Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motherboard
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-07 09:25
Onderwerp: Wel of geen terugbetaling van zonnepanelen BTW uit 2019 boven €2.500 bij kleineondernemersregeling (KOR)?

Als particulier heb ik in 2019 zonnepanelen aangeschaft.
De factuur was €13.000 excl. BTW, dus de betaalde BTW is wat hoger dan €2.500.

Nu moet de BTW nog worden teruggevraagd.
In het Belastingdienst formulier "Opgaaf Zonnepaneelhouders" staat:
Wilt u de kleineondernemersregeling (KOR) toepassen? Ja of Nee

Nu lees ik dat de nieuwe KOR 2020 ongunstig is bij BTW bedragen hoger dan €2.500, omdat je in de vier jaren daarop elk jaar 20% (€500 of meer) van de teruggekregen BTW moet terugbetalen (waardoor je niet 100% van de BTW terugkrijgt, maar slechts 20%, enkel van het eerste jaar).
Tegelijkertijd lees ik dat over 2019 of eerder "zeer waarschijnlijk" geen terugbetaling plaats hoeft te vinden:
Aangezien of dit wel of niet zo is dik €2000 (80% van ruim €2.500) scheelt kan ik niet uitgaan van "zeer waarschijnlijk" en weet ik dus niet of ik wel of niet de KOR moet toepassen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Opties bij in 2019 aangeschafte zonnepanelen met BTW hoger dan €2.500:
  1. Indien wel terugbetaling over 2019: KOR niet toepassen (ondanks meer administratie)
  2. Indien geen terugbetaling over 2019: KOR wel toepassen
  3. Indien wel terugbetaling over 2019: KOR wel toepassen en niet het volledige BTW bedrag terugvragen, maar slechts €2.499 zodat de drempel van €500 per jaar tijdens de herzieningsperiode niet overschreden wordt (geen idee of dat kan)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:11

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motherboard
Daarin staat de huidige situatie voor in 2020 aangeschafte zonnepanelen en de nieuwe Kleine Ondernemersregeling 2020.

Mijn vraag gaat echter over hoe het zit met in 2019 aangeschafte zonnepanelen waarvan de BTW nog niet is teruggevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:58

Crazy-

Best life ever

De KOR (nieuwe) is pas vanaf 2020. Ofwel btw 2019 mag je gewoon terugvragen en kor voor komende jaren activeren

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motherboard
Ik snap dat ik tot 1 juli 2020 de in 2019 betaalde zonnepanelen BTW terug mag vragen en dan dit jaar volledig terugkrijg.

De vraag is echter of ik bij activatie van de KOR wel of niet de komende vier jaar vanwege die "herziening" elk jaar 20% (4x ruim €500) van de teruggekregen BTW moet terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Bellen met de belastingdienst lijkt me verstandig maar het lijkt er op dat je inderdaad dat moet terugbetalen.

Overigens kun jij ook geen forfait toepassen denk ik want gezien het bedrag verwacht ik dat je meer dan 10.000 Wp hebt.

[ Voor 37% gewijzigd door jobr op 30-01-2020 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motherboard
Zojuist 50 minuten met de Belastingdienst gebeld.
De Belastingdienst zegt dat als je (verder) geen ondernemer bent, maar alleen een keer zonnepanelen aanschaft, het "goede antwoord" op "kleineondernemersregeling (KOR) toepassen" "Ja" is en je dan verder ook geen administratieve verplichtingen krijgt.
De herziening zou niet van toepassing zijn voor niet-ondernemers (particulieren) die een keer zonnepanelen aanschaffen.
Toen ik aangaf dat ik dat zwart op wit wou hebben, omdat ik daar andere dingen daarover gelezen heb, werd aangegeven dat dat niet kon.
Dus nu heb ik nog steeds niet echt duidelijkheid.

Is er iemand met ervaring met het terugvragen van zonnepanelen BTW hoger dan €2.500?

Het forfait toepassen kan wel aangezien het gaat om 7.600 Wp (19 panelen x 400 Wp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:16
Ik ben ook zeer benieuwd hiernaar. Ik heb namelijk voor €18000 incl btw panelen gekocht +/- 16000wp.
e.e.a. wordt geïnstalleerd in Februari.
Ben geen ondernemer.

edit, Ik heb net nog even op de site van de belastingdienst gekeken. Maar volgens mij is dit enkel van toepassing als je in het nieuwe jaar wederom €500,- btw terug vraagt (wat dus gaat over de geleverde stroom-gebruikte stroom (over na saldering)Dit is althans hoe ik het begrijp.......

[ Voor 47% gewijzigd door EdwinC op 31-01-2020 13:18 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-07 22:53

Consulectro

Lekker bezig...

Ik heb afgelopen jaar ook een verzoek voor belastingteruggaaf gedaan voor 60x305Wp=18,3kWp.
Dat valt ook buiten de forfait-tabel. Ondertussen de vraag gehad van de belastingdienst waarom het bedrag van de teruggaaf verschilt van het bedrag van de voorbelasting. Dit tgv compensatie van de werkelijke opbrengst.
Ben benieuwd hoe dit afgehandeld wordt. Heeft iemand hier al ervaring mee?

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Motherboard schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:03:
Zojuist 50 minuten met de Belastingdienst gebeld.
De Belastingdienst zegt dat als je (verder) geen ondernemer bent, maar alleen een keer zonnepanelen aanschaft, het "goede antwoord" op "kleineondernemersregeling (KOR) toepassen" "Ja" is en je dan verder ook geen administratieve verplichtingen krijgt.
De herziening zou niet van toepassing zijn voor niet-ondernemers (particulieren) die een keer zonnepanelen aanschaffen.
Toen ik aangaf dat ik dat zwart op wit wou hebben, omdat ik daar andere dingen daarover gelezen heb, werd aangegeven dat dat niet kon.
Dus nu heb ik nog steeds niet echt duidelijkheid.

Is er iemand met ervaring met het terugvragen van zonnepanelen BTW hoger dan €2.500?

Het forfait toepassen kan wel aangezien het gaat om 7.600 Wp (19 panelen x 400 Wp).
Zijn dan wel hele dure panelen :)

Ik denk dat niemand die ervaring heeft aangezien die regeling dit jaar voor het eerst van toepassing is. Misschien heb je hier en hier nog iets aan.
En volgende keer gesprek opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Ik heb vanmorgen ook met de Belastingdienst gebeld en ik kreeg inderdaad te horen dat ik wellicht aan het terugbetalen kom indien ik een BTW-bedrag hoger dan €2500,- terugvraag.

Aangezien hij het woordje wellicht gebruikte heb ik nog eens nagevraagd waar dat afhankelijk van zou zijn. Maar dat wist hij zelf ook niet en werd ik weer doorverbonden. Helaas moest ik na wederom 20 minuten wachten (ik had al 2x 20 minuten gewacht) ophangen omdat ik naar een vergadering moest.

Ik zal deze week nog een keer bellen en dan gelijk vragen naar de Fiscale afdeling want daar werd ik uiteindelijk naar doorverbonden.

Anyway to be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Ik heb afgelopen week nogmaals gebeld met de belastingdienst. En eigenlijk nog geen sluitend antwoord kunnen krijgen op de vraag wanneer ik BTW aan het terugbetalen kom, enkel dat de kans bestaat dat dit gebeurd als ik boven de €2500 aan BTW terugvraag. Daarom gekozen voor een installatie die daar net ondervalt met een BTW bedrag van €2467.

Ik ga deze week de formulieren invullen en de aanvraag indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motherboard
Op https://www.draaistroom.net/nieuwe-btw-regels-2020 en https://www.schone-energi...ondernemersregeling-2020/ staat heel stellig
Overgangsregeling
Iedereen die in 2019 zonnepanelen heeft gekocht zal ‘automatisch’ onder de nieuwe KOR 2020 gaan vallen. Indien de BTW teruggave in 2019 of eerder hoger was dan € 2.500 zal onder de Nieuwe KOR 2020 geen terugbetaling plaats hoeven te vinden.
Bel je echter de Belastingdienst voor een bevestiging hiervan, dan wordt aangegeven dat ze die niet kunnen geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Belastingdienst is leidend en niet een of ander bericht die iemand elders heeft geplaatst. En zeker niet op een tijdstip toen alles nog niet bekend was.
Hier kun je wat meer vinden over die 5x500 euro.

[ Voor 52% gewijzigd door jobr op 11-03-2020 19:18 ]

Pagina: 1