Onderwerp: Wel of geen terugbetaling van zonnepanelen BTW uit 2019 boven €2.500 bij kleineondernemersregeling (KOR)?
Als particulier heb ik in 2019 zonnepanelen aangeschaft.
De factuur was €13.000 excl. BTW, dus de betaalde BTW is wat hoger dan €2.500.
Nu moet de BTW nog worden teruggevraagd.
In het Belastingdienst formulier "Opgaaf Zonnepaneelhouders" staat:
Wilt u de kleineondernemersregeling (KOR) toepassen? Ja of Nee
Nu lees ik dat de nieuwe KOR 2020 ongunstig is bij BTW bedragen hoger dan €2.500, omdat je in de vier jaren daarop elk jaar 20% (€500 of meer) van de teruggekregen BTW moet terugbetalen (waardoor je niet 100% van de BTW terugkrijgt, maar slechts 20%, enkel van het eerste jaar).
Tegelijkertijd lees ik dat over 2019 of eerder "zeer waarschijnlijk" geen terugbetaling plaats hoeft te vinden:
Heeft iemand hier ervaring mee?
Opties bij in 2019 aangeschafte zonnepanelen met BTW hoger dan €2.500:
Als particulier heb ik in 2019 zonnepanelen aangeschaft.
De factuur was €13.000 excl. BTW, dus de betaalde BTW is wat hoger dan €2.500.
Nu moet de BTW nog worden teruggevraagd.
In het Belastingdienst formulier "Opgaaf Zonnepaneelhouders" staat:
Wilt u de kleineondernemersregeling (KOR) toepassen? Ja of Nee
Nu lees ik dat de nieuwe KOR 2020 ongunstig is bij BTW bedragen hoger dan €2.500, omdat je in de vier jaren daarop elk jaar 20% (€500 of meer) van de teruggekregen BTW moet terugbetalen (waardoor je niet 100% van de BTW terugkrijgt, maar slechts 20%, enkel van het eerste jaar).
Tegelijkertijd lees ik dat over 2019 of eerder "zeer waarschijnlijk" geen terugbetaling plaats hoeft te vinden:
Aangezien of dit wel of niet zo is dik €2000 (80% van ruim €2.500) scheelt kan ik niet uitgaan van "zeer waarschijnlijk" en weet ik dus niet of ik wel of niet de KOR moet toepassen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Opties bij in 2019 aangeschafte zonnepanelen met BTW hoger dan €2.500:
- Indien wel terugbetaling over 2019: KOR niet toepassen (ondanks meer administratie)
- Indien geen terugbetaling over 2019: KOR wel toepassen
- Indien wel terugbetaling over 2019: KOR wel toepassen en niet het volledige BTW bedrag terugvragen, maar slechts €2.499 zodat de drempel van €500 per jaar tijdens de herzieningsperiode niet overschreden wordt (geen idee of dat kan)