• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De belastingdienst heeft het bij het forfait zelfs over 'wattpiek per jaar'...
o.a. https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2021-47567.html (onder kopje 2.6)

Vraag me af wat ze daarmee bedoelen.
Wattpiek snap ik
kWh/jaar snap ik

Heb het idee dat ze bij de belastingdienst destijds ook dachten '10.000wp is max 10.000kwh/jaar' ofzo? Klopt in de praktijk (in Nederland) toevallig redelijk, maar de logica niet bepaald.

En recenter nog bij het belastingplan 2023, defusion in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw"
Als hoofdregel geldt dat een zonnepaneelhouder een maximaal opwekvermogen
van ongeveer 10.000 Wattpiek per jaar kan plaatsen zonder dat de registratiedrempel wordt
overschreden.

Dit was een stukje uitleg op een gestelde vraag, dus sowieso niet te beschouwen als regelgeving. Maar ik zie wel een heel creatieve uitleg: Ik plaats dit jaar 8.000wp en volgend jaar 8.000wp, dus ik heb niet meer dan 10.000wp per jaar geplaatst, dus de registratiedrempel wordt niet overschreden.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01:10
Dat is sinds dat de BTW op 0 is volgens mij, anders wordt je sowieso ondernemer om de BTW terug te vragen. Die staat nu op 0 dus is het niet nodig. 10.000Wp moet je dan x 0.85 doen om de kWh opbrengst ongeveer te kunnen berekenen.

@mrmrmr Bij ja op "Hebt u btw betaald over uw zonnepanelen?"

Dat is dus de oude regeling. Dat moest je aanmelden als ondernemer om de BTW terug te vorderen. Daarna aanmelden voor KOR om dan geen BTW af te dragen (je kan met KOR ook geen BTW meer terugvragen)

Omdat er nu 0% BTW op zit is volgens mij zoals door andere is bevestigd voldoende om alleen forfait in te vullen bij de aangifte.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Willempie27

Dat deel gaat over installaties in 2022 (of eerder) waarbij wel BTW is betaald. Dan kies je Ja. Ik heb een zin over de aanmelding als ondernemer weggehaald omdat die niet klopte.

Mensen die in 2022 facturen hadden met BTW mogen formeel een aangifte zonnepanelen doen tot en met juni van dit jaar.

• defusion
  • Niet online
Willempie27 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:03:
Omdat er nu 0% BTW op zit is volgens mij zoals door andere is bevestigd voldoende om alleen forfait in te vullen bij de aangifte.
Je vrouw hoeft helemaal geen aangifte te doen, ook geen forfait dus ;)

In het geval van jouw vrouw:
- Factuurdatum 2023, 0% BTW
- Panelen zijn minder dan 10.000wp
- Het forfait verschuldigde belasting is dus minder dan € 200
- De teruggerekende omzet is maximaal € 952
- Dat is minder dan € 1800 (registratiedrempel)
- Ze valt, zo lang ze zich niet vrijwillig meldt als ondernemer, van rechtswege onder de KOR, en hoeft dus geen BTW af te dragen (óók niet het forfait)

Zie ook mijn eerdere post waar ik dit op baseer defusion in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw"

[Voor 3% gewijzigd door defusion op 19-01-2023 09:23]

• flashboarder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:58
ja, dat bedoelde ik ook!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:20
Willempie27 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:03:
10.000Wp moet je dan x 0.85 doen om de kWh opbrengst ongeveer te kunnen berekenen.
Dat is wel een heel grote versimpeling en nogal afhankelijk van ligging.

Mijn set van 3.180Wp pal op zuid, schuin dak 37° zonder schaduw heeft afgelopen jaren gemiddeld bijna 3.500kWh/jaar opgewekt (110%).

[Voor 4% gewijzigd door assje op 20-01-2023 14:59]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:11
Truus01 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:13:
Om mijn tijdslijnverhaal verder te maken, vandaag 27-10, de beschikking van de belastingdienst binnen dat ik het berekende bedrag (dus de betaalde BTW van de zonnepanelen min de berekende BTW over de opwek) terug krijg.
Zal vast niet lang duren voordat het op mijn rekening staat.
Dan is er volgens mij wel nog een kans dat ik nog een kwartaal de BTW over de opwek moet berekenen, maar dat is niet zeker. Even afwachten.
Voordat de teruggaaf op mijn rekening stond, heeft toch nog even geduurd, namelijk tot eergisteren 25-1-2023...

Ik had in november nog een brief gekregen dat ik mijn rekeningnummer door moest geven (dat hebben ze toch?!), daar ook in november de bevestiging van gekregen (18-11).
Krijg ik plots 3-1-'23 weer een brief met de herinnering dat ik mijn bankrekeningnummer moest doorgeven.
Toen ben ik even gaan bellen, bleek mijn rekeningnummer gekoppeld te zijn aan het verkeerde BTW-nummer, 1 en dat moest zijn 2. Moest ik eigenlijk weer alles opnieuw door gaan geven, maar uiteindelijk hebben ze telefonisch toch het (bekende) bankrekeningnummer aan het (bekende) BTW-nummer gekoppeld en heb ik dus eergisteren eindelijk het geld ontvangen.

Uiteindelijk dus nog een heel gedoe, maar ik denk dat het voornamelijk komt doordat ik geen DigiD heb en dus alles op papier moet.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:39

Rzaan

Altijd zoekende

Truus01 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:47:
[...]

Voordat de teruggaaf op mijn rekening stond, heeft toch nog even geduurd, namelijk tot eergisteren 25-2-2023...
Back to the Future!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Munstergeleen Zuid-Limburg

Truus01 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:47:
[...]

Voordat de teruggaaf op mijn rekening stond, heeft toch nog even geduurd, namelijk tot eergisteren 25-2-2023...

Ik had in november nog een brief gekregen dat ik mijn rekeningnummer door moest geven (dat hebben ze toch?!), daar ook in november de bevestiging van gekregen (18-11).
Krijg ik plots 3-1-'23 weer een brief met de herinnering dat ik mijn bankrekeningnummer moest doorgeven.
Toen ben ik even gaan bellen, bleek mijn rekeningnummer gekoppeld te zijn aan het verkeerde BTW-nummer, 1 en dat moest zijn 2. Moest ik eigenlijk weer alles opnieuw door gaan geven, maar uiteindelijk hebben ze telefonisch toch het (bekende) bankrekeningnummer aan het (bekende) BTW-nummer gekoppeld en heb ik dus eergisteren eindelijk het geld ontvangen.

Uiteindelijk dus nog een heel gedoe, maar ik denk dat het voornamelijk komt doordat ik geen DigiD heb en dus alles op papier moet.
Wij hebben ook alles via papier gedaan maar dat ging een stuk sneller. DigiD is toch wel makkelijk voor sommigen zaken.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

klump4u schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:32:
[...]

Wij hebben ook alles via papier gedaan maar dat ging een stuk sneller. DigiD is toch wel makkelijk voor sommigen zaken.
Noem eens iets waar papier makkelijker is dan DigiD?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Rzaan schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:32:
[...]

Noem eens iets waar papier makkelijker is dan DigiD?
Nergens maar daar ging mijn antwoord ook niet over.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:32

timovd

Voorsprong door techniek

In december 2022 hebben we panelen aangeschaft (nog niet geinstalleerd) voor ons nieuwe huis en daar BTW over betaald. Op ons oude huis hebben we jaren geleden ook al eens panelen aangevraagd en de overdracht van het oude huis moet nog plaatsvinden. Het materiaal heb ik bewust al vroeg aangeschaft i.v.m. te kort aan omvormers en dat is maar goed ook, want de omvormer die ik wilde hebben is al een tijd nergens meer op voorraad.
Nu ben ik nog kleine ondernemer voor de zonnepanelen op ons oude huis en na een telefoontje met de Belastingdienst, werd mij verteld dat ik daarom geen BTW kan terugvragen, voornamelijk omdat ik nog het oude huis (overdracht is over een paar weken).
Ik snap dat niet zo goed. Kan ik dan na de overdracht wel aangifte doen? De medewerker was vrij duidelijk dat dit niet kan. Welke route/welk formulier moet ik op om toch de BTW (minus forfait) terug te krijgen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
timovd schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:27:
In december 2022 hebben we panelen aangeschaft (nog niet geinstalleerd) voor ons nieuwe huis en daar BTW over betaald. Op ons oude huis hebben we jaren geleden ook al eens panelen aangevraagd en de overdracht van het oude huis moet nog plaatsvinden. Het materiaal heb ik bewust al vroeg aangeschaft i.v.m. te kort aan omvormers en dat is maar goed ook, want de omvormer die ik wilde hebben is al een tijd nergens meer op voorraad.
Nu ben ik nog kleine ondernemer voor de zonnepanelen op ons oude huis en na een telefoontje met de Belastingdienst, werd mij verteld dat ik daarom geen BTW kan terugvragen, voornamelijk omdat ik nog het oude huis (overdracht is over een paar weken).
Ik snap dat niet zo goed. Kan ik dan na de overdracht wel aangifte doen? De medewerker was vrij duidelijk dat dit niet kan. Welke route/welk formulier moet ik op om toch de BTW (minus forfait) terug te krijgen?
Dat kan nog wel eens lastig worden als je nu nog in de KOR zit. Je kunt als het een 'oude' KOR is een verzoek doen per volgende kwartaal uit de KOR te gaan en btw ondernemer te worden. De algemene regel is dacht ik dat je pas vanaf dat moment btw terug mag vragen. Dus dan kun je waarschijnlijk deze btw niet meer terug vragen. En bovendien moet je na zo'n verzoek minimaal 3 jaar btw ondernemer blijven en dus per kwartaal aangifte doen en btw afdragen.

Ik hoop voor je dat ik het verkeerd zie :X

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:48
Afas schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:55:
[...]
Dat kan nog wel eens lastig worden als je nu nog in de KOR zit. Je kunt als het een 'oude' KOR is een verzoek doen per volgende kwartaal uit de KOR te gaan en btw ondernemer te worden. De algemene regel is dacht ik dat je pas vanaf dat moment btw terug mag vragen. Dus dan kun je waarschijnlijk deze btw niet meer terug vragen. En bovendien moet je na zo'n verzoek minimaal 3 jaar btw ondernemer blijven en dus per kwartaal aangifte doen en btw afdragen.

Ik hoop voor je dat ik het verkeerd zie :X
@timovd Ik ben ook bang dat je pech hebt. Ze hebben het bij de belastingdienst goed zou ik denken.
Jij bent ondernemer (heeft niets met je huis te maken) en je maakt gebruik van de KOR zoals je aangeeft, dan kan je geen BTW terugvragen over facturen uit de periode dat je in de KOR zit.
Zoals @Afas schrijft je had voor je aankoop uit de KOR gemoeten om BTW terug te kunnen vragen, je loopt dan wel tegen wat regels aan zoals minimaal 3 jaar btw betalen over je opwek.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Afas @ArjoK als ik mijn huis verkoop, stopt het ondernemen, want dan ben ik geen energieleverancier meer. Hoe werkt dat dan?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-06 12:42
timovd schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:08:
@Afas @ArjoK als ik mijn huis verkoop, stopt het ondernemen, want dan ben ik geen energieleverancier meer. Hoe werkt dat dan?
Je blijft ondernemer, je hebt alleen je elektriciteitscentrale verkocht. Voor de kor regels maakt dat niet uit.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• klump4u
  • Niet online

klump4u

timovd schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:08:
Dan moet je je afmelden als ondernemer voor de BTW en daarna weer aanmelden, alleen heb je je rekeningen op een datum die eerder zijn dus daarmee heb je pech.
Rekening en energiecontract op naam van je partner (zo heb ik het gedaan) zetten had ook gekund maar dat had je van te voren moeten doen, gaat nu ook niet meer.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@klump4u mijn vrouw heeft al een KvK -inschrijving (ook KOR), dus dat was sowieso al niet mogelijk.

De panelen worden pas volgende maand gelegd. Kan ik mij dan uitschrijven en weer opnieuw inschrijven. Dan zijn alleen de facturen van het materiaal van 2022.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@timovd Datum van factuur is leidend in dit geval.

• defusion
  • Niet online
Creatief doen: factuur laten crediteren, en nieuwe laten maken voor 2023. Exclusief btw dus.
Moet de verkoper wel aan willen meewerken.

Of dat fraude is? Geen idee, vermoed eigenlijk dat er geen regels zijn die zeggen dat het niet kan.
Vooral gezien de panelen nog geplaatst (en ik neem aan: geleverd) moeten worden.

Zelf BTW terugvragen via de belastingdienst lijkt mij gevalletje 'pech gehad'.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@defusion ik vermoed dat dat lastig zal zijn, omdat leverancier kwartaal en jaar al financieel afgehandeld heeft.

• Angelique1974
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-06 23:56
Ik moet voor de 1e keer aangifte doen. Dit over het 4e kwartaal 2022.
Verbruik 1316 kwh. Omvormer heeft 589 opgewekt, waarvan 341 teruggeleverd en 248 direct verbruikt.
Omdat ik netto afnemer ben het 4e kwartaal, moet ik dan toch nog de omzet en btw bepalen over de 341 khw die ik heb teruggeleverd?
Of hoef ik alleen de omzet/btw te bepalen over de direct verbruikte kwh.

Ik wil hier juist niet het forfait gebruiken, vanwege dat de btw voor het laatste kwartaal lager is dan het forfait.

[Voor 13% gewijzigd door Angelique1974 op 16-02-2023 23:12]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03
Angelique1974 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:09:
Ik moet voor de 1e keer aangifte doen. Dit over het 4e kwartaal 2022.
Verbruik 1316 kwh. Omvormer heeft 589 opgewekt, waarvan 341 teruggeleverd en 248 direct verbruikt.
Omdat ik netto afnemer ben het 4e kwartaal, moet ik dan toch nog de omzet en btw bepalen over de 341 khw die ik heb teruggeleverd?
Of hoef ik alleen de omzet/btw te bepalen over de direct verbruikte kwh.

Ik wil hier juist niet het forfait gebruiken, vanwege dat de btw voor het laatste kwartaal lager is dan het forfait.
Het gaat om je opwek. Niet om het netto verbruik.

Dus omzet bepalen over die 589 kwh. Met forfait ben je vaak goedkoper uit. Zeker als jij een hoge stroomprijs had in Q4.

[Voor 8% gewijzigd door de Peer op 16-02-2023 23:18]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• defusion
  • Niet online
589 * verbruikstarief * 0,09

[Voor 19% gewijzigd door defusion op 16-02-2023 23:19]

• Angelique1974
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-06 23:56
de Peer schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:13:
[...]

Het gaat om je opwek. Niet om het netto verbruik.

Dus omzet bepalen over die 589 kwh. Met forfait ben je vaak goedkoper uit. Zeker als jij een hoge stroomprijs had in Q4.
524 kwh voor 0,19ct en 65 kwh voor 0,48ct (vanaf 6 dec).

Klopt het dat ik ook de omzet/btw over de afgenomen 1316 kwh moet berekenen, en dan die 2 uitkomsten bij elkaar optellen?

• de Peer
Angelique1974 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:43:
[...]

524 kwh voor 0,19ct en 65 kwh voor 0,48ct (vanaf 6 dec).
Oh dan had je goedkope stroom zeg! Dan is het inderdaad goedkoper om niet het forfait te gebruiken waarschijnlijk. We hebben het overigens over 20-40 euro waarschijnlijk?
Klopt het dat ik ook de omzet/btw over de afgenomen 1316 kwh moet berekenen, en dan die 2 uitkomsten bij elkaar optellen?
Nee het gaat om je opwek. Met stroom afnemen van het net genereer je geen omzet. Dat is consumeren.
Je genereert omzet met je zonnepanelen, want die crëeren waarde in de vorm van energie. Daardoor hoefde je geen stroom in te kopen.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:31
defusion schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:30:
Creatief doen: factuur laten crediteren, en nieuwe laten maken voor 2023. Exclusief btw dus.
Moet de verkoper wel aan willen meewerken.

Of dat fraude is? Geen idee, vermoed eigenlijk dat er geen regels zijn die zeggen dat het niet kan.
Vooral gezien de panelen nog geplaatst (en ik neem aan: geleverd) moeten worden.

Zelf BTW terugvragen via de belastingdienst lijkt mij gevalletje 'pech gehad'.
Daar kwam mijn PV leverancier zelf mee. Alleen ging het bij mij dan wel om een 25% aanbetaling in 2022 terwijl de installatie begin 2023 plaatsvond. De eerste factuur is gecrediteerd (inc BTW) en nieuwe factuur ex BTW gekregen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Wij hebben in oktober '22 zonnepanelen laten leggen.
Aangemeld KOR.
BTW-aangifte ingevuld in januari.
Begin februari teruggave ontvangen.

Volgens mij hoef ik nu toch niks meer te doen, de komende tijd?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Toevalligerwijze vandaag post van de Belastingdienst.

