With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Maar het zijn uiteindelijk andere facturen, is dat geen probleem ? Ik heb bv al kabel besteld en gebruikt voor de nieuwe installatie maar moet ook nog voor het herplaatsen kabel bestellen en bevestigings materialen,Cyberpope schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:26:
Boek ze op als kosten bij de nieuwe installatie. Stuk handiger.
Edit: die avatar van je, bruut!
[ Voor 5% gewijzigd door Pixelmagic op 17-03-2020 20:58 ]
Ik heb ook een klein vraagje en hoopte dat jullie het antwoord erop weten. Mogelijk is deze vraag al een keer besproken, en ik kwam al iets dergelijks tegen, maar ik ben er toch nog niet helemaal uit.
In juni 2014 heb ik zonnepanelen geplaatst en de toenmalige regeling gebruikt om btw terug te vragen.
Nu heb ik de set afgelopen week uitgebreid met nieuwe panelen en een extra omvormer en ik wil graag de btw hiervan terugvragen.
Als ik de website van de belastingdienst lees, dan ben ik dus in 2020 automatisch aangemeld voor de nieuwe kor regeling. Dit zou betekenen dat ik de btw over de nieuwe installatie niet kan terugvragen, zonder me eerst af te melden. Klopt dit tot zover?
Als ik me dan wel afmeld, dan geldt dit voor de komende 3 jaar. Daarna zou ik me weer kunnen aanmelden (voor zover ik begrijp). Maar dat betekent dat ik de komende 3 jaar dus belastingaangiften moet doen en het totale forfait (120 euro in mijn geval) 3 jaar lang moet betalen (of zelf uitrekenen), voordat ik me weer opnieuw zou kunnen aanmelden.
Kan ik, na het afmelden, nu gelijk al de BTW van mijn nieuwe installatie terugvragen, of gaat dit niet als je afgemeld bent?
En zelfs als ik de BTW terug krijg, zit ik nog steeds 3 jaar vast aan aangiften doen. In mijn geval de moeite misschien niet waard.
Heb ik het zo goed, of zie ik wat over het hoofd?
Ik vind het een nogal vreemde regeling. Hoe zit het bijvoorbeeld als je in een huis met zonnepanelen woont, deze verkoopt en dan verhuisd naar een nieuwe woning waar je ook zonnepanelen wilt plaatsen? Dan loop je hier toch ook tegenaan?
[ Voor 11% gewijzigd door Pirelly op 25-03-2020 12:36 ]
Volgens mij staat het hier wel vrij duidelijk.Pirelly schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 11:55:
Hallo allemaal.
Ik heb ook een klein vraagje en hoopte dat jullie het antwoord erop weten. Mogelijk is deze vraag al een keer besproken, en ik kwam al iets dergelijks tegen, maar ik ben er toch nog niet helemaal uit.
In juni 2014 heb ik zonnepanelen geplaatst en de toenmalige regeling gebruikt om btw terug te vragen.
Nu heb ik de set afgelopen week uitgebreid met nieuwe panelen en een extra omvormer en ik wil graag de btw hiervan terugvragen.
Als ik de website van de belastingdienst lees, dan ben ik dus in 2020 automatisch aangemeld voor de nieuwe kor regeling. Dit zou betekenen dat ik de btw over de nieuwe installatie niet kan terugvragen, zonder me eerst af te melden. Klopt dit tot zover?
Als ik me dan wel afmeld, dan geldt dit voor de komende 3 jaar. Daarna zou ik me weer kunnen aanmelden (voor zover ik begrijp). Maar dat betekent dat ik de komende 3 jaar dus belastingaangiften moet doen en het totale forfait (120 euro in mijn geval) 3 jaar lang moet betalen (of zelf uitrekenen), voordat ik me weer opnieuw zou kunnen aanmelden.
Kan ik, na het afmelden, nu gelijk al de BTW van mijn nieuwe installatie terugvragen, of gaat dit niet als je afgemeld bent?
En zelfs als ik de BTW terug krijg, zit ik nog steeds 3 jaar vast aan aangiften doen. In mijn geval de moeite misschien niet waard.
Heb ik het zo goed, of zie ik wat over het hoofd?
Ik vind het een nogal vreemde regeling. Hoe zit het bijvoorbeeld als je in een huis met zonnepanelen woont, deze verkoopt en dan verhuisd naar een nieuwe woning waar je ook zonnepanelen wilt plaatsen? Dan loop je hier toch ook tegenaan?
Het is een ondernemers regeling en helemaal niet vreemd want dat is de reden (ondernemer) dat je van de aftrek gebruik kan maken. De ondernemer verhuist dan ook mee lijkt me.
Ik zou de belastingdienst wel even bellen want volgens mij kun je je niet met terugwerkende kracht afmelden. M.a.w als je je nu gaat afmelden dan is dat pas over 4 weken (opzegtermijn) een feit. Maar de panelen en dus rekening heb je over een vorige periode. Dus ik zou niet raar opkijken dat aftrek dan niet kan.

Ben benieuwd wanneer de centjes op de rekening te verwachten zijn.
2 maanden sneller kunnen we het niet maken.
Hmm, het blijft een rare regeling.jobr schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 19:23:
[...]
Volgens mij staat het hier wel vrij duidelijk.
Het is een ondernemers regeling en helemaal niet vreemd want dat is de reden (ondernemer) dat je van de aftrek gebruik kan maken. De ondernemer verhuist dan ook mee lijkt me.
Ik zou de belastingdienst wel even bellen want volgens mij kun je je niet met terugwerkende kracht afmelden. M.a.w als je je nu gaat afmelden dan is dat pas over 4 weken (opzegtermijn) een feit. Maar de panelen en dus rekening heb je over een vorige periode. Dus ik zou niet raar opkijken dat aftrek dan niet kan.
Als ik me dus nu zou afmelden, dan zou ik misschien de BTW van 550 euro kunnen terugvragen (als dat al lukt).
Maar dan zit ik de komende 3 jaar weer vast aan het afdragen van 120 euro BTW per jaar. Dus 360 euro. Dan zou ik me na 3 jaar weer kunnen aanmelden. Uiteindelijk ga ik er dan 190 euro op vooruit, maar zit ik 3 jaar vast aan elk kwartaal aangifte doen.
Weet niet of het me dat waard is.
Zou het lang duren vanwege de coronatoestand of heeft iemand hier andere ervaringen?

Nu staat er ook in de brief dat ik de komende 4 kwartalen aangifte moet doen? Bij aanmelding KOR hoefde je toch maar één keer aangifte te doen?
Bij mij duurde het ook wat langer. Maar je kunt ze bellen en dan kunnen ze nakijken of ze deze ontvangen hebben en of deze al in behandeling is.Joepla schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:21:
Eind vorig jaar heb ik geprobeerd BTW terug te vragen over een hele oude installatie. Pas na weken kwam de papieren aangifte binnen. Nu ruim 2 maanden verder nog helemaal niets gehoord.
Zou het lang duren vanwege de coronatoestand of heeft iemand hier andere ervaringen?
btw afdragen hoeft toch pas boven de grens van 500 euro dacht ikPirelly schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:10:
[...]
Hmm, het blijft een rare regeling.
Als ik me dus nu zou afmelden, dan zou ik misschien de BTW van 550 euro kunnen terugvragen (als dat al lukt).
Maar dan zit ik de komende 3 jaar weer vast aan het afdragen van 120 euro BTW per jaar. Dus 360 euro. Dan zou ik me na 3 jaar weer kunnen aanmelden. Uiteindelijk ga ik er dan 190 euro op vooruit, maar zit ik 3 jaar vast aan elk kwartaal aangifte doen.
Weet niet of het me dat waard is.
Ik heb mij inmiddels aangemeld voor de KOR 2020 als ondernemer.
Nu heb ik een omzetbelasting formulier ontvangen nog voor Q1. Dit kon niet meer digitaal omdat het te laat in de tijd was.
Als ik informatie zoek kom ik dit tegen:
https://www.baa.nl/zonnep...randeren-in-2019-en-2020/
Moet ik nu op het formulier in de afgedragen btw invullen minus de forfait?
https://www.belastingdien...astgesteld-bedrag-forfait
Inmiddels gevonden.
Apart, veel leveranciers geven aan dat je de BTW terug kan krijgen, maar dat is dus maar een deel en niet alle BTW.
[ Voor 15% gewijzigd door Viper® op 03-04-2020 17:27 ]
Dat zou lastig zijn, aangezien er in 2008 (factuurdatum is 2003) volgens mij nog geen sprake was van BTW teruggave over zonnepanelen.
Zal me er wat verder in moeten verdiepen, beetje jammer dit. Nu zal ik in beroep moeten en ze duidelijk maken dat staatssecretaris Snel dit mogelijk heeft gemaakt:
“Huiseigenaren die in het verleden zonnepanelen hebben gekocht, kunnen de betaalde btw over de panelen en installatie terugkrijgen, ongeacht het jaar van aankoop. Dat heeft staatssecretaris Snel besloten als reactie op een dringende oproep daartoe van Vereniging Eigen Huis.”
