Gebruik dan het forfait als dat goedkoper en simpeler is.Krilo_89 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 07:26:
[...]
Ja precies. Maar zoals ik in mijn eerdere comment aangeef, is aangifte doen behoorlijk duurder duurder dan het forfait.
Ik kan de opbrengst van mijn zonnepanelen 100 keer lager zetten, maar betaal nog steeds meer. Met de opbrengst kan ik sjoemelen, maar mijn verbruik bij Engie niet. Ik heb immers meterstanden doorgegeven.
Het is mij niet helemaal duidelijk, dus vandaar de vraag:
Als ik nou alleen de panelen + omvormer koop en dus niet het montage materiaal, kom ik dan in aanmerking van 0% btw?
Als ik nou alleen de panelen + omvormer koop en dus niet het montage materiaal, kom ik dan in aanmerking van 0% btw?
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
@PASware Lees eens vanaf deze post:
DIY schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:15:
[...]
De shops hoeven gewoon geen btw in rekening te brengen als het bedoelt is voor een zonnesysteem.
[ Voor 3% gewijzigd door DIY op 09-03-2024 20:17 ]
Zou iemand mij kunnen helpen:)
Situatie;
- nieuw Koophuis overdracht juni 2024
- samenlevingscontract met mijn vrouw.
- Beide in loondienst
- Vrouw heeft actief KVK nummer (ooit ingeschreven bij KvK voor webshop maar buiten de lasten zoals bijv. Hosting heeft hier nooit inkomsten of sales op plaats gevonden gezien webshop niet actief is geweest)
Note; zelf hebben we op bestaande woning in 2019 zonnepanelen laten plaatsen.
Als we nu zonnepanelen kopen, komen we dan in aanmerking voor geen BTW of hoe moeten we hier mee omgaan?
We willen wss iets van 40 panelen x 435wp gaan leggen.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Situatie;
- Beide in loondienst
- Vrouw heeft actief KVK nummer (ooit ingeschreven bij KvK voor webshop maar buiten de lasten zoals bijv. Hosting heeft hier nooit inkomsten of sales op plaats gevonden gezien webshop niet actief is geweest)
Als we nu zonnepanelen kopen, komen we dan in aanmerking voor geen BTW of hoe moeten we hier mee omgaan?
- Als je zelf geen eenmanszaak/vof hebt; geen probleem, wel zorgen dat factuur panelen en energie contract op jouw naam staat ivm korBaBoK schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:19:
Situatie;
- Beide in loondienst
- Als aanvulling op bovenstaande; vrouwlief kan (of zit misschien) ook nu al in de KOR gezien de webshop situatie. Dan maakt het sowieso niet uit.
- woonbestemming van lever/montage adres van de panelen is leidend voor levering met 0%
It's time to play the music, it's time to light the lights
Zet de factuur van energie op jou naam.BaBoK schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:19:
Situatie;
- Beide in loondienst
Blijft onder de 15000Wp.
Tussen de 14001 en 15000Wp is het forfait bedrag 300 euro bij de jaarlijkse aangifte.
Thanks @Willempie27 @big bang !
Willempie27 schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:40:
[...]
Zet de factuur van energie op jou naam.
Blijft onder de 15000Wp.
Tussen de 14001 en 15000Wp is het forfait bedrag 300 euro bij de jaarlijkse aangifte.
En zie hier voor de bron
Batilan, je bron klopt niet, bij je bron gaat het om geïntegreerde zonnepanelen en dat is hier niet het geval.
Ongelukkig van de belastingdienst dat ze het voorbeeld met geintegreerde zonnepanelen geven maar het forfait is gelijk.Peeters1 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 23:05:
[...]
Batilan, je bron klopt niet, bij je bron gaat het om geïntegreerde zonnepanelen en dat is hier niet het geval.
Forfait voor geïntegreerde zonnepanelen met 0% btw of niet-geïntegreerde zonnepanelen met 0% of 21% btw
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Precies, als je snelleest zou je de tekst kunnen missenArjoK schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:39:
[...]
Ongelukkig van de belastingdienst dat ze het voorbeeld met geintegreerde zonnepanelen geven maar het forfait is gelijk.
[...]
maar er staat toch echt dat het ook gaat om niet-geïntegreerde zonnepanelen.
Ik draag voor uit andermans werk / quote:
"Ik heb geïntegreerde zonnepanelen met 0% btw gekocht of niet-geïntegreerde zonnepanelen met 0% of 21% btw gekocht en doe aangifte met het forfait"
Nee, het forfait is verschillend.ArjoK schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:39:
[...]
Ongelukkig van de belastingdienst dat ze het voorbeeld met geintegreerde zonnepanelen geven maar het forfait is gelijk.
[...]
Weet iemand of BTW ook 0% is voor een complete zonne-energie systeem tijdens de douaneaangifte ?
- Aanschaf binnen NL: sinds 1 Jan 2023, een ondernemer of installateur hoeft geen BTW aan een groothandel van zonnepaneel te betalen, als het op een woning geïnstalleerd zal worden, (zie foto's als bijlage), het is dus ook logisch dat de groothandel en importeurs ook geen BTW moeten betalen ?
- Tijdens de douaneaangifte, heeft een zonnepaneel de code 8541430000: dit https://tarief.douane.nl/...cc=8541430000&cu=EUR&l=nl zegt dat het ook 0% bij zonnepanelen,
- Tijdens de douaneaangifte, zijn er ook andere onderdelen van dit systeem die vaak zijn 0% van douanerecht, klopt het ook voor de BTW ? : 7610909092 voor montage set, 8536901000 voor de MC4 connector, 8504 40 85 90 voor de omvormer (DC naar AC), 8544499100 voor de kabels
https://lessgrey.eu/en/zo...anciers-en-installateurs/
https://solarmagazine.nl/...leveren-aan-installateurs
https://ondernemersplein....oor-uw-bedrijf-of-woning/
- Aanschaf binnen NL: sinds 1 Jan 2023, een ondernemer of installateur hoeft geen BTW aan een groothandel van zonnepaneel te betalen, als het op een woning geïnstalleerd zal worden, (zie foto's als bijlage), het is dus ook logisch dat de groothandel en importeurs ook geen BTW moeten betalen ?
- Tijdens de douaneaangifte, heeft een zonnepaneel de code 8541430000: dit https://tarief.douane.nl/...cc=8541430000&cu=EUR&l=nl zegt dat het ook 0% bij zonnepanelen,
- Tijdens de douaneaangifte, zijn er ook andere onderdelen van dit systeem die vaak zijn 0% van douanerecht, klopt het ook voor de BTW ? : 7610909092 voor montage set, 8536901000 voor de MC4 connector, 8504 40 85 90 voor de omvormer (DC naar AC), 8544499100 voor de kabels
https://lessgrey.eu/en/zo...anciers-en-installateurs/
https://solarmagazine.nl/...leveren-aan-installateurs
https://ondernemersplein....oor-uw-bedrijf-of-woning/
Importeur werkt vaak met een verleggingsregeling en importeert daarmee altijd met 0% BTW (ook als het BTW plichtige spullen betreffen), later wordt dat verrekend in de aangifte met geheven BTW op verkochte goederen.
Check check dubbelcheck
Mijn vrouw is ingeschreven als onderneemster in de KOR toen wij zonnepanelen aanschaften.
(hoop dat dit de juiste omschrijving is)
Nu gaat ze ook als ZZP'er aan de slag voor slechts enkele uren per maand.
De omzet gaat per jaar nog steeds niet boven het KOR-normbedrag uitkomen = € 20.000.
Nu heeft ze zich na inschrijving bij de KvK ook wederom aangemeld bij de belastingdienst.
Daarop kregen we dit schrijven.
:strip_exif()/f/image/NrslseikvXxx493DaImsPxNX.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals ik het begrijp en gelezen heb, is er niks aan de hand.
Ze hoeft zich toch niet af te melden voor de KOR?
Zoals ik het nu begrijp, blijft ze gewoon in de KOR en stuurt facturen met daarop de vermelding 'vrijgesteld van BTW'.
Alleen zorgen dat ze niet teveel omzet maakt.
Mijn vrouw is ingeschreven als onderneemster in de KOR toen wij zonnepanelen aanschaften.
De omzet gaat per jaar nog steeds niet boven het KOR-normbedrag uitkomen = € 20.000.
Nu heeft ze zich na inschrijving bij de KvK ook wederom aangemeld bij de belastingdienst.
:strip_exif()/f/image/NrslseikvXxx493DaImsPxNX.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals ik het nu begrijp, blijft ze gewoon in de KOR en stuurt facturen met daarop de vermelding 'vrijgesteld van BTW'.
Let er wel op dat je vrouw van zakelijke inkoopfacturen de btw ook niet in aftrek mag brengenRzaan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:22:
Check check dubbelcheck
[Afbeelding]
Verwijderd
[ Voor 77% gewijzigd door defusion op 13-05-2024 19:24 . Reden: Verkeerd gelezen ]
Correct!Rzaan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:22:
Vraag:
Bron belastingdienst: "Als uw zonnepanelen meer dan 15.000 Wattpiek opwekken, kunt u geen forfait toepassen en moet u de btw zelf berekenen."
Situatie:
24x 440wp panelen voorzijde woning met een eigen omvormer (Zuid Oost)
17x 440wp panelen achterzijde woning met een eigen omvormer (Noord West)
Qua opwek verwacht ik ondanks de 2 omvormers nooit boven de 15wp te komen.
Maar geld nu het totaal aantal zonnepalen wat de belastingdienst telt voor de 15.000wp of gaat dit om de maximale capaciteit van de omvormer?
Indien 1 dan moet ik volgens mij minder zonnepanelen plaatsen?
Bron belastingdienst: "Als uw zonnepanelen meer dan 15.000 Wattpiek opwekken, kunt u geen forfait toepassen en moet u de btw zelf berekenen."
Situatie:
24x 440wp panelen voorzijde woning met een eigen omvormer (Zuid Oost)
17x 440wp panelen achterzijde woning met een eigen omvormer (Noord West)
Qua opwek verwacht ik ondanks de 2 omvormers nooit boven de 15wp te komen.
