Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motherboard
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-08 15:21
Het forfait gaat over het totale aantal Wp, dus de opbrengst van de oude en de nieuwe zonnepanelen samen.
Uit de KOR gaan betekent dus drie jaar lang aangiftes doen én een relatief hoog forfait betalen.

Het is inderdaad complexe materie dat niet eerlijk aanvoelt: als je bijvoorbeeld een partner hebt die nog niet eerder iets gedaan heeft is het energiecontract daarnaar overzetten, de BTW terugvragen en daarna direct van de KOR gebruik maken het voordeligste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdenzen
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-08 10:46
De teksten op belastingdienst.nl over de BTW vind ik lastig te begrijpen, misschien dat iemand op dit forum duidelijkheid kan scheppen.
Ik heb een installatie die ik in delen heb aangeschaft (mei 2020-juni 2020), dus meerdere facturen met BTW. De totale installatie is 10*310Wp=3100Wp, de panelen liggen ongunstig (zuid-oost en noord-west op een schuin dak met schaduw van een gebouw en een rookgasafvoer).

1. Ben ik ondernemer als ik niets teruglever aan de energieleverancier? Resultaat saldering per jaar (dat is wat Eneco hanteert)? Het idee van ondernemer zijn is dat je winst maakt en dat je dus uiteindelijk meer BTW afdraagt dan dat je terugkrijgt. Dus liever geen ondernemer en geen BTW terugvragen en geen BTW betalen over prive-gebruik. Mag dat?
2. Het genoemde forfait (in mijn geval 80 euro): is dat per kwartaal? Eenmalig? In mijn ongustige geval is een losse berekening waarschijnlijk gunstiger (voor mij, niet voor mijn mede-Nederlanders:-) ). Hoe weet ik mijn prive-gebruik? Ik heb wel een app van APSystems waarmee ik de berekening kan maken, maar dat kan de belastingdienst toch nooit controleren? En hoe betrouwbaar is die app? Doet’ie het morgen nog?

Bij voorbaat dank,
Carl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdenzen
JiMiHeNdRiX schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:29:
Dat is wel zuur. Ik overweeg namelijk om de 400 Euro btw van de aanschaf terug te vragen maar om niet mee te doen aan de KOR. Met een jaarlijks forfait van 60 Euro ben ik dus na 7 jaar het haasje omdat ik dan meer forfait betaald heb dan dat ik aan btw terug ontvangen heb en daarna ook nog forfait moet blijven betalen waardoor ik dus slechter af bent dan iemand die de btw van de aanschaf nooit heeft teruggevraagd, die immers ook geen forfait hoeft te betalen. Dat voelt als rechtsongelijkheid.
Volgens mij is het forfait zelfs per kwartaal. Zie het zo: hoe meer belasting je betaalt, hoe meer je hebt verdiend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdenzen
Naalroc schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:34:
[...]

Maar je hoeft het toch helemaal niet terug te vragen, dat is jouw keus.
Dat is nog maar de vraag. Als ondernemer ben je volgens mij verplicht om BTW af te dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
cvdenzen schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 22:08:
De teksten op belastingdienst.nl over de BTW vind ik lastig te begrijpen, misschien dat iemand op dit forum duidelijkheid kan scheppen.
Ik heb een installatie die ik in delen heb aangeschaft (mei 2020-juni 2020), dus meerdere facturen met BTW. De totale installatie is 10*310Wp=3100Wp, de panelen liggen ongunstig (zuid-oost en noord-west op een schuin dak met schaduw van een gebouw en een rookgasafvoer).

1. Ben ik ondernemer als ik niets teruglever aan de energieleverancier? Resultaat saldering per jaar (dat is wat Eneco hanteert)? Het idee van ondernemer zijn is dat je winst maakt en dat je dus uiteindelijk meer BTW afdraagt dan dat je terugkrijgt. Dus liever geen ondernemer en geen BTW terugvragen en geen BTW betalen over prive-gebruik. Mag dat?
2. Het genoemde forfait (in mijn geval 80 euro): is dat per kwartaal? Eenmalig? In mijn ongustige geval is een losse berekening waarschijnlijk gunstiger (voor mij, niet voor mijn mede-Nederlanders:-) ). Hoe weet ik mijn prive-gebruik? Ik heb wel een app van APSystems waarmee ik de berekening kan maken, maar dat kan de belastingdienst toch nooit controleren? En hoe betrouwbaar is die app? Doet’ie het morgen nog?

Bij voorbaat dank,
Carl
Bedragen uit meerdere facturen tel je gewoon bij elkaar op. Alle zakelijke kosten die samenhangen met het terugleveren kun je terugvragen, tenzij dat specifiek niet mag. Je mag bijvoorbeeld de BTW over een etentje niet terugvragen, maar over bedrijfskleding met logo wel. Werkzaamheden aan de meterkasten neem je ook mee, exclusief extra's die niets met terugleveren te maken hebben. Als er gedeelde kosten zijn, kun je dat per deel terugvragen.

De Belastingdienst onderscheidt zonnepanelenterugleveranciers als ondernemer voor de BTW. Dat was oorspronkelijk niet zo, maar sinds een rechtszaak in 2013 in Oostenrijk wel.

Iedereen met een netaansluiting en een standaard zonnepaneleninstallatie levert normaal gesproken iets terug, de saldeerregeling staat daar los van. Het maakt dus niet uit of je op nul, plus of min uitkomt.

Forfait is per jaar. Je mag het in een keer opgeven.

Moderne elektriciteitsmeters hebben aparte tellers voor teruglevering. Als ondernemer moet je zelf zorgen dat je de gegevens hebt. Als je daarvoor een app gebruikt die het op een bepaald moment niet meer doet, dan is dat jouw verantwoordelijkheid. In zulke gevallen zou de belastingdienst een (meestal nogal onvoordelig) bedrag kunnen nemen en als je niets opgeeft terwijl je dat wel had moeten doen krijg je ook nog een boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdenzen
Bedankt voor de heldere uitleg, één ding is mij nog niet helemaal duidelijk:
Forfait per jaar, ik geloof je (maar het staat nergens duidelijk vermeld). Ik geef het voor de eerste keer op direct na de aanschaf en elk volgend jaar in de maand januari die erop volgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdenzen
De uitleg van de belastingdienst op https://www.belastingdien...nnepanelen-zonder-forfait vind ik onnodig onduidelijk (of misschien begrijp ik het niet of verkeerd):

U levert 2.000 kilowattuur (kWh) terug aan uw energiemaatschappij. Daarvoor spreekt u met uw energiemaatschappij een vergoeding af. In dit voorbeeld gaan we uit van € 0,07 per kWh.

Over de vergoeding die u van uw energiemaatschappij krijgt, moet u btw betalen. U berekent deze btw als volgt: 2.000 kWh x € 0,07 x 21% btw = € 29,40. U rondt af op hele euro’s, in uw eigen voordeel.

Die 7 cent die ik met Eneco afspreek is een bedrag inclusief BTW, dus bovenstaande berekening klopt dan niet.
Bovendien is de tekst verwarrend, ik zie het zo:
Ik betaal geen BTW over de vergoeding ik krijg, de van Eneco ontvangen BTW draag ik af aan de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-08 10:25
Kun je qua BTW teruggaaf (1) meerdere facturen bundelen (2) 2019 facturen indienen onder huidige KOR en (3) hoe gek kan ik dit maken? Kan ik bouwmarkt materiaal, een energie verbruiksmanager of verzwaren aansluiting ook hieronder laten vallen?

Situatie:

- In nov-19 koop ik een aantal paneeltjes voor op de berging bij leverancier A
- In nov-19 koop ik een paar micro omvormer bij B
- In nov-19 ga ik van 1 naar 3 fase.
(Winter/Corona)
- In juli-20 oop bestel ik bij leverancier C zonnepanelen/installatie voor woonhuis.
- In juli-20 koop ik een Energieverbruik meter bv Youlogic , CEMM, Toon whatever
- In juli-20 koop ik voor 10 euro pvc spul bij de bouwmarkt om meterkast vooraf zelf wat beter te ordenenen
- In juli-20 koop ik een PV verdeler voor de panelen op het schuurtje
- In juli installeer ik het schuurtje, en het bedrijf de panelen op huis
- Ik claim alle BTW terug.

Wat mag wel en wat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@cvdenzen
Het voorbeeld van de site van de Belastingdienst gaat uit van aangifte van het hele forfait. Zodoende hoef je meestal maar 1 keer BTW aangifte te doen. Als je de Kleine Ondernemering Regeling (KOR) aanvraagt, word je vrijgesteld van het verder doen van BTW aangifte.

De hele regeling is ook niet zo makkelijk, maar als ik jou was zou ik me aan de standaard met-forfait voorbeelden houden, als je het fout doet neemt de Belastingdienst tegenwoordig 5000 euro aan met een boete van 161 euro als je geen aangifte doet terwijl dat wel zou moeten. Dan moet je weer een hele schriftelijke bezwaarprocedure in en de boete ben je waarschijnlijk deels kwijt.

Eneco doet het inderdaad anders dan de meeste leveranciers, ze vermelden niet apart per onderdeel het tarief exclusief BTW bij consumenten. Aangezien de Belastingdienst in het algemeen van ondernemers eist dat er BTW apart wordt aangegeven op de factuur, zou je theoretisch zelf de factuur kunnen opstellen. Of je kunt Eneco vragen om een BTW factuur. Beide niet aan te raden, want dan wordt het nog moeilijker.

Het voorbeeld van de Belastingdienst is redelijk duidelijk. Als je uitgaat van bedragen inclusief BTW zal je zelf de BTW moeten berekenen. Dat is de taak van de ondernemer. De BTW bereken je over het totaalbedrag, dus niet over de prijs per eenheid.

Tegenwoordig is de Belastingdienst veel duidelijker over hoe het moet dan jaren terug. Ze wijken af van de regels van normale ondernemers om het makkelijker te maken. Je kunt bijvoorbeeld tegenwoordig volstaan met 1 keer aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
traders schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:14:
Kun je qua BTW teruggaaf (1) meerdere facturen bundelen (2) 2019 facturen indienen onder huidige KOR en (3) hoe gek kan ik dit maken? Kan ik bouwmarkt materiaal, een energie verbruiksmanager of verzwaren aansluiting ook hieronder laten vallen?
Ja. Het gaat erom of het een zakelijke aanschaf is en of er geen speciale BTW regeling op zit. Als er een gedeeld zakelijk en privé belang is moet je het zelf splitsen.

