Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Rimco
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 08:56

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@jobr Dat is zeker niet waar. Het is inderdaad correct dat de (eerste) factuurdatum zal bepalen in welk tijdvak de eerste aangifte wordt verwacht, maar er zijn 2 andere zaken van belang:
  1. Je kan vragen om een incidentele aangifte van een later kwartaal voor ander facturen zolang je KOR nog niet is begonnen.
  2. KOR kan pas ingaan 4 weken nadat de aanvraag is ontvangen: "Uw deelname aan de KOR gaat in op 1 januari na het jaar dat u dit formulier instuurt. Houd rekening met een verwerkingstijd van 4 weken. Daarom moet het aanmeldformulier uiterlijk 3 december bij ons binnen zijn"
Met andere woorden kan je rustig dit jaar panelen leggen, maar moet je zorgen dat je de BTW pas na 3 december terug gaat vragen (of gewoon volgend jaar). Je hebt dan nog de kans dat je volgend jaar een paar keer aangifte moet doen, maar het lijkt er op dat voor zonnepaneelhouder dat niet eens wordt gevraagd.

Mijn ervaring: Factuur gehad op 30 december 2019, aanvraag gedaan in januari. Aangifte over Q4 2019 werd per post gevraagd (want te laat voor online) en daarmee de BTW teruggevraagd zonder forfait (0 euro opbrengst in 2019, dus 0 euro BTW af te dragen), BTW ergens dit jaar gekregen. Bevestiging ontvangen dat 1 januari 2021 mijn KOR ingaat (en ik ga dit jaar dus nog meer panelen leggen en BTW terugvragen in Q4 2020). Verder nooit meer de vraag gekregen om een aangifte te doen, dus daar zal ik voor Q4 zelf om moeten vragen.

"Thuis": 16kWp PV + 8kWp ZB + 32kW DVM S L/W+L/L | "Ook thuis": 6,4kWp PV + 5kW Pana | Vakantiewoning: 6kWp PV

• trinite_t
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 11-06 20:25
jobr schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:45:
[...]

BTW aangifte is van jouw nieuwe zonnepanelen onderneming en jij bent eigenaar. Daar speelt je partner geen rol in. Als je aangifte doet staat zij ook helemaal niet op de aangifte.
Het is geen aangifte inkomstenbelasting.
(persoonlijk was een foute uitdrukking)
Als je partner failliet gaat als zzp-er dan draai jij daar nu toch ook niet voor op?

Bel de belastingdienst dan weet je het zeker.

[...]

Dat komt omdat het vermogen (alles van waarde) dan verdeeld moet worden. Dat is iets heel anders.
Het is geen inkomstenbelasting, het is btw aangifte van een onderneming.

Als je partner failliet gaat als zzp-er dan draai jij daar toch ook niet voorop?
Ik ben het met je eens dat het de btw aangifte van een onderneming is, maar aangezien wij in gemeenschap van goederen getrouwd zijn, mocht mijn partner failliet gaan, dan draai ik daar zeker wel ook voor op.
Ik zal inderdaad eens met de belasting dienst gaan bellen.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

• japie101
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 17:01
@jobr Bij dit scenario gaat men er van uit dat ik dus al BTW teruggave heb gehad in 2020 en gebruik heb gemaakt van de KOR. Dan kan het niet nog een keer in 2021. Zoals gezegd, ik doe alles in 1 keer, in 2021. Ik lees geen uitsluitsel in de link die je stuurde rondom mijn scenario.

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
@japie101
De Belastingdienst wil dat je aangifte doet vanaf de start van je onderneming.

Wat je kan doen is 1 oktober aanmelden als ondernemer voor de BTW, BTW terugvragen over 4e kwartaal 2020 (dat doe je in januari 2021), géén kor aanvragen, aangifte blijven doen over 1e kwartaal in april 2021 en kor aanvragen na 1 april 2021.

Correctie: je mag tot 6 maanden na afloop van een jaar je aanmelden bij de Belastingdienst.

Dat zou ok moeten zijn. Voor de zekerheid kun je het even bespreken met de Belastingdienst.

Het maakt niet uit hoeveel rekeningen je hebt, het gaat erom dat de facturen zijn van zakelijke uitgaven voor de zonnepaneleninstallatie en dat de facturen BTW vermelden.

BTW aangiften gaan standaard per kwartaal. Je moet dus elke kwartaal aangifte doen. Na de toegekende vrijstelling van BTW aangifte (volgens de kor) hoef je geen aangifte meer te doen.

@trinite_t Je moet naar de fiscale regels kijken bij de zonnepanelen, niet naar de persoonlijke aansprakelijkheid bij faillissement van je partner waarmee je getrouwd bent. Dat is een gevolg van je huwelijk, niet van de fiscaliteit.

Als je zelf geen ondernemer bent kun je het beste de energiecontract op je eigen naam zetten, daarna panelen installeren en vervolgens BTW terugvragen. In de fiscaliteit ben je hetzelfde als je eenmanszaak, je deelt dezelfde identificatienummer. Je partner heeft haar eigen fiscale identiteit (nummer). Voor de zekerheid kun je dit zo voorleggen aan de Belastingdienst. Zorg dat je de volgorde goed voor elkaar hebt. Niet eerst zonnepanelen kopen en daarna het energiecontract aanpassen, dan heb je kans dat er problemen ontstaan.

[Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 19-09-2020 08:22]

palimpsest

• trinite_t
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 11-06 20:25
mrmrmr schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:42:
[...]
@trinite_t Je moet naar de fiscale regels kijken bij de zonnepanelen, niet naar de persoonlijke aansprakelijkheid bij faillissement van je partner waarmee je getrouwd bent. Dat is een gevolg van je huwelijk, niet van de fiscaliteit.

Als je zelf geen ondernemer bent kun je het beste de energiecontract op je eigen naam zetten, daarna panelen installeren en vervolgens BTW terugvragen. In de fiscaliteit ben je hetzelfde als je eenmanszaak, je deelt dezelfde identificatienummer. Je partner heeft haar eigen fiscale identiteit (nummer). Voor de zekerheid kun je dit zo voorleggen aan de Belastingdienst. Zorg dat je de volgorde goed voor elkaar hebt. Niet eerst zonnepanelen kopen en daarna het energiecontract aanpassen, dan heb je kans dat er problemen ontstaan.
Gelukkig staat het energiecontract al op mijn naam, dus dat is geen probleem. En die panelen komen er toch wel, met of zonder BTW teruggave, terugverdientijd word alleen een mooi stukje korter als ik die teruggave wel kan doen via de KOR regeling.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 13-06 19:48
mrmrmr schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:42:

Wat je kan doen is 1 oktober aanmelden als ondernemer voor de BTW, BTW terugvragen over 4e kwartaal 2020 (dat doe je in januari 2021), géén kor aanvragen, aangifte blijven doen over 1e kwartaal in april 2021 en kor aanvragen na 1 april 2021.
Aan afmelden voor de KOR zit je toch gelijk 3 jaar aan vast?
Keuze KOR ja of nee moet je op aanmeldformulier kenbaar maken.

[Voor 7% gewijzigd door jobr op 17-09-2020 19:33]

• mrmrmr
  • Niet online
jobr schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:30:
[...]

Aan afmelden voor de KOR zit je toch gelijk 3 jaar aan vast?
Keuze KOR ja of nee moet je op aanmeldformulier kenbaar maken.
Dat is een goede opmerking, want je moet inderdaad jezelf niet afmelden. Dan geldt namelijk die termijn.
Je stelt in het scenario het aanmelden uit. Dus deze vraag niet invullen met "nee", want dan heb je jezelf afgemeld. En ook niet "ja", want je wil nog geen gebruik maken van de KOR.
Voor de benodigde duidelijkheid kunt je erbij schrijven op het formulier of in een meegestuurde brief dat je het voornemen hebt om je pas later aan te melden voor de KOR zodat de wachttermijn niet geldt.

palimpsest

• jobr
mrmrmr schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:45:
[...]

Dus deze vraag niet invullen met "nee", want dan heb je jezelf afgemeld. En ook niet "ja", want je wil nog geen gebruik maken van de KOR.
Voor de benodigde duidelijkheid kunt je erbij schrijven op het formulier of in een meegestuurde brief dat je het voornemen hebt om je pas later aan te melden voor de KOR zodat de wachttermijn niet geldt.
Vraag me wel af of ze dat accepteren. Staat niet voor niets ja of nee. Het blijft tenslotte wel de belastingdienst......

• Rimco
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 08:56

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@mrmrmr/@jobr Zoals eerder op deze pagina vermeld kan je simpelweg wachten met het aanmelden. Zolang je maar binnen 6 maanden je hebt aangemeld is het prima. Bij een installatie in het laatste kwartaal van dit jaar simpelweg de aanmelding in januari de deur uit doen en KOR aanvinken. De KOR zal dan 1 januari 2021 ingaan, simpel en effectief.

"Thuis": 16kWp PV + 8kWp ZB + 32kW DVM S L/W+L/L | "Ook thuis": 6,4kWp PV + 5kW Pana | Vakantiewoning: 6kWp PV

• mrmrmr
  • Niet online
Ja, het is binnen 6 maanden na afloop van een jaar.