Brief 1 geeft weer dat een eerdere brief 2 verschillende datums aangaf voor de ingang van de KOR.
(Was mij niet opgevallen...)
Maar dat het toch echt 1 januari 2023 is in mijn geval.

Brief 2 geeft weer dat ik - ondanks de aangiftebrief die ik nog ga krijgen - geen verdere aangiftes meer hoeft te doen.
Tenminste, als je de 1ste aangifte met teruggaveverzoek hebt gedaan.
Mocht er in het Ondernemers Portaal door omstandigheden alsnog een belastingaangifte staan, dan moet ik wel aangifte doen. Maar dan kan ik een zogenaamde nihil-opgave doen.

dus het enige wat ik nog hoef te doen, is begin april kijken of er iets in het Ondernemers Portaal staat.

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:40
Hi,

In 2016 heb ik de BTW teruggevraagd over mijn zonnepanelen destijds, in 2022 hebben ik samen met mijn partner een nieuwbouwwoning gekocht, oplevering begin feb 2023. Nu wil ik de btw over de zonnepanelen uit 2022 terugvorderen, kan dit alsnog onder mijn naam omdat ik al eerder van deze regeling gebruikt heb gemaakt?

Of dient dit op de naam van mijn partner?! Zoja, dan moet ook het energiecontract op haar naam etc..

Graag jullie reactie.

• mrmrmr
  • Niet online
@PSP123 Het is geen regeling, het is een recht, vastgesteld door een europese rechtbank, om BTW te mogen terugvragen. De rechtelijke uitspraak is omgezet in een aparte wet.

Je mag over 2022 BTW terugvragen uiterlijk in de eerste helft van 2023. Als je in de KOR zit dan kan dat niet. Dan zou je daar weer uit moeten stappen.

De partner mag terugvragen als er geen sprake is van de KOR voor haar. Als je partner een eenmanszaak heeft mag er wel BTW worden teruggevraagd, maar dan moet ook jaarlijks de BTW over de opbrengst worden afgedragen.

Het energiecontract moet dan op naam van de partner staan. Het is denk ik verstandig om de bestaande zonnepanelen over te dragen aan je partner.

Als de partner later alsnog een eenmanszaak begint en uit de KOR gaat moet er jaarlijks BTW worden afgedragen over de opbrengst van de complete installatie (oud en nieuw).

Een alternatief is samen een VOF beginnen en daarmee in de KOR te gaan. Nadeel daarvan is dat VOF dan het energiecontract moet hebben. In de praktijk betekent dat vaak een duurder contract.

• Musho
  • Laatst online: 07-06 18:48
Op advies van een medeposter zal ik mijn vraag hier even stellen, dus bij dezen:

Ik heb een aantal vragen over hoe ik belastingtechnisch alles het beste kan regelen omtrent mijn zonnepanelen. Ik heb een hoop research gedaan, en hoop dat ik alles een beetje helder voor mijn ogen hebt, maar ik heb een niet zo'n standaard situatie, waardoor ik soms door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer zie.

Aankomende maandag wordt er hier een 12k WP installatie op ons dak gelegd, waardoor ik boven de 10k WP grens kom waardoor het als onderneming gezien gaat worden.

1. Ik ben in het verleden ondernemer geweest. Hiervoor heb ik een holding B.V. gemaakt, die mede-eigenaar was van een handels B.V. Deze handels B.V. bestaat echter niet meer. De Holding B.V. heb ik echter bewaard mocht ik ooit in de toekomst weer willen ondernemen. Dit is echter niet meer gebeurd, maar heb de B.V. nog wel. Ik doe elk jaar een nul-opgaaf. Heb ik nog de mogelijkheid om gebruik te maken van de KOR? Op papier ben ik namelijk door deze slapende B.V. nog ondernemer.
2. Zo niet, is het dan logischer om de zonnepanelen op mijn vrouw's naam te zetten, en haar gebruik te laten maken van de KOR?
3. Zo ja, waar moet ik dan rekening mee houden? De offerte van de zonnepanelen is op mijn naam gemaakt. Kan ik deze panelen op papier aan haar doorverkopen? Of kan ik beter last-minute vragen of ze mijn vrouw op de factuur zetten? Of maakt dat allemaal niet uit en hoef ik niets te doen?
4. Ons energiecontract staat ook op mijn naam. Wij moeten sowieso een nieuwe leverancier kiezen vanwege hogere teruglevertarieven. Moet ik dit ook op haar naam zetten, of maakt dat wederom niet uit?
5. Als wij nu de KOR aanvragen, wat wordt er precies nog verwacht van ons? Is er dan nog één periode waarover we wel btw aangifte moeten doen, en daarna hoeven we niks meer te doen? Of wordt er daarna ook nog wat van ons verwacht?
6. Wij wonen nu in een nieuwbouwwoning. Deze is juni vorig jaar opgeleverd met 3 paneeltjes. Deze worden eraf gehaald (slechte panelen), maar we hebben daar nog wel een factuur van liggen van zo'n ~1500 euro. Kunnen we daar de btw nog van terug vragen, en zo ja, hoe kunnen we dat het beste doen? In principe valt dit binnen de gestelde termijn van uiterlijke 6 maanden na de start van het nieuwe jaar, maar ook deze factuur staat op mijn naam. Ik weet niet of het hierbij uit maakt dat ik nog een slapende B.V. heb, en dus in principe op papier nog een ondernemer ben. Maar een kleine 250 euro zeg ik natuurlijk geen nee tegen als ik dit nog kan aanvragen.

Alvast bedankt voor alle hulp!

• Willempie27
Naar mijn weten ben je met een BV geen ondernemer voor de belastingdienst. Je bent zelf in loondienst bij een BV maar je kan wel een deel of 100% van de aandelen in bezit hebben en/of dividend uitkering hebben.

Deze regeling gaat meer voor ZZP-er, eenmanszaken, VOF waarschijnlijk.

• VerrekteZakStro
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 13:08
@Musho : M.b.t. nieuwe installaties (met factuurdatum na 1 jan. 2023) met een max. vermogen boven de 10kWp zou ik zoals eerder vermeld gewoon niks melden aan de belastingsdienst (net als bij een systeem met minder dan 10 kWp hedendaags). Waarom het jezelf moeilijk maken? De BTW erover heb je toch al niet hoeven af te rekenen; er zou ook geen BTW op die factuur mogen staan. Panelen van vorig jaar; of je nog achter die 250,- moet willen jagen, ik betwijfel het. Ben je straks alles bij elkaar misschien wel een hele dag mee bezig om dat terug te krijgen en met KOR aan de gang te gaan.
Als DGA (B.V.) kan je gewoon gebruik maken van de KOR overigens (pas met een eenmanszaak wordt dat complex).

[Voor 4% gewijzigd door VerrekteZakStro op 22-02-2023 10:39]

• Musho
@Willempie27 Ik zit niet in loondienst bij de BV, en krijg geen dividend uitkering. Er gebeurt op dit moment helemaal niks met die BV. Geen omzet, geen middelen, geen personeel, etc. Betekent dat dus dat ik zelf gewoon gebruik kan maken van de KOR, en wij het dus niet op de naam van mijn vrouw hoeven te doen?

@VerrekteZakStro De factuur van de panelen bevat inderdaad geen BTW, en is dus het probleem niet. Maar van wat ik ervan begreep ben je verplicht om BTW te betalen over de stroom die je opwekt bij installaties boven de 10k WP, omdat je als onderneming gezien wordt. Om daar onderuit te komen, moet je vervolgens gebruik maken van de KOR. Heb ik dit verkeerd begrepen?

• Willempie27
Musho schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:49:
@Willempie27 Ik zit niet in loondienst bij de BV, en krijg geen dividend uitkering. Er gebeurt op dit moment helemaal niks met die BV. Geen omzet, geen middelen, geen personeel, etc. Betekent dat dus dat ik zelf gewoon gebruik kan maken van de KOR, en wij het dus niet op de naam van mijn vrouw hoeven te doen?

@VerrekteZakStro De factuur van de panelen bevat inderdaad geen BTW, en is dus het probleem niet. Maar van wat ik ervan begreep ben je verplicht om BTW te betalen over de stroom die je opwekt bij installaties boven de 10k WP, omdat je als onderneming gezien wordt. Om daar onderuit te komen, moet je vervolgens gebruik maken van de KOR. Heb ik dit verkeerd begrepen?
Ja met de KOR klopt dat wel. En volgens mij kan je daar ook gewoon gebruik van maken als je verder in loondienst bent.

Offtopic. Ik dacht altijd dat de DGA iets van 50K ontving bij een BV.

• VerrekteZakStro
[b]Musho in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw"
En wat zou er gebeuren als je je niet aanmeldt via de KOR bij de belastingsdienst?

• de Peer
VerrekteZakStro schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:04:
[...]

En wat zou er gebeuren als je je niet aanmeldt via de KOR bij de belastingsdienst?
Dan moet je gewoon elk kwartaal btw-aangifte doen volgens mij.

• VerrekteZakStro
de Peer schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:07:
[...]

Dan moet je gewoon elk kwartaal btw-aangifte doen volgens mij.
En als je dat ook niet doet uiteraard? Mochten ze al ooit gaan handhaven, hoe registreert de belastingdienst dit uberhaupt als je zelf niks meldt? Dit deed je eerst omdat je BTW terug wilde vorderen. Dat is nu niet meer nodig. En bij handhaving kan je je toch van de domme houden lijkt mij.

[Voor 14% gewijzigd door VerrekteZakStro op 22-02-2023 14:54]

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-06 12:42
VerrekteZakStro schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:53:
[...]

En als je dat ook niet doet uiteraard? Mochten ze al ooit gaan handhaven, hoe registreert de belastingdienst dit uberhaupt als je zelf niks meldt? Dit deed je eerst omdat je BTW terug wilde vorderen. Dat is nu niet meer nodig. En bij handhaving kan je je toch van de domme houden lijkt mij.
Totdat ze bij je leverancier de facturen van de terugleveringen opvragen ;)

Van de domme houden heeft bij de BD nog nooit gewerkt, behalve als je staatssecretaris of minister(-president) bent.

[Voor 10% gewijzigd door big bang op 22-02-2023 15:04]

It's time to play the music, it's time to light the lights

• VerrekteZakStro
big bang schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:03:
[...]

Totdat ze bij je leverancier de facturen van de terugleveringen opvragen ;)

Van de domme houden heeft bij de BD nog nooit gewerkt, behalve als je staatssecretaris of minister(-president) bent.
Bewijst nog niks. Met een systeem van 6 kWp kan je meer opwekken dan met een systeem van 11 kWp. Ligt allemaal aan ligging/orientatie/schaduw/omvormer etc. Als ze naar daadwerkelijke opbrengst gaan kijken is, zoals hier al vaker betoogd, het aantal kWp alleen een van de indicatoren hoeveel je opwekt (en daarmee omzet). Met ideale systemen van 6 kWp kom je al snel over de omzetgrens die genoemd wordt voor de KOR.
Dus volgens jou gaat de belastingsdienst van alle huishoudens de omvormer gegevens opvragen op de een of andere manier? Want ook met een slimme meter kan je niet zien hoeveel je zonnepanelen hebben opgewekt, hooguit wat er is teruggeleverd (want niet relevant is voor je eigen gedraaide omzet).
Of zou men de gegevens bij energieleveren.nl op gaan vragen? Zou dat uberhaupt wel mogen?
Even gelezen op website energieleveren.nl en enexis; Dit zou dan denk ik de weg zijn die controle voor de belastingdienst mogelijk maakt. Aangezien Energieleveren.nl (waarbij je ook het aantal Wattpiek opgeeft van je systeem) zijn gegevens doorspeelt aan je netbeheerder, de belastingdienst kan hiervan weer de gegevens opvragen. Het zou dus lonen om bij energieleveren.nl op te geven dat je de hoeveelheid Wattpieks onder de 10 kWp zit. Als je er fors boven zit,bijv. omvormer groter dan 10 kW en ook meer dan 10 kWp hebben liggen, zou er dan wel voor zorgen dat je door de mand kan vallen.

[Voor 20% gewijzigd door VerrekteZakStro op 22-02-2023 16:15]

• ArjoK
VerrekteZakStro schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:20:
[...]

Bewijst nog niks. Met een systeem van 6 kWp kan je meer opweken dan een systeem van 11 kWp. Ligt allemaal aan ligging/orientatie/schaduw/omvormer etc. Als ze naar daadwerkelijke opbrengst gaan kijken is, zoals hier al vaker betoogd, het aantal kWp alleen een van de indicatoren hoeveel je opwekt (en daarmee omzet). Met ideale systemen van 6 kWp kom je al snel over de omzetgrens die genoemd wordt voor de KOR.
Dus volgens jou gaat de belastingsdienst van alle huishoudens de omvormer gegevens opvragen op de een of andere manier? Want ook met een slimme meter kan je niet zien hoeveel je zonnepanelen hebben opgewekt, hooguit wat er is teruggeleverd (want niet relevant is voor je eigen gedraaide omzet).
Of zou men de gegevens bij energieleveren.nl op gaan vragen? Zou dat uberhaupt wel mogen?
Even gelezen op website energieleveren.nl en enexis; Dit zou dan denk ik de weg zijn die controle voor de belastingdienst mogelijk maakt. Aangezien Energieleveren.nl zijn gegevens doorspeelt aan je netbeheerder, de belastingdienst kan hiervan weer de gegevens opvragen. Het zou dus lonen om bij energieleveren.nl op te geven dat je de hoeveelheid Wattpieks onder de 10 kWp zit. Als je er fors boven zit,bijv. omvormer groter dan 10 kW en ook meer dan 10 kWp hebben liggen, zou er dan wel voor zorgen dat je door de mand kan vallen.
Je meldt je systeem toch bij de netbeheerder via energieleveren.nl.??? (is wettelijk verplicht net als stoppen voor rood) dan ligt dus vast wat je systeemvermogen is. Een koud kunstje om daarmee de btw plichtigen op te sporen.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

[...]

Precies je doet nu niks bij de belasting en mochten er ooit vragen komen dan zeg je dat je geen BTW heb betaald en dat daarmee volgens jou de kous af was, zo stond het ook in de media e.d.
Geen hond die er naar kraait, bij de belastingdienst zijn ze allang blij dat ze van die regeling af zijn.

• Gramser
  • Laatst online: 22:03
klump4u schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:08:
[...]

Precies je doet nu niks bij de belasting en mochten er ooit vragen komen dan zeg je dat je geen BTW heb betaald en dat daarmee volgens jou de kous af was, zo stond het ook in de media e.d.
Geen hond die er naar kraait, bij de belastingdienst zijn ze allang blij dat ze van die regeling af zijn.
Het gaat om hanen die ernaar kraaien :+

En "ignorance is no excuse". Er is nog steeds zoiets als de plicht om jezelf goed te informeren. En dat doe je in dit geval gewoon bij de belastingdienst.

OhSunnyDay

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gramser schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:12:
[...]

Het gaat om hanen die ernaar kraaien :+

En "ignorance is no excuse". Er is nog steeds zoiets als de plicht om jezelf goed te informeren. En dat doe je in dit geval gewoon bij de belastingdienst.
En welke haan zou er dan naar kraaien denk je?
Overal hoor je en kun je lezen dat er geen BTW meer zit op zonnepanelen en dat je daarom geen aangifte meer hoeft te doen dus dat doe je dan niet.
Hier is de informatie van de rijksoverheid te lezen.
https://www.rijksoverheid...j%20de%20Belastingdienst.

• defusion
  • Niet online
In geval van installatie < 10kwp klopt dat ook, en is de belastingdienst blij dat ze van de administratieve lasten af zijn. Dan van je automatisch onder de KOR.
Bij > 10kwp (en meer dan € 1800 omzet per kalenderjaar) echter niet, dan heb je weliswaar geen btw betaald, maar moet je je handmatig aanmelden voor de KOR als je niet BTW-plichtig wilt zijn.

Was vroeger niet anders; als je geen BTW terug had gevraagd, wilde niet zeggen dat je geen BTW hoefde te betalen over de opwek.

Verder is de pakkans nihil, en wil men bij de belastingdienst waarschijnlijk helemaal van de 'ellende' af en heeft vrij weinig motivatie er achteraan te gaan, maar dat moet geen reden zijn om hier maar te adviseren je niet aan de regels te houden.

• Musho
Helder, aanmelden voor de KOR dus. En wat ik begreep was het aanmelden voor KOR geen probleem, ondanks het feit dat ik een lege/slapende B.V. heb?

• ArjoK
Je BV is een eigen rechtspersoon met eigen btw nummer... Voor zonnepanelen privé ben je zelf de rechtspersoon met je eigen btw nummer.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Musho schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:47:
Helder, aanmelden voor de KOR dus. En wat ik begreep was het aanmelden voor KOR geen probleem, ondanks het feit dat ik een lege/slapende B.V. heb?
Dat zou ik dat ook netjes bij de belastingdienst navragen, succes en laat het hier weten wat het antwoord is.

• de Peer
[...]