Je wil vrijstelling van aangifte nadat je eerst de BTW hebt teruggevraagd. Dan is de KOR van kracht.
- In nov-19 koop ik een aantal paneeltjes voor op de berging bij leverancier A
- In nov-19 koop ik een paar micro omvormer bij B
- In nov-19 ga ik van 1 naar 3 fase.
(Winter/Corona)
- In juli-20 oop bestel ik bij leverancier C zonnepanelen/installatie voor woonhuis.
- In juli-20 koop ik een Energieverbruik meter bv Youlogic , CEMM, Toon whatever
- In juli-20 koop ik voor 10 euro pvc spul bij de bouwmarkt om meterkast vooraf zelf wat beter te ordenenen
- In juli-20 koop ik een PV verdeler voor de panelen op het schuurtje
- In juli installeer ik het schuurtje, en het bedrijf de panelen op huis
- Ik claim alle BTW terug.

Wat mag wel en wat niet?
BTW terugvragen mag voor zover het zakelijk is, d.w.z. voor het opwekken en terugleveren van stroom. Als je bijvoorbeeld naar 3 fase bent gegaan omdat je een krachtstroom kookplaat hebt laten plaatsen, dan mag die factuur niet worden meegenomen. Ben je naar 3 fase gegaan omdat je installatie meer dan 5000Wp opwekt en daarvoor een 3-fase omvormer wordt aangeschaft, dan mag het wel.

Een energiemeter koop je (denk ik) niet voor zonnepanelen, dus die BTW mag je niet terugvragen.

Voor de CEMM app kun je beargumenteren dat het deels zakelijk is (wat betreft de opbrengst van de panelen) en deels privé. Bij abonnementen kun je 1 keer de BTW terugvragen, als de vrijstelling van aangifte van kracht is in het volgende jaar en verder kan dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
mrmrmr schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:22:
[...]
je naar 3 fase gegaan omdat je installatie meer dan 5000Wp opwekt en daarvoor een 3-fase omvormer wordt aangeschaft, dan mag het wel.
Dit is nog niet helemaal duidelijk. Ik heb een factuur van November 2019 van de netbeheerder voor verzwaring en van Juli 2020 van de zonnepanelen boer voor 6800 Wp. Kan ik die BTW van 2019 nu nog terugkrijgen. Ik de openjngspost staat dat alles van 2019 eind juni 2020 binnen moest zijn. Maar wat geldt hier als referentiepunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
traders schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:45:
Dit is nog niet helemaal duidelijk. Ik heb een factuur van November 2019 van de netbeheerder voor verzwaring en van Juli 2020 van de zonnepanelen boer voor 6800 Wp. Kan ik die BTW van 2019 nu nog terugkrijgen. Ik de openjngspost staat dat alles van 2019 eind juni 2020 binnen moest zijn. Maar wat geldt hier als referentiepunt?
Dat klopt, je bent te laat met indienen over 2019. Dat moest inderdaad voor 1 juli. Ik zou het wel alsnog doen. Je kunt verzoeken om "teruggaaf, en ambtshalve teruggaaf voor zover nodig". Dit er lettelijk zo bijzetten, omdat het deels niet te laat is. Ik zou dat direct maandagochtend doen door de post bij het Belastingkantoor af te geven. Vraag om ontvangstbevestiging aan de balie. Eventueel kun je een fax gebruiken, druk een verzendlog af.

Het Coronavirus lijkt me een goede reden voor de vertraging, mits dat werkelijk zo is natuurlijk.

Edit: Als een kantoor open is kun je iets afgeven tussen 09:00 uur en 14:00 uur.

[ Voor 9% gewijzigd door mrmrmr op 05-07-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 21:04
mrmrmr schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:57:
@cvdenzen
Je kunt bijvoorbeeld tegenwoordig volstaan met 1 keer aangifte.
Ik heb mijn installatie stapsgewijs opgebouwd. In Q1 heb ik me als zonnepaneelhouder aangemeld en o.a. een brief van de belastingdienst ontvangen waarin staat dat ik vanaf 01-01-2021 aan de KOR deel ga nemen.

Over het eerste kwartaal moest ik aangifte doen terwijl ik nog niet alles had gekocht. Dus heb ik die dingen opgegeven die ik in dat kwartaal had aangeschaft, maar bv. nog niet het forfait verrekend omdat ik mijn handen nog een beetje vrij wilde houden voor wat betreft eindcapaciteit.

Ik had verwacht dat ik dit jaar nog 3x omzetbelasting moest aangegeven.

Dat wil ik nu over het Q2 doen, maar er staat helaas in mijn omgeving bij de belastingdienst geen aangifte klaar om in te vullen.

Heeft iemand dat ook gehad?
Tips hoe hier mee om gaan (anders dan belastingdienst bellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
WackoH schreef op zondag 5 juli 2020 @ 16:33:
[...]

Ik heb mijn installatie stapsgewijs opgebouwd. In Q1 heb ik me als zonnepaneelhouder aangemeld en o.a. een brief van de belastingdienst ontvangen waarin staat dat ik vanaf 01-01-2021 aan de KOR deel ga nemen.

Over het eerste kwartaal moest ik aangifte doen terwijl ik nog niet alles had gekocht. Dus heb ik die dingen opgegeven die ik in dat kwartaal had aangeschaft, maar bv. nog niet het forfait verrekend omdat ik mijn handen nog een beetje vrij wilde houden voor wat betreft eindcapaciteit.

Ik had verwacht dat ik dit jaar nog 3x omzetbelasting moest aangegeven.

Dat wil ik nu over het Q2 doen, maar er staat helaas in mijn omgeving bij de belastingdienst geen aangifte klaar om in te vullen.

Heeft iemand dat ook gehad?
Tips hoe hier mee om gaan (anders dan belastingdienst bellen).
Voor de belastingdient is het afegrond na aangifte Q1. Vervolgaangiftes komen er niet, dat hebben ze netjes voor je gestopt.
Dus als je Q2 aangifte wil doen zul je ze toch moeten bellen en daarom vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ik zal morgen dan maar bellen.
Al was het maar om het forfait aan te kunnen geven. Want anders zou ik fraude hebben gepleegd en gedoe met de belastingdienst is wel het laatste wat ik wil. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
mrmrmr schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:22:
Een energiemeter koop je (denk ik) niet voor zonnepanelen, dus die BTW mag je niet terugvragen.
@mrmrmr nog 2 vragen:

- Als ik de zonnepanelen boer 1 teruglever kWh meter laat leveren dan kan ik die BTW wel terugkrijgen (want ik heb maar 1 factuur) maar als ik die meter zelf ergens anders vandaan haal niet?

- Als ik deelneem aan KOR kan ik 3 jaar niet de installatie uitbreiden of voor mezelf beginnen (althans dan ben ik beperkt in BTW verekening) Dus waarom zou ik meedoen aan de KOR? Ik begrijp dat als je niet meedoet je iedere kwartaal aangifte moet doen en dat je verzoek kunt doen voor 1 keer per jaar? Dit is neem ik aan 5 minuten werk?

- Zitten er ook financiële nadelen aan niet deelnemen KOR bv moet je BTW betalen over teruglevering terwijl je dat bij KOR niet hoeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
traders schreef op maandag 6 juli 2020 @ 06:44:
- Als ik de zonnepanelen boer 1 teruglever kWh meter laat leveren dan kan ik die BTW wel terugkrijgen (want ik heb maar 1 factuur) maar als ik die meter zelf ergens anders vandaan haal niet?
Van wie de (fiscaal correcte) BTW factuur is of hoeveel facturen het zijn maakt in principe niet uit, het gaat erom dat je kunt aantonen dat het zakelijk is. Als er op een factuur onderdelen staan die prive zijn, dan kun je dat invullen op het aangifteformulier.

Ik dacht dat je een huishoudelijke energiemeter bedoelde. Gebruik je de energiemeter wel voor de zonnepanelen, met andere woorden: het heeft een zakelijk doel, dan mag je de BTW terugvragen. Kijk ook eens of die meter aan de EU eisen voldoet (MID certificering) als je hem wil gebruiken voor verrekenen.
Als ik deelneem aan KOR kan ik 3 jaar niet de installatie uitbreiden of voor mezelf beginnen (althans dan ben ik beperkt in BTW verekening) Dus waarom zou ik meedoen aan de KOR? Ik begrijp dat als je niet meedoet je iedere kwartaal aangifte moet doen en dat je verzoek kunt doen voor 1 keer per jaar? Dit is neem ik aan 5 minuten werk?
Je moet het forfait of de werkelijke BTW blijven opgeven als je niet meedoet met de KOR. Als je niets anders aan te geven hebt dan het forfait is het 5 tot 10 minuten per aangifte. Het bijhouden van de administratie is voor de meeste ondernemers geen leuke hobby en dat kost wel tijd.

Je mag de Belastingdienst vragen om 1 keer per jaar BTW aangifte te doen.
- Zitten er ook financiële nadelen aan niet deelnemen KOR bv moet je BTW betalen over teruglevering terwijl je dat bij KOR niet hoeft?
Klopt. Je moet een nauwkeurige administratie bijhouden en tijdig aangiftes doen. En je kunt controle krijgen. Als het dan niet klopt krijg je een naheffing met een hoge boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
mrmrmr schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:36:
Je moet het forfait of de werkelijke BTW blijven opgeven als je niet meedoet met de KOR.
@mrmrmr Sorry dat ik blijf doorvragen, maar:

- Hoe wordt bepaald of ik forfait of werkelijke BTW moet opgeven?
- Indien forfait, hoe hoog is dit? Bij de KOR is dat eenmalig EUR 20 per 1000 Wp hoeveel is dit forfait bij non-KOR? Ik neem aan dat dit dan EUR 1 of 2 per 1000 Wp is want anders is de KOR al snel interessant.
- Hoe bepaal je de werkelijke BTW? Is dat teruglevering in kWh * kale stroomprijs en daar BTW over?
- Is het als particulier dus slim om te KORren of niet? Als je KORt kun je 3 jaar je installatie niet uitbreiden en kan dit consequenties hebben als je later een onderneming begint.

Maar ik neem aan dat ik betaalde BTW uit levering kan verrekenen (of is dat prive?). Dat biedt mogelijkheden: installeer een camper zonnepaneel, ga over 1 jaar voor EUR 3 terugleveren, en betaal EUR 500 BTW voor stroom, nu kun je EUR 497 terugontvangen. Dit zal wel niet zo gaan, maar ik probeer het te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
traders schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:56:
Hoe wordt bepaald of ik forfait of werkelijke BTW moet opgeven?
Dat is eigen keuze.
Indien forfait, hoe hoog is dit? Bij de KOR is dat eenmalig EUR 20 per 1000 Wp hoeveel is dit forfait bij non-KOR? Ik neem aan dat dit dan EUR 1 of 2 per 1000 Wp is want anders is de KOR al snel interessant.
Forfait is onafhankelijk van de KOR. Dat zijn twee aparte zaken. Hier is het forfait een gestandaardiseerd BTW bedrag dat in plaats komt van de werkelijke BTW berekening.

https://www.belastingdien...astgesteld-bedrag-forfait
Hoe bepaal je de werkelijke BTW? Is dat teruglevering in kWh * kale stroomprijs en daar BTW over?
Het totaal aan teruglevering exclusief BTW en daarover de BTW berekenen.

Zie deze voorbeeldaangifte met privegebruik:
https://www.belastingdien...nnepanelen-zonder-forfait
Is het als particulier dus slim om te KORren of niet? Als je KORt kun je 3 jaar je installatie niet uitbreiden en kan dit consequenties hebben als je later een onderneming begint.
Ja, als je geen onderneming gaat starten is meedoen aan de KOR sowieso voordelig. Denk je wel een onderneming te starten en heb je geen partner die het energiecontract kan overnemen dan zou ik erover denken om toch voor de KOR te kiezen. De KOR is namelijk ook voordelig als je kleine ondernemer bent. Als de omzet boven 20.000 euro per jaar komt kun je je direct afmelden voor de KOR.

De uitleg over de KOR voor kleine ondernemers staat hier.

Er wordt wel inkomstenbelasting (IB) geheven over de omzet.
Maar ik neem aan dat ik betaalde BTW uit levering kan verrekenen (of is dat prive?). Dat biedt mogelijkheden: installeer een camper zonnepaneel, ga over 1 jaar voor EUR 3 terugleveren, en betaal EUR 500 BTW voor stroom, nu kun je EUR 497 terugontvangen. Dit zal wel niet zo gaan, maar ik probeer het te begrijpen.
Is een camperzonnepaneel geschikt voor teruglevering?

Bij zelf berekenen gaat het om de BTW over hetgeen je teruglevert en je eigenverbruik. Je voorbeeldberekening klopt niet.

Dit voorbeeld vind ik verhelderend:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
jobr schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:53:
[...]

Voor de belastingdient is het afegrond na aangifte Q1. Vervolgaangiftes komen er niet, dat hebben ze netjes voor je gestopt.
Dus als je Q2 aangifte wil doen zul je ze toch moeten bellen en daarom vragen.
Dat heb ik zojuist gedaan (en in totaal 2 uur in de wacht gestaan).
Uitkomst: Briefje schrijven naar regiokantoor met verzoek om nog een keer aangifte te mogen doen en uitleg waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
@mrmrmr als 1 zonne-energie systeem bestaat uit meerdere facturen moeten al deze facturen vanaf dezelfde rekening betaald zijn of mag dat ook meerdere rekeningen zijn zo lange ze maar op (mede)naam staan van de aanvrager waarop ook de aansluiting staat?

Wat is leidend hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Alle rekeningen moeten zijn gericht aan dezelfde persoon, die de aanvraag doet aan de Belastingdienst. In principe moet je betalen vanaf een rekening van die persoon (bij en/of rekening: een van de rekeningeigenaren).

De aanvrager moet degene zijn die het contract heeft met de energieleverancier.

Als je iemand anders laat betalen, bijvoorbeeld een familielid of zo: doe dat niet. Dat is vragen om problemen, dan moet je bij een controle uit kunnen leggen - en bewijzen - dat jij toch echt de eigenaar bent, en dat valt niet mee.

Als je bijvoorbeeld geld leent, vraag de geldverstrekker dan om het bedrag aan jou over te maken zodat jij de rekening kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:20
Kan ik de btw terug vragen wanneer ik extra zonnepanelen aanschaf als ik verhuisd ben? Vorig jaar heb ik op mijn oude adres zonnepanelen aangeschaft en de btw terug gevraagd. Nu ben ik verhuisd en zou graag op mijn nieuwe adres extra zonnepanelen willen aanschaffen en daar de btw over willen terug vragen. De vorige bewoners hebben reeds de btw terug gevraagd over de huidige installatie. Als ik op de site van de belanstingdienst kijk val ik nu onder de nieuwe KOR regeling en kan ik geen btw meer terug vragen van mijn extra zonnepanelen. Maar geld dit ook als je verhuisd bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motherboard
Als je automatisch in de KOR terecht bent gekomen kun je er direct uit, anders pas na drie jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
rorie schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:45:
Kan ik de btw terug vragen wanneer ik extra zonnepanelen aanschaf als ik verhuisd ben? Vorig jaar heb ik op mijn oude adres zonnepanelen aangeschaft en de btw terug gevraagd. Nu ben ik verhuisd en zou graag op mijn nieuwe adres extra zonnepanelen willen aanschaffen en daar de btw over willen terug vragen. De vorige bewoners hebben reeds de btw terug gevraagd over de huidige installatie. Als ik op de site van de belanstingdienst kijk val ik nu onder de nieuwe KOR regeling en kan ik geen btw meer terug vragen van mijn extra zonnepanelen. Maar geld dit ook als je verhuisd bent?
Volgens mij wel. Je bent nog steeds dezelfde ondernemer. Adres maakt niet uit volgens mij. Het is een ondernemers regeling.
Maar bel de belastingdienst. Dan weet je het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 22:29
Interessante vraag, waarop ik je het antwoord schuldig moet blijven. Je hebt je vorige huis, en daarmee ook je zonnepanelen neem ik aan, verkocht (of je huurt het huis niet meer), hoe dan ook, je hebt die installatie niet meer in bezit. Dus hoezo wil je "extra" zonnepanelen aanschaffen? Het is geen extra, want je hebt niets meer, het wordt een compleet nieuwe installatie. Of...heb je in je nieuwe woning de installatie van de vorige bewoners overgenomen? In dat geval heb je dus in feite 2e hands panelen gekocht en heb je dus toch een installatie en moet je toch "extra" zonnepanelen aanschaffen. Lastig, lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
jobr schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 18:52:
[...]

Volgens mij wel. Je bent nog steeds dezelfde ondernemer. Adres maakt niet uit volgens mij. Het is een ondernemers regeling.
Maar bel de belastingdienst. Dan weet je het.
Bedankt voor je reactie, de belastingdienst ga ik zeker even bellen. Na me wat meer verdiept in de KOR kwam ik het volgende tegen over verhuizing:

- Bij verkoop van de woning ben je geen zonnepaneeleigenaar meer en dus ook geen ondernemer. Daarom moet je je afmelden van de KOR.
- Koop je een huis waar zonnepanelen op liggen of ga je er panelen op leggen kan je jezelf opnieuw aanmelden voor de KOR.

Alleen beantwoord dit nog steeds niet helemaal mijn vraag, kan ik als ik me opnieuw heb aangemeld weer btw terug vragen bij aankoop van nieuwe panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
JiMiHeNdRiX schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:03:
Interessante vraag, waarop ik je het antwoord schuldig moet blijven. Je hebt je vorige huis, en daarmee ook je zonnepanelen neem ik aan, verkocht (of je huurt het huis niet meer), hoe dan ook, je hebt die installatie niet meer in bezit. Dus hoezo wil je "extra" zonnepanelen aanschaffen? Het is geen extra, want je hebt niets meer, het wordt een compleet nieuwe installatie. Of...heb je in je nieuwe woning de installatie van de vorige bewoners overgenomen? In dat geval heb je dus in feite 2e hands panelen gekocht en heb je dus toch een installatie en moet je toch "extra" zonnepanelen aanschaffen. Lastig, lastig...
Met de verkoop van mijn vorige huis heb ik idd ook mijn zonnepanelen verkocht. Bij de aankoop van mijn nieuwe woning lagen er al 5 panelen op het dak. Deze installatie zou ik graag uitbreiden met 5 panelen en een nieuwe omvormer kopen. Van deze aankoop zou ik dus de btw terug willen vragen.

De verkoop van mijn vorige woning was na 1 januari 2020, dat betekend dat ik onder de KOR regeling val. Na wat snuffel werk op Internet blijkt het dus dat ik bij de verkoop van mijn nieuwe woning ik me had moeten afmelden, omdat op dat moment ik niet meer in bezit was van zonnepanelen. Voor mijn nieuwe woning zou ik me dus weer opnieuw moeten aanmelden voor de KOR regeling. Mogelijk met de optie nieuwe panelen te kopen en de btw te kunnen terug vragen. Maandag gaan we eens even bellen met de belastingdienst en zal ik het antwoord hier wel even posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@rorie Ik volg jouw conclusie: als je gemeld hebt dat je gestopt bent met ondernemen zou dat betekenen dat je je weer opnieuw moet aanmelden als je weer gaat beginnen.

Ik ben benieuwd hoe de Belastingdienst dat intern regelt en welke termijnen er worden gebruikt. Je wil niet dat de KOR afmelding van kracht is op een moment dat je iets wil gaan kopen voor je nieuwe installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:42

martijn v o

Certified by Enphase.

Is het niet zo dat als je bent aangemeld dat voor minimaal 3 jaren geldt, maar ook als je weer bent afgemeld ook niet de eerste drie jaar weer kunt aanmelden?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
WackoH schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:16:
[...]
Dat heb ik zojuist gedaan (en in totaal 2 uur in de wacht gestaan).
Uitkomst: Briefje schrijven naar regiokantoor met verzoek om nog een keer aangifte te mogen doen en uitleg waarom.
Gisteren een envelop van de belastingdienst met briefje (niet helemaal to-the-point) en formulier voor omzetbelasting gekregen.
In de tussentijd ook de brief gevonden waarin toch echt staat dat ik dit jaar 4x aangifte zou moeten doen. Een beetje gek dat de belastingdienst dan zelf besluit dat het niet meer hoeft.
Moet je als gewone sterveling eens proberen: Beslissen dat je geen aangifte hoeft te doen. :(
Ik snap wel dat >>90% meer een keer omzetbelasting wil en hoeft aan te geven. Maar waaro geven ze dan niet de keuze van een of meerdere keren aangifte doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@martijn v o

Als pas in de loop van 2020 de KOR is aangevraagd of automatisch is toegekend kun je nog de BTW terugvragen van nieuwe panelen. De KOR geldt dan vanaf 1 januari 2021.

De vraag is of de Belastingdienst beslist dat je uit de KOR moet als je aangeeft dat je huis is verkocht en dus de onderneming beeindigd is en niet wordt voortgezet in een ander huis. De Belastingdienst kan uit zichzelf beslissen of je wel of niet in de KOR zit. Dat is niet altijd de keuze van de ondernemer.

Als je verhuist als zonnepaneelondernemer met KOR naar een nieuw huis met zonnepanelen denk ik niet dat er sprake is van beeindigen van de onderneming. Dan zouden de gewone KOR regels gelden (3 jaar wachten)

De site van de Belastingdienst noemt geen verhuizing, althans ik heb het niet gevonden. Vreemd, want andere sites hebben het er wel over en het lijkt mij een vaker voorkomend probleem en er zijn partijen zoals Eigen Huis die het hebben aangekaart.

Er zitten veel haken en ogen aan, je moet dus zorgen dat je zeker weet dat er geen onverwachte nadelen aan een bepaalde optie zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
mrmrmr schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:03:
@martijn v o

Als pas in de loop van 2020 de KOR is aangevraagd of automatisch is toegekend kun je nog de BTW terugvragen van nieuwe panelen. De KOR geldt dan vanaf 1 januari 2021.

De vraag is of de Belastingdienst beslist dat je uit de KOR moet als je aangeeft dat je huis is verkocht en dus de onderneming beeindigd is en niet wordt voortgezet in een ander huis. De Belastingdienst kan uit zichzelf beslissen of je wel of niet in de KOR zit. Dat is niet altijd de keuze van de ondernemer.

Als je verhuist als zonnepaneelondernemer met KOR naar een nieuw huis met zonnepanelen denk ik niet dat er sprake is van beeindigen van de onderneming. Dan zouden de gewone KOR regels gelden (3 jaar wachten)

De site van de Belastingdienst noemt geen verhuizing, althans ik heb het niet gevonden. Vreemd, want andere sites hebben het er wel over en het lijkt mij een vaker voorkomend probleem en er zijn partijen zoals Eigen Huis die het hebben aangekaart.

Er zitten veel haken en ogen aan, je moet dus zorgen dat je zeker weet dat er geen onverwachte nadelen aan een bepaalde optie zitten.
Net eindelijk even tijd gehad om met de belastingdienst te kunnen bellen. Waar het op neer komt is dat ik de btw voor de aanschaf van mijn nieuwe panelen op mijn nieuwe huis niet kan terug vragen. Dat ik in de tussentijd verhuisd bent maakt hier geen verschil in. Juist omdat ik vrij gesteld ben van btw aangifte omdat ik vanaf 1 januari automatisch onder de KOR val kan ik geen btw meer terug vragen.

Dat is erg slecht nieuws, graag had ik mijn nieuwe huis ook voorzien van nieuwe panelen. Wat ik nog wel kan doen is me afmelden, dan kan ik de btw wel terug vragen maar moet ik periodiek btw aangifte gaan doen. Ook ga ik dan belasting betalen voor de aankomende 3 jaar over de stroom die ik terug lever. Hier wil ik me nog even verder in gaan verdiepen, misschien heeft hier iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
rorie schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:36:
[...]
Net eindelijk even tijd gehad om met de belastingdienst te kunnen bellen. Waar het op neer komt is dat ik de btw voor de aanschaf van mijn nieuwe panelen op mijn nieuwe huis niet kan terug vragen. Dat ik in de tussentijd verhuisd bent maakt hier geen verschil in. Juist omdat ik vrij gesteld ben van btw aangifte omdat ik vanaf 1 januari automatisch onder de KOR val kan ik geen btw meer terug vragen.
En wat nou als je de energierekening op naam van je partner zet en alle rekeningen voor je PV-installatie ook?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:44
Beste Tweakers, afgelopen november heb ik ook zonnepanelen op mijn dak geïnstalleerd(2700wp), deze heb ik gekocht via mijn werkgever en kon hierover geen BTW terug vragen, moet ik me nu ook aanmelden bij de belastingdienst of is dat niet noodzakelijk ? Heb me wel aangemeld bij energieleveren.nl.

Wil waarschijnlijk binnen een jaar meer panelen aanschaffen, kan ik daar dan nog wel BTW van terug vragen, als ik me nu zou aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Andrehj schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:26:
[...]

En wat nou als je de energierekening op naam van je partner zet en alle rekeningen voor je PV-installatie ook?
Voor zover ik weet word het wijzigen van je naam op het energicontdact gezien als contractbreuk, met alle bijbehorende kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
rorie schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:16:
[...]
Voor zover ik weet word het wijzigen van je naam op het energicontdact gezien als contractbreuk, met alle bijbehorende kosten.
Die boete is vaak maar iets van ordegrootte 100 euro. De BTW is over het algemeen veel meer. Ik zou het wel weten.
Bovendien hebben veel mensen een energiecontract van niet meer dan een jaar. Dus je kan altijd na het aflopen van zo'n contract nog panelen aanschaffen.

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 22-07-2020 19:24 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Royytje schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:55:
Beste Tweakers, afgelopen november heb ik ook zonnepanelen op mijn dak geïnstalleerd(2700wp), deze heb ik gekocht via mijn werkgever en kon hierover geen BTW terug vragen, moet ik me nu ook aanmelden bij de belastingdienst of is dat niet noodzakelijk ? Heb me wel aangemeld bij energieleveren.nl.

Wil waarschijnlijk binnen een jaar meer panelen aanschaffen, kan ik daar dan nog wel BTW van terug vragen, als ik me nu zou aanmelden.
Je hoeft je alleen bij de belastingdienst aan te melden als je BTW aftrek wilt, anders niet. Het is zeker niet verplicht.
In jouw geval dus zeker nu niet doen. Pas als je nieuwe panelen gaat aanschaffen.

Bij je nieuwe aanschaf moet je wel voor de forfait berekening wel de bestaande 2700Wp meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Andrehj schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:23:
[...]

Die boete is vaak maar iets van ordegrootte 100 euro. De BTW is over het algemeen veel meer. Ik zou het wel weten.
Bovendien hebben veel mensen een energiecontract van niet meer dan een jaar. Dus je kan altijd na het aflopen van zo'n contract nog panelen aanschaffen.
Energie contract staat jammer genoeg nog voor 2 jaar vast. De naam wijzigen is mogelijk een optie als de kosten rond de 100 euro zijn, misschien is even informeren bij Eneco. Alleen vallen mijn partner en ik dan beiden onder de Kleine ondernemings regeling, geen idee wat daar de gevolgen van zijn eigenlijk.

Misschien is het afmelden van de kleine ondernemings regeling een optie, elk kwartaal btw aangifte doen is niet heel veel werk. De vraag is alleen wat de kosten zijn als ik btw moet gaan betalen over mijn opgewekte stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr

Dat is erg slecht nieuws, graag had ik mijn nieuwe huis ook voorzien van nieuwe panelen. Wat ik nog wel kan doen is me afmelden, dan kan ik de btw wel terug vragen maar moet ik periodiek btw aangifte gaan doen. Ook ga ik dan belasting betalen voor de aankomende 3 jaar over de stroom die ik terug lever. Hier wil ik me nog even verder in gaan verdiepen, misschien heeft hier iemand ervaring mee?
Niet alleen over het teruggeleverde deel maar ook over je zelf direct verbruikte deel. Mogelijk kun je forfait gebruiken.
Wel dan niet vergeten om je op tijd af te melden voor dat het tijdvak begint waarin je de panelen koopt.

[ Voor 7% gewijzigd door jobr op 22-07-2020 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Er is vast wel iemand hier die mij is voorgegaan en ik zelf niet het wiel opnieuw uit hoef te vinden. Als ik de naam op mijn energie contract wijzig naar die van mijn partner dan:
- Kan zei zich aanmelden voor de KOR en de btw terug vragen over de nieuwe set aan te schaffen zonnepanelen voor ons huis.
- Is het geen probleem dat het rekening nummer van mijn KOR hetzelfde is als die van mijn partner?
- Dit een legale manier van werken is :).

Als dit allemaal geregeld is, kan ik me dan afmelden voor de KOR, alles staat dan op naam van mijn vrouw dus waarom zou ik dan nog deelnemen hier aan. Omdat ik automatisch ben overgegaan in deze regeling moet dit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:42
Als je boven de 10.000 Wp zit mag je dus geen gebruik maken van standaard forfait, maar dan moet je dit berekenen.
Er staat hier een voorbeeld:

Maar gaat dit dan specifiek over de tijdsperiode dat je de aangifte doet? En zo ja, dan moet ik dat iedere maand/kwartaal doen? Voor 1 jaar of nog langer?

[ Voor 3% gewijzigd door rube op 25-07-2020 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:42
Volgens een brochure online:

7. Mijn systeem heeft een vermogen van meer dan 10.000Wp, wat verandert er dan?
In deze situatie wordt geen gebruik gemaakt van het forfait maar moet worden berekend hoeveel
stroom werkelijk is teruggeleverd aan het net. Maar ook hoeveel zonnestroom uzelf heeft opgebruikt.
De Belastingdienst ziet dit als privégebruik van zakelijke middelen, en daar dient ook btw over
betaald te worden.
In overleg met de Belastingdienst hebben we afgesproken dat we bij de eerste aangifte een
schatting maken van de opgewekte stroom in dat kwartaal. Aan het eind van het kalenderjaar,
wanneer de jaarrekening wordt verzonden doen wij wederom een aangifte met ditmaal de werkelijke
opgewekte hoeveelheid stroom.
Dit betekent dat er aan het eind van het jaar een kleine bedrag door
u moet worden afgedragen aan de Belastingdienst.
Deze rekenmethode werkt gelukkig in uw voordeel want hij is doorgaans voordeliger dan wanneer
u minder dan 10.000Wp aan zonnepanelen heeft en het forfaitbedrag had moeten toepassen.
https://rwsinstallatie.nl...Belasting-Adviseurs-1.pdf

En volgens mij hoef ik dan daarna geen aangiftes voor de jaren daarna te doen, maar dat is me nog niet 100% duidelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
rube schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:42:
Aan het eind van het kalenderjaar,
wanneer de jaarrekening wordt verzonden doen wij wederom een aangifte met ditmaal de werkelijke
opgewekte hoeveelheid stroom.[/b] Dit betekent dat er aan het eind van het jaar een kleine bedrag door
Dan moet je energie contract wel toevallig beginnen op 1-1 anders krijg je geen eindafrekening aan het einde kalenderjaar. En als je panelen aan het einde van het jaar koopt dan ben je wel heel voordelig uit.
Gewoon even de belastingdienst bellen en vragen hoe dit werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdenzen
jobr schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:36:
[...]

Je hoeft je alleen bij de belastingdienst aan te melden als je BTW aftrek wilt, anders niet. Het is zeker niet verplicht.
In jouw geval dus zeker nu niet doen. Pas als je nieuwe panelen gaat aanschaffen.

Bij je nieuwe aanschaf moet je wel voor de forfait berekening wel de bestaande 2700Wp meenemen.
Volgens mij ben je verplicht je aan te melden bij de belastingdienst. Dat is te lezen op belastingdienst.nl:
“ Als zonnepaneelhouder bent u ondernemer voor de btw. Uw zonnepanelen leveren namelijk stroom voor u op. Maar een deel van die stroom gebruikt u niet. Deze stroom levert u terug aan de energiemaatschappij. Hiervoor krijgt u een vergoeding. U bent daarom ondernemer voor de btw.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdenzen
Ik heb net zonnepanelen en denk dat het werken met het forfait voor mij ongunstig is. Daarom wil ik het zelf uitrekenen.
Heeft iemand toevallig al een administratie hiervoor opgezet, bij voorkeur in het programma Gnucash, want dat gebruik ik al voor een andere administratie?
Ik denk dan aan een rekeningschema met te onvangen BTW, te betalen BTW, normaaltarief stroom, daltarief stroom.
Een voorbeeldje in Excel is ook welkom, het gaat me voornamelijk om de opzet van de grootboekrekeningen en dat is daar waarschijnlijk ook wel uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
cvdenzen schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:11:
[...]

Volgens mij ben je verplicht je aan te melden bij de belastingdienst. Dat is te lezen op belastingdienst.nl:
“ Als zonnepaneelhouder bent u ondernemer voor de btw. Uw zonnepanelen leveren namelijk stroom voor u op. Maar een deel van die stroom gebruikt u niet. Deze stroom levert u terug aan de energiemaatschappij. Hiervoor krijgt u een vergoeding. U bent daarom ondernemer voor de btw.”
Dat hoeft alleen als het te betalen btw bedrag boven een bepaalde grens komt volgens mij.

[ Voor 6% gewijzigd door jobr op 28-07-2020 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdenzen
jobr schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:31:
[...]

Dat hoeft alleen als het te betalen btw bedrag boven een bepaalde grens komt volgens mij.
De site heet “infonu”, maar volgens mij is het “infovorigjaar”. Ik zou uitgaan van wat er op belastingdienst.nl staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
rube schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:42:
Volgens een brochure online:

7. Mijn systeem heeft een vermogen van meer dan 10.000Wp, wat verandert er dan?
In deze situatie wordt geen gebruik gemaakt van het forfait maar moet worden berekend hoeveel
stroom werkelijk is teruggeleverd aan het net. Maar ook hoeveel zonnestroom uzelf heeft opgebruikt.
De Belastingdienst ziet dit als privégebruik van zakelijke middelen, en daar dient ook btw over
betaald te worden.
In overleg met de Belastingdienst hebben we afgesproken dat we bij de eerste aangifte een
schatting maken van de opgewekte stroom in dat kwartaal. Aan het eind van het kalenderjaar,
opgewekte hoeveelheid stroom.
Dit betekent dat er aan het eind van het jaar een kleine bedrag door
Deze rekenmethode werkt gelukkig in uw voordeel want hij is doorgaans voordeliger dan wanneer
u minder dan 10.000Wp aan zonnepanelen heeft en het forfaitbedrag had moeten toepassen.
https://rwsinstallatie.nl...Belasting-Adviseurs-1.pdf

En volgens mij hoef ik dan daarna geen aangiftes voor de jaren daarna te doen, maar dat is me nog niet 100% duidelijk...
Hmm, ik heb nu mijn panelen 2 dagen draaien en de totale Wp zit op 11200, waardoor ik dus niet onder de KOR regeling val. Het jammere hiervan is dat ik effectief misschien 8000Wp opbreng, omdat ik een OW-opstelling heb en dus nooit over de 10000 heen zal gaan. Nu moet ik dus zelf gaan meten (heb een oude meter) hoeveel stroom er opgewekt is (ook hoeveel verbruikt?) en dat doorgeven. Daarna gaan ze schatten? Maar het is nu zomer, dus hoe zit dat dan erna?
En mijn zonnepanelen zitten op het dak, wat waterdicht is van zichzelf, maar niet op dakpannen. Is het dan een geintegreerd systeem of niet? Want daar lees ik ook weer wat over op de website. Hoe weet ik dit en hoe weten zij dat uberhaupt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 14:58
[...]

Heb je een vriendin/ vrouw? Misschien de energie aansluiting op haar naam zetten en de zonnepanelen ook en dan op haar naam de BTW terug vragen?

Jij bent ondernemer, maar je vriendin/ vrouw nog niet.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Is er ook ergens een mooi (en actueel) stappenplan met alles er in wat je moet doen om de BTW terugvraag en KOR regeling goed uit te voeren?

Ik ben echt niet handig op belastiggebied en heb een beetje angst om wat te vergeten of verkeerd op te geven. Er zijn bedrijfjes die het voor je kunnen doen, maar mijn leverancier (tevens goede kennis met PV bedrijf) zegt dat het echt niets voorstelt en dat je het gewoon zelf moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Krilo_89 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:45:
[...]
Hmm, ik heb nu mijn panelen 2 dagen draaien en de totale Wp zit op 11200, waardoor ik dus niet onder de KOR regeling val.
Je haalt twee dingen door elkaar:
Boven de 10 kWp mag je het forfait niet gebruiken. Maar je kunt wél gewoon meedoen met de KOR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Fairy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:22:
Is er ook ergens een mooi (en actueel) stappenplan met alles er in wat je moet doen om de BTW terugvraag en KOR regeling goed uit te voeren?

Ik ben echt niet handig op belastiggebied en heb een beetje angst om wat te vergeten of verkeerd op te geven. Er zijn bedrijfjes die het voor je kunnen doen, maar mijn leverancier (tevens goede kennis met PV bedrijf) zegt dat het echt niets voorstelt en dat je het gewoon zelf moet doen.
Op de site van de belastingdienst staat het prima uitgelegd met een voorbeeld.

Paar getalletjes invullen en je bent klaar (mits je forfait kan gebruiken).

En anders google "stappenplan zonnepanelen btw terugvragen"

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 31-07-2020 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Ik ben met @jobr eens. De belastingdienst legt precies uit onder welke vraag je wat in moet vullen (je hebt de pagina met de voorbeelden bij de belastingdienst gevonden? https://www.belastingdien...astgesteld-bedrag-forfait)
Je hoeft maar twee getallen te weten:
- Hoeveel BTW staat op de factuur?
- Hoeveel Wp is geinstalleerd?
Op basis van dat laatste haal je uit de tabel in de pagina met de voorbeelden het forfait-bedrag

Er is dan wel een ingewikkelde berekening ;) : Je moet het BTW-bedrag van het forfait aftrekken wat een negatief getal geeft. Oh jee...
Dat geeft het derde getal.
En een '0' heb je nodig

In de BTW aangifte hoef je vervolgens bij slecnts 2 v/d 5 vragen iets in te vullen. Dat zijn dan deze 4 getallen. .

Gewoon zelf doen en niet iemand voor 5 minuten werk 100 Euro laten verdienen...(en met die 100 Euro zelf wat leuks gaan doen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dank jullie wel. Ik ga het idd dan zelf proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:58
Ik heb de teruggaaf van het eerste kwartaal ontvangen, maar wilde nog een klein bedrag terugvragen voor het 2e kwartaal; nu heb ik geen nieuw papieren formulier gekregen, maar wèl , een paar maanden geleden een gebruikersnaam en aparte inlog ww ontvangen, waarmee ik op de site Belastingdienst-zakelijk kan inloggen; ik heb echter ingelogd met mijn DigiD en kom dan op dezelfde plaats uit (dacht ik) maar zie geen mogelijkheid om die nieuwe inlog te gebruiken.
Ik krijg dit scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1T-LOc92g54jGbS8Vmk598mht2Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RTZfHzleCTXN8HMXrNR0KgQN.jpg?f=user_large

Wat nu te doen?
Of moet ik gewoon mijn DigiD niet gebruiken maar ergens anders een nieuw ' account '' aanmaken met die gegevens die ik per brief kreeg?
Hoe kan ik dan die nieuwe aangifte doen (zie laatste regel van het formulier hierboven)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:43
rorie schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:16:
[...]

Dat hangt in ieder geval af van de energieleverancier; bij GreenChoice hebben ze er 'n standaardformuliertje voor om dit te regelen waarbij het contract gewoon door blijft lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Leftblank schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:17:
[...]

Dat hangt in ieder geval af van de energieleverancier; bij GreenChoice hebben ze er 'n standaardformuliertje voor om dit te regelen waarbij het contract gewoon door blijft lopen.
Oke, zit bij Eneco en daar gaat het allemaal een stuk moeilijker. Nou loopt mijn contract tot eind dit jaar dus dan stap ik gewoon over naar een andere leverancier. Iemand nog tips voor een goeie energie leverancier als je zonnepanelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motherboard
Naalroc schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:12:
Ik heb de teruggaaf van het eerste kwartaal ontvangen, maar wilde nog een klein bedrag terugvragen voor het 2e kwartaal
Standaard krijg je maar 1 aangifteformulier, en wordt er - ook online - geen tweede klaargezet.

Mocht je dat wel willen, dan dien je de Belastingdienst te bellen (of schrijven) en moeten zij het tweede aangifteformulier klaarzetten.

De niet-DigiD inloggegevens zijn voor het oude ondernemersportaal van de Belastingdienst, maar het maakt in dit geval niet uit welke van de twee je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:58
De belastingdienst BELLEN??
Daar moet je dan wel een paar uur voor uittrekken zo is mijn ervaring

En schrijven? het ene formulier/brief komt uit Heerlen, en het andere uit Groningen/Emmen
dat laatste schreef mij over de teruggaaf die er aan kwam; dan is dat misschien het beste adres, maar wanneer vinden ze daar de Email uit?
Een brief schrijven...wat is dat?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motherboard
Naalroc schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:34:
wanneer vinden ze daar de Email uit?
Tsja bellen ja, zoiets geavanceerds als e-mail is natuurlijk ook wel erg veelgevraagd. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
bellen idd, fax werkt trouwens ook prima _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
Naalroc schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:34:
Daar moet je dan wel een paar uur voor uittrekken zo is mijn ervaring

En schrijven? het ene formulier/brief komt uit Heerlen, en het andere uit Groningen/Emmen
dat laatste schreef mij over de teruggaaf die er aan kwam; dan is dat misschien het beste adres, maar wanneer vinden ze daar de Email uit?
Een brief schrijven...wat is dat?
Als je gaat bellen zullen ze je vertellen dat je een brief moet sturen naar je lokale belastingkantoor met een verzoek dat je nog een eenmalige aangifte wilt doen. Uiteraard even situatie uitleggen.
En je gegevens vermelden zoals BSN en je BTW nummer (van je vorige aangifte). Ook de periode van de aangifte vermelden.
EN je krijgt dan zeer waarschijnlijk een een aangifte op papier :)

Als je overigens gelijk om 08:00 gaat bellen valt de wachttijd wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Motherboard schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:08:
[...]
Standaard krijg je maar 1 aangifteformulier, en wordt er - ook online - geen tweede klaargezet.

Mocht je dat wel willen, dan dien je de Belastingdienst te bellen (of schrijven) en moeten zij het tweede aangifteformulier klaarzetten.

De niet-DigiD inloggegevens zijn voor het oude ondernemersportaal van de Belastingdienst, maar het maakt in dit geval niet uit welke van de twee je gebruikt.
Klopt allemaal. Ik heb het proces voor het tweede kwartaal doorlopen (staat ook in dit topic ;) ).
Het is wel raar dat verschillende brieven van de bleastingdiesnt na aanmelding als ondernemer komen, waarvan een duidelijk stelt dat er dit jaar 4x aangifte moet worden gedaan.
Toen het formulier niet klaar stond, heb ik gebeld (inderdaad paar uur in de wacht), moest een briefje schrijven, en kreeg een week of wat later een reactie met een antwoordbrief die niet helemaal klopte, en een papieren formulier waarop de gegevens als kwartaal en BTW nummer al waren ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-08 15:31
Kon het zo 1,2,3 niet direct vinden op de site.

Je krijgt de btw terug op aanschaf en installatie van de zonnepanelen.

Maar wat als ik nu de zonnepanelen in Duitsland aanschaf?
Kan ik dan wel de btw op de aanschaf terug krijgen?

Scheelt nogal aanzienlijk qua prijs namelijk.

Alvast bedankt!

Yorick

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

ymaenhout schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:14:
Kon het zo 1,2,3 niet direct vinden op de site.

Je krijgt de btw terug op aanschaf en installatie van de zonnepanelen.

Maar wat als ik nu de zonnepanelen in Duitsland aanschaf?
Kan ik dan wel de btw op de aanschaf terug krijgen?

Scheelt nogal aanzienlijk qua prijs namelijk.

Alvast bedankt!

Yorick
Betaal je Nederlandse BTW? Indien het antwoord hierop nee is dan kan je geen BTW terugvragen bij de Nederlandse Belastingdienst. Simpelweg omdat zij de BTW afdracht van de zonnepanelen leverancier niet zullen ontvangen. Echter ben je wel het forfait verschuldigd aan de Nederlandse Belastingdienst.

Optie 1
Wil je de door jou betaalde Buitenlandse BTW terugvragen dan zul je je moeten wenden tot de Belastingdienst van dat land (bij het in jou genoemde voorbeeldland Duitsland). Hierbij zal je moeten aantonen dat je BTW ondernemer bent in Nederland. Wat een hoop extra rompslomp met zich meebrengt want je zal je in dat land moeten aanmelden bij de Belastingdienst en ik vermoed dat deze constructie niet vaak voorkomt en je dus maanden verder zult zijn voordat dit geregeld is (met veel correspondentie heen en weer).

Optie 2
Je zou ook kunnen proberen, en dat zou mijn voorkeur hebben als ik jou was om de leverancier in Duitsland de BTW naar jou te laten "verleggen". Je dient je dan eerst aan te melden bij de Nederlandse Belastingdienst als BTW ondernemer en je ontvangt een BTW nummer welke je doorgeeft aan deze leverancier. De ervaring is echter dat buitenlandse partijen hier niet echt aan mee willen werken ivm gebrek aan kennis van hun zijde en ze hun vingers er veiligheidshalve niet aan willen wagen omdat ze het risico lopen om dan alsnog de BTW af te dragen (want levering aan particulieren in ander land is in de basis belast in het land van herkomst). Maar het is een volledige legitieme manier (wetsartikel kan ik wel voor je opzoeken maar heb ik nu even niet bij de hand) maar voor jou minder werk, je hoeft alleen de leverancier te overtuigen om hieraan mee te werken, dus hoe goed zijn jou (fiscale termen) Duits ;). Je zult in jou btw aangifte vervolgens de verlegde BTW moeten aangeven (rubriek 4a of 4b, afhankelijk van welk land het is) en vervolgens de voorbelasting claimen in rubriek 5b. Per saldo heb je geen BTW betaald.

Je kunt bovenstaande prima zelf regelen maar indien je hierbij hulp nodig hebt kan ik je wellicht ook ondersteunen.

[ Voor 3% gewijzigd door freestyler2 op 15-08-2020 17:08 ]

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Naast @freestyler2's opties kun je buitenlandse BTW terugvragen via de Nederlands Belastingdienst vanaf 50 euro. Het is verplicht facturen te overleggen bij bepaalde drempelwaarden, meestal 1000 euro. Laten we dat voor het gemak optie 1b noemen.

Bij @freestyler2's optie 2 is het van belang dat je het Nederlandse BTW nummer opgeeft in de EU-format (geen punten en spaties, en land ID ervoor weghalen). De site om het BTW nummer te controleren is: https://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/

Op de factuur dient te staan dat de BTW is verlegd.

In mijn beperkte ervaring met van origine Duitse groot- en b2b detailhandelaren in Duitsland is dat ze wel begrijpen hoe het verleggen van de BTW werkt. Duitse high tech bedrijven zijn in het algemeen klantvriendelijker, eerlijker, respectvoller en beter geinformeerd.

Minder van het type cowboy zoals hier in Nederland en Belgie, waar bepaalde groothandelaren denken dat ze de dienst uitmaken en dat normale zakelijke gedragsregels niet voor hen gelden. Het is niet voor niets dat fabrikanten van kwaliteitsmateriaal in Duitsland niet graag zaken doen met Nederlandse groothandels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

mrmrmr schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:49:
Naast @freestyler2's opties kun je buitenlandse BTW terugvragen via de Nederlands Belastingdienst vanaf 50 euro. Het is verplicht facturen te overleggen bij bepaalde drempelwaarden, meestal 1000 euro. Laten we dat voor het gemak optie 1b noemen.
...
Het stond inderdaad niet duidelijk benoemd maar dat is feitelijk beschreven onder optie 1.
Dank voor de verduidelijking hierop. En als aanvulling op jou.

Je meld je inderdaad bij de Nederlandse Belastingdienst en zij melden zich op hun beurt weer bij de Duitse Belastingdienst waarna de Duitse Belastingdienst met jou contact opneemt ipv dat jij dus rechtstreeks met hun contact opneemt. inderdaad is er wel een drempelbedrag maar gemakshalve ga ik ervan uit dat deze wordt behaald. Je zult alle facturen moeten uploaden in de belastingdienst portal en een aantal vragen moeten beantwoorden als bewijsmateriaal en aan de daarvan zal de Duitse Belastingdienst om aanvullende informatie vragen (wat ze zeker zullen doen, ik spreek uit ervaring.)

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Andrehj schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:27:
[...]

Je haalt twee dingen door elkaar:
Boven de 10 kWp mag je het forfait niet gebruiken. Maar je kunt wél gewoon meedoen met de KOR.
Duidelijk (sorry voor late reactie :9 ). Er is dus eigenlijk helemaal geen reden om niet voor de KOR te kiezen?
Tenzij je dus binnen een paar jaar eigenlijk voor jezelf wilde beginnen.

Waar ik wel mee zit is dat mijn dak waterdicht was/is en de zonnepanelen die erop liggen maken het nu eigenlijk extra waterdicht (dit zou geïntegreerd genoemd kunnen worden). Het zijn deze panelen: https://exasun.com/bestellen/zonnepanelen/x-roof/
Op die site geven ze ook aan dat ze alles waterdicht maken, wat volgens mij betekend dat ik niet de volledige btw kan terugvragen :| . Alleen was/is mijn dak ook waterdicht zonder die zonnepanelen, maar er liggen geen dakpannen onder.
Members only: vraagje over panelen
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Krilo_89 op 24-08-2020 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Laatst online: 17:12

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Krilo_89 Volgens mij gaat het er om of de panelen worden gelegd waarbij je de kosten van dakpannen hebt uitgespaard door er panelen voor in de plaats te leggen. Als je redelijkerwijs dus kunt aantonen dat je geen dakpannen had gekocht als je deze zonnepanelen er niet op had gelegd dan denk ik dat je de volle BTW terug kan vragen. De verminderde teruggave is bij nieuwbouw (of compleet vervangen van het dak) is natuurlijk wel logisch, want je had anders extra geld uit moeten geven voor dakpannen.

Het is natuurlijk je eigen risico als de belastingdienst het niet eens is met je uitleg mochten ze vragen stellen ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Rimco schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:45:
@Krilo_89 Volgens mij gaat het er om of de panelen worden gelegd waarbij je de kosten van dakpannen hebt uitgespaard door er panelen voor in de plaats te leggen. Als je redelijkerwijs dus kunt aantonen dat je geen dakpannen had gekocht als je deze zonnepanelen er niet op had gelegd dan denk ik dat je de volle BTW terug kan vragen. De verminderde teruggave is bij nieuwbouw (of compleet vervangen van het dak) is natuurlijk wel logisch, want je had anders extra geld uit moeten geven voor dakpannen.

Het is natuurlijk je eigen risico als de belastingdienst het niet eens is met je uitleg mochten ze vragen stellen ;)
Nouja, er lagen dakpannen op. Het dak is geïsoleerd en daarna heb ik idd de dakpannen niet terug gelegd. Ik heb overigens geen geld uitgespaard, want die dakpannen lagen er al op en zijn dus al in mijn bezit ;). Maar goed, dat zal de belastingdienst wel anders zien.
Het doek wat in plaats van de dakpannen op het dak zit is beter bestand tegen regen en wind dan de dakpannen zelf, maar ook daar zal de belastingdienst wel anders over denken. Lastig lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Rimco schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:45:

Heeft helemaal niets te maken dat je geen dakpannen koopt. Heeft o.a. te maken dat de panelen een dakpan functie heeft en dat een prive aangelegenheid is en niet zakelijk. Daarom maar gedeeltelijke aftrek mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
jobr schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:53:
[...]

Heeft helemaal niets te maken dat je geen dakpannen koopt. Heeft o.a. te maken dat de panelen een dakpan functie heeft en dat een prive aangelegenheid is en niet zakelijk. Daarom maar gedeeltelijke aftrek mogelijk.
Maar als je dak waterdicht is en ik die zonnepanelen koop omdat ik ze een stuk mooier vind dan normale zonnepanelen, dan heeft het toch niet de functie van een dakpan? Als je je hele dak vol legt met normale zonnepanelen en daaronder liggen dakpannen (maar die zie je niet meer liggen), dan is dat toch hetzelfde?

Maar goed, dit is een grijs gebied en die discussie zal ik ongetwijfeld niet winnen van de belastingdienst.

[ Voor 7% gewijzigd door Krilo_89 op 25-08-2020 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-09 08:51

Zak

Twee weken geleden hebben we de sleutel van ons nieuwe (heel oude) huis gekregen. We zijn ingrijpend aan het verbouwen en uiteraard komen er ook zonnepanelen op. Een stuk of 24 waarschijnlijk. Hiervoor moet ook de aansluiting verzwaard worden en de meterkast moet sowieso helemaal vernieuwd worden. Voor zover ik begrepen heb zijn dat allemaal zaken die ook in voor teruggave in aanmerking komen. Sowieso het leggen van extra kabels en automaten voor panelen. Vaag kan ik me herinneren ook het verzwaren en dergelijke. Dit werd bevestigd door een panelen verkoper die we vandaag over de vloer hadden.

Er is echter 1 probleempje denk ik. Alle aanpassingen aan electra doen we NU. En de panelen kunnen waarschijnlijk pas Q2-2021 op het dak aangezien dat ook grondig aangepakt gaat worden maar daar nu geen, betaalbare, partijen voor te vinden zijn. Is dat een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:42

Tazzios

..

@Zak meer dan 1 of 2 lege pvc buizen naar de plek waar de omvormer komt+ wat ruimte op de din rail in je meterkast is niet nodig lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-09 08:51

Zak

Voor 24 panelen moet ik echter de aansluiting verzwaren en dus de meterkast vervangen. Dat zijn dus noodzakelijke kosten die dan m.i. ook in de aftrek regeling vallen. Het is dus niet 1 kabeltje trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motherboard
Waar je vooral eerst naar moet kijken is of je in totaal boven de €2.500,- terug te vragen BTW komt, zodat je weet of je uiteindelijk wel of niet deel gaat nemen aan de KOR, vraag je namelijk meer dan €2.500,- BTW terug, dan mag je die weer betalen zodra je met de KOR mee doet.

Zolang je nog BTW terug wilt vragen (dus dit jaar én volgend jaar) wil je in ieder geval niet deelnemen aan de KOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ik zou het wel gek vinden als de hele BTW voor vervanging van de meterkast op de zonnepanelen mag worden geschoven. Je gebruikt de nieuwe meterkast namelijk niet alleen voor de panelen, maar voor het hele huis.
Een beetje vergelijkbare met indak panelen waarbij de panelen zowel stroom opwekken, als dakbedekking vormen. Dat mag je ook niet de volledige BTW verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Over privé uitgaven mag je geen BTW terugvragen. Bij mijn installatie moest ik de meterkast vervangen (de kast zelf, niet de inhoud), het was nodig vanwege de geldende regels om 3 hoofdschakelaars te plaatsen die nog niet aanwezig waren bij werk aan de meterkast. Die schakelaars pasten niet in de oude kast. Behalve de aardlekschakelaar en de automaat voor de panelen en de verplichte hoofdschakelaars waren er geen functionele wijzigingen. De uitgaven waren er uitsluitend voor de pv installatie en zijn daarom teruggevraagd. Je kunt beargumenteren dat niet alle hoofdschakelaars zakelijk zijn en dat het terugvragen hierover niet correct was, maar aan de andere kant is er in 7 jaar tijd geen aanpassing gedaan van de meterkast en de hoofdschakelaars zijn ook niet gebruikt. Je zou desondanks kunnen beargumenteren dat de veiligheid van de meterkast is verbeterd en ik dus toch wel privé voordeel geniet. Dat is wel zo, maar dat was niet gebeurd als het niet een vereiste was voor alle aanpassingen van de meterkast. Niettemin, als je veilig wil zitten vraag je over het privedeel van de meterkast geen BTW terug.

Als je een oud keramisch stoppenblok uit de jaren '60 vervangt wordt het twijfelachtig of je dat alleen aan pv installatie kan toeschrijven. Ik denk dat daar het privé voordeel evident is, met aardlekschakelaars en moderne automaten. Dat kun je daarom niet terugvragen. Een duidelijke verdere grens is als er bijvoorbeeld meer groepen worden geplaatst voor niet-zakelijke doeleinden, bijvoorbeeld voor een kookplaat, wasmachine, wasdroger. Dan kun je er niet omheen dat je privé voordeel hebt. Dan kun je redelijkerwijs alleen over de extra groep en aardlekschakelaar en arbeid BTW terug vragen.

Zo zie ik dat. De Belastingdienst kan het anders zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Zak schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:30:
Er is echter 1 probleempje denk ik. Alle aanpassingen aan electra doen we NU. En de panelen kunnen waarschijnlijk pas Q2-2021 op het dak aangezien dat ook grondig aangepakt gaat worden maar daar nu geen, betaalbare, partijen voor te vinden zijn. Is dat een probleem?
Dan kun je niet meedoen aan de KOR en dus elke 3 maanden aangifte doen. Kan wel een slechter uitpakken.
Ik zou alles naar volgend jaar schuiven.
Motherboard schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:51:
Zolang je nog BTW terug wilt vragen (dus dit jaar én volgend jaar) wil je in ieder geval niet deelnemen aan de KOR.
En dat kan ook 3 jaar niet na afmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorii
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
Omdat ik een eigen bedrijf heb kan ik bij een groothandel zonnepanelen aanschaffen. Maar de BTW-verrekening wil ik graag buiten mijn boekhouding houden, omdat het wat meer gedoe is.
Dus zou mijn vrouw de panelen moeten aanschaffen (het energie-contract staat ook op haar naam).

De factuur komt echter op mijn bedrijfsnaam binnen en die betaal ik uiteraard vanaf mijn zakelijke rekening. Wat is wijsheid? Mijn vrouw daarna namens mijn bedrijf een factuur sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Mijn vrouw daarna namens mijn bedrijf een factuur sturen?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorii
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
Da's een kort maar krachtig antwoord. De belastingdienst kijkt niet raar op, een factuur van zakelijk aan privé?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Het is een verkoop van bedrijf (eenmanszaak neem ik aan, het geldt ook voor een BV) naar een consument. Er wordt BTW betaald door de consument en afgedragen door de zaak aan de Belastingdienst. De consument/ondernemer voor de BTW kan het weer terug vragen van de Belastingdienst.

Het verschil is met een "normale" verkoop is dat de verkoper in persoon een privérelatie heeft met de koper, maar dat is geen reden waarom dit niet zou mogen. Sterker nog, ik denk dat het zo moet, want BTW heffen is in principe een verplichting die je hebt als ondernemer.

Als het een kwestie was van een zakelijk aankoop die deels voor privégebruik is, dan moet je dat via het BTW formulier opgeven. Bij een eenmanszaak heeft degene die de zakelijke en privé transacties doet dezelfde identiteit (letterlijk: je fiscaal nummer is hetzelfde), dan kun je jezelf geen factuur sturen. Het zou nutteloos zijn in het kader van dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 22:45
Ik wil jullie even mijn situatie voorleggen.

Dit najaar worden er op mijn woning 37 panelen a 330 Wp geplaatst. De btw van de installatie is ca € 2k.
Totale Wp is dus hoger dan 10k dus de forfait-regeling is dan niet van toepassing.

Energieleverancier is nu GreenChoice en die salderen per jaar.

Stel PV panelen genereren 8000 kWh p/j en eigen verbruik is 7000 kWh.
Stroomtarief ex. btw is € 22 cent en teruglevertarief is € 8 ct.

Is mijn btw-verplichting in het eerste jaar dan (7000 * € 0,22 + 1000 * € 0,08) * 21% - € 2.000 = € -1660 ?

Wat doet de KOR-regeling in dit verhaal? En verandert er iets als ik in de loop van 2021 zzp'er zou worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
sanniep9 schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:39:
Ik wil jullie even mijn situatie voorleggen.

Dit najaar worden er op mijn woning 37 panelen a 330 Wp geplaatst. De btw van de installatie is ca € 2k.
Totale Wp is dus hoger dan 10k dus de forfait-regeling is dan niet van toepassing.

Energieleverancier is nu GreenChoice en die salderen per jaar.

Stel PV panelen genereren 8000 kWh p/j en eigen verbruik is 7000 kWh.
Stroomtarief ex. btw is € 22 cent en teruglevertarief is € 8 ct.

Is mijn btw-verplichting in het eerste jaar dan (7000 * € 0,22 + 1000 * € 0,08) * 21% - € 2.000 = € -1660 ?

Wat doet de KOR-regeling in dit verhaal? En verandert er iets als ik in de loop van 2021 zzp'er zou worden?
Volgens mij klopt dit wel Voorbeeld staat ook op de site belastingdienst.
KOR regeling (gaat in jaar na jaar aanschaf panelen) betekent niks betalen en niks aftrekken. Geen KOR is btw betalen en mogelijk btw aftrekken, elk jaar.
Overigens kan het zijn dat je veel meer terugkrijgt aangezien je einde jaar zit. Ik vraag me af of je dan wel wel over een jaar moet berekening ipv tot einde jaar. Er zijn wel anderen denk ik die hier meer van weten.

Als je zzp-er wordt met omzet >20.000 , moet je uit de KOR en ga je elk kwartaal btw betalen (340/4). Afmelden betekent ook minimaal 3 jaar geen KOR.
Misschien krijg je ook nog met btw herziening te maken (van die 1660) maar dat weet ik niet.

Misschien vooraf op naam van je partner zetten (als je die hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:39
Ik zit met het volgende, ik ga binnenkort (zelf) panelen leggen. Het plan is nu om ongeveer 3900 Wp aan panelen te leggen.

Nu is mijn vrouw zzp-er (en zijn wij getrouwd). Als ik het nu volgens de regels doe, dan kunnen wij zus niet mee doen aan de KOR regeling, dit zou dus betekenen dat we voor de panelen elk jaar btw (of het forfait) moeten afdragen.

Voor de installatie moet ik ongeveer 580 euro BTW betalen. Als ik dit terugvraag, uitgaande van het forfait, dan krijg ik dus het eerste jaar 580 - 80 euro terug. Daarna moet ik elk jaar 80 euro BTW afdragen.
Dit zou dus betekenen dat ik naar 7 meer afdraag dan dat ik BTW terug gekregen heb.

Doordat de levensduur veel langer is dan de 7 jaar, kan het volgens mij niet uit om de BTW terug te vragen. Is dit correct? Of zie ik een loophole over het hoofd?

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
trinite_t schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:50:
Ik zit met het volgende, ik ga binnenkort (zelf) panelen leggen. Het plan is nu om ongeveer 3900 Wp aan panelen te leggen.

Nu is mijn vrouw zzp-er (en zijn wij getrouwd). Als ik het nu volgens de regels doe, dan kunnen wij zus niet mee doen aan de KOR regeling, dit zou dus betekenen dat we voor de panelen elk jaar btw (of het forfait) moeten afdragen.

Voor de installatie moet ik ongeveer 580 euro BTW betalen. Als ik dit terugvraag, uitgaande van het forfait, dan krijg ik dus het eerste jaar 580 - 80 euro terug. Daarna moet ik elk jaar 80 euro BTW afdragen.
Dit zou dus betekenen dat ik naar 7 meer afdraag dan dat ik BTW terug gekregen heb.

Doordat de levensduur veel langer is dan de 7 jaar, kan het volgens mij niet uit om de BTW terug te vragen. Is dit correct? Of zie ik een loophole over het hoofd?
Als jij geen zzp-er bent en energiecontract staat op jouw naam dan is dit toch helemaal niet van toepassing?
Dat je getrouwd bent doet er niet toe. Het is jouw persoonlijke aangifte.

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 15-09-2020 19:03 ]

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:41
Vraagje aan de kenners:
Ik wil beginnen aan PV, en dat in fases doen.

Fase 1: de schuur, oktober 2020
Fase 2: op zolder dak, maart 2021

Terugvordering van BTW moet binnen 6 maanden na jaar van aanschaf, dus dat houdt toch in dat ik van alle bonnetjes samen op 1 hoop de BTW kan terugvragen zeg maar in april/mei 2020?

• Motherboard
Als je april/mei 2021 bedoelt heb je gelijk, aangezien het proces van BTW voor dit jaar terugvragen voor 1 juli 2021 moet zijn voltooid (dus niet ingediend, maar afgerond).

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024
Goedemorgen, hier op inhakend, eerder dit jaar BTW terug gevraagd voor de panelen op het dak van ons nieuwe huis. Tot wanneer kan ik de BTW voor de geplande panelen op de schuur terugvragen? Doe mee aan de KOR en heb 6930 wp geplaatst..

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

• Motherboard
Tot 6 maanden na jaar van aanschaf, bij aanschaf dit jaar moet het terugvraagproces voor 1 juli 2021 zijn voltooid.

Als je meedoet aan de KOR vanaf volgend jaar kun je de BTW dit jaar nog terugvragen, zodra de KOR actief is kun je geen BTW meer terugvragen.

Als je mee gaat doen met de KOR en daarvoor boven de €2.500 BTW terugvraagt moet je 80% daarvan weer terugbetalen in de vier jaren daarna.

[ Voor 21% gewijzigd door Motherboard op 16-09-2020 10:21 ]

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024
Duidelijk, tnx! Aangifte moet dit jaar de deur nog uit zijn dus!
Is het verstandig om onder de 10.000 wp te blijven?

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 20:37
Zit sinds afgelopen December in een nieuwbouwwoning, de factuur van de zonnepanelen is ook van December.

Ben al te laat met BTW teruggave ben ik bang? Of is er een manier om dit nog voor elkaar te krijgen?

• Motherboard
Officieel ben je te laat, je kunt de Belastingdienst bellen, ze mogen het nog wel in behandeling nemen.

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:39
jobr schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:02:
[...]

Als jij geen zzp-er bent en energiecontract staat op jouw naam dan is dit toch helemaal niet van toepassing?
Dat is dus nogal dubbel, een aangifte is niet persoonlijk aangezien de belasting aangiftes aan elkaar gekoppeld zijn. Ook zijn de panelen beider bezig. Ik lees nu wel bij de belastingdienst dat de ondernemer die de teruggaaf doet idd degene is die op het energiecontract staat.

Graag had ik nog wel wat meer info van andere ervaringsdeskundigen. Maar zo niet, dan ga ik het idd maar via de KOR doen op mijn naam.

[ Voor 12% gewijzigd door trinite_t op 16-09-2020 11:12 ]

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 22:29
jobr schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:02:
[...]

Maakt het daarbij nog verschil of je wel/niet in gemeenschap van goederen gehuwd bent? Want bij een huwelijk in gemeenschap van goederen en de ene partner is zzp-er en het komt tot een echtscheiding dan komt naar mijn weten de helft van de (waarde van de) onderneming van de partner toe aan de andere partner. Daarom kan ik me voorstellen dat er toch "iets gezamenlijks" moet zijn zo lang er nog geen sprake is van echtscheiding, ik weet alleen niet wat. (En als dat er inderdaad is, dan zal dat anderom dus ook zo zijn wanneer de andere partner zonnepaneel-ondernemer wordt.)

• jobr
japie101 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:11:
Vraagje aan de kenners:
Ik wil beginnen aan PV, en dat in fases doen.

Fase 1: de schuur, oktober 2020
Fase 2: op zolder dak, maart 2021

Terugvordering van BTW moet binnen 6 maanden na jaar van aanschaf, dus dat houdt toch in dat ik van alle bonnetjes samen op 1 hoop de BTW kan terugvragen zeg maar in april/mei 2020?
Zeker niet doen zo als je met KOR wilt meedoen (en meestal wil je dit). Dan moet alles in hetzelfde jaar liggen qua factuurdatum. Staat even los van wanneer je het gaat indienen (moet dan wel binnen 6 maanden). Dus jaar van het tijdvak (waar factuurdatum in ligt) waarover je aangifte doet is bepalend.
trinite_t schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:05:
Dat is dus nogal dubbel, een aangifte is niet persoonlijk aangezien de belasting aangiftes aan elkaar gekoppeld zijn.
BTW aangifte is van jouw nieuwe zonnepanelen onderneming en jij bent eigenaar. Daar speelt je partner geen rol in. Als je aangifte doet staat zij ook helemaal niet op de aangifte.
Het is geen aangifte inkomstenbelasting.
(persoonlijk was een foute uitdrukking)

Bel de belastingdienst dan weet je het zeker.
JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:27:
Maakt het daarbij nog verschil of je wel/niet in gemeenschap van goederen gehuwd bent? Want bij een huwelijk in gemeenschap van goederen en de ene partner is zzp-er en het komt tot een echtscheiding dan komt naar mijn weten de helft van de (waarde van de) onderneming van de partner toe aan de andere partner. Daarom kan ik me voorstellen dat er toch "iets gezamenlijks" moet zijn zo lang er nog geen sprake is van echtscheiding, ik weet alleen niet wat. (En als dat er inderdaad is, dan zal dat anderom dus ook zo zijn wanneer de andere partner zonnepaneel-ondernemer wordt.)
Dat komt omdat het vermogen (alles van waarde) dan verdeeld moet worden. Dat is iets heel anders.
Het is geen inkomstenbelasting, het is btw aangifte van een onderneming.

[ Voor 71% gewijzigd door jobr op 17-09-2020 19:26 ]

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:41
jobr schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:45:

Zeker niet doen zo als je met KOR wilt meedoen (en meestal wil je dit). Dan moet alles in hetzelfde jaar liggen qua factuurdatum. Staat even los van wanneer je het gaat indienen (moet dan wel binnen 6 maanden). Dus jaar van het tijdvak (waar factuurdatum in ligt) waarover je aangifte doet is bepalend.
Niet dat ik je niet geloof, maar heb werkelijk nergens gevonden dat alles qua factuurdatum in hetzelfde jaar moet liggen. Heb je een bron waar dit wordt uitgelegd?

• jobr
japie101 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:20:
Niet dat ik je niet geloof, maar heb werkelijk nergens gevonden dat alles qua factuurdatum in hetzelfde jaar moet liggen. Heb je een bron waar dit wordt uitgelegd?
Zie hier.
Zie voorbeeld (waarbij je moet bedenken dat aanschaf een factuur gaat opleveren met een factuurdatum) onder Ik heb zonnepanelen sinds 2020 en wil opnieuw investeren in zonnepanelen

Btw aangifte doe je over een tijdvak. Factuurdatum (= circa aanschafdatum) is dan van belang. Bij aanmelden bij de belastingdienst wordt ook om de factuurdatum gevraagd (om het tijdvak te bepalen).
Mocht je controle krijgen dan moet je ook de factuur overleggen. Ze kijken echt niet naar je blauwe ogen...

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 16-09-2020 20:32 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 41 Laatste