Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:28

de Peer

under peer review

j4y schreef op zondag 6 februari 2022 @ 23:24:
[...]

Maar een aangifte is toch persoonlijk? De partner in dit verhaal heeft nog geen zonnepanelen (er is dus geen uitbreiding voor die persoon, dus hoeft het vermogen van de ander dan ook niet op te tellen). Denk dat dat de kern is hoe er op 2 manieren gelezen kan worden
Ik heb hier in dit topic wel gehoord over het overdragen van de installatie aan partner vanwege deelname/stoppen met de KOR.

Beiden een deel van de installatie aanmelden als ondernemer voor de btw heb ik nog niet eerder gehoord. zou dat ook kunnen? lijkt me sterk, want waarom anders die interesse voor overdragen naar partner als je het ook gewoon naast elkaar zou kunnen doen?

Overigens, bedenk wel dat tenaamstelling op energiecontract gelijk zijn aan de naam op PV factuur.

Ik zou me er niet aan wagen, het wordt dan wel heel complex.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 07-02-2022 07:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

de Peer schreef op maandag 7 februari 2022 @ 07:16:
[...]

Ik heb hier in dit topic wel gehoord over het overdragen van de installatie aan partner vanwege deelname/stoppen met de KOR.

Beiden een deel van de installatie aanmelden als ondernemer voor de btw heb ik nog niet eerder gehoord. zou dat ook kunnen? lijkt me sterk, want waarom anders die interesse voor overdragen naar partner als je het ook gewoon naast elkaar zou kunnen doen?

Overigens, bedenk wel dat tenaamstelling op energiecontract gelijk zijn aan de naam op PV factuur.

Ik zou me er niet aan wagen, het wordt dan wel heel complex.
Omdat die mensen veelal uit de KOR willen stappen. Als je daar geen behoefte aan hebt (omdat je geen ZZPer wilt worden bijv :p ) dan zie ik nergens aanwijzingen waarom de eerste partner de installatie over zou moeten dragen aan de tweede en je dus aangifte moet doen over de gehele installatie.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-10 22:40
Zo heb ik het inderdaad ook geïnterpreteerd. Mijn vrouw en ik hebben geen enkele behoefte om uit de KOR te stappen. Op zich vind ik het niet complex, het is niet meer dan een verzoek bij de energieleverancier om het contract op een andere naam te zetten en ervoor zorgen dat de factuur van de tweede set zonnepanelen op naam van mijn vrouw staat.
Het proces van BTW-teruggave is dan niet anders dan de eerste keer. En omdat het geheel gescheiden is van de eerste set, heb ik het forfait ook gebaseerd op het vermogen van alleen de tweede set.

Maar ik vond (en vind) het ook wel opvallend dat je relatief weinig informatie kunt vinden over deze manier van BTW terugvragen. Bij de BD vind je er niets over (ik heb het althans niet kunnen vinden) en op de bekende pagina van Milieucentraal en tal van andere websites wordt uitbreiding wel genoemd maar wordt je ook weer verwezen naar de KOR en de BD.

Ik heb de tip om de BTW-teruggave van de tweede set op naam van je partner te doen dan ook vooral uit dit topic. Maar ik begin nu wel enigszins te twijfelen of ik het wel correct heb gedaan...

[ Voor 0% gewijzigd door Out.of.Control op 07-02-2022 10:15 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Out.of.Control schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:35:
Ik heb de tip om de BTW-teruggave van de tweede set op naam van je partner te doen dan ook vooral uit dit topic. Maar ik begin nu wel enigszins te twijfelen of ik het wel correct heb gedaan...
Mijn interpretatie was dat je het op naam van partner doet om uberhaupt opnieuw aangifte te kunnen doen. Zelf zit je nog in de KOR dan namelijk.

Maar 'ieder een eigen set' en een eigen PV-onderneming, eigen forfait, waarbij de 2e set dus theoretisch uit 2 panelen zou kunnen bestaan, vind ik toch een wat vreemd verhaal. Helemaal als de uitbreiding feitelijk hetzelfde systeem (omvormer) betreft, want dan lopen de ondernemingen door elkaar.
Maargoed, ik kan het mis hebben. Er komen wel meer wonderlijke constructies voorbij.

Ik hoop dat iemand hier duidelijkheid kan verschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maar je doet niet opnieuw aangifte. Je partner doet aangifte van de aanschaf van nieuwe zonnepanelen. Zelf mag je dat niet door de regels van de KOR, dus laat je je partner de panelen aanschaffen.

Mensen die fiscaal partner zijn kunnen toch ook onafhankelijk van elkaar ZZP'er zijn en dus ook onafhankelijk van elkaar BTW plichtig zijn?

Overigens heb ik hier 17 losse omvormers (Enphase) en daar komen er dus 10 of 11 bij. Een goed gedimensioneerd systeem uitbreiden lijkt me lastig. In de praktijk zal je dan denk ik al snel een nieuwe omvormer (erbij) krijgen.

Ik zie ook geen manier waarom de BLD met deze constructie benadeeld zou worden. Het forfait van de bestaande panelen is betaald, het is onlogisch als je bij een aangifte namens een partner nogmaals forfait te moeten betalen over de bestaande constructie. Je krijgt de reeds teruggehaalde BTW ook niet nogmaals terug :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Glashelder schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:04:
Maar je doet niet opnieuw aangifte. Je partner doet aangifte van de aanschaf van nieuwe zonnepanelen. Zelf mag je dat niet door de regels van de KOR, dus laat je je partner de panelen aanschaffen.
...
Ik zie ook geen manier waarom de BLD met deze constructie benadeeld zou worden. Het forfait van de bestaande panelen is betaald, het is onlogisch als je bij een aangifte namens een partner nogmaals forfait te moeten betalen over de bestaande constructie. Je krijgt de reeds teruggehaalde BTW ook niet nogmaals terug :+
Zo zie ik het inderdaad ook. In mijn geval heeft de tweede set ook z'n eigen omvormer, voor wat het waard is.
Ik heb ook niet het gevoel dat ik de boel heb lopen flessen, maar ik ben er ook niet zeker van dat het helemaal volgens de regels is.
Feit is wel dat ik in 2019 BTW heb teruggevraagd voor de eerste set, daarna in de KOR ben gegaan maar het energiecontract sinds eind vorig jaar niet meer op mijn naam staat. Geen idee of dat nog een probleem gaat zijn, hoop van niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:38
Dat is natuurlijk wel een gekke situatie. Hoe ga je terug leveren als energieleverancier, want dat ben je. Maar vervolgens heb je geen contract meer met een energieleverancier want je vrouw is de eigenaar van het energiecontract en de meter waarover jij blijkbaar terug levert als energieleverancier. Tenzij je een nieuwe meter laat plaatsen lijkt mij het een technisch onmogelijke situatie om met 2 energieleveranciers via 1 meter terug te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

jongetje schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:31:
Dat is natuurlijk wel een gekke situatie. Hoe ga je terug leveren als energieleverancier, want dat ben je. Maar vervolgens heb je geen contract meer met een energieleverancier want je vrouw is de eigenaar van het energiecontract en de meter waarover jij blijkbaar terug levert als energieleverancier. Tenzij je een nieuwe meter laat plaatsen lijkt mij het een technisch onmogelijke situatie om met 2 energieleveranciers via 1 meter terug te leveren.
Is het dan verplicht om terug te blijven leveren zolang je in de KOR zit?

Als ondernemer is het AFAIK niet verplicht om omzet te draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 07-02-2022 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Glashelder schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:15:
[...]

Als ondernemer is het AFAIK niet verplicht om omzet te draaien.
Dat is dan ook wel weer waar ja.

Maar ik zou me niet comfortabel voelen als ik dit ooit zou moeten verdedigen bij een eventuele controle oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

de Peer schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:18:
[...]

Dat is dan ook wel weer waar ja.

Maar ik zou me niet comfortabel voelen als ik dit ooit zou moeten verdedigen bij een eventuele controle oid.
Dan laat ik mijn vriendin wel facturen dan ga ik mijn vriendin wel facturen sturen over mijn deel van de omzet. In de KOR ben je tenslotte ondernemer ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 07-02-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-10 18:52
Weet iemand hoe om te gaan in een situatie waarin ik BTW heb teruggevraagd in 2018 met een factuur die nog op naam van het bouwbedrijf stond.
Dit ging om 3 panelen die tijdens nieuwbouw zijn gelegd. Die btw heb ik middels die factuur teruggekregen in mei 2019.
Inmiddels zijn die 3 panelen uitgebreid naar 8, hier zijn geen bonnen van dus, niet aangevraagd.

Het huidige systeem ga ik nu helemaal vervangen voor 13 nieuwe panelen met nieuwe omvormer... dus geen feitelijke uitbreiding op het huidige systeem maar een 1:1 vervanging... (BTW bedrag rond de 800 euro)
Nu zit ik dus in die KOR, dat is een aanname, geen idee waar ik dat kan controleren....., iemand?

Kan ik niet 'gewoon' een hele nieuw aanvraag inschieten? De eerdere btw teruggave is dan wel op mijn naam geweest, maar de factuur en opdrachtgever waren destijds het bouwbedrijf.
Of zou dat toch gezien worden, als uitbreiding en omdat er al eerder is teruggevraagd?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:15:
Nee, maar je moet ook aangifte doen over de opbrengst van je panelen en niet alleen over de teruglevering. Er zijn natuurlijk genoeg mensen die misschien helemaal nooit terugleveren.

Als je de bestaande panelen afkoppelt dan hoeft een tweede persoon natuurlijk ook geen aangifte te doen over die reeds bestaande panelen.

@Glashelder Ik denk dat je het technisch wel op zou kunnen lossen door de ene persoon aan de andere persoon een factuur te sturen voor de opbrengst over de eerste set panelen. De ene persoon kan dan ook niet uit de KOR stappen (of althans, als je dat doet moet je weer BTW aangifte gaan doen etc).

Ik weet alleen niet of de Belastingdienst dat ook zou accepteren. Zij kunnen natuurlijk ook stellen dat er met de enkele energieaansluiting ook maar 1 bedrijf actief kan zijn. Een beetje vergelijkbaar dat bij een kantoor in huis je ook aan allerlei regels moet voldoen (oa een aparte ingang en WC) voordat je daar kosten voor kan aftrekken.

Wellicht krijg je dan ook meer problemen. Want als jij daadwerkelijk energie gaat leveren aan een consument, moet je daar dan geen vergunning voor hebben? Je kan niet zo maar een energiemaatschappij beginnen. Hoe ga je de verschuldigde ODE etc afdragen aan de overheid? Of zijn hier ook vrijstellingen voor als je "te klein" bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Bart_Denon Als je op 31 december 2019 een ontheffing van administratieve verplichtingen had op basis van de oude kleineondernemersregeling (maw: je hebt eerder de BTW teruggevraagd voor zonnepanelen) zit jij automatisch in de KOR. Jij hebt dat tenslotte aangevraagd en niet het bouwbedrijf.

As je al in de KOR zit kan je niet opnieuw BTW terug vragen. Je moet het dan organiseren via een partner. Die moet er dan wel zijn, die moet dat ook willen want het kan juist ongustig zijn als dat een ZZP'er is etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb de BLD hierover gebeld en zij geven aan dat zodra het energiecontract over gaat op naam van mijn vriendin, dat ik me moet afmelden voor de KOR, en dat zij inderdaad aangifte moet doen over het totaal aantal WP. Die afmelding mag ook nadat het energiecontract van naam is gewisseld.

De onderbouwing vond ik alleen wel heel zwak om eerlijk te zijn. De onderbouwing is dat je geen ondernemer meer bent als je geen energiecontract hebt die op jouw naam staat. Maar op de vraag of je nog wel ondernemer bent als je als ondernemer geregistreerd staat maar verder niets doet als ondernemer, kwam niet echt een antwoord :p

Maar onder de streep scheelt het hier 100 euro, dus lekker belangrijk.

Ik ga niet voor 100 euro in potentie heel veel gezeik op m'n hals halen, ondanks dat ik heel misschien wel gelijk heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Glashelder schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:22:
Ik heb de BLD hierover gebeld en zij geven aan dat zodra het energiecontract over gaat op naam van mijn vriendin, dat ik me moet afmelden voor de KOR, en dat zij inderdaad aangifte moet doen over het totaal aantal WP. Die afmelding mag ook nadat het energiecontract van naam is gewisseld.

De onderbouwing vond ik alleen wel heel zwak om eerlijk te zijn. De onderbouwing is dat je geen ondernemer meer bent als je geen energiecontract hebt die op jouw naam staat. Maar op de vraag of je nog wel ondernemer bent als je als ondernemer geregistreerd staat maar verder niets doet als ondernemer, kwam niet echt een antwoord :p

Maar onder de streep scheelt het hier 100 euro, dus lekker belangrijk.

Ik ga niet voor 100 euro in potentie heel veel gezeik op m'n hals halen, ondanks dat ik heel misschien wel gelijk heb :+
Ja idd, voor 100 euro zou het me dat ook allemaal niet waard zijn.
Mooi dat je even gebeld hebt!

Mijn uitbreiding is van 7600 Wp naar 18300 Wp. Dan is het wel een ander verhaal. Maar in mijn geval moet ik met de werkelijke omzet rekenen (want boven de 10.000Wp) en vanwege mijn terugleververgoeding van 45 cent per kWh (Eneco) heeft btw terug vragen voor mij sowieso geen zin.
de teruggave is ongeveer even hoog als de btw afdracht die ik moet doen.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 07-02-2022 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Die hele regeling is wat dat betreft net wat te Nederlands.

Ja, we stimuleren zonnepanelen, maar ook weer niet teveel hoor :P

ik zal er in ieder geval op letten dat ik net onder de 10kWP blijf 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Glashelder op 07-02-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ja ik vraag me ook wel af of het allemal nog in lijn is met het europees recht, want dat was de reden dat de overheid dit moet aanbieden.

Maar nu komt het er steeds vaker op neer dat btw teruggave de moeite niet waard is bij uitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik kon het niet direct uit de OP halen en op internet lees ik wisselende ervaringen. Als je zonnepanelen hebt en hiervoor btw hebt teruggevraagd val je standaard onder de KOR.
Als je gaat verhuizen en je wilt bij de nieuwe woning weer zonnepalen, moet je je dan eerst afmelden bij de KOR bij de oude woning?

https://www.belastingdien...evraagd-voor-zonnepanelen
Vraagt u in een later jaar dan 2020 voor de 1e keer btw terug voor zonnepanelen, bijvoorbeeld in 2022, en kiest u voor de KOR? Dan gaat die in op 1 januari 2023. U kunt dan voor investeringen in 2023, 2024 en 2025 géén btw meer terugvragen. U kunt in 2022 nog wél btw terugvragen voor (extra) investeringen in zonnepanelen. Dat doet u met een zogenoemde incidentele aangifte. Wilt u toch btw terugvragen in 2023, 2024 of 2025? Meld u dan in 2022 af voor de KOR. Gebruik daarvoor het formulier 'Melding beëindiging omzetbelasting kleineondernemersregeling'. Uw afmelding moet minstens 4 weken voor het einde van het jaar bij ons binnen zijn.
Zo te lezen had ik mij dus moeten afmelden voor de KOR in 2021 als ik dit jaar btw wil terugvragen.