En als je dat ook niet doet uiteraard?
Tsja zoals met elke vorm van fraude/belastingontduiking: de kans ontdekt te worden is klein, maar de gevolgen kunnen groot zijn. Ik norm is dat je gewoon als brave burger die aangifte doet. net zoals je ook elk jaar je inkomstenbelasting aangifte doet.

De boel lopen flessen is gewoon not done.

[Voor 5% gewijzigd door de Peer op 22-02-2023 17:03]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

defusion schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:38:
In geval van installatie < 10kwp klopt dat ook, en is de belastingdienst blij dat ze van de administratieve lasten af zijn. Dan van je automatisch onder de KOR.
Bij > 10kwp (en meer dan € 1800 omzet per kalenderjaar) echter niet, dan heb je weliswaar geen btw betaald, maar moet je je handmatig aanmelden voor de KOR als je niet BTW-plichtig wilt zijn.

Was vroeger niet anders; als je geen BTW terug had gevraagd, wilde niet zeggen dat je geen BTW hoefde te betalen over de opwek.

Verder is de pakkans nihil, en wil men bij de belastingdienst waarschijnlijk helemaal van de 'ellende' af en heeft vrij weinig motivatie er achteraan te gaan, maar dat moet geen reden zijn om hier maar te adviseren je niet aan de regels te houden.
Staat dus niet op de hierboven gegeven link van de rijksoverheid.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

de Peer schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:01:
[...]

Tsja zoals met elke vorm van fraude/belastingontduiking: de kans ontdekt te worden is klein, maar de gevolgen kunnen groot zijn. Ik norm is dat je gewoon als brave burger die aangifte doet. net zoals je ook elk jaar je inkomstenbelasting aangifte doet.
Is alleen verplicht als je een bericht krijgt van dat je aangifte moet doen. Geen bericht is geen aangifte (hoeven) doen.

• Gramser
Musho schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:47:
Dit lijkt me een uitstekende vraag voor de Belastingdienst :)

OhSunnyDay

• Gramser
klump4u schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:01:
[...]

Staat dus niet op de hierboven gegeven link van de rijksoverheid.
Beetje verder kijken :+

https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen

OhSunnyDay

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Yep, dan gaat het dus om die €1800,- omzet en niet om die 10.000Wp.
Dus kijken bij welke maatschappij je een voordelig tarief kunt krijgen.
€1800,- /12000Wp = €0,15 wat een kale kWh mag kosten, daarboven dus verplicht aanmelden.

Edit
€0,15 + €0,1259 = €0,2759 +21% = €0,334, zijn die er nog?

[Voor 6% gewijzigd door klump4u op 22-02-2023 18:12]

• Gramser
klump4u schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:06:
[...]

Yep, dan gaat het dus om die €1800,- omzet en niet om die 10.000Wp.
Dus kijken bij welke maatschappij je een voordelig tarief kunt krijgen.
€1800,- /12000Wp = €0,15 wat een kale kWh mag kosten, daarboven dus verplicht aanmelden.
Het gaat niet alleen om de €1800,-. Bij niet meer dan 10kWp blijf je daar volgens de belastingdienst onder, zit je erboven, moet je even gaan rekenen:

OhSunnyDay

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gramser schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:12:
[...]

Het gaat niet alleen om de €1800,-. Bij niet meer dan 10kWp blijf je daar volgens de belastingdienst onder, zit je erboven, moet je even gaan rekenen:

[Afbeelding]
Met de prijzen van afgelopen jaar zit je met 4000kWh en een kale leveringsprijs van €0,45 al boven de €1800,- dus die moeten zich eigenlijk ook allemaal gaan melden volgens de berekening.
Ik heb afgelopen jaar inderdaad BTW teruggevraagd van mijn 14400Wp installaties en heb daar €0,- omzet ingevuld daar de panelen nog geen opwek hadden in het 3e kwartaal. Wel betaald maar nog niet geleverd. Kwartaal erna al in de KOR na een telefoontje naar de belastingdienst.

• Gramser
Inmiddels wordt me duidelijk hoe je dit beredeneert - dank!

[Voor 5% gewijzigd door Gramser op 22-02-2023 18:31]

OhSunnyDay

• de Peer
klump4u schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:04:
[...]

Is alleen verplicht als je een bericht krijgt van dat je aangifte moet doen. Geen bericht is geen aangifte (hoeven) doen.
Dat is onjuist. Je dient zelf te bepalen of je aangifte moet doen. De brief is slechts 1 van de mogelijke redenen.
https://www.belastingdien...ent/moet_ik_aangifte_doen

• Musho
Ik heb het zojuist nagevraagd. Conclusies uit het gesprek met de belastingdienst:

1. Ik kan me inderdaad gewoon aanmelden voor de KOR. De KOR is voor jou als eenmanszaak. Zolang je geen eenmanszaak hebt, kan je je aanmelden voor de KOR voor je zonnepanelen, ook als je daarnaast een B.V. hebt.
2. De eerste periode zal je wél btw aangifte moeten doen, daarna niet meer.

Alleen na mijn telefoontje heb ik meteen deze aanvraag voor de KOR willen doen, maar nu loop ik tegen het volgende probleem aan: Ik heb hiervoor een OB-nummer nodig. Deze krijg je als je je aanmeldt bij de KVK. Echter, wat ik van de KVK begrijp kan je je voor zonnepanelen NIET aanmelden. Iemand hier enig idee hoe ik me aanmeld voor de KOR voor mijn zonnepanelen? Zo niet, vrees ik dat ik maar weer de wachtrij in moet bij de belastingtelefoon...

• Willempie27
Is dat niet gewoon NL jouw bsn B01

• Musho
In het voorbeeld op de site van de belastingdienst eindigt die wel op B01, maar ik weet niet of de laatste cijfers altijd 01 zijn? Dit zegt de website van de belastingdienst erover:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Omzetbelastingnummer (ob-nummer)

Uw ob-nummer gebruikt u alleen bij contact met de Belastingdienst. Bijvoorbeeld als u ons een brief schrijft of de BelastingTelefoon belt.

Uw ob-nummer ziet er zo uit:

- 9 cijfers. Voor eenmanszaken zijn dit de cijfers van uw burgerservicenummer (BSN)
- de letter B
-2 cijfers

Bijvoorbeeld: 111234567B01

Bron: https://www.belastingdien...en/uw_ob_nummer_en_btw_id

En moet ik me niet ergens registreren als eenmanszaak om überhaupt me aan te mogen melden voor de KOR?

• defusion
  • Niet online
Als je nooit eerder een bedrijf hebt geregistreerd is het 01.
Ik wel, dus kreeg ik 02.
Volgt elkaar gewoon op.

Je moet je eerst als zonnepaneelbezitter registreren bij de BD. Dan krijg je zo'n nummer.
En volgens mij kon je daarbij meteen aangeven dat je je aanmeldt voor de KOR. Dat is de makkelijkste manier.

Technisch gezien kun je je ook als ondernemer voor de BTW aanmelden bij de BD zonder kvk nummer en zonder specifiek te vermelden dat het om zonnepanelen gaat, en dan afzonderlijk voor de KOR aanmelden.
Dat kan als voordeel hebben dat de KOR het eerstvolgende kwartaal in gaat, omdat standaard het aangiftetijdvak per kwartaal is.
Bij zonnepaneelhouders hanteren ze meestal een aangiftetijdvak van een volledig kalenderjaar en gaat de KOR dus pas 1-1-2024 in.
Dus langer btw afdragen.

• Musho
defusion schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:18:
Als je nooit eerder een bedrijf hebt geregistreerd is het 01.
Ik wel, dus kreeg ik 02.
Volgt elkaar gewoon op.

Je moet je eerst als zonnepaneelbezitter registreren bij de BD. Dan krijg je zo'n nummer.
En volgens mij kon je daarbij meteen aangeven dat je je aanmeldt voor de KOR. Dat is de makkelijkste manier.

Technisch gezien kun je je ook als ondernemer voor de BTW aanmelden bij de BD zonder kvk nummer en zonder specifiek te vermelden dat het om zonnepanelen gaat, en dan afzonderlijk voor de KOR aanmelden.
Dat kan als voordeel hebben dat de KOR het eerstvolgende kwartaal in gaat, omdat standaard het aangiftetijdvak per kwartaal is.
Bij zonnepaneelhouders hanteren ze meestal een aangiftetijdvak van een volledig kalenderjaar en gaat de KOR dus pas 1-1-2024 in.
Dus langer btw afdragen.
Ah, dat verklaart waarom de mevrouw aan de telefoon het erover had dat ik wel btw aangifte moest doen over dit kalenderjaar. Ik dacht dat ze een vergissing had gemaakt, want op de website gaat de KOR inderdaad per kwartaal. Maar ze had het dan over die manier van aanmelden.