Bron
[ Voor 42% gewijzigd door Joepla op 04-04-2020 14:10 ]
Hier staat het goed uitgelegd wat je moet doen. Je moet inderdaad het forfait verrekenen als je aanmeldt voor kor.
https://www.belastingdien...astgesteld-bedrag-forfait
Hier wilde de installateur de btw ook wel terugvragen. Kostte alleen even €100,00 wat ze eerst dus niet in offerte hadden gezet. Nou dat kan ik zelf wel.
Wederom verwarrend. Waarom maakt de Belastingdienst zelf niet gewoon 1 tabel waar alles duidelijk in staat?Joepla schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 14:04:
@Highfive95 @jobr Toevallig vandaag ploft de blauwe envelop binnen. Mijn verzoek is niet ontvankelijk, aangezien je binnen 5 jaar het verzoek had moeten indienen.
Dat zou lastig zijn, aangezien er in 2008 (factuurdatum is 2003) volgens mij nog geen sprake was van BTW teruggave over zonnepanelen.
Zal me er wat verder in moeten verdiepen, beetje jammer dit. Nu zal ik in beroep moeten en ze duidelijk maken dat staatssecretaris Snel dit mogelijk heeft gemaakt:
“Huiseigenaren die in het verleden zonnepanelen hebben gekocht, kunnen de betaalde btw over de panelen en installatie terugkrijgen, ongeacht het jaar van aankoop. Dat heeft staatssecretaris Snel besloten als reactie op een dringende oproep daartoe van Vereniging Eigen Huis.”
Bron
Op https://www.btwterugvragenzonnepanelen.nl/ staat weer wat anders dan in jouw bron uit 2018:
"Btw zonnepanelen 2018 en ouder: terugvragen voor 1 juli 2019 (termijn is nu verstreken)
Als een belastingplichtige te laat is, kan hij de Belastingdienst verzoeken om een teruggaaf van omzetbelasting ambtshalve te verlenen. Dan geldt echter de normale termijn voor ambtshalve teruggaven van 5 jaar. En het is onzeker of de Belastingdienst het btw teruggave verzoek verleend. In de meeste gevallen lukt dat ons wel.
Bovenstaande regeling geldt voor particulieren die voor het eerst een btw-nummer aanvragen. Heeft u al een btw-nummer, en dat had u al in het jaar dat u de zonnepanelen heeft aangeschaft, dan geldt in de meeste gevallen de zgn. 5-jaarstermijn.
Let op: Aanmelden voor het terugvragen van de btw zonnepanelen over 2013, 2012, 2011, 2010, 2009, 2008, 2007 of nog ouder is mogelijk tot en met woensdag 26 juni 2019."
Succes, al vrees ik dat het lastig wordt als je de kosten niet opvoert als zijnde recent gemaakt.Joepla schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 15:38:
@Motherboard Hmmm dat zou echt balen zijn. Gaat om een behoorlijk bedrag. Ik denk dat ik eerst even contact zoek met Vereniging Eigen Huis, die zijn hier nogal actief mee bezig (geweest).
Vereniging Eigen Huis op 2 januari 2020:
https://www.eigenhuis.nl/...ugvragen-zonnepanelen.pdf
"Is het recht op teruggave van btw vóór 2019 ontstaan, dan geldt er een overgangsrecht en was er in elk geval nog tot 1 juli 2019 de mogelijkheid om de btw terug te vragen ongeacht het jaar waarin de zonnepanelen zijn aangeschaft."
Vereniging Eigen Huis op 4 april 2018:
https://www.eigenhuis.nl/...-vraag-alsnog-btw-terug#/
"Huiseigenaren die in het verleden zonnepanelen hebben gekocht, kunnen betaalde btw over panelen en installatie terugkrijgen, ongeacht het jaar van aankoop. Dat heeft staatssecretaris Snel besloten als reactie op een dringende oproep daartoe van Vereniging Eigen Huis."
"Als de Belastingdienst een verzoek om uitreiking van een aangiftebiljet over tijdvakken in 2011 of eerder ontvangt, wordt dit verzoek voorlopig aangehouden. De verzoeker ontvangt dan (nog) geen aangiftebiljet. De gevolgen van het arrest voor deze groep worden namelijk nog bestudeerd.
Advies Vereniging Eigen Huis: Het ministerie wil dus nog geen toezeggingen doen over de consequenties als de zonnepanelen vóór 1 januari 2012 zijn aangeschaft."
"Vereniging Eigen Huis adviseert mensen die vóór 20 juni 2013 zonnepanelen hebben aangeschaft alsnog een verzoek tot teruggave bij de Belastingdienst te doen. Voor een gemiddelde installatie gaat het om enkele honderden euro’s."
"Wat als u vóór 1 januari 2012 zonnepanelen heeft gekocht?
Op dit moment is nog onduidelijk hoe de Belastingdienst omgaat met verzoeken over aankopen die zijn gedaan vóór 1 januari 2012."
- Ik ga waarschijnlijk in de komende drie jaar niet meer zonnepanelen kopen. Zijn er nog goede redenen om niet met de KOR mee te doen?
- Op het aangifteformulier moet ik een factuurdatum invullen. Nu heb niet 1 factuur, maar een heleboel, (veel materiaal zelf ingekocht, en de arbeid is ook los gefactureerd). De datums van die facturen en bonnetjes zijn uiteraard allemaal verschillend. Hoe spannend is die factuurdatum?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Op vraag 2: ik had rekeningen die over 2 kwartalen verdeeld waren (maart, april 2019). Op mijn verzoek heeft de belastingdienst mij een aangifteverzoek gedaan voor deze periode. Ik had ongeveer 10 rekeningen.Andrehj schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:12:
Ik heb afgelopen maand 44 panelen op het dak van onze nieuwbouwwoning gelegd. Dat heb ik zelf gedaan, samen met een installateur, en de aannemer (die de dakrails heeft gemonteerd, en de dakpannen aangepast). Nu zit ik met twee vragen:
- Ik ga waarschijnlijk in de komende drie jaar niet meer zonnepanelen kopen. Zijn er nog goede redenen om niet met de KOR mee te doen?
- Op het aangifteformulier moet ik een factuurdatum invullen. Nu heb niet 1 factuur, maar een heleboel, (veel materiaal zelf ingekocht, en de arbeid is ook los gefactureerd). De datums van die facturen en bonnetjes zijn uiteraard allemaal verschillend. Hoe spannend is die factuurdatum?
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Dat aangifteverzoek, kan dat ook als je meedoet met de KOR? Bestond die in 2019 ook al?cville schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:36:
[...]
Op vraag 2: ik had rekeningen die over 2 kwartalen verdeeld waren (maart, april 2019). Op mijn verzoek heeft de belastingdienst mij een aangifteverzoek gedaan voor deze periode. Ik had ongeveer 10 rekeningen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De andere envelop bevatte een brief met het roze formulier, waarop staat dat de aangifte uiterlijk op 3 juni binnen moet zijn, EN dat het aangifte tijdvak is van 09/03/20 tot 31/03/20
Waarom 3 weken, en geen 3 maanden van af 1/1/20?
Mijn rekeningen lopen van ca 20 december 2019 tot eind maart, maar dat is alleen voor de materialen, incl de 25 zonnepanelen, welke toevallig of niet, gefactureerd zijn op, jawel 09/03/20 !
Maar ze zijn nog niet gelegd, en ik denk dat dit onder de huidige omstandigheden, ook niet in april kan gebeuren. Die rekening komt dus later nog.
Wat te doen?
De eerste 3 vakken/regels zijn bedoeld voor het wijzigen van gegevens, daar dan maar de periode van 20/12/19 (of eventueel 1/1/20 invoeren tot eind maart, en dan voor het 2e kwartaal nog een aparte aangifte?
Dat zou toch moeten kunnen?
Verder is mijn situatie gelijk aan hierboven: Andrehj in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw"
[ Voor 5% gewijzigd door Naalroc op 04-04-2020 21:48 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Een hele goede reden om niet met de KOR mee te doen is wanneer je in totaal meer dan € 2.500 BTW terug wil vragen, omdat je dan in de vier jaren daarop 80% van de teruggevraagde BTW weer aan de Belastingdienst moet overmaken vanwege de op 1 januari 2020 in werking getreden herzieningsregeling. Zie:Andrehj schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:12:
Ik heb afgelopen maand 44 panelen op het dak van onze nieuwbouwwoning gelegd. (...) Zijn er goede redenen om niet met de KOR mee te doen?
https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling
https://www.baa.nl/zonnep...randeren-in-2019-en-2020/
https://www.btwterugvrage....nl/oude-kor-nu-ovob.html
Als je een formulier hebt waarin de periode al is ingevuld maar niet voldoende breed is: de daar genoemde datum doorstrepen en vervangen door de correcte datum die hoort bij de eerste factuur.
Het maakt niet of het gaat over panelen of andere aankopen, zolang het maar "bedrijfsbelang" is. Dus bijvoorbeeld geen t-shirt, maar wel moeren voor het vastmaken van de omvormer.