Je hoeft sowieso niet op te geven wat de datum van een factuur is op de BTW aangifte tenzij er om bewijzen wordt gevraagd.

Dat is inderdaad eenvoudiger en de correcte procedure volgens de Belastingdienst. Het geeft ook meer zekerheid.

[Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 19-09-2020 08:20]

palimpsest

• jobr
mrmrmr schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 08:19:
Je hoeft sowieso niet op te geven wat de datum van een factuur is op de BTW aangifte tenzij er om bewijzen wordt gevraagd.
Bij je aanmelding bij de belastingdienst moet je die opgeven (zodat het tijdvak kan worden bepaald). Inderdaad niet bij de aangifte.

• Penait1
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 16:44
Weet iemand hoe het zit met de terugleververgoeding? Sommige aanbieders doen het incl btw en andere excl btw. Bij de nieuwe KOR las ik dat je geen btw mag factureren. Is het nou zou dat je de vergoeding altijd incl btw krijgt zelfs als er excl btw getoond wordt en je de btw mag houden, of dat je de btw moet afdragen? Of is het zelfs zo dat als ze het excl btw betalen je pech hebt en incl btw geluk?

• WackoH
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 17:34

• WackoH
En van de website van een aanbieder:
Jij ontvangt een [Leverancier] factuur inclusief btw. Betaal deze factuur in zijn geheel, want dan kunnen wij starten met het terugvragen van de belasting.
Machtig [Leverancier]voor het regelen van de btw-teruggave van jouw zonnepanelen. Het machtigingsformulier ontvang je van jouw persoonlijke [Leverancier]adviseur.
Je wordt aangemeld als zondernemer (ondernemer zonder ondernemerschap).
De Belastingdienst maakt een eenmalig btw-nummer aan.
Er wordt ontheffing van administratieplicht aangevraagd waardoor je de opvolgende jaren geen aangifte meer hoeft te doen.
Na 3 tot 6 maanden ontvang jij het door jouw betaalde btw-bedrag terug op jouw rekening.

Google/Bing/Duckduckgo is your friend B)
Heb je zelf niet even gezocht? Dat was sneller gegaan dan de vraag typen....

• Penait1
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 16:44
WackoH schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:04:
En van de website van een aanbieder:
Jij ontvangt een [Leverancier] factuur inclusief btw. Betaal deze factuur in zijn geheel, want dan kunnen wij starten met het terugvragen van de belasting.
Machtig [Leverancier]voor het regelen van de btw-teruggave van jouw zonnepanelen. Het machtigingsformulier ontvang je van jouw persoonlijke [Leverancier]adviseur.
Je wordt aangemeld als zondernemer (ondernemer zonder ondernemerschap).
De Belastingdienst maakt een eenmalig btw-nummer aan.
Er wordt ontheffing van administratieplicht aangevraagd waardoor je de opvolgende jaren geen aangifte meer hoeft te doen.
Na 3 tot 6 maanden ontvang jij het door jouw betaalde btw-bedrag terug op jouw rekening.

Google/Bing/Duckduckgo is your friend B)
Heb je zelf niet even gezocht? Dat was sneller gegaan dan de vraag typen....
Bedankt voor je reactie, al is ie wat kortaf want volgens mij begrijp je me verkeerd. googelen heb ik uiteraard gedaan. Ik heb het echter over de terugleververgoeding als je meer kwh opwekt dan dat je zelf verbruikt. Dus over geld verdienen aan extra opgewekte kwh (omzet als het ware?) als je al 100% gesaldeerd hebt en dus niets te maken met btw terugvragen over de aangeschafte zonnepanelen. Ik kan nergens vinden, ook niet in de door jouw gegeven passage of je de terugleververgoeding dan inclusief btw of exclusief btw hoort te krijgen. Ik vind enkel dat je zonder btw moet facturen. Nou specificeren sommige energieleveranciers hun vergoeding voor extra opgewekte kwh als bijvoorbeeld 10.5 cent/kwh inclusief btw. Gaat hier dan de btw naar de belastingdienst omdat je daar met de KOR geen recht op hebt? En wat gebeurd er al een energieleverancier het exclusief btw vermeld? Betalen ze het dan uit inclusief btw?

[Voor 4% gewijzigd door Penait1 op 23-09-2020 22:47]

• WackoH
Je hebt gelijk. Ik had het niet goed gelezen. Sorry... 8)7

Ik heb nog wat gezocht en het is inderdaad niet makkelijk een antwoord te vinden.
Het lijkt me niet dat energieleverancier kunnen bepalen of jij ze bij je energielevering BTW in rekening hebt gebracht of niet.

Kan het zijn dat de manier waarmee de situatie op bv. deze pagina wordt beschreven, wat onhandig is? Dus dat ze eigenljik proberen uit te leggen hoe de hoogte van de terugleververgoeding tot stand komt? Maar dat er niet echt van BTW en/of energiebelasting sprake is
Misschien dan de belastingtelefoon, of de energieleverancier van je voorkeur bellen?

• jobr
Penait1 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:10:
Weet iemand hoe het zit met de terugleververgoeding? Sommige aanbieders doen het incl btw en andere excl btw. Bij de nieuwe KOR las ik dat je geen btw mag factureren. Is het nou zou dat je de vergoeding altijd incl btw krijgt zelfs als er excl btw getoond wordt en je de btw mag houden, of dat je de btw moet afdragen? Of is het zelfs zo dat als ze het excl btw betalen je pech hebt en incl btw geluk?
Als je forfait gebruikt bij je aangifte hoef je je hier geen zorgen over te maken volgens mij. Dan is het eenmalig aangifte doen en daarna nooit meer. En je stuurt ook geen factuur naar je energieleverancier.

Praktisch gezien krijg je de terugleververgoeding die de energieleverancier aangeeft. Dus bijv 8 cent dan krijg je ook niet meer dan 8 cent. In ieder geval niet 8 cent + 21% btw zover ik weet.

[Voor 11% gewijzigd door jobr op 24-09-2020 19:06]

• Krilo_89
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 12-06 17:10
Motherboard schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 23:07:
[...]
Een hele goede reden om niet met de KOR mee te doen is wanneer je in totaal meer dan € 2.500 BTW terug wil vragen, omdat je dan in de vier jaren daarop 80% van de teruggevraagde BTW weer aan de Belastingdienst moet overmaken vanwege de op 1 januari 2020 in werking getreden herzieningsregeling. Zie:
https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling
https://www.baa.nl/zonnep...randeren-in-2019-en-2020/
https://www.btwterugvrage....nl/oude-kor-nu-ovob.html
Ehm, ik heb 4500,- btw :o, zit ook nog eens boven de 10.000 Watt (dus geen forfait) en heb een oude meter. Ik kan dus beter elk kwartaal aangifte gaan doen, maar hoe kan ik dan aantonen wat mijn eigen verbruikte stroom en opgeleverde stroom zijn?
Ik woon er op dit moment niet, dus verbruik ook geen stroom, ik lever alleen maar op. Dus alles wat mijn meter terug draait kan ik opgeven als opgeleverde stroom en stroomverbruik zet ik op 0. Of gaat die vlieger niet op.

Ik vind het allemaal maar lastig hoor.

• Motherboard
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 11-06 01:47
In dat geval is meedoen aan de KOR inderdaad onvoordelig, omdat je uiteindelijk slechts 20% van de €4500 BTW terug krijgt.

Als het goed is kun je aan de draaischijfmeter je netto resultaat zien (dus vooruit voor de elektriciteit die je gebruikt en achteruit voor de elektriciteit die je teruglevert).
Daarnaast heb je van je omvormer meestal een app o.i.d. die de door de zonnepanelen opgewekte elektriciteit (kWh) toont.
Dan heb je genoeg om het eigen verbruik uit te rekenen: dat is het verschil tussen de stand van de draaischijfmeter aan het begin en eind van de periode minus de door de omvormer opgewekte elektriciteit.

Als je het (te) ingewikkeld vindt kun je er natuurlijk ook voor kiezen om helemaal niets te doen: dus niet registreren als ondernemer en daardoor geen enkele BTW terugvragen en ook geen enkele BTW betalen en dus ook geen BTW aangiftes doen.

• Krilo_89
Motherboard schreef op donderdag 24 september 2020 @ 23:54:
Als je het (te) ingewikkeld vindt kun je er natuurlijk ook voor kiezen om helemaal niets te doen: dus niet registreren als ondernemer en daardoor geen enkele BTW terugvragen en ook geen enkele BTW betalen en dus ook geen BTW aangiftes doen.
Die rekensom, daar kom ik wel uit. Maar doelde meer op het verhaal met de forfait, KOR regeling etc. Uiteindelijk betekend het met niets doen dat je geld verliest, dus dat is zonde. Dan maar elk kwartaal eventjes wat rekenen.

Dus de KOR regeling laat ik varen en ik ga nu eerst de opgaaf zonnepaneelhouder eens invullen.

/oftopic
Ik word nu ondernemer (zonder de KOR regeling), zou ik dan mijn 'bedrijf' kunnen uitbreiden naar een andere tak om als zzp'er aan de gang te gaan bijv.?
Krilo_89 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 00:06:
[...]

Die rekensom, daar kom ik wel uit. Maar doelde meer op het verhaal met de forfait, KOR regeling etc. Uiteindelijk betekend het met niets doen dat je geld verliest, dus dat is zonde. Dan maar elk kwartaal eventjes wat rekenen.

Dus de KOR regeling laat ik varen en ik ga nu eerst de opgaaf zonnepaneelhouder eens invullen.

/oftopic
Ik word nu ondernemer (zonder de KOR regeling), zou ik dan mijn 'bedrijf' kunnen uitbreiden naar een andere tak om als zzp'er aan de gang te gaan bijv.?
edit: nevermind, niet goed gelezen.

[Voor 29% gewijzigd door twain4me op 25-09-2020 00:37]

• Krilo_89
@twain4me ,

Ja dat is duidelijk inderdaad. Alleen ga ik nu niet meedoen met de KOR. Ook zal ik als ondernemer nooit boven de 20.000 uitkomen (heb gewoon een baan van 40 uur per week). Is meer dat ik dan een factuurtje kan sturen en dat maakt bepaalde zaken (hosting etc.) wat makkelijker voor me.

Maar wat ik begrijp zit ik daar dan de rest van mijn leven aan vast wanneer ik dus veel stroom teruglever en als zzp'er groei. Die aanvraag om BTW terug te vragen is toch eenmalig? Of moet ik over 10 jaar nog steeds aangeven hoeveel btw ik opgeleverd heb en verbruikt?

[Voor 29% gewijzigd door Krilo_89 op 25-09-2020 09:26]

Krilo_89 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:23:
@twain4me ,

Ja dat is duidelijk inderdaad. Alleen ga ik nu niet meedoen met de KOR. Ook zal ik als ondernemer nooit boven de 20.000 uitkomen (heb gewoon een baan van 40 uur per week). Is meer dat ik dan een factuurtje kan sturen en dat maakt bepaalde zaken (hosting etc.) wat makkelijker voor me.

Maar wat ik begrijp zit ik daar dan de rest van mijn leven aan vast wanneer ik dus veel stroom teruglever en als zzp'er groei. Die aanvraag om BTW terug te vragen is toch eenmalig? Of moet ik over 10 jaar nog steeds aangeven hoeveel btw ik opgeleverd heb en verbruikt?
ja zonder vrijstelling van aangifte moet je dat blijven doen (en afrekenen als je geen gebruik maakt van kor)

wel bijzonder dat je het bericht nog kan lezen, ik had het gisteren al geedit :o

• Krilo_89
twain4me schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:31:
[...]

ja zonder vrijstelling van aangifte moet je dat blijven doen (en afrekenen als je geen gebruik maakt van kor)

wel bijzonder dat je het bericht nog kan lezen, ik had het gisteren al geedit :o
Hahah, ik had mijn bericht dus getyped, verzonden en toen dacht ik huh. Toen moest ik mijn bericht ook weer editten ;).
Maar dat is wel mooi klote zeg, als ondernemer met zonnepanelen blijf je dus bezig.

Die actie van de overheid is er toch voor om te zorgen dat je er maar 3 jaar aan vast zit en daarna is het klaar? Ik ken zat mensen die helemaal niets doen met btw en zonnepanelen volgens mij. Die hebben dus ook gewoon nooit de btw van de aanschaf terug gevraagd?
Als het gaat om 300 euro, dan snap ik dat, maar in mijn gveal (4500) is dat toch wel de moeite waard.
Krilo_89 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:34:
[...]

Hahah, ik had mijn bericht dus getyped, verzonden en toen dacht ik huh. Toen moest ik mijn bericht ook weer editten ;).
Maar dat is wel mooi klote zeg, als ondernemer met zonnepanelen blijf je dus bezig.

Die actie van de overheid is er toch voor om te zorgen dat je er maar 3 jaar aan vast zit en daarna is het klaar? Ik ken zat mensen die helemaal niets doen met btw en zonnepanelen volgens mij. Die hebben dus ook gewoon nooit de btw van de aanschaf terug gevraagd?
Als het gaat om 300 euro, dan snap ik dat, maar in mijn gveal (4500) is dat toch wel de moeite waard.
Mja, maar dan is die nieuwe regeling wel klote, als je alsnog een naheffing krijgt, misschien een belastingsadvisieur in de arm nemen. en/of de bon en het werk op laten delen zodat je 2500 kan claimen zonder problemen.

Wij hebben enorm gezeur met claimen zonder forfait (teveel wp) duurt inmiddels meer dan een jaar, ze hebben er een puinhoop van gemaakt, als ik dat van tevoren had geweten had ik 1 instalatie gedaan van net geen 10kWp dat aangegeven en opgelost met forfait bedrag en daarna uit eigen zak gewoon een uitbreiding. Al die uren elende is het in mijn geval echt niet waard 8)7

mijn verhaal staat in het verkeerde topic :+

twain4me in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

• Krilo_89
twain4me schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:50:
[...]

Mja, maar dan is die nieuwe regeling wel klote, als je alsnog een naheffing krijgt, misschien een belastingsadvisieur in de arm nemen. en/of de bon en het werk op laten delen zodat je 2500 kan claimen zonder problemen.

Wij hebben enorm gezeur met claimen zonder forfait (teveel wp) duurt inmiddels meer dan een jaar, ze hebben er een puinhoop van gemaakt, als ik dat van tevoren had geweten had ik 1 instalatie gedaan van net geen 10kWp dat aangegeven en opgelost met forfait bedrag en daarna uit eigen zak gewoon een uitbreiding. Al die uren elende is het in mijn geval echt niet waard 8)7

mijn verhaal staat in het verkeerde topic :+

twain4me in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
Wat een gedoe! Ik heb de factuur al ingediend voor het bouwdepot, dus sjoemelen met facturen opdelen wordt nu ook lastig denk ik. En het is een geïntegreerd systeem, waardoor ik straks dus heel veel moet goochelen voor een paar honderd euro die ik dan terug krijg.

Bij nader inzien laat ik alles maar zitten dan, want voor dat geld hoef ik geen ruzie met de belastingdienst en wil ik er ook niet teveel tijd aan kwijt zijn. Erg jammer dat dit allemaal weer zo moeilijk moet als je buiten de 'standaard' situaties valt.
is je btw 4500 of 9000 op de factuur?
Want met indak mag je maar 50%(?) claimen en kom je vanzelf al op 2250 dus is dat nieuwe verhaal van terug betalen is dan geen probleem meer toch?

• Krilo_89
twain4me schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:49:
is je btw 4500 of 9000 op de factuur?
Want met indak mag je maar 50%(?) claimen en kom je vanzelf al op 2250 dus is dat nieuwe verhaal van terug betalen is dan geen probleem meer toch?
Btw is totaal 4500,-. Maar met een geïntegreerd systeem heb je toch maar recht op 1/3 van het totale btw bedrag? En de grens is 2500,- voor de totale btw toch?
Krilo_89 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:11:
[...]

Btw is totaal 4500,-. Maar met een geïntegreerd systeem heb je toch maar recht op 1/3 van het totale btw bedrag? En de grens is 2500,- voor de totale btw toch?
ik denk het niet, volgens mij gaat het om het bedrag wat je uiteindelijk hebt terug ontvangen en dan blijf je onder die grens.

• Krilo_89
twain4me schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:20:
[...]
ik denk het niet, volgens mij gaat het om het bedrag wat je uiteindelijk hebt terug ontvangen en dan blijf je onder die grens.
Ik had dit niet verwacht van mijzelf, maar ben in gesprek geweest met de belastingdienst om zo eens te horen hoe of wat. En die waren uiterst behulpzaam en ik had zowaar binnen een minuut iemand aan de lijn die me kon helpen :o .

- Geïntegreerd dak = 5000 euro grens voor de BTW (dus daar val ik binnen).
- Boven de 10.000 wp is dus wel zelf je forfait berekenen (moet 1 keer per jaar)
- Wel KOR = 1 keer aangifte doen en daar zit je minimaal 3 jaar aan vast
- Geen KOR = 3 keer een 0-aangifte doen en aan het einde van het jaar dezelfde aangifte als wanneer je wel mee zou doen met de KOR

Het enige verschil met mensen die wel onder de 10.000 wp zitten is dat die maar 1 keer die forfait berekenen en daarna nooit meer wat hoeven te doen? Ik moet (volgens de belastingdienst) elk jaar aan het eind dus een berekening maken van opbrengst en teruglevering...

Ik ken mensen die hier helemaal niets vanaf weten en dit dus ook nooit opgeven. Zijn die nu fraude aan het plegen oid?

• jobr
Krilo_89 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:15:
Het enige verschil met mensen die wel onder de 10.000 wp zitten is dat die maar 1 keer die forfait berekenen en daarna nooit meer wat hoeven te doen? Ik moet (volgens de belastingdienst) elk jaar aan het eind dus een berekening maken van opbrengst en teruglevering...
Belastingdiens (bedrijven) is heel behulpzaam inderdaad.
Geen KOR dan moet je elk jaar aangifte doen. Dat levert dan uiteindelijk volgens mij minder op.
Dus waarom niet mee doen met de KOR?

• HhK1907
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 11:55
Hoe zit het als ik op 1-10 zonnepanelen laat leggen, 15-10 energiecontract op mn partners naam zet, en op 1-11 de factuurdatum is van mn zonnepanelen. Zou ik dan btw kunnen terugvragen op mn partners naam? Zou dit problemen opleveren?

Achtergrondinfo: wil niet op mn eigen naam omdat ik denk dat ik in de komende 3 jaar (komend jaar) als zzp’er wil beginnen (eenmanszaak) en dan wel gebruik wil maken van de kor

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 17:36

timovd

Voorsprong door techniek

Bepaal je het forfait over het piekvermogen van de panelen of over de omvormer? Ik overweeg namelijk een 10kW omvormer te plaatsen met zo'n 14kWp panelen. Als het op basis van de omvormer is een 10kW omvormer gemakkelijker voor de KOR.
(en bovendien kan die op een 3x16A)

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• Fairy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

timovd schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:30:
Bepaal je het forfait over het piekvermogen van de panelen of over de omvormer? Ik overweeg namelijk een 10kW omvormer te plaatsen met zo'n 14kWp panelen. Als het op basis van de omvormer is een 10kW omvormer gemakkelijker voor de KOR.
Ik heb met mijn aanvraag het vermogen van de panelen aangehouden en volgens mij moet dat ook....
Het gaat om de panelen (wp)
HhK1907 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:30:
Hoe zit het als ik op 1-10 zonnepanelen laat leggen, 15-10 energiecontract op mn partners naam zet, en op 1-11 de factuurdatum is van mn zonnepanelen. Zou ik dan btw kunnen terugvragen op mn partners naam? Zou dit problemen opleveren?

Achtergrondinfo: wil niet op mn eigen naam omdat ik denk dat ik in de komende 3 jaar (komend jaar) als zzp’er wil beginnen (eenmanszaak) en dan wel gebruik wil maken van de kor
Naam op het energiecontract en factuur moeten dezelfde zijn als de aanvrager. energie contract moet in principe op de factuurdatum de juiste naam hebben. sommige energie leveranciers doen een beetje moeilijk, bij Greenchoice hoef je alleen te bellen en dan krijg je een formulier om het te regelen.

• jobr
Als het op basis van de omvormer is een 10kW omvormer gemakkelijker voor de KOR.
Aantal Wp heeft geen invloed op de KOR.
Je bedoeld het is gemakkelijker mbt gebruik van het forfait ipv zonder forfait.

• JeroenE
  • Niet online
Krilo_89 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:15:
Ik heb gisteren m,et de belastingdienst gebeld (moest wel een half uur wachten trouwens, maar dat terzijde). Ik moest volgens de (inderdaad zeer behulpzame persoon) het volgende doen. Nu een BTW aangifte indienen met enkel het BTW bedrag van de factuur van de zonnepanelen. Eind van dit jaar/begin volgend jaar een aanvraag indienen bij mijn energieleverancier voor een tussennota zodat ik kon zien wat het aantal teruggeleverde kWh's is. Het verschil tussen teruggeleverd en opgewekt is mijn eigen verbruik. Dan heb je dus de kWh's die in hun voorbeeld 2000 en 1000 zijn, maar in mijn geval natuurlijk anders. Je kan dan de juiste bedrage uitrekenen.

Omdat ik met de KOR mee doe krijg ik volgend jaar niet vanzelf een uitnodiging om de BTW aangifte op de website in te vullen. Daarom moet ik dan een brief sturen aan de belastingsdienst om deze bedragen door te geven en vragen te gebruiken voor een eenmalige extra BTW aangifte.

Je hebt dan aan je plicht voldaan en je hoeft dit niet ieder jaar opnieuw te doen; het hele idee van de KOR is juist dat je maar 1 keer aangifte hoeft te doen.

Ik zou dus eerst het volledige BTW bedrag terugkrijgen en volgend jaar weer een gedeelte terug moeten betalen.

Ik vind het zelf niet heel logisch, want de kans is nu best groot dat ik onder het forfait uitkom. In deze maanden tot het einde van het jaar wekt een zonnepaneel niet heel veel op (september was wel een goede maand) en ik verbruik juist extra veel (vaker licht aan, straks verwarming etc) tov de zomermaanden.

• jobr
JeroenE schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:55:
Eind van dit jaar/begin volgend jaar een aanvraag indienen bij mijn energieleverancier voor een tussennota zodat ik kon zien wat het aantal teruggeleverde kWh's is.

Ik vind het zelf niet heel logisch, want de kans is nu best groot dat ik onder het forfait uitkom. In deze maanden tot het einde van het jaar wekt een zonnepaneel niet heel veel op (september was wel een goede maand) en ik verbruik juist extra veel (vaker licht aan, straks verwarming etc) tov de zomermaanden.
Ik weet niet wat een tussen nota precies is maar je moet wel voorkomen dat het een afreken nota wordt voor deze periode. Dat kan namelijk wel eens effect hebben op je saldering (als je verbruik een stuk hoger is dan je teruglevering). Ook afhankelijk van wanneer je normaal de jaarnota krijgt.

Je zal inderdaad waarschijnlijk een stuk goedkoper uit zijn dan als je forfait had moeten toepassen.

• JeroenE
  • Niet online
@jobr Ooit kreeg ik de jaarnota in april, maar sinds vorig jaar op wordt er gerekend t/m eind juni/1 juli. Dat is natuurlijk allemaal wel onpraktisch. De jaarnota van dit jaar heb ik natuurlijk niet zo veel aan voor zonnepanelen die pas eind augustus zijn geplaatst.

Dat was trouwens wel een andere mogelijkheid; wachten tot volgend jaar en de eindnota gebruiken. Maar je moet per se binnen het jaar de juiste aangifte volgens hem, dus dan heb je dan maar weinig tijd (want de nota heb je nooit gelijk op 2 juli, je moet tijd hebben om een briefje te schrijven etc).

Voor de saldering is de regel dat die 1 keer per jaar wordt toegepast. Dus als je een tussentijdse nota hebt kan het wel zijn dat je moet "bijbetalen", maar dat krijg je dan met de echte jaarnota weer terug.

• Goof2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 15:19
JeroenE schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:21:
@jobr Ooit kreeg ik de jaarnota in april, maar sinds vorig jaar op wordt er gerekend t/m eind juni/1 juli. Dat is natuurlijk allemaal wel onpraktisch. De jaarnota van dit jaar heb ik natuurlijk niet zo veel aan voor zonnepanelen die pas eind augustus zijn geplaatst.

Dat was trouwens wel een andere mogelijkheid; wachten tot volgend jaar en de eindnota gebruiken. Maar je moet per se binnen het jaar de juiste aangifte volgens hem, dus dan heb je dan maar weinig tijd (want de nota heb je nooit gelijk op 2 juli, je moet tijd hebben om een briefje te schrijven etc).

Voor de saldering is de regel dat die 1 keer per jaar wordt toegepast. Dus als je een tussentijdse nota hebt kan het wel zijn dat je moet "bijbetalen", maar dat krijg je dan met de echte jaarnota weer terug.
Even out of the box denkend: Waneer je overstapt naar een andere leverancier krijg je toch ook een eind nota. (als dat mogelijk is met je lopend contract)

• JeroenE
  • Niet online
@Goof2000 Ja, dan krijg je ook een nieuwe nota. Salderen over twee leveranciers heen is voor zover ik weet niet mogelijk. Vooralsnog heb ik ook niet de behoefte om elders naar toe te gaan enkel voor een factuur voor de BTW aangifte,

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15:39

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Weet iemand wat de mogelijkheden zijn m.b.t. het terugvragen van de BTW wanneer je in Nederland inkomstenbelasting betaalt maar in Duitsland woont? Ik heb gisteren een topic gestart over het leggen van zonnepanelen op ons huis in Duitsland, waarbij dit idee geopperd werd: busscherski in "Zonnepanelen. Overschot of accu?"

Ik zou dus theoretisch een Nederlandse zonnepanelen installateur kunnen laten komen die ook in Duitsland mag opereren (zijn allerlei regeltjes voor), waarna ik de BTW terug kan vragen in Nederland? Onze naam staat dan immers op de factuur en op de stroomrekening. Let wel, we hebben natuurlijk een Duitse stroom leverancier en hebben dus ook geen inkomsten in Nederland over de zonnepanelen. Dat moeten we allemaal regelen met het Duitse Finanzamt / Belasting.

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik denk het niet, want je bent geen in Nederland gevestigde onderneming.
Strikt genomen zou je dan wel de BTW in nederland kunnen terugvragen, maar dan zou je hem in Duitsland moeten betalen. Maar dat is een ander construct.

Door de aanschaf in Nederland wordt je ondernemer voor de nederlandse belastingdienst. Daarom kun je terugvragen. Als je in duitsland woont, kun je nooit een nederlandse ondernemer worden voor de belastingdienst.

Het gaat er dus om waar jij woont, niet waar de leverancier vandaan komt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je bent geen ondernemer in Nederland omdat je geen elektriciteit teruglevert (verkoopt) aan een Nederlandse energiemaatschapij. Dus je zou de BTW niet terug kunnen vragen om die reden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• mrmrmr
  • Niet online
@De_Bastaard

Geldt het Fuchs arrest niet in Duitsland? Kan men daar geen BTW terugvragen?

palimpsest

• Dzine
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 13:30
In meerdere offerte traject wordt aan mij nu de vraag gesteld of ik een ondernemer ben, omdat de leverancier de BTW dan voor me kan terug vragen.