Maar geld nu het totaal aantal zonnepalen wat de belastingdienst telt voor de 15.000wp of gaat dit om de maximale capaciteit van de omvormer?
Waarom wil je kosten wat kost onder het forfait vallen? Ben je al ondernemer voor de btw en is de KOR voor jou niet van toepassing? Kun je het energiecontract en de panelen nog op naam van een partner zetten?BaBoK schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:56:
.
[ Voor 100% gewijzigd door BaBoK op 29-05-2024 17:41 ]
Kan iemand mij helpen?
Als ik zonnepanelen bij een elektrotechnische groothandel in Nederland koop als consument (via mijn werkgever) en voor de elektrotechnische groothandel is het aflever als factuuradres "contant debiteuren" en betaal ik 21%btw bij het afrekenen.
Kan ik zorgen dat ik de betaalde BTW terugkrijg en zoja hoe?
Als ik zonnepanelen bij een elektrotechnische groothandel in Nederland koop als consument (via mijn werkgever) en voor de elektrotechnische groothandel is het aflever als factuuradres "contant debiteuren" en betaal ik 21%btw bij het afrekenen.
Een groothandel is niet gewoon om 0% te rekenen aan particulieren, dat kan een probleem vormen. Maar het is je werkgever, je kunt ze vragen een 0% tarief te hanteren als de panelen daadwerkelijk voor in en om een woning/vakantiehuis zijn. Lever een verklaring in dat dat inderdaad het doel is en neem een uitdraai mee van de Belastingdienst over het 0% tarief dat nu geldt.BaBoK schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:42:
Ga dus gewoon rechtstreeks naar een boekhouder met verstand van BTW en vraag of ze dat voor je kunnen regelen. Dat is de correcte en verreweg makkelijkste methode.
Afgedragen BTW mag je in principe alleen terugvragen bij de Belastingdienst als je (nog) niet in de KOR zit en je een BTW nummer hebt.
Als je daaraan denkt: heb je een BTW nummer en doe je BTW aangifte? Per wanneer zit/kom je in de KOR?
Een vraag over het KOR.
Ik heb in 2018 me aangemeld bij de belastingdienst als kleine ondernemer omdat ik zonnepanelen kreeg op ons dak. Na ca. een half jaar me ook weer met succes afgemeld omdat ik aan de voorwaarden voldeed omdat te doen.
De afgelopen week hebben we een nieuwe set van panelen laten bijplaatsen.
Kom niet boven de 15000 WP uit en de teruglevering op jaarbasis is nu ca, 6500kWh en dit gaat met ca. 2500kWh omhoog.
Moet ik me weer aanmelden bij het KOR of hoef ik niets te doen?
Ik heb me destijds in 2018 ook aangemeld op energieleveren.nl site dat ik teruglever.
Moet ik nu aangeven dat ik in het totaal meer terug kan leveren?
De maximale piek hoeveelheid zal niet of nauwelijks omhoog gaan want de panelen die ik heb gelgd liggen op het NO en wat ik al had op het ZW deel van het dak. Pak nu met de uitbreiding voornamelijk de ochtend zon erbij.
Ik heb in 2018 me aangemeld bij de belastingdienst als kleine ondernemer omdat ik zonnepanelen kreeg op ons dak. Na ca. een half jaar me ook weer met succes afgemeld omdat ik aan de voorwaarden voldeed omdat te doen.
Kom niet boven de 15000 WP uit en de teruglevering op jaarbasis is nu ca, 6500kWh en dit gaat met ca. 2500kWh omhoog.
Ik heb me destijds in 2018 ook aangemeld op energieleveren.nl site dat ik teruglever.
De maximale piek hoeveelheid zal niet of nauwelijks omhoog gaan want de panelen die ik heb gelgd liggen op het NO en wat ik al had op het ZW deel van het dak. Pak nu met de uitbreiding voornamelijk de ochtend zon erbij.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Ik begrijp niet helemaal wat schrijft...Wimhaw schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:24:
Een vraag over het KOR.
Je schrijft dat je in 2018 succesvol hebt afgemeld voor de KOR.... Ik heb zo het vermoeden dat je hier bedoelt dat je na inschrijving als ondernemer voor de btw, je je hebt aangemeld voor de KOR. Immers in de KOR kan je geen btw aftrekken en hoef ke geen btw af te dragen. Maak je geen gebruik van de KOR dan ben je btw plichtig en moet je de btw over je opwek (of het forfait) afdragen.
Wat je in iedergeval moet doen is je wijziging/uitbreiding van je installatie registreren op energieleveren.nl.
Afhankelijk van je omzet van je zonnestroom mag je niet meer in de KOR.
Omzet = eigengebruik * leveringstarief(incl EB, maar excl. btw) + saldering * leveringstarief(incl EB, maar excl. btw) + vergoeding teruglevering (bij overschot)
Zonnepanelen en Kleineondernemersregelong (KOR)
Wat als ik meer dan € 20.000 omzet krijg als ik in de KOR zit?
Vanaf de verkoop waarmee je omzet in een kalenderjaar boven de € 20.000 grens komt, vervalt je deelname aan de KOR. Je moet weer btw rekenen aan je klanten, hebt weer recht op voorbelasting en je moet ook weer btw-aangifte doen. Je moet dat aan de Belastingdienst doorgeven met dit afmeldformulier. Als je uit de KOR gaat, kun je minimaal 3 jaar niet meer deelnemen aan de KOR.
[ Voor 4% gewijzigd door ArjoK op 03-07-2024 10:13 ]
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Je zit nog in de KOR neem ik aan, daar heb je als het goed is bericht over ontvangen destijds. Dat verandert alleen als jij of de Belastingdienst daar iets aan verandert.Wimhaw schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:24:
Dat wil men inderdaad weten bij netbeheerders. Je kan ze ook bellen.Ik heb me destijds in 2018 ook aangemeld op energieleveren.nl site dat ik teruglever.
Ik ben geen kleine ondernemer meer, omdat ik aangetoont heb dat ik geen forfait meer hoefde te betalen. Was destijds een regeling dat je dit weer kunt opzeggen en daar heb ik ook gebruik van gemaakt.ArjoK schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:48:
[...]
Maak je geen gebruik van de KOR dan ben je btw plichtig en moet je de btw over je opwek (of het forfait) afdragen.
Wat je in iedergeval moet doen is je wijziging/uitbreiding van je installatie registreren op energieleveren.nl.
[...]
En dat van energieleveren ga ik inderdaad aanpassen.
Bedankt!
@Wimhaw Ik vermoed dat je je vergist in wat de KOR is.
KOR is een regeling voor kleine ondernemers, die hoeven dan geen BTW aangifte meer te doen. Mensen die energie opwekken zijn per definitie ondernemers voor de BTW. De KOR is een vrijstelling voor het doen van aangifte van BTW. Daar kun je in komen op eigen aanvraag of de Belastingdienst kan er voor kiezen.
Aangezien aangifte doen van BTW geld kost, willen energieopwekkers doorgaans deelnemen aan de KOR. Ik denk dat je aangifte hebt gedaan van de zonnepanelen en daarna de KOR bent ingegaan.
Er zijn overigens wel redenen om uit de KOR te gaan, bijvoorbeeld als je een eigen bedrijf bent begonnen en BTW wil kunnen terugvorderen. Dan moet je BTW afdragen over de opwek.
KOR is een regeling voor kleine ondernemers, die hoeven dan geen BTW aangifte meer te doen. Mensen die energie opwekken zijn per definitie ondernemers voor de BTW. De KOR is een vrijstelling voor het doen van aangifte van BTW. Daar kun je in komen op eigen aanvraag of de Belastingdienst kan er voor kiezen.
Aangezien aangifte doen van BTW geld kost, willen energieopwekkers doorgaans deelnemen aan de KOR. Ik denk dat je aangifte hebt gedaan van de zonnepanelen en daarna de KOR bent ingegaan.
Er zijn overigens wel redenen om uit de KOR te gaan, bijvoorbeeld als je een eigen bedrijf bent begonnen en BTW wil kunnen terugvorderen. Dan moet je BTW afdragen over de opwek.
@mrmrmr In princiepe heb je als ik het nu zou doen volledig gelijk, maar in 2018 was deze regeling toch net wat anders, want de huidige KOR regeling bestond toen nog niet..
KOR is pas in 2020 gestart en daarvoor had je een andere regeleing.
In 2018 moest je als panelen bezitter aanmelden als kleine ondernemer en aanvraag doen voor vrijstelling van BTW en als dat gehonereerd was kon je je kleine ondernemerschap opzeggen.
En dat heb ik destijds ook zogedaan.
EDIT: Heb het een klein beetje aangepast. Huidige KOR regeling bestond toen nog niet!
KOR bestond wel maar die was eigenlijk ergens anders voor bedoeld.
KOR is pas in 2020 gestart en daarvoor had je een andere regeleing.
In 2018 moest je als panelen bezitter aanmelden als kleine ondernemer en aanvraag doen voor vrijstelling van BTW en als dat gehonereerd was kon je je kleine ondernemerschap opzeggen.
En dat heb ik destijds ook zogedaan.
EDIT: Heb het een klein beetje aangepast. Huidige KOR regeling bestond toen nog niet!
KOR bestond wel maar die was eigenlijk ergens anders voor bedoeld.
[ Voor 17% gewijzigd door Wimhaw op 03-07-2024 12:18 ]
@Wimhaw .. De KOR bestaat al veel langer.....
Ik denk dat @Wimhaw wellicht bedoelt dat de KOR-mogelijkheid voor zonnepanelen-bezitters nog niet bestond.
Over de regeling destijds weet ik niets. Maar er moeten toch meer mensen zijn die in die tijd dan hetzelfde gedaan zouden hebben....
Het was in 2015 al het geval voor zonnepaneeleigenaren (eigen ervaring)
Het was even zoeken...
Op 08-11-2013 heeft de Belastingdienst bekend gemaakt dat het voor particulieren mogelijk is om de BTW op zonnepanelen terug te vragen
Sindsdien dus ook de KOR mogelijkheid voor particuliere zonnepanelen-bezitters
Het was even zoeken...