BTW aangfite is standaard per kwartaal. Inlevertermijnen zijn uiterlijk 30 april voor het eerste kwartaal, uiterlijk 31 juli voor het tweede kwartaal, etc.
Dank voor deze tip! Maar gelukkig heb ik daar nog geen last van. Die grens bereik je pas bij een investering van € 14405 (incl BTW). Ik kom rond de 11K uit.Motherboard schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 23:07:
[...]
Een hele goede reden om niet met de KOR mee te doen is wanneer je in totaal meer dan € 2.500 BTW terug wil vragen, omdat je dan in de vier jaren daarop 80% van de teruggevraagde BTW weer aan de Belastingdienst moet overmaken vanwege de op 1 januari 2020 in werking getreden herzieningsregeling.
Ik heb 95% van het totaalbedrag in Q1-2020 uitgegeven, en slechts een zeer klein (voorbereidend) deel in 2019. Dat betrof vooral de onderdelen in de meterkast.mrmrmr schreef op zondag 5 april 2020 @ 08:10:
@Naalroc @Andrehj Ik zou de eerste factuurdatum opgeven. Dat moet ervoor zorgen dat de aangifteperiode correct is.
Als je een formulier hebt waarin de periode al is ingevuld maar niet voldoende breed is: de daar genoemde datum doorstrepen en vervangen door de correcte datum die hoort bij de eerste factuur.
Ik ben bang dat wanneer ik een datum in 2019 opgeef, dat ik dan alleen voor 2019 de BTW kan terugvragen. Voor die paar tientjes wil ik mij geen berg ellende op de hals halen.
Duidelijk.mrmrmr schreef op zondag 5 april 2020 @ 08:10:
@Naalroc @Andrehj Ik zou de eerste factuurdatum opgeven. Dat moet ervoor zorgen dat de aangifteperiode correct is.
Het maakt niet of het gaat over panelen of andere aankopen, zolang het maar "bedrijfsbelang" is. Dus bijvoorbeeld geen t-shirt, maar wel moeren voor het vastmaken van de omvormer.
BTW aangifte is standaard per kwartaal. Inlevertermijnen zijn uiterlijk 30 april voor het eerste kwartaal, uiterlijk 31 juli voor het tweede kwartaal, etc.
Die tijdvak datum ga ik dus veranderen naar de eerste uitgave in januari;
het leggen van de panelen komt hopelijk ergens in het 2e kwartaal; krijg ik daarvoor dan weer een nieuw formulier thuis gestuurd, if moet ik daarom verzoeken? (ik heb nu een papieren aangifte opgestuurd gekregen.)
En die datum van 9 maart als begin periode: zou de leverancier van de panelen dit aan de belastingdienst hebben door gegeven, het kan haast niet toevallig zijn.
Achtergrond:
in eerste instantie zou de leverancier ook de belasting teruggaaf regelen, maar wilde niet de uitgaven van onderdelen, zoals 60 meter door mij aangelegde kabel van 5 x 6mm2, en de meterkast aanpassingen in die aangifte mee nemen; daarom heb ik gesteld dit zelf te regelen, want van die forum wist ik dat dit zonder meer mogelijk en toegestaan is.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik had al een BTW nummer voor een in 2014 aangemelde installatie. Die heb ik vorig jaar april uitgebreid en de belastingdienst gebeld met de vraag hoe ik nu aangifte moest doen aangezien de facturen over 2 kwartalen verdeeld waren. Zij hebben mij toen gevraagd een brief te schrijven waarop ze mij een verzoek tot aangifte stuurden. De KOR bestond nog niet in de huidige vorm. Na een week of 8 heb ik alle betaalde BTW minus het forfait, teruggestort gekregen.Andrehj schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:14:
[...]
Dat aangifteverzoek, kan dat ook als je meedoet met de KOR? Bestond die in 2019 ook al?
1. Berekenen vermogen.
Volgens de Belastindienst kun je het forfait toepassen als je onder de 10 kWpiek zit. Maar hoe bereken je dat? Ik heb 14 kWp (bij STC), of 10.5 kWp (bij NOCT) aan panelen aangesloten op een 8 kW omvormer, die het vermogen dus begrenst op 8 kW. Volgens mij is het vermogen van mijn installatie dus 8 kWp, maar of de BD er ook zo over denkt?
2. Hoe bereken je de BTW zonder forfait?
Stel ik zit (volgens de belastingdienst) toch boven de 10 kWp. Dan moet ik zelf de BTW bepalen. De belastingdienst heeft daar deze pagina over online staan, maar die levert vooral vragen op:
- Hoe meet je de hoeveelheid kWh die je zelf van de panelen verbruikt?
- Wanneer begint die meting, en wanneer eindigt die? Volgens deze pagina is dat alleen over het deel van de stroom in 2020, maar dan zou het dus heel erg gunstig zijn om ergens in het najaar de panelen te kopen?
- En kan ik dan pas in januari 2021 aangifte doen? Want dan weet ik immers pas hoeveel ik heb opgewekt en verbruikt (als ik dat al kan meten...)
- Kortom, heeft iemand ervaring met BTW terugvragen zonder forfait? En hoe ging dat?
Het gaat om Opwekvermogen in Wattpiek. Jij zit dus per definitie boven de 10.000Wp.Andrehj schreef op zondag 5 april 2020 @ 18:29:
Hm, des te verder ik me er in verdiep des te meer vragen ik heb. Wat een zootje is de belastingdienst toch:
1. Berekenen vermogen.
Volgens de Belastindienst kun je het forfait toepassen als je onder de 10 kWpiek zit. Maar hoe bereken je dat? Ik heb 14 kWp (bij STC), of 10.5 kWp (bij NOCT) aan panelen aangesloten op een 8 kW omvormer, die het vermogen dus begrenst op 8 kW. Volgens mij is het vermogen van mijn installatie dus 8 kWp, maar of de BD er ook zo over denkt?
Het aantal Wp wat op de factuur staat is bepalend. Dat is ook wat de BD kan zien bij eventuele controle.
Dat je omvormer kleiner is doet er niet toe. Anders stond er wel Watt ipv Wp.
Bij jouw waarschijnlijk dus 44x320Wp.
1: ik ben uitgegaan van het nominaal vermogen van de inverters (9kW) en dat heeft de belastingdienst geaccepteerd. Dat lijkt me ook redelijk aangezien mijn systeem nooit (met deze inverters) meer kan produceren.Andrehj schreef op zondag 5 april 2020 @ 18:29:
Hm, des te verder ik me er in verdiep des te meer vragen ik heb. Wat een zootje is de belastingdienst toch:
1. Berekenen vermogen.
2. Hoe bereken je de BTW zonder forfait?
Stel ik zit (volgens de belastingdienst) toch boven de 10 kWp. Dan moet ik zelf de BTW bepalen. De belastingdienst heeft daar deze pagina over online staan, maar die levert vooral vragen op:
- Hoe meet je de hoeveelheid kWh die je zelf van de panelen verbruikt?
- Wanneer begint die meting, en wanneer eindigt die? Volgens deze pagina is dat alleen over het deel van de stroom in 2020, maar dan zou het dus heel erg gunstig zijn om ergens in het najaar de panelen te kopen?
- En kan ik dan pas in januari 2021 aangifte doen? Want dan weet ik immers pas hoeveel ik heb opgewekt en verbruikt (als ik dat al kan meten...)
- Kortom, heeft iemand ervaring met BTW terugvragen zonder forfait? En hoe ging dat?
Dit krijg je nog, het kan ook digitaal met inlogcode zijn. Tenzij je bijvoorbeeld per 1-4-2020 ontheffing van BTW aangifte hebt gekregen of aangevraagd. Controleer per wanneer je ontheffing krijgt. Meestal is dat per het volgende jaar, maar er kan van worden afgeweken.het leggen van de panelen komt hopelijk ergens in het 2e kwartaal; krijg ik daarvoor dan weer een nieuw formulier thuis gestuurd, if moet ik daarom verzoeken? (ik heb nu een papieren aangifte opgestuurd gekregen.)
Als je leverancier het formulier heeft invuld, daar staat een vraag over een factuurdatum voor de zonnepanelen op. Dat is te kort door de bocht voor zonneenergieondernemers die doehetzelvers zijn en meerdere facturen hebben. Aangezien ze het kennelijk gebruiken als start voor een periode moet je wel de eerste factuurdatum kiezen. Om er geen onduidelijkheid over te laten bestaan kun je in een bijgevoegde brief aangeven hoe de vork in de steel zit.En die datum van 9 maart als begin periode: zou de leverancier van de panelen dit aan de belastingdienst hebben door gegeven, het kan haast niet toevallig zijn.
