Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De omzet is 252, maar je betaalt daarover de BTW
De BTW was laatste half jaar van 2022 maar 9%
9% van 252 = € 22,68

KOR kan per eerstvolgende aangiftetijdvak, maar voor zonnepaneelhouders houden ze standaard 1 kalenderjaar aan.
Maar m.i. zou je kunnen vragen om per kwartaal aangifte te doen, en dan per eerstvolgende kwartaal in de KOR te gaan.
Maar dat is even theoretisch, heb ik hier een paar keer aangedragen, maar volgens mij nog niemand die het heeft geprobeerd/voor elkaar gekregen.
Maar goed, worst case is het inderdaad per 1-1-2024, en betaal je gewoon 1x dat forfait van € 220. Ook geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 23:09
Dank.
Het moet me ook niet teveel werk geven, dus ik denk dat ik het dan hou op die 22 euro in '22 en dan forfait in '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ASW1 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:39:
De hele regeling lijkt een beetje bedacht voor wanneer je het laat installeren, dan is er 1 factuur met 1 factuurdatum en dan klopt t altijd.
Anderzijds, als je je spullen in einde jaar koopt en pas na de jaarwisseling aansluit dan heb je dus 1 jaar btw aftrek, het jaar erop het forfait en het jaar daarop ben je er vanaf door de KOR.
In principe zit je ook met de factuurdatum van je energiecontract. Als dat in een ander kwartaal valt dan wanneer je de installatie installeert zou je ook al minimaal twee aangiftes moeten doen. De eerste aangifte is dan alleen het BTW terugvragen en de tweede aangifte het opgeven van de BTW die je moet afdragen. Die tweede moet je vaak zelf aan denken omdat je vaak maar 1 formulier/uitnodiging krijgt omdat ze er van uitgaan dat alles op de eerste aangifte wordt gezet.

Maar omdat veel mensen het forfait gebruiken geven ze dit gewoon gelijk in de eerste aangifte op, zonder de daadwerkelijke rekening van de energieleverancier af te wachten. In zijn totaal maakt dat niet uit (want dat forfait is altijd hetzelfde bedrag ongeacht in welk kwartaal je het aangeeft) en is natuurlijk ook minder werk.
Anyway ik denk dat ik nu gewoon dat extra forfait maar moet slikken, al is de hoogte van dat forfait dan wel verdacht laag in verhouding tot de teruggevraagde btw
Gelukkig wel, anders had het terugvragen van de BTW ook geen zin ;)

Ik weet niet welke formule de belastingdienst heeft gebruikt voor het berekenen van het forfait, maar gezien de bedragen hebben ze in ieder geval niet met een heel hoge energieprijs gerekend. Ik vermoed dat ze ook "goedkoop" hebben gerekend om te voorkomen dat iedereen er over valt dat het forfait veel te hoog zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je mag 1e aangifte doen in 1 formulier over 2022 en kwartaal 1 van 2023, tenzij er op het formulier gedrukt is dat het voor 2022 is. Scheiden hoeft niet, het mag in dit geval wel omdat we binnen het half jaar van einde 2022 zitten. Je kan dus regulier aangifte doen over het tweede kwartaal.

Als je een papieren aangifte krijgt is dat meestal omdat de einddatum van het kwartaal nabij of voorbij is. 25 maart of 1 april is zo'n datum. Anders is het te kort dag om op de digitale manier aangifte te doen in de maand april. Vaak staat er dan een datum op waarop het moet zijn ingestuurd.

Bij normale digitale aangiften mag je correcties uitvoeren op voorgaande kwartalen. Een tijd lang was het suppletieformulier uit de mode, maar het is weer terug in digitale vorm: https://www.belastingdien...alen/aangifte_corrigeren/ . De grens van de correctie ligt op € 1000. Bij minder dan € 1000 bijbetalen of terugkrijgen kan je het volgende of actuele BTW aangifteformulier gebruiken, daarvoor moet geen suppletieaangifte gedaan te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
mrmrmr schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:33:
Je mag 1e aangifte doen in 1 formulier over 2022 en kwartaal 1 van 2023, tenzij er op het formulier gedrukt is dat het voor 2022 is. Scheiden hoeft niet, het mag in dit geval wel omdat we binnen het half jaar van einde 2022 zitten.
Op het papieren formulier staat tijdvak mei tm/31 december 2022.
Kan ik dan wel digitaal 2022 en Q1-2023 samenvoegen, en wat voor voordeel levert dat dan op?

Heb nogmaals na zitten rekenen maar vanwege goedkoop oud contract en extra lage btw kom ik voor die 1200 kWh in 2022 slechts op 14 euro btw uit dat is de moeite verder niet om te proberen daaronder uit te komen. 2023 pas ik dan wel het forfait toe in de aangifte Q1 en dan ben ik er verder vanaf neem ik aan hooguit nog 3x een kwartaalaangifte van 0 doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
ASW1 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:13:
[...]

Op het papieren formulier staat tijdvak mei tm/31 december 2022.
Kan ik dan wel digitaal 2022 en Q1-2023 samenvoegen, en wat voor voordeel levert dat dan op?
In dat geval moet je je houden aan door de Belastingdienst aangegeven periode. Het voordeel zou zijn dat je er met 1 formulier vanaf bent met toepassing van forfaits en vanaf dan zogenaamde nulaangiftes zou kunnen doen. Dat betekent nul invullen, op akkoord klikken en inzenden.
Heb nogmaals na zitten rekenen maar vanwege goedkoop oud contract en extra lage btw kom ik voor die 1200 kWh in 2022 slechts op 14 euro btw uit dat is de moeite verder niet om te proberen daaronder uit te komen. 2023 pas ik dan wel het forfait toe in de aangifte Q1 en dan ben ik er verder vanaf neem ik aan hooguit nog 3x een kwartaalaangifte van 0 doen.
Ja, dat lijkt mij ook de beste optie. Je kan de werkelijke ontvangen BTW gebruiken voor 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
mrmrmr schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:39:
[...]

In dat geval moet je je houden aan door de Belastingdienst aangegeven periode. Het voordeel zou zijn dat je er met 1 formulier vanaf bent met toepassing van forfaits en vanaf dan zogenaamde nulaangiftes zou kunnen doen. Dat betekent nul invullen, op akkoord klikken en inzenden.
[...]
Maar het punt is nou juist dat ik ook in '23 btw heb uitgegeven aan de installatie.
Dan worden het toch minimaal 2 aangiftes, ook omdat ik dat forfait nog over '23 moet toepassen?
(de BTW die ik over de uitgaven in '23 wil terugvragen is overigens minder dan het forfait)
Ja, dat lijkt mij ook de beste optie. Je kan de werkelijke ontvangen BTW gebruiken voor 2022.
Ik heb maar een deel van de BTW over '22 ontvangen nl. het deel dat nog op de jaarafrekening van september staat.
Ik kan het wel redelijk nauwkeurig uitrekenen wat het in totaal over '22 zal worden, maar de volgende jaarafrekening komt pas in september dit jaar en dan moet ik de BTW aangifte over '22 allang hebben ingeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@ASW1

Voordat ik antwoord geef heb ik eerst wat vragen, anders raken we het spoor bijster.

Wanneer heb je aangifte zonnepanelen ingediend?

Als je inlog op de site van de Belastingdienst, staat er dan een aangifte klaar voor het eerste kwartaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
mrmrmr schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:45:
@ASW1

Voordat ik antwoord geef heb ik eerst wat vragen, anders raken we het spoor bijster.

Wanneer heb je aangifte zonnepanelen ingediend?

Als je inlog op de site van de Belastingdienst, staat er dan een aangifte klaar voor het eerste kwartaal?
Ok, nog even het hele verhaal.
-vanaf mei '22 t/m maart '23 PV installatie in delen aangekocht met btw.
-installatie is deels werkzaam vanaf augustus '22, de andere helft is erbij gekomen in feb. '23

Daarna ergens in maart dit jaar het formulier van de belastingdienst "opgaaf zonnepaneelhouders" ingevuld.

Daarop kwam er ongeveer een week geleden een papieren BTW aangifteformulier binnen met als aangiftetijdvak mei t/m 31 dec. 2022
Wanneer ik inlog bij belastiingdienst zakelijk staan daar geen openstaande BTW-aangiften. Het lijkt er dus op dat ik vooralsnog alleen dat papieren formulier kan terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Omdat je in maart de aangifte zonnepanelen hebt gedaan was er waarschijnlijk te weinig tijd om het formulier voor het 1e kwartaal 2023 digitaal klaar te zetten.

Ik zou bellen met de Belastingdienst en vragen of er nog een BTW formulier komt. Waarschijnlijk zeggen ze ja. Dat wordt dan eind juni (einde 2e kwartaal), waarna je in juli de gelegenheid hebt om het in te vullen. Daarna volgen nog 2 digitale aangiften voor het derde en vierde kwartaal.

BTW over de inkopen in 2023 kan je terugvragen in het tweede kwartaal.

Wat betreft de wijze van verrekenen: de Belastingdienst gaat er van uit dat je weet wat je zelf van de pv opbrengst hebt verbruikt en wat je teruggeleverd hebt. Over die twee bedragen ben je BTW verschuldigd.