[ Voor 64% gewijzigd door Viper® op 07-02-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
JeroenE schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:56:
@Bart_Denon Als je op 31 december 2019 een ontheffing van administratieve verplichtingen had op basis van de oude kleineondernemersregeling (maw: je hebt eerder de BTW teruggevraagd voor zonnepanelen) zit jij automatisch in de KOR. Jij hebt dat tenslotte aangevraagd en niet het bouwbedrijf.

As je al in de KOR zit kan je niet opnieuw BTW terug vragen. Je moet het dan organiseren via een partner. Die moet er dan wel zijn, die moet dat ook willen want het kan juist ongustig zijn als dat een ZZP'er is etc.
Als ik dit via mijn partner laat lopen (die gewoon particulier is) moet ik me dan evengoed nog afmelden van KOR? Dat heeft denk ik weinig meerwaarde toch?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Bart_Denon Je bent niet verplicht je af te melden, volgens mij. Je kan immers ook op andere vlakken ondernemer zijn. Ik zie ook niet in waarom het wijzigen van een energiecontract je ineens onder de 3 jaar verplicht in de KOR zitten regel uit kan komen. Maar als je de vrijstelling nergens meer voor gebruikt zou ik dat wel doen omdat die 3 jaar niet voor jou geldt omdat je bent overgezet vanuit de oude regeling. Je mag je pas na 3 jaar weer opnieuw aanmelden als je dat zou willen.

Maar het makkelijkste lijkt om je hele dak gelijk vol te leggen zodat je later niet meer nog een keer wil uitbreiden (al is dat wellicht al wat je nu wil gaan doen natuurlijk).
T-Infinity schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:27:
Ja ik vraag me ook wel af of het allemal nog in lijn is met het europees recht, want dat was de reden dat de overheid dit moet aanbieden.
De uitspraak was dat je een ondernemer bent als je PV panelen neerlegt. De implicatie is dat je dan ook BTW kan terugvragen (en moet betalen). Bij de belastingdienst heeft men dit helemaal niet per se gewild en ik neem aan dat het daarom ook zo'n onhandige regeling is. Als de overheid per se PV zou willen stimuleren zou het veel simpeler zijn om bijvoorbeeld het BTW tarief te verlagen ipv een onhandige administratieve constructie om het terug te vragen.
Viper® schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:18:
Zo te lezen had ik mij dus moeten afmelden voor de KOR in 2021 als ik dit jaar btw wil terugvragen.
Als dat kan omdat je vanuit de oude regeling in de KOR zit is dat mogelijk. Je moet dan wel 3 jaar BTW over je opbrengst betalen voor je weer opnieuw in de KOR kan gaan (en je die BTW niet meer hoeft te betalen). De andere optie is dat jij het niet aanvraag voor het nieuwe huis maar je partner. Die kan dan wel gelijk in de KOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Bedankt voor je uitleg @JeroenE. Klopt wat je zegt nu gaat het dak wat voller zeg maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Glashelder schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:22:
Kak. Niet het antwoord waar ik op hoopte, maar toch bedankt voor het bellen en het scheppen van duidelijkheid.

Dan heb ik de BTW van de tweede set dus niet op de juiste manier teruggevraagd en zal ik e.e.a. moeten rechtzetten. Geen idee hoe groot de kans is dat dit ooit aan het licht komt, maar ik heb weinig trek om daarop te wachten.
Het energiecontract weer terugzetten op mijn naam zal wel lukken (al heb ik nu een andere leverancier dan bij de omzetting van mij naar mijn partner, hopelijk werkt deze ook mee).

Maar de onterecht terugontvangen BTW voor de 2e set zal ik moeten terugbetalen.
Als ik het goed begrijp kan ik dat zonder boete/heffingsrente corrigeren tot eind maart met een BTW suppletie formulier, aangezien het gaat om BTW van het voorgaande kalenderjaar.

Is het dan een kwestie van overal 0 EUR invullen in dat suppletieformulier waar ik eerder het forfait en de betaalde BTW heb ingevuld?
Of moet er meer gebeuren?

Iemand die daar ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Out.of.Control Ik heb er geen ervaring mee, maar is niet het makkelijkste om je partner de correctie te laten doen. Die heeft toch het laatst de BTW terug gevraagd? Dan reken je het helemaal opnieuw uit, maar met de juiste Wp en stuur je die correctie in. Je krijgt dan vanzelf te horen wat je moet terugbetalen (al heb je dat natuurlijk zelf al uitgerekend).

Dus (even fictief) heb je eerst ingevuld dat je 100 euro BTW hebt betaald via de voorbelasting en (via het forfait) dat de omzetbelasting 10 euro was, maar nu vul je in dat het forfait 20 euro is (en de voorbelasting nog steeds 100).

Je moet dan 10 euro terug betalen omdat je eerst 90 euro hebt terug gekregen en het nu blijkt dat het maar 80 euro had moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Hoi,

Vraag over het volgende:
Let op!
Hebben uw zonnepanelen een opwekvermogen van meer dan 10.000
Wat wordt hier bedoeld met het opwekvermogen? Is dat x aantal zonnepanelen x Wattpiek dus
24X400 = 9600 wattpiek
Of wordt hier gekeken naar het geschatte vermogen, afhankelijk van ligging, in mijn situatie komen niet alle panelen vol zuid te liggen dus zal het rendement ook lager zijn?
Kan het op de site van de BD niet terug vinden.

Alvast bedankt.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat gaat helaas puur over het vermogen wat je installatie maximaal kan opwekken, ongeacht de ligging.

In mijn geval zou het anders ook gunstiger uitkomen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:56
Ik heb mij 2 weken geleden aangemeld voor de KOR, maar ik kan nog een belastingaangifte doen. Rekeningnummer e.d. ook al opgegeven. Hoe lang duurt zoiets normaal gesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@ecn1985 Het gaat om het Wattpiek vermogen. Afhankelijk van de ligging kan dat in de praktijk meer of minder zijn. Maar je moet dus kijken naar het getal dat in de specificaties staat.

Volgens mij zijn er ook wel eens mensen geweest die daarom een factuur in tweeën hebben laten splitsen zodat ze toch net onder de grens zaten en "later" hebben uitgebreid zonder de BTW terug te vragen.

Overigens hoeft het helemaal niet zo te zijn dat je zonder forfait minder terug krijgt dan met forfait. Maar dat is ook afhankelijk van het tijdstip van aanleggen, moment waarop je een jaarrekening krijgt, de prijzen van de kWh's etc.

In theorie is aanleggen in het najaar het voordeligst omdat je dan maar weinig tijd hebt om iets op te wekken plus een lage stand van de zon. Dan heb je dus weinig productie en dus ook weinig BTW die je hoeft op te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@turkeyhakan Volgens mij kan je de aangifte pas rond het eind van het kwartaal invullen. Dat duurt dus nog wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Nu online
JeroenE schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:54:
@ecn1985 Het gaat om het Wattpiek vermogen. Afhankelijk van de ligging kan dat in de praktijk meer of minder zijn. Maar je moet dus kijken naar het getal dat in de specificaties staat.

Volgens mij zijn er ook wel eens mensen geweest die daarom een factuur in tweeën hebben laten splitsen zodat ze toch net onder de grens zaten en "later" hebben uitgebreid zonder de BTW terug te vragen.

Overigens hoeft het helemaal niet zo te zijn dat je zonder forfait minder terug krijgt dan met forfait. Maar dat is ook afhankelijk van het tijdstip van aanleggen, moment waarop je een jaarrekening krijgt, de prijzen van de kWh's etc.