Op 08-11-2013 heeft de Belastingdienst bekend gemaakt dat het voor particulieren mogelijk is om de BTW op zonnepanelen terug te vragen
Sindsdien dus ook de KOR mogelijkheid voor particuliere zonnepanelen-bezitters
De reden waarom zonnepaneelbezitters werden gezien als ondernemers voor de BTW is een uitspraak van de rechter in Oostenrijk in 2013: Fuchs (C-219/12). Sindsdien is iedere zonnepaneelbezitter ondernemer voor de BTW. Als je geen BTW terugvroeg beschouwde de Belastingdienst je als iemand die deelnam aan de KOR. Dus je hoefde niets te doen als je geen BTW wilde terugvragen en de Belastingdienst zelf deed ook niets.
Als je wel BTW terugvroeg kon je daarna in de KOR. Soms werd dat automatisch al gedaan door de Belastingdienst en je kon het ook soms al aangeven op een zonnepanelenopgaafformulier. Daarvan verschenen er diverse versies in de loop der jaren. De procedures zijn steeds een beetje gewijzigd.
De kleine ondernemingsregeling (KOR) is tientallen jaren oud. Dat is een algemene regeling voor ondernemers. In 2020 is er wel een wijziging geweest van de inhoud van de KOR. Eerder was de basis de BTW (afdracht < €1883) en sinds 2020 was de omzet (< € 20.000) leidend. Er zijn wel meer wijzigingen in de regeling geweest, maar het idee bleef hetzelfde.
Als je wel BTW terugvroeg kon je daarna in de KOR. Soms werd dat automatisch al gedaan door de Belastingdienst en je kon het ook soms al aangeven op een zonnepanelenopgaafformulier. Daarvan verschenen er diverse versies in de loop der jaren. De procedures zijn steeds een beetje gewijzigd.
De kleine ondernemingsregeling (KOR) is tientallen jaren oud. Dat is een algemene regeling voor ondernemers. In 2020 is er wel een wijziging geweest van de inhoud van de KOR. Eerder was de basis de BTW (afdracht < €1883) en sinds 2020 was de omzet (< € 20.000) leidend. Er zijn wel meer wijzigingen in de regeling geweest, maar het idee bleef hetzelfde.
De essentie is dus dat als je niet in de KOR zit je BTW aangifte moet doen (per maand / kwartaal) en afdracht betalen over al je opwek (dus ook wat je direct zelf verbruikt)
Niet echt on-topic, maar wat ik me wel afvraag is waarom je je PV nog gaat uitbreiden bij een dergelijk overschot. Je levert nu al 6500kWh terug en gaat nog eens 2500kWh omhoog. Totaal dus 9000kWh teruglevering? Je hebt nog een contract zonder terugleverboetes en met goede terugleververgoeding voor enkele jaren? Of wil je graag bijdragen aan meer zonneenergie op de randen van de dag (in dit geval in de ochtend) voor het algemeen / milieu belang? Met de terugleverboetes nu, en na het afschaffen van salderingsregeling waarschijnlijk zeer bescheiden terugleververgoedingen zal de terugverdientijd behoorlijk oplopen? Of wil je enkele EV's aanschaffen, of heb je heel voordelig panelen en omvormer op de kop kunnen tikken, of....Wimhaw schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:24:
:
:
Misschien meer een onderwerp voor de duurzame kroeg, maar vraag me altijd af wat de motivaties achter bepaalde keuzes zijn
Heb een Warmtepomp ca. 3500kWh per jaar en krijg binnenkort eind september/begin oktober een zakelijke EV . 6000/7000kWh op jaarbasis is op dit moment een verwachting. Moeten we nog ondervinden en dus meten. Hierbij komt nog het standaard stroomverbruik bij van het huis. Bij elkaar verwachten we ruim 13000kWh te gaan gebruiken.Batilan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:56:
[...]
Niet echt on-topic, maar wat ik me wel afvraag is waarom je je PV nog gaat uitbreiden bij een dergelijk overschot. Je levert nu al 6500kWh terug en gaat nog eens 2500kWh omhoog. Totaal dus 9000kWh teruglevering? Je hebt nog een contract zonder terugleverboetes en met goede terugleververgoeding voor enkele jaren? Of wil je graag bijdragen aan meer zonneenergie op de randen van de dag (in dit geval in de ochtend) voor het algemeen / milieu belang? Met de terugleverboetes nu, en na het afschaffen van salderingsregeling waarschijnlijk zeer bescheiden terugleververgoedingen zal de terugverdientijd behoorlijk oplopen? Of wil je enkele EV's aanschaffen, of heb je heel voordelig panelen en omvormer op de kop kunnen tikken, of....
Misschien meer een onderwerp voor de duurzame kroeg, maar vraag me altijd af wat de motivaties achter bepaalde keuzes zijn(en ik zie geen posts van je in het PV forum
)
Werkgever geeft verder aan om zo veel mogelijk thuis te laden ivm kosten en de auto moet daarom ook
als eis minimaal een WLTP van 400km hebben om gemiddeld per dag maximaal 300km te rijden. Zoveel gaan we niet rijden met de ID7 Tourer. Een paar keer per week halen we dat wel. De laadpaalkosten zijn helaas wel voor ons en niet van de werkgever.
Betekend wel dat we gewoon de standaard stroomkostenterugkrijgen per kWh van zo'n €0.30 als we de auto met de panelen gaan laden en niet de schamele €0.05 cent die we normaal zouden krijgen voor het overschot van de energie maatschappij.
Tot augustus 2025 kunnen we sowieso volledig terug salderen zonder extra kosten. Voor ons is het op deze wijze extra snel terugverdienen van de nieuwe set panelen. De bestaande panelen zijn al volledig terugverdiend en de nieuwe hebben we binnen een aantal jaren later snel terugverdiend.
In ons geval een Win/Win situatie. Beide, werkgever minder kosten voor energie t.ov commerciele laadpalen en wij krijgen wat geld om de laadpaal en de extra panelen snel terug te verdienen.
Ik klaag niet!!!
Haha, zou ik ook niet doen, snap nu wel de motivatie, Thx
Hallo,
Ik ga zelf zonnepanelen plaatsen, koop de apparatuur in op solarngr.nl, deze rekenen gewoon overal btw over. Hoe moet ik deze nu terugvragen? Ik ben ondernemer voor de BTW als zzp'er en heb een kvk nummer. (val niet onder de kor).
moet ik het volgens deze methode doen: https://www.belastingdien...en-btw-voorbeeldaangiften
Ik vind het maar lastig omdat overal staat dat er 0 % gerekend wordt, maar dat geld bij veel sites niet als je de apparatuur koopt.
Bestemming is woonhuis dus prive.
Ik ga zelf zonnepanelen plaatsen, koop de apparatuur in op solarngr.nl, deze rekenen gewoon overal btw over. Hoe moet ik deze nu terugvragen? Ik ben ondernemer voor de BTW als zzp'er en heb een kvk nummer. (val niet onder de kor).
moet ik het volgens deze methode doen: https://www.belastingdien...en-btw-voorbeeldaangiften
Ik vind het maar lastig omdat overal staat dat er 0 % gerekend wordt, maar dat geld bij veel sites niet als je de apparatuur koopt.
Bestemming is woonhuis dus prive.
@jaricool kort antwoord: JA
Dze situatie als ZZPér geeft je wel het nadeel dat je de btw over opwek (of makkelijker forfait) wel elk jaar met een van je (kwartaal)aangiften moet opgeven en dus tot in lengte van dagen btw aan het afdragen bent.
Heb je een partner die geen ZZP'er is, dan is het financieel gunstiger om energiecontract en aanschaf panelen door je partner te laten doen (naam op facturen) dan kan deze na eventuele btw teruggave zich aanmelden voor de KOR en hoeft er voor de opwek geen btw afdracht meer te worden gedaan..
Dze situatie als ZZPér geeft je wel het nadeel dat je de btw over opwek (of makkelijker forfait) wel elk jaar met een van je (kwartaal)aangiften moet opgeven en dus tot in lengte van dagen btw aan het afdragen bent.
Heb je een partner die geen ZZP'er is, dan is het financieel gunstiger om energiecontract en aanschaf panelen door je partner te laten doen (naam op facturen) dan kan deze na eventuele btw teruggave zich aanmelden voor de KOR en hoeft er voor de opwek geen btw afdracht meer te worden gedaan..
Wat een rare situatie, dus als ik zelf de zonnepanelen wil leggen ben ik altijd verplicht om met deze rare situatie van doen te hebben kwa btw met terugleveren indien ik geen btw over de zonnepanelen+omvormers wil betalen. En als ik de panelen laat leggen krijg ik wel mooi een 0 % tarief en niet deze rare situatie?
Waarom is dit zo raar geregeld..
Helaas op dit moment geen partner, dus zal het toch zelf moeten regelen haha.
Op den duur niet
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
De verkoper is degene die dit administratief met 0% kan verkopen. Vraag het ze eens?
Anders kun je nog creatief doen en ze zakelijk inkopen, BTW verrekenen, en aan jezelf particulier verkopen met 0% BTW.
Dat gezegd hebbende, als je BTW-aangifte doet, moet je sowieso BTW betalen over de opwek, of je ze nu met 0% of 21% BTW hebt gekocht maakt niet uit.
https://www.belastingdien...nt/zonnepanelen-nultarief
en dan: "Ik ben zzp'er of heb een eenmanszaak en doe btw-aangifte"
Je kunt dan wel het forfait toepassen als je onder de 15kwp blijft
Anders kun je nog creatief doen en ze zakelijk inkopen, BTW verrekenen, en aan jezelf particulier verkopen met 0% BTW.
Dat gezegd hebbende, als je BTW-aangifte doet, moet je sowieso BTW betalen over de opwek, of je ze nu met 0% of 21% BTW hebt gekocht maakt niet uit.
[ Voor 5% gewijzigd door defusion op 23-07-2024 20:55 ]
Die rare situatie heet ondernemerschap. Je produceert en gebruikt/verkoopt, daarover is btw verschuldigd. Kleine ondernemers kunnen in de KOR en mogen vanaf dat moment geen btw meer in rekening brengen en kunnen dan ook geen btw terugvragen. Voor de lastenverlichting bij de belastingdienst en het makkelijker te maken voor Jan en allerman hoeft de huidige nieuwe paneelbezitter zich niet meer te melden bij de belastingdienst (als ondernemer voor de btw) door het btw tarief op panelen en benodigdheden op nul te stellen en als uitgangspunt te nemen dat de hij/zij direct onder de KOR valt.jaricool schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:04:
Wat een rare situatie, dus als ik zelf de zonnepanelen wil leggen ben ik altijd verplicht om met deze rare situatie van doen te hebben kwa btw met terugleveren indien ik geen btw over de zonnepanelen+omvormers wil betalen. En als ik de panelen laat leggen krijg ik wel mooi een 0 % tarief en niet deze rare situatie?
Hier heb jij als ZZP'er (ondernemeer) niets aan, jij bent btw plichtig.
Er is een constructie waarmee je de panelen buiten je huidige ondernemerschap kan zetten, daarvoor moet je even graven in dit topic.
Je moet maar even rekenen of het forfait wel gunsiger is dan zelf berekenen obv werkelijke opwek, directverbruik en teruglevering.defusion schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:54:
De verkoper is degene die dit administratief met 0% kan verkopen. Vraag het ze eens?
Heb je een contract met lage tarieven, een dymaisch contract, geen optimale ligging van de panelen (per jaar ca < 800 kWh/kWp) dan kan het zo een paar tientjes schelen (als het je sport is om zo in mogelijk te betalen).
Dat roept natuurlijk de vraag op, mag je bij dat zelf berekenen de terugleverkosten er af halen?ArjoK schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:58:
[...]
Je moet maar even rekenen of het forfait wel gunsiger is dan zelf berekenen obv werkelijke opwek, directverbruik en teruglevering.
Heb je een contract met lage tarieven, een dymaisch contract, geen optimale ligging van de panelen (per jaar ca < 800 kWh/kWp) dan kan het zo een paar tientjes schelen (als het je sport is om zo in mogelijk te betalen).
Ik vind het helemaal niet logisch, de 0 procent btw over zonnepanelen heeft niks met ondernemen te maken, dat is een stimulans vanuit de overheid voor particulieren om zonnepanelen te kopen. Ik koop de zonnepanelen in de hoedanigheid als particulier en niet bedrijfmatig. Ik ben niet aan het ondernemen met de zonnepanelen en ze vallen ook niet onder het bedrijfvermogen. Heel rare situatie dit, dat om de btw terug te vragen in gevallen waarin de verkoper diet niet doet, je deze wel kan terugvragen, maar ineens over het opwekken ook moet betalen...
Maarja blijkbaar is het zo, deze optie heeft dan ook geen nut:
Want zelfs al laat ik de panelen door en partij leggen die 0 % btw rekent, zou je btw moeten betalen over het opgewekte verbruik.
Maar even serieus he, ik denk niet dat er meer dan een paar procent van de ondernemers met zonnepanelen op hun prive huis, over de opgewekte stroom btw betalen... Het is maar een rare regeling, die bij niet veel mensen bekent is hoor.
EDIT: Ik kan het trouwens bijna niet geloven btw betalen over opwekken, over de stroom die ik inkoop namelijk mag je de BTW niet aftrekken. Wat ook logisch is, die stroom gebruik je waarschijnlijk vooral meer voor je huishouden dan voor het ondernemen.
Maarja blijkbaar is het zo, deze optie heeft dan ook geen nut:
Want zelfs al laat ik de panelen door en partij leggen die 0 % btw rekent, zou je btw moeten betalen over het opgewekte verbruik.
Maar even serieus he, ik denk niet dat er meer dan een paar procent van de ondernemers met zonnepanelen op hun prive huis, over de opgewekte stroom btw betalen... Het is maar een rare regeling, die bij niet veel mensen bekent is hoor.
EDIT: Ik kan het trouwens bijna niet geloven btw betalen over opwekken, over de stroom die ik inkoop namelijk mag je de BTW niet aftrekken. Wat ook logisch is, die stroom gebruik je waarschijnlijk vooral meer voor je huishouden dan voor het ondernemen.
[ Voor 9% gewijzigd door jaricool op 24-07-2024 19:28 ]
@jaricool De Belastingdienst wilde hun werklast verlagen door verkopers 0% BTW te laten rekenen aan particulieren, zodat die niet meer BTW zouden terugvragen. Je kunt je wel voorstellen dat als je miljoenen BTW aanvragers (~2,6 miljoen) extra hebt, dat een behoorlijke last geeft wat voor de fiscus alleen maar de kosten verhoogd en de inkomsten nauwelijks. De Belastingdienst heeft er niet voor gekozen dat BTW aftrekbaar zou zijn, het is een gevolg van een uitspraak van de rechtbank in Oostenrijk in 2013, bekend als de Fuchs uitspraak.
Ik denk ook dat er tamelijk veel ondernemers zijn die 'vergeten' BTW af te dragen over de opbrengst. De BTW en de Belastingdienst kent veel meer vreemde BTW regels waar ondernemers niet direct aan zullen denken. Maar je bent er wel verantwoordelijk voor te houden (of anders: opgelegde fijne standaardbedragen voor correcties en hoge boetes). 'Ik wist het niet' is geen geldig verweer, dan had je maar informatie moeten inwinnen of een deskundige moeten inschakelen.
De Belastingdienst en het ministerie van Financien houden zo een hele bedrijfstak in stand, namelijk administratiekantoren. Persoonlijk vind ik dat geen goede zaak. Maar dat is een discussie voor een ander topic.
Ik denk ook dat er tamelijk veel ondernemers zijn die 'vergeten' BTW af te dragen over de opbrengst. De BTW en de Belastingdienst kent veel meer vreemde BTW regels waar ondernemers niet direct aan zullen denken. Maar je bent er wel verantwoordelijk voor te houden (of anders: opgelegde fijne standaardbedragen voor correcties en hoge boetes). 'Ik wist het niet' is geen geldig verweer, dan had je maar informatie moeten inwinnen of een deskundige moeten inschakelen.
De Belastingdienst en het ministerie van Financien houden zo een hele bedrijfstak in stand, namelijk administratiekantoren. Persoonlijk vind ik dat geen goede zaak. Maar dat is een discussie voor een ander topic.
Alle kosten tbv de energieproductie... het gaat enkel over btw dus alleen als je energieleverancier btw in rejening brengt over terugleverkosten. Denk niet dat dit het geval is. Maar goed je jaar-/eindafrekening bestuderen.big bang schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 07:43:
[...]
Dat roept natuurlijk de vraag op, mag je bij dat zelf berekenen de terugleverkosten er af halen?
Goedenavond. Alvast dank voor jullie informatieve bijdragen in dit forum. Vraagje. Ik ben particulier dus geen ondernemer. Ik heb dit jaar zelf zonnepanelen gelegd en alle materialen ingekocht bij diverse bedrijven. De zonnepanelen en direct daaraan gerelateerde producten kon ik met 0% btw kopen. Echter voor installatie materiaal zoals kabels groepenkast uitbreiding e.d. heb ik wel BTW betaald. Kan ik dit bedrag terug krijgen van de belastingdienst?
Uiteraard alleen het materiaal wat ik direct voor de zonnepanelen installatie nodig had.
Bijvoorbeeld zou ik me eerst kunnen aanmelden als ondernemer, dan de btw terug vragen en mij daarna voor de KOR aan melden, zodat ik geen BTW hoef af te dragen?
Uiteraard alleen het materiaal wat ik direct voor de zonnepanelen installatie nodig had.
Bijvoorbeeld zou ik me eerst kunnen aanmelden als ondernemer, dan de btw terug vragen en mij daarna voor de KOR aan melden, zodat ik geen BTW hoef af te dragen?
Je zult dan waarschijnlijk ook een stukje btw over opwek moeten betalen over de periode dat je wel btw plichtig bent.pieterdekam schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:03:
Goedenavond. Alvast dank voor jullie informatieve bijdragen in dit forum. Vraagje. Ik ben particulier dus geen ondernemer. Ik heb dit jaar zelf zonnepanelen gelegd en alle materialen ingekocht bij diverse bedrijven. De zonnepanelen en direct daaraan gerelateerde producten kon ik met 0% btw kopen. Echter voor installatie materiaal zoals kabels groepenkast uitbreiding e.d. heb ik wel BTW betaald. Kan ik dit bedrag terug krijgen van de belastingdienst?
Weet niet over welk bedrag we het hebben, maar ik denk dat het niet echt de moeite waard is.
Lijkt me niet snel het gedoe waard die het nu en mogelijk in de toekomst gaat veroorzaken (als je bv alsnog gaat ondernemen).
Hoeveel euro btw gaat het uberhaupt om?
Hoeveel euro btw gaat het uberhaupt om?
Waarschijnlijk inderdaad te veel gedoe voor een paar honderd euro.
Goedemorgen,
Ik heb in 2018 een set panelen aangeschaft en me aangemeld voor de KOR. In 2023 een tweede set aangeschaft maar nu met 0% btw door de nieuwe regels. Nu kreeg ik onderstaande brief die ongetwijfeld meer mensen hebben gehad.
Zoals ik het lees hoef ik niets te doen en blijf ik gewoon in de KOR. Maar zou ik me inmiddels al een keer af kunnen melden na alle wijzigingen? Stel dat ik in de toekomst een keer een bedrijf op wil richten kan ik volgens mij geen gebruik maken van de KOR omdat ik er al in zit toch?
Ik heb in 2018 een set panelen aangeschaft en me aangemeld voor de KOR. In 2023 een tweede set aangeschaft maar nu met 0% btw door de nieuwe regels. Nu kreeg ik onderstaande brief die ongetwijfeld meer mensen hebben gehad.
Zoals ik het lees hoef ik niets te doen en blijf ik gewoon in de KOR. Maar zou ik me inmiddels al een keer af kunnen melden na alle wijzigingen? Stel dat ik in de toekomst een keer een bedrijf op wil richten kan ik volgens mij geen gebruik maken van de KOR omdat ik er al in zit toch?
![]() | ![]() |
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Afmelden kn maar je bent vanaf dat moment btw plechtig en zal btw over je opwek moeten afdragen. Dat kan door te berekenen obv werkelijke opwek, diect verbruik, teruglevering en salsering of kies de makkelijke weg door jaarlijks het fordait te gebruiken.wheli schreef op donderdag 12 september 2024 @ 07:13:
Goedemorgen,
[Afbeelding] [Afbeelding]
Als je nog niet echt gaat ondernemen Ou ik me niet uitschrijven. Zodra je omzet hoger is dan 20.000 dan moet je je uitschrijven.
Ik zie dat er in 2025 wijzigingen in de KOR zijn. De verplichte 3 jaar vervalt, maar je kunt je na afmelden pas het volgende kalenderjaar plus een jaar, weer aanmelden.
https://www.belastingdien...en-kor-introductie-eu-kor
https://www.belastingdien...en-kor-introductie-eu-kor
Hier een petitie van vereniging eigen huis en de consumentenbond om zonnepanelen lonend te laten blijven!
https://www.eigenhuis.nl/...itie-zonnepanelen#petitie
https://www.eigenhuis.nl/...itie-zonnepanelen#petitie
Correcte link: https://www.eigenhuis.nl/verduurzamen/petitie-zonnepanelen
Signatures zijn voor boomers.
Ik twijfel een beetje of ik het juiste gedaan heb met de KOR mbt de panelen.
Ruim 4 jaar geleden een set zonnepanelen gelegd en om de belasting hierop terug te krijgen mijzelf aangemeld voor de KOR. Ondertussen is de oude set verwijderd en de KOR is opgezegd en wordt stop gezet per 1 Jan 2025 (was te laat met opzeggen).
Wel is er halverwege dit jaar een volledig nieuwe set gelegd (incl andere omvormer) waar dan ook geen btw over betaald is. Daarmee voldoe ik aan de volgende punten:
Ruim 4 jaar geleden een set zonnepanelen gelegd en om de belasting hierop terug te krijgen mijzelf aangemeld voor de KOR. Ondertussen is de oude set verwijderd en de KOR is opgezegd en wordt stop gezet per 1 Jan 2025 (was te laat met opzeggen).
Wel is er halverwege dit jaar een volledig nieuwe set gelegd (incl andere omvormer) waar dan ook geen btw over betaald is. Daarmee voldoe ik aan de volgende punten:
- De zonnepanelen zijn particulier eigendom.
- En het totale opwekvermogen van de zonnepanelen is niet hoger dan 15.000 Wattpiek.
- En je hebt geen andere ondernemersactiviteiten.
[ Voor 15% gewijzigd door 13art op 07-11-2024 20:43 ]
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
KOR gewoon laten doorlopen, dat is wat ervoor zorgt dat je geen BTW-aangifte hoeft te doen / geen BTW over de opwek hoeft te betalen.13art schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:39:
Ik twijfel een beetje of ik het juiste gedaan heb met de KOR mbt de panelen.
Wel is er halverwege dit jaar een volledig nieuwe set gelegd (incl andere omvormer) waar dan ook geen btw over betaald is. Daarmee voldoe ik aan de volgende punten:Is deelname aan de KOR dan wel of niet meer nodig? Dacht van niet omdat de btw regeling omtrent zonnepanelen is aangepast (BTW hoeft niet apart meer terug gevraagd te worden). Of heb ik dit mis en moet ik de KOR toch gewoon doorlopen? Of kan ik doorgaan met het plan dat ik had welke ik nog moet afronden door een brief naar het belastingkantoor te sturen met het verzoek mij als ondernemer te schrappen?
- De zonnepanelen zijn particulier eigendom.
- En het totale opwekvermogen van de zonnepanelen is niet hoger dan 15.000 Wattpiek.
- En je hebt geen andere ondernemersactiviteiten.
Voor nieuwe zonnepanelenbezitters is het alleen zo dat ze zich niet meer hoeven aan te melden voor de KOR, maar van rechtswege onder de KOR vallen als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Hmmm bijzonder dat de regeling anders is voor nieuwe panelenbezitters en zich dus nergens voor hoeven aan te melden, maar mensen die een oude installatie verwijderen en een volledig nieuwe installatie plaatsen onder de nieuwe regels die hierin nog wel verplichtingen hebben.defusion schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:47:
[...]
KOR gewoon laten doorlopen, dat is wat ervoor zorgt dat je geen BTW-aangifte hoeft te doen / geen BTW over de opwek hoeft te betalen.
Voor nieuwe zonnepanelenbezitters is het alleen zo dat ze zich niet meer hoeven aan te melden voor de KOR, maar van rechtswege onder de KOR vallen als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Waarom heb je dan wel verplichtingen?
Zolang jij je niet afmeldt voor de KOR, heb je niet meer verplichtingen dan volledig nieuwe panelenbezitters.
Of je bedoelt dat je je hebt afgemeld als ondernemer omdat je de zonnepanelen hebt weggedaan, en dan later opnieuw zonnepanelen aanschaft en weer ondernemer wordt? Dan val je denk ik formeel ook 'van rechtswege' onder de KOR.
Bij twijfel even navragen, of gewoon zelf aanmelden voor de zekerheid.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0045248/2021-07-23
"Dit besluit bevat een goedkeuring voor ondernemers met een jaaromzet van maximaal € 1.800 om de vrijstelling voor kleine ondernemers te mogen toepassen zonder dat zij hiervoor een melding hoeven te doen (vrijwillige registratiedrempel). Bij gebruikmaking van de goedkeuring geldt dat zij niet gebonden zijn aan een minimale toepassingsduur van de kleineondernemersregeling van drie jaar of aan een wederopzegging."
(je valt overigens onder de registratiedrempel zo lang je onder die 15000wp blijft, dan zit je onder de €1800 omzet volgens de logica van de belastingdienst)
Overigens melde je je vroeger ook niet aan voor de KOR om de belasting op de panelen terug te krijgen.
Sterker nog, je kunt geen BTW meer terugkrijgen nadat je onder de KOR valt.
Normaal is de systematiek dat je BTW kunt terugvragen over kosten, en moet betalen over opbrengst.
Je vroeg daarom éérst de BTW terug, en daarna melde je je aan voor de KOR, zodat je niet óók belasting moest betalen over de opwek.
Nu hoeft dat niet meer, je hebt niks om terug te vragen, dus kun je maar beter meteen onder de KOR vallen. En daar hoef je tegenwoordig niks meer voor te doen, je hoeft je niet ervoor aan te melden, maar valt er van rechtswege onder.
Samenvattend: die afmelding zo snel mogelijk ongedaan maken / zorgen/bevestigen dat je onder de KOR blijft vallen, en dus geen BTW-aangifte hoeft te doen.
KOR=vrijstelling van BTW-aangifte. Meldt je je bewust af, moet je BTW-aangifte doen. Je legt jezelf onnodig verplichtingen op.
Zolang jij je niet afmeldt voor de KOR, heb je niet meer verplichtingen dan volledig nieuwe panelenbezitters.
Of je bedoelt dat je je hebt afgemeld als ondernemer omdat je de zonnepanelen hebt weggedaan, en dan later opnieuw zonnepanelen aanschaft en weer ondernemer wordt? Dan val je denk ik formeel ook 'van rechtswege' onder de KOR.
Bij twijfel even navragen, of gewoon zelf aanmelden voor de zekerheid.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0045248/2021-07-23
"Dit besluit bevat een goedkeuring voor ondernemers met een jaaromzet van maximaal € 1.800 om de vrijstelling voor kleine ondernemers te mogen toepassen zonder dat zij hiervoor een melding hoeven te doen (vrijwillige registratiedrempel). Bij gebruikmaking van de goedkeuring geldt dat zij niet gebonden zijn aan een minimale toepassingsduur van de kleineondernemersregeling van drie jaar of aan een wederopzegging."
(je valt overigens onder de registratiedrempel zo lang je onder die 15000wp blijft, dan zit je onder de €1800 omzet volgens de logica van de belastingdienst)
Overigens melde je je vroeger ook niet aan voor de KOR om de belasting op de panelen terug te krijgen.
Sterker nog, je kunt geen BTW meer terugkrijgen nadat je onder de KOR valt.
Normaal is de systematiek dat je BTW kunt terugvragen over kosten, en moet betalen over opbrengst.
Je vroeg daarom éérst de BTW terug, en daarna melde je je aan voor de KOR, zodat je niet óók belasting moest betalen over de opwek.
Nu hoeft dat niet meer, je hebt niks om terug te vragen, dus kun je maar beter meteen onder de KOR vallen. En daar hoef je tegenwoordig niks meer voor te doen, je hoeft je niet ervoor aan te melden, maar valt er van rechtswege onder.
Samenvattend: die afmelding zo snel mogelijk ongedaan maken / zorgen/bevestigen dat je onder de KOR blijft vallen, en dus geen BTW-aangifte hoeft te doen.
KOR=vrijstelling van BTW-aangifte. Meldt je je bewust af, moet je BTW-aangifte doen. Je legt jezelf onnodig verplichtingen op.
[ Voor 9% gewijzigd door defusion op 07-11-2024 21:08 ]
Verplichting in de zin van verplicht mee doen met de KOR of anders verplicht BTW aangifte doen.defusion schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:58:
Waarom heb je dan wel verplichtingen?
De term 'van rechtswege' vind ik wat verwarrend merk ik.
Even een denkbeelde situatie schets:
Iemand koopt panelen dit jaar, daar wordt geen btw meer over betaald en iemand valt daarmee 'van rechtswege' onder de KOR en hoeft zich er daarom niet meer, zoals voorheen wel moest, apart aan te melden voor de KOR. Diezelfde persoon besluit in 2025 een thuisaccu aan te schaffen. Om de BTW daarop terug te krijgen moet diegene zich na het terugvragen van de BTW wel actief aanmelden voor de KOR.
Nu terug naar mijn eigen situatie. Daarmee zou het dus onmogelijk zijn om in 2025 een thuisaccu aan te schaffen en daar de btw van terug te krijgen, omdat ik 'vast' zit aan de KOR of ik moet ieder kwartaal aangifte willen gaan doen. Ondanks dat de zonnepanelen installatie die actueel gebruikt wordt net zo nieuw is als in de situatie schets.