Maar de hoogte van de BTW is niet altijd duidelijk. Er worden veel snel wisselende tarieven gebruikt. Normaal gesproken stuur je als ondernemer een factuur aan de afnemer, maar hier stuurt de afnemer een afrekening, vaak zonder vermelding van BTW. Dat laatste is niet handig want iedere terugleveraar is ondernemer voor de BTW. Dus je hebt waarschijnlijk een afrekening met bedragen inclusief BTW. De BTW bereken je zelf terug.

De afrekening 1-op-1 gebruiken is moeilijk omdat dan van september 2023 t/m december 2023 ontbreekt.

Daarbij komt dat het forfait geen rekening houdt met 9% BTW over de tweede helft van 2022.

Dus je kunt het best zelf berekenen wat de opbrengst is over 2022.

Schema:
1. Invullen papieren formulier 2022, BTW terugvragen, BTW afdragen vanaf de tijd dat de installatie in werking is. Op het formulier of in de begeleidende brief staat wanneer de aangifte binnen moet zijn.
2. Invullen digitaal 2e kwartaal 2023 in juli, BTW terugvragen over de betaalde BTW vanaf 1 januari 2023.
3. Nulaangifte 3e kwartaal 2023 in oktober. Niets aan te geven.
4. Invullen digitaal aangifte 4e kwartaal van 2023: alle af te dragen BTW over de opwek.

Je kan de tarieven gebruiken op de afrekening van de energieleverancier en opzoeken waar je ze niet kent.

Uiteraard gaat het altijd om het geheel van de opbrengst.

Als het teruggevraagde BTW bedrag over 2023 € 1000 of meer is, moet je een zogenaamde suppletieaangifte indienen. Die kun je zelf digitaal aanvragen. Als is het bedrag lager is dan mag het gewoon in de volgende aangifte worden opgenomen. Is het hoger, bespreek het met de Belastingdienst aan de telefoon.

Je mag voor het gemak ook ervoor kiezen om het forfait wel over 2023 toe te passen. Die draag je eenmalig af in een van de aangiften over 2023.

Zorg ervoor dat je een administratie hebt en dat je beschikt over bewijsstukken voor alle bedragen. Bewaar zelf gemaakte berekeningen. De Belastingdienst kan vragen om inzage. Meestal doen ze dat niet, want dat kost te veel tijd en het is niet rendabel bij lage bedragen.

Per 1 januari 2024 zit je in de KOR, waardoor je geen BTW aangiften meer doet en dus ook geen BTW terugvraagt of afdraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Heel erg bedankt voor je uitvoerige antwoord, ik ga er zo wel uit komen.

Verder niet heel belangrijk maar meer als gedachtenexperiment, sinds een maand heb ik 2 elektrameters en twee energiecontracten, 1 daarvan gebruik ik nu uitsluitend voor terugleveren. Daarvoor krijg ik een bedrag per kWh uitgekeerd exclusief BTW. Moet ik daar dan toch BTW over afdragen (indien ik het forfait niet zou gebruiken wat ik overigens wel van plan ben) of moet die energieleverancier mij dan eigenlijk eerst die BTW betalen? (in ieder geval over 2023 omdat dit jaar de KOR nog niet van toepassing is).
Lijkt me onjuist indien de energieleverancier naar mij geen BTW afdraagt en dat ik die vervolgens wel uit eigen zak zou moeten bijleggen om het aan de belastingdienst af te dragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@ASW1 Je kan de afnemer een rekening sturen met BTW. Je bent als ondernemer voor de BTW verplicht BTW te berekenen.

De afnemer van de zonneenergie dient het bedrag inclusief BTW te betalen, tenzij er sprake is van vrijstelling om een of andere wettelijke reden (ik denk dat die er niet is). Vraag gewoon wat de reden is als ze toch geen BTW willen betalen en zeg dat je ondernemer voor de BTW bent en dat je verplicht bent BTW in rekening te brengen.

Opm.: als je eenmaal een factuur stuurt ben je verplicht de daarop vermelde BTW af te dragen, ook al heb je die nog niet ontvangen(*). Je kan dat oplossen door een pro forma factuur te sturen en de reactie af te wachten.

Het zou kunnen dat men daarna claimt dat de bedragen inclusief BTW zijn. Vraag dan om het BTW nummer van de organisatie en een factuur met BTW. Het BTW-nummer kun je controleren op een EU website. Zodoende kun je vaststellen of een organisatie wel of niet BTW plichtig is.

Organisaties (stichtingen bijvoorbeeld) kunnen ook claimen dat ze niet BTW plichtig zijn. Dat mag, maar dat betekent niet dat ze zelf geen BTW hoeven te betalen.

(*) Deze verplichting is de reden dat veel bedrijven pas een factuur sturen als je al betaald hebt.

De BTW die je wel uit eigen zak moet afdragen is over het eigengebruik van zonneenergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schranz89
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-10-2023
Stel je hebt 17550 wp liggen maar een omvormer van 12.5k. Dus in theorie en in de praktijk nooit meer als 12.5k je ook onder die 15.000 zit?

Z 6600 O 2300 W 4600 N 3900 & MHI SRK50ZSX-WB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Schranz89

De manier waarop ze het beschrijven verschilt nog al eens van versie tot versie en het is niet voor alle gevallen duidelijk.

Momenteel staat er:
Als uw zonnepanelen meer dan 15.000 Wattpiek opwekken, kunt u geen forfait toepassen en moet u de btw zelf berekenen.

Als je dat letterlijk en strikt neemt: de panelen wekken bij jou onder ideale omstandigheden meer op dan 15.000Wp. De omvormer limiteert de netto opbrengst, maar deze tekst houdt daar geen rekening mee.

Het aantal Wp van de panelen bepaalt grotendeels de opbrengst, ook al zijn er grote verschillen mogelijk door schaduw, richting, hoek. Iemand met panelen op noord betaalt hetzelfde forfait als met panelen op 30 graden zuid. Het aantal Wp is dus niet een nauwkeurige voorspeller van de netto opbrengst.

De maximum opbrengst is maar een klein deel van de totaalopbrengst. Ook als je de top afsnijdt is de basis - en dus de teruglevering in kWh - breder. Anders zou je geen 17550 Wp aan panelen combineren met een 12.5kW omvormer.

Maar het kan geen kwaad om de Belastingdienst te bellen en te vragen wat er in jouw geval mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-09 22:12
Het is maar net hoe je het bekijkt. Met 17 kWp op een 15 kW omvormer wekken de panelen niet meer dan 15 kW op. Ze kunnen wel meer opwekken op een andere omvormer, maar het is niet zo dat ze 17 kW opwekken en er 2 kW in warmte wordt omgezet o.i.d.
Eens dat ze netto meer opleveren dan een set van 15 kWp, maar m.i. voldoet het aan de tekst van de BD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:42

de Peer

under peer review

Out.of.Control schreef op zondag 9 april 2023 @ 08:15:
Het is maar net hoe je het bekijkt. Met 17 kWp op een 15 kW omvormer wekken de panelen niet meer dan 15 kW op. Ze kunnen wel meer opwekken op een andere omvormer, maar het is niet zo dat ze 17 kW opwekken en er 2 kW in warmte wordt omgezet o.i.d.
Eens dat ze netto meer opleveren dan een set van 15 kWp, maar m.i. voldoet het aan de tekst van de BD.
Nee omvormervermogen is niet relevant. Er staat letterlijk Wattpiek van de panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
de Peer schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:36:
[...]

Er staat letterlijk Wattpiek van de panelen.
Nee nog letterlijker; er staat hoeveel Wattpiek ze opwekken.
Niet Wattpiek van wat ze zouden kunnen opwekken met een andere omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ASW1 schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:38:
[...]

Nee nog letterlijker; er staat hoeveel Wattpiek ze opwekken.
Niet Wattpiek van wat ze zouden kunnen opwekken met een andere omvormer.
Wattpiek is een eigenschap van de panelen, dus wat ze kunnen opwekken.
Maargoed, verschillende interpretaties mogelijk dus.

anders zou je ook even een export-limit op je omvormer kunnen zetten, en die er een paar weken later weer afhalen.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 09-04-2023 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Wat @de Peer zegt met het woordje kunnen. Wattpiek is geen opbrengst, het is het vermogen om een bepaalde hoeveelheid Watts op te wekken bij 1000 W/m[up]2[/up], een bepaalde luchtmassa en 25 graden temperatuur in een lab.

Die omstandigheden zijn er in werkelijkheid zelden, en het zegt niets over verliezen door kabels en de omvormer. De maat Wp gaat alleen over de panelen in DC. Niet over de opbrengst in Watts AC die uit de omvormer komen.

DC = gelijkstroom (direct current)
AC = wisselstroom (alternating current)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-09 22:26
Ben benieuwd of iemand ervaring heeft met het volgende.

Energiecontract is op naam van vriendin gezet om nogmaals BTW te kunnen terugvragen voor een tweede set zonnepanelen. De BTW is ondertussen uitgekeerd door de belastingdienst en mijn vriendin zit nu in de KOR.

Ik zit nog steeds in de KOR maar heb geen zonnepanelen / energiecontract meer op mijn naam staan.