Ja, ik vind het beter ook, want dan weet je hoe alles geregeld wordt. Als je het aan een ander overlaat kan die fouten maken en dat kost dan weer moeite om die te herstellen. Aan de andere kant, als een onderneming aanbiedt de aangifte te doen voor een klant moet die het ook compleet regelen. Die verplichting hebben aanbieders van die service. Als ze dat niet willen moeten ze het niet aanbieden naar mijn mening. Zulke bedrijven mogen van de lijst intermediairs (beconnummer) worden afgevoerd - als ze daarop staan - voordat ze nog meer schade toebrengen aan het stelsel. Het is net als met een accountant: aangiften dienen correct en betrouwbaar te zijn. Half werk is geen optie.in eerste instantie zou de leverancier ook de belasting teruggaaf regelen, maar wilde niet de uitgaven van onderdelen, zoals 60 meter door mij aangelegde kabel van 5 x 6mm2, en de meterkast aanpassingen in die aangifte mee nemen; daarom heb ik gesteld dit zelf te regelen, want van die forum wist ik dat dit zonder meer mogelijk en toegestaan is.
Heb je zelf het formulier ingevuld of heeft de aanbieder dat toch gedaan? Als hij het toch heeft gedaan, vraag dan om een afschrift van de aangifte. Die moet je hebben voor je eigen administratie.
Daar kan ik wat mee.
Nee, de leverancier zal geen belasting formulier hebben ingevuld, dat was ten eerste niet afgesproken, en ten tweede, daar zal ik dan toch een machtiging voor moeten hebben gegeven? En ik heb het roze formulier en brief met BTW nummer thuis gestuurd gekregen na mijn melding over het internet bij de belastingdienst.
Laatste vraag: Als de termijn van aankopen verlegd kan worden, kan het dan ook, alsnog, ingaan per medio december 2019, toen ik de eerste onderdelen heb aangeschaft? Of kan je dat niet op een datum doen in een voor liggend kwartaal misschien?
Link: https://www.belastingdien...-zonnepanelen-terugvragenNaalroc schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:14:
Laatste vraag: Als de termijn van aankopen verlegd kan worden, kan het dan ook, alsnog, ingaan per medio december 2019, toen ik de eerste onderdelen heb aangeschaft? Of kan je dat niet op een datum doen in een voor liggend kwartaal misschien?
Daar staat een uitleg van de regeling zoals die geldt per 1-1-2020.
Het zou kunnen dat je maar 1 keer omzetbelastingaangifte (omzetbelasting=BTW) kan doen. Als je bijvoorbeeld nog iets uitgeeft in het tweede kwartaal moet je ervoor zorgen dat de vrijstelling van BTW aangifte niet per 1-4-2020 in gaat. Als je nog geen brief hebt ontvangen over de startdatum van vrijstelling van BTW aangifte zou ik bellen met de Belastingdienst en vragen wat ze doen/gedaan hebben.
Ik kan me voorstellen omdat je het hebt aangevraagd kort voor het einde van kwartaal dat je automatisch nog een aangifteformulier voor het tweede kwartaal krijgt (digitaal of op papier). Die heb je nodig als je nog iets aan te geven hebt. Dus als je nog BTW wil terugvragen. Klaargezette of toegestuurde omzetbelastingformulieren moeten in principe altijd worden ingevuld, ook als er niets aan te geven is. Als je dat niet doet krijg je een boete en een hoge naheffing.
Op het omzetbelastingaangifteformulier wordt niet gevraagd naar individuele facturen, het gaat over totalen.
In principe mag een startende ondernemer alsnog BTW teruggave aanvragen voor aankopen die gedaan zijn voor de officiele start van een bedrijf.
Link: https://www.belastingdien...gemaakt_in_de_aanloopfase
De startdatum is bij normale bedrijven de inschrijfdatum bij de Kamer van Koophandel, maar dat hoeven zonnepaneeleigenaren niet doen. Daar geldt de registratiedatum bij de Belastingdienst.
De betaalde BTW over aanloopkosten kun je dus bij de eerste aangifte omzetbelasting terugvragen.
Je zou de Belastingtelefoon kunnen bellen en vragen of het nodig is de startdatum in 2019 te zetten en of dat nadelen heeft.
Wat jij redelijk vindt doet er niet toe. De regel is gebaseerd op Wp en niet op Watt.cville schreef op zondag 5 april 2020 @ 19:49:
[...]
1: ik ben uitgegaan van het nominaal vermogen van de inverters (9kW) en dat heeft de belastingdienst geaccepteerd. Dat lijkt me ook redelijk aangezien mijn systeem nooit (met deze inverters) meer kan produceren.
Dat het bij jouw goed is gegaan zegt niets natuurlijk.
De Belastingdienst gebruikt de term "opwekvermogen". Het vermogen dat ik kan opwekken kan nooit hoger zijn dan het nominale vermogen van de inverter. De term is op z'n minst ambigue.jobr schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:33:
[...]
Wat jij redelijk vindt doet er niet toe. De regel is gebaseerd op Wp en niet op Watt.
Dat het bij jouw goed is gegaan zegt niets natuurlijk.
Wel een beetje selectief gelezen dan. Op deze pagina staat tot echt:cville schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:39:
[...]
De Belastingdienst gebruikt de term "opwekvermogen". Het vermogen dat ik kan opwekken kan nooit hoger zijn dan het nominale vermogen van de inverter. De term is op z'n minst ambigue.
Om uw aangifte volledig en juist in te vullen, hebt u de volgende gegevens nodig:
- de facturen van de aanschaf en plaatsing van de zonnepanelen
- het maximale opwekvermogen in Wattpiek van de zonnepanelen
Wat jij selectief lezen noemt, noem ik kijken naar de intentie van de wetgever. Waar hier over zonnepanelen gesproken wordt, doelt de wetgever duidelijk op het gehele systeem. Je kunt immers op alle PV componenten je BTW terugvragen.jobr schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:53:
[...]
Wel een beetje selectief gelezen dan. Op deze pagina staat tot echt:
Om uw aangifte volledig en juist in te vullen, hebt u de volgende gegevens nodig:Bij de voorbeelden en in de tabel en bij de waarschuwing staat consequent Wp.
- de facturen van de aanschaf en plaatsing van de zonnepanelen
- het maximale opwekvermogen in Wattpiek van de zonnepanelen
Verder lijkt het me ook niet wenselijk dat eigenaren van een oost-west systeem benadeelt worden t.o.v. eigenaren van een zuid systeem. De eersten zullen n.l. altijd meer Wp aan panelen hebben om een bepaald opwekvermogen te halen.
Contact gehad met de juridische/fiscale afdeling van VEH. Die vertellen me dat de staatsecretaris begin 2019 deze termijn heeft beperkt tot 5 jaar. Helaas, het heeft ook geen zin om hiertegen in beroep te gaan.Motherboard schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 16:07:
[...]
Succes, al vrees ik dat het lastig wordt als je de kosten niet opvoert als zijnde recent gemaakt.
Vereniging Eigen Huis op 2 januari 2020:
https://www.eigenhuis.nl/...ugvragen-zonnepanelen.pdf
"Is het recht op teruggave van btw vóór 2019 ontstaan, dan geldt er een overgangsrecht en was er in elk geval nog tot 1 juli 2019 de mogelijkheid om de btw terug te vragen ongeacht het jaar waarin de zonnepanelen zijn aangeschaft."
Vereniging Eigen Huis op 4 april 2018:
https://www.eigenhuis.nl/...-vraag-alsnog-btw-terug#/
"Huiseigenaren die in het verleden zonnepanelen hebben gekocht, kunnen betaalde btw over panelen en installatie terugkrijgen, ongeacht het jaar van aankoop. Dat heeft staatssecretaris Snel besloten als reactie op een dringende oproep daartoe van Vereniging Eigen Huis."
"Als de Belastingdienst een verzoek om uitreiking van een aangiftebiljet over tijdvakken in 2011 of eerder ontvangt, wordt dit verzoek voorlopig aangehouden. De verzoeker ontvangt dan (nog) geen aangiftebiljet. De gevolgen van het arrest voor deze groep worden namelijk nog bestudeerd.
Advies Vereniging Eigen Huis: Het ministerie wil dus nog geen toezeggingen doen over de consequenties als de zonnepanelen vóór 1 januari 2012 zijn aangeschaft."
"Vereniging Eigen Huis adviseert mensen die vóór 20 juni 2013 zonnepanelen hebben aangeschaft alsnog een verzoek tot teruggave bij de Belastingdienst te doen. Voor een gemiddelde installatie gaat het om enkele honderden euro’s."
"Wat als u vóór 1 januari 2012 zonnepanelen heeft gekocht?
Op dit moment is nog onduidelijk hoe de Belastingdienst omgaat met verzoeken over aankopen die zijn gedaan vóór 1 januari 2012."
@Chris499 Nog nieuws ivm je aanvraag?Chris499 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:03:
[...]
Ja hoor, is geen probleem. Wel er voor zorgen dat de factuur en energierekening op naam van je partner staan.
Gisteren heb ik het formulier voor aanmelden als ondernemer op de bus gedaan.
Alle documenten ontvangen. Eerst een roze papiertje om aangifte te doen. Vervolgens nog een brief, daarna mijn gebruikersnaam voor het digitale platform en daarna het wachtwoord voor het digitale platform.