Wellicht omdat ik het onvoldoende echt snap (dan lees ik graag terug waar mijn denkfout zit), maar dat voelt wat oneerlijk.
[ Voor 21% gewijzigd door 13art op 07-11-2024 21:38 ]
Klopt, je kunt zolang je onder de KOR valt geen BTW terugvragen over bijv. een thuisaccu.
Zodra je je afmeld kun je dat wel (onder bepaalde voorwaarden), maar moet je ook BTW betalen over je opbrengst.
Ik zie dat de BD er ook iets over heeft geschreven: https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw
In jouw situatie heb je al eens gebruik gemaakt van de KOR, dus moet je je bewust afmelden. Dat kan een keuze zijn om de BTW op de thuisaccu terug te krijgen.
Maar denk er dan wel aan dat je er een bepaalde tijd aan vast zit, want je komt na afmelding een tijdje niet meer in aanmerking voor de KOR. Zie ook BounceMeister in "Zonnepanelen en de btw" voor de regels per 1 januari 2025.
Kort samengevat zit je er tussen de 1 en 2 jaar aan vast.
Dat kost je het forfait van maximaal € 300 per jaar (bij 15000wp) + eventuele opbrengst van je accu.
(je kunt waarschijnlijk wel per jaar aangifte doen i.p.v. per kwartaal, maar dat is schrale troost vermoed ik
)
Een nieuwe panelenbezitter die 'van rechtswege', volgens de zojuist gelinkte pagina, onder de KOR valt heeft het beter, die kan zich zodra hij de thuisaccu wil aanschaffen aanmelden als ondernemer, BTW terugvragen, en dan sneller in de KOR komen, want heeft zich nooit 'afgemeld' en zit daardoor niet met een wachttijd, en hoeft dus minder lang BTW af te dragen over opbrengst.
Het is denk ik hopen op eenzelfde nul-tarief op thuisaccu's. Daar speelt nu eigenlijk mee wat tot enkele jaren geleden bij zonnepanelen speelde.
Daarbij was het ook dat zodra je de eerste panelen had liggen, je BTW had teruggevraagd, en in de KOR zat, dat je geen BTW kon terugkrijgen op nieuwe panelen. Want KOR.
Maar voor zover de accu voor privégebruik is (niet om te handelen in stroom), lijkt het erop dat je het sowieso niet terug kunt vragen.
Zodra je je afmeld kun je dat wel (onder bepaalde voorwaarden), maar moet je ook BTW betalen over je opbrengst.
Ik zie dat de BD er ook iets over heeft geschreven: https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw
In jouw situatie heb je al eens gebruik gemaakt van de KOR, dus moet je je bewust afmelden. Dat kan een keuze zijn om de BTW op de thuisaccu terug te krijgen.
Maar denk er dan wel aan dat je er een bepaalde tijd aan vast zit, want je komt na afmelding een tijdje niet meer in aanmerking voor de KOR. Zie ook BounceMeister in "Zonnepanelen en de btw" voor de regels per 1 januari 2025.
Dat kost je het forfait van maximaal € 300 per jaar (bij 15000wp) + eventuele opbrengst van je accu.
(je kunt waarschijnlijk wel per jaar aangifte doen i.p.v. per kwartaal, maar dat is schrale troost vermoed ik
Een nieuwe panelenbezitter die 'van rechtswege', volgens de zojuist gelinkte pagina, onder de KOR valt heeft het beter, die kan zich zodra hij de thuisaccu wil aanschaffen aanmelden als ondernemer, BTW terugvragen, en dan sneller in de KOR komen, want heeft zich nooit 'afgemeld' en zit daardoor niet met een wachttijd, en hoeft dus minder lang BTW af te dragen over opbrengst.
Het is denk ik hopen op eenzelfde nul-tarief op thuisaccu's. Daar speelt nu eigenlijk mee wat tot enkele jaren geleden bij zonnepanelen speelde.
Daarbij was het ook dat zodra je de eerste panelen had liggen, je BTW had teruggevraagd, en in de KOR zat, dat je geen BTW kon terugkrijgen op nieuwe panelen. Want KOR.
Maar voor zover de accu voor privégebruik is (niet om te handelen in stroom), lijkt het erop dat je het sowieso niet terug kunt vragen.
[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 07-11-2024 21:49 ]
Nu kan ik met de accu prima tot 2026 wachten dat is geen probleem.defusion schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:46:
Klopt, je kunt zolang je onder de KOR valt geen BTW terugvragen over bijv. een thuisaccu.
(je kunt waarschijnlijk wel per jaar aangifte doen i.p.v. per kwartaal, maar dat is schrale troost vermoed ik)
Wat ik alleen niet snap is waarom ik straks (wanneer ik de KOR afmelding niet annuleer) belasting moet gaan betalen over de opgewekte/verkochte energie van de nieuwe set panelen, wanneer ik mijzelf ook afmeld als ondernemer. Iemand die dezelfde set panelen dit jaar heeft gekocht als ikzelf heeft notabene ook geen btw nummer en staat niet te boek als ondernemer.
Maar goed ze kunnen het bij de belastingdienst ook niet leuker maken, maar makkelijker zou toch wel moeten kunnen
Dank in ieder geval voor je uitgebreide antwoorden
Als je panelen hebt en aangesloten bent op het net/levert aan het net, ben je voor de belastingdienst ondernemer (voor de omzetbelasting iig). Dan kun je je dus niet afmelden als ondernemer. Evt wel als je die weg doet of offgrid gebruikt.
Als ondernemer betaal je normaliter BTW.
Je valt als nieuwe bezitter alleen meestal automatisch/"van rechtswege" onder de KOR, vanwege de beperkte omzet/vastgesteld forfait. Dáár kun je je wel voor afmelden, waardoor je dus wel aan de gebruikelijke btw verplichtingen die je als ondernemer hebt moet voldoen.
Nee, is voor de gemiddelde zonnepanelenbezitter totaal niet te doorgronden
(Ik heb een juridische achtergrond, weliswaar met een andere specialisatie, dat helpt enigszins...)
Je valt als nieuwe bezitter alleen meestal automatisch/"van rechtswege" onder de KOR, vanwege de beperkte omzet/vastgesteld forfait. Dáár kun je je wel voor afmelden, waardoor je dus wel aan de gebruikelijke btw verplichtingen die je als ondernemer hebt moet voldoen.
(Ik heb een juridische achtergrond, weliswaar met een andere specialisatie, dat helpt enigszins...)
Duidelijk, ik ga dus vandaag maar even bellen met de belastingdienst.defusion schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:20:
Als je panelen hebt en aangesloten bent op het net/levert aan het net, ben je voor de belastingdienst ondernemer (voor de omzetbelasting iig). Dan kun je je dus niet afmelden als ondernemer. Evt wel als je die weg doet of offgrid gebruikt.
Ik blijf het wel gek vinden van de belastingdienst dat, ongeacht hoe nieuw de panelen en omvormer nu ook zijn, ik onder de oude regeling blijf vallen en niet de regeling zoals die geldt voor 'nieuwe' paneel bezitters.
Een ondernemer die onder de registratiedrempel blijft en gebruik maakt van de goedkeuring, is niet gebonden aan een wederopzegging van de KOR of de minimale termijn van 3 jaar.
Omdat KOR geen zonnepaneel regeling is maar gewoon een vorm van BTW aangifte bij kleine bedrijven. De minimale duur van 3 jaar kan ik me wel voorstellen. Anders zou je 1 jaar niet in de KOR veel kosten maken en de BTW terug vragen en jaar 2 wel in de KOR en geen BTW afdragen bij verkoop.13art schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 07:46:
[...]
Duidelijk, ik ga dus vandaag maar even bellen met de belastingdienst.
Ik blijf het wel gek vinden van de belastingdienst dat, ongeacht hoe nieuw de panelen en omvormer nu ook zijn, ik onder de oude regeling blijf vallen en niet de regeling zoals die geldt voor 'nieuwe' paneel bezitters.
[...]
Overigens als je in de KOR zit kan je geen BTW meer terugvragen bij de nieuwe installatie als die erop zit. Het oude principe werkte. Registreren als bedrijf, BTW terugvragen > in de KOR zodat je geen BTW hoeft af te dragen (je kan dan ook geen BTW meer terug vragen) bij verkoop of opbrengst van de stroom.
Het wordt nog wat ingewikkelder als je vervolgens gaat ondernemen. Want als je boven de omzetdrempel komt (ongeveer 20k) moet je verplicht weer uit de KOR, ongeacht de termijn dat je in de KOR zit. En dan ga je dus BTW afdragen over de opbrengst. Gelukkig kan dat sinds vorig jaar met het forfait want dat was met de verschillende tarieven en terugleververgoedingen pas echt een drama.Willempie27 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 07:53:
[...]
Omdat KOR geen zonnepaneel regeling is maar gewoon een vorm van BTW aangifte bij kleine bedrijven. De minimale duur van 3 jaar kan ik me wel voorstellen. Anders zou je 1 jaar niet in de KOR veel kosten maken en de BTW terug vragen en jaar 2 wel in de KOR en geen BTW afdragen bij verkoop.
Overigens als je in de KOR zit kan je geen BTW meer terugvragen bij de nieuwe installatie als die erop zit. Het oude principe werkte. Registreren als bedrijf, BTW terugvragen > in de KOR zodat je geen BTW hoeft af te dragen (je kan dan ook geen BTW meer terug vragen) bij verkoop of opbrengst van de stroom.
Ik dus een eigen bedrijfje en heb daarom het energiecontract op mijn vrouw haar naam staan om deze reden. Maar met forfait is dat niet meer nodig als het ik goed begrijp? Je moet dan wel onder de 15000Wp zitten neem ik aan.Afas schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:46:
[...]
Het wordt nog wat ingewikkelder als je vervolgens gaat ondernemen. Want als je boven de omzetdrempel komt (ongeveer 20k) moet je verplicht weer uit de KOR, ongeacht de termijn dat je in de KOR zit. En dan ga je dus BTW afdragen over de opbrengst. Gelukkig kan dat sinds vorig jaar met het forfait want dat was met de verschillende tarieven en terugleververgoedingen pas echt een drama.