Nu wil ik het energiecontract weer terug op mijn naam hebben want het regelen en overstappen mag ik nog altijd doen. Helaas geeft een contract op een andere naam af en toe nog wel vragen.

Nu mijn vraaag, moet het energiecontract voor een bepaalde tijd op mijn vriendins naam blijven staan of kan ik deze nu weer rustig terugzetten naar die van mij?

Engie vertelde mij vanochtend via de chat dat ik kan overstappen en dat zij het oude contract opzeggen bij United Consumers. Echter als ik op internet lees, is een contract persoongebonden en niet adresgebonden dus ik vraag me oprecht af of een energie maatschappij een contract mag opzeggen van "persoon 1" en op de naam mag zetten van "persoon 2".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:59
Je vriendin zou natuurlijk ook kunnen overstappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-09 22:26
Gramser schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:42:
Je vriendin zou natuurlijk ook kunnen overstappen?
Zou kunnen maar ik heb al regelmatig vragen gekregen of ik wel sprak namens de contracthouder. Uh ja het is mijn telefoonnummer en mailadres.

De naam op het contract wijzigen voor de BTW teruggave was geen enkel probleem. Maar andersom lijkt moeilijker wanneer je wilt overstappen inclusief naamwijziging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Blijft een bijzondere "loophole" (die ik ook heb toegepast). Maar als ik een keer ga overstappen en ik wil het terug op mijn naam, laat ik mijn vrouw overstappen en wijzig ik het contract daarna wel weer naar mijn naam, als ik dat zou willen. Wat een gedoe he:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-09 21:44
Hoi,

Kan iemand mij helpen met het volgende.

in 2015 een zonnepaneel installatie geplaatst en daarmee BTW teruggevraagd in de KOR.
Nu in 2022 een uitbreiding gedaan, echter maar ten waarde van 1200 euro.

Hoe kan ik nu het beste de BTW terugvorderen? Via mijn belastingdienst zakelijk op het btw nummer van de KOR?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
TomN87 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:31:
Hoi,

in 2015 een zonnepaneel installatie geplaatst en daarmee BTW teruggevraagd in de KOR.

Hoe kan ik nu het beste de BTW terugvorderen? Via mijn belastingdienst zakelijk op het btw nummer van de KOR?

Mvg
Wat zei de Belastingdienst..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
Gramser schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:52:
[...]

Wat zei de Belastingdienst..?
Was gisteren een wachtrij van een half uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@TomN87

BTW terugvragen doe je voordat je in de KOR gaat. De KOR is een vrijstelling van het doen van BTW aangifte.

Als je in de KOR zit als zonnepaneeleigenaar (ondernemer voor de BTW) kun je geen BTW terugvragen over aanschaf van panelen.

Je had er eerst uit moeten gaan, vervolgens 3 jaar wachten (en BTW over de gehele opbrengst afdragen) en daarna kon je weer terug in de KOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:53
TomN87 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:31:
Hoi,

Mvg
Je verwoord het niet helemaal lekker. In 2015 set gekocht en btw teruggevraagd. Daarna ben je in de KOR (kleine ondernemings regeling) terecht gekomen (heb je toen aangevraagd) zolang je aan de KOR deelneemt hoef je geen btw af te dragen maar kan je ook geen btw meer terugvragen.
Daarmee is het antwoord als je in 2022 hebt bijgeplaatst maar nog deelnam aan de KOR, je hierover geen btw kan terugvragen.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
mrmrmr schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:53:
@TomN87

BTW terugvragen doe je voordat je in de KOR gaat. De KOR is een vrijstelling van het doen van BTW aangifte.

Als je in de KOR zit als zonnepaneeleigenaar (ondernemer voor de BTW) kun je geen BTW terugvragen over aanschaf van panelen.

Je had er eerst uit moeten gaan, vervolgens 3 jaar wachten (en BTW over de gehele opbrengst afdragen) en daarna kon je weer terug in de KOR.
Is toch best onredelijk eigelijk, als je nu koopt betaal je bij aankoop geen btw. Als het btw bedrag in 2015 lager was dan 2500 euro liggen de zaken anders nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Nieuwe regelingen zijn per definitie anders dan voorgaande regelingen. Het ministerie wil op deze manier de Belastingdienst ontlasten. Die moesten grote aantallen aangiften afhandelen en op deze manier wil de overheid dat aantal verlagen.

Belasting Toegevoegde Waarde is een verrekenmechanisme, je vraagt BTW terug over investeringen, en je draagt BTW af over de opbrengst. Wat het lucratief maakte voor zonnepaneleneigeneraren is dat je niet gedurende de levensduur van de pv installatie BTW hoefde af te dragen via de KOR. Er is daarmee ook voordeel voor de Belastingdienst, want die hoeft dan niet hele grote aantallen kleine BTW aangiften af te wikkelen.

Was het BTW bedrag hoger dan € 2500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
mrmrmr schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:21:
Nieuwe regelingen zijn per definitie anders dan voorgaande regelingen. Het ministerie wil op deze manier de Belastingdienst ontlasten. Die moesten grote aantallen aangiften afhandelen en op deze manier wil de overheid dat aantal verlagen.

Belasting Toegevoegde Waarde is een verrekenmechanisme, je vraagt BTW terug over investeringen, en je draagt BTW af over de opbrengst. Wat het lucratief maakte voor zonnepaneleneigeneraren is dat je niet gedurende de levensduur van de pv installatie BTW hoefde af te dragen via de KOR. Er is daarmee ook voordeel voor de Belastingdienst, want die hoeft dan niet hele grote aantallen kleine BTW aangiften af te wikkelen.

Was het BTW bedrag hoger dan € 2500?
Nee lager dan 2500 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:59
kevi-n1 schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:38:
Ben benieuwd of iemand ervaring heeft met het volgende.

Energiecontract is op naam van vriendin gezet om nogmaals BTW te kunnen terugvragen voor een tweede set zonnepanelen. De BTW is ondertussen uitgekeerd door de belastingdienst en mijn vriendin zit nu in de KOR.

Ik zit nog steeds in de KOR maar heb geen zonnepanelen / energiecontract meer op mijn naam staan.

Nu wil ik het energiecontract weer terug op mijn naam hebben want het regelen en overstappen mag ik nog altijd doen. Helaas geeft een contract op een andere naam af en toe nog wel vragen.

Nu mijn vraaag, moet het energiecontract voor een bepaalde tijd op mijn vriendins naam blijven staan of kan ik deze nu weer rustig terugzetten naar die van mij?

Engie vertelde mij vanochtend via de chat dat ik kan overstappen en dat zij het oude contract opzeggen bij United Consumers. Echter als ik op internet lees, is een contract persoongebonden en niet adresgebonden dus ik vraag me oprecht af of een energie maatschappij een contract mag opzeggen van "persoon 1" en op de naam mag zetten van "persoon 2".
1. Volgens mij moet het contract op naam van je vriendin blijven gedurende de tijd dat ze in de KOR wil blijven. Zeker weten doe ik dat niet, maar zou je moeten navragen bij belastingdienst.
2. Het zou heel raar zijn dat Engie een contract wat niet op jouw naam staat mag beeindigen, maar ik kan me wel goed voorstellen dat de IT-systemen enkel op adres werken, dus dat het technisch wel gewoon kan en gebeurt. Echter zie 1), wellicht kom je dan achteraf in problemen met belastingdienst dus ik zou dat eerst goed uitzoeken als ik jou was voordat je die overstap gaat doen.
3. Waarom wil je hem op jouw naam? Dat je nu vragen krijgt of je wel contracthouder bent is toch logisch, immers dat ben je niet. Dus als je vriendin de boel zelf zou regelen (met jouw telefoon en email) dan klopt het weer gewoon en kan ze zelf overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
TomN87 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:04:
[...]

Was gisteren een wachtrij van een half uur.
Whoeps…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-09 20:14
Verkeerd topic

[ Voor 97% gewijzigd door sjors123 op 16-05-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb in 2022 zonnepanelen gekocht en daarbij minder dan 2500 Euro btw teruggevraagd middels de constructie met de KOR. Ik heb nu 5000Wp aan panelen liggen.
Op dit moment hoef je voor zonnepanelen geen btw te betalen. Dus wanneer ik wil uitbreiden, zou ik nu weer btw-voordeel hebben ondanks dat ik nog drie jaar in de KOR zit?

De tekst van de Belastingdienst lijkt dat namelijk wel aan te geven:
"Ik koop zonnepanelen met 0% btw"

"Ik heb al een btw-identificatienummer en ik doe mee aan de kleineondernemersregeling (KOR)
Bent u zzp'er of hebt u een eenmanszaak? Zolang uw omzet in een kalenderjaar niet meer is dan € 20.000, hoeft u niets te doen.

Bent u geen zzp'er, en hebt u geen eenmanszaak? Maar hebt u zich voor een eerdere aankoop van zonnepanelen als zonnepaneelhouder bij ons aangemeld, en toen gekozen voor de KOR? Ook dan hoeft u niets te doen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BounceMeister schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:47:
Ik heb in 2022 zonnepanelen gekocht en daarbij minder dan 2500 Euro btw teruggevraagd middels de constructie met de KOR. Ik heb nu 5000Wp aan panelen liggen.
Op dit moment hoef je voor zonnepanelen geen btw te betalen. Dus wanneer ik wil uitbreiden, zou ik nu weer btw-voordeel hebben ondanks dat ik nog drie jaar in de KOR zit?

