Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
_Richie_ schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:03:
Als simpele particulier heb je geen last van de KOR
Klopt niet. Je bent ondernemer geworden met zonnepanelen. Dus KOR geldt ook voor particulier, incl de keuze om daar wel of niet voor te kiezen met de consequenties die daar aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
jobr schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:04:
[...]

Klopt niet. Je bent ondernemer geworden met zonnepanelen. Dus KOR geldt ook voor particulier, incl de keuze om daar wel of niet voor te kiezen met de consequenties die daar aan hangen.
Snap ik! Maar ik lees graag wat praktijkvoorbeelden dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jobr schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:04:
Je hoeft tegenwoordig niet meer in de KOR als particulier. Dat kan alleen als je onder de registratiedrempel van 1800 euro blijft. Zie https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2021-30899.html

De consequentie is natuurlijk wel dat je de BTW dan ook niet kan aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:24
Ik ben bezig het terugvragen van de BTW op een set zonnepanelen en loop nu tegen het volgende aan.

Op 14 september j.l. zijn er op onze woning zonnepanelen geplaatst en deze zijn in twee termijnen betaald: een aanbetaling van 20% (factuurdatum 16-8-2021) en het restant na plaatsen (factuurdatum 14-9-2021).

Bij het formulier van de belastingdienst wordt o.a. gevraagd om een factuurdatum, hier heb ik 14-9-2021 ingevuld. Daarna kwam de blauwe enveloppen, rekeningnummer is doorgegeven en vandaag ontving ik het formulier (op papier) om BTW-aangifte te doen.
Op dit formulier staat nu als aangiftetijdvak 14-9-2021 t/m 30-9-2021. Die datum van 14-9 zal afkomstig zijn van mijn opgave in het eerste formulier, maar de factuurdatum van de aanbetaling valt daarbuiten.
Ik neem aan dat ik de BTW van de eerste factuur nu niet zonder meer kan terugvragen, klopt dat? Of mag ik de BTW van de aanbetaling toch meenemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 10-10 21:00
Mag je wel meenemen, het was immers een aanbetaling van een volledige factuur

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
@Dat_Doc Krijg je dan geen gedoe bij een eventuele controle? Een deel van de BTW is immers betaald buiten het tijdvak van de aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:24

martijn v o

Certified by Enphase.

Geen probleem het werkelijke tijdvak loopt van 01-07-2021 t/m 30-09-2021

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
Bedankt @martijn v o en @Dat_Doc , dan ga ik het zo doen. Toch zonde om te laten liggen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Out.of.Control schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:09:
Bedankt @martijn v o en @Dat_Doc , dan ga ik het zo doen. Toch zonde om te laten liggen ;-)
Gewoon tijdvak op het formulier aanpassen. Als je ze gaat bellen zullen ze dat ook zeggen. En anders een briefje erbij voor uitleg waarom je het hebt aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-10 16:14
Wat is eigenlijk de minimumleeftijd om je in te schrijven als BTW ondernemer voor zonnepanelen? Mijn partner en ik hebben allebei al een eenmanszaak, dus misschien kan ik de panelen op naam van mijn zoon zetten, om gebruik te maken van de KOR

[ Voor 7% gewijzigd door Hark_k op 31-10-2021 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Hark_k schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:23:
Wat is eigenlijk de minimumleeftijd om je in te schrijven als BTW ondernemer voor zonnepanelen? Mijn partner en ik hebben allebei al een eenmanszaak, dus misschien kan ik de panelen op naam van mijn zoon zetten, om gebruik te maken van de KOR
Op ondernemertje zijn zit naar mijn weten geen minimum leeftijd. Alleen zal ook het energiecontract op zijn naam moeten staan, dat zal het probleem worden.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-10 14:50
Beste mede-tweakers,
3jaar geleden 12 zonnepanelen gelegd en hiervan de btw op mijn naam terug gevraagd.

Nu zijn wij aan het overwegen om een 2e set a 6panelen plaatsen. Het zou natuurlijk fijn zijn als ik (van de nieuwe gekochte onderdelen) de BTW ook zou kunnne terugvragen.

Idee zou zijn om dit op mijn vriendin haar naam te doen, maar ik vroeg me af of dit mogelijk is aangezien wij natuurlijk wel fiscaal partner zijn.

Iemand ervaring met een dergelijke situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
darklord007 schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:29:
Beste mede-tweakers,
3jaar geleden 12 zonnepanelen gelegd en hiervan de btw op mijn naam terug gevraagd.

Nu zijn wij aan het overwegen om een 2e set a 6panelen plaatsen. Het zou natuurlijk fijn zijn als ik (van de nieuwe gekochte onderdelen) de BTW ook zou kunnne terugvragen.

Idee zou zijn om dit op mijn vriendin haar naam te doen, maar ik vroeg me af of dit mogelijk is aangezien wij natuurlijk wel fiscaal partner zijn.

Iemand ervaring met een dergelijke situatie?
BTW gaat over ondernemer, niet over fiscaal partner. Het energiecontract en factuur moeten op dezelfde naam staan. Als je het energiecontract overhevelt naar de ander is dat degene die vanaf dan de energieleondernemer is... wat dat betekend voor de eerdere BTW en of je deze moet overdragen en op grond van restwaarde BTW aan elkaar moet doorbereken en de een weer afdragen en de ander terugvragen???? ik zou het 123 niet weten.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:18
Hark_k schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:23:
Even terugkijken in het topic, maar ik geloof dat hier een oplossing voor bestond in de vorm van een VOF van jou en je partner.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:53
big bang schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:39:
[...]

Even terugkijken in het topic, maar ik geloof dat hier een oplossing voor bestond in de vorm van een VOF van jou en je partner.
Inderdaad, hier de laatste discussie hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:53
Een vraag over zonnepanelen en BTW, maar eigenlijk vooral KIA (Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek) en EIA (Energie-investeringsaftrek).

Ik ga verhuizen. Ik wil zonnepanelen plaatsen. Mijn vrouw kan geen BTW terugvragen (details even niet relevant). Ik ben al ondernemer. Als ik dan toch BTW terugvraag, kan ik niet ook gebruik maken van de KIA en (mits voldaan wordt aan voorwaarden) EIA?

Jullie gaan me vast vertellen dat ik iets over het hoofd zie wat heel logisch is, maar boekhouding vraagt altijd even wat aandacht om goed te doorgronden. Laat me vooral weten wat ik verkeerd begrijp 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:59
Karp schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:55:
Als ik dan toch BTW terugvraag, kan ik niet ook gebruik maken van de KIA en (mits voldaan wordt aan voorwaarden) EIA?
Pin me er niet op vast, ik ben alles behalve een belastinginspecteur, maar zoals ik het begrijp is de winst op zonnepanelen onbelast want kun/mag/moet je buiten je zaak houden. Als je zakelijk KIA en/of EIA toe gaat passen, lijkt me dat de winst ook in de zaak terecht moet komen, en daarmee dus belast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-10 10:51
Ik heb in het begin van dit jaar zonnepanelen gelegd en daar BTW over teruggevraagd. Later dit jaar heb ik nogmaals panelen gelegd. Daar wil ik de BTW ook nog over terug vragen.

Ik heb via de belastingtelefoon geprobeerd om nogmaals BTW aangifte te kunnen doen, maar dat lukte niet. Kunnen jullie mij adviseren wat ik moet vertellen om de medewerker door het script te loodsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:50
Noshi schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:05:
Ik heb in het begin van dit jaar zonnepanelen gelegd en daar BTW over teruggevraagd. Later dit jaar heb ik nogmaals panelen gelegd. Daar wil ik de BTW ook nog over terug vragen.

Ik heb via de belastingtelefoon geprobeerd om nogmaals BTW aangifte te kunnen doen, maar dat lukte niet. Kunnen jullie mij adviseren wat ik moet vertellen om de medewerker door het script te loodsen?
Zoek even op de site van de belastingdienst dienst. Je moet aanvullende aangifte doen voor b.t.w. teruggave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-10 10:51
vincent_1971 schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:39:
[...]

Zoek even op de site van de belastingdienst dienst. Je moet aanvullende aangifte doen voor b.t.w. teruggave.
Bedoel je het suppletie formulier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:53
mdlaat schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:13:
[...]

Pin me er niet op vast, ik ben alles behalve een belastinginspecteur, maar zoals ik het begrijp is de winst op zonnepanelen onbelast want kun/mag/moet je buiten je zaak houden. Als je zakelijk KIA en/of EIA toe gaat passen, lijkt me dat de winst ook in de zaak terecht moet komen, en daarmee dus belast is.
Maar hoe houd je ze buiten de zaak, en kun je toch btw aftrekken? (ik ben duidelijk ook geen inspecteur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerthallink
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:10
Ik heb ook een vraag over de belastingteruggave.

Ik heb een rekening met de panelen en materialen op 16-11-2021 staan.

Ga alles zelf installeren, weet nog niet precies wanneer kan ook volgend jaar zijn.

Wat is nu wijsheid, nog dit jaar teruggave doen? Ik heb stap 1 al gedaan bij de belastingdienst dus zal in dezer dagen wel een brief krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:27
Even een vraagje met betrekking tot de BTW teruggaaf. In 2019 hebben wij bij onze vorige woning zonnepalen laten leggen. De BTW is op mijn terug gevraagd. Nu hebben we afgelopen week bij onze nieuwe woning weer zonnepanelen laten leggen. Wat moeten we nu doen? De factuur op naam van mijn partner laten zetten? En ik zag ook dat je een uitdraai moet sturen van de naam van de contractant bij de energieleverancier. Ik sta als contractant op papier maar de maandelijkse energiekosten worden vanaf de en/of rekening betaald van mij en mijn partner. Wat is nu handig om te doen?

Even een toevoeging: Ik ga per 1 januari 2022 als zelfstandig ondernemer verder. Momenteel zit ik nog in loondienst.

[ Voor 9% gewijzigd door Sunri5e op 29-11-2021 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:32
@Sunri5e Hier staat:
Indien u BTW heeft teruggevorderd over de aanschaf en installatie van zonnepanelen, dan heeft dit gevolgen bij verkoop van de woning. Aftrek van BTW over de aanschaf van de zonnepanelen betekent dat bij een eventuele verkoop van de woning er BTW in rekening zal moeten worden gebracht over het deel van de koopsom dat dan aan de zonnepanelen kan worden toegerekend. Dit betekent dat bij de verkoop van de woning er apart moet kunnen worden nagegaan of, en in hoeverre, de zonnepanelen hebben bijgedragen aan een hogere verkoopprijs van de woning.

Maar ik vermoed dat je dat niet hebt gedaan en nog energieleverancier bent voor de vorige woning? Je had je dan (in mijn ogen) kunnen afmelden omdat je geen energieleverancier meer bent. En dan heb je ook geen gedoe als je zelfstandige wordt. Dan kun je namelijk de nieuwe panelen (en energiecontract!) op naam van je vrouw zetten (als die geen ondernemer is).

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 29-11-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:27
jongetje schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:38:
@Sunri5e Hier staat:
Indien u BTW heeft teruggevorderd over de aanschaf en installatie van zonnepanelen, dan heeft dit gevolgen bij verkoop van de woning. Aftrek van BTW over de aanschaf van de zonnepanelen betekent dat bij een eventuele verkoop van de woning er BTW in rekening zal moeten worden gebracht over het deel van de koopsom dat dan aan de zonnepanelen kan worden toegerekend. Dit betekent dat bij de verkoop van de woning er apart moet kunnen worden nagegaan of, en in hoeverre, de zonnepanelen hebben bijgedragen aan een hogere verkoopprijs van de woning.

Maar ik vermoed dat je dat niet hebt gedaan en nog energieleverancier bent voor de vorige woning? Je had je dan (in mijn ogen) kunnen afmelden omdat je geen energieleverancier meer bent. En dan heb je ook geen gedoe als je zelfstandige wordt. Dan kun je namelijk de nieuwe panelen (en energiecontract!) op naam van je vrouw zetten (als die geen ondernemer is).
Dat heb ik idd niet. Gedaan. Ik vraag me überhaupt af of er wel mensen zijn die dat doen? De vorige woning staat wordt inmiddels sinds de zomer bewoond door de nieuwe eigenaar.

Dus ik kan nu het beste de factuur op naam van mijn vrouw laten zetten? Zou de energieleverancier er moeilijk over doen om mijn naam in die van haar te veranderen? De rest blijft allemaal hetzelfde en ze kunnen aan de tenaamstelling van de en/of rekening zien dat zij ook meebetaald. Ik zal straks eens bij ze informeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Sunri5e op 29-11-2021 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50
@Sunri5e Ik heb je vraag even afgesplitst uit Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 het past beter in dit specifieke topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:05
jongetje schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:38:
@Sunri5e Hier staat:

Hoe doe je dat, afmelden? Mijn situatie: 2018 btw teruggevraagd voor installatie uit 2013. Inmiddels ander huis, in 2020 op naam van m’n vrouw btw teruggevraagd voor extra set en nu twijfel ik over nog een uitbreiding. Als ik het goed begrijp zou dat weer op mijn naam kunnen als ik afmeld, maar misschien denk ik te ingewikkeld en kan het sowieso wel of niet..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 22:49
Ik heb dat afmelden na verhuizing wel gedaan. Briefje naar je lokale belastingkantoor, niet ingewikkeld. Kreeg netjes bevestiging na een week of 6-7.

Ik heb dat gedaan omdat ik vorig jaar op de vorige woning ook pv heb laten installeren en btw heb gevangen.
Het hele circus op naam van mijn partner i.v.m. mijn onderneming.

Binnenkort weer de btw terugvragen op het huidige huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-09 22:26
Ik heb mei dit jaar zonnepanelen laten installeren op onze nieuwbouwwoning en nog geen BTW teruggevraagd.
Ik wil nu een installatie kopen(en betalen) en begin 2022 zelf installeren op de terrasoverkapping.
a. kan ik nu BTW over beide terugvorderen?
b. als ik nu BTW over de eerste installatie terug vraag, is er dan een mogelijkheid dat ik BTW van de 2e installatie in 2022 terug vraag? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat als de electriciteitsleverancier(nu nog op mijn naam) op een andere naam staat(mijn echtgenote) in 2022, dat het dan mogelijk moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
doggy1 schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:43:
Ik heb mei dit jaar zonnepanelen laten installeren op onze nieuwbouwwoning en nog geen BTW teruggevraagd.
Ik wil nu een installatie kopen(en betalen) en begin 2022 zelf installeren op de terrasoverkapping.
a. kan ik nu BTW over beide terugvorderen?
b. als ik nu BTW over de eerste installatie terug vraag, is er dan een mogelijkheid dat ik BTW van de 2e installatie in 2022 terug vraag? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat als de electriciteitsleverancier(nu nog op mijn naam) op een andere naam staat(mijn echtgenote) in 2022, dat het dan mogelijk moet zijn.
Je kan per jaar de b.t.w. terugvragen. De datum op de nota is leidend. Als je volgend jaar onderdelen of een andere installatie aanschaft zal je moeten kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:05

Tazzios

..

@vincent_1971
doggy1 geeft aan 'nu een installatie kopen'. Indien hij het dit jaar aanschaft kan hij beide tegelijk terugvragen lijkt mij. Ondanks dat de 2e installatie nog niet geplaatst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:27
Ik heb teruggezocht in dit topic, maar kan geen antwoord vinden op onze specifieke situatie, dus ik hoop dat iemand hier het antwoord op weet.

Wij laten een huis bouwen. De oplevering staat gepland voor mei 2022. Wij hebben deze week de factuur van de zonnepanelen al ontvangen en die staat op mijn naam. Ons huidige energiecontract staat op naam van mijn vriendin. Voor ons nieuwe huis gaan wij een nieuw contract afsluiten (gasvrij).

Ik wil graag de BTW terugvragen voor de installatie.
De aanmelding bij de belastingdienst kan ik, als ik het goed begrepen heb, regelen tot juli 2022 (6 maanden eerstvolgende kalenderjaar).

Welk energiecontract moet overeenkomen met de factuur. Ons huidige, waarbij we dus geen stroom gaan terugleveren. Of het toekomstige, echter komt de datum dan niet overeen met de aanschaf van de panelen.

Oftewel. Kan ik factuur op mijn naam laten staan en dan in mei een energiecontract afsluiten op mijn naam, om vervolgens op mijn naam de BTW terug te vragen? Of is het verstandig om de factuur te laten wijzigen zodat deze ook op naam van mijn vriendin komt en dan op haar naam de BTW terug te vragen.

Ben ook wel benieuwd hoe dit zit als het je eerste huis is. Dan heb je geen energiecontract voordat je huis wordt opgeleverd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@darasta Dan bel je toch je energie leverancier en zet je het op jouw naam. De belastingdienst vraagt er niet naar maar kan dit bij een controle blijkbaar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-10 20:57
je huidige energiecontract heeft toch niets met teruglevering te maken? dan is die ook niet van toepassing. Het gaat om de zakelijke transactie (als kleine ondernemer), dat is dus pas in het nieuwe huis.

[ Voor 6% gewijzigd door Stanley22_7 op 28-12-2021 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:40
Ik heb een goede maand geleden alle onderdelen voor een complete installatie gekocht en binnengekregen uiteraard. Ik installeer alles zelf.

Nu is alle voorbereiding binnen af (omvormer, meterkast, bekabeling). Wegens het vervelende weer stel ik het plaatsen van de panelen nog even uit. Kan ik nu al wel de BTW terugvragen?

Ik begrijp eigenlijk overal dat je al 'leverend' moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
Thomox schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:37:
Ik heb een goede maand geleden alle onderdelen voor een complete installatie gekocht en binnengekregen uiteraard. Ik installeer alles zelf.

Nu is alle voorbereiding binnen af (omvormer, meterkast, bekabeling). Wegens het vervelende weer stel ik het plaatsen van de panelen nog even uit. Kan ik nu al wel de BTW terugvragen?

Ik begrijp eigenlijk overal dat je al 'leverend' moet zijn.
Waarom leverend? Heb mijn installatie deels laten doen..toen btw tergevraagd. Vervolgens zelf nog het een en ander geïnstalleerd. Ook terugggave. Kan omdat het in hetzelfde tijdvak valt. Je kan alles wat je aangeschaft hebt voor je installatie optellen en in een keer indienden. Denk bv ook aan zoiets als flexibele pvc buis, kabels Mc4 kabels enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 15:48

KrL

Foto foto..

Na een flink deel van het topic door te hebben gespit durf ik te concluderen dat de slogan 'leuker we het niet maken, wel makkelijker' in ieder geval niet op zonnepanelen en duurzaamheid slaat!

Wij hebben de volgende situatie: 11000kW piek aan zonnepanelen aangeschaft in 2019, BTW teruggevraagd en daarmee stilzwijgend in de KOR. Ik heb ca 9000kWh opwek we per saldo allemaal zelf gebruiken (elektrische auto + elektrische (bij)verwarming).

Nu ga ik per deze maand ZZP'en waarbij ik onder andere materiaal inkoop en voor bedrijven wil (kunnen) werken dus is het handig dat ik weer uit de KOR ga, dit zou moeten kunnen omdat ik er stilzwijgend in ben gezet dus ik hoef niet 3 jaar te wachten (of meer dan 20k om te zetten). Tot zover duidelijk (denk ik).

Omdat ik de panelen op mijn naam heb aangevraagd en de energierekening op mijn naam staat moet ik dan ook BTW over de opbrengst gaan betalen. Omdat alle opbrengst naar eigen gebruik gaat moet ik zolang ik opwerk over de volledige productie BTW betalen gelijk aan mijn energietarief exclusief BTW, dus in dit geval 9000 x €0,19 x 21% = €360. Dat telt best op over de jaren! Daarnaast moet ik het elk jaar opnieuw berekenen, gedoe.

Nu dacht ik uit het topic te begrijpen dat ik mijn installatie kan overdoen (verkopen?) aan mijn vrouw en ook de energierekening op haar naam kan zetten. Zij wordt daarmee ondernemer en valt onder de KOR, ze heeft geen plannen om op korte termijn zelf bedrijfsactiviteiten te ontplooien. Kan dit/is dit verstandig of zijn er andere scenario's mogelijk?

Hoe maak ik dit aantoonbaar/aannemelijk richting de belasting? Verkoop ik ze aan haar of kan ik ze schenken/overdoen en hoe leg ik dit vast? Als ik ze verkoop, is dit dan winst uit onderneming waarover ik inkomstenbelasting moet betalen (ze zijn gekocht met geld waarover al inkomstenbelasting is betaald)?

Zojuist de belastingtelefoon gesproken en zij adviseren mij om de 'zonnepanelenonderneming' inderdaad over te doen aan mijn vrouw. Hiervoor moet de energierekening op haar naam worden gezet en moet zij zich registreren als ondernemer, daarna kan ik een brief schrijven naar de belastingdienst waarbij ik aangeef de onderneming over te doen op haar naam. Als zij zich direct na het starten van de onderneming aanmeldt voor de KOR dan hoeft ze alleen over de periode tussen overdracht en ingang KOR BTW af te dragen over de opgewekte stroom.

[ Voor 12% gewijzigd door KrL op 07-01-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:15

Trebbors

Failure is no option!

KrL schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:54:
Na een flink deel van het topic door te hebben gespit durf ik te concluderen dat de slogan 'leuker we het niet maken, wel makkelijker' in ieder geval niet op zonnepanelen en duurzaamheid slaat!

Zojuist de belastingtelefoon gesproken en zij adviseren mij om de 'zonnepanelenonderneming' inderdaad over te doen aan mijn vrouw. Hiervoor moet de energierekening op haar naam worden gezet en moet zij zich registreren als ondernemer, daarna kan ik een brief schrijven naar de belastingdienst waarbij ik aangeef de onderneming over te doen op haar naam. Als zij zich direct na het starten van de onderneming aanmeldt voor de KOR dan hoeft ze alleen over de periode tussen overdracht en ingang KOR BTW af te dragen over de opgewekte stroom.
Bedankt voor deze nuttige input. Eigenlijk best goed dat ze achter deze constructie staan dus uiteindelijk toch best gemakkelijk.
Misschien ook een goed moment om direct je set uit te breiden en de belasting op haar naam terug te vragen.

Het betreft dus een onbelaste schenking of dien je ergens de waarde te verrekenen?

Momenteel ben ik ook ZZP aan het opstarten echter ik wil nog even in de KOR blijven. Heb al een brief ontvangen dat men geen wijzigingen aan de administratie zal doen. Wat betreft aanmelding ondernemer voor de inkomstenbelasting weet ik niet of daar een bericht over komt. Weet je dit toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:50
Wat zou het toch handig zijn als de producten gewoon wettelijk met 0% BTW zouden worden belast. Dan zullen er ook best nadelen zijn maar het is nu wel een gedoe, zeker als je later besluit om een onderneming te beginnen. Ben benieuwd dat de nieuwe wetsvoorstellen van Rutte IV en consorten gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 15:39
Hey allemaal, uitgebreid gezocht maar ik heb nog geen antwoorden kunnen vinden.

Ik ben in NL aan het bouwen als Belg. De woning zal door mijn ouders betrokken worden met gesplitste eigendom. Zelf blijf ik in België. De facturen worden ook gesplist volgens de verhouding van NL belastingsdienst inzake gesplitste eigendom. Zelf zal ik nooit in NL wonen of er belastingsplichtig zijn. Hoe zit het dan met BTW aftrek is dat mogelijk als Belg? Of laat ik de facturen best enkel op naam van één van mijn ouders zetten die in NL gaan wonen?

Er zullen meerdere facturen zijn want ik ga een deel zelf leggen. Deze facturen wel in hetzelfde 6 maanden zijn zodat ik in principe in 1x alles kan terugvragen. Ik begrijp dat dat wat handiger is. Het vermogen gaat ruim over de 10 KWp gaan, hiermee is de berekening blijkbaar anders want de werkelijke btw moet berekend worden. Echter snap ik weinig van de voorbeeld berekening op de site van de NL belastingdienst. Men begint hier namelijk over een bepaald verbruik en productie. Omdat dit een nieuwbouw huis is én de panelen er net op liggen zal ik deze gegevens natuurlijk niet hebben. De zonnepanelen zullen al lekker staan te pruttelen (6 maanden) alvorens er bewoning zal zijn. Hoe moet dit dan? Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

Ik heb in 2018 7600 Wp gelegd en btw terug gevraagd. ben toen dus aangemeld voor de KOR.

Nu ga ik er in 2022 11000 Wp zelf bij leggen. Totale investering ongeveer 6000 euro, dus zo'n 1200 euro btw.
Ik ga jaarlijks zo'n 8000 KWh terugleveren aan het net á 45 cent per KWh.

Begrijp ik goed dat btw terug vragen voor mij niet interessant is? Want ik zal voor het terugleveren ook flinke btw bedragen moeten betalen.

moet ik de 2e set dan op naam van mijn partner aanmelden? In dat geval zou ik de btw van 1 jaar productie moeten afdragen? Dat loopt al snel richting de 1200 euro lijkt me en dan is het de moeite niet meer waard.

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 09-01-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@de Peer Boven de 10000kwh kun je geen btw terugvragen. Dan ziet de overheid je als energieleverancier en gelden er andere regels (even googlen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jongetje schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:59:
@de Peer Boven de 10000kwh kun je geen btw terugvragen. Dan ziet de overheid je als energieleverancier en gelden er andere regels (even googlen).
Onzin. Kan prima. Er geldt alleen een andere procedure. Vandaar mijn vraag

Je bedoelt Wp overigens

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 09-01-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Ik lees overal dat je dan elk kwartaal/ jaar aangifte moet doen met de geleverde een teruggeleverde standen en bedragen. Maar als dat anders is lees ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:37
jongetje schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:59:
Heb ook meer dan 10000kwh liggen en daarbij gewoon de btw terug gekregen.
Dit gaat dan niet via standaard forfait tabel, maar via berekening.

https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jongetje schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:05:
Ik lees overal dat je dan elk kwartaal/ jaar aangifte moet doen met de geleverde een teruggeleverde standen en bedragen. Maar als dat anders is lees ik dat graag.
Precies. Dat is de voorwaarde voor de teruggave.

Mijn vraag is dus of het dan voor mij nog uit kan. 8000 kwh terugleveren a 45 cent is ook aardig wat btw / omzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kingsolo schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:07:
[...]

Heb ook meer dan 10000kwh liggen en daarbij gewoon de btw terug gekregen.
Dit gaat dan niet via standaard forfait tabel, maar via berekening.

https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier
Precies. Dat heb ik allemaal gelezen. Vandaar dus mijn vraag.

Ik denk dat ik meer moet betalen dan dat ik terug kan krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 09-01-2022 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:37
de Peer schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:07:
[...]

Precies. Dat is de voorwaarde voor de teruggave.

Mijn vraag is dus of het dan voor mij nog uit kan. 8000 kwh terugleveren a 45 cent is ook aardig wat btw / omzet
Indien je gebruik maakt van de KOR.

https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Daar moet ik me juist voor afmelden. Zoals vermeld gaat het om een uitbreiding.

Linkjes dumpen heb ik niet zo veel aan. Ik hoop dat iemand mijn vraag zou willen beantwoorden.

Wel bedankt voor de pogingen overigens ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 09-01-2022 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@de Peer Je kan zelf je "onderneming" stoppen en de bestaande set over doen aan je partner. In theorie kan daar een verrekening BTW aan vast zitten, maar in de meeste gevallen zal dat niet zo zijn, zie mrmrmr in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw"

Die partner kan voor de uitbreiding de BTW terugvragen en tegelijk in de KOR stappen.

Tenzij je vaak van partner wisselt werkt dit natuurlijk maar 1 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JeroenE schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:50:
@de Peer Je kan zelf je "onderneming" stoppen en de bestaande set over doen aan je partner. In theorie kan daar een verrekening BTW aan vast zitten, maar in de meeste gevallen zal dat niet zo zijn, zie mrmrmr in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw"

Die partner kan voor de uitbreiding de BTW terugvragen en tegelijk in de KOR stappen.

Tenzij je vaak van partner wisselt werkt dit natuurlijk maar 1 keer.
Ok. goed om te weten.

Maar waar het me om gaat: Voor mijn uitbreiding ben ik 6000 euro kwijt dus ongeveer 1200 btw.
per jaar lever ik 8000 KWh terug aan het net á 45 ct per KWh.

Dan moet ik toch veel meer aan btw afdragen, dan dat ik terug krijg? Helemaal als ik dus 3 jaar lang btw moet afdragen.

Ik zoek dus alleen even naar de bevestiging dat btw terugvragen mij geldt kost ipv oplevert.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 10-01-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@de Peer Als je in de KOR zit hoef je geen BTW af te dragen (en mag je het ook niet innen). Dus ik begrijp niet helemaal waarom je denkt dat je alsnog BTW moet afdragen over de opbrengst van je PV panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:31

-CJ

Not remastered

Is deze regeling ook nog actief bij plaatsing in 2022?

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 09:29

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

-CJ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:03:
Is deze regeling ook nog actief bij plaatsing in 2022?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JeroenE schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:58:
@de Peer Als je in de KOR zit hoef je geen BTW af te dragen (en mag je het ook niet innen). Dus ik begrijp niet helemaal waarom je denkt dat je alsnog BTW moet afdragen over de opbrengst van je PV panelen?
Het gaat om een uitbreiding. Ik zal dus uit de KOR moeten, waarna ik 3 jaar lang omzetbelasting moet betalen?

Of kan ik via partner opnieuw de KOR in? is dat de route die bedoeld wordt? (edit: ja dus!)

Maarja, ook dan blijft mijn vraag gelden: forfait is van mij niet van toepassing en als ik zelf de omzet over 1 jaar bepaal zal dat me meer kosten dan dat het oplevert toch?

Of is het teruglevertarief van 45 ct/KWh hier niet relevant?

[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 10-01-2022 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:24
We zijn ons aan het oriënteren voor zonnepanelen en nu probeer ik de gedachtegang van de Belastingdienst te doorgronden. Mijn vrouw en ik zijn beide geen ondernemer en ik wil het e.e.a. doorberekenen.
Ook heb ik contact gehad met de Belastingdienst en zij gaven het volgende aan.

Situatie is als volgt:

Wij plaatsen dit jaar zonnepanelen met een geschatte opbrengst van 18.000 kWh.
Het BTW bedrag van de pv installatie ligt incl. meterkast aanpassingen rond de 4300 euro
Als de installatie gelegd is, moet ik het formulier "Opgaaf zonnepaneelhouders" invullen en insturen om mijzelf als ondernemer aan te melden.

Doordat de geschatte opbrengst meer dan 10.000 kWh is en de BTW hoger is dan 2500 euro, kan ik geen gebruik maken van de KOR (volgens de Belastingtelefoon). Over 5 jaar zou ik wel deel kunnen nemen aan de KOR en hoef ik geen BTW af te dragen over de opgewekte stroom.

Rekenvoorbeeld:

Opgewekte kWh 18000
Gesaldeerd kWh 3000
Verbruik energieleverancier kWh 3000
Teruggeleverde kWh 15000

Vergoeding teruglevering Energieleverancier a 0,45 6750
BTW (21%) over Verbruik energieleverancier en Teruggeleverde kWh 3780

Vergoeding energieleverancier minus BTW afdracht 2970

Andere optie zou zijn om nu de pv installatie onder de 10.000 kWh te houden en aan te melden in de KOR zodat er geen BTW afgedragen hoeft te worden, maar over de tweede installatie (stel dat we dan willen uitbreiden) kan geen BTW over terug gevraagd te worden (volgens de Belastingtelefoon).

Kloppen de bovenstaande regels en het simpele rekenmodel en zijn er nog andere mogelijkheden hierin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@de Peer Nee, jij moet de PV panelen-onderneming overdoen aan je partner. Dan stap je uit de KOR. Aangezien jij dan geen opbrengsten meer hebt hoef jij dus ook geen BTW af te dragen. Tenzij je nog op andere vlakken een ondernemer bent, maar dan wil je niet uit de KOR stappen neem ik aan. Het is op zich ook niet verplicht uit de KOR te stappen, maar als je geen ondernemer bent zou ik dat wel doen. Dan kan je over 3 jaar namelijk weer mee gaan doen (om wat voor reden dan ook).

Je kan nooit via iemand anders de KOR in, het is een persoonlijke regeling. Je partner moet dus wel de KOR in. Je moet dan dus a) een partner hebben en b) die moet niet reeds in de KOR zitten en c) die moet geen andere reden te hebben om niet in de KOR te willen (bijvoorbeeld ZZP etc).

Ik heb nog niet eerder gezien dat een BTW aangifte zonder forfait er voor zorgde dat je meer BTW moest afdragen dan je terug kreeg, maar ik heb eerlijk gezegd ook nooit gerekend met de bedragen die men nu per kWh durft te vragen, zeker niet in combinatie met een uitbreiding. Je geeft niet genoeg informatie om die berekening te kunnen doen, want je moet behalve de opwek ook het eigen verbruik weten, is de prijs per kWh die je noemt in- of exclusief BTW/toeslagen etc.

Wat handig kan zijn is om bij je energieleverancier te vragen of ze eerder een jaarnota willen sturen. De belastingdienst heeft sowieso het liefst dat die rekening over een kalenderjaar gaat (net zoasl de BTW aangifte zelf). Het is dus "voordeliger" om de PV pas in oktober te leggen omdat je dan maar 3 maanden "opbrengst" hebt, terwijl iemand die het in januari heeft gedaan wel de hele zomer heeft kunnen genieten van goede opbrengsten (mits het weer mee werkt). Leuker kunnen we het niet maken.

Je kan een tussentijdse nota ook gebruiken om de BTW aangifte te doen. Aangezien er dan nog weinig opgebracht zal zijn zal dat dus niet zo hoog zijn. Jij hebt natuurlijk wel als nadeel dat je al PV panelen hebt liggen en die brengen ook al op. Die tellen natuurlijk ook mee voor de opbrengst bij de energieleverancier.

Voor dat je dit doet is het wel handig om aan de hand van het voorbeeld van de belastingdienst zelf een berekening te maken. Dan merk je vanzelf of het genoeg oplevert voor al het "gedoe".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JeroenE schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:03:
@de Peer Nee, jij moet de PV panelen-onderneming overdoen aan je partner. Dan stap je uit de KOR. Aangezien jij dan geen opbrengsten meer hebt hoef jij dus ook geen BTW af te dragen. Tenzij je nog op andere vlakken een ondernemer bent, maar dan wil je niet uit de KOR stappen neem ik aan. Het is op zich ook niet verplicht uit de KOR te stappen, maar als je geen ondernemer bent zou ik dat wel doen. Dan kan je over 3 jaar namelijk weer mee gaan doen (om wat voor reden dan ook).

Je kan nooit via iemand anders de KOR in, het is een persoonlijke regeling. Je partner moet dus wel de KOR in. Je moet dan dus a) een partner hebben en b) die moet niet reeds in de KOR zitten en c) die moet geen andere reden te hebben om niet in de KOR te willen (bijvoorbeeld ZZP etc).

Ik heb nog niet eerder gezien dat een BTW aangifte zonder forfait er voor zorgde dat je meer BTW moest afdragen dan je terug kreeg, maar ik heb eerlijk gezegd ook nooit gerekend met de bedragen die men nu per kWh durft te vragen, zeker niet in combinatie met een uitbreiding. Je geeft niet genoeg informatie om die berekening te kunnen doen, want je moet behalve de opwek ook het eigen verbruik weten, is de prijs per kWh die je noemt in- of exclusief BTW/toeslagen etc.

Wat handig kan zijn is om bij je energieleverancier te vragen of ze eerder een jaarnota willen sturen. De belastingdienst heeft sowieso het liefst dat die rekening over een kalenderjaar gaat (net zoasl de BTW aangifte zelf). Het is dus "voordeliger" om de PV pas in oktober te leggen omdat je dan maar 3 maanden "opbrengst" hebt, terwijl iemand die het in januari heeft gedaan wel de hele zomer heeft kunnen genieten van goede opbrengsten (mits het weer mee werkt). Leuker kunnen we het niet maken.

Je kan een tussentijdse nota ook gebruiken om de BTW aangifte te doen. Aangezien er dan nog weinig opgebracht zal zijn zal dat dus niet zo hoog zijn. Jij hebt natuurlijk wel als nadeel dat je al PV panelen hebt liggen en die brengen ook al op. Die tellen natuurlijk ook mee voor de opbrengst bij de energieleverancier.

Voor dat je dit doet is het wel handig om aan de hand van het voorbeeld van de belastingdienst zelf een berekening te maken. Dan merk je vanzelf of het genoeg oplevert voor al het "gedoe".
Bedankt voor je heldere antwoord.

de 45 cent per KWh van eneco is inclusief btw.
Dus dan moet ik 850 euro btw afdragen.

Terwijl ik (waarschijnlijk) zo'n 1200 euro btw kwijt ben voor de investering

Echter, eigen verbruik (5000 KWh denk ik) moet ik ook btw over afdragen. Dan blijft er van mijn 1200 euro dus niets meer over.

Mijn conclusie is vooralsnog dus dat vanwege de hoge KWh prijzen voor terugleveren, btw teruggave voor mijn situatie (uitbreiding) niet de moeite waard is.
Het verhaal hierboven van @_Uploader_ lijkt ook in die richting te gaan.

Later in het jaar PV leggen is voor mij helaas geen optie. Ik heb juist dit contract afgesloten om die 45 ct/KWh deal binnen te halen als verdienmodel voor mijn PV uitbreiding.

Voor minder dan 200 of 300 euro ga ik sowieso niet beginnen aan dit hele btw traject. Te veel moeite ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 10-01-2022 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

_Uploader_ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:02:
We zijn ons aan het oriënteren voor zonnepanelen en nu probeer ik de gedachtegang van de Belastingdienst te doorgronden. Mijn vrouw en ik zijn beide geen ondernemer en ik wil het e.e.a. doorberekenen.
Ook heb ik contact gehad met de Belastingdienst en zij gaven het volgende aan.

Situatie is als volgt:

Wij plaatsen dit jaar zonnepanelen met een geschatte opbrengst van 18.000 kWh.
Het BTW bedrag van de pv installatie ligt incl. meterkast aanpassingen rond de 4300 euro
Als de installatie gelegd is, moet ik het formulier "Opgaaf zonnepaneelhouders" invullen en insturen om mijzelf als ondernemer aan te melden.

Doordat de geschatte opbrengst meer dan 10.000 kWh is en de BTW hoger is dan 2500 euro, kan ik geen gebruik maken van de KOR (volgens de Belastingtelefoon).
Volgens mij klopt dit niet en haal je (of de BD) zaken door elkaar.
voorwaarde voor KOR is dat je omzet onder de 20.000 euro is. Dat is bij jou het geval

Wel is het zo dat je geen forfait mag rekenen boven de 10.000Wp (Wp, niet KWh) en dat je dan de werkelijke btw moet verrekenen.

Heb je in het verleden meer dan 2500 euro aan btw terug gekregen, dan moet je je afmelden voor de KOR

Ik zie dus dezelfde getallen als die jij in je verhaal gebruikt, maar met een totaal ander verhaal erbij.
Over 5 jaar zou ik wel deel kunnen nemen aan de KOR en hoef ik geen BTW af te dragen over de opgewekte stroom.
[...]
Rekenvoorbeeld:

Opgewekte kWh 18000
Gesaldeerd kWh 3000
Verbruik energieleverancier kWh 3000
Teruggeleverde kWh 15000

Vergoeding teruglevering Energieleverancier a 0,45 6750
BTW (21%) over Verbruik energieleverancier en Teruggeleverde kWh 3780

Vergoeding energieleverancier minus BTW afdracht 2970

Andere optie zou zijn om nu de pv installatie onder de 10.000 kWh te houden en aan te melden in de KOR zodat er geen BTW afgedragen hoeft te worden, maar over de tweede installatie (stel dat we dan willen uitbreiden) kan geen BTW over terug gevraagd te worden (volgens de Belastingtelefoon).

Kloppen de bovenstaande regels en het simpele rekenmodel en zijn er nog andere mogelijkheden hierin?
Omdat het in jouw verhaal gaat om een 1e keer zonnepanelen en je een flinke investering doet (veel btw betaalt), lijkt me dat het voor jou wel uit kan.

In mijn geval gaat het om slechts 1200 € btw bij de investering. En dat terwijl ik nu in totaal 17000 Wp heb liggen waarmee ik 'omzet' genereer. Omdat ik geen forfait mag gebruiken moet ik dus ook met de werkelijke omzet rekenen en dan is al vrij snel duidelijk dat er van die 1200 euro btw bij investering niets over blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
_Uploader_ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:02:
Doordat de geschatte opbrengst meer dan 10.000 kWh is en de BTW hoger is dan 2500 euro, kan ik geen gebruik maken van de KOR (volgens de Belastingtelefoon).
Volgens hun site mag je alleen meedoen als de omzet onder de 20k euro zit. Als je meer dan 2500 euro terug vraagt dan moet je na een jaar de aangifte herzien waardoor je precies moet uitrekenen wat de aangifte is en (afhankelijk van het verschil wat daar uit komt) de teruggave gedeeltelijk moet terug betalen.

Voor zover ik weet betekent dat helemaal niet dat je niet met de KOR mee zou mogen doen. Dat zou ook gek zijn aangezien 21% over 20k omzet al (veel meer) dan 2500 euro is.

Als ik er van uit ga dat je zowel 45 cent terug krijgt als moet betalen en dit het bedrag inclusief opslagen etc is, maar wel zonder de BTW. Dan zou de berekening via het voorbeeld van de belastingdienst volgens mij zou zijn:

Teruglevering 15k kWh (= opbrengst min afname energieleverancier), direct eigen verbruik 3k kWh, afname energieleverancier ook 3k kWh,

1a 15k kWh * 0,45 * 21% = 1417,50 -> 1417
1d 3k kWh * 0,45 * 21% = 283,50 -> 283
5a 1417 + 283 = 1700
5d 4300
terug te vragen = 4300 - 1700 = 2600.

Dat is dus meer dan 2500 euro en daarom moet je na een jaar nogmaals uitrekenen wat het precies zou zijn. Als het verschil dan meer is dan 500 euro (of meer dan 10% ?) dan moet je de aangifte herzien. Bijvoorbeeld je wekt geen 18000 kWh op, maar 19643 kWh op. Dan had je maar 2445 euro kunnen terugvragen en zou je dus weer 155 euro moeten betalen. Dat is wel minder dan 500 euro, maar wel meer dan de 10% waar ze het ook over hebben.
T-Infinity schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:37:
de 45 cent per KWh van eneco is inclusief btw.
Oke, dan wordt het dus rekenen met 37,2 cent ipv 45 cent. Als je net zo veel betaalt voor de teruglevering als de afname dan maakt het niet echt uit wat je afneemt van de energiebeheerder (in het voorbeeld van de belastingdienst dus wel, daar rekenen ze met 7 cent en 19 cent).

Als je dan 8k kWh terug levert en 5k kWh zelf verbruikt dan zou je op een teruggave van 186 euro zitten.
Later in het jaar PV leggen is voor mij helaas geen optie.
Je kan nog wel kijken of je de rekening kan vervroegen, maar dat begint wel een grijs gebied te worden natuurlijk. Maar toch een voorbeeld: als je maar 4k kWh terug levert en 2,5k kWh direct hebt gebruikt zou je teruggave 693 euro zijn.

Stom gezegd betaal jij nu "te weinig" BTW voor de opbrengst die je maakt. Dat komt natuurlijk ook omdat je al PV hebt liggen en die telt wel mee voor de opbrengst, maar niet meer voor de teruggave.

Edit: De beste tip op Tweakers blijft: leg in 1 keer gelijk het hele dak vol.natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JeroenE schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:15:
[...]

Stom gezegd betaal jij nu "te weinig" BTW voor de opbrengst die je maakt. Dat komt natuurlijk ook omdat je al PV hebt liggen en die telt wel mee voor de opbrengst, maar niet meer voor de teruggave.
Precies, dat was ook mijn voorzichtige conclusie. Goed om te horen dat jij daar in mee gaat.
Vroeger in het jaar ga ik nog even naar kijken, maar dat voelt niet helemaal goed/eerlijk.
Edit: De beste tip op Tweakers blijft: leg in 1 keer gelijk het hele dak vol.natuurlijk.
Voor NU zou ik dat zeker adviseren. zonder twijfel. Maar in 2017 was dat voor mij niet interessant met de kennis van toen. Vandaar dat ik toen 28 van de 59 panelen heb gelegd, op de meest rendabele daken.

Nu met de 45 cent KWh terugleververgoeding verandert de business case totaal en wordt zelfs een noord-dak rendabel. Al helemaal als je zelf legt.
De BTW teruggave is peanuts op mijn totale opbrengst en dus niet zo relevant. Hooguit leuk meegenomen.

Het is die terugleververgoeding die de gamechanger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@de Peer Het was (bijna) altijd voordeliger. Zeker met laten plaatsen omdat je twee keer installatiekosten moet betalen ipv 1 keer etc. Je hebt ook geen gedoe met uitbreidingen en dat BTW terugvragen dan niet kan tenzij je een partner hebt etc.

Ik snap verder ook wel waarom mensen het niet doen, het kost in eerste instantie veel geld en levert misschien niet heel veel op. Maar als je dan na een paar jaar gaat uitbreiden dan is dus wel jammer.

Ik heb wel veel panelen, maar verbruik ook veel (elektrische auto's, warmtepomp etc) dus ik ben netto nog een verbruiker. Dan is het nog voordeliger om een zo laag mogelijke prijs voor een kWh te moeten betalen ipv zo hoog mogelijk, dus aan die kant van het spectrum reken ik zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JeroenE schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:30:
@de Peer Het was (bijna) altijd voordeliger. Zeker met laten plaatsen omdat je twee keer installatiekosten moet betalen ipv 1 keer etc. Je hebt ook geen gedoe met uitbreidingen en dat BTW terugvragen dan niet kan tenzij je een partner hebt etc.

Ik snap verder ook wel waarom mensen het niet doen, het kost in eerste instantie veel geld en levert misschien niet heel veel op. Maar als je dan na een paar jaar gaat uitbreiden dan is dus wel jammer.

Ik heb wel veel panelen, maar verbruik ook veel (elektrische auto's, warmtepomp etc) dus ik ben netto nog een verbruiker. Dan is het nog voordeliger om een zo laag mogelijke prijs voor een kWh te moeten betalen ipv zo hoog mogelijk, dus aan die kant van het spectrum reken ik zelden.
Ja precies, zo is elke situatie toch weer anders, ook qua verdienmodel.
Niemand heeft deze teruglevertarieven aan zien komen denk ik. en zonder is het voor mij niet interessant genoeg om de minder rendabele daken van panelen te voorzien.

En door zelf te leggen is later uitbreiden minder ongunstig. Je hebt alleen last van minder btw teruggave. Maar juist voordelen van gedaalde Paneel-prijzen. En moet zeggen dat ik in mijn eentje 59 panelen leggen ook fysiek en mentaal vrij zwaar vind. Het project wordt dan érg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
T-Infinity schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:35:
En moet zeggen dat ik in mijn eentje 59 panelen leggen ook fysiek en mentaal vrij zwaar vind.
Beetje offtopic, maar ik zou panelen niet in mijn 1tje gaan leggen. De hele infrastructuur er om heen is wel te te doen (wel makkelijker als je met 2 bent). Maar het paneel zelf neerleggen, vasthouden en dan vast schroeven kan ik in ieder geval niet in mijn 1tje. Maar misschien ben ik een watje :+ Met z'n tweeën ging het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
JeroenE schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:15:
[...]
Volgens hun site mag je alleen meedoen als de omzet onder de 20k euro zit. Als je meer dan 2500 euro terug vraagt dan moet je na een jaar de aangifte herzien waardoor je precies moet uitrekenen wat de aangifte is en (afhankelijk van het verschil wat daar uit komt) de teruggave gedeeltelijk moet terug betalen.

Voor zover ik weet betekent dat helemaal niet dat je niet met de KOR mee zou mogen doen. Dat zou ook gek zijn aangezien 21% over 20k omzet al (veel meer) dan 2500 euro is.

Als ik er van uit ga dat je zowel 45 cent terug krijgt als moet betalen en dit het bedrag inclusief opslagen etc is, maar wel zonder de BTW. Dan zou de berekening via het voorbeeld van de belastingdienst volgens mij zou zijn:

Teruglevering 15k kWh (= opbrengst min afname energieleverancier), direct eigen verbruik 3k kWh, afname energieleverancier ook 3k kWh,

1a 15k kWh * 0,45 * 21% = 1417,50 -> 1417
1d 3k kWh * 0,45 * 21% = 283,50 -> 283
5a 1417 + 283 = 1700
5d 4300
terug te vragen = 4300 - 1700 = 2600.

Dat is dus meer dan 2500 euro en daarom moet je na een jaar nogmaals uitrekenen wat het precies zou zijn. Als het verschil dan meer is dan 500 euro (of meer dan 10% ?) dan moet je de aangifte herzien. Bijvoorbeeld je wekt geen 18000 kWh op, maar 19643 kWh op. Dan had je maar 2445 euro kunnen terugvragen en zou je dus weer 155 euro moeten betalen. Dat is wel minder dan 500 euro, maar wel meer dan de 10% waar ze het ook over hebben.
@de Peer

Ik heb (zoals jullie waarschijnlijk al doorhebben) niet al teveel verstand van belastingen en dergelijke, maar erg bedankt voor jullie antwoorden! De aannames die ik hierboven deed kwamen niet van mezelf, maar heb ik te horen gekregen van de Belastingtelefoon adviseur.
Goed om te weten dat ik dan wel in de KOR kan, maar wat voor voordeel heeft dit of is dit juist negatief? BTW betalen moet ik toch wel voor vijf jaar doen begreep ik of geldt dit tot zolang de panelen opwekken? Ik verwacht niet dat wij nog eens een zonnepanelen investeting doen in de komende jaren :), maar weet dan niet zo goed dat wijsheid is in deze.

@JeroenE Ik rekende verkeerd en jouw berekening snap ik nu met het voorbeeld wat de Belastingdienst schetst. Erg bedankt! Ik heb het voor mijzelf even verder doorgerekend, klopt dit zo?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKes4TivE4MV_st15Gp6Eh7oQIw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c0tWV2rXWsdBqxfSrrPU0x1e.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@_Uploader_ Ja, maar je moet dus rekenen met de prijs per kWh excl BTW. Je hebt in je berekening nu her en der ex BTW staan, maar rekent dan met een prijs die je op regel 6 inclusief BTW noemt.

Je moet wel overal met dezelfde prijs rekenen (wat je dan wel doet), maar het is dus altijd de prijs ex BTW en nergens inclusief BTW (wat jij er dan wel bij hebt gezet).

Verder mag je de BTW in jouw voordeel afronden, maar die paar euro maakt geen enorm verschil natuurlijk.

De kWh-prijs maakt met zulke hoeveelheden natuurlijk wel degelijk uit. Als die prijs inclusief BTW is dan is het exclusief BTW zo'n 37,2 cent. Dan kan je geen 2600 euro maar 2895 euro terug vragen.

Weten jij en @de Peer wel echt zeker dat je precies hetzelfde terug krijgt als je moet betalen voor een kWh? Ik kan me niet voorstellen dat de energiemaatschappij jullie meer betaald voor het terugleveren dan je zelf moet betalen als je een kWh koopt.

Van wat jij moet betalen gaat immers ook nog de energiebelasting en opslag duurzame energie (ODE) van af omdat de leverancier dat moet betalen aan het Rijk. Dat is ondanks de verlaging toch nog steeds iets van 8 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JeroenE schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:15:
Weten jij en @de Peer wel echt zeker dat je precies hetzelfde terug krijgt als je moet betalen voor een kWh? Ik kan me niet voorstellen dat de energiemaatschappij jullie meer betaald voor het terugleveren dan je zelf moet betalen als je een kWh koopt.

Van wat jij moet betalen gaat immers ook nog de energiebelasting en opslag duurzame energie (ODE) van af omdat de leverancier dat moet betalen aan het Rijk. Dat is ondanks de verlaging toch nog steeds iets van 8 cent per kWh.
Mijn normale KWh prijs is 64 cent en terugleveren dus 45 cent.
JeroenE schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:49:
[...]
Beetje offtopic, maar ik zou panelen niet in mijn 1tje gaan leggen. De hele infrastructuur er om heen is wel te te doen (wel makkelijker als je met 2 bent). Maar het paneel zelf neerleggen, vasthouden en dan vast schroeven kan ik in ieder geval niet in mijn 1tje. Maar misschien ben ik een watje :+ Met z'n tweeën ging het prima.
de eerste 28 heb ik ook alleen gelegd. dus de rest zal ook wel lukken. Gewoon stapje voor stapje. Heb horizontale rails liggen dus het is een beetje als de trap opgaan trede voor trede

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

_Uploader_ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:50:
[...]

@de Peer

Ik heb (zoals jullie waarschijnlijk al doorhebben) niet al teveel verstand van belastingen en dergelijke, maar erg bedankt voor jullie antwoorden! De aannames die ik hierboven deed kwamen niet van mezelf, maar heb ik te horen gekregen van de Belastingtelefoon adviseur.
Goed om te weten dat ik dan wel in de KOR kan, maar wat voor voordeel heeft dit of is dit juist negatief? BTW betalen moet ik toch wel voor vijf jaar doen begreep ik of geldt dit tot zolang de panelen opwekken? Ik verwacht niet dat wij nog eens een zonnepanelen investeting doen in de komende jaren :), maar weet dan niet zo goed dat wijsheid is in deze.
Het voordeel van de KOR is nu juist dat je alleen in jaar 1 forfait betaalt (of eenmalig btw afdracht over omzet) en daarna niet meer.
Zonder KOR moet je (geloof ik) 3 jaar lang elk kwartaal aangifte doen.

je wilt dus in de KOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
JeroenE schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:15:
@_Uploader_ Ja, maar je moet dus rekenen met de prijs per kWh excl BTW. Je hebt in je berekening nu her en der ex BTW staan, maar rekent dan met een prijs die je op regel 6 inclusief BTW noemt.

Je moet wel overal met dezelfde prijs rekenen (wat je dan wel doet), maar het is dus altijd de prijs ex BTW en nergens inclusief BTW (wat jij er dan wel bij hebt gezet).

Verder mag je de BTW in jouw voordeel afronden, maar die paar euro maakt geen enorm verschil natuurlijk.

De kWh-prijs maakt met zulke hoeveelheden natuurlijk wel degelijk uit. Als die prijs inclusief BTW is dan is het exclusief BTW zo'n 37,2 cent. Dan kan je geen 2600 euro maar 2895 euro terug vragen.

Oh ja, ik moet wel consequent zijn met het aanhouden van de prijzen die exclusief BTW zijn en dus alles exclusief BTW berekenen.
Ik zie de volgende opbouw bij een nieuw 1 jarig Eneco contract voor stroom alleen en dat is geen 0,45 cent, maar 0,31 cent exclusief BTW. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmXCtQAAqgoI-AVGdjZOkyUf_aI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0wKlNxKyXER6jnd99WejDRG1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
de Peer schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:33:
[...]

Het voordeel van de KOR is nu juist dat je alleen in jaar 1 forfait betaalt (of eenmalig btw afdracht over omzet) en daarna niet meer.

je wilt dus in de KOR.

die 5 jaar van jou zijn me een raadsel ;-)
Die 5 jaar heb ik niet uit mijn duim gezogen, dat advies hoorde ik vanochtend. Misschien had ik beter niet op een maandagochtend moeten bellen :). Aha, dan wil ik zeker wel in de KOR :+ ! Dank je wel voor de uitleg!

En in jaar 1 is dat 2022 en dat ik vanaf 2023 in de KOR ga?

[ Voor 4% gewijzigd door _Uploader_ op 10-01-2022 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
T-Infinity schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:33:
Nee, je moet altijd aangifte blijven doen als ondernemer. Of in ieder geval totdat je panelen geen stroom meer opwekken (omdat ze kapot zijn of je ze hebt "verkocht" of verzin maar wat).

Als er wel prijsverschil is dan moet je de berekening even overnieuw doen, maar daar wordt hij niet gunstiger van voor zover ik zie. Als je 37,2 (45 cent, maar dan ex-BTW) cent terug krijgt en 52,9 cent (64 cent, maar dan ex-BTW) moet betalen krijg je maar 21 euro terug. Als de genoemde bedragen al ex-BTW zijn zou je zelfs 228 euro moeten betalen.

Maar zijn dat wel de juiste prijzen? De energiebelasting is dit jaar verlaagd waardoor die (samen met de ODE) maar zo'n 8 cent is. Dat was vorig jaar samen bijna 2 keer zo veel wat "toevallig" het verschil is tussen de prijzen die jij noemt en die ik ex-BTW heb gemaakt. Daar wordt het voor de BTW niet substantieel beter van, maar maakt natuurlijk wel verschil in het bedrag dat je gaat krijgen voor de teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JeroenE schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 06:48:
[...]

Maar zijn dat wel de juiste prijzen?
tsja zeg het maar, moeilijk te achterhalen. Zie ook de specificatie in de post hierboven. Ik vind het maar lastig.

Mijn contract gaat in op 21 januari aanstaande, dus waarschijnlijk is er al rekening gehouden met de verlaging van de belastingen. en de 45 cent is gebaseerd op het kale enkeltarief van 57 cent.

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 11-01-2022 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
JeroenE schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 06:48:
[...]
Nee, je moet altijd aangifte blijven doen als ondernemer. Of in ieder geval totdat je panelen geen stroom meer opwekken (omdat ze kapot zijn of je ze hebt "verkocht" of verzin maar wat).
Nog even ter dubbelcheck; Dus als je in de KOR bent hoef je geen aangifte meer te doen, wel als je niet in de KOR zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

_Uploader_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:05:
[...]

Nog even ter dubbelcheck; Dus als je in de KOR bent hoef je geen aangifte meer te doen, wel als je niet in de KOR zit?
klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:46
Goedendag, gisteren heb ik met de belastingtelefoon gebeld over de teruggave van BTW.

Volgende week worden onze panelen gelegd en heb ik de slotnota inmiddels binnen. Nu wil ik natuurlijk de BTW kunnen terugvragen.

Hiervoor kun je het formulier op de website van de BD invullen en daarbij moet je aangeven of je gebruik wilt maken van de KOR-regeling.

Helaas is het mij nog steeds niet duidelijk wat hier het effect precies van is.

Als ik mij daar niet voor aanmeld, kan ik dan ook geen BTW terugvragen?

Ik wil in de toekomst namelijk een bedrijf beginnen, en die optie wil ik blijven behouden.

Wat is nu precies het gevolg als je je niet aanmeldt voor de KOR? Los van een kwaartaalaangifte die je op verzoek naar een jaaraangifte kunt laten omzetten? Kan ik de BTW nog wel terugvragen?

Of: de gok nemen om nu aan te melden voor de KOR en na de periode van 3/4 jaar kun je je dan eenvoudig afmelden voor de KOR stel dat ik dan na 5 jaar een bedrijf zou beginnen? Heb je na 3/4 jaar in de KOR gezeten te hebben nog een afmeldingstermijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:22

j4y

turkeyhakan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 06:01:
Volgende week worden onze panelen gelegd en heb ik de slotnota inmiddels binnen. Nu wil ik natuurlijk de BTW kunnen terugvragen.
Niet een antwoord op je vraag maar je schrijft 'onze', kan je de factuur niet op naam van je partner laten zetten (ook je energiecontract). Dat is meestal de makkelijkste route. Moet je partner niet dezelfde wens hebben natuurlijk
Ik wil in de toekomst namelijk een bedrijf beginnen, en die optie wil ik blijven behouden.
Maar ik heb eigenlijk dezelfde vraag. O-) In 2020 hebben wij panelen laten leggen. Ik wilde een onderneming starten maar iedereen weet natuurlijk dat er een of pandemie tussen kwam dus uiteindelijk niet gedaan. Maar de panelen (7000wp) staan dus op mijn partner. Nu willen wij extra panelen bijleggen (+6000wp). In hoeverre is dat nadelig voor mij om die nu op mijn naam de BTW terug te vragen als ik later dit jaar of volgend jaar ga beginnen? Het is echt een doolhof voor mij al die regels.

Bonusvraag; ik lees veel over de max van 10000wp. Geldt dat voor het 'huishouden' of per aanvraag. We hebben dus al 7000wp. Dus kan ik dan voor 3000wp van de uitbreiding btw terug vragen of alles omdat ik 'nieuw' ben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
turkeyhakan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 06:01:
Helaas is het mij nog steeds niet duidelijk wat hier het effect precies van is.
Als je in de KOR zit mag je geen BTW berekenen en hoef je geen BTW aangifte te doen. Sterker nog, je mag dan geen BTW aangifte meer doen. Dat betekent dat je de BTW over aankopen dus ook niet kan verrekenen. Je kan het wellicht beter zelf lezen op de KOR pagina van de Belastingdienst.
Als ik mij daar niet voor aanmeld, kan ik dan ook geen BTW terugvragen?
Dat kan wel, maar dan moet je wel ieder kwartaal BTW aangifte doen over de productie van je zonnepanelen. Je kan wel vragen dat om te zetten naar een jaaraangifte.
Dat heeft op zich niets met de KOR te maken, je kan gewoon een bedrijf beginnen. Maar als je in de KOR zit kan je dus geen factuur met BTW sturen en ook de BTW over je kosten en investeringen terugvragen.
Heb je na 3/4 jaar in de KOR gezeten te hebben nog een afmeldingstermijn?
Het gaat per "aangiftetijdvak" en je moet minimaal 4 weken voor het begin van het nieuwe tijdvak afmelden.
j4y schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:06:
In hoeverre is dat nadelig voor mij om die nu op mijn naam de BTW terug te vragen als ik later dit jaar of volgend jaar ga beginnen?
Ik weet niet of daar een eenduidig antwoord op te geven is. Het ligt er ook aan wat je investeringen in die onderneming zijn, lijkt mij. Als je alleen voor 1000 euro een laptop koopt om op te werken is dat iets heel anders dan je voor 15.000 euro inkoopt om spullen te produceren of te verhandelen.

Bovendien: ga je dan wel of niet door de 20k omzet grens heen in dat jaar? Want als dat gebeurd moet je verplicht uit de KOR en dus ook weer BTW gaan berekenen. Dan kan je wellicht beter van te voren al uit de KOR stappen zodat je in ieder geval over je kosten/investeringen ook de BTW kan aftrekken.
Bonusvraag; ik lees veel over de max van 10000wp. Geldt dat voor het 'huishouden' of per aanvraag.
Dat is de limiet voor het gebruik van het forfait. Dat is dan een standaardbedrag wat je moet invullen, als je daar boven zit moet je het zelf uitrekenen. Dat hoeft trouwens niet per se ongunstiger te zijn. Je hebt dit alleen de eerste keer nodig. Het terugvragen van de BTW en instappen in de KOR doe je persoonlijk en heeft dus geen betrekking op het huishouden.

Het lijkt ook handig als jij na de aanvraag etc ook de oude panelen van je partner "overneemt". Als je al in de KOR zit hoef jij daar dan geen aangifte meer over te doen. Dan kan je partner uit de KOR stappen (na de 3 jaar te hebben uitgezeten); dat heeft dan verder geen zin meer want als je partner niet produceert hoeft je partner ook geen BTW aangifte te doen. Bovendien kan je partner eventueel deze route later (want je partner mag je dan 3 jaar niet opnieuw aanmelden) nog een keertje doorlopen (mits deze regeling dan nog op dezelfde manier bestaat natuurlijk) maar dan dus andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y

j4y

JeroenE schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:59:
Ik weet niet of daar een eenduidig antwoord op te geven is. Het ligt er ook aan wat je investeringen in die onderneming zijn, lijkt mij. Als je alleen voor 1000 euro een laptop koopt om op te werken is dat iets heel anders dan je voor 15.000 euro inkoopt om spullen te produceren of te verhandelen.

Bovendien: ga je dan wel of niet door de 20k omzet grens heen in dat jaar? Want als dat gebeurd moet je verplicht uit de KOR en dus ook weer BTW gaan berekenen. Dan kan je wellicht beter van te voren al uit de KOR stappen zodat je in ieder geval over je kosten/investeringen ook de BTW kan aftrekken.
Dat is waar. Ik verwacht dat niet in de kor zitten beter is voor mij. Maar dan is btw teruggave niet handig denk ik. Want ga dan veel terugleveren.

Dan kan ik beter eens kijken naar de vof route die ik ergens hier in het topic tegen kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-10 09:39
Volgens mij heb ik het op de enige manier geregeld hoe het kan, maar toch stel ik graag hier nog even de vraag.

We hebben een nieuwbouw woning uit 2015 met 5 zonnepanelen. Hiervoor heb ik destijds BTW teruggave aangevraagd en vrijstelling van BTW aangifte. Dit is later stil in de KOR geplaatst. Nu krijgen we vanaf 1 april 13 moderne zonnepanelen en de oude 5 worden gedemonteerd. Omdat ik ingeschreven sta met BTW0-nummer vanwege de oude installatie kan ik niet nogmaals gebruik maken van de BTW teruggave en KOR. Mijn partner is ZZP-er en daarmee kunnen we het ook niet op haar naam aanvragen.

Nu was de aangeboden oplossing een stille maatschap op te zetten in naam van ons beiden en een energie contract af te sluiten op naam van ons beiden. Echter partijen die dit doen resulteren in een energienota stuk hoger dan eventuele BTW-teruggave. Hiervoor hebben we dus niet gekozen.

Sinds 14 december heb ik mij uitgeschreven voor de KOR, omdat de 5 panelen verwijderd worden. Dit is het volgende kwartaal (1 april) actief. Vandaar dat de panelen ook op die datum geplaatst gaan worden en de factuur op die datum staat.

Vanaf dat moment 1 april, kan ik mij ook weer aanmelden. Echter ben ik dan niet vrijgesteld van de jaarlijkse BTW aangifte o.b.v forfait. Dat houdt dus in dat ik voor 2022, 2023 en 2024 dit forfait moet gaan betalen (3x €100) i.p.v. 1x.

Klopt deze constructie of zijn er andere mogelijkheden?

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:42
Even resumé als ik het goed begrijp:
Mei dit jaar krijgen wij de sleutel van onze woning. in eerste instantie plaatsen we alleen zonnepanelen op ons platte dak (+/- 6.000kwh). Logischerwijs vragen we dit aan onder de KOR regeling.

Mochten we dit willen uitbreiden in 2023, is het dan de beste manier om de energierekening + de factuur van de uitbreiding, op naam van mijn partner te zetten? Zodat zij onder de KOR regeling de btw kan terugvragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Murkmans schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:17:
Even resumé als ik het goed begrijp:
Mei dit jaar krijgen wij de sleutel van onze woning. in eerste instantie plaatsen we alleen zonnepanelen op ons platte dak (+/- 6.000kwh). Logischerwijs vragen we dit aan onder de KOR regeling.

Mochten we dit willen uitbreiden in 2023, is het dan de beste manier om de energierekening + de factuur van de uitbreiding, op naam van mijn partner te zetten? Zodat zij onder de KOR regeling de btw kan terugvragen?
Het is echt beter om in 1x je dak vol te leggen. Leen daar desnoods extra geld voor.

Maar wat je zegt klopt, over het overzetten naar partner. Maar houd er rekening mee dat je die tweede keer veel minder terug krijgt. In mijn geval zou ik zelfs moeten bijbetalen als ik een aanvraag zou doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Oggy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:24:
Klopt deze constructie of zijn er andere mogelijkheden?
Als je jezelf afmeldt mag je 3 jaar niet mee doen aan de KOR. In de tussentijd moet je wel BTW aangifte doen. Na 3 jaar kan je dan weer aanmelden voor de KOR en nadat je aanmelding is verwerkt hoef je geen BTW aangifte te doen.

De vraag is natuurlijk of het handig is om dit te doen, want 3 jaar BTW betalen over je productie is misschien meer dan het bedrag dat je kan terugvragen.