In theorie is aanleggen in het najaar het voordeligst omdat je dan maar weinig tijd hebt om iets op te wekken plus een lage stand van de zon. Dan heb je dus weinig productie en dus ook weinig BTW die je hoeft op te geven.
Bedankt voor de snelle en duidelijke antwoorden. Om het mezelf makkelijk te maken en ik wil boven de 10.000 opwekken laat ik de panelen hierboven niet op de bon erbij zetten en krijg ik hier geen teruggave over maar kan ik wel >100000 wattpiek bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
erwincissen schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:20:
maar kan ik wel >100000 wattpiek bereiken.
Als je meer dan 100k Wp laat aanleggen vraag ik me af of je wel in de KOR kan blijven omdat je omzet dan waarschijnlijk wel door de grens heen gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Nu online
JeroenE schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:24:
[...]
Als je meer dan 100k Wp laat aanleggen vraag ik me af of je wel in de KOR kan blijven omdat je omzet dan waarschijnlijk wel door de grens heen gaat ;)
Typo dat moet 10.000 zijn. Neem aan dat een aantal extra panelen hierboven geen problemen gaat geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@ecn1985 Dat van die tikfout snapte ik wel, ik maakte maar een grapje.

Het is maar net hoe je er naar kijkt en wat je daadwerkelijk in de praktijk doet. Nu 10kWp neerleggen, in de KOR gaan en dan later bij een uitbreiding geen BTW kunnen terugvragen is nu eenmaal hoe de regeling werkt.

Als je veel meer tegelijk neerlegt, maar net doet alsof je dat niet hebt gedaan om zo voordeel te krijgen mag dat natuurlijk niet.

De grens wanneer iets wel een echte uitbreiding is en wanneer niet is natuurlijk heel duidelijk als er jaren over heen gaan en wordt steeds minder duidelijk als die momenten steeds dichter bij elkaar komen te liggen. Zeker wanneer ze in hetzelfde BTW-kwartaal vallen is het natuurlijk niet zo omdat je aangifte moet doen over je hele kwartaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Viper® schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:18:
Ik kon het niet direct uit de OP halen en op internet lees ik wisselende ervaringen. Als je zonnepanelen hebt en hiervoor btw hebt teruggevraagd val je standaard onder de KOR.
Als je gaat verhuizen en je wilt bij de nieuwe woning weer zonnepalen, moet je je dan eerst afmelden bij de KOR bij de oude woning?

https://www.belastingdien...evraagd-voor-zonnepanelen

[...]

Even update, contact gehad met de belastingdienst.

Kan een brief sturen om af te melden voor de KOR i.v.m. verhuizing en zonnepanelen. Dit wordt binnen 8 werken verwerkt, hierna kan je op het nieuwe adres opnieuw aanmelden en BTW weer terugvragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
Out.of.Control schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:03:
[...]
Kak. Niet het antwoord waar ik op hoopte, maar toch bedankt voor het bellen en het scheppen van duidelijkheid.

Dan heb ik de BTW van de tweede set dus niet op de juiste manier teruggevraagd en zal ik e.e.a. moeten rechtzetten. Geen idee hoe groot de kans is dat dit ooit aan het licht komt, maar ik heb weinig trek om daarop te wachten.
Het energiecontract weer terugzetten op mijn naam zal wel lukken (al heb ik nu een andere leverancier dan bij de omzetting van mij naar mijn partner, hopelijk werkt deze ook mee).

Maar de onterecht terugontvangen BTW voor de 2e set zal ik moeten terugbetalen.
Als ik het goed begrijp kan ik dat zonder boete/heffingsrente corrigeren tot eind maart met een BTW suppletie formulier, aangezien het gaat om BTW van het voorgaande kalenderjaar.

Is het dan een kwestie van overal 0 EUR invullen in dat suppletieformulier waar ik eerder het forfait en de betaalde BTW heb ingevuld?
Of moet er meer gebeuren?

Iemand die daar ervaring mee heeft?
Vandaag toch maar even de belastingdienst gebeld, met name om te vragen hoe ik mijn fout kan corrigeren. Maar het gesprek verliep iets anders.
Volgens degene die ik aan de lijn had is het geen probleem om de partner de BTW terug te laten vragen voor de tweede set zonnepanelen, als het contract met de energieleverancier maar is omgezet op de datum dat de panelen zijn geïnstalleerd (en de factuur van de panelen ook op naam van de partner staat uiteraard). Met name op de datum van het omzetten hamerde ze nogal. Als dat niet zo was (dus E-contract later omgezet dan datum van installatie), dan zou het een stuk ingewikkelder zijn om alles recht te breien, dan moet de inspecteur aan de slag.
Maar als het op tijd is omgezet, dan is er verder niets aan de hand en is de gang van zaken niet anders dan de eerste keer. Aanmelden als zonnepaneelhouder, eenmalig BTW-aangifte doen en daarna de KOR in (kort samengevat).

Ze noemde nog wel dat de persoon die de eerste keer BTW heeft teruggevraagd nu feitelijk geen ondernemer is, omdat die nu geen energiecontract meer heeft en dus niet meer teruglevert. Kwestie van een briefje sturen om je af te melden als ondernemer, aldus de medewerker. Enigszins verbaasd over het bovenstaande heb ik het gesprek daarna afgerond, maar nu ik er wat verder over nadenk, komen er toch wel de nodige vragen naar boven.

Ik kan me niet voorstellen dat het een kwestie is van een briefje sturen en klaar. Hoe zit het met de eerste set panelen? Die heb ik als zonnepanelen-ondernemer aangeschaft (en BTW terug gekregen). Kan me niet voorstellen dat die dan zomaar overgaan naar mij als particulier of naar mijn vrouw (als ondernemer) zonder iets te verrekenen.

Morgen nog maar eens bellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Out.of.Control Overdragen aan je partner ligt er natuurlijk ook aan hoe jullie dit onderling financieel hebben geregeld. In principe zou je dan ook een verrekening van de BTW voor gedaan moeten worden met de belastingdienst, maar in de meeste gevallen zal dat niet zo zijn, zie mrmrmr in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw"

Het hele verhaal dat je partner dan alleen moet rekenen met de nieuwe panelen en niet de overgedragen panelen snap ik niet echt.

Zoals je het verteld lijkt het er een beetje op alsof men is aangehaakt op een datum en dat de aandacht voor de rest daardoor er niet meer was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Je valt nu zelf onder de KOR. Bij het overdragen van de 1e set zonnepanelen aan je partner kun je daarom geen BTW berekenen. Je partner moet tzt bij de BTW aangifte van de 2e set zonnepanelen ook rekening houden met het opwekvermogen van de 1e set zonnepanelen. Dan kom je al gauw boven de 10.000 Wp. Dus geen forfait opgeven. Omdat je partner het jaar daarop in de nieuwe KOR zit, hoeft ze over de BTW van de opgewekte elektriciteit geen BTW aangifte te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDB_046
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-09-2022
Allereerst bedankt voor alle info in dit topic rondom de verrekening van de BTW, heel leerzaam!
Ik heb een vraag voor de kenners rondom de BTW-aftrek in dit topic.

Situatie
In mei 2020 een huis gekocht met reeds aanwezig (geplaatst in 2019) voor 6480 wp aan panelen.
We hadden dit moeten melden (was ons niet bekend), maar aangezien er medio 2021 met terugwerkende kracht een regeling is ingevoerd voor hele kleine ondernemers is dit nu verder prima.

In juli 2020 hebben we extra panelen geplaatst op de schuur, omdat we ons nieuwe huis energiezuinig wilden verbouwen met een warmtepomp. Dit ging om 4800 wp. Aangemeld voor de KOR en het forfait afgetrokken voor 4000-5000 WP.

Nu in 2022 zijn we na aan het denken over een elektrische auto en eventueel opnieuw extra zonnepanelen. Bij het verzamelen van info hoe dit werkt qua BTW las ik in dit topic dat je bij uitbreiden van het aantal zonnepanelen en overdracht naar je partner je moet rekenen met zowel de oude als de nieuwe panelen, en niet alleen de nieuwe panelen.

Ik vermoed dat ik bij de aangifte voor de aanschaf juli 2020 niet het forfait voor 4000 - 5000 had mogen gebruiken, omdat ik ook de aanwezige panelen toen we het huis kochten had moeten meetellen, klopt dit? Zo ja, dan wil ik die aangifte graag verbeteren.

In totaal zitten we dan boven de 10.000 wp en ik vroeg me af hoe ik dan het verbuik / productie moet berekenen? Gaat dit over heel 2020 (terwijl we pas in mei het huis hebben gekocht) of het desbetreffende kwartaal, of moet ik bijvoorbeeld rekenen over juli 2020 - juli 2021? En hoe kan ik achterhalen wat we zelf gebruikt hebben van de stroom die we opgewekt hebben in 2020? De monitor app van de nieuwe set zonnepanelen is namelijk pas eind 2021 aangesloten, die gegevens heb ik dus niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
BDB_046 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:52:
Ik vermoed dat ik bij de aangifte voor de aanschaf juli 2020 niet het forfait voor 4000 - 5000 had mogen gebruiken, omdat ik ook de aanwezige panelen toen we het huis kochten had moeten meetellen, klopt dit?
Ja dat klopt.

En bij overdracht naar je partner zou je te maken kunnen krijgen met btw verrekening voor die panelen van 2020 (neem aan dat die op jouw naar staan). In feite stop je die onderneming.
Je hebt maar 1 energie contract dus ook maar 1 zonnepanelen onderneming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDB_046
jobr schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:40:
[...]

Ja dat klopt.

En bij overdracht naar je partner zou je te maken kunnen krijgen met btw verrekening voor die panelen van 2020 (neem aan dat die op jouw naar staan). In feite stop je die onderneming.
Je hebt maar 1 energie contract dus ook maar 1 zonnepanelen onderneming.
Bedankt! Overdragen naar partner is niet aan de orde, dat was ter vergelijking met mijn situatie waar ik de zonnepanelen over heb genomen van de vorige eigenaar. Heeft iemand een uitleg hoe dit aan te geven wanneer je boven de 10.000 wp komt?

[ Voor 6% gewijzigd door BDB_046 op 12-02-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:56
Even sanity check. Wij hebben in 2020 7.8 kWp zonnepanelen gelegd en daar heb ik de BTW over teruggevraagd. Nu hebben wij nog een plat dak en ik zit te overwegen om daar een nieuwe installatie te laten leggen. Aangezien wij toen al BTW hebben teruggevraagd en in de KOR-regeling zitten, kunnen we dat nu niet. Dus als ik gewoon panelen aanschaf en aanleg en daar geen BTW over terug vraag, is dat geen probleem met de belastingdienst? Zoals ik het onderstaande lees lijkt dat namelijk het geval:
Als u in 2020 btw hebt teruggevraagd en u koos voor de KOR, dan is die ingegaan op 1 januari 2021. Als u zonnepanelen bijkoopt in 2021, 2022 of 2023, kunt u géén btw terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:04
Yaldair schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:02:
Even sanity check. Wij hebben in 2020 7.8 kWp zonnepanelen gelegd en daar heb ik de BTW over teruggevraagd. Nu hebben wij nog een plat dak en ik zit te overwegen om daar een nieuwe installatie te laten leggen. Aangezien wij toen al BTW hebben teruggevraagd en in de KOR-regeling zitten, kunnen we dat nu niet. Dus als ik gewoon panelen aanschaf en aanleg en daar geen BTW over terug vraag, is dat geen probleem met de belastingdienst? Zoals ik het onderstaande lees lijkt dat namelijk het geval:

[...]
Zou niet weten waarom het een probleem is als je gewoon btw afdraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]
Nee hoor, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Dus als ik gewoon panelen aanschaf en aanleg en daar geen BTW over terug vraag, is dat geen probleem met de belastingdienst? Zoals ik het onderstaande lees lijkt dat namelijk het geval:
Staat toch precies wat je van plan bent: "kunt u géén btw terugvragen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-10 12:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

De recente discussie past goed op mijn vraag en ik denk het antwoord dan ook te hebben maar voor de zekerheid even de check:

Wij hebben okt 2020 zelf panelen gelegd en BTW teruggevraagd. Het energiecontract stond toen op naam van m'n vriendin dus heb ik alles op haar naam besteld en is zij in 2021 de KOR in gegaan. BTW terug gehad, ging goed.

Nu is ons dak ivm een uitbouw groter geworden en om dat optimaal te benutten wil ik een hele nieuwe set leggen en de oude set aan een buur verkopen. De buur heeft hier wel oren naar dus dat gaat waarschijnlijk gebeuren.

De situatie is dan dat de set van m'n vriendin verdwijnt en ik de nieuwe set koop (ik ga volgende week ook een nieuw energiecontract op mijn naam regelen, modelcontract bij eneco ivm dik overschot met de nieuwe set ;)). Als het goed kan m'n vriendin zich dan gewoon voor de KOR afmelden en ik een verse aanmelding doen voor de nieuwe set alsof het onze 1e is.

Correct?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Termy Je hoeft niet te doen alsof, het is voor jou de eerste set, want dit gaat per persoon en houdt dus geen rekening met fiscaal partnerschap. Maar verder heb je natuurlijk helemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Termy De enige vraag is of je de hele BTW mag houden als je de set al binnen 2 jaar afschrijft (verkoopt) en afmeld van de KOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Dank voor de antwoorden, @JeroenE en @jongetje. Ik vroeg me idd ook hoe het zit met zo vroeg afmelden. Ik heb wel eens meegekregen dat als je het heel vroeg doet ze geld terugvragen maar hoe vroeg is te vroeg?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@Termy Ik zou de belasting telefoon even bellen. Eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd aar het antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Termy schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:22:
Dank voor de antwoorden, @JeroenE en @jongetje. Ik vroeg me idd ook hoe het zit met zo vroeg afmelden. Ik heb wel eens meegekregen dat als je het heel vroeg doet ze geld terugvragen maar hoe vroeg is te vroeg?
Zie mrmrmr in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDB_046
Heeft iemand wellicht nog tips hoe je het verbruik / productie kan berekenen wanneer je boven de 10.000 wp komt voor de aangifte BTW wanneer je niet inzichtelijk meer hebt hoeveel de panelen zelf opgewekt hebben (en zo je eigen verbuik kan inschatten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
BDB_046 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:41:
Heeft iemand wellicht nog tips hoe je het verbruik / productie kan berekenen wanneer je boven de 10.000 wp komt voor de aangifte BTW wanneer je niet inzichtelijk meer hebt hoeveel de panelen zelf opgewekt hebben (en zo je eigen verbuik kan inschatten)?
Die vraag heb ik hier ook eerder gesteld, wellicht heb je hier wat aan.
Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Verkoopt men tegenwoordig nog inverters die zulk soort gegevens niet bijhoudt?

De Europese Unie heeft PVGIS laten ontwikkelen. Daar kan je een locatie selecteren (via een kaart of gelijk de coördinaten opgeven). Je kan daarna allerlei gegevens over je panelen invoeren en dan rekent het systeem uit wat de opbrengst zou moeten zijn.