De tekst van de Belastingdienst lijkt dat namelijk wel aan te geven:
"Ik koop zonnepanelen met 0% btw"

"Ik heb al een btw-identificatienummer en ik doe mee aan de kleineondernemersregeling (KOR)
Bent u zzp'er of hebt u een eenmanszaak? Zolang uw omzet in een kalenderjaar niet meer is dan € 20.000, hoeft u niets te doen.

Bent u geen zzp'er, en hebt u geen eenmanszaak? Maar hebt u zich voor een eerdere aankoop van zonnepanelen als zonnepaneelhouder bij ons aangemeld, en toen gekozen voor de KOR? Ook dan hoeft u niets te doen."
Klopt je betaalt nu geen BTW meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:25
Hoe zit het nu met zelfinstalleren? Hoe krijg ik nu de btw terug over montagematerialen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Als het goed is heb je daar bij aanschaf al geen BTW over betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:40:
Hoe zit het nu met zelfinstalleren? Hoe krijg ik nu de btw terug over montagematerialen?
De leverancier moet daar voor zorgen. Je moet bewijs leveren dat je het materiaal voor zonnepanelen voor eigen woning of rondom (schuur, vakantiehuisje mag ook) gaat gebruiken.

BTW kun je overigens nog steeds terugvragen als die al betaald hebt. Het 0% tarief was bedoeld om het makkelijker te maken voor de Belastingdienst en voor eigenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:25
mrmrmr schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:48:
[...]

De leverancier moet daar voor zorgen. Je moet bewijs leveren dat je het materiaal voor zonnepanelen voor eigen woning of rondom (schuur, vakantiehuisje mag ook) gaat gebruiken.

BTW kun je overigens nog steeds terugvragen als die al betaald hebt. Het 0% tarief was bedoeld om het makkelijker te maken voor de Belastingdienst en voor eigenaren.
Ok Thanks. Ik ga wat standaard materiaal bij een toolstation ofzo kopen dus die weten natuurlijk van de hoed en de rand....

Dus alsnog zelf terugvragen bij de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sjorsjuhmaniac schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:20:
[...]

Ok Thanks. Ik ga wat standaard materiaal bij een toolstation ofzo kopen dus die weten natuurlijk van de hoed en de rand....

Dus alsnog zelf terugvragen bij de belastingdienst.
Ja, maar als het om relatief kleine bedragen gaat zou ik geen moeite doen. dat kost meer tijd dan het oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-09 06:22
Is het de bedoeling bij het terugvragen van de BTW over de zonnepanelen om bij de daadwerkelijke BTW aangifte de factuur en kopie energierekening bij te voegen. Of vragen ze dit steekproefsgewijs op? Dit voor de check of overal dezelfde naam op vermeld staat.

[ Voor 13% gewijzigd door PSP123 op 28-06-2023 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
PSP123 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:46:
Is het de bedoeling bij het terugvragen van de BTW over de zonnepanelen om bij de daadwerkelijke BTW aangifte de factuur en kopie energierekening bij te voegen. Of vragen ze dit steekproefsgewijs op? Dit voor de check of overal dezelfde naam op vermeld staat.
Ik heb alleen een kopie van de factuur van de zonnepanelen bijgevoegd dat was toen al voldoende voor de teruggave.

Burp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Volgens mij heb ik helemaal niks bijgevoegd. Maar als het moet dan vragen ze er neem ik aan wel om bij het invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

defusion schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:15:
Volgens mij heb ik helemaal niks bijgevoegd. Maar als het moet dan vragen ze er neem ik aan wel om bij het invullen.
+1, ik heb ook niks bijgevoegd en ook nooit vragen gehad.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
Ik had een systeem van 11.200Wp en die zijn geplaatst in 2020.
Omdat ik net over de grens heen ging van 10.000Wp moest ik mijn eigen forfait berekenen, maar dat hoeft nu nog maar 1 keer (derde jaar) en daarna zou het klaar zijn. Ben ik daarna klaar of moet ik me daarna weer aanmelden voor de KOR? Ik maak nu geen deel uit van de KOR, omdat ik aangifte doe per kalenderjaar.

Nu zijn mijn panelen vervangen voor nieuwe en daar heb ik onder andere een nieuwe omvormer nodig en de panelen moeten geplaatst worden etc. Kan ik van die factuur van de installateur waar nog wel btw op zit, de btw nog terugvragen? En als ik via internet een omvormer koop, dan is incl. of excl. btw verschillend per shop. Kun je die dan ook terugvragen? Of gewoon de goede shop uitkiezen.

De nieuwe panelen hebben iets meer opbrengst maar gaan nog niet over de 15.000 heen, waardoor ik nu binnen de KOR val.
Nu ben ik dus benieuwd of het verstandig is dat ik de btw terugvraag en me weer 3 jaar aanmeld. Nu hoef ik zelf de forfait niet te berekenen, dus dat is wel mooi meegenomen natuurlijk.

Of kan ik beter niets vermelden over hogere oplevering/nieuwe panelen en gewoon mijzelf aanmelden voor de KOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Laatst online: 09-09 12:06
Ik heb in feb 2022 zonnepanelen geinstalleerd en in juni nog een 2e set. Totaal < 10.000 kWp.

Bedrijfje heeft de 2 sets los van elkaar opgegeven bij de belastingdienst. In Juni 2022 kreeg ik btw terug van de 1e en in maart 2023 kreeg ik geld terug van de 2e set.

United Consumers heeft mij nu een bedrag betaald voor terugleveren, maar dit is excl. btw. Ik heb al veel meningen gelezen over of dit met of zonder btw zou moeten zijn en of dat ik dan misschien zelf btw over de teruggeleverde energie zou moeten betalen, maar het is mij niet duidelijk.

In het meest gunstige geval kan ik UC vragen de btw ook nog te betalen. In het meest ongunstige doe ik niks en krijg ik straks de belastingdienst op mijn dak omdat ik geen btw betaald heb.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@gebruiker001 Dien zelf een rekening in met BTW als je BTW plichtig bent. Ben je dat niet, dan mag je geen BTW vragen.

@Krilo_89 Als je niet in de KOR zit kun je BTW terugvragen. Je kunt misschien wel beter een rekening met 0% BTW vragen van de leverancier(s). Als die meewerkt zal die wel vragen om bewijs dat het voor eigen huis/erf is.

Strikt genomen kan de Belastingdienst niet gevorderde BTW op jou verhalen. Of ze dat zullen doen is een andere zaak. Bij gewone bedrijven gaat dat vaak gepaard met boetes.

De KOR is een vrijstelling voor het heffen/afdragen en terugvorderen van BTW.

Let op dat als je meer dan € 2500 aan BTW hebt teruggevraagd de BTW herzien moet worden. Dan moet je alsnog jaarlijks een deel van de teruggevraagde BTW afdragen.

Als je er niet uitkomt kun je het beste bellen met de Belastingdienst en als het onduidelijk is vragen naar contact met een specialist. De regels veranderen voortdurend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
PSP123 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:46:
Verstrekken van facturen aan de Belastingdienst hoeft alleen als ze er om vragen. Als ondernemer wordt je geacht een correcte en volledige administratie te voeren en de Belastingdienst kan een audit doen. Je loopt risico op boetes en navorderingen als het niet klopt. Dat zijn doorgaans hoge bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:22
Bij deze even een dubbelcheck of de redenatie klopt dat ik bij Eneco, waarvoor ik vorig jaar géén BTW over de TLV (netto overschot) heb ontvangen, terug mag vragen.

Dit kwam namelijk in het terugleververgoeding topic ter sprake, maar de vraag past hier beter.

- Ik heb sinds 2022 zonnepanelen.
- Ik heb kort daarna in 2022 aangevraagd om aan de KOR deel te nemen. Deze is ingegaan vanaf 1 januari 2023. Hierdoor heb ik de BTW van de panelen+installatie minus het forfait teruggekregen.
- In 2022 was Eneco mijn energieleverancier heb heb ik ~€2000 aan netto TLV gekregen.

Klopt het dat ik Eneco nu kan verzoeken om deze TLV incl. BTW uit te keren?

Want dit zou mij dus nog ~€400 opleveren, zonder dat ik deze weer hoef af hoef te dragen. (want ik heb al forfait betaald)

Ik moet zeggen dat ik hierboven ook niet echt een vergelijkbaar voorbeeld kan vinden, dus het zou fijn zijn als iemand kan bevestigen dat dit klopt.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burns
  • Laatst online: 10:32
Dat is het idee; je hebt door middel van het forfait al een ingeschatte BTW afgedragen. De BTW gaat trouwens niet over je TLV maar over de totale opbrengst, incl eigen gebruik.