Maar de alternatieve manier lijkt me dat sowieso de slimste manier, gezien het feit dat we in het begin van het nieuwe jaar zitten? En ik neem dat ik daarmee ook aan de regels voldoe? Want ik wil het wel allemaal netjes volgens de regels doen.

Enig idee hoe ik me via die alternatieve manier aanmeldt? Dus eerst voor de onderneming, en dan pas de KOR? Ik vond wel dit formulier: https://www.belastingdien...en_in_het_handelsregister

Maar daarbij moet je ook aangeven wat je activiteiten zullen zijn. Wat bedoel je precies met "zonder specifiek te vermelden dat het om zonnepanelen gaat"?

• defusion
  • Niet online
Er is in het verleden gekozen om aangifte per jaar te doen omdat zonnepaneelbezitters niet veel te melden hebben, dus minder administratieve lasten voor beide kanten.

Ik ben van mening dat als jij aangifte wilt doen per kwartaal, dat ze dat gewoon moeten accepteren.
Dat staat ook ergens (in het algemeen voor ondernemers) dat belastingdienst in eerste instantie het aangiftetijdvak kiest, meestal per kwartaal, maar voor zonnepaneelbezitters dus per jaar, maar dat je kunt verzoeken het aan te passen.

https://www.belastingdien...an-denken/aangiftetijdvak

Dat formulier wat jij had gevonden is inderdaad wat ik bedoelde met aanmelden als ondernemer algemeen, zonder kvk. Ik weet niet hoe ze daar in de praktijk mee om gaan / dat het niet is toegestaan dat te gebruiken als zonnepaneelbezitter. Je moet wel je activiteiten op het formulier doorgeven, dus kan zijn dat ze dan alsnog eerst per jaar aangifte laten doen. Wat ik zei 'zonder specifiek te vermelden' kan dus niet ;)

[Voor 37% gewijzigd door defusion op 23-02-2023 12:03]

• Sitnalta
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-05 19:50
LED-Maniak schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:23:
[...]

Het is er niet beter op geworden inderdaad. Voor familie zou ik een set samenstellen, maar ze hadden geen tijd in december voor het bestellen. Ze zijn nu 500 euro meer kwijt 8)7 .

Daarnaast moet de shop van installatiematerialen er ook maar aan mee willen doen.
Elektramat zit om de hoek en is vaak het goedkoopst, maar geen idee of die 0% willen doen.

Zo ingewikkeld was dat terugvragen niet en shops hebben er extra werk aan(dus kost het meer). Dus wie heeft er nu voordeel uit..(behalve mensen die 2 keer na elkaar een set willen neerleggen)
Dit via de chat als antwoordt gekregen op de 0% btw vraag:

Goedemiddag,
Wij zijn geen officiele leverancier van zonnepanelen dus bij ons wordt er inclusief btw betaald.

• mrmrmr
  • Niet online
Sitnalta schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:29:
[...]

Goedemiddag,
Wij zijn geen officiele leverancier van zonnepanelen dus bij ons wordt er inclusief btw betaald.
De wet geldt voor alle BTW plichtige Nederlandse bedrijven die leveren aan consumenten die voldoen aan de voorwaarden. Dus dit Nederlandse bedrijf zal ook 0% moeten hanteren als je als klant voldoet aan de eisen. Dat is niet optioneel.

'geen officiele leverancier van zonnepanelen' is geen geldig excuus. Wat ze daar ook onder denken te verstaan.

Er wordt veel aangerommeld met BTW. Bijvoorbeeld installateurs die BTW in rekening brengen toen dat was vrijgesteld. Waar gaat die teveel in rekening gebrachte "BTW" heen? Is het de Belastingdienst of de zakken van een oplichter?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:20
Kijk dat is mooi, ik ben weer legaal met mijn 10.125Wp :9

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• jongetje
  • Laatst online: 09-06 14:22
Misschien een domme vraag, maar als je sinds dit jaar geen btw betaald, dan heb je toch ook niets met het forfait te maken?

• defusion
  • Niet online
Klopt, als je sowieso onder de KOR valt, bijv. omdat je vorig jaar zonnepanelen hebt geplaatst en je toen hebt aangemeld, maakt het niet uit.

Het forfait, nu tot 15kwp, zorgt ervoor dat je automatisch onder de registratiedrempel van de KOR blijft, en daardoor automatisch onder de KOR valt zonder melding. Dat scheelt een hoop nutteloos administratief werk.

edit: onderstaande reactie klopt ook; ik ging er van uit dat je bedoelde dat je geen BTW betaalt over de opwek. Geen BTW betalen over de aanschaf is niet relevant.

[Voor 19% gewijzigd door defusion op 03-03-2023 10:34]

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:12
jongetje schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:50:
Misschien een domme vraag, maar als je sinds dit jaar geen btw betaald, dan heb je toch ook niets met het forfait te maken?
Het niet betalen van BTW over de aanschaf staat los van het al of niet betalen van BTW over de opwek.

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-06 18:52
Graag wat advies:
We hebben in 2019 9900kw aan zonnepanelen gelegd met een 15k omvormer. De btw teruggevraagd en in de KOR regeling gestapt.
In 2023 hebben we 7800kw bijgelegd tegen 0 procent btw. Totale wp is nu 17700wp met een 15k omvormer. Ik zit nog steeds in de KOR. Dus volgens mij hoef ik op dat opzicht niets te doen?

Nu wil ik eventueel als zzp aan de slag gaan. Wat is dan wijsheid? Partner Kor aan laten vragen en energiecontract op haar naam zetten? We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

• defusion
  • Niet online
Zo lang de omzet minder is dan 20k blijf je onder de KOR vallen, dus inderdaad niks aan de hand.

Uitgaande dat je, icm je bedrijf, niet onder de KOR valt of wilt vallen zou ik inderdaad doen wat je voorstelt. En jezelf daarna afmelden voor de KOR.
Of apart onder de KOR houden als dat interessant is in jouw situatie (je zit onder de 20k omzet, en het is niet nodig dat je btw facturen kunt maken, en je hebt ook niks of weinig btw om terug te vragen)

• rwijnhov
Ik vewacht meer als 20.000 aan omzet te maken. Dus zelf bij de kor uitschrijven en partner voor de kor aanmelden? En hoef ik dan enkel het energiecontract van mijn naam op haar naam te zetten?

[Voor 25% gewijzigd door rwijnhov op 03-03-2023 17:01]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

rwijnhov schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:57:
Ik vewacht meer als 20.000 aan omzet te maken. Dus zelf bij de kor uitschrijven en partner voor de kor aanmelden? En hoef ik dan enkel het energiecontract van mijn naam op haar naam te zetten?
Volgens mij moet je ook je panelen afmelden en die bij je vrouw aanmelden, anders moet je daar 3 jaar lang BTW aangifte over doen als je uit de KOR stapt.
Wel voor je alles regelt al energiecontract omzetten.

• defusion
  • Niet online
Afmelden in de zin van 'afmelden als ondernemer', bedoel je dan denk ik? Of in het geval van @rwijnhov dat de ondernemingsactiviteiten wijzigen (geen zonnepanelen meer, maar wel iets anders)

En vrouw meldt zich dan weer als ondernemer/zonnepaneelhouder, en gelijktijdig voor de KOR. Zonder onderneming(/zonnepanelen) kun je je ook niet aanmelden voor de KOR.

Het is m.i. niet zo dat je de panelen bij de belastingdienst 'overdraagt', maar simpelweg dat de ene persoon stopt met een bepaalde ondernemingsactiviteit (en dat doorgeeft), en een andere persoon start met een bepaalde ondernemingsactiviteit (en dat doorgeeft).

Daarnaast heb je nog de verplichte registratie van zonnepanelen (energieleveren.nl), maar dat staat vziw volledig los van de belastingdienst (maar corrigeer me aub als ik het mis heb). Mogelijk moet je daar ook iets van een wijziging doorgeven.

• Willempie27
rwijnhov schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:57:
Er zit nu 0% BTW op. Je zou dus alles voor een symbolisch bedrag aan jouw vrouw kunnen verkopen en de energie rekening op haar naam zetten. Wellicht is het ook mogelijk om tot 15000 op je vrouw haar naam te zetten en de overige capaciteit op je eigen naam en daar de opgewekte energie belasting over betalen. Een KOR zou dan niet nodig zijn als dat mogelijk is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArjoK
Willempie27 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:55:
[...]

Er zit nu 0% BTW op. Je zou dus alles voor een symbolisch bedrag aan jouw vrouw kunnen verkopen en de energie rekening op haar naam zetten. Wellicht is het ook mogelijk om tot 15000 op je vrouw haar naam te zetten en de overige capaciteit op je eigen naam en daar de opgewekte energie belasting over betalen. Een KOR zou dan niet nodig zijn als dat mogelijk is.
Dit voorstel kan niet. Er is maar een energiecontract en de contracthouder is energieleverancier, daar valt dus de hele installatie onder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rwijnhov
Volgens mij ook. De eerste set van 2019 tot nu forfait over betaald en minder dan 2500 btw op de factuur. Uitbreiding 0 btw samen 17800kw. Dus volgens mij nu enkel energie contract op vrouw haar naam en daar kor op aanvragen en mezelf uitschrijven voor de kor. Zal maandag de bdienst ook eena bellen.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

rwijnhov schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:18:
Volgens mij ook. De eerste set van 2019 tot nu forfait over betaald en minder dan 2500 btw op de factuur. Uitbreiding 0 btw samen 17800kw. Dus volgens mij nu enkel energie contract op vrouw haar naam en daar kor op aanvragen en mezelf uitschrijven voor de kor. Zal maandag de bdienst ook eena bellen.
Daar kun je inderdaad het beste naar bellen om duidelijkheid te krijgen.

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Bij ons zijn pas de panelen in januari 'ingeschakeld. Ik heb toen meteen alles aangevraagd KOR etc bij de belastingdienst. Er staat nog geen aangifte klaar. Is dat pas in juni voor mij in dit geval?

Burp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Wii4all schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:32:
Bij ons zijn pas de panelen in januari 'ingeschakeld. Ik heb toen meteen alles aangevraagd KOR etc bij de belastingdienst. Er staat nog geen aangifte klaar. Is dat pas in juni voor mij in dit geval?
Als ondernemer voor de BTW ontvang je doorgaans een verzoek om aangifte te doen een week voor het verstrijken van het kwartaal. Dus ongeveer de laatse week van maart. Je moet dan aangifte doen voor 1 mei, in april dus.

De Belastingdienst kan je ook een papieren formulier sturen. Dat gebeurt vooral als de timing slecht uitkomt, als er te weinig tijd zit tussen het aanmelden als bedrijf en de aangifteperiode van een kwartaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dionysos1111
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-06 10:16
Snap het allemaal niet meer, heb eerst 3 jaar geleden 10.000 wattpiek laten installeren en zit in de kor, nu dit jaar komt er 40.000 wattpiek bij, krijg ook een enorme tlv voor.
Wat kan ik het beste doen en wat moet ik nou aan belasting betalen?
Ik verwacht tot eind contract(halverwege dit jaar) net onder de 20.000 euro omzet te blijven, daarna kan ik het op naam van partner zetten, moet ik dan nog btw betalen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Dionysos1111 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 07:40:
Snap het allemaal niet meer, heb eerst 3 jaar geleden 10.000 wattpiek laten installeren en zit in de kor, nu dit jaar komt er 40.000 wattpiek bij, krijg ook een enorme tlv voor.
Wat kan ik het beste doen en wat moet ik nou aan belasting betalen?
Ik verwacht tot eind contract(halverwege dit jaar) net onder de 20.000 euro omzet te blijven, daarna kan ik het op naam van partner zetten, moet ik dan nog btw betalen?
Als de omzet boven de € 1.800 komt en je meer dan 15.000 Wp hebt moet je je aanmelden als ondernemer voor de BTW. Als je al in de KOR zit hoef je volgens onderstaande tekst niets te doen. Ik zou een schermafdruk bewaren in je administratie.

Ik vind deze teksten van de Belastingdienst ook niet duidelijk, er zit een tegenspraak in en de titel dekt de lading niet. Maar ik kan het niet anders interpreteren dan dat je niets hoeft te doen omdat je al in de KOR zit.

Ik heb al zonnepanelen en koop nu nieuwe zonnepanelen met 0% btw

Met uw zonnepanelen wekt u stroom op. Die stroom gebruikt u voor een deel zelf. Wat u niet gebruikt, levert u terug aan uw energieleverancier. Door deze teruglevering bent u ondernemer voor de btw. Daarom is de activiteit belast met btw. Maar u hoeft zich niet bij ons aan te melden als btw-ondernemer, zolang uw jaaromzet van teruggeleverde energie aan uw energiemaatschappij niet meer is dan € 1.800. Komt uw jaaromzet nu, door uw extra zonnepanelen, boven de € 1.800? En is het vermogen van uw zonnepanelen samen dus meer dan 15.000 Wattpiek? Dan moet u zich wél aanmelden als btw-ondernemer.
Doet u mee aan de kleineondernemersregeling (KOR)?

Bent u al geregistreerd als ondernemer en doet u al mee aan de KOR? Bijvoorbeeld vanwege uw eerdere zonnepanelen? Dan hoeft u niets te doen.

Doet u niet mee aan de KOR? Dan moet u btw-aangifte doen. Want met al uw zonnepanelen (zowel uw oude als u uw nieuwe) levert u energie terug aan uw energiebedrijf, en dit terugleveren van energie is een activiteit die belast is met btw. Die btw geeft u aan in uw btw-aangifte.

Voor de levering en installatie van uw nieuwe zonnepanelen hebt u geen btw betaald, dus daarover kunt u geen btw terugvragen.

Bron

Acties:
  • 0Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Gaat om 20k per kalenderjaar, ga je daar overheen moet je je afmelden voor de KOR.
Als je daar onder kunt blijven voordat je overdraagt aan partner, en dus niet afmeldt voor de KOR, ben je denk ik legaal bezig.

BD zegt zelf: "Uw deelname aan de KOR vervalt met de levering of dienst waarmee u boven de € 20.000 komt"

https://www.belastingdien...0000-geef-dat-meteen-door

Bij twijfel even navragen

• flashboarder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:58
jongetje schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:50:
Deze op de website van de belatingdienst gevonden:
https://www.belastingdien...orfait-zonnepaneelhouders

Wanneer hoeven particulieren zich niet bij ons aan te melden?
Als een particulier zonnepanelen aanschaft met 0% btw en zijn jaaromzet € 1.800 of lager is, hoeft deze zich niet aan te melden als btw-ondernemer. In dit geval geldt de zogenoemde registratiedrempel, waardoor er automatisch gebruik wordt gemaakt van de kleineondernemersregeling. De jaaromzet teruggerekend vanuit het forfait (100/21 x forfait) blijft altijd onder de registratiedrempel van € 1.800. Als het opwekvermogen van de panelen niet meer is dan 15.000 Wattpiek, hoeven particuliere zonnepaneelhouders zonder andere omzet geen btw te betalen en ook geen aangifte te doen.

Geen vraag meer!

[Voor 7% gewijzigd door flashboarder op 13-03-2023 21:02]

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:40
Wordt er bij een aanvraag voor BTW teruggave uit 2021 over de zonnepanelen ook gekeken op energieleveren.nl op wie z'n naam de panelen staan? Of is alleen het energiecontract daarin leidend?

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-06 16:27
Sitnalta schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:29:
[...]

Goedemiddag,
Ik kreeg dit antwoord ook via de chat, gevolgd door:
Bedrijven moeten zelf de keuze maken en wij hebben de keuze gemaakt dat het inclusief btw is.
Wij doen er niet aan mee. Dat is de keuze die wij hebben gemaakt.
Heb net nog even met de belastingdienst aan de telefoon gehangen. Zij geven aan dat het een wettelijke verplichting is voor iedere leverancier de juiste BTW-tarieven te hanteren.

Op deze pagina valt te lezen dat dit tarief geldt voor:
werkzaamheden en goederen die direct noodzakelijk zijn voor het aanbrengen en functioneren van de zonnepanelen
Bijvoorbeeld (de aanleg van) kabels, een PV-verdeler, montagemateriaal en zogenoemde optimizers en omvormers.
Weet dus dat je bij Elektramat 21% teveel betaalt ;)

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59
Ice T schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:33:
[...]

[...]

Heb net nog even met de belastingdienst aan de telefoon gehangen. Zij geven aan dat het een wettelijke verplichting is voor iedere leverancier de juiste BTW-tarieven te hanteren.

[...]

Klopt, had ook al een mail van ze omdat ik de groepenkast wil aanpassen voor onze nieuwe panelen... ze doen hier helaas niet aan mij... Welke webshops voor elektramateriaal wel? Enig idee?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• klump4u
  • Niet online

klump4u

PSP123 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:05:
Wordt er bij een aanvraag voor BTW teruggave uit 2021 over de zonnepanelen ook gekeken op energieleveren.nl op wie z'n naam de panelen staan? Of is alleen het energiecontract daarin leidend?
Nee niet meteen maar bij eventuele extra controle of vragen moet je het wel kunnen aantonen dat beiden toen der tijd op dezelfde naam staan

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:26
Ice T schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:33:
[...]