Vervolgens gebeld naar de belastingdienst, omdat ik digitaal geen aangifteformulier zag. De medewerker vertelde dat ik het alleen via het roze papiertje kon doen. Ze heeft me haarfijn uitgelegd hoe ik deze moest invullen. Die is vorige week op de bus gedaan, dus nu afwachten.
Inderdaad afwachten. Thnx voor de update en succes ermee!Chris499 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:58:
[...]
Alle documenten ontvangen. Eerst een roze papiertje om aangifte te doen. Vervolgens nog een brief, daarna mijn gebruikersnaam voor het digitale platform en daarna het wachtwoord voor het digitale platform.
Vervolgens gebeld naar de belastingdienst, omdat ik digitaal geen aangifteformulier zag. De medewerker vertelde dat ik het alleen via het roze papiertje kon doen. Ze heeft me haarfijn uitgelegd hoe ik deze moest invullen. Die is vorige week op de bus gedaan, dus nu afwachten.
Ik dacht dat de grondslag een uitspraak van een Oostenrijkse rechter was dat je een bedrijf bent als teruglevert. Dan zijn deze regels door het Ministerie van Financien of de Belastingdienst zelf bedacht en/of bepaald. Misschien als richtlijnen of als algemene maatregel van bestuur. Dat zijn geen wetten, er is niet over gestemd door de kamers.cville schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:00:
Wat jij selectief lezen noemt, noem ik kijken naar de intentie van de wetgever. Waar hier over zonnepanelen gesproken wordt, doelt de wetgever duidelijk op het gehele systeem. Je kunt immers op alle PV componenten je BTW terugvragen.
Vind ik ook (als oost/west eigenaar). De lagere opbrengst is ook verdedigbaar in een rechtszaak. Maar ik denk niet dat iemand dat gaat doen. Dan moet je wel een groot belang hebben.Verder lijkt het me ook niet wenselijk dat eigenaren van een oost-west systeem benadeelt worden t.o.v. eigenaren van een zuid systeem. De eersten zullen n.l. altijd meer Wp aan panelen hebben om een bepaald opwekvermogen te halen.
Hoe dan ook, er is niets op tegen om te proberen afspraken te maken met de Belastingdienst als het niet van toepassing is op jouw situatie.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Nee dus.
Hoeft niet inderdaad.Krisp schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:56:
Ik ben bezig met de papieren aangifte voor onze zonnepanelen, met het papieren formulier. Moet je daar wel of geen facturen meesturen?Volgens mij niet, maar ik ben er niet 100% zeker van.
Belastingdienst vraagt er wel op als het nodig is. Je moet ze dus wel minimaal 5 jaar bewaren.
Ik heb een nieuw (bestaand) huis gekocht. Nu zit ik met het volgende, korte situatieschets:
Ik neem 3.200WP mee van mijn oude woning. Op mijn nieuwe woning plaats ik 6.120WP (18*340wp) bij, dus totaal 9.320wp. Dak lekker vol, gewoon omdat het kan (groene gedachte, leuke hobby, ook bij wat minder goed weer zelfvoorzienend zijn).
Mijn werkelijke verbruik in mijn huidige woning zit rond de 3.200-3.500kWh per jaar (Gezin met 2 kinderen). Dit is werkelijk verbruik, de opbrengst van de zonnepanelen is hierbij verrekend.
In de nieuwe woning gaan we koken op inductie en op termijn wil ik de woonkamer bijverwarmen met een airco en zo het gasverbruik van de CV verder omlaag krijgen.
Ik ga op mijn nieuwe woning dus een zonnepanelen set bijkopen, die ik zelf ga aanleggen.
Nu vraag ik mij af. Ik lees van alles over die KOR regeling en snap en vrij weinig van, het is gewoon niet zo mijn ding die belastingen en ben snel de draad kwijt, ook ken ik niemand die hier ervaring mee heeft. Ik kan dus de BTW terugvragen, maar dan moet ik mijn energie schijnbaar 'verkopen' aan de energiemaatschappij, of ik doe niets, dan moet ik wél BTW betalen over de installatie, maar hoeft er administratief niets te gebeuren. Ook gaat de salderingsregeling veranderen, wat is de invloed daarvan?
Ik ben geen administratief wonder en over de KOR regeling lees ik overal en nergens weer verschillende verhalen.
Wat is in mijn situatie nou slim om te doen? Ik hoop dat iemand hier wat licht over kan laten schijnen.
Als je nu meer dan het forfait en minder dan €2.500 BTW terug wil krijgen dan kun je het voordeligste dit jaar niet meedoen aan de KOR (dit kan als je die niet zelf hebt aangevraagd, anders kan dit pas na drie jaar) en de BTW dit jaar terugvragen (+eenmalig forfait / BTW over je stroom betalen betalen voor het jaar waarin je niet meedoet aan de KOR) en vanaf volgend jaar (weer) meedoen met de KOR (minder administratie en geen forfait).
Ik heb nooit eerder met de KOR meegedaan. Mijn vorige set heb ik bij een particulier gekocht. Het gaat om de nieuwe set die ik binnenkort ga aanschaffen van rond de 6000wp.Motherboard schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:46:
Heb je over de oude set panelen de BTW (destijds) al teruggevraagd? In dat geval doe je waarschijnlijk automatisch al mee met de KOR en kun je zolang dat zo is helemaal niets terugkrijgen.
Als je nu meer dan het forfait en minder dan €2.500 BTW terug wil krijgen dan kun je het voordeligste dit jaar niet meedoen aan de KOR (dit kan als je die niet zelf hebt aangevraagd, anders kan dit pas na drie jaar) en de BTW dit jaar terugvragen (+eenmalig forfait / BTW over je stroom betalen betalen voor het jaar waarin je niet meedoet aan de KOR) en vanaf volgend jaar (weer) meedoen met de KOR (minder administratie en geen forfait).
2e deel van je verhaal snap ik helemaal niets van. Da's ook een beetje mijn probleem. Ik zit totaal niet in deze belastingmaterie en het is echt abracadabra voor mij. Ik ben juist een beetje bang om iets in gang te zetten waar ik straks spijt van ga krijgen, of dat ik iets aanga waarvan ik totaal niet weet wat het precies is en er op termijn alleen maar hinder van ondervind.
Wat ik er van begrijp is dat je met de KOR de belasting op de installatie kan terugvragen, maar omdat ik qua stroom geen 500 euro aan btw teruglever hoef ik geen BTW te betalen?
Ik heb al een nieuwe groepenkast en kabels gekocht a 800 euro zodat ik de zonnepanelen straks kan aansluiten, kan ik die ook meerekenen in het geheel, of mag dat niet omdat deze ook deel uit maakt van de huisinstallatie?
Ik zie ook bedrijven die dit voor je doen zoals https://www.zonnepanelenbtw.nl/ (geen aandelen) . Waarom zijn deze er, als je je sowieso persoonlijk moet aanmelden voor de KOR regeling? Of zijn dat gewoon doorgeefluiken die er zelf een bedrag aan overhouden op die manier?
[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 19-04-2020 21:12 ]
Als je nooit BTW teruggevraagd hebt bij de vorige set dan kun je nu gewoon de BTW terugvragen. Volgend jaar doe je dan mee met de KOR. Per 1-1-2021 kun je dan gedurende 3 jaar niets meer aftrekken bij vervolg aankopen. Alles wat je dit jaar koopt wel.Fairy schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:03:
[...]
Ik heb nooit eerder met de KOR meegedaan. Mijn vorige set heb ik bij een particulier gekocht. Het gaat om de nieuwe set die ik binnenkort ga aanschaffen van rond de 6000wp.
2e deel van je verhaal snap ik helemaal niets van. Da's ook een beetje mijn probleem. Ik zit totaal niet in deze belastingmaterie en het is echt abracadabra voor mij. Ik ben juist een beetje bang om iets in gang te zetten waar ik straks spijt van ga krijgen, of dat ik iets aanga waarvan ik totaal niet weet wat het precies is en er op termijn alleen maar hinder van ondervind.
Wat ik er van begrijp is dat je met de KOR de belasting op de installatie kan terugvragen, maar omdat ik qua stroom geen 500 euro aan btw teruglever hoef ik geen BTW te betalen?
Ik heb al een nieuwe groepenkast en kabels gekocht a 800 euro zodat ik de zonnepanelen straks kan aansluiten, kan ik die ook meerekenen in het geheel, of mag dat niet omdat deze ook deel uit maakt van de huisinstallatie?
Ik zie ook bedrijven die dit voor je doen zoals https://www.zonnepanelenbtw.nl/ (geen aandelen) . Waarom zijn deze er, als je je sowieso persoonlijk moet aanmelden voor de KOR regeling? Of zijn dat gewoon doorgeefluiken die er zelf een bedrag aan overhouden op die manier?
Let wel op: als forfait moet je het totaal van beide sets (9320Wp) hanteren. En als je over de 10.000 Wp gaat wordt het een stukje moeilijker omdat je forfait niet mag toepassen.
Op zich is het doen van aangifte vrij eenvoudig. Op de site van de belastingdienst staat hoe dit moet. Je hoeft maar iets van 5 getallen in te vullen.
Moet ik de vervangende meterkast en bekabeling ook indienen als onderdeel van de installatie of moet het alleen zonnepanelen, montagemateriaal en inverter zijn?
Had dus factuur van 30 december 2019. BTW aangifte begin 2020 gestart, KOR aangevinkt. Het resultaat is dat ik btw aangifte heb gedaan over de periode 30-31 december 2019, zonder forfait toe te passen. Over die periode had ik namelijk 0 opwek en dus ook 0 BTW af te dragen. Op die manier dus ook de aangifte ingevuld. Eerder deze week heb ik de bevestiging gekregen dat ik de gehele BTW ga ontvangen, dus zonder 140 aftrek (forfait). Ook heb ik geen aangifte voor Q1 2020 die ik moet invullen, terwijl mijn KOR pas 1-1-2021 ingaat. Allemaal zoals verwacht dus.
Samengevat: Als je zonnepanelen laat in een kwartaal aanschaft en de daadwerkelijke BTW opgeeft kan je een stuk voordeliger uit zijn dan met het forfait.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
En zo ja kan ik dit nog wijzigen, suppletie of btw correctie ?
Ja, kun je op je partner zijn/ haar naam doen. Is geen probleem, hier al goedgekeurd. Wel even zorgen dat de factuur en energiecontract op je partner naam staat.Space21 schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:01:
@Moonbase @Chris499 Al meer nieuws hierover? Zeflde probleem hier. 2019 nieuwbouw huis + btw teruggevraagt; niets gedaan dus ook in deKOR. Nu zin om uit te breiden met meer panelen en wil ook die BTW teurgvragen. Blijkt lastig.
Uitbreiding extra groep is duidelijk voor de zonnepanelen, maar omzetten van 1 fase naar 3 fase, was dat nodig? Welke omvormer heb je? Hoeveel Wp?Viper® schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:13:
Ik heb paar weken terug het omzetbelasting formulier ingevuld en opgestuurd. Nu heb ik echter niet de kosten zoals omzetten van hoofdaansluiting van 1 naar 3 fase en meterkast uitbreiding voor extra groep meegerekend. Kan je deze kosten ook meenemen?
En zo ja kan ik dit nog wijzigen, suppletie of btw correctie ?
Als je nog geen vrijstelling van BTW aangifte hebt kun je het wijzigen in de volgende aangifte. Controleer of de BTW aangifte vrijstelling al is ingegaan.
6615 Wp, 6kWh omvormer.mrmrmr schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:13:
[...]
Uitbreiding extra groep is duidelijk voor de zonnepanelen, maar omzetten van 1 fase naar 3 fase, was dat nodig? Welke omvormer heb je? Hoeveel Wp?
Als je nog geen vrijstelling van BTW aangifte hebt kun je het wijzigen in de volgende aangifte. Controleer of de BTW aangifte vrijstelling al is ingegaan.
Aanmelding voor KOR is pas dit jaar gebeurd, hoe kan ik controleren of de BTW vrijstelling al is ingegaan.
Als je nog geen brief hebt ontvangen over wanneer de vrijstelling is ingegaan kun je bellen met de Belastingdienst of ze een bericht sturen. Dan kun je meteen vragen om een (correctie-)aangifteformulier.
Meestal gaan aangiften digitaal voor bedrijven, maar het kan zijn dat ze uitzonderingen maken voor zonnepanelenhouders.
.Hoe doe je dat? Email adres?mrmrmr schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:24:
...............
Als je nog geen brief hebt ontvangen over wanneer de vrijstelling is ingegaan kun je bellen met de Belastingdienst of ze een bericht sturen. Dan kun je meteen vragen om een (correctie-)aangifteformulier.
.................
Ik zou de communicatie verreweg het liefst hebben via de mail of eventueel met chat, dan kan je dat opslaan en heb je bewijs, als het later lastig wordt;
met een telefoon gesprek heb je geen enkel bewijs, vandaar dat ik afspraken gewoon "zwart op wit" wil, digitaal dan
Of per telefoon. Je mag gesprekken opnemen waar je zelf aan deelneemt. Het is meestal voldoende te noteren het tijdstip en met wie je hebt gesproken, en wat de uitspraken van de Belastingtelefoon zijn. Als je dat wil kun je na zo'n gesprek zelf per post een brief sturen of je kunt vragen aan de Belastingtelefoon om jou een brief te sturen waarin het antwoord zwart op wit staat. De kans is dan wel groot dat ze jou eerst vragen de vraag per brief te stellen.
Mijn keuze zou zijn een telefoonnotitie.
De installatie die ik in 2018 heb aangeschaft wil ik gaan uitbreiden met 12 extra panelen en optimizers.
19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K
Weet je dat wel zo zeker? Het heeft bij ons een hoop heisa gegeven toen wij door de dokterassistente onjuist werden behandeld en toen we bij de huisarts zaten, aangaven dat we het gesprek hadden vastgelegd, omdat het met mijn werktelefoon was gevoerd, die standaard gesprekken opneemt. Heb mijn huisarts nog nooit zo boos gezien.mrmrmr schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:20:
Bericht gaat meestal nog per ouderwetse post. Via Twitter en Facebook kun je zakelijke vragen stellen (zonder persoonsgegevens).
Of per telefoon. Je mag gesprekken opnemen waar je zelf aan deelneemt. Het is meestal voldoende te noteren het tijdstip en met wie je hebt gesproken, en wat de uitspraken van de Belastingtelefoon zijn. Als je dat wil kun je na zo'n gesprek zelf per post een brief sturen of je kunt vragen aan de Belastingtelefoon om jou een brief te sturen waarin het antwoord zwart op wit staat. De kans is dan wel groot dat ze jou eerst vragen de vraag per brief te stellen.
Mijn keuze zou zijn een telefoonnotitie.
Wat betreft de boze huisarts: schrijf hem een valium tabletje voor dan wordt ie rustiger van :-)
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Nee, niet als je nu deelneemt aan de KOR. En dat doe je waarschijnlijk automatisch sinds 1-1-2020.Casejunkie schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:44:
Indien ik mijn zonnepaneel installatie ga uitbreiden met extra zonnepanelen kan ik dan ook de BTW op dezelfde manier terug vragen als bij een nieuwe installatie?
De installatie die ik in 2018 heb aangeschaft wil ik gaan uitbreiden met 12 extra panelen en optimizers.
Zie site belastingsdienst.
Als je automatisch bent aangemeld (wat waarschijnlijk zo is) kun je je weer afmelden en alsnog de BTW terugvragen, kun je je wel pas over drie jaar weer aanmelden en moet je tot die tijd BTW op alle opgewerkte stroom of forfait over het totale aantal Wp betalen, dus reken eerst uit hoeveel het in totaal scheelt / kost.jobr schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:21:
Nee, niet als je nu deelneemt aan de KOR. En dat doe je waarschijnlijk automatisch sinds 1-1-2020.
Helemaal mee eens. Het is een goed voorbeeld van dat niet alles wat mag ook is aan te raden. Tegenwoordig zijn er wel ziekenhuizen die zelf aansporen een gesprek op te nemen zodat patienten het thuis kunnen naluisteren.martijn v o schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:02:
Ja dat klopt, gesprekken waar je zelf aan deelneemt mag je opnemen ook zonder dit van tevoren aan de andere partij te hebben aangegeven. Het is overigens natuurlijk wel netter als je dat wel meldt.
Je mag zo'n opgenomen gesprek niet publiceren of delen met derden. Het is alleen voor eigen gebruik, voor je administrateur of juridisch adviseur. Veilig bewaren en niet verspreiden. Verwijder de opname als je hem niet meer nodig hebt, bijvoorbeeld als de navorderingstermijn is verstreken. Die termijn is 5 jaar.
In de praktijk zal het waarschijnlijk zo zijn dat als je zekerheid eist, de Belastingtelefoonpersoon de zaak zal doorschuiven en zal vragen om een brief te sturen naar een bepaald adres waarop je dan antwoord krijgt. Dat kan worden opgevat als besluit van een overheidsorgaan waartegen je in bezwaar kan gaan.
Dat is een aardige domper. Dat scheelt mij 750 euro op mijn nieuwe panelen.jobr schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:21:
[...]
Nee, niet als je nu deelneemt aan de KOR. En dat doe je waarschijnlijk automatisch sinds 1-1-2020.
Die KOR geldt voor 3 jaar. Dus na 3 jaar mag je opnieuw een aanvraag doen. Wacht eventueel een jaar.Casejunkie schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:07:
[...]
Dat is een aardige domper. Dat scheelt mij 750 euro op mijn nieuwe panelen.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Forfait is voor mijn complete installatie 200 euro. (Ik zit met de nieuwe uitbreiding in de 9000 tot 10000 Wp)Motherboard schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:37:
Als je automatisch bent aangemeld voor de nieuwe KOR (wat waarschijnlijk zo is in dit geval), dan kun je je direct afmelden en alsnog de BTW terugvragen, kun je je wel pas over drie jaar weer aanmelden en moet je tot die tijd BTW op alle opgewerkte stroom of forfait over het totale aantal Wp betalen, dus reken eerst uit hoeveel het in totaal scheelt / kost.
Hoe bereken ik de BTW precies? al mijn stroom wordt gesaldeerd. Dus welk ik tarief per kWh moet ik aanhouden om de btw over te berekenen?
Je kunt je nieuwe investering van €750 BTW dan terugvragen.
Mits de totale teruggevraagde hoeveelheid BTW niet boven de €2500 komt is je voordeel dan dus €750-€600=€150.
Je kunt ook nog uitrekenen of niet het forfait gebruiken voordeliger is, zie:
https://www.belastingdien...nnepanelen-zonder-forfait
Bijkomend voordeel is dat je van eventueel toekomstige uitbreiding of onderhoud in deze drie jaren ook de BTW terug mag vragen.
BTW over meterkastuitbreidingen mag je ook terugvragen.
Lastig omdat goed te berekenen dus.Motherboard schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:31:
Dus betaal je als je drie jaar uit de KOR gaat 3 * €200 = €600 forfait.
Je kunt je nieuwe investering van €750 BTW dan terugvragen.
Mits de totale teruggevraagde hoeveelheid BTW niet boven de €2500 komt is je voordeel dan dus €750-€600=€150.
Je kunt ook nog uitrekenen of niet het forfait gebruiken voordeliger is, zie:
https://www.belastingdien...nnepanelen-zonder-forfait
Bijkomend voordeel is dat je van eventueel toekomstige uitbreiding of onderhoud in deze drie jaren ook de BTW terug mag vragen.
BTW over meterkastuitbreidingen mag je ook terugvragen.
Net contact gehad met het bedrijf dat de BTW teruggave heeft gedaan in 2018 voor ons. Zij denken dat ze de BTW gewoon terug kunnen vragen omdat de oude panelen onder de oude KOR regeling zijn geplaatst en niet onder de nieuwe die per 01-01-2020 van kracht is. Ze geven zelf ook aan dat de Belastingdienst hier niet erg duidelijk in is. Voor panelen na 01-01-2020 en daarna uitgebreid worden is het wel duidelijk.
Sowieso moet ik er even rekening mee houden dat indien ik over 2 jaar weer wil gaan uitbreiden dat ik dan geen BTW kan terug vragen. Planning is namelijk om de garage volgend jaar te gaan verlengen met 10 meter en eventueel weer vol te leggen met panelen maar wel een zo'n goedkoop mogelijk installatie omdat ik daar 0,0 schaduw werking heb.
[ Voor 16% gewijzigd door Casejunkie op 08-05-2020 12:28 ]
Volgens mij zijn ze er wel duidelijk in.Casejunkie schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:53:
[...]
Net contact gehad met het bedrijf dat de BTW teruggave heeft gedaan in 2018 voor ons. Zij denken dat ze de BTW gewoon terug kunnen vragen omdat de oude panelen onder de oude KOR regeling zijn geplaatst en niet onder de nieuwe die per 01-01-2020 van kracht is. Ze geven zelf ook aan dat de Belastingdienst hier niet erg duidelijk in is. Voor panelen na 01-01-2020 en daarna uitgebreid worden is het wel duidelijk.
Let ook op de 2de zin: "Dat hebt u in 2019 of eerder gedaan"
Maar bel de belastingdienst, dan hoor je het wel.
Je hebt gelijk inderdaad. Misschien afmelden, nu investeren en binnen 3 jaar nog een keer en dan weer aanmelden.jobr schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:56:
[...]
Volgens mij zijn ze er wel duidelijk in.
Let ook op de 2de zin: "Dat hebt u in 2019 of eerder gedaan"
Maar bel de belastingdienst, dan hoor je het wel.
Op naam van je partner zetten? @Moonbase @Chris499Casejunkie schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:14:
[...]
Je hebt gelijk inderdaad. Misschien afmelden, nu investeren en binnen 3 jaar nog een keer en dan weer aanmelden.
[ Voor 4% gewijzigd door Space21 op 08-05-2020 19:49 ]
[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]
Mijn vraag is: weet iemand tót wanneer de Belastingdienst je als ondernemer ziet? Er zal ooit toch een moment moeten kunnen zijn waarop je zegt vanaf nú ben ik geen ondernemer meer, zonder dat je daadwerkelijk de panelen van je dak hoeft te verwijderen?
Maar je hoeft het toch helemaal niet terug te vragen, dat is jouw keus.JiMiHeNdRiX schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:29:
Dat is wel zuur.............
. Dat voelt als rechtsongelijkheid.
En waarom zou j niet meedoen aan de KOR?JiMiHeNdRiX schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:29:
Dat is wel zuur. Ik overweeg namelijk om de 400 Euro btw van de aanschaf terug te vragen maar om niet mee te doen aan de KOR. Met een jaarlijks forfait van 60 Euro ben ik dus na 7 jaar het haasje omdat ik dan meer forfait betaald heb dan dat ik aan btw terug ontvangen heb en daarna ook nog forfait moet blijven betalen waardoor ik dus slechter af bent dan iemand die de btw van de aanschaf nooit heeft teruggevraagd, die immers ook geen forfait hoeft te betalen. Dat voelt als rechtsongelijkheid.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik wilde maar zo kort mogelijk ondernemer zijn en daarna weer particulier worden. Dat was ook de reden van mijn vraag tot wanneer je als ondernemer gezien wordt. Maar het antwoord is simpel: je bent ondernemer zo lang je stroom levert, zoals @Motherboard schreef. Dat is me nu in elk geval wel duidelijk.
Hartelijk dank voor het meedenken.
Nee hoor, na 3 of 4 jaar geen Kor kun je je weer aanmelden voor de KOR.JiMiHeNdRiX schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:29:
Dat is wel zuur. Ik overweeg namelijk om de 400 Euro btw van de aanschaf terug te vragen maar om niet mee te doen aan de KOR. Met een jaarlijks forfait van 60 Euro ben ik dus na 7 jaar het haasje omdat ik dan meer forfait betaald heb dan dat ik aan btw terug ontvangen heb en daarna ook nog forfait moet blijven betalen waardoor ik dus slechter af bent dan iemand die de btw van de aanschaf nooit heeft teruggevraagd, die immers ook geen forfait hoeft te betalen. Dat voelt als rechtsongelijkheid.
Je zit gewoon een beperkt aantal jaren vast aan je keuze, maar niet levenslang.
Je blijft wel ondernemer zolang je panelen hebt.
Ik vind dit eigenlijk helemaal niet zo gek idee!Space21 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:48:
[...]
Op naam van je partner zetten? @Moonbase @Chris499
Volgens mij is het @Chris499 al gelukt. Zoek even in het forum naar de post van hem.Casejunkie schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:21:
[...]
Ik vind dit eigenlijk helemaal niet zo gek idee!
[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]
Ben bezig om een installatie voor te bereiden voor 30 panelen.
Deze installatie kan uit komen op 9,9 KwP of 10,2 Kwp (aan de panelen zijde).
Converters zijn 3 x 3 Kwh.
Alles doorlezend zou ik het vermogen van de panelen uit moeten gaan (erg unfair op een west dak..).
Bij 10,2 Kwp kan ik niet meer deel nemen aan de forfait regeling.
Hiervoor moet het volgende in de berekening weten :
1) Wat ik terug lever aan het energie bedrijf
2) Wat ik prive gebruik rechtstreeks van de panelen
Vraag 1: Terug leveren aan het energie bedrijf, is dit voor of na salderen ?
Vraag 2: Prive gebruik, dit moet ik afschaten door de (niet gekalibreerde waardes) van de converters te nemen minus wat ik terug geleverd heb.. ?
Vraag 2: Elke berekening die ik doe kom ik op een erg ongunstige situatie uit als ik de " boven de 10 kwh" bereking volg, ongeveer 40% hoger.. doe ik iets fout.. had verwacht rond de zelfde 200 euro uit te komen..
Dit forfait hoef je maar 1 keer af te dragen ? of elkaar jaar weer ?
Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled
Ervoor. https://www.belastingdien...nnepanelen-zonder-forfaitHFman schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:45:
Vraag 1: Terug leveren aan het energie bedrijf, is dit voor of na salderen ?
Elk jaar (tenzij je aan de KOR deelneemt, dan draag je niks af).Dit forfait hoef je maar 1 keer af te dragen ? of elkaar jaar weer ?
Neem je toch 1 paneel minder en schaf je die daarna aanHFman schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:45:
Bij 10,2 Kwp kan ik niet meer deel nemen aan de forfait regeling.
Moet ik dan echt 2 panelen minder kopen en deze apart laten factureren omdat ik anders buiten de boot val?
[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 11-05-2020 20:55 ]
De 2 extra panelen kun je misschien wel aanschaffen als je geen aangifteplicht meer hebt, maar dat zou ik dan toch even checken bij een fiscalist.
Jazeker, vragen om 2 facturen of gewoon een waar er maar 29 opstaan en die andere 2 dan maar geen factuur.Fairy schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:54:
Ik sta op het punt 31 panelen (1 pallet) van 340 wp te kopen, dus 10.540 wp.
Moet ik dan echt 2 panelen minder kopen en deze apart laten factureren omdat ik anders buiten de boot val?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Waarom zou dat fraude zijn? Als ik die 2 panelen er gewoon prive naast koop en daarover normaal belasting betaal, dan maakt dat toch helemaal niets uit?mrmrmr schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:16:
@Fairy De rekening laten splitsen is fraude denk ik. Je mag wel 2 panelen minder kopen.
De 2 extra panelen kun je misschien wel aanschaffen als je geen aangifteplicht meer hebt, maar dat zou ik dan toch even checken bij een fiscalist.
Dat lijkt me inderdaad prima. Wel moet ik even kijken hoe dat gaat, want bij 31 betaal ik een lagere prijs per paneel dan met 29.klump4u schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:22:
[...]
Jazeker, vragen om 2 facturen of gewoon een waar er maar 29 opstaan en die andere 2 dan maar geen factuur.
[ Voor 26% gewijzigd door Fairy op 12-05-2020 06:59 ]
Ook al vraag je de BTW niet terug over die 2 panelen, dat maakt nog niet dat de installatie minder dan 10.000 Wattpiek is geworden.Fairy schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 06:59:
Waarom zou dat fraude zijn? Als ik die 2 panelen er gewoon prive naast koop en daarover normaal belasting betaal, dan maakt dat toch helemaal niets uit?
>10.000 Wattpiek mag als je zelf de BTW berekent. Dat is de voorwaarde die de Belastingdienst stelt.
Je bent dan verplicht de werkelijke BTW op te geven in plaats van het forfait.
Ik denk dat het wel verdedigbaar is dat je later extra panelen aanschaft terwijl je geen BTW-aangifteplicht meer hebt. Als vooropgezet plan mag het niet volgens de regels van de Belastingdienst.
Als ik dan de BTW moet opgeven in plaats van het forfait, dan heeft het toch helemaal geen nut meer om dit met de regeling te doen, want dan is het voordeel toch €0? Of snap ik iets niet?mrmrmr schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:07:
[...]
Ook al vraag je de BTW niet terug over die 2 panelen, dat maakt nog niet dat de installatie minder dan 10.000 Wattpiek is geworden.
>10.000 Wattpiek mag als je zelf de BTW berekent. Dat is de voorwaarde die de Belastingdienst stelt.
Je bent dan verplicht de werkelijke BTW op te geven in plaats van het forfait.
Ik denk dat het wel verdedigbaar is dat je later extra panelen aanschaft terwijl je geen BTW-aangifteplicht meer hebt. Als vooropgezet plan mag het niet volgens de regels van de Belastingdienst.
Ik vind dat je gelijk hebt dat je als je minder dan 10.000Wp aan BTW terugvraagt het wel mogelijk zou moeten zijn, maar dat staat niet in die forfaitregel.Fairy schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:36:
Als ik dan de BTW moet opgeven in plaats van het forfait, dan heeft het toch helemaal geen nut meer om dit met de regeling te doen, want dan is het voordeel toch €0? Of snap ik iets niet?
Voor de zekerheid zou je het kunnen voorleggen aan de Belastingdienst en om een uitspraak vragen.
Persoonlijk vind ik die Wp telling ook niet eerlijk voor mensen die een noord-, oost- of westinstallatie hebben. Maar dat verandert niets aan de regel, als ik daar iets aan zou willen doen zou ik om een besluit moeten vragen, bezwaar moeten maken en een rechtzaak beginnen.
- controleren op de opstalverzekering de zonnepanelen dekt
- aanmelden op energieleveren.nl om te kunnen terugleveren
- BTW terugvragen bij de Belastingdienst
- onderzoek naar meest gunstige energieleverancier in relatie tot salderen/terugleveren*
- koppeling met Domoticz maken zodat ik mijn output kan loggen
Heb ik zo alle relevante stappen in beeld?
* ik zit de komende 6 maanden nog bij Oxxio. Hopelijk zijn die een beetje redelijk als je panelen hebt. Er lijkt geen extra handeling bij hen nodig als ik op de website kijk.
Klopt het dat ik pas mijn btw kan terugvragen met de eerste aangifte, waarbij gelijktijdig het forfait verrekend wordt? Wanneer zou je deze aangifte moeten ontvangen, had ik hem al moeten hebben, is dat per kwartaal of per jaar?
Ik ga van de week wel even bellen met de belastingdienst omdat we zo'n beetje de laatste week van het kwartaal waarin ik de panelen heb gehad ingaan en ik nog niets heb gehoord, maar wellicht weet hier iemand mij er al meer over te vertellen
Nu lees ik ook op het internet dat er maar 20% per jaar wordt terug gegeven en alles onder de 500 euro niet wordt uitbetaald. Mijn totaal betaalde BTW is 700, dus ik kon nooit aan de 500. Heb ik dit goed of totaal verkeerd begrepen.
Het leven is te kort om te testen
Wel KOR en de volledige BTW terugvragen. Je krijgt dan dit jaar de €700 BTW min het forfait voor het aantal Wp terug. Vanaf volgend jaar doe je dan mee met de KOR en hoef je dus geen BTW af te dragen.Beneveerg schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 18:14:
Mijn panelen liggen nu een week op het dak. Tijd om eens te verdiepen in de BTW terug te vragen. Nu kan ik kiezen tussen wel of geen KOR. Het lijkt mij het meest voordelig om voor de KOR te kiezen. Of is het voordeliger om geen KOR te kiezen. Ik ben overigens niet van plan uit te breiden, dak ligt vol
Nu lees ik ook op het internet dat er maar 20% per jaar wordt terug gegeven en alles onder de 500 euro niet wordt uitbetaald. Mijn totaal betaalde BTW is 700, dus ik kon nooit aan de 500. Heb ik dit goed of totaal verkeerd begrepen.
Als je meer dan €2500 BTW terugvraagt moet je als je meedoet met de KOR in de vier jaar daarna 4 x 20% daarvan terugbetalen, maar dat is in jouw geval niet van toepassing.
Gaat per kwartaal. Dus begin juli zou je een uitnodiging tot aangifte moeten krijgen.Kluus schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 17:00:
Ik heb sinds April zonnepanelen en heb destijds alles geregeld om btw terug te vragen. Ik neem deel aan de KOR, maar na logins etc ontvangen te hebben heb ik niets meer gehoord over mijn eerste aangifte.
Klopt het dat ik pas mijn btw kan terugvragen met de eerste aangifte, waarbij gelijktijdig het forfait verrekend wordt? Wanneer zou je deze aangifte moeten ontvangen, had ik hem al moeten hebben, is dat per kwartaal of per jaar?
Ik ga van de week wel even bellen met de belastingdienst omdat we zo'n beetje de laatste week van het kwartaal waarin ik de panelen heb gehad ingaan en ik nog niets heb gehoord, maar wellicht weet hier iemand mij er al meer over te vertellen.
De uitbreiding betreft 9 panelen van 315Wp.
Mbt BTW teruggave: Wil ik BTW terugvragen dan moet ik mij afmelden van de KOR regeling waarin ik blijkbaar automatisch zit. Dat kan per 1-10-2020.
Voor de aangifte heb ik dan te maken met een belast deel (okt t/m dec) tov van het totale deel waarin de panelen werkzaam zijn. In mijn geval 3 mnd van 8 mnd (5 mnd zijn ze vrijgesteld. 3/8 van de BTW kan ik dus aftrekken (in mijn geval 3/8 x €700 = €262,50.
Zo heb ik het althans begrepen na een half uur gepraat te hebben met iemand van de belastingdienst (en 1,5 uur wachttijd). Kan iemand zeggen of dit zo klopt?
Opm. Als ik me voor 1 juli had afgemeld voor de KOR dan was dat 6/8 x €700 = €525 geweest.
De forfait die ik moet betalen is op basis van de Wp = €60/jr, dus in totaal 3jr x €60 + 1 kwartaal'20 (€15) = €195. Ik verdien ik dus in totaal €262,50 - €195 = €67,50, maar wel 3 jaar verplicht aangifte doen.
Wat is wijs?
Heeft het voordeel als ik mij pas per 1-1-'21 afmeld voor de KOR of kan ik de BTW dan niet meer terugvragen...De regeling is blijkbaar dan het meest gunstig als de panelen begin van een jaar worden geplaatst en je op voorhand al afmeld voor de KOR per 1-1. Had ik dat geweten...
Een tweede vraag die ik heb is of ik bij het forfait van de nieuwe panelen ook nog de oude set panelen moet meenemen uit 2014. Ik wek daarmee ook nog immers nog steeds op....
Het is wel complexe materie voor een particuliere leek maar wellicht dat op dit forum wijze mannen / vrouwen zitten die mij kunnen helpen.
BVD