Maar zelf zou ik altijd eerst gaan rekenen, zeker in 2022. Want het forfait was mogelijk niet gunstig, doordat het BTW-percentage 9% was gedurende de tweede helft 2022. Het heeft mij in ieder geval iets van 80 euro bespaard door niet het forfait te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Lekker dan. We leveren aanzienlijk meer terug dan we gebruiken en hadden derhalve de oplossing buiten het forfait om gekozen met zelf aangifte doen. Op advies van de leverancier/plaatser en na ervaringen hier met NBA zonnepanelen in zee gegaan die de volledige BTW-afhandeling zouden regelen.

Enfin, nu krijgen we over de periode april-juni een naheffing met twee boetes omdat ze verzaakt hebben. Als je hun nummer belt een bandje dat ze "in de afrondende fase" van hun bedrijf zitten.

Met andere woorden, als je een flink bedrag hebt voorgeschoten aan nba-zonnepanelen.nl denk ik dat je naar je geld kan fluiten en bedragen mag gaan reserveren voor de BTW...

Zelf geen enkel bericht van hun gekregen en ook de aangiftebrief niet eerder ontvangen.

[ Voor 6% gewijzigd door pagani op 29-08-2023 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:36
Netjes!

Ik ben bewust onder de 20000 ex btw gebleven, zodat ik geen btw aangifte hoef te doen en in de KOR blijf.
Heb geen zin in dat gedoe.
Daar zit jij denk ik niet meer onder of wel?

Boven de 20000 ga je uit de KOR voor minstens 3 jaar.
Lastige is dat bij toekomstige energieleveranciers niet altijd de BTW wordt uitbetaald, omdat ze ervan uitgaan dat je in de KOR zit (behalve bij de bakker dan).

[ Voor 48% gewijzigd door Gurk2 op 13-10-2023 13:46 ]

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Gurk2 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:38:
Netjes!

Ik ben bewust onder de 20000 ex btw gebleven, zodat ik geen btw aangifte hoef te doen en in de KOR blijf.

Lastige is dat bij toekomstige energieleveranciers niet altijd de BTW wordt uitbetaald, omdat ze ervan uitgaan dat je in de KOR zit (behalve bij de bakker dan).
Die overweging heb ik niet, heb een eenmanszaak dus KOR kan voor mij sowieso niet. Januari dus nog ca 4000 broodjes voor de koning...

Daarom ben ik ook maar bij de bakkerij gebleven, correcte BTW op de afrekening zonder er moeite voor hoeven doen. Daarbij ga ik ook de 7cent TLV hanteren voor de BTW afdracht op m'n priveverbruik (het rekenvoorbeeld negerend want is bullshit). Dus hoe lager de TLV hoe minder broodjes naar de koning.

[ Voor 18% gewijzigd door Srednier op 13-10-2023 14:16 ]

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:50
Gurk2 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:38:
Netjes!

Strikt genomen gaat dat om omzet, dus ook de gesaldeerde en zelfs de direct verbruikte kWh tellen mee :) Die laatste worden vaak niet gemeten, maar zou dus eigenlijk wel moeten.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:49
mathijshooi schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:33:
[...]

Wat is ieders plan nog omtrent de BTW?
Ja.... dat zou ik ook graag willen weten... De energierekening staat op mijn vrouw dr naam en zij valt onder de KOR-regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:35

Rzaan

Altijd zoekende

Ik weet dat dit onderwerp niet meer heel actueel is ivm afschaffen BTW op panelen. Maar doe toch een poging.

In oktober 2022 hebben wij zonnepanelen aangeschaft. Dit is op naam van mijn vrouw gebeurt aangezien ik al ondernemer was.
Zij viel daarmee onder de Kleine Ondernemers Regeling.

Nu wil mij vrouw gaan lesgeven in een sportschool en dan is het gunstigste dat ze ZZP'er wordt.
Kan ze nu gewoon naar de KvK gaan en zich inschrijven en vervolgens facturen gaan sturen?
Het gaat niet om veel uren en ook niet om heel veel jaaromzet. Waarschijnlijk maximaal € 5.000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Rzaan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:59:
Ik weet dat dit onderwerp niet meer heel actueel is ivm afschaffen BTW op panelen. Maar doe toch een poging.

In oktober 2022 hebben wij zonnepanelen aangeschaft. Dit is op naam van mijn vrouw gebeurt aangezien ik al ondernemer was.
Zij viel daarmee onder de Kleine Ondernemers Regeling.

Nu wil mij vrouw gaan lesgeven in een sportschool en dan is het gunstigste dat ze ZZP'er wordt.
Kan ze nu gewoon naar de KvK gaan en zich inschrijven en vervolgens facturen gaan sturen?
Het gaat niet om veel uren en ook niet om heel veel jaaromzet. Waarschijnlijk maximaal € 5.000.
Ja dat kan, zo lang je onder de 20.000 omzet per jaar blijft kan ze in principe in de KOR blijven. De facturen stuur je dan zonder BTW en daar moet je een apart regeltje voor op je factuur melden (vind je snel als je even googled).

Let er wel op dat het ook betekent dat je de BTW op zakelijke aankopen niet kunt verrekenen.

Alternatief is dat je een verzoek doet uit de KOR te gaan, dat kan eens per kwartaal. Gevolg is dan dat je elk jaar een forfait betaald aan BTW over de zonnepanelen. De hoogte daarvan is afhankelijk van hoe veel WP je hebt liggen. Daar staat dan tegenover dat je de BTW op zakelijke uitgaven wel kunt verrekenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Afas op 02-02-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-09 13:03
Afas schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:53:
[...]

Ja dat kan, zo lang je onder de 20.000 omzet per jaar blijft kan ze in principe in de KOR blijven. De facturen stuur je dan zonder BTW en daar moet je een apart regeltje voor op je factuur melden (vind je snel als je even googled).

Let er wel op dat het ook betekent dat je de BTW op zakelijke aankopen niet kunt verrekenen.

Alternatief is dat je een verzoek doet uit de KOR te gaan, dat kan eens per kwartaal. Gevolg is dan dat je elk jaar een forfait betaald aan BTW over de zonnepanelen. De hoogte daarvan is afhankelijk van hoe veel WP je hebt liggen. Daar staat dan tegenover dat je de BTW op zakelijke uitgaven wel kunt verrekenen.
Zijn vrouw wil ondernemer worden. Dus die kan niet uit de KOR. Die kan pas uit de KOR als ze kiest om BTW te betalen of over de KOR grens gaat. Moet je BTW gaan betalen dan moet je ook BTW afdragen over alle opbrengst van de zonnepanelen. Dus niet alleen de teruggeleverde stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Willempie27 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:21:
[...]

Zijn vrouw wil ondernemer worden. Dus die kan niet uit de KOR. Die kan pas uit de KOR als ze kiest om BTW te betalen of over de KOR grens gaat. Moet je BTW gaan betalen dan moet je ook BTW afdragen over alle opbrengst van de zonnepanelen. Dus niet alleen de teruggeleverde stroom.
Misschien mijn post nog een keer lezen want dat zeg ik ;)

En sinds vorig jaar mag je tot een bepaalde grens in Wp een forfait betalen gebaseerd op het aantal Wp en dan ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Afas schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:32:
[...]
Misschien mijn post nog een keer lezen want dat zeg ik ;)

En sinds vorig jaar mag je tot een bepaalde grens in Wp een forfait betalen gebaseerd op het aantal Wp en dan ben je klaar.
Ja voor particulier gebruik. Hij geeft aan beide ondernemer te worden ZZP.
Maar na wat googlelen ga ik nu toch twijfelen. In 2023 was het duidelijk niet mogelijk
https://www.milieucentraa...elen/btw-en-zonnepanelen/

Maar op site van de belastingdienst staat nu voor ondermers (stond er vorig jaar niet)

Ik gebruik het forfait
Geef het forfaitbedrag aan in rubriek 1a (Leveringen/diensten belast met hoog tarief) van uw btw-aangifte.

In deze rubriek vindt u twee kolommen:

Links, in de kolom ‘omzet’, vult u € 0 in.
Rechts, in de kolom ‘omzetbelasting’, vult u het forfaitbedrag in.

Bent u een zzp-er of hebt u een eenmanszaak? En doet u al btw-aangifte voor uw zakelijke activiteiten? Tel in rubriek 1a in de kolom ‘omzetbelasting’ het forfaitbedrag op bij het bedrag dat u daar voor uw gewone bedrijfsactiviteiten hebt berekend. In de kolom ‘omzet’ hoeft u niets bij te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Afas schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:53:
[...]

Zoals ik het begrijp, houdt dit ook in dat je geen BTW-aangifte doet elk kwartaal.
Op de factuur komt de regel "BTW vrijgesteld" te staan.

Bron

EDIT: Ze moet zich volgens mij nog wel gaan inschrijven bij de KvK, want ik kan me niet herinneren dat er zoiets voorbij kwam destijds met de aanmelding zonnepanelen. Dat is ook wat ik her en der lees.

[ Voor 31% gewijzigd door Rzaan op 03-02-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
  • Laatst online: 09-08 22:02
Mijn panelen zijn in augustus 2022 gelegd, en ik kreeg destijds te horen dat je het forfait slechts eenmalig hoeft te betalen.

Voor de opvolgende jaren kreeg je vrijstelling.

Deze informatie staat ook nog op diverse sites.

Maar vandaag krijg ik van mijn accountant te horen:
In de omzetbelasting is de forfait zonnepanelen niet meegenomen in het 4e kwartaal. Het forfait is € 120 per jaar (niet eenmalig helaas). Er komt dus een suppletie uit van € 128 te betalen. Dit kan verrekend worden met de eerstvolgende kwartaalaangifte, als volgt: in rubriek 5B (voorbelasting) € 128 van het bedrag afhalen.
De accountant is blijkbaar op de hoogte van het idee dat het ooit eenmalig was, anders begon hij er niet over.

Ik kan zo snel op internet niet vinden wat er veranderd is, en wanneer.

Hebben jullie ook surprise forfaits voor je kiezen gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Codin the Coder schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:01:
Mijn panelen zijn in augustus 2022 gelegd, en ik kreeg destijds te horen dat je het forfait slechts eenmalig hoeft te betalen.

Voor de opvolgende jaren kreeg je vrijstelling.

Deze informatie staat ook nog op diverse sites.

Maar vandaag krijg ik van mijn accountant te horen:

[...]

De accountant is blijkbaar op de hoogte van het idee dat het ooit eenmalig was, anders begon hij er niet over.

Ik kan zo snel op internet niet vinden wat er veranderd is, en wanneer.

Hebben jullie ook surprise forfaits voor je kiezen gekregen?
Heb je ook een bedrijf waarvoor je toch aangifte moet doen. Want dan is het niet eenmalig.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Cyberpope schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:18:
[...]

Heb je ook een bedrijf waarvoor je toch aangifte moet doen. Want dan is het niet eenmalig.
De vraag is of je een eenmanszaak hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Codin the Coder
Ik ga er van uit dat je inderdaad een eigen bedrijf hebt (dat lijkt mij de meest waarschijnlijke reden om gebruik te maken van een accountant).

De reden dat het forfait meestal eenmalig is, is omdat er doorgaans gekozen wordt om gebruik te maken van de KOR.
Je hoeft zodra je in de KOR valt, geen aangifte omzetbelasting meer te doen.

Voldoe je daar niet aan met je bedrijf / heb je er bewust voor gekozen geen gebruik van te maken van de KOR, dan moet je dus periodiek aangifte doen voor de omzetbelasting, waaronder de omzet van de zonnepanelen. Waarbij dus gebruik gemaakt mag worden van een forfaitbedrag om het wat makkelijker te maken (dan daadwerkelijk de omzet berekenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
Ik heb inderdaad een eenmanszaak, en maak geen gebruik van KOR.

Mystery solved. Bedankt, jongens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
Mijn accountant vertelt me dat ik alleen de eerste 4 jaar de forfait moet betalen.

Merkwaardige regel. Merkwaardig dat Zonneplan mij dat niet vertelt, dat er zo weinig over te vinden is online, en dat zelfs de site van de belastingdienst zelf het hierin laat afweten.

Het valt even tegen, maar ik kan ermee leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Codin the Coder schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:40:
Mijn accountant vertelt me dat ik alleen de eerste 4 jaar de forfait moet betalen.

Merkwaardige regel. Merkwaardig dat Zonneplan mij dat niet vertelt, dat er zo weinig over te vinden is online, en dat zelfs de site van de belastingdienst zelf het hierin laat afweten.

Het valt even tegen, maar ik kan ermee leven.
Forfait gaat over de opbrengst van de panelen. Die draag je af zolang je ondernemer bent en niet in de KOR zit (bij de huidige regeling). Dus die vrijstelling geldt niet voor jou. Maar misschien wel voor een medebewoner zoals een partner, volwassen kind die geen ondernemer is of gaat worden. De energierekening moet op de naam van die medebewoner staan.

Ondernemers dragen BTW af over inkomsten waarover BTW is berekend. De energieopwek met zonnepanelen is een vorm van ondernemen. De betaalde BTW kon je terugvragen op de investering. Je moest voor 1 januari 2023 nog 21% BTW betalen aan de leverancier van de zonnepanelenmateriaal.

Gaat die 4 jaar over de BTW herzieningsregeling? Dat is het in 4 jaar terugbetalen van 4/5e deel van de teruggevraagde BTW over de aanschaf onder bepaalde omstandigheden.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 15-02-2024 14:29 ]

• Willempie27
mrmrmr schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 05:02:
[...]

Forfait gaat over de opbrengst van de panelen. Die draag je af zolang je ondernemer bent en niet in de KOR zit (bij de huidige regeling). Dus die vrijstelling geldt niet voor jou. Maar misschien wel voor een medebewoner zoals een partner, volwassen kind die geen ondernemer is of gaat worden. De energierekening moet op de naam van die medebewoner staan.

Ondernemers dragen BTW af over inkomsten waarover BTW is berekend. De energieopwek met zonnepanelen is een vorm van ondernemen. De betaalde BTW kon je terugvragen op de investering. Je moest voor 1 januari 2023 nog 21% BTW betalen aan de leverancier van de zonnepanelenmateriaal.

Gaat die 4 jaar over de BTW herzieningsregeling? Dat is het in 4 jaar terugbetalen van 4/5e deel van de teruggevraagde BTW over de aanschaf onder bepaalde omstandigheden.
Het laatste stuk dat je quote geeft de indruk dat er alleen over de terug geleverde energie BTW afgedragen moet worden. Maar bij het ondernemersplein staat weer.
Btw berekenen voor stroom
De stroom die uw zonnepanelen opleveren, levert u aan uw energieleverancier. U moet de btw over de stroom die u levert en zelf gebruikt, afdragen aan de Belastingdienst. Die btw moet u zelf berekenen. Lees hoe u btw op zonnepanelen berekent en terugvraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Willempie27

Bij verbruik van opgewekte energie voor jezelf (privé) is de redenering dat het een levering is aan privé. Het BTW formulier heeft een apart veld privé (5d).

Als je bijvoorbeeld meubelmaker bent en je richt je huis met eigen producten, dan is dat levering aan privé en daarover wil de fiscus de BTW ontvangen.

De energie die je voor bijvoorbeeld zakelijke machines gebruikt is geen privéverbruik en daarover hoeft geen BTW te worden afgedragen.

De Belastingdienst heeft een pagina over de BTW-berekening waar de teruglevering aan privé wordt uitgewerkt in een voorbeeld.

• Codin the Coder
Toen ik dit ging researchen, kwam ik ook op de herzieningsregeling voor de eerste 4 jaar uit.

En toen zag ik ook dat dat ging om terugbetaling van BTW over aanschaf.

Maar mijn accountant zegt me expliciet dat ik 4 jaar het forfait moet betalen over de BTW van de teruglevering.

Ik vind het maar vaag, allemaal.

Maar goed, ik zal het met hem erover hebben. Als ik nog wat leer, post ik het hier wel.

• Peeters1
Codin the Coder schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:47:
Toen ik dit ging researchen, kwam ik ook op de herzieningsregeling voor de eerste 4 jaar uit.

En toen zag ik ook dat dat ging om terugbetaling van BTW over aanschaf.

Maar mijn accountant zegt me expliciet dat ik 4 jaar het forfait moet betalen over de BTW van de teruglevering.

Ik vind het maar vaag, allemaal.

Maar goed, ik zal het met hem erover hebben. Als ik nog wat leer, post ik het hier wel.
Herzieningsregel is van toepassing wanneer je meer dan € 2.500 aan BTW hebt teruggevraagd en wanneer je dan in de KOR gaat. Dan moet je van elk nog niet verstreken jaar (gedurende 5 jaar) 1/5 deel van de teruggevraagde BTW terugbetalen per jaar. Meestal haal je die € 2.500 niet, en bij Codin de Coder is dat niet van toepassing omdat hij niet in de KOR zit en er ook niet in gaat. Maak het niet ingewikkelder dan het al is voor een leek.

• mrmrmr
  • Niet online
@Peeters1 : @Codin the Coder is de vraagsteller. Het verhaal is dat zijn boekhouder het over 4 jaar had, maar waarvoor/waarom is me nog niet duidelijk.

Dus dat mag de boekhouder verder uitleggen.

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07:17

DIY

@Codin the Coder energiecontract op je partner zijn/haar naam zetten en eventueel (als je accountant dat nog nodig vind) een factuur voor de panelen (ex btw...) op zijn/haar naam opmaken? Dan staat de opbrengst buiten jou bedrijf en is er geen forfait van toepassing?

• Willempie27
DIY schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:12:
@Codin the Coder energiecontract op je partner zijn/haar naam zetten en eventueel (als je accountant dat nog nodig vind) een factuur voor de panelen (ex btw...) op zijn/haar naam opmaken? Dan staat de opbrengst buiten jou bedrijf en is er geen forfait van toepassing?
Dat heb ik zo gedaan. Forfait was dan niet van toepassing had ik begrepen maar begin nu te twijfelen. Ik heb de omvormer in 2022 gekocht en de BTW terug gevorderd en ze in 2023 zonder BTW aan mn vrouw verkocht op papier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Codin the Coder
De accountant heeft z'n werk na laten kijken door een collega. De eerdere 4 jaar, waar hij had over had, was incorrect. Het blijkt dat ik de forfait elk jaar moet betalen.

