@jobr Dat is zeker niet waar. Het is inderdaad correct dat de (eerste) factuurdatum zal bepalen in welk tijdvak de eerste aangifte wordt verwacht, maar er zijn 2 andere zaken van belang:
Mijn ervaring: Factuur gehad op 30 december 2019, aanvraag gedaan in januari. Aangifte over Q4 2019 werd per post gevraagd (want te laat voor online) en daarmee de BTW teruggevraagd zonder forfait (0 euro opbrengst in 2019, dus 0 euro BTW af te dragen), BTW ergens dit jaar gekregen. Bevestiging ontvangen dat 1 januari 2021 mijn KOR ingaat (en ik ga dit jaar dus nog meer panelen leggen en BTW terugvragen in Q4 2020). Verder nooit meer de vraag gekregen om een aangifte te doen, dus daar zal ik voor Q4 zelf om moeten vragen.
- Je kan vragen om een incidentele aangifte van een later kwartaal voor ander facturen zolang je KOR nog niet is begonnen.
- KOR kan pas ingaan 4 weken nadat de aanvraag is ontvangen: "Uw deelname aan de KOR gaat in op 1 januari na het jaar dat u dit formulier instuurt. Houd rekening met een verwerkingstijd van 4 weken. Daarom moet het aanmeldformulier uiterlijk 3 december bij ons binnen zijn"
Mijn ervaring: Factuur gehad op 30 december 2019, aanvraag gedaan in januari. Aangifte over Q4 2019 werd per post gevraagd (want te laat voor online) en daarmee de BTW teruggevraagd zonder forfait (0 euro opbrengst in 2019, dus 0 euro BTW af te dragen), BTW ergens dit jaar gekregen. Bevestiging ontvangen dat 1 januari 2021 mijn KOR ingaat (en ik ga dit jaar dus nog meer panelen leggen en BTW terugvragen in Q4 2020). Verder nooit meer de vraag gekregen om een aangifte te doen, dus daar zal ik voor Q4 zelf om moeten vragen.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW