezien door de Belastingdienst. Het is niet een speciale regeling zoals bij subsidie of toeslagen. Je moet als ondernemer (voor de BTW) wel een administratie voeren en 7 jaar bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• termination
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-07 20:17
Hoi Allemaal,

Mijn vriendin en ik hebben recent samen een huis gekocht (voor haar de 1e keer) met 15 zonnepanelen uit 2018 er op. De overdracht is begin juli.
Top tot zo ver dus alleen ben ik nu verdwaald in het woud van belastingregels.

Wat rondzoeken in dit topic en de rest van het forum én een telefoontje met de belastingdienst leverde mij iig op dat ik me als ondernemer voor de BTW moet aanmelden en ook direct een aanmelding voor de KOR (per oktober) moet insturen. Ook moet ik hierbij het WP aangeven zodat het te betalen forfait berekend kan worden. Facturen opvragen bij de vorige eigenaar dus.

Na die formulieren even rustig bestudeerd te hebben roept dat enkel nog meer vragen op, namelijk:
- Energiecontract komt waarschijnlijk op mijn naam, moet ik dan ook alleen mijn naam opgeven bij de belastingdienst?
- Wat als de verkopende partij geen factuur van de panelen kan overleggen (de vorige bewoner is overleden, wij kopen het huis uit erfenis dus de vraag is of die nog ergens te vinden is)
- Wanneer moet ik dit insturen en wat moet ik bij de adresgegevens invullen? Mijn nieuwe adres (waar ik nog geen sleutel van heb) of mijn huidige adres? Voor of na de overdracht?

Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:30

timovd

Voorsprong door techniek

@termination, is de BTW niet teruggevraagd door de vorige bewoners?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• termination
Geen idee om eerlijk te zijn. Het lijkt mij wel aannemelijk.
Dat zou ook wel eens lastig kunnen worden om te achterhalen omdat het dus uit erfenis gekocht is.

Edit: Het gaat overigens niet om het terugvragen van de BTW over de aanleg van de panelen, die zitten bij de koopsom in. Het gaat mij om de belastingregels omtrent het salderen.

[ Voor 36% gewijzigd door termination op 28-05-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@termination Volgens mij hoef je je alleen aan te melden voor de KOR. Je hebt (denk ik) nu het formulier te pakken waarmee je de BTW kan terugvragen en je gelijk kan aanmelden voor de KOR, maar dat is in jou geval niet van toepassing.

Je moet het formulier hebben waarmee je alleen aanmeldt en geen BWT terugvraagt, dat zou deze moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• termination
@JeroenE Klopt dat wel? Ik hoef mij dus niet éérst aan te melden als ondernemer voor de BTW?
Momenteel ben ik namelijk geen ondernemer en voor zover ik kan opmaken uit die pagina geld dat alleen voor ondernemers.

Het formulier wat ik te pakken had is deze. Die moest ik volgens de belasting medewerker insturen, samen met de aanmelding voor de KOR wat je net linkte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@termination Aha, het kan best zijn dat je je apart moet aanmelden als ondernemer voor de BTW. Als de belastingdienst je dat aanraadt zou ik het zeker zo doen.

In geen van die formulieren wordt toch om een factuur van de zonnepanelen gevraagd? Die kan je ook niet leveren, want je hebt die niet apart gekocht en dus ook geen aparte factuur daarvan. Je hebt die factuur ook niet nodig want jij kan er geen BTW over terugvragen (want: geen aparte factuur).

Je moet het energiecontract wel op jouw naam hebben staan.

Je wordt pas ondernemer voor de BTW als je daadwerkelijk beschikt over de zonnepanelen, dus dat is pas na de overdracht. Dan is het handigste om ook het adres van je nieuwe huis te gebruiken.

EDIT: volgens de VEH kan je jezelf ook al aanmelden voor de KOR voor je de woning bezit. Als je dat minimaal 4 weken voor het kwartaal waarin je de woning aankoopt doet dan je al in de KOR zitten voor je de woning krijgt en hoef je dus helemaal geen BTW aangifte te doen. Zie hier

[ Voor 22% gewijzigd door JeroenE op 28-05-2021 14:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Om te mogen salderen hoef je je niet aan te melden voor de BTW. Salderen regelt de energieleverancier.

Je meldt je doorgaans aan als ondernemer voor de omzetbelasting om zo de BTW op het aankoopbedrag terug te krijgen. Omdat je dan eigenlijk ook BTW moeten betalen over teruggeleverde energie, kun je de KOR aanvragen.

Maar jij wilt helemaal niet de BTW terugvragen op het aankoopbedrag. Dus niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Skyaero Ik zou het wel doen, anders ben je verplicht ieder kwartaal BTW aangifte te doen. Dat is meestal niet zo gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

termination schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:57:
...
Edit: Het gaat overigens niet om het terugvragen van de BTW over de aanleg van de panelen, die zitten bij de koopsom in. Het gaat mij om de belastingregels omtrent het salderen.
Dan niets doen. Je hoeft geen BTW-aangifte te doen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@timovd Jawel, je bent sinds 1 januari 2020 verplicht BTW aangifte te doen. Als je het niet doet kan je een forse boete boete krijgen want de belastingsdienst houdt niet van ondernemers die geen BTW aangifte doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
JeroenE schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:09:
@timovd Jawel, je bent sinds 1 januari 2020 verplicht BTW aangifte te doen. Als je het niet doet kan je een forse boete boete krijgen want de belastingsdienst houdt niet van ondernemers die geen BTW aangifte doen.
Daarom moet je je ook niet aanmelden als ondernemer voor de omzetbelasting.