@DIY Leuk idee, ik zal er eens over nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

Codin the Coder schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:00:
De accountant heeft z'n werk na laten kijken door een collega. De eerdere 4 jaar, waar hij had over had, was incorrect. Het blijkt dat ik de forfait elk jaar moet betalen.

@DIY Leuk idee, ik zal er eens over nadenken.
Meer info over deze route hier: Milmoor in "Zonnepanelen en de btw" Ik heb geprobeerd hem goed te documenteren. Was wel eind 2022, met een oudere KOR regeling.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
Dank voor de info.

Ik kan me herinneren dat het ergens voor nodig was dat zowel m'n energieleverancier (Frank Energie) als m'n zonnepanelen op mijn naam stonden, om ergens gebruik van te kunnen maken.

Ik weet even niet meer of dat nu over energievergoedingen ging, of dat het nodig was om gewoon alleen maar terug te kunnen leveren aan m'n energieleverancier, waarbij ik een dynamisch contract heb.

Sowieso ga ik geen overhaaste acties nemen. Maar ik ga het allemaal even laten bezinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Milmoor Het is ok om de Belastingdienst op de hoogte te stellen, maar als ondernemer hoeft dat denk ik niet. Je moet achteraf kunnen bewijzen dat het correct gegaan is.

@Codin the Coder Je kan zoals @Milmoor schrijft stoppen met de activiteiten en deze overdoen aan een volwassen medebewoner die geen ondernemer is en blijft, en die vervolgens in de KOR gaat. Wel in de gaten houden dat je als ondernemer investeringsgoederen verkoopt, je hierover mogelijk BTW moet berekenen. Dat hoeft misschien niet bij de nieuwe 0% BTW regels (per 1-1-2023), maar de nieuwe eigenaar kan die vervolgens weer terug vragen. Je kan het navragen bij de Belastingdienst of een goede fiscalist raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Als je als ondernemer PV panelen aanschaft, volledig op de zaak en ook de opbrengst daar onder valt (wat in zekere zin ongunstig is, partner met KOR is handiger), vallen de panelen dan niet onder MIA/EIA?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Codin the Coder schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 23:37:
Dank voor de info.

Ik kan me herinneren dat het ergens voor nodig was dat zowel m'n energieleverancier (Frank Energie) als m'n zonnepanelen op mijn naam stonden, om ergens gebruik van te kunnen maken.
BTW terug vragen als particulier. Nu ze met 0% verkocht worden niet meer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
jadjong schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:51:
[...]

BTW terug vragen als particulier. Nu ze met 0% verkocht worden niet meer nodig.
Particulieren kunnen geen BTW terugvragen. Je start een bedrijf. Vraag de BTW terug. Nadat je het hebt teruggekregen ga je in de KOR (nog steeds een bedrijf). Je kan dan geen BTW terugvragen maar je hoeft het ook niet af te dragen. Het nadeel van dit systeem is als je later nog wat panelen wilt bijleggen kan je geen BTW meer terugkrijgen omdat je in de KOR zit.
Maar nu alles 0% is hoeft dat ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

@Codin the Coder Je kan zoals @Milmoor schrijft met de activiteiten en deze overdoen aan een volwassen medebewoner die geen ondernemer is en blijft, en die vervolgens in de KOR gaat. Wel in de gaten houden dat je als ondernemer investeringsgoederen verkoopt, je hierover mogelijk BTW moet berekenen. Dat hoeft misschien niet bij de nieuwe 0% BTW regels (per 1-1-2023), maar de nieuwe eigenaar kan die vervolgens weer terug vragen. Je kan het navragen bij de Belastingdienst of een goede fiscalist raadplegen.
Zover ik het snap moet je de KOR alleen in als je BTW terugvraagt. Want dat doe je als ondernemer. Er zijn stapels mensen die gewoon als privé persoon zonnepanelen hebben aangeschaft. Ik heb de panelen dus als ondernemer aangeschaft, en mijn vriendin niet.

[ Voor 62% gewijzigd door Milmoor op 17-02-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Milmoor schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:41:
[...]
Zover ik het snap moet je de KOR alleen in als je BTW terugvraagt.
Deze zin zoals je hem nu geconstrueerd hebt, roept alleen nog maar meer verwarring op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

Rzaan schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:55:
[...]

Deze zin zoals je hem nu geconstrueerd hebt, roept alleen nog maar meer verwarring op.
Poging twee: btw terug vragen kan alleen als ondernemer. Maar als je bent dan, moet je jaarlijks een forfait betalen, tenzij je in de KOR zit. Zo’n forfait kost elk jaar geld en btw aangifte doen is niet fijn. Je wilt door het liefst je panelen afschaffen als zijnde ondernemer, maar ze hebben als privépersoon. Dat botst.

[ Voor 20% gewijzigd door Milmoor op 17-02-2024 14:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Voor de belastingdienst ben je hoe dan ook ondernemer voor de omzetbelasting als je zonnepanelen hebt (en aan het net levert).
Het is alleen zo dat als je je nooit meldt als ondernemer je van rechtswege onder de KOR valt.
Zo lang je onder de registratiedrempel blijft althans.

Dat geldt bijvoorbeeld ook voor hobbyisten met wat bijverdiensten.

Dat was vziw voorheen toen er nog BTW op de panelen zat ook zo, maar was het meestal alsnog interessant je wel als ondernemer te melden, btw terug te vragen, en dan alsnog de KOR in te gaan.
Nu de panelen BTW-vrij zijn, zullen de meesten van rechtswege onder de KOR vallen, en is er geen noodzaak zich te melden als ondernemer.

Maar een bestaand ondernemer die niet onder de KOR valt kan niet kiezen om ze "als privepersoon aan te schaffen" om onder betalen omzetbelasting/het forfait uit te komen.
De constructie om energiecontract op partner te zetten is dan het meest voor de hand liggend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@defusion
Goede uitleg.
Maar stel nu het volgende: Je hebt panelen aangeschaft, je blijft onder de registratiedrempel voor wat betreft de KOR. Niks aan de hand.
Maar bijvoorbeeld 4 jaar later begin je voor jezelf en je zet meteen flink om dat jaar. Zoveel dat je boven de grens van de KOR komt.
Hoe ga je dan met de opbrengst van je ZP'en om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
M.i. moet je dan wel gaan betalen voor de omzet.
Met weer de optie om op naam van partner te zetten, indien van toepassing en niet toevallig ook al ondernemer voor de omzetbelasting.

Zelfde verhaal als je paar jaar later genoeg panelen bijplaatst om boven registratiedrempel te komen (15kwp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:59
Hoe zit het met het 0% BTW-tarief als je materialen bij verschillende shops bestelt?

Ik wil bij webshop A de panelen en frames bestellen en bij webshop B de omvormer (want webshop A heeft het model wat ik zoek niet). Moet je dan A de factuur van B sturen en B de factuur van A zodat ze beiden de BTW eraf kunnen halen?

Zie er hier bij Solar-bouwmarkt wat over staan, maar is mij nog niet helemaal duidelijk...

Edit: was uiteindelijk n.v.t. omdat we alsnog alles bij één webshop (solar-outlet) hebben besteld die voordeliger bleek dan de anderen waar ik eerst keek. Vinkje “0% BTW” aangeklikt en klaar.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 08-03-2024 06:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

ThinkPad schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:59:
Hoe zit het met het 0% BTW-tarief als je materialen bij verschillende shops bestelt?

Ik wil bij webshop A de panelen en frames bestellen en bij webshop B de omvormer (want webshop A heeft het model wat ik zoek niet). Moet je dan A de factuur van B sturen en B de factuur van A zodat ze beiden de BTW eraf kunnen halen?

Zie er hier bij Solar-bouwmarkt wat over staan, maar is mij nog niet helemaal duidelijk...
De shops hoeven gewoon geen btw in rekening te brengen als het bedoelt is voor een zonnesysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DIY schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:15:
[...]

De shops hoeven gewoon geen btw in rekening te brengen als het bedoelt is voor een zonnesysteem.
Dat was niet de vraag. Hij vroeg om de spelregels, hoe je het bewijst.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 25-02-2024 13:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIY

DIY

de Peer schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:37:
[...]
Dat was niet de vraag. Hij vroeg om de spelregels, hoe je het bewijst.
Van de site van solarbouwmarkt:
Uw bestelling moet dus bestaan uit een compleet zonnepaneelsysteem. Bevat uw bestelling een incompleet systeem? Dan moet u, of 21% BTW betalen, of een copy van uw aankoopfactuur van uw leverancier van de missende componenten van uw zonnepaneel systeem naar ons opsturen zodat wij de correcte documentatie beschikken voor de Belastingdienst.
Maar er zijn genoeg webshops waar je alleen een vinkje hoeft te zetten bij het afrekenen. De overheid stelt n.l. niet de eis dat het een compleet systeem moet zijn en de bewijslast ligt bij de webshop, niet bij de consument. Uiteraard proberen de shops je bang te maken, want bij fraude worden zij er op aangesproken.

Ps: dit is mijn persoonlijke ervaring nav het samenstellen van verschillende sets voor mijzelf en familie afgelopen jaar. In sommige gevallen zijn zelfs de klemmen bij een andere webshop besteld dan de rails, omdat het door de grote aantallen interessant genoeg was. Uiteraard had het leveradres een woonbestemming, zodat de desbetreffende webshop daarmee bewijs kan leveren dat er word voldaan aan de wettelijke eis.