Dat is natuurlijk wel een theoretische benadering. Het weer zorgt voor schommelingen in de praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-10 17:16

Timple

69,- uitgeven aan een service: https://www.winkelman-zon...tw-teruggave-service.html

En verder niet meer druk om maken.

Zo heb ik het gedaan in ieder geval (ik had wel maar 7000,- kosten overigens, voor zover relevant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
jongetje schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 08:57:
@Termy De enige vraag is of je de hele BTW mag houden als je de set al binnen 2 jaar afschrijft (verkoopt) en afmeld van de KOR.
Wordt hier niet bedoeld "afmelden als ondernemer"? Als je je afmeldt van de KOR, dan ben je toch nog steeds ondernemer? Je valt dan niet meer onder de Kleine Ondernemers Regeling (en moet dus weer BTW aangiftes gaan doen, en mag ook weer BTW gaan aftrekken indien van toepassing)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:55
Als je besluit om niet in het KOR te gaan en kiest voor de BTW aangiftes moet je dan ieder jaar het forfait bedrag betalen?

Want als je niet in het KOR zit dan kan je bij eventuele uitbreiding een jaar later weer wel BTW terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@Out.of.Control @Ingelogd

Ja, ze zal zich dan afmelden als ondernemer want ze heeft dan geen zonnepanelen of energiecontract meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDB_046
_Uploader_ schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 18:05:
[...]

Die vraag heb ik hier ook eerder gesteld, wellicht heb je hier wat aan.
Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Bedankt, dit helpt inderdaad een hoop! Ik neem aan dat je het vebruik en levering van de jaarnota pakt en niet voor het desbetreffende kwartaal van de BTW-aangifte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
BDB_046 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:38:
[...]

Bedankt, dit helpt inderdaad een hoop! Ik neem aan dat je het vebruik en levering van de jaarnota pakt en niet voor het desbetreffende kwartaal van de BTW-aangifte?
Ja dat klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Termy schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:45:
Ja, ze zal zich dan afmelden als ondernemer want ze heeft dan geen zonnepanelen of energiecontract meer.
Is dat alleen een briefje met: "beste BD, ik heb geen panelen en energiecontract meer, dus hierbij meld ik me af als ondernemer" en klaar of is er meer nodig?

Ik zit in min of meer dezelfde situatie (energie-contract vorig jaar overgezet naar mijn partner, maar ik zit nog in de KOR als ondernemer, terwijl ik feitelijk niets meer doe als ondernemer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Out.of.Control Ja, voor zover ik weet is dat nu eens iets waar ze geen formulier voor hebben. Zie hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ja hier wilde ik eigenlijk even voor bellen want die situatie op de website gaat over een onderneming en inschrijving bij de kvk en ik weet niet of dat voor ons ook zo is. Ik laat het weten :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Termy De eerste paragraaf gaat er over wanneer je bij de KvK staat ingeschreven, de tweede als dat niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@JeroenE ah, ja, duidelijk iets te snel geskimd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:25

Ethirty

Who...me?

Ik probeer een beetje wijs te worden uit de KOR. Ik had bij een grote verbouwing gepland om mijn dak oost-west te voorzien van een stapel panelen met een 6kW omvormer. Maar alle panelen samen komen nét boven de 10kWp. Dit haalt ook een streep door mijn plan om later nog op de schuur bij de plaatsen met een 4kW omvormer, omdat ik dacht dat het ging om opwekkend vermogen en niet kWp op je dak.

Helaas is de TS niet helemaal up to date meer - althans daar staat niet veel over in - maar ik kom dus met de panelen van het huis dus al verkeerd uit. Dus of ik moet geen BTW terugvragen of ik moet door hoepels?

[ Voor 6% gewijzigd door Ethirty op 26-02-2022 10:34 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
Ethirty schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:01:
Klinkt wel weer als de Nederlandse overheid, verduurzamen maar niet té veel.
Je doet wel een beetje zielig hoor. Er zijn nu eenmaal regels bepaald en als het je niet uitkomt dan ligt het aan de overheid. Er is verder niets aan de hand. Je kunt alleen het forfait niet gebruiken.

En die extra 4kWp later heeft niets te maken met de grens van 10.000Wp.
Later plaatsen kan wel maar als je dan in de KOR zit (staat ook los van de 10.000Wp) kun je geen btw terugvragen. Dus alles in 1 keer c.q. hetzelfde jaar doen

Die 10.000Wp is alleen van invloed op het wel/niet kunnen gebruiken van forfait.

[ Voor 29% gewijzigd door jobr op 25-02-2022 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jay56
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 21:25
Ik wil de komende periode PV-panelen zelf gaan en laten leggen, dit in 2 fases. Eerst wil ik op de uitbouw van mijn huis zelf een set leggen inclusief de aansluiting in de meterkast en de voorbereiding voor fase 2 "het hoge dak van het huis". Als die klaar is wil ik op het hoge dak nog een set laten leggen.
Waarom op deze manier, ik werk zelf in de techniek en het lijkt me leuk om zelf het "centrale systeem" en de panelen op de uitbouw aan te brengen. Het hoge dak durf ik zelf niet aan ivm veilig werken op hoogte.

Mijn vraag ter controle, volgens wat ik hier lees kan het gewoon, maar ben graag zeker dat het klopt: Kan ik voor fase 1 en 2 gezamenlijk btw terugvragen als de facturen binnen 6 maanden van elkaar dateren? En maakt het uit als mijn zelfbouwpakket uit meerdere facturen bestaat? Dus PV-panelen bij bedrijf A, meterkast spullen bij bedrijf B?

Alvast dank voor jullie reactie.

[ Voor 6% gewijzigd door jay56 op 26-02-2022 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Je kunt het hoogstens tot 6 maanden in het opvolgende kalenderjaar aanvragen. Dus als je nu legt en volgend jaar mei, dan kan je voor juli beide terugvragen. Dan zit er dus veel meer dan 6 maanden tussen.

Leg je echter in december en eind juni, dan zit er veel minder tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
jay56 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:25:
En maakt het uit als mijn zelfbouwpakket uit meerdere facturen bestaat? Dus PV-panelen bij bedrijf A, meterkast spullen bij bedrijf B?
Dat is geen probleem. Ik zou wel de factuurdatum een beetje bij elkaar in de buurt houden.
facturen zijn alleen nodig als ze een controle willen uitvoeren

[ Voor 19% gewijzigd door jobr op 26-02-2022 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-09 16:38
Is het ook mogelijk de btw over een PV-installatie te gewoon te betalen en zo helemaal buiten het btw-verhaal te blijven? Of moet je altijd op z'n minst KOR-ondernemer worden om stroom te kunnen terugleveren aan het net? Is daar informatie over te vinden (bij de overheid)? Ik kan er niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Paut schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:32:
Is het ook mogelijk de btw over een PV-installatie te gewoon te betalen en zo helemaal buiten het btw-verhaal te blijven? Of moet je altijd op z'n minst KOR-ondernemer worden om stroom te kunnen terugleveren aan het net? Is daar informatie over te vinden (bij de overheid)? Ik kan er niets over vinden.
Ja hoor tuurlijk. BTW terug vragen en KOR zijn optioneel.
Ik heb mijn PV uitbreiding ook gewoon uit eigen zak betaald zonder BTW teruggave.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 28-02-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Ach, de belastingdienst had het verstopt onder het kopje 'Ik verricht vrijgestelde activiteiten en doe geen btw-aangifte: Omdat u energie teruglevert aan uw energiemaatschappij, moet u voor uw zonnepanelen wél btw-aangifte doen. Het terugleveren van energie is namelijk een activiteit die met btw belast is.'

Zo kan ik fijn mezelf citeren en antwoorden :)

Sorry dat ik jullie ermee lastig val.
Paut schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:32:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Paut schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:43:
Ach, de belastingdienst had het verstopt onder het kopje 'Ik verricht vrijgestelde activiteiten en doe geen btw-aangifte: Omdat u energie teruglevert aan uw energiemaatschappij, moet u voor uw zonnepanelen wél btw-aangifte doen. Het terugleveren van energie is namelijk een activiteit die met btw belast is.'

Zo kan ik fijn mezelf citeren en antwoorden :)

Sorry dat ik jullie ermee lastig val.

[...]
Dus wat ga je nu doen? Als particulier kun jij gewoon btw betalen hoor. aangifte niet nodig.

Alleen als je btw terug wil vragen, zul je je als ondernemer voor de btw moeten aanmelden. anders niet.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 28-02-2022 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Je bedoelt dat die info in het gedeelte voor ondernemers staat en dus niet voor particulieren geldt?

Ik ben particulier en zou het liefst die paar honderd euro btw gewoon betalen en dan ook helemaal niets te maken hebben met btw-administratie, ontheffingsaanvragen, forfaits enzovoort. Geen gedoe, en als dat wat meer kost, dan is dat maar zo.

Ik wilde weten of dat kan.
de Peer schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:47:
[...]

Dus wat ga je nu doen? Als particulier kun jij gewoon btw betalen hoor. aangifte niet nodig.

Alleen als je btw terug wil vragen, zul je je als ondernemer voor de btw moeten aanmelden. anders niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Dat kan, mits je jaaromzet onder de 1800 euro blijft. Dan blijf je onder de registratiedrempel. Zie https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2021-30899.html

Het ligt aan je stroomprijs hoeveel je mag opwekken zonder over die drempel heen te gaan. We hebben net gezien dat die prijs in korte tijd snel kan stijgen, dus dat is wel een dingetje waar je dan steeds rekening mee moet blijven houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:57
Vorig jaar oktober alles geregeld zodat ik in Q4 eenmalig omzetbelasting aangifte kon doen op naam van mijn vrouw (voor terugvordering van de BTW).

Maar er verschijnt al bijna een half jaar geen omzetbelasting formulier. Telefonisch kom ik er niet door, dus nu maar een Suppletie ingediend over Q4 van vorig jaar en daarmee de BTW opgegeven die ik heb betaald voor mijn panelen vorig jaar.

Zal wel weer gezeur gaan opleveren bij de BD, maar dan bellen ze iig mij en kan ik dan alles uitleggen, hoop ik ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@BasvanS Hebben jullie wel de berichten gekregen dat je vrouw is geregistreerd als ondernemer etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:57
JeroenE schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:36:
@BasvanS Hebben jullie wel de berichten gekregen dat je vrouw is geregistreerd als ondernemer etc?
Ja, maar daarna nooit meer wat gehoord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JeroenE schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:09:
[...]
Dat kan, mits je jaaromzet onder de 1800 euro blijft. Dan blijf je onder de registratiedrempel. Zie https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2021-30899.html

Het ligt aan je stroomprijs hoeveel je mag opwekken zonder over die drempel heen te gaan. We hebben net gezien dat die prijs in korte tijd snel kan stijgen, dus dat is wel een dingetje waar je dan steeds rekening mee moet blijven houden.
Oei, dat wist ik niet..

Ik heb in 2017 panelen gelegd en de KOR in gegaan. Dit jaar een flinke uitbreiding gedaan, ik kom ver boven die 1800 euro.

Moet ik dan mijn uitbreiding alsnog gaan aanmelden?

Lijkt mij dat heel veel mensen door de gestegen teruglevertarieven nu opeens boven die 1800 euro grens uitkomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:01
Registratiedrempel ≠ KOR-drempel

Ter aanvulling:
Registratiedrempel

U bent niet verplicht uw onderneming aan te melden voor de btw als u aan alle volgende voorwaarden voldoet:

U bent niet verplicht om uw onderneming in te schrijven bij de Kamer van Koophandel en u hebt dat ook niet gedaan.
Uw omzet per kalenderjaar is maximaal € 1.800.
U wilt btw die aan u in rekening is gebracht niet in aftrek brengen.
Lees meer hierover op 'Registratiedrempel voor kleine ondernemers'.

Omzetgrens voor de KOR - wat telt mee en wat niet?

Als uw omzet niet meer is dan € 20.000 per kalenderjaar kunt u kiezen voor deelname aan de KOR.

Hoe berekent u de hoogte van uw omzet?

Als u nog niet deelneemt aan de KOR en u btw berekent over uw prestaties, dan telt deze btw niet mee als omzet. Uw omzet is het totaal van alle bedragen die u aan uw klanten berekent, exclusief de btw.
Als u al wel deelneemt aan de KOR, dan mag u geen btw in rekening brengen aan uw klanten. Uw omzet is dan het totaal van alle bedragen die u aan uw klant berekent.
Bron

[ Voor 76% gewijzigd door big bang op 28-02-2022 12:03 . Reden: aanvulling ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Bedankt, @JeroenE . 'Registratiedrempel' is de zoekterm. Ik zie dat dit nog vrij nieuw is en zelfs vooruitloopt op nieuwe wetgeving.
JeroenE schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:09:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
T-Infinity schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:00:
Nee, dat is de grens waaronder je de KOR niet hoeft aan te vragen en toch geen BTW aangifte moet doen.

Voor de KOR zelf is de grens 20k euro. Als je daar boven komt dan mag je niet in de KOR blijven en moet je vervolgens wel BTW aangifte gaan doen.

Dan moet je dus wel behoorlijk veel opwekken wil je daar aan raken. Als sluit dat natuurlijk niet uit dat er in de toekomst ook mensen zullen komen die daar boven komen. Het ligt er ook aan of men de grens zo houdt of die ook eens in de zoveel tijd wordt verhoogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
de Peer schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:00:
Ik heb in 2017 panelen gelegd en de KOR in gegaan. Dit jaar een flinke uitbreiding gedaan, ik kom ver boven die 1800 euro.

Je zit toch al in de KOR en bent dus al ondernemer. Zolang je onder de 20k omzet blijft hoef je niets te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Momenteel heb ik 4425Wp aan panelen liggen. Deze zijn in 2017 gelegd en daarvoor is via Zon7 de BTW teruggevraagd. Dit is allemaal netjes afgehandeld en hoor niets meer van de belastingdienst hierover.

Nu wil ik nog 4000Wp bijleggen, maar ik kan nergens vinden hoe dat nu werkt. Kan ik dat op dezelfde manier doen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Edit: niet lang genoeg gezocht :P https://www.belastingdien...epanelen#bd-licollapsed-3

Hier wordt het heel goed uitgelegd. Als ik het goed begrijp ga ik als ik me nu afmeld minimaal drie jaar forfait betalen (180 x 3 = 540 euro) en moet ik elk jaar aangifte doen. Ik zou rond de 600 euro terugkrijgen, dat vind ik niet de moeite :X

[ Voor 37% gewijzigd door leejoow op 02-03-2022 19:23 ]

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@leejoow Het alternatief is dat niet jij, maar je partner de nieuwe aanvraag doet. Daar zitten natuurlijk nog wel randvoorwaarden aan, niet de minst belangrijke dat er wel een partner moet zijn. Dit wordt regelmatig gevraagd, dus als je een beetje terugbladert kom je het vanzelf wel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

@JeroenE , partner is er zeker. Dat plan zat ik ook al over te denken, maar dan moet ik eerst eens kijken of ze mijn energiecontract willen overzetten naar mijn partner. Vandaag maar eens even over gaan bellen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@leejoow Garanties zijn er nooit, maar de meeste energieleveranciers doen dit wel als je aangeeft dat het nodig is voor de BTW teruggave van zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

JeroenE schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:31:
@leejoow Garanties zijn er nooit, maar de meeste energieleveranciers doen dit wel als je aangeeft dat het nodig is voor de BTW teruggave van zonnepanelen.
Ik heb GreenChoice even gesproken en dat was geen probleem, daar hadden ze een speciaal formuliertje voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zit even te kijken wat de regels zijn voor een tweede keer BTW teruggave bij nieuwe investering in zonnepanelen.