De enige, maar dan ook echt de enige rede, waarom je je aanmeldt als ondernemer voor de omzetbelasting, is als je de omzetbelasting op een nieuw PV systeem wilt terugvragen.

Dat kan, omdat er juridispentie is waarbij iemand die elektriciteit 'verkoopt' aangemerkt kan worden als ondernemer. Die rechtszaak is ooit aangespannen om de BTW van het aankoopbedrag terug te kunnen vorderen. Het initiatief komt zeker niet vanuit de belastingdienst. Het is nooit de intentie geweest van de overheid, belastingdienst en energiewet om particulieren die een PV systeem aanschaffen als ondernemer te gaan bestempelen.

Dit wordt, voor zover mijn informatie reikt, ook gewoon rechtgetrokken in de nieuwe energiewet. We praten hier dus eigenlijk over een maas in de wet.

Er zijn dus twee koersen die je kunt varen: Je meldt je aan als ondernemer voor de omzetbelasting. Dat betekent dat je je eerst in moet schrijven bij de KvK als ondernemer en dan bij de belastingdienst een BTW nummer krijgt. Met dat BTW nummer kun je de BTW op het aankoopbedrag terugkrijgen. Omdat je dat in principe ook BTW moet gaan betalen over geleverde elektriciteit, kun je een KOR aanvragen om daar vrijgesteld van te worden.

Je kunt er ook voor kiezen om je niet aan te melden als ondernemer voor de omzetbelasting. Dan hoef je ook geen BTW aangifte te doen en dus ook geen KOR aan te vragen. Je kunt vanzelfsprekend ook niet de BTW van het aankoopbedrag terugvorderen, maar aangezien dat voor @timovd toch niet van toepassing is, heeft het voor hem/haar helemaal geen zin om deze administratieve molen door te gaan.

Of je wel of niet de zonnepanelen als ondernemersactiviteit klassificieert, is een keuze. Dat staat zelfs op de website van de belastingdienst.

Zoals eerder gezegd, voor het salderen hoeft dit allemaal niet.

Let op: Als je BTW van de aankoopsom wilt terugvragen en je bent ZZP-er (nu of in het verleden) of bent van plan in de toekomst ZZP-er te worden, dan kan dit grapje administratieve gevolgen hebben, omdat je mogelijk geen KOR kunt krijgen en dus BTW over teruggeleverde elektriciteit moet gaan betalen.

Let ook op als je al eens BTW hebt teruggevraagd en je opnieuw gaat investeren in zonnepanelen. Ook dan werkt het anders (je bent immers al ondernemer en hebt een KvK en BTW nummer).

[ Voor 13% gewijzigd door Skyaero op 28-05-2021 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kan iemand mij de juiste richting in helpen met mijn niet-zo-standaard situatie? :)

Ik heb afgelopen maand zelf 12.540WP op het dak gelegd (38x330WP panelen). Meer dan 10.000WP dus de regels worden al wat anders dan 'standaard'.

De installatie heeft mij € 9005,79 incl. BTW gekost. Dit maakt het BTW bedrag € 1562,98.
Nu heb ik ook mijn meterkast laten vervangen, inclusief de benodige materialen voor de zonnepanelen. Hiervoor heb ik aan BTW betaald €205,79.

Voor onze vorige woning, waar we sinds eind 2020 niet meer wonen, heb ik ook de BTW teruggevraagd voor de zonnepanelen. Dit heb ik 2x gedaan, de eerste keer in 2017 en voor de uitbreiding met een paar panelen in 2018 voor de 2e keer.

Mijn vragen:

Nu wonen we dus in een nieuw huis, maar heb in de afgelopen 3 jaar BTW teruggevraagd voor panelen op het vorige huis. Hoe zijn de regels voor deze situatie?

Mag ik de BTW voor het vervangen van de meterkast (gedeeltelijk) meenemen in de teruggaaf?

Daarnaast wil ik nog 12 panelen bij gaan plaatsen. Is dat slim om dat eerst te doen en dan de BTW voor de 38 + 12 panelen terug te gaan vragen? Of is dat ook prima om te doen als ik de BTW voor de 38 panelen die nu liggen heb teruggevraagd?

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

JeroenE schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:09:
Niet wanneer de panelen in 2018 er op zijn gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
termination schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:43:

- Wat als de verkopende partij geen factuur van de panelen kan overleggen (de vorige bewoner is overleden, wij kopen het huis uit erfenis dus de vraag is of die nog ergens te vinden is)
Ik zou er op aandringen dat ze die factuur wel gaan opzoeken. Kan handig zijn voor garantie indien nodig.
Of anders een kopie factuur bij de oorspronkelijke installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• termination
Skyaero schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:43:
Je meldt je doorgaans aan als ondernemer voor de omzetbelasting om zo de BTW op het aankoopbedrag terug te krijgen. Omdat je dan eigenlijk ook BTW moeten betalen over teruggeleverde energie, kun je de KOR aanvragen.