[ Voor 20% gewijzigd door DIY op 25-02-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:59
Nog even bij een andere webshop (Stralendgroen) gekeken naar wat zij als voorwaarden hanteren:
Om gebruik te maken van de 0% BTW regeling moet je aan de onderstaande 5 voorwaarden van de belastingdienst voldoen:

1 - Ik bestel geen goederen die niet strikt noodzakelijk zijn voor de installatie van de nieuwe zonnepanelen.
2 - Ik bestel geen zonneboiler, geen laadpaal, geen batterijen/thuisaccu en geen toebehoren voor genoemde producten. En geen nieuwe omvormer omdat mijn oude omvormer kapot is gegaan, geen vogelwering voor de zonnepanelen, geen slimme meter en geen kabels die niet worden geïnstalleerd in verband met de installatie van de zonnepanelen.
3 - Ik ben particulier. Deze zonnepanelen zijn voor op of bij mijn eigen (huur)woning.
4 - De zonnepanelen worden op of bij een woning (garage, schuur bij een woning, serre, aan- of uitbouw, vakantiewoning of appartementencomplex bijvoorbeeld) geïnstalleerd.

Bekijk in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) of jouw woning als woning wordt aangemerkt.
Klik rechtsboven op PDF en mail ons de uitdraai die je krijgt in jeactie op je bestelbevestiging. Bewaar hem ook voor je eigen administratie!

5 - Ik ben mij ervan bewust dat als ik meer dan 15000 wattpiek instaleer, de opbrengsten uit de geleverde energie boven de 1800 euro uit kunnen komen, en dat dát en BTW belaste activiteit is. Daardoor moet ik mij als ondernemer aanmelden en BTW aangifte doen. Meedoen aan de kleine ondernemersregeling blijft wel mogelijk.
Lijkt dus best wel verschil te zitten in hoe webshops er mee om gaan. Solarbouwmarkt is dan vrij 'streng', maar nu ik snap dat het risico bij de webshop ligt is het al duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

"...vakantiewoning of appartementencomplex bijvoorbeeld) geïnstalleerd".

Frappant, van stralend groen mag je dus ook op een vakantiewoning installeren terwijl solarbouwmarkt dat juist uitsluit. Gek genoeg mag je bij stralend groen juist weer geen vervangende onvormer bestellen tegen 0%. Ik zou niet weten waarom niet?

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 35% gewijzigd door DIY op 25-02-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Ik moet op dit moment weer aangifte doen voor 2023 en met mijn berekening kom ik toch niet helemaal lekker uit.
Voor 2022 zat ik met mijn installatie boven het forfait bedrag, dus moest ik zelf berekenen. Ik zie dat ze dat nu hebben aangepast, waardoor ik in de forfait regeling zou kunnen vallen. Vorig jaar was ik met zelf uitrekenen wat voordeliger uit, maar dit jaar bij lange na niet.

Mijn omvormer zegt 9000kWh opgebracht te hebben en Engie zegt dat ik 2256 verbruikt heb. Als ik puur de 9000 invul als verbruik van zonnepanelen en het verbruik van het net op 0 zet, dan moet ik al 444 betalen.
Als ik naast mijn zonnepanelen verbruik ook nog het echte verbruik van het net invul, dan betaal ik 665.

Ik heb in 2020 btw terug gevraagd, maar met deze bedragen had ik dat liever niet gedaan. Die btw die ik terug heb gekregen van de aanschaf van mijn zonnepanelen betaal ik in een paar jaar terug en de jaren erop is het gewoon een extra kostenpost geworden.

Ik heb nog een oude meter, dus alleen mijn omvormer weet wat ik 'verbruikt' heb. Ik kan mijn eigen verbruik van zonnepanelen op 100kWh zetten en dan zou ik 225 betalen, maar dat is nog steeds meer dan het forfait van 200 voor 9.001 – 10.000 Wp. Daarnaast is mijn zonnepanelen fabrikant failliet gegaan en zijn de oude types vervangen voor de nieuwere. Ik zou dus ook mijn opbrengst wat lager kunnen zetten en nog minder forfait betalen.

Daarnaast ben ik benieuwd naar hoe ze kijken naar zonnepaneelbezitters met oude meters die meer gebruiken dan ze opleveren. Daarvan kan je net zo goed zeggen: ze gebruiken stroom en daarmee punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
Krilo_89 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:43:
Ik moet op dit moment weer aangifte doen voor 2023 en met mijn berekening kom ik toch niet helemaal lekker uit.
Voor 2022 zat ik met mijn installatie boven het forfait bedrag, dus moest ik zelf berekenen. Ik zie dat ze dat nu hebben aangepast, waardoor ik in de forfait regeling zou kunnen vallen. Vorig jaar was ik met zelf uitrekenen wat voordeliger uit, maar dit jaar bij lange na niet.

Mijn omvormer zegt 9000kWh opgebracht te hebben en Engie zegt dat ik 2256 verbruikt heb. Als ik puur de 9000 invul als verbruik van zonnepanelen en het verbruik van het net op 0 zet, dan moet ik al 444 betalen.
Als ik naast mijn zonnepanelen verbruik ook nog het echte verbruik van het net invul, dan betaal ik 665.

Ik heb in 2020 btw terug gevraagd, maar met deze bedragen had ik dat liever niet gedaan. Die btw die ik terug heb gekregen van de aanschaf van mijn zonnepanelen betaal ik in een paar jaar terug en de jaren erop is het gewoon een extra kostenpost geworden.

Ik heb nog een oude meter, dus alleen mijn omvormer weet wat ik 'verbruikt' heb. Ik kan mijn eigen verbruik van zonnepanelen op 100kWh zetten en dan zou ik 225 betalen, maar dat is nog steeds meer dan het forfait van 200 voor 9.001 – 10.000 Wp. Daarnaast is mijn zonnepanelen fabrikant failliet gegaan en zijn de oude types vervangen voor de nieuwere. Ik zou dus ook mijn opbrengst wat lager kunnen zetten en nog minder forfait betalen.

Daarnaast ben ik benieuwd naar hoe ze kijken naar zonnepaneelbezitters met oude meters die meer gebruiken dan ze opleveren. Daarvan kan je net zo goed zeggen: ze gebruiken stroom en daarmee punt?
Forfait mag je nu gebruiken voor installaties tot max 15.000 Wp, € 20 per 1000 Wp..Dat lijkt mij het handigst. Waarom zit je niet in de KOR? Of speciale reden? Ivm herzieningsregeling BTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Peeters1 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:14:
[...]

Forfait mag je nu gebruiken voor installaties tot max 15.000 Wp, € 20 per 1000 Wp..Dat lijkt mij het handigst. Waarom zit je niet in de KOR? Of speciale reden? Ivm herzieningsregeling BTW?
Omdat ik in 2020 veel btw terugvroeg en boven de 10000Wp zat. Achteraf had ik gewoon veel minder moeten opgeven. Heb toch een Oost/West opstelling.
Maar dit jaar zie ik dus 15000Wp staan als max, daar val ik ruim binnen.
Weet alleen niet of ik nu a-la-minute kan instappen.

Als ik nog wil gaan ZZP’en, is het dan handig om die KOR in te stappen. En blijf je die dan de rest van je leven jaarlijks betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
Krilo_89 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:38:
[...]

Omdat ik in 2020 veel btw terugvroeg en boven de 10000Wp zat. Achteraf had ik gewoon veel minder moeten opgeven. Heb toch een Oost/West opstelling.
Maar dit jaar zie ik dus 15000Wp staan als max, daar val ik ruim binnen.
Weet alleen niet of ik nu a-la-minute kan instappen.

Als ik nog wil gaan ZZP’en, is het dan handig om die KOR in te stappen. En blijf je die dan de rest van je leven jaarlijks betalen?
Hangt van je situatie af, of het verstandig is om in de KOR te stappen wanneer je tzt wellicht ZZP-er wil worden. De KOR regeling wordt vanaf 2025 wel versoepeld, je kunt er dan iets makkelijker vanaf. Zolang je niet in de KOR zit, betaal je jaarlijks BTW zolang de zonnepanelen in gebruik zijn. Soms zijn er andere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Peeters1 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 23:14:
[...]

Hangt van je situatie af, of het verstandig is om in de KOR te stappen wanneer je tzt wellicht ZZP-er wil worden. De KOR regeling wordt vanaf 2025 wel versoepeld, je kunt er dan iets makkelijker vanaf. Zolang je niet in de KOR zit, betaal je jaarlijks BTW zolang de zonnepanelen in gebruik zijn. Soms zijn er andere oplossingen.
Ja precies. Maar zoals ik in mijn eerdere comment aangeef, is aangifte doen behoorlijk duurder duurder dan het forfait.
Ik kan de opbrengst van mijn zonnepanelen 100 keer lager zetten, maar betaal nog steeds meer. Met de opbrengst kan ik sjoemelen, maar mijn verbruik bij Engie niet. Ik heb immers meterstanden doorgegeven.
Pagina: 1 ... 40 41 Laatste