Heb vanochtend gebeld en ik snap het geheel nu, al vind ik nog altijd dat ze het nodeloos ingewikkeld hebben gemaakt door niet alles gelijk te trekken onder de zonnepaneel eigenaren.
Kort samengevat en vrij vertaald heb ik gewoon de pech dat ik eerder met zonnepanelen ben begonnen waardoor ik niet onder de soort van vrijstelling val die er nu wel geld voor nieuwe zonnepaneel bezitters. Ja deze worden gezien als ondernemer, maar zegt de belastingdienst een klein beetje bijverdienen mag dus hoeven ze zich niet aan te melden als ondernemer en daarmee eventueel voor de KOR. Kom je boven, ik dacht 1800 euro, verdiensten met de panelen wordt het een ander verhaal. Wanneer ik een tijdje zou stoppen met energie leveren (termijn wist de man van de belastingdienst mij niet te vertellen) en daarna weer zou beginnen zou ik wel weer onder die regeling vallen. Maar aangezien ik nu eigenlijk non stop energie lever sinds 2020 en dat is waar naar gekeken wordt (en dus niet met welke panelen wanneer gekocht) blijf ik ingeschreven staan als ondernemer en daarmee verplicht om btw aangifte te doen, tenzij in de KOR dan hoeft die aangifte dus niet.
Kort samengevat en vrij vertaald heb ik gewoon de pech dat ik eerder met zonnepanelen ben begonnen waardoor ik niet onder de soort van vrijstelling val die er nu wel geld voor nieuwe zonnepaneel bezitters. Ja deze worden gezien als ondernemer, maar zegt de belastingdienst een klein beetje bijverdienen mag dus hoeven ze zich niet aan te melden als ondernemer en daarmee eventueel voor de KOR. Kom je boven, ik dacht 1800 euro, verdiensten met de panelen wordt het een ander verhaal. Wanneer ik een tijdje zou stoppen met energie leveren (termijn wist de man van de belastingdienst mij niet te vertellen) en daarna weer zou beginnen zou ik wel weer onder die regeling vallen. Maar aangezien ik nu eigenlijk non stop energie lever sinds 2020 en dat is waar naar gekeken wordt (en dus niet met welke panelen wanneer gekocht) blijf ik ingeschreven staan als ondernemer en daarmee verplicht om btw aangifte te doen, tenzij in de KOR dan hoeft die aangifte dus niet.
Jawel dat is nog nodig. Ik heb geen partner dus kan ik die uitweg niet kiezen. Alleen wordt met het forfait de BTW aangifte veel eenvoudiger en kan ik bij de Q4 aangifte het forfaitbedrag opnemen op basis van het Wp vermogen in plaats van dat ik een nogal complexe administratie moest voeren met allerlei verschillende tarieven voor terugleveren met en zonder salderen en soms elke paar maanden andere energietarieven toen de markt op hol sloeg in 2020. De belastingdienst had er zelfs een aparte pagina voor op de website om uit te leggen hoe je het moest berekenen en dat was voor de gemiddelde Nederlander net zoiets als berekeningen die de spreekwoordelijke raketgeleerde uit voert.Willempie27 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:21:
[...]
Ik dus een eigen bedrijfje en heb daarom het energiecontract op mijn vrouw haar naam staan om deze reden. Maar met forfait is dat niet meer nodig als het ik goed begrijp? Je moet dan wel onder de 15000Wp zitten neem ik aan.
Heeft iemand (met BTW en EORI nummers) Zonnepanelen zelf douane ingeklaard in Rotterdam douane ? Is de BTW bij invoerrechten 0% of 21% ?
Maak dat uit? Als bedrijf heb je niet met BTW te maken. Met je EROI nummer wordt de BTW verlegt dus of het nu 0% of 21% maakt het niet uit. Als je ze door gaat verkopen bereken je 0% BTW.noucmen schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:33:
Heeft iemand (met BTW en EORI nummers) Zonnepanelen zelf douane ingeklaard in Rotterdam douane ? Is de BTW bij invoerrechten 0% of 21% ?
Ik ben de bomen in het bos zoek (en waarschijnlijk ook verkeerd voorgelicht toen ik zonnepanelen neerlegde).
Een aantal jaar geleden heb ik zonnepanelen laten neerleggen, dat bedrijf ging toen de BTW teruggave regelen en heeft mij toen nooit iets verteld over een jaarlijkse forfait.
Ik heb mij toen dus moeten aanmelden voor de KOR, en betaal nu jaarlijks een forfait.
Kan ik mij nu afmelden voor de KOR en ben ik dan de jaarlijkse forfait kwijt? of moet ik dan op een andere manier BTW betalen over de zonnepanelen?
Een aantal jaar geleden heb ik zonnepanelen laten neerleggen, dat bedrijf ging toen de BTW teruggave regelen en heeft mij toen nooit iets verteld over een jaarlijkse forfait.
Ik heb mij toen dus moeten aanmelden voor de KOR, en betaal nu jaarlijks een forfait.
Kan ik mij nu afmelden voor de KOR en ben ik dan de jaarlijkse forfait kwijt? of moet ik dan op een andere manier BTW betalen over de zonnepanelen?
Je bent zeker de bomen zoek. Als je nu jaarlijks btw aangifte moet doen dan zit je NIET in de KOR. Heb je geen ondernemingsactiviteiten (ZZP) naast het energie leveren dan zou je je aan moeten melden voor deelname aan de KOR om van de jaarlijkse aangifte en betaling verlost te zijn.ngommers schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:30:
Ik ben de bomen in het bos zoek (en waarschijnlijk ook verkeerd voorgelicht toen ik zonnepanelen neerlegde).
Dat jaarlijks forfait betaal je alleen wanneer je BTW plichtig bent. Voor alleen aanschaf van zonnepanelen ben je niet meer BTW plichtig sinds 2023. Voor de oude situatie had je wel een BTW nummer en vroeg je daarna de KOR aan zodat je niks hoeft te betalen.ngommers schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:30:
Dank voor jullie reactie dan ga ik toch nogmaals contact zoeken met dat bedrijf die jaarlijks die aangifte doet.
Enkele vragen:
- Ben je ondernemer?
- Ben je daadwerkelijk aangemeld voor de KOR? Heb je dit ergens staan?
- Voor de zekerheid: je betaalt daadwerkelijk aan de belastingdienst? Niet aan het bedrijf dat dit voor jou regelt?
M.i. snapt het bedrijf het zelf ook niet als het zich het werk op de hals haalt voor jou aangifte te doen, terwijl dat niet hoeft als je gewoon onder de KOR kan. Of houden ze daar zelf ook wat aan over? Dan is het m.i. een zeer louche praktijk.
- Ben je ondernemer?
- Voor de zekerheid: je betaalt daadwerkelijk aan de belastingdienst? Niet aan het bedrijf dat dit voor jou regelt?
M.i. snapt het bedrijf het zelf ook niet als het zich het werk op de hals haalt voor jou aangifte te doen, terwijl dat niet hoeft als je gewoon onder de KOR kan. Of houden ze daar zelf ook wat aan over? Dan is het m.i. een zeer louche praktijk.
[ Voor 6% gewijzigd door defusion op 21-12-2024 11:02 ]
Heb je meer als 10.000Wp op het dak liggen? Daarboven kon je volgens mij geen forfait gebruiken
Hier ligt 14 kWp op het dak, en ik zit gewoon in de KOR. Dat forfait heeft daar niks mee te maken. Dat was er alleen om het te betalen bedrag eenvoudig te berekenen voor degenen die het niet zelf uit wilden of konden rekenen.Brokencore schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:31:
Heb je meer als 10.000Wp op het dak liggen? Daarboven kon je volgens mij geen forfait gebruiken
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hoe gaan dynamische tarieven hier nu invloed op hebben ? In mijn geval heb ik net iets meer als 6000Wp op het dak liggen, kreeg m'n BTW twee jaar geleden netjes terug maar moet nu een forfait van 140E per jaar betalen.
Tot nu was dat niet veel meer als de BTW die ik "terugkrijg" als deel van mijn teruggeleverde energie (was -114E vorig jaar aan BTW die de staat dus niet inkasseerde).
Maar, vooruitlopend op het verdwijnen van de salderingsregeling (en zeker niet geinteresseert in het betalen van de teruglever "boete" komend jaar), ben ik overgestapt naar een dynamisch kontrakt. Daarom verwacht ik veel minder te krijgen voor de energie die ik in de zomer tegen een zeer laag tarief teruglever. En dus ook veel minder BTW "terugkrijg" (mijn schatting is -3400 Kwh met 0.05/Kwh dus -170E waar dus 36E BTW bij zit...)
Dan is dat forfait van 140E wel heel iets anders en zou ik liever m'n eigen BTW berekenen (maar dat is pas vanaf 15'000 Wp, niet waar ?
Andere mensen met het zelfde geval ?
PS. Ik val niet onder de KOR regeling...
Tot nu was dat niet veel meer als de BTW die ik "terugkrijg" als deel van mijn teruggeleverde energie (was -114E vorig jaar aan BTW die de staat dus niet inkasseerde).
Maar, vooruitlopend op het verdwijnen van de salderingsregeling (en zeker niet geinteresseert in het betalen van de teruglever "boete" komend jaar), ben ik overgestapt naar een dynamisch kontrakt. Daarom verwacht ik veel minder te krijgen voor de energie die ik in de zomer tegen een zeer laag tarief teruglever. En dus ook veel minder BTW "terugkrijg" (mijn schatting is -3400 Kwh met 0.05/Kwh dus -170E waar dus 36E BTW bij zit...)
Dan is dat forfait van 140E wel heel iets anders en zou ik liever m'n eigen BTW berekenen (maar dat is pas vanaf 15'000 Wp, niet waar ?
Andere mensen met het zelfde geval ?
PS. Ik val niet onder de KOR regeling...
[ Voor 4% gewijzigd door Solarman20191 op 21-12-2024 22:37 ]
@Solarman20191 ook bij minder dan 15000Wp mag je zelf de btw berekenen. Forfait is alleen voor het gemak in het leven geroepen.