Maar jij wilt helemaal niet de BTW terugvragen op het aankoopbedrag. Dus niets doen.
Ik moest mij volgens de vriendelijke dame van de belastingdienst ook niet aanmelden voor omzetbelasting maar specifiek als "ondernemer voor de BTW".

Moet wel zeggen dat ik nu helemaal de weg kwijt ben, ik was inderdaad in de veronderstelling dat het sinds kort verplicht is je aan te melden als ondernemer zodra je teruglevert aan het net aangezien je dan in feite een energiebedrijf bent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Skyaero Zodra je zonnepanelen zijn aangesloten ben je ondernemer geworden voor de BTW en moet je BTW aangifte doen. Je moet ook aangifte doen over de energie die je zelf verbruikt!

Juist die rechtszaak heeft het zo gemaakt dat de regels zijn aangepast en je ondernemer bent voor BTW enkel en alleen omdat je zonnepanelen hebt liggen die energie leveren. Of je nu al wel of niet BTW hebt teruggevraagd maakt daar niet voor uit, ook niet wanneer ze zijn aangelegd. Zodra je na 1 januari 2020 teruglevert is dat zo, ook al lagen de panelen er al in 2018.

Eerlijk gezegd zou het mij niets verbazen dat het een pesterij van ambtenaren is want er zijn veel meer dingen veranderd. Bij een uitbreiding kan je nu geen BTW meer terugvragen terwijl dit vroeger wel kon etc.

Zeg maar "We kunnen het ingewikkelder maken en ook niet leuker".

Als ze dit niet hadden gewild waren dan hadden ze al deze onzinnige administratie best kunnen voorkomen. Maar blijkbaar krijgen ambtenaren niet graag ongelijk bij de rechter.

@--Erik-- Als je al BTW hebt teruggevraagd voor 2020 zit je sinds 1 januari 2020 automatisch in de KOR en kan je geen BTW meer terugvragen. De regeling geld per persoon en niet per huis. Wellicht heb je de deelname aan de KOR in 2020 opgezegd, maar dan mag je de komende 3 jaar niet opnieuw meedoen aan de KOR. Dan is het maar de vraag of het handig is om teruggave aan te vragen omdat je dan BTW aangiftes moet gaan doen.

Als je een partner hebt die nog geen BTW heeft teruggevraagd is het handigste om alles op naam van je partner te doen.

In principe mag je alle BTW terugvragen wat voor de aanleg van de zonnepanelen nodig is. Dat is dus niet een hele nieuwe groepenkast, maar wel de extra groep(en) die nodig zijn. De vraag is dan of het nog echt de moeite waard is om daar (heel erg onwaarschijnlijk, maar toch) een discussie met de belastingdienst over te krijgen.

Als je nog meer zonnepanelen wil leggen is het beste dat zo snel mogelijk te doen of in ieder geval dit jaar nog, dan kan de BTW in 1 keer teruggevraagd worden en je partner deelnemen aan de KOR. Als je pas volgend jaar de panelen legt dan is de KOR al ingegaan en kan je partner geen BTW meer terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 14:59
Het lijkt erop dat de wetgeving rondom btw weer gaat veranderen, wellicht nu ten goede.....
Nieuwsbericht VEH: BTW aftrek zonnepanelen wordt simpeler
https://www.eigenhuis.nl/...epanelen-wordt-simpeler#/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Skyaero schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:24:
[...]

Of je wel of niet de zonnepanelen als ondernemersactiviteit klassificieert, is een keuze. Dat staat zelfs op de website van de belastingdienst.
Heb je een bron? bij mijn weten is het zo dat aanmelden als je terugleverd verplicht (sinds jan 2020), Kor is een keuze.
Ben ik verplicht om me bij de belasting dienst te melden?

Ja, als je zonnepanelen laat plaatsen (of zelf plaatst) moet je dat melden bij de Belastingdienst. Als zonnepaneelhouder lever je namelijk stroom aan het elektriciteitsbedrijf, en daardoor ben je dus ondernemer en btw-plichtig. Je kan wel kiezen voor de kleine ondernemersregeling (KOR), dan hoef je maar één keer btw-aangifte te doen.
https://www.milieucentraa...zonnepanelen-terugvragen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• termination
twain4me schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:23:

.... bij mijn weten is het zo dat aanmelden als je terugleverd verplicht (sinds jan 2020), Kor is een keuze.
Dit is ook waar ik na de antwoorden in dit topic en nog wat verder graven op de site van de belastingdienst op uit kom.
Ik ga mij dus aanmelden als "Ondernemer voor de BTW" en direct ook voor de KOR.
Het correspondentieadres zet ik op mijn huidige adres, we nemen toch de PostNL overstapservice voor één jaar dus mocht er nog post naar het oude adres gaan ondervangen we dat op die manier.

Bedankt voor de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

termination schreef op zondag 30 mei 2021 @ 16:31:
[...]

Dit is ook waar ik na de antwoorden in dit topic en nog wat verder graven op de site van de belastingdienst op uit kom.
Ik ga mij dus aanmelden als "Ondernemer voor de BTW" en direct ook voor de KOR.
Het correspondentieadres zet ik op mijn huidige adres, we nemen toch de PostNL overstapservice voor één jaar dus mocht er nog post naar het oude adres gaan ondervangen we dat op die manier.

Bedankt voor de antwoorden!
panelen liggen er bij jou dus al langer op, voor die panelen is die verplichting er dan volgens mij ook nog niet.
ik zou het denk ik niet doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• termination
@twain4me heb je daar een bron voor? Ik kan namelijk niets vinden wat dat zou suggereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
@termination @twain4me Het lijkt mij ook sterk, Jouw situatie start je nu als opwekker/leverancier en daarmee dus ondernemer voor de btw. Zou wel leuk zijn als @twain4me gelijk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09 11:01
Ik ben aan het kijken naar een systeem van precies 10kwp (25x400)

Nu vroeg ik me af wat financieel het verschil is tussen 10000 met forfait of bijvoorbeeld 10400? (Stel ik laat een extra paneel op mijn factuur zetten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@1993jjohan Voor een aangifte zonder forfait moet je rekenen aan de hand van je energienota en het eigen verbruik van de energie die je hebt opgewekt; zie de voorbeelden op de site hoe je dat moet uitrekenen. Dat is dus voor iedereen anders, al is het maar dan het een enorm verschil is of je de panelen in oktober legt en je energierekening in december krijgt of dat je de panelen in maart legt en pas volgend jaar februari een energienota krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

termination schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:10:
@twain4me heb je daar een bron voor? Ik kan namelijk niets vinden wat dat zou suggereren.
Ik dacht het zo begrepen te hebben, ik weet niet meer waar ik het vandaan heb.
Wellicht heeft iemand die zich in het verleden nooit heeft aangemeld er meer verstand van. @AUijtdehaag :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@twain4me Laat mij hierbuiten aub. :+
Ondernemer voor de btw was een keuze ("vroeger") en geen verplichting.
Heb ooit eens een screenshot gemaakt van de site van de belastingdienst waar dat opstond., maar dat plaatje is vast weer zoek.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

4 weken voor aankoop aangifte vroeg aangifte doen dus, als dat nog kan.
Theoretische oplossing
Alléén als de koper de registratie bij de Belastingdienst en het verzoek om toepassing van de kleine ondernemersregeling (KOR) uiterlijk vier weken doet vóór het kwartaal waarin de woning met zonnepanelen worden aangekocht, kan er worden voorkomen dat er btw-aangifte moet worden gedaan én dat de koper het btw- jaarforfait moet betalen aan de Belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Laatst online: 09:12
edit: verkeerd topic |:(

[ Voor 98% gewijzigd door cryptapix op 31-05-2021 10:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• termination
twain4me schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:58:
[...]

4 weken voor aankoop aangifte doen dus, als dat nog kan.

[...]
Niet 4 weken voor de aankoop (transport) van de woning maar 4 weken voor het begin van het kwartaal waarin je de woning koopt.

Dat is wel een geniepige, als je dus bijv. in Juli een woning koopt (zoals ik) moet je dus eind mei al de aanmelding hebben gedaan.
Die 4 weken duurt voor mij nog exact 1 dag, opschieten dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Nous112 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:56:
Het lijkt erop dat de wetgeving rondom btw weer gaat veranderen, wellicht nu ten goede.....
Dat de VEH een brief schrijft wil toch helemaal niet zeggen dat er daadwerkelijk iets gaat veranderen? Zijn er elders al geluiden die er op wijzen dat er weer veranderingen zitten aan te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:15
Nous112 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:56:
Nieuwsbericht VEH: BTW aftrek zonnepanelen wordt simpeler
https://www.eigenhuis.nl/...epanelen-wordt-simpeler#/
Ik lees helaas geen enkele opmerking over de benadeling van zelfstandigen in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@mdlaat Dat komt omdat de VEH gericht is op huizenbezitters, niet op ZZP'ers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mdlaat schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:22:
[...]

Ik lees helaas geen enkele opmerking over de benadeling van zelfstandigen in deze.
Die zijn al bedrijf en kunnen de kor al toepassen ;)
uiteindelijk is dat de opzet, een partikulier die zo nodig zelfstandige wil zijn om van die regelingen (of eigenlijk de franse) gebruik te kunnen maken. niets meer niets minder, ik zou het eigenlijk raar vinden als ze iets gaan verzinnen voor eenmanszaken/zzp-ers. die btw teruggave is nooit de bedoeling geweest vanuit de regering.
De workaround door de boel via de partner te regelen los je het al op voor het grootste deel van de groep. En anders je eigen toko in een bv stoppen dan heb je er ook geen last van.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 31-05-2021 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdlaat
twain4me schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:25:
[...]

Die zijn al bedrijf en kunnen de kor al toepassen ;)
Nee, niet als de omzet te hoog is om de KOR te mogen toepassen.
twain4me schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:25:
[...]

En anders je eigen toko in een bv stoppen dan heb je er ook geen last van.
Het is lang niet altijd interessant om een eenmanszaak om te zetten naar een BV, en al helemaal niet vanwege zonnepanelen op een prive-dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mdlaat schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:33:
[...]

Nee, niet als de omzet te hoog is om de KOR te mogen toepassen.
Dat mogen zonnepaneel bezitters die voor de belasting bedrijf zijn en teveel omzet hebben ook niet ;) dat de kans niet zo groot is dat je dat gaat halen met een paar paneeltjes op het huis is een ander verhaal. de rechten en plichten zijn exact gelijk.

eigenlijk is alleen het forfait anders met een "normaal" bedrijf en dat is alleen maar bedacht om de boel makkelijker te maken met de aangifte.

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 31-05-2021 16:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mdlaat
twain4me schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:08:
[...]

de rechten en plichten zijn exact gelijk.
Zal best, maar het is natuurlijk kolder dat voor een ondernemer het minder of niet interessant is om op een prive-dak zonnepanelen te leggen. Dat helpt niet echt bij onze energietransitie.

En ondertussen 0% btw op vliegreizen, nee heel logisch allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mdlaat schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:42:
[...]

Zal best, maar het is natuurlijk kolder
nee dat is het niet, je mag nooit vergeten waarom dingen zijn zoals ze zijn, als je alleen naar het resultaat kijkt heb je een punt. kijk je naar de gedachte van de regeling zal je zie dat die er niet is, nieteens voor die partikulieren, laat staan voor al dan niet achtergestelde ondernemers.
En ondertussen 0% btw op vliegreizen, nee heel logisch allemaal.
whataboutism ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
[...]

eigenlijk is alleen het forfait anders
Je bedoelt hier natuurlijk dat het voor de ZZP'er nog minder gunstig is omdat werkelijke btw meer zal zijn dan het forfait. 8)7 (behalve als je na saldering relatief veel teruglevert, btw over de terugleververgoeding stelt natuurlijk niet veel voor)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ArjoK schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:49:
[...]

Je bedoelt hier natuurlijk dat het voor de ZZP'er nog minder gunstig is omdat werkelijke btw meer zal zijn dan het forfait. 8)7 (behalve als je na saldering relatief veel teruglevert, btw over de terugleververgoeding stelt natuurlijk niet veel voor)
hangt van de situatie af, bij veel mensen is de forfait berekening minder gunstig dan de echte berekening. wanneer je daarna de kor ingaat (zo ook bij mij) ik denk dat ze een soort gemiddelde hebben genomen bij het uitgangspunt dat je daarna de kor in gaat.

als je het mij vraagt is met name de verplichting om als ondernemer te worden gezien vreemd. dat was altijd een keuze en is de oorzaak van de situaties die wat extreem worden. vaak zou gewoon kiezen om geen aangifte te doen de boel "slechts" 1/5e duurder maken en dus de terugverdientijd ook zoiets langer.
Dat had mijn situatie in iedergeval niet ineens onhaalbaar gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdlaat
[...]

de rechten en plichten zijn exact gelijk.
Niet helemaal, zo mogen ondernemers geen gebruik maken van het forfait.
Nope, gewoon frustratie :-)

[ Voor 18% gewijzigd door mdlaat op 31-05-2021 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
@mdlaat Het frustreerd mij ook al jaren. De overheid zag/ziet het als stimuleringsmaatregel maar dat is het voor de ondernemer die privé panelen op zijn dak legt niet. Meest eerlijke zou in mijn ogen een subsidieregeling zijn geweest, dan was het meteen een stuk duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 22:29
Wat ik krom vind, maar misschien begrijp ik het verkeerd, is het volgende.
Stel in jaar 1 koop je zonnepanelen. In een later jaar breid je uit met extra panelen. Het maakt financieel nogal verschil of je die uitbreiding al in jaar 2 doet of pas in een later jaar.

Stel (situatie 1) je koopt zonnepanelen in jaar 1, meld je pas in jaar 2 aan als zonnepaneeleigenaar (incl keuze voor KOR=ja), en breidt in jaar 2 uit en gaat in jaar 3 in de KOR. Je betaalt over jaar 1 bijvoorbeeld 60 Euro forfait en over jaar 2 bijvoorbeeld 100 Euro en verdwijnt in jaar 3 in de KOR. Je hebt dan totaal 160 Euro forfait betaald.

Maar stel (situatie 2) dat je in jaar 1 zonnepanelen koopt, 60 Euro forfait betaalt en in jaar 2 al in de KOR gaat. Je breidt pas na 4 jaar uit met extra panelen (wel eerst zorgen dat je op tijd uit de KOR bent), dan mag je pas na 3 jaar weer opnieuw in de KOR. Je betaalt gedurende die 3 jaar 300 Euro forfait. Je hebt dan totaal 360 Euro forfait betaald. Dat is 200 Euro meer dan in situatie 1. Voor dezelfde setup! Door het moment van uittreden uit de KOR iets slimmer te kiezen kun je de kosten van in situatie 2 wel iets drukken, maar je zult altijd meer betalen dan situatie 1. En dat terwijl situatie 2 zich m.i. vooral kan voordoen bij mensen die wat krapper bij kas zitten en daarom wat meer jaren laten zitten tussen beide aanschafmomenten.