[...]

[...]

Om eerlijk te zijn begrijp ik ze wel. Zij moeten namelijk bij controle kunnen bewijzen dat er 0% van toepassing is. Dus registratie van adres waar eea gelegd wordt, en controleren via BAG of dat adres een woonfunctie heeft.

Uiteraard is de marge op 1 alamat veel te weinig om zon administratie voor op te tuigen.

Ik verkoop en leg zelf ook (als ZZPer) zonnepanelen. Uiteraard tegen 0% BTW waar van toepassing. Maar als hier een klant komt voor een stuk kabel 'voor de zonnepanelen' mag die gewoon 21% BTW betalen, of de kabel ergens anders halen. Ik wil voor dat soort bedragen niet zoveel werk hebben én risico lopen.

[Voor 14% gewijzigd door hesselbeertje op 23-03-2023 12:32]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:56
Vraag:
Vanaf mei 2022 een PV systeem bij elkaar gesprokkeld en geinstalleerd,
de bulk is in 2022 gekocht maar ook nog wat spullen in 2023.

Dit voorjaar aangemeld als ondernemer, KOR gaat 1 jan 2024 in.
Ik moet nu btw aangifte doen over 2022 en daarin het forfait toepassen (of doe ik dat pas in de aangifte 2023?)

Vraag:

-ik neem aan dat er later ook een btw aangifte over 2023 volgt, en dat ik daarin de btw terugvraag voor de spullen die in 2023 gekocht zijn?

-hoe pas ik hier het forfait toe, in de aangifte van 2022, die van 2023 of beiden?
Kan ik het forfait opsplitsen over die 2 jaren, dus bij wijze van spreke dat ik 5000 wattpiek aan 2022 toewijs en 5000 wattpiek aan 2023, dus 2x een deel van het totale forfait.

[Voor 5% gewijzigd door ASW1 op 04-04-2023 10:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@ASW1 Je mag zelf weten of je het forfait wil toepassen (mits je niet boven de grens van het forfait zit natuurlijk). Je kan het bedrag ook uitrekenen. Forfait is veel makkelijker natuurlijk.

Als je aangifte doet over 2022 en 2023 moet je in beide aangiftes ook het forfait gebruiken om de af te dragen BTW te bepalen. Of zelf uitrekenen. Het forfait is een makkelijke manier om te bepalen wat je zou moeten afdragen over de productie van je zonnepanelen. Die heb je in beide jaren, dus moet je het ook in beide jaren opgeven. Manke vergelijking waarschuwing: ook al heb je vorig jaar belasting betaald over je inkomen, je moet dit jaar ook weer belasting betalen over je inkomen ook al is het dezelfde baan.

Heb je in 2023 wel BTW betaald over je zonnepanelen? Dat was toen toch niet meer nodig?

Je kan een aangifte niet splitsen op een manier die je zelf verzint, het gaat om wanneer je wat hebt aangeschaft en wanneer het is geïnstalleerd. Dat zal op je facturen staan, neem ik aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@ASW1 BTW aangifte gaat doorgaans per kwartaal. Je krijgt een papieren formulier of je kan het online invullen als je inlogt bij de Belastingdienst in het zakelijke deel.

Als je installatie werkte in 2022 zou je forfait kunnen opgeven over dat jaar, en nog een keer over 2023. Je mag ook de werkelijke ontvangen BTW opgeven, dat pakt gunstiger uit, maar zoals @JeroenE opmerkt, dat is niet zo makkelijk.

Dat mag tegelijkertijd in 1 aangifte. Maar je kunt beter even bellen met de Belastingdienst en vragen wat je moet doen in jouw geval. Misschien vinden ze forfait over 2023 voldoende.

• ASW1
De helft van de installatie is in augustus 2022 in gebruik genomen, en heeft in dat jaar 1200 kWh geproduceerd. Dit is weggesaldeerd, all-in tarief voor mij was zo'n 21 cent . Forfait zou €120 euro zijn.

Het tweede deel heb ik in 2023 gelegd, deels met materiaal dat in 2022 was ingekocht en met nog wat meer in 2023 aangeschaft spul.
JeroenE schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:02:
@ASW1
Heb je in 2023 wel BTW betaald over je zonnepanelen? Dat was toen toch niet meer nodig?
Wel btw betaald, het ging om wat bekabeling en andere rommel.

Ik begrijp dat ik het dus eigenlijk niet handig heb aangepakt, en beter alles binnen hetzelfde kalenderjaar kunnen aanschaffen en daarop direct de KOR laten ingaan?
mrmrmr schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:23:
@ASW1 BTW aangifte gaat doorgaans per kwartaal. Je krijgt een papieren formulier of je kan het online invullen als je inlogt bij de Belastingdienst in het zakelijke deel.
Tot nu toe 1 papieren biljet voor geheel 2022 gehad.
Dan zou er dit jaar nogmaals 4x aangifte gedaan moeten worden. Moet ik dan 4x dat forfait toepassen of 1x, en in welke aangifte dan?
Forfait van de installatie is door de uitbreiding in 2023 toegenomen tot €220

[Voor 10% gewijzigd door ASW1 op 04-04-2023 13:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@ASW1 Heel je dak in 1 keer vol leggen is het handigste. Je hoeft dan in principe maar 1 keer aangifte te doen en dan ben je dus niet "dubbel" je forfait kwijt.

Meestal hoor je het juist andersom, dan zitten mensen al in de KOR en willen ze uitbreiden. Dan kan je de BTW niet meer terugvragen tenzij je toevallig een partner hebt en die route gaat bewandelen.

Je hoeft maar 1 keer per jaar je forfait te gebruiken. Je krijgt ook maar 1 keer per jaar een jaarnota van je energieleverancier.

De andere aangiftes kan je dan op nul inleveren, of je kan een briefje sturen of je 1 jaaraangifte mag doen ipv 4 kwartaalaangiftes over 2023.

• ASW1
JeroenE schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:59:
@ASW1 Heel je dak in 1 keer vol leggen is het handigste. Je hoeft dan in principe maar 1 keer aangifte te doen en dan ben je dus niet "dubbel" je forfait kwijt.
Hmm ja.
De hele regeling lijkt een beetje bedacht voor wanneer je het laat installeren, dan is er 1 factuur met 1 factuurdatum en dan klopt t altijd.
Anderzijds, als je je spullen in einde jaar koopt en pas na de jaarwisseling aansluit dan heb je dus 1 jaar btw aftrek, het jaar erop het forfait en het jaar daarop ben je er vanaf door de KOR.

Anyway ik denk dat ik nu gewoon dat extra forfait maar moet slikken, al is de hoogte van dat forfait dan wel verdacht laag in verhouding tot de teruggevraagde btw (omdat ik de meeste spullen al in 2022 kocht maar dat jaar nog maar de helft aangesloten had liggen). Misschien is het daarom beter dat ik direct 2022 en 1e kwartaal 2023 tegelijk aangifte doe.

• defusion
  • Niet online
Voor 2022 kun je beter zelf berekenen, 1200kwh tegen 21ct, en dan 9% (btw) daarop is € 22,68

En dan voor 2023 zorgen dat je zo snel mogelijk in de KOR komt.
Afhankelijk daarvan, bijv. als het per 1 juli kan, ben je mogelijk voordeliger uit als je zelf berekent.
En anders forfait. Is op jaarbasis, dus 1x betalen is prima.
Je kunt eventueel wel spreiden over meerdere aangiftes, daar is vziw niets op tegen, maar je gaat natuurlijk niet 4x volle mep betalen. Hoop dat dat wel duidelijk was.

[Voor 30% gewijzigd door defusion op 04-04-2023 21:47]

• ASW1
defusion schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:46:
Voor 2022 kun je beter zelf berekenen, 1200kwh tegen 21ct, en dan 9% (btw) daarop is € 22,68

En dan voor 2023 zorgen dat je zo snel mogelijk in de KOR komt.
Afhankelijk daarvan, bijv. als het per 1 juli kan, ben je mogelijk voordeliger uit als je zelf berekent.
Eeeuh, 1200 kWh keer 21 cent (incl. btw) maakt € 252
En KOR kan alleen per kalenderjaar dus per 1 jan 2024 voor zover ik het begrepen heb.

[Voor 17% gewijzigd door ASW1 op 04-04-2023 21:52]

Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee