Acties:
  • 0 Henk 'm!

• termination
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-06 20:13
Wauw, dat komt mij even mooi uit.
Nog even afwachten wat het WP van de panelen op mijn nieuwe huis is (de factuur is gevonden door de erfgenamen van de vorige eigenaar) maar dat zal mij zeer waarschijnlijk een aanmelding bij de belastingdienst schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
,,Met terugwerkende kracht is zelfs niemand verplicht zich te melden als kleine ondernemer.”
verreweg het belangrijkste: de keuze is/komt weer terug *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-06 16:43
twain4me schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:42:
[...]

[...]

verreweg het belangrijkste: de keuze is/komt weer terug *O*
Maar niet aanmelden betekent geen BTW teruggave toch? Maar ook dat je geen aangifte meer hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

banaliteit schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:00:
[...]

Maar niet aanmelden betekent geen BTW teruggave toch? Maar ook dat je geen aangifte meer hoeft te doen.
klopt, met name dat laatste kan voor mensen die ook een eenmanszaak hebben erg handig zijn, die kunnen geen functioneel gebruik maken van de kor indien ze een beetje fatsoenlijk winst maken. dan is het gunstiger om gewoon geen btw terug te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:29
Stefangrp schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 06:35:
We hebben in November 2020 een pv systeem laten aanleggen van 5600 netto wp. Omdat ik een eenmanszaak heb, hebben we alles op naam van mijn partner gedaan en daarna btw terug gevraagd.

Kort daarna (ja ik weet het, onhandig) hebben we besloten te gaan verhuizen. Ook op de nieuwe woning willen we weer pv, ik schat ongeveer 30 panelen. Er gaan verder geen volwassenen wonen, anders dan ikzelf en mijn partner.

Klopt het dat ik daarvoor hoe dan ook geen btw meer kan terug krijgen?
Volgens deze pagina moet je je bij verhuizing afmelden (omdat je installatie achterblijft ben je geen ondernemer meer, je onderneming wordt gestaakt), daarna kun je je weer opnieuw aanmelden (of je partner).
Als je gaat verhuizen moet je de volgende stappen ondernemen.
  • Bij verkoop van de woning ben je geen zonnepaneeleigenaar meer en dus ook geen ondernemer. Daarom moet je je afmelden van de KOR.
  • Koop je een huis waar zonnepanelen op liggen of ga je er panelen op leggen kan je jezelf opnieuw aanmelden voor de KOR.
Bij de belastingdienst zelf zag ik dit niet genoemd bij pagina over veranderde situaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06:53
@Stefangrp niet op naam van je partner. Als je alls weer op jouw naam zet en je zit niet in de KOR kan jij het natuurlijk wel doen... maar dan wel jaarlijks de lasten van btw afdragen over je opgewekte kWh en dat is niet voordeliger, maar dat wist je al.

Edit stuk van @Batilan is interessant had ik niet bij stil gestaan _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door ArjoK op 24-06-2021 13:14 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Batilan schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:51:
Volgens deze pagina moet je je bij verhuizing afmelden (omdat je installatie achterblijft ben je geen ondernemer meer, je onderneming wordt gestaakt), daarna kun je je weer opnieuw aanmelden (of je partner).
Maar als je jezelf afmeldt van de KOR dan mag je jezelf 3 jaar lang niet opnieuw aanmelden. Dus dan moet je al die tijd handmatige BTW aangiftes doen tot je weer in de KOR mag. Het is dan toch veel handiger om je dan niet af te melden?

Edit: bij een verhuizing lijkt mij de kans trouwens groter dat je op eenzelfde moment 2 huizen bezit dan dat je een tijdje huisloos bent.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenE op 24-06-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motherboard
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-01 23:44
Wanneer je je afmeldt wegens verhuizing (of niet verhuist, maar je zonnepanelen van het dak sloopt) ben je geen ondernemer meer (je levert immers niets meer), niet een ondernemer die niet meer meedoet met de KOR, dus heb je niets te maken met de 3 jaar, je meldt je immers niet af van de KOR (waar die 3 jaar voor geldt), maar je meldt je af als ondernemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Motherboard De gelinkte pagina spreekt specifiek over af- en aanmelden bij de KOR, niet als ondernemer.

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat dit kan, want zou betekenen dat met wat papiergeschuif iedereen onbeperkt de BTW voor zonnepanelen kan aftrekken. Je kan dan immers de spullen verkopen aan iemand anders, je meldt je af als ondernemer. Daarna koop je je oude spullen weer terug, schaft wat nieuwe panelen aan zodat je weer een BTW factuur hebt en meldt je opnieuw aan voor de KOR om de BTW over de nieuwe spullen af te trekken.

Dat gaat natuurlijk geen enkele belastinginspecteur accepteren. Er staat in artikel 25 lid 7 helemaal nergens gespecificeerd dat die wachttermijn van 3 jaar bij wederopzegging niet geldt als die wederopzegging wordt gedaan vanwege beëindiging van het ondernemerschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
JeroenE schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:10:
[...]
Maar als je jezelf afmeldt van de KOR dan mag je jezelf 3 jaar lang niet opnieuw aanmelden. Dus dan moet je al die tijd handmatige BTW aangiftes doen tot je weer in de KOR mag. Het is dan toch veel handiger om je dan niet af te melden?

Edit: bij een verhuizing lijkt mij de kans trouwens groter dat je op eenzelfde moment 2 huizen bezit dan dat je een tijdje huisloos bent.
In dat geval kan je je toch beter wel afmelden en dan slechts 3 jaar de BTW over je opbrengst (met de forfait regeling) afdragen. om je na 3 jaar weer voor de KOR te melden. Denk dat dat uiteindelijk voordeliger is en administratief stelt het niets voor, vraag direct bij de belastingdienst voor btw termijn per jaar, scheelt je weer 3 x per jaar een leeg formulier in sturen.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@ArjoK Het stelt administratief weinig voor, maar als je het een keer vergeet en je krijgt een boete dan is dat niet zo fijn; dan is alle besparing weer te niet gedaan.

Je zou wel even van te voren moeten uitrekenen of het echt voordelig is en wat het dan precies oplevert. Dan maakt het natuurlijk ook uit als je alles laat doen (hogere rekening dus meer BTW af te trekken) of alleen spullen koopt en de installatie zelf doet (voordeliger, maar je kan ook minder BTW aftrekken).

Als je meer dan 10kWp neer legt dan is het ook weer anders.

Ik denk dat hier niet een makkelijk antwoord voor is waarbij je alle situaties voordelig uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
Als je de aangifte 1 keertje vergat, werd die boete in het verleden kwijtgescholden als je een Mea Culpa aan de telefoon deed. 2x kwartalen achter elkaar kon wel duur worden. Maar deed je het weer een paar keer op tijd, dan mocht het weer een keertje te laat.

Ik weet niet hoe het nu is, want vergeten is de afgelopen 10 jaar of zo gelukkig niet meer voorgekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-06 16:43
WackoH schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:47:
Als je de aangifte 1 keertje vergat, werd die boete in het verleden kwijtgescholden als je een Mea Culpa aan de telefoon deed. 2x kwartalen achter elkaar kon wel duur worden. Maar deed je het weer een paar keer op tijd, dan mocht het weer een keertje te laat.

Ik weet niet hoe het nu is, want vergeten is de afgelopen 10 jaar of zo gelukkig niet meer voorgekomen :)
Wie is Mea culpa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
Deze jongedame (zingt het):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3gMEpxv9mDXMmffAHu31uE8ZB4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FfEaKTE2Lc4u4j5c4tC139eg.png?f=user_large

( 't was idd niet zo handig om het met hoofdletter te schrijven. O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 12:09
Afgelopen week is hier 10050Wp (30x335 met een SE10K omvormer) neergelegd en val ik dus nét buiten de boot met forfait. Kijkt de BD hier strikt naar of kan ik gewoon t/m 10000 hanteren? (het scheelt een half procent aan vermogen).

En zo niet, hoe kun je in godsnaam het verbruik/de teruglevering weten als je binnen 6 maanden in het nieuwe jaar de BTW teruggaaf in moet dienen? Gewoon schatten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
LiquidSmoke schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:50:
En zo niet, hoe kun je in godsnaam het verbruik/de teruglevering weten als je binnen 6 maanden in het nieuwe jaar de BTW teruggaaf in moet dienen? Gewoon schatten?
Een schatting maken of een forfait gebruiken. In je laatste kwartaalaanfifte kan je het verschil tussen schatting en werkelijk verrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-06 18:04
Afgelopen week is hier 10050Wp (30x335 met een SE10K omvormer) neergelegd en val ik dus nét buiten de boot met forfait. Kijkt de BD hier strikt naar of kan ik gewoon t/m 10000 hanteren? (het scheelt een half procent aan vermogen).

Aannemelijke schatting maken welke bij mogelijke controle te onderbouwen is.
Zat er ook net boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:11

Is heel eenvoudig. Je leest gewoon op 31 december om 23:59 je omvormer uit en je slimme meter. De omvormer vertelt wat ie heeft opgewekt, en de slimme meter wat je van het net hebt verbruikt en aan het net hebt geleverd.
Eigen verbruik is dan Opbrengst PV - teruglevering + levering.
Zo heb ik het gedaan. Installatie in bedrijf gesteld per 2 juni 2020, en slechts 1 keer (in januari) BTW aangifte gedaan van alles. Was ik mooi in één keer van de hele flauwekul af. Wel op tijd aanmelden voor de KOR, zodat je daar per 1 januari in kunt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Andrehj schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:19:
[...]

Is heel eenvoudig. Je leest gewoon op 31 december om 23:59 je omvormer uit en je slimme meter. De omvormer vertelt wat ie heeft opgewekt, en de slimme meter wat je van het net hebt verbruikt en aan het net hebt geleverd.
Eigen verbruik is dan Opbrengst PV - teruglevering + levering.
Zo heb ik het gedaan. Installatie in bedrijf gesteld per 2 juni 2020, en slechts 1 keer (in januari) BTW aangifte gedaan van alles. Was ik mooi in één keer van de hele flauwekul af. Wel op tijd aanmelden voor de KOR, zodat je daar per 1 januari in kunt.
Dus je hoeft alleen maar te rekenen over wat je in het jaar van in bedrijfstelling geleverd/gebruikt hebt en als je de KOR gebruikt hoef je verder geen aangifte meer te doen?

Is het dan ook zo dat als je later in het jaar je panelen laat leggen je dan iets meer voordeel hebt dan als je dat in januari al zou doen of zie ik dat verkeerd?

Afgelopen vrijdag al het formulier voor opgaaf zonnepaneelhouders op de bus gedaan, ik wacht nu op de papieren om in te kunnen loggen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:11
LiquidSmoke schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:48:
[...]
Dus je hoeft alleen maar te rekenen over wat je in het jaar van in bedrijfstelling geleverd/gebruikt hebt en als je de KOR gebruikt hoef je verder geen aangifte meer te doen?
Ja, zo legt de belastingdienst dat zelf ook uit.
Is het dan ook zo dat als je later in het jaar je panelen laat leggen je dan iets meer voordeel hebt dan als je dat in januari al zou doen of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je goed.
Afgelopen vrijdag al het formulier voor opgaaf zonnepaneelhouders op de bus gedaan, ik wacht nu op de papieren om in te kunnen loggen etc.
Dat is volgens mij niet handig, nu moet je volgens mij (maar @anderen, corrigeer me als dat niet klopt) over meerdere kwartalen BTW-aangifte doen. Daarom mijn werkwijze (zoals in vorige post uitgelegd) om dit pas begin december te doen, zodat je nog net op tijd bent voor opgave voor de KOR van 2022, en pas in januari 2022 in één keer de hele BTW-aangifte kunt doen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Andrehj schreef op zondag 27 juni 2021 @ 12:04:

[...]

Dat is volgens mij niet handig, nu moet je volgens mij (maar @anderen, corrigeer me als dat niet klopt) over meerdere kwartalen BTW-aangifte doen. Daarom mijn werkwijze (zoals in vorige post uitgelegd) om dit pas begin december te doen, zodat je nog net op tijd bent voor opgave voor de KOR van 2022, en pas in januari 2022 in één keer de hele BTW-aangifte kunt doen.
Ah, dat moet ik even uitpuzzelen dus... De KOR wil ik idd gebruiken om in 1x van het gezeur af te zijn.

Dit staat in het formulier (ik heb 'JA' aangekruist om deel te nemen):
Uw deelname aan de KOR gaat in op 1 januari na het jaar dat u dit formulier instuurt. Houd rekening met een verwerkingstijd van 4 weken. Daarom moet het aanmeldformulier uiterlijk 3 december bij ons binnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:11

Yucon

*broem*

Ik heb nog met een scherp randje van het hele BTW circus kennisgemaakt. Toen ik een jaar geleden zonnepanelen legde en me aanmeldde voor de KOR wist ik dat je er niet zomaar meer vanaf kon, tenzij je een serieus bedrijf startte met een omzet van minimaal 20.000. Fair enough, ik was wel ooit van plan voor mezelf te beginnen maar niet binnen enkele jaren.

Dat is nu in een stroomversnelling gekomen. Het scherpe randje blijkt te zijn dat je pas van die KOR af kunt komen zodra je het punt van de 20k omzet voorbij bent én dat het pas vanaf dat moment geldt. Aangezien de kosten altijd voor de baten uit gaan kan dat extreem ongunstig uitpakken en met een dergelijke situatie had ik dan weer geen rekening gehouden. Je bent gewaarschuwd.

ik heb zelf het geluk relatief weinig investeringen te hebben en vrij snel een redelijke omzet te kunnen verwachten. Maar toch. Het voelt nogal scheef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:40
Jullie verwarren mij heel erg met die 3 jaar. Wellicht dat het iemand effe duidelijk kan maken.

2017 KOR gedaan voor de ZP en nooit afgemeld, wel zo gedaan dat ik maar 1 aangifte hoef te doen.

2022 ga ik verhuizen en koop een nieuwe huis en daar moeten natuurlijk een berg aan ZP op.

Kan ik nu wel of niet weer gebruik maken van de 21% BTW aftrek of moet ik de nieuwe installatie op mijn partner haar naam zetten?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Yucon schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:44:
Het scherpe randje blijkt te zijn dat je pas van die KOR af kunt komen zodra je het punt van de 20k omzet voorbij bent én dat het pas vanaf dat moment geldt. Aangezien de kosten altijd voor de baten uit gaan kan dat extreem ongunstig uitpakken en met een dergelijke situatie had ik dan weer geen rekening gehouden. Je bent gewaarschuwd.
Per brief melden dat je uit de KOR wilt, per direct of zodra dat mogelijk is. De Belastingdienst gaat dan na of de 3 jaar voorbij zijn en zo niet, zullen ze het moeten doen per eerstkomende mogelijkheid.

Als je een onderneming begint kun je zelf een beetje sturen met het opgeven van de verwachte omzet. De kosten hebben geen invloed op de omzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Bschnitz Als je in de KOR zit dan kan je zelf geen BTW meer aftrekken. Het makkelijkste is om bij een nieuw huis dit dan op naam van je partner te doen.

Als je oude huis verkocht is dan kan je jezelf afmelden bij de KOR. Als je dat niet doet is dat op zich verder niet erg, maar als je ooit weer gaat verhuizen en weer zonnepanelen wil aanschaffen dan is het wel makkelijk als je dat weer kan.

De 3 jaar is voor 2 zaken. Ten eerste is dat de minimale tijd dat je in de KOR moet blijven (met uitzondering als je er in bent gekomen omdat je eerder BTW voro zonnepanelen had terug gevraagd, dan kan je er gelijk uit). Als tweede is het de wachttijd tussen het uitstappen van de KOR en er weer opnieuw in kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:11

Yucon

*broem*

mrmrmr schreef op zondag 27 juni 2021 @ 22:36:
[...]

Per brief melden dat je uit de KOR wilt, per direct of zodra dat mogelijk is. De Belastingdienst gaat dan na of de 3 jaar voorbij zijn en zo niet, zullen ze het moeten doen per eerstkomende mogelijkheid.

Als je een onderneming begint kun je zelf een beetje sturen met het opgeven van de verwachte omzet. De kosten hebben geen invloed op de omzet.
Welke denkbare 'eerstvolgende mogelijkheid' had je in gedachten? Voor zo ver ik heb kunnen vinden is dat voor gevallen van na 31/12/2019 alleen mogelijk na die drie jaar of nadat je die 20k omzet hebt. En in dat laatste geval kun je pas aan de bel trekken als je met de transactie bezig bent die die 20k daadwerkelijk gaat overschrijden.

[ Voor 9% gewijzigd door Yucon op 28-06-2021 07:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Yucon

Ik zou het gewoon proberen (per brief) zeg dat je 20k omzet verwacht en wanneer. De regels zijn niet altijd in steen gebeiteld en de Belastingdienst heeft een bepaalde ruimte om zelf uitspraken te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Yucon schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:44:
Ik heb nog met een scherp randje van het hele BTW circus kennisgemaakt. Toen ik een jaar geleden zonnepanelen legde en me aanmeldde voor de KOR wist ik dat je er niet zomaar meer vanaf kon, tenzij je een serieus bedrijf startte met een omzet van minimaal 20.000. Fair enough, ik was wel ooit van plan voor mezelf te beginnen maar niet binnen enkele jaren.

Dat is nu in een stroomversnelling gekomen. Het scherpe randje blijkt te zijn dat je pas van die KOR af kunt komen zodra je het punt van de 20k omzet voorbij bent én dat het pas vanaf dat moment geldt. Aangezien de kosten altijd voor de baten uit gaan kan dat extreem ongunstig uitpakken en met een dergelijke situatie had ik dan weer geen rekening gehouden. Je bent gewaarschuwd.

ik heb zelf het geluk relatief weinig investeringen te hebben en vrij snel een redelijke omzet te kunnen verwachten. Maar toch. Het voelt nogal scheef.
Als je een serieus bedrijf start (> 20.000 omzet) zul je inderdaad uit de KOR moeten, vanaf dat ga je dus BTW moeten gaan betalen over de opgewekte kWh's totdat je stopt met je onderneming of je geen zonnepanelen meer hebt (b.v. bij verhuizing). Uiteindelijk betaal je als ondernemer dus meer BTW vanwege je zonnepanelen dan dat je af kunt trekken (dat is meestal het geval bij serieuze ondernemingen :))

Zie ook "Voorbeeldaangifte bekijken" op https://www.belastingdien...panelen-ik-ben-ondernemer

[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 28-06-2021 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
Op die site https://www.belastingdien...panelen-ik-ben-ondernemer schrijft de Belastingdienst: "Het heeft daarom geen zin om een nieuw subnummer aan te vragen voor de btw-aangifte van uw zonnepanelen."
Dit slaat op dat je nooit voor 1 onderneming (subnummer) en KOR kan aanvragen.
Ik heb destijds wel een subnummer voor de panelen aangevraagd om zo de btw administratie gescheiden te houden van mijn onderneming. Beide subnummers hebben hun eigen aangiftetijdvak, die van de panelen staat op 1x per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
rikadoo schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 18:10:
[...]

Daar had ik inderdaad ook van gehoord, nou dan gaan we het maar zo doen. Het is niet anders! Toch bedankt.
Is het dan ook zo dat je de bestaande panelen kunt “overdragen” aan je partner? In dat geval zou je zelf uit de KOR kunnen stappen en stel dat je na 3 jaar verhuist en een nieuwe set koopt; jezelf weer aanmelden waardoor je weer profiteert van die regeling?

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Space21 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 00:13:
[...]

Is het dan ook zo dat je de bestaande panelen kunt “overdragen” aan je partner? In dat geval zou je zelf uit de KOR kunnen stappen en stel dat je na 3 jaar verhuist en een nieuwe set koopt; jezelf weer aanmelden waardoor je weer profiteert van die regeling?
Durf ik niet te zeggen, ik vind het allemaal maar wazig. We hebben het momenteel opgelost door de energie op haar naam te zetten en de factuur van de panelen ook. Zo kan ze op haar naam de BTW terugvragen.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Space21 Ja, dat kan. Je zou er dan niets eens voor hoeven te verhuizen. Maar het is niet heel logisch omdat te doen, Je kan het beste in de KOR blijven zitten als je nog zonnepanelen hebt (en geen ondernemer wordt etc). Als je een partner hebt dan kan je bij uitbreiding de bestaande zonnepanelen "overdragen" aan de ander en op je partners naam de nieuwe panelen kopen (vergeet ook het energiecontract niet over te zetten). Die kan dan over de nieuwe panelen BTW aftrekken. Jij stapt dan uit de KOR en na 3 jaar wachten kan je hetzelfde doen, maar dan omgekeerd.

Let op dat je dit "overdragen" ook niet zo maar altijd kan doen. Je kan dan te maken krijgen met een herziening, zie ook mrmrmr in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw"

Maar de meeste huizen hebben niet zoveel dakvlak dat het logisch lijkt dat je dit diverse keren wil gaan doen. Qua installatiekosten/verzendkosten is het voordeliger als je in 1 keer het hele dak vol legt (en soms krijg je ook meer korting als je meer panelen tegelijk koopt) dan wanneer je het in twee, drie (of meer) etappes doet. Bovendien kan je dan ook het langste profiteren van de salderingsregeling die er nu nog is, maar waarschijnlijk in de toekomst wordt afgebouwd.

Als je alles in 1 keer doet heb je ook alle panelen "hetzelfde". De kans dat je na 4 jaar nog precies dezelfde panelen kan kopen is niet zo groot. Functioneel maakt dat natuurlijk niet uit, maar het ziet er wel wat minder mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Nu online
JeroenE schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 07:53:
@Space21 Ja, dat kan. Je zou er dan niets eens voor hoeven te verhuizen. Maar het is niet heel logisch omdat te doen, Je kan het beste in de KOR blijven zitten als je nog zonnepanelen hebt (en geen ondernemer wordt etc). Als je een partner hebt dan kan je bij uitbreiding de bestaande zonnepanelen "overdragen" aan de ander en op je partners naam de nieuwe panelen kopen (vergeet ook het energiecontract niet over te zetten). Die kan dan over de nieuwe panelen BTW aftrekken. Jij stapt dan uit de KOR en na 3 jaar wachten kan je hetzelfde doen, maar dan omgekeerd.

Let op dat je dit "overdragen" ook niet zo maar altijd kan doen. Je kan dan te maken krijgen met een herziening, zie ook mrmrmr in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw"

Maar de meeste huizen hebben niet zoveel dakvlak dat het logisch lijkt dat je dit diverse keren wil gaan doen. Qua installatiekosten/verzendkosten is het voordeliger als je in 1 keer het hele dak vol legt (en soms krijg je ook meer korting als je meer panelen tegelijk koopt) dan wanneer je het in twee, drie (of meer) etappes doet. Bovendien kan je dan ook het langste profiteren van de salderingsregeling die er nu nog is, maar waarschijnlijk in de toekomst wordt afgebouwd.

Als je alles in 1 keer doet heb je ook alle panelen "hetzelfde". De kans dat je na 4 jaar nog precies dezelfde panelen kan kopen is niet zo groot. Functioneel maakt dat natuurlijk niet uit, maar het ziet er wel wat minder mooi uit.
Ik ben zelf twee jaar geleden in de KOR gegaan vanwege mijn nieuwbouwhuis waar een drietal panelen oplagen. Een jaar later is mijn partner in de KOR gegaan omdat we hebben uitgebreid met 15 panelen. Beide dus de btw teruggevraagd. Stel dat we over 3 jaar gaan verhuizen en een nieuwe installatie neerzetten kunnen we niet meer in KOR omdat we dat nu al zijn.

Als het goed is zou een van ons nu uit de KOR kunnen stappen en die panelen 'overdragen' aan de ander. Iemand enig idee hoe dat 'overdragen' werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:57

martijn v o

Certified by Enphase.

Op wiens naam staat het energiecontract en op wiens naam staat de factuur van de panelen, zowel voor de eerste situatie en later voor de uitbreiding?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Nu online
martijn v o schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:06:
Op wiens naam staat het energiecontract en op wiens naam staat de factuur van de panelen, zowel voor de eerste situatie en later voor de uitbreiding?
Stond in eerste instantie op mijn naam, maar daarna het contract over laten zetten op mijn partner. Daar staat die nu nog steeds op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Space21 In theorie kan er maar 1 ondernemer per netaansluiting zijn; maar dat zal niet steeds gecontroleerd worden ondanks dat overal op gehamerd wordt dat zowel het energiecontract als de factuur op naam van 1 persoon moet staan. Wellicht controleren ze dat wel bij de aanvraag maar kijken ze er niet naar als persoon 2 op hetzelfde adres als persoon 1 een nieuwe aanvraag doet.

Toen je partner in de KOR ging had je jouw deelname aan de KOR al kunnen opzeggen. Als je nu alsnog de KOR opzegt kan je over 3 jaar dus weer meedoen met de KOR.

Het overdragen is verder niet zo ingewikkeld. In principe kan dat ook mondeling. Het ligt er natuurlijk ook aan of jullie in gemeenschap van goederen zijn of alles strikt gescheiden hebben gehouden. In het eerste geval hoef je volgens mij überhaupt niets te doen omdat de panelen al gezamenlijk bezit zijn. In het tweede geval moet je wel afspreken dat de panelen van de 1 naar de ander gaan. Dat is verder niet anders als jij een eettafel met stoelen hebt en je draagt die over aan je partner. Dat soort zaken zijn wel veel makkelijker als het op papier staat (vooral als je uit elkaar gaat en er onenigheid ontstaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-06 14:32
Iemand een idee hoe streng ze zijn bij de belastingdienst wat betreft naam?

De factuur van de zonnepanelen staat op mijn voornaam + achternaam, terwijl ik bij de belastingdienst bekend sta als S.G.M. waarbij de derde letter mijn voornaam is. Achternaam is wel hetzelfde.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motherboard
Ik zou de Belastingdienst even bellen zodat daar achteraf geen gedoe van komt.

Datum, tijd en naam van medewerker noteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArjoK
@M@cer Voorletters of voornaam is om het even, gaan ze geen punt van maken.

@Motherboard Mijn ervaring is niet dat je terug kan vallen op iets wat een medewerker aan de telefoon tegen je heeft gezegd. Ze zullen ook niets zwart op wit zetten mbt tot gesprekken met mederwerkers. Uiteindelijk is de enige geldige afhandeling die zoals de wetgever het heeft bedoeld. (je mag zelf uitzoeken wat dat dan is)

[ Voor 4% gewijzigd door ArjoK op 30-06-2021 23:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:59
Ik heb de discussie niet meer zo gevolgd..

Wel hebben we de BTW terug gekregen. We zijn beide ondernemer, wilden de investering niet zakelijk doen. Dus een VOF gemaakt. De aankoop als VOF en KOR zorgt ervoor dat we nu (3 mnd na aanschaf) de BTW weer terug hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
the noise schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:14:

Wel hebben we de BTW terug gekregen. We zijn beide ondernemer, wilden de investering niet zakelijk doen. Dus een VOF gemaakt. De aankoop als VOF en KOR zorgt ervoor dat we nu (3 mnd na aanschaf) de BTW weer terug hebben.
Ah, da's een leuke voor ondernemers (echt)paren, je kunt dan dus met de VOF in de KOR en hoeft dan alleen eenmalig (bij de aanvraag/aangifte) het forfait bedrag in mindering te brengen op de BTW aftrek?
(komen dan nog wel de notaris en KvK kosten bij voor de VOF neem ik aan?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:59
Ik heb het voor 30,- Euro laten regelen via btw-zonnepanelen.nl omdat die met onze leverancier samenwerken.
Maar inderdaad :
1. VOF naam bedenken
2. Energiecontract op die naam
3. Aanmelden bij Belastingdienst
4. BTW teruggaaf doen
5. Even wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
the noise schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:14:

Ik heb het hier teruggevonden.

Creatief. Je krijgt een apart BTW nummer voor de VOF neem ik aan.

Ik wist dat als je een BV hebt, je het ook gescheiden kan houden. Maar niemand gaat voor dat doel een BV oprichten, dat kost typisch meer dan het opbrengt. Als je onderneming al een BV is, is het natuurlijk wel handig.

Bij een VOF moet de VOF worden ingeschreven bij de KvK (eenmalig € 51,30), met de UBO's. UBO's zijn de uiteindelijk belanghebbenden, doorgaans de vennoten. Inschrijven is verplicht volgens de KvK.

Na inschrijving bij de KvK krijg je een bericht van de Belastingdienst en een BTW nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:08
Even check vraag:
1. Ik heb vanaf Jan, tot Jun de zonnepanelen bij elkaar gekocht, en in Jun in bedrijf gezet.
2. Bij opgaaf voor zonnepaneelhouders , op formulier KOR aangemeld, en Jan als eerste factuur datum.
3. Nu heb ik natuurlijk een eenmalige papieren aangifte brief gekregen van het eerste kwartaal.
Wat nu in te vullen:

Optie A: Na contact met belasting telefoon. Je mag gewoon de datum van het formulier aanpassen met de periode van de investering (bij mij dus 2 kwartalen), en alles in 1x doen. Dit keer kunnen ze het dus wel makkelijker maken :P

Optie 1: Aangifte met 0 BTW en 0 forfait voor Q1, dan 1x een incidentele aangifte met alles.

Optie 2: BTW bedrag van Q1 facturen, en geen forfait (immers nog niks geleverd), en dan nog een incidentele aangifte met BTW van alle andere facturen + forfait

Optie 3: BTW bedrag van Q1 facturen + forfait , + nog een incidentele aangifte voor de rest.

Optie 4: BTW van alle facturen + forfait. Dit is natuurlijk niet helemaal correct omdat een deel van de facturen in het kwartaal daarna vallen.

Optie 2 lijkt het meest correct, optie 4 is het handigste voor mij maar geeft evt natuurlijk bij nacontrole een probleem.

[ Voor 13% gewijzigd door Speedsmile op 05-07-2021 10:08 ]

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
  • Laatst online: 07:08
Dubbelpost

[ Voor 98% gewijzigd door Speedsmile op 05-07-2021 10:09 ]

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakystyle
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-06 17:55
Hierbij handig overzicht van BTW en zonnepanelen in 2021

https://www.mth.nl/advies...elen-op-jouw-woning-2021/

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=93881

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motherboard
Goed overzicht inderdaad, vooral deze belangrijke opmerking:
Door aangifte te doen, vraag je de btw over de zonnepanelen terug. De termijn is vanaf dit jaar zes maanden na het jaar van aanschaf. Koop je in 2021 dus zonnepanelen, dan moet je de btw vóór 1 juli 2022 terugvragen.

Let op! Na deze periode kun je nog vijf jaar na afloop van het kalenderjaar waarin de zonnepanelen zijn gekocht een ambtshalve teruggaveverzoek voor de btw indienen. Wordt dit afgewezen, dan kun je niet in beroep bij de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-06 12:55
Weet iemand het antwoord op de navolgend vraag.

Ik Ben ondernemer voor de BTW en mijn vrouw niet.
Onze huidige energie contract staat op mijn naam en loopt af op 31-12-2021.
Ik wil dit jaar nog zonnepanelen aanschaffen, op naam van mijn vrouw.
Vanaf 01-01-2022 zal ik een nieuw energie contract afnemen op naam van mijn vrouw.

Het is me niet duidelijk wanneer precies het energie contract op naam van mijn vrouw moet staan voor teruggave BTW.

Is dat al op moment van aanschaf van de panelen (in 2021) of mag dat ook tussen 1-1-2022 en 30-6-2022 zijn (moment aangifte BTW)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

DJ-B schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:41:
Weet iemand het antwoord op de navolgend vraag.

Ik Ben ondernemer voor de BTW en mijn vrouw niet.
Onze huidige energie contract staat op mijn naam en loopt af op 31-12-2021.
Ik wil dit jaar nog zonnepanelen aanschaffen, op naam van mijn vrouw.
Vanaf 01-01-2022 zal ik een nieuw energie contract afnemen op naam van mijn vrouw.

Het is me niet duidelijk wanneer precies het energie contract op naam van mijn vrouw moet staan voor teruggave BTW.

Is dat al op moment van aanschaf van de panelen (in 2021) of mag dat ook tussen 1-1-2022 en 30-6-2022 zijn (moment aangifte BTW)?
formeel op het moment van de factuurdatum van de panelen. Je kan bv bij Greenchoice de naam veranderen tijdens de contractduur. je moet trouwens ook je eerste aangifte doen over het kwartaal waarin je ze koopt dus dat is gewoon over 2021.

edit: Ik vraag het maar even voor de zekerheid: Je hebt toch wel echt een eenmanszaak ofzo en geen BV (veel gemaakte fout)

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 14-08-2021 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
Bedankt voor je reactie, zojuist vond ik nog het navolgende:
https://www.higherlevel.n...as-al-op-naam-ondernemer/

Bedankt voor jullie antwoorden. Heb de belastingdienst even gebeld en je mag inderdaad de tenaamstelling van de energierekening nog wijzigen, als je dat maar voor de aanmelding van de panelen bij de belastingdienst doet. (Factuur moet ook op zelfde naam staan.) En je hebt er ruim de tijd voor, dat moet binnen een half jaar in het volgende kalenderjaar. Probleem opgelost gelukkig.

Vreemd dat het nergens 100% duidelijk staat uitgelegd en diverse tegenstrijdige berichten te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
Dit betreft inderdaad een eenmanszaak.
Als de factuur van de zonnepanelen op 01-10-2021 staat dan valt deze in Q4-21 en dan is toch pas aangifte in januari 22 nodig?

Ik zal het eens met de accountant bespreken. Misschien is Oxxio makkelijk en kan ik het contract daar makkelijk aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 23:57
Misschien goed om hier even mijn situatie te delen.

Ik: zzp ondernemer
Vrouw: niks, dus energiecontract en pv systeem op haar naam aangeschaft in 2020, btw terug ontvangen, KOR
2021: verhuisd naar nieuwe woning. Ook daar willen we pv.

Ik heb nu een brief naar de fiscus gestuurd dat we verhuisd zijn, geen pv meer hebben en daarom de onderneming (en daarmee dus ook de KOR) beëindigen.

Als dat gelukt is, ga ik de nieuwe pv bestellen. Wederom op haar naam. En wederom de btw terug vragen.

Ik zal laten weten of dat lukt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Stefangrp schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 18:32:
Ik heb nu een brief naar de fiscus gestuurd dat we verhuisd zijn, geen pv meer hebben en daarom de onderneming (en daarmee dus ook de KOR) beëindigen.
Ben benieuwd of je ook een deel van de terugontvangen btw terug moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Ja dat zou je wel verwachten. Maar ik las ergens dat het totale bedrag uitgesmeerd wordt over x jaar, en er sprake is van een drempel waar je dan normaliter onder blijft.

Overigens betaal ik het graag terug als dat een voorwaarde blijkt. Had toen 17panelen aangeschaft, zit nu te kijken naar 50 stuks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Als dat gelukt is, ga ik de nieuwe pv bestellen. Wederom op haar naam. En wederom de btw terug vragen.
In principe moet dat gewoon kunnen. Je (vrouw) kan alleen niet meer gelijk mee doen met de KOR, daar moet je dan eerst 3 jaar voor wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
Misschien goed om hier even mijn situatie te delen.

Ik: zzp ondernemer
Vrouw: niks, dus energiecontract en pv systeem op haar naam aangeschaft in 2020, btw terug ontvangen, KOR
2021: verhuisd naar nieuwe woning. Ook daar willen we pv.

Ik zal laten weten of dat lukt. :)
update: kreeg vandaag bericht van de fiscus dat we nu geen ondernemer meer zijn, btw nummer niet meer mogen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vraagje: ik heb 3 weken geleden mijn zonnepanelen geïnstalleerd gekregen en daarna het stappenplan van Milieu Centraal en de Belastingdienst gevolgd.

Ik heb het omzetbelastingnummer en dergelijke, mijn rekeningnummer is doorgegeven en hiervan heb ik een. bevestigingsbrief ontvangen. De volgende stap is dus de daadwerkelijke teruggaaf aanvragen (btw aangifte doen). Hierbij heb ik 3 vragen:
1. Kan het kloppen dat deze pas eind september klaargezet wordt? Ik las ergens dat het eens per kwartaal klaargezet wordt, aan het einde van dat kwartaal.
2. Klopt het dat ik tijdens die btw aangifte de KOR regeling aan kan vinken of moet ik dat ergens anders aangeven?
3. Hoe lang duurt het na btw aangifte voordat de btw (minus forfait) uitbetaald wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@MooDyBLueS 1) De echte aangifte duurt een tijdje, maar ik weet ook niet precies hoe lang dat duurt. Ik had de mijne rond de 28e gekregen.
2) dat heb je al opgegeven op het eerste formulier wat je naar de belastingsdienst hebt gestuurd.
3) bij mij werd op 15 oktober uitbetaald, ik heb de aangifte op de 28e opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:42:
@MooDyBLueS 1) De echte aangifte duurt een tijdje, maar ik weet ook niet precies hoe lang dat duurt. Ik had de mijne rond de 28e gekregen.
2) dat heb je al opgegeven op het eerste formulier wat je naar de belastingsdienst hebt gestuurd.
3) bij mij werd op 15 oktober uitbetaald, ik heb de aangifte op de 28e opgestuurd.
Thanks Jeroen!

1. Heb je het over 28 september (gezien de 15 okt bij punt 3)? Dan gok ik erop dat ik hem ook zo'n beetje in die periode zal ontvangen. En stond ie uiteindelijk gewoon klaar in Mijn Belastingdienst Zakelijk?
2. Ah, stom dat was ik alweer helemaal vergeten. Is allemaal digitaal gegaan, dus heb er geen papieren overzicht van. Maar ik zie zojuist in het stappenplan inderdaad staan dat ik dat daar heb kunnen aanvinken.
3. Dik 2 weken dus, dat vind ik best snel, meer dan prima dus. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@MooDyBLueS Ja, inderdaad in september, maar volgens mij gaat het ieder kwartaal min of meer hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:21
Ik heb een vrij simpele vraag maar kom er niet uit. Ik heb begin september zonnepanelen aangeschaft, aangemeld bij de belastingdienst, heel veel brieven ontvangen :) en gister aangifte gedaan. Tot zover helemal duidelijk.

Maar nu sta ik dus geregistreerd als ondernemer. Hoelang moet ik geregistreerd staan en hoe kan ik dit eventueel weer stopzetten of mag dat niet omdat ik nu belasting heb teruggevraagd en energieverancier ben? In mijn ogen doe ik geen aangiftes meer dus niet meer nodig om na teruggaaf actief geregistreerd te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:57

martijn v o

Certified by Enphase.

Je kan kiezen:
met KOR dat kan vanaf januari (moet je voor 15 december verzoeken) en dat is dan minimaal 3 jaar. Dan nog een keer aangifte in kwartaal 1 2022 en dan niets meer.
zonder KOR en dat is geen termijn, maar dan 4 maal per jaar even een aangifte invullen (2 minuten) waarvan elk jaar een bijdrage afhankelijk van het piekvermogen.

Voordeel van niet KOR is dat als je gaat uitbreiden met panelen, laat schoonmaken of dingen laat wijzigen je iedere keer hiervan de BTW kan terugvragen dat kan bij met KOR niet.

Je kan ook een jaar niet KOR doen en als alles werkt en je wil niet uitbreiden dan daarna KOR. Na een KOR periode van minimaal 3 jaar kun je dat opzeggen maar dan mag je 3 jaar niet meer KOR doen.

Is jip en janneke in het kort.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
jongetje schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:11:
Maar nu sta ik dus geregistreerd als ondernemer. Hoelang moet ik geregistreerd staan en hoe kan ik dit eventueel weer stopzetten of mag dat niet omdat ik nu belasting heb teruggevraagd en energieverancier ben? In mijn ogen doe ik geen aangiftes meer dus niet meer nodig om na teruggaaf actief geregistreerd te staan.
Je bent nu ondernemer en blijft dat zolang je stroom produceert.
Het wel of niet doen van aangiftes heeft daar niets mee te maken. Je doet geen aangiftes meer omdat je onder de KOR komt te vallen en btw vrijstelling krijgt (neem aan dat je dat hebt aangevinkt).

Als je direct gaat opzeggen loop je kans dat de btw verrekend gaat worden en je dus terug moet betalen.

Vergeet het verhaal van de vorige poster hierboven. Dat heeft geen invloed op het wel of niet ondernemer zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door jobr op 27-09-2021 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 20:21
jobr schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:01:
[...]
en btw vrijstelling krijgt (neem aan dat je dat hebt aangevinkt).

Als je direct gaat opzeggen loop je kans dat de btw verrekend gaat worden en je dus terug moet betalen.
Ik heb me precies aan de stappen op de belastingdienst website gehouden. Dus ik blijf voor altijd (zolang ik panelen heb) dus ondernemer. Maar stel ik wil over 4 of 8 jaar een eigen bedrijfje starten/ZZP worden, hoe zit dat dan? Kan dat dan niet vanwege dat ik ooit zonnepanelen heb gedeclareerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
jongetje schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:55:
[...]

Ik heb me precies aan de stappen op de belastingdienst website gehouden. Dus ik blijf voor altijd (zolang ik panelen heb) dus ondernemer. Maar stel ik wil over 4 of 8 jaar een eigen bedrijfje starten/ZZP worden, hoe zit dat dan? Kan dat dan niet vanwege dat ik ooit zonnepanelen heb gedeclareerd?
Zeker wel, alleen zal je dan uit de KOR moeten (er van uitgaande dat je als ZZP-er wat gaat verdienen). Je zal vanaf dan ook (weer) btw over je opgewekte kWh (of forfait piekvermogen) moeten afdragen, ik ga er even vanuit dat alles (bon zonnepanelen, energiecontract en zzp) op dezelfde naam staat.
In dit forum staat ergens een mogelijke constructie beschreven om hier onderuit te komen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@jongetje

Dat kan wel, je kunt (nog) een eigen bedrijf starten. Als je BTW wil terugontvangen over uitgaven kun je vragen om de BTW aangiftes weer te mogen doen. Je moet dan ook ontvangen BTW afdragen. Doorgaans ontvangt de Belastingdienst informatie over een inschrijving bij de Kamer van Koophandel, dan ontvang je een brief van de Belastingdienst die de bestaande KOR noemt als ik het me goed herinner. Je kunt vragen uit de KOR te gaan als dat gunstig is in de aanloopfase. Je moet formeel minstens € 20.000 euro omzet krijgen om uit de KOR te gaan. Belastingdienst link.

Het is natuurlijk niet leuk dat je BTW over de teruglevering en privé verbruik moet afdragen, want dat maakt de terugverdientijd langer en het rendement lager. De berekenwijze staat hier.

Ik trek hieruit zelf de (volgens mij) redelijke conclusie dat je zakelijk verbruik weer terug kunt vragen, maar daar heeft de Belastingdienst het niet over in het voorbeeld. De Belastingdienst stelt allerlei eisen voordat je zoiets kunt doen.

Er zijn veel op Internet met aanbiedingen voor "zakelijke energie" en allerlei niet onderbouwde claims. Ik zet daar vraagtekens bij, volgens mij maakt dat voor de Belastingdienst geen verschil. Je gaat waarschijnlijk meer betalen dan een consument en deze sites ontvangen een kick-back.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
ArjoK schreef op maandag 27 september 2021 @ 23:18:
[...]
In dit forum staat ergens een mogelijke constructie beschreven om hier onderuit te komen,
Inderdaad, een stukje hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Afhankelijk van de grote van het bedrag misschien maar je kan ook geen btw terug vragen over de pv installatie, scheelt een hoop gedoe.
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01:43
Beste tweakers,

In april 2019 is mijn huidige zonnepaneel installatie gemonteerd door de installateur.
Vervolgens ergens in augustus 2019 de btw teruggevraagd van deze zonnepanelen.
De facturen van deze zonnepanelen stond op mijn naam.
De teruggaaf omzet belasting vanuit de Belastingdienst heb ik destijds ook op mijn naam gedaan.
Ook stond de energie rekening op mijn naam.
Ik woon nog in hetzelfde huis samen als destijds met hetzelfde samenlevingscontract.

Nu wil ik graag mijn zonnepanelen set gaan uitbreiden op dit huis. Is er een manier dat we de BTW terug kunnen krijgen? Zo niet, vanaf wanneer zouden we hier wel voor in aanmerking komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@BaBoK Aangezien je "we" schrijft kan je dit doen via je partner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Rol-Co schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:32:
Afhankelijk van de grote van het bedrag misschien maar je kan ook geen btw terug vragen over de pv installatie, scheelt een hoop gedoe.
:)
Per 1-1-2020 moet je je eigenlijk verplicht aanmelden bij de belastingdienst. Je wordt ondernemer per definitie, ongeacht of je gebruikt maakt van de btw aftrek.

Dat de belastingdienst daar achter gaat komen is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
BaBoK schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:09:
Nu wil ik graag mijn zonnepanelen set gaan uitbreiden op dit huis. Is er een manier dat we de BTW terug kunnen krijgen? Zo niet, vanaf wanneer zouden we hier wel voor in aanmerking komen?
Overzetten naar je partner kan ook consequenties hebben. Je moet je eigen onderneming dan eigenlijk opheffen. Je zou met btw verrekening te maken kunnen gaan krijgen.
Je bent nu eenmaal ondernemer met de regeltjes die daarbij horen.

Nu zouden er ook wijzigingen op komst zijn om dit allemaal wat makkelijker te maken voor de consument. Je zou daar ook even op kunnen wachten. Misschien is het dan wel makkelijker.

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01:43
@JeroenE
Bedoel je dan een aangifte op dezelfde manier zoals ik destijds heb gedaan of bedoel je dan wat @jobr schrijft, overzetten naar je partner?

@jobr ik heb net wat gegoogled maar kan hier weinig over vinden, kun je me wellicht op het juiste spoor zetten?

Ik was daarnaast ook van mening dat je na 3 jaar weer btw voor zonnepanelen kan terug vragen op je eigen naam, maar dat is dus niet zo?

[ Voor 20% gewijzigd door BaBoK op 29-09-2021 08:55 ]

• JeroenE
  • Niet online
@BaBoK Als je in het verleden BTW aangifte hebt gedaan ben je op 1 januari 2020 automatisch in de KOR terecht gekomen. Omdat dit automatisch is gegaan kan je er nu wel "gelijk" uit stappen. Anders moet je 3 jaar wachten voor dat dit kan. Als je uit de KOR bent gestapt moet je ook weer 3 jaar wachten voor je opnieuw mee mag doen. Ik zeg niet dat je dit moet doen of willen, maar dat is wat de regels zijn.

Er wordt volgens mij nergens duidelijk uitgelegd wat je als "ondernemer" zou moeten doen als jullie de energierekening op naam van je partner zetten. Het is maar de vraag of je überhaupt iets moet doen.

Als de tenaamstelling van de energierekening is aangepast kan je partner nieuwe zonnepanelen aanschaffen en de BTW terugvragen (en waarschijnlijk wil je partner dan ook de KOR in).

In principe produceert jouw onderneming dan de energie die verkocht wordt aan de onderneming van je partner, die dat weer verkoopt (samen met de opbrengst van de eigen panelen) aan de energiemaatschappij. Er zal dan een papieren administratie bij gehouden moeten worden, voor de twee ondernemingen onderling maar jullie hoeven er geen BTW aangifte over te doen (want: KOR).

Je kan als onderneming ook de panelen verkopen aan de nieuwe onderneming van je partner. Dan heb je al dat gedoe niet met de administratie.

Als je dat doet moet je mogelijk wel de BTW verrekenen met de belastingdienst. Dat is niet anders dan wanneer je dit zou doen als je je huis verkoopt. Of je dan moet verrekenen ligt aan het bedrag wat de panelen hebben gekost en hoe lang geleden dat was. In deze post mrmrmr in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw" staat een en ander. Als je onder dat bedrag bent is er sowieso niets aan de hand. Anders moet je gaan uitzoeken of de afschrijving genoeg is (of kan zijn) om onder dat bedrag uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:19

Japie.G

Colour Classic

Het zal wel aan mij liggen, maar hoe meer ik lees hoe minder ik er van snap.

In november 2018 solar geplaatst waarvoor btw terug gekregen via de oude regeling toen. De aanvraag en teruggave was in februari 2019.

Nu wil ik panelen bij plaatsen. Ik ben blijkbaar automatisch in de kor regeling gezet? Klopt dat? Kan ik nu geen btw meer terugvragen voor de nieuwe panelen? Of wel na 3 jaar? Moet ik nu wel of niet iets opzeggen? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Is er iemand die dit in 3 zinnen kan uitleggen?🙈

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-06 19:35

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Japie.G schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:57:
Het zal wel aan mij liggen, maar hoe meer ik lees hoe minder ik er van snap.

In november 2018 solar geplaatst waarvoor btw terug gekregen via de oude regeling toen. De aanvraag en teruggave was in februari 2019.

Nu wil ik panelen bij plaatsen. Ik ben blijkbaar automatisch in de kor regeling gezet? Klopt dat? Kan ik nu geen btw meer terugvragen voor de nieuwe panelen? Of wel na 3 jaar? Moet ik nu wel of niet iets opzeggen? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Is er iemand die dit in 3 zinnen kan uitleggen?🙈
Wachten tot februari 2022 of factuur uitbreiding + energierekening op naam van je partner zetten (indien van toepassing)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:41
Voorbeeld 1 op deze pagina sluit volgens mij goed aan bij jouw situatie @Japie.G

https://www.belastingdien...evraagd-voor-zonnepanelen

Maar, als je een partner hebt, is het misschien het handigst om hem of haar het energiecontract te laten overnemen, de nieuwe factuur op de naam van je partner te zetten en dan gewoon "voor het eerst" die BTW terug te vragen. Want voor je partner geldt dan gewoon dit: https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier

[ Voor 52% gewijzigd door Gramser op 07-10-2021 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:19

Japie.G

Colour Classic

Gramser schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:33:
Voorbeeld 1 op deze pagina sluit volgens mij goed aan bij jouw situatie @Japie.G

https://www.belastingdien...evraagd-voor-zonnepanelen

Maar, als je een partner hebt, is het misschien het handigst om hem of haar het energiecontract te laten overnemen, de nieuwe factuur op de naam van je partner te zetten en dan gewoon "voor het eerst" die BTW terug te vragen. Want voor je partner geldt dan gewoon dit: https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier
dit gaat hem maar worden denk ik

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayless82
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 23:56
Hai

Ik had even een vraag.

In mei 2019 heb ik zonnepanelen laten installeren + btw teruggave laten regellen.

Nu wil ik dus een eenmanszaak starten en val ik blijkbaar onder een kor regeling wat erg nadelig is.

Nu kan ik het energiecontract over zetten op naam van mijn vrouw en onderhands een overeenkomst opstellen dat het eigendom word overgedragen aan haar.

Oftewel ik heb geen energiecontract en zonnepanelen meer, kan ik dan zo uit de kor regeling zonder dat ik de opbrengst van de zonnepanelen moet bijhouden ivm afdracht btw? (Geen energiecontract = geen teruglevering)

Ik hoop dat iemand hier ook mee te maken heeft gehad want het is nogal lastig allemaal blijkbaar.

Gr

Jay

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motherboard
Eerst energiecontract en zonnepanelen overdragen, daarna bij de belasting dat aangeven zodat je geen ondernemer meer bent (en dus ook niet meer in de KOR zit waar je drie jaar in moet blijven).

Pas als dat is afgerond een eenmanszaak starten, die dus geen zonnepanelen (gehad) heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-06 15:35

Trebbors

Failure is no option!

Misschien begin ik een eenmanszaak waarbij het interessant is om in de KOR te blijven.

Stel dat ik uiteindelijk uit de KOR stap wegens omzet hoger dan 20k, hoeveel dien ik dan elk kwartaal af te dragen over de panelen. Is het een simpele berekening? Hopelijk over de daadwerkelijke opbrengst en niet over het totale Wp(panelen liggen redelijk ongunstig)

Tellen ze trouwens ook ergens mee met de totale omzet waarbij ik onder de 20k moet blijven?

[ Voor 12% gewijzigd door Trebbors op 20-10-2021 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motherboard
Of je moet de daadwerkelijke opbrengst uitrekenen, of je moet het forfait toepassen (vast jaarbedrag voor Wp range, zie site Belastingdienst).

Alle omzet telt mee voor de 20k grens, ook die van de zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Motherboard schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:05:
Of je moet de daadwerkelijke opbrengst uitrekenen, of je moet het forfait toepassen (vast jaarbedrag voor Wp range, zie site Belastingdienst).

Alle omzet telt mee voor de 20k grens, ook die van de zonnepanelen.
forfait is alleen bedoeld voor particulieren. ondernemers mogen dit niet toepassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Eergisteren heb ik zonnepanelen laten leggen, van net iets meer (2 panelen ‘te veel’) dan 10k wattpiek. (Achteraf had ik liever van de installateur een andere oplossing gehad waardoor ik een factuur had voor net onder die grens, maar oké…)

Ik heb gelezen over de KOR, maar weet niet of ik dat goed begrijp. Klopt het dat ik de btw in 1 keer terugkrijg, en daarna jaarlijks zelf moet uitrekenen/opgeven/doorgeven wat het werkelijke verbruik en de teruglevering is, op basis waarvan ik dan nog btw moet afdragen? (Dat is hoe ik het nu meen te snappen.)

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motherboard
De BTW krijg je in 1 keer terug (als je de teruggave in 1 keer aanvraagt, maar dat gaat meestal vanzelf als alles op 1 factuur staat).

Als je NIET in de KOR zit, dan moet je daarna zolang je de zonnepanelen hebt BTW afdragen en daar dus aangifte van doen per kwartaal of per jaar.

Als je WEL in de KOR zit hoeft dit niet. Echter is dat alleen een optie als de terug te vragen BTW onder de €2500,- is (anders moet je de vier jaar daarna 4 x 20% - dus 80% - van de teruggekregen BTW weer aan de Belastingdienst betalen) én je geen andere zakelijke activiteiten uitvoert waardoor je boven bepaalde grenzen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

@Motherboard bedankt voor je reactie; ik snap er nu nog minder van. Ik ben een simpele particulier, keurig in loondienst, met een groot dak. Het btw bedrag van de panelen is ergens tegen de 1850 euro, welke regeling geldt dan voor mij?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motherboard
Dan de €1850 BTW dit jaar terugvragen en aangeven dat je vanaf volgend jaar in de KOR wilt. Moet je verder alleen dit jaar BTW over de opbrengst betalen en daar BTW aangifte van doen.

Vanaf 2022 zit je dan in de KOR, dan ben je vanaf volgend jaar dus overal vanaf en hoef je verder ook niets af te dragen of terug te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:30
Goedemorgen! Ik heb de laatste twee pagina's van dit draadje gelezen en besloten om mijn vraag te stellen: Ik heb in 2014 panelen geplaatst en BTW teruggevraagd. Ik overweeg om een extra installatie te laten plaatsen op mijn dak (2014 installatie ligt op het zuiden, potentiële nieuwe installatie op west). Kan ik voor de nieuwe installatie ook de BTW terugvragen? Ik ben in loondienst. dank voor jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@konehead Je zal dan op 1 januari 2020 automatisch in de KOR zijn gekomen en dan kan je geen BTW meer terugvragen. Je kan vanwege het automatisch in de KOR gekomen te zijn deze wel gelijk verlaten (je hoeft dus niet te wachten tot de 3 jaar na ingang voorbij zijn). Dan kan je de BTW wel weer terugvragen, maar moet je ook iedere keer BTW aangifte doen over de omzet van je zonnepanelen.

Als je een partner hebt is er een makkelijkere route: zet het energiecontract op naam van je partner en de factuur voor de nieuwe zonnepanelen ook. Laat je partner dan de BTW terugvragen.

Het handigste is vaak om de bestaande panelen over te dragen aan je partner. Daar kan een verrekening BTW aan vast zitten, maar in de meeste gevallen zal dat niet zo zijn, zie mrmrmr in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw"

Dan kan je alsnog uit de KOR stappen. Als je dan in de toekomt (over meer dan 3 jaar) weer zonnepanelen wil aanschaffen dan kan je het nog een keer doen, maar dan andersom.

Maar het makkelijkste is natuurlijk om je dak gelijk vol te leggen, dat levert nu al gelijk het meeste op en je vermijdt dubbele installatiekosten en je kan later niet meer uitbreiden dus geen gedoe met opnieuw BTW terugvragen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
JeroenE schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:54:
@konehead Je zal dan op 1 januari 2020 automatisch in de KOR zijn gekomen en dan kan je geen BTW meer terugvragen. Je kan vanwege het automatisch in de KOR gekomen te zijn deze wel gelijk verlaten (je hoeft dus niet te wachten tot de 3 jaar na ingang voorbij zijn). Dan kan je de BTW wel weer terugvragen, maar moet je ook iedere keer BTW aangifte doen over de omzet van je zonnepanelen.

Als je een partner hebt is er een makkelijkere route: zet het energiecontract op naam van je partner en de factuur voor de nieuwe zonnepanelen ook. Laat je partner dan de BTW terugvragen.

Het handigste is vaak om de bestaande panelen over te dragen aan je partner. Daar kan een verrekening BTW aan vast zitten, maar in de meeste gevallen zal dat niet zo zijn, zie mrmrmr in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw"

Dan kan je alsnog uit de KOR stappen. Als je dan in de toekomt (over meer dan 3 jaar) weer zonnepanelen wil aanschaffen dan kan je het nog een keer doen, maar dan andersom.

Maar het makkelijkste is natuurlijk om je dak gelijk vol te leggen, dat levert nu al gelijk het meeste op en je vermijdt dubbele installatiekosten en je kan later niet meer uitbreiden dus geen gedoe met opnieuw BTW terugvragen, etc.
Dankjewel voor je reactie. Ik heb helaas geen partner (meer) waarmee ik samenwoon. Ik zal dus uit de KOR moeten stappen en de complexe route moeten volgen.. Yes, alles in 1x is idd goedkoper, in 2014 de zuidkant vol laten leggen en was meer dan ons verbruik. Heb nu al ruim 3 jaar een Tesla.. dus ik wek te weinig op + business case is nog steeds zeer interessant. Dus wil toch een tweede installatie. Ik ga even in de details duiken om uit de KOR te stappen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@konehead Ja, wel even goed uitrekenen of het echt goedkoper is om dat te doen of niet.

Je kan aanvragen of je jaarlijks BTW aangifte kan doen ipv per kwartaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Laatst online: 03:41
konehead schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:40:
Goedemorgen! Ik heb de laatste twee pagina's van dit draadje gelezen en besloten om mijn vraag te stellen: Ik heb in 2014 panelen geplaatst en BTW teruggevraagd. Ik overweeg om een extra installatie te laten plaatsen op mijn dak (2014 installatie ligt op het zuiden, potentiële nieuwe installatie op west). Kan ik voor de nieuwe installatie ook de BTW terugvragen? Ik ben in loondienst. dank voor jullie reactie!
Ik zou de bestaande panelen verkopen, bv marktplaats. Zou dan nieuwe panelen (laten) leggen op zuiden en westen. Zou dan ook eens kijken hoe het zit met gebruik van die tesla accu voor eigen huisgebruik als diemsaldering in die toekomst wordt afgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
JeroenE schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:20:
@konehead Ja, wel even goed uitrekenen of het echt goedkoper is om dat te doen of niet.

Je kan aanvragen of je jaarlijks BTW aangifte kan doen ipv per kwartaal.
Hoe bedoel je of het echt goedkoper is? Uit de KOR stappen kost werk, en dan 1 keer per kwartaal/jaar aangifte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
vincent_1971 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:43:
[...]

Ik zou de bestaande panelen verkopen, bv marktplaats. Zou dan nieuwe panelen (laten) leggen op zuiden en westen. Zou dan ook eens kijken hoe het zit met gebruik van die tesla accu voor eigen huisgebruik als diemsaldering in die toekomst wordt afgebouwd.
Hahaha, weer een nieuw perspectief. Dankjewel voor dit inzicht. Ik heb nu op het zuiden 12X 260 Wp zwarte panelen liggen + Samil inverter. Goed voor 3000 KWh per jaar. De gehele installatie is 7 jaar oud. Heb in de winter maanden schaduw van de buren tussen 11-13 (1 paneel). Kost mij 100/150 KWh per jaar. Wat is een goed moment voor zo'n actie?

Wat ik het mooie aan deze oplossing vindt is dat ik dan naar 1 inverter kan (waarschijnlijk) op het zuiden een parallelle schakeling en op het westen 1 string. Ga ik over nadenken.

Ik heb een model S als auto, geen thuis accu. Business case is slecht, ook zonder saldering, bij de huidige accu prijzen moet er echt geld bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Laatst online: 03:41
konehead schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:04:
[...]

Hahaha, weer een nieuw perspectief. Dankjewel voor dit inzicht. Ik heb nu op het zuiden 12X 260 Wp zwarte panelen liggen + Samil inverter. Goed voor 3000 KWh per jaar. De gehele installatie is 7 jaar oud. Heb in de winter maanden schaduw van de buren tussen 11-13 (1 paneel). Kost mij 100/150 KWh per jaar. Wat is een goed moment voor zo'n actie?

Wat ik het mooie aan deze oplossing vindt is dat ik dan naar 1 inverter kan (waarschijnlijk) op het zuiden een parallelle schakeling en op het westen 1 string. Ga ik over nadenken.

Ik heb een model S als auto, geen thuis accu. Business case is slecht, ook zonder saldering, bij de huidige accu prijzen moet er echt geld bij.
kijk eens op https://www.sunnydesignweb.com/ kan je je eigen pv installatie ontwerpen. Heb hier b.v. op het zuid/oosten een boom staan. De schaduw uitwerking op mijn dak heeft mij over de streep getrokken om voor solar edge te kiezen. Binnenkort heb ik een pv installatie op het dak. Genereer met 9 panelen een piek van van 3465kwH. Volgens sunny design hou ik er 2974kwH over. Ik gok uiteindelijk dat ik zo rond de 3000kwH zit ( eigen verbruik dek ik ). Als het toch onvoldoende is plaats ik er wat panelen bij. Heb een iets grotere omvormer aangeschaft, dus die ruimte heb ik nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
vincent_1971 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:57:
[...]

kijk eens op https://www.sunnydesignweb.com/ kan je je eigen pv installatie ontwerpen. Heb hier b.v. op het zuid/oosten een boom staan. De schaduw uitwerking op mijn dak heeft mij over de streep getrokken om voor solar edge te kiezen. Binnenkort heb ik een pv installatie op het dak. Genereer met 9 panelen een piek van van 3465kwH. Volgens sunny design hou ik er 2974kwH over. Ik gok uiteindelijk dat ik zo rond de 3000kwH zit ( eigen verbruik dek ik ). Als het toch onvoldoende is plaats ik er wat panelen bij. Heb een iets grotere omvormer aangeschaft, dus die ruimte heb ik nog.
Bedankt! Ga ik proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
konehead schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:50:
Hoe bedoel je of het echt goedkoper is? Uit de KOR stappen kost werk, en dan 1 keer per kwartaal/jaar aangifte doen.
Ja, maar je moet dan dus ook BTW betalen. Als je bij wijze van spreken 300 euro BTW kan terugvragen, maar je moet dan ook 3 jaar 100 euro BTW betalen dan heeft het dus geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
konehead schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:50:
En denk er aan dat je wel btw aangifte moet doen over alles (ook je oude systeem).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ugchel schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 22:05:
Eergisteren heb ik zonnepanelen laten leggen, van net iets meer (2 panelen ‘te veel’) dan 10k wattpiek. (Achteraf had ik liever van de installateur een andere oplossing gehad waardoor ik een factuur had voor net onder die grens, maar oké…)

Ik heb gelezen over de KOR, maar weet niet of ik dat goed begrijp. Klopt het dat ik de btw in 1 keer terugkrijg, en daarna jaarlijks zelf moet uitrekenen/opgeven/doorgeven wat het werkelijke verbruik en de teruglevering is, op basis waarvan ik dan nog btw moet afdragen? (Dat is hoe ik het nu meen te snappen.)
Het is voor jou nu veel gunstiger dan het forfait omdat je nu maar 2 maanden stroom opwekt ivm de btw berekening.
Als simpele particulier heb je geen last van de KOR

[ Voor 3% gewijzigd door _Richie_ op 24-10-2021 22:04 ]

Pagina: 1 ... 24 ... 41 Laatste