Echter ben ik wel van plan om in de komende maanden een KVK te gaan halen. Wat is dan wijsheid? Wachten tot de panelen zijn geïnstalleerd en in het nieuwe jaar pas KVK halen?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

• WackoH
Ik denk erover om een carport te maken met zonnepanelen er overheen. Ik noem het express geen dak ;-)

Zou de belastingdienst dit als geintegreerde panelen zien (en je dus minder BTW mag terug vragen)? Of als een opstelling van zonnepanelen?
(In dit topic is het onderwerp een enkele keer voorbij gekomen, maar voor het laatst in 2016 (biebevers in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw") maar toen is het onduidelijk gebleven

• JeroenE
  • Niet online
@WackoH Voor zover mijn kennis reikt is het idee achter deze vraag of je de zonnepanelen ook als dak gebruikt. Dus bij een traditioneel huis kan je zonnepanelen plaatsen ipv het standaard dak met dakpannen. Dan zijn ze geïntegreerd en mag je ze maar gedeeltelijk aftrekken omdat ze ook dienen als dak en die had je zonder zonnepanelen ook moeten aanschaffen.

Dus als je een carport bouwt met een dak en daarboven zonnepanelen, of een carport met zonnepanelen maar dusdanig dat de zonnepanelen geen dak vormen (dus niet aansluitend, niet waterdicht etc) zijn ze niet geïntegreerd.

• Sjors81
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 13-06 14:15
In 2017 zonnepanelen gelegd en aangemeld voor de KOR. Als ik nu ga uitbreiden weet ik dat ik mij eerst moet afmelden en dan vervolgens minimaal 3 jaar lang het forfait moet betalen en me dan weer kan afmelden. Stel dat ik echter de oude panelen verkoop en een geheel nieuwe installatie zou plaatsen, kan ik mij dan wel gewoon afmelden voor de KOR of maakt dat niets uit?

• JeroenE
  • Niet online
@Sjors81 Waarom zou het uitmaken of je de bestaande panelen eerst verkoopt?

• Sjors81
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 13-06 14:15
@JeroenE omdat ik wellicht vanuit fiscaal oogpunt dan geen ondernemer meer ben en dan bij aanschaf van een nieuwe set gezien wordt als nieuw en dan gelijk weer de KOR kan aanvragen en dan wel vrijgesteld worden voor het doen van aangifte. Nu zal ik bij teruggave van een uitbreiding ook de komende 3 jaar het forfait van mijn oude set moeten meenemen waardoor ik geen voordeel meer heb

• jobr
Sjors81 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 16:55:
@JeroenE omdat ik wellicht vanuit fiscaal oogpunt dan geen ondernemer meer ben en dan bij aanschaf van een nieuwe set gezien wordt als nieuw en dan gelijk weer de KOR kan aanvragen en dan wel vrijgesteld worden voor het doen van aangifte. Nu zal ik bij teruggave van een uitbreiding ook de komende 3 jaar het forfait van mijn oude set moeten meenemen waardoor ik geen voordeel meer heb
Als je een uitbreiding doet zal je de oude set ook mee moeten rekenen. Als je die eraf haalt niet.
Verkopen kan ook consequenties hebben (moet je mogelijk btw in rekening brengen en afdragen/verrekenen).
Bel de belastingdienst en vraag wat je het beste kan doen. Ze zijn heel behulpzaam.

• JeroenE
  • Niet online
@Sjors81 Als je de panelen verkoopt is het niet zo dat je geen ondernemer meer bent en gelijk uit de KOR bent en allerlei regels niet meer gelden.

Als je geen ondernemer meer wil zijn moet je officieel je onderneming staken. Dan zal je ook te maken kunnen hebben met BTW die je weer terug moet betalen voor goederen die naar prive vermogen gaan als je die BTW eerder hebt afgetrokken. Net zoals @jobr schrijft dat je die dan wellicht moet verrekenen als je ze verkoopt.

Als je eerder gebruik hebt gemaakt van de KOR (maar er mee bent gestopt) mag je die binnen 3 jaar niet nogmaals aanvragen. Voor zover ik weet maakt het dan niet uit of dit is omdat je bent gestopt als ondernemer of je om andere reden hebt afgemeld.

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13-06 15:20
ApC_IcE schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 07:56:
[...]

Het gaat niet zozeer om het aantal Wp.
Als je meer dan 2500 euro aan btw terugvraagt als particulier ben je geen kleinverbruiker (officieel opwekker) meer.
En het gaat ook om wanneer je de vorige set heb aangeschaft(en dus btw terugvorderde)

Dan kan je beter met 2 facturen werken. 1 met 2499 en een 2e waar je geen btw over terugvraagt.

Er is ook een btw topic voor

Zoek even naar “zonnepanelen btw” en je vind onder andere:
Zonnepanelen BTW terugbetaling bij KOR?
Mijn oude zonnepanelen heb ik niet meer, verkocht. Tijdelijk even geen panelen (2 weken) nu weer nieuwe panelen 14.520WP.
Ik kom bij lange na niet op een 2500 euro voor de nieuwe installatie. Wel heb ik (of eigenlijk mijn vrouw) btw terug gekregen voor de vorige installatie in 2019 (aanschaf was in 2013). Volgens mij kom ik niet in aanmerking om opnieuw de btw terug te vragen toch?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• JeroenE
  • Niet online
@Appie Heijn Als je vrouw in 2019 BTW heeft erug gekregen kan zij die nu niet meer krijgen. Zij is automatisch in de KOR terecht gekomen en moet dat stoppen en haar "onderneming" opheffen. Volgens mij moet je dan wel weer de BTW over de verkoop terugbetalen.

Jij kan nu wel de BTW terugvragen, maar de nieuwe factuur van de zonnepanelen en de energierekening moet dan wel op jouw naam staan. Bij een aantal energieleveranciers is het makkelijk om de naam op het contract aan te passen als je zegt dit te doen vanwege de BTW teruggave voor zonnepanelen.

• Appie Heijn
@JeroenE
Dat eerst zou op zich wel een optie kunnen zijn, de "onderneming" stopzetten. Volgens mij mag zij dan niet opnieuw een aanvraag doen toch? Over bijvoorbeeld een maand. Tenminste ik meen dat ik zoiets gelezen had.

Het omzetten kan op zich prima, echter heb ik al een eenmanszaak. Dat gaat volgens mij niet goed wanneer ik op eigen naam btw voor de zonnepanelen terugvraag?

Zowieso wil ik voor die paar 100 euro niet al teveel drukte hebben.
De vorige installatie was 950 euro en de nieuwe installatie is circa 1300 euro.

[Voor 16% gewijzigd door Appie Heijn op 28-10-2020 10:43]

• JeroenE
  • Niet online
@Appie Heijn Klopt, als je de KOR stop zet mag je er 3 jaar niet aan mee doen. Dus dan heeft het geen zin.

Als jij zelf al een eenmanszaak hebt dan kan je wel de BTW wel terugvragen, maar ik ben dat niet dus heb er zelf geen ervaring mee. Eea staat uitgelegd op de site van de belastingdienst en is ook weer afhankelijk van andere zaken: https://www.belastingdien...panelen-ik-ben-ondernemer

Edit: wellicht kan je boekhouder nog nakijken of dit interessant is?

[Voor 7% gewijzigd door JeroenE op 28-10-2020 10:41]

• ProudElm
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 16:53
Ik was bezig met het aanvragen, echter kom ik even niet uit iets simpels. De factuurdatum, welke moet dat zijn? Ik heb er namelijk 2, 1 voor de aanbetaling en 1 slot betaling. Maakt dit nog iets uit?

Op beide staat wel het totaal bedrag BTW, maar ook het BTW bedrag van het verschuldigde bedrag op de factuur.
Of kan ik later beide facturen insturen? Ik kom er met zoeken helaas niet echt makkelijk uit.

• mrmrmr
  • Niet online
Het formulier zegt:
"Factuurdatum. De datum zoals vermeld op de factuur die u voor de aanschaf van de zonnepanelen hebt ontvangen."

De eerste factuurdatum is de datum die je daar kan invullen. Het maakt in principe niet uit dat je meerdere facturen hebt gehad. Bij het terugvragen van de BTW tel je de bedragen op. Je hoeft meestal geen facturen in te sturen tenzij de Belastingdienst dat wil controleren.

Procedure: https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier

palimpsest

• ProudElm
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 16:53
ok bedankt!

• emot
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 11-06 10:00
Een snelle vraag: Kan ik van verzendkosten op een factuur ook de btw terug vragen? Of moet ik deze er telkens apart vanaf trekken? (gaat meer om het gemak, niet de centen :) )
emot schreef op maandag 9 november 2020 @ 08:22:
Een snelle vraag: Kan ik van verzendkosten op een factuur ook de btw terug vragen? Of moet ik deze er telkens apart vanaf trekken? (gaat meer om het gemak, niet de centen :) )
Als je er btw over hebt betaald wel, anders niet, je mag alleen btw terug vragen die daadwerkelijk aan je berekend is. Normaal wordt er btw over berekend, maar er zijn nog altijd veel bedrijven die met de btw op verzenden de mist in gaan en het niet berekenen. En dan mag je het dus niet terugvragen ;)

https://www.btwberekenen2...-verzendkosten-berekenen/

• Stefangrp
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 17:12
Vraagje.
Ik heb een eenmanszaak, en eind oktober zonnepanelen besteld met de factuur op naam van mijn partner.
27 nov worden hier de zonnepanelen geinstalleerd.

Pas per 1 december staat het contract voor de energie op naam van mijn partner.

Gaat dat problemen geven met de btw teruggave of niet?

EDIT: voor de zekerheid toch maar even de ingangsdatum nieuwe energiecontract naar voren geschoven.
geen reacties meer nodig dus :)

[Voor 18% gewijzigd door Stefangrp op 13-11-2020 11:55]

• Appie Heijn
JeroenE schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:40:
@Appie Heijn Klopt, als je de KOR stop zet mag je er 3 jaar niet aan mee doen. Dus dan heeft het geen zin.

Als jij zelf al een eenmanszaak hebt dan kan je wel de BTW wel terugvragen, maar ik ben dat niet dus heb er zelf geen ervaring mee. Eea staat uitgelegd op de site van de belastingdienst en is ook weer afhankelijk van andere zaken: https://www.belastingdien...panelen-ik-ben-ondernemer

Edit: wellicht kan je boekhouder nog nakijken of dit interessant is?
Ik heb contact gehad met de boekhouder, hij kwam met de volgende constructie.
Huidige panelen heb ik onlangs verkocht (vorige maand) dus geen teruglevering meer.
Boekhouder zegt derhalve het huidige btw nummer(cq onderneming) op.

Ik krijg per 1 januari een factuur voor de nieuwe installatie, deze installatie ligt al maar levert nog niet. We vragen dan opnieuw BTW nummer aan voor KOR, dit mag namelijk wel (geverifieerd bij belastingdienst) weer voor de nieuwe PV "onderneming" met nieuwe nummertjes e.d. Erg belangrijk was om geen enkele kWh terug te leveren in november/december anders gaat bovenstaande niet meer op en krijg je ellende bij controle.

PS valt een nieuwe meterkast ook nog onder PV installatie? Ik heb namelijk wat aanpassingen moeten doen voor 3 fase. 100% PV gerelateerd, echter ook een volledige nieuwe groepenkast a €1700 euro, is dit ook onder PV kosten te boeken?

[Voor 8% gewijzigd door Appie Heijn op 15-11-2020 18:06]

• JeroenE
  • Niet online
Appie Heijn schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:04:
PS valt een nieuwe meterkast ook nog onder PV installatie? Ik heb namelijk wat aanpassingen moeten doen voor 3 fase. 100% PV gerelateerd, echter ook een volledige nieuwe groepenkast a €1700 euro, is dit ook onder PV kosten te boeken?
Als je kan aantonen dat het 100% PV gerelateerd is dan wel. Ik heb het verder niet gedaan omdat voor 1 extra groep de BTW toch niet echt zoden aan de dijk zette in verhoudingmet de BTW van de panelen en inverter.

Wij hebben ook gelijk alle dakpannen vervangen en daarvan de BTW ook niet afgetrokken. De reden dat we de dakpannen nu gingen doen was wel de aanleg van de PV, maar in principe had dat zonder PV ook (ooit) gemoeten.

Welicht denkt de belastingdienst er ook wel anders over of de volledige vervanging van je meterkast 100% PV gerelateerd zouden zijn. Immers: waarom zou een groep voor jouw keuken (ik geef maar een voorbeeld) gerelateerd zijn aan je PV? Bij indakzonnepanelen mag je ook maar een gedeelte aftrekken en niet alles, juist omdat je normaal ook een dak nodig hebt en die functie dus niet PV gerelateerd is.

Je moet dan voor de aanpassingen van je meterkast ook een factuur hebben van na 1 januari, neem ik aan?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Heeft er iemand ervaring met het stopzetten van je eenmanszaak en daarna de BTW terugvragen? Vrienden van mij hebben beiden een inschrijving bij de KvK. Hij is er actief in, maar zij niet meer, dus hebben ze de inschrijving van haar beeindigd. De investering voor 10kWp is flink, dus daar willen ze de BTW van terugvragen. Als je begin november de onderneming hebt beeindigd, kun je dan in januari de aangifte doen? Het idee is om mee te doen met de KOR, zodat ze één keer aangifte doen en alle facturen komen op haar naam.

timovd schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:57:
Heeft er iemand ervaring met het stopzetten van je eenmanszaak en daarna de BTW terugvragen? Vrienden van mij hebben beiden een inschrijving bij de KvK. Hij is er actief in, maar zij niet meer, dus hebben ze de inschrijving van haar beeindigd. De investering voor 10kWp is flink, dus daar willen ze de BTW van terugvragen. Als je begin november de onderneming hebt beeindigd, kun je dan in januari de aangifte doen? Het idee is om mee te doen met de KOR, zodat ze één keer aangifte doen en alle facturen komen op haar naam.
Contact opnemen met de belastingdienst, hier heeft de belastingdienst een bedrijf wat al niet meer actief was (het bestond zelfs niet meer) weer tot leven geroepen. en is het een lang verhaal geworden met de kor aangiftes doen etc. ik zat ook nog boven de 10kWp dus forfait was niet mogelijk. ik heb een beetje het idee dat je dan op een andere stapel komt te liggen en je bent overgeleverd aan de inspecteur die het oppakt.
Die van ons was kennelijk nogal ijverig ;)

[Voor 3% gewijzigd door twain4me op 17-11-2020 14:07]

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@twain4me, dank voor de waarschuwing. Het idee is om aangifte te doen over iets minder panelen om zo onder de 10kWp te komen. Misschien twee tientjes minder terug, maar geen gedoe.

[Voor 17% gewijzigd door timovd op 17-11-2020 14:08]

timovd schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:07:
@twain4me, dank voor de waarschuwing. Het idee is om aangifte te doen over iets minder panelen om zo onder de 10kWp te komen.
Dan val je gewoon in het standaard plaatje en zou ik het er gewoon op gokken. niet vergeten het bedrijf ook bij de kvk opzeggen. en gewoon zelf goed in de gaten blijven houden. je kan min of meer aan de uitnodigingen die je krijgt voor de btw aangifte zien of het goed gaat.

• Appie Heijn
timovd schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:57:
Volgens mij. Pv boekhouder moet dat kunnen. Hier is het namelijk hetzelfde verhaal. Ik heb een eigen actieve onderneming. Mijn vrouw had een PV onderneming, panelen verkocht en onderneming beëindigd. Nu in januari begint zij met een nieuwe pv onderneming met 14.000WP

Lijkt mij dat het bij een echte onderneming niet anders werkt.

[Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 17-11-2020 17:22]

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

Wij hebben dit jaar een nieuwbouwhuis gekocht. We hebben een factuur ontvangen voor de zonnepaneleninstallatie om btw terug te vragen. Nu wil ik nog panelen bij gaan leggen en ook hierover graag BTW terug hebben. Ik heb uiteraard onderzoek gedaan hoe het zit en ben benieuwd of ik het nu juist zie.
  • Voor komend jaar moeten we ons aanmelden voor de KOR.
  • Dan kunnen we in de eerste helft van het jaar BTW terugvragen over de aanschaf in 2020.
  • Zodra je in de KOR zit kun je niet BTW terugvragen over het jaar dat je in de KOR zit (zo las ik het, snap niet helemaal waarom niet).
  • Als je BTW terug wil vragen over een uitbreiding dan moet je je deelname aan de KOR beeindigen maar dit kan niet zomaar, hiervoor ben je afhankelijk van wat de inspecteur beslist omdat je er formeel minstens 3 jaar aan vast zit. Daarnaast heb je een hoop extra administratieve rompslomp.
  • Mijn conclusie: spullen kan ik beter in 2020 kopen.
Klopt dit?

• mrmrmr
  • Niet online
@JT Je bent te laat om de KOR per 1 januari 2021 in te laten gaan. Het formulier opgaaf zonnepanelen moest voor 3 december bij de Belastingdienst zijn.

Daarom denk ik dat als je nu het formulier indient en de KOR aanvraagt, het pas ingaat per 1 januari 2022. Dan heb je in principe het hele jaar 2021 nog om uit te breiden. Voor de duidelijkheid kun je op het formulier zetten dat je de KOR wilt laten ingaan per 1 januari 2022 (of bijvoorbeeld na 1 april 2021) zodat je het zeker weet dat je voldoende tijd hebt voor de uitbreidingen. De factuurdatum telt.

Zolang je niet meedoet aan de KOR moet je BTW-aangiftes doen. Daarop kun je het forfait invullen.

De teksten van de Belastingdienst zijn tegenwoordig vrij duidelijk over dit onderwerp:
https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier (algemeen)
https://www.belastingdien...evraagd-voor-zonnepanelen (al BTW teruggevraagd)
https://www.belastingdien...opgaaf-zonnepaneelhouders (formulier)

palimpsest

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

mrmrmr schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:56:
@JT Je bent te laat om de KOR per 1 januari 2021 in te laten gaan. Het formulier opgaaf zonnepanelen moest voor 3 december bij de Belastingdienst zijn.

Daarom denk ik dat als je nu het formulier indient en de KOR aanvraagt, het pas ingaat per 1 januari 2022. Dan heb je in principe het hele jaar 2021 nog om uit te breiden. Voor de duidelijkheid kun je op het formulier zetten dat je de KOR wilt laten ingaan per 1 januari 2022 (of bijvoorbeeld na 1 april 2021) zodat je het zeker weet dat je voldoende tijd hebt voor de uitbreidingen. De factuurdatum telt.

Zolang je niet meedoet aan de KOR moet je BTW-aangiftes doen. Daarop kun je het forfait invullen.

De teksten van de Belastingdienst zijn tegenwoordig vrij duidelijk over dit onderwerp:
https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier (algemeen)
https://www.belastingdien...evraagd-voor-zonnepanelen (al BTW teruggevraagd)
https://www.belastingdien...opgaaf-zonnepaneelhouders (formulier)
Dank! Ik heb even de linkjes bekeken en ik haal er niet uit of ik dan in 2022 nog de btw terug kan vragen van mijn zonnepanelen? :X

• mrmrmr
  • Niet online
JT schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 20:56:
[...]

Dank! Ik heb even de linkjes bekeken en ik haal er niet uit of ik dan in 2022 nog de btw terug kan vragen van mijn zonnepanelen? :X
In 2021 kan dat nog wel, maar in 2022 niet meer, want dan is de KOR van kracht als je die hebt aangevraagd.

Ongeveer dit scenario is van toepassing:
"Ik heb zonnepanelen sinds 2020 en wil opnieuw investeren in zonnepanelen".

Ik denk dat als je je nu aanmeldt pas volgend jaar het verzoek krijgt om de BTW aangiftes te doen. Dat gaat normaal gesproken per kwartaal. De maand na elk kwartaal is de periode waarin aangifte moet worden gedaan. Het hangt van de Belastingdienst af of ze je de BTW online laten invullen of op papier, bijvoorbeeld om aangifte over het 4e kwartaal te doen.

palimpsest

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

mrmrmr schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:08:
[...]

In 2021 kan dat nog wel, maar in 2022 niet meer, want dan is de KOR van kracht als je die hebt aangevraagd.

Ongeveer dit scenario is van toepassing:
"Ik heb zonnepanelen sinds 2020 en wil opnieuw investeren in zonnepanelen".

Ik denk dat als je je nu aanmeldt pas volgend jaar het verzoek krijgt om de BTW aangiftes te doen. Dat gaat normaal gesproken per kwartaal. De maand na elk kwartaal is de periode waarin aangifte moet worden gedaan. Het hangt van de Belastingdienst af of ze je de BTW online laten invullen of op papier, bijvoorbeeld om aangifte over het 4e kwartaal te doen.
Ok dus ik moet btw terugvragen vóór ik aan de KOR deelneem? Of over een jaar waarin ik nog niet deelneem aan de KOR? Dus in 2021 schaf ik uitbreiding aan, vraag ik btw terug over de originele installatie en de uitbreiding en daarna ga ik deelnemen aan de KOR om vrijstelling te hebben van BTW-aangifte?

• mrmrmr
  • Niet online
JT schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:15:
[...]

Ok dus ik moet btw terugvragen vóór ik aan de KOR deelneem? Of over een jaar waarin ik nog niet deelneem aan de KOR? Dus in 2021 schaf ik uitbreiding aan, vraag ik btw terug over de originele installatie en de uitbreiding en daarna ga ik deelnemen aan de KOR om vrijstelling te hebben van BTW-aangifte?
Je moet BTW terugvragen voordat je deelneemt aan de KOR. De KOR zorgt er namelijk voor dat je geen BTW meer kan terugvragen, je bent dan vrijgesteld van het doen van aangifte.

Ik zou het zo doen:
1. Nu aanmelden (zoals ik beschreef), want je hebt nu al een set op het dak liggen en je hebt daar een factuur voor.
2. BTW terugvragen wanneer je aangifte kunt doen, en:
3. Forfait invullen,
4. Punten 2 en 3 opnieuw (per kwartaal) totdat de vrijstelling van BTW-aangifte ingaat. Je vult de bedragen in die voor dat kwartaal gelden.

Net zoals bij een normaal bedrijf schaf je dingen (pv installatie) aan en lever je dingen (stroom). Daarvoor moet je dan formeel de BTW afdragen over leveringen en je mag het terugvragen als je het hebt betaald aan een leverancier. Omdat je een kleine ondernemer bent, mag je daarna gebruik maken van de KOR regeling, waardoor je geen BTW meer kan terugvragen, en ook niet meer hoeft te betalen.

De Belastingdienst heeft een forfait systeem bedacht voor de afdracht van BTW over de teruggeleverde stroom. Daardoor hoef je niet met een BTW factuur te werken voor teruglevering en kun je het forfait betalen. Een forfait gebruiken is niet verplicht, maar het is wel de makkelijkste manier.

De procedure is hier uitgelegd:
https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier

palimpsest

• janneman2779
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 27-05 21:46
Hallo
In 2016 heb ik zonnepanelen gekregen en daarvoor BTW teruggekregen.
vanaf 1-1-20 ben ik automatisch gaan deelnemen aan KOR.
Juni 2020 ben ik verhuisd, maar ben vergeten af te melden als ondernemer!!
November 2020 heb ik op mijn nieuwe huis zonnepanelen gekregen.
Nu wil ik BTW terugvragen, maar het lijkt er op dat dit nu niet gaat lukken, omdat ik dus geen btw kan terug vragen (door die KOR)
Wat kan ik nog doen?
Ik heb me intussen al afgemeld als ondernemer, maar op het moment van plaatsen panelen zat ik nog in die regeling....
En met terugwerkende kracht uitschrijven als ondernemer is volgens mij niet mogelijk...

• janneman2779
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 27-05 21:46
Net ruim een uur aan de telefoon gehangen met de belastingdienst.
Helaas is het niet meer mogelijk om BTW terug te vragen.
Dit 'foutje' kost me nu bijna 2000 euro.
Erg jammer allemaal.
Natuurlijk twijfel ik niet aan de expertise van de belastingdienst, maar zie het als second opinion..
Heeft iemand nog suggesties, tips wat ik nog zou kunnen doen?

• martijn v o
  • Registratie: januari 2020
  • Nu online
ben je getrouwd/samenwonend?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad

• Motherboard
janneman2779 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:02:
Nu wil ik BTW terugvragen, maar het lijkt er op dat dit nu niet gaat lukken, omdat ik dus geen btw kan terug vragen (door die KOR)
(...)
Ik heb me intussen al afgemeld als ondernemer
In de huidige situatie zou je dan in 2020 niet de BTW van de aanschaf van de zonnepanelen terug kunnen krijgen, maar vanaf 2021 wel forfait / BTW over de teruggeleverde stroom moeten betalen omdat je vanaf 1 januari 2021 geen deelnemer meer bent aan de KOR, dus dat lijkt niet handig.

Wanneer het lukt om het energiecontract en de factuur van de zonnepanelen op naam van iemand die geen deelnemer van de KOR is te zetten, dan kan diegene nog tot 1 juli 2021 de BTW over de aanschaf (tot €2500 BTW) terugkrijgen.
Mocht je de factuurdatum naar 2021 kunnen krijgen kun je de BTW zelf terugvragen tot 1 juli 2022.

Mocht dit beide niet haalbaar zijn en de Belastingdienst ook niet bereidt zijn om een uitzondering voor je te maken, dan zou je je niet af moeten melden als ondernemer, zodat je niet de komende minstens drie jaar ook nog eens forfait / BTW over de teruggeleverde stroom moeten betalen totdat je weer aan de KOR deel zou mogen nemen.

Succes!

• jobr
Motherboard schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:50:
Wanneer het lukt om het energiecontract en de factuur van de zonnepanelen op naam van iemand die geen deelnemer van de KOR is te zetten, dan kan diegene nog tot 1 juli 2021 de BTW over de aanschaf (tot €2500 BTW) terugkrijgen.
Mocht je de factuurdatum naar 2021 kunnen krijgen kun je de BTW zelf terugvragen tot 1 juli 2022.
Moet dacht ik wel de factuurdatum na de datum wijziging energie contract liggen. Leverancier moet dat dan wel willen.

• indian
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13-06 21:18
Ben na aan het denken over het aanschaffen van zonnepanelen, met daarbij een installatie van > 13.000 Wp, maar begreep dat je voor de btw teruggave het verstandiger is om onder de 10.000 Wp te blijven.

Wat hier dan wijsheid?

1) Installatie van 9.999 Wp installatie en hier btw op terugvragen?
2) Installatie van 9.999 Wp installatie op 1 factuur en deze opgeven en btw terugvragen en de overige >3.000 Wp installatie op een tweede factuur en deze btw niet terugvragen?
3) Installatie van >13.000 Wp en hier dan btw op terugvragen met alle nadelen (administratief en financieel)?

• Motherboard
Wat wijsheid is zal vooral afhangen of je mee wil doen met de KOR, in dat geval moet je niet meer dan €2.500 BTW terugvragen, anders betaal je alsnog 80% van de teruggevraagde BTW de vier jaar daarop.

• indian
Motherboard schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:47:
Wat wijsheid is zal vooral afhangen of je mee wil doen met de KOR, in dat geval moet je niet meer dan €2.500 BTW terugvragen, anders betaal je alsnog 80% van de teruggevraagde BTW de vier jaar daarop.
Dus ik moet voor de KOR niet meer dan €2.500 btw terugvragen (anders moet ik terugbetalen in de jaren erop), en niet meer dan 10.000 Wp kopen, anders kan ik geen gebruik maken van het forfait.

Dus om het fiscaal te optimaliseren, hypothetisch, (niet kijken naar terugverdientijd van panelen) moet ik dure panelen met installatie kopen met een max van 11.900 ex btw, en onder de 10.000 Wp te blijven om maximaal voordeel te krijgen.

• Motherboard
Klopt, behalve dat zodra je gebruik maakt van de KOR je geen forfait of berekende BTW meer hoeft te betalen en dat verschil dus alleen voor die tijd (tot de deelname aan de KOR ingaat) uitmaakt.

Dus niet meer dan €2.500 BTW terugvragen en dan daarna deelnemen aan de KOR is het voordeligste.

Bij 10.000 Wp+ panelen betaal je het eerste jaar (dus het tijdvak waarin je de BTW terugvraagt, voordat de KOR ingaat) eenmalig de berekende BTW omdat je dan geen forfait mag gebruiken, en daarna vanaf dat de KOR in gaat niks meer, en heb je er ook geen invulwerk meer van.

Zelf heb ik minder dan 10.000 Wp panelen en toch niet het forfait gebruikt dat eerste jaar, wegens installatie in december was de berekende BTW veel lager (dus voordeliger) dan het jaarforfait gebruiken.

[Voor 3% gewijzigd door Motherboard op 04-01-2021 21:43]

• indian
Motherboard schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:42:
Klopt, behalve dat zodra je gebruik maakt van de KOR je geen forfait of berekende BTW meer hoeft te betalen en dat verschil dus alleen voor die tijd (tot de deelname aan de KOR ingaat) uitmaakt.

Dus niet meer dan €2.500 BTW terugvragen en dan daarna deelnemen aan de KOR is het voordeligste.

Bij 10.000 Wp+ panelen betaal je het eerste jaar (dus het tijdvak waarin je de BTW terugvraagt, voordat de KOR ingaat) eenmalig de berekende BTW omdat je dan geen forfait mag gebruiken, en daarna vanaf dat de KOR in gaat niks meer, en heb je er ook geen invulwerk meer van.

Zelf heb ik minder dan 10.000 Wp panelen en toch niet het forfait gebruikt dat eerste jaar, wegens installatie in december was de berekende BTW veel lager (dus voordeliger) dan het jaarforfait gebruiken.
Heb je als stelletje nog de mogelijkheid om de mogelijkheid om het energiecontract op beide namen te krijgen, en dan ook twee keer een btw terugvraag te doen? Dit natuurlijk voor bijvoorbeeld 60 panelen, waarbij ieder 30 panelen aanschaft (en dus ieder de 2.500 EUR btw terugvraag kan doen?)

• jobr
indian schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:14:
Heb je als stelletje nog de mogelijkheid om de mogelijkheid om het energiecontract op beide namen te krijgen,
Je kan een energiecontract niet op 2 namen zetten.

[Voor 12% gewijzigd door jobr op 08-01-2021 18:57]

• JeroenE
  • Niet online
@indian Voor zover ik weet kan dat alleen als je het in twee delen aanschaft, met aparte facturen op ieders naam. Daar moet dus ook wel enige tijd tussen zitten anders heb je geen factuur van de energiemaatschappij met de 'juiste' naam er op.

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 15:16

Zenix

BOE!

Ik was te laat met het indienen afgelopen jaar, waardoor ik voor dit jaar niet aan de KOR mee kan doen. Dat kan dus pas vanaf 2022. Ik zal dit jaar dus btw aangiftes moeten doen. Maar mij is niet helemaal duidelijk wat ik moet invullen nadat ik voor het eerst aangifte heb gedaan.

Edit: Ik zag ook dat je een jaaraangifte kan aanvragen, dat nog verstandig om te doen?

[Voor 13% gewijzigd door Zenix op 10-01-2021 14:07]

• jobr
Zenix schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:00:
Ik was te laat met het indienen afgelopen jaar, waardoor ik voor dit jaar niet aan de KOR mee kan doen. Dat kan dus pas vanaf 2022. Ik zal dit jaar dus btw aangiftes moeten doen. Maar mij is niet helemaal duidelijk wat ik moet invullen nadat ik voor het eerst aangifte heb gedaan.

Edit: Ik zag ook dat je een jaaraangifte kan aanvragen, dat nog verstandig om te doen?
Je hebt vorig jaar (< 6 maanden geleden) zonnepanelen gekocht en die nog niet ingediend?
Dan kun je toch gewoon dit jaar indienen (<6 maanden) en gaat je KOR volgend jaar lopen.
Je hoeft zover ik weet maar 1 keer aangifte te doen dit jaar.
Zet het gewoon in gang dan zie je het van zelf wel.

• JL-IP(!)
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 17:32
Excuus als deze vraag al tientallen keren gesteld is maar ik denk dat ik het snap maar wil graag een bevestiging O-)

Sinds 4-1-2021 ben ik parttime ondernemer geworden en doe kleine btw bedragen etc. Nu zag ik opeens dit topic en door het doorbladeren zie ik nu in dat ik geen zonnepanelen op mij als privé persoon aan moet vragen want daar komt nogal wat boekhouding dit jaar maar ook de jaren daarna bij kijken.. En dat is nou net iets waar ik geen trek in heb.

We kunnen halverwege februari overstappen op energieleverancier dus kan ik dit op de naam van mijn vrouw zetten. Zonnepanelen offertes zijn inmiddels binnen dus daar kan ik de factuur op haar naam laten zetten en zodoende als particulier via haar BSN de aanvraag gaan doen. Dit is juist toch? Het maakt dat toch niet uit dat ik een éénmanszaak ondernemer ben en dat wij getrouwd zijn?

• JeroenE
  • Niet online
@JL-IP(!) Het maakt niet uit of je getrouwd bent (of samenwoont of wat dan ook). Je partner kan apart van jou de BTW terugvragen als de factuur en energierekening op de juiste naam staan.

Bij sommige energieleveranciers kan je ook halverwege het jaar de naam laten aanpassen, mits je maar aangeeft dat je dit wil doen vanwege de BTW teruggave voor zonnepanelen.

• JL-IP(!)
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 17:32
Dank voor je antwoord @JeroenE Ik zal bij het overstappen de gegevens van mij vrouw gebruiken en ook bij het opmaken van de offerte voor de panelen.

• BushMule
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 09-06 08:42
In 2018 is bij mij een kleine installatie geplaatst (2600kwp) en daarvoor is in februari 2019 btw teruggevraagd door de installateur. Ik heb dat geld gekregen en nooit meer ergens naar om gekeken. Nu lees ik hier wat over KOR en dergelijke. Ik hoef toch verder helemaal niets meer te doen? Ik ie door de bomen het bos niet meer.

• jobr
BushMule schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:10:
In 2018 is bij mij een kleine installatie geplaatst (2600kwp) en daarvoor is in februari 2019 btw teruggevraagd door de installateur. Ik heb dat geld gekregen en nooit meer ergens naar om gekeken. Nu lees ik hier wat over KOR en dergelijke. Ik hoef toch verder helemaal niets meer te doen? Ik ie door de bomen het bos niet meer.
Je zit nu inmiddels automatisch in de KOR. Als je verder geen plannen hebt om een extra aanschaf te doen dan hoef je inderdaad niets te doen.

• BushMule
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 09-06 08:42
Ok! en als ik wel wat bij wil kopen krijg ik geen btw meer terug wegens de lock in periode? Marktplaats shoppen dan maar :)

[Voor 15% gewijzigd door BushMule op 12-01-2021 16:10]

• KRC
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 11-06 10:44
Is het slim om wel meteen na 3 jaar jezelf uit te schrijven als ondernemer en uit de KOR?

Want dat moet je zelf doen, dat gaat niet automatisch

• mrmrmr
  • Niet online
KRC schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:45:
Is het slim om wel meteen na 3 jaar jezelf uit te schrijven als ondernemer en uit de KOR?

Want dat moet je zelf doen, dat gaat niet automatisch
Als je nog teruglevert, dan nee (want dat is fraude). Je kunt wel de energierekening overdragen aan een partner.

Als je ooit (in ieder geval binnen 7 jaar) nog ondernemer wordt zit je in nog in de KOR. Als je in die situatie BTW wil verrekenen moet je je dus afmelden. Dat duurt dan tenminste 3 jaar.

palimpsest

• Luuk9
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 13-06 16:03
Hoi allemaal! Vorig jaar KOR aangemeld en btw teruggevraagd voor 2 zonnepanelen die vanuit de bouw op nieuwbouw liggen.
Nu willen we graag dit laten uitbreiden door er meer panelen op het dak bij te laten leggen.

Hoe zit dit qua btw terugvragen? Is dan KOR op naam van vriendin aanvragen en op haar naam btw terugvragen enige optie (ook energierekening dan op haar naam laten zetten)?
Zitten hier nog nadelen aan? Hoe zit dit ooit bij eventueel verhuizen? Bedankt voor de kennis alvast hier zo! @mrmrmr @jobr s
Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True