Hoe veel je moet betalen ligt aan je Wattpiekvermogen. Maar stel je zit tussen de 5 en 6kWp dan moet je (via het forfait) 120 euro per jaar betalen. Als je dus meer dan 360 BTW terug kan krijgen kan het alsnog voordelig zijn.

Dat is natuurlijk ook afhankelijk van de prijzen die je moet betalen, of je het zelf doet of laat doen en dat soort zaken. Ik heb al een tijdje geen panelen meer gekocht, dus ik weet niet wat nu een gangbare prijs is (cq die superduur zijn geworden ivm transportproblemen).

NB ook al zijn je bestaande panelen "verouderd" kan dit op marktplaats alsnog wel geld opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jallie
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 31-07 18:11
Vandaag zijn er bij ons panelen op het dak geplaats maar ik zit er nu aan te denken om zelf mijn schuurdak vol te gaan leggen. (huisdak begin ik niet aan is te hoog ) kan ik dan van beide installaties in 1 keer de BTW terugvragen of is het dan beter het schuurdak te laten schieten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jallie schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:17:
Vandaag zijn er bij ons panelen op het dak geplaats maar ik zit er nu aan te denken om zelf mijn schuurdak vol te gaan leggen. (huisdak begin ik niet aan is te hoog ) kan ik dan van beide installaties in 1 keer de BTW terugvragen of is het dan beter het schuurdak te laten schieten ?
Ja dat kan. eenvoudigst is als je alle aankopen dan in 1 jaar doet en bij voorkeur ook in hetzelfde kwartaal. Dus niet te lang wachten met bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:08
Oggy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:24:

Nu was de aangeboden oplossing een stille maatschap op te zetten in naam van ons beiden en een energie contract af te sluiten op naam van ons beiden. Echter partijen die dit doen resulteren in een energienota stuk hoger dan eventuele BTW-teruggave. Hiervoor hebben we dus niet gekozen.
Ik ben al ondernemer. Ik wil eigenlijk een samenwerkingsverband registreren via opgaaf startende onderneming (voor niet kvk plichtige activiteiten). Hier volgt ook een nieuwe BTW nummer uit en dus de mogelijkheid op KOR aanvraag, aldus de belastingdienst. Heb je wat meer informatie over welke partijen dit niet doen en zo nee waarom niet?

Wat ik mij eigenlijk afvroeg dat als ik 'Tweakzon' registreer met 'Meneer A' en 'Mevrouw B' of ik dan het energie contract op 'Tweakzon' moet laten zetten (maar dat is dan zakelijk en dus andere voorwaarden) óf als privé onder beide namen (maar dan is de vraag of dit administratief mogelijk is).

Iemand hier ervaring mee? Het risico is natuurlijk dat wanneer ik het fout inschat de teruggave wordt afgewezen en je achteraf geen facturen kunt wijzigen...

[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 28-01-2022 17:59 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

nvm al gevonden :)

[ Voor 96% gewijzigd door Sport_Life op 28-01-2022 22:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:15
Klein vraagje, ik heb op de factuur van de zonnepanelen alleen fam. {Achternaam} staan. Geeft dit problemen bij de BTW teruggave, ik lees net in de voorwaarden dat de naam er op moet staan...

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
crepsly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:15:
Klein vraagje, ik heb op de factuur van de zonnepanelen alleen fam. {Achternaam} staan. Geeft dit problemen bij de BTW teruggave, ik lees net in de voorwaarden dat de naam er op moet staan...
De kans dat je een factuur moet laten zien is niet zo groot. En je naam staat er toch op.
Ik neem aan dat je adres ook op de factuur staat. En anders kan eventueel later toch nog vragen om een aangepast factuur als het echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-10 16:33
Wij hebben in 2017 oktober 15 panelen op het dak laten zetten, nu de vraag kunnen we nog BTW aftrekken na 4 jaar ? want wij willen ons garage dak ivm koop warmtepomp uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:55

bert pit

asdasd

bjornricardo33 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:34:
Wij hebben in 2017 oktober 15 panelen op het dak laten zetten, nu de vraag kunnen we nog BTW aftrekken na 4 jaar ? want wij willen ons garage dak ivm koop warmtepomp uitbreiden.
Je moet de btw binnen 6 maanden na afloop van het kalenderjaar terugvragen. Als je te laat bent, kun je de belastinginspecteur nog om een 'ambtshalve teruggaaf' verzoeken. Dit kan tot 5 jaar na het jaar van aanschaf.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:03

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Zijn er bedrijven die dit goed voor je kunnen doen?

Wij hebben eind 2017 11 panelen geplaatst en daarvoor de BTW teruggevraagd. Nu willen we uitbreiden icm andere energietransitie maatregelen.

Kan op mijn vrouw (geregistreerd partner, fiscaal partner) haar naam.

Vind het toch wel ‘complex’ worden dus besteed het graag uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bigg Balls schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:02:
Bij een uitbreiding krijg je sowieso al een stuk minder terug, omdat er met een forfait gerekend wordt over je gehele installatie (Dus inclusief je huidige panelen).
Ga je het dan ook nog eens uitbesteden, dan blijft er bijna niets meer over en is het de moeite niet meer waard lijkt me.

Arbeidsloon is nu eenmaal erg hoog in NL.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 06-02-2022 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Bigg Balls schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:02:
Kan op mijn vrouw (geregistreerd partner, fiscaal partner) haar naam.

Moet het energiecontract ook op haar naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:03

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

de Peer schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:11:
[...]

Bij een uitbreiding krijg je sowieso al een stuk minder terug, omdat er met een forfait gerekend wordt over je gehele installatie (Dus inclusief je huidige panelen).
Ga je het dan ook nog eens uitbesteden, dan blijft er bijna niets meer over en is het de moeite niet meer waard lijkt me.

Arbeidsloon is nu eenmaal erg hoog in NL.
Als we alles op mijn vrouw haar naam zetten ook? Inclusief energie contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bigg Balls schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:58:
[...]

Als we alles op mijn vrouw haar naam zetten ook? Inclusief energie contract?
Ja dat verandert niets, want je zet dan volgens mij je hele zonne-energiebedrijf over ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
de Peer schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:11:
[...]

Heb je hier een bron voor? Als dat klopt (en ik je goed begrijp), dan heb ik de 2e aangifte niet helemaal correct ingevuld.
Ik heb in 2019 BTW teruggevraagd voor een eerste set, in 2021 een uitbreiding laten plaatsen (en het energie-contract op de naam van mijn vrouw gezet, evenals de factuur van de zonnepanelen) en voor de 2e keer BTW terug gevraagd. Aangezien het gaat om alleen de BTW voor de 2e set, heb ik voor het forfait alleen het vermogen van de 2e set meegenomen.
Begrijp ik nu goed dat dat niet juist was? Heb de BTW inmiddels wel ontvangen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wij hebben reeds 5695WP op het dak liggen. De facturen staan op mijn naam en ik betaal de energierekening.

Per 13 februari gaat de energienota over op naam van mijn vriendin en dan gaan we nog 4235WP bij bestellen. Het plan is om haar dan in de KOR te laten stappen en de BTW terug te laten vragen.

Het idee was om aangifte te doen voor die 4235WP. Maar ik lees hier verhalen van anderen die de huidige set dan ‘overdragen’. Is dat echt nodig? Ik hoef nu zelf niet perse uit de KOR.

edit: grappig, zit je een half topic door te lezen en dan bij de laatste post (die je natuurlijk half leest omdat je het antwoord wat je zoekt toch niet kan vinden.. :+ ) wordt min of meer dezelfde vraag gesteld :p

[ Voor 18% gewijzigd door Glashelder op 06-02-2022 22:22 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Out.of.Control schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:56:
[...]

Heb je hier een bron voor? Als dat klopt (en ik je goed begrijp), dan heb ik de 2e aangifte niet helemaal correct ingevuld.
Ik heb in 2019 BTW teruggevraagd voor een eerste set, in 2021 een uitbreiding laten plaatsen (en het energie-contract op de naam van mijn vrouw gezet, evenals de factuur van de zonnepanelen) en voor de 2e keer BTW terug gevraagd. Aangezien het gaat om alleen de BTW voor de 2e set, heb ik voor het forfait alleen het vermogen van de 2e set meegenomen.
Begrijp ik nu goed dat dat niet juist was? Heb de BTW inmiddels wel ontvangen :+
Klopt dat heb je onjuist gedaan.
bron is de aanwijzingen bij de aangifte denk ik, maar heb het hier op tweakers ook vaak genoeg gelezen.

Google er maar even gericht op, dan zul je het snel vinden. Het is 1 van de redenen die uitbreiding financieel minder interessant maakt.

edit: gevonden.
U kiest ervoor om de verschuldigde btw op basis van het forfait aan te geven. Uw zonnepanelen hebben nu in totaal een opwekvermogen van 4.050 Wattpiek, het forfait dat u hiervoor moet aangeven is € 100. Dit is dus het forfait voor uw oude en nieuwe zonnepanelen samen.
https://www.belastingdien...evraagd-voor-zonnepanelen

[ Voor 40% gewijzigd door de Peer op 06-02-2022 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y

j4y

de Peer schreef op zondag 6 februari 2022 @ 23:11:
[...]

Klopt dat heb je onjuist gedaan.
bron is de aanwijzingen bij de aangifte denk ik, maar heb het hier op tweakers ook vaak genoeg gelezen.

Google er maar even gericht op, dan zul je het snel vinden. Het is 1 van de redenen die uitbreiding financieel minder interessant maakt.

edit: gevonden.

[...]

https://www.belastingdien...evraagd-voor-zonnepanelen
Maar een aangifte is toch persoonlijk? De partner in dit verhaal heeft nog geen zonnepanelen (er is dus geen uitbreiding voor die persoon, dus hoeft het vermogen van de ander dan ook niet op te tellen). Denk dat dat de kern is hoe er op 2 manieren gelezen kan worden
Pagina: 1 ... 25 ... 41 Laatste