Of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 2% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 06-06-2021 16:07 . Reden: Cursieve stuk herschreven, was niet duidelijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ArjoK schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:49:
@mdlaat Het frustreerd mij ook al jaren. De overheid zag/ziet het als stimuleringsmaatregel maar dat is het voor de ondernemer die privé panelen op zijn dak legt niet. Meest eerlijke zou in mijn ogen een subsidieregeling zijn geweest, dan was het meteen een stuk duidelijker.
Het is geen stimuleringsregeling het is een erfenis van een fransoos die een rechtzaak heeft gewonnen bij het europees hof. De regering wilde dit helemaal niet, (die van frankrijk ook niet). het zijn dus de partikulieren die een bedrijf willen zijn om belastingvoordeel te hebben. Dus niet de overheid die het als stimuleringsregeling wilde hebben. dat maakt het verplicht meedoen nu dan ook krom.

bijvoorbeeld belgie is deze dans ontsprongen doordat hun "kleine ondernemers regeling" anders werkt en je er daar geen voordeel aan hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 31-05-2021 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JiMiHeNdRiX schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:20:
Wat ik krom vind, maar misschien begrijp ik het verkeerd, is het volgende.
Stel in jaar 1 koop je zonnepanelen. In een later jaar breid je uit met extra panelen. Het maakt financieel nogal verschil of je die uitbreiding al in jaar 2 doet of pas in een later jaar.

Stel (situatie 1) je koopt zonnepanelen in jaar 1, gaat niet in de KOR, en breidt in jaar 2 uit en gaat in jaar 3 in de KOR. Je betaalt in jaar 1 bijvoorbeeld 60 Euro forfait en in jaar 2 bijvoorbeeld 100 Euro en verdwijnt in jaar 3 in de KOR. Je hebt dan totaal 160 Euro forfait betaald.

Maar stel (situatie 2) dat je in jaar 1 zonnepanelen koopt, 60 Euro forfait betaalt en in jaar 2 al in de KOR gaat. Je breidt pas na 4 jaar uit met extra panelen (wel eerst zorgen dat je op tijd uit de KOR bent), dan mag je pas na 3 jaar weer opnieuw in de KOR. Je betaalt gedurende die 3 jaar 300 Euro forfait. Je hebt dan totaal 360 Euro forfait betaald. Dat is 200 Euro meer dan in situatie 1. Voor dezelfde setup! Door het moment van uittreden uit de KOR iets slimmer te kiezen kun je de kosten van in situatie 2 wel iets drukken, maar je zult altijd meer betalen dan situatie 1. En dat terwijl situatie 2 zich m.i. vooral kan voordoen bij mensen die wat krapper bij kas zitten en daarom wat meer jaren laten zitten tussen beide aanschafmomenten.

Of zie ik dat verkeerd?
De regels rond de KOR is 1 van de redenen om gewoon in 1 keer het dak vol te plempen. dan valt er weinig te KOR-en totdat de panelen na X jaar vervangen kunnen worden. opzich jammer dat iemand niet handig beetje bij beetje zijn instalatie kan sprokkelen. iets wat best veel mensen hebben gedaan een aantal jaren geleden.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 31-05-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
Ai, dan moet ik eens graven hoe ik aldoor maar dacht dat het als stimuleringsregeling is verkocht. Maar goed het is wat het is en voor vele particulieren een mooi voordeel. Ik heb me er al bij neergelegd en geef jaarlijks wat extra geld aan de schatkist in de veronderstelling dat het goed terecht komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Als je niet in de KOR gaat kan je geen forfait betalen. Dan moet je gewoon aangifte doen over de BTW met de daadwerkelijke cijfers qua opbrengst, verbruik, teruglevering etc.
ArjoK schreef op maandag 31 mei 2021 @ 23:39:
Ai, dan moet ik eens graven hoe ik aldoor maar dacht dat het als stimuleringsregeling is verkocht.
Dat gebeurt ook. Maar dat is niet vanuit de overheid maar door bijvoorbeeld verkopers van zonnepanelen/omvormers/installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

ArjoK schreef op maandag 31 mei 2021 @ 23:39:
Ai, dan moet ik eens graven hoe ik aldoor maar dacht dat het als stimuleringsregeling is verkocht. Maar goed het is wat het is en voor vele particulieren een mooi voordeel. Ik heb me er al bij neergelegd en geef jaarlijks wat extra geld aan de schatkist in de veronderstelling dat het goed terecht komt.
Het is geen stimuleringsregeling. Je levert een dienst (stroom), je investeert daarvoor, en op investeringen waaruit je inkomen ontvangt hoef je geen belasting te betalen.
Het zou juist oneerlijk zijn als je die BTW niet mocht terugvragen, bedrijven doen dat namelijk voor alle investeringen voor diensten waarover ze zelf daarna ook nog eens BTW gaan vragen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
Jeroenneman schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:29:
[...]

Het is geen stimuleringsregeling. Je levert een dienst (stroom), je investeert daarvoor, en op investeringen waaruit je inkomen ontvangt hoef je geen belasting te betalen.
I know, kleine correctie stroom is geen dienst maar een product. Alleen is mijn doel niet leveren aan het net of aan derden maar het compenseren van eigengebruik en tevens het versnellen van de transitie naar groene energie. Dus geen enkel ondernemersdoel.
Het zou juist oneerlijk zijn als je die BTW niet mocht terugvragen, bedrijven doen dat namelijk voor alle investeringen voor diensten waarover ze zelf daarna ook nog eens BTW gaan vragen.
Ondernemers vragen btw niet voor zichzelf, ze moeten de btw heffen voor de belatingsdienst, die staan ze dus netjes af (ik wel). Zo maken we het leven voor de consument eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
JeroenE schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:08:
[...]
Als je niet in de KOR gaat kan je geen forfait betalen.
Hoezo niet? Als je niet in de KOR zit dan moet je BTW-aangifte doen en heb je toch gewoon de keuze forfait of zelf berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
  • Laatst online: 10:49
Even een simpele vraag over de aangifte :)
Sinds eind maart liggen op dak 10 panelen en heb ik de KOR regeling aangevraagd om de BTW terug te vragen. Nu heb ik al meerdere brieven incl BTW nummer ontvangen, rekeningnr etc ingevuld op de site maar er staat nog geen BTW aangifte klaar in de zakelijke belastingdienst site.

Enig idee hoelang zoiets normaliter kan duren?
Zou toch wel leuk zijn om de factuur te kunnen indienen voor de BTW teruggave...;)

I don't drive fast, I only fly low!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:35

Pinobigbird

doesn't share food!

@yonexfreak Ik kreeg ongeveer een week na de door jou genoemde brieven een papieren aangifteformulier. Op de site stond/staat niets klaar.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yonexfreak
  • Laatst online: 10:49
@Pinobigbird thanks voor je snelle reactie. Mij meteen duidelijk dat ik die niet heb ontvangen.
Gelijk een belletje richting de belastingdienst om te vernemen dat er een achterstand is in versturen v/d papieren aangifte.

Advies -> 1-2wkn wachten en eventueel dan weer terugbellen bij geen ontvangst.
Goed dat is ook weer duidelijk :)

I don't drive fast, I only fly low!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
ArjoK schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:27:
Dus geen enkel ondernemersdoel.
Ik snap je punt, maar dat maakt de belastingdienst natuurlijk niets uit. Anders is straks iedere ondernemer bezig vanwege "groene reden/goed doel" en willen ze geen btw aangifte meer doen ;)
JiMiHeNdRiX schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:57:
Hoezo niet? Als je niet in de KOR zit dan moet je BTW-aangifte doen en heb je toch gewoon de keuze forfait of zelf berekenen?
Hm, ik dacht dit gelezen te hebben, maar je hebt gelijk. Het staat er helemaal niet. Je kan dit dus gewoon op die manier doen. Zie ook hier onder punt 2.2.3 waar zelfs staat uitgelegd dat dit kan.

Wat de tweede situatie duurder maakt is dat je verplicht 3 jaar moet wachten voor je weer opnieuw KOR in kan. In de eerste situatie heb je maar 1 jaar "gewacht" dus is dat goedkoper.

De redenatie vanuit de belastingdienst snap ik wel (de KOR is natuurlijk ook niet speciaal voor zonnepanelen). Anders krijg je ondernemers die de hele tijd in en uit de KOR stappen. "Toevallig" precies op de momenten dat ze investeren en veel BTW kunnen terugvragen en weinig hoeven af te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
JiMiHeNdRiX schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:20:
Stel (situatie 1) je koopt zonnepanelen in jaar 1, gaat niet in de KOR, en breidt in jaar 2 uit en gaat in jaar 3 in de KOR.
Keuze staat voor 3 jaar vast. Dus niet in KOR is 3 jaar niet in KOR (+ het deel van het jaar daarvoor).
JeroenE schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:56:
Hm, ik dacht dit gelezen te hebben, maar je hebt gelijk. Het staat er helemaal niet. Je kan dit dus gewoon op die manier doen. Zie ook hier onder punt 2.2.3 waar zelfs staat uitgelegd dat dit kan.
Als je start zit je nog niet in de KOR. Dat is pas het jaar daarna. Forfait staat daarom ook los van KOR.
Sterker nog: tijdens de KOR doe je geen aangifte (anders zat je ook niet in de KOR)

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 01-06-2021 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
jobr schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:09:
[...]

Keuze staat voor 3 jaar vast. Dus niet in KOR is 3 jaar niet in KOR (+ het deel van het jaar daarvoor).

[...]
Ah ja, dat moet ik tekstueel rechtzetten in mijn verhaal. Ik bedoelde "Stel (situatie 1) je koopt zonnepanelen in jaar 1, maakt nog geen keuze voor wel/niet KOR, en breidt in jaar 2 uit en gaat in jaar 3 in de KOR."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
JiMiHeNdRiX schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:34:
[...]

Ah ja, dat moet ik tekstueel rechtzetten in mijn verhaal. Ik bedoelde "Stel (situatie 1) je koopt zonnepanelen in jaar 1, maakt nog geen keuze voor wel/niet KOR, en breidt in jaar 2 uit en gaat in jaar 3 in de KOR."
Kan niet volgens mij. Je moet een keuze maken. Belastingdienst is geen cafetaria

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 01-06-2021 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
jobr schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:36:
[...]

Kan niet volgens mij. Je moet een keuze maken. Belastingdienst is geen cafetaria
Ja, maar als je die keuze pas in de loop van jaar 2 maakt dan kom je in jaar 3 pas in de KOR terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
JiMiHeNdRiX schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:09:
[...]

Ja, maar als je die keuze pas in de loop van jaar 2 maakt dan kom je in jaar 3 pas in de KOR terecht.
Staat toch op het aanmeldformulier. Als je aangifte doet in het jaar van aankoop zul je toch echt de keuze moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
jobr schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:13:
[...]

Staat toch op het aanmeldformulier. Als je aangifte doet in het jaar van aankoop zul je toch echt de keuze moeten maken.
Je kunt dat aanmeldformulier ook pas in jaar 2 doen. Dan maak je de keuze automatisch ook pas in jaar 2.