Ik heb een vast contract maar alleen panelen op noord, in dat geval is het forfait ook hoger dan bij werkelijke berekening door lagere opgewek dan het forfaitair uitgangspunt.
Let wel je betaalt btw over je opwek, dus wat je zelf direct gebruikt of in een batterij stopt voor later gebruik tegen het verbruikstarief ten tijde van opwek vermeerderd met de energiebelasting en dat wat je teruglevert tegen het teruglevertarief ten tijde van opwek.
Geen idee hoe inzichtelijk je dit hebt bij een dynamisch contract
Ik heb een vast contract maar alleen panelen op noord, in dat geval is het forfait ook hoger dan bij werkelijke berekening door lagere opgewek dan het forfaitair uitgangspunt.
Let wel je betaalt btw over je opwek, dus wat je zelf direct gebruikt of in een batterij stopt voor later gebruik tegen het verbruikstarief ten tijde van opwek vermeerderd met de energiebelasting en dat wat je teruglevert tegen het teruglevertarief ten tijde van opwek.
[ Voor 5% gewijzigd door ArjoK op 21-12-2024 23:47 ]
Ik ben geen ondernemer en ben blijkbaar niet voor de KOR aangemeld.defusion schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:01:
Enkele vragen:
- Ben je ondernemer?
Het bedrijf heeft gereageerd: "omdat het voor u gunstiger was/is om géén gebruik te maken van de Kleine Ondernemersregeling. Dit houdt wel in dat wij 4 jaar na aanschaf periodiek btw-aangifte voor u moeten blijven doen en dat u jaarlijks het forfaitair* bedrag aan de Belastingdienst zult moeten betalen. Indien u wel had deelgenomen aan de Kleine ondernemersregeling zou u jaarlijks meer dan € 500,00 terug moeten gaan betalen aan de Belastingdienst, omdat u dan in de herziening terecht komt. U zou dan jaarlijks 20% van het btw-bedrag dat u op de factuur heeft staan terug moeten betalen aan de Belastingdienst."
Denk dat het bedrijf het zelf niet begrijpt.ngommers schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:27:
[...]
Ik ben geen ondernemer en ben blijkbaar niet voor de KOR aangemeld.
Het bedrijf heeft gereageerd: "omdat het voor u gunstiger was/is om géén gebruik te maken van de Kleine Ondernemersregeling. Dit houdt wel in dat wij 4 jaar na aanschaf periodiek btw-aangifte voor u moeten blijven doen en dat u jaarlijks het forfaitair* bedrag aan de Belastingdienst zult moeten betalen. Indien u wel had deelgenomen aan de Kleine ondernemersregeling zou u jaarlijks meer dan € 500,00 terug moeten gaan betalen aan de Belastingdienst, omdat u dan in de herziening terecht komt. U zou dan jaarlijks 20% van het btw-bedrag dat u op de factuur heeft staan terug moeten betalen aan de Belastingdienst."
https://www.belastingdien..._bij_investeringsgoederen
https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling
Als je meer dan € 2500 terugvroeg en daarna in de KOR kwam, moest je dat terugbetalen.
Ik heb destijds heel bewust gezorgd dat ik net onder die € 2500 bleef met mijn facturen. Voor wat klein grut heb ik geen BTW meer teruggevraagd omdat ik dan net boven die grens zou komen.
Wellicht had het bedrijf ook wat creatiever kunnen omgaan met de facturering/regels (eentje net onder de 12k om < €2500 BTW te komen, en een extra voor het overige, desnoods een paar panelen apart factureren als 'uitbreiding'), maar ik snap dat ze daar geen risico's mee gaan lopen.
Dus eerlijk gezegd snap ik het wel.
edit:
Aristos in "BTW terugvragen van installatie a €20k => BTW >€2500" hier is er ook discussie geweest over dit onderwerp
Als je meer dan € 2500 terugvroeg en daarna in de KOR kwam, moest je dat terugbetalen.
Ik heb destijds heel bewust gezorgd dat ik net onder die € 2500 bleef met mijn facturen. Voor wat klein grut heb ik geen BTW meer teruggevraagd omdat ik dan net boven die grens zou komen.
Wellicht had het bedrijf ook wat creatiever kunnen omgaan met de facturering/regels (eentje net onder de 12k om < €2500 BTW te komen, en een extra voor het overige, desnoods een paar panelen apart factureren als 'uitbreiding'), maar ik snap dat ze daar geen risico's mee gaan lopen.
edit:
Aristos in "BTW terugvragen van installatie a €20k => BTW >€2500" hier is er ook discussie geweest over dit onderwerp
[ Voor 19% gewijzigd door defusion op 22-12-2024 13:05 ]
Wat @defusion zegt...ngommers schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:27:
[...]
Ik ben geen ondernemer en ben blijkbaar niet voor de KOR aangemeld.
of... Had je al eerder panelen en heb je laten bijplaatsen en/of vervangen waarop je weer btw terug wilde vragen?
[ Voor 4% gewijzigd door ArjoK op 22-12-2024 13:36 ]
Bedankt Arjok ! Voor 2024 is het dus niet interessant (vast tarief, geen netto teruglevering en gemiddelde kosten van ong. 0.15), dus kom ik net iets hoger uit als het forfait. Maar mijn verwachting is dat voor 2025 de gesaldeerde KwH op een veel lager tarief vergoed worden en dat mijn "omzet" dus drastisch daalt (en mijn BTW dus ook :-). De stroom wordt voor een business gebruikt (de panelen liggen op een bedrijfspand) dus hoef ik het eigengebruik niet op te geven...ArjoK schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:44:
@Solarman20191 ook bij minder dan 15000Wp mag je zelf de btw berekenen. Forfait is alleen voor het gemak in het leven geroepen.
[ Voor 5% gewijzigd door Solarman20191 op 22-12-2024 20:23 ]
Dit is dus mijn situatie, jammer dat ik toen niet goed genoeg op de hoogte was van die regels en dat bedrijf er ook niet zo creatief mee omgegaan is.defusion schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:01:
https://www.belastingdien..._bij_investeringsgoederen
edit:
Ik wil ook graag voorsorteren op KOR aanvragen voor batterijen. Ik heb sinds 2018 zonnepanelen en zit in de KOR.
Mijn plan is als volgt:
1. Huidige energiecontract overzetten op naam partner
Gevolg; ik lever geen stroom meer terug (want dat doet partner), dus ben dan eigenlijk geen ondernemer meer voor de BTW .
2. Ik meld me af voor de KOR om voor toekomst zelf te kunnen bepalen of ik op mijn naam ondernemer voor KOR wil worden. Ik ga dan uit de kor per (vermoedelijk) 1 juli dit jaar en mag dan tot 1 januari 2027 niet meer in de KOR.
3. Mijn partner hoeft geen btw terug te vragen en kan dan gebruik maken van 'de registratie drempel' net als mensen die nu nieuwe zonnepanelen zouden aanschaffen. Ze gaat dan dus niet in de KOR en verder geen BTW aangiften.
4. Zodra we batterijen willen kopen, gaan we over naar een dynamisch contact en vraagt degene die dat contract op zijn naam heeft, de BTW van de batterijen terug en gaat direct daarna in de kor (ik kan dat dus pas na 1 januari 2027).
Volgens mij klopt dan de volgorde en hebben we wat meer vrijheid t.a.v. btw teruggave aanvragen, alsook dat wanneer ik ooit voor mezelf wil beginnen als.zzp-er, dat ik dan niet perse aan de KOR gebonden ben. Wel.zal ik vermoedelijk na einddatum van mijn KOR registratie enige tijd BTW aangifte moeten doen (met 0 btw want ik lever zelf dan niet meer terug).
Vraag die ik hierbij heb: is het nodig om de zonnepanelen 'te verkopen ' aan mijn partner? Ik doe dat dan.dus voor de einddatum KOR, en als ik de verhuis regels lees op belastingdienst lijkt het dat ik dan liefst geen factuur maak, of evt een 0 btw factuur. Maar is het überhaupt nodig om ze te verkopen (met een en(of rekening praktisch ook ingewikkeld, hoe maakt zij geld naar mij over...)?
Mijn plan is als volgt:
1. Huidige energiecontract overzetten op naam partner
Gevolg; ik lever geen stroom meer terug (want dat doet partner), dus ben dan eigenlijk geen ondernemer meer voor de BTW .
2. Ik meld me af voor de KOR om voor toekomst zelf te kunnen bepalen of ik op mijn naam ondernemer voor KOR wil worden. Ik ga dan uit de kor per (vermoedelijk) 1 juli dit jaar en mag dan tot 1 januari 2027 niet meer in de KOR.
3. Mijn partner hoeft geen btw terug te vragen en kan dan gebruik maken van 'de registratie drempel' net als mensen die nu nieuwe zonnepanelen zouden aanschaffen. Ze gaat dan dus niet in de KOR en verder geen BTW aangiften.
4. Zodra we batterijen willen kopen, gaan we over naar een dynamisch contact en vraagt degene die dat contract op zijn naam heeft, de BTW van de batterijen terug en gaat direct daarna in de kor (ik kan dat dus pas na 1 januari 2027).
Volgens mij klopt dan de volgorde en hebben we wat meer vrijheid t.a.v. btw teruggave aanvragen, alsook dat wanneer ik ooit voor mezelf wil beginnen als.zzp-er, dat ik dan niet perse aan de KOR gebonden ben. Wel.zal ik vermoedelijk na einddatum van mijn KOR registratie enige tijd BTW aangifte moeten doen (met 0 btw want ik lever zelf dan niet meer terug).
Vraag die ik hierbij heb: is het nodig om de zonnepanelen 'te verkopen ' aan mijn partner? Ik doe dat dan.dus voor de einddatum KOR, en als ik de verhuis regels lees op belastingdienst lijkt het dat ik dan liefst geen factuur maak, of evt een 0 btw factuur. Maar is het überhaupt nodig om ze te verkopen (met een en(of rekening praktisch ook ingewikkeld, hoe maakt zij geld naar mij over...)?
Wat een positief nieuws zeg!!!
*offtopic linkdrop
*offtopic linkdrop
[ Voor 82% gewijzigd door Proton_ op 26-04-2025 14:07 ]