Heb in 2018 panelen neergelegd. En zal ergens eind dit jaar een stel panelen op het tuinhuis bijplaatsen.

Belastingdienst zegt:
Ik had al zonnepanelen in 2019 of eerder en wil opnieuw investeren in zonnepanelen
U bent bij ons geregistreerd als ondernemer, als u vanaf 2019 of eerder zonnepanelen hebt. De btw van uw zonnepanelen hebt u teruggevraagd met een btw-aangifte. Omdat u zich hebt aangemeld als zonnepaneelhouder, bent u ook aangemeld voor de kleineondernemersregeling (KOR).

Let op!

Had u in 2019 geen zonnepanelen, maar wel andere ondernemersactiviteiten? En deed u op 31 december 2019 al mee aan de oude KOR? Dan geldt deze informatie ook als u nu voor de 1e keer zonnepanelen koopt.

Als u bijvoorbeeld nieuwe panelen bijkoopt, een nieuwe omvormer koopt of onderhoud pleegt, dan doet u een nieuwe investering. Wilt u opnieuw investeren in zonnepanelen? Dan hebt u 2 keuzes.

Ik wil aangemeld blijven voor de KOR
Dan hoeft u niets te doen. U kunt geen btw terugvragen voor nieuwe investeringen in zonnepanelen. Bovendien hoeft u geen btw-aangifte te doen en geen btw te betalen.

Ik wil me afmelden voor de KOR
U meldt zich af met het formulier 'Melding beëindiging omzetbelasting kleineondernemersregeling'. Afmelden betekent wel dat u elk kwartaal btw-aangifte moet doen. U kunt de btw terugvragen voor nieuwe investeringen in zonnepanelen. Ook geeft u in de aangifte de btw aan die u moet betalen over de stroom die u levert met uw zonnepanelen.

Wilt u liever jaaraangifte doen? Dat kan, als u aan de voorwaarden voldoet.

Na 3 jaar kunt u zich weer aanmelden voor de KOR. Bedenk of afmelden voor u de beste oplossing is. Misschien moet u over deze 3 jaar meer btw betalen dan u aan btw terugkrijgt.
Betekent dit dat je voor 2019 automatisch bent afgemeld? Of moet ik nog afmelden alvorens weer btw terug te kunnen vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:04

Japie.G

Colour Classic

MikeyMan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:32:
Ik zit even te kijken wat de regels zijn voor een tweede keer BTW teruggave bij nieuwe investering in zonnepanelen.

Heb in 2018 panelen neergelegd. En zal ergens eind dit jaar een stel panelen op het tuinhuis bijplaatsen.

Belastingdienst zegt:

[...]

Betekent dit dat je voor 2019 automatisch bent afgemeld? Of moet ik nog afmelden alvorens weer btw terug te kunnen vragen?
Je mag je na 3 jaar afmelden, maar dan mag je je ook 3 jaar niet meer aanmelden..

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Japie.G schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:35:
[...]

Je mag je na 3 jaar afmelden, maar dan mag je je ook 3 jaar niet meer aanmelden..
Dus pas na zes jaar weer? Of in geval je je niet hebt afgemeld nog langer? En dan BTW aangifte doen?

Lijkt te suggereren dat je automatisch afgemeld wordt?

Wordt welhaast onmogelijk dan lijkt me.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 03-03-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:04

Japie.G

Colour Classic

MikeyMan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:41:
[...]

Dus pas na zes jaar weer? Of in geval je je niet hebt afgemeld nog langer? En dan BTW aangifte doen?

Lijkt te suggereren dat je automatisch afgemeld wordt?

Wordt welhaast onmogelijk dan lijkt me.
Verkeerde topic eigenlijk, maar als je voor 2019 eerste btw teruggaaf hebt gehad mag je je direct afmelden, maar dan alsnog 3 jaar niet meer aanmelden. Je bent dan dus btw plichtig.

[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 03-03-2022 18:09 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@MikeyMan Je bent niet afgemeld, maar juist automatisch aangemeld voor de KOR. Daarom kan je er ook binnen 3 jaar weer mee stoppen.

De "makkelijkste" manier om toch BTW terug te krijgen is om een tweede aanvraag te doen op naam van je partner (die er dan wel moet zijn etc).

Leg dan ook gelijk het hele dak vol, dan heb je in de toekomst geen gedoe meer omdat je niet uit kan breiden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@JeroenE Die grap heb ik al gedaan toen ik er twee panelen bij heb laten leggen :X

Vrees dat het hem niet wordt. Moet er sowieso nu eerst nog drie hebben, en later een stuk of 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT_Farmer
  • Registratie: Januari 2022
nog even voor de zekerheid of ik het goed heb begrepen:
situatie: ben 19kwp op het dak aan het leggen, met omvormer van 15KW. heb minder dan 2500 btw betaald.

plan:
- gebruik maken van de KOR
- op basis van geschatte waardes formule van de belastingdienst invullen om forfait te berekenen(kom op ongeveer 400 uit).

Dan hoef ik me daarna geen zorgen te maken over het opnieuw berekenen etc toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ICT_Farmer schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:54:
nog even voor de zekerheid of ik het goed heb begrepen:
situatie: ben 19kwp op het dak aan het leggen, met omvormer van 15KW. heb minder dan 2500 btw betaald.

plan:
- gebruik maken van de KOR
- op basis van geschatte waardes formule van de belastingdienst invullen om forfait te berekenen(kom op ongeveer 400 uit).

Dan hoef ik me daarna geen zorgen te maken over het opnieuw berekenen etc toch?
Bij een dergelijk grote installatie wordt er niet meer met forfait gewerkt. Je moet nu de daadwerkelijke omzet gaan berekenen. Maar misschien is dat wat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT_Farmer
  • Registratie: Januari 2022
de Peer schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:07:
[...]

Bij een dergelijk grote installatie wordt er niet meer met forfait gewerkt. Je moet nu de daadwerkelijke omzet gaan berekenen. Maar misschien is dat wat je bedoelt?
ah ja sorry dat is wat ik bedoel, heb de formule van de belastingdienst gebruikt. maar de daadwerkelijke omzet mag je wel nog steeds schatten toch? Op basis van hoeveel je verwacht op te wekken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ICT_Farmer schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:33:
[...]

ah ja sorry dat is wat ik bedoel, heb de formule van de belastingdienst gebruikt. maar de daadwerkelijke omzet mag je wel nog steeds schatten toch? Op basis van hoeveel je verwacht op te wekken etc.
ja dat klopt idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
JeroenE schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:56:
@MikeyMan ...

De "makkelijkste" manier om toch BTW terug te krijgen is om een tweede aanvraag te doen op naam van je partner (die er dan wel moet zijn etc).

...
Moet de naam van het contract bij de energieleverancier dan ook eerst aangepast worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

BounceMeister schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:30:
[...]

Moet de naam van het contract bij de energieleverancier dan ook eerst aangepast worden?
Ja, dat staat ook expliciet als eis op de site van de BLD.

Pagina: 1 ... 26 ... 41 Laatste