(Ik denk wel dat je de uiterste BTW-aangiftedatum dan extra goed in de gaten moet houden maar dat is een andere discussie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
jobr schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:36:
Je moet wel een keuze maken, maar dat wil niet zeggen dat je het jaar daarop niet mag kiezen om toch mee te doen met de KOR.

Het is wel zo dat als je eenmaal aan de KOR mee doet dat je dan minimaal 3 jaar moet meedoen. Als je weer afmeldt voor de KOR mag je ook 3 jaar niet meer opnieuw mee doen. Zie hier bij lid 6.

Maar dat is niet hetzelfde als eerst kiezen om niet mee te doen en dan later wel. Ik kan nergens vinden dat als je niet kiest om mee te doen dat je daarna niet alsnog op ieder moment wel kan kiezen om mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Goed, het zit zo. Ik heb in november 2017 zonnepanelen aangeschaft (1920kWp), de firma die deze heeft geinstalleerd heeft voor mij toen de BTW aangifte ingevuld en heb deze netjes terug gekregen.
Op dat moment woonde ik alleen en was mijn verbruik niet zo heel hoog, soort van kiet gespeeld.

Op dit moment woon ik samen en zijn we de boel aan het renoveren etc, en willen we graag wat extra panelen erbij leggen. 6 stuks voor een totaal van 12 panelen.

Nu lees ik overal dat de aangifte voor de teruggave van de BTW is veranderd (KOR), echter na wat googlen en lezen is het mij niet echt duidelijker geworden.

Is het nu nog mogelijk om een 2e keer aangifte te doen voor de extra 6 zonnepanelen en toebehoor?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@rikadoo Jij zit nu dus in de KOR en je kan geen BTW meer terugvragen.

BTW terugvragen kan wel als de facturen en energierekening op naam van je partner staan. Even ervan uitgaand dat die niet ook in de KOR zit of reeds ondernemer is etc.

Als jullie dat eenmaal hebben gedaan is er geen makkelijke weg meer om nog een keer BTW af te trekken. Wat dat betreft kan je dus het beste je hele dak vol leggen; je profiteert dan ook nog het langste van de salderingsregeling voor de kWh's (de afschaffing van de saldering staat nu op hold, maar kan natuurlijk net zo makkelijk weer in gang gezet worden als er weer een kabinet is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
JeroenE schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:40:
@rikadoo Jij zit nu dus in de KOR en je kan geen BTW meer terugvragen.

BTW terugvragen kan wel als de facturen en energierekening op naam van je partner staan. Even ervan uitgaand dat die niet ook in de KOR zit of reeds ondernemer is etc.

Als jullie dat eenmaal hebben gedaan is er geen makkelijke weg meer om nog een keer BTW af te trekken. Wat dat betreft kan je dus het beste je hele dak vol leggen; je profiteert dan ook nog het langste van de salderingsregeling voor de kWh's (de afschaffing van de saldering staat nu op hold, maar kan natuurlijk net zo makkelijk weer in gang gezet worden als er weer een kabinet is).
Daar had ik inderdaad ook van gehoord, nou dan gaan we het maar zo doen. Het is niet anders! Toch bedankt.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:43
Vraag:
Ik heb inmiddels de BTW van mijn eerste set zonnepanelen, welke ik in januari heb gelegd, teruggevraagd.
De tweede set is inmiddels ook geïnstalleerd in mei. Deze set heb ik afgelopen week teruggevraagd. Dit d.m.v. een extra aanvraag incidentele btw-aangifte met een berekend forfait.

Moet ik nu ook nog voor de goede orde een brief sturen met het verzoek om ontheffing administratieve verplichtingen en aangifte omzetbelasting / BTW?
Of is dit niet meer nodig omdat je vanaf 1-1-2022 in de KOR valt? Dit is mij eigenlijk nog niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Kingsolo schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:54:
Vraag:
Ik heb inmiddels de BTW van mijn eerste set zonnepanelen, welke ik in januari heb gelegd, teruggevraagd.
De tweede set is inmiddels ook geïnstalleerd in mei. Deze set heb ik afgelopen week teruggevraagd. Dit d.m.v. een extra aanvraag incidentele btw-aangifte met een berekend forfait.

Moet ik nu ook nog voor de goede orde een brief sturen met het verzoek om ontheffing administratieve verplichtingen en aangifte omzetbelasting / BTW?
Of is dit niet meer nodig omdat je vanaf 1-1-2022 in de KOR valt? Dit is mij eigenlijk nog niet duidelijk.
Ik hoefde zelfs niets te doen na de 2de aanvraag in hetzelfde jaar.
Gewoon even bellen dan weet je het zeker. Kijken ze even in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
We hebben in November 2020 een pv systeem laten aanleggen van 5600 netto wp. Omdat ik een eenmanszaak heb, hebben we alles op naam van mijn partner gedaan en daarna btw terug gevraagd.

Kort daarna (ja ik weet het, onhandig) hebben we besloten te gaan verhuizen. Ook op de nieuwe woning willen we weer pv, ik schat ongeveer 30 panelen. Er gaan verder geen volwassenen wonen, anders dan ikzelf en mijn partner.

Klopt het dat ik daarvoor hoe dan ook geen btw meer kan terug krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Stefangrp Ja klopt.
Pagina: 1 ... 23 ... 41 Laatste