Out.of.Control schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:03:
[...]
Kak. Niet het antwoord waar ik op hoopte, maar toch bedankt voor het bellen en het scheppen van duidelijkheid.
Dan heb ik de BTW van de tweede set dus niet op de juiste manier teruggevraagd en zal ik e.e.a. moeten rechtzetten. Geen idee hoe groot de kans is dat dit ooit aan het licht komt, maar ik heb weinig trek om daarop te wachten.
Het energiecontract weer terugzetten op mijn naam zal wel lukken (al heb ik nu een andere leverancier dan bij de omzetting van mij naar mijn partner, hopelijk werkt deze ook mee).
Maar de onterecht terugontvangen BTW voor de 2e set zal ik moeten terugbetalen.
Als ik het goed begrijp kan ik dat zonder boete/heffingsrente corrigeren tot eind maart met een BTW suppletie formulier, aangezien het gaat om BTW van het voorgaande kalenderjaar.
Is het dan een kwestie van overal 0 EUR invullen in dat suppletieformulier waar ik eerder het forfait en de betaalde BTW heb ingevuld?
Of moet er meer gebeuren?
Iemand die daar ervaring mee heeft?
Vandaag toch maar even de belastingdienst gebeld, met name om te vragen hoe ik mijn fout kan corrigeren. Maar het gesprek verliep iets anders.
Volgens degene die ik aan de lijn had is het geen probleem om de partner de BTW terug te laten vragen voor de tweede set zonnepanelen, als het contract met de energieleverancier maar is omgezet op de datum dat de panelen zijn geïnstalleerd (en de factuur van de panelen ook op naam van de partner staat uiteraard). Met name op de datum van het omzetten hamerde ze nogal. Als dat niet zo was (dus E-contract later omgezet dan datum van installatie), dan zou het een stuk ingewikkelder zijn om alles recht te breien, dan moet de inspecteur aan de slag.
Maar als het op tijd is omgezet, dan is er verder niets aan de hand en is de gang van zaken niet anders dan de eerste keer. Aanmelden als zonnepaneelhouder, eenmalig BTW-aangifte doen en daarna de KOR in (kort samengevat).
Ze noemde nog wel dat de persoon die de eerste keer BTW heeft teruggevraagd nu feitelijk geen ondernemer is, omdat die nu geen energiecontract meer heeft en dus niet meer teruglevert. Kwestie van een briefje sturen om je af te melden als ondernemer, aldus de medewerker. Enigszins verbaasd over het bovenstaande heb ik het gesprek daarna afgerond, maar nu ik er wat verder over nadenk, komen er toch wel de nodige vragen naar boven.
Ik kan me niet voorstellen dat het een kwestie is van een briefje sturen en klaar. Hoe zit het met de eerste set panelen? Die heb ik als zonnepanelen-ondernemer aangeschaft (en BTW terug gekregen). Kan me niet voorstellen dat die dan zomaar overgaan naar mij als particulier of naar mijn vrouw (als ondernemer) zonder iets te verrekenen.
Morgen nog maar eens bellen...